De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓬ Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 102 Laatste
Acties:
  • 585.803 views

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:50
Een IDE bevat natuurlijk al een difftool en primair versiebeheer.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:42

DevWouter

Creator of Todo2d.com

kenneth schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:13:
[...]

Dat zei ik ook altijd maar ook al ben je strikt met een enkele taak bezig, dan kun je nog je IDE, een difftool, versiebeheer, notities en een user story open hebben staan. Dan begint het vrij krap te worden :)
Dat is inderdaad een sterk argument waar ik weinig tegen in kan brengen.

Persoonlijk probeer ik altijd zo min mogelijk open te laten staan en dan kom je met alt+tab erg ver. Soms als een dag heel chaotisch wordt gebruik ik meerdere virtuele bureaubladen (win+tab) zodat ik snel kan schakelen tussen programmeren of een presentatie die ik aan het voorbereiden ben. Het voordeel is dat bij meerdere taken ik ze dan "vergeet" en daardoor makkelijker productief blijf.

Maar als dat geen optie is (zoals een slow chat die je in de gaten "moet" houden of een build waar je op wacht) dan is meer screen estate inderdaad erg fijn.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Volgens mij hebben we dezelfde aanpak :) De grap is dat ik bij een vorige werkgever een tweede monitor mocht, daar geen behoefte aan had en hem nooit heb gemist. Toen ik bij een nieuwe baan gelijk twee schermen had, ging ik ze ook gebruiken. Laten we maar hopen dat ik er nooit drie krijg :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10:02
ThomasG schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:39:
[...]
En toch doet Edge het op gebied van resource gebruik en privacy het beter dan Chrome :') Ook doet Edge het qua render niet slechter dan Firefox, Chrome, e.d.
Ja, maar er is één ding wat ze bij Microsoft nooit lijken te snappen en dat is UX. Nog afgezien van het feit dat het ze driehondermiljoen jaar heeft gekost voordat ze eindelijk tabs introduceren, is Edge toch altijd quirky. Als je zoals ik snel na opstarten snel een url in de adresbalk plakt, dan wordt dat bijvoorbeeld gelijk daarna weer teruggezet naar de startpagina die Edge aan het laden was. Klein detail, maar een gigantische bron van irritatie in mijn geval.
User interfaces van Microsoft zijn altijd net even niet intuïtief.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Mugwump schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:31:
Nog afgezien van het feit dat het ze driehondermiljoen jaar heeft gekost voordat ze eindelijk tabs introduceren
In de tijd dat ik op tabs in file explorer zit te wachten, is de GUI van windows vele malen veranderd (aero, metro, ik weet niet hoe het nu heet), maar steeds als ik 3 windows naast elkaar zet voel ik me weer in het jaar 2000. :P

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 23:22
[...]
Ja, maar er is één ding wat ze bij Microsoft nooit lijken te snappen en dat is UX. Nog afgezien van het feit dat het ze driehondermiljoen jaar heeft gekost voordat ze eindelijk tabs introduceren, is Edge toch altijd quirky. Als je zoals ik snel na opstarten snel een url in de adresbalk plakt, dan wordt dat bijvoorbeeld gelijk daarna weer teruggezet naar de startpagina die Edge aan het laden was. Klein detail, maar een gigantische bron van irritatie in mijn geval.
Gelukkig wil about:blank meestal vrij snel laden, of zijn er nog mensen die wat anders gebruiken ? O-)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

about:mozilla natuurlijk 8)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• gekkie
mjah .. sowieso zal er een pull request moeten komen voor een about:white natuurlijk ..

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:55
gekkie schreef op woensdag 26 september 2018 @ 19:39:
Gelukkig wil about:blank meestal vrij snel laden, of zijn er nog mensen die wat anders gebruiken ? O-)
Safari, favorieten. Al gebruik ik die niet echt :/

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
gekkie schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:10:
mjah .. sowieso zal er een pull request moeten komen voor een about:white natuurlijk ..
En dan zit jij met popcorn de commentswar in het PR door te lezen? :P

We are shaping the future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Alex) schreef op woensdag 26 september 2018 @ 23:03:
[...]
En dan zit jij met popcorn de commentswar in het PR door te lezen? :P
Doe maar een lekker pintje, ben niet zo van de popcorn :9.
En dan nog te bedenken dat ik een donker gesminkte about:white heb ook :X.
(stelt het moment van die enorme bak met licht toch nog even uit van het browser openen naar het openen van de gemiddelde site (en scheelt wel voor m'n eigen privé meuk die doorgaans donker qua thema is.))

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:43
gekkie schreef op woensdag 26 september 2018 @ 19:39:
[...]

Als ik het zo zie lijkt het alsof ik een van de weinige ben die het andersom doet: eerst locatie, dan nieuwe tab. Ik typ altijd in de huidige tab een nieuwe website in, en open dan het dan met Ctrl/Alt-Enter in een nieuwe tab. Het maakt mij dus niet uit wat er gebeurt met een nieuwe lege tab, want dat gebruik ik nooit.

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

[...]

Dit is zoooo irritant. Eerst MSN laden......

Less alienation, more cooperation.

• Mugwump
Sandor_Clegane schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:53:
[...]

Dit is zoooo irritant. Eerst MSN laden......
Kan inderdaad zoals mensen zeggen gewoon wel naar een fatsoenlijke optie voor de startpagina gaan, maar ik gebruik het echt vrijwel nooit.
Hooguit wanneer ik iets kijk via de NPO site. Die hebben vage quirks waardoor hun livestreams vaak gewoon keihard vastlopen in Chrome of Firefox en dan soms in Edge wel weer vloeiend lopen (vast iets met flash).

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ja, maar er is één ding wat ze bij Microsoft nooit lijken te snappen en dat is UX.
Ze snappen wel meer niet. Ik zie posts langs komen over die Azure conferentie van een microsoft fanboi in m'n LinkedIn connecties en die zijn nu heel trots een Kubernetes + Istio alternatief aan het aandragen. Container orchestration is een gelopen race en K8s is als winnaar uit die race gekomen. En dan komt MS alsnog aankakken met een eigen alternatief.

Erger nog; die fanboi gaat er meteen mee aan de haal en dit zal ook zeker bij een aantal bedrijven naar binnen gepushed worden. En die zitten daar dan aan vast; je switched niet heel simpel van container orchestrator (ben zelf bezig met een move van ECS naar K8s). Maar ondertussen wil gewoon het gros van de bedrijven de standaard tool.

Dus wat gaat er gebeuren? Hetzelfde als wat er met Silverlight, XNA en Sharepoint gebeurd is. Stekker eruit,en fuck de bedrijven die er gebruik van maken.

Vendor lock-in is een slecht idee, maar het is dubbel slecht als die vendor Microsoft is.

https://niels.nu

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 23:07
Hydra schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:52:
[...]

Ze snappen wel meer niet. Ik zie posts langs komen over die Azure conferentie van een microsoft fanboi in m'n LinkedIn connecties en die zijn nu heel trots een Kubernetes + Istio alternatief aan het aandragen. Container orchestration is een gelopen race en K8s is als winnaar uit die race gekomen. En dan komt MS alsnog aankakken met een eigen alternatief.
Heb je het over Service Fabric (Mesh) ? :)

https://fgheysels.github.io/

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Hydra zover ik weet zet MS gewoon vol in op Kubernetes met AKS, sowieso is dat wel een beetje de insteek van Azure, ze bieden vooral marktstandaarden aan, en bieden daar hooguit nog een extra management laag overheen aan.

[ Voor 40% gewijzigd door Woy op 27-09-2018 13:58 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Hydra
whoami schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:55:
Heb je het over Service Fabric (Mesh) ? :)
Yup.
Woy schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:58:
@Hydra zover ik weet zet MS gewoon vol in op Kubernetes met AKS, sowieso is dat wel een beetje de insteek van Azure, ze bieden vooral marktstandaarden aan, en bieden daar hooguit nog een extra management laag overheen aan.
Da's het punt ook niet. Ze zullen wel K8s moeten aanbieden; ze kunnen niet anders. Het nare is de laag proprietary meuk eroverheen. Ze zijn niet de enige hoor; OpenShift doet dit ook. Een extra eigen laag met een specifieke manier van deployen. Dus geen access tot alle standaard tooling vanuit het ecosysteem (zoasl Helm).

AWS heeft dat ook; ze bieden tegenwoordig ook EKS aan, maar met frisse tegenzin. Onlangs nog bij een praatje geweest over o.a. EKS en ze kregen het ook voor elkaar om niet 1 keer Google te noemen in de conversatie. Ze blijven proberen mensen toch naar zaken te pushen die hen binden aan een platform. En bedrijven stinken er en-masse in.

• Mugwump
Hydra schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:05:
[...]

Yup.

[...]

Da's het punt ook niet. Ze zullen wel K8s moeten aanbieden; ze kunnen niet anders. Het nare is de laag proprietary meuk eroverheen. Ze zijn niet de enige hoor; OpenShift doet dit ook. Een extra eigen laag met een specifieke manier van deployen. Dus geen access tot alle standaard tooling vanuit het ecosysteem (zoasl Helm).

AWS heeft dat ook; ze bieden tegenwoordig ook EKS aan, maar met frisse tegenzin. Onlangs nog bij een praatje geweest over o.a. EKS en ze kregen het ook voor elkaar om niet 1 keer Google te noemen in de conversatie. Ze blijven proberen mensen toch naar zaken te pushen die hen binden aan een platform. En bedrijven stinken er en-masse in.
Vaak zijn dat ook enorme topdown beslissingen die worden gemaakt. Grote corporates waar "Alles moet naar Azure / AWS en het liefst zo hoog mogelijk in de stack" het motto is zijn eerder regel dan uitzondering tegenwoordig.

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Hydra schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:52:
[...]
Dus wat gaat er gebeuren? Hetzelfde als wat er met Silverlight, XNA en Sharepoint gebeurd is. Stekker eruit,en fuck de bedrijven die er gebruik van maken.
[...]
Laat ik vooropstellen dat ik absoluut geen fan ben van SharePoint, maar hoezo stekker eruit? Volgens mij is die meuk nog steeds alive & kicking?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 23:07
Service Fabric doet imho wel meer dan enkel container-orchestration. Ik denk aan de Statefull-services bv.. die je op SF kunt draaien.

[ Voor 27% gewijzigd door whoami op 27-09-2018 16:24 ]

https://fgheysels.github.io/

• Hydra
Mugwump schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:59:
Vaak zijn dat ook enorme topdown beslissingen die worden gemaakt. Grote corporates waar "Alles moet naar Azure / AWS en het liefst zo hoog mogelijk in de stack" het motto is zijn eerder regel dan uitzondering tegenwoordig.
Herkenbaar. Vorig project moesten wel alles met Cassandra doen want dat is 'ook een database' en mensen hoog in de boom zijn in de marketingpraatjes van Datastax getrapt.
Harrie_ schreef op donderdag 27 september 2018 @ 16:04:
Laat ik vooropstellen dat ik absoluut geen fan ben van SharePoint, maar hoezo stekker eruit? Volgens mij is die meuk nog steeds alive & kicking?
MS is gestopt het ontwikkelen aan het platform toch? Of is dat teruggedraaid.
whoami schreef op donderdag 27 september 2018 @ 16:24:
Service Fabric doet imho wel meer dan enkel container-orchestration. Ik denk aan de Statefull-services bv.. die je op SF kunt draaien.
Prima maar dat is het punt niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Hydra op 27-09-2018 16:25 ]

• Mugwump
Hydra schreef op donderdag 27 september 2018 @ 16:24:
[...]

Herkenbaar. Vorig project moesten wel alles met Cassandra doen want dat is 'ook een database' en mensen hoog in de boom zijn in de marketingpraatjes van Datastax getrapt.
Als ik zelf een keuze had mogen maken, dan was ik voor m'n huidige project voor Greg Young's Event Store gegaan. Maar omdat het allemaal "Azure hoog in de stack" moet zijn is het Cosmos DB geworden. Op zich een heel mooi stukje techniek dat ook echt wel grotendeels doet wat ik wil, maar het was niet mijn eerste keus.
Aan de andere kant snap ik ook wel dat ze niet elke externe developer z'n eigen stukje technologie kunnen laten introduceren en het volledige beheer maar bij hun eigen mensen (of veelal, de uitverkozen dozenschuiverspartij) over de schutting te dumpen.

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:50

Ik hoop het toch niet; onze IT dienstverlener heeft een paar maanden terug een hoop zut gemigreerd naar Sharepoint. Niet dat ik er vaker dan 1x per jaar op hoef te zijn, maar veel collega's werken er 8 uur per dag mee.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• ThomasG
Tjolk schreef op donderdag 27 september 2018 @ 16:47:
[...]

Ik hoop het toch niet; onze IT dienstverlener heeft een paar maanden terug een hoop zut gemigreerd naar Sharepoint. Niet dat ik er vaker dan 1x per jaar op hoef te zijn, maar veel collega's werken er 8 uur per dag mee.
Het kan zijn dat Microsoft op termijn de lokale installaties van SharePoint droppen, en enkel de Office 365 versie blijft bestaan. Aan de andere kant, als Microsoft veel bedrijven wilt wegjagen als klant, is dat een goed begin.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Zover ik weet wordt Sharepoint alleen anders in de markt gezet. Het was een collaboratie portal én een framework om custom websites op te bouwen. Het wordt nu alleen nog als collaboratie portal verkocht. Voor het bouwen van websites adviseert Microsoft tegenwoordig wat anders.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Custom dev op Sharepoint wordt ook zwaar ontmoedigd. Cloud is het credo, en daar kun je niet meer alles wat je vroeger on-prem wel kon.

Voor web publishing heeft Microsoft niet echt meer iets in huis, dat wordt overgelaten aan marktpartijen als Episerver, Sitecore en Umbraco.

We are shaping the future

• gekkie
Hydra schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:05:
Ze blijven proberen mensen toch naar zaken te pushen die hen binden aan een platform. En bedrijven stinken er en-masse in.
En daarmee dus een soepel werkend verdienmodel, zeker als je lui hoog in de boom of inkopers relatief makelijk kunt verleiden en alle problemen nadien vooral de eigen organisatie worden verweten.
[...]
En vervolgens in je applicatie moeten zorgen dat je de eventual consistency van de DB weer om kan buigen in ACID ?

[ Voor 34% gewijzigd door gekkie op 27-09-2018 20:35 ]

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Gaaf:

https://github.com/dotnet...f-contained-linux-apps.md

"NET Core 2.0 and later versions support using local copies of third-party dependency libraries. Applications can carry those dependencies and use them, even if there are system-wide installed versions."

Ik ben al een tijdje aan het zoeken geweest hoe ik op de beste manier een .NET Core applicatie als root op een Synology NAS kon laten werken. Een standaard Self Contained Deployment gaf namelijk foutmeldingen op de libstdc++.so.6 en wou maar niet werken.

Dus ik naar aanleiding van bovenstaande link een "netcoredeps" mapje aangemaakt en de libstdc++.so.6 van mijn Fedora installatie er naartoe gekopieerd.

And it works :)

Ik moest het even kwijt :P

[ Voor 16% gewijzigd door Lethalis op 27-09-2018 22:36 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Hydra
gekkie schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:31:
En vervolgens in je applicatie moeten zorgen dat je de eventual consistency van de DB weer om kan buigen in ACID ?
Microservice architectuur. Heb een eigen journalling systeem gebouwd om zeker te weten dat als we een user deleten dat alle services ook daadwerkelijk die shit deleten.

Wel leuk werk. Niet erg nuttig. Maar wel leuk :D
Lethalis schreef op donderdag 27 september 2018 @ 22:35:
Gaaf:

"NET Core 2.0 and later versions support using local copies of third-party dependency libraries. Applications can carry those dependencies and use them, even if there are system-wide installed versions."
*kuch* Docker *kuch*

[ Voor 33% gewijzigd door Hydra op 27-09-2018 22:40 ]

• Lethalis
  • Niet online
Het gaat om code die (onder andere) met root rechten een USB schijf (un)mount op een Synology :)

In het kort:
- We laten Macrium dagelijks een backup van een Windows server maken naar de NAS op volume 1
- Mijn programma maakt een interne backup van volume1 naar volume2 (naar een share waar de Windows server niet bij kan)
- Daarnaast controleert het de aangesloten USB schijf op de NAS en kopieert de backup daar ook naar toe

Dit alles om het gevaar van crypto lockers tegen te gaan bij onze klanten... (die soms simpelweg niet snappen dat je beter niet die exe kunt uitvoeren)

Cloud backups zijn ze vaak nog niet aan toe. Op deze manier hebben ze de gegevens nog "zelf". Ze krijgen van ons dus een NAS als backup oplossing met mijn software er op.

In beginsel werkte dit met Python scripts... maar naarmate er steeds meer functionaliteit bij kwam, wou ik graag naar iets anders toe. We hebben ook een dashboard op kantoor draaien waar we dit alles kunnen monitoren, dus de software belt ook naar huis, stuurt logs door, etc.

[ Voor 76% gewijzigd door Lethalis op 27-09-2018 23:03 ]

• gekkie
Lethalis schreef op donderdag 27 september 2018 @ 22:35:
Gaaf:

Ik ben al een tijdje aan het zoeken geweest hoe ik op de beste manier een .NET Core applicatie als root op een Synology NAS kon laten werken. Een standaard Self Contained Deployment gaf namelijk foutmeldingen op de libstdc++.so.6 en wou maar niet werken.

Dus ik naar aanleiding van bovenstaande link een "netcoredeps" mapje aangemaakt en de libstdc++.so.6 van mijn Fedora installatie er naartoe gekopieerd.

And it works :)

Ik moest het even kwijt :P
Kon je de dependency DLL's niet ook in het mapje van je app mikken, meende dat dat ooit werkte op windows ?
Microservice architectuur. Heb een eigen journalling systeem gebouwd om zeker te weten dat als we een user deleten dat alle services ook daadwerkelijk die shit deleten.

Wel leuk werk. Niet erg nuttig. Maar wel leuk :D
[/quote]
Ben benieuwd hoeveel meuk met cassandra er onder geschoven dat niet of niet volledig heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door gekkie op 27-09-2018 22:46 ]

• Hydra
Lethalis schreef op donderdag 27 september 2018 @ 22:42:
Cloud backups zijn ze vaak nog niet aan toe.
Say no more.
gekkie schreef op donderdag 27 september 2018 @ 22:44:
Ben benieuwd hoeveel meuk met cassandra er onder geschoven dat niet of niet volledig heeft.
Afhankelijk van hoe je het gebruikt. Cassandra is een erg goeie distributed persistent hashmap. Als dat je use case is; perfect. Het is uitermate geschikt als session store bijvoorbeeld.

Primary database? Niet zo erg. Primaire database als je model sterk relationeel is? Doe maar niet :)

[ Voor 15% gewijzigd door Hydra op 27-09-2018 23:15 ]

• Lethalis
  • Niet online
gekkie schreef op donderdag 27 september 2018 @ 22:44:
[...]
Kon je de dependency DLL's niet ook in het mapje van je app mikken, meende dat dat ooit werkte op windows ?
Op Windows is dat standaard zo voor DLL's ja. Op Linux is dat niet vanzelfsprekend.

De loader heeft daarvoor een RPATH nodig uit de executable en Microsoft heeft die voor de .NET Core host die wordt meegeleverd bij een SCD dus op $ORIGIN/netcoredeps gezet.

Hierdoor zullen meegeleverde C en C++ libraries alleen in die map gevonden worden.

• Mugwump
[...]

En daarmee dus een soepel werkend verdienmodel, zeker als je lui hoog in de boom of inkopers relatief makelijk kunt verleiden en alle problemen nadien vooral de eigen organisatie worden verweten.

[...]

Acid is eigenlijk ook wel een beetje een illusie als je SQL databases wat gedistribueerd zijn. :P

Ik raad mensen met stellige overtuigingen over databases aan om eens de Jepsen analyses van verschillende database systemen te lezen en daarnaast designing Data-intensive applications van Martin Kleppmann.

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Alex) schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:24:
Custom dev op Sharepoint wordt ook zwaar ontmoedigd. Cloud is het credo, en daar kun je niet meer alles wat je vroeger on-prem wel kon.

Voor web publishing heeft Microsoft niet echt meer iets in huis, dat wordt overgelaten aan marktpartijen als Episerver, Sitecore en Umbraco.
Terwijl als je wat wilt met SharePoint je bijna direct vast zit aan custom dev. En zonder het Server Object Model is het echt een crime om wat met SharePoint te programmeren.

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Mugwump schreef op donderdag 27 september 2018 @ 23:53:
[...]

Acid is eigenlijk ook wel een beetje een illusie als je SQL databases wat gedistribueerd zijn. :P

Ik raad mensen met stellige overtuigingen over databases aan om eens de Jepsen analyses van verschillende database systemen te lezen en daarnaast designing Data-intensive applications van Martin Kleppmann.
CQRS ;)

• Mugwump
Dat ken ik, maar wat heeft het met die post van doen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Mugwump schreef op donderdag 27 september 2018 @ 23:58:
[...]

Dat ken ik, maar wat heeft het met die post van doen? :P
"Stellige overtuiging van databases". Een CQRS/eventsourcing systeem met alleen een DB/memory voor de read models is best een vernuftige manier van persistentie en transacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:32

Sebazzz

3dp

Niet alles hoeft complexer gemaakt te worden dan nodig. Ontwikkelaars schijnen dat nogal eens te vergeten. Getuige het Node.js ecosysteem. Of docker.

Niet in alle gevallen, maar in dit geval gaat docker enkel complexiteit bieden wat nu prima met local deployment opgelost wordt.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Sebazzz schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 07:07:
Niet in alle gevallen, maar in dit geval gaat docker enkel complexiteit bieden wat nu prima met local deployment opgelost wordt.
Ik reageerde specifiek op het probleem van conflicterende dependencies. Dat is exact het probleem dat Docker oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Upgrade naar R# 2018.2, krijg ik opeens overal meldingen over typos. Wie heeft bedacht dat spellingscontrole in code een goed idee is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Sandor_Clegane schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 00:06:
[...]

"Stellige overtuiging van databases". Een CQRS/eventsourcing systeem met alleen een DB/memory voor de read models is best een vernuftige manier van persistentie en transacties.
De logica hiervan ontgaat me even. Als je toch één ding wilt in een event sourced systeem is dat events persistent zijn. Read models kun je dan vervolgens gewoon afhankelijk van de use cases construeren in een SQL database, Redis Cache, Graph database, search engine of wat je ook nodig hebt.

Maar afgezien daarvan ging het mij eigenlijk meer om ideeën van de vorm 'database X zorgt altijd dat er aan garantie Y wordt voldaan'. Garanties omtrent snapshot isolation, read / write skew en ga zo maar door blijken toch wat minder hard als je een systeem flink druk zet, zie ook de Jepsen Analyses die ik noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Sandor_Clegane schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 00:06:
[...]

CQRS != Event Sourcing

Ze worden vaak in tandem gebruikt, maar beide zijn ook mogelijk om los van elkaar te gebruiken.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Harrie_ schreef op donderdag 27 september 2018 @ 16:04:
Naar mijn weten is SharePoint Online gestopt maar staat SharePoint 2019 (on premise) nog steeds op de roadmap. Zou kunnen dat ze hiermee gestopt zijn; communicatie van MS op dit punt laat vaak te wensen over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Mugwump schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:29:
[...]
Maar afgezien daarvan ging het mij eigenlijk meer om ideeën van de vorm 'database X zorgt altijd dat er aan garantie Y wordt voldaan'. Garanties omtrent snapshot isolation, read / write skew en ga zo maar door blijken toch wat minder hard als je een systeem flink druk zet, zie ook de Jepsen Analyses die ik noemde.
Hmm weer wat leesvoer er bij (nu nog ergens tijd er voor bij kopen :+ ).
Wel jammer dat een hoop al enige jaren oud is en je mag gaan puzzelen of het nog steeds geldt of dat er zaken gefixt zijn op basis van zijn analyses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
kenneth schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:28:
Upgrade naar R# 2018.2, krijg ik opeens overal meldingen over typos. Wie heeft bedacht dat spellingscontrole in code een goed idee is :?
Ik vind het een uitstekende toevoeging. Goed, het is soms wat onhandig bij afkortingen en dergelijke, maar het voorkomt wel dat je hele codebase vol komt te staan met typos. Klinkt onbenullig, maar het helpt echt bij een goed leesbare en behapbare codebase.
gekkie schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:54:
[...]

Hmm weer wat leesvoer er bij (nu nog ergens tijd er voor bij kopen :+ ).
Wel jammer dat een hoop al enige jaren oud is en je mag gaan puzzelen of het nog steeds geldt of dat er zaken gefixt zijn op basis van zijn analyses.
Ja ik vind het ook jammer dat ze een stuk minder actief bezig zijn met die analyses. Echt heel interessant om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Mugwump schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:58:
[...]

Ik vind het een uitstekende toevoeging. Goed, het is soms wat onhandig bij afkortingen en dergelijke, maar het voorkomt wel dat je hele codebase vol komt te staan met typos. Klinkt onbenullig, maar het helpt echt bij een goed leesbare en behapbare codebase.
Op zich wel, ik kan me enorm ergeren aan stomme typos in vooral classnames e.d. die natuurlijk in de hele codebase staan.

Het is dat ik al een week lang alleen maar false positives heb dat ik me eraan erger. Maar het zal op langere termijn vast nuttig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
kenneth schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 12:14:
[...]

Op zich wel, ik kan me enorm ergeren aan stomme typos in vooral classnames e.d. die natuurlijk in de hele codebase staan.

Het is dat ik al een week lang alleen maar false positives heb dat ik me eraan erger. Maar het zal op langere termijn vast nuttig zijn.
Je kunt false-positives gewoon toevoegen aan de dictionary, zodat ze niet meer als fout worden gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Harrie_ schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:08:
[...]
Naar mijn weten is SharePoint Online gestopt
Of je lult even niet uit je nek.

SPO wordt o.a. in de markt gezet als cloud vervanger van on-premise fileservers.

Het hele idee van Office365 (of zelfs Microsoft 365 als je device management daaraan toevoegt.) is dat de enige infrastructuur op de werkplek internet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cracking cloud
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:32
vziw gebruikt MS Teams op de achtergrond Sharepoint als file storage. Het lijkt er m.i. niet op dat Sharepoint snel uitgefaseerd zal worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Dat klopt niet
Je hebt het mis
Dat is niet waar
Skyaero schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 12:21:
[...]
Of je lult even niet uit je nek.
Of je reageert even gewoon normaal.

Edit:
Ik had dus mis inderdaad maar zit wel een kern van waarheid in want dat ging dus om openbare SharePoint-sites en daar heb ik vroeger zat mee te maken gehad.

[ Voor 34% gewijzigd door Harrie_ op 28-09-2018 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Mugwump schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:29:
[...]

De logica hiervan ontgaat me even. Als je toch één ding wilt in een event sourced systeem is dat events persistent zijn. Read models kun je dan vervolgens gewoon afhankelijk van de use cases construeren in een SQL database, Redis Cache, Graph database, search engine of wat je ook nodig hebt.

Ik doelde op dat het misschien niet nodig is om altijd een DB te gebruiken. Het kwam wat ongemakkelijk op het scherm, het was al wat laat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Lol. Kom er net achter dat je met Docker rete-simpel volledige root toegang kan krijgen terwijl je zelf geen root rechten hebt. En wat ik zo snel kan zien is dat niet simpel te voorkomen, of ik mis wat...
Wauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
EddoH schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 20:18:
Lol. Kom er net achter dat je met Docker rete-simpel volledige root toegang kan krijgen terwijl je zelf geen root rechten hebt. En wat ik zo snel kan zien is dat niet simpel te voorkomen, of ik mis wat...
Wauw.
Mjah of lekker de host DOS'en door een kernel panic te veroorzaken, bijvb door met filesystem te klooien.
Zie o.a. alle hardening patches voor ext4 laatstelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
EddoH schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 20:18:
Wauw.
Echt vanuit de container of alleen met een user op het host systeem die tot de docker groep behoort? (dat laatste is inderdaad triviaal, maar minder ernstig... Tenzij je derden toegang geeft natuurlijk)

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 28-09-2018 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Lethalis schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 21:02:
[...]

Echt vanuit de container of alleen met een user op het host systeem die tot de docker groep behoort? (dat laatste is inderdaad triviaal, maar minder ernstig... Tenzij je derden toegang geeft natuurlijk)
Elke willekeurige user die Docker run aan kan roepen afaik. Mount het root fs van je host on je container en je bent klaar. Noem het minder ernstig, maar het doorbreekt totaal de hele security die er was. Ik kan nu root zijn terwijl dat niet bedoeld was.
Ach, ik hoef iig niet meer langs de sysadmins als ik iets wil doen :P

Edit: ik zie net dat het ook gewoon dik vet gedrukt in de manual staat, maar toch vind ik het een vreemde situatie, ook gezien de populariteit van Docker.

[ Voor 10% gewijzigd door EddoH op 28-09-2018 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:54
@EddoH Onder welk OS gebeurt dit? Probeerde dit net even op MacOS maar het file sharing deel draait als de user die de container startte. Ik kan dus niet vanuit een container overal bij, alleen bij alles waar ik als gebruiker ook al bij kon zonder Docker. Lijkt wel alsof alleen het netwerk deel met root rechten draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

@rutgerw Op CentOS 7. Wellicht een Docker configuratie ding dan? Nog niet verder ingedoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Op de mac gebruiken ze https://docs.docker.com/docker-for-mac/osxfs/. En bij installatie vraagt Docker om Admin rechten dus je kan het niet zomaar installeren. Heb er verder geen ervaring mee, ik gebruik zelf virtual machines met Vagrant en VirtualBox en die draait als gewone user.

• Mugwump
Sandor_Clegane schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 18:07:
[...]

Ik doelde op dat het misschien niet nodig is om altijd een DB te gebruiken. Het kwam wat ongemakkelijk op het scherm, het was al wat laat. :)
Nee dat sowieso niet. Een database heb je nodig als je data moet kunnen bewaren en op een handige manier weer moet kunnen opvragen. Genoeg applicaties die überhaupt geen persistent state hebben zoals een stopwatch app of iets dergelijks of apps die enkel save to disk functionaliteit nodig hebben zoals tekstverwerkers, spreadsheets of games. Maar goed, weet nog steeds niet wat dat met CQRS te maken heeft. :P

• Hydra
EddoH schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 22:00:
@rutgerw Op CentOS 7. Wellicht een Docker configuratie ding dan? Nog niet verder ingedoken.
Ja dat is een configuratie ding. Normaliter zijn de enige users die docker aan kunnen roepen die users die in de sudoers lijst staan. Als alle gebruikers 'gewoon' docker aan kunnen roepen is er iets verkeerd gedaan.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Hydra schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 10:28:
[...]

Ja dat is een configuratie ding. Normaliter zijn de enige users die docker aan kunnen roepen die users die in de sudoers lijst staan. Als alle gebruikers 'gewoon' docker aan kunnen roepen is er iets verkeerd gedaan.
Er zijn bij ons geen sudo-ers behalve de sysadmins. Maar de developers willen wel Docker kunnen gebruiken.

• ThomasG
EddoH schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:13:
[...]

Er zijn bij ons geen sudo-ers behalve de sysadmins. Maar de developers willen wel Docker kunnen gebruiken.
Omdat jullie developers in de docker group zitten. Dan heb je geen sudo nodig, maar kun je wel bij de daemon komen. En omdat de docker daemon onder root draait, heb je dus root rechten. Het enige verschil is dat jullie geen sudo hoeven te gebruiken, maar het is gewoon root-equivalent. Kortom, je kunt docker niet gebruiken zonder (indirecte) root rechten. Als dat niet wenselijk is, is docker voor jullie niet het juiste product om te gebruiken.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

ThomasG schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:37:
[...]
Omdat jullie developers in de docker group zitten. Dan heb je geen sudo nodig, maar kun je wel bij de daemon komen. En omdat de docker daemon onder root draait, heb je dus root rechten. Het enige verschil is dat jullie geen sudo hoeven te gebruiken, maar het is gewoon root-equivalent. Kortom, je kunt docker niet gebruiken zonder (indirecte) root rechten
Uh ja, dat zei ik toch ook? ;) Ik ben vooral verbaasd dat het dus blijkbaar normaal is. Security is eigenlijk niet-bestaand zodra je in de Docker group zit.
Als dat niet wenselijk is, is docker voor jullie niet het juiste product om te gebruiken.
Mja, apparently. Zonde.

• Kalentum
Als developers geen root access op hun eigen machines mogen hebben (is dat het probleem in jou use case @EddoH ?) zijn er natuurlijk wel manier bedenken om daar omheen te werken, bv met een aparte server waar docker containers in een gecontroleerde omgeving kunnen draaien of zoiets.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

rutgerw schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:48:
Als developers geen root access op hun eigen machines mogen hebben (is dat het probleem in jou use case @EddoH ?) zijn er natuurlijk wel manier bedenken om daar omheen te werken, bv met een aparte server waar docker containers in een gecontroleerde omgeving kunnen draaien of zoiets.
Dat klopt, developers mogen geen root rechten hebben. De developers willen wel zelf Docker containers maken en testen, dat gaat dus niet. In een aparte omgeving wordt ook weer lastig/onwerkbaar.

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:10
EddoH schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:57:
[...]

Dat klopt, developers mogen geen root rechten hebben. De developers willen wel zelf Docker containers maken en testen, dat gaat dus niet. In een aparte omgeving wordt ook weer lastig/onwerkbaar.
Wat is er mis met het maken van een image op je eigen systeem en daarmee te testen, en als die klaar is push je de image door zodat een geautomatiseerd systeem het op de server in kwestie zet? Juist die portability van "works on my machine, works everywhere" is toch echt iets wat hier dus ook toepasbaar is.
Waarom moeten de Developers op de productieserver rommelen en is dat niet geautomatiseerd?

• Kalentum
Je kan altijd nog je Docker containers runnen in een VM op de eigen machine en zorgen dat die draait als een non-privileged user :). Het wordt er natuurlijk allemaal wat trager van maar het kan wel.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Merethil schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:00:
[...]

Wat is er mis met het maken van een image op je eigen systeem en daarmee te testen, en als die klaar is push je de image door zodat een geautomatiseerd systeem het op de server in kwestie zet? Juist die portability van "works on my machine, works everywhere" is toch echt iets wat hier dus ook toepasbaar is.
Waarom moeten de Developers op de productieserver rommelen en is dat niet geautomatiseerd?
Huh? Volgens mij begrijp je het verkeerd. Er is niemand op productieservers bezig. Het gaat er om dat je lokaal op je eigen machine root rechten kan verkrijgen zodra je toegang heb tot de Docker daemon .
rutgerw schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:02:
Je kan altijd nog je Docker containers runnen in een VM op de eigen machine en zorgen dat die draait als een non-privileged user :). Het wordt er natuurlijk allemaal wat trager van maar het kan wel.
Ja, we moeten maar in een dergelijke richting gaan denken helaas.

• Hydra
EddoH schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:57:
Dat klopt, developers mogen geen root rechten hebben.
Als developer geen root rechten mogen hebben op test of prod machines lijkt me niet meer dan logisch. Geen root rechten hebben op je eigen machine is gewoon compleet achterhaald wat mij betreft.

Maar als dat de regel is, dan is docker draaien op hun eigen machine inderdaad geen optie.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Hydra schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:27:
[...]

Als developer geen root rechten mogen hebben op test of prod machines lijkt me niet meer dan logisch. Geen root rechten hebben op je eigen machine is gewoon compleet achterhaald wat mij betreft.
Op de een of andere manier had ik een dergelijke reactie van jou wel verwacht :P

Dat mag je vinden. Securitymaatregelen 'achterhaald' noemen vind ik dan weer kort door de bocht. De security-eisen liggen hier een stuk hoger dan bij het gemiddelde bedrijf.

• Hydra
EddoH schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:31:
Op de een of andere manier had ik een dergelijke reactie van jou wel verwacht :P
Komt omdat ik gewoon gelijk heb ;)
Dat mag je vinden. Securitymaatregelen 'achterhaald' noemen vind ik dan weer kort door de bocht. De security-eisen liggen hier een stuk hoger dan bij het gemiddelde bedrijf.
Tja. Hiervoor bij een ING clubje gewerkt. Gewoon op m'n eigen laptop. Daar weten ze dat individuele laptops het probleem niet zijn.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Hydra schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:33:
[...]

Komt omdat ik gewoon gelijk heb ;)

[...]

Tja. Hiervoor bij een ING clubje gewerkt. Gewoon op m'n eigen laptop. Daar weten ze dat individuele laptops het probleem niet zijn.
Wat een slimme mensjes bij dat ING clubje dan zeg. Had iedereen maar het voorrecht om voor zo'n fantastisch bedrijf te mogen werken :+

• ThomasG
Het niet hebben van root/admin rechten op je werkstation is als deeloper gewoon een groot nadeel. Daaruit maak ik op dat je dus ook geen keuze hebt over je eigen operating system. Je bent voor je werkzaamheden dus voor zo'n 50% afhankelijk van de systeembeheerders. Dat is voor mij, en waarschijnlijke vele andere, een onwerkbare situatie. Al is dat maar omdat de ontwikkelingen op gebied van de tools die je gebruikt sneller gaan dan dat een systeembeheerder bereid is te updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
EddoH schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:37:
Wat een slimme mensjes bij dat ING clubje dan zeg. Had iedereen maar het voorrecht om voor zo'n fantastisch bedrijf te mogen werken :+
Tja. Zo sla je een interessante discussie wel compleet dood natuurlijk. Wat zijn volgens jou dan precies de voordelen van het zo dichttimmeren van eigen machines? Want de nadelen zijn duidelijk. Waarom zou een developer niet de tools mogen gebruiken die hem het meest productief maken? Hoe is jullie policy ten opzichte van bijvoorbeeld Spotify?

Aan andere kant; welke problemen voorkom je hierdoor? Je beschermt niet tegen virussen e.d.; da's normaliter het doel niet. Wat zou men volgens jou precies kunnen installeren dat schade doet? Als het puur gaat om je werk; dat is natuurlijk altijd central gebackupt. Heck, al m'n persoonlijke trash projectjes staan in bitbucket danwel githuhub. Al m'n documenten staan op google drive. En 'n foto's staan op S3.

Ik zie dit wel vaker bij bedrijven, je krijgt een Windows laptop die volledig dichtgetimmerd is, en daar moet je het dan maar mee doen. En dan gaan ze bij ING mobiel bijvoorbeeld maar voor een nog ergere oplossing waarbij je het development werk via remote desktop op Linux doet, omdat men ook wel inzien dat die Windows laptops volkomen kut zijn. Maarja, policy.

Zogauw policies het doel voorbij schieten dan moeten ze m.i. herzien worden. Mijn ervaring is eigenlijk altijd dat er beter ontwikkeld wordt bij bedrijven waar ze hun talentvolle mensen zelf hun ding laten doen (met hulp/sturing) dan bij bedrijven waar een 'systeembeheer' clubje vooral als doel heeft die nare developers maar onder de duim te houden. Want dat is wel vaak waar het op neer komt. "Nee IntelliJ staat niet op onze lijst, tough luck" heb ik wel eens moeten horen.
ThomasG schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:42:
Het niet hebben van root/admin rechten op je werkstation is als deeloper gewoon een groot nadeel. Daaruit maak ik op dat je dus ook geen keuze hebt over je eigen operating system. Je bent voor je werkzaamheden dus voor zo'n 50% afhankelijk van de systeembeheerders. Dat is voor mij, en waarschijnlijke vele andere, een onwerkbare situatie. Al is dat maar omdat de ontwikkelingen op gebied van de tools die je gebruikt sneller gaan dan dat een systeembeheerder bereid is te updaten.
Ja, ik doe het ook niet meer. Ik ontwikkel niet onder Windows, punt. Ik ontwikkel niet op een Java versie pre 8. Punt. Door dat soort eigen te stellen vooral scheid ik al een hoop kaf van koren wat opdrachten betreft.

[ Voor 18% gewijzigd door Hydra op 29-09-2018 12:46 ]

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

De dev machines hangen niet eens aan het internet vanwege de classified informatie. Verder wil ik er niet te veel over kwijt /discussieren. Het is niet aan mij en de redenen waarom zijn voor mij duidelijk. Dat iemand anders het gek/onzin vind kan ik mee leven, dat zou ik in eerste instantie ook doen.

• ThomasG
EddoH schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:48:
De dev machines hangen niet eens aan het internet vanwege de classified informatie. Verder wil ik er niet te veel over kwijt /discussieren. Het is niet aan mij en de redenen waarom zijn voor mij duidelijk. Dat iemand anders het gek/onzin vind kan ik mee leven, dat zou ik in eerste instantie ook doen.
Als het allemaal classified is en geen internet toegang, dan snap ik niet dat er überhaupt gebruik gemaakt wordt/werd van Docker.

• Hydra
EddoH schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:48:
De dev machines hangen niet eens aan het internet vanwege de classified informatie. Verder wil ik er niet te veel over kwijt /discussieren.
Da's jammer :)

Ik heb zelf een project gedaan bij het NFI waar ze ook dergelijke policies tot in den extreme doorgevoerd hadden. Daar werd sowieso met desktops gewerkt en thuiswerken was hoe dan ook niet mogelijk. Goeie mensen vinden was erg lastig voor ze, het gros werd extern ingehuurd.

Overigens had ik daar wel gewoon sudo rechten op m'n Linux bak en gewoon internet toegang. Jullie morgen ook niet naar stack-overflow ofzo?
ThomasG schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:51:
Als het allemaal classified is en geen internet toegang, dan snap ik niet dat er überhaupt gebruik gemaakt wordt/werd van Docker.
Waarschijnlijk pullen ze images van een eigen repository.

[ Voor 29% gewijzigd door Hydra op 29-09-2018 13:03 ]

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Hydra schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 13:00:
[...]

Overigens had ik daar wel gewoon sudo rechten op m'n Linux bak en gewoon internet toegang. Jullie morgen ook niet naar stack-overflow ofzo?

[...]

Ja, internet via aparte machines. En ja, alles locally hosted.

• ThomasG
Hydra schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 13:00:
[...]

Maar zelfs dan. Er staat duidelijk in de handleiding dat het root rechten heeft (hetzij sudo, hetzij root-equivalent docker group). Ze hebben security blijkbaar hoog in het vaandel staan, maar lezen niet de documentatie van de software die ze installeren.

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:10
EddoH schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:07:
[...]

Huh? Volgens mij begrijp je het verkeerd. Er is niemand op productieservers bezig. Het gaat er om dat je lokaal op je eigen machine root rechten kan verkrijgen zodra je toegang heb tot de Docker daemon .
Ah duidelijk, had ik niet begrepen inderdaad. Ja, root rechten op je eigen machine... Ik ben van mening dat iedere developer dat gewoon behoort te hebben. Als ze ons niet kunnen vertrouwen met die rechten, welke gebruikers dan wel?

Maar goed, dan heb ik niets gezegd ;)

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:27

Matis

Rubber Rocket

@Antrax wordt het niet eens tijd voor Iteratie 12?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Antrax
Jup. Staat al een tijdje onder embargo. @.oisyn moet even het knopje indrukken :+

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Hydra
Antrax schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 14:49:
Jup. Staat al een tijdje onder embargo. @.oisyn moet even het knopje indrukken :+
Misschien een idee @.oisyn weg te automatiseren? :P
ThomasG schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 13:25:
Maar zelfs dan. Er staat duidelijk in de handleiding dat het root rechten heeft (hetzij sudo, hetzij root-equivalent docker group). Ze hebben security blijkbaar hoog in het vaandel staan, maar lezen niet de documentatie van de software die ze installeren.
Ik weet hier niks anders op te antwoorden dan "tja". :)

[ Voor 46% gewijzigd door Hydra op 29-09-2018 15:31 ]

• Antrax
Hydra schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 15:30:
Zou een oplossing kunnen zijn :7

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

ThomasG schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 13:25:
[...]
Tbh snap ik het ook niet helemaal. Waarschijnlijk weten ze er van en is het geaccepteerd als risico voor degenen die Docker kunnen gebruiken. In dat geval zou je die mensen ook gelijk root rechten kunnen geven maarja. Dat zijn sowieso de iets meer 'geavanceerdere' devs. Ik heb het in ieder geval gemeld.

Overigens mogen we hier gewoon de tools gebruiken die we willen, die worden alleen dan door 'sysbeheer' gescreend, geevalueerd en geïnstalleerd. Het is allemaal niet zo zwart wit als hier beweerd wordt, met veel aannames. De stack is modern, en we draaien de meest recente versies van alle populaire tools. Maar dan wel self-hosted.

Er zit een hele grote groep semi-ontwikkelaars en ander volk, en ik kan mij best voorstellen dat je die geen root toegang wilt geven. Iedereen heeft gewoon dezelfde dev-bak, met dezelfde policies, en als je iets specifieks wilt dan kun je daarom vragen. Het gebruik van Docker is relatief nieuw en wordt dus door een select aantal mensen gebruikt. Wellicht na deze evaluatie niet meer :P

• Hydra
@EddoH Waarvoor gebruiken jullie docker dan precies? In zowel m'n huidige project als m'n vorige project packagen we services als docker containers die daarna in een K8s of ECS cluster landen. Maar dat gebeurt in de CI/CD pipeline, de meeste devs gebruiken docker zelf eigenlijk niet. Ik weer wel omdat ik nu de huidige versie van de pipeline gebouwd heb, maar de gemiddelde dev heeft 't niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Hydra schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 16:12:
@EddoH Waarvoor gebruiken jullie docker dan precies? In zowel m'n huidige project als m'n vorige project packagen we services als docker containers die daarna in een K8s of ECS cluster landen. Maar dat gebeurt in de CI/CD pipeline, de meeste devs gebruiken docker zelf eigenlijk niet. Ik weer wel omdat ik nu de huidige versie van de pipeline gebouwd heb, maar de gemiddelde dev heeft 't niet nodig.
Exact hetzelfde als het voorbeeld wat je aangeeft. Maar ook om snel lokaal te prototypen en dan een aantal services direct de lucht in te kunnen sturen.
Het is hier nog een beetje aftasten welke problemen het echt voor ons oplost en waar we kunnen winnen in tests en CI. We hebben veel verschillende target platforms, en dan is Docker handig om de verschillende platforms te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 12-09 15:22

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hydra schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 15:30:
[...]

Maar ik ben al een AI :P

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

.aisyn?

• Lethalis
  • Niet online
Hydra schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:45:
[...]
Ja, ik doe het ook niet meer. Ik ontwikkel niet onder Windows, punt. Ik ontwikkel niet op een Java versie pre 8. Punt. Door dat soort eigen te stellen vooral scheid ik al een hoop kaf van koren wat opdrachten betreft.
Als developer mag je ook wel wat eisen stellen.

Toen ik 11 jaar geleden voor mijn werkgever begon, zei ik ook heel simpel "ik doe geen VB6". Ik wil best VB6 projecten herschrijven in .NET, maar ik ga geen nieuwe VB6 code produceren.

Er zijn nou eenmaal grenzen :)

Van Windows afstappen kan ik niet op mijn werk, dan kan ik een andere baan gaan zoeken... en zou ik ook echt van .NET ontwikkelaar naar een baan als Java ontwikkelaar moeten overstappen. Mocht ik zoiets ooit doen, dan wil ik wel een Linux machine :P

Ik heb jaren met OS X gewerkt thuis, maar ben er nooit echt vriendjes mee geworden. Doe mij maar Ubuntu of Fedora.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:18

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

(jarig!)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Antrax
I see what you did there :Y)

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-09 21:40

Koenvh

Hier tekenen: ______

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
DevWouter schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:58:
Ik ben sinds kort overgestapt van Chrome naar Firefox simpelweg omdat Chrome steeds meer zaken deed die ik minder dan oké vond (zoals het verwijderen van "www"). Het enige wat ik echt mis is zijn de ontwikkeltools maar na een maand lijkt het probleem gewenning te zijn.
Gebruik je ook Firefox mobile? Zo ja, wat is je ervaring met de mobiele versie?
ThomasG schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:43:
[...]
En toch is Chrome hard op weg om het nieuwe IE6 te worden ;w Zelfs (of misschien: juist!) sites van Google zelf zijn niet vooruit te branden tenzij je Chrome gebruikt, of de user-agent faked zodat je een andere (snellere) pagina krijgt. En nee, dat ligt niet aan de andere browsers.
Dat is opvallend, ik ervaar geen langzame websites met Chrome :?

Ik was Firefox gebruiker van het eerste uur, in dat goeie ouwe IE6 tijdperk :9 Toen kwam Chrome en op een gegeven moment werd het een serieus alternatief voor Firefox. Ik wil best nog eens terug naar Firefox kijken, maar dan lees je weer meuk als:

nieuws: Mozilla krijgt kritiek om heimelijke installatie promotionele add-on ...
nieuws: Firefox toont vanaf volgende week gesponsorde links aan gebruikers in VS

Als dat de filosofie is, wie weet wat er nog allemaal onder de motorkap gebeurt :w

[ Voor 58% gewijzigd door XWB op 30-09-2018 21:03 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

XWB schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:58:
[...]

Nou nee, ik heb iOS dus dat betekent dat je altijd gebruik maakt van WebKit (Safari).

Overigens vind ik Google sneakier met nieuws: Google krijgt kritiek op automatisch inloggen Chrome-gebruikers

[ Voor 28% gewijzigd door DevWouter op 30-09-2018 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Mijn ervaring met Firefox for Android is kut. Het duurt lang voordat het is opgestart (3s, maar eerst was dat iets van 30s). Soms staat uBlock Origin niet in het menu. Soms staat Afsluiten niet in het menu (wat iets uit maakt voor mij, omdat ik hem heb ingesteld om alle geschiedenis te wissen bij afsluiten (wat ook lang duurt)). Soms worden al mijn tabbladen wit en moet ik het opnieuw opstarten. Dan zit de ene bug erin, maar de volgende versie niet meer, maar wel weer een andere bug. De enige reden dat ik het nog gebruik is vanwege uBlock Origin en de mogelijkheid om een SOCKS proxy te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Sneaky je gegevens jatten is heel hun business model. Dan heb ik liever een bedrijf dat gewoon te dure telefoons maakt en verder m'n privacy intact laat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
[...]

Dat is opvallend, ik ervaar geen langzame websites met Chrome :?
Dat beweer ik toch ook niet? Ik zeg dat Google sites langzamer werken als je geen Chrome gebruikt.
Pagina: 1 2 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.