Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuwe groepenkast & naar 3 fase

Pagina: 1
Acties:

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online
Goedemorgen,
Het moment is aangebroken op mijn oude meterkast van 1985, waar de eerste bewoners nooit iets aan hebben laten doen, te vervangen. Allereerst mijn paint skills:

Antiek dingetje hé? :) Met oog op wat er komen gaat binnenkort en in de toekomst (Zonnepanelen, luchtwarmptepompboiler, lucht/lucht warmtepomp, electrisch koken, eletrische auto, etc) is het verstandig om deze te laten vervangen.

Nu had ik deze situatie in mijn hoofd:

Met een aantal vragen waar ik nog mee zit:
- Is het erg als er C-kar aardlekschakelaars komen i.p.v. B-kar?
- Als je C-kar ALS hebt, moeten je groepen ook C-kar zijn?
- Volstaan aardlekschakelaars of zou een aardlekautomaat beter zijn?
- Verder nog tips? Ik laat voor het eerst in mijn leven dus een meterkast vervangen :+

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@Tens
Hier idem dito...(min of meer)
https://tweakers.net/ext/f/DmOKe6ks29zY0ffSPY4KYxKT/thumb.jpg

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• vinom
  • Nu online
Is hier iets van bruikbaar? Denk het wel toch.

@jeroen3

[Voor 5% gewijzigd door vinom op 06-10-2018 18:09]

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 08:50
Ik zie negen 1+1P* B16 automaten en èèn 4p 30mA Type-A RCD met een maximum stroom van 63A.
Plus busbars met klemmenstrook, erg handig, maar niet erg duur, check alles goed op corrosie/verkleuring. (de klemmenstrook kan uit elkaar, en kun de geleiders bekijken)

Die kun je allemaal gebruiken. Het is wel verstandig om de RCD te testen met een installatietester, zodat je zeker weet dat hij snel genoeg, en bij je de juiste stroom tript.
Ik kan deze namelijk niet meer vinden op de site van hager, dus ik denk dat deze al wat jaartjes oud is.

*De B16 automaten hebben maar èèn beveiligde pool, de nul schakelt slechts mee.
https://i.imgur.com/GhHW8QA.png

Edit: Hoe ga je die busbar eigenlijk aansluiten?

[Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 06-10-2018 18:28]

• vinom
  • Nu online
Dank voor je bericht. Erg uitgebreid, en ik doe mijn best om het zo goed mogelijk te begrijpen :9

- Zijn de 1+1P B16 automaten minder goed/minder veilig dan 1P+N automaten?
- Zelfde eigenlijk voor de aardlekschakelaar: is een 40A 30mA 2P een betere keuze dan wat ik nu heb?
- De klemmenstrook heb ik bekeken en ziet er goed uit. Geen verkleuring of corrosie.
- IK heb geen idee hoe ik de busbar ga aansluiten, ik ga het namelijk niet zelf doen :P Ik was zelf ieder geval in de veronderstelling gewoon dit te kopen, €104,-:

Een vrij lege 3 fase kast dus met alleen een hoofdschakeleaar en verder aanvullen met het materiaal van de foto van gisteren. Ik kan eventueel alleen de groepen gebruiken en 2P aardlekschakelaars erbij kopen als dat beter zou zijn? Busbars passen daar niet in?

Als ik de spullen niet zou hebben zou ik het zo bestellen, €288,-:

[Voor 6% gewijzigd door vinom op 07-10-2018 12:30]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True