Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuwe groepenkast & naar 3 fase

Pagina: 1
Acties:

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11:28

Tens

functie elders

Voordat je een elektromonteur laat komen: Doe iets aan die stekker waar drie zwarte draden uitkomen zoiets is slecht voor de bloeddruk.....

Warmtepomp zal drie fasen zijn, een kookgroep is meestal effectief twee groepen die door één schakelaar geschakeld worden (heeft meestal dus ook de ruimte voor twee schakelaars nodig), maar de grotere inductieplaten kunnen ook drie fase zijn. Auto lader één of drie fase? Hoeveel PV panelen? Anders wordt dat ook een drie fase.

Gezondheidsclaim in afwachting van Europese goedkeuring

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Had iemand mij getagt?

- stopkontakt zou ik eruit laten... Laat een "net" dubbel (of tripple) stopkontakt (wcd) naast de groepenkast maken. Dan kan je daar ook meerdere apparaten op aansluiten. Router/raspberry pi/etc

- Om ruimte besparen voor toekomstige uitbreiding kan je ervoor kiezen de hoofdschakelaar apart te doen.
Zoals hier: https://www.sandervunderi...-had333333-222-hs404.html
Die kast kan je ook als 1-fase eerst aansluiten (en naderhand op 3-fase)
een kookgroep van 2x 16a maken, dan is het een kwestie van een bruggetje erbij bestellen.
https://www.sandervunderink.nl/abb-fornuisbrug-2010-030.html
Stikkervel: https://www.sandervunderink.nl/abb-stickervel-120376.html
Deze zijn ook handig: https://www.sandervunderi...adel-stapelbaar-z8-s.html

- beltrafo heb je nodig? Die zit nu ook niet in je huidige kast?

- Wat een ruimte... Mocht je nog tekort komen, kan er altijd nog een kast erbij naast.
Hou daar nu al rekening mee, als je dingen ernaast plaatst/stopkontakt etc.

Volgens mij is het niet toegestaan in een huissituatie C karakteristiek aardlekschakelaars te gebruiken.
Heb je ook niet nodig, tenzij je een 3-fase motor op gaat starten met een lange aanloopstroom.

[Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-09-2018 19:02]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11:28

Tens

functie elders

Erasmo schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:34:
[...]

Een warmtepomp voor een gemiddeld huis is vaak maar 1-fase, doorstroomverwarmers zijn wel 3-fase.
in nieuwbouw zeker, dit gaat over een 80er jaren woning die zelfs na maximaal na-isoleren niet in de buurt komt van de warmtevraag van een nieuwbouwwoning. En nu rekening houden met ruimte in de meterkast is niks mis mee.

Gezondheidsclaim in afwachting van Europese goedkeuring

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 09:15
Ik zie negen 1+1P* B16 automaten en èèn 4p 30mA Type-A RCD met een maximum stroom van 63A.
Plus busbars met klemmenstrook, erg handig, maar niet erg duur, check alles goed op corrosie/verkleuring. (de klemmenstrook kan uit elkaar, en kun de geleiders bekijken)

Die kun je allemaal gebruiken. Het is wel verstandig om de RCD te testen met een installatietester, zodat je zeker weet dat hij snel genoeg, en bij je de juiste stroom tript.
Ik kan deze namelijk niet meer vinden op de site van hager, dus ik denk dat deze al wat jaartjes oud is.

*De B16 automaten hebben maar èèn beveiligde pool, de nul schakelt slechts mee.
https://i.imgur.com/GhHW8QA.png

Edit: Hoe ga je die busbar eigenlijk aansluiten?

[Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 06-10-2018 18:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
1+1p of 1+N is hetzelfde. 2P is veiliger, maar ook breder. En, zolang je goede nul hebt, niet nodig.

De busbar past precies in deze serie abb automaten , je kunt wellicht 3 abb aardlekautomaten krijgen die op het einde van de busbar passen, maar de leeftijd van de componenten kan hier een hindernis zijn. Deze busbars zijn merk en type afhankelijk.

• jeroen3
Het verschil is 10 en 6 kiloampere kortsluitvastheid, ofwel, de maximale stroom dat deze nog kan breken. (Zonder vastlassen)

Dit is van toepassing op het ontwerp van je installatie, elke automaat heeft een doorlaatvermogen bij een kortsluiting, en die reduceert het kortsluitvermogen. 10 kA is een stuk duurder dan 6 kA.

[Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 09-10-2018 12:16]

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 17:52

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

vinom schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:23:
Ik word gek van al die termen :+ Hoofdautomaat zit onder de meter? Zal straks eens kijken.
Ja dat klopt. De hoofdzekering of (tegenwoordig) automaat. In jouw geval dus die achter het doorzichtige kapje.

Verder heb ik met @cobo en @Annuk een topic gemaakt met in de TS heel veel uitleg over wat wat is. Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
De TS heeft op sommige plekken misschien een update nodig, maar de basis klopt zeker. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

* T.Kreeftmeijer heeft het toch best wel druk nu is over 6 dagen 6 maanden onbereikbaar.

[Voor 6% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 15-10-2018 21:40]

Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True