Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓬ Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 51 ... 54 Laatste
Acties:

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
Gropah schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:41:
Misschien een hele naive vraag, maar is R2 niet backwards compatibel met de initiële release? Wat houd je tegen om R2 er op te plempen (behalve de tijdsinvestering die het kost die je het liefst doorberekend aan de klant)?
Dat het niet mijn taak is? En dat de afdeling die dit soort dingen doet het nut er niet van in zal zien en zoiets heeft van "dan had je maar gewoon .NET Framework moeten gebruiken" en "de rest van onze producten doet het er ook gewoon op" ?

Zo'n server voor een klant inrichten is trouwens een nogal tijdrovende taak. Totdat alles geregeld is (accounts overzetten, printers configureren, etc, etc) zijn collega's van mij rustig 2 dagen verder. Terwijl de meeste klanten van ons 6 dagen per week geopend zijn.

Dus dan moet je ze tijdelijk een andere server geven en weer omwisselen, etc... heel gedoe.

Dat gaan ze hier echt niet voor doen :)

Dan is het serieus makkelijker voor mij om wat REST API's om te bouwen naar bijvoorbeeld NancyFX en het .NET Framework. De code blijft immers grotendeels hetzelfde, is alleen de buitenlaag die anders is.

Niet dat ik dat nu ga doen uiteraard... kan nog wel even wachten tot .NET Core 2.1 LTS bijna out of support is. Misschien is dan de situatie wel anders, omdat er tegen die tijd wel weer servers vervangen zijn en / of klanten voor een cloud oplossing hebben gekozen.

Alleen upgraden naar .NET Core 3.1 is dus voorlopig wel out of the question voor mij helaas...

Lethalis wijzigde deze reactie 05-12-2019 13:39 (51%)

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen ~ Everything should be made as simple as possible, but not simpler.

• Tjolk
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 24-01 09:12

Tjolk

FP ProMod
Of je maakt het gewoon in PHP :+

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• Lethalis
  • Niet online

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen ~ Everything should be made as simple as possible, but not simpler.

• Jantje2000
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 25-01 22:26
Moet het per se op servers van je klant draaien dan? Ik dacht dat je voornamelijk ERP deed e.d., zou je dan niet gewoon een SaaS product proberen te verkopen, en als ze dat niet willen moeten ze maar hun eigen server updaten ofzo?

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

• wttj
  • Registratie: december 2012
  • Niet online
Of doe het in een docker... Dan heb je direct van de directe dependency tussen je server os en je applicatie af.

• Sandor_Clegane
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 16:22

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Mugwump schreef op woensdag 4 december 2019 @ 21:57:
[...]

Oracle certified professional.
Lol, had zo hetzelfde bedrijf kunnen wezen.....

• Sebazzz
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 25-01 17:47
Lethalis schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:22:
Meh, .NET Core 3.1 draait volgens de website alleen op Windows Server 2012 R2 en nieuwer, terwijl Windows Server 2012 (zonder R2) nog bij tig klanten van ons draait en ook nog gewoon tot 10-10-2023 updates en support krijgt.
Ja, extended support:
Mainstream support: Ended October 9, 2018
Extended support: Until October 10, 2023
Dat betekent dat je toch wel moet nadenken of je niet moet upgraden (als sysops zijnde).

[Website en online portfolio]

• Sandor_Clegane

Sandor_Clegane

Kennen jullie Rich Hickey? De man achter Clojure?

Ik zag deze talk van hem en dat heeft me wel aan het denken gezet, met name over static typing en cargo culting: YouTube: Effective Programs - 10 Years of Clojure - Rich Hickey

Wisdom.

• Lethalis
  • Niet online
Sebazzz schreef op donderdag 5 december 2019 @ 19:44:
[...]
Ja, extended support:

Dat betekent dat je toch wel moet nadenken of je niet moet upgraden (als sysops zijnde).
Dat is waar en gelukkig hebben we ook klanten die wel degelijk upgraden. Ik heb vandaag een inventarisatie gedaan en bij de helft van onze klanten draait Windows Server 2016.

Helaas is het bij de rest minder goed geregeld. We hebben zelfs 3 klanten die nog op 2008 R2 zitten. Daarvan gaat er 1 binnenkort wel upgraden gelukkig en is ook bereid daarvoor te betalen.

Maar bij klanten met 2012 is zo'n gesprek wat lastiger, omdat die licenties echt verschrikkelijk duur zijn en we helaas diep in het Windows en SQL Server ecosysteem zitten met allemaal fijne CAL licenties die vele malen duurder bij elkaar zijn dan de nieuwste hardware van Dell :/

Als zo'n klant dan een offerte van 30000 euro voor z'n snufferd krijgt, terwijl zijn huidige systeem gewoon nog werkt en updates krijgt, dan is een upgrade verkopen nogal lastig.

SQL Server is daarbij 1 van de grootste kostenposten. Onze software ombouwen naar Postgres heb ik weleens onderzoek naar gedaan, maar je kan makkelijker en sneller de Mount Everest beklimmen ben ik bang (er zit ook veel code in stored procedures en triggers etc).

Maar goed, misschien was .NET Core gebruiken voor software bij de klant gewoon niet zo slim van mij. So be it. Dacht alleen dat het wel kon, omdat .NET Core tot nu toe zelfs op 2008 R2 draaide.

Voor onze eigen diensten kan ik het wel volop gebruiken en het zelfs op Linux draaien.

Ik denk dat ik het gewoon op safe ga spelen en software die op locatie bij de klant moet draaien simpelweg op .Net Framework moet houden. Levert iedereen de minste hoofdpijn op ;)

@wttj
Het zijn on premises Windows servers.

@Jantje2000
Het ERP pakket is nog steeds voor 80% Windows Forms en de klanten zitten op locaties waar snel internet schaars is.

Gaat om groothandelsbedrijven met een groot magazijn... Vaak (ver) buiten de stad ivm de prijzen voor de grond. Je mag blij zijn als dat DSL lijntje stabiel is.

Bij 1 klant draaien ze nog op 2mbit... met 15 man tegelijk :/

Dat wil je écht niet met het hele pakket doen.

We hebben ook een portal die bij True naast de AMS-IX draait en de klachten over de snelheid komen wekelijks voorbij... tsja, we kunnen niet toveren (vanaf onze eigen locatie en bijvoorbeeld bij mij thuis is de portal hartstikke snel... maar ja, dat is allemaal glasvezel van 100mbit en meer).

Lethalis wijzigde deze reactie 05-12-2019 21:16 (17%)

• Sharkware
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 17:53
Lethalis schreef op donderdag 5 december 2019 @ 20:37:
[...]
Het zijn on premises Windows servers.
Waarom is dat een probleem? Oprechte vraag... (weet niet zoveel van Docker.) Is toch mogelijk om Docker te laten installeren op de onprem server en dan je container daar te laten draaien?

• Lethalis
  • Niet online
Sharkware schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:31:
[...]
Waarom is dat een probleem? Oprechte vraag... (weet niet zoveel van Docker.) Is toch mogelijk om Docker te laten installeren op de onprem server en dan je container daar te laten draaien?
Op de Docker website staat dat ze alleen Server 2016 en nieuwer ondersteunen?

Mijn "probleem" is juist Server 2012 :)

• Sharkware
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 17:53
Lethalis schreef op donderdag 5 december 2019 @ 22:07:
[...]

Ok, got that. Dat had ik niet op het netvlies.

• Gropah
  • Registratie: december 2007
  • Nu online

Gropah

Moderator Spielerij

Oompa-Loompa 💩

Lethalis schreef op donderdag 5 december 2019 @ 22:07:
[...]

Je moet het niet aan de klant voorstellen als onderhoud, je moet gewoon voorstellen om er een SaaS van te maken, je repurpused hun server gewoon tot linux bak waarop je dockers draait. Jij blij want je hoeft niet meer te caren om windows versies en zij blij want constantere kosten en geen onderhoudsinvestering meer nodig die er wel aan zat te komen

addendum: wellicht ten overvloede; :+

Gropah wijzigde deze reactie 05-12-2019 23:06 (3%)

• Lethalis
  • Niet online
Gropah schreef op donderdag 5 december 2019 @ 22:56:
[...]
Je moet het niet aan de klant voorstellen als onderhoud, je moet gewoon voorstellen om er een SaaS van te maken, je repurpused hun server gewoon tot linux bak waarop je dockers draait. Jij blij want je hoeft niet meer te caren om windows versies en zij blij want constantere kosten en geen onderhoudsinvestering meer nodig die er wel aan zat te komen.
Dat gaat dus niet zomaar, omdat 80% van onze software Windows Forms is.

Wat wel gaat gebeuren - vanwege ransomware issues - is dat wij nieuwe servers met vSphere Essentials gaan uitleveren met Windows VM er op (en een backup oplossing waarmee we op afstand het volledige systeem terug kunnen zetten).

Dan kan er wel Linux naast... maar ja, dan is het niet nodig omdat er ook een moderne Windows op draait.

Dus hoe je het ook wendt of keert, zolang er klanten vasthouden aan hun oudere hardware en software, kan ik weinig behalve simpelweg niets nieuws willen gebruiken.

Wat jammer is, is dat Microsoft met .Net Core reclame maakte dat je juist minder issues zou hebben hiermee en de nieuwste features kon gebruiken onafhankelijk van IT beheer met self contained deployment etc.

En nu zit ik alsnog er aan vast... sterker nog, ik zit met 2.2 op een not supported versie en heb geen viable upgrade path. Moet eigenlijk downgraden naar 2.1 "LTS" nu.

.Net Framework 4.8 dat zelfs op 2008 R2 draait en gewoon support krijgt, klinkt dan ineens niet meer zo slecht.

Note to self: als ik ooit ergens anders ga werken, wil ik met open source en licentievrije software aan de slag. Techniek vind ik tof, gezeik met licenties niet... al helemaal niet als ik daardoor niet kan upgraden, omdat er financiële consequenties aan vastzitten.

Linux servers, open source databases, .Net Core zou dan nog kunnen (OpenJDK ook), enzovoorts.

Fuck dit gezeik _O-

• Koenvh
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 21:00

Koenvh

Hier tekenen: ______

Lethalis schreef op donderdag 5 december 2019 @ 23:16:
[...]

Dat gaat dus niet zomaar, omdat 80% van onze software Windows Forms is.

Wat wel gaat gebeuren - vanwege ransomware issues - is dat wij nieuwe servers met vSphere Essentials gaan uitleveren met Windows VM er op (en een backup oplossing waarmee we op afstand het volledige systeem terug kunnen zetten).

Dan kan er wel Linux naast... maar ja, dan is het niet nodig omdat er ook een moderne Windows op draait.

Dus hoe je het ook wendt of keert, zolang er klanten vasthouden aan hun oudere hardware en software, kan ik weinig behalve simpelweg niets nieuws willen gebruiken.

Wat jammer is, is dat Microsoft met .Net Core reclame maakte dat je juist minder issues zou hebben hiermee en de nieuwste features kon gebruiken onafhankelijk van IT beheer met self contained deployment etc.

En nu zit ik alsnog er aan vast... sterker nog, ik zit met 2.2 op een not supported versie en heb geen viable upgrade path. Moet eigenlijk downgraden naar 2.1 "LTS" nu.

.Net Framework 4.8 dat zelfs op 2008 R2 draait en gewoon support krijgt, klinkt dan ineens niet meer zo slecht.

Note to self: als ik ooit ergens anders ga werken, wil ik met open source en licentievrije software aan de slag. Techniek vind ik tof, gezeik met licenties niet... al helemaal niet als ik daardoor niet kan upgraden, omdat er financiële consequenties aan vastzitten.

Linux servers, open source databases, .Net Core zou dan nog kunnen (OpenJDK ook), enzovoorts.

Fuck dit gezeik _O-
Ik zou de SAP-hoek ingaan als ik jou was, of Oracle-consultant worden :+

Waarom vandaag doen wat je morgen ook kunt uitstellen?

• armageddon_2k1
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19:43
@Lethalis Volgens mij is de conclusie wel helder. Je moet hard op zoek naar iets anders ;)

Passieve Einzelgänger met een 10 tot 3 mentaliteit

• Sandor_Clegane

Sandor_Clegane

Koenvh schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 01:22:
[...]

Ik zou de SAP-hoek ingaan als ik jou was, of Oracle-consultant worden :+
Autodesk zoekt ook nog mensen.......

Even wat anders: iemand ervaring met Drone CI? Ben op zoek naar een CI tool wat niet Jenkins is en gewoon zelf gehost kan worden. Zag Circle CI en Travis maar die zijn allemaal SAAS en daar zit ik niet op te wachten, gewoon een docker image met een CI tool is prima.

Sandor_Clegane wijzigde deze reactie 06-12-2019 09:06 (36%)

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21:51

Matis

Rubber Rocket

Sandor_Clegane schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:04:
Even wat anders: iemand ervaring met Drone CI? Ben op zoek naar een CI tool wat niet Jenkins is en gewoon zelf gehost kan worden. Zag Circle CI en Travis maar die zijn allemaal SAAS en daar zit ik niet op te wachten, gewoon een docker image met een CI tool is prima.
Kun je beargumenteren waarom je geen Jenkins wilt gebruiken?

Wij gebruiken zelf namelijk Jenkins en maken gebruik van "gewoon een docker image".

Edit: even voor de duidelijkheid: Zoek je een Docker Image met daarin een CI tool, of zoek je een CI tool welke Docker Images kan gebruiken of beide?

Matis wijzigde deze reactie 06-12-2019 09:30 (15%)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Sandor_Clegane

Sandor_Clegane

Matis schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:29:
[...]

Wij gebruiken zelf namelijk Jenkins en maken gebruik van "gewoon een docker image".

Edit: even voor de duidelijkheid: Zoek je een Docker Image met daarin een CI tool, of zoek je een CI tool welke Docker Images kan gebruiken of beide?
Omdat Jenkins allerlei extra's aan boord heeft die ik niet hoef. Ik wil gewoon een rechttoe rechtaan tool die ik in een image kan draaien. Ik weet dat Jenkins in een image kan draaien.

Misschien dat ik er ook wel te moeilijk over doe, dat kan natuurlijk, maar drone ziet er simpel en clean uit. :)

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:33
.

Hydra wijzigde deze reactie 06-12-2019 10:35 (99%)

https://niels.nu

• Hydra
Matis schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:29:
De meeste nieuwe CI/CD tools werken op basis van docker images die je kan runnen en zijn veel flexibeler dan Jenkins. Gitlab CI en CircleCI bijvoorbeeld werken veel fijner dan Jenkins IMHO. Bij m'n huidige klant zijn ze ook weg aan het migreren van Jenkins.
Lethalis schreef op donderdag 5 december 2019 @ 20:37:
Dat is waar en gelukkig hebben we ook klanten die wel degelijk upgraden. Ik heb vandaag een inventarisatie gedaan en bij de helft van onze klanten draait Windows Server 2016.
Was je niet bezig te overwegen de Java kant op te gaan? M.i. is het grootste verschil tussen zeg maar de Java en de .Net ecosystemen al die meuk eromheen. Veel klanten zitten niet op .Net omdat .Net nu zo fantastisch is, maar vooral omdat ze gewoon veel Windows meuk hebben en dus aan de tiet van Microsoft hangen.

Hydra wijzigde deze reactie 06-12-2019 10:35 (26%)

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Hydra schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:26:
De meeste nieuwe CI/CD tools werken op basis van docker images die je kan runnen en zijn veel flexibeler dan Jenkins. Gitlab CI en CircleCI bijvoorbeeld werken veel fijner dan Jenkins IMHO. Bij m'n huidige klant zijn ze ook weg aan het migreren van Jenkins.
GitLab CI is inderdaad een geweldige tool. Alleen voor zover ik weet alleen beschikbaar voor/met GitLab.

Wij gebruiken Jenkins met een Jenkinsfile en dat werkt voor ons prima. Wij doen er CI en CD mee. Voor ons werkt het goed, misschien ook omdat we juist gebruik maken van die extra's ;)

• Mugwump
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 22:56
Hydra schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:34:
[...]

Ik doe m'n huidige project met gitlab CI en het werkt op zich mooi, maar Jenkins heeft ook zeker wel z'n voordelen. Al heb ik meer het idee dat veel problemen waar we met Gitlab CI tegenaan lopen ook te maken hebben met de inrichting bij de klant. Zo draait de boel op DIND, maar kost dus elke stage in je pipeline al minimaal 30-60 seconden om de docker containers te starten, werkt allerhande caching niet lekker, de package repos op group niveau ook niet en ga zo maar door. Wat dat betreft is een on premise Jenkins Blue Ocean met volledige controle wel lekker. :P

How many Prolog programmers does it take to change a lightbulb? Yes.

• Ryur
  • Laatst online: 22:14
Ben nu op het werk om zoveel mogelijk projecten af te ronden waarvan nog losse eindjes zijn :)
Volgende week laatste werkweek van het jaar!

Wel aan toe even lekker vakantie. Ik heb tot nu toe dit jaar nog geen vakantie gehad.
Gaan jullie gewoon doorwerken tussen kerst & Oud & Nieuw of zijn jullie ook vrij?
Hebben jullie dan verplicht vrij (omdat het werk dicht is) of nemen jullie zelf vrij?

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Voor ons is kerst de drukste tijd van het jaar. Wij draaien in de decembermaand bijna 30% van de jaaromzet. Vrij zijn zit er bij ons (buiten de reguliere feestdagen) niet in :)

Ik vind het wel prettig. Even knallende het jaar uit.

Matis wijzigde deze reactie 06-12-2019 11:45 (13%)

• Hydra
Ryur schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:41:
Wel aan toe even lekker vakantie. Ik heb tot nu toe dit jaar nog geen vakantie gehad.
Gaan jullie gewoon doorwerken tussen kerst & Oud & Nieuw of zijn jullie ook vrij?
Hebben jullie dan verplicht vrij (omdat het werk dicht is) of nemen jullie zelf vrij?
Geen verplichte vrije dagen bij m'n huidige klant. Verder ben ik ZZPer dus heb ik geen vrije dagen, alleen gemiste omzet ;) Kerst is dit jaar Wo/Do dus ik ga dan wel die Vrijdag vrijnemen (werk sowieso maar een halve dag op Vrijdag), maar verder neem ik vooral vrij als ik dan ook echt wat te doen heb. Thuis niks zitten doen vind ik iets te duur :)

• dev10
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 24-01 15:24
Dat heb ik vorig jaar voor het eerst en voor het laatst gedaan in m'n leven. Ik vond het behoorlijk lastig om die paar dagen productief in te vullen omdat de helft van m'n collega's al niet aanwezig was. Ik had toch nog genoeg vrije dagen, dus volgende week is mijn laatste werkweek van 2019.

Heb jij HBO werk- en denkniveau en ben je op zoek naar een baan als developer? DM mij voor meer info.

• wackmaniac
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22-01 10:09
Ben nu op het werk om zoveel mogelijk projecten af te ronden waarvan nog losse eindjes zijn :)

Normaliter doorwerken; heerlijk rustig op kantoor. Maar door een overvloed aan vakantiedagen dit jaar maar eens wat vrije dagen opgenomen. Is dit jaar ook enorm gunstig; met drie vrije dagen bijna twee weken thuis :)

Read the code, write the code, be the code!

• Hydra
dev10 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:55:
Dat heb ik vorig jaar voor het eerst en voor het laatst gedaan in m'n leven. Ik vond het behoorlijk lastig om die paar dagen productief in te vullen omdat de helft van m'n collega's al niet aanwezig was. Ik had toch nog genoeg vrije dagen, dus volgende week is mijn laatste werkweek van 2019.
Ik vermaak me juist prima zonder collega's ;)

• Lethalis
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:34:
[...]
Was je niet bezig te overwegen de Java kant op te gaan? M.i. is het grootste verschil tussen zeg maar de Java en de .Net ecosystemen al die meuk eromheen. Veel klanten zitten niet op .Net omdat .Net nu zo fantastisch is, maar vooral omdat ze gewoon veel Windows meuk hebben en dus aan de tiet van Microsoft hangen.
Ik ben inderdaad een tijd bezig geweest Java op te pakken. Daar ga ik binnenkort misschien maar eens mee verder, maar dan wel strict de OpenJDK gebruiken :)

En ik ben on the fence wat Kotlin betreft. Het is aan de ene kant heel mooi, aan de andere kant word je wel afhankelijk van JetBrains wil je er echt gebruik van kunnen maken. Van wat ik lees, is de Eclipe plugin nog steeds een beetje brak?

Ik ben 2 weken vrij. De week van kerst en de week erop.

Heb de dagen simpelweg opgenomen, omdat ik ze ook nog over had en er inderdaad ook serieus aan toe ben (getuige mijn soms wat melancholische reacties hier :X ).

Hoop alleen dat ik niet gebeld word ivm allerlei drama's, want de laatste tijd is het wat hectisch hier met klanten die ransomware hebben (ik monitor inmiddels actief hun Windows Updates met een tooltje en een dashboard |:( ), of wettelijke wijzigingen die ingaan op 2 januari waar onze software nog niet aan voldoet.

Ach ja. Hopelijk valt het mee en dan heb ik gewoon 2 weken rust.

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21:32
Lethalis schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:04:
[...]
Hoop alleen dat ik niet gebeld word ivm allerlei drama's, want de laatste tijd is het wat hectisch hier met klanten die ransomware hebben (ik monitor inmiddels actief hun Windows Updates met een tooltje en een dashboard |:( ), of wettelijke wijzigingen die ingaan op 2 januari waar onze software nog niet aan voldoet.

Ach ja. Hopelijk valt het mee en dan heb ik gewoon 2 weken rust.
Ah, je doet ook nog systeembeheer, patch management en update management? Kunnen we daar licentie management nog aan toevoegen?

• Lethalis
  • Niet online
orf schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:13:
[...]
Ah, je doet ook nog systeembeheer, patch management en update management? Kunnen we daar licentie management nog aan toevoegen?
Nope, de licenties worden niet door mij geregeld en ik doe ook geen offertes aan klanten. Ook doe ik geen echt systeembeheer (als in user management, software installeren, etc).

Ik word alleen met de teringzooi geconfronteerd. Nog geen 4 weken geleden deed ik 0,0 aan systeembeheer bij klanten (maar wel op onze eigen servers).

Alleen omdat mijn collega's met de handen in het haar zaten, ben ik mij er actief mee gaan bemoeien ;w En mijn nummer 1 prioriteit daarbij is simpelweg tijdig updates installeren en monitoring. Daarnaast heb ik in opdracht van mijn werkgever een backup oplossing beschreven en getest (simpelweg Synology Active Backup met daarbij wat extra monitoring... ik lees de sqlite database uit met een scriptje en stuur de resultaten door naar een api, zodat het direct op een scherm op kantoor te zien is als er iets mis gaat).

Kortom... ik heb even puinruimer gespeeld.

Meer wil ik er ook niet aan doen.

• Sandor_Clegane

Sandor_Clegane

Lethalis schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:23:
[...]

Nope, de licenties worden niet door mij geregeld en ik doe ook geen offertes aan klanten. Ook doe ik geen echt systeembeheer (als in user management, software installeren, etc).

Ik word alleen met de teringzooi geconfronteerd. Nog geen 4 weken geleden deed ik 0,0 aan systeembeheer bij klanten (maar wel op onze eigen servers).

Alleen omdat mijn collega's met de handen in het haar zaten, ben ik mij er actief mee gaan bemoeien ;w En mijn nummer 1 prioriteit daarbij is simpelweg tijdig updates installeren en monitoring. Daarnaast heb ik in opdracht van mijn werkgever een backup oplossing beschreven en getest (simpelweg Synology Active Backup met daarbij wat extra monitoring... ik lees de sqlite database uit met een scriptje en stuur de resultaten door naar een api, zodat het direct op een scherm op kantoor te zien is als er iets mis gaat).

Kortom... ik heb even puinruimer gespeeld.

Meer wil ik er ook niet aan doen.
Lees: je hebt het jouw probleem gemaakt. :)

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

Ik had nog dagen over dus ik heb de hele schoolkerstvakantie vrijgenomen. Geen verplichte dagen hier, kantoor is gewoon open.

We were doomed from the start. I guess all that remains now is for the captain to go down with the ship.
- That's surprisingly noble of you, sir.
No, it's noble of you, Kif! As of now, you're in command. Congratulations, Captain!

• Hydra
Lethalis schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:04:
En ik ben on the fence wat Kotlin betreft. Het is aan de ene kant heel mooi, aan de andere kant word je wel afhankelijk van JetBrains wil je er echt gebruik van kunnen maken.
Je hoeft ook geen Kotlin te gebruiken :) En daarnaast is het open source; je bent niet afhankelijk van Jetbrains.
Van wat ik lees, is de Eclipe plugin nog steeds een beetje brak?
Geen idee maar er is geen enkele reden om Eclipse te verkiezen boven IntelliJ IMHO.
Je bent toch software engineer? De ransomware van klanten is niet jouw probleem tenzij je er jouw probleem van maakt. Die collega's van je zitten niet met hun handen in hun haar; ze hebben er geen zin in. En je beloont ze nu door het werk waar ze geen zin in hebben over te nemen.

Hydra wijzigde deze reactie 06-12-2019 12:41 (34%)

• Lethalis
  • Niet online
Sandor_Clegane schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:32:
[...]
Lees: je hebt het jouw probleem gemaakt. :)
Story of my life.

Ik lul ook teveel. Ik vertel jullie teveel, maar op mijn werk weten mensen ook alles van me.

Het lukt me ook gewoon niet om te zeggen "dat weet ik niet" of "dat kan ik niet" of "is mijn probleem niet". Nee, als er problemen zijn dan duik ik er op als een Piranha en zoek ik een oplossing.

I'm designed to be miserable.

Op mijn vorige werk hielp ik ook de systeembeheerder de machine GPO's juist in te stellen, omdat hij niet meer zo goed begreep wanneer wat van toepassing was. Was mijn taak verder niet, ik was programmeur... maar ja, als zo iemand tegenover mij zit en kijkt alsof hij in zijn broek heeft gepoept en er niet meer uitkomt dan ga ik mij ermee bemoeien.

Dat is mijn probleem. Ik denk nooit van "not my problem".

• Mugwump

Ik had bij m'n vorige werkgever standaard 2 weken kerstvakantie bovenop m'n reguliere vakantiedagen. Dat beviel eigenlijk wel heel goed, dus als het even kan en ik nog dagen overheb neem ik gewoon lekker vrij die twee weken. Echt zo'n tijd om naast alle verplichtingen m.b.t de feestdagen gewoon lekker uit te slapen, leuke dingen te doen of weer eens even wat binge gaming te doen.

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21:32
Ik ben vanaf 20 december vrij tot 8 januari en misschien neem ik nog wat dagen erna. Ik develop al lang niet meer professioneel, maar pak met in deze vakantie een klus op voor een museum: Een audio-tour app met beacons, waarmee je locatiebepaling indoor kunt doen. Leuk om weer eens iets te bouwen! Niet helemaal tevreden dat het in Cordova "moet" omdat het niet in de browser kan werken.

• Sandor_Clegane

Sandor_Clegane

Lethalis schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:44:
[...]

Story of my life.

Ik lul ook teveel. Ik vertel jullie teveel, maar op mijn werk weten mensen ook alles van me.

Het lukt me ook gewoon niet om te zeggen "dat weet ik niet" of "dat kan ik niet" of "is mijn probleem niet". Nee, als er problemen zijn dan duik ik er op als een Piranha en zoek ik een oplossing.

I'm designed to be miserable.

Op mijn vorige werk hielp ik ook de systeembeheerder de machine GPO's juist in te stellen, omdat hij niet meer zo goed begreep wanneer wat van toepassing was. Was mijn taak verder niet, ik was programmeur... maar ja, als zo iemand tegenover mij zit en kijkt alsof hij in zijn broek heeft gepoept en er niet meer uitkomt dan ga ik mij ermee bemoeien.

Dat is mijn probleem. Ik denk nooit van "not my problem".
Ik ken dat maar al te goed. Het probleem is dat mensen dan ook jou gewoon weer lastig gaan vallen. " Ah, hij fikst het wel even."

En als er daadwerkelijke strategische keuzes gemaakt moeten worden dan komen ze je mening niet vragen. :)
orf schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:57:
Ik ben vanaf 20 december vrij tot 8 januari en misschien neem ik nog wat dagen erna. Ik develop al lang niet meer professioneel, maar pak met in deze vakantie een klus op voor een museum: Een audio-tour app met beacons, waarmee je locatiebepaling indoor kunt doen. Leuk om weer eens iets te bouwen! Niet helemaal tevreden dat het in Cordova "moet" omdat het niet in de browser kan werken.
Klinkt leuk.

Sandor_Clegane wijzigde deze reactie 06-12-2019 13:02 (18%)

• dev10
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 24-01 15:24
Hydra schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:57:
[...]

Ik vermaak me juist prima zonder collega's ;)
Ik vind het ook niet erg als m'n collega's op vakantie zijn. De dagen tussen kerst en oud en nieuw zijn bij ons op het werk alleen behoorlijk rustige dagen omdat eigenlijk alleen de klantenservice bemand is. Daar is het in die dagen ook ontzettend rustig, maar we moeten wel bereikbaar zijn. Dat zorgt er voor dat er een soort van feeststemming heerst op kantoor wat alles wel heel gezellig maakt, maar echt productief zijn die dagen niet. ;)

Heb jij HBO werk- en denkniveau en ben je op zoek naar een baan als developer? DM mij voor meer info.

• Lethalis
  • Niet online
Sandor_Clegane schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:02:
[...]
Ik ken dat maar al te goed. Het probleem is dat mensen dan ook jou gewoon weer lastig gaan vallen. " Ah, hij fikst het wel even."

En als er daadwerkelijke strategische keuzes gemaakt moeten worden dan komen ze je mening niet vragen. :)
Ja, ook die ervaring heb ik inderdaad.

En ik was hier alweer een heel relaas aan het tikken, maar fuck it. Ik weet toch al wat jullie gaan zeggen en ben het ook met jullie eens.

Bijna weekend *O*

• Sandor_Clegane

Sandor_Clegane

Lethalis schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:31:
[...]

Ja, ook die ervaring heb ik inderdaad.
Het lijkt wel universeel. :)

Op de lange duur breekt het je op, fuck em.

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 22:20

Crazy D

I think we should take a look.

Ik vind juist tussen kerst en oud en nieuw de beste tijd om te werken: rustig op de weg, geen klanten en collega's want "iedereen" neemt vrij. Ik hoef niet zo nodig vrij die dagen, verveel ik me thuis te pletter. Ben liever die week vrij in een zomerperiode :)

Exact expert nodig? itwize.nl

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Crazy D schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:54:
Ik vind juist tussen kerst en oud en nieuw de beste tijd om te werken: rustig op de weg, geen klanten en collega's want "iedereen" neemt vrij. Ik hoef niet zo nodig vrij die dagen, verveel ik me thuis te pletter. Ben liever die week vrij in een zomerperiode :)
Ik vind het ook fijn om te werken, omdat het zo rustig is. Niet omdat ik me thuis verveel, integendeel.
Daarnaast ga ik liever op wintersport (buiten de schoolvakanties om) dan in de zomer op vakantie. Ook dan is het lekker rustig op het werk, want "iedereen" is dan op vakantie.

• Lethalis
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:39:
[...]
Geen idee maar er is geen enkele reden om Eclipse te verkiezen boven IntelliJ IMHO.
Heb je genoeg aan de Community Edition dan? :)

Ik fiets misschien niet door regen en wind, maar ben toch nog een beetje Hollander :P

• Ryur
Lethalis schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:56:
[...]

Ik heb bijna altijd genoeg aan de CE ja :)
En zelfs al heb ik dat niet, dan nog zou ik liever Intellij gebruiken dan Eclipse.

Heb Eclipse nooit een fijne IDE gevonden, maar merk dat ook bijna alle plugins enz ook richting Jetbrains is gestapt.

• Atmoz
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 24-01 21:12

Atmoz

Techno!!

Voor een projectje zou ik graag een *.JPG met daarin altijd 3 cijfers (op steeds dezelfde locatie) willen uitlezen (met OCR ofzo) zodat ik dit getal verder kan gebruiken.

Ik zou dit graag in PHP doen. Denken jullie dat het überhaupt mogelijk is met onderstaande JPG?

De kwaliteit is niet denderend, dus het is me zelf ook nog niet gelukt O-)

Zelfs door de *.JPG (met imagecopyresized) op te knippen in 3 losse JPG's en dan te vergelijken met een "bekend" cijfer (ook in JPG opgeslagen) lukt het niet.

Dus vandaar de vraag: is dit wel mogelijk? :D

Thuisbioscoop Limburg

• Gropah
  • Nu online

Gropah

Moderator Spielerij

Oompa-Loompa 💩

Atmoz schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 20:51:
Voor een projectje zou ik graag een *.JPG met daarin altijd 3 cijfers (op steeds dezelfde locatie) willen uitlezen (met OCR ofzo) zodat ik dit getal verder kan gebruiken.

Ik zou dit graag in PHP doen. Denken jullie dat het überhaupt mogelijk is met onderstaande JPG?

[Afbeelding]

Zelfs door de *.JPG (met imagecopyresized) op te knippen in 3 losse JPG's en dan te vergelijken met een "bekend" cijfer (ook in JPG opgeslagen) lukt het niet.

Je kunt het op veel verschillende manieren proberen, en ik weet niet wat je al geprobeerd hebt, maar sommige dingen zijn er makkelijk (zoals rood kanaal van het plaatje pakken en daar wat image processing voor skeletons etc op gooien om de getallen te kunnen herkennen). Aan de andere kant kunt je misschien nog makkelijker beter een php wrapper voor tesseract ocr pakken.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Gropah schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 20:57:
[...]

Je kunt het op veel verschillende manieren proberen, en ik weet niet wat je al geprobeerd hebt, maar sommige dingen zijn er makkelijk (zoals rood kanaal van het plaatje pakken en daar wat image processing voor skeletons etc op gooien om de getallen te kunnen herkennen). Aan de andere kant kunt je misschien nog makkelijker beter een php wrapper voor tesseract ocr pakken.
Met dat laatste ben ik dus echt al uuuuren (zelfs verdeeld over meerdere dagen) aan het stoeien...
Ik krijg dat Tesseract-OCR echt op geen enkele manier werkend (krijg het niet eens geïnstalleerd op m'n QNAP NAS :X)

Ben het inmiddels zo beu dat ik er maar een V&A vraag voor gemaakt heb :(

Op andere forums hebben ze me gewezen op Composer (om daarmee Tesseract-OCR "makkelijk" te kunnen gebruiken), maar dat krijg ik ook al niet geïnstalleerd.

Thuisbioscoop Limburg

• Mugwump

[Afbeelding]

Ik weet niet met wat voor volumes je dit wilt doen, maar wellicht dat de Azure vision services OCR voor je werkt?
https://azure.microsoft.c...services/computer-vision/

De eerste 5000 calls naar de API per maand zijn gratis dacht ik.

Heb het in een project wel eens gebruikt voor ingescande documenten en dat werkte vrij aardig. Durf niet te zeggen hoe goed het werkt op dit soort plaatjes, maar het is het proberen waard.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Mugwump schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 21:10:
[...]

Ik weet niet met wat voor volumes je dit wilt doen, maar wellicht dat de Azure vision services OCR voor je werkt?
https://azure.microsoft.c...services/computer-vision/

De eerste 5000 calls naar de API per maand zijn gratis dacht ik.

Heb het in een project wel eens gebruikt voor ingescande documenten en dat werkte vrij aardig. Durf niet te zeggen hoe goed het werkt op dit soort plaatjes, maar het is het proberen waard.
Hmzz, gaaf om te zien dat zulke dingen/services bestaan 8) Maar ik wil het redelijk vaak (eens per zoveel seconden) gaan gebruiken. Dus dat gaat het al snel naar de > 5000 calls.

En het zelf* werkend (en vooral thuis draaiend) krijgen vind ik toch wat fijner.

*c.q. samen met jullie hulp _/-\o_ O+

Thuisbioscoop Limburg

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

En waarom staat dit niet in een eigen topic? :)

We were doomed from the start. I guess all that remains now is for the captain to go down with the ship.
- That's surprisingly noble of you, sir.
No, it's noble of you, Kif! As of now, you're in command. Congratulations, Captain!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

.oisyn schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 21:25:
En waarom staat dit niet in een eigen topic? :)
Goede vraag, ik dacht dat dit een soort "vanalles wat" topic was zoals dat vaker hier op GoT het geval is :)

Ik maak er graag een eigen topic voor. Waar kan dat het beste? (thanks!)

[edit]

Ah, ik zie het inderdaad ook staan net:

"Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak."

Excuses! Mijn fout 8)7

Atmoz wijzigde deze reactie 06-12-2019 21:29 (26%)

Thuisbioscoop Limburg

• Sandor_Clegane

Sandor_Clegane

[Afbeelding]

Denk dat OpenCV dit wel kan.

• ZaZ
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 01:21

ZaZ

Tweakers abonnee

Daar heb je echt geen library voor nodig. Het zijn gewoon 7 segmenten per cijfer. Je hoeft alleen te kijken welke ‘aan’ zijn en dan met een simpele lookup kijk je welk cijfer erbij hoort.

Lekker op de bank

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ZaZ schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 13:47:
Daar heb je echt geen library voor nodig. Het zijn gewoon 7 segmenten per cijfer. Je hoeft alleen te kijken welke ‘aan’ zijn en dan met een simpele lookup kijk je welk cijfer erbij hoort.
Inderdaad. Je hoeft letterlijk maar een enkele pixel uit te lezen om te zien of dat segment aan of uit staat. Desnoods doe je het gemiddelde van een paar pixels om te compenseren voor ruis in de JPEG.

• ThomasG
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 18:20
downtime schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 14:10:
[...]

Inderdaad. Je hoeft letterlijk maar een enkele pixel uit te lezen om te zien of dat segment aan of uit staat. Desnoods doe je het gemiddelde van een paar pixels om te compenseren voor ruis in de JPEG.
Zelfs dat hoef je niet eens te doen, het is namelijk een beperkte set: 0 t/m 9, en dat drie keer. Je kunt gewoon elk cijfer los opslaan, en vervolgens in iedere positie naar een match zoeken binnen een marge.

• Hydra
Lethalis schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:56:
[...]

Yup

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Nu online
Atmoz schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 21:00:
[...]

Met dat laatste ben ik dus echt al uuuuren (zelfs verdeeld over meerdere dagen) aan het stoeien...
Ik krijg dat Tesseract-OCR echt op geen enkele manier werkend (krijg het niet eens geïnstalleerd op m'n QNAP NAS :X)

Ben het inmiddels zo beu dat ik er maar een V&A vraag voor gemaakt heb :(

Op andere forums hebben ze me gewezen op Composer (om daarmee Tesseract-OCR "makkelijk" te kunnen gebruiken), maar dat krijg ik ook al niet geïnstalleerd.
Klein neuraal netwerkje trainen a la een model wat het aardig doet op MNIST (handgeschreven nummerherkenning dataset, zo ongeveer de meest basic demo datasetvan elk deeplearning-framework waarvoor een erg simpel neuraalnetwerkje het al best aardig doet) ?

Als er nog wat preprocessing nodig is is OpenCV inderdaad wel een aardige (en kan ook binden met tesseract voor het geval je er nog niet zat van bent).

gekkie wijzigde deze reactie 07-12-2019 23:13 (22%)

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Dat denk ik ook wel ja :)
ZaZ schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 13:47:
Ontzettend bedankt voor deze reactie.
Je hebt me aan het denken gezet. En het is dan ook helemaal gelukt hiermee :9
downtime schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 14:10:

Jij ook thanks! Ik heb het precies zo opgelost 8)
ThomasG schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 16:39:
[...]
Zelfs dat hoef je niet eens te doen, het is namelijk een beperkte set: 0 t/m 9, en dat drie keer. Je kunt gewoon elk cijfer los opslaan, en vervolgens in iedere positie naar een match zoeken binnen een marge.
:)
gekkie schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 22:29:

Klein neuraal netwerkje trainen a la een model wat het aardig doet op MNIST (handgeschreven nummerherkenning dataset, zo ongeveer de meest basic demo datasetvan elk deeplearning-framework waarvoor een erg simpel neuraalnetwerkje het al best aardig doet) ?

Als er nog wat preprocessing nodig is is OpenCV inderdaad wel een aardige (en kan ook binden met tesseract voor het geval je er nog niet zat van bent).
Klinkt allemaal érg gaat en interessant, maar is dus gelukkig niet nodig geweest!

===============================================

Sorry voor het (wederom) offtopic, maar in de TS staat ook dit:
Ben je trots op je nieuwe stukje software
EN YES I AM :D 8) :)

Ik ben begonnen met de foto uit de camera te halen:

Daarna maak ik hier een black & white afbeelding van:

Vervolgens kijk ik zoals @ZaZ al aangaf naar de pixels op de juiste plek of deze "AAN" of "UIT" staan.
Ik sla voor ieder cijfer (totaal dus 3) de segmenten op als een string met 1'en en 0'en (het cijfer 8 = "1111111")
En als laatste vergelijk ik dat met simpele if then om uiteindelijk de 3 cijfers neer te zetten.

Werkt gewoon 100% perfect 8) (nog geen enkele mismatch gehad!!)

En omdat het toch om camerabeelden gaat, en omdat het in deze fase nog maar een "test" is en straks elders weer opnieuw wordt geïnstalleerd/opgebouwd heb ik voor het gemak een "kalibratie-programmaatje" geschreven zodat ik heel makkelijk en snel de posities van de (3x7) segmenten kan "leren". Het is een programma in VB.NET en spuugt de benodigde PHP-code uit. Op die manier heb ik binnen 1 minuut alle locaties van de segmenten. Of het nu (zoals in dit geval) een 320x240 afbeelding is, of straks een 1920x1080 of whatever. Dit werkt altijd :*)

Toch wel een beetje trots dat het zo goed werkt!!!!

Thanks allen voor het meedenken en meehelpen _/-\o_

Thuisbioscoop Limburg

• Sandor_Clegane

Sandor_Clegane

Lekker geeken! :)

• gekkie
  • Nu online
Wel een grappige "poormans" thresholding door middel van een full contrast :D

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Heerlijk O+
gekkie schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:58:
Echt he! Was serieus stom verbaast om te zien dat het zó goed werkte _/-\o_

Deze software-oplossing is onderdeel van een iets groter geheel (wat eigenlijk meer een hardware-oplossing is). Mochten jullie het leuk vinden: Hier staat het hele "verhaal" :)

Thuisbioscoop Limburg

• gekkie
  • Nu online
Atmoz schreef op zondag 8 december 2019 @ 14:04:
Echt he! Was serieus stom verbaast om te zien dat het zó goed werkte _/-\o_
Yups .. creatief, was er zelf niet zo gauw op gekomen, maar goed ik doe het meeste dan ook met python en dan is een import cv2 voor opencv zo gedaan.
Deze software-oplossing is onderdeel van een iets groter geheel (wat eigenlijk meer een hardware-oplossing is). Mochten jullie het leuk vinden: Hier staat het hele "verhaal" :)
Zo zie je maar .. waar zouden we zijn zonder de vrouw :+.
Al had ik denk ik het gemak gekozen van een ts-100 aanschaffen, ook geek want te flashen soldeerboutje met lcd schermpje O+.
(maar goed een weller-stopcontact in je keuken fabrieken blijft wel baas boven baas)

gekkie wijzigde deze reactie 08-12-2019 16:09 (5%)

• ThomasG
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 18:20
gekkie schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:58:
Dat is stiekem ook gewoon een gebruikelijke techniek bij machine vision. Vaak wordt er dan ook een combinatie van dilation en erosion (of afgeleiden daarvan) gebruikt om "oneffenheden" weg te krijgen.

Edit: in industriële toepassingen zitten vaak ook filters (zoals een red filter) voor de lens zodat de afbeelding al een in hoog contrast is.

ThomasG wijzigde deze reactie 08-12-2019 17:13 (15%)

• gekkie
  • Nu online
ThomasG schreef op zondag 8 december 2019 @ 17:10:
[...]
Dat is stiekem ook gewoon een gebruikelijke techniek bij machine vision. Vaak wordt er dan ook een combinatie van dilation en erosion (of afgeleiden daarvan) gebruikt om "oneffenheden" weg te krijgen.

Edit: in industriële toepassingen zitten vaak ook filters (zoals een red filter) voor de lens zodat de afbeelding al een in hoog contrast is.
Algoritmisch volgens mij wel wat anders, maar in dit geval een soortgelijk effect, vandaar dat ik het wel slim vondt met de wat beperkte algemene image manipulation van PHP :).

Ben trouwens nog wel benieuwd of dit nou precies was wat den vrouw bedoelde met die woorden :+.
Of dat ze geen rekening had gehouden met deze mogelijke mannelijke interpretatie.

gekkie wijzigde deze reactie 08-12-2019 17:48 (12%)

• farlane
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 22:21
Atmoz schreef op zondag 8 december 2019 @ 14:04:
[...]
Mochten jullie het leuk vinden: Hier staat het hele "verhaal" :)
Een soldeerbout die af te lezen is via OCR en PHP, ok. Waarom eigenlijk niet in de cloud? O-)

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• gekkie
  • Nu online
Soldeerbout As A Service is al bezet door die gekke software jongen,
Brandijzer As A Service dan maar ?

Hmm toch netjes van Noctua om nog een herverbouw conversie kitje naar AM4 gratis op te sturen vanuit de bergen, voor een koeler uit het jaar 2011.

• Sandor_Clegane

Sandor_Clegane

Vandaag weer leuk met Fable aan het stoeien geweest.

Zo JS schrijven voelt als valsspelen:

code:
1
2
3
4
5
6
let updateScores model scores =
  model.Scores
  |> Set.ofList
  |> Set.difference(scores |> Set.ofList)
  |> List.ofSeq
  |> fun x -> if x = List.empty then None else Some x.Head

Niet dat ik klaag ofzo. :)

• RayNbow
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21:42

RayNbow

Kirika <3

Sandor_Clegane schreef op zondag 8 december 2019 @ 21:27:
Vandaag weer leuk met Fable aan het stoeien geweest.

Zo JS schrijven voelt als valsspelen:

code:
1
2
3
4
5
6
let updateScores model scores =
  model.Scores
  |> Set.ofList
  |> Set.difference(scores |> Set.ofList)
  |> List.ofSeq
  |> fun x -> if x = List.empty then None else Some x.Head

Niet dat ik klaag ofzo. :)
Zeg, kan dat niet pointfree? :p

Iets als dit bijv.:

Haskell:
1
2
3
4
5
6
7
8
import Data.Set
import Data.Maybe
import Control.Monad
import Control.Arrow

updateScores :: Ord a => [a] -> [a] -> Maybe a
updateScores = curry $ join (***) fromList >>> uncurry difference >>> toList >>> listToMaybe

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• Sandor_Clegane

Sandor_Clegane

RayNbow schreef op maandag 9 december 2019 @ 05:57:
[...]

Iets als dit bijv.:

Haskell:
1
2
3
4
5
6
7
8
import Data.Set
import Data.Maybe
import Control.Monad
import Control.Arrow

updateScores :: Ord a => [a] -> [a] -> Maybe a
updateScores = curry $ join (***) fromList >>> uncurry difference >>> toList >>> listToMaybe

Je bent er al vroeg bij. :)

Point free?

• RayNbow
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21:42

RayNbow

Kirika <3

Een manier om functies te definiëren zonder de argumenten te noemen:
The term originated in topology, a branch of mathematics which works with spaces composed of points, and functions between those spaces. So a 'points-free' definition of a function is one which does not explicitly mention the points (values) of the space on which the function acts. In Haskell, our 'space' is some type, and 'points' are values.
Dus in plaats van f(x) = g(h(x)) schrijf je f = g ∘ h. (Edit: In F#: let f = h >> g;;)

Let wel, het levert niet altijd duidelijkere code op. :p

RayNbow wijzigde deze reactie 09-12-2019 06:44 (3%)

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Het is weer zo'n dag.

https://i.imgur.com/YEQqRwi.png

Ok, R#.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Ryur
R# heeft ook nog geen koffie op? :P

* Ryur pakt nog maar een koffie

• Sandor_Clegane

Sandor_Clegane

RayNbow schreef op maandag 9 december 2019 @ 06:41:
[...]

Een manier om functies te definiëren zonder de argumenten te noemen:

[...]

Dus in plaats van f(x) = g(h(x)) schrijf je f = g ∘ h. (Edit: In F#: let f = h >> g;;)

Let wel, het levert niet altijd duidelijkere code op. :p
Ah zo, tja...... ;)

• Janoz
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 20:50

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Hydra schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:39:

KAK, helaas toch een reden gevonden :(.. Wil een plugin maken voor OpenHAB voor mijn Slides. De hele development omgeving voor OpenHAB is helemaal Eclipse. Bij de IntelliJ staat eigenlijk alleen maar "TODO"..

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Gropah
  • Nu online

Gropah

Moderator Spielerij

Oompa-Loompa 💩

Janoz schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:20:
[...]

KAK, helaas toch een reden gevonden :(.. Wil een plugin maken voor OpenHAB voor mijn Slides. De hele development omgeving voor OpenHAB is helemaal Eclipse. Bij de IntelliJ staat eigenlijk alleen maar "TODO"..
Goede reden om eens wat bij te dragen aan een open source project? ;)

Maar nu even serieus: hoe moeilijk is het om zo'n omgeving goed in IntelliJ te laden?

• gekkie
  • Nu online
Urghh en dat is een nuked pycharm n een update door plugins :-\

gekkie wijzigde deze reactie 10-12-2019 12:22 (11%)

• Janoz
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 20:50

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Gropah schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:34:
Goede reden om eens wat bij te dragen aan een open source project? ;)
Klopt
Maar nu even serieus: hoe moeilijk is het om zo'n omgeving goed in IntelliJ te laden?
Nou, OpenHAB is redelijk met eclipse verweven. Het neerzetten van een omgeving om wat te kunnen bijdragen is zo ongeveer een next, next, next, finish stappen plan en dan heb je (als het goed is) een omgeving waarin alles goed geconfigureerd is (met code style, verplichte licentieblokken voor in je sources, dependecies, build scripts, test omgeving) en waarmee je met een paar simpele commando's compleet nieuwe add-ons kunt genereren. En omdat alles al aan alle style guides en andere regels voldoet is het vervolgens ook een stuk makkelijker om de boel weer terug te kunnen mergen zodat het voor iedereen beschikbaar komt. Natuurlijk kan je dat in IntelliJ ook gewoon inrichten, maar dat kost tijd en veel uitzoeken. Mijn schaarse tijd steek ik liever in de add-on dan in het inrichten van IntelliJ.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• R4gnax
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17:43
RayNbow schreef op maandag 9 december 2019 @ 05:57:
[...]

Pointfree of "headless" pipelines zijn een aanvullend voorstel op het bestaande Stage 3 proposal voor de pipeline operator: https://github.com/tc39/proposal-pipeline-operator/issues/96

Laatste syntax voorstel is letterlijk een unary versie van de pipeline operator, wat een open functie-vorm aan zou moeten geven die later met een argument aangeroepen kan worden. Bijv.

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
const map = callback => array => array.map(callback);

// ...

const capitalizeKeys =
  |> Object.entries 
  |> map(([key, value]) => [key.toUpperCase(), value])
  |> Object.fromEntries;

capitalizeKeys({ foo : 1, bar : 2, baz : 3 }) // { FOO : 1, BAR : 2, BAZ : 3 }

Jammergenoeg afgeblazen en ingetrokken. :'(
Toegegeven; je hebt het eigenlijk ook niet nodig. Die extra arrow-function die je er omheen kunt zetten is niet zoveel toegevoegde syntax dat het onoverkomelijk is:

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
const map = callback => array => array.map(callback);

// ...

const capitalizeKeys = obj => obj
  |> Object.entries 
  |> map(([key, value]) => [key.toUpperCase(), value])
  |> Object.fromEntries;

capitalizeKeys({ foo : 1, bar : 2, baz : 3 }) // { FOO : 1, BAR : 2, BAZ : 3 }

En dan delft het puurheidsbelang al snel het onderspit en zijn andere zaken belangrijker. Zoals compactere taalregels; parser-efficiëntie; etc.

R4gnax wijzigde deze reactie 10-12-2019 22:25 (33%)

• farlane
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 22:21
R4gnax schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:33:
Pointfree of "headless" pipelines zijn een aanvullend voorstel op het bestaande Stage 3 proposal voor de pipeline operator: https://github.com/tc39/proposal-pipeline-operator/issues/96

Laatste syntax voorstel is letterlijk een unary versie van de pipeline operator, wat een open functie-vorm aan zou moeten geven die later met een argument aangeroepen kan worden. Bijv.
Goed verhaal.... d:)b
Toegegeven; je hebt het eigenlijk ook niet nodig.
-O-

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Tot voor twee uur geleden leek het een goed idee om mijn TransIP VPS te upgraden van Ubuntu server 16.04 naar 18.04.
De upgrade zelf ging voorspoedig, maar na de reboot werkt mijn netwerk niet meer :'(

Probleem zit hem in de dhclient die kan een aantal shared libraries net meer vinden. Maar installeren lukt ook niet, want geen netwerk :/
Nu had ik een fixed IP adres ingesteld voor eth0 maar ook daarmee kreeg ik geen verbinding.... Bleek ik een typefout te hebben gemaakt in de gateway adres |:(

Nadat ik dat gefixt had, kon ik in ieder geval weer het netwerk op. En nog belangrijker: ik kon weer via SSH naar binnen *O*

Nu maar eens kijken of ik de unmet dependancies kan fixen....

Edit; Ik heb nagenoeg alles verholpen. Nog maar eentje over en dat is klaarblijkelijk een hardnekkige:
The following packages have unmet dependencies:
 perl-modules-5.22 : Conflicts: perl-modules
                     Conflicts: perl-modules:i386

Edit2; Het bleek een virtueel pakket:
Package perl-modules is a virtual package provided by:         
  perl-modules-5.22 5.22.1-9ubuntu0.6                     
  perl-modules-5.26 5.26.1-6ubuntu0.3                                 
You should explicitly select one to install.  

Nu ik de laatste heb geïnstalleerd werkt het weer *O*

Matis wijzigde deze reactie 13-12-2019 22:20 (30%)

• Koenvh

Koenvh

@Matis Heeft TransIP geen snapshots die je terug kunt zetten? Dat gebruik ik meestal in DigitalOcean als is met dat soort dingen ga rommelen.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Koenvh schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 23:41:
@Matis Heeft TransIP geen snapshots die je terug kunt zetten? Dat gebruik ik meestal in DigitalOcean als is met dat soort dingen ga rommelen.
Mja, nu je het zegt. Ik heb daar wel eens iets van voorbij zien komen.
Toen ik een jaar of 6 geleden er mee begon, was het er nog niet, althans niet gratis.
Volgens mij sinds kort wel gratis op mijn plan.

Edit, ja dus (X4): https://www.transip.nl/vps/

Matis wijzigde deze reactie 14-12-2019 05:34 (5%)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Hot take of the day: Mock frameworks hebben een probleem dat niet zou moeten bestaan acceptabel gemaakt.

Ik zit al de halve dag te worstelen met een amper testbare class en een testclass die een kaartenhuis van mocks gebruikt. Listen to your tests. Ik weet het.

* kenneth wappert met een Pure Functions vlaggetje

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Koenvh

Koenvh

kenneth schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:37:
Hot take of the day: Mock frameworks hebben een probleem dat niet zou moeten bestaan acceptabel gemaakt.

Ik zit al de halve dag te worstelen met een amper testbare class en een testclass die een kaartenhuis van mocks gebruikt. Listen to your tests. Ik weet het.

* kenneth wappert met een Pure Functions vlaggetje
Welk alternatief stel je voor? Gewoon niet testen? Testen op de liveomgeving? :+

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Koenvh schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:51:
[...]

Welk alternatief stel je voor? Gewoon niet testen? Testen op de liveomgeving? :+
Classes die getest moeten worden alleen dependencies die pure zijn en dus niet gemockt hoeven te worden. Ergens bovenaan je tree compose je de boel zodat de impure zooi geïsoleerd blijft.

• Koenvh

Koenvh

kenneth schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:57:
[...]

Classes die getest moeten worden alleen dependencies die pure zijn en dus niet gemockt hoeven te worden. Ergens bovenaan je tree compose je de boel zodat de impure zooi geïsoleerd blijft.
Klinkt mooi in theorie, maar hoe haalbaar is dat in de praktijk? Dan toch maar liever een mock van de database, dan nergens de database gebruiken (of alles met indirecte databasetoegang niet testen)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ja, en mijn hot take is dus dat dat de weg naar de hel is:
Ach, één mock is toch niet erg?
* fast forward fifty commits *
AAAAAAAAARGH!

Interessant artikel over het scheiden van pure/impure code: https://blog.ploeh.dk/2019/02/11/asynchronous-injection/

kenneth wijzigde deze reactie 19-12-2019 15:15 (30%)

• Grijze Vos
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 01:05
Koenvh schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:02:
[...]

Klinkt mooi in theorie, maar hoe haalbaar is dat in de praktijk? Dan toch maar liever een mock van de database, dan nergens de database gebruiken (of alles met indirecte databasetoegang niet testen)
Waar ik nu op uit lijk te komen voor onze nieuwe architectuur bij ons op het werk is daar waar je de DB meuk erbji wilt testen gebruik je gewoon applicatie / integratie / systeem tests inclusief db (vaak is dat toch al goedkoop genoeg om geen probleem te zijn).

En om je BL unit testbaar te maken je een design principe waarbij je je business logic en je data retrieval logica expliciet opsplits van elkaar. Hoeft niet per se in verschillende layers met verschillende objecten overigens, maar iig niet in dezelfde functies.

Op die manier heb je altijd pure functions met injecteerbare mockable parameters voor alle interessante logica. En de data retrieval laat je gewoon lekker aan je O/R mapper over, en kun je afdekken met bovengenoemde higher level tests.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• Hydra
Grijze Vos schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:52:
Waar ik nu op uit lijk te komen voor onze nieuwe architectuur bij ons op het werk is daar waar je de DB meuk erbji wilt testen gebruik je gewoon applicatie / integratie / systeem tests inclusief db (vaak is dat toch al goedkoop genoeg om geen probleem te zijn).
Als het een DB is die ik via H2 (in memory) kan simuleren ga ik daar meestal voor; lekker snel. Zo niet dan doe ik het via testcontainers en dan wordt dus een docker container gestart.

Op een bestaande 'vaste' DB testen wordt vrijwel altijd een puinhoop; dan kun je niet 2 tests tegelijkertijd draaien (tenzij je weer met per-test schema's gaat werken).
En om je BL unit testbaar te maken je een design principe waarbij je je business logic en je data retrieval logica expliciet opsplits van elkaar. Hoeft niet per se in verschillende layers met verschillende objecten overigens, maar iig niet in dezelfde functies.
Da's in mijn 'wereld' gelukkig standaard. Java services zijn vrijwel altijd gelaagd met 3 lagen: controller -> service -> repository.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 20:10
Lol, ja unit tests. Ik zal ronduit toegeven dat wij (en ik zelf ook) er slecht in zijn. Was dus ook blij verrast dat ik wat unit tests tegen kwam in een library die al 4 jaar geen code-changes gehad had, waar ik een kleine change voor had. Tests runnen, faalt. git reset HEAD~, nog een keer de tests runnen, falen ze nog steeds -O-

Blijkt dat er 2 jaar geleden een change is gedaan in een ANDERE library waar deze library op depend, en sindsdien falen de tests in deze library -O-

En nu zit ik met het dilemma of ik
- een week moet gaan besteden aan het fixxen van de tests (had eigenlijk niet geplanned meer dan een paar uur te besteden aan deze change);
- de tests weg moet tyfen (onder het motto "het zijn toch geen valide unit-tests")
- of de expected results maar bij moet werken naar de huidige staat...

weet in ieder geval wel weer waarom dit stukje code al 4 jaar niet aangeraakt is ;(

zcflevo.nl

• Jory
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 23:07
Hydra schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:59:

Da's in mijn 'wereld' gelukkig standaard. Java services zijn vrijwel altijd gelaagd met 3 lagen: controller -> service -> repository.
Maar dat is toch juist niet wat het artikel waar kenneth naar linkt en de post van Grijze Vos zeggen?

Die twee interpreteer ik als:
  1. controller haalt data uit repository
  2. controller stopt data in service
  3. service doet z'n ding en geeft resultaat terug
  4. controller stops resultaat van service in repository
  5. controller geeft resultaat van service terug aan client
Terwijl "jouw" gelaagdheid (volgens mij) betekent
  1. controller stops input in service
  2. service haalt data uit repository
  3. service doet z'n ding
  4. serivce stops resultaat in repository
  5. service geeft resultaat terug
  6. controller geeft resultaat van service terug aan client
Welk van deze aanpakken handiger is, dat is volgens mij afhankelijk van een heleboel dingen. Naarmate je meer inpure code wil uitvoeren binnen 1 actie wordt de "alle inpure calls in de controller" volgens mij redelijk broos en/of leidt het tot veel duplicatie.

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
mcDavid schreef op maandag 23 december 2019 @ 15:52:
En nu zit ik met het dilemma of ik
- een week moet gaan besteden aan het fixxen van de tests (had eigenlijk niet geplanned meer dan een paar uur te besteden aan deze change);
- de tests weg moet tyfen (onder het motto "het zijn toch geen valide unit-tests")
- of de expected results maar bij moet werken naar de huidige staat...
Hangt denk ik af van waar de tests falen. Compileren ze niet, of geeft de Assert false terug. In het laatste geval heb je software in productie draaien die zich anders gedraagt dan je zou verwachten.

• mcDavid
Skyaero schreef op maandag 23 december 2019 @ 17:02:
[...]

Hangt denk ik af van waar de tests falen. Compileren ze niet, of geeft de Assert false terug. In het laatste geval heb je software in productie draaien die zich anders gedraagt dan je zou verwachten.
Dat laatste. Dus ja, dat is huilen.

Maar die "nieuwe" code draait dus wel al 2 jaar zonder problemen in productie. En de tests zijn duidelijk niet bepaald doordacht, als ze code uit een andere lib touchen. Ik heb dus alleszins meer vertrouwen in de productiecode dan in de tests...

zcflevo.nl

• Koenvh

Koenvh

Yay! Ik heb een kerstcadeautje gekregen van Spamhaus! Het IP-adres van mijn server staat gratis en voor niets op hun zwarte lijst... -O- Zul je straks ook nog zien dat ze met Kerst en Oud en Nieuw niet bereikbaar zijn, en dat het moet wachten tot januari.

(Ik heb het IP-adres nu een jaar, en vanaf het begin waren er al veel problemen mee (stond op een redelijk aantal zwarte lijsten), maar ik dacht dat ik daar nu toch wel vanaf was :/ )

Koenvh wijzigde deze reactie 23-12-2019 18:37 (4%)

• Creepy
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16:07

Creepy

Moderator Devschuur®

Tactical Espionage Splatterer

Spamhaus zet je er niet zomaar op....... Dus vraag op waarom je er op staat (dat kan gewoon online) en fix dat. Als je dat IP al een jaar hebt en de listing nieuw is, dan is er waarschijnlijk recent spam verstuurd via dat IP.

Creepy wijzigde deze reactie 23-12-2019 19:37 (44%)

We're building self-driving cars, but we haven't even figured out how to make sure vacuum cleaners don't join botnets.

• mcDavid
Dat ja. En een mailserver draaien vergt voortdurend onderhoud en monitoring van blacklists, dat is niet iets wat je een keertje doet en dan vanaf bent.

zcflevo.nl

• gekkie
  • Nu online
Mijn laatste aanvaring daar mee was dat m'n config nog sender_verify / callouts deed.
Ook daar van had men inmiddels verzonnen dat het niet meer mag. Ook een maand op een lijstje gestaan.
(omdat ik geen zin had om te gaan lappen om er eerder af te mogen, stelletje afpersers)

Verder gaat het best prima .. alleen DMARC is echt kansloos als je ook maar iets post naar mailingslists.

gekkie wijzigde deze reactie 23-12-2019 20:27 (15%)

• Koenvh

Koenvh

Creepy schreef op maandag 23 december 2019 @ 19:28:
Spamhaus zet je er niet zomaar op....... Dus vraag op waarom je er op staat (dat kan gewoon online) en fix dat. Als je dat IP al een jaar hebt en de listing nieuw is, dan is er waarschijnlijk recent spam verstuurd via dat IP.
mcDavid schreef op maandag 23 december 2019 @ 20:03:
Dat ja. En een mailserver draaien vergt voortdurend onderhoud en monitoring van blacklists, dat is niet iets wat je een keertje doet en dan vanaf bent.
Weet ik, maar dat maakt de timing niet minder ongelukkig.

EDIT: Geen idee waar je kunt zien bij Spamhaus waarom je IP-adres geblokkeerd is, behalve dat het op de Spamhaus CSS lijst staat door een van de volgende redenen:
[list]
• Email showing indications of unsolicited nature;
• Broad-spectrum aggregated views of email deliveries;
• Having poor list-hygiene;
• Sending out bad email due to a compromise (compromised account, webform or CMS);
• Other indicators of low reputation or abuse.
[/list]

Of bedoel je dat met "zien waarom je erop staat"? (Ik mag toch hopen dat accountactivatie-e-mails niet als "unsolicited" worden gemarkeerd :) )

Nevermind, misschien moet ik eens beter lezen :+
Ik gok dat ik de oorzaak nu ook al weet: Iemand heeft zichzelf drie dagen geleden lopen spammen met accountactivatie-e-mails (steeds het knopje "Activatie-e-mail opnieuw sturen geklikt"), en daar was ik vergeten een limiet op te zetten :Y

Koenvh wijzigde deze reactie 24-12-2019 00:49 (41%)
Reden: Ik ben een idioot

Pagina: 1 ... 51 ... 54 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True