De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓬ Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 102 Laatste
Acties:
  • 586.000 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
gekkie schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 19:03:
Hmm toch mooi die Nvidia GTC21 password-o-fucker.
Is er wat interessants dit jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-10 19:01
PrisonerOfPain schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:56:
[...]
Is er wat interessants dit jaar?
Vast wel, heb me alleen geregistreerd, doornemen wat er is moet nog.
Eigenlijk moet ik ook van FOSDEM nog wat talks bekijken, ook nog niet echt aan toe gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:55

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Douweegbertje schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:04:
Ik drop het ook maar even hier. Cloudflare pages is uit beta (of in elk geval public nu): https://pages.cloudflare.com/

Persoonlijk heb ik al mijn website overgezet. Wat een gemak :)
Dat is wel interresant. Mijn site draait nu op firebase hosting, ook gratis voorlopig met de hoeveelheid views die ik nu heb :P Een build en deploy draaien moet ik zelf doen, maar goed.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Ik drop het ook maar even hier. Cloudflare pages is uit beta (of in elk geval public nu): https://pages.cloudflare.com/

Ik zag 't op Reddit langskomen en heb even gekeken, maar zit zeker te overwegen om m'n blog build over te zetten. Dit is wel heel straightforward en nog gratis ook, en ik kom no way aan de 500 builds per maand.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-10 16:28

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Hydra schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 19:50:
[...]

Ik zag 't op Reddit langskomen en heb even gekeken, maar zit zeker te overwegen om m'n blog build over te zetten. Dit is wel heel straightforward en nog gratis ook, en ik kom no way aan de 500 builds per maand.
Misschien goed om te weten dat het nog een beetje funky is qua documentatie. In mijn geval gebruik ik Hugo, welke daar een default versie uit feb. 2019 gebruikt.

Echter dit is prima te overriden door een env. var te plaatsen met in het geval van hugo: HUGO_VERSION gevolgd door de version uit https://github.com/gohugoio/hugo/releases - i.e. 0.80.0

Bovenstaande staat nergens (nog) beschreven. Of inmiddels wel, niet gecheckt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:55

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Douweegbertje schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:39:
[...]

Bovenstaande staat nergens (nog) beschreven. Of inmiddels wel, niet gecheckt :+
Dat stond beschreven in de Hugo quickstart volgens mij, ik had het al gelezen ergens :P

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
PrisonerOfPain schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:46:
[...]
Nee, gewoon alles explicit, geen gezeur. Valt reuze mee in de praktijk, en sidestepped een hoop onzin :) . Function overloading is ook mega overrated, mis het helemaal niet.
En afhankelijk van de IDE heb je er ook geen last van dingen expliciet te benoemen.

Ik heb een tijd best veel "var" gebruikt in C#, maar de autocomplete in Visual Studio werkt ironisch genoeg veel intuïtiever als ik dat niet doe... waardoor je uiteindelijk minder hoeft te tikken.

Impliciete conversies gebruik ik soms als ik een union als return type heb. Dus wanneer je een response status naast een result wil geven. Dan maak ik bijvoorbeeld een class Response<T> (die ook een ResponseStatus bevat) met impliciete operators voor T en ResponseStatus bijvoorbeeld.

Eigenlijk een Either :)

Maar dan kan ik dus meteen een return T doen, of ook een return ResponseStatus.BadRequest bijvoorbeeld.

PS
Door dit te doen ipv de framework classes van ASP.Net te gebruiken (ActionResult<T>) kan ik mijn code eenvoudiger porten en maakt het geen drol uit of ik ASP.Net WebAPI, NancyFX of MVC Core gebruik. Daar return ik simpelweg altijd Ok(mijnResponse).

Debuggen / testen is ook een stuk eenvoudiger.

De frameworks komen en gaan, maar mijn code moet vaak 10+ jaar mee gaan. Ik heb zelfs code uit 2007 die nu nog volop wordt gebruikt.

Geen zin elke keer alles te moeten herschrijven omdat framework X niet meer hip is. Mijn services zijn tegenwoordig ook gewoon interface implementaties. Het framework doet alleen het laatste stukje (routing en er JSON, BSON, XML whatever van maken).

[ Voor 24% gewijzigd door Lethalis op 06-03-2021 08:58 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:30
RayNbow schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:53:
Yay... werken met 3rd party libs... -O-
[code=C++]
...
const int &number_of_points,
const unsigned int &triplet_number
...
Ben benieuwd waarom de primitives als const ref gepassed worden eigenlijk?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
.oisyn schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:32:
[...]
Maar vind je dan ook dat je een integer niet impliciet mag converten naar een grotere integer die gegarandeerd alle waardes van de kleinere int kan representeren?
Dan kom je ook weer in het land van impliciete unsigned/signed promotion, wat volgens mij nog nooit een goed idee was...

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 11-10 22:33

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Olaf van der Spek schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:25:
[...]

C++:
1
2
int32_t a, b;
int64_t c = a * b;

Het probleem is hier dat de vermenigvuldiging, waarschijnlijk, in 32-bit wordt uitgevoerd. Mogelijk dus undefined behavior. Over de beste manier om dit te voorkomen durf ik weinig te zeggen.
Natuurlijk heb je met "int32_t c" ook nog mogelijk problemen.
Daar kun je gewoon voor warnen. Ik zie geen problemen in gevallen dat je een variabele of resultaat van een functie assignt aan een andere variabele of doorgeeft als argument aan een functie.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
.oisyn schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:02:
Deze pop-quiz kwam ik vandaag tegen op Twitter. You won't believe what happens next!
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#include <iostream>

void f(float&&) { std::cout << "float" << std::endl; }
void f(int&&) { std::cout << "int" << std::endl; }

template<class T>
void g(T&& t) { f(std::forward<T>(t)); }

int main()
{
    g(3.0f);
    g(12);
}

Dit soort dingen zorgt (tot mijn spijt) bij mij voor een :N . Het duiveltje op mijn schouder fluistert dan Rust... Rust...Rust...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 11-10 22:33

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

farlane schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:30:
[...]

Dan kom je ook weer in het land van impliciete unsigned/signed promotion, wat volgens mij nog nooit een goed idee was...
Dat is weer een heel ander verhaal idd.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-10 20:02
Hydra schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:17:
[...]

In die tijd van de opkomst van "web" talen als PHP maar ook Coldfusion was het zo'n 'ding' dat het handig leek dingen automagisch te doen voor je. Maar impliciet dingen verkeerd doen, levert vaak veel meer schade op dan dat kleine beetje winst dat het je af en toe geeft. Dit zie je eigenlijk terug in zowel CF als PHP en JavaScript. Alle 3 beetje dezelfde categorie "hindsight is 20/20".
Inderdaad. Dit lost men in PHP nu op met static analysers als PHPstan en Psalm en een strict mode flag (die ervoor zorgt dat typehints en return types niet meer impliciet gecast worden). Ivm backwards compatibility is het op die manier nog optioneel, maar met je team kun je nu in ieder geval veel makkelijker regelen dat PHP wat stricter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
farlane schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:30:
[...]

Ben benieuwd of de standaard daar ooit nog iets aan gaat doet.
IMO zou je ook nog wel een derde type kunnen gebruiken: wel unsigned maar geen modulo arithmetic.
Of misschien zou modulo arithmetic een eigenschap moeten zijn van de operatie en niet van het data type. Zeg maar wat Rust doet.. https://doc.rust-lang.org/book/ch03-02-data-types.html

[ Voor 4% gewijzigd door Olaf van der Spek op 06-03-2021 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:41

RayNbow

Kirika <3

farlane schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:28:
[...]

Ben benieuwd waarom de primitives als const ref gepassed worden eigenlijk?
¯\_(ツ)_/¯

Ben in ieder geval blij dat ik de oorzaak van een infinite loop kon vinden en dat ik een collega kon helpen met het vage probleem "dit proces blijft soms op een willekeurig moment hangen".

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:13:
[...]
Ben benieuwd of de standaard daar ooit nog iets aan gaat doet.
Gaat niet gebeuren, dat zou zo veel code bases kapot maken dat niemand ooit nog C++ wil gaan doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:32

F.West98

Alweer 16 jaar hier

farlane schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:18:
[...]

Gaat niet gebeuren, dat zou zo veel code bases kapot maken dat niemand ooit nog C++ wil gaan doen :D
Dat klinkt als de oplossing dus :+

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra

Hop! En done! Spannendste was de DNS transfer. Moest even m'n build wat aanpassen (ik gebruik een site generator die niet standaard gesupport wordt, dus ik draai gewoon een maven build) maar gaat als een speer.

Ik denk er serieus over na om m'n TransIP VPS nu maar gewoon op te zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-10 16:28

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Hydra schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:02:
[...]

Hop! En done! Spannendste was de DNS transfer. Moest even m'n build wat aanpassen (ik gebruik een site generator die niet standaard gesupport wordt, dus ik draai gewoon een maven build) maar gaat als een speer.

Mijn roadmap was;
Van 2-3 VPS naar een k8s cluster bij Google met preemtable nodes naar S3 met github pipelines naar nu dan Cloudflare.

Ik kom er steeds meer achter dat ik voor persoonlijk gebruik veel minder controle wil hebben (en dus onderhoud/etc) en dat iets gewoon moet werken zonder onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-10 19:34

Matis

Rubber Rocket

Hydra schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:02:

Ik heb TransIP vorig jaar stop gezet. Nu draai ik een deel van de diensten die ik dat op m'n vps had lokaal op een energiezuinige server. De CI die ik sporadisch deed, draai ik nu op de CI van m'n werk.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Douweegbertje schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:17:
Ik kom er steeds meer achter dat ik voor persoonlijk gebruik veel minder controle wil hebben (en dus onderhoud/etc) en dat iets gewoon moet werken zonder onzin.
Herkenbaar. M'n oude setup was een docker container die achter Traefik draaide met een jenkins op de VPS die de build regelde. Hoop 'gedoe' eigenlijk. Ik ben al jaren een veel grotere fan van bijv. Gitlab en had al een tijdje een plan om alles naar Gitlab over te zetten, dus dit kwam wel helemaal mooi uit.

Heb best wel wat tijd gestoken in het werkend krijgen van HTTPS icm met Certbot enzo, en later ook forwards van HTTP naar HTTPS aangezet. Dit krijg je nu allemaal helemaal gratis en automatisch. Wel bizar eigenlijk :D

Je eigen statische site/blog hebben met eigen domein achter HTTPS is nu wel een extra stukje triviaal geworden, en nog eens gratis ook. Slimme move van Cloudflare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Heb gewoon GatsbyJS + Github Pages voor m'n blog. Prima zat voor me :)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
armageddon_2k1 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:21:
Heb gewoon GatsbyJS + Github Pages voor m'n blog. Prima zat voor me :)
Ik gebruikte GH pages als 'staging' omgeving voor m'n blog (om te kunnen reviewen) maar die kan voor zover ik weet geen custom domain aan toch? Of wel?

P.s. tip voor je blog; maak je artikel titles aanklikbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Hydra op 08-03-2021 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Hydra schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:12:
[...]

Ik gebruikte GH pages als 'staging' omgeving voor m'n blog (om te kunnen reviewen) maar die kan voor zover ik weet geen custom domain aan toch? Of wel?

P.s. tip voor je blog; maak je artikel titles aanklikbaar.
Thanks. Ik ben er recent mee begonnen, voornamelijk voor mezelf. Heb het nog nergens gepubliceerd, maar ga uiteindelijk wel e.e.a. ergens plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:12:
[...]

Dat gaat prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Huh? Maf. Ik heb er een hele tijd geleden naar gekeken (ik gebruikte GH pages al als 'staging' omgeving) maar toen kon ik dat niet vinden. Is dat nieuw? Goed om te weten in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Volgens mij is dat vrij snel geintroduceerd nadat Microsoft Github over had genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
armageddon_2k1 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:58:
Volgens mij is dat vrij snel geintroduceerd nadat Microsoft Github over had genomen.
Ah, dat verklaart. Wel jammer dat ik het gemist heb, want dan was ik waarschijnlijk al lang naar GH pages overgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
Idd, de keren dat je een of andere hash functie schrijft en je modulo math wensbaar is; kun je in Rust gewoon wrapping_mul oid aanroepen. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-10 12:53

Koenvh

Hier tekenen: ______

Hoeveel datacentra zijn er bij jullie vandaag afgebrand? :P

Ben nu even aan het uitzoeken of mijn VPS en back-up van de VPS niet toevallig in hetzelfde fysieke datacentrum staan (twee verschillende aanbieders, maar beide in Amsterdam) O-)

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Koenvh schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 23:38:

Ben nu even aan het uitzoeken of mijn VPS en back-up van de VPS niet toevallig in hetzelfde fysieke datacentrum staan (twee verschillende aanbieders, maar beide in Amsterdam) O-)
Roubaix staat nog overeind en de backups belanden hier thuus en vliegen daarna tevens door naar de NAS van m'n ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 00:06

ZaZ

Tweakers abonnee

Goede reminder! Ik had een paar weken geleden mijn CAT kabel naar de schuur voor een van de offsite backups doormidden gehakt met een roldeur.
Toen gekozen om 'm te repareren en dat was gelukt. Nu heb ik 'm gejinxt op een andere plaats en zit het stekkertje nog netjes in de socket en ligt de kabel met ingewanden ernaast.

Tijd om een betere oplossing te zoeken waar de kabel beter is weggewerkt. Is nu al een week kapot, dus hoogste tijd voor actie.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:30

Had even niet de link gelegd met https://www.theregister.com/2021/03/10/ovh_strasbourg_fire/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Laatst online: 10-10 08:02
ZaZ schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 02:35:
Goede reminder! Ik had een paar weken geleden mijn CAT kabel naar de schuur voor een van de offsite backups doormidden gehakt met een roldeur.
Toen gekozen om 'm te repareren en dat was gelukt. Nu heb ik 'm gejinxt op een andere plaats en zit het stekkertje nog netjes in de socket en ligt de kabel met ingewanden ernaast.

Tijd om een betere oplossing te zoeken waar de kabel beter is weggewerkt. Is nu al een week kapot, dus hoogste tijd voor actie.
een fatsoenlijke wifi bridge aanleggen? Kost je wel iets meer dan een CAT kabeltje en paar connectors.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Grappig wel. Ze zijn enorm groot maar had echt nog nooit van ze gehoord. Alle bedrijven waar ik voor werk hosten het of zelf, of zitten op GCP/AWS. Stukje selection bias.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 00:06

ZaZ

Tweakers abonnee

kwaakvaak_v2 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:35:
[...]

een fatsoenlijke wifi bridge aanleggen? Kost je wel iets meer dan een CAT kabeltje en paar connectors.
Ik heb een beslissingsboom in mijn hoofd die eerst vraagt of er een bekabelde aansluiting redelijkerwijs mogelijk is en ergens verderop vraagt of het doelapparaat 'mobiel' moet kunnen zijn. Als ik die volg dan is de conclusie dat het gewoon een bekabelde verbinding moet zijn. Ik moet gewoon niet zo lui zijn en de nieuwe kabel netjes wegwerken is de conclusie.

Lekker op de bank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Laatst online: 10-10 08:02
ZaZ schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:22:
[...]

Ik heb een beslissingsboom in mijn hoofd die eerst vraagt of er een bekabelde aansluiting redelijkerwijs mogelijk is en ergens verderop vraagt of het doelapparaat 'mobiel' moet kunnen zijn. Als ik die volg dan is de conclusie dat het gewoon een bekabelde verbinding moet zijn. Ik moet gewoon niet zo lui zijn en de nieuwe kabel netjes wegwerken is de conclusie.
Dat kan ook, ik ben gewoon gemakzuchtig en denk als ik een AP met ethernet port kan wegzetten hoef ik niet te graven of kabels te maken.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Zo dan. Die ga ik ff doorsturen naar een aantal collega's die denken dat een server niks kan gebeuren in een DC :)

(ik hamer altijd op offsite back-ups en zij vinden dat soms overdreven... ach ja)

[ Voor 11% gewijzigd door Lethalis op 12-03-2021 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Is wel handig. En daarnaast ook dat de back-ups immutable zijn of dat de bron er iig niks mee kan, mocht hij ooit gehackt worden / met ransomware besmet raken.

Het is altijd zo triest als je met een klant moet praten waarvan zijn back-ups ook versleuteld zijn geraakt. Je vraagt je soms af hoe zo'n bedrijf daarna nog verder kan überhaupt.

[ Voor 6% gewijzigd door Lethalis op 12-03-2021 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:20:
[...]

Thanks. Ik ben er recent mee begonnen, voornamelijk voor mezelf. Heb het nog nergens gepubliceerd, maar ga uiteindelijk wel e.e.a. ergens plaatsen.
Succes :)

Ik heb meerdere keren een aanzet tot een blog gedaan, maar uiteindelijk vind ik het teveel werk om het interessant en up-to-date te houden. Dus dan wordt het een soort vergaarbak van howto's die ook nog eens verouderen.

Wel hou ik sindsdien een howto repo bij op mijn werk waar ik artikelen in dump. Mocht ik ooit van mening veranderen, heb ik meteen alvast wat content :) En het is gewoon handig dat ik snel dingen er in kan opzoeken... merk toch dat ik met mijn 40 jaar wat vergeetachtig word soms.

[ Voor 9% gewijzigd door Lethalis op 12-03-2021 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
ZaZ schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 02:35:
Alle terabits richting schuur gaan nu gewoon over de backup kabel.. toch? ;)
Waren de Intel servers te heet geworden? :p

[ Voor 29% gewijzigd door Olaf van der Spek op 12-03-2021 09:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Olaf van der Spek schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:53:
Waren de Intel servers te heet geworden? :p
https://nitter.kavin.rock...tatus/1369638092810895366

:+

[ Voor 7% gewijzigd door Matis op 14-03-2021 12:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-10 17:11
Lethalis schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:25:
[...]

merk toch dat ik met mijn 40 jaar wat vergeetachtig word soms.
Daar heb ik sinds vandaag wel een toffe oplossing voor gevonden, het is nog heel erg in ontwikkeling maar ziet er super uit en is snel:

https://usedevbook.com/

op het moment kun je alleen nog op; stack overflow, je eigen github en verschillende documentaties zoeken.

maar daar word aan gewerkt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

[rant]
Gegeven corona dacht ik 'laat de lokale pc boer een centje verdienen' in het kader van 'plaatselijke economie ondersteunen', dus prijs gevraagd voor vervangen cmos batterij in een intel nuc.

Nu zijn dat geen standaard cr2032s, maar deze hebben draden gesoldeerd op de batterij, en een plugje aan die draden (systeem wordt ook in een aantal laptops gebruikt). Kostprijs van zo een ding is 7 euro, waarvan 4 is voor 'verzending van batterijen'. (per 5 stuks vanaf 11 euro incl shipping te krijgen)

Deze middag belt ie de offerte door:
175€... 8)7 |:(
Dat doen we maar mooi even zelf...

Ik snap dat mensen ne cent willen verdienen, maar 168€ vragen voor 5 minuten met ne schroevendraaier te spelen? Hallelujah... Maar uiteraard wel klagen dat niemand nog zijn pc laat maken en dat ze amper werk hebben...
[/rant]

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
roeleboel schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:46:
[rant]
Gegeven corona dacht ik 'laat de lokale pc boer een centje verdienen' in het kader van 'plaatselijke economie ondersteunen', dus prijs gevraagd voor vervangen cmos batterij in een intel nuc.

Nu zijn dat geen standaard cr2032s, maar deze hebben draden gesoldeerd op de batterij, en een plugje aan die draden (systeem wordt ook in een aantal laptops gebruikt). Kostprijs van zo een ding is 7 euro, waarvan 4 is voor 'verzending van batterijen'. (per 5 stuks vanaf 11 euro incl shipping te krijgen)

Deze middag belt ie de offerte door:
175€... 8)7 |:(
Dat doen we maar mooi even zelf...

Ik snap dat mensen ne cent willen verdienen, maar 168€ vragen voor 5 minuten met ne schroevendraaier te spelen? Hallelujah... Maar uiteraard wel klagen dat niemand nog zijn pc laat maken en dat ze amper werk hebben...
[/rant]
Haha ja dat ken ik. Maat van me wou een koelkast kopen. De lokale witgoedhandelaar was bijna 100 euro duurder dan coolblue, maar goed je steunt de lokale ondernemer, en hebt 'm sneller in huis, toch?

Nou nee, die man vroeg nog eens 50 euro voor bezorgen en kon dan over 2 weken... 3x raden watvoor kleur het busje had wat de volgende dag de koelkast kwam bezorgen bij die maat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
@mcDavid Maar ja dat is ook het probleem... competitive advantage becomes competitive necessity.

Omdat Coolblue, Amazon e.d. goedkoper en sneller zijn, raak je daar als consument aan gewend en wordt het vrij lastig als kleine ondernemer om daarmee te concurreren.

En naarmate de schaalvergroting toeneemt, zal het effect daarvan door o.a. verticale integratie - waarbij meerdere schakels in een supply chain integreren - nog sterker zijn.

Ik zie het ook in de automotive branche. Waarbij de groothandel de automaterialengrossiers overneemt.

En als een Amazon of Coolblue groot genoeg zijn, zie je bijvoorbeeld ook dat ze producten zelf gaan leveren ipv een externe pakketdienst te gebruiken. Enzovoorts.

Probeer als klein bedrijfje maar eens een same day delivery te realiseren. Ook zul je veel minder op voorraad hebben en kost deze opslag je veel meer. Sterker nog, als je spullen inkoopt krijg je ook minder korting dan een grote partij.

Je bent eigenlijk gewoon ten dode opgeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

@Lethalis Dat is zeker waar, maar je kunt als lokale ondernemer juist een meerwaarde bieden. Snel, lokaal contact bijvoorbeeld, of dat je eerst de koelkast in het echt kunt zien. Echter moet je als lokale ondernemer wel met je tijd meegaan - weken wachten voor bezorging accepteren de meeste mensen alleen nog met pakketten uit het buitenland, bezorgen van grote dingen is eigenlijk altijd gratis, het assortiment is online beschikbaar enz.

Voorbeeldje: ik was laatst op zoek naar een hoed (je weet wel, zo'n vilten hoofddeksel). Hoedenzaken zijn er niet zo veel meer tegenwoordig, dus dan maar eerst online op zoek. Genoeg hoedenzaken die geen assortiment online hebben staan, wat nogal onhandig is als je eerst 30km moet reizen om erachter te komen dat de hoedenzaak niet heeft wat je zoekt (vooral qua prijs zijn er veel verschillen). Had dat wel online gestaan, was ik er allicht langsgegaan - nu heb ik gewoon bij een grote online hoedenwinkel een hoed gekocht. Nu weet ik ook wel dat de gemiddelde hoedenkoper de jongste niet is, maar ook ouderen kunnen tegenwoordig surfen op het wereldwijde web :P

[ Voor 43% gewijzigd door Koenvh op 15-03-2021 18:52 ]

🠕 This side up

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07 09:03

ElkeBxl

Tassendraagster

Koenvh schreef op maandag 15 maart 2021 @ 18:45:
Genoeg hoedenzaken die geen assortiment online hebben staan, wat nogal onhandig is als je eerst 30km moet reizen om erachter te komen dat de hoedenzaak niet heeft wat je zoekt (vooral qua prijs zijn er veel verschillen). Had dat wel online gestaan, was ik er allicht langsgegaan - nu heb ik gewoon bij een grote online hoedenwinkel een hoed gekocht.
Zeer herkenbaar dat gevoel. Voor iets duur wil ik nog wel wat moeite doen met rondrijden maar voor iets wat niet zo essentieel is, ga ik niet zomaar een hoop brandstof verbruiken en tijd spenderen als het een grote gok is of ik wel ga vinden wat ik wil hebben. Zeker als het dan online verkocht wordt door een andere partij...

De dingen die ik lokaal koop (zoals de laatste tijd redelijk wat boardgames, mangas, cadeaus, ...) zijn altijd van winkels waar ik eerst de voorraad online heb kunnen checken. Om dan oftewel online te reserveren en zelf op te halen of om eens te gaan rondsnuisteren omdat ik weet dat ze toch iets hebben in de stijl dat ik zoek. En als ik dan langsga om iets op te pikken, is er grote kans dat ik toch nog met iets extra buitenloop. Zeker in coronatijden is het zoveel makkelijker om eerst eens online te kijken.

Een lokale boardgamewinkel doet het hier heel handig: je kan gewoon online bestellen (woon je niet te ver, dan komt hij het zelf langsbrengen) of ophalen of zelfs een tijdslot reserveren zodat hij een halfuurtje kan helpen met iets uitzoeken of uitleg te geven. Werkt verdomd goed, we zijn al met meerdere boardgames daar buiten gestapt. Had hij geen online shop gehad, waren we waarschijnlijk nooit bij hem klant geweest. Deden meerdere winkels zo'n concept maar...

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Jeuh .. spam via mailinglists, op je (antieke) bugreports de mededeling terug krijgen dat de oplossing in het zipje zit (en dan kennelijk ook nog door de greylisting heen drukken).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-10 14:40
Is dit het juiste topic om even heerlijk te ranten op JIRA? Wat. Een. Zaadapplicatie. Atlassian heeft inconsistentie tot een kunst verheven heb ik af en toe het idee. Ben net een keurige comment aan het tikken. Even wat opzoeken in een andere tab. Terug naar JIRA en dat is voor JIRA het uitgelezen moment om het story panel automatisch te verversen. Hoppa! Hele verhaal weg! Man man man.

</rant>

[ Voor 3% gewijzigd door wackmaniac op 22-03-2021 11:36 ]

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

@wackmaniac herkenbaar.

Wanneer ik een ticket aanmaak werkt de {{syntax}} prima om een stukje monospaced in de regel te zetten.
Wanneer het ticket eenmaal is aangemaakt, werkt alleen `syntax` nog maar.

En dat is over de volledige breedte van het Atlassian spectrum, van Jira, naar Confluence tot BitBucket.

Heerlijk /S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 07:42
wackmaniac schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:35:
Is dit het juiste topic om even heerlijk te ranten op JIRA? Wat. Een. Zaadapplicatie. Atlassian heeft inconsistentie tot een kunst verheven heb ik af en toe het idee. Ben net een keurige comment aan het tikken. Even wat opzoeken in een andere tab. Terug naar JIRA en dat is voor JIRA het uitgelezen moment om het story panel automatisch te verversen. Hoppa! Hele verhaal weg! Man man man.

</rant>
Helaas is het gros van de alternatieven niet direct beter in mijn ogen.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

nieuws: TransIP-dns-servers zijn getroffen door ddos-aanval

Ik had vorige week nog problemen met het updaten van m'n DNS bij TransIP (na elke wijziging een berichtje naar support moeten sturen om de wijziging ook doorgevoerd te krijgen is erg leuk :/). Ik vind het wel erg toevallig dat er net nu een DDoS-aanval is, volgens mij was er vorige week ook al iets aan de hand. :P

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ah jolly, ik zit met een mailhoster die bij problemen met de mail steeds mailtjes gaat sturen naar het mailaccount waar we niet bij kunnen en maar blijven volharden dat ik door die hoepel heen moet gaan springen waar niet door heen te springen valt. En dat met een aardige roundtrip-time en alleen maar omdat ze het mailaccount administratief onder een ander klantnummer hebben gehangen dan gevraagd en ze ook terug hadden gecommuniceerd. Als dit nog lang zo door gaat wordt het ex-communiceren en dan gelijk voor alle accounts die daar nog lopen. En dat al jaren, dus ze hebben er prima aan kunnen verdienen om fatsoenlijke support te leveren.

Edit: en als je dan uiteindelijk wel iemand te pakken krijgt die het ook niet snapt (het waarom niet, maar andere dingen wel), is het binnen 5 seconden gefixed.

[ Voor 11% gewijzigd door gekkie op 22-03-2021 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

@gekkie Het te pakken krijgen van de juiste persoon is vaak lastig. "Ja , ik weet wat ik bedoel, nee, daar gaat het niet over. Nee, dat was de vraag niet. Mijn favoriet is nog wel het Amerikaanse lange automatische antwoord zonder inhoud." :(

Overigens zijn ze daar bij TransIP wel goed in, dat scheelt :)

[ Voor 12% gewijzigd door Koenvh op 22-03-2021 16:17 ]

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Koenvh schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:14:
@gekkie Het te pakken krijgen van de juiste persoon is vaak lastig. "Ja , ik weet wat ik bedoel, nee, daar gaat het niet over. Nee, dat was de vraag niet. Mijn favoriet is nog wel het Amerikaanse lange automatische antwoord zonder inhoud." :(

Overigens zijn ze daar bij TransIP wel goed in, dat scheelt :)
Mjah ik begon het punt toch wel rap te naderen om maar na te gaan denken over de hele zwik verhuizen.
(het is dat het mijn eigen meuk niet is, anders zou ik het al wel gedaan hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Kijk eens aan .. 20 gemiste oproepen uit het hele land binnen 5 minuten.
Het lijkt er op dat ik de nummers van die enegie en telecomkneus eindelijke allemaal te pakken heb (voor zolang het duurt en ze weer een nieuw setje burner nummers hebben).
Geeft ook gelijk het hiaat aan in het systeem, ze laten precies 1x overgaan (kost ze niks), zodat je ze terug mag gaan bellen om te ontdekken wie ze zijn alvorens je een klacht in kunt dienen als ze dat dan überhaupt al gaan melden. Het is dat het m'n mobiel is, anders had ik er nog wel een astrix servertje tegen aan willen gooien om te kijken of ik de lijn snel genoeg kan oppakken :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Wanneer een site dermate veel JavaScript uitvoert bij een klik/tap op een link dat Chrome op Android denkt dat het een long-press is en het contextmenu na een paar seconden toont... :')

Ik kijk naar jou, Reddit. :/ Ok, misschien is mijn twee jaar oude budgetsmartphone aan vervanging toe, maar toch.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
Nee hoor, dat ligt echt gewoon aan Reddit. Die site wordt echt met de dag slechter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Inderdaad. Thank god dat er zoiets als Apollo bestaat op mijn iPhone om Reddit ad-vrij en vlotter te kunnen bekijken.

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Hmm heb eigenlijk nooit veel nut of charme in reddit gezien eigenlijk.
Vooral een enorme berg wat beroerd opgemaakte meuk, misschien dat er nog ergens een vaccin-naald in die berg broeierige hooi zit, maar goed dat mis ik dan maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik merkte na ongeveer een jaar dat ik steeds vaker en meer op Reddit keek. Hetzelfde voor Twitter. Na een tijdje met allebei volledig gestopt want ik merkte dat ik continu, elk moment dat ik me verveelde, op mijn telefoon zat te scrollen in een eindeloze brij aan niet-altijd-even-interessante (of zelfs meestal-niet-zulke-interessante) meningen, feitjes of andere bagger.

De apps weghalen van mijn homescreen hielp hier goed bij - na een week was die muscle memory eruit en blijkbaar had het ook direct effect want iedereen (vooral mijn vrouw :+) vond mij een stuk gezelliger en vrolijker.

[ Voor 22% gewijzigd door Merethil op 23-03-2021 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
sja wat is de charme van GOT? Het is ook gewoon een forum. Alleen wat groter.

Ik heb nou met greasemonkey die maffe live-stream en chat eruit gesloopt maar als ze zo doorgaan komt er een moment dat het gewoon technisch zo slecht wordt dat het niet leuk meer is. De app gebruik ik al tijden niet meer, daar zie je echt tussen de reclame de posts niet.

[ Voor 14% gewijzigd door mcDavid op 23-03-2021 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
De devschuur coffee cornert natuurlijk ! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

gekkie schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:14:
misschien dat er nog ergens een vaccin-naald in die berg broeierige hooi zit, maar goed dat mis ik dan maar.
Merethil schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:18:
elk moment dat ik me verveelde, op mijn telefoon zat te scrollen in een eindeloze brij aan niet-altijd-even-interessante (of zelfs meestal-niet-zulke-interessante) meningen, feitjes of andere bagger.

De apps weghalen van mijn homescreen hielp hier goed bij - na een week was die muscle memory eruit
Mee eens. Ik kwam nu ook alleen op de site via Google omdat ik wat informatie zocht. Ik hád de app "Rif is Fun is Reddit is Fun for Android" (ofzo) die op straffe van fikse boetes van Reddit de naam "Reddit" uit hun naam moest halen.

Ik heb de appmaker een euro of drie gedoneerd om helemaal geen advertenties meer te zien, en nog voordat mijn bovenbenen op de toiletbril landden, had mijn wijsvinger mijn telefoon al geunlockt en mijn duim die app opgestart.

Horendol werd ik ervan, dus heb de app verwijderd, niet meer omgekeken, zeeën van tijd over tijdens het toiletbezoek en ik lig ook niet meer tot twee uur 's nachts te scrollen om een kleine gniffel eens per dertig plaatjes te bewerkstelligen.

Mijn God, de Visual Studio Developer Community (bugtracker voor MSVS) is nu ook op de PWA/SPA/Discourse/Shownieuws-toer:
  1. Laad een nietszeggend HTML-bestand
  2. Laad vervolgens in plusminus 162 HTTP-requests ongeveer 27 MB aan JavaScript
  3. Knal daar nog een paar MB aan fonts en plaatjes overheen
  4. Laat een "skeleton screen" zien (waar ik al vaker op heb gegald), tegenwoordig liefst met een flashy CSS-animatie eroverheen. Of een kekke spinner, want die raken ook nooit uit de mode.
  5. Als al deze zooi geladen is, doe dan een AJAX-request om de daadwerkelijke content op te halen
  6. Oeps, unauthorized, log alsjeblieft even in en ga terug naar 1.
Dit lijkt echt bedacht en geïmplementeerd door developers die op een octacore op localhost zitten te developen, zonder rekening te houden met hoe het echte Internet werkt.

Kijk en huiver:
https://developercommunit...lders-to-edit-wiki/365837
https://www.shownieuws.nl...e-rieu-ziet-het-somber-in

Vraag me ook niet waarom ik weet dat de laatste zo werkt.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
CodeCaster schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:31:
Horendol werd ik ervan, dus heb de app verwijderd, niet meer omgekeken, zeeën van tijd over tijdens het toiletbezoek en ik lig ook niet meer tot twee uur 's nachts te scrollen om een kleine gniffel eens per dertig plaatjes te bewerkstelligen.
Dit ja, ik lag inderdaad ook in bed ongeveer eens in het half uur te gniffelen.
Kijk en huiver:
https://developercommunit...lders-to-edit-wiki/365837
https://www.shownieuws.nl...e-rieu-ziet-het-somber-in

Vraag me ook niet waarom ik weet dat de laatste zo werkt.
Die laatste heeft nog wat irritants: "Ik herlaad de pagina zodra je de cookies accepteert! Jippie!" -- Waarom moet dit nou anno 2021? Ik word al horendol van de cookiemeldingen overal, maar die geforceerde page refresh zodat je weer secondenlang naar een (veelal) blanco scherm mag staren is rete-irritant. Die van Oracle is nog wel het ergst daarin...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
Ah zo heerlijk. Dat de pagina geladen lijkt te zijn en je begint te lezen, en 5 seconden later alles nog een keer verspringt omdat er dynamisch nog wat tussen gezet moest worden... ;(

En @CodeCaster's reddit-rant: Om die reden ben ik jaren geleden met facebook gestopt. Reddit heeft die "void" helaas een beetje gevuld. Voordeel is dat reddit niet (of iig niet perse) zo deprimerend is. Maar het blijft idd een vreselijke verslaving waar je niets aan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
CodeCaster schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:31:
Jij bent ook zo iemand die daar uitgebreid mediteert onder het genot van geestverruimende dampen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:40

OverloadOfRed

Bla, blabla

Matis schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:37:
@wackmaniac herkenbaar.

Wanneer ik een ticket aanmaak werkt de {{syntax}} prima om een stukje monospaced in de regel te zetten.
Wanneer het ticket eenmaal is aangemaakt, werkt alleen `syntax` nog maar.

En dat is over de volledige breedte van het Atlassian spectrum, van Jira, naar Confluence tot BitBucket.

Heerlijk /S
Kan je niet 'gewoon' onder het tekstveld op 'text' klikken ipv 'visual' om de curly braces syntax aan te geven? Dat kan iig in de selfhosted (en vast oude) jira versie die ik gewend ben.

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

OverloadOfRed schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:20:
Kan je niet 'gewoon' onder het tekstveld op 'text' klikken ipv 'visual' om de curly braces syntax aan te geven? Dat kan iig in de selfhosted (en vast oude) jira versie die ik gewend ben.
Ik werk ook altijd in markdown. Wij zitten op Jira Cloud, dus hoogstwaarschijnlijk een nieuwere versie van jij.

Vroagah was het ook uniform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Markdown is baas. Ik begin me steeds meer te ergeren aan alle andere vormen van inline-styling zoals ubb etc...

(Of halfbakken implementaties zoals slack)

[ Voor 17% gewijzigd door mcDavid op 23-03-2021 19:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
mcDavid schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:46:
Markdown is baas. Ik begin me steeds meer te ergeren aan alle andere vormen van inline-styling zoals ubb etc...
Hoe maak je iets ookalweer bold in Markdown? Is dat met *, **, en is italic dan met _ of zijn _ en * hetzelfde en gaat het puur om het aantal? Of is dat implementation dependent? Ik heb op GoT nooit problemen met bedenken hoe ik small, bold, italic en subscript doe, maar in markdown is dat altijd een ellende, als het al kan.

Eigenlijk maakt het format met niet zoveel uit, zolang er maar een toolbar is met de meest gebruikte zaken, en een live preview om het door te hebben als de parser er een bende van maakt (of een syntax die, zoals op GoT, zo on-ambigu is dat het altijd de eerste keer goed gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
De grap is dat het 9 van de 10 keer geen zak uitmaakt of je emphasis bold of cursief is. Het typt makkelijker, het leest makkelijker en het wordt tegenwoordig ook veel breder toegepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-10 17:30
mcDavid schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:46:

(Of halfbakken implementaties zoals slack)
Ik stoor me er ook echt aan bij Slack. Als je dan ondersteuning toevoegt voor markup, doe dan gewoon markdown en niet iets wat er heel erg op lijkt maar net anders is. Vooral vervelend dat het alleen werkt als je de toolbar uitschakelt, maar er dan geen enkele manier is om bijvoorbeeld inline linkjes toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:47
Vihaio schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 22:17:
maar er dan geen enkele manier is om bijvoorbeeld inline linkjes toe te voegen.
Ik leek vandaag per ongeluk te ontdekken dat als je een URL plakt terwijl je een stukje tekst geselecteerd hebt die een link maakt van de selectie. Uiteraard compleet intuïtief, maar mijn selectie was ineens blauw als een link, dus neem aan dat ie datver dan ook van gemaakt had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

mcDavid schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:17:
Om die reden ben ik jaren geleden met facebook gestopt. Reddit heeft die "void" helaas een beetje gevuld. Voordeel is dat reddit niet (of iig niet perse) zo deprimerend is. Maar het blijft idd een vreselijke verslaving waar je niets aan hebt.
De enige reden dat ik nog facebook heb is omdat er nog bepaalde groepschats via daar gebeuren. En helaas meerdere grote met ook wat oudere mensen die niet zo snel zullen willen omschakelen....

Voordeel voor mij aan reddit is dat ik een paar standaard subreddits heb om te bekijken afhankelijk van mijn humeur. Wil ik wat goede verhalen lezen over wraak nemen enzo ga ik naar /r/prorevenge, /r/maliciouscompliance, .... Wil ik wat grappige kattenfoto's/video's zien ga ik naar /r/catswithjobs,/r/catswhoyell .... Wil ik wat memes en andere onnozelheid uit het dagelijkse leven zien ga ik naar /r/simpsonsshitposting, /r/dontdeadopeninside, ...

Nadeel aan reddit is dat er altijd wel iets te lezen/bekijken is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Mugwump schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:22:
[...]

Helaas is het gros van de alternatieven niet direct beter in mijn ogen.
Vind YouTrack wel prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Nooit mee gewerkt, maar het is van JetBrains, dus dat moet haast wel goed zijn. :P

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
mcDavid schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:17:
Om die reden ben ik jaren geleden met facebook gestopt. Reddit heeft die "void" helaas een beetje gevuld. Voordeel is dat reddit niet (of iig niet perse) zo deprimerend is. Maar het blijft idd een vreselijke verslaving waar je niets aan hebt.
Als je op de verkeerde subs bent aangemeld kan Reddit ontzettend deprimerend zijn. Facebook heb ik vooral om te kijken wat familie en vrienden uitspoken.

Enige wat ik wel echt van mijn telefoon heb verwijderd, is Twitter. Dat is echt verschrikkelijk. 5 min daar kijken en mijn humeur is down the toilet hoor.

En doordat iedereen korte berichten post en snel reageert, is het ook veel te verslavend. Je hebt steeds het gevoel te willen reageren.

Dat is veel erger dan een beetje suf door dingen heen scrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Toen ik jaren geleden onderzoek deed naar het "meest geschikte" ticket systeem voor mijn werkgever toentertijd kwam YouTrack er goed uit, maar alleen voor de developers. De niet-technische collega's konden er niet mee overweg.

Toen gekozen voor Jira. Als tussenoplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Nou er toch over jetbrains gesproken wordt, ohhwww i love you .. local history heeft toch m'n humeur wel aardig gered voor deze ochtend oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
ElkeBxl schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 07:06:
Wil ik wat goede verhalen lezen over wraak nemen enzo ga ik naar /r/prorevenge
* gekkie vraagt zich af of er nog iets te redden is met een tas koffie ... prorevenge nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Da's om te differentiëren van /r/pettyrevenge :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:47
gekkie schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:33:
Nou er toch over jetbrains gesproken wordt, ohhwww i love you .. local history heeft toch m'n humeur wel aardig gered voor deze ochtend oOo
Vooral fancy als je per ongeluk een file verwijderd (die nog niet gecommit is). Nieuwe file aanmaken met dezelfde naam en via local history tover je zo de inhoud terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

gekkie schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:35:
[...]

* gekkie vraagt zich af of er nog iets te redden is met een tas koffie ... prorevenge nog wel.
/r/bigbangrevenge 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

mcDavid schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:38:
Da's om te differentiëren van /r/pettyrevenge :P
/r/NuclearRevenge wil je graag even spreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Matis schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:32:
[...]

Toen ik jaren geleden onderzoek deed naar het "meest geschikte" ticket systeem voor mijn werkgever toentertijd kwam YouTrack er goed uit, maar alleen voor de developers. De niet-technische collega's konden er niet mee overweg.

Toen gekozen voor Jira. Als tussenoplossing
Vind het vaag dat niet-techneuten wel met Jira overweg kunnen maar niet met YouTrack.
Nouja, het is wat het is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bauke1994
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-10 10:15
RobertMe schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:46:
[...]

Vooral fancy als je per ongeluk een file verwijderd (die nog niet gecommit is). Nieuwe file aanmaken met dezelfde naam en via local history tover je zo de inhoud terug.
De local history van de bovenliggende map bekijken werkt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superdigett
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-09 21:58
armageddon_2k1 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:41:
[...]

Vind het vaag dat niet-techneuten wel met Jira overweg kunnen maar niet met YouTrack.
Nouja, het is wat het is :)
Wij gebruiken ook YouTrack en zowel dev's als de managers kunnen er prima mee overweg. De software biedt veel mogelijkheden om het naar wens in te richten en ik snap dat het niet iedereen ligt om hier aan te sleutelen, maar naar mijn mening hoeft ook niet iedereen deze kennis te bezitten.

Maak een opzet waarin men zich in kan vinden en vervolgens zou iedereen hier mee aan de slag moeten kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Hey, Rails heeft z’n eigen leftpad drama met mimemagic. De developer heeft alle 0.3 versies verwijderd vanwege licensing issues en alleen nog 0.4 staan en nu werkt geen enkele RubyOnRails install meer.

Lachen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:48
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:02:
Hey, Rails heeft z’n eigen leftpad drama met mimemagic. De developer heeft alle 0.3 versies verwijderd vanwege licensing issues en alleen nog 0.4 staan en nu werkt geen enkele RubyOnRails install meer.

Lachen
Echt lachen is dat niet. De developer van mimemagic had blijkbaar code met een GPL licentie gebruikt, terwijl mimemagic zelf een MIT licentie heeft. Dat mag niet, dus heeft mimemagic de licentie moeten veranderen naar GPL, en de oudere MIT versies moeten verwijderen.

Het gevolg is dus dat die duizenden gebruikers van mimemagic dus plots hun licentie gaan moeten aanpassen naar GPL. Dat gaat enkele commerciële partijen niet willen doen. Maar die zijn nu dus wel allemaal in overtreding van de originele developer zijn licentie.

Dat is gewoon het gevolg van de gemiddelde developer zijn onwetendheid over licenties. Het kan simpel zijn dat ze een stuk code plukken van Stackoverflow (waar je dus al copyrightproblemen mee kan krijgen, maar dat beseffen maar weinigen), automatisch de imports resolven, en tadaa, je hebt al één of andere library in je code met een licentie waarvan je geen idee hebt wat die is. Dit had gewoon elke open omgeving kunnen overkomen, RubyOnRails is toevallig de eerste.

Nog een verhaaltje om duidelijk te maken wat de ingesteldheid van sommige (volgens mij veel) developers is: bij een klant moest ik een JDK hebben, dus ik vraag welke ze gebruiken. Ik dacht de OpenJDK, maar wilde even dubbelchecken bij een collega. Die zei dat het niet uitmaakt, dus dat ik dan maar de Oracle JDK moest nemen (ah ja, want die hebben java gemaakt gekocht), en hij gooide er een link achterna. Toen ik vroeg of dat geen problemen kon opleveren met licenties kreeg ik geen antwoord meer (ik zal wel aan het zagen geweest zijn). Die had dus geen flauw idee van hoe Oracle met licenties omgaat, en hij is lang niet de enige daarin.

Of nog: waarom gebruik je 7-zip, Winrar is toch veel beter? Ik antwoord dat je voor Winrar een licentie nodig hebt. Dan krijg ik als antwoord dat dat niet waar is, want dat scherm kan je gewoon wegklikken. Dat je dat op je privé PC doet kan ik nog begrijpen, en daar zal Winrar nog niet zo van wakker liggen. Maar dat je zoiets in een bedrijfsomgeving doet snap ik niet, pak dan toch het volledig legale en quasi equivalente alternatief (er werd niet met .rar bestanden gewerkt).

Ik vroeg mij al lang af wanneer die laksheid van veel developers voor problemen zou zorgen, maar dat is nu dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Nou is het vrij lastig te achterhalen wie je software exact gebruikt, dus wat dat betreft komen partijen er ook nog wel mee weg als ze een library met een verkeerde licentie gebruiken. Ik zit veel op AWS waarvoor we dan gewoon Corretto gebruiken, want bij Oracle kun je qua licenties het best ver uit de buurt blijven inderdaad. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:30
Giesber schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:13:
[...]

Echt lachen is dat niet. De developer van mimemagic had blijkbaar code met een GPL licentie gebruikt, terwijl mimemagic zelf een MIT licentie heeft. Dat mag niet, dus heeft mimemagic de licentie moeten veranderen naar GPL, en de oudere MIT versies moeten verwijderen.

Het gevolg is dus dat die duizenden gebruikers van mimemagic dus plots hun licentie gaan moeten aanpassen naar GPL. Dat gaat enkele commerciële partijen niet willen doen. Maar die zijn nu dus wel allemaal in overtreding van de originele developer zijn licentie.
Nou... ik weet niet wie die duizenden gebruikers zijn... maar ik ken wel bedrijven die een eigen product hebben dat op Ruby on Rails draait... en die hebben niet eens een licentie op hun eigen code want dat staat toch in house en closed source. Dus die hoeven ook niet ineens wat te veranderen.

Pas als je gaat distribueren wordt het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Giesber schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:13:
[...]

Dat is gewoon het gevolg van de gemiddelde developer zijn onwetendheid over licenties.

[...]
Daarom heeft elk bedrijf van enig formaat normaliter iemand in dienst die verstand heeft van rechten, want volgens mij is bijna elke Nederlander vrij onwetend over rechten. Laksheid zou ik het niet willen noemen :)

Het doet me een beetje denken aan de groepen Nederlanders die elk jaar een bekeuring krijgen in Frankrijk of Spanje omdat ze met slippers achter het stuur zitten. De vraag "mag dat?" komt überhaupt niet in ze op.

Overigens is het probleem nu tijdelijk "opgelost" door het project weer MIT te maken, en de gebruiker zelf de GPL-code te laten downloaden. Waarom dat geen probleem is, maar de data gegenereerd door een programma met GPLv2-licentie meeleveren wel, is iets wat voor mij niet direct als "logisch" klinkt. :P Ik snap wel waarom, maar het blijft vreemd, en het verbaast me niet dat dat wel eens fout gaat.

[ Voor 51% gewijzigd door Koenvh op 26-03-2021 17:28 ]

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:48
Koenvh schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:53:
[...]
Daarom heeft elk bedrijf van enig formaat normaliter iemand in dienst die verstand heeft van rechten, want volgens mij is bijna elke Nederlander vrij onwetend over rechten. Laksheid zou ik het niet willen noemen :)
Ik heb gezegd "onwetendheid over licenties", maar bedoelde daar eerder mee "onwetendheid over het bestaan van licenties". Of in sommige gevallen nog erger: de onverschilligheid ertegenover. Zoals al aangehaald is de pakkans dikwijls heel laag, dus die Oracle JDK gebruiken om lokaal te testen komt toch niemand te weten. Maar dat maakt het niet OK om dat te doen.

Ik beweer ook niet dat een developer elke licentievorm van buiten moet kennen, maar een oppervlakkige kennis van wat een GPL of MIT licentie inhoudt is wel handig als je een stuk software van een ander wil gebruiken. Dat is toch ook een vorm van respect tegenover de schrijver(s) van dat stuk software?

Mischien moeten de licentiehouders trouwens ook eens naar zichzelf kijken in plaats van 30 pagina's juridische tekst voor te schotelen om bijvoorbeeld een screenshotprogramma te mogen gebruiken. Dat hebben ze trouwens niet allemaal, een MIT licentie is wel mooi kort (al komt dat natuurlijk omdat die praktisch alles toelaat). Mensen worden zo geconditioneerd om maar next next next te klikken zonder te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

@Giesber Ah op die fiets. Ja, dat ben ik met je eens. Gelukkig komt daar wel verandering in, bijvoorbeeld nu GitHub vrij prominent bovenaan de pagina een samenvatting van de licentie heeft staan.

Echter vind ik het hele Java-verhaal wel ontzettend verwarrend, dus die opmerking begrijp ik dan wel weer beter. Nu doet Oracle ook niet echt z'n best om dat duidelijk te maken.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Koenvh schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 17:46:
@Giesber Nu doet Oracle ook niet echt z'n best om dat duidelijk te maken.
Dat doet Oracle met opzet niet, want zo kunnen ze makkelijker geld binnen harken. Bij alle Oracle producten zijn de licenties zo onduidelijk dat veel bedrijven per ongeluk een feature gebruiken waar ze niet voor betalen. Bij een eventuele controle ben je het haasje, en kun je lappen. De licenties duidelijker maken betekend voor Oracle minder "inkomsten", dus dat doen ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Giesber schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 17:33:
[...]

Ik heb gezegd "onwetendheid over licenties", maar bedoelde daar eerder mee "onwetendheid over het bestaan van licenties". Of in sommige gevallen nog erger: de onverschilligheid ertegenover. Zoals al aangehaald is de pakkans dikwijls heel laag, dus die Oracle JDK gebruiken om lokaal te testen komt toch niemand te weten. Maar dat maakt het niet OK om dat te doen.

Ik beweer ook niet dat een developer elke licentievorm van buiten moet kennen, maar een oppervlakkige kennis van wat een GPL of MIT licentie inhoudt is wel handig als je een stuk software van een ander wil gebruiken. Dat is toch ook een vorm van respect tegenover de schrijver(s) van dat stuk software?

Mischien moeten de licentiehouders trouwens ook eens naar zichzelf kijken in plaats van 30 pagina's juridische tekst voor te schotelen om bijvoorbeeld een screenshotprogramma te mogen gebruiken. Dat hebben ze trouwens niet allemaal, een MIT licentie is wel mooi kort (al komt dat natuurlijk omdat die praktisch alles toelaat). Mensen worden zo geconditioneerd om maar next next next te klikken zonder te lezen.
Nou mijd ik Oracle sowieso liever, maar volgens mij is het lokale gebruik van Hotspot nu juist wel weer redelijk vrij toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Wie kan het me uitleggen?

Aangaande de problemen in het Suez Kanaal schrijft (onderandere) de NOS het volgende:
Alleen schepen die nog op de Indische of Atlantische Oceaan varen en die nog niet in de rij staan bij het Suezkanaal, kunnen nog makkelijk voor een andere route kiezen. Om Kaap de Goede Hoop heen varen, betekent een omweg van zo'n 3000 zeemijl. Grote containerschepen doen daar een kleine week over.
Hier wordt gesproken over 3000 zeemijl. Wat neerkomt op +/- 5500km.

Ik kan met geen enkele mogelijkheid beredeneren hoe ze aan zo'n absurd laag aantal kilometers komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76r7-5HvFnQD7x7moMfDU4Ib4wY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tWwD6R2O5WRlNeA1t1lStJSR.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gy_2p8_RJqaKrHMTMpZ9U3xLNYY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f3HI0D8f37NNRsPfjkppHKOE.png?f=fotoalbum_large

Ik zie een verschil van bijna 10.000 kilometer :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Matis schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 18:59:
Wie kan het me uitleggen?

Ik kan met geen enkele mogelijkheid beredeneren hoe ze aan zo'n absurd laag aantal kilometers komen.
Neem voor de aardigheid eens Singapore als startpunt. Dan moet je in elk geval lager uitkomen. Je hebt nu het worst case scenario gekozen waarbij schepen al bijna in de Rode Zee varen.

[ Voor 11% gewijzigd door downtime op 26-03-2021 19:03 ]

Pagina: 1 ... 89 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.