Ik kon uit de openingspost niet goed opmaken hoe het precies was gegaan.Ardana schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:46:
[...]
Nee, ze zeggen dus dat zij de overeenkomst niet ontbinden op het moment dat ze me shoptegoed aanbieden (want dan blijft er sprake van een koopovereenkomst, enkel voor een ander product). Pas als ik zeg dat ik het geld op m'n rekening wil, ontbind ik de overeenkomst. Volgens hen dan he? Ik heb een ander standpunt.
Maar in iedergevan: het lijkt me een onzinredenering, of jij of zij het geld op de rekening heeft, doet er niet toe voor het bestaan van de overeenkomst, noch zegt het noodzakelijk iets over je wil te ontbinden. Stel dat ik een deken koop, die vooruitbetaal onder de verwachting van snelle levering, te horen kijg dat het nog een tijdje gaat duren voordat hij kan worden geleverd/ dat men (op dit moment) niet kan leveren, is het alleen maar redelijk om het betaalde bedrag weer terug te verwachten in afwachting van mogelijke nakoming. Je wil te ontbinden moet denk ik toch echt explicieter worden geuit, en niet vanuit veronderstellingen van de winkel impliciet worden aangenomen.
Alleen als zij niet in gebreke blijven en jij het geld vervolgens niet betaalt, mogen ze zelf natuurlijk op een gegeven moment ontbinden.
Daarnaast is het IMHO dubieus een overeenkomst als dezelfde overeenkomst te blijven zien, als hoofdzaken (zoals wat gekocht is) totaal veranderen.
[ Voor 13% gewijzigd door begintmeta op 14-09-2018 10:09 ]