Toon posts:

Nieuwe groepenkast & naar 3 fase

Pagina: 1
Acties:

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:20
Goedemorgen,
Het moment is aangebroken op mijn oude meterkast van 1985, waar de eerste bewoners nooit iets aan hebben laten doen, te vervangen. Allereerst mijn paint skills:

Antiek dingetje hé? :) Met oog op wat er komen gaat binnenkort en in de toekomst (Zonnepanelen, luchtwarmptepompboiler, lucht/lucht warmtepomp, electrisch koken, eletrische auto, etc) is het verstandig om deze te laten vervangen.

Nu had ik deze situatie in mijn hoofd:

Met een aantal vragen waar ik nog mee zit:
- Is het erg als er C-kar aardlekschakelaars komen i.p.v. B-kar?
- Als je C-kar ALS hebt, moeten je groepen ook C-kar zijn?
- Volstaan aardlekschakelaars of zou een aardlekautomaat beter zijn?
- Verder nog tips? Ik laat voor het eerst in mijn leven dus een meterkast vervangen :+

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:58

Tens

fits the description

Voordat je een elektromonteur laat komen: Doe iets aan die stekker waar drie zwarte draden uitkomen zoiets is slecht voor de bloeddruk.....

Warmtepomp zal drie fasen zijn, een kookgroep is meestal effectief twee groepen die door één schakelaar geschakeld worden (heeft meestal dus ook de ruimte voor twee schakelaars nodig), maar de grotere inductieplaten kunnen ook drie fase zijn. Auto lader één of drie fase? Hoeveel PV panelen? Anders wordt dat ook een drie fase.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• vinom
Ohja, dat wilde ik er nog bijzetten in mijn post! @Tens Die stekker met de zwarte draden heeft gelukkig nooit in het stopcontact gezeten sinds wij er wonen. Die is van de buitenlamp, maar hebben we nog nooit aangehad.

Sowieso ga ik naar drie fasen, omdat ik dan voorbereid ben voor wat er komen gaat. Auto lader, aantal PV panelen, geen idee nog omdat het allemaal toekomstplannen zijn.

Alvast ook even een subtiele tag naar @AUijtdehaag omdat ik zijn mening ook wel wil horen over mijn startpost :9

[Voor 13% gewijzigd door vinom op 26-09-2018 10:26]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:29

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

3 fasen:
Snellader EV.
Kookplaat.

mogelijk 3 fasen, afhankelijk van afmeting huis en/of beschikbaar dakvlak.
Warmtepomp.
Zonnepanelen.
Zware machines in garage/berging

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Had iemand mij getagt?

- stopkontakt zou ik eruit laten... Laat een "net" dubbel (of tripple) stopkontakt (wcd) naast de groepenkast maken. Dan kan je daar ook meerdere apparaten op aansluiten. Router/raspberry pi/etc

- Om ruimte besparen voor toekomstige uitbreiding kan je ervoor kiezen de hoofdschakelaar apart te doen.
Zoals hier: https://www.sandervunderi...-had333333-222-hs404.html
Die kast kan je ook als 1-fase eerst aansluiten (en naderhand op 3-fase)
een kookgroep van 2x 16a maken, dan is het een kwestie van een bruggetje erbij bestellen.
https://www.sandervunderink.nl/abb-fornuisbrug-2010-030.html
Stikkervel: https://www.sandervunderink.nl/abb-stickervel-120376.html
Deze zijn ook handig: https://www.sandervunderi...adel-stapelbaar-z8-s.html

- beltrafo heb je nodig? Die zit nu ook niet in je huidige kast?

- Wat een ruimte... Mocht je nog tekort komen, kan er altijd nog een kast erbij naast.
Hou daar nu al rekening mee, als je dingen ernaast plaatst/stopkontakt etc.

Volgens mij is het niet toegestaan in een huissituatie C karakteristiek aardlekschakelaars te gebruiken.
Heb je ook niet nodig, tenzij je een 3-fase motor op gaat starten met een lange aanloopstroom.

[Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-09-2018 19:02]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Tens

Tens

fits the description

AUijtdehaag schreef op woensdag 26 september 2018 @ 18:51:

- beltrafo heb je nodig? Die zit nu ook niet in je huidige kast?
hij heeft een oude (hangt boven de meterkast).

Ik heb het verdeeld, in een 24 positiekast 'huis', en een 12 positie voor drie 3-f groepen (PV/warmtepomp/en ruimte voor autolader) ernaast.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Tens
Hier idem dito...(min of meer)
https://tweakers.net/ext/f/DmOKe6ks29zY0ffSPY4KYxKT/thumb.jpg

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tens schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:16:
Voordat je een elektromonteur laat komen: Doe iets aan die stekker waar drie zwarte draden uitkomen zoiets is slecht voor de bloeddruk.....

Warmtepomp zal drie fasen zijn, een kookgroep is meestal effectief twee groepen die door één schakelaar geschakeld worden (heeft meestal dus ook de ruimte voor twee schakelaars nodig), maar de grotere inductieplaten kunnen ook drie fase zijn. Auto lader één of drie fase? Hoeveel PV panelen? Anders wordt dat ook een drie fase.
Een warmtepomp voor een gemiddeld huis is vaak maar 1-fase, doorstroomverwarmers zijn wel 3-fase.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Tens

Tens

fits the description

Erasmo schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:34:
[...]

Een warmtepomp voor een gemiddeld huis is vaak maar 1-fase, doorstroomverwarmers zijn wel 3-fase.
in nieuwbouw zeker, dit gaat over een 80er jaren woning die zelfs na maximaal na-isoleren niet in de buurt komt van de warmtevraag van een nieuwbouwwoning. En nu rekening houden met ruimte in de meterkast is niks mis mee.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:00
vinom schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:05:
- Is het erg als er C-kar aardlekschakelaars komen i.p.v. B-kar?
- Als je C-kar ALS hebt, moeten je groepen ook C-kar zijn?
Wat is je motivatie daarbij?
Eigenlijk heb je overal B-kar type A 30mA. Je zou voor de schuur C-kar en type A kunnen nemen zodat deze aanloopstromen van machines beter kunnen hebben.
C-kar is eigenlijk ook niet nodig binnenshuis, behalve voor sommige vaste machines. Je warmtepomp zou bijvoorbeeld een C of D kunnen vereisen.

• vinom
@jeroen3 Mijn schoonvader heeft die nog liggen. Dus ik dacht als dat ook prima is kan ik die gebruiken en scheelt het in de kosten. Maar als jullie B kar aanraden voor de ALS dan bestel ik die wel gewoon.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tens schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:50:
[...]

in nieuwbouw zeker, dit gaat over een 80er jaren woning die zelfs na maximaal na-isoleren niet in de buurt komt van de warmtevraag van een nieuwbouwwoning. En nu rekening houden met ruimte in de meterkast is niks mis mee.
Ik heb een woning van meer dan 100 jaar oud en ook hier zit de warmtepomp gewoon op 1 fase, wel op z'n eigen groep maar ik zie het ding zelden boven de 1500W komen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• jeroen3
vinom schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:40:
@jeroen3 Mijn schoonvader heeft die nog liggen. Dus ik dacht als dat ook prima is kan ik die gebruiken en scheelt het in de kosten. Maar als jullie B kar aanraden voor de ALS dan bestel ik die wel gewoon.
Maar zijn dat dan RCCB of RCBO automaten? Nogal belangrijk, want een aardlek beveiligd doorgaans niet de de hoofdstroom. Selectiviteit bij aardlekautomaten is het [S] symbool. Kortom, aardlekschakelaars kun je wellicht wel gebruiken.

• vinom
@jeroen3 Oef, dat durf ik echt niet te zeggen. Ik zal ze binnenkort eens bekijken.

• vinom
Is hier iets van bruikbaar? Denk het wel toch.

@jeroen3

[Voor 5% gewijzigd door vinom op 06-10-2018 18:09]

• jeroen3
Ik zie negen 1+1P* B16 automaten en èèn 4p 30mA Type-A RCD met een maximum stroom van 63A.
Plus busbars met klemmenstrook, erg handig, maar niet erg duur, check alles goed op corrosie/verkleuring. (de klemmenstrook kan uit elkaar, en kun de geleiders bekijken)

Die kun je allemaal gebruiken. Het is wel verstandig om de RCD te testen met een installatietester, zodat je zeker weet dat hij snel genoeg, en bij je de juiste stroom tript.
Ik kan deze namelijk niet meer vinden op de site van hager, dus ik denk dat deze al wat jaartjes oud is.

*De B16 automaten hebben maar èèn beveiligde pool, de nul schakelt slechts mee.
https://i.imgur.com/GhHW8QA.png

Edit: Hoe ga je die busbar eigenlijk aansluiten?

[Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 06-10-2018 18:28]

• vinom
Dank voor je bericht. Erg uitgebreid, en ik doe mijn best om het zo goed mogelijk te begrijpen :9

- Zijn de 1+1P B16 automaten minder goed/minder veilig dan 1P+N automaten?
- Zelfde eigenlijk voor de aardlekschakelaar: is een 40A 30mA 2P een betere keuze dan wat ik nu heb?
- De klemmenstrook heb ik bekeken en ziet er goed uit. Geen verkleuring of corrosie.
- IK heb geen idee hoe ik de busbar ga aansluiten, ik ga het namelijk niet zelf doen :P Ik was zelf ieder geval in de veronderstelling gewoon dit te kopen, €104,-:

Een vrij lege 3 fase kast dus met alleen een hoofdschakeleaar en verder aanvullen met het materiaal van de foto van gisteren. Ik kan eventueel alleen de groepen gebruiken en 2P aardlekschakelaars erbij kopen als dat beter zou zijn? Busbars passen daar niet in?

Als ik de spullen niet zou hebben zou ik het zo bestellen, €288,-:

[Voor 6% gewijzigd door vinom op 07-10-2018 12:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
1+1p of 1+N is hetzelfde. 2P is veiliger, maar ook breder. En, zolang je goede nul hebt, niet nodig.

De busbar past precies in deze serie abb automaten , je kunt wellicht 3 abb aardlekautomaten krijgen die op het einde van de busbar passen, maar de leeftijd van de componenten kan hier een hindernis zijn. Deze busbars zijn merk en type afhankelijk.

• vinom
Ik probeer te achterhalen wat het verschil is tussen deze ALS:
https://www.sandervunderi...2-p-fh-202-a-40-0-03.html

En deze:
https://www.elektramat.nl...-aardlekschak2p-40a-30ma/

Ik kan geen verschillen vinden, maar toch is die van de tweede link bijna twee keer zo duur.

• jeroen3
Het verschil is 10 en 6 kiloampere kortsluitvastheid, ofwel, de maximale stroom dat deze nog kan breken. (Zonder vastlassen)

Dit is van toepassing op het ontwerp van je installatie, elke automaat heeft een doorlaatvermogen bij een kortsluiting, en die reduceert het kortsluitvermogen. 10 kA is een stuk duurder dan 6 kA.

[Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 09-10-2018 12:16]

• vinom
jeroen3 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:12:
Het verschil is 10 en 6 kiloampere kortsluitvastheid, ofwel, de maximale stroom dat deze nog kan breken. (Zonder vastlassen)

Dit is van toepassing op het ontwerp van je installatie, elke automaat heeft een doorlaatvermogen bij een kortsluiting, en die reduceert het kortsluitvermogen. 10 kA is een stuk duurder dan 6 kA.
Ik leer nog eens wat :) Wat raad je aan voor een (mijn) huis installatie? Ik lees her en der minimaal 6 kA, dus als dat volstaat scheelt het toch wel iets op de kosten.

De 4p aardlekschakelaar ga ik voor nu niet gebruiken, omdat de 2P ook volstaan en dan bespaart dat mij aardig wat ruimte in de kast. Als ik ooit een krachtgroep wil dan kan ik hem alsnog gebruiken. De installatieautomaten ga ik wel gebruiken.

[Voor 34% gewijzigd door vinom op 09-10-2018 12:33]

• jeroen3
Dat kan ik niet bepalen. Dat hangt af van de smeltveiligheden of hoofdautomaat (als je die hebt/neemt).

Zonder 4P aardlek kun je geen 3-fase of 2-fase belastingen maken. Alleen 1-fase.

[Voor 30% gewijzigd door jeroen3 op 09-10-2018 13:16]

• vinom
jeroen3 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:15:
Dat kan ik niet bepalen. Dat hangt af van de smeltveiligheden of hoofdautomaat (als je die hebt/neemt).
Ik neem wel een hoofdautomaat inderdaad. Deze
jeroen3 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:15:

Zonder 4P aardlek kun je geen 3-fase of 2-fase belastingen maken. Alleen 1-fase.
Snap ik, maar is dat voor nu een probleem? Apparatuur die ik nu heb vereisen ook geen 3 fasen. Dus ik dacht voor het huidige dan 2P ALS op 1 fase en dan voor de toekomst als het nodig is een 4P ALS op 2 of 3 fase (inductie koken, electrisch auto laden, zonnepanelen).

[Voor 22% gewijzigd door vinom op 09-10-2018 14:42]

• jeroen3
Dat is een lastscheider. Geen automaat.

Als je alleen 1-fase verbruikers hebt is dat geen enkel probleem.

• vinom
Ik word gek van al die termen :+ Hoofdautomaat zit onder de meter? Zal straks eens kijken.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:51

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

vinom schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:23:
Ik word gek van al die termen :+ Hoofdautomaat zit onder de meter? Zal straks eens kijken.
Ja dat klopt. De hoofdzekering of (tegenwoordig) automaat. In jouw geval dus die achter het doorzichtige kapje.

Verder heb ik met @cobo en @Annuk een topic gemaakt met in de TS heel veel uitleg over wat wat is. Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
De TS heeft op sommige plekken misschien een update nodig, maar de basis klopt zeker. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

* T.Kreeftmeijer heeft het toch best wel druk nu is over 6 dagen 6 maanden onbereikbaar.

[Voor 6% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 15-10-2018 21:40]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee