In lineaire algebra is een matrix inderdaad gewoon een transformatie/functie. Een matrix met een vector vermenigvuldigen is gewoon het toepassen van die functie op de matrix. Twee matrices vermenigvuldigen met elkaar is functiecompositie (één functie maken die beide functies na elkaar toepast). Een 3D-library heeft toch altijd wel wat functies om matrices voor je te genereren aan de hand van de transformaties die ze voorstellen (matrix turn(float degrees) o.i.d.)..oisyn schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:42:
Op zich kun je best ver komen zonder de onderliggende wiskunde te begrijpen. De onderliggende vector en matrixoperaties zijn wel over te typen, daarna is het simpelweg het conceptueel toepassen van transformaties.
Ik heb mijn dosis lineaire algebra op papier wel gehad hoor, maar toen ik met 3D-spul zat te pielen was bovenstaande vertaling naar begrijpelijke concepten het grootste deel van wat ik nodig had.
Wie vindt de eerste statisch getypeerde taal die de mogelijkheid tot dynamische typering krijgt?gekkie schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:34:
Wel interessant dat eigenlijk elke min of meer dynamische taal nu wel (de mogelijkheid) tot statische typing krijgt.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.