De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓬ Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 102 Laatste
Acties:
  • 585.849 views

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Mugwump schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:32:
Wij proppen het 9 van de 10 keer ook liever in een NoSQL-oplossing indien mogelijk hoor, maar dat heeft meer te maken met het feit dat je de datastore wil toespitsen op het gebruik en een one-size-fits-all relationele database vaak geen werkbare oplossing oplevert. Diversificatie in datastores met verschillende GDPR behoeften, informatievragen en toegangspatronen is in mijn ogen in projecten waar je met grote hoeveelheden data (dus niet enkele tientallen gigabytes) werkt een veel wenselijkere aanpak dan een leuk genormaliseerd datamodel.
9 van de 10 keer heb je gewoon een relationeel model en past een relationele database beter. Dat je met meer dan tientallen gigabytes aan data zit, is een prima uitzondering op die regel :) Maar dan zit je snel richting zaken als BigQuery en niet MongoDB.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:08
Zo spannend is tientallen GB's nou toch ook niet meer zo ?

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

gekkie schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:47:
Mits je queries geoptimaliseerd zijn en je indexes goed liggen kun je een paarhonderd GB binnen miliseconden verwerken in SQL Server (laat staan als je MariaDB oid gebruikt), maar tegenwoordig is het heel normaal om in plaats van die optimalisatie te doen gewoon een ander type database te gebruiken die dat voor je doet

• gekkie
Oon schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:52:
[...]
Mits je queries geoptimaliseerd zijn en je indexes goed liggen kun je een paarhonderd GB binnen miliseconden verwerken in SQL Server (laat staan als je MariaDB oid gebruikt), maar tegenwoordig is het heel normaal om in plaats van die optimalisatie te doen gewoon een ander type database te gebruiken die dat voor je doet
Ik vraag me af of die andere type databases dat werkelijk voor je doen en of je niet uiteindelijk als nog semi al het werk in je applicatie code gaat doen (bijvb om de handel consistent te houden, join-achtige zaken).

In de begin tijd ooit eens wat met MongoDB geprobeerd, paste weliswaar niet geheel bij de datastructuur, maar hee, hip and happening, tot ik me bedacht dat ik in m'n eigen code fscking niet performende database joins aan het programmeren was, iets wat iemand al lang voor mij had gedaan en geoptimaliseerd.
Dus ik was een beetje lost in wat het nou te bieden hadden ipv enerzijds SQL en anderzijds een semi-barebones (clustered) filesystem.

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:54
Hydra schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:25:
[...]

9 van de 10 keer heb je gewoon een relationeel model en past een relationele database beter. Dat je met meer dan tientallen gigabytes aan data zit, is een prima uitzondering op die regel :) Maar dan zit je snel richting zaken als BigQuery en niet MongoDB.
Maar wij zitten met use cases voor complexe OLAP queries, allerlei verschillende real-time informatiebehoeften, enorme OLTP write loads en ga zo maar door. Dat is historisch ooit ontwikkeld op één grote relationele database met één overkoepelend model. Idealiter doe je die OLAP queries op datawarehouses, maar die zijn vaak weer niet (near-)realtime. Dus dan krijg je allerlei complexe rapportagebehoeften om in operationele processen te gebruiken die weer veel specifieke indices vereisen, maar hoe meer indices, des te meer impact op je OLTP write loads. En die rapportages kunnen nog steeds rustig een half uurtje of langer draaien o.i.d.
En de grote variatie in informatiebehoeften zorgt ervoor dat soms Elastic een betere fit is, dan weer DynamoDB en soms Aurora.

Sowieso wil je bij grote hoeveelheden data het liefst frequente updates vermijden, dus we zijn eigenlijk volledig overgestapt op een centraal append-only model met op maat gemaakte leesmodellen die vaak wat meer mutable state hebben en eigenlijk nog maar een kleine subset van de volledige data bevatten omdat retentietijden drastisch lager kunnen zijn en maar een kleine subset van de data relevant is voor de specifieke informatiebehoefte.
Nee, dat was ook het punt. :P

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

• Hydra
Beetje afhankelijk van de queries die je doet. Als dat 10GB in 1 niet gepartitioneerde tabel is, kan dat best een dingetje worden.

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
Hydra schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:21:
[...]

Beetje afhankelijk van de queries die je doet. Als dat 10GB in 1 niet gepartitioneerde tabel is, kan dat best een dingetje worden.
Door 10GB heen stampen zou in de orde van grote van milliseconden moeten zitten op een modern systeem. Als je daar ver vandaan zit moet je ff achter je oren krabben en afvragen waar het mis is gegaan ;)

Dit doet er 3.7s over om door 100GB heen te lopen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
$ sysbench --test=memory --threads=1 --memory-block-size=1M --memory-total-size=100G run

WARNING: the --test option is deprecated. You can pass a script name or path on the command line without any options.
sysbench 1.0.20 (using system LuaJIT 2.0.5)

Running the test with following options:
Number of threads: 1
Initializing random number generator from current time

Running memory speed test with the following options:
  block size: 1024KiB
  total size: 102400MiB
  operation: write
  scope: global

Initializing worker threads...

Threads started!

Total operations: 102400 (27474.77 per second)

102400.00 MiB transferred (27474.77 MiB/sec)

General statistics:
    total time:                          3.7262s
    total number of events:              102400

Latency (ms):
         min:                                    0.03
         avg:                                    0.04
         max:                                    0.11
         95th percentile:                        0.04
         sum:                                 3716.39

Threads fairness:
    events (avg/stddev):           102400.0000/0.00
    execution time (avg/stddev):   3.7164/0.00

• Mugwump
PrisonerOfPain schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:00:
[...]

Door 10GB heen stampen zou in de orde van grote van milliseconden moeten zitten op een modern systeem. Als je daar ver vandaan zit moet je ff achter je oren krabben en afvragen waar het mis is gegaan ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
$ sysbench --test=memory --threads=1 --memory-block-size=1M --memory-total-size=100G run

WARNING: the --test option is deprecated. You can pass a script name or path on the command line without any options.
sysbench 1.0.20 (using system LuaJIT 2.0.5)

Running the test with following options:
Number of threads: 1
Initializing random number generator from current time

Running memory speed test with the following options:
  block size: 1024KiB
  total size: 102400MiB
  operation: write
  scope: global

Initializing worker threads...

Threads started!

Total operations: 102400 (27474.77 per second)

102400.00 MiB transferred (27474.77 MiB/sec)

General statistics:
    total time:                          3.7262s
    total number of events:              102400

Latency (ms):
         min:                                    0.03
         avg:                                    0.04
         max:                                    0.11
         95th percentile:                        0.04
         sum:                                 3716.39

Threads fairness:
    events (avg/stddev):           102400.0000/0.00
    execution time (avg/stddev):   3.7164/0.00
Ergens netjes sequentieel doorheen stampen is vaak het probleem ook niet. :P

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

• Hydra
PrisonerOfPain schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:00:
Euh, we hadden het over databases toch?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
ja, so? Heb zelf ook een DB (mariadb) in beheer met iig één tabel van >70GB. 3 velden met juiste indexes, en een longtext. Prima werkbaar.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sysbench gedraagt zich niet als een realistische db, dus het is appels en peren.

Maar dan nog noemen jullie enkel kleine, schattige datasets hierboven. :p

{signature}

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Ik heb persoonlijk een fundamenteel probleem met document-storage achtige diensten. Maar ik moet eerlijk bekennen dat dat wellicht meer door het onbekende komt. Ik heb het gewoon niet veel gebruikt.

Wellicht dat iemand me kan uitleggen of ik het bij het verkeerde end heb en dat ik een probleem zie dat er niet is.

Ik heb een paar keer gezien dat MongoDB, of iets vergelijkbaars, als een document storage gebruikt werd. Eigenlijk meer een soort JSON storage dan. Een heel data model werd erin gezet en daar werd dan mooi op gequeried en alles werkt. Echter, requirements veranderen en zodoende moet het data-model geupdate worden. En er leek gewoon een heel idee van migraties te missen.

Daarnaast schaalde het ook niet goed mee met de veranderende requirements (lees, 2 jaar later) en waren er opeens queries nodig die horizontaal door verschillende documents heengingen. Zodoende werd het traag.

Nogmaals, ik ben er verder niet zo heel erg mee bekend. Maar MongoDB of welke doc-storage dan ook, leek mij meer een soort caching mechanisme dan een echte goede oplossing voor vooral lange termijn projecten.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Voutloos
  • Niet online
Alle relationele DBs hebben ook als feature dat ze een grote tabel aankunnen. De meeste non-relationele DBs hebben eh.. niet de beste relatie features. :p
armageddon_2k1 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:39:
Maar MongoDB of welke doc-storage dan ook, leek mij meer een soort caching mechanisme dan een echte goede oplossing voor vooral lange termijn projecten.
De tijd zelf is het issue niet, puur dat je over langere tijd wijzigingen maakt. Migraties in traditionele DBs zijn ook niet per se eenvoudig. Die doen soms ook even pijn, maar je weet dat je op de lange termijn niet meer met het oude schema dealt.

Als je maar genoeg hobbels opspaart, wordt het vanzelf een berg.

(Niet enkel op DBs van toepassing, jarenlang framework of omgeving updates uitstellen is ook niet echt mijn stijl :p)

{signature}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
Ik heb persoonlijk een fundamenteel probleem met document-storage achtige diensten. Maar ik moet eerlijk bekennen dat dat wellicht meer door het onbekende komt. Ik heb het gewoon niet veel gebruikt.

Wellicht dat iemand me kan uitleggen of ik het bij het verkeerde end heb en dat ik een probleem zie dat er niet is.

Ik heb een paar keer gezien dat MongoDB, of iets vergelijkbaars, als een document storage gebruikt werd. Eigenlijk meer een soort JSON storage dan. Een heel data model werd erin gezet en daar werd dan mooi op gequeried en alles werkt. Echter, requirements veranderen en zodoende moet het data-model geupdate worden. En er leek gewoon een heel idee van migraties te missen.

Daarnaast schaalde het ook niet goed mee met de veranderende requirements (lees, 2 jaar later) en waren er opeens queries nodig die horizontaal door verschillende documents heengingen. Zodoende werd het traag.

Nogmaals, ik ben er verder niet zo heel erg mee bekend. Maar MongoDB of welke doc-storage dan ook, leek mij meer een soort caching mechanisme dan een echte goede oplossing voor vooral lange termijn projecten.
Nou is mijn ervaring met Mongo vrij beperkt, maar als je bijvoorbeeld kijkt naar DynamoDB,dan is men vrij duidelijk voor wat betreft de use cases. Dynamo is alleen geschikt als je een duidelijk indentificeerbaar, stabiel aantal acces patterns hebt. Een item in dynamo heeft namelijk primair een partition key en een sort key. Je queriet minimaal op een specifieke partition key en eventueel met een conditie op de sort key (exact match, range filters e.d.). Dat is je primaire access pattern.
Eventueel kun je nog een beperkt aantal globale secundaire indices toevoegen waardoor je andere access patterns kunt toevoegen, maar dat is beperkt tot 20 en bovendien moet je in zo'n secundaire index alle data die je direct mee wilt opvragen (zonder extra calls te doen) repliceren. Dat tikt dus hard aan.

Een dergelijke data store gebruik je dus niet om bijvoorbeeld een zoekmachine op een webshop te ondersteunen waarin klanten op 101 manieren kunnen zoeken naar producten. Dan kies je eerder voor iets als ElasticSearch.

Het is bijvoorbeeld wel uitermate geschikt als append-only event store. Met bovendien een ingebouwd persist-and-publish systeem kun je de events weer via een pubsub mechanisme richting leesmodellen krijgen die zijn opgezet met een specifiek doel. Ook is het prima geschikt als je zo'n leesmodel hebt met een beperkt aantal zoekvragen als 'geef me een lijstje van de orders voor mijn account' of 'geef me de status van deze specifieke order'. Wil je met dezelfde data store ook analytische vraagstukken als 'geef me de totale omzet behaald uit orders met daarin producten uit categorie X die meer dan 100 euro kosten' of iets dergelijks, dan heb je vaak een probleem, maar dat heb je in een relationele database ook al snel als je gebruikers een BI tool geeft met mogelijkheid tot rauwe SQL geeft. :P

Dacht overigens dat indices in Mongo inmiddels wel aardig doorontwikkeld waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie

Mjah Mongo, je datamodel wordt in ieder geval niet afgedwongen, dus dat mag in je applicatie code als je iets uit de brij gaat vissen. Even zoals een join of whatever, mongo zou het nu moeten ondersteunen, maar joinen op data zonder afgedwongen datamodel kan natuurlijk ook een feestje zijn met wat er terug komt.
Voor de meeste use-cases is dan een json veld in een SQL database een prima combi.
Je parsed de belangrijkste dingen die consistent moeten zijn en de rest kun je er nog in kwakken als json als een "leuk voor latertje".

[ Voor 6% gewijzigd door gekkie op 23-09-2021 15:53 ]

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:26

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Biqquery voor een gig of 10 is redelijk overkill ja. Ook in een niet gepartitioneerde tabel is 10 tallen GB's peanuts voor een RDMBS. En andere systemen zijn ook niet automatisch ineens sneller, dan zul je ook met een index aan de slag moeten of je datamodel aanpassen aan het andere systeem dat je gebruikt.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:15
gekkie schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:48:
Voor de meeste use-cases is dan een json veld in een SQL database een prima combi.
Je parsed de belangrijkste dingen die consistent moeten zijn en de rest kun je er nog in kwakken als json als een "leuk voor latertje".
Of je pakt lekker Postgres. Pleur je de JSON data in een kolom van het JSON type en kun je in query gewoon velden uit de JSON lezen. Kan net zo makkelijk in de WHERE-clause en je kunt zelfs indexen er op aan maken. Zelfs als het om relationele data gaat met wat key/value fluff erbij kun je later nog data filteren op de JSON data. (Dus bv een product catalogus waarbij producten wel via een FK aan een categorie zijn gelinkt, maar product eigenschappen in JSON staan kun je gewoon een WHERE bouwen met category_id = 3 AND properties --> color = 'blue'.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:16
Da's toch ook een SQL Database, dus ik zie niet in wat het verschil is ? Er werd geen specifiek RDBMS genoemd nl. (En mocht je de term SQL database verwarren met een SQL Server database of een Azure SQL Database; ook in die RDBMS'en bieden functionaliteit om makkelijk met JSON te werken.
https://docs.microsoft.co...ver?view=sql-server-ver15

https://fgheysels.github.io/

• armageddon_2k1
whoami schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:31:
[...]
Da's toch ook een SQL Database, dus ik zie niet in wat het verschil is ? Er werd geen specifiek RDBMS genoemd nl. (En mocht je de term SQL database verwarren met een SQL Server database of een Azure SQL Database; ook in die RDBMS'en bieden functionaliteit om makkelijk met JSON te werken.
Volgens mij heeft PostreSQL speciaal JSON ondersteuning.

EDIT: nvm, anderen ook

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

[...]
PostgreSQL heeft ondersteuning om daadwerkelijk de inhoud van een JSON in een query te kunnen gebruiken. Hoe efficient het is weet ik niet, maar dat is wel waar @RobertMe op doelt

tsss.. spuit 11 hiero... Niet chatten, werken en reageren op GoT tegelijk :D

[ Voor 5% gewijzigd door Janoz op 23-09-2021 16:43 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• gekkie
RobertMe schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:23:
[...]
Of je pakt lekker Postgres. Pleur je de JSON data in een kolom van het JSON type en kun je in query gewoon velden uit de JSON lezen. Kan net zo makkelijk in de WHERE-clause en je kunt zelfs indexen er op aan maken. Zelfs als het om relationele data gaat met wat key/value fluff erbij kun je later nog data filteren op de JSON data. (Dus bv een product catalogus waarbij producten wel via een FK aan een categorie zijn gelinkt, maar product eigenschappen in JSON staan kun je gewoon een WHERE bouwen met category_id = 3 AND properties --> color = 'blue'.
Yups dat was wat ik bedoelde, al kan het geloof ik ook met Maria tegenwoordig, na wat Weesgegroet'tjes uiteraard O-). Al weet ik niet in hoeverre je er daar index'en op kunt kwakken en wat het ondersteund qua query syntax en functies om je json te her-verbouwen.

[ Voor 8% gewijzigd door gekkie op 23-09-2021 17:15 ]

• RobertMe
[...]
Wat anderen intussen dus ook al geantwoord hebben. Postgres heeft echt al jaren ondersteuning voor JSON types. Inclusief custom operators, een custom index type waardoor je snel door alle JSON kunt zoeken zonder bv een computed index te maken.
Het kan overigens best dat andere databases het intussen ook kunnen. Maar bij mijn weten had Postgres het al toen een Mongo zo populair werd waardoor toen Postgres altijd al een optie was. Andere database servers zijn het pas na de NoSQL / document databases hype gaan toevoegen.

• RobertMe
gekkie schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:13:
[...]

Yups dat was wat ik bedoelde, al kan het geloof ik ook met Maria tegenwoordig, na wat Weesgegroet'tjes uiteraard O-).
Gemiste kan, ik zou er snel "na wat ave Maria's" van maken :+

[ Voor 19% gewijzigd door RobertMe op 23-09-2021 17:16 ]

• gekkie
RobertMe schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:15:
[...]

Wat anderen intussen dus ook al geantwoord hebben. Postgres heeft echt al jaren ondersteuning voor JSON types. Inclusief custom operators, een custom index type waardoor je snel door alle JSON kunt zoeken zonder bv een computed index te maken.
Het kan overigens best dat andere databases het intussen ook kunnen. Maar bij mijn weten had Postgres het al toen een Mongo zo populair werd waardoor toen Postgres altijd al een optie was. Andere database servers zijn het pas na de NoSQL / document databases hype gaan toevoegen.
JsonB (toen het pas echt bruikbaar werd) toen bestond mongo al en was net in opkomst, maar dat hebben ze qua ontwikkeling dus aardig bij weten te benen, postgres 9.6 was het geloof ik. Nog wel de nodige talks van bijgewoond op FOSDEM.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 12:10
gekkie schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:13:
[...]
Yups dat was wat ik bedoelde, al kan het geloof ik ook met Maria tegenwoordig, na wat Weesgegroet'tjes uiteraard O-).
Dat hoeft toch niet?
Het algemeen beleid #groeten
We doen elkaar op GoT permanent de groeten. Het is dus niet nodig om "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken.
Dus dat geldt ook voor MariaDB.
:+

let the past be the past.

• gekkie
SPee schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:49:
Hmm Maria kan dan nog wel eens vals uit de hoek komen en je fijn niet waarschuwen en gewoon maar wat retourneren op je vraag met een wat ambigue'e GROUP BY. Nope of braaf op de knietjes, of Postgres gebruiken natuurlijk B-).

Voornaamste waar wat meer schot in zou mogen zitten bij Postgres is het storage engine gebeuren, zodat het wat minder noodzakelijk wordt om goed op de poetsvrouw met de stofzuiger te letten, maar dat verloopt toch wel traag.

Ah de meesten lijken op mijn traject zo'n beetje gearriveerd te zijn bij moeders pap pot, tijd om ook maar eens in te gaan klappen en de thuis reis te gaan aanvaarden.

[ Voor 12% gewijzigd door gekkie op 23-09-2021 18:15 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 00:57

Koenvh

Hier tekenen: ______

SPee schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:49:
[...]

Dat hoeft toch niet?
Het algemeen beleid #groeten

[...]

Bedankt voor de informatie!

Met vriendelijke groeten,

Koen
Senior Vice President Digital Reactions
Some Corp.

Afbeeldingslocatie: https://www.nicepng.com/png/detail/141-1417023_generic-logo-clip-arts.png

Werktijden:
Maandag: 9:00 - 17:00
Dinsdag: 13:00 - 16:30
Woensdag: vrij
Donderdag: 9:00 - 12:30
Vrijdag: 9:00 - 20:00
Zaterdag/Zondag: vrij

Kerkstraat 123
1234 AB Nieuwestad
NEDERLAND

T: 06 1234 5678
F: 0123 456 789
E: koen@example.org

Volg ons nu ook op Twitter, Facebook, en Instagram:
https://facebook.com/somecorp
https://twitter.com/some_corp
https://instagram.com/somecorp_official

Denk aan het milieu, print deze reactie niet!

The content of this reply is confidential and intended for the recipient specified in message only. It is strictly forbidden to share any part of this message with any third party, without a written consent of the sender. If you received this message by mistake, please reply to this message and follow with its deletion, so that we can ensure such a mistake does not occur in the future.

[ Voor 5% gewijzigd door Koenvh op 24-09-2021 15:13 ]

🠕 This side up

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Koenvh schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:07:
[...]

Bedankt voor de informatie!
Ik mis nog:

- Gescanned op virussen door McAfee Server Antimalware Solution
- OoO op 23-24 okt

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
RobertMe schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:16:
[...]

Gemiste kan, ik zou er snel "na wat ave Maria's" van maken :+
Bidden in het Latijn is zelfst bij de katholieken ouderwets hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPee
gekkie schreef op donderdag 23 september 2021 @ 18:00:
[...]
Voornaamste waar wat meer schot in zou mogen zitten bij Postgres is het storage engine gebeuren, zodat het wat minder noodzakelijk wordt om goed op de poetsvrouw met de stofzuiger te letten, maar dat verloopt toch wel traag.
Oeh, dan denk ik dat het bij ons nog leuk gaat worden. Wij gaan namelijk naar Postgres toe, alleen dat opschonen is een dingetje.
Dat ik dat thuis niet doe, komt omdat ik lui ben. :+
Op werk komt dat omdat niet iedereen even netjes is en er soms beestjes rondlopen. Normaal komt dagelijks de schoonmaker (m/v/o) om data ouder dan 2 dagen op te ruimen. Maar het is regelmatig voorgekomen dat die niet goed zijn werk kon doen (o.a. door die beestjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Wat gebruiken jullie voor e-mails versturen SMTP? Het gaat hierbij om transactionele e-mails, niet marketing. Sendgrid heeft tot nu toe onze voorkeur gehad, maar dit kunnen wij voor één klant niet gebruiken.

Kennen jullie leveranciers in Europa die niet al te duur zijn?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Sebazzz schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:18:
Wat gebruiken jullie voor e-mails versturen SMTP? Het gaat hierbij om transactionele e-mails, niet marketing. Sendgrid heeft tot nu toe onze voorkeur gehad, maar dit kunnen wij voor één klant niet gebruiken.

Tsja, wat is niet al te duur? :P

Zelf wel goede ervaringen met SparkPost EU (let op dat je een EU account aanmaakt). Je kan gratis beginnen, mocht het bevallen is het goedkoopste abonnement 20 dollar per maand voor 50K mails.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:56

Wij gebruiken een eigen (correct ingestelde) postfix server. Dat is even instellen maar daarna ook vrijwel geen werk meer qua onderhoud.

Het geheim om te zorgen dat (belangrijke) emails niet in te spam terecht komen zit in het gebruik van subdomeinen. Voor de (spam) score van een domein geldt het volledige afzender domein. Als alles vanaf bedrijf.com verstuurd wordt, is er een kans dat belangrijke emails in de spam komen als het domein als dusdanig gemarkeerd is. En als je een (relatief) kleine hoeveelheden verstuurt is die kans nogal groot als er ook user-content vanaf dat domein verstuurd wordt.

Dus inplaats van alles vanaf noreply@bedrijf.com te versturen, versturen we het via noreply@orders.bedrijf.com, noreply@account.bedrijf.com, etc. waarbij in veel gevallen enkel die specifieke mail server vanaf dat subdomein mail mag versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

zwippie schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:33:
[...]

Tsja, wat is niet al te duur? :P
Als ik misschien 100 e-mailtjes in de maand verstuur wil ik niet 100 euro per maand betalen voor een pakket van 10000 e-mailtjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 21:08
Vreemde logica. Als een andere dienst 99 kost voor 500 mails dan neem je die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®

Ik heb in het verleden ook SendGrid gebruikt, maar aangezien het ook om kleine volumes ging was een dedicated IP adres erg overpriced, en de shared IP's van Sendgrid staan vaker wel dan niet op een spamlist.

Op het moment gebruik ik Amazon SES, dat is goed betaalbaar, en nog geen echte issues met spamlists gehad.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:46

Matis

Rubber Rocket

ThomasG schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:39:
Wij gebruiken een eigen (correct ingestelde) postfix server. Dat is even instellen maar daarna ook vrijwel geen werk meer qua onderhoud.

Het geheim om te zorgen dat (belangrijke) emails niet in te spam terecht komen zit in het gebruik van subdomeinen. Voor de (spam) score van een domein geldt het volledige afzender domein. Als alles vanaf bedrijf.com verstuurd wordt, is er een kans dat belangrijke emails in de spam komen als het domein als dusdanig gemarkeerd is. En als je een (relatief) kleine hoeveelheden verstuurt is die kans nogal groot als er ook user-content vanaf dat domein verstuurd wordt.

Dus inplaats van alles vanaf noreply@bedrijf.com te versturen, versturen we het via noreply@orders.bedrijf.com, noreply@account.bedrijf.com, etc. waarbij in veel gevallen enkel die specifieke mail server vanaf dat subdomein mail mag versturen.
Zo gebruiken wij het inderdaad ook. Eigen postfix mail server waar we vanuit verschillende applicaties middels een smarthost (forwarder / spooler) naar toe schrijven.

Juiste SPF record voor de verschillende applicaties en hun sub-domeinnamen en het gaat eigenlijk altijd goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Matis op 06-10-2021 10:42 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Matis schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:41:
[...]
Juiste SPF record voor de verschillende applicaties en hun sub-domeinnamen en het gaat eigenlijk altijd goed.
Liefst natuurlijk ook wel DKIM/DMARC toepassen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
DMARC reports kunnen ook wel handig zijn om te zien wat er met je mail gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Woy schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:02:
[...]

Liefst natuurlijk ook wel DKIM/DMARC toepassen.
Wat is het voordeel boven SPF voor een dedicated server (dus geen shared IP)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Dat je servers dingen signen, ipv dat je alleen via DNS een lijstje domeinen opgeeft wat cart-blanche heeft.
Een extra'tje.

En DMARC (naast dat je een voorstel kunt doen voor de policy van remote servers die ze mogen negeren) dus o.a. dat je van (sommige) andere mailservers rapportage kunt krijgen over de mail die ze te verwerken krijgen namens jouw domein (terecht of onterecht) en wat ze daarmee gedaan hebben (/dev/null, spam, reject). Dus dan heb je ook een beetje wetenschap over wat spammers proberen uit naam van jouw domein.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThomasG
gekkie schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:54:
Dat je servers dingen signen, ipv dat je alleen via DNS een lijstje domeinen opgeeft wat cart-blanche heeft.
Een extra'tje.

En DMARC (naast dat je een voorstel kunt doen voor de policy van remote servers die ze mogen negeren) dus o.a. dat je van (sommige) andere mailservers rapportage kunt krijgen over de mail die ze te verwerken krijgen namens jouw domein (terecht of onterecht) en wat ze daarmee gedaan hebben (/dev/null, spam, reject). Dus dan heb je ook een beetje wetenschap over wat spammers proberen uit naam van jouw domein.
Het is handig, of eigenlijk zeer aan te raden, om op alle (sub)domeinen een DMARC record met rapportages te zetten. Zelfs als ze geen mail versturen. Dan kom je er achter wat er met de domeinen gebeurt. Wat blijkt: veel van onze domeinen worden gebruikt door Russische en Chinese spammers. Zelfs, of mischien wel juist, als ze geen maiil versturen. Ze hebben dan immers vaak SPF en DMARC record. Daarom hebben vriijwel alle (sub)domeinen die geen mail versturen een SPF record met v=spf1 -all een DMARc policy p=reject, zodat mail vanaf die afzenders niet geaccepteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:21

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

ENUM's in MySQL/MariaDB.... een echte Pain in the ass....

Tijd om in mijn volgende release van mijn site dit uit te faseren en netjes gebruik te maken van ID's en een tabel voor al die ENUM waardes. Ik heb zelf een poosje geleden nog zitten stoeien met een ENUM(0,1) waarbij ik dus een WHERE deed op '1'. Let op de quotes ;).

Niet gek dat je niks doorkrijgt, omdat je appels (strings) met peren (integers) staat te vergelijken. :P

Nu eens kijken of ik de ENUM's kan uitlezen met een SHOW TABLE achtig iets :P

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Of je gebruikt enums voor een beperkte set string waardes en voor integers gebruik je dan gewoon ehh een integer?

Edit: Lijkt me vrij intuitief, blijkt ook in docs te staan:
We suggest not using ENUM to store numerals, as there is little to no storage space benefit, and it is easy to confuse the enum integer with the enum numeral value by leaving out the quotes.

[ Voor 58% gewijzigd door Voutloos op 09-10-2021 08:13 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Waarom zou je sowieso een enum maken met numerieke velden? Een enum is juist bedoeld om korte tekstuele omschrijvingen te hangen aan nummers.

Welke programmeertaal ondersteunt numerieke enum-velden?

En misschien is het vloeken in de kerk, maar ik vind het wel fijn om enums als strings op te slaan in m'n database, zéker bij NoSQL. Ik zie het als een toegepaste vorm van denormalisatie.

Een (small)int performt vast beter qua querying en opslag, het programmeert alleen zoveel lekkerder. Queryresultaten direct op de tabel zijn meteen duidelijk: je hoeft niet te bedenken wat status 42 ook alweer betekende tijdens het bouwen van queries en het interpreteren van de resultaten.

Optimaliseren kan altijd achteraf, mocht het problemen opleveren.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
In java heb je bv de ordinal() wat de index van de enum teruggeeft.
In JPA kun je aangeven dat je bij het opslaan die waarde gebruikt, of de string waarde.
Zeker als het lange waardes zijn, scheelt het iets als je het als int opslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
De feature is juist dat mysql die mapping zsm doet. Storage, performance en query plans zijn dus alsof het die kleine int is, maar je query is wel leesbaar. :) Dus prima datatype, geen vloeken in de kerk of performance issues. Maar het is wel een datatype voor strings.

[ Voor 3% gewijzigd door Voutloos op 09-10-2021 12:09 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Voutloos schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:07:
De feature is juist dat mysql die mapping zsm doet. Storage, performance en query plans zijn dus alsof het die kleine int is, maar je query is wel leesbaar. :) Dus prima datatype, geen vloeken in de kerk of performance issues. Maar het is wel een datatype voor strings.
MySQL mist volgens mij toch wel wat dingen v.w.b. enums, of in ieder geval vroeger. Zo is/was er iets geks met het sorteren, daar waar in Postgres de volgorde van de waardes impliciet ook de volgorde vastlegt voor als je een ORDER BY doet is dat bij MySQL niet het geval. En dit kan bv weer handig zijn als je een status kolom hebt die een lineaire workflow voorstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

SPee schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:04:
In java heb je bv de ordinal() wat de index van de enum teruggeeft.
In JPA kun je aangeven dat je bij het opslaan die waarde gebruikt, of de string waarde.
Zeker als het lange waardes zijn, scheelt het iets als je het als int opslaat.
Bij .NET zijn ze te casten naar hun onderliggende type, zoals int foo = (int)FooEnum.Bar.

Ik bedoel dat, wanneer je enums door je ORM als strings laat serializeren, je met een handmatige SQL-query meteen duidelijkheid hebt, in plaats van de numerieke waarden uit de tabel eerst weer terug te moeten vertalen naar hun betekenis.

Natuurlijk scheelt het "iets", maar ik vraag me af of dat opweegt tegen de nadelen van een getal.

Als je een state machine-achtige oplossing hebt waarbij je wil kunnen sorteren op de numerieke waarde, ja, dan heeft het zeker zin om het op te slaan als getal.

[ Voor 14% gewijzigd door CodeCaster op 09-10-2021 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
RobertMe schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:22:
[...]

MySQL mist volgens mij toch wel wat dingen v.w.b. enums, of in ieder geval vroeger. Zo is/was er iets geks met het sorteren, daar waar in Postgres de volgorde van de waardes impliciet ook de volgorde vastlegt voor als je een ORDER BY doet is dat bij MySQL niet het geval. En dit kan bv weer handig zijn als je een status kolom hebt die een lineaire workflow voorstelt.
Ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan hebt, maar MySQL sort gewoon op de index van de enum (of wel, de volgorde van de waardes). Dat is al sinds in ieder geval 2003 zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Sowieso had ik de docs al gelinkt. En dat sort zo werkt volgt eigenlijk ook impliciet uit mn opmerking dat er zsm naar de index vertaald wordt. Zo sorteren krijg je dan cadeau, de stomme sortering implementeren zou meer werk zijn. ;)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06:44
Iemand ervaring met het gebruik van design tokens in de praktijk? AFAK is het een hoop woorden voor een configuratie file waardes voor styling. Dat hebben we nu scss files maar deze "design tokens" spreken vaak ook van het gebruik van JSON hiervoor. Iemand hier die hier het een en ander over kan delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Design Tokens zijn gewoon een algemeen data bestandje waar je wat definities in propt die elk platform (web, server, app) etc gewoon kan uitlezen en z'n platform-specifieke shizzle mee kan doen?

Volgens mij overkill voor als je geen mega-organisatie bent.

[ Voor 14% gewijzigd door armageddon_2k1 op 11-10-2021 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04:20

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Ed Vertijsment schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:09:
Iemand ervaring met het gebruik van design tokens in de praktijk? AFAK is het een hoop woorden voor een configuratie file waardes voor styling. Dat hebben we nu scss files maar deze "design tokens" spreken vaak ook van het gebruik van JSON hiervoor. Iemand hier die hier het een en ander over kan delen?
Wat @armageddon_2k1 zegt en wat jij vermoed. Het is een bestandje met waardes waarin je bijvoorbeeld de huisstijl defineert. Met het idee dat als de huisstijl verandert geen van de ontwikkelaars een excuus heeft om het niet per direct door te voeren.

Is inderdaad overkill (en vaak zelfs onwenselijk) in de meeste situaties. Overigens kan je het met CSS variables ook bereiken.

Het is wel zeer intressant als je thema's ontwikkelt en verkoopt (op die manier kunnen bedrijven snel een paar kleine aanpassingen doorvoeren).

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

DevWouter schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:20:
[...]

Wat @armageddon_2k1 zegt en wat jij vermoed. Het is een bestandje met waardes waarin je bijvoorbeeld de huisstijl defineert. Met het idee dat als de huisstijl verandert geen van de ontwikkelaars een excuus heeft om het niet per direct door te voeren.

Is inderdaad overkill (en vaak zelfs onwenselijk) in de meeste situaties. Overigens kan je het met CSS variables ook bereiken.

Het is wel zeer intressant als je thema's ontwikkelt en verkoopt (op die manier kunnen bedrijven snel een paar kleine aanpassingen doorvoeren).
Vooral dat laatste is belangrijk voor whitelabeldiensten (zodat de klant z'n eigen logo erop kan plakken). Voor de rest moet je toch vaak kleine wijzigingen maken om het op het platform te laten werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Koenvh op 11-10-2021 16:08 ]

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
Bedankt voor jullie reacties, wat ik al dacht, dit betekent eigenlijk dat in de praktijk wij dit al gebruiken, al dan met sass variabelen. In bijvoorbeeld dit project: https://github.com/nl-des...lor.style-dictionary.json wordt JSON gebruikt als formaat om het in op te slaan.

Iemand bekend met hoe dit gegenereerd/gebruikt (ingelezen) wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

@Ed Vertijsment Bedoel je dit? https://amzn.github.io/style-dictionary/ Lijkt gewoon op een commandlinetool geschreven in Node. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Koenvh op 11-10-2021 16:50 ]

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
Koenvh schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:49:
@Ed Vertijsment Bedoel je dit? https://amzn.github.io/style-dictionary/ Lijkt gewoon op een commandlinetool geschreven in Node. :)
Ja ik denk die :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ed Vertijsment schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:44:
Bedankt voor jullie reacties, wat ik al dacht, dit betekent eigenlijk dat in de praktijk wij dit al gebruiken, al dan met sass variabelen. In bijvoorbeeld dit project: https://github.com/nl-des...lor.style-dictionary.json wordt JSON gebruikt als formaat om het in op te slaan.

Iemand bekend met hoe dit gegenereerd/gebruikt (ingelezen) wordt?
Oeh, lekker semantisch voor een styleguide...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
Janoz schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 08:23:
[...]

Oeh, lekker semantisch voor een styleguide...
Deze niet echt nee :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 20:21

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Een wijze les die ik op Facebook tegen kwam (PHP.Earth)...
The do-while loops are very similar to while loops, except the truth expression is checked at the end of each iteration instead of in the beginning.

The main difference from regular while loops is that the first iteration of a do-while loop is guaranteed to run.
En natuurlijk voorzien van een leuk voorbeeld in Roadrunner-style... :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJKG90aElIcTHNpMI37dTbzuvrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6jUFHNF4Y6HkmWtbKCCHfAmx.png?f=fotoalbum_large

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Ed Vertijsment schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:09:
Ik snap het nut niet zo van dit doen in JSON. Dan heb je weer een vertaalslag nodig. Waarom zou je? Als het in SCSS files staat, is het toch ook duidelijk gedefinieerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 21:08
Andere tools gebruiken mogelijks geen (S)CSS?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:34

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Hydra schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:27:
[...]

Ik snap het nut niet zo van dit doen in JSON. Dan heb je weer een vertaalslag nodig. Waarom zou je? Als het in SCSS files staat, is het toch ook duidelijk gedefinieerd?
Dat maakt het natuurlijk platform-/implementatie-onafhankelijk. Je kan dan eenvoudiger dezelfde stijl toepassen in je Android app, iOS app, website, etc; of je nou SASS, SCSS, whatever gebruikt. En je hoeft de stijl dan ook maar op één plaats aan te passen.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Hipska schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:27:
Maar is dit dan een 'vast' formaat dat die andere tools wel begrijpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Hipska schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:27:
Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/standards.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Hydra schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:41:
[...]

Maar is dit dan een 'vast' formaat dat die andere tools wel begrijpen?
Nee, de bijbehorende CLI zet dit formaat om naar alle andere formaten die je nodig hebt.

Of, om de startpagina maar te citeren:
Style Dictionary is a build system that allows you to define styles once, in a way for any platform or language to consume. A single place to create and edit your styles, and a single command exports these rules to all the places you need them - iOS, Android, CSS, JS, HTML, sketch files, style documentation, or anything you can think of. It is available as a CLI through npm, but can also be used like any normal node module if you want to extend its functionality.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 17-09 14:05

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

AW_Bos schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:57:

[...]

[Afbeelding]
Klopt natuurlijk niet, het verschil zit 'm in de eerste iteratie, niet in de laatste zoals het plaatje suggereert (8> ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
.oisyn schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:20:
[...]

Klopt natuurlijk niet, het verschil zit 'm in de eerste iteratie, niet in de laatste zoals het plaatje suggereert (8> ;)
Aangezien de edge variabele nooit modified wordt is de code effectief hetzelfde :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:16
AW_Bos schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:57:

[...]

[Afbeelding]
Slecht voorbeeld als je het mij vraagt.
Beide snippets resulteren in hetzelfde, aangezien ook in het eerste snippet de iteratie minstens één keer wordt uitgevoerd. $edge wordt nl. geinitialiseerd, en het lijkt er op dat die pas in de run() method een nieuw waarde kan krijgen.
Dit zou beter zijn:

code:
1
2
3
4
while( !AtEdge() )
{
   run();
}

:P

edit:
Mja, ok, spuit-11 dus ofzo.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Koenvh schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 17:37:
[...]

Nee, de bijbehorende CLI zet dit formaat om naar alle andere formaten die je nodig hebt.

Of, om de startpagina maar te citeren:

[...]
Klinkt leuk, maar kan je ook dezelfde structuur gebruiken voor Andriod views en HTML? Ik zelf ooit wel eens aan een react (native) applicatie gewerkt die zelfde styling gebruikte voor web, andriod en iOS en dat was een compleet drama. Die platformen hebben best wel een ander idee over hoe styling word toegepast op elementen... Zeg maar Safari of IE11, maar dan nog minstens 10 keer zo erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaVaMa
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-09 10:33
Ik heb net een aanbod gekregen om ergens te gaan werken aan oa embedded software met C, C++, front end en andere backend in Python, en in een domein dat echt veel beter bij mijn vooropleiding (scheikunde) past.
Ga der iets op achteruit, maar lijkt me echt supergaaf, wel retespannend.
Heb zelf alleen C# en mobile development ervaring, op wat hobbyen na. Vraag me bijna af of ik het wel kan 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Woy schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:58:
[...]

Aangezien de edge variabele nooit modified wordt is de code effectief hetzelfde :+
Ah jij hebt de code van run() ingezien? :P

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
DaVaMa schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:24:
Heb zelf alleen C# en mobile development ervaring, op wat hobbyen na. Vraag me bijna af of ik het wel kan 😅
Als het beter bij jou past, ook ivm jouw vooropleiding, en je vindt het heel gaaf... tsja, go for it :P

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
Lethalis schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:11:
[...]

Als het beter bij jou past, ook ivm jouw vooropleiding, en je vindt het heel gaaf... tsja, go for it :P
Ik neig er heel erg naar, zit momenteel bij mijn eerste grote mensenwerkgever dus daar weg gaan vind ik nog wel wat eng, maar denk ergens ook als ik het nu niet doe, wanneer dan wel? (Niet dat ik weg moet, zit eigenlijk wel goed, maar dit is wel een kans)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
DaVaMa schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:24:
Ik heb net een aanbod gekregen om ergens te gaan werken aan oa embedded software met C, C++, front end en andere backend in Python, en in een domein dat echt veel beter bij mijn vooropleiding (scheikunde) past.
Klinkt wel een beetje dat je alles moet kunnen

En ze kunnen toch wel je huidige salaris +10% doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
thlst schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:13:
[...]

Klinkt wel een beetje dat je alles moet kunnen

En ze kunnen toch wel je huidige salaris +10% doen ?
Ja ik vind het lastig, ik heb niet veel referentiekader buiten mijn huidige (en eerste) werkgever, en ik weet wel dat ik hier toch wel verdomde goed zit met wat ik krijg en met mijn 6 jaartjes ervaring.

Ik ga naar een startup, dus er is helaas gewoon wat minder daar.

En ach, ik heb het geld niet per sé nodig momenteel, hou nu al genoeg over, en leuker werk is ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
.oisyn schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:50:
[...]

Die wordt niet aangeroepen voor de eerste check

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
whoami schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:26:
Beide snippets resulteren in hetzelfde, aangezien ook in het eerste snippet de iteratie minstens één keer wordt uitgevoerd. $edge wordt nl. geinitialiseerd
Woy schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:30:
[...]
Die wordt niet aangeroepen voor de eerste check
Wow, jullie zijn wel goed de weg kwijt. :o
!true is gelijk aan false lieve schatten. :>

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Voutloos schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:39:
[...]

[...]
Wow, jullie zijn wel goed de weg kwijt. :o
Details :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:34

F.West98

Alweer 16 jaar hier

.oisyn schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:50:
[...]

Je gaat er natuurlijk van uit dat het goed ontworpen code is, en dus het lieft zonder global state en functies die zo min mogelijk side-effects hebben. Toch? O-)

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:57

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Voutloos schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:39:
[...]
Javascript might want a word with you :Y) Daar weet je het namelijk nooit zeker :P

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 22:43
DaVaMa schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:31:
[...]
Ik neig er heel erg naar, zit momenteel bij mijn eerste grote mensenwerkgever dus daar weg gaan vind ik nog wel wat eng, maar denk ergens ook als ik het nu niet doe, wanneer dan wel? (Niet dat ik weg moet, zit eigenlijk wel goed, maar dit is wel een kans)
Iig ga je bij die nieuwe plek ook grote mensentalen gebruiken :P

Niet als PHP sneer bedoeld overigens, voor we dat weer krijgen

[ Voor 8% gewijzigd door farlane op 13-10-2021 23:25 ]

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
MueR schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:50:
[...]

Javascript might want a word with you :Y) Daar weet je het namelijk nooit zeker :P
JavaScript:
1
!!"true" === !!"false" // -> true
8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:49
ThomasG schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 23:31:
[...]

JavaScript:
1
!!"true" === !!"false" // -> true
8)7
Dit is niet javascript wat vreemd doet imho. De woorden true en false hebben hier gewoon geen betekenis.

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
if("enige_string") // is enkel is dit iets / truthy
if(!"enige_string") is NOT net als elke andere taal. 

!"true" // is dus enkel is dit niets. De dubbele maakt het weer is dit iets. 
// En "true" en "false" zijn beiden een string (dus iets).  

Je vergelijkt dus twee keer een Boolean met de waarde true, welke gelijk zijn aan elkaar.

[ Voor 7% gewijzigd door ZpAz op 14-10-2021 11:34 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Als we dan toch bezig zijn:
https://returntrue.win/

Voor de mensen met PHP-ervaring onder ons, leuk om te zien hoe ver je komt. Je krijgt elke keer een functie, en je moet een argument opgeven waardoor het resultaat true wordt. Allemaal zijn ze mogelijk :P

[ Voor 23% gewijzigd door Koenvh op 14-10-2021 00:42 ]

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Koenvh schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 00:42:
Als we dan toch bezig zijn:
https://returntrue.win/

Voor de mensen met PHP-ervaring onder ons, leuk om te zien hoe ver je komt. Je krijgt elke keer een functie, en je moet een argument opgeven waardoor het resultaat true wordt. Allemaal zijn ze mogelijk :P
Zat al naar Reflection te kijken voor level 10.

Soms denk je te moeiljik

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Echt hoe de fsck werken mensen productief op een Mac? Met name toetsenbord-geörienteerde mensen?

Windowmanagement is een hel. Heb je twee vensters open van één applicatie? Je Alt+Tabt altijd naar een applicatie, niet naar een venster. Dus dan moet je binnen de applicatie nog eens wisselen met Cmd+`.

Heb je twee applicaties open, met elk twee vensters, op elke monitor een? Cmd+Tab naar de achterliggende applicatie, en hij komt op allebei je monitoren naar voren, de applicatie bedekkend die je naast de andere app wilde hebben. Cmd+Q sluit soms het scherm, soms de hele applicatie. Soms met bevestiging, soms niet, ook al staan er niet-opgeslagen wijzigingen open.

Nee, dan tekstnavigatie. Naar het begin van de regel? Druk op Home. Tenzij in applicatie X, Y of Z, dan is het Cmd+Pijl-links, want daar gaat Home naar het begin van het bestand.

Een contextmenu (rechtsklik, Ctrl+klik) openen met het toetsenbord? Wat? Nee, waarom zou je dat willen?

Elke twee muisklikken binnen een bepaalde tijd wordt gezien als dubbelklik, ook al klik je eerst met het scrollwiel en daarna met de linkerknop. Tabs sluiten met het scrollwiel en vervolgens binnen een halve seconde een andere tab aanklikken wordt dus geïnterpreteerd als dubbelklik.

Scrollen met een niet-Mac-muis? Drie pixels per scrollwiel-tik. Tenzij [ingewikkelder formule met acceleratie], waardoor je altijd eerst minstens twee keer langs de alinea schiet die je wilde hebben.

Drag-scroll met het scrollwiel? Nee.

Crashreports? Nee, dat vinden gebruikers eng. SourceTree en Beyond Compare verdwijnen net zo snel en regelmatig van je scherm als de beurswinsten deze maand.

Notificatie-overlays op iconen in je dock? Nee, dat werkt niet. Ze stuiteren even als er een chat of mail binnenkomt, en als je dan niet achter je machine zit, moet je maar alle openstaande applicaties langs om te kijken of er iets is gebeurd tijdens je afwezigheid.

En voor elk van deze klachten is er een app te downloaden die óf 5-15 dollar kost, óf al tien jaar niet meer is onderhouden.

Nee, dan de prijs. Twee-honderd-vijftig euro om de SSD van het instapmodel te vergroten van 256 naar 512 GB? En mensen kopen dit vrijwillig?

[Insert lachende man met een handvol tanden]

Nee, ik geloof dat ik na een maand of drie op een Mac werken nog niet bepaald fan ben.

Het was ooit de ondertitel van het jaar: "de enige goeie versnelling voor een Mac is 9,81 m/s2". Ik snap hem steeds beter.

[ Voor 12% gewijzigd door CodeCaster op 14-10-2021 11:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

CodeCaster schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:37:
Echt hoe de fsck werken mensen productief op een Mac? Met name toetsenbord-geörienteerde mensen?
Twee woorden:

Magic Trackpad

*micdrop*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaVaMa
Niet heel erg.... Heb op de mijne inderdaad eea aan programma's geinstalleerd om bepaalde zaken soepel te laten werken, zoals een appje waardoor mijn back en forward side buttons op mijn muis wel werken.

Enige reden dat ik er 1 heb is omdat het moet ivm iOS appjes compileren, anders had ik allang een andere machine gebruikt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThomasG

Windowmanagement is een hel. Heb je twee vensters open van één applicatie? Je Alt+Tabt altijd naar een applicatie, niet naar een venster. Dus dan moet je binnen de applicatie nog eens wisselen met Cmd+`.

Heb je twee applicaties open, met elk twee vensters, op elke monitor een? Cmd+Tab naar de achterliggende applicatie, en hij komt op allebei je monitoren naar voren, de applicatie bedekkend die je naast de andere app wilde hebben. Cmd+Q sluit soms het scherm, soms de hele applicatie. Soms met bevestiging, soms niet, ook al staan er niet-opgeslagen wijzigingen open.

Nee, dan tekstnavigatie. Naar het begin van de regel? Druk op Home. Tenzij in applicatie X, Y of Z, dan is het Cmd+Pijl-links, want daar gaat Home naar het begin van het bestand.

Een contextmenu (rechtsklik, Ctrl+klik) openen met het toetsenbord? Wat? Nee, waarom zou je dat willen?

Scrollen met een niet-Mac-muis? Drie pixels per scrollwiel-tik. Tenzij [ingewikkelder formule met acceleratie], waardoor je altijd eerst minstens twee keer langs de alinea schiet die je wilde hebben.

Drag-scroll met het scrollwiel? Nee.

Crashreports? Nee, dat vinden gebruikers eng. SourceTree en Beyond Compare verdwijnen net zo snel en regelmatig van je scherm als de beurswinsten deze maand.

Notificatie-overlays op iconen in je dock? Nee, dat werkt niet. Ze stuiteren even als er een chat of mail binnenkomt, en als je dan niet achter je machine zit, moet je maar alle openstaande applicaties langs om te kijken of er iets is gebeurd tijdens je afwezigheid.

En voor elk van deze klachten is er een app te downloaden die óf 5-15 dollar kost, óf al tien jaar niet meer is onderhouden.

Nee, dan de prijs. Twee-honderd-vijftig euro om de SSD van het instapmodel te vergroten van 256 naar 512 GB? En mensen kopen dit vrijwillig?

[Insert lachende man met een handvol tanden]

Nee, ik geloof dat ik na een maand of drie op een Mac werken nog niet bepaald fan ben.
Zo te horen zit je gewoon vast geroest in Windows denken :+

Ik werk dagelijks op een MacBook Pro, en heb van de door jouw genoemde dingen echt nooit last. Het geheim zit hem in geen muis gebruiken. Met gestures op het trackpad ben je gewoon een factor x productiever dan met een toetsenbord en/of muis lopen klooien.

Ander venster binnen zelfde applicatie? Drie vingers omlaag swipen.
Applicaties wisselen? Drie vingers omloog swipen.
Snel binnen "workspace" wisselen? Drie vingers naar links of rechts swipen.
Fullscreen apps werken echt super qua workflow, en je kunt gewoon twee fullscreen apps (of vensters daarvan) naast elkaar wanneer nodig.

Vorige/volgende pagina in een browser is twee vingers naar links/rechts swipen.

Drag scrollen heb je niet nodig. Hoe snel je scrol hangt af van hoe snel je met twee vingers op het trackpad swiped. Net zoals bij een touch screen.

Applicaties sluiten trouwens altijd af met Command-Q. Venster sluiten is Command-W.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Als Mac user denk ik hetzelfde over Windows gebruikers... :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ThomasG schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:51:
[...]
Zo te horen zit je gewoon vast geroest in Windows denken :+

Ik werk dagelijks op een MacBook Pro, en heb van de door jouw genoemde dingen echt nooit last. Het geheim zit hem in geen muis gebruiken. Met gestures op het trackpad ben je gewoon een factor x productiever dan met een toetsenbord en/of muis lopen klooien.

Ander venster binnen zelfde applicatie? Drie vingers omlaag swipen.
Applicaties wisselen? Drie vingers omloog swipen.
Snel binnen "workspace" wisselen? Drie vingers naar links of rechts swipen.
Fullscreen apps werken echt super qua workflow, en je kunt gewoon twee fullscreen apps (of vensters daarvan) naast elkaar wanneer nodig.

Vorige/volgende pagina in een browser is twee vingers naar links/rechts swipen.

Drag scrollen heb je niet nodig. Hoe snel je scrol hangt af van hoe snel je met twee vingers op het trackpad swiped. Net zoals bij een touch screen.
Met andere woorden, op een desktop ben je fucked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
.oisyn schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:46:
[...]

Nee. Daarbij krijg je gewoon een los trackpad ipv een muis (tenzij je kiest voor een muis :F).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@CodeCaster Inderdaad wat ThomasG schrijft, je past Windows verwachtingen toe op een andere OS.

Het is inderdaad zo dat in bepaalde handelingen(!) in MacOs minder zijn, maar vaak is dat omdat ze andere handelingen vereisen. Ik gebruik beide en bepaalde taken voer ik sneller uit op Windows terwijl ik anderen weer sneller uit voer op MacOs.

Zou je begonnen zijn op MacOs en dan overgestapt naar Windows dan had je waarschijnlijk soort gelijke klachten. Het enige vervelde is dat je nu de verkeerde vaardigheden (goed op windows, slecht op MacOs) moet afleren om de juiste vaardigheden (goed op MacOs, slecht op Windows) weer aan te leren.

Het is ook de reden waaorm ik twee verschillende toetsenborden gebruikt.
.oisyn schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:46:
[...]

Zie @ThomasG antwoord op jouw vraag. Bovendien zijn er op MacOs genoeg toetsencombinatie, ze zijn alleen anders en ook dat kost enige gewenning. (CMD+Links ipv alt+links)

Nee, fucked ben je pas wanneer je een Mac overneemt met een Windows machine om daar wat programmeer werk te doen. Moet ik "WIN+Links" in drukken om een "CMD+Links" te krijgen of kan ik hier alt+links gebruiken? :+

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:49
Voor al die gestures zijn ook keyboard shortcuts, maar zelf heb ik een muis met een paar extra knoppen die ze doen.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

thlst schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 07:16:
[...]

Zat al naar Reflection te kijken voor level 10.

Soms denk je te moeiljik
Ik heb daar:
PHP:
1
function(&$a){$a=new Bar(!0);}

Ik zie niet hoe ik daar nog drie tekens kan besparen

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 17:56
Koenvh schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:07:
[...]

Ik heb daar:
PHP:
1
function(&$a){$a=new Bar(!0);}

Ik zie niet hoe ik daar nog drie tekens kan besparen
De constructor van Bar cast al naar bool, dus je kan elke truthy waarde als argument gebruiken:
PHP:
1
function(&$a){$a=new Bar(1);}

Korter krijg ik hem inderdaad ook niet (zonder arrow functions te gebruiken die zo te zien in hun PHP versie niet supported zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

hostname schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:18:
[...]

De constructor van Bar cast al naar bool, dus je kan elke truthy waarde als argument gebruiken:
PHP:
1
function(&$a){$a=new Bar(1);}

Korter krijg ik hem inderdaad ook niet (zonder arrow functions te gebruiken die zo te zien in hun PHP versie niet supported zijn).
En @Koenvh

Bron: https://www.rpkamp.com/20...explanations/#question-10

PHP:
1
function(&$x){$x=new$x(1);}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Mooie reacties, ik ga later vanaf mijn Windows-pc reageren op iedereen. Op de Mac zou ik niet weten hoe lang ik bezig ben met alle quotes knippen. :+ >:)

Ik snap ook wel dat ik na 25+ jaar Windows bedienen met het toetsenbord niet met dezelfde verwachtingen achter de Mac moet gaan zitten, ik snap alleen vooral het Cmd+Tab-gedeelte niet, noch de inconsistenties tussen de tekstnavigatie-shortcuts.

Nog één pet peeve dan: klikken om te focussen... Dat went ook maar niet, ondertussen dubbelklik ik in Windows weer overal op, omdat daar de eerste klik de focus verplaatst én het control onder de cursor activeert.

Pagina: 1 ... 99 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.