De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓬ Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 102 Laatste
Acties:
  • 584.525 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-05 18:38

Koenvh

Hier tekenen: ______

.oisyn schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:16:
[...]

Wat een beetje mijn punt bewijst. Het is een compleet nutteloze knop die door iedereen wordt gehijacked om er een specifieke functie aan toe te kennen :P
Dat doe ik ook met de "Pause Break" knop - of gebruik je die waar die voor bedoeld is? Zo ja, waar is die eigenlijk voor bedoeld?

Ik wil trouwens m'n turbo-knop terug om m'n toetsenbord

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:54

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Koenvh schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:18:
[...]

Dat doe ik ook met de "Pause Break" knop - of gebruik je die waar die voor bedoeld is?
Break (Ctrl + Pause) is een hardere break dan Ctrl + C, zie https://docs.microsoft.co...-c-and-ctrl-break-signals. Pause is gewoon pauze :). Pauzeert menig game, maar bijvoorbeeld ook het boot proces.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 31-05 18:29
Hydra schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:01:
[...]

Ik heb dat eigenlijk niet zo meegemaakt. Denk dat het ook een beetje afhankelijk is van met wie je toen gepraat hebt. Er waren ook genoeg doem-denkers die vonden dat alles geoutsourced ging worden. En keer op keer worden dat soort standpunten achterhaald.
Ik zei ook niet dat dat een algehele trend was. Wat ik zei is dat men op mijn faculteit verwachtte dat puur programmeren in Nederland op de lange termijn geen onderdeel meer zou zijn vanwege het werk. En ja, dat is inderdaad een gevalletje 'that aged well'. :P
Hetzelfde geldt voor "low code"; het is ook niks nieuws. MS Access was meer dan 20 jaar geleden net zo goed "low code". Er was hier bij m'n huidige klant ook een "low code" traject gaande waar men de stekker uitgetrokken heeft. Ze kunnen makkelijk iets maken wat goed smoelt, maar in de laatste en meest complexe 10% van de functionaliteit gaan ze eigenlijk altijd de mist in.
Zo'n platform als Mendix valt me echt niet tegen hoor. Goed, de prijs is ook niet heel kinderachtig en je gebruikt het ook niet direct voor consumerfacing applicaties, maar voor intern gebruik is het meer dan prima.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 27-05 10:27
Mugwump schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:23:
Zo'n platform als Mendix valt me echt niet tegen hoor. Goed, de prijs is ook niet heel kinderachtig en je gebruikt het ook niet direct voor consumerfacing applicaties, maar voor intern gebruik is het meer dan prima.
Oh, het zal voor typisch CRUD werk vaak ook prima zijn. Maar da's toch niet het soort werk waar ik blij van wordt.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

.oisyn schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:21:
[...]

Break (Ctrl + Pause) is een hardere break dan Ctrl + C, zie https://docs.microsoft.co...-c-and-ctrl-break-signals. Pause is gewoon pauze :). Pauzeert menig game, maar bijvoorbeeld ook het boot proces.
Aha, ik gebruik 'm als toets voor de Steam overlay. Dus ik gebruik 'm onbedoeld wel waar die voor bedoeld is, dat wist ik niet.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
.oisyn schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:16:
[...]

Wat een beetje mijn punt bewijst. Het is een compleet nutteloze knop die door iedereen wordt gehijacked om er een specifieke functie aan toe te kennen :P

Dat ie op Linux idd nog het scrollen pauzeert verbaast me niets, die leven nog in de jaren 80 met hun terminal :Y)
Opzich is het best wel handig dat je een "o shit deze output lijkt op een error laten we hem even lezen" knop hebt als je een attach doet op een of ander proces. Maar dat had ook gewoon een Fx knop kunnen zijn natuurlijk.
Hydra schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:28:
[...]

Oh, het zal voor typisch CRUD werk vaak ook prima zijn. Maar da's toch niet het soort werk waar ik blij van wordt.
Dat is ook waar low-code vooral goed in is. CRUD werk in wat fancy formuliertjes die elk team lekker op hun eigen manier kan opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:27
Hydra schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:01:
[...]

Ik heb dat eigenlijk niet zo meegemaakt. Denk dat het ook een beetje afhankelijk is van met wie je toen gepraat hebt. Er waren ook genoeg doem-denkers die vonden dat alles geoutsourced ging worden. En keer op keer worden dat soort standpunten achterhaald.

Hetzelfde geldt voor "low code"; het is ook niks nieuws. MS Access was meer dan 20 jaar geleden net zo goed "low code". Er was hier bij m'n huidige klant ook een "low code" traject gaande waar men de stekker uitgetrokken heeft. Ze kunnen makkelijk iets maken wat goed smoelt, maar in de laatste en meest complexe 10% van de functionaliteit gaan ze eigenlijk altijd de mist in.
Heel veel partijen hebben dit geprobeerd, want = goedkoper (dacht men). Echter is daarbij geen rekening gehouden met het feit dat je vaak meer lokale problematiek aan het automatiseren bent, waardoor je:
- Moet investeren in specificaties, je kan een ontwikkelaar geen set specificaties (standaarden) in het Nederlands geven, waardoor de ontwikkelaar weet wat er wordt gevraagd; (Nodig = (tijd) investeren in vertalingen, tijd investeren in reizen en het scholen van de externe ontwikkelclub.

Daarnaast hebben veel bedrijven het verschil in cultuur/ mentaliteit onderschat, waar hier een ontwikkelaar vaak wat mondiger is (en het dus zegt wanneer iets niet handig is/ mogelijk beter anders kan), zijn er culturen waar exact wordt gedaan wat je vraagt. Met alle gevolgen (en extra kosten) van dien.

Zelf hebben wij een aantal jaren aan outsourcing gedaan en zijn daarop terug gekomen, juist omdat we veel met lokale (Nederlandse) standaarden/ regels te maken hebben, die zich enerzijds heel lastig laten vertalen, en omdat we heel veel tijd/ geld kwijt waren aan het vertalen van al die regelgeving naar het Engels, de ontwikkelaars vervolgens weer naar de ontwikkeltaal, enzovoorts. Al bij al is het wel iets duurder om hier te ontwikkelen, maar heb je er ook veel voordelen bij terug en zijn de verschillen echt maar minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Hydra schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:28:
[...]

Het is wel even wat meer dan een CRUD-schermpjesgenerator hoor, daar heb je ook legio open source tooltjes voor. Ook de low-code wereld staat niet stil.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
jbdeiman schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:37:
Daarnaast hebben veel bedrijven het verschil in cultuur/ mentaliteit onderschat, waar hier een ontwikkelaar vaak wat mondiger is
Man. Heb ooit een groep Indiers een training gegeven, die kwamen vanuit Cap Gemini (ofzo; een grote SI) voor een training over onze database. Kwam er pas na een half uur achter, doordat ik vragen ging stellen, dat het grootste deel van de groep van 20 uberhaupt nauwelijks Engels sprak.

En aan het eind van de training waren ze boos dat ze geen certificaat kregen. Want dat was natuurlijk waar het om ging; dat ze een certificaatje hadden. Heeft iemand dus ff met Paint een certificaat in elkaar geflanst met ons logo erop.

Outsourcing is heel vaak gewoon een grote scam. Meestal hebben dat soort bedrijven maar een paar soort van goede mensen die ze gebruiken in het sales traject, en daarna wordt de rest van het project gedaan door het gepeupel, want ze weten toch wel dat je dankzei die sunk cost fallacy niet weggaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Mugwump schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:54:
Het is wel even wat meer dan een CRUD-schermpjesgenerator hoor, daar heb je ook legio open source tooltjes voor. Ook de low-code wereld staat niet stil.
Oh vast, maar uiteindelijk ga je toch ergens moeten gaan programmeren. Hoe meer het 'simpele' werk met dit soort tools gedaan wordt, hoe meer het leuke werk overblijft. Ik bouw met alle plezier een REST service ofzo waar die Mendix mensen dan in gaan lopen grutten hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Hydra schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:56:
[...]

Oh vast, maar uiteindelijk ga je toch ergens moeten gaan programmeren. Hoe meer het 'simpele' werk met dit soort tools gedaan wordt, hoe meer het leuke werk overblijft. Ik bouw met alle plezier een REST service ofzo waar die Mendix mensen dan in gaan lopen grutten hoor :)
Geen idee waar je dan nog echt een REST-service voor zou willen maken, maar de meeste REST services zijn ook vaak niet meer dan CRUD-in-JSON. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:56:
[...]

Dit soort nieuwe technieken die nieuwe mogelijkheden bieden laten volgens mij dan ook de IT markt juist meer groeien i.p.v. werk weg te automatiseren. Zolang IT goed geld kan maken zal er altijd vraag zijn naar meer, beter en sneller. De risico markten voor automatisering zijn meer de markten waar ontwikkelingen stil staan en de enige manier om meer geld te maken is door exact hetzeflde goedkoper te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mugwump
Over REST gesproken, ik heb echt zo'n pokkehekel aan REST interfaces die het wel leuk vinden om gewoon altijd een 200 terug te geven en dan in sommige gevallen in de body een error object terug te geven met allerlei custom foutmeldingen. Was dan gewoon niet van SOAP afgestapt. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-05 23:00
Koenvh schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:18:
[...]

Dat doe ik ook met de "Pause Break" knop - of gebruik je die waar die voor bedoeld is? Zo ja, waar is die eigenlijk voor bedoeld?
Ik druk daar op als ik een koffie ga halen. :+

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Mugwump schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:09:
Geen idee waar je dan nog echt een REST-service voor zou willen maken, maar de meeste REST services zijn ook vaak niet meer dan CRUD-in-JSON. :P
Meestal moeten dat soort systemen integreren met de systemen met complexe logica die niet echt in een low-code omgeving te vangen is. En dan is het vaak het handigst om er gewoon een API bovenop te zetten (als die er al niet is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Mugwump schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:26:
Over REST gesproken, ik heb echt zo'n pokkehekel aan REST interfaces die het wel leuk vinden om gewoon altijd een 200 terug te geven en dan in sommige gevallen in de body een error object terug te geven met allerlei custom foutmeldingen. Was dan gewoon niet van SOAP afgestapt. :P
Dat gaat gelukkig wel veel beter dan 5-10 jaar geleden. Toen noemde men alles wat via HTTP en JSON ging REST, terwijl het vaak meer halfbakken RPC was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
RagingPenguin schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:21:

Dit soort nieuwe technieken die nieuwe mogelijkheden bieden laten volgens mij dan ook de IT markt juist meer groeien i.p.v. werk weg te automatiseren. Zolang IT goed geld kan maken zal er altijd vraag zijn naar meer, beter en sneller. De risico markten voor automatisering zijn meer de markten waar ontwikkelingen stil staan en de enige manier om meer geld te maken is door exact hetzeflde goedkoper te doen.
Tuurlijk. Betere tooling zorgt vooral voor meer software, niet voor minder werk. De competitie doet namelijk hetzelfde; sneller innoveren.

Maar dat zie je in 'gewoon' programmeren net zo goed. We zijn veel efficienter nu dan 20 jaar geleden. Toen kwam unit testen net een beetje in zwang zegmaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

whoami schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:51:
[...]
Ik druk daar op als ik een koffie ga halen. :+
Heb je geen koffiezetapparaat op je bureau staan? :N

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-05 23:00
Koenvh schreef op maandag 8 november 2021 @ 18:24:
[...]

Heb je geen koffiezetapparaat op je bureau staan? :N
Hoe moet ik dan aan die 10.000 stappen geraken ?

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

whoami schreef op maandag 8 november 2021 @ 18:28:
[...]

Hoe moet ik dan aan die 10.000 stappen geraken ?
Afbeeldingslocatie: https://www.jobsome.nl/wp-content/uploads/2016/06/Hamster-wiel-desk-1024x683.jpg

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Wel een leuk idee als het rad ook gelijk de stroom levert voor je laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 08:27
Mugwump schreef op maandag 8 november 2021 @ 18:35:
[...]

Ff sprinten als je gaat compilen, zorgt er gelijk voor dat je code schrijft die snel compiled. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Mugwump schreef op maandag 8 november 2021 @ 18:35:
[...]

Of om de koffiebonen te malen :+

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Lijkt me maar irritant, lopend op je scherm kijken en typen.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
.oisyn schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:18:
En gezien dat rad gewoon op rollers ligt en niet een centrale as heeft durf ik er wel vanuit te gaan dat het niet helemaal geluidsloos is (omdat er sws een beetje beweging in zit als je je gewicht verplaatst). En dan ga ik er nog vanuit dat het niet het hout is dat direct op die rollers ligt en dat al die plankjes muurvast zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mugwump
Remcoder schreef op maandag 8 november 2021 @ 18:54:
[...]

Ff sprinten als je gaat compilen, zorgt er gelijk voor dat je code schrijft die snel compiled. :p Microsoft Teams opstart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
De klimaatneutrale programmeur... inefficiënte code betekent harder lopen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:46
.oisyn schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:18:
Als je ziet hoeveel mensen er als een zombie met hun telefoon overstraat lopen zou dát voor vele geen probleem moeten zijn -O-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-05 17:19
Volgens mij zit die in een infinite loop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mugwump
Giesber schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:30:
[...]

Volgens mij zit die in een infinite loop.
While(coffee) {
...
}

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Telefoon:
IT dienst Klant: "We hebben enorm issue, niemand kan meer inloggen"
Ik: "Oei! Niks veranderd aan jullie kant? Kan je logging sturen? Geef me even een paar minuten dan fiets ik snel even naar huis, ik was in de super."
Klant: "Ja, dit MOET binnen 5 minuten opgelost worden!"
Ik: "Snap ik, stuur me even logging van die-en-die services"
Klant: "Komt eraan!"

Thuis aangekomen, geen logging. Bellen levert niks op.
Probeer alle macht hem te bereiken. Na 1,5 uur: "Oh ja, was iets heel anders. Het is al opgelost".

Oliebol!

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
@armageddon_2k1 en vast ook geen excuses ofwel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gokje, bij nader inzien bleek ‘niemand kan meer inloggen’ == ‘die ene manager van klant was wachtwoord vergeten.’

{signature}

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Voutloos schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:14:
Gokje, bij nader inzien bleek ‘niemand kan meer inloggen’ == ‘die ene manager van klant was wachtwoord vergeten.’
Nee, ze hadden op Sharepoint de verkeerde URL geplaatst. Dus 'niet inloggen' betekent 404 in hun wereld.

@Hydra Dat wel, want hij besefte dat het nogal een lompe actie was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:24:
[...]

Nee, ze hadden op Sharepoint de verkeerde URL geplaatst. Dus 'niet inloggen' betekent 404 in hun wereld.

@Hydra Dat wel, want hij besefte dat het nogal een lompe actie was.
Haha, ja 'niet inloggen' kan inderdaad van alles betekenen bij klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-05 04:41

DevWouter

Creator of ThenNext

RagingPenguin schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:31:
[...]

Haha, ja 'niet inloggen' kan inderdaad van alles betekenen bij klanten.
In dit geval klopt de beschrijving. Maar specificiek is zo'n omschrijving zelden.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-05 21:15
Ik probeer altijd maar een beschrijving te krijgen van wat men daadwerkelijk voor zich ziet en de stappen daar naar toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
CodeCaster schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:37:
Echt hoe de fsck werken mensen productief op een Mac? Met name toetsenbord-geörienteerde mensen?
Ik lees je bericht nu pas, maar met vscode kun je over ssh naar zo'n ding verbinden, dan hoef je 'm vervolgens nooit meer aan te raken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

CodeCaster schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:37:
Het was ooit de ondertitel van het jaar: "de enige goeie versnelling voor een Mac is 9,81 m/s2". Ik snap hem steeds beter.
Ik denk nu aan een laptop die gewoon op een bureau staat, maar dat zal wel aan mijn relativisme liggen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Als je in het weekend nog ff iets af wil maken en na de laatste Windows 10 updates erachter komt dat Angular niet meer wil op jouw PC:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
PS> ng serve
An unhandled exception occurred: listen EACCES: permission denied 127.0.0.1:4200
See "C:\Users\...\AppData\Local\Temp\ng-3GFLaC\angular-errors.log" for further details.
PS> ng serve --port 4201
An unhandled exception occurred: listen EACCES: permission denied 127.0.0.1:4201
See "C:\Users\...\AppData\Local\Temp\ng-JClbxN\angular-errors.log" for further details.
PS> ng serve --port 4202
An unhandled exception occurred: listen EACCES: permission denied 127.0.0.1:4202
See "C:\Users\...\AppData\Local\Temp\ng-jF4f0R\angular-errors.log" for further details.
PS> ng serve --port 4203
An unhandled exception occurred: listen EACCES: permission denied 127.0.0.1:4203
See "C:\Users\...\AppData\Local\Temp\ng-IK7jBy\angular-errors.log" for further details.

Ook echt geen enkel Angular project meer dat werkt op mijn werk PC momenteel. Mag blijkbaar geen port meer openen ineens ;w Gisteren werkte alles nog.

Ik ga denk ik voortaan maar met een Linux VM werken. Geen tijd voor dit soort bullshit...

Sorry voor de rant :P

Het gekke is dat de backend projecten (.NET 5) die ik vanuit Visual Studio start, wel gewoon ports mogen openen en dus wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Klopt, dat doet het altijd in de IT.
Derhalve heb ik als echte IT'er de datum altijd ingesteld op gisteren, zo blijft alles tenminste werken :+.

Achja van windows X, naar X-windows is een "small step", maar een "giant leap" voor je gemoedsrust, zeker met updates waar je gewoon nog zelf over gaat.

Website encodings, das pas een feestje, frut er wat randoms in en beweer bij hoog en bij laag dat je "utf-8" uit poept.

[ Voor 12% gewijzigd door gekkie op 13-11-2021 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
gekkie schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:59:
[...]
Website encodings, das pas een feestje, frut er wat randoms in en beweer bij hoog en bij laag dat je "utf-8" uit poept.
Oh hou op... ik kreeg laatst nog allemaal vraagtekens in beeld omdat iets stiekem toch geen utf-8 was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Lethalis schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:04:
[...]

Oh hou op... ik kreeg laatst nog allemaal vraagtekens in beeld omdat iets stiekem toch geen utf-8 was.
Mjah het fnuikende is dat de meest browsers het zelf proberen recht te knutselen, de meeste ontwikkelaars zullen het derhalve zelf niet eens door hebben. Creatieve anti-scrape maatregel zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
[...]
Achja van windows X, naar X-windows is een "small step", maar een "giant leap" voor je gemoedsrust, zeker met updates waar je gewoon nog zelf over gaat.
Mja het is alleen jammer dat ik niet alles ermee kan, omdat ik ook software voor Windows ontwikkel.

En dan zit je dus met allemaal virtuele machines voor X en Y, terwijl het allemaal toch al niet zo snel gaat... verdorie op een AMD Ryzen 3900X met 32GB RAM en NVME storage :/

Hoeveel hardware moet je er nog tegenaan gooien als je gewoon een soepele dev ervaring wil?

Ik vind het alweer een traag rotding... iets zegt me dat het aan de software bloat ligt (okee, ik ben ook wel erg ongeduldig maar toch :+ ).

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 13-11-2021 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Desktop software die niet web-ombouwbaar is gok ik dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
gekkie schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:12:
Desktop software die niet web-ombouwbaar is gok ik dan ?
Yep dat ook. Ik werk aan meerdere projecten en moet voor mijn werk vaak hoppen van het ene project naar het andere. Ze zijn ook aan elkaar gerelateerd. Dus we hebben Windows ERP software, met daar omheen webprojecten (portals, web api's, etc).

Maar ik heb groen licht gekregen om een prototype te maken voor een webversie :) Ik merk alleen wel dat het vrij lastig is om te ontwerpen, want de oude Windows software heeft gigantisch veel input velden. Het zijn vrij complexe schermen.

Ik heb al een beetje vals gespeeld door met SCSS variabelen het bootstrap theme te tweaken zodat het allemaal wat kleiner is, zodat er meer op 1 scherm past. Op een mobiel hoeft het sowieso niet te werken, al zou een tablet wel een pluspunt zijn.

Om nou van alles meteen een wizard te maken ziet ook niemand zitten. Dus het is nog even puzzelen hoe en wat. Het is ook wel fijn om alles in 1 oogopslag te kunnen zien.

Dus "mobile first" wordt hem niet echt voor dit project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Lethalis schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:18:
Yep dat ook. Ik werk aan meerdere projecten en moet voor mijn werk vaak hoppen van het ene project naar het andere. Ze zijn ook aan elkaar gerelateerd. Dus we hebben Windows ERP software, met daar omheen webprojecten (portals, web api's, etc).

Maar ik heb groen licht gekregen om een prototype te maken voor een webversie :) Ik merk alleen wel dat het vrij lastig is om te ontwerpen, want de oude Windows software heeft gigantisch veel input velden. Het zijn vrij complexe schermen.

Ik heb al een beetje vals gespeeld door met SCSS variabelen het bootstrap theme te tweaken zodat het allemaal wat kleiner is, zodat er meer op 1 scherm past. Op een mobiel hoeft het sowieso niet te werken, al zou een tablet wel een pluspunt zijn.

Om nou van alles meteen een wizard te maken ziet ook niemand zitten. Dus het is nog even puzzelen hoe en wat. Het is ook wel fijn om alles in 1 oogopslag te kunnen zien.

Mjah de hele "web-render-toolkit" van html, js, css etc. is ook niet bepaald zonder problemen om het netjes te krijgen zeker niet als je veel op het scherm wilt proppen.
Moet wel zeggen dat bijvb Pgadmin me alles meevalt als webapplicatie tov de oude native.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
gekkie schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:46:
[...]
Moet wel zeggen dat bijvb Pgadmin me alles meevalt als webapplicatie tov de oude native.
Dat zijn relatief simpele schermen in vergelijking tot het project waar ik aan werk _O-

Wat pgadmin doet qua UI, is veel in tabbladen stoppen. Dat is een strategie, maar die is in mijn situatie niet per se gebruiksvriendelijk :)

Het gaat tegen het "alles snel in 1 oogopslag zien om rap een beslissing te kunnen nemen" in. Gebruikers krijgen in het huidige systeem bijvoorbeeld snel voorraden van verschillende depots te zien, mogelijke bezorgroutes, de toegepaste kortingen, order overzicht, klantgegevens, etc, etc.

Als je dat gaat verstoppen achter tabbladen / knoppen dan klikken gebruikers zich suf om alle informatie te zien. Is ook onhandig als je in discussie met klanten bent aan de telefoon.

Maar goed, het wordt sowieso een crime om al die business logica te porten / herschrijven straks :X Zit code van 20 jaar oud bij en het bestaande systeem is uiteraard 1 grote ball of mud.

Het valt me nog mee dat de directie het inmiddels überhaupt overweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Blijf het bijzonder vinden dat dit anno 2021 nog zo'n issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Lethalis schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:03:
[...]
Dat zijn relatief simpele schermen in vergelijking tot het project waar ik aan werk _O-

Wat pgadmin doet qua UI, is veel in tabbladen stoppen. Dat is een strategie, maar die is in mijn situatie niet per se gebruiksvriendelijk :)

Het gaat tegen het "alles snel in 1 oogopslag zien om rap een beslissing te kunnen nemen" in. Gebruikers krijgen in het huidige systeem bijvoorbeeld snel voorraden van verschillende depots te zien, mogelijke bezorgroutes, de toegepaste kortingen, order overzicht, klantgegevens, etc, etc.
Maar meer dan de resolutie van iemands scherm kun je toch niet kwijt .. in een oogopslag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hydra schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:52:
[...]
Blijf het bijzonder vinden dat dit anno 2021 nog zo'n issue is.
Mjah kennelijk is er nog software die iets anders uitpoept als utf-8 en in combi met browsers die er zelf wat van knutselen waardoor het een developer en gebruikers minder snel opvalt, zal het wel blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
gekkie schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:56:
[...]

Maar meer dan de resolutie van iemands scherm kun je toch niet kwijt .. in een oogopslag ?
Klopt, daarom wordt het ook enorm puzzelen wat nou wel / niet handig is.

Dat hoef ik gelukkig niet alleen te doen :) Maar wel superirritant als mijn ontwikkelomgeving dan ineens ermee kapt. Zeker op een zaterdag dat ik tussen alle privézaken / gezin door even snel een uurtje of 2 iets nuttigs wil doen. Door die foutmelding heb ik dus uiteindelijk zo goed als niets kunnen doen.

Na van alles uitproberen en uiteindelijk 2x herstarten is het ineens weer gaan werken. Geen idee waarom.

PS
Hoewel resolutie niet alles zegt natuurlijk ;) Een apparaat kan een geweldige resolutie hebben, maar compleet onbruikbaar zijn als je daar alles minuscuul op weergeeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Lethalis op 13-11-2021 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
gekkie schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:56:
[...]

De inputs van bootstrap zijn nu wel een stuk groter en inefficienter dan die in windows forms. In het standaard form heb je een input met een font-size van 16px in een input van 24px hoog in een container van 70px hoog. Dat kan opzich wel wat compacter.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-05 13:16
Lethalis schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:18:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://rodgersnotes.files.wordpress.com/2010/10/simplicity.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:39
RagingPenguin schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 15:07:
[...]

De inputs van bootstrap zijn nu wel een stuk groter en inefficienter dan die in windows forms. In het standaard form heb je een input met een font-size van 16px in een input van 24px hoog in een container van 70px hoog. Dat kan opzich wel wat compacter.
Kwestie van overriden in je eigen CSS.
Dat het standaard zo groot is, betekend niet dat je het zo hoeft te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:52

Matis

Rubber Rocket

hackerhater schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:51:
Kwestie van overriden in je eigen CSS.
Dat het standaard zo groot is, betekend niet dat je het zo hoeft te laten.
Vroeger met GreaseMonkey / TamperMonkey legio scripts geschreven om onze tijdsregistratiewebsoftware een beetje bruikbaar en intuïtief te maken.
Dat waren mooie tijden, als controle dat het script draaide en alles succesvol werkte, liepen er dan dansende bananen over het scherm middels marquee 8)
Afbeeldingslocatie: https://c.tenor.com/RQKAyM7ZHA0AAAAM/banana-dance.gif

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-05 04:41

DevWouter

Creator of ThenNext

Matis schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:06:
[...]

Vroeger met GreaseMonkey / TamperMonkey legio scripts geschreven om onze tijdsregistratiewebsoftware een beetje bruikbaar en intuïtief te maken.
Dat waren mooie tijden, als controle dat het script draaide en alles succesvol werkte, liepen er dan dansende bananen over het scherm middels marquee 8)
[Afbeelding]
Man, ik had altijd een fluffing hekel aan tijdregistratie software. Tijden bijhouden op JIRA tickets vond ik geen probleem want dat kon ik gebruiken om fouten in mijn schatting te ontdekken en te corrigeren (ik ben het type dat een planning kan maken voor een team over meerdere maanden die accuraat is).

Komt mijn baas binnen met de melding dat ik mijn uren toch echt moest boeken in de registratiesysteem. Dat ging twee dagen lang door tot dat de hij binnen kwam met de opmerking dat salarisadministratie hem weer op zijn donder had gegeven.

Nog geen kwartier later draaide ik mijn script die zo’n 20 tijdblokken (k hou van zeer kleine tickets) per dag in het registratiesysteem gooide in een paar minuten (het systeem was extreem traag).

Komt mijn baas de volgende dag weer bij mij. Ik verwacht een compliment maar nee hij had weer op zijn donder gekregen. Wat bleek: De mensen van de salaris moesten elke tijdsblok handmatig goedkeuren dus heeft een iemand de halve dag moeten besteden om mij uren goed te keuren.

Doe ik het goed, is het ook niet goed. _O-

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:52

Matis

Rubber Rocket

Ik deed precies hetzelfde, registreerde per minuut in Jira.

Die aantallen klopte ik over in die software, kreeg ik op mijn falie. De doorbelasting software kon niet overweg met minuten, maar met floats voor "minuten". Nauwkeurigheid kwam daarmee op 15 minuten :F

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
Ach voor de meeste zaken is een resolutie < 15 minuten ook niet echt nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
True, maar dat is ook een beetje inherent aan de verschillende doelen van de software. En budget natuurlijk, gewoon een groot overzicht maken is een stuk goedkoper dan tientallen flows met wizards ed voor alle processen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
gekkie schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:00:
Ach voor de meeste zaken is een resolutie < 15 minuten ook niet echt nuttig.
Anders krijg je ook weer een factuur voor 50,5432 uur met een bedrag van 345,6432 euro :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
RagingPenguin schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:46:
[...]
Anders krijg je ook weer een factuur voor 50,5432 uur met een bedrag van 345,6432 euro :+
Mjah plus, is het werkelijk zo nauwkeurig als dat je het doet voorkomen en wat ga je doen met al die vlijt van minuten turven.
Uiteindelijk in projecten de begroting regelmatig op een hoop geveegd, bepaald met hoeveel man in hoeveel tijd men onder de begroting blijft. En zolang beide op schema blijven is het dus prima afgedekt zonder alle ins en outs te kennen. Op het moment dat dat niet het geval is, is het meestal een incident en redelijk makkelijk aanwijsbaar. Voor het overige wordt het op dat moment nazoeken en eventueel deelaspecten wel nauwkeuriger meten en begrijp wat er anders gaat dan waar een begroting vanuit ging.

Scheelt een hoop gedoe, nacalculeren is lastiger en vaak is dat maar goed ook, omdat daar vaak niet alle informatie beschikbaar is wat er is gebeurd, maar alleen de uurtjes. Waaruit je volstrekt verkeerde conclusies kunt gaan trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-05 21:17
Matis schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:41:
Ik deed precies hetzelfde, registreerde per minuut in Jira.

Die aantallen klopte ik over in die software, kreeg ik op mijn falie. De doorbelasting software kon niet overweg met minuten, maar met floats voor "minuten". Nauwkeurigheid kwam daarmee op 15 minuten :F
Ik heb nog nooit kleinere blokken geschreven dan 15 minuten. Regel waar ik gewerkt heb is minimaal 15 minuten. Dus als je ergens 8 minuten aan besteed is dat 15 minuten in het tijdsregistratiesysteem. 40 wordt 45.. etc. alles afronden op kwartieren dus. Veel makkelijker.

Verder is tijdsregistratie vooral irritante micro-management imho. Vooral als management gaat verwachten dat je op taak-niveau gaat schrijven. 8)7 Op Epic of feature-niveau kan ik nog accepteren, maar als iedere losse taak appart geschreven moet worden ben je meer tijd kwijt aan tijdsregistratie dan aan daadwerkelijk shit gedaan krijgen.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-05 17:21

Sebazzz

3dp

We gaan binnenkort over naar een tijdschrijfsysteem gebaseerd op SAP. Ik ben benieuwd :p

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Pff, blij dat ik daar niet mee hoef te dealen. Ik submit alleen wekelijks hoeveel uur ik gewerkt heb. Diezelfde uren moet ik ook factureren dus die registreer ik ook in m'n eigen tool. Maar verder dan aantallen uren gaat dat gelukkig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik moet mijn uren in 2 verschillende SAP systemen schrijven.
Ons eigen en die van de klant. In beide gevallen heb ik in principe maar 1 code om op te schrijven.
De code voor de klant en bij de klant ook maar 1 code voor dat project. Dus dat is redelijk simpel.

Voor de rest staat of valt het met hoe het geïmplementeerd is natuurlijk, ook als je meerdere codes hebt. Dat hoeft niet lastig te zijn in een SAP systeem voor de eindgebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

WernerL schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:42:
Ik heb nog nooit kleinere blokken geschreven dan 15 minuten. Regel waar ik gewerkt heb is minimaal 15 minuten. Dus als je ergens 8 minuten aan besteed is dat 15 minuten in het tijdsregistratiesysteem. 40 wordt 45.. etc. alles afronden op kwartieren dus. Veel makkelijker.
En zes kleine dingen van 5 minuten per stuk worden geschreven op een of ander willeukeurig ticket dat toevallig ergens open staat, want ik ga natuurlijk niet voor niets werken. :+

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:08

OMX2000

By any means necessary...

Mijn gut feeling zegt me dat het functiehuis niet het grootste probleem is. Ik zeg niet dat het niet kan helpen om mensen over de streep te trekken. Maar dan zou het gevolg zijn dat ze af en toe iemand niet kunnen aannemen omdat een andere partij net wat gunstigere voorwaarden heeft.

Ik heb een vermoeden dat veel bedrijven niet begrijpen wat ontwikkelaars in deze tijd interessant vinden, en daarop inspelen. Maar vaak nog de "Wij zijn echt leuk om voor te werken, en we betalen veel. We begrijpen niet waarom je niet bij ons komt werken" insteek. Terwijl je bedrijf ook moet kunnen laten zien dat ze dingen doen die interessant zijn voor ontwikkelaars, en aansluit bij hun eigen ontwikkeling.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Vooral die laatste vind ik wel een beetje... raar? Vanuit mijn onderbuik dan. Wellicht hebben ze er bij jouw werk wel een goede reden voor, waar ik nu eigenlijk wel benieuwd naar ben :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
OMX2000 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:48:
Mijn gut feeling zegt me dat het functiehuis niet het grootste probleem is. Ik zeg niet dat het niet kan helpen om mensen over de streep te trekken. Maar dan zou het gevolg zijn dat ze af en toe iemand niet kunnen aannemen omdat een andere partij net wat gunstigere voorwaarden heeft.

Ik heb een vermoeden dat veel bedrijven niet begrijpen wat ontwikkelaars in deze tijd interessant vinden, en daarop inspelen. Maar vaak nog de "Wij zijn echt leuk om voor te werken, en we betalen veel. We begrijpen niet waarom je niet bij ons komt werken" insteek. Terwijl je bedrijf ook moet kunnen laten zien dat ze dingen doen die interessant zijn voor ontwikkelaars, en aansluit bij hun eigen ontwikkeling.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:08

OMX2000

By any means necessary...

YEP! Helemaal eens. Bij veel bedrijven zien gebeuren.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Gropah schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:53:
Vooral die laatste vind ik wel een beetje... raar? Vanuit mijn onderbuik dan. Wellicht hebben ze er bij jouw werk wel een goede reden voor, waar ik nu eigenlijk wel benieuwd naar ben :P
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

WernerL schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:42:
[...]

Verder is tijdsregistratie vooral irritante micro-management imho. Vooral als management gaat verwachten dat je op taak-niveau gaat schrijven. 8)7 Op Epic of feature-niveau kan ik nog accepteren, maar als iedere losse taak appart geschreven moet worden ben je meer tijd kwijt aan tijdsregistratie dan aan daadwerkelijk shit gedaan krijgen.
Dit. Wat wil je invullen dan?
Je in gebrekkig Nederlands opgestelde mail drie keer doorlezen, inclusief de ingesloten forwards en replies, om te proberen te achterhalen wat je denkt dat het probleem is: 7 minuten.
De telefoon pakken omdat er echt geen chocola van te maken is: 4 minuten.
De samengevatte informatie noteren in het ticketsysteem, waarvan we je al vijftien keer hebben gevraagd om dat zelf te doen, heb je echt geen product owner/manager nodig?: 3 minuten
Het probleem analyseren, een fix bedenken, uitvoeren, testen: 18 minuten
Een review aanvragen, ruzie krijgen over de code style die al zo was in dit project en die ik niet ga aanpassen voor een hotfix, reserveer maar eens tijd voor onderhoud: 27 minuten
Vechten met de CI/CD-straat die door een update van een ander gesloopt is en nu braakligt: 13 minuten
Toilet en koffie (niet noodzakelijk in die volgorde): 8 minuten
Administratie van deze minuten: 10 minuten om het mooi af te ronden naar tweeënhalf uur
Alsof je nooit meer twee of drie dingen tegelijk bezig bent, collega's helpt, of even iets voor jezelf doet terwijl je nadenkt over het probleem waarmee je bezig bent.

Urenregistratie is leuk voor lopendebandwerk, ik rond mijn tijden af per kwartier voor de facturatie, en taken per dagdeel.

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 16-11-2021 11:31 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• armageddon_2k1
In elk bedrijf waar ik gewerkt heb en elk bedrijf waar mijn vrouw gewerkt heeft is urenregistratie kansloos. Er zijn namelijk allemaal tegenstrijdige belangen:
- Project managers willen dat er zo min mogelijk uren wordt geschreven
- Controllers willen precieze uren
- Internationale concurrentie tussen afdelingen zorgt ervoor dat je weinig uren moet schrijven (want dan lijk je goedkoper)
- Groepsleiders willen dat je maximale uren schrijft en alle overuren ook schrijft om cijfers te hebben over hoe de werkdruk is
- Werknemers willen gewoon hun werk doen

Daarnaast zijn heel veel dingen ook niet goed te categoriseren. Of zijn er dingen die gedeeld worden over projecten heen of juist nergens in vallen. Bij mijn vrouw hebben ze "koffie met collega's" erin staan, maar het is niet de bedoeling dat je die gebruikt....

Mijn taktiek is altijd 8 8 8 8 8 totdat iemand gaat piepen. Maar dat werkt vooralsnog gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:45

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ach ja, het aloude 'belonen obv verantwoordelijkheden' vs 'belonen obv skills'. Gaat compleet voorbij aan vraag vs aanbod en werkt peters principle enorm in de hand. Vroeger zei ik altijd al dat je helemaal geen dure manager nodig hebt om dure/senior developers aan te sturen. Over het algemeen red zo'n team zich behoorlijk zelf en is die manager alleen maar bezig met rapporteren en een beetje faciliteren ipv dat er bijgestuurd moet worden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Members only:

[ Voor 37% gewijzigd door armageddon_2k1 op 16-11-2021 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

OMX2000 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:48:
[...]

Bedrijven gaan soms vreemd met IT'ers om. Zo heb ik twee verschillende werkgevers personeel zien wegjagen door te vertellen dat hun werk zou verdwijnen om dan verbaasd te zijn als die mensen een maand later naar een andere werkgever zijn vertrokken. Daar dachten ze serieus dat die mensen rustig de ontslagbrief af zouden wachten. Extra vervelend als dat werk bij nader inzien toch gewoon blijft bestaan omdat het allemaal iets te voorbarig is gecommuniceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Janoz schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:48:
Ach ja, het aloude 'belonen obv verantwoordelijkheden' vs 'belonen obv skills'. Gaat compleet voorbij aan vraag vs aanbod en werkt peters principle enorm in de hand.
Members only:
Vroeger zei ik altijd al dat je helemaal geen dure manager nodig hebt om dure/senior developers aan te sturen. Over het algemeen red zo'n team zich behoorlijk zelf en is die manager alleen maar bezig met rapporteren en een beetje faciliteren ipv dat er bijgestuurd moet worden.
Dat is ook mijn ervaring. Als we met developers onderling tussen teams dingen afstemmen werkt het prima. Als het via managers en POs gaat, wordt het altijd een rotzooi.

In de goede bedrijven waar ik gewerkt heb, waren managers heel erg hands of en waren vooral bezig om organisatorische obstakels voor ons weg te halen. Wij bouwen in een sprint een stuk software. Zij regelen in 2 sprints een creditcard zodat we het kunnen deployen. Dat soort dingen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
downtime schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:52:
Bedrijven gaan soms vreemd met IT'ers om. Zo heb ik twee verschillende werkgevers personeel zien wegjagen door te vertellen dat hun werk zou verdwijnen om dan verbaasd te zijn als die mensen een maand later naar een andere werkgever zijn vertrokken. Daar dachten ze serieus dat die mensen rustig de ontslagbrief af zouden wachten. Extra vervelend als dat werk bij nader inzien toch gewoon blijft bestaan omdat het allemaal iets te voorbarig is gecommuniceerd.
Dit is ook waarom reorganisaties killers kunnen zijn. Voordat je goed en wel weet wie je moet laten gaan, zijn de mensen die je juist niet kwijtwil vertrokken, en de 'rest' blijft achter. Dead Sea Effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-05 17:21

Sebazzz

3dp

armageddon_2k1 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:52:
Members only:
Members only:

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:57:
[...]

Dat is ook mijn ervaring. Als we met developers onderling tussen teams dingen afstemmen werkt het prima. Als het via managers en POs gaat, wordt het altijd een rotzooi.

In de goede bedrijven waar ik gewerkt heb, waren managers heel erg hands of en waren vooral bezig om organisatorische obstakels voor ons weg te halen. Wij bouwen in een sprint een stuk software. Zij regelen in 2 sprints een creditcard zodat we het kunnen deployen. Dat soort dingen :)
Dat is wel een beetje het ding met managers. OF ze snappen daadwerkelijk development OF ze snappen er helemaal niks van en doen ook geen poging toe. Alles er tussen in is gewoon kut, dan blijf je eindeloos dingen uitleggen en achter domme beslissingen aanlopen.

Ik moet zeggen dat ik het opzich wel prima vind als comminucatie tussen teams via een pm loopt, ik heb zelf weinig zin om mensen om te gaan die hun probleem bovenaan mijn prioriteitenlijstje te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Bij mijn vorige baan was een Principal Data Scientist die niet wist wat een pivot table was. Let wel, hij deed alles met macro's in Excel.

De grote blauwe reus (alhoewel, niet zo groot meer) met een heel uitgebreid functiehuis.

[ Voor 25% gewijzigd door armageddon_2k1 op 16-11-2021 12:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:45

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

RagingPenguin schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:30:
Ik moet zeggen dat ik het opzich wel prima vind als comminucatie tussen teams via een pm loopt, ik heb zelf weinig zin om mensen om te gaan die hun probleem bovenaan mijn prioriteitenlijstje te zetten.
Dat ligt er helemaal aan. Prio bepaling mogen de PM en PO's lekker uitvechten, maar zodra je met een oplossing bezig moet, wil je niet dat probleem omschrijving en oplossingsrichtingen via 3 schalen bovenlangs lopen. Dan krijg je oplossingen als 'Oh, dat veld is wel verplicht, maar we hebben die gegevens niet altijd. Laten we afspreken dat we er dan een punt in zetten....'.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-05 21:31
Kan hier maar een blog post aanbeleven: https://blog.pragmaticeng...e-netherlands-and-europe/. Er is een tijdje terug ook een topic over geweest: Salarisplafond Software Engineers in Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-05 13:16
Janoz schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:48:
[...]

Ach ja, het aloude 'belonen obv verantwoordelijkheden' vs 'belonen obv skills'. Gaat compleet voorbij aan vraag vs aanbod en werkt peters principle enorm in de hand. Vroeger zei ik altijd al dat je helemaal geen dure manager nodig hebt om dure/senior developers aan te sturen. Over het algemeen red zo'n team zich behoorlijk zelf en is die manager alleen maar bezig met rapporteren en een beetje faciliteren ipv dat er bijgestuurd moet worden.
Is dat niet typisch hier in NL dat belonen op verantwoordelijkheid vaak hoger ligt dan belonen op basis van skills? Vaak genoeg mensen boven mij gehad die echt olie dom zijn maar wel veel meer verdienen. Continu hun informeren over foute beslissingen wordt ik soms echt moe van.

Voorbeeld nu: Er is iets verkocht, met mooie verhalen naar de klant. Intern: eigenlijk kan het helemaal niet. En nu ligt het bij mij... succes he! :) Nu wordt ik bijna geforceerd om het verhaal zo op een bepaalde manier te framen dat we wel enigszins een punt kunnen maken dat we wel voldaan hebben aan wat de klant vraagt. Terwijl het eigenlijk pure onzin is, en we eigenlijk aan het liegen zijn en het eindresultaat helemaal niet zal voldoen aan de uiteindelijke verwachtingen van de klant. Leuk voor sales zulke spelletjes, maar nu wordt ik ermee op gezadeld en ben ik nu de lul. (Want we hebben het hier letterlijk over de limieten betreft de wetten der natuur... dus een workaround? nope.)

Want raad eens wie er nu deze week naar de klant moet om dingen te presenteren? Ik.... dus wordt alle druk op mij gelegd. :) heerlijk werken. Stiekem gewoon schijt aan hoor, en wil stiekem gewoon eigenlijk de waarheid vertellen want zo zit ik in elkaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Immutable op 20-11-2021 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Immutable schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:23:
[...]

Is dat niet typisch hier in NL dat belonen op verantwoordelijkheid vaak hoger ligt dan belonen op basis van skills? Vaak genoeg mensen boven mij gehad die echt olie dom zijn maar wel veel meer verdienen. Continu hun informeren over foute beslissingen wordt ik soms echt moe van.

Voorbeeld nu: Er is iets verkocht, met mooie verhalen naar de klant. Intern: eigenlijk kan het helemaal niet. En nu ligt het bij mij... succes he! :) Nu wordt ik bijna geforceerd om het verhaal zo op een bepaalde manier te framen dat we wel enigszins een punt kunnen maken dat we wel voldaan hebben aan wat de klant vraagt. Terwijl het eigenlijk pure onzin is, en we eigenlijk aan het liegen zijn en het eindresultaat helemaal niet zal voldoen aan de uiteindelijke verwachtingen van de klant. Leuk voor sales zulke spelletjes, maar nu wordt ik ermee op gezadeld en ben ik nu de lul. (Want we hebben het hier letterlijk over de limieten betreft de wetten der natuur... dus een workaround? nope.)

Want raad eens wie er nu deze week naar de klant moet om dingen te presenteren? Ik.... dus wordt alle druk op mij gelegd. :) heerlijk werken. Stiekem gewoon schijt aan hoor, en wil stiekem gewoon eigenlijk de waarheid vertellen want zo zit ik in elkaar.
Men wil wel graag betaald krijgen voor die zogenaamde verantwoordelijkheid, maar ze nemen het zelden zelf. Uiteindelijk is het nu onbetaald jouw verantwoordelijkheid geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 31-05 15:55
Geen idee maar ik voel mij een beetje aangesproken 8)7

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Antrax schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:24:
[...]

Geen idee maar ik voel mij een beetje aangesproken 8)7
Ik denk zo ongeveer iedereen wel. Niets is zo moeilijk als een product of dienst maken die gewoon enorm simpel is. Dat geldt eigenlijk voor alle interfaces en niet enkel voor user interfaces. Ik migreer nu bijvoorbeeld een systeem waarbij er APIs zijn die echt gewoon zo ontiegelijk breed zijn in wat ze toestaan en wat ze teruggeven, dat fatsoenlijke performance over de hele linie eigenlijk niet te garanderen is en er ook niet echt een weg terug meer is omdat er altijd wel ergens een afnemer is die als enige een obscuur stukje functionaliteit gebruikt en men dan ook niet tegen die afnemer durft te zeggen dat het eruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
De invloed die je hebt als Apple of als software-developer-bedrijf in Nederland voor klanten is natuurlijk anders.

Apple denkt veel meer uit zichzelf en denkt namens de klant. Dat in tegenstelling tot, wat mijn ervaring tot nu toe is, dat een bepaalde feature-creep nogal aanwezig is vanwege dik betalende klanten die er 100% van overtuigd zijn een bepaalde feature te willen en sales euro-tekens ziet. Een hele andere dynamiek.

En bij elke release van een Apple product zijn er mensen die piepen dat de UI e.e.a. mist. De macht van Apple is dan dat ze hun schouders op kunnen halen want voor 99% is het prima.

En dan nog. Een mindfulness app maken is dan weer iets anders dan een dashboard voor licentie-management. Of, kijk eens naar Logic Pro voor muziekproductie voor MacOS. Het ziet er gelikt uit, maar het is enorm complex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
armageddon_2k1 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:28:
De invloed die je hebt als Apple of als software-developer-bedrijf in Nederland voor klanten is natuurlijk anders.

Apple denkt veel meer uit zichzelf en denkt namens de klant. Dat in tegenstelling tot, wat mijn ervaring tot nu toe is, dat een bepaalde feature-creep nogal aanwezig is vanwege dik betalende klanten die er 100% van overtuigd zijn een bepaalde feature te willen en sales euro-tekens ziet. Een hele andere dynamiek.

En bij elke release van een Apple product zijn er mensen die piepen dat de UI e.e.a. mist. De macht van Apple is dan dat ze hun schouders op kunnen halen want voor 99% is het prima.

En dan nog. Een mindfulness app maken is dan weer iets anders dan een dashboard voor licentie-management. Of, kijk eens naar Logic Pro voor muziekproductie voor MacOS. Het ziet er gelikt uit, maar het is enorm complex.
Het verschil is dat bedrijven als Apple honderden designers in dienst hebben, en die maken tientallen ontwerpen waaruit een selectie wordt gemaakt, en die worden vervolgens verder uitgewerkt, etc., etc. Vaak (maar niet altijd) is het resultaat dan ook een interface dat er minimalistisch uitziet en intuïtief werkt.

Dat staat vrijwel haaks op wat de meeste (kleine) software bedrijven doen. Daar doet vaak de developer het eerste wat in hem opkomt, zorgt vaak dan nog dat het er een beetje gelikt uit ziet, en klaar is kees. Maar dat het vervolgens voor de gebruiker zeer onbegrijpelijke en vervelende systemen zijn wordt totaal niet overgedacht. Gevolg in de praktijk is dan ook vaak dat iedereen het vervloekt, niemand er bij mee is, en niemand het wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
ThomasG schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:14:
[...]
Het verschil is dat bedrijven als Apple honderden designers in dienst hebben, en die maken tientallen ontwerpen waaruit een selectie wordt gemaakt, en die worden vervolgens verder uitgewerkt, etc., etc. Vaak (maar niet altijd) is het resultaat dan ook een interface dat er minimalistisch uitziet en intuïtief werkt.

Dat staat vrijwel haaks op wat de meeste (kleine) software bedrijven doen. Daar doet vaak de developer het eerste wat in hem opkomt, zorgt vaak dan nog dat het er een beetje gelikt uit ziet, en klaar is kees. Maar dat het vervolgens voor de gebruiker zeer onbegrijpelijke en vervelende systemen zijn wordt totaal niet overgedacht. Gevolg in de praktijk is dan ook vaak dat iedereen het vervloekt, niemand er bij mee is, en niemand het wilt gebruiken.
Daar heb je gelijk, maar dat heeft dan ook weer te maken dat heel veel mensen totaal niet kunnen specificeren aan een developer wat ze willen :) Maar wel 100 features willen, maar het liefst met een look-and-feel van Apple.
Vervloeken is makkelijk, zelf een alternatief verzinnen niet. Ik heb heel vaak gezien dat de developer veel beter op de hoogte is van alle use-cases dan de product experts en zodoende de experts niet goed overzien wat de consequenties zijn van een nieuwe feature.

[ Voor 3% gewijzigd door armageddon_2k1 op 24-11-2021 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-05 17:19
Het is een grappig plaatje, maar ook niet (veel) meer dan dat.

Een Apple of Google UI heeft een compleet ander doelpubliek dan een interne UI binnen een bedrijf. Als je een applicatie maakt voor intern gebruik gaat die als doel hebben om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken. Als daar wat opleiding bij hoort dan is dat maar zo. Die tijd verdien je wel terug op termijn.

Als Apple of Google een UI maken, moet die zo gemakkelijk mogelijk te bedienen zijn. De moderne consument smijt een handleiding vaak meteen de vuilbak in, er zijn zelfs bedrijven die geen handleiding meer meegeven omdat die toch amper gelezen wordt. Dan moet je de UI zo duidelijk mogelijk maken, ook al betekent dat dat het minder snel werkt.

2 verschillende doelen uiten zich in 2 verschillende user interfaces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Giesber schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:32:
Als Apple of Google een UI maken, moet die zo gemakkelijk mogelijk te bedienen zijn. De moderne consument smijt een handleiding vaak meteen de vuilbak in, er zijn zelfs bedrijven die geen handleiding meer meegeven omdat die toch amper gelezen wordt.
Heeft Google of een Android telefoon fabrikant dan ooit een handleiding geleverd bij een telefoon? En dan bedoel ik dus over hoe de telefoon te gebruiken. Niet een inlegvelletje met wat de knoppen beteken en hoe de SIM-kaart in het toestel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
RobertMe schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:49:
[...]

Heeft Google of een Android telefoon fabrikant dan ooit een handleiding geleverd bij een telefoon? En dan bedoel ik dus over hoe de telefoon te gebruiken. Niet een inlegvelletje met wat de knoppen beteken en hoe de SIM-kaart in het toestel te doen.
Niet op papier. Maar zowel Google als Apple als Microsoft verwijzen je door naar de support website waar, in ieder geval bij Apple en Microsoft, in stappen uitgelegd staat hoe je een bepaald iets kunt doen. Een papieren handleiding is alleen maar papierverspilling. Niemand leest het, en na één update is het vaak alweer verouderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:30

F.West98

Alweer 16 jaar hier

[...]

Bij mijn Galaxy S1 kreeg ik daadwerkelijk een handleiding in die vorm.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
F.West98 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:53:
[...]

Bij mijn Galaxy S1 kreeg ik daadwerkelijk een handleiding in die vorm.
Maar dat klinkt dan wel ook heel oud en van voor dat Android echt mainstream was :p

Mijn eerste mainstream smartphone was een OnePlus 3 (waar ik dit bericht ook op typ :p) en daar zat toch geen handleiding bij. Daarvoor een Jolla en Nokia N9 gehad en die waren ook zonder handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
[...]

Ze bestaan nog wel, maar niet meer op papier (bv samsung). Maar dat zijn ook meer boeken dan normale handleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Zucht. Ik heb ooit eens een perforce daemon laten draaien op mijn Synology NAS. Maar ik kan dus bij god niet meer vinden welk startup script ik heb aangepast |:(

.edit: het was /etc/rc.local 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 24-11-2021 23:14 ]

Pagina: 1 ... 101 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.