Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuwe groepenkast & naar 3 fase

Pagina: 1
Acties:

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online
Goedemorgen,
Het moment is aangebroken op mijn oude meterkast van 1985, waar de eerste bewoners nooit iets aan hebben laten doen, te vervangen. Allereerst mijn paint skills:

Antiek dingetje hé? :) Met oog op wat er komen gaat binnenkort en in de toekomst (Zonnepanelen, luchtwarmptepompboiler, lucht/lucht warmtepomp, electrisch koken, eletrische auto, etc) is het verstandig om deze te laten vervangen.

Nu had ik deze situatie in mijn hoofd:

Met een aantal vragen waar ik nog mee zit:
- Is het erg als er C-kar aardlekschakelaars komen i.p.v. B-kar?
- Als je C-kar ALS hebt, moeten je groepen ook C-kar zijn?
- Volstaan aardlekschakelaars of zou een aardlekautomaat beter zijn?
- Verder nog tips? Ik laat voor het eerst in mijn leven dus een meterkast vervangen :+

• vinom
  • Nu online
Ohja, dat wilde ik er nog bijzetten in mijn post! @Tens Die stekker met de zwarte draden heeft gelukkig nooit in het stopcontact gezeten sinds wij er wonen. Die is van de buitenlamp, maar hebben we nog nooit aangehad.

Sowieso ga ik naar drie fasen, omdat ik dan voorbereid ben voor wat er komen gaat. Auto lader, aantal PV panelen, geen idee nog omdat het allemaal toekomstplannen zijn.

Alvast ook even een subtiele tag naar @AUijtdehaag omdat ik zijn mening ook wel wil horen over mijn startpost :9

[Voor 13% gewijzigd door vinom op 26-09-2018 10:26]

• vinom
  • Nu online
@jeroen3 Mijn schoonvader heeft die nog liggen. Dus ik dacht als dat ook prima is kan ik die gebruiken en scheelt het in de kosten. Maar als jullie B kar aanraden voor de ALS dan bestel ik die wel gewoon.

• vinom
  • Nu online
@jeroen3 Oef, dat durf ik echt niet te zeggen. Ik zal ze binnenkort eens bekijken.

• vinom
  • Nu online
Is hier iets van bruikbaar? Denk het wel toch.

@jeroen3

[Voor 5% gewijzigd door vinom op 06-10-2018 18:09]

• vinom
  • Nu online
Dank voor je bericht. Erg uitgebreid, en ik doe mijn best om het zo goed mogelijk te begrijpen :9

- Zijn de 1+1P B16 automaten minder goed/minder veilig dan 1P+N automaten?
- Zelfde eigenlijk voor de aardlekschakelaar: is een 40A 30mA 2P een betere keuze dan wat ik nu heb?
- De klemmenstrook heb ik bekeken en ziet er goed uit. Geen verkleuring of corrosie.
- IK heb geen idee hoe ik de busbar ga aansluiten, ik ga het namelijk niet zelf doen :P Ik was zelf ieder geval in de veronderstelling gewoon dit te kopen, €104,-:

Een vrij lege 3 fase kast dus met alleen een hoofdschakeleaar en verder aanvullen met het materiaal van de foto van gisteren. Ik kan eventueel alleen de groepen gebruiken en 2P aardlekschakelaars erbij kopen als dat beter zou zijn? Busbars passen daar niet in?

Als ik de spullen niet zou hebben zou ik het zo bestellen, €288,-:

[Voor 6% gewijzigd door vinom op 07-10-2018 12:30]

• vinom
  • Nu online
Ik probeer te achterhalen wat het verschil is tussen deze ALS:
https://www.sandervunderi...2-p-fh-202-a-40-0-03.html

En deze:
https://www.elektramat.nl...-aardlekschak2p-40a-30ma/

Ik kan geen verschillen vinden, maar toch is die van de tweede link bijna twee keer zo duur.

• vinom
  • Nu online
jeroen3 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:12:
Het verschil is 10 en 6 kiloampere kortsluitvastheid, ofwel, de maximale stroom dat deze nog kan breken. (Zonder vastlassen)

Dit is van toepassing op het ontwerp van je installatie, elke automaat heeft een doorlaatvermogen bij een kortsluiting, en die reduceert het kortsluitvermogen. 10 kA is een stuk duurder dan 6 kA.
Ik leer nog eens wat :) Wat raad je aan voor een (mijn) huis installatie? Ik lees her en der minimaal 6 kA, dus als dat volstaat scheelt het toch wel iets op de kosten.

De 4p aardlekschakelaar ga ik voor nu niet gebruiken, omdat de 2P ook volstaan en dan bespaart dat mij aardig wat ruimte in de kast. Als ik ooit een krachtgroep wil dan kan ik hem alsnog gebruiken. De installatieautomaten ga ik wel gebruiken.

[Voor 34% gewijzigd door vinom op 09-10-2018 12:33]

• vinom
  • Nu online
jeroen3 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:15:
Dat kan ik niet bepalen. Dat hangt af van de smeltveiligheden of hoofdautomaat (als je die hebt/neemt).
Ik neem wel een hoofdautomaat inderdaad. Deze
jeroen3 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:15:

Zonder 4P aardlek kun je geen 3-fase of 2-fase belastingen maken. Alleen 1-fase.
Snap ik, maar is dat voor nu een probleem? Apparatuur die ik nu heb vereisen ook geen 3 fasen. Dus ik dacht voor het huidige dan 2P ALS op 1 fase en dan voor de toekomst als het nodig is een 4P ALS op 2 of 3 fase (inductie koken, electrisch auto laden, zonnepanelen).

[Voor 22% gewijzigd door vinom op 09-10-2018 14:42]

• vinom
  • Nu online
Ik word gek van al die termen :+ Hoofdautomaat zit onder de meter? Zal straks eens kijken.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True