Op dinsdag 24 juli 2001 20:18 schreef Roefoes het volgende:
Maar ook de rest van de CP880 is niet bepaald snel las ik. Niet echt een point 'n shoot camera, te veel instellingen.
Eh, als je de instelling op volledig op automatisch zet dan kan kan het best een tijdje duren (2-3 sec) voordat de camera een foto wil nemen. Je hoort hem dan duidelijk ratelen op zoek naar de juiste focus, sluitertijd, wel of geen flash etc. Heel snel foto's achter elkaar nemen lukt dan niet. Maar een foto nemen van iets dat snel beweegt lukt daarna heel goed. Kijk maar naar die baby-water-tub foto (nee het is geen lijm)
Als je de cp880 echter op één standje minder automatisch zet (stand P), dan zijn er al geinige dingen mogelijk. Omdat de Nikon een grote interne buffer heeft kan je bijv een hoop foto's (heel snel) achter elkaar nemen, voordat de camera moet pauzeren om de boel op te slaan op de compactflash kaart. Ik begreep van dpreview dat niet elke camera zo'n (grote) interne buffer bezat.
In het verlengde hiervan ligt de zgn BSS (best shot selection): je houdt de knop ingedrukt en de camera neemt zo'n 10 foto's achter elkaar (in zeer korte tijd) van hetzelfde object, waarna het zelf de scherpste foto uitkiest (werkt echt! zelfs een bibberik als ik kan hiermee een scherpe foto maken). Deze wordt dan opgeslagen op je Compactflashkaart.
De CP880 is zo'n camera die vriendelijk is voor zowel de absolute beginneling, die niet wil nadenken en alleen wil drukken, als voor de meer ervaren amateurfotograaf die graag zelf de boel wil instellen. Het is een erg geinige camera waarmee ik zeer tevreden ben.
Als ik echter naar die St tropez-foto's kijk, dan kan ik me goed voorstellen dat die G1 waanzinnig aantrekkelijk is. Ik weet niet in hoeverre de extra "polarizer" en die andere attributen hebben geholpen bij het maken van die foto's, maar reet schoppen doen ze zeker!
(Ben ook blij dat mensen eindelijk zelf er achter zijn gekomen dat de cp880 niet die mythische proporties kent die voornamelijk door de ixus-adepten werden toegedicht aan de afmeting en gewicht van de cp880

)
Nadelen (jaja ik ken ook nadelen):
- lullig lenskapje, al doet Nikon er erg trots over (hun vorige lenskapjes schijnen nl nóg lulliger te zijn)
- accu en lader worden niet standaard bijgeleverd (ze kosten een aardige paar duiten

)
Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450