Vinales schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 20:36:
Beste,
Pas geleden is aan mij gevraagd om eens te kijken naar een nieuwe wifi-omgeving. Met grofweg de eis voor betrouwbaar wifi, en geen plafond accesspoints.
Grote twijfel is om alles op ubiquiti
unifi accesspoints en/of op ubiquiti amplifi in te zetten met backhaul verbinding via cat6.
Meterkast
- fritzbox router
- Glasvezel komt daar binnen
- 1gbps switchje
- cat6 kabel van meterkast naar woonkamer
- cat6 kabel van meterkast naar kantoor
- cat6 kabel van switch naar fritzbox
voorstel is om hier niks in te zetten
- woonkamer:
1x cat6 verbinding naar xbox
voorstel is om hier een Ubiquiti AC PRO HD Accesspoint in te zetten. Nadeel is dat deze dan op de tv kast komt te liggen, dus hopelijk voldoende bereik in die ruimte...Alternatief een bekabelde Ubiquity amplifi HD MESH (backhaul verbinding naar meterkast/fritzbox)
- kantoor (buitengebouwtje):
1x wifi verbinding naar printer
voorstel is om hier een Ubiquiti AC PRO HD Accesspoint in te zetten. Deze kan bovenaan plafond bevestigd worden. Alternatief een bekabelde Ubiquity amplifi HD MESH (backhaul verbinding naar meterkast/fritzbox)
- slaapkamers boven
Indien
Unifi: een mesh accesspoint?
indien amplify: zo'n bijbehorende antenne boven in gang aansluiten.
Ik kan me voorstellen dat men meer info nodig heeft, maar zoals gezegd het gaat op hoofdlijnen tussen amplifi en
unifi (of mix). Een controller is volgens mij niet nodig aangezien het louter accesspoints zijn in deze omgeving, indien wel nodig: gen1 accesspoint.
Ik neem aan dat de nano en flex geen goede opties zijn.
Makes sense?
Paar dingen die me opvallen. Je geeft aan dat ze geen access points aan de plafond willen, maar is de
In-Wall dan niet een optie?
En voor de
UniFi APs geef je aan te willen gaan voor de Pro, maar waarom precies? Voor de prijs van 1 Pro koop je 2 Lite's, en meer APs geeft gegarandeerd een beter bereik dan minder APs met meer antennes. En als je "single client" performance wilt dan zou ik persoo
nlijk voor die 3 tientjes extra voor de NanoHD gaan.
Daarnaast geef je aan voor een AC Mesh te gaan voor in de slaapkamer. Maar die "Mesh" is een misleidende naam. Want alle
UniFi APs kunnen meshen. Ook in de slaapkamer kun je dus een In-Wall, Lite, Pro of NanoHD plaatsen. En ook die kunnen dan werken via wat binnen
UniFi de "Wireless Uplink" heet. Uiteraard is het dan wel nog steeds noodzakelijk om een ethernet kabel aan te sluiten voor de PoE voorziening. Maar voordeel is dat je daarmee zelfs een (of meerdere, in geval van In-Wall) bedrade netwerkaansluitingen hebt waar je dus weer een PC of whatever op in kunt prikken en de verbinding loopt dan "transparant" via wifi.
Overigens heb je een controller bij
UniFi ten alle tijden nodig. Dit kan zowel de "full blown" controller zijn die je op een PC, NAS of whatever draait of een dedicated CloudKey voor koopt, of de "mini controller" die zit ingebakken in de smartphone app.