De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓬ Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 102 Laatste
Acties:
  • 585.932 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:07

alienfruit

the alien you never expected

dev10 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:20:
Ik zat even te kijken wat dat kost, maar als ik dat vergelijk met wat andere mensen soms kwijt zijn door niet op te letten met hun cloud resources viel me dat nog best mee. Ik weet niet hoeveel er maandelijks naar AWS ging, maar ik kan me voorstellen dat die paar honderd euro voor een DB instance daarbij niet opvallen.
Het was in totaal een paar duizend pond dus dat hakt er wel lekker in als het een goede doelen project is en dus geen betalende klant ofzo ;)

Ik heb hier een discussie als je een endpoint /items hebt en vervolgens zijn er geen items in de datasource moet je dan 200 met lege array of juist 404 terug sturen als API zijnde?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-10 15:31
alienfruit schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:30:
[...]

Het was in totaal een paar duizend pond dus dat hakt er wel lekker in als het een goede doelen project is en dus geen betalende klant ofzo ;)

Ik heb hier een discussie als je een endpoint /items hebt en vervolgens zijn er geen items in de datasource moet je dan 200 met lege array of juist 404 terug sturen als API zijnde?
Ik zou een 200 met een lege array sturen. Je gaat niet specifiek opzoek naar een item die niet gevonden is, je wilt gewoon alle items ophalen. Als dat er geen zijn, dan is de request succesvol, maar is de data gewoon leeg. Als je een item opzoekt met een ID, dan faalt de request want het ID is niet bekend. Dus een 200 lijkt me logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:57
Ik zit in de juiste hoek, alleen woon niet meer in Noord-Brabant. Maar ik zal het onthouden als de andere gesprekken niets worden. :)

//edit
Honeypot is trouwens geweldig. Europees platform waarop bedrijven uit hoofdzakelijk Duitsland, Nederland en Engeland jouw kunnen contacten. Ondertussen al van een 6-tal bedrijven bericht ontvangen waar ik een kennismakingsgesprek mee in kan plannen. In totaal blijft mijn profiel 5 weken online dus ik verwacht dat ik wel met genoeg bedrijven kan spreken als dat op dit tempo doorgaat. :')

[ Voor 41% gewijzigd door WernerL op 02-06-2020 18:35 ]

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10 14:08
reputatio schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:34:
[...]
Ik zou een 200 met een lege array sturen. Je gaat niet specifiek opzoek naar een item die niet gevonden is, je wilt gewoon alle items ophalen. Als dat er geen zijn, dan is de request succesvol, maar is de data gewoon leeg. Als je een item opzoekt met een ID, dan faalt de request want het ID is niet bekend. Dus een 200 lijkt me logischer.
Lijkt me ook wel het handigste, als je ooit ever in je API nog lege lists terug wilt geven, hoe zou je dat anders nog consistent kunnen doen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
alienfruit schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:30:
200 met lege array. Het is gewoon een normaal 'correct' antwoord en de resource bestaat gewoon.

Sterker nog; of je een 404 of 204 teruggeeft op een enkele resource, is denk ik een nog betere vraag. 4xx is een client fout. Dus als een client een resource niet op zou moeten vragen als deze niet bestaat dan is het het een 404. Als het inderdaad 'normaal' is, dan is het dus maar de vraag of 404 correct is, en 204 niet beter is. Maar dat gebeurt vrijwel nooit en vrijwel iedereen geeft altijd een 404 terug (in mijn ervaring dan). Heb wel eens aan een API gewerkt waar wij gewoon 'netjes' een 204 terug gaven.

Uiteindelijk maakt 't geen hol uit natuurlijk, maar het zijn leuke discussies waar je hele dagen aan kwijt kunt zijn :D

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

WernerL schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:25:
Honeypot is trouwens geweldig. Europees platform waarop bedrijven uit hoofdzakelijk Duitsland, Nederland en Engeland jouw kunnen contacten. Ondertussen al van een 6-tal bedrijven bericht ontvangen waar ik een kennismakingsgesprek mee in kan plannen. In totaal blijft mijn profiel 5 weken online dus ik verwacht dat ik wel met genoeg bedrijven kan spreken als dat op dit tempo doorgaat. :')
Je hebt ook Hired.com, Talent.io, Okta.com :)
200 met lege array. Het is gewoon een normaal 'correct' antwoord en de resource bestaat gewoon.
Ja precies, zou sta ik er ook in :) Ik heb eigenlijk alleen 204 gebruikt bij PUT acties

[ Voor 15% gewijzigd door alienfruit op 02-06-2020 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
alienfruit schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 23:32:
[...]
Je hebt ook Hired.com, Talent.io, Okta.com :)
Heb me net bij een paar van die websites aangemeld als zijnde werkgever, ik ben heel benieuwd of er iets goeds uit komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ja, Hired is een leuke site. Daar heb ik als werkzoekende goede ervaringen mee. Talent.io hoor je meer van Nederlandse bedrijven als in het VK zit. Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Weet iemand hier goede artikelen hoe je het beste package management (Node.js voornamelijk) kan doen als je ook Productie, en Staging hebt en met name hoe je dan hot fixes afhandelt. Ik zou zelf zeggen dat je het meeste kan afvangen met feature flags.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
alienfruit schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:46:
Ja, Hired is een leuke site. Daar heb ik als werkzoekende goede ervaringen mee. Talent.io hoor je meer van Nederlandse bedrijven als in het VK zit. Succes :)
Ik kende ze allemaal niet dus er gaat een wereld voor mij open iig ;) en het komt op een geschikt moment; het andere leukste bedrijf uit Noord-Brabant (dat van mij :P ) is ook hard aan de weg aan het timmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ben nog steeds op zoek naar een goeie site voor ZZPers zonder dat daar ranzige recruiters tussen zitten. Het had zo mooi kunnen zijn met Elect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hydra schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:30:
Ben nog steeds op zoek naar een goeie site voor ZZPers zonder dat daar ranzige recruiters tussen zitten. Het had zo mooi kunnen zijn met Elect :)
Vraag en aanbod :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:44
Scott schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 07:08:
[...]

De syntax is wat vreemd maar closures zijn eigenlijk gewoon functies en protocols zijn zoals interfaces in Java. Even wennen inderdaad, maar je ziet beiden heel veel dus dat ga je vanzelf begrijpen.
Closures begin ik te snappen, maar protocols gaan er moeilijk in (enige voorkennis is een beetje php & HTML). Ik ga ze een paar keer in de praktijk moeten tegenkomen of schrijven voor ik er echt iets van begrijp of er een meerwaarde in zie.

Ondertussen het 1e project van de 100 Days of Swift gemaakt, heb zitten sukkelen om de index van een item in een array te vinden, dat resultaat was een optional, dus moest ik dat ook weer oplossen om een gewone Int te hebben. Ik vond het een behoorlijk pittige challenge voor een 1e projectje, maar blijkbaar kon ik gewoon indexPath.row gebruiken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ja, ik heb zelf niet 100 Days of Swift gedaan maar heb wel een paar van zijn boeken, allemaal erg goed leesbaar.

Zelf begin ik een beetje gemixte gevoelens te krijgen voor Swift, de laatste taalwijzigingen beginnen gek te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
alienfruit schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:16:
Ja, ik heb zelf niet 100 Days of Swift gedaan maar heb wel een paar van zijn boeken, allemaal erg goed leesbaar.

Zelf begin ik een beetje gemixte gevoelens te krijgen voor Swift, de laatste taalwijzigingen beginnen gek te worden.
Ah, ik had juist gelezen dat de grootste wijzigingen achter de rug zijn, dat de taal een pak volwassener is dan vroeger (Swift 3 - The Grand Rename :+ ). Samen met Catalyst heeft dat mij over de streep getrokken om voor Swift te gaan tov andere programmeertalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ja, maar er zijn gewoon mijn inziens wat rare kleine 'verbetering' voorgesteld:
https://github.com/apple/...iple-trailing-closures.md

Ik ben nu bezig met OAuth en het gaat nog niet echt lekker :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-10 16:25

Koenvh

Hier tekenen: ______

@alienfruit Succes, en vooral niet creatief zijn met je implementatie, anders eindig je straks net als Apple :+
https://arstechnica.com/i...horized-to-user-accounts/

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-10 14:52

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Het is toch eigenlijk te bizar voor woorden dat anno 2020, "engineers" niet bekend zijn met git. Normaal zou ik iets zeggen van "met alle respect", maar nee, hoe kan je nou jezelf ITer noemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:10
Douweegbertje schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:04:
Het is toch eigenlijk te bizar voor woorden dat anno 2020, "engineers" niet bekend zijn met git. Normaal zou ik iets zeggen van "met alle respect", maar nee, hoe kan je nou jezelf ITer noemen.
Wat is bekend met Git? Weten dat het bestaat, er mee kunnen werken of alle ins en outs weten? Als je in een omgeving werkt waar geen Git word gebruikt snap ik best dat je er niet mee kan werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Ealanrian schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:20:
[...]

Wat is bekend met Git? Weten dat het bestaat, er mee kunnen werken of alle ins en outs weten? Als je in een omgeving werkt waar geen Git word gebruikt snap ik best dat je er niet mee kan werken.
"er mee kunnen werken" heeft ook nogal wat levels.

Voordat ik mijn huidige baan begon was mijn git-gebruikservaring zo'n beetje samen te vatten tot
Bash:
1
2
git commit -am 'changes of [date]'
git push

kom je in een collaborative omgeving toch niet echt meer mee weg.

Maar de basis is ook vrij makkelijk onder de knie te krijgen. Maak je een keer een fuckup waarbij je moet gaan cherrypicken of zo, is er dan wel een collega die je op weg kan helpen. Of (als de nood echt aan de man is :P ) documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Laatst online: 18:21
Douweegbertje schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:04:
Ik verbaas me sowieso over de hoeveelheid (met name wat oudere) developers die echt nul interesse lijken te hebben in nieuwe ontwikkelingen. IK heb collega's die alles na Java 6 maar heel spannend lijken te vinden en toch het liefst werken met SVN, releases doen met instructies Word documenten, testen handmatig doen en daar verslagen met screenshots van produceren in Word en ga zo maar door. Ik zou daar diep, diep ongelukkig van worden.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Mugwump schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:50:
Ik verbaas me sowieso over de hoeveelheid (met name wat oudere) developers die echt nul interesse lijken te hebben in nieuwe ontwikkelingen. IK heb collega's die alles na Java 6 maar heel spannend lijken te vinden en toch het liefst werken met SVN, releases doen met instructies Word documenten, testen handmatig doen en daar verslagen met screenshots van produceren in Word en ga zo maar door. Ik zou daar diep, diep ongelukkig van worden.
Some een beetje het idee dat veel van dit soort mensen het product zijn van de .Com bubbel. Ik zie dit relatief veel met sommige 'oudere' (als in, mijn leeftijd ongeveer) developers. Ik weet het ook niet wat het is, maar dat soort mensen zijn vrij allergisch voor mij, en vice versa. Komt ook omdat ik niet goed match met meerdere malen hetzelfde doen. Als het te automatiseren is, wil ik het graag automatiseren. Dat soort 'scripts' doorlopen maakt me gewoon ongelukkig.

Aan de andere kant heb ik ook wel eens 'ruzie' gehad met developers die opeens voor alles NodeJS willen gaan gebruiken (in een Java omgeving). Leuk dat je wil experimenteren; maar niet ten koste van onze architectuur.

[ Voor 8% gewijzigd door Hydra op 08-06-2020 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-10 14:52

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ealanrian schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:20:
[...]

Nee, niet perse expert (alle ins en outs), maar je basiskennis. Ik vind git nou ook niet echt puur een developers skill. Het komt op zoveel vlakken terug en zeker met een beetje 'modern werken' (lees: infra-as-code, devops, etc), zou je toch minimaal een checkout, pull, commit, push en merge/pull -request onder de knie kunnen hebben.
Of je nu in netwerken, beheer, of whatever zit, is dit toch wel iets wat overal terug kan komen.

Als ik het nou op mijzelf reflecteer en ik kom iets nieuws tegen wat iedereen gebruikt (incl. de organisatie waar ik werk) dan gooi ik er toch echt wel even wat energie tegenaan om minimaal iets er mee te kunnen.

En nog los van dat allemaal, je hebt het uiteindelijk wel over professionals die 5k+ verdienen en allemaal zo agile moeten zijn. Je mag dan IMO wel enige vorm van basisskill IT verwachten.

Overigens was het ook een rant. Gezien dat de devschuur ook een uitlaapklep is :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hydra
Misschien lomp; maar ik heb geen hoge pet op van developers die zeggen dat Git te moeilijk is. Echt software engineering is veel complexer. Als je geen Git kunt snappen, hoe moet ik dan vertrouwen hebben in je kwaliteiten als software engineer?

Da's zo iets als m'n auto brengen naar een monteur die een band oppompen te lastig vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Git is door matige UX complexer dan zou moeten (dat is erkend door de developers en wordt ook beter) maar het ontwerp zit zo goed in elkaar dat je met een uurtje bestuderen van de concepten (je hebt een heel goede video over de git internals van volgens mij Chacon) en een uurtje met de command line spelen al een heel goed mentaal model kunt hebben ervan. De rest is praktijkervaring.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Hydra schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:32:
[...]

Some een beetje het idee dat veel van dit soort mensen het product zijn van de .Com bubbel. Ik zie dit relatief veel met sommige 'oudere' (als in, mijn leeftijd ongeveer) developers. Ik weet het ook niet wat het is, maar dat soort mensen zijn vrij allergisch voor mij, en vice versa. Komt ook omdat ik niet goed match met meerdere malen hetzelfde doen. Als het te automatiseren is, wil ik het graag automatiseren. Dat soort 'scripts' doorlopen maakt me gewoon ongelukkig.
In mijn professionele omgeving is het een beetje de generatie van rond de 50.
Aan de andere kant heb ik ook wel eens 'ruzie' gehad met developers die opeens voor alles NodeJS willen gaan gebruiken (in een Java omgeving). Leuk dat je wil experimenteren; maar niet ten koste van onze architectuur.
Dat ben ik ook zeker met je eens. Een technologie mag ook best een beetje 'proven' zijn als je die in een serieus stuk software gaat gebruiken. Gewoon even iets als Kotlin gebruiken ga ik ook niet doen, omdat ik gewoon weet dat ik dan een paar collega's nooit meekrijg voor nu en ook omdat ik nog niet direct extreem veel meerwaarde zie, afgezien van zaken die ik als developer veel eleganter opgelost vind dan in Java.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Mugwump schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:41:
Dat ben ik ook zeker met je eens. Een technologie mag ook best een beetje 'proven' zijn als je die in een serieus stuk software gaat gebruiken. Gewoon even iets als Kotlin gebruiken ga ik ook niet doen, omdat ik gewoon weet dat ik dan een paar collega's nooit meekrijg voor nu en ook omdat ik nog niet direct extreem veel meerwaarde zie, afgezien van zaken die ik als developer veel eleganter opgelost vind dan in Java.
Grappig dat je dat zegt. Ik zie namelijk wel dat Kotlin, vooral nu ik het vrijwel 100% van de tijd gebruik, een paar hele grote verbeteringen heeft t.o.v. Java. Vooral de null-safety is de killer feature.

Daarbij is Kotlin eigenlijk eerder een Java dialect dan een aparte taal: je kunt het door elkaar heen gebruiken als je wel. Dat is wel heel anders dan een compleet andere stack/ecosysteem te gaan gebruiken 'just because'. Kotlin is hier een 'vreemde eend' omdat het eigenlijk niet echt een switch is als van Java naar C# of JavaScript.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:10
Douweegbertje schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:35:
[...]

Nee, niet perse expert (alle ins en outs), maar je basiskennis. Ik vind git nou ook niet echt puur een developers skill. Het komt op zoveel vlakken terug en zeker met een beetje 'modern werken' (lees: infra-as-code, devops, etc), zou je toch minimaal een checkout, pull, commit, push en merge/pull -request onder de knie kunnen hebben.
Of je nu in netwerken, beheer, of whatever zit, is dit toch wel iets wat overal terug kan komen.

Als ik het nou op mijzelf reflecteer en ik kom iets nieuws tegen wat iedereen gebruikt (incl. de organisatie waar ik werk) dan gooi ik er toch echt wel even wat energie tegenaan om minimaal iets er mee te kunnen.

En nog los van dat allemaal, je hebt het uiteindelijk wel over professionals die 5k+ verdienen en allemaal zo agile moeten zijn. Je mag dan IMO wel enige vorm van basisskill IT verwachten.

Overigens was het ook een rant. Gezien dat de devschuur ook een uitlaapklep is :D
Zodra je er mee in aanraking komt vind ik zeker dat je best even tijd mag investeren in het bekend raken met het. Gelukkig val ik nog niet in de professionals die 5k+ verdienen groep dus ik mag nog rustiger aan doen :P (en ja het was overduidelijk een rant)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mugwump
Hydra schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:10:
[...]

Grappig dat je dat zegt. Ik zie namelijk wel dat Kotlin, vooral nu ik het vrijwel 100% van de tijd gebruik, een paar hele grote verbeteringen heeft t.o.v. Java. Vooral de null-safety is de killer feature.

Daarbij is Kotlin eigenlijk eerder een Java dialect dan een aparte taal: je kunt het door elkaar heen gebruiken als je wel. Dat is wel heel anders dan een compleet andere stack/ecosysteem te gaan gebruiken 'just because'. Kotlin is hier een 'vreemde eend' omdat het eigenlijk niet echt een switch is als van Java naar C# of JavaScript.
Oh ik zie de voordelen echt wel, maar het blijft toch wel een dingetje dat omschakelen naar een taal die net een wat andere syntax heeft voor mensen die al moeite hebben om niet in een Pavlov-reflex weer een try-catch-finally constructie te copy-pasten, maar in plaats daarvan eens een try-with-resources te gebruiken. Java 7 is ook pas 9 jaar oud natuurlijk, dus dat is ook wel erg nieuwerwets.
Null-safety simuleren wij een klein beetje door goed gebruik van Optional, maar ook dat is niet onfeilbaar natuurlijk.

Volgende projectje dat op stapel staat is een compleet redesign van een monolith in java 6 knip-en-plakwerk draaiend op een applicatieserver die qua versie al een jaar of 8 uit de LTS is, gebruik maakt van een one-size-fits-all (maar niet heus) relationeeld datamodel dat volledig uit z'n voegen barst en ga zo maar door. Daar zitten al zoveel uitdagingen in dat ook nog even verwachten dat vastgeroeste devs over gaan stappen op Kotlin niet hoog op de prioriteitenlijst. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Mugwump schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:55:
Daar zitten al zoveel uitdagingen in dat ook nog even verwachten dat vastgeroeste devs over gaan stappen op Kotlin niet hoog op de prioriteitenlijst. :P
Rust al overwogen ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Ik zat meer aan Cola te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
:) wat elders een unit-test is, is daar de "pepsi-test" ?

Gaat allicht beter dan met git-cola je rust code te committen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Weet iemand hier een goede bron voor OAuth en CORS headers? Ik vraag mij af in hoeverre het 'aanzetten' van CORS headers de veiligheid beïnvloed. Ik heb namelijk een subdomein `api` en wil die graag van een andere subdomein `dashboard` gebruiken. Nu werkt dat niet echt lekker door dat de CORS headers missen alleen weet ik niet in hoeverre dit voor problemen kan geven.

Kan ik ook de cross origin domein `api.domein.nl`, `dashboard.domein.nl` toevoegen zonder problemen? In hoeverre kan externe OAuth flows hierdoor in de problemen komen bijv. Google Login?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Beste source is IMHO https://developer.mozilla...cess-Control-Allow-Origin

CORS is bedoeld om je gebruikers te beschermen, niet je back-end. Je hebt geen keus of je CORS 'aanzet' of niet. Als de browser CORS headers stuurt, moet je antwoord geven, anders blockt de browser de requests.

Als je request van een ander subdomein komt, moet je service dus ook het correcte response geven. Je kunt geen wildcards gebruiken (afgezien van de '*' 'alles' wildcard) voor zover ik weet.

Wat ik meestal doe is op basis van een whitelist in de back-end gewoon wat de client aanvraagt terugsturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Prachtig staaltje "Not Invented Here" wat ik vanochtend tegenkwam: https://blog.coinbase.com...-at-coinbase-d4ae118dcb6c

In de basis; ze hebben een eigen Kubernetes gebouwd. De ontwikkeling hiervan gaat zo'n 2 jaar terug. Het is lastig te zien hoeveel tijd dit gekost heeft, maar het zal substantieel zijn. En waarom? "Kubernetes is te moeilijk". Ja, want even je developers een K8s cursus geven is natuurlijk VEEL duurder dan zelf in 2 jaar tijd een eigen variant bouwen, die ook nog eens alleen maar op AWS werkt.

En het erge; HET WERKT NIETEENS: https://www.coindesk.com/...help-avert-future-outages

AAAAARRRRRGH!

Wie maakt dan ook een joch van begin 20 "Director of Engineering"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Hydra schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:31:
Beste source is IMHO https://developer.mozilla...cess-Control-Allow-Origin

CORS is bedoeld om je gebruikers te beschermen, niet je back-end. Je hebt geen keus of je CORS 'aanzet' of niet. Als de browser CORS headers stuurt, moet je antwoord geven, anders blockt de browser de requests.
Ja, dat snap ik, maar ik vraag mij gewoon af hoe een CORS configuratie de beveiliging kan beïnvloeden. Neem aan dat helemaal niet nog altijd beter is dan een slecht ingestelde CORS configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

alienfruit schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:31:
[...]

Ja, dat snap ik, maar ik vraag mij gewoon af hoe een CORS configuratie de beveiliging kan beïnvloeden. Neem aan dat helemaal niet nog altijd beter is dan een slecht ingestelde CORS configuratie?
Dat hangt ervan af wat je website doet, en hoe gevoelig dat is. Voorbeeldje: je hebt een endpoint POST /maak-geld-over-naar-Koen, die op basis van cookies geld overmaakt van de rekening van de ingelogde gebruiker naar mij. Zonder CORS kan ik op appelflap.nl niet met Javascript automatisch een POST request doen naar dat endpoint zonder dat de gebruiker dat doorheeft (je browser blokkeert dat). Als je "*" instelt, dan mag opeens elke website dat doen, zonder dat de eindgebruiker dat doorheeft (meer geld voor mij dus :D).

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Dat hangt ervan af wat je website doet, en hoe gevoelig dat is. Voorbeeldje: je hebt een endpoint POST /maak-geld-over-naar-Koen, die op basis van cookies geld overmaakt van de rekening van de ingelogde gebruiker naar mij. Zonder CORS kan ik op appelflap.nl niet met Javascript automatisch een POST request doen naar dat endpoint zonder dat de gebruiker dat doorheeft (je browser blokkeert dat). Als je "*" instelt, dan mag opeens elke website dat doen, zonder dat de eindgebruiker dat doorheeft (meer geld voor mij dus :D).
Ja, ik wilde enkele van onze eigen domeinen in de Allow-Origin lijst slingeren ipv. *. Dat zou toch prima moeten kunnen en zonder dat het problemen kan veroorzaken zolang je Safe Content Policy, Same Origin headers ook goed hebt staan? Inderdaad wil ik geldmaschhhinnne.nl niet geld kunnen overmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Al die headers moet je goed hebben staan, en als je her en der te ruim toestaat of wildcards hebt is dat iets om aan te werken.
Dus lees je in en doe het, ik weet niet welke bevestiging je nodig hebt daarvoor.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
alienfruit schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 01:30:
[...]

Ja, ik wilde enkele van onze eigen domeinen in de Allow-Origin lijst slingeren ipv. *. Dat zou toch prima moeten kunnen en zonder dat het problemen kan veroorzaken zolang je Safe Content Policy, Same Origin headers ook goed hebt staan? Inderdaad wil ik geldmaschhhinnne.nl niet geld kunnen overmaken :)
In principe is elk domain die je in je allow-origin list opneemt een extra attack vector. Er hoeft immers maar op 1 van die sites een XSS injectie bug te zitten, of "externe" compromised scripts geladen te worden en dan ben je vatbaar voor aanvallen.

Het is dus gewoon zaak om niet maar gewoon van alles toe te gaan voegen, maar alleen daadwerkelijk domains waar het voor nodig is. Zolang je zorgt dat op die domains alles op orde is, is er niet veel mis als je cross domain requests toe staat.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
De 100 Days of Swift begint een beetje eentonig te worden, dus ik dacht eens een educatieve eBook te zoeken over Swift.

Kom ik opeens op een aantal (gratis) Swift eBooks van Apple zelf die er echt dik in orde uitzien en veel speelser zijn dan alles wat ik tot nu toe ben tegen gekomen. Wist ik dat maar eerder 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 27-07 10:18
Waarom of async/await of Promises doen als je ook gewoon allebei kan doen?!?! Even afgezien van het feit dat the thens genest worden en je ook kan chainen.

code:
1
2
3
4
5
6
await fetch("http://api", options)
  .then(async response => {
      await response.json().then(async json => {
         // ... und so weiter 
      }
})

YOLO development :X

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@armageddon_2k1 zo dat leest wel heel erg beroerd zeg :X

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Modbreak:Ik heb de 'master' discussie afgesplitst naar: Aanpassing term 'master' wegens associatie met slavernij
Graag daar verder gaan over dit onderwerp

[ Voor 7% gewijzigd door Woy op 17-06-2020 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Bootstrap 5 alpha is uitgebracht, en een van de wijzigingen is dat ze geen ondersteuning meer bieden voor Internet Explorer. Ik vroeg me af, hoe zit dat bij de mede-Tweakers? Kunnen jullie redelijkerwijs kiezen om Internet Explorer niet meer te ondersteunen? Want ik merk dat het aandeel Internet Explorer (11) weliswaar steeds kleiner wordt, maar vaak nog steeds te groot is om niet meer te ondersteunen.

🠕 This side up

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Nou, dat was een enerverende dag. Om een of andere reden niet erg productief :D Biertje iemand? Het is warm.

[ Voor 15% gewijzigd door Hydra op 17-06-2020 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 00:06

ZaZ

Tweakers abonnee

Hydra schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:54:
Nou, dat was een enerverende dag. Om een of andere reden niet erg productief :D Biertje iemand? Het is warm.
Wit of bruin biertje? ;)

Lekker op de bank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Een Weizen graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Hydra schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:54:
Ben net neer geploft met een weizen in het zonnetje, gelukkig ook weer wat nog niet gecommite code terug gevonden op m'n andere flap, dus ook nog buitengewoon productief :9B.

[ Voor 30% gewijzigd door gekkie op 17-06-2020 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Koenvh schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:53:
Bootstrap 5 alpha is uitgebracht, en een van de wijzigingen is dat ze geen ondersteuning meer bieden voor Internet Explorer. Ik vroeg me af, hoe zit dat bij de mede-Tweakers? Kunnen jullie redelijkerwijs kiezen om Internet Explorer niet meer te ondersteunen? Want ik merk dat het aandeel Internet Explorer (11) weliswaar steeds kleiner wordt, maar vaak nog steeds te groot is om niet meer te ondersteunen.
Je zou toch hopen dat overheid en co onderhand dan wel dual-browser is.
Eentje (IE) voor de kansloze legacy intranet meuk.
Andere voor het grote boze internet (cq wat modernere intranet applicaties).

Ook al moet ik bekennen dat ik ook nog een windows xp VM heb rondslingeren op met whooping activex ip-camera settings te kunnen wijzigen :X.

[ Voor 10% gewijzigd door gekkie op 17-06-2020 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Vanavond maar eens kijken of ik tussen het onweer door wat kan punniken met m'n nieuwe stukje toys of boys: https://wiki.seeedstudio.com/ReSpeaker_Mic_Array_v2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Bij de meeste projecten/bedrijven waar ik voor gewerkt heb houden ze de support cycle van MS zelf aan, maar ik zie wel een kentering dat hoewel het nog supported is, er niet veel aandacht meer besteed wordt om het ook 100% hetzelfde te laten zijn. Meestal is functioneel, en enigsinds lijkend wel voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
:|, niet mijn smaak. Ik pak lekker een zelf gebrouwen New England IPA :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:51
gekkie schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:07:
Eentje (IE) voor de kansloze legacy intranet meuk.
Andere voor het grote boze internet (cq wat modernere intranet applicaties).

Ook al moet ik bekennen dat ik ook nog een windows xp VM heb rondslingeren op met whooping activex ip-camera settings te kunnen wijzigen :X.
Reken er maar niet op.
Bij een klant van mij moeten we nog IE11 ondersteunen ivm overheid :(
Het is al wat dat we niet nog oudere meuk moeten ondersteunen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
gekkie schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:07:
"Nee dan raken de gebruikers in de war" of "Nee, IT support geen Chrome want dat is onveilig".

Ja echt. Beiden heb ik gehoord als reden om op een IE versie te blijven die nog ActiveX gebruikt.

Oh ja; en daarvoor hadden ze ook Windows XP nodig, want nieuwere versies ondersteunden die antieke IE niet :D

Hoop dat ze daar nu wel voorbij zijn, dat was 10 jaar terug ofzo.

[ Voor 19% gewijzigd door Hydra op 17-06-2020 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-10 15:39
Aangezien sommige klanten van ons maar eens in de 5-10 jaar productie plat willen/kunnen leggen (olieraffinaderij bijvoorbeeld), moeten we af en toe creatief zijn. Dus dan maar een extra beeldscherm in de controlekamer ofzo.

LinkedIn - Collega worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esv77
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-07 14:12
Verschilt heel erg per klant bij ons, voor sommige klanten is het heel flexibel bij andere klanten is er een policy waardoor ze niet zomaar van IE kunnen afstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esv77
Wat vinden jullie trouwens van de serverless beweging waar ik behoorlijk wat over tegen kom op Twitter?

[ Voor 4% gewijzigd door esv77 op 17-06-2020 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Achja uiteindelijk kunnen we daarna gelijk door naar Apple's safari waar men wel eens lijkt te denken dat webapps niet erg goed gaan zijn voor de bottomline, dus dan maar wat minder snel dingen implementeren (in combi met geen andere browser engines toestaan uiteraard).
Aan iemand op windows xp kun je op zich nog wel uitleggen dat het aan die antieke meuk ligt.
Bij iemand die krom heeft gelegen voor z'n helemaal te blitse iphone gaat dat soms wat lastiger.

[ Voor 26% gewijzigd door gekkie op 17-06-2020 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Woy schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:33:
:|, niet mijn smaak. Ik pak lekker een zelf gebrouwen New England IPA :9
Pale ale lag er ook, welliswaar niet zelf gebrouwen, maarja moet toch keuzes maken.
Één biertje op de nuchtere maag in het zonnetje sloeg al wel genoeg in :9, beetje net als het gedonder waar de zon inmiddels al weer plaats voor heeft gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Safari is het nieuwe IE11 bij ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-10 14:40
esv77 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:16:
Wat vinden jullie trouwens van de serverless beweging waar ik behoorlijk wat over tegen kom op Twitter?
Wij hebben hier op werk een mooi aantal serverless applicaties draaien. Het heeft zijn use case. Veel situaties waarbij we eenvoudig een handjevol entiteiten willen opslaan en door verschillende applicaties willen laten gebruiken - website en api voor iOS/Android apps bv - en dan is het een uitstekende oplossing. En het schaalt als de brandweer. Als er een keer een piek is, dan wordt er automatisch bijgeschaald.

Maar het heeft zijn grenzen. We zijn momenteel aan het overwegen een serverless applicatie toch maar naar een daemonized applicatie om te zetten, omdat serverless applicaties out-of-the-box geen state hebben. In sommige gevallen is dat wel handig en/of wenselijk. En naar mate je applicatie grote wordt vind ik de architectuur rond serverless onoverzichtelijk worden, maar dat kan ook aan onze provider (AWS) liggen.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-10 09:54

Sebazzz

3dp

Geen ervaring mee, maar het proeft voor mij als voornamelijk vendor lock-in naar een specifieke cloudprovider toe. Ik zal het vast fout hebben.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Serverless kan z'n nut hebben. Zelf heb ik het bij een klant gebruikt voor een scheduled sync tussen twee applicaties, waarbij de sync zelf geen state nodig heeft maar alleen een vlaggetje van waar die was gebleven. Dit staat in een Azure Function en het vlaggetje wordt bijgehouden in een Azure KeyVault. Dat loopt prima.
Mocht de API waar ik uitlees webhooks gaan aanbieden dan zou het nog wat meer waarde hebben. In elk geval zou dat een relatief kleine change zijn.

Vendor lock-in is een beetje hoe je het vormgeeft. Het entrypoint is vendor-specifiek ja. De logica is gewoon in C# geschreven en daar kom je geen Azure in tegen. Bij een vendor-change (of voor mijn part het willen draaien op een self-hosted omgeving) is het een kwestie van de entry/config wijzigen en klaar.

Maar het is natuurlijk niet 'de oplossing voor alles', wat het soms wel lijkt als je de enthousiastelingen volgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Het is erg leuk voor simpele asynchrone taken, of dingen waar je niet continue capaciteit voor nodig hebt. Bijvoorbeeld als je af en toe een zooi berichten op een queue in een DB moet proppen. Of relatief simpele API calls die met grote spikes komen; uren niks en dan een spike van 1000 ofzo.

Het grote voordeel is dat ze volledig automatisch op en naar beneden schalen. Het nadeel is eigenlijk dat het extreme micro-services zijn: je kunt geen afhankelijkheden hebben tussen de 'functions'.

Het is een extra tool met voor en nadelen, niks anders. Heb er zelf gebruik van gemaakt en het is wel echt cool. Vooral omdat het event based is en vrijwel alles op Google of AWS events kan maken als er 'iets' gebeurd. Voorbeeld is een nieuw object op S3, een nieuw record in DynamoDB, noem het maar op. Het is dus altiijd event gebaseerd.

M.i. is het zo'n dingetje als docker; je hebt het niet altijd nodig maar het is wel belangrijk te weten wat het is en hoe het werkt. Vooral als je al bij een cloudprovider als AWS of Google je spullen hebt draaien.

[ Voor 9% gewijzigd door Hydra op 18-06-2020 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Sebazzz schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 08:35:
Geen ervaring mee, maar het proeft voor mij als voornamelijk vendor lock-in naar een specifieke cloudprovider toe. Ik zal het vast fout hebben.
Met het serverless framework valt dat heel erg mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
wackmaniac schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 08:28:
[...]

Wij hebben hier op werk een mooi aantal serverless applicaties draaien. Het heeft zijn use case. Veel situaties waarbij we eenvoudig een handjevol entiteiten willen opslaan en door verschillende applicaties willen laten gebruiken - website en api voor iOS/Android apps bv - en dan is het een uitstekende oplossing. En het schaalt als de brandweer. Als er een keer een piek is, dan wordt er automatisch bijgeschaald.

Maar het heeft zijn grenzen. We zijn momenteel aan het overwegen een serverless applicatie toch maar naar een daemonized applicatie om te zetten, omdat serverless applicaties out-of-the-box geen state hebben. In sommige gevallen is dat wel handig en/of wenselijk. En naar mate je applicatie grote wordt vind ik de architectuur rond serverless onoverzichtelijk worden, maar dat kan ook aan onze provider (AWS) liggen.
Het ligt er ook een beetje aan wat je met 'serverless' bedoelt. Heel vaak heeft men het simpelweg over het zogenaamde 'FaaS' als tegenhanger van containers, dus lock-in varianten als Azure Functions, AWS Lambda's en Cloud Functions of het wat meer platformagnostische serverless framework.
Ik werk wel redelijk wat met allerhande serverless spul in AWS op het moment. Vendor lock-in boeit toch niet, want het is weer zo'n 'zo hoog mogelijk in de stack' klant. Dan heb je naast FaaS ook nog de serverless varianten van messaging als SQS / SNS, serverless varianten van database als DynamoDB of Aurora, serverless varianten van containers met Fargate en ga zo maar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:57
Ligt het aan mij of beginnen recruiters de laatste tijd weer stukken actiever te worden. Hoop van dit soort meuk wat in steeds grotere aantallen langs lijkt te komen:
Jouw profiel spreekt mij erg aan en ik zou graag in contact komen.
Zullen wij connecten?
How about no.

Allemaal recruitement bedrijven die mijn CV willen hoarden ofzo.

[ Voor 10% gewijzigd door WernerL op 18-06-2020 10:35 ]

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Hebben jullie überhaupt geen ondersteuning voor IE11 meer, of zijn er dingen die in IE wel werken, en in Safari niet? Helaas kun je op iOS niet om Safari heen.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esv77
Ah oké cool dus echt iets wat je naast de huidige oplossingen kan gebruiken maar geen vervanging ervan. Die schaalbaarheid klinkt voor sommige use cases wel erg nice ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Connecten ?!?
Een bitje afstand houden graag, andere halve bit om precies te zijn, tsss :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
esv77 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:08:
Ah oké cool dus echt iets wat je naast de huidige oplossingen kan gebruiken maar geen vervanging ervan. Die schaalbaarheid klinkt voor sommige use cases wel erg nice ja.
In mijn geval is het deels wel degelijk een vervanging. Het project waar ik nu aan werk krijgt redelijk wat data aangeleverd in kleine berichtjes (~30-50 miljoen per dag). Die moeten zsm verwerkt worden wanneer de aanleveringen binnen redelijke marges (er slaan nog wel eens wat systemen in de keten op hol die zorgen voor een soort van interne DDoS }:| ) blijven. Dat soort asynchrone berichtverwerking bestaat uit een aantal kleine stapjes als archiveren voor auditing doeleinden, een anticorruptionlayer voor basale validatie / mappen naar een consistent intern formaat en het toepassen van wat basale businesslogica en het vastleggen van events in een database. Die stapjes kun je prima laten doen door een AWS Lambda, terwijl je SQS inzet (of AWS step functions eventueel) voor het (ont)koppelen van de stapjes.
Daarmee heb je een oplossing die heel snel kan schalen. Die lambda's stel je namelijk gewoon in op een maximaal aantal concurrent executions om te bepalen wat de maximale throughput is die je wilt ondersteunen. Is er geen aanlevering dan zijn je kosten praktisch nul, komen er bakken data binnen, dan draait de boel op maximale capaciteit. Door gebruik te maken van SQS en DynamoDB zorg je ook dat je geen externe bottlenecks creëert. Wat je namelijk nog wel eens ziet is dat mensen zo'n serverless function bouwen die als een idioot kan schalen, maar die wel afhankelijk maken van externe services / databases die niet helemaal opgezet zijn volgens de schaal maar raak voor een knaak gedachte met als gevolg dat je die databases of exteren services overlaadt en je systeem alsnog vastloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esv77
Mugwump schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:34:
[...]

In mijn geval is het deels wel degelijk een vervanging. Het project waar ik nu aan werk krijgt redelijk wat data aangeleverd in kleine berichtjes (~30-50 miljoen per dag). Die moeten zsm verwerkt worden wanneer de aanleveringen binnen redelijke marges (er slaan nog wel eens wat systemen in de keten op hol die zorgen voor een soort van interne DDoS }:| ) blijven. Dat soort asynchrone berichtverwerking bestaat uit een aantal kleine stapjes als archiveren voor auditing doeleinden, een anticorruptionlayer voor basale validatie / mappen naar een consistent intern formaat en het toepassen van wat basale businesslogica en het vastleggen van events in een database. Die stapjes kun je prima laten doen door een AWS Lambda, terwijl je SQS inzet (of AWS step functions eventueel) voor het (ont)koppelen van de stapjes.
Daarmee heb je een oplossing die heel snel kan schalen. Die lambda's stel je namelijk gewoon in op een maximaal aantal concurrent executions om te bepalen wat de maximale throughput is die je wilt ondersteunen. Is er geen aanlevering dan zijn je kosten praktisch nul, komen er bakken data binnen, dan draait de boel op maximale capaciteit. Door gebruik te maken van SQS en DynamoDB zorg je ook dat je geen externe bottlenecks creëert. Wat je namelijk nog wel eens ziet is dat mensen zo'n serverless function bouwen die als een idioot kan schalen, maar die wel afhankelijk maken van externe services / databases die niet helemaal opgezet zijn volgens de schaal maar raak voor een knaak gedachte met als gevolg dat je die databases of exteren services overlaadt en je systeem alsnog vastloopt.
Oh dat klinkt gaaf. :o
En hoe koppel je die losse lambda's dan weer? Doe je dat dan met een message broker ertussen? Oh of is SQS daarvoor. Ziet er aardig complex uit wel maar wel vet. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Koenvh schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:05:
[...]

Hebben jullie überhaupt geen ondersteuning voor IE11 meer, of zijn er dingen die in IE wel werken, en in Safari niet? Helaas kun je op iOS niet om Safari heen.
Safari doet heel veel PWA gerelateerde dingen gewoon niet chill/goed (zo hebben wij erg veel gedoe om bijvoorbeeld "add to homescreen" goed te laten functioneren, volgens mij omdat cookies etc niet worden meegenomen) en ze lijken PWA's ook actief tegen te werken. En juist PWA's kunnen heel interessant zijn voor bedrijven omdat het een goede gebruikerservaring kan leveren die app-achtig is, maar zonder install en met maar 1 code base voor mobile en desktop, alleen dan moet iedereen het wel goed ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Koenvh schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:05:
[...]

We hebben meerdere apps. Voor de meest ingewikkelde SPA ondersteunen we geen IE11 meer. Maar we lopen tegen het feit aan dat Safari gewoon consequent dingen upfuckt met CSS, waar Chrome en Firefox het wel goed doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
esv77 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:39:
[...]

En hoe koppel je die losse lambda's dan weer? Doe je dat dan met een message broker ertussen?
Yep, dat is dus SQS. ;)
Dat is dus ook weer 'serverless' dus eigenlijk doe je niet veel meer dan een queue aanmaken. Het hele beheer van de message broker is voor je weggeabstraheerd en je betaalt eigenlijk enkel nog per lees- / schrijfactie. Dat gaat al wel vrij snel in de kosten lopen, dus wij gebruiken wel waar mogelijk / nodig de batchvarianten waarbij je tot 10 berichten per keer kan lezen / schrijven.
Als je reguliere queues gebruikt, dan schaalt het eigenlijk vrijwel oneindig (voor onze behoeften iig). Je hebt ook nog FIFO queues voor zaken als ordering en exactly once delivery die een stuk beperkter zijn qua throughput, maar in mijn ogen moet je schaalbare message processing gewoon lekker idempotent maken. Je kunt wel leuk je message broker alles precies één keer laten aanleveren, maar het komt in de praktijk gewoon regelmatig voor dat (bulk)processen bij aanleverende systemen klappen en herstarten, waardoor je als nog dubbele aanleveringen krijgt.

Nadeel van SQS an sich is wel dat de berichtgrootte is beperkt tot 256kb. Op zich geen ramp, maar dat betekent wel dat je naar alternatieve oplossingen moet kijken indien berichten ook (incidenteel) groter kunnen zijn dan 256kb.

Edit: Het is ook niet per definitie veel complexer dan 'traditionele verwerking' in ons geval hoor. We hadden altijd al message queues voor ontkoppeling tussen delen van het proces (in ActiveMQ) en feitelijk werd het consumeren van berichten ook gewoon gedaan door stukjes code, maar dan in de vorm van Message Driven Beans in enorme monolitische applicaties op logge applicatieservers. Kwam toevallig laatst nog een Twitterdraadje tegen waarin ook wat werd geklaagd over de 'complexiteit' van serverless architecturen met wat AWS plaatjes. En ja als je 5 losse Lambda's met Queues tekent zijn dat meer icoontjes dan wanneer je 5 queues tekent en die allemaal verbindt aan slechts één applicatieserver, maar daarin abstraheer je dan feitelijk alle onderliggende complexiteit gewoon weg. Vergeet ook niet dat je bij Lambda's en SQS allerhande monitoring en logging gewoon out-of-the box krijgt en dat door zaken zichtbaar uit elkaar te trekken het veel makkelijker is om eventuele bottlenecks in je proces te signaleren. In oude on-premise systemen die wij nog beheren zie je vaak dat er performance issues zijn op die gigantische applicatieservercluster waardoor berichtverwerking tot stilstand komt en het aloude 'have you tried turning it off and on again?' maar letterlijk gescript is omdat dat vaak het probleem oplost en men al maanden tevergeefs heeft proberen te achterhalen waar nou de bottleneck zit. :P

[ Voor 32% gewijzigd door Mugwump op 18-06-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esv77
Mugwump schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:49:
[...]

Yep, dat is dus SQS. ;)
Dat is dus ook weer 'serverless' dus eigenlijk doe je niet veel meer dan een queue aanmaken. Het hele beheer van de message broker is voor je weggeabstraheerd en je betaalt eigenlijk enkel nog per lees- / schrijfactie. Dat gaat al wel vrij snel in de kosten lopen, dus wij gebruiken wel waar mogelijk / nodig de batchvarianten waarbij je tot 10 berichten per keer kan lezen / schrijven.
Als je reguliere queues gebruikt, dan schaalt het eigenlijk vrijwel oneindig (voor onze behoeften iig). Je hebt ook nog FIFO queues voor zaken als ordering en exactly once delivery die een stuk beperkter zijn qua throughput, maar in mijn ogen moet je schaalbare message processing gewoon lekker idempotent maken. Je kunt wel leuk je message broker alles precies één keer laten aanleveren, maar het komt in de praktijk gewoon regelmatig voor dat (bulk)processen bij aanleverende systemen klappen en herstarten, waardoor je als nog dubbele aanleveringen krijgt.

Nadeel van SQS an sich is wel dat de berichtgrootte is beperkt tot 256kb. Op zich geen ramp, maar dat betekent wel dat je naar alternatieve oplossingen moet kijken indien berichten ook (incidenteel) groter kunnen zijn dan 256kb.

Edit: Het is ook niet per definitie veel complexer dan 'traditionele verwerking' in ons geval hoor. We hadden altijd al message queues voor ontkoppeling tussen delen van het proces (in ActiveMQ) en feitelijk werd het consumeren van berichten ook gewoon gedaan door stukjes code, maar dan in de vorm van Message Driven Beans in enorme monolitische applicaties op logge applicatieservers. Kwam toevallig laatst nog een Twitterdraadje tegen waarin ook wat werd geklaagd over de 'complexiteit' van serverless architecturen met wat AWS plaatjes. En ja als je 5 losse Lambda's met Queues tekent zijn dat meer icoontjes dan wanneer je 5 queues tekent en die allemaal verbindt aan slechts één applicatieserver, maar daarin abstraheer je dan feitelijk alle onderliggende complexiteit gewoon weg. Vergeet ook niet dat je bij Lambda's en SQS allerhande monitoring en logging gewoon out-of-the box krijgt en dat door zaken zichtbaar uit elkaar te trekken het veel makkelijker is om eventuele bottlenecks in je proces te signaleren. In oude on-premise systemen die wij nog beheren zie je vaak dat er performance issues zijn op die gigantische applicatieservercluster waardoor berichtverwerking tot stilstand komt en het aloude 'have you tried turning it off and on again?' maar letterlijk gescript is omdat dat vaak het probleem oplost en men al maanden tevergeefs heeft proberen te achterhalen waar nou de bottleneck zit. :P
Ja dat diagram was ik ook tegengekomen op Twitter ja, zag er wel wat indrukwekkend uit zo op het eerste gezicht. :P Maar het klinkt wel erg vet allemaal, bij mijn vorige stage gewerkt met micro services en RabbitMQ dat vond ik al erg indrukwekkend. :+

Geen idee eigenlijk of het bedrijf waar ik nu aan het afstuderen ben en binnenkort ga werken al iets doen met "serverless" eigenlijk, ik weet wel dat ze met FireBase werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedgin
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-01-2022
Ugh. Debuggen in Atmel Studio met code die vooral uit macro's bestaat in geen pretje.

'Step into'
-> springt 10 regels verder :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
esv77 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:03:
[...]

Ja dat diagram was ik ook tegengekomen op Twitter ja, zag er wel wat indrukwekkend uit zo op het eerste gezicht. :P Maar het klinkt wel erg vet allemaal, bij mijn vorige stage gewerkt met micro services en RabbitMQ dat vond ik al erg indrukwekkend. :+

Geen idee eigenlijk of het bedrijf waar ik nu aan het afstuderen ben en binnenkort ga werken al iets doen met "serverless" eigenlijk, ik weet wel dat ze met FireBase werken.
Ach, laat je ook niet afschrikken door achitectuurdiagrammen hoor, daar leer je wel doorheen kijken. De wat grootschaligere IT-oplossingen zijn nou eenmaal vaak ook redelijk complex en in de loop der jaren gegroeid waardoor het al snel overweldigend lijkt. Stel je begint met een simpele webapplicatie met een SQL database eronder. Feitelijk teken je die als een diagram met twee blokje, lekker overzichtelijk. Dan blijkt toch dat voor de zoekfunctionaliteit die SQL database niet meer voldoet en je daar iets als ElasticSearch wilt inzetten. Dat wil je dan misschien weer laten vullen door een procesje dat om de zoveel tijd op de achtergrond draait of zelfs triggert op basis van berichtjes die op een message broker worden gezet. Dat levert alweer een paar nieuwe blokjes op. Misschien krijg je wel enorm veel bezoekers die vaak hetzelfde bekijken waardoor je database heel zwaar belast wordt en besluit je iets van caching met Redis te gaan toevoegen, nog meer blokjes! En zo ga je van twee blokjes naar een heel indrukwekkend uitziend diagram. ;)

Binnen grote organisaties heb je dan ook nog wel eens een architectuurafdeling die vanuit hun ivoren toren vooral bezig lijkt te zijn met het produceren van zo complex mogelijke diagrammen die ze alleen zelf nog begrijpen omwille van het veiligstellen van hun eigen baan in plaats van doen wat een diagram eigenlijk moet doen, namelijk een simpel overzicht geven van een bepaald aspect van een systeem waarbij alle irrelevante details zijn weggelaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:52
Gropah schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:49:
[...]

Safari doet heel veel PWA gerelateerde dingen gewoon niet chill/goed (zo hebben wij erg veel gedoe om bijvoorbeeld "add to homescreen" goed te laten functioneren, volgens mij omdat cookies etc niet worden meegenomen) en ze lijken PWA's ook actief tegen te werken. En juist PWA's kunnen heel interessant zijn voor bedrijven omdat het een goede gebruikerservaring kan leveren die app-achtig is, maar zonder install en met maar 1 code base voor mobile en desktop, alleen dan moet iedereen het wel goed ondersteunen.
Natuurlijk werkt Apple met Safari actief PWAs tegen. Dat was 5 jaar geleden ook al bekend. Hun motto is immers "There's an app for that", niet "There's a website for that". Jouw website/PWA verdienen ze niks aan. Terwijl als je een app wilt maken je IIRC al flink in de buidel moet tasten voor development (want kan alleen op een Mac, en dan moet je ook nog een licentie kopen op hun development tools?). En als je vervolgens de app tegen betaling in de App Store wilt uitbrengen dan roomt Apple ook nog een mooi percentage van de inkomsten af. Om nog maar niet te beginnen over hun vaak stricte / absurde regels die van vandaag op morgen kunnen veranderen.

Zoals Apple nu dus ook weer in het nieuws komt:
nieuws: Apple weigert update e-maildienst Hey omdat optie voor in-app aankope...
https://timetoplayfair.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

RobertMe schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:31:
[...]

Natuurlijk werkt Apple met Safari actief PWAs tegen. Dat was 5 jaar geleden ook al bekend. Hun motto is immers "There's an app for that", niet "There's a website for that". Jouw website/PWA verdienen ze niks aan. Terwijl als je een app wilt maken je IIRC al flink in de buidel moet tasten voor development (want kan alleen op een Mac, en dan moet je ook nog een licentie kopen op hun development tools?). En als je vervolgens de app tegen betaling in de App Store wilt uitbrengen dan roomt Apple ook nog een mooi percentage van de inkomsten af. Om nog maar niet te beginnen over hun vaak stricte / absurde regels die van vandaag op morgen kunnen veranderen.

Zoals Apple nu dus ook weer in het nieuws komt:
nieuws: Apple weigert update e-maildienst Hey omdat optie voor in-app aankope...
https://timetoplayfair.com/
Je hebt zeker een punt hoor. Maar het wrange is dat juist Apple eigenlijk de originele bedenker was met het concept van de PWA kwam in 2007, voor de release van de originele iphone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wackmaniac
Funny story; onder water doet AWS "gewoon" aan polling op de SQS. Collega had privé wat zaken aan een SQS geknoopt, maar zette nog geen data op de queue. Maar er werden wel kosten gemaakt. Bleek te komen doordat AWS elke x tijd een read-actie uitvoerde om te kijken of er nieuwe items in de queue staan. Maar het blijft mooi speelgoed :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mugwump
wackmaniac schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:22:
[...]

Funny story; onder water doet AWS "gewoon" aan polling op de SQS. Collega had privé wat zaken aan een SQS geknoopt, maar zette nog geen data op de queue. Maar er werden wel kosten gemaakt. Bleek te komen doordat AWS elke x tijd een read-actie uitvoerde om te kijken of er nieuwe items in de queue staan. Maar het blijft mooi speelgoed :)
Klopt, dat staat ook wel ietwat verborgen vermeld in de documentatie. Ze raden namelijk Long Polling onder andere aan vanwege kostenreductie:
When the wait time for the ReceiveMessage API action is greater than 0, long polling is in effect. The maximum long polling wait time is 20 seconds. Long polling helps reduce the cost of using Amazon SQS by eliminating the number of empty responses (when there are no messages available for a ReceiveMessage request) and false empty responses (when messages are available but aren't included in a response).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:14
Hydra schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:46:
[...]

"Nee dan raken de gebruikers in de war" of "Nee, IT support geen Chrome want dat is onveilig".

Ja echt. Beiden heb ik gehoord als reden om op een IE versie te blijven die nog ActiveX gebruikt.

Oh ja; en daarvoor hadden ze ook Windows XP nodig, want nieuwere versies ondersteunden die antieke IE niet :D

Hoop dat ze daar nu wel voorbij zijn, dat was 10 jaar terug ofzo.
Er wordt in mijn ogen te vaak naar oude situaties gekeken en kennis blijft bij dit soort IT-beheerders vaak niet op pijl. Uitzonderingen daargelaten overigens, ik wil niet iedereen over een kam scheren maar zie dit in mijn (professionele) omgeving best vaak gebeuren. Omdat browser merk 'X' ooit slecht uit een test kwam, vinden we m nu nog steeds onveilig, het heeft dan vaak ook geen zin om de discussie aan te gaan, want overtuigen lukt toch niet.

Wij hebben een online (Citrix) werkomgeving (gelukkig heb ik zelf een laptop ipv een thin-client) van een grote partij die vindt dat Firefox te onveilig is en deze daarom niet beschikbaar wil stellen. Erg lastig voor onze testers van een cross-browser web-applicatie, waarbij onze klanten tegenwoordig toch vaak gebruik maken van een 'moderne browser' als Firefox en Chrome.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
@jbdeiman ik snap vooral niet waarom managers met dat soort dingen akkoord gaan. Dat het gewoon echt noodzakelijk is om ook te testen op Firefox lijkt mij nogal evident; dit niet doen heeft impact op de gebruikerservaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
Hydra schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:51:
@jbdeiman ik snap vooral niet waarom managers met dat soort dingen akkoord gaan. Dat het gewoon echt noodzakelijk is om ook te testen op Firefox lijkt mij nogal evident; dit niet doen heeft impact op de gebruikerservaring.
Klopt, ik snap t ook niet, maar we hebben ermee te dealen, heb gelukkig de manager weten te overtuigen voor onze testers te zorgen dat ze niet in de online omgeving hoeven te werken (biedt ook meer mogelijkheden om te stoeien met test-automation enzo), maar een laptop hebben gekregen voor hun werk.
Maar veel managers zijn onwetend en vinden dat een browser een browser is, waardoor zij het belang van iets dergelijks onderschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
jbdeiman schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:49:

Wij hebben een online (Citrix) werkomgeving (gelukkig heb ik zelf een laptop ipv een thin-client) van een grote partij die vindt dat Firefox te onveilig is en deze daarom niet beschikbaar wil stellen. Erg lastig voor onze testers van een cross-browser web-applicatie, waarbij onze klanten tegenwoordig toch vaak gebruik maken van een 'moderne browser' als Firefox en Chrome.
Hebben jullie dan niet iets als browserstack om alle browsers te testen? Om nu alle browsers op je eigen machine te installeren lijkt me nu ook weer zo wat. (nog los van dan je ook makkelijk mobiele browsers will kunnen testen en er meerdere browsers zij die aan een is zitten gebonden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
RagingPenguin schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:26:
[...]

Hebben jullie dan niet iets als browserstack om alle browsers te testen? Om nu alle browsers op je eigen machine te installeren lijkt me nu ook weer zo wat. (nog los van dan je ook makkelijk mobiele browsers will kunnen testen en er meerdere browsers zij die aan een is zitten gebonden)
Hebben we tegenwoordig wel, maar als je iets moet reproduceren (die taak ligt bij ons bij de tester in samenwerking met de service-desk), waarbij die reproductie bij browserspecifieke issues erg belangrijk is om ontwikkelaars verder te helpen.
Het gaat dus niet per se om het testwerk zelf, maar juist om te zorgen dat ontwikkelaars met de juiste informatie aan de slag kunnen en die zo efficiënt mogelijk te laten werken. Gelukkig komen dergelijke issues t.a.v. Firefox niet heel vaak voor, maar aangezien die vrij veel gebruikt wordt voor de applicatie, is het wel wenselijk gemelde issues te kunnen controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:47
esv77 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:39:
[...]

En hoe koppel je die losse lambda's dan weer? Doe je dat dan met een message broker ertussen? Oh of is SQS daarvoor. Ziet er aardig complex uit wel maar wel vet. :P
Naast SQS kan je ook allerlei andere events gebruiken als trigger om Lambda functies aan elkaar te koppelen. Je kan bijvoorbeeld de Lambda laten draaien voor nieuwe Items in een DynamoDB-tabel, of voor nieuwe bestanden in een S3-bucket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wackmaniac
Ja, de hoeveelheid triggers lijkt eindeloos. Eigenlijk elke service die AWS aanbiedt is wel aan een lambda te knopen heb ik het idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
Eärendil schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:56:
[...]

Naast SQS kan je ook allerlei andere events gebruiken als trigger om Lambda functies aan elkaar te koppelen. Je kan bijvoorbeeld de Lambda laten draaien voor nieuwe Items in een DynamoDB-tabel, of voor nieuwe bestanden in een S3-bucket.
En met cloudwatch en tegenwoordig eventbridge kun je helemaal los gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esv77
En kan je ook door een bug onbedoeld hele hoge kosten krijgen als er steeds een lambda wordt getriggered?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Nog nooit zoveel het woord "account" moeten typen in code deze dag. Naarmate de dag vorderde werd het soms "acunt" of ook een keer "acoconut"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mugwump
esv77 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:29:
En kan je ook door een bug onbedoeld hele hoge kosten krijgen als er steeds een lambda wordt getriggered?
Yep, dat kan absoluut, dus daarmee moet je uitkijken. Nou zijn lambda's niet wereldschokkend duur, maar als je ze bijvoorbeeld op een SQS queue met oneindige retries zou abonneren en je hebt een foutje in de code waardoor ze elke keer weer opnieuw falen, dan loopt het aardig op.
Bij AWS zijn het overigens vaak eerder onverwachte dingen die je rekening omhoog jagen. Bijna alles wat wij doen is bijvoorbeeld encrypted at rest middels AWS KMS (key management service). Op een gegeven moment gingen de alarmbellen af toen we productiestromen door het systeem lieten lopen omdat die KMS kosten door het dak schoten. Kleine config kwestie waardoor die keys slechts één keer per uur opnieuw worden opgevraagd maakte een verschil van 200 euro per dag naar nog slechts 20 cent ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-10 17:53
armageddon_2k1 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:42:
Nog nooit zoveel het woord "account" moeten typen in code deze dag. Naarmate de dag vorderde werd het soms "acunt" of ook een keer "acoconut"
Tijd voor een IDE met auto-complete? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Jory schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:49:
[...]

Misschien was @armageddon_2k1 wel documentatie aan het schrijven? Kunnen genoeg redenen zijn waarom een developer veel schrijft zonder dat het code is.

En daarnaast, persoonlijk, meestal type ik alsnog veel zelf. Negen van de tien keer type ik gevoelsmatig dan dat ik een stuk moet typen, controleren of de autocomplete aangeeft wat ik wil hebben, en dan bevestigen. IDE is een afgeleide van Intellij, waarvan ik de naam niet durf te noemen :+. Waarvan ik ook bergen handige features wel gebruik, maar autocomplete echt een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-10 02:38

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ikzelf gebruik de autocomplete eigenlijk vooral voor de langere namen, en dan vind ik het vooral handig dat fatsoenlijke ReSharper/IntelliJ het mogelijk maakt alleen de hoofdletters van een functie te typen, waardoor je vrij blindelings erop kan vertrouwen. "FOD" <Enter> => "FirstOrDefault" bijvoorbeeld. Ik heb dan wel weer een hekel aan auto-formatting tijdens het typen, waardoor je ineens driedubbele aanhalingstekens of brackets krijgt. Dat gaat niet in alle editors even goed.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
F.West98 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:39:
Ikzelf gebruik de autocomplete eigenlijk vooral voor de langere namen, en dan vind ik het vooral handig dat fatsoenlijke ReSharper/IntelliJ het mogelijk maakt alleen de hoofdletters van een functie te typen, waardoor je vrij blindelings erop kan vertrouwen. "FOD" <Enter> => "FirstOrDefault" bijvoorbeeld. Ik heb dan wel weer een hekel aan auto-formatting tijdens het typen, waardoor je ineens driedubbele aanhalingstekens of brackets krijgt. Dat gaat niet in alle editors even goed.
Voor lange woorden is autocomplete uiteraard wel handig ja. Maar ik neem me persoonlijk niet snel de moeite om die (camelized) "shortcuts" uit het hoofd te leren daarvoor. Maar bij relatief korte woorden doe ik ze gevoelsmatig sneller zelf typen dan de autocomplete in de gaten houden of die de juiste optie geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Google Cloud's Identity-Aware Proxy is wel een beest zeg. Snap niet hoe ik nu mijn Cypress tests kan draaien met dit er voor. Ik zie dat je een service-account kunt aanmaken maar dan mot je een bearer token voor alle requests doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Jory schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:49:
[...]

Ik zit al kneedeep in Jetbrains ;)

In dit geval was het bij documentatie van onze API in Markdown. Kan je je afvragen of Markdown code is natuurlijk.....eerlijk gezegd niet.

@alienfruit Een bearer token voor alle request is toch niet zo’n gekke gedachte?

[ Voor 23% gewijzigd door armageddon_2k1 op 19-06-2020 07:25 ]

Pagina: 1 ... 64 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.