• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-07-2022
Ik heb al enkele weken een dillema in mijn hoofd, wat ik graag tegen anderen aanhou, voordat ik besluit of ik er iets mee ga doen. Vandaar dit topic.

Eén of twee keer per week als ik 's middags vroeg vrij ben door de weeks, ga ik een eind fietsen. Daarbij rij ik vaak via de doorgaande weg in het nieuwe gedeelte van Arnhem-zuid richting Nijmegen, en bij diverse speeltuinen/skatebanen kun je onderstaande tafereel zien:

Het is rond 16:00 op een donderdagmiddag, en bij het skateparkje staat een bus van Youth for Christ. Deze staat er geloof ik ook op maandag. (op deze locatie) Ik ken Youth for Christ uit het verleden, van het Flevo Totaal festival, en heb er in principe niets op tegen wanneer een club uit religieus oogpunt probeert zieltjes te winnen. Maar in een speeltuin? (Op de bus staat ook nog "dichter bij jongeren") Bij volwassenen mag je proberen zieltjes te winnen. Niet bij kinderen van anderen (waar de ouders ook nog eens vaak niet bij zijn).

Ik ben jaren vrijwilliger geweest bij de padvinderts, en ons werd altijd geleerd dat je je niet met religie mag bemoeien. Je mag niets goedkeuren, en niets afkeuren. De ouders mogen aan het vormen doen, en ervan uitgaan dat de rest van de wereld hun vorming respecteert.

Hoewel ik ze niet van erge zaken wil betichten, denk ik dat dit niet op verzoek van de gemeente gebeurt, en dat er dus niets officieels aan ten grondslag ligt. En dat er dus ook nooit een VOG overhandigd zal hoeven worden. Let wel: ik wil ze op dit punt nergens van beschuldigen, maar het lijkt me beter dat mensen die twee maal in de week in een speeltuin vrijwilligerswerk doen wel zo'n ding hebben.

Stel ik me aan? Ik heb neiging om Youth for Christ eens te gaan bellen om het verhaal te horen. Ik mijn ogen kan je niet een bus van een Christelijke organisatie die aan bekeren doet meerdere keren per week als de basisscholen uit zijn op plaatsen zetten waar die kinderen komen om te spelen. Goed, je zou kunnen zeggen dat het hun recht is om daar te mogen komen, maar ik denk dat veel ouders niet blij zouden zijn als iemand met hun kind over vormende zaken wil praten zonder hun toestemming. (Ligt op scholen al zo lastig!)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Vind niet dat je je aanstelt, ik vind het ook verwerpelijk om zoiets te doen.

• 123teun123
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:44
Ik vind ook zeker niet dat je je aanstelt, organisaties die kinderen (op wat voor manier dan ook) brainwashen zou verboden moeten worden ( wat de ouders doen moeten ze zelf weten). Laat ze lekker zelf bepalen als ze oud en wijs genoeg zijn.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik ben het absoluut met je eens. Ik zou tamelijk agressief worden als dit soort lui mijn kinderen zouden benaderen. Zeker op zo'n achterbakse manier, waar de ouders niet bij zijn.

[Voor 20% gewijzigd door Room42 op 28-09-2018 00:32]

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

• Anoniem: 235591
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Worden die jongeren ook aangesproken? Want daar zit wel een verschil in natuurlijk. Of is het alleen die bus die daar staat?

• Room42
  • Niet online
Anoniem: 235591 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 00:32:
Worden die jongeren ook aangesproken? Want daar zit wel een verschil in natuurlijk. Of is het alleen die bus die daar staat?
Dat is waar. Maar volgens mij ken ik die plek en dan is het nog wel een eind lopen naar iets dat op bewoonde wereld lijkt of waar veel mensen lopen om te flyeren. Dus dan is het een rare plek om te parkeren.

edit:
Ja, het is hier: https://www.google.com/ma...YQ1xLQ!2e0!7i13312!8i6656

[Voor 15% gewijzigd door Room42 op 28-09-2018 00:38]

- uBlock Origin
- uMatrix

• Niet online
Maar je mag er schijnbaar parkeren en dan is het niet verboden ongeacht wat voor reclame er op een auto/bus staat.

• Room42
  • Niet online
Anoniem: 235591 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 00:38:
Maar je mag er schijnbaar parkeren en dan is het niet verboden ongeacht wat voor reclame er op een auto/bus staat.
Klopt (hoewel ik niet zeker ben dat je daar echt mag parkeren), maar het is gewoon een onlogische plek. Er rijdt daar relatief weinig verkeer en zoals je ziet zit je echt aan de rand van de wijk. Als ze de wijk willen bereiken, zouden ze meer centraal gaan staan. Ze staan daar echt puur voor de kinderen.

[Voor 17% gewijzigd door Room42 op 28-09-2018 00:41]

- uBlock Origin
- uMatrix

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:55

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Moet ik mijn kinderen naast de vieze mannetjes met snoepjes, kittens of puppies nu ook al gaan waarschuwen voor (vieze) mannetjes die ze willen bekeren.... :(

Nee van (mijn) kinderen blijf je af!

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• Niet online
Maar zoals het er nu uitziet staat die bus daar met een tekst waar iemand zich aan ergert, maar die bus mag daar staan schijnbaar en niemand wordt persoonlijk aangesproken door de gelovigen. Wat is het probleem? Dat je aanstoot neemt aan de tekst op de bus? Jongeren letten er niet eens op, kinderen al helemaal niet. Zouden ze worden aangesproken hebben we een andere discussie.

• 123teun123
  • Laatst online: 12:44
Anoniem: 235591 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 00:38:
Daarnaast geeft OP ook aan dat hij dit taffereel ook aantreft bij andere speeltuintjes.

• Room42
  • Niet online
Anoniem: 235591 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 00:43:
Maar zoals het er nu uitziet staat die bus daar met een tekst waar iemand zich aan ergert, maar die bus mag daar staan schijnbaar en niemand wordt persoonlijk aangesproken door de gelovigen. Wat is het probleem? Dat je aanstoot neemt aan de tekst op de bus? Jongeren letten er niet eens op, kinderen al helemaal niet. Zouden ze worden aangesproken hebben we een andere discussie.
Je hebt nog helemaal geen antwoord op je vraag of ze worden aangesproken. Jij doet nu net zo hard aannames :)

- uBlock Origin
- uMatrix

Anoniem: 567735

Anoniem: 235591 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 00:32:
Voor zover ik kan zien op de website doen ze dit:
Groepsactiviteiten: bij de Mobiele Ontmoetingsplek (bus) ontmoeten we jongeren en doen we diverse sport- en spelactiviteiten. In verschillende ruimten in de wijk doen we activiteiten, zoals inloop, meidenwerk en clubwerk.
Bron: http://arnhem.yfc.nl/wat-doen/straat/

Ze zeggen dat ze "geloven dat God onze kracht is en ons jongerenwerk aan jongeren de mogelijkheid biedt om Jezus te leren kennen en te leven zoals Hij het heeft bedoelt." (sic!)

Zo lang je niet precies weet wat er gebeurt en op wat voor manier, past het naar mijn idee niet om te oordelen, ze zullen het graag toelichten. Ik denk in dit verband ook wel eens aan het Leger des Heils dat ook zonder enige drang heel veel goed werk doet aan de onderkant van de samenleving.

Daarnaast zouden kinderen uit atheïstische gezinnen naar mijn idee niet direct overstuur zouden moeten zijn van een gesprek over het Christendom of iedere andere religie.

Voor de goede orde: ik behoor zelf tot geen enkele religie maar hoor bij gelegenheid graag hoe iemand ergens anders tegen aan kijkt.

• Anoniem: 1002969
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Wat gebeurt er überhaupt in die bus? Zijn het niet gewoon jongerenwerkers (ja met een christelijke inslag), die met de jeugd in contact komt.. Dat wil niet meteen zeggen dat de jeugd geïndoctrineerd en gebrainwashed wordt.

In jouw ogen mogen kerken dus niets doen voor de samenleving, want ook dat is zieltjes winnen. De suggestie van geen Vog is natuurlijk gewoon ridicuul. Niet iedereen die met kinderen praat is fout.

• TomsDiner
Room42 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 00:35:
[...]

Dat is waar. Maar volgens mij ken ik die plek en dan is het nog wel een eind lopen naar iets dat op bewoonde wereld lijkt of waar veel mensen lopen om te flyeren. Dus dan is het een rare plek om te parkeren.
Nee. Op de foto zie je de eerste woonhuizen al (op 50 of 80 meter), en de kinderboerderij ligt rechts 20 meter naast de foto, net buiten zicht. (Bocht Marasingel Arnhem Zuid) Maar twee van die half pipes(oid) is natuurlijk wel een aantrekkelijke plek voor kinderen. De fiets in beeld is volgens mij ook een kinderfiets. Er zijn eigenlijk altijd wel kinderen aan het spelen.

En voor de duidelijkheid: de auto staat niet geparkeerd op slot en dicht, maar aan de andere kant (die ik niet gefotografeerd heb) zit een deur, en die is altijd open. Ik wilde geen mensen fotograferen. De vrijwilligers doen iig ook aan voetballen en frisbee-en, maar minder op deze speelplek. Ook zitten er wel eens kinderen in de bus.

Ik verdenk ze niet van flyeren, ze gaan "spelen" met de kinderen. Balletje erbij, frisbee.... En dan? * Onder het genot van een glaasje ranja uit de bus even pauzeren. En misschien komen de gesprekken dan vanzelf. (vanaf de * is mijn verzinsel/aanname/angst)
Anoniem: 1002969 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 00:45:
In jouw ogen mogen kerken dus niets doen voor de samenleving, want ook dat is zieltjes winnen. De suggestie van geen Vog is natuurlijk gewoon ridicuul. Niet iedereen die met kinderen praat is fout.
Zoals gemeld ken ik YfC, en het is wel degelijk een organisatie die aan bekeren doet. Dat is het punt, niet het "iets voor de samenleving doen".

En jou laatste opmerking ben ik het niet mee eens. Die VOG is er juist om mensen die al eens de mist in zijn gegaan buiten te sluiten.

[Voor 16% gewijzigd door TomsDiner op 28-09-2018 00:51]

Anoniem: 567735

TomsDiner schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 00:47:
En voor de duidelijkheid: de auto staat niet geparkeerd op slot en dicht, maar aan de andere kant (die ik niet gefotografeerd heb) zit een deur, en die is altijd open. Ik wilde geen mensen fotograferen. De vrijwilligers doen iig ook aan voetballen en frisbee-en, maar minder op deze speelplek. Ook zitten er wel eens kinderen in de bus.

Ik verdenk ze niet van flyeren, ze gaan "spelen" met de kinderen. Balletje erbij, frisbee.... En dan? * Onder het genot van een glaasje ranja uit de bus even pauzeren. En misschien komen de gesprekken dan vanzelf. (vanaf de * is mijn verzinsel/aanname/angst)
Nou, dan ga je toch eens een praatje maken? Dan kun je zelf een beeld vormen en dan eventueel alsnog verdere actie ondernemen.

• Niet online
TomsDiner schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 00:47:
[...]

Nee. Op de foto zie je de eerste woonhuizen al (op 50 of 80 meter), en de kinderboerderij ligt rechts 20 meter naast de foto, net buiten zicht. (Bocht Marasingel Arnhem Zuid) Maar twee van die half pipes(oid) is natuurlijk wel een aantrekkelijke plek voor kinderen. De fiets in beeld is volgens mij ook een kinderfiets. Er zijn eigenlijk altijd wel kinderen aan het spelen.

Tja, ik zie ook weleens mensen van andere organisaties flyeren, mensen/jongeren aanspreken/activiteiten organiseren om een bepaalde doelstelling te halen of om een verhaal te vertellen hoe arm de negertjes in Afrika wel niet zijn. Dit gaat ook gepaard met tentjes, stands en colporteurs in de winkelstraat et cetera. Maar daar hoor je niemand over.
Anoniem: 567735 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 00:45:
[...]

Voor zover ik kan zien op de website doen ze dit:

[...]

Bron: http://arnhem.yfc.nl/wat-doen/straat/

Ze zeggen dat ze "geloven dat God onze kracht is en ons jongerenwerk aan jongeren de mogelijkheid biedt om Jezus te leren kennen en te leven zoals Hij het heeft bedoelt." (sic!)

Zo lang je niet precies weet wat er gebeurt en op wat voor manier, past het naar mijn idee niet om te oordelen, ze zullen het graag toelichten. Ik denk in dit verband ook wel eens aan het Leger des Heils dat ook zonder enige drang heel veel goed werk doet aan de onderkant van de samenleving.

Daarnaast zouden kinderen uit atheïstische gezinnen naar mijn idee niet direct overstuur zouden moeten zijn van een gesprek over het Christendom of iedere andere religie.

Voor de goede orde: ik behoor zelf tot geen enkele religie maar hoor bij gelegenheid graag hoe iemand ergens anders tegen aan kijkt.
Dus ze organiseren wat en daar ben je vrij om te komen. Niets opdringerig aan. Dat TS zoiets niet leuk vindt is een ander verhaal.
Room42 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 00:45:
[...]

Je hebt nog helemaal geen antwoord op je vraag of ze worden aangesproken. Jij doet nu net zo hard aannames :)
Natuurlijk is dat een aanname omdat de TS dat ook niet vermeld. Maar ga daar eens vanuit want als het wel zo was stond het wel in de TS vanwege zijn frustratie.
123teun123 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 00:45:
[...]

Daarnaast geeft OP ook aan dat hij dit taffereel ook aantreft bij andere speeltuintjes.
Ja en? Wat zegt dat dan? Een geparkeerde bus met tekst.

Van hun website:
Straat

De jongerenwerkers werken behoeftegericht, relationeel en integraal. Onze activiteiten helpen jongeren te leren kennen, relaties op te bouwen en te verdiepen. Dit doen we o.a. met:

Groepsactiviteiten: bij de Mobiele Ontmoetingsplek (bus) ontmoeten we jongeren en doen we diverse sport- en spelactiviteiten. In verschillende ruimten in de wijk doen we activiteiten, zoals inloop, meidenwerk en clubwerk
Individuele trajecten: via ambulant jongerenwerk ontmoeten we jongeren op straat en doen we huisbezoeken
Wijkevenementen waarbij jongeren hun talenten laten zien
(Maatschappelijke) stages

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 235591 op 28-09-2018 00:56]

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 23:53
Ik ben zelf gelovig, protestants, en ik kan je alleen maar aanraden om eens een praatje aan te knopen. Ik weet uit ervaring dat Youth for Christ een vrij toegankelijke groep mensen is die alles behalve willen proberen om een geloofswil op te dringen. Uiteraard vertellen ze wel dat ze het mooi zouden vinden als je vaker over het geloof gaat nadenken en openstaat voor het christelijke geloof. Ik denk dat bij dit soort zaken vaak de link wordt gelegd met Jehova's, maar zo opdringerig zijn ze niet.
In Zwolle is er een grote groep jongelui die zich vanuit de kerkgemeenschap inzet voor, vaak, kansarme kinderen om door middle van sporten in contact met ze te komen. Daarbij wordt ook stil gestaan bij het geloof, maar sport is de verbindende factor.
Ja, ik heb kinderen die ik gelovig probeer op te voeden, maar ik ga ze niet angstvalig weghouden bij personen die andere denkwijzes er na houden.

• pgs010
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 31-05 16:08
TomsDiner schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 00:17:

Hoewel ik ze niet van erge zaken wil betichten, denk ik dat dit niet op verzoek van de gemeente gebeurt, en dat er dus niets officieels aan ten grondslag ligt.
Ik ben in Arnhem werkzaam in de sector jeugd en weet dat de gemeente de opdracht heeft gegeven aan de organisatie waar ik in dienst ben om ook met youth for christ samen te werken. Volgens een collega is die samenwerking erg lastig, maar dat is uiteraard een andere discussie.

Zelf heb ik geen ervaring met ze, maar ben meer een fan van non-religieuze organisaties. Zeker als je met kwetsbare groepen werkt.

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ik heb het filmpje op de website bekeken maar de manier waarop zij God verheerlijken met Zijn liefde voor alle kinderen enz. nee dat gaat gewoon te ver.
Ik ben van mening dat ik mijn kinderen een basis meegeef (via school) en dat ze als ze ouder zijn zelf een keuze maken of ze daar mee verder willen. Niet dat er op hun wordt ingepraat over iets of iemand die er niet is.

Kinderen en jongeren zijn al zo beïnvloedbaar dat ik dit echt wel gevaarlijk vind. Stel die jongeren heeft net ruzie gehad met zijn ouders en gaat even skateboarden. Komen zij aan dat er wel iemand is die van hem houdt en voor je het weet is hij overstag. Tot hun 18de gewoon niet doen vind ik.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• Room42
  • Niet online
BvZwolle schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 00:57:
In Zwolle is er een grote groep jongelui die zich vanuit de kerkgemeenschap inzet voor, vaak, kansarme kinderen om door middle van sporten in contact met ze te komen. Daarbij wordt ook stil gestaan bij het geloof, maar sport is de verbindende factor.
Maar er is dus wel een dubbele agenda :) Als het belangeloos was, was er ook niet stilgestaan bij het geloof en werd er gewoon gesport. Maar om de een of de andere reden willen kerken altijd maar zieltjes winnen. Sorry, maar ik vind dat vreselijk irritant.
En met zo'n doel op een speelplaats 'met de kinderen gaan spelen', zogenaamd gezellig maar met doel om met de kinderen met het geloof in aanraking te brengen, vind ik ronduit walgelijk en achterbaks (doe dat lekker via de ouders).

@BvZwolle Niks naar jou persoonlijk! Ik pak alleen jouw quote erbij omdat dit precies is waar mijn nekharen van overeind gaan staan.

[Voor 12% gewijzigd door Room42 op 28-09-2018 01:18]

- uBlock Origin
- uMatrix

• TomsDiner
Om het specifieker te houden:

Ik ben religieus opgevoed, en ben zeker geen atheist. Daar gaat het hier ook niet om.

We hebben met zijn allen afgesproken dat we elkaars kinderen niet gaan lopen bekeren, dat is iets wat de ouders zelf mogen doen. (Tenminste, ik ga/ging daarvan uit)

Dan zou het kunnen zijn dat ik vooroordelen heb. Dat YfC als roeping kinderen helpt met spelen in diverse speeltuinen in Arnhem, en niets anders. Allereerst geloof ik dat niet, en ten tweede zou dat oneerlijk zijn, want ik denk dat de Moskee in Arnhem-zuid ook wel zo'n kans wil....

• Niet online
Je kan ook even hun website goed doorlezen dan zie je ook staan dat de gemeente een van hun opdrachtgevers is en dat zij ook met andere organisaties (willen) samenwerken. Het zijn zoals ik het lees jongerenwerkers met een christelijke achtergrond.

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 23:53
Room42 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 01:14:
[...]

Maar er is dus wel een dubbele agenda :) Als het belangeloos was, was er ook niet stilgestaan bij het geloof en werd er gewoon gesport. Maar om de een of de andere reden willen kerken altijd maar zieltjes winnen. Sorry, maar ik vind dat vreselijk irritant.
En met zo'n doel op een speelplaats 'met de kinderen gaan spelen', zogenaamd gezellig maar met doel om met de kinderen met het geloof in aanraking te brengen, vind ik ronduit walgelijk en achterbaks (doe dat lekker via de ouders).

@BvZwolle Niks naar jou persoonlijk! Ik pak alleen jouw quote erbij omdat dit precies is waar mijn nekharen van overeind gaan staan.
Ik ontken ook niet dat ze ook een ander doel erbij hebben, maar een dubbele agenda vind ik het niet. Er wordt openlijk duidelijk gemaakt dat ze vanuit christelijk ooggpunt bezig zijn. Al sje niets met het geloof hebt, kan het misschien opdringerig zijn, maar ik heb een veel grote hekel aan onbekende nummers met weer een aanbieding waar je geen reet aan hebt of colportage aan de deur. In het geval van de topicstarter is volgens mij de ruimte om weg te gaan als een kind het niet fijn vindt.

@Room42 geen problem, ik kan het hebben ;-)

• Room42
  • Niet online
BvZwolle schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 01:25:
[...] Als je niets met het geloof hebt, kan het misschien opdringerig zijn, maar ik heb een veel grote hekel aan onbekende nummers met weer een aanbieding waar je geen reet aan hebt of colportage aan de deur.
Ja, dat is voor mij inderdaad precies hetzelfde :)
In het geval van de topicstarter is volgens mij de ruimte om weg te gaan als een kind het niet fijn vindt.
Ja, ze kijken wel mooi uit dat het kind het niet leuk zou vinden, natuurlijk. :P Maar je kunt ook op een leuke manier je boodschap in het hoofd van een kind praten ;)
@Room42 geen problem, ik kan het hebben ;-)
Gelukkig :)

- uBlock Origin
- uMatrix

• TomsDiner
BvZwolle schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 01:25:
[...]
In het geval van de topicstarter is volgens mij de ruimte om weg te gaan als een kind het niet fijn vindt.
Ik denk dat je hier dichtbij mijn "punt" zit.

Ik ga -YfC kennend- (in mijn verleden wel eens op hun honk in Sonsbeek geweest) ervan uit dat het zieltjes winnen nog steeds erg belangrijk is. Staat ook op hun website zag ik net:
We geloven dat God onze kracht is en ons jongerenwerk aan jongeren de mogelijkheid biedt om Jezus te leren kennen en te leven zoals Hij het heeft bedoelt. We zijn actief op straat, op scholen en in de kerk.
Het "weg gaan als een kind het niet fijn zou vinden" vind ik niet bij een speeltuin horen. Als ze nou op een braderie gingen staan... En daarnaast vraag ik me af of YfC daar onpartijdig in is. Als ik de mannelijke vrijwilligers van Arnhem door LinkedIn heenhaal, kom ik geen pedagogische opleidingen tegen. Bachelor theologie, ICT en Bouw. Maar om zo'n bewering te staven zou ik graag iets meer professie zien.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Dat ze kinderen targeten is idd moreel niet erg jofel. Maar vanuit hun standpunt wel begrijpelijk: kinderen zijn immers een stuk makkelijker te indoctrineren en hersenspoelen. Het is voor hun dus makkelijker om hun religie/sprookjes/etc op te dringen aan die kinderen.

[Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 28-09-2018 04:57]

Virussen? Scan ze hier!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:16
M'n eerste reactie is er een van ongeloof en ongehoorde agressie (ik heb een grote aversie tegen religies die actief naar de buitenwereld zijn). Kinderen die nog geen eigen mening durven/kunnen vormen hoor je geen ideeën aan te praten (dat is aan de ouders).

Echter, als het slechts om een geparkeerde bus gaat, zonder actieve werving, dan zie ik eigenlijk geen probleem. Het effect van die bus zal net zo groot zijn als het effect van een reclamebord. Het gemiddelde spelende kind zal er denk ik niet naar omkijken, die is bezig met spelen.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:55

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

De vergelijking met colportage, cold calling en wervingacties in het stadscentrum gaat m.i. niet op. Bedrijven die zich daarmee bezighouden, mogen zich alleen op meerderjarigen richten. Een minderjarig persoon kan bij wet immers geen rechtsgeldige overeenkomst aangaan zonder toestemming van zijn of haar ouders.

Blijkbaar geldt de leeftijdsgrens niet voor deze club. Jehova''s Getuigen vragen gelukkig nog naar de ouders als een minderjarige de deur open doet.

Ik zou er geen problemen mee hebben als YfC zich op braderieën, kerstvieringen en dergelijke zou profileren. Echter om zonder het bijzijn van de ouders zich "op te houden" bij speeltuinen en zelfs kinderen proactief benaderen, gaat veel te ver.

Als we het vergelijk doortrekken, zou Red Bull ook een busje mogen neerzetten bij speeltuinen en hun producten mogen uitdelen. Of Intertoys die de nieuwste rages komt demonstreren. Uiteraard allemaal zonder aankoopmogelijkheid.

Ik denk ook dat er Kamervragen gesteld zouden worden als de plaatselijke moskee of de regionale afdeling van Scientology of de KvhVSM zo'n actie zou opzetten.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Voorop gesteld: ik denk dat de wereld een betere plek zou zijn als we geen religie zouden proberen te verspreiden op de manier waarop dat nu gebeurt.

Daarbij vind ik wel dat deze organisatie binnen de wet opereert, en dat het jou als atheïst ook vrij staat om er een busje tegenover te parkeren waarmee je de boodschap uitdraagt dat je met kritisch nadenken en een setje morele waarden ook heel ver kunt komen in het leven. Als je ze dan ook nog iets bij brengt over drogredenen, hoe bewijs werkt en hoe de wetenschappelijke methode in elkaar zit, dan hoef je alleen nog maar te zorgen dat ze met jouw jongerenwerkers leukere spelletjes kunnen doen dan met de religieuzen! Als je je daarbij maar aan de wet houdt.

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:44
Vuur met vuur bestrijden bedoel je?
Volgens mij wordt niemand daar beter van.

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Grappig dit topic bijlezen met dit op de radio :+

Zouden ze die ook in dat busje draaien ;)

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Stukje verderop hier zit een The Mall (gerund) jongerencentrum.

Vol met Marokkaanse probleemjongeren Nederlandse pubers met Marokkaanse roots die geen plek hebben om te spelen, die alleen naar buiten gaan om te blowen. Kan daar weinig bekeringsdrang in zien vrees ik, is meer de wijk en de openbare orde proberen te redden.. Gelukkig maar.

Als TS een probleem heeft met de aanwezigheid van dit busje, aggregeert hij dan ook als de moskee oproept tot gebed dwars door de wijk heen?

[Voor 44% gewijzigd door bombadil op 28-09-2018 08:18]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Kurkentrekker schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 07:45:
Voorop gesteld: ik denk dat de wereld een betere plek zou zijn als we geen religie zouden proberen te verspreiden op de manier waarop dat nu gebeurt.
Mee eens, ben van mening dat het geloof iets is waar je zelf de mogelijkheid toe moet hebben om je aan te kunnen binden en zelf de keuze moet kunnen maken voor welk geloof en in hoeverre je het prakkiseert. Dat je ouders je de basis mee geven van wat hun geloof is moet kunnen, maar ze moeten wel open blijven staan voor de keuze die je daarin zelf (eventueel later) maakt. Geloof is en blijft een lijdraad en is niet iets wat je blindelings moet volgen.

Dat men wilt spreken met mensen over het geloof ala, dat kan ik begrijpen, maar ben van mening dat je, indien je er over wilt spreken je niet naar de mensen toe moet gaan om erover te spreken maar dat de mensen naar je toe moeten komen indien ze interesse hebben.

Om bovenstaande te reflecteren op dit topic, indien ze staan te flyeren/proactief jongeren (onder de 16) staan te werven vind ik dit niet kunnen, sowieso sta je altijd in je goedrecht om te vragen wat hun doel is.

Dit komend van iemand die zelf zijn hele leven lang religieus is.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• Ayazis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-06 21:32
Als jij vraagtekens hebt bij de plek waar ze staan, de doelgroep die ze benaderen, de manier waarop en de reden daarachter, waarom spreek je je ze niet even aan? Je komt er regelmatig langs zeg je. Die YFC-medewerkers bijten niet hoor. Die maken wel een praatje met je als je vragen hebt. Dat is namelijk hun (vrijwilligers) werk...

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Kinderen worden in allerlei vormen beïnvloed en je zal als opvoeder daar gewoon een gesprek over moeten aan gaan met ze. Ik denk dat er qua beïnvloeding ook wel ergere zaken zijn dan een gesprek over geloof (en dat zeg ik als anti-theïst).

Wat ik wel kwalijk vind is dat ze proberen een band op te bouwen met die jongeren en wat mij betreft moet je dan inderdaad een VOG hebben.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:46

Amphiebietje

In de blubber

Eigenlijk ook vreemd dat zo'n organisatie door gemeentes buiten de Biblebelt wordt ingeschakeld voor jongerenwerk e.d. Klinkt als een mogelijk stukje belangenverstrengeling in de trant van "hoge ambtenaar heeft banden met die club", net zoals dat geval met die sekte in Brabant of Limburg...
Frostbite schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 08:09:
Grappig dit topic bijlezen met dit op de radio :+
[Afbeelding]

Zouden ze die ook in dat busje draaien ;)
Je weet dat dat nummer een aanklacht is tegen TV predikers? ;)

[Voor 28% gewijzigd door Amphiebietje op 28-09-2018 08:50]

• Ayazis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-06 21:32
emnich schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 08:45:
Wat ik wel kwalijk vind is dat ze proberen een band op te bouwen met die jongeren en wat mij betreft moet je dan inderdaad een VOG hebben.
YFC The Mall werkt uitsluitend met medewerkers met een VOG.

[Voor 8% gewijzigd door Ayazis op 28-09-2018 08:57]

• WoBoW
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:03
Rustig, rustig allemaal. Zodra het woord christen/christelijk in de naam van een organisatie staat vliegen de Atheïsten gelijk tegen de muren, wat is dat toch?!
Dat een organisatie een christelijke achtergrond heeft betekend niet gelijk dat het draait om 'bekeren'. YfC is een maatschappelijke organisatie (net als Dorcas, Leger des Heils, stichting Present etc.) die vaak ook specifieke taken uitvoeren voor de gemeenten en hiervoor subsidie krijgen. Dit kunnen ze blijkbaar beter en goedkoper dan andere organisaties (zijn gewoon aanbestedingstrajecten). En geloof mij maar, de gemeente kijkt echt wel of hun beperkte budget goed terecht komt.
In dit geval zal YfC hier waarschijnlijk werken met jongeren aan de onderkant van de samenleving. Wees blij dat dit belangrijke werk gebeurt, het voorkomt veel narigheid en ontspoorde jongeren.

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ayazis schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 08:50:
[...]

Wat doet jou denken dat dit niet het geval is dan? YFC The Mall werkt namelijk uitsluitend met medewerkers met een VOG.
Het gaat natuurlijk niet alleen om de medewerkers maar ook om de vrijwilligers. Uit hun jaarverlsag (welliswaar van 2015):
Daarnaast
ondersteunen we 57 LifeSpots, lokale vrijwilligersinitiatieven voor
jongeren. In 2015 bereikten we 6.095 jongeren met 51 betaalde
krachten en 1.010 vrijwilligers en stagiairs.
Met het oog daarop hebben
we in 2015 voor 150 werknemers en vrij willigers verklaringen
omtrent gedrag (VOG) aangevraagd.
Ik denk dat er nog een vrij groot aantal mensen rondloopt zonder VOG.

Maar mijn punt was meer dát ze het zouden moeten hebben en dat daar toezicht op zou moeten zijn. Als ze het allemaal hebben: (y)

• WoBoW
emnich schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:00:
Ik denk dat er nog een vrij groot aantal mensen rondloopt zonder VOG.

Maar mijn punt was meer dát ze het zouden moeten hebben en dat daar toezicht op zou moeten zijn. Als ze het allemaal hebben: (y)
Je weet dat een VOG maar eenmalig aangevraagd hoeft te worden, dus alleen voor nieuwe vrijwilligers/werknemers? Dat verklaart het kleine aantal nieuwe VOG's.
Dat is het kromme ook van het principe van een VOG afgeven, die blijft dus altijd geldig en je kan in de tussentijd prima over de schreef gaan.

[Voor 11% gewijzigd door WoBoW op 28-09-2018 09:03]

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

WoBoW schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:03:
[...]

Je weet dat een VOG maar eenmalig aangevraagd hoeft te worden, dus alleen voor nieuwe vrijwilligers/werknemers? Dat verklaart het kleine aantal nieuwe VOG's.
Dat is het kromme ook van het principe van een VOG afgeven, die blijft dus altijd geldig en je kan in de tussentijd prima over de schreef gaan.
Weet ik maar ik denk dat als iedereen daarna een VOG zou hebben dat dat nog wel expliciet gemeld zou worden.

Maar goed, nogmaals ik zei alleen maar dat ze het zouden moeten hebben zodra je een band gaat opbouwen met jongeren.

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

Decafé drinkert

Interessant topic imo.
Ik was een paar maanden geleden bij een grote skatebaan in Amersfoort en daar begon een man een soort standje op te zetten met boekjes en pamfletten over het christelijk geloof.

Dit deed hij tussen de hekjes waardoor je loopt om op het terrein van de baan te komen.

Kan me alleen niet meer herinneren welke organisatie dit was.

Heb het met verbazing bekeken en ook gedacht dat het wel erg "in your face" was.
Op dat moment waren er vooral kinderen van 10 jaar en jonger maar het liep tegen het einde van de middag waarna de kinderen weggaan en de jongeren komen om te skaten, roken en blowen.

Ik vond het christelijke karakter misplaatst op die plek/tijd maar als het doel is om probleem jongeren te helpen vind ik dat wel een goed idee.
Alleen het actief aanprijzen van een geloof zit me niet lekker.

It is nice to be important, but more important to be nice.

• ElectronLion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-02-2022
Ik lees dit topic door, maar er wordt best wel vanuit de negatieve kant gedacht:
- "Ik vind dat ze een VOG moeten hebben"
- "Ik vind het achterbaks dat ze zo naar de kinderen stappen zonder dat de ouders erbij zijn"
- "Geen religie zou beter zijn voor de wereld" of "het moet niet op deze manier verspreid worden"

Als die kinderen thuiskomen zullen ze best vertellen wat er is gebeurd die dag. Of verwacht je dat ze in de bus zeggen 'niets tegen papa en mama zeggen hoor'?
Mogen je kinderen nu wel of niet een eigen keuze maken?
Hoe ga je je kinderen 'een basis' meegeven zonder dat je zelf gelooft? Wat is dat voor basis?
Als je kritiek hebt over deze manier van benadering, wat is dan wel de juiste benadering? 'Gewoon in de kerk' zal je zeggen. Neem jij je kinderen daar dan mee naartoe? Behalve die ene keer met Kerst..

Zoals eerder gezegd, zodra het woord 'religie', of 'christenen' vallen worden mensen ernstig geprikt. Religie is er altijd geweest, de moderne religie zegt dat er geen religie is. De één gelooft in een God, de ander gelooft in zichtzelf. We moeten elkaar vrijlaten, respecteren, onze eigen mening vormen, maar Youth for Christ mag op deze vrije manier niet evangeliseren, worden (door sommigen in dit topic althans) niet gerespecteerd en houden we de kinderen af van het vormen van hun eigen mening.

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

Decafé drinkert

ElectronLion schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:28:
Ik lees dit topic door, maar er wordt best wel vanuit de negatieve kant gedacht:
- "Ik vind het achterbaks dat ze zo naar de kinderen stappen zonder dat de ouders erbij zijn"
- "Geen religie zou beter zijn voor de wereld" of "het moet niet op deze manier verspreid worden"

Als die kinderen thuiskomen zullen ze best vertellen wat er is gebeurd die dag. Of verwacht je dat ze in de bus zeggen 'niets tegen papa en mama zeggen hoor'?
Hoe ga je je kinderen 'een basis' meegeven zonder dat je zelf gelooft? Wat is dat voor basis?
Als je kritiek hebt over deze manier van benadering, wat is dan wel de juiste benadering? 'Gewoon in de kerk' zal je zeggen. Neem jij je kinderen daar dan mee naartoe? Behalve die ene keer met Kerst..

Zoals eerder gezegd, zodra het woord 'religie', of 'christenen' vallen worden mensen ernstig geprikt. Religie is er altijd geweest, de moderne religie zegt dat er geen religie is. De één gelooft in een God, de ander gelooft in zichtzelf. We moeten elkaar vrijlaten, respecteren, onze eigen mening vormen, maar Youth for Christ mag op deze vrije manier niet evangeliseren, worden (door sommigen in dit topic althans) niet gerespecteerd en houden we de kinderen af van het vormen van hun eigen mening.
Ik ben het vooral met je laatste alinea eens.
Met het verschil dat ik en dat is dus persoonlijk vind dat ook youth for Christ dit niet zo direct mag doen.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Zoals eerder gezegd, zodra het woord 'religie', of 'christenen' vallen worden mensen ernstig geprikt. Religie is er altijd geweest, de moderne religie zegt dat er geen religie is. De één gelooft in een God, de ander gelooft in zichtzelf.
Ik snap dat je op meerdere mensen tegelijk reageert, maar het gros van de reageerders in dit topic is niet perse anti-geloof. Men valt over de manier (zonder ouders) en het tijdstip (tijdens het spelen) benaderen van kinderen. Ik zou hier net zo fel reageren als het busje er stond om gratis lollies uit te delen in plaats van het evangelie.
We moeten elkaar vrijlaten, respecteren, onze eigen mening vormen,
Daar wringt de schoen, want...
maar Youth for Christ mag op deze vrije manier niet evangeliseren, worden (door sommigen in dit topic althans) niet gerespecteerd en houden we de kinderen af van het vormen van hun eigen mening.
...dit. YfC moet ook de persoonlijke levensfeer en het gezag van de ouders over hun kind respecteren. Mensen in aanraking brengen met een/het geloof is an sich prima, bijvoorbeeld tijdens een daarvoor bedoeld lesuur op school, maar niet zo als het nu gaat.

YfC zal ook maar één geloof evangeliseren, dus het is geen uitgebalanceerd en neutraal "lespakket" over de geloven waaruit men kan kiezen.

[Voor 0% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 28-09-2018 09:35. Reden: Typo]

• Tehh
  • Niet online
Och, als ik zou moeten kiezen heb ik liever dat ze iets van de christelijke (katholiek, gereformeerd, protestants of evangelische of wat dan ook) normen en waarden mee krijgen dan dat ze iets mee krijgen van jeugd die "van God los is" (blowen / stelen / pesten).
[Daarmee zeg ik niet dat er maar 2 varianten zijn, het overgrote deel zal 'daartussenin' zitten!]

Het (westerse) christelijke geloof is m.n. gebaseerd op omkijken naar elkaar / naastenliefde. Zo erg is dat ook weer niet om je kinderen te leren hoor. Kruistochten e.d. worden al lang niet meer gepredikt in westerse kerken. Natuurlijk zijn er milde & strenge varianten (zwarte-kousen-kerk / jehova's) maar ondanks dat zij misschien het meeste opvallen is dat maar een klein clubje in gelovig Nederland.

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:18
WoBoW schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:03:
[...]

Het verschilt per organisatie, aangezien de organisatie verantwoordelijk is op het controleren van het wel/niet hebben van VOG's. Bij mijn scouting moest iedereen (inclusief het bestuur, die eigenlijk geen enkel moment met kinderen in aanraking kwam) wel degelijk om het aantal jaar een nieuwe VOG aanvragen, om aan te tonen dat de VOG nog steeds werd afgegeven. Desondanks is het wel nodig om te blijven beseffen dat het een 'tot nu toe'-papiertje is, je kan immers onmogelijk in de toekomst kijken.

[Voor 8% gewijzigd door EJlol op 28-09-2018 09:41]

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

Decafé drinkert

Tehh schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:35:
Och, als ik zou moeten kiezen heb ik liever dat ze iets van de christelijke (katholiek, gereformeerd, protestants of evangelische of wat dan ook) normen en waarden mee krijgen dan dat ze iets mee krijgen van jeugd die "van God los is" (blowen / stelen / pesten).
~~~[Daarmee zeg ik niet dat er maar 2 varianten zijn, het overgrote deel zal 'daartussenin' zitten!]

Het (westerse) christelijke geloof is m.n. gebaseerd op omkijken naar elkaar / naastenliefde. Zo erg is dat ook weer niet om je kinderen te leren hoor. Kruistochten e.d. worden al lang niet meer gepredikt in westerse kerken. Natuurlijk zijn er milde & strenge varianten (zwarte-kousen-kerk / jehova's) maar ondanks dat zij misschien het meeste opvallen is dat maar een klein clubje in gelovig Nederland.
ik ben het met je eens maar daar gaat het niet om.
Wel om het al dan niet "opdringen" van een geloof.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Dat is het hele probleem hier. Als ze volwassenen zouden benaderen zouden deze wellicht een rationele keus kunnen maken. Van kinderen kan je dat niet verwachten. De enige methode die echt lijkt te werken is om een persoon geloof in te praten zolang ze jong en beinvloedbaar zijn. Je geeft de kinderen iets wat ze leuk vinden(sport) en dat mogen ze blijven doen als ze maar luisteren naar de evangelie.
Wat dacht je van een basis zónder geloof en alleenheerser die alles van je weet en ziet zodat je in het gareel blijft en je zélf de juiste normen en waarden bezit doordat je ouders dit meegeven? Geloof is een prima onderwerp om op scholen de kids over te informeren en dan zonder het snoepje(sport) dat ze wordt voorgehouden.

Ik zat laatst uit verveling te kijken naar een koranstudie voor kinderen op TV. Daar werd gesproken over zondigen. Want Allah ziet dat je zondigt en dan moet je om vergiffenis vragen. Wat dacht je er van dat die kinderen zelf moeten leren dat iets echt niet kan en er om rouwen als dit per ongeluk toch gebeurt in plaats van dat ze vergiffenis moeten vragen aan Allah omdat ze zondig zijn geweest? Het eerste komt uit zichzelf door de normen en waarde, het tweede uit het "oh oh, toch maar doen want hij heeft mij gezien en stel dat..".
Omdat uit naam van religie er nogal een hoop ellende is veroorzaakt. Door de moderne wereld ligt die informatie voor iedereen om te lezen en krijgt men er een afkeer van.

[Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 28-09-2018 09:46]

Appeltaart is lekker!

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:04
Ik ben ook erg benieuwd hoe men zou reageren als het om een islamitische variant ging O-)

Anoniem: 54936

Er zijn twee verschillende wereldvisies in dit geval waarbij de ene wereldvisie het idee heeft om de kinderen van de andere wereldvisie te bekeren op slinkse wijze via sport.

Je argument over het vormen van een eigen mening gaat niet op. Ze vertellen niet over alle religies zodat kinderen een keus kunnen maken. Ze proberen kinderen tot hun eigen religie te overtuigen.
Ik begrijp ook dat het vanuit jouw visie zo is dat atheisten mensen over jouw kerk zouden moeten informeren, maar vergeet niet dat er nog 3000 andere geloven zijn waar jij jouw kinderen ook niet over verteld zodat zij kun eigen keuze kunnen maken.

Ik weet dat er veel goede christenen zijn die andere mensen helpen zonder hen proberen te bekeren, maar dat is in dit geval niet aan de hand.
Edit: Laatste zin had moeten zijn: Ik ken een aantal christenen persoonlijk. Ik weet van hen dat ze zonder voorwenselen anderen helpen en heb hier bewondering voor en vermoed dat er zo veel meer gematigde mensen zijn die anderen helpen. Vanuit dit topic lees ik mensen die ervaring met deze organisatie (yfc) hebben en hun website hebben gelezen. Daarbij lijkt het erop dat ze vooral kinderen proberen te bekeren.

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 54936 op 28-09-2018 09:58]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07-2021
WoBoW schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 08:56:
Dat een organisatie een christelijke achtergrond heeft betekend niet gelijk dat het draait om 'bekeren'. YfC is een maatschappelijke organisatie (net als Dorcas, Leger des Heils, stichting Present etc.) die vaak ook specifieke taken uitvoeren voor de gemeenten en hiervoor subsidie krijgen. Dit kunnen ze blijkbaar beter en goedkoper dan andere organisaties (zijn gewoon aanbestedingstrajecten). En geloof mij maar, de gemeente kijkt echt wel of hun beperkte budget goed terecht komt.
Weet je waarom ze het goedkoper kunnen (beter is niet van toepassing bij aanbestedingen) omdat het niet hun hoofddoel is om met die kinderen te werken, op dat gedeelte kunnen ze rustig verlies lijden als het zieltjes wint voor de kerk.

Zo kan de plaatselijke coffeeshop hetzelfde werk verrichten en waarschijnlijk weer een heel stuk goedkoper.
Of anders tabaksfabrikanten, of drankfabrikanten.
Maar ook snoepfabrikanten en koekjesfabrikanten kunnen het goedkoper doen.

Alleen het gebeurt om 2 redenen niet, het is immoreel en voor de immorele bedrijven die het toch willen proberen wordt er wetgeving ingesteld, alleen tja het christendom kent totaal geen moraliteit en tja ze bepalen deels zelf wat de nieuwe wetten worden, dus tegen hun wordt er geen wetgeving ingesteld...

Waarschijnlijk ben jij het 100% eens met dat tabaksfabrikanten/drankfabrikanten/coffeeshops zich verre hiervan houden en zou jij ook in protest komen als iemand van hun zoiets zou proberen.
En een YfC doet 100% exact hetzelfde, alleen tja dat vereist een objectieve blik.

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 19:47
Frostbite schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 01:02:
Stel die jongeren heeft net ruzie gehad met zijn ouders en gaat even skateboarden. Komen zij aan dat er wel iemand is die van hem houdt en voor je het weet is hij overstag. Tot hun 18de gewoon niet doen vind ik.
Targetten, overhalen, over stag gaan.

Mensen beetje paranoïde?

Ja deze mensen werken met een overduidelijke (transparante!) achtergrond.
Maar waarom hebben jullie er moeite mee?
Liever een VOG goede gekeurde overheid jeugdwerker die toevallig ook Jehova getuige is?

Je kind niet naar een brainwashende islamitische/christelijke school maar wel naar een hippe ipadschool gesponsorde door Gülen of avatar

Of thuis achter de computer naar "coole YouTubers" kijken. Enzo Knol: "ik heb voor de likes(en RTL boulevard) het weer uitgemaakt, maar dat maakt niet uit want ik heb Krishna/Jezus/Mohammed gevonden"

Lekker veilig naar VVD-promoter Evers staat op luisteren? "Nou Rick, ik als miljonair vind dat we best wat meer jeugdwerkers kunnen wegbezuinigen als daarmee de belasting omlaag kan"

Overal worden wij en dus ook onze kinderen beïnvloed!

Ja kinderen zijn beïnvloedbaar en zeker in deze polariserende tijd waarin wij allemaal opzoek zijn naar "wie ben ik" en "waar hoor ik bij"

Maar vergeet niet dat jij de grootste "influencer" bent van je eigen kind!
Put uit je eigen ervaring, laat ze fouten maken en til ze weer op als ze vallen.

My life is in 2D, How about yours?

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:08

Het is de koppelverkoop waar mensen over struikelen denk ik. Dat er mensen zijn die jongeren zo een beetje op het rechte pad proberen te krijgen of houden is natuurlijk mooi. Dat deze mensen een christelijke levensovertuiging hebben en vanuit die overtuiging dit vrijwilligerswerk doen is ook erg mooi, maar als iemand de overtuiging heeft de kinderen te helpen door ze te bekeren dan is dat natuurlijk wel kwalijk. Bij kinderen van anderen moet je enorm oppassen wat dat betreft. Ik vind dat zo'n jongerenstichting niet het recht heeft mijn kinderen te vormen volgens hun ideologie, helemaal niet zonder dat ik erbij ben.

Goed dat neemt niet weg dat het (mij in ieder geval) niet helemaal duidelijk is of dat ook precies is wat er gebeurt. Het design van de bus is natuurlijk wel suggestief, maar waaruit blijkt precies dat ze een geloof opdringen? Mijn dochter zit ook op een katholieke basisschool. Behalve dat bepaalde feestdagen wat aandacht krijgen gebeurt er verder vrij weinig mee. Je kan natuurlijk gedoopt etc., worden, maar dat is allemaal optioneel en in tegenstelling tot vroeger is het niet meer gek als kinderen het niet doen. Dat er dan met kerst een Jesus verhaal wordt voorgelezen is wat anders dan actief bekeren. Het is zelfs zo dat als ze bijv. met pasen zo'n ontbijt op school hebben het 90% van de kinderen niet eens duidelijk is waarom het is, die vinden het gewoon gezellig. Alleen de 10% die het thuis te horen krijgt weet waar het over gaat.

• ElectronLion
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:34:
YfC zal ook maar één geloof evangeliseren, dus het is geen uitgebalanceerd en neutraal "lespakket" over de geloven waaruit men kan kiezen.
Een neutraal lespakket is natuurlijk erg lastig als je ergens voor staat. Politieke partijen geven ook hun eigen visie, VVD zal niet aan 'zwevende kiezers' uitleggen waar GroenLinks voor staat. Als je ergens voor staat conformeer je je daaraan. Neutrale lespakketten zijn voor de scholen.
Daniel36 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:39:
[...]
ik ben het met je eens maar daar gaat het niet om.
Wel om het al dan niet "opdringen" van een geloof.
Wie zegt dat het opdringen is? Worden ze ergens toe gedwongen, of krijgen ze informatie mee?
LED-Maniak schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:40:
Als ze volwassenen zouden benaderen zouden deze wellicht een rationele keus kunnen maken. Van kinderen kan je dat niet verwachten. De enige methode die echt lijkt te werken is om een persoon geloof in te praten zolang ze jong en beinvloedbaar zijn.
Zoals je zelf zegt: volwassenen hebben ondertussen al een keuze gemaakt. Daarbij maken ze ook al snel de keuze voor hun eigen kinderen (gelovige ouders zien hun kinderen graag gelovig, ongelovige ouders zien hun kinderen graag niet gelovig). Dit omdat dat het meest strookt met hun eigen visie.
Je geeft de kinderen iets wat ze leuk vinden(sport) en dat mogen ze blijven doen als ze maar luisteren naar de evangelie.
Dit is onzin, het christelijke geloof is op basis van vrijwillige overgave. Vroeger werden mensen inderdaad gedwongen tot geloof, dat is zeker niet de bedoeling, maar ook totaal niet het doel. Als kinderen willen sporten zijn er heel veel (veel meer) reguliere mogelijkheden.
Omdat uit naam van religie er nogal een hoop ellende is veroorzaakt. Door de moderne wereld ligt die informatie voor iedereen om te lezen en krijgt men er een afkeer van.
Daar heb je gelijk in, maar het is ook oude koeien uit de sloot halen. Geweld is totaal niet waar christenen voor staan (in ieder geval waar zo niet voor hóren te staan!)

• WoBoW
Anoniem: 54936 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:45:
Ik weet dat er veel goede christenen zijn die andere mensen helpen zonder hen proberen te bekeren, maar dat is in dit geval niet aan de hand.
Interessant, blijkbaar ben jij al helemaal op de hoogte en ben je al naar het busje van YfC gegaan en geïnformeerd wat ze daar precies aan het doen zijn? Kan je ons daar ook deelgenoot van maken?

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

BroederM schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:47:
[...]

Targetten, overhalen, over stag gaan.

Mensen beetje paranoïde?

Ja deze mensen werken met een overduidelijke (transparante!) achtergrond.
Maar waarom hebben jullie er moeite mee?
Liever een VOG goede gekeurde overheid jeugdwerker die toevallig ook Jehova getuige is?

Je kind niet naar een brainwashende islamitische/christelijke school maar wel naar een hippe ipadschool gesponsorde door Gülen of avatar

Of thuis achter de computer naar "coole YouTubers" kijken. Enzo Knol: "ik heb voor de likes(en RTL boulevard) het weer uitgemaakt, maar dat maakt niet uit want ik heb Krishna/Jezus/Mohammed gevonden"

Lekker veilig naar VVD-promoter Evers staat op luisteren? "Nou Rick, ik als miljonair vind dat we best wat meer jeugdwerkers kunnen wegbezuinigen als daarmee de belasting omlaag kan"

Overal worden wij en dus ook onze kinderen beïnvloed!

Ja kinderen zijn beïnvloedbaar en zeker in deze polariserende tijd waarin wij allemaal opzoek zijn naar "wie ben ik" en "waar hoor ik bij"

Put uit je eigen ervaring, laat ze fouten maken en til ze weer op als ze vallen.
Wikipedia: Whataboutism

Dat al die andere voorbeelden fout of nog fouter zijn, doet niets af aan waar we het hier nu over hebben.

Ik ben het overigens wel 100% met je eens als het gaat om deze quote:
Helaas is dat verrekte lastig als een ander op een onbewaakt ogenblik, en zonder jouw toestemming of medeweten, die rol overneemt en jouw kind gaat beïnvloeden. En zoals hierboven genoemd doet men dat met een lokkertje (sport en spel); dat is niet eerlijk. Als ouder is het pedagogisch niet verantwoord om je kind onder belofte van beloning te dwingen om te luisteren naar uitleg over welk onderwerp dan ook.

Anoniem: 54936

WoBoW schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:53:
[...]

Interessant, blijkbaar ben jij al helemaal op de hoogte en ben je al naar het busje van YfC gegaan en geïnformeerd wat ze daar precies aan het doen zijn? Kan je ons daar ook deelgenoot van maken?
Je hebt gelijk. Ik had moeten zeggen, Vanuit de informatie van de mensen uit dit topic LIJKT dat in dit geval niet zo.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Anoniem: 567735 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 00:50:
[...]

Nou, dan ga je toch eens een praatje maken? Dan kun je zelf een beeld vormen en dan eventueel alsnog verdere actie ondernemen.
Nee TS opent liever een topic om vanuit daar zijn beklag te doen. Stel je voor dat je die mensen zelf aanspreekt en een eenzijdig beeld schetst.

Misschien ligt de waarheid heel anders.

• Gomez12
In basis nee, daarom hebben we leeftijdsgrenzen als 18 etc. Daarna mag het kind eigen keuzes maken.
Want dit is geen eigen keuze, dit is pure indoctrinatie.
Oftewel wat jij zegt is dat religie niet zonder indoctrinatie kan, en daarom moet je religieuze indoctrinatie maar toestaan?
En wat wel de juiste benadering zou zijn is het kind (en de volwassene) een vrije keuze te geven, het wordt op school behandeld, het is onderdeel van het leven. Oftewel het kind kan vragen aan papa en mama of die hem elke zondag naar de kerk willen brengen als hij daar interesse in heeft.

Als je gaat flyeren etc bij speelplaatsen dan maak je de keuze van het kind tot :
- niet spelen
- geindoctrineerd worden

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

ElectronLion schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:52:
[...]

Een neutraal lespakket is natuurlijk erg lastig als je ergens voor staat. Politieke partijen geven ook hun eigen visie, VVD zal niet aan 'zwevende kiezers' uitleggen waar GroenLinks voor staat. Als je ergens voor staat conformeer je je daaraan. Neutrale lespakketten zijn voor de scholen.
Waarom zou dat niet kunnen? Mijn zoontje gaat naar een openbare (niet aan een geloof gelieerde) basisschool en daar is weldegelijk een overtuigingsagnostisch lespakket voorhanden. Tuurlijk, men kan niet alle, duizenden, geloven ter wereld behandelen, maar de grote pilaren worden allemaal behandeld. Inclusief het christendom, islam en atheïsme.

De vergelijking met een politieke partij gaat wel mank: de VVD gaat heus geen (eerlijk...) vergelijk maken met hun partijprogramma en die van (laten we zeggen) DENK. En precies daarom mogen minderjarigen niet stemmen :)
Zoals je zelf zegt: volwassenen hebben ondertussen al een keuze gemaakt. Daarbij maken ze ook al snel de keuze voor hun eigen kinderen (gelovige ouders zien hun kinderen graag gelovig, ongelovige ouders zien hun kinderen graag niet gelovig). Dit omdat dat het meest strookt met hun eigen visie.
Dat is een aanname. Mijn vriendin en ik verschillen van geloof en we laten onze zoon vrij in zijn keuze. Mocht hij beslissen om toch gelovig door het leven te gaan, dan zal één van ons zich daarbij neerleggen. Dat is geen enkel probleem. Idem met politieke richting, sexuele voorkeur en wel of niet veganistisch eten.

Mijn zoon hoeft niet mijn wereldvisie over te nemen.
Dit is onzin, het christelijke geloof is op basis van vrijwillige overgave. Vroeger werden mensen inderdaad gedwongen tot geloof, dat is zeker niet de bedoeling, maar ook totaal niet het doel. Als kinderen willen sporten zijn er heel veel (veel meer) reguliere mogelijkheden.
Kinderen, of meer in het algemeen jongeren, zijn niet in staat om het hele plaatje te overzien en zelf daarin weloverwogen keuzes te maken. Daarom mag iemand van 16 ook geen huis kopen, of een telefoonabonnement aangaan. Of zomaar trouwen (goed: daar zijn uitzonderingsregels voor).

Ik snap wat je bedoelt met vrije overgave (ik ben zelf katholiek opgevoed) maar in een pedagogische of juridische context is daar geen sprake van bij een minderjarige.

• BroederM
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:54:
[...]

Wikipedia: Whataboutism

Helaas is dat verrekte lastig als een ander op een onbewaakt ogenblik, en zonder jouw toestemming of medeweten, die rol overneemt en jouw kind gaat beïnvloeden. En zoals hierboven genoemd doet men dat met een lokkertje (sport en spel); dat is niet eerlijk. Als ouder is het pedagogisch niet verantwoord om je kind onder belofte van beloning te dwingen om te luisteren naar uitleg over welk onderwerp dan ook.
Dude! Je snap hem helemaal!

"Verrekte lastig", het gaat dus gebeuren. Dus zorg dat je jouw kind een gezonde dosis portie kritische blik mee krijgt.

Maar kinderen mogen naïef zijn, en moeten in iedereen het goede zien. Want wij zien overal leeuwen en beren.
En als je kind een inschattings fout maakt dan ben jij daar om ze weer op hun pootjes te helpen.

Je kan kind niet voor alles behoeden maar je kan er wel altijd voor ze zijn.

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:47

Grannd

da Granndest

Waar gaan we de grens leggen? De lokale scouting die gaat werven bij de speeltuin, ligt dat ook gevoelig? (tegenwoordig misschien wel)
Misschien heb ik geen interesse in het feit dat mijn kinderen enthousiast gemaakt worden voor de scouting want ik heb liever dat ze op voetbal gaan.
Kan ik als ze thuiskomen met een mooi verhaal over de scouting die scouting weer in diskrediet gaan brengen, want ik wil ze leren dat voetbal belangrijker is.

Volgens mij werkt het niet zo, als die kids thuiskomen met een mooi verhaal over dat iemand iets over Jezus heeft verteld geef ik daar mijn mening over. Net zoals dat als ze vertellen dat iemand ze een jointje heeft aangeboden.
We hebben met zijn allen organisaties als youth for christ bestaansrecht gegeven, als die organisaties an sich je niet aan staan leer je je kinderen hoe ze zich daartegen moeten wapenen en/of je gaat in de politiek proberen de algemene wet- en regelgeving te veranderen. Kleine kans dat dat je lukt met de ChristenUnie in het kabinet en de SGP en Denk die staan te trappelen om op te komen voor de mensen die religie een plek willen geven in de huidige maatschappij.

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-05 09:48

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Flame

[Voor 99% gewijzigd door Señor Sjon op 28-09-2018 12:05]

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

• JKen
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Frostbite schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 00:42:
Moet ik mijn kinderen naast de vieze mannetjes met snoepjes, kittens of puppies nu ook al gaan waarschuwen voor (vieze) mannetjes die ze willen bekeren.... :(

Nee van (mijn) kinderen blijf je af!
_O-
Al denk ik dat de meeste kinderen vroeg of laat hier toch mee te maken krijgen. Wat je beter kunt doen is er voor zorgen dat jouw kinderen goed weerbaar zijn voor die mooie verhalen en praatjes.
Aan de andere kant zijn er ook ouders die hun kinderen van jongs af aan indoctrineren. Misschien is dat nogal wel erger.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Eenvoudig: ouders niet aanwezig of toestemming gegeven? Dan benader je kinderen niet.

Niet voor een evangelistisch doel, niet voor promotie van een energiedrankje of buitenschoolse activiteit, niet voor een onderzoek of poll of iets anders.

Wil je een kind benaderen? Dan benader je de school of je stopt een flyer in de brievenbus (gericht aan de ouders).

en geloof me: als YfC die weg bewandelt, dan sta ik er voor open. Het geloof heeft ook in ons gezin een plek. Er is ruimte voor een gesprek over geloof in ons huis, maar wel nadat wij onze toestemming hebben gegeven en niet in ruil voor een wortel (sport en spel in dit voorbeeld).

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 15:50
JC Ken schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:16:
[...]

_O-
Al denk ik dat de meeste kinderen vroeg of laat hier toch mee te maken krijgen. Wat je beter kunt doen is er voor zorgen dat jouw kinderen goed weerbaar zijn voor die mooie verhalen en praatjes.
Aan de andere kant zijn er ook ouders die hun kinderen van jongs af aan indoctrineren. Misschien is dat nogal wel erger.
precies, ouders zouden hun kinderen moeten leren hoe om te gaan met dagelijkse dingen die ze tegen gaan komen..... OMGAAN, dus niet opleggen :)

overigens denk ik dat de mensen vanuit zo'n club als YFC met zo'n bus, eerder de jeugd kennis wil laten maken met geloof/etc. en daar is niets mis mee.... de jeugd kan zelf bepalen wat er mee gedaan word, voor de een kan het een toevoeging zijn voor de ander totaal niet.....

niets om je druk over te maken

opensecure.nl

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Reageer er dan niet op.

[Voor 88% gewijzigd door Señor Sjon op 28-09-2018 12:05]

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:29
Als dit bij ons in de wijk zou gebeuren zou ik toch echt zorgen dat ze weg gaan. Niet goedschiks, dan kwaadschiks. Mijn kinderen een (in mijn ogen) achterlijke denkwijze bij proberen te brengen is gewoonweg niet acceptabel. Dit is een vorm van reclame. Reclame voor een (nogmaals in mijn ogen) schadelijk product.

Mijn kinderen mogen zeker over religie leren, maar dan wel van een onafhankelijk persoon; op school dus. Tijdens een les(reeks) waarbij alle geloven naar voren komen en waarbij rationeel wordt gesproken over wat men gelooft binnen zo'n religie. Waar dus geen (wederom in mijn ogen) achterlijke zinnen voorbij komen als "God houdt van alle kinderen en wil graag in ze zitten".

• BroederM
Reageer er dan niet op.

[Voor 87% gewijzigd door Señor Sjon op 28-09-2018 12:05]

• Amras
  • Laatst online: 19:38
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:19:
[...]

Eenvoudig: ouders niet aanwezig of toestemming gegeven? Dan benader je kinderen niet.

Niet voor een evangelistisch doel, niet voor promotie van een energiedrankje of buitenschoolse activiteit, niet voor een onderzoek of poll of iets anders.

Wil je een kind benaderen? Dan benader je de school of je stopt een flyer in de brievenbus (gericht aan de ouders).

en geloof me: als YfC die weg bewandelt, dan sta ik er voor open. Het geloof heeft ook in ons gezin een plek. Er is ruimte voor een gesprek over geloof in ons huis, maar wel nadat wij onze toestemming hebben gegeven en niet in ruil voor een wortel (sport en spel in dit voorbeeld).
Hoe gaat het leven van een jongere er uit zien dan, volgens jou? Ze worden op allerlei manieren benaderd, door middel van reclame, youtubers, leeftijdsgenoten, etc. Mag je een kind helemaal niet meer aanspreken en moeten ze in het veilige coconnetje bij papa en mama blijven?

Hoe bereid je een kind dan voor op het volwassen leven? Ook ik ben voor het leren omgaan van kinderen met dit soort situaties, in plaats ze overal maar voor te beschermen.

Toevallig ken ik een aantal mensen die betrokken zijn bij YfC in Zwolle en v.z.i.w. proberen ze voornamelijk de blowende jeugd in dit soort speeltuinen van hun luie reet te krijgen en met ze te sporten. Daarnaast praten ze met de jongeren over wat ze bezig houdt en te luisteren naar hun problemen. Het uitten van hun geloof gebeurt voornamelijk vanuit het voorbeeld dat ze zelf geven, niet door te flyeren of iets dergelijks.

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:32
Zjemm schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:20:
overigens denk ik dat de mensen vanuit zo'n club als YFC met zo'n bus, eerder de jeugd kennis wil laten maken met geloof/etc. en daar is niets mis mee.... de jeugd kan zelf bepalen wat er mee gedaan word, voor de een kan het een toevoeging zijn voor de ander totaal niet.....

Dat is nou juist het punt van de discussie. Vanaf welke leeftijd kan de jeugd zelf bepalen wat ermee gedaan wordt? Volgens de overheid is dit pas met 18 jaar.
Het probleem wat ik vooral heb is dat je niet weet welke leeftijd hier 'getarged' wordt, als ze jongeren van 16+ aanspreken dan heb ik daar minder problemen mee dan bijvoorbeeld 10+. De eerst genoemde groep is beter in staat om deze mensen te negeren of weg te lopen als ze het er niet mee eens zijn.

Ikzelf heb er vooral problemen mee dat het op een locatie als dit gebeurt, veelal zonder toezicht van ouders en de kinderen worden continu geconfronteerd terwijl ze willen spelen. Als ze in een winkelcentrum gaan staan zou ik er 0 problemen mee hebben.

Iets met stranger danger maar omdat dit over het christelijk geloof gaat is het ineens oké?

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Reageer er dan niet op.

[Voor 88% gewijzigd door Señor Sjon op 28-09-2018 12:06]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ja ik vind van wel. Je hebt geen enkele moeite gedaan om uit te zoeken wat ze daar doen maar gaat hier wel met veel poehaa een topic openen met een bak vol aannames.

Doe wat je zelf gezegd hebt en zoek het uit als het je zo dwars zit.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• ElectronLion
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:05:
Ik snap wat je bedoelt met vrije overgave (ik ben zelf katholiek opgevoed) maar in een pedagogische of juridische context is daar geen sprake van bij een minderjarige.
In tegenstelling tot het stemmen op politieke partijen en het kopen van benzine, alcohol, tabak en andere acties met een leeftijdsgrens kent het geloof geen leeftijdsgrens. Ook (hele) jonge kinderen kunnen geloven.

Bij het stemmen ben je indirect betrokken bij het besturen van een land, logisch dat daar een leeftijdsgrens aan zit. Net als het gebruiken van alcohol en tabak, die (zeker bij jonge kinderen) schadelijk zijn. Het geloof zelf is in eerste instantie een relatie tussen jou en God. Daarbij geloof je dat het ook goed is voor anderen om deze relatie aan te gaan, daarom zijn er evangelisten.

'Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.' Ik zie woorden als 'indoctrinatie' voorbij komen, ik ga er niet eens op reageren. Als je gelooft in God, geloof je ook in de kwade krachten. Daar willen christenen je voor waarschuwen. Het gaat niet om een persoonlijke status wie het meeste zieltjes heeft gewonnen, of het brainwashen van mensen voor eigen plezier, het gaat om het denken op de lange termijn en de relatie met God. Christenen denken verder dan tot het graf, ze geloven namelijk in een eeuwig leven hierna. Daarbij geloven de meesten in een hemel én een hel.

Klinkt wat raar en hard misschien, maar het is precies datgene waar iedereen een mening over heeft.
Alle 'gekkies' met hun 'Apocalyps' ideeën en aliëns en complottheorieën, dat kan allemaal wel, laat ze maar lekker denken. Maar wat is het nou dat iedereen opstaat als het gaat over religie en opvattingen zoals in de alinea hiervoor? Iedereen vind er iets van, zou dat ook niet iets zeggen?

• Gomez12
Zjemm schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:20:
[...]

Ok en nu is het niet YFC, maar de plaatselijke coke-/heroine-dealer. Of als je wilt gaan schreeuwen dat dat verboden is, pak dan de plaatselijke slijter of coffeeshop. Of als je wilt gaan schreeuwen dat dat niet mag onder de 18 (goh, waarom zou dat toch zo zijn?) pak dan een koekjes of snoep fabrikant (oh nee wacht, die mogen ook niet adverteren gericht op kinderen, waarom zou dat toch zo zijn?)

Vind je het dan nog steeds niets om je druk over te maken? Het is gewoon kennis laten maken het product, dan kan de jeugd zelf bepalen wat ze er mee gaan doen.

• Amras
barrymossel schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:29:
Als dit bij ons in de wijk zou gebeuren zou ik toch echt zorgen dat ze weg gaan. Niet goedschiks, dan kwaadschiks. Mijn kinderen een (in mijn ogen) achterlijke denkwijze bij proberen te brengen is gewoonweg niet acceptabel. Dit is een vorm van reclame. Reclame voor een (nogmaals in mijn ogen) schadelijk product.
Wow, dus je bonjourt ieder persoon die schadelijke reclame maakt in jouw wijk de buurt uit? Daar zal je wel druk mee zijn dan.
Mijn kinderen mogen zeker over religie leren, maar dan wel van een onafhankelijk persoon; op school dus. Tijdens een les(reeks) waarbij alle geloven naar voren komen en waarbij rationeel wordt gesproken over wat men gelooft binnen zo'n religie. Waar dus geen (wederom in mijn ogen) achterlijke zinnen voorbij komen als "God houdt van alle kinderen en wil graag in ze zitten".
Waar haal je die laatste zin vandaan? Dit soort onzin heeft weinig met het geloof te maken.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Amras schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:30:
[...]

Hoe gaat het leven van een jongere er uit zien dan, volgens jou? Ze worden op allerlei manieren benaderd, door middel van reclame, youtubers, leeftijdsgenoten, etc.
Reclame gericht aan kinderen is aan strenge regels gebonden. Bovendien kun je het als ouder beter toelichten, want je bent erbij.

Hetzelfde geldt voor YouTube: mijn zoontje is nog niet zo oud dat hij zelf Youutube mag kijken. We zitten er altijd naast en dan lichten we toe wat er te zien is aan reclame en opinies (hij kijkt overigens niet het soort filmpjes waar jij op doelt, maar volgens mij begrijpen we elkaar).
Mag je een kind helemaal niet meer aanspreken en moeten ze in het veilige coconnetje bij papa en mama blijven?
Aanspreken als in het voorbeeld waar het hiern u over gaat, is een no-go zonder aanwezigheid van de ouders inderdaad.
Hoe bereid je een kind dan voor op het volwassen leven? Ook ik ben voor het leren omgaan van kinderen met dit soort situaties, in plaats ze overal maar voor te beschermen.
Op dezelfde manier als je ze leert fietsen: onder begeleiding. Alleen de weg op komt pas als ze ouder zijn. YfC ontneemt de ouders in dit voorbeeld de kans om een en an der te begeleiden en zal een eenzijdig verhaal voorhouden onder belofte van een beloning.
Toevallig ken ik een aantal mensen die betrokken zijn bij YfC in Zwolle en v.z.i.w. proberen ze voornamelijk de blowende jeugd in dit soort speeltuinen van hun luie reet te krijgen en met ze te sporten. Daarnaast praten ze met de jongeren over wat ze bezig houdt en te luisteren naar hun problemen. Het uitten van hun geloof gebeurt voornamelijk vanuit het voorbeeld dat ze zelf geven, niet door te flyeren of iets dergelijks.
Fijn dat ook die kant van het verhaal belicht wordt. Maar is dat een taak voor een evangelistische organisatie? Of kan een jongerenwerker hier ook een rol in betekenen? Die betrekken namelijk ook de ouders erbij, en ik maak nu op dat YfC dat niet doet? Of zie ik dat verkeerd?

Ik denk dat er minder weerstand zou zijn als de link met het geloof er niet zou zijn.

Overigens spreek ik met die laatste zinsnede even in het algemeen.

[Voor 0% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 28-09-2018 10:56. Reden: Leesbaarheid: quote-tagje vergeten]

• Gomez12
Zulke in extremis voorbeelden slaan nergens op.

[Voor 94% gewijzigd door Señor Sjon op 28-09-2018 12:07]

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

Decafé drinkert

Reageer er dan niet op. :)

[Voor 85% gewijzigd door Señor Sjon op 28-09-2018 12:06]

• WoBoW
[b]Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:39:
Fijn dat ook die kant van het verhaal belicht wordt. Maar is dat een taak voor een evangelistische organisatie? Of kan een jongerenwerker hier ook een rol in betekenen? Die betrekken namelijk ook de ouders erbij, en ik maak nu op dat YfC dat niet doet? Of zie ik dat verkeerd?
Dat is het dus net, YfC is een professionele welzijnsorganisatie van jongerenwerkers, maar dat wil hier maar niet landen bij de meeste. En door het hier maar te blijven gooien op bekeren, wordt voorbij gegaan aan wat zijn weten te bereiken met kansloze tieners en hangjongeren. Deze jongeren worden vaak niet meer bereikt door scholen en door hun eigen ouders.

[Voor 5% gewijzigd door WoBoW op 28-09-2018 10:46]

• ElectronLion
Maak liever een topicreport.

[Voor 95% gewijzigd door Señor Sjon op 28-09-2018 12:08]

• barrymossel
Amras schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:37:
[...]

Wow, dus je bonjourt ieder persoon die schadelijke reclame maakt in jouw wijk de buurt uit? Daar zal je wel druk mee zijn dan.
[...]
Ja, als die schadelijke reclame (actief) gericht is op (mijn) kinderen. Gelukkig komt dat erg weinig voor.
WoBoW schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:45:
[...]

Dat is het dus net, YfC is een professionele welzijnsorganisatie van jongerenwerkers, maar dat wil hier maar niet landen bij de meeste. En door het hier maar te blijven gooien op bekeren, wordt voorbij gegaan aan wat zijn weten te bereiken met kansloze tieners en hangjongeren. Deze jongeren worden vaak niet meer bereikt door scholen en door hun eigen ouders.
Een religieuze organisatie. Dat heeft mijn inziens niets met jongerenwerk te maken en moet daar ook los van staan. Dat je dit werk doet vanuit religieus oogpunt is heel erg goed, maar het religieuze aspect moet niet, nooit, geuit worden richting die kinderen. Daar heeft niemand het recht toe, buiten de ouders wellicht.

• Amras
[quote]Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:39:
~~~
Amras schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:30:
[...]

Hoe gaat het leven van een jongere er uit zien dan, volgens jou? Ze worden op allerlei manieren benaderd, door middel van reclame, youtubers, leeftijdsgenoten, etc.

Reclame gericht aan kinderen is aan strenge regels gebonden. Bovendien kun je het als ouder beter toelichten, want je bent erbij.

Hetzelfde geldt voor YouTube: mijn zoontje is nog niet zo oud dat hij zelf Youutube mag kijken. We zitten er altijd naast en dan lichten we toe wat er te zien is aan reclame en opinies (hij kijkt overigens niet het soort filmpjes waar jij op doelt, maar volgens mij begrijpen we elkaar).
Je hoeft er echt niet bang voor te zijn dat ze kinderen die zelf nog geen Youtube mogen kijken gaan aanspreken op hun geloof. Ze spreken juist de jongeren aan die eigenlijk niet in deze speeltuinen horen, die er blowen en rondhangen.
[...]

Aanspreken als in het voorbeeld waar het hiern u over gaat, is een no-go zonder aanwezigheid van de ouders inderdaad.
Veel van de jongeren die ze aanspreken trekken zich weinig aan van hun ouders of de ouders hebben weinig interesse in wat ze doen. Ze hangen vaak rond in deze speeltuinen omdat de thuissituatie slecht is.
[...]

Op dezelfde manier als je ze leert fietsen: onder begeleiding. Alleen de weg op komt pas als ze ouder zijn. YfC ontneemt de ouders in dit voorbeeld de kans om een en an der te begeleiden en zal een eenzijdig verhaal voorhouden onder belofte van een beloning.

[...]

Ik denk dat er minder weerstand zou zijn als de link met het geloof er niet zou zijn.

Overigens spreek ik met die laatste zinsnede even in het algemeen.
Lijkt mij prima als niet-christelijke jongerenwerkers zich er mee bemoeien, maar dat gebeurt blijkbaar niet. Deze vaak jonge mensen doen het vanuit hun overtuiging dat ze jongeren willen helpen bij wie het minder goed gaat. Dat staat op de eerste plaats, sport is hierin de verbindende factor.

• Kurkentrekker
  • Niet online
Fore! schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 08:02:
[...]

Vuur met vuur bestrijden bedoel je?
Volgens mij wordt niemand daar beter van.
Dat bedoel ik dus niet. Ik bedoel dat het je vrij staat om een mening te verkondigen die een ander geluid laat horen dan dat de christenen hier doen. Sterker nog, ik durf wel te beweren dat het als ouder ook wel een beetje je plicht is om de kinderen te wapenen tegen dit soort zalen, door ze bijvoorbeeld te leren wat kritisch nadenken is.

Dat heeft niets met vuur met vuur bestrijden te maken. Meningen waar je het niet mee eens bent bestrijd je met tegenargumenten.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

ElectronLion schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:34:
[...]

In tegenstelling tot het stemmen op politieke partijen en het kopen van benzine, alcohol, tabak en andere acties met een leeftijdsgrens kent het geloof geen leeftijdsgrens. Ook (hele) jonge kinderen kunnen geloven.
*Herioc_Nonsense flexes his typing fingers

Volgens mij begrijpen we elkaar, maar jij kijkt er vanuit je christelijke levensovertuiging naar. Vanuit die overtuiging is het inderdaad heel wenselijk om kinderen op een vroege leeftijd te behoeden voor het kwaad. En dat betekent omgekeerd evenredig het bekeren tot het geloof om het licht van God toe te laten.

Waar deze discussie over gaat, en dat wordt nu een uit zijn verband gerukt door zo te focussen op het evangelische doel van de organisatie, is dat dit alles op een plek gebeurt waar kinderen willen spelen en zonder toezicht van hun ouders zijn.

Vandaar ook mijn eerdere opmerking dat de boodschap van YfC wel welkom zou zijn in een andere setting (bijvoorbeeld op school).
Bij het stemmen ben je indirect betrokken bij het besturen van een land, logisch dat daar een leeftijdsgrens aan zit. Net als het gebruiken van alcohol en tabak, die (zeker bij jonge kinderen) schadelijk zijn. Het geloof zelf is in eerste instantie een relatie tussen jou en God. Daarbij geloof je dat het ook goed is voor anderen om deze relatie aan te gaan, daarom zijn er evangelisten.
Het probleem is dat er heel veel geloven zijn. Sommige lijken op elkaar en sommige zijn totaal anders. Vrijwel ieder geloof kent de stelling dat je verdoemt bent als je niet gelooft en aanhangers willen (uit naastenliefde!) de medemens behoeden voor die verdoemenis. Dus bekeren.

Wil je daar een kind mee opzadelen als hij alleen maar in een speeltuin wil spelen?

Je wil een kind juist gestructureerd uitleggen wat het betekent om te geloven (in algemene zin) en wat de geloven onderling uniek maakt. Een kind zal dan naar een geloof trekken, er volledig van afzien of agnostisch door het leven gaan. Een keuze dus, maar wel een keuze die onder begeleiding moet worden voorgelegd.

En niet eenzijdig, op een moment dat een kind daar niet mee bezig is en onder belofte van een beloning.
'Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.'
Met welk doel heeft men de jeugd dan?
Alle 'gekkies' met hun 'Apocalyps' ideeën en aliëns en complottheorieën, dat kan allemaal wel, laat ze maar lekker denken. Maar wat is het nou dat iedereen opstaat als het gaat over religie en opvattingen zoals in de alinea hiervoor? Iedereen vind er iets van, zou dat ook niet iets zeggen?
Nee dat kan óók niet. Als er een busje zou staan die kinderen gaat vertellen hoe je over 9/11 "moet denken", of over aliens uit de Nth-dimensie, dan zou men ook in de stijgbeugels gaan staan hier.

[Voor 0% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 28-09-2018 11:01. Reden: Leesbaarheid: quote-tagje vergeten]

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

Decafé drinkert

[...]

Nou dat is wel geland bij me hoor, maar ik vind hun christelijke achtergrond geen probleem maar wel het feit dat ze hun geloof zo uitbundig uitdragen dat het erg lijkt op willen overtuigen ipv info geven.

• danslo
  • Laatst online: 20:26
Ergens denk ik dat bepaalde reacties in deze thread behoorlijk anders waren als het een "Youth for Islam" ipv Christ zou zijn geweest.

Hoe dan ook vind ik dit nogal verwerpelijke praktijken, je geloof belijden doe je maar thuis of in de kerk/moskee/whatever.

[Voor 5% gewijzigd door danslo op 28-09-2018 10:55]

• Amras
Reageer er liever niet op. :)

[Voor 94% gewijzigd door Señor Sjon op 28-09-2018 12:08]

• Meekoh
  • Laatst online: 12:47
Wow, that escalated quickly.
Goed ik heb best wel wat ervaring met YFC als instantie en ik moet zeggen, je kun het echt niet "zieltjes winnen" noemen wat zij doen.
Het is zoals @WoBoW ook al aangeeft een professionele organisatie met jongerenwerkers in dienst, net zoals Centrum jong dat heeft. Het wordt alleen gefinancieerd vanuit een religieuze hoek.
De voedselbank mag voedsel uitdelen vanuit verschillende kerkgebouwen, is dat ook "zieltjes winnen"? Denk het niet.
Je zou er beter aan doen om eens met ze te gaan praten. Met name op dit soort pleintjes, daar zijn ze voornamelijk activiteiten aan het organiseren, potjes voetbal, skate contests etc.

Computer says no

Anoniem: 669783

Als ze daar wettelijk mogen staan en geen regels overtreden denk ik niet dat je hier een probleem over kunt maken. Als kind hebben meerdere mensen mij geprobeerd te overtuigen met religie en dat lukte niet. Het is dus een kwestie of religie passend is voor de persoon, en ja een kind is een persoon. Als je als ouder naar je kind goed hebt kunnen onderbouwen waarom je religie niet ziet als uitweg zal je kind als hij/zij begrepen heeft wat je bedoelt je ouderlijke les opvolgen. Supply and demand, dat is hoe het werkt.

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-05 16:52
BvZwolle schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 00:57:
Ik ben zelf gelovig, protestants, en ik kan je alleen maar aanraden om eens een praatje aan te knopen. Ik weet uit ervaring dat Youth for Christ een vrij toegankelijke groep mensen is die alles behalve willen proberen om een geloofswil op te dringen. Uiteraard vertellen ze wel dat ze het mooi zouden vinden als je vaker over het geloof gaat nadenken en openstaat voor het christelijke geloof. Ik denk dat bij dit soort zaken vaak de link wordt gelegd met Jehova's, maar zo opdringerig zijn ze niet.
Ja, ik heb kinderen die ik gelovig probeer op te voeden, maar ik ga ze niet angstvalig weghouden bij personen die andere denkwijzes er na houden.
de twee dikgedrukte zinnen gaan voor mij al te ver. dat vind ik al teveel info over de kerk en geloof.
juist de mentaal en/of financieel zwakkere achterstand jongere kan je met aandacht voor je winnen dat vind ik dus wel echt zieltjes winnen en niet passen oder de noemer jeugdwerk.

Anoniem: 669783

Katerin schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:58:
[...]

de twee dikgedrukte zinnen gaan voor mij al te ver. dat vind ik al teveel info over de kerk en geloof.
juist de mentaal en/of financieel zwakkere achterstand jongere kan je met aandacht voor je winnen dat vind ik dus wel echt zieltjes winnen en niet passen oder de noemer jeugdwerk.
Religie kan een steunpilaar zijn voor mensen die antwoorden zoeken voor moeilijke vraagstukken. Niet iedereen is in staat met een nihilistische of atheïstische kijk op de wereld door te gaan. Maar ja, kinderen zijn natuurlijk wel iets beinvloedbaarder dan volwassenen. Het is een lastig onderwerp, zoals gewoonlijk.

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 669783 op 28-09-2018 11:02]

• Meekoh
danslo schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:54:
Ergens denk ik dat bepaalde reacties in deze thread behoorlijk anders waren als het een "Youth for Islam" ipv Christ zou zijn geweest.

Hoe dan ook vind ik dit nogal verwerpelijke praktijken, je geloof belijden doe je maar thuis of in de kerk/moskee/whatever.
De grap is de Islam heet gelijksoortige initiatieven en die gaan nog veel verder dan YFC.
Ga er eens een keer kijken, er wordt net zoveel aan geloofs overtuiging gedaan dan op de gemiddelde interconfessionele basisschool.
Ze bieden voornamelijk jongeren een plek om te kunnen spelen/hangen/chillen/whatever, zonder dat ze gaan hangen op straat en weer eens een bushokje naar zijn gootje trappen.

Computer says no

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-05 16:52
Amras schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:50:

Veel van de jongeren die ze aanspreken trekken zich weinig aan van hun ouders of de ouders hebben weinig interesse in wat ze doen. Ze hangen vaak rond in deze speeltuinen omdat de thuissituatie slecht is.
Wat een gekke aanname mijn kind is buiten omdat hij graag met zijn skateboard speelt, met zijn fiets gaat crossen en andere coole stunt uithalen. Je weet wel sporten, chillen een kind zijn.
Dat een kind buiten is zegt weinig over de achterban en thuissituatie.

• barrymossel
Katerin schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:58:
[...]

Met name het feit dat de info gekleurd is.

Ze noemen het zelf "lokaal missionair werk". Dat is toch hoe je het wendt of keert "zieltjes winnen"?

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

[...]

Het is tweeledig.

Ik ben het volledig met je eens dat de discussie alle kanten opgaat doordat er geloof in het spel is. De discussie wordt uit zijn verband gerukt.

Het "bekeren" komt echter niet uit de lucht vallen: de website van de organisatie maakt er geen geheim van dat dat het doel is:
We geloven dat God onze kracht is en ons jongerenwerk aan jongeren de mogelijkheid biedt om Jezus te leren kennen en te leven zoals Hij het heeft bedoelt. We zijn actief op straat, op scholen en in de kerk.
Bron: http://arnhem.yfc.nl/over-ons/

Dus ja: jongerenwerk, maar wel met als doel om ook het evangelie uit te dragen.

• Marcva
  • Laatst online: 01-06 23:16
Anoniem: 669783 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:57:
Als ze daar wettelijk mogen staan en geen regels overtreden denk ik niet dat je hier een probleem over kunt maken.
Exact dit.
Het verbaast mij dat dat een neutraal orgaan als de gemeente met YfC in zee gaat. Ben heel benieuwd onder welke voorwaarden zij hun werk mogen doen en welke bedragen ermee gemoeid zijn.

[off topic] Ik weet dat veel gemeenten met het Leger des Heils samen werken bij de opvang van daklozen ed. Dat is weliswaar ook een kwetsbare groep, maar die zijn dan tenminste nog volwassen (hoofdzakelijk). Hoewel ik gelukkig geen ervaringsdeskundige ben, staat praktische hulp voorop en bekeren zij niet, maar dat is niet gehinderd door enige praktijkervaring. [/off topic]

• Meekoh
Katerin schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:04:
[...]

Wat een gekke aanname mijn kind is buiten omdat hij graag met zijn skateboard speelt, met zijn fiets gaat crossen en andere coole stunt uithalen. Je weet wel sporten, chillen een kind zijn.
Dat een kind buiten is zegt weinig over de achterban en thuissituatie.
Dat kan dus kloppen in uw specifieke geval.
Echter er zit een kern van waarheid in wat @Amras zegt. Zeker in bepaalde achterstands wijken waar yfc ook actief is. En nee dit is niet gebaseerd op wat gevoel of whatever. Dit is wat ik heb gezien en meegemaakt bij evenementen van yfc.

Computer says no

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee