Als we dan toch teruggaan... handmatig assembly schrijven is veel efficiënterCurlyMo schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 12:18:
[...]
En dan is eigenlijk alles na C gewoon een grote hype
🠕 This side up
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Als we dan toch teruggaan... handmatig assembly schrijven is veel efficiënterCurlyMo schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 12:18:
[...]
🠕 This side up
Waarom denk je dat WebAssembly bedacht is?Koenvh schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 12:57:
[...]
Als we dan toch teruggaan... handmatig assembly schrijven is veel efficiënter
Zodat je ffmpeg in de browser kan laten draaien?ThomasG schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:05:
[...]
Waarom denk je dat WebAssembly bedacht is?
🠕 This side up
C is gewoon het perfecte middelpunt. Alles daarna is een hype alles daarvoor een overdreven nostalgisch verlangen.Koenvh schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 12:57:
[...]
Als we dan toch teruggaan... handmatig assembly schrijven is veel efficiënter
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Alles na ponskaarten. Dat ging prima. Dependency management was daar gewoon een kaartenbak. Helemaal prima.CurlyMo schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 12:18:
[...]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Hence het icon voor bestandsbeheer in ieder fatsoenlijk OS.armageddon_2k1 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:50:
Dependency management was daar gewoon een kaartenbak. Helemaal prima.
[ Voor 2% gewijzigd door Tjolk op 28-08-2019 14:40 . Reden: nuancering :+ ]
Tjolk is lekker. overal en altijd.
Nee hoorTjolk schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:06:
[...]
Hence het icon voor bestandsbeheer in ieder OS.
Je hebt gelijk, ik heb mijn bericht genuanceerd
Tjolk is lekker. overal en altijd.
Klopt, en er waren ook geweldige obfuscators voor ponskaarten: gewoon op de grond laten vallenarmageddon_2k1 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:50:
[...]
Alles na ponskaarten. Dat ging prima. Dependency management was daar gewoon een kaartenbak. Helemaal prima.
🠕 This side up
https://www.zdnet.com/article/npm-bans-terminal-ads/Antrax schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 16:00:
[...]
Er gaat momenteel een vriendelijke discussie over open source en geld.
https://github.com/feross/funding
(In het bijzonder deze issue en deze issue (vervolg))
Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster
Was wel te verwachten, after all, developers are their main usersElkeBxl schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 16:57:
[...]
https://www.zdnet.com/article/npm-bans-terminal-ads/
NPM doet iets goed
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
https://1drv.ms/u/s!AndH3pzHa9oGj5YSDCJxDo6wFWKyOwYou folks caused my Security Manager a delay of 6 months. Get your shit together
Ondertussen zijn Hans, Hanna, Harmony, Little Bobby Tables, Rainbow Tables en Spot ook thuis, en klaar voor hun volgende avontuur.Roimata, the teardrop, is important in Maori design. The first designs are said to come from the tears shed during the separation of Ranginui (Sky father) and Papatuanuku (Earthmother).
In Maori Mythology, the design signifies reassurance, positive energy, healing and comforting
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Weer zo'n typisch voorbeeld dat iets gebouwd is door knullige juniors die geen goede architectuurkeuzes maken en gekozen hebben voor een nieuwe techniek, wat niet handig is. Echter dan is niet de nieuwe techniek meteen slecht.... Als simpele ontwikkelaar van +15 jaar ervaring zou je dat toch moeten weten. Alles wordt traag als dikke kak? Wat? Wat maakt projecten ouder dan een jaar minder geschikt? En voordat je bij een cloud provider gaat had je toch ook een afhankelijkheid? Zij het bij een VPS-dienst, of gewoon je oude ijzer?Antrax schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 08:07:
[...]
Ik kom regelmatig nog bij bedrijven die ijzer in house hebben draaien.
Tegenwoordig willen alle bedrijven hip mee doen en developers aan zich te binden door kubernetes te gebruiken maar ik heb in een aantal gevallen al gezien dat het niet beter is om dit soort dingen te doen. Zeker niet in projecten die al langer leven dan een jaar. Alles wordt traag als dikke kak en je bent in 99% van alle gevallen opeens afhankelijk van Amazon, Google of welke tech derp dan ook waar je niks anders heen dockert dan een schip met geld
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Afgelopen week op het werk.armageddon_2k1 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 07:52:
[...]
Weer zo'n typisch voorbeeld dat iets gebouwd is door knullige juniors die geen goede architectuurkeuzes maken en gekozen hebben voor een nieuwe techniek, wat niet handig is. Echter dan is niet de nieuwe techniek meteen slecht....
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
🠕 This side up
Dat gebeurt dan ook en ik wordt er inderdaad niet heel blij vanMugwump schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:28:
Met bv Shiny kun je in R ook best websites / dashboards bouwen, maar de gemiddelde developer zal toch niet zo blij worden van R.
[ Voor 30% gewijzigd door CurlyMo op 31-08-2019 13:44 ]
Ik zou graag eens buiten Tweakers om die discussie aan willen gaan. Want ik vind dit echt zo'n zwart-wit visie met correlaties die IMO niet van toepassing zijn. Dit komt beter tot zijn recht met een biertje om te discussieren maar here goes:Antrax schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 08:07:
[...]
Ik kom regelmatig nog bij bedrijven die ijzer in house hebben draaien.
Tegenwoordig willen alle bedrijven hip mee doen en developers aan zich te binden door kubernetes te gebruiken maar ik heb in een aantal gevallen al gezien dat het niet beter is om dit soort dingen te doen. Zeker niet in projecten die al langer leven dan een jaar. Alles wordt traag als dikke kak en je bent in 99% van alle gevallen opeens afhankelijk van Amazon, Google of welke tech derp dan ook waar je niks anders heen dockert dan een schip met geld
Members only:
Dat is logisch, net zoals *insert random techniek here*ik heb in een aantal gevallen al gezien dat het niet beter is om dit soort dingen te doen
Dat is natuurlijk een kul argument. Lifetime > 1 year != kubernetesZeker niet in projecten die al langer leven dan een jaar.
... Dit is natuurlijk een argument die helemaal niet van toepassing is zonder enige context. Noch los van het feit dat dit ook net zo goed los van k8s kan staan (slechte implementatie, slechte code, whatever)Alles wordt traag als dikke kak
Ja want k8s is alleen in de cloud te vinden...je bent in 99% van alle gevallen opeens afhankelijk van Amazon, Google of welke tech derp dan ook
Ik wilde absoluut niets suggereren of mijzelf verheerlijken boven de developers die aan deze specifieke applicatie hebben gewerkt. Als full stack developer probeer ik mij tegenwoordig nog steeds veel aan te leren en leer ik hedendaags heel erg veel van mensen die net zijn begonnen met ontwikkelen. Ik bedoelde ABSOLUUT niets met deze opmerking en neem hier dan ook per direct afstand van op de manier die jij nu zit te beschrijven.Douweegbertje schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 13:44:
Want als er iets kut is, dan is het wel een self-made senior die er al 20 jaar zit.
Ja seniors zijn echt kut, zeker als ze zelfbenoemd zijn.Douweegbertje schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 13:44:
[...]
Members only:
Tja ik ben zelf misschien ook nog jong, maar ik werk liever met een externe junior dan met een interne "senior". Want als er iets kut is, dan is het wel een self-made senior die er al 20 jaar zit.
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Je trapt mij persoonlijk vooral op de tenen omdat je een aantal dingen roep die gewoon niet waar zijn. Je kunt kubernetes niet de schuld geven als een zooi slechte developers een slechte architectuur neer zetten. En dat is eigenlijk wat je beschrijft. K8s maakt niet opeens alles 'traag'; dat slaat natuurlijk nergens op.Antrax schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 17:24:
Laat ik dit recht zetten voordat dit uit de hand loopt
Ik trap een paar mensen op hun tenen dat tegenwoordig veel tot alle bedrijven alles naar kubernetes willen hebben.
Het bedrijf zou eens moeten investeren in een goeie tech-lead voor de lange termijn. Maarja, dan ben je een ton per jaar kwijt, en da's meer dan de gemiddelde manager verdient, dus dat kan dan niet.Het gaat hier om een monolithic type applicatie in PHP waar veel developers aan gewerkt hebben die na een maand of twee weer weg gaan. Nu 1,5 jaar later is de applicatie zo groot dat, als je niet naar de git log zou kijken, je zou zeggen dat het project ouder is (verschillende code styles, soms return types, soms niet, etc. etc.).
[ Voor 20% gewijzigd door Hydra op 01-09-2019 10:16 ]
https://niels.nu
Talen zonder higher kinded polymorphism?farlane schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 18:48:
Maar weet je wat echt *serieus* kut is?
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
's Nachts wakker worden omdat je naar het toilet moet, en dan op een LEGO®-steentje trappen?
🠕 This side up
Live code aanpassen aan de draaiende productielijn via je laptopje terwijl de omgevingstemperatuur 40 graden is en je verplicht handschoenen aan moet terwijl je aan het typen bent en de productiemanager in je nek staat te hijgen? *kuh*
...
Om maar niet te spreken over de constant beslagen veiligheidsbril.Basti504 schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:37:
[...]
Live code aanpassen aan de draaiende productielijn via je laptopje terwijl de omgevingstemperatuur 40 graden is en je verplicht handschoenen aan moet terwijl je aan het typen bent en de productiemanager in je nek staat te hijgen? *kuh*
Om vervolgens achterover te vallen en precies met je gat op een cactus te landen?Koenvh schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:20:
[...]
's Nachts wakker worden omdat je naar het toilet moet, en dan op een LEGO®-steentje trappen?
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Waarom gebruik je hiervoor geen Rust voor Embedded devices?Basti504 schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:37:
[...]
Ah kom op, iemand geeft tegengas. Ik ben niet op mijn teentjes getrapt. Je kan eerder die opmerking voor jezelf invullen. Blijkbaar mag iemand niet met argumenten reageren op je rant zonder dat je nu dit soort opmerkingen maakt?Antrax schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 17:24:
Het is 2019. Ik zal in het vervolg voorzichtig zijn met het maken van rants of ze liever helemaal niet meer maken.
[ Voor 4% gewijzigd door Douweegbertje op 01-09-2019 20:34 ]
Kom je morgenavond klagen over je eerste dag?kevintjeb schreef op zondag 1 september 2019 @ 21:02:
Nadat ik recent afgestudeerd ben, start ik morgen mijn eerste full time baan als software engineer
Ligt eraan of de koffie goed smaakt of nietCurlyMo schreef op zondag 1 september 2019 @ 21:03:
[...]
Kom je morgenavond klagen over je eerste dag?
Gefeliciteerdkevintjeb schreef op zondag 1 september 2019 @ 21:05:
[...]
Ligt eraan of de koffie goed smaakt of niet
Neem dan zo een vliegveld bordje mee met 'kevin' er op geschrevenDouweegbertje schreef op zondag 1 september 2019 @ 21:07:
[...]
Gefeliciteerd![]()
Misschien komen we elkaar wel eens tegen, af en toe kom ik bij je werkgever
Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.
Hey, ik ook! Eens zien hoe dat nou in het echt gaat. En lekker betaald worden is ook niet verkeerd natuurlijkkevintjeb schreef op zondag 1 september 2019 @ 21:02:
Nadat ik recent afgestudeerd ben, start ik morgen mijn eerste full time baan als software engineer
Ik heb het even op moeten zoeken, maar nu vind ik dat ook k*t
Is ook k*t.Koenvh schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:20:
[...]
Nee, das gewoon slecht geregeld.Basti504 schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:37:
[...]
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Ik wist ook niet dat het zo heette, maar ik vond het zo kut, dat ik heb gezorgd dat mijn parser het zou gaan ondersteunen.farlane schreef op zondag 1 september 2019 @ 21:42:
[...]
Ik heb het even op moeten zoeken, maar nu vind ik dat ook k*t
[ Voor 16% gewijzigd door CurlyMo op 01-09-2019 21:55 ]
1
2
3
| /* The Query Processor estimates that implementing the following index could improve the query cost by 99.6888%. */ |
]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[
Voegt toch een mooi stukje instant nadruk en herkenbaarheid toe.CurlyMo schreef op zondag 1 september 2019 @ 21:54:
[...]
Overigens, het in schrift het Amerikaanse gepiep toepassen op scheldwoorden vind ik al helemaal kut.
Tour de france van volgend jaar inclusief ravijn ?Douweegbertje schreef op zondag 1 september 2019 @ 23:21:
Wat ook kut is, is om een brainfart te hebben waardoor je dit krijgt:
[Afbeelding]
Maar goed, #fixed
[ Voor 35% gewijzigd door gekkie op 02-09-2019 10:06 ]
C++
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Mja, maar anders staat er zo vaak k*t achter elkaar in mijn post en dat klinkt zo k*t als je het leest, vandaar.CurlyMo schreef op zondag 1 september 2019 @ 21:54:
[...]
Overigens, het in schrift het Amerikaanse gepiep toepassen op scheldwoorden vind ik al helemaal kut.
Ja. Ik draaide een xUnit test, maar de methode die de data moest genereren explodeerde.
Zo irritant, want bij het herstarten inherit ie dus niet de environment van de vorige instanceRayNbow schreef op maandag 2 september 2019 @ 20:56:
Op een gegeven moment herstartte VS vanzelf. 😅
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
9 GBRayNbow schreef op maandag 2 september 2019 @ 20:13:
R.I.P. Visual Studio...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hail to the king baby!
De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.
Altijd leuk ja. Vorige week toevallig ook tegen zoiets gelopen. Een query die er in de productieomgeving 26 seconden over deed, had ik op m'n laptop door een paar fatsoenlijke indexen teruggebracht naar 62ms.DeluxZ schreef op maandag 2 september 2019 @ 09:55:
SQL:
1 2 3 /* The Query Processor estimates that implementing the following index could improve the query cost by 99.6888%. */
Ik denk dat dit wel wat performance scheelt
Time en space wisselen elkaar uit. Je hebt nu niet opeens een db die 100x groter is?dev10 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:24:
[...]
Altijd leuk ja. Vorige week toevallig ook tegen zoiets gelopen. Een query die er in de productieomgeving 26 seconden over deed, had ik op m'n laptop door een paar fatsoenlijke indexen teruggebracht naar 62ms.
[ Voor 11% gewijzigd door armageddon_2k1 op 03-09-2019 09:33 ]
Of je hebt een developer die wel goede indices maakt, maar vervolgens (via een ORM) rare queries schrijft die de index niet gebruikenarmageddon_2k1 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:32:
[...]
Zo hadden wij ooit eendl developer die op elke kolom standaard een index zette. Slimmerik. Niks is gratis.
Totdat je in een loop komt. In had collega (data)-analisten die niet wisten wat garbage collection was in python. Dus in Jupyter Notebook werd er dataset na dataset ingeladen totdat het geheugen vol loopt. Uiteindelijk hadden zij virtuele machines met 32GB geheugen, ik werkte heerlijk door met mijn 4GB (via CLI python) waarvan er meestal maar 1GB in gebruik wasThomasG schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:25:
Ik vind geheugen gebruik van developer-tools eigenlijk een non-issue. Een beetje developer machine heeft 16GB of meer. Zo niet dan is het tijd om te upgraden, want daar gaat je productiviteit van omhoog
Ik heb er 16GB bij laten zetten sinds ik wat intensiever met Docker werk.ThomasG schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:25:
Ik vind geheugen gebruik van developer-tools eigenlijk een non-issue. Een beetje developer machine heeft 16GB of meer. Zo niet dan is het tijd om te upgraden, want daar gaat je productiviteit van omhoog
Nee, dat valt wel mee.armageddon_2k1 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:32:
[...]
Time en space wisselen elkaar uit. Je hebt nu niet opeens een db die 100x groter is?
Zo hadden wij ooit eendl developer die op elke kolom standaard een index zette. Slimmerik. Niks is gratis.
[ Voor 3% gewijzigd door dev10 op 03-09-2019 09:44 ]
Ik ben gestopt met het lokaal draaien van databases, e.d. Ik vind het maar waardeloos, vooral als je regelmatig een andere dataset nodig hebt. We hebben een ex-productieserver ingericht als dev-database server. Die draait geanonimiseerde kopieën van de productie database. Dat werkt een stuk beter.Mugwump schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:44:
[...]
Ik heb er 16GB bij laten zetten sinds ik wat intensiever met Docker werk.
Even een lokaal stackje met een database, messaging cluster, applicatieserver en wat andere dingetjes en je geheugengebruik schiet omhoog.
Zit jij nou met VS in 32-bits mode?
Wordt afgekapt, is eigenlijk 320-bits
Dat is geen mooie macht van twee, dus niet zo praktisch. Ik denk dat het 32768 (215) bit is
https://developercommunit...ersion-installed-x86.html
Hi,
I have downloaded Visual studio 2019 x64 version but the installer have installed it on Programs Files x86 and the process under Task Manager is 32 bit.
How can I get the truly x64 version?
Dus naast dat ik vs2019 persoonlijk de minst stabiele visual studio in jaren vind blijft het voorlopig ook nog wel 32 bit.Hi! Thank you for reporting this. Visual Studio remains a 32 bit application, though certain components (e.g., diagnostics/debuggers, MSBuild, compilers, designers) will take advantage of 64-bit processors if available. We've updated our download pages to clarify this.
Ligt er heel erg aan wat je doet. Als je System / integration tests aan het bouwen bent, dan is het wel handig om een hele stack te hebben waartegen je ze lokaal kan draaien. De dataset die je nodig hebt wordt dan toch óf ingeladen in de test of is gewoon het resultaat van stappen in de test zelf.ThomasG schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:57:
[...]
Ik ben gestopt met het lokaal draaien van databases, e.d. Ik vind het maar waardeloos, vooral als je regelmatig een andere dataset nodig hebt. We hebben een ex-productieserver ingericht als dev-database server. Die draait geanonimiseerde kopieën van de productie database. Dat werkt een stuk beter.
[ Voor 11% gewijzigd door Douweegbertje op 03-09-2019 22:10 ]
Moet je wel checks inbouwen dat je alleen de pruge mag doen als je lokaal in je DEV omgeving werkt, en niet op Live/Accept.Douweegbertje schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 22:09:
[...]Ik draai dus vrijwel alles lokaal, geeft mij ook iets meer vrijheid om een purge te doen en opnieuw te beginnen. [...]
Jep, 'n vrijdag in een Starbucks waar ik met twee enters een staging omgeving deaud maakten
Bij de meuk wat ik altijd had ingeregeld, kon je niet eens lokaal naar prodRyur schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:40:
[...]
Moet je wel checks inbouwen dat je alleen de pruge mag doen als je lokaal in je DEV omgeving werkt, en niet op Live/Accept.
(Jep, dat komt soms nog voor)
Voortaan eerst iets bestellen wat voor koffie moet doorgaan ?Antrax schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:44:
[...]
Jep, 'n vrijdag in een Starbucks waar ik met twee enters een staging omgeving deaud maakten
If having a coffee in the morning doesn't wake you up, try deleting a table in a production database instead.Antrax schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:44:
[...]
Het is heus niet zulke slechte koffie hoor.gekkie schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:55:
[...]
Voortaan eerst iets bestellen wat voor koffie moet doorgaan ?
Vooral die leuke oude legacy projecten die op ubuntu editie prut jaar nul draaien die rm -rf / niet weigeren dus ipv. mijn macro druk ik op enter.dev10 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:20:
Op basis van eigen ervaring kan ik zeggen dat dit zeker waar is.
Shit, ik drink geen koffiedev10 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:20:
[...]
If having a coffee in the morning doesn't wake you up, try deleting a table in a production database instead.
[...]
Ik werk nu 6,5 jaar voor dezelfde werkgever, tot op heden heb ik hier nog niet een "oh shit" situatie gehad.Gropah schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:22:
Ik kan gelukkig zeggen dat ik *nog* niet een productieomgeving om zeep heb geholpen. Wel eens een bugje geintroduceerd waardoor spul even niet werkte zoals het hoorde, maar een rollback was alles wat nodig was en een uur later was het gefixt.
Maar goed, misschien programmeer ik ook nog niet lang genoeg om echt war stories te hebben
Ik zou graag willen dat ik ook geen toegang heb tot productiezaken. Maar helaas hoort het ook wel bij mijn functie (aka manusje-van-alles).Hydra schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:31:
Als ik als developer toegang heb tot productiezaken ga ik meestal stampij maken zodat ik dat niet meer heb. Je kunt niet stukmaken waar je niet bij kunt
[ Voor 26% gewijzigd door Ryur op 04-09-2019 10:42 ]
Exact expert nodig?
Bij ons regelt men gewoon tijdelijke leestoegang als je als developer echt ergens bij moet om een diepgravende analyse te doen die eerderelijns niet voor je kunnen doen. Toegang om te schrijven / wijzigen / verwijderen krijg je nooit.Hydra schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:31:
Als ik als developer toegang heb tot productiezaken ga ik meestal stampij maken zodat ik dat niet meer heb. Je kunt niet stukmaken waar je niet bij kunt
Ja, en dat is prima. Ik wil met alle plezier tijdelijk lees-toegang op een prod database om een rapport te maken. Maar voor dat soort werk heb ik geen write access nodig, laat staan dat ik schema wijzigingen moet kunnen doen. En dat soort toegangspatronen kunnen eigenlijk alle databases prima.Mugwump schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:22:
Bij ons regelt men gewoon tijdelijke leestoegang als je als developer echt ergens bij moet om een diepgravende analyse te doen die eerderelijns niet voor je kunnen doen. Toegang om te schrijven / wijzigen / verwijderen krijg je nooit.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Wij hebben daarvoor speciaal een andere account. Kan je niet per ongeluk ipv op test op acceptatie iets uitvoeren. Dat account heeft dan ook by default geen schrijfrechten, maar moeten die tijdelijk aangevraagd worden (en die rechten worden dagelijks gereset).kenneth schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:39:
Ik werkte ooit bij een bedrijf dat zo klein was dat de software developers ook de applicatiebeheerders waren. Dus rw-access in prod. En ja, elke medewerker heeft minstens een keer een update uitgevoerd zonder where-clausule. Uiteindelijk hebben we elke medewerker twee accounts gegeven met aparte rechten... een ezel stoot zich niet acht keer aan dezelfde steen ...
Altijd eerst even een configtest uitvoeren voor het herstartenThomasG schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:51:
Ik heb wel eens een klanten systeem "onderuit" gehaald, omdat de Apache blijkbaar segfault als je de configuratie reload en het SSL certificaat niet bestaat
In zo'n bedrijf werk ik en ja ik heb een keer een delete statement uitgevoerd met een iets te ruime where clausule, de hele tabel was leeg.kenneth schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:39:
Ik werkte ooit bij een bedrijf dat zo klein was dat de software developers ook de applicatiebeheerders waren. Dus rw-access in prod. En ja, elke medewerker heeft minstens een keer een update uitgevoerd zonder where-clausule. Uiteindelijk hebben we elke medewerker twee accounts gegeven met aparte rechten... een ezel stoot zich niet acht keer aan dezelfde steen ...
Maar dan nog, de zelf config was gewoon valid. Het certificaat bestond alleen niet (meer). Als je een bestand aan maakt dat leeg is, of random inhoud heeft, werkt die vhost gewoon niet meer (want ssl error). Als het bestand echter mist, dan crashed apache volledig. Dat is dus gewoon een bug van apachebauke1994 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:52:
[...]
Altijd eerst even een configtest uitvoeren voor het herstarten
Een gescheiden read en write account voorkomt het vergeten van een where-clause helaas niet.kenneth schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:39:
Geeft niets hoor, als suikerpatient kun je beter slagroomtaart eten dan appeltaart. Een wijdverbreid misverstand dat slagroom veel suiker (/koolhydraten) bevat.jbdeiman schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:29:
... nam een slagroomtaart mee voor de verontschuldiging. Echter wist hij niet dat de persoon waar hij excuses kwam maken suikerpatient was.
Daarom niet gewoon /etc/sudoers aanpassen? Maar visudo gebruiken. Die maakt een kopie, die pas je aan, wordt gevalideerd op syntaxfouten en pas daarna wordt de originele overschreven.gekkie schreef op woensdag 4 september 2019 @ 17:09:
Achja ook leuk is remote /etc/sudoers aanpassen en een foutje maken in de syntax, pak de fiets en de knoppix usb stick alvast maar.
Oh ja, je leert het wel af, maar dat is met de meeste fuckups welRobertMe schreef op woensdag 4 september 2019 @ 17:11:
[...]
Daarom niet gewoon /etc/sudoers aanpassen? Maar visudo gebruiken. Die maakt een kopie, die pas je aan, wordt gevalideerd op syntaxfouten en pas daarna wordt de originele overschreven.
Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster
Uitzoomen en een screenshot postenmcDavid schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:56: Om te huilen natuurlijk, maar probeer er maar eens een representatieve sample uit te knippen
Zelfde probleem hier. er zitten heel veel gekke dingen in, maar die geven ook meteen weg in welke branche het zit (en als grootste in de benelux wil je dat niet).mcDavid schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:56:
Voorbeelden zijn niet altijd geschikt om daar te posten.
Ik heb ook wel eens een CRM opengetrokken, kom je classes tegen die bestaan uit één public method, van 3000 regels, die direct begint met 6 levels diepe if-statements. Om te huilen natuurlijk, maar probeer er maar eens een representatieve sample uit te knippen
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq