De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓬ Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 102 Laatste
Acties:
  • 585.895 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-09 16:35

Koenvh

Hier tekenen: ______

CurlyMo schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 12:18:
[...]

En dan is eigenlijk alles na C gewoon een grote hype :+
Als we dan toch teruggaan... handmatig assembly schrijven is veel efficiënter :+

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Koenvh schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 12:57:
[...]

Als we dan toch teruggaan... handmatig assembly schrijven is veel efficiënter :+
Waarom denk je dat WebAssembly bedacht is? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

ThomasG schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:05:
[...]
Waarom denk je dat WebAssembly bedacht is? :+
Zodat je ffmpeg in de browser kan laten draaien? :+

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
Koenvh schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 12:57:
[...]

C is gewoon het perfecte middelpunt. Alles daarna is een hype alles daarvoor een overdreven nostalgisch verlangen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
CurlyMo schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 12:18:
[...]

En dan is eigenlijk alles na C gewoon een grote hype :+
Alles na ponskaarten. Dat ging prima. Dependency management was daar gewoon een kaartenbak. Helemaal prima.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-09 19:55
armageddon_2k1 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:50:
Dependency management was daar gewoon een kaartenbak. Helemaal prima.
Hence het icon voor bestandsbeheer in ieder fatsoenlijk OS.

[ Voor 2% gewijzigd door Tjolk op 28-08-2019 14:40 . Reden: nuancering :+ ]

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Tjolk schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:06:
[...]

Hence het icon voor bestandsbeheer in ieder OS.
Nee hoor :+
Afbeeldingslocatie: https://cdn.osxdaily.com/wp-content/uploads/2013/11/finder.png

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-09 19:55
Je hebt gelijk, ik heb mijn bericht genuanceerd :P

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

armageddon_2k1 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:50:
[...]

Alles na ponskaarten. Dat ging prima. Dependency management was daar gewoon een kaartenbak. Helemaal prima.
Klopt, en er waren ook geweldige obfuscators voor ponskaarten: gewoon op de grond laten vallen :+

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07 09:03

ElkeBxl

Tassendraagster

Antrax schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 16:00:
[...]
Er gaat momenteel een vriendelijke discussie over open source en geld.
https://github.com/feross/funding

(In het bijzonder deze issue en deze issue (vervolg))
https://www.zdnet.com/article/npm-bans-terminal-ads/

NPM doet iets goed _/-\o_

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-09 13:13
Was wel te verwachten, after all, developers are their main users :+

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-09 03:16

Firesphere

Yoshis before Hoshis

W00t, vanaf 9 September (hopelijk, pending Immigration shit) ben ik officieel Security Engineer. Inclusief een politiek correcte brief van m'n nieuwe werkgever welke samen te vatten is als
You folks caused my Security Manager a delay of 6 months. Get your shit together
https://1drv.ms/u/s!AndH3pzHa9oGj5YSDCJxDo6wFWKyOw
Roimata, the teardrop, is important in Maori design. The first designs are said to come from the tears shed during the separation of Ranginui (Sky father) and Papatuanuku (Earthmother).
In Maori Mythology, the design signifies reassurance, positive energy, healing and comforting
Ondertussen zijn Hans, Hanna, Harmony, Little Bobby Tables, Rainbow Tables en Spot ook thuis, en klaar voor hun volgende avontuur.
https://1drv.ms/u/s!AndH3pzHa9oGj5YIf9Hsmmc2mOABbQ

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Antrax schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 08:07:
[...]
Ik kom regelmatig nog bij bedrijven die ijzer in house hebben draaien.

Tegenwoordig willen alle bedrijven hip mee doen en developers aan zich te binden door kubernetes te gebruiken maar ik heb in een aantal gevallen al gezien dat het niet beter is om dit soort dingen te doen. Zeker niet in projecten die al langer leven dan een jaar. Alles wordt traag als dikke kak en je bent in 99% van alle gevallen opeens afhankelijk van Amazon, Google of welke tech derp dan ook waar je niks anders heen dockert dan een schip met geld :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Weer zo'n typisch voorbeeld dat iets gebouwd is door knullige juniors die geen goede architectuurkeuzes maken en gekozen hebben voor een nieuwe techniek, wat niet handig is. Echter dan is niet de nieuwe techniek meteen slecht.... Als simpele ontwikkelaar van +15 jaar ervaring zou je dat toch moeten weten. Alles wordt traag als dikke kak? Wat? Wat maakt projecten ouder dan een jaar minder geschikt? En voordat je bij een cloud provider gaat had je toch ook een afhankelijkheid? Zij het bij een VPS-dienst, of gewoon je oude ijzer?

Wij hebben zelf de overstap gemaakt naar kubernetes begin dit jaar, startende vanuit meerdere VPS'en waar alles op draaide. 4 applicaties welke allemaal al ouder zijn dan een jaar. Onze directe kosten zijn met 50% afgenomen, en onze performance van de applicaties is veel beter geworden. Maar nog belangrijker: Onze ontwikkelsnelheid en deploymentsnelheid zijn toegenomen en onze loonkosten kunnen dus gewoon effectiever ingezet worden. Onze OTAP straat werkt veel beter. Is dit uniek aan Kubernetes? Nee helemaal niet, zeker omdat we het gewoon gebruiken als een CD pipeline en daar meer dan genoeg andere oplossingen voor zijn en altijd al zijn geweest. Maar voor ons is er een goede match.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
armageddon_2k1 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 07:52:
[...]

Weer zo'n typisch voorbeeld dat iets gebouwd is door knullige juniors die geen goede architectuurkeuzes maken en gekozen hebben voor een nieuwe techniek, wat niet handig is. Echter dan is niet de nieuwe techniek meteen slecht....
Afgelopen week op het werk.
1) Waarom gebruiken we eigen R en geen Python met numpy en scypi.
2) Omdat R beter is voor analyse doeleinden.
1) Ok, ik vind het lastig om dat hard te maken want daarvoor ken ik beide statistische pakketten niet goed genoeg. Doen we dan analyses van dien aard dat het verschil merkbaar zou moeten zijn? Het is toch voornamelijk alleen standaard regressies, ANOVA's en descriptief?
2) Nee, maar wij kenden het landschap ook niet goed genoeg en dan is de keuze voor R logischer in een analyse team.
1) Waar, maar nu maken we opeens ook websites / dashboards in R met een database backened?
2) En jij denkt dat Python daar wel beter geschikt voor is?
1) Ik denk van wel ja :)

Het juiste gereedschap voor de juiste klus t.o.v. het eerste gereedschap dat we in handen kregen voor alle klussen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:29
Het landschap niet goed genoeg kennen en daarom R gebruiken is wel een heel vreemd argument. :P
Met bv Shiny kun je in R ook best websites / dashboards bouwen, maar de gemiddelde developer zal toch niet zo blij worden van R.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

@CurlyMo Rust is altijd het beste gereedschap :+

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Mugwump schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:28:
Met bv Shiny kun je in R ook best websites / dashboards bouwen, maar de gemiddelde developer zal toch niet zo blij worden van R.
Dat gebeurt dan ook en ik wordt er inderdaad niet heel blij van ;)

Waar het gesprek dan ook wel op mis kan lopen is:
1) Als je R en helemaal Shiny niet kent, dan wordt het een hele kluif om deze codebase over te nemen.
2) Maar R Shiny is toch gewoon gebaseerd op reactive programming? Dat ken ik wel.
1) Ehm...

:)

[ Voor 30% gewijzigd door CurlyMo op 31-08-2019 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 15:26

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Antrax schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 08:07:
[...]
Ik kom regelmatig nog bij bedrijven die ijzer in house hebben draaien.

Tegenwoordig willen alle bedrijven hip mee doen en developers aan zich te binden door kubernetes te gebruiken maar ik heb in een aantal gevallen al gezien dat het niet beter is om dit soort dingen te doen. Zeker niet in projecten die al langer leven dan een jaar. Alles wordt traag als dikke kak en je bent in 99% van alle gevallen opeens afhankelijk van Amazon, Google of welke tech derp dan ook waar je niks anders heen dockert dan een schip met geld :)

Members only:
Ik zou graag eens buiten Tweakers om die discussie aan willen gaan. Want ik vind dit echt zo'n zwart-wit visie met correlaties die IMO niet van toepassing zijn. Dit komt beter tot zijn recht met een biertje om te discussieren maar here goes:
ik heb in een aantal gevallen al gezien dat het niet beter is om dit soort dingen te doen
Dat is logisch, net zoals *insert random techniek here*
Zeker niet in projecten die al langer leven dan een jaar.
Dat is natuurlijk een kul argument. Lifetime > 1 year != kubernetes

Kubernetes kan je voor een aantal use-cases goed gebruiken. Zeker om een transitie te maken naar eigenlijk een ander soort werkmodel - minder scheiding tussen dev & ops, etc etc. Het biedt op technisch vlak zijn voor- en nadelen maar net zo goed ook qua business, werkwijze, etc.
Alles wordt traag als dikke kak
... Dit is natuurlijk een argument die helemaal niet van toepassing is zonder enige context. Noch los van het feit dat dit ook net zo goed los van k8s kan staan (slechte implementatie, slechte code, whatever)
je bent in 99% van alle gevallen opeens afhankelijk van Amazon, Google of welke tech derp dan ook
Ja want k8s is alleen in de cloud te vinden...
Het kan net zo goed on-prem draaien, en dat gebeurd ook vaak genoeg. Je ziet ook veel meer adoption (bijv: https://blogs.vmware.com/...cing-project-pacific.html)

Members only:

En wat was het effect aan de andere kant? Het is soms super logisch dat iets duurder wordt omdat je ook 10x zo efficient bezig bent. Wat is 5k extra p/m aan "hosting" als al 1 iemand twee keer zo snel kan werken, dat releases vijf keer zo snel en makkelijker in prod komen te staan en je de klant sneller kan factureren?

Want stel, dat het gewoon echt 10 maal je geld weggooien is, dan ligt dat minder aan die splitting / services maar meer in de uitwerking. Objectief gezien is het namelijk echt cheap om dat soort dingen te draaien. Al mijn use-cases hebben eerder het effect dat er een kostenbesparing is van soms wel 1000%. Deels door optimalisaties maar ook deels doordat je de resources alleen benodigd hebt wanneer je ze gebruikt.

Members only:

Tja ik ben zelf misschien ook nog jong, maar ik werk liever met een externe junior dan met een interne "senior". Want als er iets kut is, dan is het wel een self-made senior die er al 20 jaar zit.

Members only:

Als ik werk met mensen, dan boeit het mij geen reet wat iemand is, heeft of whatever. Mijn stagiaires zijn mijn collega's en hebben exact even veel "rechten" als iedereen. Sterker nog, vaak hebben ze betere input dan iemand die al 15 jaar niets anders doet. Dan is er misschien nog het argument "architecture" en "business logic" - daar ben ik dan deels verantwoordelijk voor net als wat andere personen - maar dat zijn gewoon discussie punten van "heb je ook over X en Y nagedacht". Eigenlijk komt het dan altijd wel goed :)

Persoonlijk vind ik dat we een discussie hebben over het techniek gebruik, terwijl het daadwerkelijke probleem meer in de adoptie van "devops" zit. Eigenlijk ook 1 van de redenen dat als ik/we ergens een bedrijf helpen, dat we veel meer bezig zijn met "hoe" je dingen kan doen, dan dat we ook daadwerkelijk keihard beunen aan de technieken en het dan "opleveren en veel plezier ermee".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antrax
Laat ik dit recht zetten voordat dit uit de hand loopt :)

Ik trap een paar mensen op hun tenen dat tegenwoordig veel tot alle bedrijven alles naar kubernetes willen hebben.
Ik had andere woorden moeten kiezen of wellicht betere uitleg moeten geven in mijn rant. Mijn welgemeende excuses voor de vervelende ervaring die is ontstaan in dit topic.
Douweegbertje schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 13:44:
Want als er iets kut is, dan is het wel een self-made senior die er al 20 jaar zit.
Ik wilde absoluut niets suggereren of mijzelf verheerlijken boven de developers die aan deze specifieke applicatie hebben gewerkt. Als full stack developer probeer ik mij tegenwoordig nog steeds veel aan te leren en leer ik hedendaags heel erg veel van mensen die net zijn begonnen met ontwikkelen. Ik bedoelde ABSOLUUT niets met deze opmerking en neem hier dan ook per direct afstand van op de manier die jij nu zit te beschrijven.

Het gaat hier om een monolithic type applicatie in PHP waar veel developers aan gewerkt hebben die na een maand of twee weer weg gaan. Nu 1,5 jaar later is de applicatie zo groot dat, als je niet naar de git log zou kijken, je zou zeggen dat het project ouder is (verschillende code styles, soms return types, soms niet, etc. etc.).

Ik had betere uitleg moeten geven. Ik wilde eigenlijk zeggen dat er slechte keuzes zijn gemaakt in deze specifieke applicatie in een jaar tijd waardoor het gebruik van o.a. kubernetes niet mogelijk is tenzij er dingen opgesplitst gaan worden wat door budgetten/fuckups niet mogelijk is. Het stoot mij alleen tegen het been dat tegenwoordig veel developers en bedrijven schreeuwen dat ze kubernetes willen of het gaan gebruiken maar vervolgens geen rekening houden met wat voor codebase er draait. Hoe oud of jong die codebase dan wel mag zijn.

Het is 2019. Ik zal in het vervolg voorzichtig zijn met het maken van rants of ze liever helemaal niet meer maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 20:04
Douweegbertje schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 13:44:
[...]
Members only:

Tja ik ben zelf misschien ook nog jong, maar ik werk liever met een externe junior dan met een interne "senior". Want als er iets kut is, dan is het wel een self-made senior die er al 20 jaar zit.
Ja seniors zijn echt kut, zeker als ze zelfbenoemd zijn.

Maar weet je wat echt *serieus* kut is?
spoiler:
PHP!

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:06
Hmm en kubernetes scheen ook maar Go spaghetti te zijn ...
Misschien maar refactoren naar Rust, spaghetti met krab :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Antrax schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 17:24:
Laat ik dit recht zetten voordat dit uit de hand loopt :)

Ik trap een paar mensen op hun tenen dat tegenwoordig veel tot alle bedrijven alles naar kubernetes willen hebben.
Je trapt mij persoonlijk vooral op de tenen omdat je een aantal dingen roep die gewoon niet waar zijn. Je kunt kubernetes niet de schuld geven als een zooi slechte developers een slechte architectuur neer zetten. En dat is eigenlijk wat je beschrijft. K8s maakt niet opeens alles 'traag'; dat slaat natuurlijk nergens op.

Het probleem in ons vakgebied is dat een extreem grote groep developers niet verder komen dan 'middelmatig' en 'als ik m'n loon maar betaald krijg vind ik alles wel best', en dat een hoop zaken (zoals kubernetes en microservices) gewoon een paar goede ervaren senior developers die goed zijn in nieuwe dingen leren en daar anderen in mee trekken vereisen.

Ik heb nu zelf zo'n jaar of 5 ervaring met Kubernetes en trust me, da's echt het probleem niet hier.
Het gaat hier om een monolithic type applicatie in PHP waar veel developers aan gewerkt hebben die na een maand of twee weer weg gaan. Nu 1,5 jaar later is de applicatie zo groot dat, als je niet naar de git log zou kijken, je zou zeggen dat het project ouder is (verschillende code styles, soms return types, soms niet, etc. etc.).
Het bedrijf zou eens moeten investeren in een goeie tech-lead voor de lange termijn. Maarja, dan ben je een ton per jaar kwijt, en da's meer dan de gemiddelde manager verdient, dus dat kan dan niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Hydra op 01-09-2019 10:16 ]

https://niels.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

RayNbow

Kirika <3

farlane schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 18:48:
Talen zonder higher kinded polymorphism?

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

[...]

's Nachts wakker worden omdat je naar het toilet moet, en dan op een LEGO®-steentje trappen?

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basti504
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-09 20:50

Basti504

Niet de enige, wel de echte.

[...]

Live code aanpassen aan de draaiende productielijn via je laptopje terwijl de omgevingstemperatuur 40 graden is en je verplicht handschoenen aan moet terwijl je aan het typen bent en de productiemanager in je nek staat te hijgen? *kuh*

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:13
Basti504 schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:37:
[...]

Live code aanpassen aan de draaiende productielijn via je laptopje terwijl de omgevingstemperatuur 40 graden is en je verplicht handschoenen aan moet terwijl je aan het typen bent en de productiemanager in je nek staat te hijgen? *kuh*
Om maar niet te spreken over de constant beslagen veiligheidsbril.

LinkedIn - Collega worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
Koenvh schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:20:
[...]

's Nachts wakker worden omdat je naar het toilet moet, en dan op een LEGO®-steentje trappen?
Om vervolgens achterover te vallen en precies met je gat op een cactus te landen?

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
[...]

Waarom gebruik je hiervoor geen Rust voor Embedded devices?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Antrax schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 17:24:

Het is 2019. Ik zal in het vervolg voorzichtig zijn met het maken van rants of ze liever helemaal niet meer maken.
Ah kom op, iemand geeft tegengas. Ik ben niet op mijn teentjes getrapt. Je kan eerder die opmerking voor jezelf invullen. Blijkbaar mag iemand niet met argumenten reageren op je rant zonder dat je nu dit soort opmerkingen maakt?

Voel je vooral vrij om te ranten, maar rant dan op de juiste zaken. Dat hoeft geen essay te zijn met super veel onderbouwde argumenten maar wel met de juiste context lol. Ik kan ook wel, met moeite dan, relativeren. Echter als je zoveel tijd besteed aan onjuistheden ga ik liever de discussie met je aan. Ook al was het een rant.

Er was niet meer uitleg benodigd, een rant is een rant. Alleen je maakt ook conclusies in je rant. Een verhaal als "ze hebben alles in microservices in k8s gezet en het is nu traag als kak omdat er zoveel fouten zijn gemaakt" is niet meer uitleg, maar kan wel exact juist zijn in jouw verhaal? :)

oh en, ik wilde je geen kut gevoel geven, echter alleen "gezellig" een discussie aangaan :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door Douweegbertje op 01-09-2019 20:34 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kevintjeb
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-01 14:42
Nadat ik recent afgestudeerd ben, start ik morgen mijn eerste full time baan als software engineer *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
kevintjeb schreef op zondag 1 september 2019 @ 21:02:
Nadat ik recent afgestudeerd ben, start ik morgen mijn eerste full time baan als software engineer *O*
Kom je morgenavond klagen over je eerste dag? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjeb
CurlyMo schreef op zondag 1 september 2019 @ 21:03:
[...]

Kom je morgenavond klagen over je eerste dag? O-)
Ligt eraan of de koffie goed smaakt of niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

kevintjeb schreef op zondag 1 september 2019 @ 21:05:
[...]

Ligt eraan of de koffie goed smaakt of niet :+
Gefeliciteerd :)
Misschien komen we elkaar wel eens tegen, af en toe kom ik bij je werkgever ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjeb
Douweegbertje schreef op zondag 1 september 2019 @ 21:07:
[...]

Gefeliciteerd :)
Misschien komen we elkaar wel eens tegen, af en toe kom ik bij je werkgever ;)
Neem dan zo een vliegveld bordje mee met 'kevin' er op geschreven :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:03
* WernerL begint morgen bij zijn nieuwe werkgever.
Een kleine detacheerder als .NET developer. Ik ben benieuwd of dit wat wordt. Bij mijn vorige werkgever werd het allemaal iets te eentonig naar mijn zin dus hopelijk kan ik weer veel nieuwe dingen leren. *O*

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• diondokter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-09 11:56

diondokter

Dum spiro, spero

kevintjeb schreef op zondag 1 september 2019 @ 21:02:
Hey, ik ook! Eens zien hoe dat nou in het echt gaat. En lekker betaald worden is ook niet verkeerd natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
RayNbow schreef op zondag 1 september 2019 @ 11:29:
[...]
Ik heb het even op moeten zoeken, maar nu vind ik dat ook k*t
Koenvh schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:20:
[...]
Is ook k*t.
[...]
Nee, das gewoon slecht geregeld.

Ik had er nog wel een spoiler bij gezet .... :/

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
farlane schreef op zondag 1 september 2019 @ 21:42:
[...]

Ik heb het even op moeten zoeken, maar nu vind ik dat ook k*t
Ik wist ook niet dat het zo heette, maar ik vond het zo kut, dat ik heb gezorgd dat mijn parser het zou gaan ondersteunen.

Overigens, het in schrift het Amerikaanse gepiep toepassen op scheldwoorden vind ik al helemaal kut.

[ Voor 16% gewijzigd door CurlyMo op 01-09-2019 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Wat ook kut is, is om een brainfart te hebben waardoor je dit krijgt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EBonn3G.png

Maar goed, #fixed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 11:49

DeluxZ

Livin' the good life

SQL:
1
2
3
/*
The Query Processor estimates that implementing the following index could improve the query cost by 99.6888%.
*/

Ik denk dat dit wel wat performance scheelt O-)

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
CurlyMo schreef op zondag 1 september 2019 @ 21:54:
[...]
Overigens, het in schrift het Amerikaanse gepiep toepassen op scheldwoorden vind ik al helemaal kut.
Voegt toch een mooi stukje instant nadruk en herkenbaarheid toe. :+
Douweegbertje schreef op zondag 1 september 2019 @ 23:21:
Wat ook kut is, is om een brainfart te hebben waardoor je dit krijgt:

[Afbeelding]

Maar goed, #fixed :+
Tour de france van volgend jaar inclusief ravijn ?

[ Voor 35% gewijzigd door gekkie op 02-09-2019 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 22-09 16:37

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

RayNbow schreef op zondag 1 september 2019 @ 11:29:
[...]

C++ O+

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
CurlyMo schreef op zondag 1 september 2019 @ 21:54:
[...]
Mja, maar anders staat er zo vaak k*t achter elkaar in mijn post en dat klinkt zo k*t als je het leest, vandaar.

Verplichte epic quote

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow
  • Nu online

RayNbow

Kirika <3

R.I.P. Visual Studio...
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EDekI8dXsAIYC60?format=png&name=small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tbiD7mUdf6RHH9dtsF7j8rS9/full.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Op 43% al ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Nu online

RayNbow

Kirika <3

@gekkie VS reageerde nauwelijks en heb niet meer gecheckt of het geheugengebruik verder opliep. Op een gegeven moment herstartte VS vanzelf. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
je lacht nog, dus autosave stond aan ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Nu online

RayNbow

Kirika <3

gekkie schreef op maandag 2 september 2019 @ 20:58:
je lacht nog, dus autosave stond aan ? :)
Ja. Ik draaide een xUnit test, maar de methode die de data moest genereren explodeerde.

De situatie (versimpeld): Ik had een paar voorbeeld dicts en voorbeeld doubles. Daaruit genereerde ik {d1: a, d2: b}, oftewel dicts of dicts, m.b.v. een aantal froms in een LINQ-expressie. Maar ik had voor m'n testcase dicts of dicts of dicts nodig. Dus ik herhaalde de exercitie... En dat zorgde voor iets meer datapunten dan wat VS kon tonen in het resultatenvenster. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 22-09 16:37

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

RayNbow schreef op maandag 2 september 2019 @ 20:56:
Op een gegeven moment herstartte VS vanzelf. 😅
Zo irritant, want bij het herstarten inherit ie dus niet de environment van de vorige instance :Z

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 16:52
9 GB 8)7 als VS bij mij rond de 1,9GB gebruikt dan is hij al zo traag dat ik hem maar even herstart |:(

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 22:42
Zit hier al standaard op 1.2GB, iets met ReSharper en OzCode ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-09 20:32
Hier Rider in gebruik. Werkt net wat lekkerder vind ik, maar heeft wel wat geheugen nodig

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 14:31
DeluxZ schreef op maandag 2 september 2019 @ 09:55:
SQL:
1
2
3
/*
The Query Processor estimates that implementing the following index could improve the query cost by 99.6888%.
*/

Ik denk dat dit wel wat performance scheelt O-)
Altijd leuk ja. Vorige week toevallig ook tegen zoiets gelopen. Een query die er in de productieomgeving 26 seconden over deed, had ik op m'n laptop door een paar fatsoenlijke indexen teruggebracht naar 62ms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Ik vind geheugen gebruik van developer-tools eigenlijk een non-issue. Een beetje developer machine heeft 16GB of meer. Zo niet dan is het tijd om te upgraden, want daar gaat je productiviteit van omhoog :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
dev10 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:24:
[...]

Altijd leuk ja. Vorige week toevallig ook tegen zoiets gelopen. Een query die er in de productieomgeving 26 seconden over deed, had ik op m'n laptop door een paar fatsoenlijke indexen teruggebracht naar 62ms.
Time en space wisselen elkaar uit. Je hebt nu niet opeens een db die 100x groter is? ;)

Zo hadden wij ooit eendl developer die op elke kolom standaard een index zette. Slimmerik. Niks is gratis.

[ Voor 11% gewijzigd door armageddon_2k1 op 03-09-2019 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:32:
[...]

Zo hadden wij ooit eendl developer die op elke kolom standaard een index zette. Slimmerik. Niks is gratis.
Of je hebt een developer die wel goede indices maakt, maar vervolgens (via een ORM) rare queries schrijft die de index niet gebruiken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Na de nodige uptime af en toe eens queries draaien op welke indexen nuttig zijn dan wel missen, is wel handig als basis. En niet overal maar een BTree op hakken kan ook wel schelen in size.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ThomasG schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:25:
Ik vind geheugen gebruik van developer-tools eigenlijk een non-issue. Een beetje developer machine heeft 16GB of meer. Zo niet dan is het tijd om te upgraden, want daar gaat je productiviteit van omhoog :+
Totdat je in een loop komt. In had collega (data)-analisten die niet wisten wat garbage collection was in python. Dus in Jupyter Notebook werd er dataset na dataset ingeladen totdat het geheugen vol loopt. Uiteindelijk hadden zij virtuele machines met 32GB geheugen, ik werkte heerlijk door met mijn 4GB (via CLI python) waarvan er meestal maar 1GB in gebruik was :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
ThomasG schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:25:
Ik heb er 16GB bij laten zetten sinds ik wat intensiever met Docker werk.
Even een lokaal stackje met een database, messaging cluster, applicatieserver en wat andere dingetjes en je geheugengebruik schiet omhoog. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev10
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:32:
[...]

Time en space wisselen elkaar uit. Je hebt nu niet opeens een db die 100x groter is? ;)

Nee, dat valt wel mee. ;)

Het probleem zat hem er in dat er meerdere kolommen waren waar op gefilterd en gesorteerd wordt en een aantal van deze kolommen had een aparte index en een aantal had geen index

Door een index aan te maken over de kolommen waarop gefilterd en gesorteerd wordt en de ongebruikte indexen te verwijderen had ik behoorlijk snel wat winst gerealiseerd.

[ Voor 3% gewijzigd door dev10 op 03-09-2019 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Mugwump schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:44:
[...]

Ik heb er 16GB bij laten zetten sinds ik wat intensiever met Docker werk.
Even een lokaal stackje met een database, messaging cluster, applicatieserver en wat andere dingetjes en je geheugengebruik schiet omhoog. :P
Ik ben gestopt met het lokaal draaien van databases, e.d. Ik vind het maar waardeloos, vooral als je regelmatig een andere dataset nodig hebt. We hebben een ex-productieserver ingericht als dev-database server. Die draait geanonimiseerde kopieën van de productie database. Dat werkt een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
Zit jij nou met VS in 32-bits mode? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-09 07:34
Antrax schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:12:
[...]
Wordt afgekapt, is eigenlijk 320-bits :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
Merethil schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:13:
[...]

Wordt afgekapt, is eigenlijk 320-bits :+
Dat is geen mooie macht van twee, dus niet zo praktisch. Ik denk dat het 32768 (215) bit is :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:59
Antrax schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:12:
[...]
https://developercommunit...ersion-installed-x86.html
Hi,
I have downloaded Visual studio 2019 x64 version but the installer have installed it on Programs Files x86 and the process under Task Manager is 32 bit.

How can I get the truly x64 version?
Hi! Thank you for reporting this. Visual Studio remains a 32 bit application, though certain components (e.g., diagnostics/debuggers, MSBuild, compilers, designers) will take advantage of 64-bit processors if available. We've updated our download pages to clarify this.
Dus naast dat ik vs2019 persoonlijk de minst stabiele visual studio in jaren vind blijft het voorlopig ook nog wel 32 bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
ThomasG schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:57:
[...]
Ik ben gestopt met het lokaal draaien van databases, e.d. Ik vind het maar waardeloos, vooral als je regelmatig een andere dataset nodig hebt. We hebben een ex-productieserver ingericht als dev-database server. Die draait geanonimiseerde kopieën van de productie database. Dat werkt een stuk beter.
Ligt er heel erg aan wat je doet. Als je System / integration tests aan het bouwen bent, dan is het wel handig om een hele stack te hebben waartegen je ze lokaal kan draaien. De dataset die je nodig hebt wordt dan toch óf ingeladen in de test of is gewoon het resultaat van stappen in de test zelf.
Ook veranderen databases nog al eens. Als je een relationele database gebruikt zit je nogal eens met databasewijzigingen. Met meerdere devs wijzigingen op hetzelfde schema uitvoeren kan nogal eens conflicteren. Dan is een lokaal draaiende database weer makkelijker.
Als het gebruik van een database beperkt is tot enkel het lezen van data, dan kun je vaak net zo goed een centrale kopie hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Database lokaal kan handig zijn als je breaking changes maakt tov het huidige spul wat in ontwikkeling is. Daarnaast draai ik ook nog wel eens rabbitmq lokaal, omdat het nogal onhandig is als iemand anders mijn pakketjes opslurpt als er tegelijk aan dezelfde service word gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Ik heb ook liever m'n services en/of sources vanuit een dev/accept omgeving. Het liefst dan met een real time sync vanuit production met masked data. Vanuitgaande dat ik alleen reads hoef te doen en misschien wat in een eigen table/topic hoef weg te schrijven.
Realiteit is dat het amper voor komt dat zo'n stack bestaat :+

Ik draai dus vrijwel alles lokaal, geeft mij ook iets meer vrijheid om een purge te doen en opnieuw te beginnen. Ik kan mij wel voorstellen dat ieder z'n case anders is, zeker als je gewoon echte data benodigd hebt en dan haast "alles" om je werk te kunnen doen.

--
Nog los van het feit dat je dan vaak minder 'gezeur' hebt om zo'n stack te krijgen. Even lokaal iets opspinnen is toch regelmatig sneller :)

[ Voor 11% gewijzigd door Douweegbertje op 03-09-2019 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Laatst online: 22-09 16:47
Douweegbertje schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 22:09:
[...]Ik draai dus vrijwel alles lokaal, geeft mij ook iets meer vrijheid om een purge te doen en opnieuw te beginnen. [...]
Moet je wel checks inbouwen dat je alleen de pruge mag doen als je lokaal in je DEV omgeving werkt, en niet op Live/Accept.

(Jep, dat komt soms nog voor |:( )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antrax
Jep, 'n vrijdag in een Starbucks waar ik met twee enters een staging omgeving deaud maakten :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Ryur schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:40:
[...]

Moet je wel checks inbouwen dat je alleen de pruge mag doen als je lokaal in je DEV omgeving werkt, en niet op Live/Accept.

(Jep, dat komt soms nog voor |:( )
Bij de meuk wat ik altijd had ingeregeld, kon je niet eens lokaal naar prod :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Antrax schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:44:
[...]
Jep, 'n vrijdag in een Starbucks waar ik met twee enters een staging omgeving deaud maakten :'(
Voortaan eerst iets bestellen wat voor koffie moet doorgaan ? :z

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dev10
Antrax schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:44:
[...]
If having a coffee in the morning doesn't wake you up, try deleting a table in a production database instead.

Op basis van eigen ervaring kan ik zeggen dat dit zeker waar is. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
gekkie schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:55:
[...]

Voortaan eerst iets bestellen wat voor koffie moet doorgaan ? :z
Het is heus niet zulke slechte koffie hoor.
dev10 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:20:
Op basis van eigen ervaring kan ik zeggen dat dit zeker waar is. O-)
Vooral die leuke oude legacy projecten die op ubuntu editie prut jaar nul draaien die rm -rf / niet weigeren dus ipv. mijn macro druk ik op enter. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

dev10 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:20:
[...]

If having a coffee in the morning doesn't wake you up, try deleting a table in a production database instead.
[...]
Shit, ik drink geen koffie :X

Ik kan gelukkig zeggen dat ik *nog* niet een productieomgeving om zeep heb geholpen. Wel eens een bugje geintroduceerd waardoor spul even niet werkte zoals het hoorde, maar een rollback was alles wat nodig was en een uur later was het gefixt.

Maar goed, misschien programmeer ik ook nog niet lang genoeg om echt war stories te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Laatst online: 22-09 16:47
Gropah schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:22:
Ik kan gelukkig zeggen dat ik *nog* niet een productieomgeving om zeep heb geholpen. Wel eens een bugje geintroduceerd waardoor spul even niet werkte zoals het hoorde, maar een rollback was alles wat nodig was en een uur later was het gefixt.

Maar goed, misschien programmeer ik ook nog niet lang genoeg om echt war stories te hebben
Ik werk nu 6,5 jaar voor dezelfde werkgever, tot op heden heb ik hier nog niet een "oh shit" situatie gehad.
Maar mijn collega's hebben nu weddenschappen lopen wanneer ik het wel eens voor elkaar krijg!

*klopt af* zul je net zien dat ik vanmiddag een "oh shit" heb :D
Hydra schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:31:
Als ik als developer toegang heb tot productiezaken ga ik meestal stampij maken zodat ik dat niet meer heb. Je kunt niet stukmaken waar je niet bij kunt ;)
Ik zou graag willen dat ik ook geen toegang heb tot productiezaken. Maar helaas hoort het ook wel bij mijn functie (aka manusje-van-alles).

Vind het geen pretje om bij klantomgevingen live te werken, ben altijd te bang dat ik spul omgooi!

[ Voor 26% gewijzigd door Ryur op 04-09-2019 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Als ik als developer toegang heb tot productiezaken ga ik meestal stampij maken zodat ik dat niet meer heb. Je kunt niet stukmaken waar je niet bij kunt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dev10
Vroeg of laat krijg je er vanzelf een keer mee te maken.

Ik heb zelf in de twaalf jaar dat ik werk als developer twee keer zelf een productieomgeving om zeep geholpen.

De eerste keer was door DROP DATABASE te doen op een productieomgeving en de andere keer was door een rm -rf te doen op een locatie waar dit niet echt handig was. Beide keren was het binnen 10 minuten weer gefixt, maar op het moment dat je beseft wat je gedaan hebt begin je toch wel even te zweten. Zeker als je de hoster belt en vraagt of ze een back-up terug kunnen zetten en die dan vervolgens aan de telefoon zeggen: 'Hmm, ik kan de back-up niet vinden. Het lijkt er op alsof deze nooit gewerkt heeft.' (De back-up draaide overigens gewoon wel, maar de persoon aan de telefoon zat in de verkeerde omgeving te kijken. :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Ik heb wel eens een klanten systeem "onderuit" gehaald, omdat de Apache blijkbaar segfault als je de configuratie reload en het SSL certificaat niet bestaat :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-09 18:05

Crazy D

I think we should take a look.

Nieuwe product manager, na een uur moest ie besluiten dat een backup teruggezet moet worden omdat 3/4 van het personeel geblokkeerd was in het systeem (waardoor ook alle werkstromen en dergelijke teruggezet waren waardoor het echt een zooitje was....). Goed begin is het halve werk :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Hydra schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:31:
Bij ons regelt men gewoon tijdelijke leestoegang als je als developer echt ergens bij moet om een diepgravende analyse te doen die eerderelijns niet voor je kunnen doen. Toegang om te schrijven / wijzigen / verwijderen krijg je nooit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Mugwump schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:22:
Bij ons regelt men gewoon tijdelijke leestoegang als je als developer echt ergens bij moet om een diepgravende analyse te doen die eerderelijns niet voor je kunnen doen. Toegang om te schrijven / wijzigen / verwijderen krijg je nooit. :P
Ja, en dat is prima. Ik wil met alle plezier tijdelijk lees-toegang op een prod database om een rapport te maken. Maar voor dat soort werk heb ik geen write access nodig, laat staan dat ik schema wijzigingen moet kunnen doen. En dat soort toegangspatronen kunnen eigenlijk alle databases prima.

Ik vind perongeluk een prod database droppen omdat je dacht dat je op test zat bijvoorbeeld ook wel een beetje dom, juist omdat iedereen fouten maakt, en je dit vrij simpel met dergelijke procedures kunt voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik werkte ooit bij een bedrijf dat zo klein was dat de software developers ook de applicatiebeheerders waren. Dus rw-access in prod. En ja, elke medewerker heeft minstens een keer een update uitgevoerd zonder where-clausule. Uiteindelijk hebben we elke medewerker twee accounts gegeven met aparte rechten... een ezel stoot zich niet acht keer aan dezelfde steen ...

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styxxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-09 19:11
kenneth schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:39:
Ik werkte ooit bij een bedrijf dat zo klein was dat de software developers ook de applicatiebeheerders waren. Dus rw-access in prod. En ja, elke medewerker heeft minstens een keer een update uitgevoerd zonder where-clausule. Uiteindelijk hebben we elke medewerker twee accounts gegeven met aparte rechten... een ezel stoot zich niet acht keer aan dezelfde steen ...
Wij hebben daarvoor speciaal een andere account. Kan je niet per ongeluk ipv op test op acceptatie iets uitvoeren. Dat account heeft dan ook by default geen schrijfrechten, maar moeten die tijdelijk aangevraagd worden (en die rechten worden dagelijks gereset).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bauke1994
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:29
ThomasG schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:51:
Ik heb wel eens een klanten systeem "onderuit" gehaald, omdat de Apache blijkbaar segfault als je de configuratie reload en het SSL certificaat niet bestaat :F
Altijd eerst even een configtest uitvoeren voor het herstarten 8)
In zo'n bedrijf werk ik en ja ik heb een keer een delete statement uitgevoerd met een iets te ruime where clausule, de hele tabel was leeg. 8)7 Het was ook nog zo'n typische 'Kun je dit even tussendoor doen?'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
bauke1994 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:52:
[...]

Altijd eerst even een configtest uitvoeren voor het herstarten 8)
Maar dan nog, de zelf config was gewoon valid. Het certificaat bestond alleen niet (meer). Als je een bestand aan maakt dat leeg is, of random inhoud heeft, werkt die vhost gewoon niet meer (want ssl error). Als het bestand echter mist, dan crashed apache volledig. Dat is dus gewoon een bug van apache 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Een gescheiden read en write account voorkomt het vergeten van een where-clause helaas niet. :P
Afhankelijk van de grootte en update-frequentie van een tabel is doorgaans even de table clonen in een tijdelijke back-up sowieso al een middel om dat te ondervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:48
Ik werk nu bijna 10 jaar, eerst als ontwikkelaar, daarna als consultant/ ontwikkelaar, daarna als manusje van alles en product-owner, maar heb al die tijd gewoon ontwikkeld en toch ook wel met enige regelmaat e.e.a. uitgevoerd op een Live klantomgeving.
Mijn werkwijze is wel heel standaard: Ik zorg ervoor dat ik back-up wat ik aanpas, schrijf een selectie query voor de zaken die ik aan wil passen en controleer dat eerst, de betreffende data backup ik, zodat ik weer terug kan naar de sitautie zoals die was. De betreffende query kopiëer ik en ik vervang SELECT * FROM table door UPDATE table SET value = .., of ik DELETE FROM table WHERE met dezelfde voorwaarde.
Daarmee voorkom ik fouten dat ik bepaalde zaken update die ik niet moet updaten.

Het is bij mij gelukkig nog nooit erg fout gegaan. Ook konden we voorheen inloggen op de server *Ubuntu commandline, met Nginx en PHP", en als we wat aan moesten passen moest dat met een sudo account. Ik pas dan ook alleen een config bestand aan en verder gaat alles via de reguliere update procedures, om te voorkomen dat het ergens echt fout gaat.

Wel een collega gehad die inderdaad een omgeving (database) om zeep had geholpen. Daar een back-up teruggezet, hij is langsgeweest om de zaken verder te herstellen (de verschillen tussen de Back-Up en de database waarin hij bezig was geweest) en nam een slagroomtaart mee voor de verontschuldiging. Echter wist hij niet dat de persoon waar hij excuses kwam maken suikerpatient was.
En een andere collega dacht met sudo rechten even gauw wat autorisaties aan te passen op een klantomgeving (naar de klantspecifieke gebruiker), maar vergat op te geven welk bestand hij wilde aanpassen, heeft hij alle bestanden op de server een andere eigenaar gegeven, met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
jbdeiman schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:29:
... nam een slagroomtaart mee voor de verontschuldiging. Echter wist hij niet dat de persoon waar hij excuses kwam maken suikerpatient was.
Geeft niets hoor, als suikerpatient kun je beter slagroomtaart eten dan appeltaart. Een wijdverbreid misverstand dat slagroom veel suiker (/koolhydraten) bevat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Achja ook leuk is remote /etc/sudoers aanpassen en een foutje maken in de syntax, pak de fiets en de knoppix usb stick alvast maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:38
gekkie schreef op woensdag 4 september 2019 @ 17:09:
Achja ook leuk is remote /etc/sudoers aanpassen en een foutje maken in de syntax, pak de fiets en de knoppix usb stick alvast maar.
Daarom niet gewoon /etc/sudoers aanpassen? Maar visudo gebruiken. Die maakt een kopie, die pas je aan, wordt gevalideerd op syntaxfouten en pas daarna wordt de originele overschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
RobertMe schreef op woensdag 4 september 2019 @ 17:11:
[...]
Daarom niet gewoon /etc/sudoers aanpassen? Maar visudo gebruiken. Die maakt een kopie, die pas je aan, wordt gevalideerd op syntaxfouten en pas daarna wordt de originele overschreven.
Oh ja, je leert het wel af, maar dat is met de meeste fuckups wel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:20

ikt

Ik heb een hobbyproject waar ik 3 jaar aan verschillende codestyles aan houd, beïnvloed door twee verschillende stages, een handjevol talen, een handjevol semesters en meningen van mensen online.

Wat haat ik mezelf. Tijd om er nog een stijl aan toe te voegen :+

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-09 15:29
Momenteel ruzie aan het maken met een project in php 5.5 wat in elkaar gehackt is door diverse studenten en externe bureaus uit lage lonen landen (politiek correct toch? :+ )

Door de ongelofelijke hoeveelheid ellende en meuk gaat dit gekke dier regelmatig op z’n gezicht, maar zit ik ook wel bijna elke dag achter mijn scherm te lachen “Oh wauw, dit is.... creatief”

Uiteraard druk bezig om t opnieuw te bouwen, maar hierdoor komen de fuck ups eigenlijk aan de lopende band naar boven.

Sommige bedrijven zijn duidelijk in 2002 blijven hangen

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
@Xantios Dat vraagt om voorbeelden! ;) (in het daarvoor bestemde topic)

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07 09:03

ElkeBxl

Tassendraagster

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Voorbeelden zijn niet altijd geschikt om daar te posten.

Ik heb ook wel eens een CRM opengetrokken, kom je classes tegen die bestaan uit één public method, van 3000 regels, die direct begint met 6 levels diepe if-statements. Om te huilen natuurlijk, maar probeer er maar eens een representatieve sample uit te knippen :7

• ThomasG
Altijd leuk als een Google Chrome update je website sloopt. We hebben een WebGL canvas met daaroverheen een aantal HTML elementen. Tot gisteren werkte het in alle browsers, sinds vandaag ineens niet meer in Chrome. Ja, je ziet ze bij een dom re-render, maar als je er met je muis overheen gaat zijn ze weg :S

"gefixed" door de DOM om te draaien, dan werkt het weer wel op Chrome 8)7

"Google Chrome is the new IE 6!"

• Hydra
mcDavid schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:56: Om te huilen natuurlijk, maar probeer er maar eens een representatieve sample uit te knippen :7
Uitzoomen en een screenshot posten ;)

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-09 15:29
mcDavid schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:56:
Voorbeelden zijn niet altijd geschikt om daar te posten.

Ik heb ook wel eens een CRM opengetrokken, kom je classes tegen die bestaan uit één public method, van 3000 regels, die direct begint met 6 levels diepe if-statements. Om te huilen natuurlijk, maar probeer er maar eens een representatieve sample uit te knippen :7
Zelfde probleem hier. er zitten heel veel gekke dingen in, maar die geven ook meteen weg in welke branche het zit (en als grootste in de benelux wil je dat niet).

Daarbij zijn het vaak dingen als username en password gehardcode, arrays in arrays in arrays in arrays in arrays in arrays (enz) random buitelands geblaat in een schrift dat ik niet kan lezen (Dus wie weet wat er staat?)

Zal zeker snippets posten waar dit kan :)
Pagina: 1 ... 37 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.