"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
C# compileert bij mij meestal ook niet, maar dat zal wel aan mij liggenMugwump schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 20:41:
[...]
PHP compile je doorgaans ook niet, dus dat boeit sowieso niet.
(Dat was een grap.)
🠕 This side up
Actually de PHP-runtime doet dat wel wanneer je de code uitvoerdMugwump schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 20:41:
[...]
PHP compile je doorgaans ook niet, dus dat boeit sowieso niet.

Maar goed persoonlijk vind ik de null-implementatie van PHP goed: Als je bij typed parameters niet exlisiet op geeft dat het nullable kan zijn, wordt dat geweigerd.
Ja uiteraard, weinig chipsets met native ondersteuning voor PHP hè?hackerhater schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:59:
[...]
Actually de PHP-runtime doet dat wel wanneer je de code uitvoerd![]()
Maar goed persoonlijk vind ik de null-implementatie van PHP goed: Als je bij typed parameters niet exlisiet op geeft dat het nullable kan zijn, wordt dat geweigerd.
Maar het hele punt in de nullable discussie is dat het grote voordeel van non-nullable types is dat je geen runtime exceptions krijgt (nullpointers dus), maar compile-time afdwingt dat hiermee rekening gehouden wordt.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Een taal kan toch ook gewoon interpreted zijn...Mugwump schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:31:
[...]
Ja uiteraard, weinig chipsets met native ondersteuning voor PHP hè?
(En ja, ik weet dat ook interpreted talen vaak eerst alsnog gecompileerd worden naar een intermediaire representatie. Maar dat hoeft niet.)
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
True dat het pas op runtime komt, al geeft elke fatsoendelijke IDE ook al een error melding erop omdat de taal het niet toe staat.Mugwump schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:31:
[...]
Maar het hele punt in de nullable discussie is dat het grote voordeel van non-nullable types is dat je geen runtime exceptions krijgt (nullpointers dus), maar compile-time afdwingt dat hiermee rekening gehouden wordt.
PHPStorm gaf bijvoorbeeld al een melding dat een null-check nodig was toen ik het result van functie-call A (class of null) in functie-call B wilde stoppen (class only).
Omdat ie kon zien dat B geen null accepteerd.
[ Voor 16% gewijzigd door hackerhater op 12-10-2020 10:08 ]
Ja je kunt bijna alles met IDEs en build tooling en code analysis afvangen, maar het grote verschil is dat je hoog of laag kunt springen, maar code die niet compileert kun je ook gewoon niet deployen. IDEs, build tools en dergelijke staan of vallen met de inrichting en discipline van de developer.hackerhater schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:05:
[...]
True dat het pas op runtime komt, al geeft elke fatsoendelijke IDE ook al een error melding erop omdat de taal het niet toe staat.
PHPStorm gaf bijvoorbeeld al een melding dat een null-check nodig was toen ik het result van functie-call A (class of null) in functie-call B wilde stoppen (class only).
Omdat ie kon zien dat B geen null accepteerd.
True, maar dat is een taal-beperking. Dat is niet iets wat je kan oplossen.Mugwump schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:16:
[...]
Ja je kunt bijna alles met IDEs en build tooling en code analysis afvangen, maar het grote verschil is dat je hoog of laag kunt springen, maar code die niet compileert kun je ook gewoon niet deployen. IDEs, build tools en dergelijke staan of vallen met de inrichting en discipline van de developer.
Maar goed dat iets compileerd betekend niet dat het ook werkt.
Je kan ook iets casten in je code waardoor de compiler het slikt maar het alsnog op zijn bek gaat at runtime.
Of dus nulls toestaat waar dat niet mag.
Sowieso geeft een statically typed taal een IDE veel meer handvatten om je te helpen dan een dynamically typed taal. Dat zie je heel erg sterk in IntelliJ in het verschil tussen JavaScript en TypeScript (mits je Ultimate hebt, in de community edition is deze plugin niet beschikbaar). Als je met TypeScript werkt, is het eigenlijk net of je met Java werkt, zoveel de IDE voor je kan doen met code completion en refactoring.Mugwump schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:16:
Ja je kunt bijna alles met IDEs en build tooling en code analysis afvangen, maar het grote verschil is dat je hoog of laag kunt springen, maar code die niet compileert kun je ook gewoon niet deployen. IDEs, build tools en dergelijke staan of vallen met de inrichting en discipline van de developer.
Ieder z'n ding natuurlijk, maar d'r is no way dat ik ooit nog een dynamically typed taal ga gebruiken in een back-end. Was een leuk experiment, maar het is nu wel duidelijk dat hoeveel je moet typen echt geen bottleneck is.
https://niels.nu
Dat iets niet compileert betekent daarentegen wel dat het niet werkt. En dat is het punt. Hoe meer je at compile time afvangt hoe beter. De voorbeelden die jij noemt, heb je net zo goed by dynamically typed talen. Dat betekent dus dat de winst die je hebt met iets minder typewerk meteen verdwijnt door de extra unit test coverage die je moet schrijven.hackerhater schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:19:
Maar dat stukje wordt vaak 'vergeten'.
[ Voor 18% gewijzigd door Hydra op 12-10-2020 10:23 ]
Agreed dat static typed talen veel fijner zijn.Hydra schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:21:
Ieder z'n ding natuurlijk, maar d'r is no way dat ik ooit nog een dynamically typed taal ga gebruiken in een back-end. Was een leuk experiment, maar het is nu wel duidelijk dat hoeveel je moet typen echt geen bottleneck is.
Alleen gezien dat ze me maar blijven inhuren voor PHP spul ben ik blij dat PHP, zeker met versie 8, het mogelijk heeft gemaakt om de code op functie-niveau (calls/class parameters) static typed te maken.
Dat scheelt een hoop ellende. Laat code maar op zijn bek gaan (het liefste tijdens de automatische tests als het bij compileren niet kan) als er onzin ingevoerd wordt.
Natuurlijk kan dat, maar dat is het punt nog steeds niet.hackerhater schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:19:
[...]
True, maar dat is een taal-beperking. Dat is niet iets wat je kan oplossen.
Je kan ook iets casten in je code waardoor de compiler het slikt maar het alsnog op zijn bek gaat at runtime.
Of dus nulls toestaat waar dat niet mag.
Het punt is dat het hele idee achter null-safety is dat je geen runtime errors kunt krijgen op dat vlak omdat de developer wordt gedwongen om er rekening mee te houden tijdens het schrijven van de software, want anders compileert het simpelweg niet. Runtime fouten houd je altijd. Er zijn altijd zaken die buiten je eigen controle liggen. authenticatiecredentials zijn niet correct, je mist zaken op je onderliggende OS en ga zo maar door. Het punt is dat nullpointers doorgaans gewoon vermijdbare zaken zijn, die je al op voorhand kunt vermijden. Daardoor faalt je software niet omdat je ergens een string.isBlank() doet op null bijvoorbeeld, wat totaal onnodig is omdat je dat zelf onder controle hebt.
PHP is hier niet bepaald de enige taal die die beweging maakt. In het JS domein zie je bijvoorbeeld dat TypeScript enorm in opkomst is (TS is een superset van JS), Python heeft type hints. In de Java wereld zie je bijvoorbeeld dat Groovy een tijd hip is geweest, maar nu volledig aan het afsterven is. Volgens mij is dit een trend in de industrie die wel door gaat zetten, en m.i. is het een trein die je niet wil missen als je nu primair in een dynamically typed taal werkt.hackerhater schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:26:
Agreed dat static typed talen veel fijner zijn.
Alleen gezien dat ze me maar blijven inhuren voor PHP spul ben ik blij dat PHP, zeker met versie 8, het mogelijk heeft gemaakt om de code op functie-niveau (calls/class parameters) static typed te maken.
Zelf werk ik nu al een hele tijd in Kotlin en ben sterk van mening dat statically typed null-safe talen de toekomst hebben.
Ja
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Vandaag is het maandag. Zondag is een rustdag toch?farlane schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:15:
Sowieso, Rust.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Daar hebben we dan weer static analysers voorMugwump schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:31:
[...]
Die gebruiken we overigens nog wel veel te weinig.
hehe inderdaad, en die doen eigenlijk voor een deel hetzelfde als wat een compiled taal de compiler doet maar dan alleen op afroep. Alhoewel ik las dat PHPStorm in de nieuwe EAP wel ondersteuning heeft voor psalm en PHPstan. Dus langzaam maar zeker komen dat soort functies ook weer terug in ieder geval één IDE voor PHP.mcDavid schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:51:
[...]
Daar hebben we dan weer static analysers voor
Driving a cadillac in a fool's parade.
Ja dat gaf ik in een eerdere post ook al aan. Natuurlijk heb je IDEs, static code analysis, build pipelines en ga zo maar door, maar dat zijn altijd zaken die je als developer (of team) expliciet moet doen. In een gecompileerde taal komt je code gewoon niet in productie terecht tenzij je de deployment daar rechtstreeks gaat manipuleren zoals ze met enorme Cobollegacy nog wel eens schijnen te doen.mcDavid schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:51:
[...]
Daar hebben we dan weer static analysers voor
Ook in onze Java pipelines draait nog een hele bak aan checks middels static code analysis via PMD, Spotbugs en CheckStyle, Owasp vulnerability scanning op dependencies en ga zo maar door.
Allemaal mooi, maar niet de inherente veiligheid van compileren.

Als ik al zie wat de email-server weigerd omdat de SPF-/dkim-checks falen

[ Voor 44% gewijzigd door hackerhater op 13-10-2020 10:00 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Wat voor prutsers zijn die beheerders van de ontvangde servers dan?Creepy schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:04:
Als ik al zie wat voor mail er geweigerd wordt vanwege SPF-/dkim-checks die falen ondanks dat SPF en DKIM correct zijn ingesteld
We hebben het in de gaten gehouden voor een tijdje, en zover wij weten was elke weigering terecht.
Mails (inhoud spam/scam) vanaf verkeerde IP's en zo.
Maar inderdaad ook mensen die vanaf de verkeerde mail-server mailden (ISP mailserver) terwijl het domein op hard-fail staat

SPF en DKIM checks op de uiteindelijk ontvangende mailserver terwijl ze er zelf een anti spam mailserver tussen hebben zitten. Dus die tussenliggende server vangt de mail op en stuurt het door naar de laatste mailserver. Doordat die laatste mailserver ook SPF / DMARC checkt weigert die dus de mails die van de anti spam mailserver afkomenhackerhater schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:06:
[...]
Mails (inhoud spam/scam) vanaf verkeerde IP's en zo.
Maar inderdaad ook mensen die vanaf de verkeerde mail-server mailden (ISP mailserver) terwijl het domein op hard-fail staat
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Dat is beheerder-fail.Creepy schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:10:
[...]
SPF en DKIM checks op de uiteindelijk ontvangende mailserver terwijl ze er zelf een anti spam mailserver tussen hebben zitten. Dus die tussenliggende server vangt de mail op en stuurt het door naar de laatste mailserver. Doordat die laatste mailserver ook SPF / DMARC checkt weigert die dus de mails die van de anti spam mailserver afkomen
Bij ons zitten de SPF & DKIM checks op de eerste ontvangende server.
Anti-spam gaat er pas heen kijken als het door die eerste check heen komt.
Toen wij voor een klant relay speelden, zeiden we die klant ook dat spf/dkim checks op hun kant op uit moesten en ze een complete white-list vanaf onze server moesten instellen.
[ Voor 12% gewijzigd door hackerhater op 13-10-2020 10:13 ]
Nah spamassassin was er ook uit geknald, ondanks dat clamav het eigenlijke probleem is, enorme geheugen slurper. Dus die er voorlopig maar even uit gewipt, zoveel bracht het toch niet ten tonele.hackerhater schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:59:
En de afzender-domeinen zeker geen SPF-records ed?
Als ik al zie wat de email-server weigerd omdat de SPF-/dkim-checks falen
Dus er was totaal geen spam-check meer, vandaar de hoeveelheid prut want ansich levert die anti-virus scan niet zo veel op tegenover de rest van de spamcheck.
De vraag was meer of die filtering ervoor zit om de spam en virus-check belasting zo laag mogelijk te houden
Alles wat terecht door die checks geweigerd wordt, hoeft dan niet meer door de spam/virus checks heen omdat het toch troep is.
[ Voor 23% gewijzigd door hackerhater op 13-10-2020 10:49 ]
Ja en nee,hackerhater schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:48:
Clamav zuipt inderdaad geheugen, je moet zeker zorgen dat je VM genoeg geheugen heeft ervoor.
De vraag was meer of die filtering ervoor zit om de spam en virus-check belasting zo laag mogelijk te houden
Alles wat terecht door die checks geweigerd wordt, hoeft dan niet meer door de spam/virus checks heen omdat het toch troep is.
Ja er zit enige filtering op door middel van greylisting (is goed voor zo'n 90% die niet meer terug komt op het juiste tijdstip). Verder gaat alles vervolgens via spam (en voorheen dan clamav) richting mailbox, alles wordt in principe wel afgeleverd. Op zich heb ik ook weer niet zo veel traffic dat het echt een probleem wordt.
En tsja ik had 1,5GB voor clamav en spamassassin, als dat niet meer genoeg is dan vind ik het onderhand wel best met clamav.
Ik heb het ook uit moeten zetten omdat het super veel geheugen begon te trekken en mijn server OOM trok.
Het schijnen de signatures / regexen te zijn, dit ook niet echt swapable zijn want altijd nodig.hackerhater schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:42:
Ik heb inderdaad het idee dat er iets serieus mis is met clamav. Net alsof er een flinke memory-leak in zit.
Ik heb het ook uit moeten zetten omdat het super veel geheugen begon te trekken en mijn server OOM trok.
Al vraag ik wel toch af of zoiets mmap-able enigzins performant te zijn, dan wel of in memory compression niet zou kunnen werken. Want het blijft eigenlijk maar ongebreideld groeien.
Er niets aan doen en aangezien het aantal signatures oploopt ... dus klats er maar meer hardware tegen aan.hackerhater schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:55:
Evengoed vraag ik me af wat ze verkeerd doen gezien dat het steeds erger wordt en andere anti-virus pakketten daar geen last van lijken te hebben.
Zeker omdat dat meer is dan ze zelfs aan raden. En het hele hoge geheugen gebruik begon pas een paar maanden geleden.
Misschien is het dit feestje:hackerhater schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:58:
Zeker, maar een anti-virus dat > 1GB RAM gebruikt? Dan klopt er serieus iets niet.
Zeker omdat dat meer is dan ze zelfs aan raden. En het hele hoge geheugen gebruik begon pas een paar maanden geleden.
We zuipen met liefde nu 2x te veel RAM per defaultMajor changes
clamd can now reload the signature database without blocking scanning. This multi-threaded database reload improvement was made possible thanks to a community effort.
Non-blocking database reloads are now the default behavior. Some systems that are more constrained on RAM may need to disable non-blocking reloads, as it will temporarily consume double the amount of memory. We added a new clamd config option ConcurrentDatabaseReload, which may be set to no.

Understatement of the year .. je hebt bekant een super-computer nodig om die meuk te draaien.Some systems that are more constrained on RAM
Hmmm theor etisch, zit ik nog op versie 0.102.x, dus dat is nog zonder de ram verdubbelaar
En met het aantal CVE's (vooral rond werken met diverse archive formats), ben ik misschien toch beter af om het maar gewoon vrolijk uit te knallen en te laten.
[ Voor 18% gewijzigd door gekkie op 13-10-2020 14:19 ]
Gefinancierd door de EU nog wel, daar heeft een linguist vast flink zitten fappen.
Hmm tweakers zit er ook in, echter lijkt men nog niet gevonden te hebben dat PHP wel eens wordt gezien als Kwalitatief Uitermate Teleurstellend
[ Voor 28% gewijzigd door gekkie op 13-10-2020 14:44 ]
Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent
Herfstvakantie, wat is dat?Creepy schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:30:
* pok pok * Is this thing still on? Of heeft iedereen al herfstvakantie?

🠕 This side up
Ja ach.
Of we nou thuiswerken, of thuiszitten

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
gekkie op een scootmobiel... thx voor the mental picturegekkie schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:05:
Was even met de scootmobiel naar de APK, gelukkig weer goedgekeurd, af en toe iets wat mee zit is ook wel weer fijn
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Om je mental picature nog wat aan te vullen .. Oranje hesje .. Tom Cruise met John Travolta poster voorop (dat QAnon gedoe is veel te hip, opa is nog van de Scientology kerk). En wat er aan ruimte over is nog vol geplakt met wappie whuppiesfarlane schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:34:
[...]
gekkie op een scootmobiel... thx voor the mental picture
met zo'n grijze IBM tower tussen zijn benenfarlane schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:34:
[...]
gekkie op een scootmobiel... thx voor the mental picture

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
🠕 This side up
die kans is heel groot of iig zonder publiek.Koenvh schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:45:
Ik zat net te denken: wat als het dit jaar koud genoeg is om de Elfstedentocht door te laten gaan, maar dat het dan toch afgezegd moet worden vanwege Corona?![]()
Dan trekt Willem Alexander er opnieuw niks van aanKoenvh schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:45:
Ik zat net te denken: wat als het dit jaar koud genoeg is om de Elfstedentocht door te laten gaan, maar dat het dan toch afgezegd moet worden vanwege Corona?![]()
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
De kans op een elfstedentoch?RagingPenguin schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:27:
die kans is heel groot of iig zonder publiek.
Je moet van binnen wel een compiler zijn om dat als ambiguous te zien
Alleen op windows, het moet wel kunnen tochten.RagingPenguin schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:55:
[...]
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Shit...betrapt.RagingPenguin schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:55:
OR "iig zonder publiek".
De kans dat er geen publiek is langs de elfstedentocht is extreem groot.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Tja, dan is plan van aanmoedigers toch in het water gevallen.oisyn schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:14:
[...]
OR "iig zonder publiek".
Da's afhankelijk van waar je de haakjes zet..oisyn schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:14:
Ik ben C++'er he, waarin de "most vexing parse" daadwerkelijk een ding isHydra schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:36:
[...]
Da's afhankelijk van waar je de haakjes zet.
Als ze er buiten staan dan is het toch out of scope?Hydra schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:36:
[...]
Da's afhankelijk van waar je de haakjes zet.
Voor iets hobbymatigs vind ik Azure best wel aan de prijs, dus ben ik een beetje aan het rondkijken naar een self-hosted oplossing daarvoor, met iets wat ook goed integreert met Azure Releases voor bijvoorbeeld automatische deployments. Ik heb al een goedkope VPS bij Hetzner, die ik wil gebruiken.
Maar als ik ga kijken naar automatische deployments en alles wat daarbij komt kijken, kom ik al snel terecht in de fuik die Kubernetes heet. En ik snap er de ballen van, zo veel nieuwe concepten waar ik eigenlijk ook helemaal geen interesse in heb. Een enigszins met Azure App Service vergelijkbare self-hosted PaaS-oplossing is een stuk moeilijker te vinden helaas.

We are shaping the future
There's no place like 127.0.0.1
Je zou dat kunnen vergelijken met Azure, maar dan zonder de fancy beheerschermen. Je moet dan zelf alles opgeven (wat Azure dus onder water voor jou doet).
Ik heb laatst [https://www.packtpub.com/product/getting-started-with-kubernetes-third-edition/9781788994729]Getting started with Kubernetes[/] gelezen. Daar werd best veel uitgelegd.
Ook zijnwillen we op werk bezig zijn met OpenShift. En thuis heb ik naar MiniShift gekeken. Daar zit ook een CI/CD pipeline in.
Maar als het niet allemaal zo fancy hoeft, is een enkele Docker container ook genoeg.
let the past be the past.
Ik herken je zoektocht, en ik ben ook benieuwd of er goede goedkope alternatieven zijn.Alex) schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:22:
Ik ben bezig met een hobbymatige webapplicatie in ASP.NET Core, en de testversie daarvan deploy ik naar een goedkope (maar niet heel erg snelle) App Service op Azure. Dat werkt allemaal best wel goed, maar de productieversie wil ik op snellere hardware gaan draaien.
Voor iets hobbymatigs vind ik Azure best wel aan de prijs, dus ben ik een beetje aan het rondkijken naar een self-hosted oplossing daarvoor, met iets wat ook goed integreert met Azure Releases voor bijvoorbeeld automatische deployments. Ik heb al een goedkope VPS bij Hetzner, die ik wil gebruiken.
Maar als ik ga kijken naar automatische deployments en alles wat daarbij komt kijken, kom ik al snel terecht in de fuik die Kubernetes heet. En ik snap er de ballen van, zo veel nieuwe concepten waar ik eigenlijk ook helemaal geen interesse in heb. Een enigszins met Azure App Service vergelijkbare self-hosted PaaS-oplossing is een stuk moeilijker te vinden helaas.
Daarom doe ik kleine zooi ook met PHP, want da's goedkoop (<€1/maand), en vaak kun je met shared hosting meer dan de eigenaren van die platformen zouden willen

🠕 This side up
Ik heb vaak kleiner projecten draaien bij Digital Ocean. 5 euro (excl btw) voor de meeste simpele server en die zijn vaak sterk zat voor meerdere docker images.Alex) schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:22:
Ik ben bezig met een hobbymatige webapplicatie in ASP.NET Core, en de testversie daarvan deploy ik naar een goedkope (maar niet heel erg snelle) App Service op Azure. Dat werkt allemaal best wel goed, maar de productieversie wil ik op snellere hardware gaan draaien.
Kubernetes is leuk spul, maar tenzij je horizontaal moet schalen is het eigenlijk compleet overbodig.
Je zou kunnen kijken naar iets als Heroku of digital oceans. Iets anders ben ik zelf ook nog niet tegengekomen.Alex) schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:22:
Kuberneters cluster moet ook ergens gehost worden dus dan heb je alsnog een VPS, Azure of AWS voor nodig.
Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.
Als ik mag mierenneuken; de term Docker is eigenlijk een beetje ruk omdat het bedrijf zo heet, we noemen het vaak "Docker containers" of "Docker images, etc.SPee schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:44:
Kubernetes is een uitbreiding van Docker.
Je ziet dus vaak "misbruik" van de merknaam voor zowel de daemon, images en containers.
Dus terugkomend op dat is k8s zeker geen uitbreiding van Docker maar simpelweg een container orchestration platform. Daar heb je een CRI (container runtime interface). Het korte verhaal is dat een soort API/koppeling is om whatever runtime te gebruiken. ContainerD, cri-o, etc.
Funfact. De Docker shim (dus om Docker als runtime te gebruiken) wordt binnenkort niet eens meer ondersteund: https://github.com/kubernetes/kubernetes/pull/94624
Edit: ik ben er nu niet meer actief maar zat in het begin te alfa/beta testen bij Civo. Die bieden een managed k3s platform aan voor IMO een nette prijs. Volgens mij kan je je nu inschrijven voor de beta waar je gratis kan testen (tot een bepaald bedrag).
https://www.civo.com/kube100
[ Voor 14% gewijzigd door Douweegbertje op 20-10-2020 22:28 ]

🠕 This side up
Moest meteen hieraan denken:Douweegbertje schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:20:
[...]
Als ik mag mierenneuken; de term Docker is eigenlijk een beetje ruk omdat het bedrijf zo heet, we noemen het vaak "Docker containers" of "Docker images, etc.
Je ziet dus vaak "misbruik" van de merknaam voor zowel de daemon, images en containers.
Dus terugkomend op dat is k8s zeker geen uitbreiding van Docker maar simpelweg een container orchestration platform. Daar heb je een CRI (container runtime interface). Het korte verhaal is dat een soort API/koppeling is om whatever runtime te gebruiken. ContainerD, cri-o, etc.
Funfact. De Docker shim (dus om Docker als runtime te gebruiken) wordt binnenkort niet eens meer ondersteund: https://github.com/kubernetes/kubernetes/pull/94624
Edit: ik ben er nu niet meer actief maar zat in het begin te alfa/beta testen bij Civo. Die bieden een managed k3s platform aan voor IMO een nette prijs. Volgens mij kan je je nu inschrijven voor de beta waar je gratis kan testen (tot een bepaald bedrag).
[ Voor 13% gewijzigd door ge-flopt op 20-10-2020 22:53 ]
Met dat verschil dat AFAIK juist CRI etc is ontstaan als standaard van wat Docker deed. Docker heeft bepaalde formaten / interfaces / whatever you like to call it gestandaardiseerd en uiteindelijk is daar wel de naam Docker op blijven plakken. In die zin hetzelfde als dat iedereen gewoon spreekt over een "Word document" en niet een "tekst document in het OOXML formaat". Docker was gewoon een uniek product, waaruit uiteindelijk een standaard is ontstaan. In die zin dus niet zo gek dat er nog veel over Docker wordt gesproken. Het was de basis van de standaard en bij gebruik op kleine schaal nog steeds de defacto standaard implementatie van de standaard.Douweegbertje schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:20:
[...]
Als ik mag mierenneuken; de term Docker is eigenlijk een beetje ruk omdat het bedrijf zo heet, we noemen het vaak "Docker containers" of "Docker images, etc.
Ik heb het zelf nooit gebruikt, maar digital ocean bied een ook managed kubernetes aan voor nop mits je de resources die de containers nodig hebben bij hun afneemt (tegen iets hoger tarief dan hun bare bones vps).Douweegbertje schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:20:
[...]
Ik wil niet mierenneuken, maar als ik wikipedia mag geloven was LXC al zo'n 5 jaar eerder een ding dan docker, dus waarom zijn het dan geen lxcs? Of gewoon containers?RobertMe schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:01:
[...]
Docker was gewoon een uniek product, waaruit uiteindelijk een standaard is ontstaan. In die zin dus niet zo gek dat er nog veel over Docker wordt gesproken. Het was de basis van de standaard en bij gebruik op kleine schaal nog steeds de defacto standaard implementatie van de standaard.
Dat is het het leuke, maar ook het vervelende van de cloud. Eens je het wat deftiger/serieuzer wilt draaien voor productie, begint het toch serieus geld te kosten.Alex) schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:22:
Je zou ook kunnen overwegen om [Azure Container Instances](https://azure.microsoft.c...ices/container-instances/) te gebruiken; ik zou wel dan aanraden een Azure Load Balancer ervoor te zetten, waarbij je eventueel 2 ACI's draait ervoor (de "poor man" container orchestration).
Als je App Service kiest voor Linux, zou je mogelijks met een B1 of B2 kunnen toekomen? Daar kan je ook containers in draaien. De prijs ervan valt nog redelijk mee. Het is natuurlijk geen 25€/j prijs, maar als dat het doel is, is de cloud, of de manier waarop je bouwt misschien ook niet ideaal.
Er zijn ook goedkopere manieren om in Azure te gaan hosten, maar dat vraagt wel redesign van de oplossing. Je kan erg goedkoop een oplossing via Azure Static Websites (storage account) gaan doen en Azure Functions (serverless architectuur). Echter dit is dan ook weer complexer om op te zetten
De prijs zit 'em natuurlijk ook erin dat bij PaaS je ook voor het beheer van de infra betaald, terwijl je dit anders zelf allemaal moet doen. Dus een VM ergens goedkoop hosten (bij bv DigitalOcean) betekent wel dat je zelf instaat voor patching en updates. Dat is toch zeker iets dat je mee moet nemen in je overwegingen.
[ Voor 34% gewijzigd door Styxxy op 20-10-2020 23:21 ]
Omdat LXC iets anders is dan Docker / CRI. Beiden gebruiken bepaalde Linux kernel features en hebben daardoor wat dingen van elkaar weg. Echter kun je IMO LXC en Docker absoluut niet met elkaar vergelijken. LXC moet je meer zien als een lightweight VM die draait op de bestaande kernel maar verder een volledige Linux distro draait met init systeem etc. LXC werkt verder ook meer als een chroot, een map waarin een root filesystem staat dat je "in" gaat.Gropah schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:13:
[...]
Ik wil niet mierenneuken, maar als ik wikipedia mag geloven was LXC al zo'n 5 jaar eerder een ding dan docker, dus waarom zijn het dan geen lxcs? Of gewoon containers?
Docker is veel zwaarder gericht op het draaien van één enkel proces (ondanks dat er genoeg containers zijn die wel een init systeem draaien). Daarnaast begint het met een image, dat eenvoudig te distribueren is, zijn images immutable, opgebouwd uit (herbruikbare) lagen, etc. Images en containers hebben in zoverre ook niks weg van een simpel mapje waar je naar kunt chrooten
LXC met Docker vergelijken zou je kunnen vergelijken met een vergelijking tussen een auto en een fiets "want ze zijn beide vervoersmiddelen voor op de openbare weg". Maar als je verder kijkt hebben ze vrijwel niks gemeen met elkaar. Hetzelfde als dat Docker en LXC bv beiden gebruik maken van cgroups voor proces isolatie en andere gelijksoortige dingen van Linux om isolatie te creëren (ook op netwerk gebied etc). Maar de filosofie achter beiden is echt compleet anders en niet te vergelijken. Daar waar containerd, runc, podman etc allemaal verschillende implentaties van dezelfde standaard zijn (die dus is afgesplitst uit Docker omdat "de community" daar om riep omdat Docker een monopolist werd en alles kon bepalen.
Duidelijk, weer wat geleerd. Ik had altijd in mijn hoofd zitten dat ze relatief vergelijkbaar waren (op een gegeven moment).
ACI is leuk om containers te draaien die je maar heel even nodig hebt, of voor scale-out tijdens korte traffic bursts. Je betaalt precies wat je nodig hebt en meer niet, daarvoor is het echt briljant.Styxxy schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:20:
[...]
Dat is het het leuke, maar ook het vervelende van de cloud. Eens je het wat deftiger/serieuzer wilt draaien voor productie, begint het toch serieus geld te kosten.
Je zou ook kunnen overwegen om [Azure Container Instances](https://azure.microsoft.c...ices/container-instances/) te gebruiken; ik zou wel dan aanraden een Azure Load Balancer ervoor te zetten, waarbij je eventueel 2 ACI's draait ervoor (de "poor man" container orchestration).
ACI fulltime laten draaien is voor zover ik weet duurder dan een App Service laten draaien.
Mijn voornaamste doel is om op een 'moderne manier' spullen te kunnen deployen, en omdat het hobbymatig is de kosten relatief laag te houden.Als je App Service kiest voor Linux, zou je mogelijks met een B1 of B2 kunnen toekomen? Daar kan je ook containers in draaien. De prijs ervan valt nog redelijk mee. Het is natuurlijk geen 25€/j prijs, maar als dat het doel is, is de cloud, of de manier waarop je bouwt misschien ook niet ideaal.
Ik heb nu een B1 draaien (met MSDN credits, dus het kost me niets) en hoewel dat voldoet vind ik de performance nou weer niet supergeweldig. Om op te schalen naar een B2 en er € 25 per maand voor te betalen, vind ik een beetje aan de hoge kant voor hobby.
Zo'n setup heb ik ook al in productie draaien, een simpele static website met een contactformulier. Dat werkt op zich prima, al duurt het soms even voordat het script dat het contactformulier afhandelt is opgestart.Er zijn ook goedkopere manieren om in Azure te gaan hosten, maar dat vraagt wel redesign van de oplossing. Je kan erg goedkoop een oplossing via Azure Static Websites (storage account) gaan doen en Azure Functions (serverless architectuur). Echter dit is dan ook weer complexer om op te zetten.
Werkt prima, maar voor wat ik nu aan het bouwen ben hou ik het liever bij een klassieke MVC-constructie.
Dat is helemaal waar, beheer van infra kost ook tijd en dus geld. Dat bedrijven ervoor kiezen om te deployen naar een PaaS-oplossing, i.p.v. te deployen op eigen ijzer wat iemand onderhoudt, begrijp ik heel goed. Het bespaart geld en voor de ontwikkelaars is het ook nog eens fijn. Maar voor een hobbyist ligt het anders - ik kan dat in m'n vrije uurtjes wel doen. Al dan niet met automatische updates.De prijs zit 'em natuurlijk ook erin dat bij PaaS je ook voor het beheer van de infra betaald, terwijl je dit anders zelf allemaal moet doen. Dus een VM ergens goedkoop hosten (bij bv DigitalOcean) betekent wel dat je zelf instaat voor patching en updates. Dat is toch zeker iets dat je mee moet nemen in je overwegingen.
Ik heb denk ik een oplossing gevonden om een "poor man's PaaS" te bouwen: Traefik als ingress controller, en deployments die met docker compose een instance aanmaken danwel updaten. Is het enterprise ready en volgens alle laatste guidelines? Vast niet. Maar ik heb niet zo'n zin om me in dingen als Kubernetes te gaan verdiepen.
Over deployments gesproken, ik heb eens gekeken naar hoe Azure Releases werkt in vergelijking met Octopus Deploy. Ik vind Azure Releases eigenlijk maar raar: elke stage is volledig geïsoleerd en kan totaal anders zijn dan de andere stages. En als je iets aanpast moet je dat ook weer in elke stage doen?
Bij Octopus voeg je alle stappen in één keer toe en geef je vervolgens aan voor welke environment het geldt. Dat vind ik wat logischer eigenlijk.
We are shaping the future
Toevallig ook onlangs eens die oefening gemaakt:Alex) schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 23:34:
[...]
ACI is leuk om containers te draaien die je maar heel even nodig hebt, of voor scale-out tijdens korte traffic bursts. Je betaalt precies wat je nodig hebt en meer niet, daarvoor is het echt briljant.
ACI fulltime laten draaien is voor zover ik weet duurder dan een App Service laten draaien.
Een ACI met 1 cpu & 1GB geheugen gedurende één maand laten draaien kost 31.40 euro.
Een B1 AppService kost je per maand 46 euro, een S1 kost 61.euro / maand.
https://fgheysels.github.io/
Ik heb zelf de afgelopen 5 jaar met Kubernetes gewerkt en heb er ook een certificering voor gedaan. Als je vragen hebt, ik leg met alle plezier het e.e.a. uit.Alex) schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:22:
Afgezien daarvan; je hebt ook zaken als Google Cloud Run. Dat is weer een laagje bovenop Kubernetes waarbij je echt zecht "hier, een docker image, regel het". Voordeel daarvan is dat het geen geld kost als het geen traffic krijgt. Een back-end van een mobiele app die ik opgezet hebt, kost me 2 cent per maand.
Serverless is IMHO ideaal voor hobby projecten omdat 't zo weinig geld kost.
[ Voor 23% gewijzigd door Hydra op 22-10-2020 10:52 ]
Ze rekenen geen kosten voor de opslag van de container? Want dat doet Azure namelijk wel.Hydra schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:50:
[...]
Afgezien daarvan; je hebt ook zaken als Google Cloud Run. Dat is weer een laagje bovenop Kubernetes waarbij je echt zecht "hier, een docker image, regel het". Voordeel daarvan is dat het geen geld kost als het geen traffic krijgt. Een back-end van een mobiele app die ik opgezet hebt, kost me 2 cent per maand.
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
De way forward voor Microsoft is daar om multi-stage YAML pipelines te gaan gebruiken. Daarbij kan je vervolgens template YAML's voor bouwen, die je dan referenced in elke environment stage.Alex) schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 23:34:
[...]
Over deployments gesproken, ik heb eens gekeken naar hoe Azure Releases werkt in vergelijking met Octopus Deploy. Ik vind Azure Releases eigenlijk maar raar: elke stage is volledig geïsoleerd en kan totaal anders zijn dan de andere stages. En als je iets aanpast moet je dat ook weer in elke stage doen?
Bij Octopus voeg je alle stappen in één keer toe en geef je vervolgens aan voor welke environment het geldt. Dat vind ik wat logischer eigenlijk.
In de classic (legacy) release pipelines van Azure DevOps kan je werken met Task Groups (en je kan die ook versioneren, in de UI
Voorbeeldje voor YAML:
:fill(white):strip_exif()/f/image/jUe5i94VubIpiinfQrpJl8f8.png?f=user_large)
Container registry gebruikt gewoon bucket storage kosten, en da's $0.026 per GB per maand. En een GB is flink wat image versions.Cloud schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:18:
Ze rekenen geen kosten voor de opslag van de container? Want dat doet Azure namelijk wel.
Dat is wel significant goedkoper dan Azure, want daar krijg je weliswaar 10 GB maar dat kost €0,141 per dag. Dat maakt het een stuk minder interessant voor een hobby/knutsel containers want dan zit je zonder iets te doen al op €4,3/maand. Geen gruwelijke hoeveelheid geld maar als je containers helemaal niets doen is het wel zondeHydra schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:34:
[...]
Container registry gebruikt gewoon bucket storage kosten, en da's $0.026 per GB per maand. En een GB is flink wat image versions.
Ik ga eens kijken naar Google Cloud, want die prijsstelling maakt het wel wat interessanter om wat mee te knoeien.
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
Anders zou ik toch wel eens willen kijken of feestboek/instagram firespheres gzip bomb ook lusten als je een linkje in een directmessage propt naar je gzip bomb
Lijkt helaas niet veel te doengekkie schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:54:
Hmm het is dat ik geen instagram en feestboek account heb.
Anders zou ik toch wel eens willen kijken of feestboek/instagram firespheres gzip bomb ook lusten als je een linkje in een directmessage propt naar je gzip bomb
Proberen ze het wel van je server af te slurpen of dat ook niet ?
(aangaande https://www.mysk.blog/2020/10/25/link-previews/ )
Als ze bereid lijken te zijn om 2.6GB te downloaden dan zou je toch verwachten dat de zip-bomb ook wel zou smaken
[ Voor 24% gewijzigd door gekkie op 27-10-2020 15:18 ]
Moet je aan @Firesphere vragen, heb zijn website gebruikt als linkgekkie schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:16:
[...]
Proberen ze het wel van je server af te slurpen of dat ook niet ?
(aangaande https://www.mysk.blog/2020/10/25/link-previews/ )
Als ze bereid lijken te zijn om 2.6GB te downloaden dan zou je toch verwachten dat de zip-bomb ook wel zou smaken(en opzich wel interessant zijn voor een leuke DDOS achtigheid
).
Ben wel benieuwd of ze het proberen .. blijven slurpen en ook pogingen blijven doen., maar zelf ook te lui om er een account voor te gaan maken.
Naja, kijk niet alleen voor productie scenarios, ook je dev omgevingen kunnen stukken goedkoper worden als je het goed inricht, VM's kun je 70 procent van de tijd uitzetten (let op datadisks betaal je wel!), dus als je dat goed inricht betaal je ook een stuk minder, daarnaast zit hem het met name in additionele onderhoud. Ga maar eens on premise een paar GB erij vragen, dat loopt al snel in de kosten en als je pech hebt krijg je het antwoord: Sorry het is simpelweg niet beschikbaar.Hydra schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:43:
@Cloud Da's wel apart. Een van azure's selling points was dat ze gemiddeld genomen goedkoper waren, maar dat is dan kennelijk vooral voor productie scenario's.
Mijn ervaring, voor grotere klanten is cloud altijd goedkoper, voor kleinere: niet altijd.
Simpel voorbeeld, onze kleine corporate site draait op Azure, dat kost rond de 70 euro per maand, voor een website met 40 bezoekers per dag is dat redelijk aan de kant, ik kan het ook op een VM bij Transip hosten voor 3 tientjes, echter dan ben ik wel 2 uur per maand bezig met onderhoud, nog maar niet te spreken van het gemak van deployments naar Azure Webapps.
Het ging me om de verhouding Azure versus AWS en GCP, niet over de cloud an-sich. Azure heeft zich in de markt gewerkt vooral met relatief lage kosten t.o.v. AWS, dus ik vond het opvallend dat die kosten nu kennelijk hoger zijn.raptorix schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:09:
Naja, kijk niet alleen voor productie scenarios, ook je dev omgevingen kunnen stukken goedkoper worden als je het goed inricht, VM's kun je 70 procent van de tijd uitzetten (let op datadisks betaal je wel!), dus als je dat goed inricht betaal je ook een stuk minder, daarnaast zit hem het met name in additionele onderhoud. Ga maar eens on premise een paar GB erij vragen, dat loopt al snel in de kosten en als je pech hebt krijg je het antwoord: Sorry het is simpelweg niet beschikbaar.
Voor onze start-up hebben we juist voor 'de cloud' (GCP) gekozen omdat het veel makkelijker is kosten te controleren. En daarbij; de grootste kosten zijn development kosten. Hoe meer je kan overlaten aan 't platform, hoe minder tijd je kwiijt bent aan development. Ik heb dus zelf ook weining met devs die menen dat ze het wel 'even' zelf kunnenMijn ervaring, voor grotere klanten is cloud altijd goedkoper, voor kleinere: niet altijd.
Simpel voorbeeld, onze kleine corporate site draait op Azure, dat kost rond de 70 euro per maand, voor een website met 40 bezoekers per dag is dat redelijk aan de kant, ik kan het ook op een VM bij Transip hosten voor 3 tientjes, echter dan ben ik wel 2 uur per maand bezig met onderhoud, nog maar niet te spreken van het gemak van deployments naar Azure Webapps.
Is dat echt zo? Ik doe al even niet zoveel meer met AWS maar volgens mij was het altijd redelijk gelijk.Hydra schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:22:
[...]
Het ging me om de verhouding Azure versus AWS en GCP, niet over de cloud an-sich. Azure heeft zich in de markt gewerkt vooral met relatief lage kosten t.o.v. AWS, dus ik vond het opvallend dat die kosten nu kennelijk hoger zijn.
[...]
Vergelijken is ook niet altijd eenvoudig zeker als er meerdere kosten componenten zijn. AWS is natuurljk ook iets meer Lego dan Azure
Ja dat is ook een voordeel, je hebt natuurlijk ook niet te maken met aanschafkosten, daarnaast is het natuurlijk vaak voordelig als je per gebruiker iets kunt aanschaffen.Voor onze start-up hebben we juist voor 'de cloud' (GCP) gekozen omdat het veel makkelijker is kosten te controleren. En daarbij; de grootste kosten zijn development kosten. Hoe meer je kan overlaten aan 't platform, hoe minder tijd je kwiijt bent aan development. Ik heb dus zelf ook weining met devs die menen dat ze het wel 'even' zelf kunnenHet is namelijk nooit 'even'
Het enige wat ALLE fucking links naar iets van (klanten)service opleveren is een fucking publiek forum.
Zuigend kut bedrijf dat het is.
Dit is zo'n beetje standaard bij alle telco/isp toko's volgens mij. Of je maar even naar Insta wilt gaan om support te vragen. Feck dat.gekkie schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:43:
God, zou het bij de KPN nog mogelijk zijn om contact te krijgen met iets wat op een mens lijkt.
Het enige wat ALLE fucking links naar iets van (klanten)service opleveren is een fucking publiek forum.
Zuigend kut bedrijf dat het is.

Via het zakelijke klachtenformulier (wat ik al aan het invullen was) de link gevonden naar het consumenten klachtenformulier. En het is inderdaad standaard, of je moet gaan bellen.farlane schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:00:
[...]
Dit is zo'n beetje standaard bij alle telco/isp toko's volgens mij. Of je maar even naar Insta wilt gaan om support te vragen. Feck dat.
Maar het is een administratief probleem, met de nodige papperassen. Kortom async en op schrift lijkt mij veel handiger (als ze dan ook tot het einde lezen en er wat mee doen, wat natuurlijk ook nogal een aanname is bij deze toko's).
Lekker support crowd-sourcen. Ziggo doet dat ook. Mensen verwijzen naar de "community" waar je vervolgens afgezeken wordt door een halve gare met negatief IQ en te veel tijd als je vraagt naar de voortgang van de Ziggo Go app. Volkomen debiel om je klantcontacten over te laten aan onbetaalde internet trolls.farlane schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:00:
Dit is zo'n beetje standaard bij alle telco/isp toko's volgens mij. Of je maar even naar Insta wilt gaan om support te vragen. Feck dat.
Je ziet wel vaker dat kinderen alles maar gewoon lekker via instagram communiceren zonder te leren wat eigenlijk geschikte communicatiekanalen/vormen zijn voor welke situatie, maar dit gaat met professionele 50-plussers soms net zo.
[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 29-10-2020 13:56 ]
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
🠕 This side up
Dit topic is gesloten.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.