De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓬ Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 102 Laatste
Acties:
  • 585.996 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

@Koenvh Is fax inmiddels niet ook overgekocht door facebook?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:43
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook al weer begonnen was met het verzamelen van email-adressen van random KPN'ers, de alternatieve benadering voor hopeloze bedrijven met de gracht en ophaalbrug die klantenservice heet.

Hmm naja dan toch nog even verder ranten ... youtube is ook weer fijn bezig met de "maak nou toch een account aan stimulatie". Als je er dan eens komt en op een filmpje klikt .. starten we eerst voor 1,5 seconde het filmpje en komen we daarna nog eens met een overlay of je toch niet alsjeblieft wilt inloggen ... Erhmm nee ik wou een filmpje kijken ... klikte niet voor niets op "play" en niet op "inloggen". En na een "no thanks" mag je wel weer verder. Maar goed als er een altenatieve videosite is die het ook heeft, dan hebben ze de preferentie in iedergeval wel weer weten te beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
gekkie schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:43:
God, zou het bij de KPN nog mogelijk zijn om contact te krijgen met iets wat op een mens lijkt.
Het enige wat ALLE fucking links naar iets van (klanten)service opleveren is een fucking publiek forum.
Zuigend kut bedrijf dat het is.
Heuh? M'n schoonmoeder had geen internet meer nadat Liander met werkzaamheden in haar tuin met een graafmachine door alle leidingen zijn gegaan.

Ik belde KPN op en binnen 5 minuten had ik iemand aan de lijn en dag later kwam er iemand langs.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
armageddon_2k1 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:43:
Heuh? M'n schoonmoeder had geen internet meer nadat Liander met werkzaamheden in haar tuin met een graafmachine door alle leidingen zijn gegaan.

Ik belde KPN op en binnen 5 minuten had ik iemand aan de lijn en dag later kwam er iemand langs.
Geen van de dingen op https://www.kpn.com/service.htm waar ik op klik geeft me een telefoonnummer en bij alles is het eindstation, ook na de optie te hebben gekozen "Ik heb een andere vraag of wil graag contact":

"Ga nog eens opnieuw zoeken naar uw vraag" of "stel u vraag op het forum" of "download een mijn kpn app".

En daarnaast heb ik het liefste een papertrail bij het gehakketak over de financiele afhandeling en ga ik die niet op een forum pleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:11
Je kunt toch op deze pagina gewoon de chat openen? https://www.kpn.com/service.htm
Of het telefoonnummer bellen onder het kopje "Regel het telefonisch"?

0800 0402

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:28

Koenvh

Hier tekenen: ______

gekkie schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:52:
[...]

Geen van de dingen op https://www.kpn.com/service.htm waar ik op klik geeft me een telefoonnummer en bij alles is het eindstation, ook na de optie te hebben gekozen "Ik heb een andere vraag of wil graag contact":

"Ga nog eens opnieuw zoeken naar uw vraag" of "stel u vraag op het forum" of "download een mijn kpn app".

En daarnaast heb ik het liefste een papertrail bij het gehakketak over de financiele afhandeling en ga ik die niet op een forum pleuren.
Je kunt zelf het gesprek ook opnemen :)

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Koenvh schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:56:
[...]
Je kunt zelf het gesprek ook opnemen :)
I know, maar nog is een papertrail makkelijker, behalve voor hun, omdat ze er dan mee om de oren worden geslagen .. en dan nog zou ik een telefoonnummer nodig hebben van die telefoonboer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
[...]

Oh apart. Ik was hier heen gegaan:
https://www.kpn.com/servi...men-en-storingen/internet

En toen kwam ik bij stap "4. Laat ons online je verbinding controleren" en daar kwamen ze erachter dat het mis ging en stond er meteen een telefoonnummer: 0800 0402 en toen was het zo geregeld.

Maar mijn use-case was ook anders. Vond ze juist zeer attent. :) Maar jouw gedoe herken ik wel bij alle andere aanbieders van alles..... Dus ik denk dat ik geluk had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
armageddon_2k1 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:01:
Oh apart. Ik was hier heen gegaan:
https://www.kpn.com/servi...men-en-storingen/internet

En toen kwam ik bij stap "4. Laat ons online je verbinding controleren" en daar kwamen ze erachter dat het mis ging en stond er meteen een telefoonnummer: 0800 0402 en toen was het zo geregeld.

Maar mijn use-case was ook anders. Vond ze juist zeer attent. :) Maar jouw gedoe herken ik wel bij alle andere aanbieders van alles..... Dus ik denk dat ik geluk had.
Mjah ik heb nog wel een aantal alternatieve redenen en andere diensten geprobeerd om ergens anders uit proberen te komen, maar steeds hetzelfde, kennelijk niet die goede "shibboleet" code middels het aanklikken van de juiste klacht combinaties.
Achja als ik het echt op m'n heupen krijg dan ga ik alle emailadressen bij elkaar verzamelen die ik van het internet kan plukken van die toko, proberen structuur eruit te halen en zo mail adres van de directeur te bepalen (soms is deze ook wel gewoon plain op internet te vinden) en dan gaat de hele lijst in de gewone CC zodat iedereen weet dat iedereen binnen de tent het heeft gehad. En dan komt er een mooi relaas met mijn ervaring met de klantenservice en mijn probleem.
Meestal is het resultaat dat iedereen intern dat irritant vindt en gaat doorsturen naar de klantenservice in het kader van "klojo's jullie taak handel dat eens af". En is het daarna relatief snel gefixt omdat de firewall nu vanaf de andere kant benaderd wordt, zeker als de directie ook in de loop zit.
Maar goed het zou toch allemaal niet nodig moeten hoeven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Heee op de deurmat .. een enveloppe van de KPN zouden ze dan toch nog wat gedaan hebben ?
-O- uiteraard niet .. hoe naief dat er ergens in het puntje van de kleine teen nog een vezel was die zo stom was om dat te denken .. reclame voor zakelijk glasvezel .. maar wel met een telefoonnummer :/ en als een van de pluspunten 24/7 klantenservice :(.

[ Voor 8% gewijzigd door gekkie op 29-10-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

bwerg schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:27:
@Koenvh Is fax inmiddels niet ook overgekocht door facebook?
Stel je toch voor dat alle zooi van Facebook op je fax binnen zou komen. Ik moet er niet aan denken.

🠕 This side up

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Koenvh schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:36:
[...]

Stel je toch voor dat alle zooi van Facebook op je fax binnen zou komen. Ik moet er niet aan denken.
Dat noemen ze een woof toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Alex) schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:22:
Ik ben bezig met een hobbymatige webapplicatie in ASP.NET Core, en de testversie daarvan deploy ik naar een goedkope (maar niet heel erg snelle) App Service op Azure. Dat werkt allemaal best wel goed, maar de productieversie wil ik op snellere hardware gaan draaien.

Voor iets hobbymatigs vind ik Azure best wel aan de prijs, dus ben ik een beetje aan het rondkijken naar een self-hosted oplossing daarvoor, met iets wat ook goed integreert met Azure Releases voor bijvoorbeeld automatische deployments. Ik heb al een goedkope VPS bij Hetzner, die ik wil gebruiken.

Maar als ik ga kijken naar automatische deployments en alles wat daarbij komt kijken, kom ik al snel terecht in de fuik die Kubernetes heet. En ik snap er de ballen van, zo veel nieuwe concepten waar ik eigenlijk ook helemaal geen interesse in heb. Een enigszins met Azure App Service vergelijkbare self-hosted PaaS-oplossing is een stuk moeilijker te vinden helaas. :/
Je zou eens kunnen kijken naar dokku, "The smallest PaaS implementation you've ever seen", een soort heroku voor op je eigen server.

git push dokku master en er wordt gedeployed, ideaal. De Let's Encrypt plugin werkt ook fijn, geen omkijken naar.

Ik gebruik het zelf voor een hobbyprojectje op de goedkoopste Hetzner cloud server (cx11), voor mij krachtig genoeg om postgresql en twee instances van de applicatie achter nginx te laten draaien.

De setup was eigenlijk kinderlijk eenvoudig, helemaal als je het vergelijkt met andere PaaS-oplossingen.

offtopic:
Eerste tweakers post sinds meer dan 5 jaar :7

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
gekkie schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:43:
God, zou het bij de KPN nog mogelijk zijn om contact te krijgen met iets wat op een mens lijkt.
Het enige wat ALLE fucking links naar iets van (klanten)service opleveren is een fucking publiek forum.
Zuigend kut bedrijf dat het is.
Of je krijgt zo gare chatbot die weinig meer doet dan door een FAQ zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:51
[...]

Geen van de dingen op https://www.kpn.com/service.htm waar ik op klik geeft me een telefoonnummer en bij alles is het eindstation, ook na de optie te hebben gekozen "Ik heb een andere vraag of wil graag contact"
Negeer de eerste sectie en scroll naar de tweede set tiles; "bezoek een winkel"; "direct antwoord via chat"; "regel het telefonisch" en klik op de knop om het telefoonnummer te tonen.

Het staat er wel, maar ik ben het met je eens dat dit niet echt makkelijk vindbaar is en heel makkelijk over het hoofd gezien wordt. En dat is bijna zeker doelbewust zo ontworpen.

Het is namelijk een methodiek om klanten richting de automatische probleemoplossers zoals knowledge-bases en chatbots te duwen en zo te kunnen beknibbelen op de kosten van een door mensen bestafte service-desk, terwijl men toch aan de letter van de wet kan blijven voldoen door een menselijk contactpunt beschikbaar te stellen en daar melding van te maken.

(Er zou eigenlijk wetgeving moeten komen die stelt dat alle vormen van contact even prominent gepresenteerd moeten worden.)

[ Voor 15% gewijzigd door R4gnax op 01-11-2020 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
RagingPenguin schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:39:
[...]

Of je krijgt zo gare chatbot die weinig meer doet dan door een FAQ zoeken...
Nou is mijn ervaring met klanten bij ons wel zo dat 99% van de vragen gewoon in de FAQ staan. Dus ergens wel begrijpelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
R4gnax schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:36:
[...]

Negeer de eerste sectie en scroll naar de tweede set tiles; "bezoek een winkel"; "direct antwoord via chat"; "regel het telefonisch" en klik op de knop om het telefoonnummer te tonen.
Ik zou het met liefde willen, maar ik zie die opties op die pagina niet. Niet met FF en niet met chromium wat geen adblocker zou moeten hebben bij mij. :? Wel enige non same site errors en andere shizzle.

[ Voor 6% gewijzigd door gekkie op 01-11-2020 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

R4gnax schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:36:
[...]

Het staat er wel, maar ik ben het met je eens dat dit niet echt makkelijk vindbaar is en heel makkelijk over het hoofd gezien wordt. En dat is bijna zeker doelbewust zo ontworpen.

Het is namelijk een methodiek om klanten richting de automatische probleemoplossers zoals knowledge-bases en chatbots te duwen en zo te kunnen beknibbelen op de kosten van een door mensen bestafte service-desk, terwijl men toch aan de letter van de wet kan blijven voldoen door een menselijk contactpunt beschikbaar te stellen en daar melding van te maken.

(Er zou eigenlijk wetgeving moeten komen die stelt dat alle vormen van contact even prominent gepresenteerd moeten worden.)
Alsjeblieft niet zeg. Dat heeft als effect dat sommige opties effectief weggehaald worden (of alleen nog "u kunt een fax sturen op donderdag van 11:00 tot 11:30"). Ik deel de onvrede over dit soort "help"-desken, maar kijk ook naar de andere kant van de medaille: er lopen ontzettend veel.. ehm.. minder verstandige/luie mensen op deze aarde rond, en er zijn ook zeker mensen die wél door zo'n chatbot het antwoord kunnen vinden. Of mensen die überhaupt niet in de FAQ kijken.

Nee, dan zoek ik liever even op de website.

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:49
Koenvh schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:53:
[...]
Ik deel de onvrede over dit soort "help"-desken, maar kijk ook naar de andere kant van de medaille: er lopen ontzettend veel.. ehm.. minder verstandige mensen op deze aarde rond, en er zijn ook zeker mensen die wél door zo'n chatbot het antwoord kunnen vinden. Of mensen die überhaupt niet in de FAQ kijken.
Als je geld aanneemt van iemand die vervolgens je klant wordt, hoor je te helpen. Ook al leest die klant niet 'de FAQ'.

Ben benieuwd wat mijn schoonvader zegt als ik vraag of hij 'de FAQ' heeft gelezen de volgende keer als ie langskomt met zijn telefoon/laptop/..

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

farlane schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:40:
[...]

Als je geld aanneemt van iemand die vervolgens je klant wordt, hoor je te helpen. Ook al leest die klant niet 'de FAQ'.

Ben benieuwd wat mijn schoonvader zegt als ik vraag of hij 'de FAQ' heeft gelezen de volgende keer als ie langskomt met zijn telefoon/laptop/..
Uiteraard, ik zeg ook niet dat je niet moet helpen, maar ik zeg dat niet alle mogelijkheden even prominent aanwezig hoeven te zijn. Ook FAQs en chatbots helpen mensen. Als jouw schoonvader het antwoord al vindt via de chatbot (wat een vermomde FAQ is), dan is dat toch geen probleem? Of is 'ie fan van wachtmuziek? :P

Helemaal geen contact kunnen krijgen met een mens ben ik op tegen, maar als dit soort systemen de makkelijkere gevallen kunnen afhandelen, waardoor de echte mensen zich kunnen focussen op de complexere problemen, dan vind ik dat zeker geen probleem.

[ Voor 14% gewijzigd door Koenvh op 01-11-2020 21:55 ]

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:28

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Zo, zojuist de overstap gemaakt van Synology C2 naar Backblaze B2 voor mijn NAS backups. Ik liep al een tijdje tegen die 1TB aan te hikken, en ik had niet zo'n zin om meteen dan maar uit te breiden naar 2TB. Bij Backblaze betaal je gewoon per GB, en een stuk goedkoper ook ($5 per TB). Bovendien liep mijn huidige plan bij Synology 3 nov af, dus mooi moment om op te zeggen.

[ Voor 13% gewijzigd door .oisyn op 01-11-2020 23:59 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

.oisyn schreef op zondag 1 november 2020 @ 23:58:
Zo, zojuist de overstap gemaakt van Synology C2 naar Backblaze B2 voor mijn NAS backups. Ik liep al een tijdje tegen die 1TB aan te hikken, en ik had niet zo'n zin om meteen dan maar uit te breiden naar 2TB. Bij Backblaze betaal je gewoon per GB, en een stuk goedkoper ook ($5 per TB). Bovendien liep mijn huidige plan bij Synology 3 nov af, dus mooi moment om op te zeggen.
Dan neem ik aan dat je glasvezel hebt, anders wordt 't nog lastig om een terabyte over te zetten binnen een dag. Althans, mijn Crashplan-backup van 300GB geeft aan nog 11 dagen nodig te hebben :/

EDIT: nu net 11.5 geworden }:|

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
Koenvh schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:49:
[...]

Uiteraard, ik zeg ook niet dat je niet moet helpen, maar ik zeg dat niet alle mogelijkheden even prominent aanwezig hoeven te zijn. Ook FAQs en chatbots helpen mensen.
Tenzij die opties beter mensen helpen is er geen enkele reden anders dan kostenbesparing om ze prominenter te tonen dan de telefonische helpdesk. Verder kan een telefonisch keuzemenu ook dezelfde rol vervullen als de FAQ en chatbot, zonder dat je het telefoonnummer onvindbaar hoeft te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Koenvh schreef op maandag 2 november 2020 @ 00:17:
[...]

Dan neem ik aan dat je glasvezel hebt, anders wordt 't nog lastig om een terabyte over te zetten binnen een dag. Althans, mijn Crashplan-backup van 300GB geeft aan nog 11 dagen nodig te hebben :/
De data is bij Synology niet ineens weg. Volgens mij heb je een maand de tijd om te renewen. Dus mocht de shit inderdaad de fan hitten de komende dagen dan ben ik niet alles kwijt :). Maar ja, 512mbit up hier :P

Crashplan vond ik overigens altijd notoir langzaam. Ik ben weggegaan toen ze hun dienstverlening omgooiden onlangs.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

R4gnax schreef op maandag 2 november 2020 @ 00:23:
[...]

Tenzij die opties beter mensen helpen is er geen enkele reden anders dan kostenbesparing om ze prominenter te tonen dan de telefonische helpdesk. Verder kan een telefonisch keuzemenu ook dezelfde rol vervullen als de FAQ en chatbot, zonder dat je het telefoonnummer onvindbaar hoeft te maken.
Nogmaals, ik zeg ook niet dat het telefoonnummer onvindbaar moet zijn, maar het hoeft ook niet zo prominent in beeld als bijvoorbeeld de FAQ.

Het keuzemenu naar de telefoon verplaatsen maakt 't niet beter, in tegendeel, dan moet je eerst dat bandje afluisteren voordat je iemand aan de lijn krijgt. Dan heb ik liever zo'n online wizard met "Waar gaat uw vraag over?", en dat je dan de meest voorkomende problemen in een lijstje krijgt, en bij het kiezen voor "Mijn probleem staat er niet tussen" het telefoonnummer in beeld komt. Volgens mij is dat zowel sneller alsook goedkoper.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

.oisyn schreef op maandag 2 november 2020 @ 00:28:
[...]

De data is bij Synology niet ineens weg. Volgens mij heb je een maand de tijd om te renewen. Dus mocht de shit inderdaad de fan hitten de komende dagen dan ben ik niet alles kwijt :). Maar ja, 512mbit up hier :P

Crashplan vond ik overigens altijd notoir langzaam. Ik ben weggegaan toen ze hun dienstverlening omgooiden onlangs.
Crashplan is notoir langzaam (zelfs mijn geweldige 25mbit/s krijgt 'ie niet vol), maar alle data ergens anders naartoe verhuizen duurt ook weer zo lang, en de prijs (€8,50/maand ex BTW) vind ik ook best meevallen.

Ik zou er nu niet weer voor kiezen denk ik, al weet ik anderzijds ook niet waar ik wel voor zou kiezen, want ik vind de onbeperkte versieretentie van Crashplan wel fijn (en die heeft me al een aantal keer uit de brand geholpen).

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mja het grote nadeel van Crashplan vond ik vooral die crappy Java client en het feit dat de client voor de Synology nogal wat maintenance nodig had. Het was geen officiele client, en je had wel zo'n gast die een package bijhield maar eens in de zoveel tijd had je daar weer wat handwerk aan om de boel te updaten. Toen stopten ze ook nog eens met hun Home plan ten faveure voor hun duurdere Business plan, dus toen ben ik maar weggegaan. Synology C2 was toevallig ook net nieuw, en met €69,99 voor 1TB (waar ik toen nog onder zat) ongeveer hetzelfde als wat ik betaalde voor Crashplan Home geloof ik. En natuurlijk gewoon native ondersteuning op de NAS.

En onlangs liep ik dus tegen de 1TB limiet aan (not really, maar blijkbaar vond Windows het ook wel fijn om de appdata by default te backuppen, dus nu heb ik 2 jaar aan verschillende versies van mijn Outlook database |:(), en toen las ik op de frontpage dat Backblaze, die ik jaren geleden nog eens had overwogen ipv Crashplan, sinds dit jaar ook een Europees datacenter had, en sowieso betere features dan destijds. Wel weer geen data deduplication, dus mijn backup wordt waarschijnlijk wel iets groter, maar aan de andere kant heb ik het appdata debakel opgelost dus dat wordt niet opnieuw gebackupt :P. En ze zijn S3 API compatible dus het toevoegen van een Backblaze backuplocatie in Synology Hyperbackup is ook appeltje eitje.

[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 02-11-2020 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Backblaze heeft eindelijk ondersteuning voor S3? Dat wist ik nog niet. Blijkbaar pas vanaf mei. Wel handig om in het achterhoofd te houden, want de enige andere goedkope oplossing die ik ken is Wasabi ($5,99/TB/maand), maar die is minder geschikt voor snelwisselende bestanden, aangezien je per bestand sowieso voor 90 dagen betaalt.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
Koenvh schreef op maandag 2 november 2020 @ 00:36:
[...]

Nogmaals, ik zeg ook niet dat het telefoonnummer onvindbaar moet zijn, maar het hoeft ook niet zo prominent in beeld als bijvoorbeeld de FAQ.
Een FAQ heeft überhaupt niets te maken met contact-opties. Hoogstens met self-service. Een (live) chat; telefoonnummer; e-mail adres; of fysiek adres van een winkel of service-punt - dat zijn wel contact-opties.

Het probleem met moderne klantenservice is dat die self-service gepushed wordt tov al het andere. Inderdaad; om geld te besparen, want service - echte service - kost mensenhanden en dat is dus duur.

Er ligt overigens al jaren een EU richtlijn die stelt dat bedrijven hun contactgegevens op duidelijke wijze dienen te verstrekken aan een consument voorafgaand aan een koop op afstand. Richtlijn 2011/83/EU Art 6.1c mocht je het willen weten.

[ Voor 19% gewijzigd door R4gnax op 02-11-2020 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 06-10 13:59
Ik gebruik gewoon de S3 command line tool om m'n shit naar een S3 bucket te Rsyncen. Gewoon met een cron job. Crappy clients heb je niet nodig, en je betaalt dan alleen voor de S3 storage.

Het is geen 'backup', maar hij voegt alleen files toe, verwijderen doet 'ie niet. Al m'n documenten staan sowieso in Google drive dus het zijn eigenlijk alleen maar foto's en filmpjes.

[ Voor 33% gewijzigd door Hydra op 02-11-2020 09:58 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 14:42

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

.oisyn schreef op zondag 1 november 2020 @ 23:58:
Dat Backblaze B2 ziet er zeer goed uit. Ik vond Azure op zich al redelijk goed geprijsd voor backup storage maar dit is nog wel een aanzienlijk stuk lager en heeft een overzichtelijker kostenplaatje.

Zijn er nog addertjes voor wat betreft Backblaze of is het daadwerkelijk zo goed als dat het lijkt?

edit:
Duidelijk :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Cloud Tja ik gebruik het dus pas sinds gisteren :P. Addertjes heb ik nog niet kunnen ontdekken. Ja je betaalt $0,01 per GB downloaded, dat is volgens mij niet vreemd voor de meeste cloud storage diensten maar vergeleken met echte backup diensten is het wellicht iets waar je rekening mee moet houden als je veel recovert (heb ik persoonlijk nog nooit gedaan, dus dat het me dan ooit een keer een tientje kost als ik alles terug moet halen: #care)

Uploads zijn gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Voor long-term backup van b.v. foto's gebruik ik Azure blob storage in Archive tier, dat kost € 1,52 per TB per maand.

Documenten e.d. heb ik in mijn google drive zitten.

Verder ziet dat Backblaze er inderdaad wel aardig uit, als ik mijn NAS eens opnieuw in ga richten moet ik misschien ook mijn backup strategie nog eens tegen het licht houden.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:05

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ik heb nog een oud plan bij hubiC (onderdeel van OVH) waar ik voor €60 per jaar 10TB opslag heb :P Het integreert ook mooi in Synology Hyperbackup (je kan geen nieuwe taken meer aanmaken, want hubiC is semi EOL, maar het blijft wel gewoon doordraaien). Kan de hele familie leuk gebruik van maken.
Zowel mn ouders als ik hebben een NAS, dus daar cross-syncen we ook voor een tweede backuplaag. Dat compenseert wat voor de misschien niet 100% foutloosheid die je bij hubiC hebt.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

R4gnax schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:01:
[...]

Een FAQ heeft überhaupt niets te maken met contact-opties. Hoogstens met self-service. Een (live) chat; telefoonnummer; e-mail adres; of fysiek adres van een winkel of service-punt - dat zijn wel contact-opties.

Het probleem met moderne klantenservice is dat die self-service gepushed wordt tov al het andere. Inderdaad; om geld te besparen, want service - echte service - kost mensenhanden en dat is dus duur.

Er ligt overigens al jaren een EU richtlijn die stelt dat bedrijven hun contactgegevens op duidelijke wijze dienen te verstrekken aan een consument voorafgaand aan een koop op afstand. Richtlijn 2011/83/EU Art 6.1c mocht je het willen weten.
Heeft er niks mee te maken? Volgens mij komt het beide neer op "klant heeft een probleem -> klant wil probleem opgelost hebben". Of een mens dat nu voorleest van een script, of het op een webpagina staat maakt dan niet zo veel uit. Bijvoorbeeld https://www.t-mobile.nl/klantenservice Self-service hoeft niet per se slechter te zijn, het kan ook beter zijn.

Eerst een FAQ, dan pas de contactmogelijkheden. Het zal vast kosten besparen, maar ik denk dat het in veel gevallen ook simpelweg sneller is. Dan vind ik de manier waarop T-Mobile dat opgelost heeft toch best mooi.

Ik ben bekend met de richtlijn, maar die zegt niks over "even prominent", puur dat bepaalde informatie beschikbaar moet zijn (en zelfs dan zitten daar weer een heel aantal haken en ogen aan, immers, een bedrijf is niet verplicht om een klantendienst te hebben, de richtlijn zegt alleen dat áls ze een telefoonnummer hebben, dat dit dan geen betaalnummer mag zijn (artikel 21). Het staat ze echter vrij een ander telefoonnummer te hanteren voor het ontbinden van de koop, en die prominent op de factuur te zetten. Is niet erg lief, dus zullen niet veel bedrijven doen, maar het mag wel).

Tegenvraag: wie moet de kosten van het extra klantendienstpersoneel gaan betalen? Echte service kost geld, en die kosten worden altijd aan de klant doorberekend. Waarom wil je dan dat dit soort simpele gevallen ook altijd een echt mens nodig is? (immers, bellen bij T-Mobile kan nog steeds, maar het staat minder prominent onderaan de pagina, maar dat wil je blijkbaar verbieden)

[ Voor 7% gewijzigd door Koenvh op 02-11-2020 14:49 ]

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Koenvh schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:27:
Tegenvraag: wie moet de kosten van het extra klantendienstpersoneel gaan betalen? Echte service kost geld, en die kosten worden altijd aan de klant doorberekend.
Dat geldt voor letterlijk elke vorm van wettelijke consumentenbescherming.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

[...]
Tegenvraag: wie moet de kosten van het extra klantendienstpersoneel gaan betalen? Echte service kost geld, en die kosten worden altijd aan de klant doorberekend. Waarom wil je dan dat dit soort simpele gevallen ook altijd een echt mens nodig is? (immers, bellen bij T-Mobile kan nog steeds, maar het staat minder prominent onderaan de pagina, maar dat wil je blijkbaar verbieden)
Service kost inderdaad geld en dat word altijd betaald door de klant. Klanten willen alleen vaak goedkoper en daarom word er op bezuinigd waardoor het ruk word.

[rant-modus]
Zo ook bij T-Mobile, want een packet loss van meer dan 10% (continue getest met smokeping) richting CERN is volgens hun binnen de marge... Binnenkort is mijn contract daar klaar en ga ik denk ik maar weer eens kijken om over te stappen.

Telfort doet het overigens niet beter, want volgens hun lagen mijn internet problemen die zijn opgetreden op de dag dat mijn internet abbo zou opschalen het gevolg van koperkabels die zijn vergaan. Precies op de dag dat mijn abbo overschakelt. En ik moest al mijn koper maar vervangen. Heb ze maar verteld dat koper wel vergaat, maar dat tegen de tijd dat mijn koperkabels vergaan zijn wij allebei al onder de grond lagen. De humor ontging ze. Maar dit zeggen ze natuurlijk om de schuld bij de consument te leggen en zelf kosten te vermijden.

Uiteindelijk is een monteur 2 uur bezig geweest met mijn ISRA, wijkkast en allemaal testjes toen hij mij eens naar het hele verhaal vroeg om snel te concluderen dat de klantenservice had moeten zien dat ik met het nieuwe abbo niet hetzelfde modem kon houden. Het goede modem had hij natuurlijk niet mee en moest ik nog een week op wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax

Het staat ze echter vrij een ander telefoonnummer te hanteren voor het ontbinden van de koop, en die prominent op de factuur te zetten. Is niet erg lief, dus zullen niet veel bedrijven doen, maar het mag wel).
Nee; dat staat het ze niet. Het nummer in kwestie moet opgegeven worden "zodat de consument snel contact met de handelaar kan opnemen en efficiënt met hem kan communiceren" op alle vlakken aangaande de overeenkomst. Bijv. ook waar het conformiteitsproblemen of leveringsproblemen betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

R4gnax schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:48:
[...]

Nee; dat staat het ze niet. Het nummer in kwestie moet opgegeven worden "zodat de consument snel contact met de handelaar kan opnemen en efficiënt met hem kan communiceren" op alle vlakken aangaande de overeenkomst. Bijv. ook waar het conformiteitsproblemen of leveringsproblemen betreft.
Excuus, ik bedoelde daarmee een telefoonnummer waarbij de oplossing die wordt aangeboden altijd is: we kunnen de koop ontbinden. Staat er misschien niet erg duidelijk. Mijn punt wat ik daarmee wilde maken is dat telefonisch contact niet altijd meer servicegericht is.

Overigens weet ik niet wat de hoogte van de rekening is, maar in Nederland staat de drempelwaarde op €50 (daaronder is die niet van toepassing) (3.4, overgenomen in Nederland BWB Boek 6 artikel 230h). Maar daar heb je pas iets aan in de rechtbank.

Volgens mij heeft @Gropah hier zeker mee gelijk:
Service kost inderdaad geld en dat word altijd betaald door de klant. Klanten willen alleen vaak goedkoper en daarom word er op bezuinigd waardoor het ruk word.
Alleen vind ik 't niet zo erg om minder service te hebben voor een lagere prijs, en meer te betalen voor een betere service, maar daarover verschillen de meningen (dat blijkt) :)

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Koenvh schreef op maandag 2 november 2020 @ 00:17:
[...]

EDIT: nu net 11.5 geworden }:|
Even een update, na 37,5 uur zit ik momenteel op 826GB van de 932GB. Met deze gemiddelde snelheid nog zo'n 5 uurtjes te gaan. Ruim onder de 2 dagen dus :)

.edit: thefuck, rond 14:00 was ie ineens klaar met een totale grootte van 757GB. #hoedan 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door .oisyn op 03-11-2020 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:54

alienfruit

the alien you never expected

GitLab is echt belabberd slecht met de syntax highlighting van Typescript bestanden.

Elke keer als je een string hebt zoals `Naam ${naam} en nog wat tekst` dan wordt alles om de ${naam} als rood gemarkeerd. Niet handig als je een merge request diff aan het bekijken bent...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:06
In Scala 3 worden accolades optioneel *O*

Dit wordt geldige code:
code:
1
2
3
4
5
def someMethod(n:Int): Int =
  if n > 3 then
    1
  else
    2

Jammer dat ik voor mijn werk alleen C# en TypeScript mag schrijven dus ik kan dit alleen in hobby-gepruts gebruiken -O- Maar de nieuwe C# krijgt meer pattertn-matching dus dat is ook cool :Y

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

.oisyn schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:55:
[...]

Even een update, na 37,5 uur zit ik momenteel op 826GB van de 932GB. Met deze gemiddelde snelheid nog zo'n 5 uurtjes te gaan. Ruim onder de 2 dagen dus :)

.edit: thefuck, rond 14:00 was ie ineens klaar met een totale grootte van 757GB. #hoedan 8)7
Ik word er jaloers van. Gisteravond op 82%, zonet op 87%. Zelfs mijn 4G heeft een drie keer hogere upload dan wat Ziggo heeft (250/25, 4G 220/75, maar dat is een 10GB databundel, anders had ik het wel overwogen).

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Koenvh Maar het kan nooit je bandbreedte zijn die je nekt. Mijn gemiddelde snelheid was maar een mbit of 6. 300GB in 11 dagen is ~315kbit 8)7. Het is echt Crashplan die hier roet in het eten gooit (hun servers danwel de client).

Waar run je het eigenlijk op?

.edit: oh wacht ik verreken me, dit waren bytes, niet bits. Resp. zo'n 48mbit en 2,5mbit dus.

[ Voor 37% gewijzigd door .oisyn op 03-11-2020 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

@.oisyn Desktop, NAS heb ik (nog) niet, staat ook niet de hele dag aan (uur of acht denk ik).

Ik heb de snelheid al verhoogd. Er is een instelling om te bepalen hoe veel procent CPU Crashplan mag gebruiken, die staat normaliter op 20%. Het daadwerkelijke verbruik is minder dan 5%, dus ik dacht dat dat het probleem niet kon zijn. Nu heb ik de limiet op 100% gezet, blijft de processor nog steeds minder dan 5% gebruiken, maar gaat het uploaden wel opeens een stuk sneller. Blijft een eigenaardig programma.

Afijn, dit schrijven ze zelf:
Code42 app users can expect to back up about 10 GB of information per day on average if the user's computer is powered on and not in standby mode.
Dus blijkbaar mag ik al blij zijn met 30GB per dag 8)7

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Pff jezus :P. Blij dat ik daar weg ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
WernerL schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 21:00:
In Scala 3 worden accolades optioneel *O*

Dit wordt geldige code:
code:
1
2
3
4
5
def someMethod(n:Int): Int =
  if n > 3 then
    1
  else
    2

Jammer dat ik voor mijn werk alleen C# en TypeScript mag schrijven dus ik kan dit alleen in hobby-gepruts gebruiken -O- Maar de nieuwe C# krijgt meer pattertn-matching dus dat is ook cool :Y
Geweldig hoor, hetzelfde in C#:
code:
1
int SomeMethod(int n) => n > 3 ? 1 : 2;

Leuk dat je zo enthousiast bent, maar ik vraag me soms wel af wat het allemaal toevoegt.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Lethalis schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:15:
[...]

code:
1

Leuk dat je zo enthousiast bent, maar ik vraag me soms wel af wat het allemaal toevoegt.
Je hebt een scala aan programmeertalen, als je niets meer mag verbeteren of veranderen omdat de buurman het ook al heeft, dan was er maar weinig van C# van de grond gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
Lethalis schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:15:
[...]

code:
1

In Scala kan dit ook een one-liner zijn, het ging erom dat accolades nergens meer nodig zijn. Ziet het er net zo clean uit als Python of Ruby als als dat je ding is. De oude manier met accolades blijven wel gewoon werken overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Wordt er bij Scala de indentation ook afgedwongen, net als bij Python? Anders krijg je weer een hoop verschillende stijlen en dat is niet echt prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WernerL
Als je in Scala3 besluit accolades weg te laten wordt identatie inderdaad net zoals in Python afgedwongen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dus Scala accepteert een scala aan verschillende syntaxen? *badum tss*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Je hebt een scala aan programmeertalen, als je niets meer mag verbeteren of veranderen omdat de buurman het ook al heeft, dan was er maar weinig van C# van de grond gekomen.

@WernerL @gekkie Tsja, dat is ook precies wat Scala is, een onderzoeksproject. Een taal om nieuwe dingen in uit te proberen. Het gevaar ligt alleen wel continu op de loer dat je jezelf in de voet schiet. Iets wat bij Scala al langer een probleem is... het kan alles. Zelfs de makers ervan hebben dit toegegeven. Je kan de code zo leesbaar, maar ook zo cryptisch maken als je zelf wil... met alle voor-, maar ook nadelen vandien.

En zoals @Tk55 al aangeeft, krijg je dan wellicht meerdere stijlen wat tot een enorme teringzooi kan leiden. Iets waar C++ programmeurs tegenwoordig ook tegen aanlopen. De taal kan zó veel, dat door alle macro's en andere zooi, elk project zo ongeveer zijn eigen dialect spreekt.

Bij Scala is dit in het verleden ook ten koste gegaan van de compileersnelheden (geen idee hoe dat nu is). Want hoe meer syntactic sugar je toevoegt, hoe meer stappen de compiler moet doorlopen om er nog iets zinnigs van te maken.

Ik denk dan ook dat @WernerL er helemaal niet rouwig om moet zijn dat hij C# en TypeScript op zijn werk doet. Dat zijn stabiele talen en iedereen kan de code begrijpen. De makers van Kotlin keken ook met een pragmatische blik naar Scala en hebben een soort C# voor het JVM platform gemaakt om deze reden.

Ondanks dat ik het op zijn tijd ook leuk vind met nieuwe dingen te klooien (heb ook wat testprojecten in F# gedaan bijvoorbeeld), zou ik op mijn werk altijd voor het meest stabiele en saaie gaan ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 09-11-2020 14:40 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Op zich is het dan ook niet een heel slecht idee om net als microsoft er verschillende talen op na te houden binnen een ecosysteem. C# als de standaard general purpose taal en F# voor mensen die graag functionele code schrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Geen accolades? Misschien wordt (Visual) Basic ook weer hip :P

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
.oisyn schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:29:
Dus Scala accepteert een scala aan verschillende syntaxen? *badum tss*
Sowieso schrijf je in Scala geen code om een Probleem op te lossen. Je schrijft eerst een ProbleemDSL en daarna ga je ergens anders mee aan de slag omdat je je verveelt.

Niks tegen Scala devs verder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Daarom doe ik ook liever Java, dan heb ik geen Probleem, maar een ProbleemFactory en ProbleemBuilder, waardoor ik oneindig veel problemen heb! :+

* Koenvh gaat een startup beginnen met Kubernetes voor problemen (in de blockchain) :P

[ Voor 25% gewijzigd door Koenvh op 09-11-2020 16:11 ]

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Koenvh schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:09:
dan heb ik geen Probleem, maar een ProbleemFactory
Daar heb ik geen Java voor nodig :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Koenvh schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:09:
Daarom doe ik ook liever Java, dan heb ik geen Probleem, maar een ProbleemFactory en ProbleemBuilder, waardoor ik oneindig veel problemen heb! :+
Amateur! Ten eerste ben je de ProblemFactoryBuilder vergeten, waarvoor je voor de configuratie een ProbleemFactoryBuilderAdapterBean nodig hebt. Daarnaast is het wel heel erg typich noob-niveau dat je de configuratie van error handling overgeslagen hebt. Waar is je ProbleemFactoryErrorResponseControllerAdvice? En ik zie ook zo voor me dat je gewoon met het handje de Probleem input afhandelt, in plaats van netjes een ProbleemInputAspectFactoryBean te implementeren! En je zult ook wel de ProbleemControllerPointCutBeanConfigurationAdapter vergeten zijn. Treurig.

Ik werk al te lang met Spring, vergeef me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Vergeet niet de abstracties! IProblemFactoryBuilder, IProbleemFactoryBuilderAdapterBean etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Skyaero schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:41:
Vergeet niet de abstracties! IProblemFactoryBuilder, IProbleemFactoryBuilderAdapterBean etc...
Da's C#.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Hydra schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:54:
[...]

Sowieso schrijf je in Scala geen code om een Probleem op te lossen. Je schrijft eerst een ProbleemDSL en daarna ga je ergens anders mee aan de slag omdat je je verveelt.

Niks tegen Scala devs verder
Ik heb niks tegen Scala, maar tegen de uitwassen van Scala!

Maar serieus. Ik vind het een hele mooie taal. Maar sommige libraries gaan helemaal bonkers kwa notatie en daar heb ik wel moeite mee. Zoals Scalaz bijvoorbeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
armageddon_2k1 schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:50:
Ik heb niks tegen Scala, maar tegen de uitwassen van Scala!

Maar serieus. Ik vind het een hele mooie taal. Maar sommige libraries gaan helemaal bonkers kwa notatie en daar heb ik wel moeite mee. Zoals Scalaz bijvoorbeeld...
Ik ben ook dol op Frankrijk, maarja, al die Fransen :)

Ik heb datzelfde een beetje met Scala. Hele mooie taal om mee te werken. Alleen het ecosysteem zit vol libraries die misbruik maken van de kracht van Scala en te veel Scala developers zijn meer bezig te laten zien dat ze heus wel slimmer zijn dan Java devs dan dat ze goeie dingen produceren. Het is een beetje een apart wereldje.

Daarom ben ik zelf wel gecharmeerd van Kotlin. Best of both worlds :) Wel jammer dat na 2 jaar Kotlin m'n volgende opdracht weer Java gaat worden. 'T is teminste nieuwbouw, dus we kunnen tenminste aan Java 15...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Scala is dan ook vooral voor Java developers die eigenlijk Haskell hadden willen gebruiken }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Hydra schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:53:
[...]

Ik ben ook dol op Frankrijk, maarja, al die Fransen :)

Ik heb datzelfde een beetje met Scala. Hele mooie taal om mee te werken. Alleen het ecosysteem zit vol libraries die misbruik maken van de kracht van Scala en te veel Scala developers zijn meer bezig te laten zien dat ze heus wel slimmer zijn dan Java devs dan dat ze goeie dingen produceren. Het is een beetje een apart wereldje.

Daarom ben ik zelf wel gecharmeerd van Kotlin. Best of both worlds :) Wel jammer dat na 2 jaar Kotlin m'n volgende opdracht weer Java gaat worden. 'T is teminste nieuwbouw, dus we kunnen tenminste aan Java 15...
Kotlin is *;
Onze hele server-backend draait erop en gedeelde algoritmes ook in de JS frontend. We hebben de oude desktop applicatie in Java JDK8 automatisch laten omzetten door IntelliJ naar Kotlin en daaruit Kotlin/JS en Kotlin/JVM targets gemaakt. Daarna desktop code eruit gesloopt en een server-api gemaakt. Dit was in 2017, dus best even geleden alweer kijkende naar het Kotlin ecosysteem nu en het Kotlin MPP gedeelte wat er toen niet was.

Maar het werkt als een tierelier. Kotlin is een hele fijne taal om in te werken en ik ben er enorm productief in.

In Scala vind ik implicits dan wel weer erg fijn. Ze lijken heel raar in de eerste instantie, maar het kan ervoor zorgen dat je hele clean API's kan maken.

[ Voor 5% gewijzigd door armageddon_2k1 op 09-11-2020 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
armageddon_2k1 schreef op maandag 9 november 2020 @ 19:12:
Maar het werkt als een tierelier. Kotlin is een hele fijne taal om in te werken en ik ben er enorm productief in.
_/-\o_
In Scala vind ik implicits dan wel weer erg fijn.
Dat is dan wel weer jammer :D

Het is vooral 'clean' als je de code niet een jaar later hoeft te lezen :) Ben er toen met Advent of Code ook redelijk los mee gegaan maar man man man wat kan code moeilijk te volgen worden als je het niet zelf geschreven hebt (of niet in de afgelopen 3 maanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Hydra schreef op maandag 9 november 2020 @ 19:18:
[...]

_/-\o_

[...]

Dat is dan wel weer jammer :D

Het is vooral 'clean' als je de code niet een jaar later hoeft te lezen :) Ben er toen met Advent of Code ook redelijk los mee gegaan maar man man man wat kan code moeilijk te volgen worden als je het niet zelf geschreven hebt (of niet in de afgelopen 3 maanden).
Je moet implicits gewoon goed weten te gebruiken :P Heel spaarzaam ;)

Ik had een package gemaakt die zich bezighield met pathfinding in grids. Alleen ik wilde integer, float en fractional grids ondersteunen. Bleek dat ik alleen maar plus, minus, en compare nodig had. Dus voor een clean API had ik een trait GridOps[T] gemaakt (met plus, minus en compare operations erin) en dan 3 implementaties voor Int, Float en m'n eigen Fractional classes. Deze werd vervolgens implicit ingeladen en je hebt een supercleane API. Leuk spul.

Maarja, niet voor iedereen weggelegd blijkbaar :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
armageddon_2k1 schreef op maandag 9 november 2020 @ 19:25:
Maarja, niet voor iedereen weggelegd blijkbaar :>
Impliceer je nu impliciet dat ik te dom ben voor implicits? :P

Advent of Code toevallig?

[ Voor 5% gewijzigd door Hydra op 09-11-2020 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Laatst online: 16:55

RayNbow

Kirika <3

Over impliciete zut gesproken, erg fijn als je niet bekend met Spring Boot en je gevraagd wordt om onderhoud te plegen op een Spring Boot project. Een paradijs aan allerlei automagische impliciete zooi. :X

(En als je een poging doet om iets aan te passen, moet je opeens een aantal dingen expliciet aangeven en hopen dat het framework dat wat je probeert te specificeren ook weet op te pikken.)

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
RayNbow schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 06:19:
Over impliciete zut gesproken, erg fijn als je niet bekend met Spring Boot en je gevraagd wordt om onderhoud te plegen op een Spring Boot project. Een paradijs aan allerlei automagische impliciete zooi. :X

(En als je een poging doet om iets aan te passen, moet je opeens een aantal dingen expliciet aangeven en hopen dat het framework dat wat je probeert te specificeren ook weet op te pikken.)
Tja. Er is niks magisch aan, het is allemaal netjes gedocumenteerd. Probleem is vooral dat werkgevers de neiging hebben mensen gewoon vrijwel geen tijd te geven nieuwe dingen te leren, laat staan ze op een cursus te sturen.

Ik geef zelf hands-on Spring trainingen af en toe, en met zo'n groot complex framework is een vorm van 'onderwijs' eigenlijk wel een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Laatst online: 16:55

RayNbow

Kirika <3

Hydra schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:56:
[...]

Tja. Er is niks magisch aan, het is allemaal netjes gedocumenteerd. Probleem is vooral dat werkgevers de neiging hebben mensen gewoon vrijwel geen tijd te geven nieuwe dingen te leren, laat staan ze op een cursus te sturen.
Ik heb te maken met code wat ooit door een andere partij 5 jaar geleden of zo is opgeleverd. :p
(Wat in eerste instantie ook niet lekker werkte op een nieuwere JRE; heb dus eerst alles moeten fixen voordat de oude applicatie überhaupt wilde starten.)

Qua documentatie is een het best wel aardig en simpele dingen gaan wel, maar iets als een tweede datasource toevoegen vereist opeens veel meer werk.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Hydra schreef op maandag 9 november 2020 @ 19:42:
[...]

Impliceer je nu impliciet dat ik te dom ben voor implicits? :P

Advent of Code toevallig?
Nee, was niet AoC. Was mijn eigen code van ons product dat ik wilde porten naar Scala en Scala/Js. Gewoon om te kijken hoe dat ging en te leren.

Scala/JS is ook best wel leuk, maar ik vind de documentatie beetje ruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
RayNbow schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:06:
Qua documentatie is een het best wel aardig en simpele dingen gaan wel, maar iets als een tweede datasource toevoegen vereist opeens veel meer werk.
Je gaat dan van impliciete naar expliciete configuratie, dat klopt. Anders weet je in je repository classes natuurlijk niet met welke DB je bezig bent :)

Maar koppelingen met twee verschillende SQL databases is natuurlijk ook niet echt gangbaar. Normaliter hoef je dat niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

nieuws: TransIP stopt met gratis variant van Stack na incidenten met opslagsc...

@.oisyn Mag ik je internetverbinding even lenen?* :P Crashplan is na drie weken klaar met uploaden, en nu mag ik Stack ook gaan migreren (althans, ik gebruikte Stack vooral omdat het gratis was, niet omdat ik nu zo'n fan ben van het platform, dat is me geen €36 €72/jaar waard), wat ook ongeveer ~24 uur gaat duren (met 25Mb/s). Ondertussen wel een brief in de bus gehad van Ziggo dat ze nu 1Gbit/s kunnen leveren op mijn adres (maar wel met 50Mb/s upload). Ik snap echt niet dat upload nog steeds zo achterblijft. Wie wil er nou 1Gbit/s download met maar 50Mb/s upload?

Zo, weer wat frustratie voor vandaag.

* Geen serieuze vraag

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Koenvh schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:37:
Ondertussen wel een brief in de bus gehad van Ziggo dat ze nu 1Gbit/s kunnen leveren op mijn adres (maar wel met 50Mb/s upload). Ik snap echt niet dat upload nog steeds zo achterblijft. Wie wil er nou 1Gbit/s download met maar 50Mb/s upload?
Ze bieden het mij ook nog regelmatig uit .. zakelijke, als vooruitgang van m'n 1000Mbit symetrisch :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

gekkie schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:40:
[...]

Ze bieden het mij ook nog regelmatig uit .. zakelijke, als vooruitgang van m'n 1000Mbit symetrisch :p
Ja, maar heb jij overal in huis perfecte WiFi? |:( :F

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Koenvh schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:42:
[...]

Ja, maar heb jij overal in huis perfecte WiFi? |:( :F
Perfect niet, maar wel meer dan 50Mbit upload.
En als iets echt snel moet dan prik ik wel een UTP'tje in, die liggen ook nog overal uit pre-snelle-wifi-tijdperk.

Naja als we dan toch aan het ranten zijn ...
Net snail-mail op de deurmat ... kredietkaart-maatschappij die mij wou informeren over het feit dat ik hun e-mail niet meer zo accepteren. Naja op zich goed dat ze de bounces bijhouden, maar misschien hadden ze ze ook moeten lezen. Niet iedereen slikt die über lange lijn lengtes die zij er in weten te frotten. Maar goed kennelijk slikt den heilige graal Google dat wel allemaal als zoete koek. Dus me dan maar weer een beetje aangepast }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

@gekkie Ik gok zo dat een geautomatiseerde brief sturen goedkoper is dan alle bounces doorlezen, vooral omdat 99% zal bestaan uit "Dit account kan niet worden gevonden" (en greylisting). Als het ICS is (onder een van de vele namen), dan verbaast het me niks dat het technisch niet zo geweldig in elkaar zit :P

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ik dacht eerst ook dat ze wat in de bezorgpogingen zouden hebben gewijzigd en dat tie in de greylisting was blijven hangen (beetje a la outlook.com, die pas na een uurtje of 2 nog eens langs kwam voor de 2e poging).
Maar goed het was dus de line length, die bij hun langer is geworden want voorheen werkte die mailtjes prima en sommige marketing zut van ze kwam nog steeds binnen want die hadden kennelijk toevallig een kortere line length.
Ah wel en uiteraard is het ICS .. na al die fantastische heridentificatie procedure te hebben mogen doorlopen.
Ze hebben nu wel een behoorlijk compromiterende gekke bekken foto, maar goed met iets anders werkte die kut procedure niet dus ja bij de tigste keer ga je dan maar wat buiten de gestelde kaders. En dat werkte nog ook :p
(en of ze het uiteindelijk nog zo verstandig vonden om na afloop om m'n mening over de procedure te gaan lopen leuren :X)

[ Voor 8% gewijzigd door gekkie op 10-11-2020 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Koenvh schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:37:
@.oisyn Mag ik je internetverbinding even lenen?* :P
Sure, ik zal wel even een VPN account voor je opzetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scosec
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-10 12:10
*moppert even wat over Azure Data Factory. Headerless csv bestand laden met geïmporteerd schema lijkt moeilijk te zijn :')

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Vandaag en morgen 2 dagen in ISO27001 audit als hoofdverantwoordelijke software ontwikkeling.
Wish me luck!

3 jaar geleden carriere verandering gedaan na medical audits en nu zit ik weer in een audit :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:13

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Moet goedkomen toch? Ik neem aan dat het de security officer meer tijd gaat kosten dan dat het jou gaat kosten ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

.oisyn schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 18:28:
[...]

Sure, ik zal wel even een VPN account voor je opzetten :+
Ik had nog een ongebruikte VM in de Google Cloud, dus ik heb "even" alle data van Stack naar Onedrive gepompt met 200Mb/s. Meer wilde Stack helaas niet :-(

Toch bedankt voor het aanbod, maar dat risico is me te groot :P. Het is vooral muziek, en ik wil niet dat je heimelijk een kopie maakt van m'n ABBA-collectie :+.

[ Voor 3% gewijzigd door Koenvh op 11-11-2020 16:00 ]

🠕 This side up

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-10 12:25
armageddon_2k1 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:50:
Vandaag en morgen 2 dagen in ISO27001 audit als hoofdverantwoordelijke software ontwikkeling.
Wish me luck!

3 jaar geleden carriere verandering gedaan na medical audits en nu zit ik weer in een audit :z
Medical audits in een software bedrijf zijn anders ook geen pretje :P

• armageddon_2k1
Mercatres schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:23:
[...]

Medical audits in een software bedrijf zijn anders ook geen pretje :P
Software audits in een medical bedrijf ook niet. ISO 13485....

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
armageddon_2k1 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:50:
Wish me luck!

Ik blijf het een enorme wassen neus vinden, dat hele ISO27001. :P

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

• armageddon_2k1
Mugwump schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:16:
[...]

Ik blijf het een enorme wassen neus vinden, dat hele ISO27001. :P
Ja vooralsnog valt het erg mee.

Ik ben FDA audits gewend.... dat is wel wat heftiger.

• Mercatres
armageddon_2k1 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:13:
[...]

Software audits in een medical bedrijf ook niet. ISO 13485....
Die bedoelde ik ook :)
Vooral leuk als je git mag gaan uitleggen enz. Gelukkig heb ik een goede team lead die dat voor z'n rekening neemt.

• Mugwump
  • Nu online
armageddon_2k1 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:18:
[...]

Ja vooralsnog valt het erg mee.

Ik ben FDA audits gewend.... dat is wel wat heftiger.
Ik mag hopen dat medische audits inderdaad echt ergens over gaan.
ISO27001 is vooral het papiertje dat veel bedrijven willen omdat hun b2b klanten erom vragen. :P

Komt er heel bot gezegd op neer dat je wat procedures gedocumenteerd hebt, je personeel grofweg kan vertellen wat die procedures inhouden en dat je ook wat opvolging geeft aan actiepuntjes.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

• Mercatres
Mugwump schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:21:
[...]
Komt er heel bot gezegd op neer dat je wat procedures gedocumenteerd hebt, je personeel grofweg kan vertellen wat die procedures inhouden en dat je ook wat opvolging geeft aan actiepuntjes.
Da's voor elke audit zo he ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Mercatres op 12-11-2020 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Bij FDA dus niet. Als je niet voldoet dan mag je product de markt niet op. Dat is wel wat anders.

• Mercatres
armageddon_2k1 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:23:
[...]

Bij FDA dus niet. Als je niet voldoet dan mag je product de markt niet op. Dat is wel wat anders.
Nee, klopt (ook herkenbaar hoor, 't hele FDA approval proces is zo omslachtig blijkbaar). Maar ik bedoelde vooral dat elke audit over "het kennen van de procedures" gaat - en niet per sé de invulling van die procedure.

• Mugwump
  • Nu online
Nou ja, zoals @armageddon_2k1 zijn er ook wel wat serieuzere audits. :P
Maar ik bedoel meer dat er eigenlijk vrij weinig inhoudelijke criteria zijn aan dat soort procedures.

Kijk het doel van zo'n certificering zou moeten zijn dat je hebt aangetoond je informatiebeveiliging op orde te hebben en idealiter dat je in het certificeringsproces je informatiebeveiliging significant hebt verbeterd.
In mijn ogen doet het dat totaal niet. Genoeg bedrijven gezien waar de boel zo lek was als een mandje, maar er wel netjes proceduretjes en procesjes waren beschreven. Het is in mijn ogen meer een mooie melkkoe voor de ISO consultancybedrijfjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Mercatres schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:28:
[...]

Nee, klopt (ook herkenbaar hoor, 't hele FDA approval proces is zo omslachtig blijkbaar). Maar ik bedoelde vooral dat elke audit over "het kennen van de procedures" gaat - en niet per sé de invulling van die procedure.
Nee, dat is echt niet waar bij FDA ;)

Implementeren daar is echt key. Als je niet kan bewijzen dat je het ook echt volgt, ben je de sjaak. Het kennen van de procedures daar is echt het minimum.

En dan specifiek: FDA audit gaat naast het Quality Management System (dus hoe je bedrijf processen implementeert) ook echt over het product waar dit op van toepassing is.

Dus, is de testprocedure van product X gevolgd? Zo ja, welke versie? Wanneer? Welke configuratie? Wie? Is die bevoegd? Heb je bewijs dat die bevoegd is? Is de sample representatief? Hoe weet je dat? Hoe weet je dat de test de requirement dekt? Waarop heb je dat bepaald? Ben je bevoegd dat te bepalen? Heb je het opgeschreven? Wanneer? Is het nog relevant? Waarom dan? Waarom mag jij dat bepalen dan?

Is pittig hoor.

[ Voor 35% gewijzigd door armageddon_2k1 op 12-11-2020 10:41 ]

• gekkie
* gekkie stoft de ringband met ISO9001 weer eens af en poetst z'n schildje aan de gevel nog maar een keertje, beide zijn na al die jaren nog niet vergaan, kwaliteitje :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Waarom wil tegenwoordig elk bedrijf overal een beoordeling voor?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/BvX8v8YR/image.png

Welke kwaliteitsinzichten kun je hebben bij lithiumspuitvet? Wat betekent twee/drie/vier sterren bij lithiumspuitvet? Wat moet ik met een titel voor een beoordeling van lithiumspuitvet? Suggesties zijn welkom :+

[ Voor 11% gewijzigd door Koenvh op 12-11-2020 14:49 ]

🠕 This side up

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-10 23:52
Koenvh schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:44:
Waarom wil tegenwoordig elk bedrijf overal een beoordeling voor?

[Afbeelding]

Welke kwaliteitsinzichten kun je hebben bij lithiumspuitvet? Wat betekent twee/drie/vier sterren bij lithiumspuitvet? Wat moet ik met een titel voor een beoordeling van lithiumspuitvet? Suggesties zijn welkom :+
Er zijn nu zoveel dingen waarover vragen kan stellen. Alleen al de product naam, WD40 Specialist wit lithiumspuitvet, waarin is het specialist, wat is er wit. Is het vet voor een lithiumspuit? Is het een fles met een lithiumspuit en vet, is het lithiumvet met een spuit. :?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Wat is wit? Welk wit? Is er wel wit? Wat is lithiumvet? Is er wel lithiumvet? Is er wel een spuit? Wat is een spuit? Materie. Wat is materie? Atomen? Wat is realiteit? Is dit een simulatie? Zijn wij A.I.? Wat is bewustzijn? Kan A.I. bewust zijn? Hebben wij 1 bewustzijn? Bestaan we wel? Hoe test je dat?

Hopelijk ben je hiermee geholpen.

[ Voor 5% gewijzigd door armageddon_2k1 op 12-11-2020 15:05 ]

• Mercatres
armageddon_2k1 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:38:
[...]

Nee, dat is echt niet waar bij FDA ;)
...
Is pittig hoor.
Heh, zou kunnen. Ik zit gelukkig net ver genoeg weg heel die procedureslag, maar elk voorjaar is 't weer van dat... "de audit". Achja, part of the sector I guess.
Pagina: 1 ... 79 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.