"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Dat is inderdaad wel een flinkeMugwump schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:49:
[...]
Hier, een droogkloot.
YouTube: Herman Finkers | Mooi Kloten
En ook ooit nog eens met de trein langs kloten geweest
Tijd om maar eens voor 19 cent de kilometer geheel belasing vrij 5 meter naar de keuken te lopen qua woonwerkverkeer
[ Voor 15% gewijzigd door gekkie op 01-04-2020 17:04 ]
Ik leef met je mee. Begin nu ook de indruk te krijgen dat van 1 april naar 1 juni binnenkort ook afstel gaat komen. En bij mij is het helaas januari 2019, dus binnenkort dagdag UWV.alienfruit schreef op woensdag 1 april 2020 @ 22:33:
Bah, mijn nieuwe werkgever heeft mijn baan herroepen door de Coronavirus-crisis. Zit ik nog steeds zonder baan 🤬 Nu zit ik al sinds begin Januari zonder baan en een nieuwe baan vinden zal nu niet makkelijker worden
Ach gelukkig wordt het zondag mooi weer, lekker alleen in de tuin maar eens de BBQ aanslingeren.
Wel kut voor je hoor, maar jij hebt toch al wel een behoorlijk track record? Dan kan je toch gewoon bij een klein software huisje voor een half jaartje aan de slag of iets dergelijks? Ik heb in het afgelopen jaar op feestjes e.d. al iets van 4 aanbiedingen gehad van CEO's met kleine bedrijven (+-20 man) die gewoon roepen "kom voor mij werken en ik betaal je meer dan jouw huidige werkgever"alienfruit schreef op woensdag 1 april 2020 @ 22:33:
Bah, mijn nieuwe werkgever heeft mijn baan herroepen door de Coronavirus-crisis. Zit ik nog steeds zonder baan 🤬 Nu zit ik al sinds begin Januari zonder baan en een nieuwe baan vinden zal nu niet makkelijker worden
Dat is niet omdat ik uitzonderlijk goed ben, maar meer omdat het aanbod van seniors redelijk schaars is voor dat soort clubs.
Volgens mij als je gewoon redelijk snel genoegen neemt met het salaris wat aangeboden wordt, dan liggen de banen voor het oprapen in onze sector. Beats een uitkering op alle vlakken.
Lekker op de bank
Issue is dat veel bedrijven gewoon weg geen sollicitaties meer doen of mensen aannemen. Aangezien er nauwelijks nog mensen op kantoor komen (het mag gewoon niet meer eigenlijk dus ja), is het ook lastig voor een nieuwe werkgever om je maar van afstand aan de slag te laten gaan.ZaZ schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 02:22:
Volgens mij als je gewoon redelijk snel genoegen neemt met het salaris wat aangeboden wordt, dan liggen de banen voor het oprapen in onze sector. Beats een uitkering op alle vlakken.
Uiteraard zullen hier wel uitzonderingen op te vinden zijn, maar die lijken mij op dit moment erg schaars. Van honderden nieuwe vacatures per dag begin februari is het gegaan naar misschien een handvol per week nu, wat ik kan zien.
Daarbij zie je nu dat steeds meer bedrijven aan het downscalen zijn of zelfs al werktijdverkorting hebben aangevraagd of gaan aanvragen. Dan gaan ze natuurlijk niet even nog iemand nieuws aannemen. Langzaamaan loopt de hele keten steeds verder tot stilstand. Met een reële kans dat eind april straks eind mei gaat worden kun je er zeker van zijn dat het alleen nog erger gaat worden.
Alsnog bedankt! Sorry, beetje laat maar had niet zo'n bijster goede week
Tech stack is een JavaScript derivaat. Ik vergeet telkens welk framework ze nu daadwerkelijk gebruiken, ik weet wel dat het closed source is dus niet iets dat ik even van YouTube of Udemy ga leren.
Voorlopig wordt het dus 1 juni de nieuwe startdatum. Hopelijk gaat dat wel lukken, anders wordt het toch lastig om op afstand te kunnen starten. Maar krijg nu als het goed is contract met die startdatum, dus in slechtste geval kom ik in de werktijdverkorting terecht (hoop het niet natuurlijk, ga liever weer aan het coderen).
On that note: Ik ben bezig (al een week of langer) om met Spring Security OAuth2 een REST api te maken. Wat een gekloot is dat zeg. Leuk dat die OAuth2 stack deprecated is, maar nu moet je in Spring Security 5 opeens met third party Authorization Servers aan de slag. En dat zijn echt draken van programma's, en helaas weinig info over te vinden (bijvoorbeeld een KeyCloak die niet standalone is heeft een json config van honderden regels, maar nul info hoe je die aanmaakt).
Gisteren na lang gekloot in ieder geval de legacy stack weer werkend gekregen. Eens kijken of we van hieruit JWT, JWK en uiteindelijk Spring Security 5 resource server werkend kunnen krijgen, in combinatie met de oude AS.
Mocht iemand hier recent ook mee bezig zijn geweest: ik sta open voor suggesties.
Kan navragen of wij extra handjes nodig hebben op het moment, dan kun je misschien (tijdelijk?) remote aan de bak. Stuur maar een DM als ik het moet navragen voor je.alienfruit schreef op woensdag 1 april 2020 @ 22:33:
Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info
Bijzonder, half jaar geleden met (nu na de nieuwste updates) Spring Boot 2.1.13 en daar werkte https://docs.spring.io/sp...ent/reference/htmlsingle/ doorlopen prima. Waar liep je zoal tegenaan dat dit niet meer werkte dan?Postman schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:46:
[...]
On that note: Ik ben bezig (al een week of langer) om met Spring Security OAuth2 een REST api te maken. Wat een gekloot is dat zeg. Leuk dat die OAuth2 stack deprecated is, maar nu moet je in Spring Security 5 opeens met third party Authorization Servers aan de slag. En dat zijn echt draken van programma's, en helaas weinig info over te vinden (bijvoorbeeld een KeyCloak die niet standalone is heeft een json config van honderden regels, maar nul info hoe je die aanmaakt).
Gisteren na lang gekloot in ieder geval de legacy stack weer werkend gekregen. Eens kijken of we van hieruit JWT, JWK en uiteindelijk Spring Security 5 resource server werkend kunnen krijgen, in combinatie met de oude AS.
Mocht iemand hier recent ook mee bezig zijn geweest: ik sta open voor suggesties.
Klopt helemaal, het is zo rond november vorig jaar dus opeens deprecated geworden. https://spring.io/blog/20...-oauth-2-0-roadmap-updateMerethil schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:32:
Bijzonder, half jaar geleden met (nu na de nieuwste updates) Spring Boot 2.1.13 en daar werkte https://docs.spring.io/sp...ent/reference/htmlsingle/ doorlopen prima. Waar liep je zoal tegenaan dat dit niet meer werkte dan?
Probleem is dus dat alle annotaties deprecated zijn, en sommige al vrij binnenkort helemaal niet meer gaan werken (denk aan RS). Nu is er wel sprake van een zeer groot verzet vanuit de community tegen dit besluit, helaas gaan ze het deprecated niet terug draaien (terecht overigens). En het pijnpunt zit hier dan in het ontbreken van de AS in Spring Security 5. Wellicht dat ze toch een oplossing hiervoor bedenken, echter is het nu al 4 maanden akelig stil hierover.
Waar ik tot dusver tegen aan loop is dat veel tutorials (die sowieso al schaar zijn met betrekking tot opzetten eigen AS) of niet meer werken vanwege achterhaalde stack, of compleet naar de archieven van het internet zijn verplaatst (ik noem een Baeldung). Nu heeft de Wayback Machine het probleem van de websites wel opgelost, gelukkig is veel daarin opgeslagen. Helaas zijn ook Git repo's offline gehaald of vervangen/verplaatst en dat maakt het lastiger (ik noem weer Baeldung aangezien die maar snippets posten i.v.m. dure cursussen).
Eigen AS met een RS en AngularJS (ja JS) is nu eindelijk gelukt naar veel geha(c)k (of eigenlijk klootviolen, maar goed...). Nu is de volgende stap de AS te voorzien van JWT en JWK zodat deze dan hopelijk aansluit op de nieuwe RS stack (wat in mijn onderzoek tot dusver wel zo lijkt te zijn). Dit is trouwens in de legacy stack (dus Spring Security OAuth2, ja die naamgeving is zeer verwarrend en helpt totaal niet met Google).
Ga nog wel even een kleine sidestep doen en toch maar die KeyCloak server optuigen. Dan kan ik met een beetje geluk in ieder geval de response daarvan onderscheppen en die analyseren zodat ik mijn eigen AS daarmee kan aanpassen.
Ook nog gevraagd: wat is een goede tool om de GET/POST requests die tussen 2 servers plaats vind (beide localhost met andere poort, ontwikkelomgeving dus) af te vangen voor analyse? De network inspector van FF is op dat punt namelijk compleet waardeloos. En de log output van Spring is weer net iets te uitgebreid (en mist zover ik kan zien zelfs op debug niveau de volledige request body incl. headers en de hele mikmak).
Ik heb al gezocht naar een open source (ik zoek iets gratis en geen trial) network monitor tools, maar vond zo niets zinvols. Of het was meteen weer zo uitgebreid dat ik eerst een cursus moet volgen, en daar heb ik dus even geen tijd voor.
Edit: lijkt dus dat er al zo'n soort van mogelijkheid in Spring zit genaamd Spring Actuator. https://developer.okta.co.../monitoring-with-actuator
[ Voor 2% gewijzigd door Postman op 03-04-2020 14:59 . Reden: Mijn eigen vraag beantwoorden ]
Ik merkte tijdens implementatie al dat er zo nu en dan een oude tutorial tussen zat idd. Fijn dat alles deprecated is in nieuwere versies van Spring BootPostman schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 14:27:
[...]
Klopt helemaal, het is zo rond november vorig jaar dus opeens deprecated geworden. https://spring.io/blog/20...-oauth-2-0-roadmap-update
Probleem is dus dat alle annotaties deprecated zijn, en sommige al vrij binnenkort helemaal niet meer gaan werken (denk aan RS). Nu is er wel sprake van een zeer groot verzet vanuit de community tegen dit besluit, helaas gaan ze het deprecated niet terug draaien (terecht overigens). En het pijnpunt zit hier dan in het ontbreken van de AS in Spring Security 5. Wellicht dat ze toch een oplossing hiervoor bedenken, echter is het nu al 4 maanden akelig stil hierover.
Waar ik tot dusver tegen aan loop is dat veel tutorials (die sowieso al schaar zijn met betrekking tot opzetten eigen AS) of niet meer werken vanwege achterhaalde stack, of compleet naar de archieven van het internet zijn verplaatst (ik noem een Baeldung). Nu heeft de Wayback Machine het probleem van de websites wel opgelost, gelukkig is veel daarin opgeslagen. Helaas zijn ook Git repo's offline gehaald of vervangen/verplaatst en dat maakt het lastiger (ik noem weer Baeldung aangezien die maar snippets posten i.v.m. dure cursussen).
Eigen AS met een RS en AngularJS (ja JS) is nu eindelijk gelukt naar veel geha(c)k (of eigenlijk klootviolen, maar goed...). Nu is de volgende stap de AS te voorzien van JWT en JWK zodat deze dan hopelijk aansluit op de nieuwe RS stack (wat in mijn onderzoek tot dusver wel zo lijkt te zijn). Dit is trouwens in de legacy stack (dus Spring Security OAuth2, ja die naamgeving is zeer verwarrend en helpt totaal niet met Google).
Ga nog wel even een kleine sidestep doen en toch maar die KeyCloak server optuigen. Dan kan ik met een beetje geluk in ieder geval de response daarvan onderscheppen en die analyseren zodat ik mijn eigen AS daarmee kan aanpassen.

Het was voor mij vooral een manier van checken hoe OAuth2 nou precies werkte en hoe ik het zou kunnen inzetten dus dat scheelt weer. Denk dat ik een volgende keer (of voor meer "permanente" oplossingen) niet zou kiezen voor het opzetten van een eigen AS als ik dit zo hoor.
Actuator is meer een zooi 'standaard' informatie / monitoring end-points. Wat wil je precies zien eigenlijk? Want je use case is nogal specifiek. Je kunt natuurlijk altijd een interceptor in je service hangen die precies logt wat jij wil loggen natuurlijk.Postman schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 14:27:
Ook nog gevraagd: wat is een goede tool om de GET/POST requests die tussen 2 servers plaats vind (beide localhost met andere poort, ontwikkelomgeving dus) af te vangen voor analyse? De network inspector van FF is op dat punt namelijk compleet waardeloos. En de log output van Spring is weer net iets te uitgebreid (en mist zover ik kan zien zelfs op debug niveau de volledige request body incl. headers en de hele mikmak).
Ik heb al gezocht naar een open source (ik zoek iets gratis en geen trial) network monitor tools, maar vond zo niets zinvols. Of het was meteen weer zo uitgebreid dat ik eerst een cursus moet volgen, en daar heb ik dus even geen tijd voor.
Edit: lijkt dus dat er al zo'n soort van mogelijkheid in Spring zit genaamd Spring Actuator. https://developer.okta.co.../monitoring-with-actuator
Als je wil weten hoe OAuth 2 precies werkt kun je sowieso het beste met een bestaande API integreren. Dus bijvoorbeeld gewoon met een API als Strava, Twitter, Spotify integreren. Dat is dan je AS; om te weten hoe het werkt heeft het weinig zin je eigen AS te implementeren.Merethil schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 14:59:
Ik merkte tijdens implementatie al dat er zo nu en dan een oude tutorial tussen zat idd. Fijn dat alles deprecated is in nieuwere versies van Spring Boot
Het was voor mij vooral een manier van checken hoe OAuth2 nou precies werkte en hoe ik het zou kunnen inzetten dus dat scheelt weer. Denk dat ik een volgende keer (of voor meer "permanente" oplossingen) niet zou kiezen voor het opzetten van een eigen AS als ik dit zo hoor.
Het is overigens volkomen logisch dat de AS support uit Spring verdwenen is; dat is enorm niche en ook nog eens erg project-specifiek.
Ik ben voor een side-project (wat wel een echt project is, ben dus zegmaar CTOPostman schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:46:
De mobiele app authoriseert dus met firebase en vraagt op / renewed een JWT. Deze wordt door mijn API geverifieerd en verder worden de claims daarin (user id o.a.) gewoon verder gebruikt. Een eigen AS implementeren is in de meeste gevallen tijdsverspilling, ook omdat je er eerlijk gezegd weinig van leert. Die dingen zijn of volledig project specifiek, of zo niet dan kun je beter een standaard tool als Firebase gebruiken.
[ Voor 55% gewijzigd door Hydra op 05-04-2020 15:58 ]
https://niels.nu
Ik heb het al eens gebruikt met Salesforce maar uiteindelijk kwam het daar neer op het opvragen van een token dat ik mee geef aan elk request daarna.Hydra schreef op zondag 5 april 2020 @ 15:49:
Als je wil weten hoe OAuth 2 precies werkt kun je sowieso het beste met een bestaande API integreren. Dus bijvoorbeeld gewoon met een API als Strava, Twitter, Spotify integreren. Dat is dan je AS; om te weten hoe het werkt heeft het weinig zin je eigen AS te implementeren.
Het is overigens volkomen logisch dat de AS support uit Spring verdwenen is; dat is enorm niche en ook nog eens erg project-specifiek.
Allemaal niet heel spannend, ik wilde juist weten wat elk onderdeel doet als je het zelf bouwt om zo de "inner workings" te leren. Nog steeds niet heel spannend want 99% zit in het framework, maar het was een grappige excercitie.
[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 08-04-2020 09:37 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ik gebruik al jaren Fiddler en ben er erg blij mee. Geen kosten. Heel handig om te zien wat er gebeurt op http niveau. https://www.telerik.com/fiddlerPostman schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 14:27:
[...]
Misschien moet je iets instellen voor verkeer localhost-localhost af te vangen, dat weet ik niet.
Wireshark is ook een aanrader, is wel wat gecompliceerder.
Als het een Windows machine is kan het ook nog gebeuren dan je niets ziet aangezien de localhost op Windows fake is.
Less alienation, more cooperation.
Met of zonder 'vreemde ligaturen'? Monospaced of niet?
Ik gebruik voor coden (doe ik niet vaak) over het algemeen Consolas, maar er waren al aardig wat opties en er zijn de afgelopen jaren nog (gratis) opties bijgekomen... Source Code Pro, JetBrains Mono, IBM Plex Mono, DejaVu Sans Mono, Input, PragmataPro, Monaco, Menlo, Courier New, Fira Code, Anonymous Pro, Go Mono, PT Mono...
[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 10-04-2020 09:52 ]
Het is inderdaad een Windows bak, dus dat wordt dan wel een dingetje met externe tools. Wist trouwens niet dat de localhost op Windows fake is, weer iets geleerd.Sandor_Clegane schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:25:
Als het een Windows machine is kan het ook nog gebeuren dan je niets ziet aangezien de localhost op Windows fake is.
Het enige wat je hoeft te doen is instellen bij de serververbindingen dat ze via een proxyserver moeten lopen - als ze geen autodetectie hebben.alwinuzz schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:30:
[...]
Misschien moet je iets instellen voor verkeer localhost-localhost af te vangen, dat weet ik niet.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
DejaVu Sans Mono, een deel van de rest bestond toen nog niet geloof ik.begintmeta schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 08:49:
Welke lettertypes gebruiken jullie eigenlijk?
Met of zonder 'vreemde ligaturen'? Monospaced of niet?
Ik gebruik voor coden (doe ik niet vaak) over het algemeen Consolas, maar er waren al aardig wart opties en er zijn de afgelopen jaren nog (gratis)(gratis) opties bijgekomen... Source Code Pro, JetBrains Mono, IBM Plex Mono, DejaVu Sans Mono, Input, PragmataPro, Monaco, Menlo, Courier New, Fira Code, Anonymous Pro...
En zonder 'vreemde ligaturen', ik vond dat op de een of andere manier toch te veel afleiden en niet mooi ogen ofzo. Maar goed ik vind ouderwetse ASCII smileys ook nog steeds buitengewoon prima, dus een geval apart vrees ik ;-p
Ik moet zeggen dat ik de ligaturen ook niet zo goed snap, het ziet er in veel gevallen wel 'mooier' uit zou ik zeggen, maar ik vind het niet echt functioneler, terwijl dat ook als een van de voordelen wordt genoemd. Misschien kan het wel wennen...gekkie schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:13:
[...]
DejaVu Sans Mono, een deel van de rest bestond toen nog niet geloof ik.
En zonder 'vreemde ligaturen', ik vond dat op de een of andere manier toch te veel afleiden en niet mooi ogen ofzo. Maar goed ik vind ouderwetse ASCII smileys ook nog steeds buitengewoon prima, dus een geval apart vrees ik ;-p
Verder lijkt me het lettertype van JetBrains namelijk best OK moet ik zeggen. Maar zolang de ligaturen niet overal, op elk OS & in alle software op een selectieve manier iut te zetten zijn, ga ik er niet aan beginnen.
Cascadia Codebegintmeta schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 08:49:

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.
Ik had voor de fun eens die ligatures aangezet en na een uurtje was ik ze al zo gewoon. Ieder z'n smaakbegintmeta schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:48:
[...]
Ik moet zeggen dat ik de ligaturen ook niet zo goed snap, het ziet er in veel gevallen wel 'mooier' uit zou ik zeggen, maar ik vind het niet echt functioneler, terwijl dat ook als een van de voordelen wordt genoemd. Misschien kan het wel wennen...
En ook een gebruiker van Fira Code, love it!

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Maar ben nu (vooral omdat ik ook in Jetbrains producten werk) overgestapt naar Jetbrains Mono, en die vind ik heerlijk! Ik heb hem nu ook als een 'los' font geïnstalleerd zodat ik hem overal kan gebruiken.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Exact expert nodig?
Comic Sans?RayNbow schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:44:
3x raden welk font ik bovenaan deze site gebruik...
[Afbeelding]
Cartoonist Hand?RayNbow schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:44:
3x raden welk font ik bovenaan deze site gebruik...
[Afbeelding]
🠕 This side up
Lijkt geen ondersteuning voor PHP te hebben https://www.jetbrains.com/lp/mono/Ryur schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:18:
Maar ben nu (vooral omdat ik ook in Jetbrains producten werk) overgestapt naar Jetbrains Mono, en die vind ik heerlijk! Ik heb hem nu ook als een 'los' font geïnstalleerd zodat ik hem overal kan gebruiken.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Goed excuus om een echte programmeertaal te leren!Matis schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:29:
[...]
Lijkt geen ondersteuning voor PHP te hebben https://www.jetbrains.com/lp/mono/
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
JetBrains ondersteunt geen Assembly hoorMugwump schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:30:
[...]
Goed excuus om een echte programmeertaal te leren!
🠕 This side up
En BrainFuck...
Wauw, dank daarvoor!
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Klinkt als mijn werkgeverMerethil schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:09:
Bij ons heeft één van de grootste klanten (toevallig de klant waar ik zat) alle uren naar 0 gedraaid voor externen. Daarna kwamen ze toch terug met "ja, we hebben nog 8 uur hiervoor nodig en 16 uur daarvoor". Gezien we 160 uur per week daar hadden zitten is de 30 uur die ze nu bieden een beetje karig dus zit er nog maar één man ipv vier.
Gelukkig was er voor mij een andere klant die zat te springen, maar als deze spulleboel lang doorgaat op deze manier zie ik het wel gebeuren dat ik niet meer bij mijn oorspronkelijke klant terug kom. Dat vind ik jammer, want ook ik heb daar geen afscheid kunnen doen en eigenlijk voelde het nog niet "klaar" daar.
Ben benieuwd hoe het allemaal gaat uitpakken. Ben allang blij dat ik gewoon kan werken en dus geld kan verdienen voor het bedrijf en dus indirect ook voor mijzelf.

Waarbij ik dan wel denk... liever de externen er uit, dan ik zelf

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Dat is geen programmeertaal, dat is masochisme in tekstvorm.
Mijn werkgever heeft deze week juist een overname gedaan. Nu zal dat natuurlijk ook niet over één nacht ijs zijn gegaan, maar het is wel een behoorlijk contrast.Motrax schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:09:
Klinkt als mijn werkgeverHier is nu alle focus op de cashflow. Grote investeringsprojecten stop gezet, de meeste externen er per direct uit.
Waarbij ik dan wel denk... liever de externen er uit, dan ik zelf![]()
Operator Mono.begintmeta schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 08:49:

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Zijn op zich ook wel twee verschillende zaken. Bij ons zijn alle mensen in hun proeftijd en mensen die zouden starten eruit gevlogen en merk je echt wel dat veel klanten terug- of afschalen, uitstel van betaling of korting willen en ga zo maar door.Matis schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:46:
[...]
Mijn werkgever heeft deze week juist een overname gedaan. Nu zal dat natuurlijk ook niet over één nacht ijs zijn gegaan, maar het is wel een behoorlijk contrast.
Ondanks dat zijn de onderhandelingen over een nieuwe overname nog in volle gang.
Ik heb Consolas ook nog eens met IBM Plex Mono vergeleken, en ben nu over op het laatste lettertype, m.n. vanwege de wat openere structuur en de wat radicaler verschillende cursieven
[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 11-04-2020 20:55 ]
Ik kwam er gisteren voor het eerste mee in aanraking. Heb vanochtend PhpStorm ingesteld op JB Mono met ligaturen aan. Voelde inderdaad even onwennig aan, maar ga er dinsdag professioneel mee aan de slag.begintmeta schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:45:
@ iedereen, interessant dat er toch behoorlijk wat mensen zijn die de programmeer-ligaturen fijn vinden. Ik heb het even geprobeerd (ik gebruik vooral R en python (als ik al iets gebruik)), maar vind het toch niet zo prettig moet ik zeggen.
Ik heb Consolas ook nog eens met IBM Plex Mono vergeleken, en ben nu over op het laatste lettertype, m.n. vanwege de wat openere structuur en de wat radicaler verschillende cursieven
Meest briljante toevoeging aan IntelliJ is toch wel dat ze nu waarschuwen als je minuten in plaats van maanden gebruikt in een date format string.
Mugwump schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 18:50:
Meest briljante toevoeging aan IntelliJ is toch wel dat ze nu waarschuwen als je minuten in plaats van maanden gebruikt in een date format string.
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Ik denk dat dit ook wel een beetje van de programmeertaal afhangt. Talen als Java en C# hebben niet zo gek veel symbolen/operators en gebruiken veel vaker keywords die over het algemeen al een eigen kleur in je editor hebben. Al programmeer je in de functionele talen zoals Haskell of F# dan heb je veel meer operators die uit de 'bijzondere' karakters bestaan en dan is het wel fijn als ze getoond worden als daadwerkelijk een symbool (wat vaak dan ook het symbool is uit de relevante wiskundige notatie). Ik zou echt geen Haskell willen schrijven zonder ligaturen terwijl ik het voor C# waarschijnlijk niet eens door zou hebben als het uitstaat.begintmeta schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:45:
@ iedereen, interessant dat er toch behoorlijk wat mensen zijn die de programmeer-ligaturen fijn vinden. Ik heb het even geprobeerd (ik gebruik vooral R en python (als ik al iets gebruik)), maar vind het toch niet zo prettig moet ik zeggen.
Mjah denk dat het er niet van houden bij mij komt omdat ik liever zie wat ik typ en niet zo zeer een keurig opgemaakte wiskunde notatie van een !=, >=, <= etc. Daarnaast komt het voor mijn gevoel ook de "monospaceheid" niet echt ten goede.begintmeta schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:45:
In welk opzicht? Zowel != met ligaturen uit als met ligaturen aan (≠) is bij mij twee tekens breed.gekkie schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:12:
Daarnaast komt het voor mijn gevoel ook de "monospaceheid" niet echt ten goede.
Inclusief whitespace wel, maar vaak heeft de ligature wel wat meer whitespace aan de linker en rechterkant waardoor het symbool korter oogt. Niet altijd,RayNbow schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:23:
[...]
In welk opzicht? Zowel != met ligaturen uit als met ligaturen aan (≠) is bij mij twee tekens breed.
1
| |=> |
1
| <> |
Mjah en toch vind ik het dan wat gek ogen, één karakter van (bijna) 2 karakters breed.RayNbow schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:23:
[...]
In welk opzicht? Zowel != met ligaturen uit als met ligaturen aan (≠) is bij mij twee tekens breed.
Er is ongetwijfeld aan te wennen, maar ik heb er dus de voordelen nog niet van gezien, misschien deels inderdaad door de kleuren van syntax highlighting.
Achja gelukkig is er voor iedereen z'n heug en meug

Die ligatuur heb ik niet...RagingPenguin schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:43:
[...]
Inclusief whitespace wel, maar vaak heeft de ligature wel wat meer whitespace aan de linker en rechterkant waardoor het symbool korter oogt. Niet altijd,code:is bv langer in een ligatuur
1 |=>
...maar deze ziet er bij mij zo uit:maarcode:in een ligatuur betekend dat beide karakters dichterbij elkaar komen te staan waardoor het resultaat kleiner is.
1 <>

Dat zal zeker veel uitmaken, bij R vond ik het verschil in ieder geval opvallender dan bij python.RagingPenguin schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 19:24:
... Ik denk dat dit ook wel een beetje van de programmeertaal afhangt. ...
Inderdaad, ik ben voorlopig over op Plex Mono.gekkie schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:46:
....
Achja gelukkig is er voor iedereen z'n heug en meug.
[ Voor 28% gewijzigd door begintmeta op 11-04-2020 21:28 ]
Dat is inderdaad wel een fraaie toevoeging, hoe vaak ik dat wel niet fout gedaan heb. Maar sinds de format intelli pop-up komt het eigenlijk al niet meer voor.Mugwump schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 18:50:
De 2020.1 releases van Jetbrains zijn er ook grotendeels weer zo te zijn.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
= of ≡ is zoveel duidelijker.
Ook de foreach x => y vind ik ineens een stuk natuurlijker ogen.
Maar het is zoals @RagingPenguin zegt, per programmeertaal verschillend.
Die twee voorbeelden kwamen uit het Jetbrains font waar het oorspronkelijk over ging: https://www.jetbrains.com/lp/mono/. Het zal verder ongetwijfeld per font verschillen hoe de karakters samengevoegd worden.RayNbow schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 21:16:
[...]
Die ligatuur heb ik niet...
[...]
...maar deze ziet er bij mij zo uit:
[Afbeelding]
Heeft weer een opkomst, wel in handschoenvorm.......Mugwump schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 22:07:
Gewoon lekker weer allemaal aan de LaTeX.
Nah, tegenswoordig zijn nagenoeg alle handschoenen van hulpverleners van nitrilSandor_Clegane schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:02:
Heeft weer een opkomst, wel in handschoenvorm.......
Die van mij zijn nog gewoon latex hoorMatis schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:10:
[...]
Nah, tegenswoordig zijn nagenoeg alle handschoenen van hulpverleners van nitril
Was voor een plugin van GatsbyJS. Dit framework rendert een React site naar statische paginas. Echter, de plugin gebruikte allemaal onderdelen die niet beschikbaar waren tijdens het echte build-process, omdat je dan in de Node omgeving zit en niet in de browser omgeving (zoals document).
Vond ik wel vaag eigenlijk, want het hele doel van Gatsby is om te prerenderen..... Maar de plugin heeft wel aardig wat downloads volgens NPM. Dat zet me dan aan het twijfelen of de meeste mensen uberhaubt dan GatsbyJS wel goed gebruiken en ze hem niet gewoon in dev-mode deployen (waar document wel beschikbaar is).... De commentaren van de maker van de plugin deden me helaas het laatste vermoeden toen ik de PR meldde. En dat maakte me wel verdrietig
[ Voor 3% gewijzigd door armageddon_2k1 op 12-04-2020 11:27 ]
Die hindernis is eenvoudig opgelost door altijd dev te doen.
/s
{signature}
Gewoon wat tekstbestandjes op een FTP-serverHydra schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:01:
Het grote voordeel van je eigen project runnen: je kan je eigen keuzes maken. Het grote nadeel van je eigen project runnen; je moet je eigen keuzes maken. Firebase? Of Spanner? Of Cloud SQL? Of toch Bigtable? Of m'n eigen database? Eurgh.
(Of Access
🠕 This side up
Of m’n laatste uitspatting. Van Kotlin alles omschrijven naar Scala om Akka actor framework te proberen.
[ Voor 28% gewijzigd door armageddon_2k1 op 12-04-2020 14:22 ]
Grappig genoeg is dat best vaak een prima optie. Mensen grijpen snel naar een database als dat soms nieteens nodig is.Koenvh schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:07:
Gewoon wat tekstbestandjes op een FTP-server
(Of Access)
Maargoed; ik ben nu wel in het stadium uitgekomen dat een database wel echt nodig is. En aangezien m'n voorkeur uitgaat naar een relationele database, is het maar Cloud SQL (Postgres 11) geworden.
Wel chill: lokaal draaien de tests tegen een docker container (automatic gestart met test containers), CI/CD draait tegen een Gitlab Postgres service, en 'online' moet 'ie gewoon naar Cloud SQL connecten.
Nou, het is dus geen 'hobby' project, het is een 'echt' project.armageddon_2k1 schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:21:
Zeer herkenbaar. Op werk ben ik veel effectiever dan m’n eigen hobby projectjes. Waarom zou simpele REST voldoen als je ook gRPC kan doen?
Begint dus met kiezen waar je je spullen uberhaupt op draait. En daar ben ik op Google Cloud Run uitgekomen.
Mongo is gewoon een alias voor /dev/null
[ Voor 43% gewijzigd door Hydra op 12-04-2020 15:54 ]
Wat doet de kloot voor je in dit geval (behalve dan er voor zorgen dat je de postgres 12 goodies niet hebtHydra schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:49:
[...]
Maargoed; ik ben nu wel in het stadium uitgekomen dat een database wel echt nodig is. En aangezien m'n voorkeur uitgaat naar een relationele database, is het maar Cloud SQL (Postgres 11) geworden.
Hmm nog niet echt duidelijk wat de status van zheap nou is voor postgres 13-to-be.
Ervoor zorgen dat je zelf geen databaseserver hoeft te onderhouden? En natuurlijk schalengekkie schreef op zondag 12 april 2020 @ 16:14:
[...]
Wat doet de kloot voor je in dit geval (behalve dan er voor zorgen dat je de postgres 12 goodies niet hebt) ?
🠕 This side up
Automated back-ups, updates, security, dat soort shizzle. Het scheelt me op dit moment vooral tijd, en daarin ben ik het meest beperkt. Ik doe dit 'erbij' een dag in de week, en wil me vooral focussen op de dingen implementeren die we nodig hebben. Dus zo min mogelijk Ops werk.gekkie schreef op zondag 12 april 2020 @ 16:14:
Wat doet de kloot voor je in dit geval (behalve dan er voor zorgen dat je de postgres 12 goodies niet hebt) ?
Neemt niet weg dat ik het in m'n 'andere' job ook gebruik en we daar van de week een flinke outage mee hadden. Fijn
Outage van een van je SPOF's is nooit fijn. Is er in zo'n geval enige communicatie mogelijk met die lui, of al is het maar one-way, communiceren ze iets waar je iets mee kunt ?
Of kun je je eigen klanten ook niet meer vertellen dan "HET doet HET niet ... en wanneer HET HET wel weer doet, geen idee, als we mariadb hadden gebruikt zou bidden misschien helpen."
Nee google engineers zaten er wel direct bovenop hoor, en het was in drie kwartier verholpen ongeveer. Maar wel enorm slordig.gekkie schreef op zondag 12 april 2020 @ 16:50:
Outage van een van je SPOF's is nooit fijn. Is er in zo'n geval enige communicatie mogelijk met die lui, of al is het maar one-way, communiceren ze iets waar je iets mee kunt ?
Ligt er vooral aan wat voor doel je voor ogen hebt, lijkt me. En wellicht wil je niet één vorm van opslag maar meerdere.Hydra schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:01:
Het grote voordeel van je eigen project runnen: je kan je eigen keuzes maken. Het grote nadeel van je eigen project runnen; je moet je eigen keuzes maken. Firebase? Of Spanner? Of Cloud SQL? Of toch Bigtable? Of m'n eigen database? Eurgh.
Zo simpel is het natuurlijk niet. Natuurlijk is er primair een doel; shit opslaan. En daar neig ik al snel naar een relationele database. Maar we gebruiken al Firebase voor de auth, dus dan is daar data opslaan ook een eitje. Maar ook als je weer voor een relationele DB gaat, zijn er weer een hoop keuzes.Mugwump schreef op zondag 12 april 2020 @ 16:54:
Ligt er vooral aan wat voor doel je voor ogen hebt, lijkt me. En wellicht wil je niet één vorm van opslag maar meerdere.
Ik had het ook nergens enkel over een primair doel natuurlijk, maar als "shit opslaan" je primaire of zelfs enige doel is, dan gooi je het gewoon lekker in S3, Azure cloud storage of GCS lijkt me. Qua goedkope opslag valt daar nauwelijks mee te concurreren.Hydra schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:56:
[...]
Zo simpel is het natuurlijk niet. Natuurlijk is er primair een doel; shit opslaan. En daar neig ik al snel naar een relationele database. Maar we gebruiken al Firebase voor de auth, dus dan is daar data opslaan ook een eitje. Maar ook als je weer voor een relationele DB gaat, zijn er weer een hoop keuzes.
Is het puur voor gebruik in transactionele software, hoe persistent moet het zijn, wil je het relateren aan andere data en zo ja hoe en ga zo maar door zijn allemaal vragen die relevant zijn.
Eventueel ook nog wat je van de toekomst verwacht, maar dat blijft altijd lastig.
Het hele punt is nu juist dat er gewoon heel veel opties zijn. Analysis paralysis dusMugwump schreef op zondag 12 april 2020 @ 18:13:
Ik had het ook nergens enkel over een primair doel natuurlijk, maar als "shit opslaan" je primaire of zelfs enige doel is, dan gooi je het gewoon lekker in S3, Azure cloud storage of GCS lijkt me. Qua goedkope opslag valt daar nauwelijks mee te concurreren.
Oh klopt, daar zit wel een belangrijk verschil in de zin dat je geen klant of werkgever heeft die allerlei eisen of richtlijnen hebben die het aantal opties al drastisch inperken.Hydra schreef op zondag 12 april 2020 @ 19:08:
[...]
Het hele punt is nu juist dat er gewoon heel veel opties zijn. Analysis paralysis dus
Maar ja, als je voor iets relationeels gaat en je braaf houdt aan de standaarden dan is op een later moment overstappen ook geen gigantische uitdaging.
Ik neig steeds meer naar Postgres voor relationele dingen. Geen geneuzel met licenties is echt zo'n verademing.Hydra schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:56:
[...]
Zo simpel is het natuurlijk niet. Natuurlijk is er primair een doel; shit opslaan. En daar neig ik al snel naar een relationele database. Maar we gebruiken al Firebase voor de auth, dus dan is daar data opslaan ook een eitje. Maar ook als je weer voor een relationele DB gaat, zijn er weer een hoop keuzes.
Uit interesse: Wat gebruikte je hiervoor dan vooral?Sandor_Clegane schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:03:
[...]
Ik neig steeds meer naar Postgres voor relationele dingen. Geen geneuzel met licenties is echt zo'n verademing.
🠕 This side up
MSSql met name.Koenvh schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:07:
[...]
Uit interesse: Wat gebruikte je hiervoor dan vooral?
Ligt er een beetje aan hoe/ waar je het wilt hosten zou ik zeggen.gekkie schreef op zondag 12 april 2020 @ 21:00:
Dan postgres ook op windows ? of toch maar linux ?
Ik heb het zowel op Windows en Linux draaien. En om heel eerlijk te zijn, op beide loopt het eigenlijk prima. Nu ik alles zoveel mogelijk in Docker probeer te draaien is Linux gewoon gemakkelijker.gekkie schreef op zondag 12 april 2020 @ 21:00:
Dan postgres ook op windows ? of toch maar linux ?
Ja, ben dus ook voor managed postgres (Cloud SQL) gegaan. Was even uitzoeken hoe die connectie werkt vanuit Cloud Run (had o.a. een fuckup in m'n deploy script zitten die ik pas veel later zag), maar het werkt allemaal prima nuSandor_Clegane schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:03:
Ik neig steeds meer naar Postgres voor relationele dingen. Geen geneuzel met licenties is echt zo'n verademing.
[ Voor 4% gewijzigd door Hydra op 13-04-2020 11:06 ]
Postrges is toch echt wel de db die steeds sterker naar boven komt drijven en laat zien dat het ook niet allemaal helemaal compleet shit hoeft te zijn.
MySQL/MariaDB wordt al snel een beetje de limiet van je applicatie.
PokeMon Go DB is hip enzo, net als andere NoSQL databases, maar je verliest controle.
Postgres heeft de juiste middenweg gevonden, tussen de twee bovenstaande.
Ja, MySQL/MariaDB heeft nog steeds waarde. Net als dat PokeMon Go nog steeds waarde heeft. Maar over het algemeen, als je niet relationeel zoekt, maar ook niet volledig "whatever, you do you", is Postgres mijn keuze.
En je mag't volledig oneens zijn, DILLIGAF
[ Voor 45% gewijzigd door Firesphere op 13-04-2020 14:34 ]
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Werkt erg goed!
We are shaping the future
🠕 This side up
Soms zetten we daar nog Elastic naast al cache-server.
Gebruik postgres zelf al tijden en eigenlijk nooit problemen gehad, stabiele ontwikkeling, tot nu toe lijken ze eerst na te denken voordat ze doen in het ontwikkelteam.
Eigenlijk is het meer een database platform aan het worden dan sec een RDMBS.
Op wat voor open source spul doel je dan precies? In de Javawereld lijkt ondersteuning voor postgres wel vrij standaard.gekkie schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:32:
Helaas heeft een hoop opensource spul nog maar matige postgresql ondersteuning (als de core het al wil ondersteunen dan falen plugins als nog, al was het maar op een onvolledige GROUP BY clause).
Gebruik postgres zelf al tijden en eigenlijk nooit problemen gehad, stabiele ontwikkeling, tot nu toe lijken ze eerst na te denken voordat ze doen in het ontwikkelteam.
Eigenlijk is het meer een database platform aan het worden dan sec een RDMBS.
Nou sterker nog... mijn werkgever ook. Maar dat zijn inderdaad langlopende processen. En mijn werkgever heeft in de financiële crisis juist bewust overnames gedaan omdat ze relatief goedkoop businessonderdelen konden toevoegen. We hebben daar na de crisis veel plezier van gehad.Matis schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:46:
[...]
Mijn werkgever heeft deze week juist een overname gedaan. Nu zal dat natuurlijk ook niet over één nacht ijs zijn gegaan, maar het is wel een behoorlijk contrast.
Dit is nu juist een van de redenen dat we zoveel mogelijk paas/saas afnemen. Niet goedkoper, maar wel automatische upgrades/patches/backups etc etc. In ieder geval voorlopig niet meer grafoude takke meuk die business kritisch nog steeds onderhouden moet worden.Hydra schreef op zondag 12 april 2020 @ 16:37:
[...]
Automated back-ups, updates, security, dat soort shizzle. Het scheelt me op dit moment vooral tijd, en daarin ben ik het meest beperkt. Ik doe dit 'erbij' een dag in de week, en wil me vooral focussen op de dingen implementeren die we nodig hebben. Dus zo min mogelijk Ops werk.
Neemt niet weg dat ik het in m'n 'andere' job ook gebruik en we daar van de week een flinke outage mee hadden. Fijn
En ja, we hebben her-en-der ook niet zo toffe outages gehad. Maar zolang het niet absoluut mission critical is, boeiend.
[ Voor 44% gewijzigd door Motrax op 14-04-2020 08:29 ]
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
CMS'en, kleiner spul als uren registratie apps etc. etc.Mugwump schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:26:
[...]
Op wat voor open source spul doel je dan precies? In de Javawereld lijkt ondersteuning voor postgres wel vrij standaard.
Of het wordt niet ondersteund, of wel, maar als het dan plugins van derden support en die kunnen zelf queries uitvoeren dan wordt het meestal een drama omdat die vaak alleen op mysql getest worden en postgres.
Bijvb zoals ik al aangaf bij de GROUP BY's wat strenger in de leer is en dus een query weigert uit te voeren, wat dan weer niet netjes wordt afgevangen in een transcactie en rollback van het geheel en hee presto we hebben een verneukte database. (al geloof ik dat mysql/maria nu ook iets van een "strict" mode hadden ofzo, heb me er verder niet echt in verdiept).
Als je portomonnee diep genoeg is, dan legt contra-cyclisch investeren (of overnames doen) geen windeieren. Maar je moet wel weten of gokken dat je portomonnee inderdaad diep genoeg is voor deze crisis.Motrax schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:25:
[...]
Nou sterker nog... mijn werkgever ook. Maar dat zijn inderdaad langlopende processen. En mijn werkgever heeft in de financiële crisis juist bewust overnames gedaan omdat ze relatief goedkoop businessonderdelen konden toevoegen. We hebben daar na de crisis veel plezier van gehad.
Dus je onderhoud toch nog grafoude takke meuk ?Motrax schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:25:
Dit is nu juist een van de redenen dat we zoveel mogelijk paas/saas afnemen. Niet goedkoper, maar wel automatische upgrades/patches/backups etc etc. In ieder geval voorlopig niet meer grafoude takke meuk die business kritisch nog steeds onderhouden moet worden.
En ja, we hebben her-en-der ook niet zo toffe outages gehad. Maar zolang het niet absoluut mission critical is, boeiend.
Of je vindt het boeiend omdat je mission critical meuk toch plat ligt omdat gekloot in de kloot toch ook gewon kloten is en kloten blijft ?
[ Voor 44% gewijzigd door gekkie op 14-04-2020 08:41 ]
Feitelijk als de je Express editie gebruikt hoef je je voor licenties niet zorgen te maken - en als het puur voor ontwikkeldoeleinden is dan kan je met de developer editie ook vooruit.
Als je boven de limieten van Express komt dan heb je ook waarschijnlijk wel genoeg marge om een licentie te kunnen aanschaffen
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Hehe, jawe hebben oude meuk die we moeten ondersteunen, maar zo oud is dat niet niemand het meer durft aan te raken. Maar wel belangrijk genoeg is om nog te laten draaien.gekkie schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:35:
Als je portomonnee diep genoeg is, dan legt contra-cyclisch investeren (of overnames doen) geen windeieren. Maar je moet wel weten of gokken dat je portomonnee inderdaad diep genoeg is voor deze crisis.
[...]
Dus je onderhoud toch nog grafoude takke meuk ?
Of je vindt het boeiend omdat je mission critical meuk toch plat ligt omdat gekloot in de kloot toch ook gewon kloten is en kloten blijft ?
En we schuiven zowat alles naar paas/saas als het geen heel hoge high availability, lage rto/rpo heeft.
Sterker nog, intern op iaas draait bijna niks in high available, dus ik verdenk de saas/paas diensten ervan dat ze een betere beschikbaarheid hebben

Een ander groot voordeel van de cloud is, dat als het plat gaat, je zelf niet hoeft rond te rennen. Ticket loggen en verder gaan met je andere werkzaamheden. Dat is een vorm van ontzorgen die niet vaak benoemd wordt bij de cloud, maar stiekem wel aanwezig is
☻/
/▌
Ik denk dat dat naast het andere een groot voordeel is, verantwoordelijkheid mooi afgeschoven, niemand die zich daar een buil aan kan vallen. En jouw klanten die het accepteren omdat het een grote boer is die plat ligt.Motrax schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:49:
[...]
Een ander groot voordeel van de cloud is, dat als het plat gaat, je zelf niet hoeft rond te rennen. Ticket loggen en verder gaan met je andere werkzaamheden. Dat is een vorm van ontzorgen die niet vaak benoemd wordt bij de cloud, maar stiekem wel aanwezig is
En als je je wel graag zorgen wilt maken om licenties, dan kun je beter Oracle nemenSebazzz schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:01:
[...]
Feitelijk als de je Express editie gebruikt hoef je je voor licenties niet zorgen te maken - en als het puur voor ontwikkeldoeleinden is dan kan je met de developer editie ook vooruit.
Als je boven de limieten van Express komt dan heb je ook waarschijnlijk wel genoeg marge om een licentie te kunnen aanschaffen

[ Voor 30% gewijzigd door gekkie op 14-04-2020 10:05 ]
Nouja, dat zo'n grote 'boer' plat ligt is wel extreem zeldzaam natuurlijk. Mijn ervaring leert dat 'zelf doen' meestal tot meer problemen leidt. Bij grote hosting clubs als KPN of Atos is het gewoon een organisatorische teringzooi met immens veel red tape, en die kleine jongens zijn wel flexibel maar daar gaat gewoon regelmatig wat mis.gekkie schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:03:
[...]
Ik denk dat dat naast het andere een groot voordeel is, verantwoordelijkheid mooi afgeschoven, niemand die zich daar een buil aan kan vallen. En jouw klanten die het accepteren omdat het een grote boer is die plat ligt.
Nee, dan parkeer ik 't liever bij Google. Daarbij; Google en AWS lopen lichtjaren voor op 'gewone' hosting providers met alle producten die ze bieden. Heb weinig behoefte m'n eigen Kubernetes of Kafka cluster op te moeten tuigen bijvoorbeeld.
[ Voor 12% gewijzigd door Hydra op 14-04-2020 10:47 ]
Klopt, al kan ik ook niet vinden dat "zelf doen", nou tot extreem veel meer problemen hoeft te leiden.Hydra schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:46:
[...]
Nouja, dat zo'n grote 'boer' plat ligt is wel extreem zeldzaam natuurlijk. Mijn ervaring leert dat 'zelf doen' meestal tot meer problemen leidt. Bij grote hosting clubs als KPN of Atos is het gewoon een organisatorische teringzooi met immens veel red tape, en die kleine jongens zijn wel flexibel maar daar gaat gewoon regelmatig wat mis.
Nee, dan parkeer ik 't liever bij Google. Daarbij; Google en AWS lopen lichtjaren voor op 'gewone' hosting providers met alle producten die ze bieden. Heb weinig behoefte m'n eigen Kubernetes of Kafka cluster op te moeten tuigen bijvoorbeeld.
Beiden kan prima werken en het uitbesteden van een hoop setup werk is inderdaad makkelijk.
Dit topic is gesloten.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.