Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-06 20:03

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Topicstarter
Beste Tweakers,
Op 24 augustus heb ik van een Tweaker een laptop overgenomen.

Ik hem netjes betaald, volgende dag de T&T code ontvangen en de laptop was 2 dagen later (26 of 27 augustus) in huis.

Ik pakte de laptop uit, verpakking zag er prima uit. Veel handdoeken om de laptop heen en om de dozen binnenin de grote doos heen. Dit om hem goed te beschermen, prima dus.

Ik zette de laptop aan en kon meteen in Windows booten, ook dit ging zonder problemen. Ik al mijn nodige programma's installeren (Chrome bijv) en Fortnite/CS:GO. Deze spellen waren laggfree en het zag er allemaal tiptop uit. Ik was helemaal blij. Enkel toen ik Office ging installeren kwam er een random BSOD (blue screen/crash van Windows)
Zie hier de topics: [Boot Niet!] laptop heeft zwart scherm zonder HDD licht EN Laptop: whea_uncorrectable_error + machine_check_exception

Ik heb toen met de verkoper overlegd, want de laptop deed op een gegeven moment helemaal NIKS meer... Geen logo of boot, niks. Hij vertelde me ''raar verhaal want de laptop deed het bij mij nog prima zonder problemen. Ik ga erover nadenken''

De dag later had hij een beslissing genomen: Ik kon hem terugsturen naar hem zodat hij er nog even naar kon gaan kijken (4 ogen zien meer dan 2 ;)). Ik op mijn eigen kosten de laptop (aangetekend) verstuurd naar hem, laptop kwam volgende dag aan. Op aankomst meldde hij me dat hij de laptop aan het onderzoeken was en dat hij de volgende dag van zich liet weten, over hoe en wat...

De volgende dag reageerde hij terug:
''Ik kan je de laptop weer terugsturen, zodat je er nog mee kunt klooien of kunt repareren. Tweede optie is: ik stuur je X bedrag terug als coulance maar dan houd ik de laptop''

Ik natuurlijk gekozen om de laptop weer terug te sturen omdat ik anders helemaal NIKS had. Toen de laptop aan was gekomen had ik hem opengemaakt, het stof verwijderd en de koelpasta vervangen, wederom zonder resultaat. De laptop doet nu nog steeds dezelfde dingen: hij boot helemaal niet. Niet eens een USB stick met Hirensboot of Windows installer doet iets.

Dus ik ASUS support een mailtje gestuurd (support ticket) en zij vertelden mij:
''Met het probleem wat er te zien is en de stappen welke u reeds geprobeerd heeft lijkt het helaas om een hardwareprobleem te gaan. Het laatste zou namelijk zijn het BIOS te updaten, maar te zien heeft u reeds de laatste versie er op staan.
Dusdoende is het advies het product aan te melden ter reparatie wat u kunt doen via http://www.asus.com/nl/rma
U krijgt dan binnen twee uur werktijd een email met een RMA nummer. Opvolgend krijgt u verdere informatie voor de ophaling van het product.
Bij buiten garantie worden er 72,60 Euro behandelingskosten gerekend + kosten voor de te vervangen onderdelen. U krijgt een prijsopgave na controle waarbij u kunt kiezen het product te repareren voor de genoemde kosten van de prijsopgave of het product ongerepareerd retour te laten sturen voor de behandelingskosten.''
Nu sta ik dus voor een lastige situatie: wat the f* moet ik doen?

De verkoper negeert me als het ware, heb hem al op verschillende dagen berichten gestuurd (via Tweakers Berichten) maar hij reageert gewoon niet meer, hij laat niks van zich weten. Dit terwijl hij wel advertenties plaatst en recensies ontvangt.

Graag hoor ik jullie mening hierover.

Met vriendelijke groet, Daan 't Hart.

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:44
Mij is niet helemaal duidelijk hoe lang jij de laptop in je bezit hebt gehad voor hij kuren begon te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
sorted.bits schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:24:
Mij is niet helemaal duidelijk hoe lang jij de laptop in je bezit hebt gehad voor hij kuren begon te geven.
Excuus had ik moeten zeggen: dit was al in het eerste uur dat ik hem aangezet had. Ik had hem toen al een bericht gestuurd. Dus eigenlijk toen hij geleverd was al...

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Je hebt de optie

[quote]
Ik kan je de laptop weer terugsturen, zodat je er nog mee kunt klooien of kunt repareren[/]

aangenomen en daar is het verhaal mee klaar. Je had toen de verkoper de laptop in zijn bezit had en de opties voorlagen als 3e optie ontbinding kunnen neerleggen, dat was de meest normale oplossing geweest. Maar het lijkt mij dat nu je specifiek hebt gekozen voor "klooien/repareren" je precies dat er nog mee kunt maar meer ook niet.

Aangezien de verkoper als ondernemer kan worden aangemerkt, is bovenstaande niet van toepassing.

[ Voor 10% gewijzigd door FirePuma142 op 13-09-2018 12:30 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
FirePuma142 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:47:
Je hebt de optie

[...]

aangenomen en daar is het verhaal mee klaar. Je had toen de verkoper de laptop in zijn bezit had en de opties voorlagen als 3e optie ontbinding kunnen neerleggen, dat was de meest normale oplossing geweest. Maar het lijkt mij dat nu je specifiek hebt gekozen voor "klooien/repareren" je precies dat er nog mee kunt maar meer ook niet.
Ik heb hem zeker nog een bericht gestuurd met dat ik graag de koop wou ontbinden, tot meerdere malen toe. Hij zei daarop "nee zo gaan we dat niet doen. Ik heb een laptop werkend verzonden en niet werkend weer ontvangen. De laptop gaat gewoon weer naar jou toe." Veel andere opties had ik niet?
Ik mag hier waarschijnlijk geen precieze berichten delen. Maar hier kwam het op neer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0stone0
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 29-04 16:30

0stone0

01000010 01101111 01100101 !

Hoe zit het met de garantie?
Heb je het originele aankoopbewijs?

"~~Linux is only free if your time has no value"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
0stone0 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:11:
[...]

Hoe zit het met de garantie?
Heb je het originele aankoopbewijs?
Ik heb het serial nummer van de laptop ingevoerd en Asus meldde me dat er geen garantie meer op de laptop zit... Zou me dan sowieso 72.60 kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0stone0

0stone0

d22wth schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:13:
[...]

Ik heb het serial nummer van de laptop ingevoerd en Asus meldde me dat er geen garantie meer op de laptop zit... Zou me dan sowieso 72.60 kosten.
72.60, en dan heb je nog steeds een laptop die stuk is....

[ Voor 3% gewijzigd door 0stone0 op 11-09-2018 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
0stone0 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:14:
[...]

72.60, en dan heb je nog steeds een laptop die stuk is....
Ja dat klopt, vandaar dat ik dat meldde.
Waarschijnlijk gaan de kosten van het (eventueel) vervangen van de componenten hoog zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0stone0

0stone0

d22wth schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:16:
[...]

Ja dat klopt, vandaar dat ik dat meldde.
Waarschijnlijk gaan de kosten van het (eventueel) vervangen van de componenten hoog zijn...
Tenzij je nog iemand in je omgeving kent die er naar kan kijken, lijkt me dat je beste optie...

Misschien de verkoper nog een bericht sturen toch nog te compenseren door bijvoorbeeld reparatie kosten te splitte?

[ Voor 37% gewijzigd door 0stone0 op 11-09-2018 22:22 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
d22wth schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:36:
[...]

Excuus had ik moeten zeggen: dit was al in het eerste uur dat ik hem aangezet had. Ik had hem toen al een bericht gestuurd. Dus eigenlijk toen hij geleverd was al...
Binnen een uur Fortnite/CS:GO alle andere apps installeren en dan ook nog eens testen of alles naar behoren werkt?

In mijn ogen heb je een werkend product ontvangen van de verkoper en is het pech dat deze bij jou na bepaalde tijd al kuren vertoond. Garantie tot aan de voordeur is ook hier weer wat ik ook zou zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:38

MsG

Forumzwerver

0stone0 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:22:
[...]

Tenzij je nog iemand in je omgeving kent die er naar kan kijken, lijkt me dat je beste optie...

Misschien de verkoper nog een bericht sturen toch nog te compenseren door bijvoorbeeld reparatie kosten te splitte?
En dan is het straks een moederbord-swap en ben je zo 300+ euro verder.

Ik zou een diensten-advertentie op V&A zetten met de vraag of iemand dat tegen betaling leuk vind om daar als een puzzel in te duiken. Van de verkoper kan je weinig meer verwachten ben ik bang als je kijkt hoe die zich eerder heeft opgesteld.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geΓ―nteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06 13:01
Kans is groot dat memory module defect is. Dat is qua kosten nog te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

Stja soms heb je gewoon pech met tweedehands goederen: vergelijk het met de aankoop van een tweedehands auto particulier.

Nadat je de deal gesloten hebt en je komt er plotseling achter, dat de centrale vergrendeling of whatever stuk is. Dan heb je gewoon pech en dan kun je wel op hoge poten, een topic op Tweakers openen. Maar feit is dat jij perse een oude laptop moest kopen en bij de verkoper werkte die nog prima, bij jou ook want je hebt er tig toepassingen op geΓ―nstalleerd.

Dat hij juist bij jou kapot ging is gewoon vette pech: die dingen hebben maar een levensduur van een paar jaar, dus als je een oude laptop koopt blijft het een risico. Ik heb ook weleens een telefoon tweedehands gekocht, zo'n klaptelefoon en binnen een paar dagen was dat ding kapot, shit happens.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 11-09-2018 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
0stone0 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:22:
[...]

Ik heb hem al een paar keer berichten gestuurd over hoe duur de reparatiekosten kunnen zijn en of we dat kunnen delen of dat hij een deel (50%) terugstort...
Ken helaas geen bekenden in mijn buurt die daar naar kunnen kijken ben ik bang :|
Boinkie schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:27:
[...]

Binnen een uur Fortnite/CS:GO alle andere apps installeren en dan ook nog eens testen of alles naar behoren werkt?

In mijn ogen heb je een werkend product ontvangen van de verkoper en is het pech dat deze bij jou na bepaalde tijd al kuren vertoond. Garantie tot aan de voordeur is ook hier weer wat ik ook zou zeggen.
Heb je gelijk in.
Heb trouwens die 2 games maar ieder 2 minuten laten draaien om te kijken hoe de thermals waren en of de prestaties naar mijn wens waren. Alle apps? Ik had enkel Chrome en Office geinstalleerd (dit was op de achtergrond bezig). Hij vertoonde eigenlijk na een halfuurtje idle (dus alles downloaden) de BSOD's.
MsG schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:29:
[...]

En dan is het straks een moederbord-swap en ben je zo 300+ euro verder.

Ik zou een diensten-advertentie op V&A zetten met de vraag of iemand dat tegen betaling leuk vind om daar als een puzzel in te duiken. Van de verkoper kan je weinig meer verwachten ben ik bang als je kijkt hoe die zich eerder heeft opgesteld.
Hmm ben bang van wel, heb zo'n vermoeden dat het inderdaad een defect moederbord betreft. Gek dat dat dan zo uit het niets is...
Helaas heeft Tweakers mij een IP ban gegeven omdat de accounteigenaar (ik dus) onder de 18 is, dit terwijl mijn ouders alles goedkeuren over wat ik doe...Ik kan dus geen eens de beoordeling van desbetreffende persoon (jij weet dus wie dat is??) aanpassen noch advertenties plaatsen...
lazybones schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:35:
Kans is groot dat memory module defect is. Dat is qua kosten nog te doen.
Oh, zou ik ook nog even kunnen proberen. Maar waar haal je vandaan dat het aan het memory ligt? Zijn beide bankjes dan kapot? Zo snel? Volgens mij hebben interne geheugen sticks altijd een redelijke lange garantietijd.
Anoniem: 1068241 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:37:
Stja soms heb je gewoon pech met tweedehands goederen: vergelijk het met de aankoop van een tweedehands auto particulier.

Nadat je de deal gesloten hebt en je komt er plotseling achter, dat de centrale vergrendeling of whatever stuk is. Dan heb je gewoon pech en dan kun je wel op hoge poten, een topic op Tweakers openen. Maar feit is dat jij perse een oude laptop moest kopen en bij de verkoper werkte die nog prima, bij jou ook want je hebt er tig toepassingen op geΓ―nstalleerd.

Dat hij juist bij jou kapot ging is gewoon vette pech: die dingen hebben maar een levensduur van een paar jaar, dus als je een oude laptop koopt blijft het een risico. Ik heb ook weleens een telefoon tweedehands gekocht, zo'n klaptelefoon en binnen een paar dagen was dat ding kapot, shit happens.
''tig toepassingen'' het waren er maar twee en dat waren Chrome en Office, natuurlijk nog Steam en Epic Games Launcher welke beide aan het downloaden waren. Kreeg al trouwens na 30 minuten gebruik de BSOD's (lijkt me net iets tè snel?)

Wat ik vreemd is, is dat de persoon deze laptop 2 maanden gebruikt heeft, ook nog eens op zijn vakantie in Italie. Alle apps die erop stonden waren trouwens van 2 maanden terug (7e maand). Waarschijnlijk heeft hij die laptop lang laten staan. Hij vertelde me wel dat de laptop gewoon werkte.

Anyway, bedankt voor alle antwoorden. Ben al een stapje verder en heb mijn hoofd kunnen ''legen''.
Heb nog steeds geen reactie van hem terug gekregen dus neem aan dat hij het contact gewoon verbroken heeft.

Ik heb al geaccepteerd dat het geld weg is, jammer dan. |:( |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Zie het als een wijze les: tweedehands verkoop tussen particulieren blijft gewoon een risico. Ik noemde dat voorbeeld van de auto, omdat mij dat persoonlijk is overkomen.

Of een ander voorbeeld: van mijn zus kreeg ik een BBM ( gratis ) en dat ding ging ook binnen no time stuk. En ik heb ooit een Dell laptop gehad, die al na 1 jaar en 11 maanden de geest begaf. Daarom zal ik nooit een tweedehands laptop kopen: of er moet nog garantie opzitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

d22wth schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:59:

[...]

Hmm ben bang van wel, heb zo'n vermoeden dat het inderdaad een defect moederbord betreft. Gek dat dat dan zo uit het niets is...
Helaas heeft Tweakers mij een IP ban gegeven omdat de accounteigenaar (ik dus) onder de 18 is, dit terwijl mijn ouders alles goedkeuren over wat ik doe...Ik kan dus geen eens de beoordeling van desbetreffende persoon (jij weet dus wie dat is??) aanpassen noch advertenties plaatsen...
Nee ik heb geen idee wie het is. Maar gezien de verkoper je actief lijkt te negeren lijkt het me sterk dat hij ineens zou willen helpen of terugbetalen. Het moederbord was even een voorbeeld, dat zul je echt uit moeten sluiten met testen. Zoals gezegd, heb je al eens met minder geheugen gedraaid, of ander ram, of de geheugenbankjes even verwisselen?

Welke BSOD krijg je bijvoorbeeld? Er zijn wel duizenden foutcodes, waarbij elke code weer een ander soort fout aangeeft. Als je niet specifiek bent zul je ook geen specifieke antwoorden krijgen ben ik bang.

Ik zou dus een V&A-advertentie maken, of hem anders weer als defect verkopen en je verlies nemen. Fabrikant gaat niks goedkoop voor je doen, zeker niet zo'n moeilijke laptop met selectieve kuren.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geΓ―nteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
Anoniem: 1068241 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 23:05:
Zie het als een wijze les: tweedehands verkoop tussen particulieren blijft gewoon een risico. Ik noemde dat voorbeeld van de auto, omdat mij dat persoonlijk is overkomen.

Of een ander voorbeeld: van mijn zus kreeg ik een BBM ( gratis ) en dat ding ging ook binnen no time stuk. En ik heb ooit een Dell laptop gehad, die al na 1 jaar en 11 maanden de geest begaf. Daarom zal ik nooit een tweedehands laptop kopen: of er moet nog garantie opzitten.
Hmm precies. Wijze les voor mij: gewoon een nieuwe laptop kopen. Dan maar langer sparen en een goede (WERKENDE!) laptop aanschaffen.
Ook een les: niemand zomaar vertrouwen. Ook al heeft ie 100+ reviews.
MsG schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 23:10:
[...]

Nee ik heb geen idee wie het is. Maar gezien de verkoper je actief lijkt te negeren lijkt het me sterk dat hij ineens zou willen helpen of terugbetalen. Het moederbord was even een voorbeeld, dat zul je echt uit moeten sluiten met testen. Zoals gezegd, heb je al eens met minder geheugen gedraaid, of ander ram, of de geheugenbankjes even verwisselen?

Welke BSOD krijg je bijvoorbeeld? Er zijn wel duizenden foutcodes, waarbij elke code weer een ander soort fout aangeeft. Als je niet specifiek bent zul je ook geen specifieke antwoorden krijgen ben ik bang.

Ik zou dus een V&A-advertentie maken, of hem anders weer als defect verkopen en je verlies nemen. Fabrikant gaat niks goedkoop voor je doen, zeker niet zo'n moeilijke laptop met selectieve kuren.
Klopt wel, dat actief negeren. Zou kunnen dat hij geen meldingen aan heeft maar lijkt me sterk. Hij heeft een uur geleden nog een advertentie geplaatst...

BSOD's die ik krijg waren: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR en MACHINE_CHECK_EXCEPTION
Alle geheugenbankjes verwisseld en alle mogelijke combinaties geprobeerd.

V&A Advertentie zou kunnen, wellicht niet op mijn eigen account.
Wellicht kan ik iemand op Marktplaats nog verleiden tot een defecte laptop (dus als defect verkopen)
Reparatie kan duur worden inderdaad, als ze al 72.60 ''onderzoekskosten'' rekenen...

• d22wth

d22wth

Topicstarter
@MsG verkoper negeert me blijkbaar niet want hij heeft zojuist een bericht teruggestuurd. Helaas niks wijzer geworden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:20

Mimiix

Professioneel Prutser

Waar ik een beetje over val: De laptop heeft je ongeveer 450 euro gekost. Daarnaast is op een van de fotos te zien dat er schade is :
V&A aangeboden: Asus ROG GL552VW-CN273T

Allicht is er dus toch meer stuk gegaan dan het op eerste geizcht lijkt. Desalnietemin vind ik de houding van de verkoper erg star.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

D3nnisd schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:35:
Waar ik een beetje over val: De laptop heeft je ongeveer 450 euro gekost. Daarnaast is op een van de fotos te zien dat er schade is :

Allicht is er dus toch meer stuk gegaan dan het op eerste geizcht lijkt. Desalnietemin vind ik de houding van de verkoper erg star.
Oei, die poortjes. Ja, dit is wel ellende opzoeken zeg maar. Zou hem gewoon even voorzichtig open schroeven en kijken of alles nog netjes in elkaar steekt. Even geheugen swappen als test etc (had je ook al andere modules geprobeerd?). Wellicht valt het allemaal wel mee. Jammer van de verkoper, iedergeval even een goede review schrijven.

Default blanke hetero

• d22wth

d22wth

Topicstarter
D3nnisd schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:35:

Ik heb hem erop aangesproken (in het begin) of de prijs daarvoor (voor de beschadigingen) iets omlaag kon. Hij zei "nee, want het doet niks met de werking"
Ebayzo schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:43:
[...]
Oei, die poortjes. Ja, dit is wel ellende opzoeken zeg maar. Zou hem gewoon even voorzichtig open schroeven en kijken of alles nog netjes in elkaar steekt. Even geheugen swappen als test etc (had je ook al andere modules geprobeerd?). Wellicht valt het allemaal wel mee. Jammer van de verkoper, iedergeval even een goede review schrijven.
Ik heb het met eigen ogen bekeken en er is enkel een beschadiging aan de linkerkant. Er is vrij weinig zichtbaar van de binnenkant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:43
d22wth schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:53:
[...]

Ik heb het met eigen ogen bekeken en er is enkel een beschadiging aan de linkerkant. Er is vrij weinig zichtbaar van de binnenkant.
Het probleem met dit soort schades is dat je slecht weet of er nog andere schade is aangebracht. Het lijkt erop alsof de laptop een klapper gemaakt heeft. De kans is dan best aanzienlijk dat er onderdelen van het moederboard schade hebben opgelopen, of dat er andere onderdelen kapot zijn gegaan op plekken waar de schade niet direct evident is.

• d22wth

d22wth

Topicstarter
Pyramiden schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:57:
[...]

Het probleem met dit soort schades is dat je slecht weet of er nog andere schade is aangebracht. Het lijkt erop alsof de laptop een klapper gemaakt heeft. De kans is dan best aanzienlijk dat er onderdelen van het moederboard schade hebben opgelopen, of dat er andere onderdelen kapot zijn gegaan op plekken waar de schade niet direct evident is.
Goeie inderdaad, zo had ik er niet over nagedacht. Enkel mag dat niet een rede zijn omdat verkoper zei dat hij het bij hem wel deed...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pyramiden
d22wth schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:58:
[...]

Goeie inderdaad, zo had ik er niet over nagedacht. Enkel mag dat niet een rede zijn omdat verkoper zei dat hij het bij hem wel deed...
Mijn punt is meer dat het moeilijk vast te stellen is hoe lang hij het nog zal doen na zo'n schade. Ik neem aan dat je van plan bent om de laptop minstens nog 2 jaar te gebruiken. In dat geval zijn dit soort schades gewoon een risico, net als dat de levensduur van alle elektronica dat eigenlijk is. Hij kan er morgen mee ophouden, of hij kan fluitend 10 jaar oud worden. De kans dat hij die 10 jaar gaat halen als hij een keer gevallen is, is kleiner.

Technisch gezien is de laptop werkend bij jou aangekomen, en dat maakt het een moeilijke zaak... Aan de ene kant had je meer vragen over de schade moeten stellen, maar aan de andere kant zou ik persoonlijk geen laptop te koop aanbieden die een keer gevallen is, omdat ik anderen niet met mijn zooi wil opzadelen. Echter is het hier natuurlijk niet vast te stellen of deze schade de reden is dat de laptop stuk is.

Wat heb je allemaal al geprobeerd om hem te fixen? En is het misschien handig om daar een topic voor te openen in een ander forum om een poging te wagen de laptop nog tot leven te wekken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:09
d22wth schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 23:17:
[...]

Ook een les: niemand zomaar vertrouwen. Ook al heeft ie 100+ reviews.

[...]
Vind dit nogal een boute uitspraak. Wie zegt dat hij jouw bewust een laptop verkoopt die het niet doet? Hij deed het notabene toen hij bij jou arriveerde. Het kan voor hem net zo goed pech zijn als voor jou.

Daarnaast vind ik het niet echt verstandig om €450 uit te geven aan een laptop met valschade, dat is mijns inziens gewoon vragen om problemen. Was de laptop niet nu stukgegaan, dan was hij dat misschien wel over een maand.

Laat het een (dure) les zijn. De volgende keer of doorsparen en een nieuwe laptop kopen Γ³f een tweedehands laptop kopen, maar ga hem dan zelf ophalen en zorg dat je hem zorgvuldig inspecteert. Beter nog zorg je dat er in ieder geval nog 1 of 2 maand garantie op zit. Maar tweedehands electronica blijft altijd een risico als je niet de volledige geschiedenis kent.
d22wth schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:58:
[...]

Ja de laptop deed het bij de verkoper en is bij jou stukgegaan. Waarom mag dat geen reden zijn? Shit happens.

[ Voor 15% gewijzigd door maussert op 12-09-2018 10:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 472287

maussert schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:09:
[...]

Vind dit nogal een boute uitspraak. Wie zegt dat hij jouw bewust een laptop verkoopt die het niet doet? Hij deed het notabene toen hij bij jouw arriveerde. Het kan voor hem net zo goed pech zijn als voor jou.

Daarnaast vind ik het niet echt verstandig om €450 uit te geven aan een laptop met valschade, dat is mijns inziens gewoon vragen om problemen. Was de laptop niet nu stukgegaan, dan was hij dat misschien wel over een maand.

Laat het een (dure) les zijn. De volgende keer of doorsparen en een nieuwe laptop kopen Γ³f een tweedehands laptop kopen, maar ga hem dan zelf ophalen en zorg dat je hem zorgvuldig inspecteert. Beter nog zorg je dat er in ieder geval nog 1 of 2 maand garantie op zit. Maar tweedehands electronica blijft altijd een risico als je niet de volledige geschiedenis kent.
Het staat notabene nog in de beschrijving, ophalen en testen zodat er geen vragen kunnen onstaan.

Als dat geen waarschuwing genoeg is....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Anoniem: 472287 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:11:
[...]

Het staat notabene nog in de beschrijving, ophalen en testen zodat er geen vragen kunnen onstaan.

Ja, maar dan is het toch nog steeds gek dat het ineens kapot gaat :) Dan had ik ook een berichtje gestuurd van hoe of wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Anoniem: 472287 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:11:
[...]

Ja maar aan de andere kant garandeert hij een goede werking.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Gunner schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:14:
[...]

Ja maar aan de andere kant garandeert hij een goede werking.
Nou ja blijkbaar dus niet, want koper staat nu in de kou met een defecte laptop.

Zo'n sterke indekking kan juist ook weer zijn dat de verkoper, ook bij ophalen, waarbij de laptop dan later bij iemand thuis ook kuren had vertoond zou kunnen zeggen "nou hij werkte gewoon even die 5 minuten dat we hem samen bekeken bij mij thuis".

Maar goed mijmeren over het ontstaan is niet zo interessant meer zonder een verkoper, kijken hoe je zo goedkoop en efficiΓ«nt mogelijk de laptop weer werkend krijgt lijkt me interessanter. Dit soort probleem-hardware had ik zelf niet zo gauw gekocht. Blijkbaar allemaal cosmetisch maar dat moet je altijd maar aannemen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Allereerst geldt natuurlijk altijd conformiteit. Welke werking en functionaliteit mag redelijkerwijs verwacht worden op basis van het artikel en uitspraken van verkoper. De stelling dat tweedehands gewoon pech is als het niet werkt is uiteraard onzin.

Iets anders wat mij opvalt is dat verkoper adverteert met verzending op eigen risico. Dat is prima tussen particulieren, maar het volume van verkoper laat zien dat er hier sprake is van handel. Eigenlijk in iedere situatie waar gekocht en verkocht wordt met het doel winst te maken is geen sprake van particuliere verkoop.

De uitsluiting van verzendrisico houdt daarmee geen stand. Als het artikel bij aankomst dus problemen vertoonde, dan heeft verkoper daar meer plichten dan stellen jammer dan. Hetzelfde geldt overigens voor het weigeren van ontbinden. Als handelaar online geldt in basis gewoon Koop op Afstand.

Dat veel mensen die proberen online een centje bij te verdienen daar niet bij stil staan en vaak met allerlei redenen komen waarom ze toch particulier zouden zijn doet daar niets aan af. Koop en verkoop je met doel winst, dan wordt het heel snel heel moeilijk dat vol te houden.

Verkoper zal heel concreet moeten kunnen onderbouwen dat er geen sprake is van handel. Ofwel, dat dit allemaal voor eigen gebruik was en weer verkocht is omdat het niet meer nodig was. Kan verkoper dat niet, dan heeft hij als handelaar meer plichten in deze situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
Allen erg bedankt voor de reacties. Ik ga jullie reacties straks eens grondig doorlezen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Anoniem: 27535 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:35:
Verkoper zal heel concreet moeten kunnen onderbouwen dat er geen sprake is van handel. Ofwel, dat dit allemaal voor eigen gebruik was en weer verkocht is omdat het niet meer nodig was. Kan verkoper dat niet, dan heeft hij als handelaar meer plichten in deze situatie.
Dan vraag ik me wel af: Moet koper dan zelf niet onderbouwen dat verkoper handelaar is in plaats van particulier?

Uiterraard zie je dat betreffende gebruiker veel verkoopt. Als ik mijn pc in delen verkoop heb ik ook al 8 advertenties (bij wijze van spreken) voor elk onderdeel. Hoe wordt bepaald dat iemand " Handelaar " is ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D3nnisd schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:44:
[...]

Dan vraag ik me wel af: Moet koper dan zelf niet onderbouwen dat verkoper handelaar is in plaats van particulier?

Uiterraard zie je dat betreffende gebruiker veel verkoopt. Als ik mijn pc in delen verkoop heb ik ook al 8 advertenties (bij wijze van spreken) voor elk onderdeel. Hoe wordt bepaald dat iemand " Handelaar " is ?
8 verschillende onderdelen is natuurlijk iets anders dan 8 laptops of 8 grafische kaarten he ;)

Vervelende situatie, vaak is het in dit soort situaties ook wel een kwestie van afschrikken. Als de koper het opgeeft; heb je je winst gemaakt. En anders na een hoop gezeur alsnog een oplossing bieden. Das het voordeel van 'particulier' zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pyramiden
D3nnisd schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:44:
[...]
Je verkoopt jouw PC niet door met het doel om winst te maken. Je hebt hem namelijk een tijdje in gebruik gehad, en verkoopt hem nu in onderdelen om er nog wat voor te krijgen. Dan ben je dus geen handelaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Pyramiden schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:47:
[...]

Je verkoopt jouw PC niet door met het doel om winst te maken. Je hebt hem namelijk een tijdje in gebruik gehad, en verkoopt hem nu in onderdelen om er nog wat voor te krijgen. Dan ben je dus geen handelaar.
Als ik mn geheugen verkoop maak ik wel winst, maargoed dat komt door de huidige markt. Ik begrijp je strekking:)

offtopic: Mn ddr3 ram heb ik 4 jaar terug tweedehands gekocht voor 50 euro en gaat nu voor 60 euro op VA

Daar blijft trouwens nog wel de vraag: Waarom moet koper dat niet bewijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-06 23:32
In de advertentie staat ook (helaas voor koper) :
Liefst ophalen zodat er geen enkele discussie kan ontstaan betreffende de staat en werking.
Dus verkoper kan ook nog vervelender gaan doen en aangeven: Had je maar moeten ophalen?

[s]Geheugen er al uit gehad en opnieuw geprobeerd? Ander geheugen geprobeerd van een andere laptop? van iemand uit je omgeving? Zonder accu en aantal keren op aan/uit knopje gedrukt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:09
Mijn laptop (Lenovo) heeft net deze week een probleem dat die niet wil booten tenzij ik de backup batterij tijdelijk eruit haal. Heeft die Asus ook zo'n batterij?

Afbeeldingslocatie: https://www.batterybuyer.com/images/DETAIL/CMOS%20DETAIL/CS-AUA008BU-big.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:29
WHEA error is 99% van de tijd de CPU. Je zou kunnen kijken of je die om kan wisselen?

• d22wth

d22wth

Topicstarter
pennywiser schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:22:
Mijn laptop (Lenovo) heeft net deze week een probleem dat die niet wil booten tenzij ik de backup batterij tijdelijk eruit haal. Heeft die Asus ook zo'n batterij?

[Afbeelding]
Ja die heeft ook zo'n batterij, die er gemakkelijk uit te halen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:09
d22wth schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:38:
[...]

Ja die heeft ook zo'n batterij, die er gemakkelijk uit te halen.
Batterijtje loswippen, tegelijkertijd de accu ook eruit, en dan power knop even 10 seconden indrukken en dan weer in elkaar zetten. Ben benieuwd. Heb er echter wel ook een hard hoofd in gezien de bsod's.
iamzero456 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:59:

[...]

Dus verkoper kan ook nog vervelender gaan doen en aangeven: Had je maar moeten ophalen?

~~~[s]Geheugen er al uit gehad en opnieuw geprobeerd? Ander geheugen geprobeerd van een andere laptop? van iemand uit je omgeving? Zonder accu en aantal keren op aan/uit knopje gedrukt?
'..hebben geen effect op de werking' lees ik

[ Voor 50% gewijzigd door pennywiser op 12-09-2018 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Wellicht ook even de memory reseaten / contact strip schoonmaken.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

• d22wth

d22wth

Topicstarter
Geheugen al gereseat, tevens ook al een keer de bios batterij eruitgehaald.
Moet overigens niks uitmaken...

Ik reageer vanmiddag op alle reacties , zit op het moment op school :)

• d22wth

d22wth

Topicstarter
RadioAir schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:38:
WHEA error is 99% van de tijd de CPU. Je zou kunnen kijken of je die om kan wisselen?
Zit die cpu niet vastgesoldeerd op het mobo? Onmogelijk te vervangen neem ik aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Het vervangen van processor + moederbord is een duur grapje, dan kun je beter het systeem afschrijven en een andere kopen.
Ik zou zoals iemand anders ook al zei het geheugen vervangen en hopen dat dat het probleem oplost, heb nou ook al iets van 2 keer meegemaakt dat laptops ineens niet meer werken en het uiteindelijk om defect ram geheugen ging.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pascall990
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-04-2021
Pyramiden schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:57:
[...]

Precies dit, Ik heb gewerkt bij een Asus RMA center en dit soort harde fouten kunnen tal van oorzaken hebben. Ik heb zelfs meegemaakt dat een corrupte USB-poort dit kan veroorzaken.
Mijn advies is zoveel mogelijk loskoppelen waar je bij kunt, zoals de HDD/SSD, Wifi module, Accu, alle usb poorten moeten leeg zijn.
Het enigste wat je nodig hebt is de voeding en een mainboard met geheugen (wissel ze om als er meerdere inzitten, en dan bedoel ik probeer eerst te booten met 1 Memory module en als dat niks brengt dan met de andere module, het kan ook zelfs het memory slotje zijn want het is best een klap geweest zo te zien) en dan kijken of de notebook uberhaubt aangaat. Als dat wel het geval is dan 1 voor 1 weer opbouwen. Mocht je toch besluiten om hem op te sturen naar Asus voor reparatie, vraag ze dan ook meteen de bottom-case te vervangen dat is meestal maar 10- 20euro.

PS: als daadwerkelijk het Mainboard defect is dan wordt dit een duur grapje.

Edit:
d22wth schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:09:
[...]

Zit die cpu niet vastgesoldeerd op het mobo? Onmogelijk te vervangen neem ik aan.
Bij ROG notebooks is dit maar zelden het geval ook omdat deze al wat ouder is is de kans zeer groot dat de CPU wel replaceable is. Op de budgetmodellen zitten ze inderdaad vaak vast gesoldeerd.

[ Voor 12% gewijzigd door pascall990 op 12-09-2018 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ijsklont
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-06 23:55
pennywiser schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:39:
[...]

Batterijtje loswippen, tegelijkertijd de accu ook eruit, en dan power knop even 10 seconden indrukken en dan weer in elkaar zetten. Ben benieuwd. Heb er echter wel ook een hard hoofd in gezien de bsod's.

[...]
Als het een standaard 2032 knoopcel is dan kun je ook de twee pinnen een keer kortsluiten nadat je de batterij eruit hebt gehaald. Scheelt een hoop werk om de accu eruit te halen en is effectiever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-06 20:17
d22wth schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:09:
[...]

Ik zou niet te serieus naar alle (goedbedoelde) tips kijken. Met jarenlange reparatie-ervaring heb ik geleerd dat er 1001 dingen kapot kunnen gaan.
Wat ik overigens ook heb geleerd, is dat het niet heel moeilijk is een defecte laptop weer een paar uur te laten werken. (reflow). Garantie tot de deur is daarom bij een gebruikte laptop niet echt een goede voorwaarde.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:29
mobby1971 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 14:47:
[...]

Ik zou niet te serieus naar alle (goedbedoelde) tips kijken. Met jarenlange reparatie-ervaring heb ik geleerd dat er 1001 dingen kapot kunnen gaan.
Wat ik overigens ook heb geleerd, is dat het niet heel moeilijk is een defecte laptop weer een paar uur te laten werken. (reflow). Garantie tot de deur is daarom bij een gebruikte laptop niet echt een goede voorwaarde.
Eens, maar ik denk dat we hier allemaal jarenlange reparatie ervaring hebben. Zou zonde zijn als je 450 euro moet afschrijven als het alleen maar de CPU is (en met WHEA errors is die kans behoorlijk groot).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-06 09:10
d22wth schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:53:
[...]

Ik heb hem erop aangesproken (in het begin) of de prijs daarvoor (voor de beschadigingen) iets omlaag kon. Hij zei "nee, want het doet niks met de werking"

[...]

Dus je hebt 450 euro voor een laptop met zichtbare schade betaald? Die schade zou mij doen besluiten om de laptop niet te kopen (want, je weet nooit wat de interne schade is) en ik zou zeker geen 450 euro betalen voor een laptop met schade.

En met tweedehands koop is het inderdaad (helaas) garantie tot aan de deur.

• d22wth

d22wth

Topicstarter
ruftman schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:43:
[...]

Dus je hebt 450 euro voor een laptop met zichtbare schade betaald? Die schade zou mij doen besluiten om de laptop niet te kopen (want, je weet nooit wat de interne schade is) en ik zou zeker geen 450 euro betalen voor een laptop met schade.

En met tweedehands koop is het inderdaad (helaas) garantie tot aan de deur.
Maar hij vertelde me (probeerde af te dingen naar rond de 400 euro) dat dat niks uit zou maken voor de werking van de laptop (hij had hem overigens zelf nog gebruikt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-06 09:10
d22wth schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:48:
[...]

Maar hij vertelde me (probeerde af te dingen naar rond de 400 euro) dat dat niks uit zou maken voor de werking van de laptop (hij had hem overigens zelf nog gebruikt)
En je nam dat zomaar aan.....met alle gevolgen waar je nu mee te maken hebt?

Maar goed, hier heb je natuurlijk niets, je wilt een oplossing.

Heb je geen lokale computerboer in de buurt die de laptop voor een zacht prijsje voor je kan onderzoeken?

• d22wth

d22wth

Topicstarter
ruftman schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:53:
[...]

En je nam dat zomaar aan.....met alle gevolgen waar je nu mee te maken hebt?

Maar goed, hier heb je natuurlijk niets, je wilt een oplossing.

Heb je geen lokale computerboer in de buurt die de laptop voor een zacht prijsje voor je kan onderzoeken?
Die pc winkel hier weet nog minder dan ik heb ik het idee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Die laptop heeft een behoorlijk klap gemaakt, anders raakt de behuizing niet zo beschadigd. Het verhaal van de verkoper kan overigens kloppen... Bij hem functioneerd de laptop nog, maar inmiddels is deze door een transport process gegaan... waarbij de laptop (ondanks goed verpakt) weer het nodig heeft meegemaakt en dat kan net voldoende geweest zijn om een gescheurde verbinding (van de eerste val) nu helemaal geen contact meer maakt en het resultaat BSOD's.

De melding verwijst mogelijk naar een defect CPU, ik vermoed meer een beschadiging in het moederbord, waar door een verbinding van de CPU/CPU socket niet meer in orde is...

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 279475

*knip* Wat aardiger mag ook wel.

[ Voor 137% gewijzigd door Yorinn op 12-09-2018 18:57 ]

• d22wth

d22wth

Topicstarter
Pyramiden schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:04:
[...]

Mijn punt is meer dat het moeilijk vast te stellen is hoe lang hij het nog zal doen na zo'n schade. Ik neem aan dat je van plan bent om de laptop minstens nog 2 jaar te gebruiken. In dat geval zijn dit soort schades gewoon een risico, net als dat de levensduur van alle elektronica dat eigenlijk is. Hij kan er morgen mee ophouden, of hij kan fluitend 10 jaar oud worden. De kans dat hij die 10 jaar gaat halen als hij een keer gevallen is, is kleiner.

Technisch gezien is de laptop werkend bij jou aangekomen, en dat maakt het een moeilijke zaak... Aan de ene kant had je meer vragen over de schade moeten stellen, maar aan de andere kant zou ik persoonlijk geen laptop te koop aanbieden die een keer gevallen is, omdat ik anderen niet met mijn zooi wil opzadelen. Echter is het hier natuurlijk niet vast te stellen of deze schade de reden is dat de laptop stuk is.

Wat heb je allemaal al geprobeerd om hem te fixen? En is het misschien handig om daar een topic voor te openen in een ander forum om een poging te wagen de laptop nog tot leven te wekken?
De schade komt niet erg in de buurt van het mobo (alleen de USB poorten), wellicht kan er intern/op het mobo dan toch iets kapot zijn?
MsG schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:24:
[...]

Nou ja blijkbaar dus niet, want koper staat nu in de kou met een defecte laptop.

Zo'n sterke indekking kan juist ook weer zijn dat de verkoper, ook bij ophalen, waarbij de laptop dan later bij iemand thuis ook kuren had vertoond zou kunnen zeggen "nou hij werkte gewoon even die 5 minuten dat we hem samen bekeken bij mij thuis".

Maar goed mijmeren over het ontstaan is niet zo interessant meer zonder een verkoper, kijken hoe je zo goedkoop en efficiΓ«nt mogelijk de laptop weer werkend krijgt lijkt me interessanter. Dit soort probleem-hardware had ik zelf niet zo gauw gekocht. Blijkbaar allemaal cosmetisch maar dat moet je altijd maar aannemen.
Inderdaad, ik heb hem zelfs nog lager geprobeerd te krijgen omdat ik wist: de behuizing is niet top meer.
Enkel hoeft de laptop niet eens gevallen te zijn: ik heb een keer met een oude HP laptop gehad dat de behuizing stuk ging om de volgende rede: Ik liep met de laptop in mijn handen de trap af, ik bonkte tegen de muur aan (niet eens heel hard!) en er was een groot stuk van de rand af (plastic)... Dat ding heeft een A6 en is al wat ouder en doet het nog zonder problemen (heb hem vaker laten vallen ;))
Anoniem: 27535 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:35:
Allereerst geldt natuurlijk altijd conformiteit. Welke werking en functionaliteit mag redelijkerwijs verwacht worden op basis van het artikel en uitspraken van verkoper. De stelling dat tweedehands gewoon pech is als het niet werkt is uiteraard onzin.

Iets anders wat mij opvalt is dat verkoper adverteert met verzending op eigen risico. Dat is prima tussen particulieren, maar het volume van verkoper laat zien dat er hier sprake is van handel. Eigenlijk in iedere situatie waar gekocht en verkocht wordt met het doel winst te maken is geen sprake van particuliere verkoop.

De uitsluiting van verzendrisico houdt daarmee geen stand. Als het artikel bij aankomst dus problemen vertoonde, dan heeft verkoper daar meer plichten dan stellen jammer dan. Hetzelfde geldt overigens voor het weigeren van ontbinden. Als handelaar online geldt in basis gewoon Koop op Afstand.

Dat veel mensen die proberen online een centje bij te verdienen daar niet bij stil staan en vaak met allerlei redenen komen waarom ze toch particulier zouden zijn doet daar niets aan af. Koop en verkoop je met doel winst, dan wordt het heel snel heel moeilijk dat vol te houden.

Bedankt @Anoniem: 27535.
Het komt naar me over zo van: ''Pech gehad, laptop was hier werkend en bij jou opeens niet meer...''

Het komt wel degelijk over als handel, zoals jij dat uitlegt. Meneer heeft zelf de laptop maar 2 maanden gebruikt en ik vermoed dus dat hij deze voor een goedkopere prijs heeft overgekocht. Misschien kan het zijn dat hij hem toen als defect heeft verkocht en hem een keertje gereflowd heeft :?

Die regels heb ik vrij snel en kort even doorgelezen. Ik heb hem 2 berichten gestuurd (zelfs 1tje nadat hij weigerde) om de koop te ontbinden. Ik had geen keuze want hij wilde hoe dan ook de laptop naar mij weer terug hebben. (normaal deed hij er een dag langer over, maar deze keer was de laptop de volgende dag al thuis geleverd, hmm...)

Hij verkoopt volgensmij met winst, hij heeft zoveel verschillende systemen/gpu's/ram sticks noem maar op. Je kan echt niet stellen dat dit om eigen gebruikte hardware gaat (in de meeste gevallen)

Weet niet zeker wat ik op je laatste gedeelte zeggen moet: de verkoper heeft hem 2 maanden gebruikt (en op vakantie). Maar zijn advertenties duiden op handel.
MikeyMan schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:47:
[...]

8 verschillende onderdelen is natuurlijk iets anders dan 8 laptops of 8 grafische kaarten he ;)

Vervelende situatie, vaak is het in dit soort situaties ook wel een kwestie van afschrikken. Als de koper het opgeeft; heb je je winst gemaakt. En anders na een hoop gezeur alsnog een oplossing bieden. Das het voordeel van 'particulier' zijn...
Ik heb hem al op verschillende dagen en tijdstippen berichten gestuurd, pas gister en vandaag heeft hij gereageerd. Ik geef niet op. Heb zelfs zijn adres als ik langs zou moeten gaan...
iamzero456 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:59:

[...]

~~~[s]Geheugen er al uit gehad en opnieuw geprobeerd? Ander geheugen geprobeerd van een andere laptop? van iemand uit je omgeving? Zonder accu en aantal keren op aan/uit knopje gedrukt?
Zonder accu en op uit knop: geen resultaat. Zelfde met het eruithalen van CMOS: geen succes.
pascall990 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 14:04:
[...]

Precies dit, Ik heb gewerkt bij een Asus RMA center en dit soort harde fouten kunnen tal van oorzaken hebben. Ik heb zelfs meegemaakt dat een corrupte USB-poort dit kan veroorzaken.
Mijn advies is zoveel mogelijk loskoppelen waar je bij kunt, zoals de HDD/SSD, Wifi module, Accu, alle usb poorten moeten leeg zijn.
Het enigste wat je nodig hebt is de voeding en een mainboard met geheugen (wissel ze om als er meerdere inzitten, en dan bedoel ik probeer eerst te booten met 1 Memory module en als dat niks brengt dan met de andere module, het kan ook zelfs het memory slotje zijn want het is best een klap geweest zo te zien) en dan kijken of de notebook uberhaubt aangaat. Als dat wel het geval is dan 1 voor 1 weer opbouwen. Mocht je toch besluiten om hem op te sturen naar Asus voor reparatie, vraag ze dan ook meteen de bottom-case te vervangen dat is meestal maar 10- 20euro.

PS: als daadwerkelijk het Mainboard defect is dan wordt dit een duur grapje.

Edit:

[...]

Bij ROG notebooks is dit maar zelden het geval ook omdat deze al wat ouder is is de kans zeer groot dat de CPU wel replaceable is. Op de budgetmodellen zitten ze inderdaad vaak vast gesoldeerd.
Aha oke, dit was een model van 1200 euro nieuwprijs. Had niet echt getest of de CPU/GPU vastzaten though ;)
_Dune_ schreef op woensdag 12 september 2018 @ 17:03:
Die laptop heeft een behoorlijk klap gemaakt, anders raakt de behuizing niet zo beschadigd. Het verhaal van de verkoper kan overigens kloppen... Bij hem functioneerd de laptop nog, maar inmiddels is deze door een transport process gegaan... waarbij de laptop (ondanks goed verpakt) weer het nodig heeft meegemaakt en dat kan net voldoende geweest zijn om een gescheurde verbinding (van de eerste val) nu helemaal geen contact meer maakt en het resultaat BSOD's.

De melding verwijst mogelijk naar een defect CPU, ik vermoed meer een beschadiging in het moederbord, waar door een verbinding van de CPU/CPU socket niet meer in orde is...
Zou goed kunnen. Dat gaat dan een duur grapje worden.

Allen bedankt voor de reacties. Ik lees gemixt: mijn schuld maar ook wel weer zijn schuld?
Waarschijnlijk gaat RMA naar ASUS een dure grap worden.
Verkoper wilt ook niet meewerken, hij heeft nog niet gereageerd op mijn aanbod om de reparatiekosten te splitten.
Ik heb zijn adres, dus als het nodig is...

Ik ga er nog eens goed over nadenken. Kan iig genoeg doen met jullie reacties _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jetspiking
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15-06 17:30
Mm. Niet echt een nette houding van de verkoper imo, daarnaast ook niet net dat hij een afdanker voor zoveel geld nog heeft verkocht aan je. €450 is veel teveel voor een laptop met zulke schade.

Ik zou voor de volgende keer aanhouden dat de laptop in ieder geval er netjes uit moet zien, vaak als de buitenkant al beschadigd is zegt dit genoeg over hoe de persoon met elektronica omgaat (met inderdaad dus alle gevolgen daarvan aan de binnenkant).

Aan de andere kant stond er wel in de beschrijving dat het risico voor verzending naar de koper ging. Snap eigenlijk niet dat je voor zo'n bedrag niet verzekerd laat opsturen (correct me if Im wrong, heb niet alles gelezen maar in dat geval lijkt het mij vrij duidelijk dat de schade ontstaan is door PostNL).

[ Voor 26% gewijzigd door jetspiking op 12-09-2018 19:23 ]

https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poema
  • Laatst online: 26-05 18:12
He, toevallig. Verkoper is "ikuitenschede". Ook ooit eens wat van gekocht, wat een ellende was dat. Je hebt meer geluk met Marktplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
d22wth schreef op woensdag 12 september 2018 @ 19:07:
[...]

De schade komt niet erg in de buurt van het mobo (alleen de USB poorten), wellicht kan er intern/op het mobo dan toch iets kapot zijn?
Ongetwijfeld is er ergens op het moederboard iets kapot, maar het is niet uit te sluiten of dat door de val komt of een andere oorzaak heeft.

Valschade, wat ik denk dat hier aan de hand is, moet je altijd verder zoeken dan wat je aan de buitenkant ziet. Die USB poorten zitten meestal namelijk vast op het moederboard, en als hij op die hoek gevallen is kan het best zo zijn de het moederboard zelf de klap op heeft gevangen, en er ergensanders op het board schade is ontstaan. Net als bijvoorbeeld de harde schijf, welke ongetwijfeld op een hele andere plek zit, maar welke toch vaak schade oplopen bij dit soort buitelingen.

En over de schuldvraag... Tja... Moeilijk... Zelf probeer ik het verlies altijd 50-50 te splitten als een tweedehands verkoop mis loopt. Je bent namelijk volledig afhankelijk van de coulance van de verkoper, aangezien je denk ik geen civiele zaak gaat starten of overgaat tot illegale methoden om je geld terug te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poema
Als je even op het internet zoekt zit de schade aan de kant waar de poorten aan het moederbord vastzitten, helaas niet op een sub-bordje. Die zit aan de andere kant.

Edit: heb je toevallig tijdens het installeren van prog's e.d. een usb stick gebruikt die je aan die kant erin had gestopt?

[ Voor 27% gewijzigd door poema op 12-09-2018 20:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:02
Het is gewoon duidelijk de verkoper meer plichten heeft dan wat hij wil nakomen.

Je gelijk halen is echter nu een ander verhaal en vooral vervelend.

Heb je een rechtsbijstand ? Of eventueel je ouders ?:)

• d22wth

d22wth

Topicstarter
jetspiking schreef op woensdag 12 september 2018 @ 19:20:
Mm. Niet echt een nette houding van de verkoper imo, daarnaast ook niet net dat hij een afdanker voor zoveel geld nog heeft verkocht aan je. €450 is veel teveel voor een laptop met zulke schade.

Ik zou voor de volgende keer aanhouden dat de laptop in ieder geval er netjes uit moet zien, vaak als de buitenkant al beschadigd is zegt dit genoeg over hoe de persoon met elektronica omgaat (met inderdaad dus alle gevolgen daarvan aan de binnenkant).

Aan de andere kant stond er wel in de beschrijving dat het risico voor verzending naar de koper ging. Snap eigenlijk niet dat je voor zo'n bedrag niet verzekerd laat opsturen (correct me if Im wrong, heb niet alles gelezen maar in dat geval lijkt het mij vrij duidelijk dat de schade ontstaan is door PostNL).
Had geprobeerd om ''af te dingen'' maar hij wilde niet onder zijn vaste prijs, 450.

Hmm klopt. Ik met mn stomme kop maar denken dat het niet zo erg is. Heb zelf namelijk een laptop gehad die een stuk er uit had en bij iemand anders hetzelfde gezien. Kon geen kwaad, dacht ik.

Maar 2e hands spullen worden volgens mij niet vergoed door PostNL, als ze dat al doen.
poema schreef op woensdag 12 september 2018 @ 19:57:
He, toevallig. Verkoper is "ikuitenschede". Ook ooit eens wat van gekocht, wat een ellende was dat. Je hebt meer geluk met Marktplaats.
Echt? Wat was er bij jou aan de hand? Ik las enkel goeie reviews...
Pyramiden schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:10:
[...]

Ongetwijfeld is er ergens op het moederboard iets kapot, maar het is niet uit te sluiten of dat door de val komt of een andere oorzaak heeft.

Valschade, wat ik denk dat hier aan de hand is, moet je altijd verder zoeken dan wat je aan de buitenkant ziet. Die USB poorten zitten meestal namelijk vast op het moederboard, en als hij op die hoek gevallen is kan het best zo zijn de het moederboard zelf de klap op heeft gevangen, en er ergensanders op het board schade is ontstaan. Net als bijvoorbeeld de harde schijf, welke ongetwijfeld op een hele andere plek zit, maar welke toch vaak schade oplopen bij dit soort buitelingen.

En over de schuldvraag... Tja... Moeilijk... Zelf probeer ik het verlies altijd 50-50 te splitten als een tweedehands verkoop mis loopt. Je bent namelijk volledig afhankelijk van de coulance van de verkoper, aangezien je denk ik geen civiele zaak gaat starten of overgaat tot illegale methoden om je geld terug te krijgen.
Hmm...
Ja het klopt, het mobo kan daardoor kapot zijn gegaan. Maar wie heeft die beschadigingen gemaakt? Door de verkoper of diegene daarvoor?

Helaas wilde hij me maar 25% ofzo terugsturen als coulance.
poema schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:12:
Als je even op het internet zoekt zit de schade aan de kant waar de poorten aan het moederbord vastzitten, helaas niet op een sub-bordje. Die zit aan de andere kant.

Edit: heb je toevallig tijdens het installeren van prog's e.d. een usb stick gebruikt die je aan die kant erin had gestopt?
Nope geen USB sticks gebruikt, download liever al mijn programma's direct van de website. Ook geen andere peripherals, hoef hem niet als desktop te gebruiken. Puur om mee te nemen.
Mektheb schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:27:
Het is gewoon duidelijk de verkoper meer plichten heeft dan wat hij wil nakomen.

Je gelijk halen is echter nu een ander verhaal en vooral vervelend.

Heb je een rechtsbijstand ? Of eventueel je ouders ?:)
Mijn ouders willen wel helpen, wellicht het geld terugvorderen. Maar ik heb helemaal geen zin in een rechtszaak of wat dan ook, gaat me waarschijnlijk meer geld kosten dan het oplevert. En wat bedoel je met ouders? Ze hebben in gedachte een boze brief te sturen :?

Ik vond 450 ook wel wat, heb gewoon de prijs lager geprobeerd te krijgen. Wou de laptop zsm hebben ivm school. Nam gewoon aan dat die schade weinig kwaad kon. Dom 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poema
d22wth schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:35:
[...]

[...]

Echt? Wat was er bij jou aan de hand? Ik las enkel goeie reviews...

[...]
Had een lcdpaneel van 'm overgenomen. Met als extra een heldere plek erin. Voor de rest een erg lang verhaal waarin ook de reden dat ie geen negatieve feedback van mij kon krijgen. Heeft me iig veel gekost, dat geintje. *knip* Ik snap dat je er niet blij mee bent, maar je mag alsnog letten op je taalgebruik.

[ Voor 10% gewijzigd door Yorinn op 12-09-2018 21:44 ]

• d22wth

d22wth

Topicstarter
poema schreef op woensdag 12 september 2018 @ 21:07:
[...]

Had een lcdpaneel van 'm overgenomen. Met als extra een heldere plek erin. Voor de rest een erg lang verhaal waarin ook de reden dat ie geen negatieve feedback van mij kon krijgen. Heeft me iig veel gekost, dat x.
Ai dat is wel naaiend

• IkUitEnschede
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-04-2021
poema schreef op woensdag 12 september 2018 @ 21:07:
[...]

Had een lcdpaneel van 'm overgenomen. Met als extra een heldere plek erin. Voor de rest een erg lang verhaal waarin ook de reden dat ie geen negatieve feedback van mij kon krijgen. Heeft me iig veel gekost, dat geintje. ~[mbr]*knip* Ik snap dat je er niet blij mee bent, maar je mag alsnog letten op je taalgebruik.~[/]
Hey kerel. Jij ziet hier glashard te liegen en dat is aantoonbaar.
zie mijn react: Wijziging User Review Poema

Een hoop geld: 42,00 euro...….

Mijn aangedragen oplossing was om het geld te retourneren na ontvangst van het scherm

Vlak hierna krijg ik de melding dat het niet meer hoeft omdat JIJ het scherm kapot hebt gemaakt....
Dit roept bij mij enigszins gefronste wenkbrauwen op, want waarom mag ik het scherm niet bekijken en krijg ik m niet terug. Tevens staat er in de beoordeling dat hij het op eigen kosten moet terugsturen, dat is nimmer besproken. Een hele akelige manier van doen van deze "Tweaker"

Als jij hier interessant wilt lopen doen, prima, gebruik mij daar niet voor.
Sterker nog, oa jouw manier van doen heeft mij sceptisch gemaakt over zogenaamde klachten....

• IkUitEnschede
Even mijn kant van het verhaal.

Ik heb het even nagekeken.
3 juli heb ik de laptop gekocht via Marktplaat, maar de advertentie stond ook hier op Tweakers.
Misschien is dat na te kijken de de mod.

De laptop heeft ons de vakantie doorgeholpen en de laatste weken in Italie dienst gedfaan als vakantielaptop. Dit naar alle tevredenheid en zonder ook maar 1 BSOD.

De laptop is na onze vakantie te koop aangeboden en verkocht aan deze Tweaker. Voor het verzenden heb ik alle prive info eraf gehaald waaronder mijn Netflix account e.d. ook dit weer zonder ook maar 1 storing of BSOD

Direct hierna is hij zeer netjes ingepakt en opgestuurd naar de betreffende Tweaker.

Na de klachten van de Tweaker zijn wij overeengekomen dat de laptop retour zou komen zodat ik 'm eens kon bekijken. Dit alles zonder toezegging.

Ik heb de laptop teruggekregen zodat ik 'm kon bekijken en ik heb nog nooit zoiets gezien.
De laptop werd erg warm, de rubbertjes van het scherm waren eraf geweest of met een schroevendraaier ingedrukt en het scherm had een vage (kras)veeg links onderaan.

Ik ben normaliter niet echt moeilijk met het retour nemen van hardware.
maar dit klopt gewoon niet.
De laptop is 100% werkend weggegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 217290

@IkUitEnschede

De hoeveelheid verkopen die jij doet kunnen inmiddels al niet meer bestempeld worden als normaal particulier verkoop. De wet zal jou zien als een handelaar omdat een normale particulier niet handelt met als doel winst. Bij het aantal advertenties die jij hebt staan en de inhoud daarvan kan wel duidelijk gesteld worden dat het niet gaat om jouw eigen gebruikte spullen te verkopen maar dat hier duidelijk handel tussen zit.

Daardoor veranderd heel het verhaal want dan ben jij als verkoper in eens wel degelijk aansprakelijk voor diverse gevallen. Los van dat de hele situatie in dit topic wat raar verlopen is en er ik verder weinig touw aan vast kan knopen heb jij als verkoper nu bewijsplicht naar de koper dat het probleem niet eerder aanwezig was. Ook op tweedehands spullen zit gewoon garantie vanuit de wet gezien. Particulier -> Particulier is dat altijd een erg grijs gebied maar jouw handels activiteiten zijn niet langer als particulier aan te merken. Je praat nu over commercieel -> particulier.

De belastingdienst kan jou ook nog eens zomaar aanmerken als ondernemer waardoor je nog veel meer verplichtingen gaat krijgen. Handelen in tweedehands producten ligt veel complexer dan het lijkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 217290 op 13-09-2018 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IkUitEnschede
Anoniem: 217290 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:26:
@IkUitEnschede
Ik had eigenlijk besloten mij afzijdig te houden in dit verhaal.
Maar je gooit nu wel erg hard je eigen glazen in door wel openbaar te reageren op deze aantijgingen.
Omdat je eerder totaal niet hebt gereageerd.
??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IkUitEnschede
Anoniem: 217290 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:26:
@IkUitEnschede
Ik had eigenlijk besloten mij afzijdig te houden in dit verhaal.
Maar je gooit nu wel erg hard je eigen glazen in door wel openbaar te reageren op deze aantijgingen.
Omdat je eerder totaal niet hebt gereageerd.
Dus, ik moet eigenlijk niet reageren volgens jou.... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De verkoper negeert me als het ware, heb hem al op verschillende dagen berichten gestuurd (via Tweakers Berichten) maar hij reageert gewoon niet meer, hij laat niks van zich weten. Dit terwijl hij wel advertenties plaatst en recensies ontvangt.
Volgens mij gaf TS duidelijk aan je meerdere berichten gestuurd te hebben zonder reactie te krijgen.
Daarnaast kom je in ene in de lucht op het moment dat een tweede tweaker zich meld met problemen waar je in dit topic wel direct op reageert. Mijn bericht was geschreven voordat je je tweede reactie stuurde.

En ik gaf aan dat ik juist omdat je nu wel reageerde op de tweede aantijging had besloten om mijn reactie te schrijven.

Je had veel onduidelijkheid weg kunnen halen door gewoon te reageren in het begin naar TS en mogelijk heb je dit topic niet eerder gezien of gelinkt maar je timing was een beetje ongelukkig wat betreft dat je in ene wel in de lucht komt op de tweede aantijging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 217290 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:47:
[...]

Volgens mij gaf TS duidelijk aan je meerdere berichten gestuurd te hebben zonder reactie te krijgen.
Daarnaast kom je in ene in de lucht op het moment dat een tweede tweaker zich meld met problemen waar je in dit topic wel direct op reageert. Mijn bericht was geschreven voordat je je tweede reactie stuurde.

En ik gaf aan dat ik juist omdat je nu wel reageerde op de tweede aantijging had besloten om mijn reactie te schrijven.

Je had veel onduidelijkheid weg kunnen halen door gewoon te reageren in het begin naar TS en mogelijk heb je dit topic niet eerder gezien of gelinkt maar je timing was een beetje ongelukkig wat betreft dat je in ene wel in de lucht komt op de tweede aantijging.
Ik denk dat het beter is als je terug gaat naar afzijdig houden, TS heeft weldegelijk antwoord gehad van IkUitEnschede en dat ook aangegeven hier in het topic. Enkel niet met het gewenste resultaat (geld terug)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IkUitEnschede
Anoniem: 217290 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:47:
[...]

Dit slaat echt nergens op, het gesprek naar TS is altijd open geweest.
Niet zomaar wat roepen. Zou je sieren als je zo'n reactie weghaalt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Ik heb mijn eerste reactie iets aangepast daar dat jouw tweede bericht heeft gekruist. Maar mijn reactie is duidelijk inhoudelijk opgezet over de rechten en plichten wat ook floppus al eerder had aangegeven. Ook is er duidelijk in de berichten van ts vermeld dat hij dit topic is begonnen omdat die geen reactie meer van jou kreeg. Dus daar is duidelijk het nodige mis gegaan in de communicatie. Jouw eerste reactie op een openbare aantijging van een totaal andere zaak is dan ook niet erg gelukkig geweest. Pas nadat ik mijn bericht had geplaatst kwam jouw tweede bericht naar boven die heb ik dus toen nog niet kunnen zien.

Maar laten we terugvallen op het inhoudelijke en niet op de fouten in communicatie of misbegrip.

Het is leuk dat je een mooi handeltje hebt ij tweedehands artikelen op tweakers echter kun je duidelijk stellen dat dit geen normaal particulier verkoop meer betreft maar dat er duidelijk een echte handel is ontstaan met oog op winst. Daarmee heb je jezelf in de situatie gezet dat je als ondernemer aan te merken bent. Als ondernemer heb je nu eenmaal veel meer plichten en regels. Onder andere de wkoa en heb je te voldoen aan diverse andere regelgeving.

Dat dit als hobby uit de hand gelopen is dat zal ook niemand direct ontkennen. Want dat is vaak de praktijk maar helaas heb je daar de wet niet in mee. Die maakt daar geen uitzondering op. Te zien aan de score op tweakers doe je het voor de rest gewoon goed alleen zul je wel serieuzer moeten gaan kijken naar de wkoa en garanties. Dat je nu met deze laptop met de neus op de feiten gedrukt wordt kan natuurlijk een keer gebeuren en met meer dan 300 verkopen per jaar is het ook een kwestie van tijd dat er eens wat fout kan gaan. Nu zal je niet direct honderden euro's winst maken dus dan doen dit soort dingen pijn. De grote vraag nu is wat is de echte oorzaak van dat de laptop niet meer werkt.

Je geeft zelf aan dat die werkend weg gegaan is. De schade aan de laptop is helaas wel in jouw nadeel ook omdat je aangegeven hebt dat de laptop gewoon goed functioneert ondanks de schade.

Nu komt alleen het lastige als verkoper (ondernemer) moet je kunnen aantonen dat de laptop niet meer werkt doordat de koper er iets mee heeft gedaan. Je gaf zelf wel aan een kras te zien op het scherm en deuken in de rubbers maar kun je daarmee hard onderbouwen dat te zelf schade heeft veroorzaakt.

Zoals je begrijpt is het leven van een ondernemer soms best een uitdaging. Dat is ook de reden dat veel zaken met de klant opgelost worden en echt niet altijd volgens de letter van de wet. Vaak is het onderling goed oplossen het belangrijkste zeker omdat negatieve zaken altijd 50x langer blijven hangen dan positieve.

Wat voor jullie de beste oplossing is kan ik geen uitspraak in doen. Maar je verschuilen achter verzending is risico van de koper zal je helaas niet lukken. Zelfs particulier lukt dat eigenlijk al niet. Echter zal niemand meteen naar de politie stappen om aangifte te doen en zal de politie op een melding ook echt geen actie uitzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IkUitEnschede
Ik zie niet in waarom de schade aan de laptop in mijn nadeel werkt.
Het is geen valschade, maar een stootschade, de USB poort heeft zelfs geen enkele schade en deed het gewoon.
Dit is duidelijk aangegeven en daarbij ook duidelijk dat dit geen effect had op de werking.
De laptop heeft het de maanden, tot het moment dat hij bij TS kwam probleemloos gedaan.

Om 15.55 krijg ik de melding dat de laptop aangekomen is en om half negen krijg ik de melding van random crashes en om 21.00 dat hij alleen nog maar een zwart scherm kent.

Ik weet niet wat er in tussentijd gebeurd is met de laptop, zeg niet dat het zo is, maar een verkeerde adapter aansluiten is bv snel gedaan. Dat is ook altijd de de reden dat mensen het hier mogen ophalen en het werkend kunnen zien/testen onder het genot van een bak koffie.

Ik heb er moeite mee om het geld terug te storten omdat de laptop tot aan het verzenden intensief is gebruikt zonder ook maar 1 probleem. De laptop was goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Laat TS de laptop terug sturen en geeft hem het geld terug?! Dat is de conclusie van het verhaal, want je bent niet meer een particuliere verkoper die incidenteel tweedehands goederen verkoopt.

Maar je handelt puur met oog voor winst: normaal hoor je dan bij de kamer van koophandel in te schrijven, of je inkomsten in iedere geval bij de belastingdienst opgeven. Dat TS niet zo slim geweest is om een beschadigde laptop te kopen, is nu echt een wijze les voor hem!

Al vind ik het ook niet goed dat TS zelf dat ding een beetje uit elkaar ligt te schroeven: daar zou een normale winkel nooit akkoord mee gaan, daarom plaatsen fabrikanten van die leuke seals :+

Voor de rest laat dit ook de risico's van tweedehands kopen zien en als het inderdaad pure particuliere verkoop was geweest, dan zou het normaalgesproken ook garantie tot de deur zijn. Of de koper moet er zin in hebben om een particuliere verkoper voor de rechter te slepen.

Ohja wellicht een leuke zaak voor de rijdende rechter: een geschil over een tweedehands laptop, lijkt mij wel leuke entertainment voor op de Nederlandse televisie. Is eens wat anders dan een burenruzie B)

• d22wth

d22wth

Topicstarter
Ik heb @IkUitEnschede al aangegeven dat die kras en "deuken" in het rubber waarschijnlijk zijn gekomen doordat ik de laptop nog eens grondig heb schoongemaakt, gewoon op het plastic een doekje eroverheen gehaald met daarop Schermreiniger. Dat zou geen kwaad moeten hebben gedaan.

Ik heb hem op 4e, 6e, 8e en 11e een reactie via berichten gestuurd en hij reageert pas de 12e terug. Ik hem netjes een bericht teruggestuurd op de 12e (vlak na zijn reactie) en vandaag pas reageert ie hier op het topic terug.

@Anoniem: 217290 en @Anoniem: 472287 bedankt voor jullie berichten. Het klopt dat ik na een tijdje pas reactie terug gehad heb.

@Anoniem: 1068241 ik aangegeven dat ik niet eens het hele bedrag terug hoef maar dat ik met 50% al tevreden ben.

Pff wou zeker niet dat het zo uit de hand zou lopen... (Vind ik)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:53
Ik zou niet weten waarom je met 50% akkoord zou moeten gaan. @IkUitEnschede is een zakelijke verkoper en heeft dus verplichtingen ten aanzien van de laptop. Dat de laptop het tot het moment van verkoop fantastisch heeft gedaan is niet relevant. Binnen een paar uur na ontvangst is de machine ermee opgehouden en @IkUitEnschede heeft nog op geen enkele manier aangetoond dat dat de schuld van TS zou zijn.

De laptop is dus gewoon non-conform. Je mag immers van zo'n laptop verwachten dat hij langer dan een paar uur mee gaat.

Dus, @IkUitEnschede, neem gewoon je verantwoordelijkheid en neem de laptop terug. Als je dit niet wilt, zul je moeten aantonen dat TS het probleem zelf veroorzaakt heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

d22wth schreef op donderdag 13 september 2018 @ 10:30:
Ik heb @IkUitEnschede al aangegeven dat die kras en "deuken" in het rubber waarschijnlijk zijn gekomen doordat ik de laptop nog eens grondig heb schoongemaakt, gewoon op het plastic een doekje eroverheen gehaald met daarop Schermreiniger. Dat zou geen kwaad moeten hebben gedaan.
Laat ik voorop stellen dat ik niemand het gezeur gun, dit topic staat al vol met aannames en blamages aan het adres van beide heren.

Ik vind dit echter wel een intressant puntje. MOCHT het tot een rechtzaak komen (zie ik niet gebeuren gezien het verloop van dit topic), dan is schoonmaken met vloeistof op een laptop wel een dingetje.

Was dat voordat ie stopte met werken, of erna? Ik zou denken ervoor, een kapotte laptop maak je niet zo snel schoon.

Dit kan wat mij betreft beide kanten op gaan. Lastige zaak die denk ik het makkelijkst opgelost kan worden als er van beide kanten wat water bij de wijn wordt gedaan. Kan me best voorstellen dat de verkoper dan de laptop wilt houden, want anders heeft hij niks. En als hij hem terug wilt, heb jij niks.

Waar die gouden tussenweg dan ligt daar moeten jullie dan uitkomen samen.

@iedereen die hier zegt dat het zakelijke verkoop is, dat is makkelijk gezegd maar nog niet met zekerheid aangetoont. De laptop is prive meerdere maanden gebruikt. Wat de TS buitenom deze verkoop doet is nog geen vaststaand bewijs van zakelijke verkoop van dit object.

Daarnaast kan het ook best zijn dat de inkomsten van die overige verkopen bij de belastingdienst aangegeven worden als overige inkomsten. Maar hier in dit topic wordt hij al beticht van om de BD heen werken.

Als alle aannames even weggelaten worden, wordt het een andere zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
https://www.iexgeld.nl/Ar...ts-Zover-kun-je-gaan.aspx

Staat vrij duidelijk uitgelegd wanneer je ondernemer bent of niet.
Ik val al gelijk over het eerste punt; Maakt u winst en zo ja, hoeveel? Als u nog alleen een kleine winst maakt of structureel verlies lijdt, dan heeft u volgens de fiscus geen onderneming.

Dit weten we niet en kan alleen de belastingdienst vast stellen, en dan kan het alsnog afgekeurd worden door een rechter.
Tot die tijd is de verkoper wie hij zelf wil zijn, en inderdaad gezien zijn V&A history en beroep zou het beide kanten op kunnen.
Maar om al vast te stellen dat de verkoper hoe dan ook ondernemer moet zijn is zonder verdere concrete informatie per definitie onjuist, of mis ik iets?

In vino veritas, in aqua sanitas

• d22wth

d22wth

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 10:41:
[...]

Laat ik voorop stellen dat ik niemand het gezeur gun, dit topic staat al vol met aannames en blamages aan het adres van beide heren.

Ik vind dit echter wel een intressant puntje. MOCHT het tot een rechtzaak komen (zie ik niet gebeuren gezien het verloop van dit topic), dan is schoonmaken met vloeistof op een laptop wel een dingetje.

Was dat voordat ie stopte met werken, of erna? Ik zou denken ervoor, een kapotte laptop maak je niet zo snel schoon.

Dit kan wat mij betreft beide kanten op gaan. Lastige zaak die denk ik het makkelijkst opgelost kan worden als er van beide kanten wat water bij de wijn wordt gedaan. Kan me best voorstellen dat de verkoper dan de laptop wilt houden, want anders heeft hij niks. En als hij hem terug wilt, heb jij niks.

@iedereen die hier zegt dat het zakelijke verkoop is, dat is makkelijk gezegd maar nog niet met zekerheid aangetoont. De laptop is prive meerdere maanden gebruikt. Wat de TS buitenom deze verkoop doet is nog geen vaststaand bewijs van zakelijke verkoop van dit object.

Daarnaast kan het ook best zijn dat de inkomsten van die overige verkopen bij de belastingdienst aangegeven worden als overige inkomsten. Maar hier in dit topic wordt hij al beticht van om de BD heen werken.

Ik heb enkel de bovenkant van de laptop (plastic rondom het toetsenbord) schoongemaakt, dit was al na de bsods, puur omdat ik niks te doen had (duurde lang voordat je pas de bios inkomt etc). Ik heb ook geen ervaring met reparatie van onderdelen, en dan zeker ook geen LCD/LED schermen van laptops. Ik ben kundig met onderdelen maar het vervangen van laptop onderdelen gaat mij en stapje te ver.

[ Voor 5% gewijzigd door d22wth op 13-09-2018 11:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-06 19:30
Dat de verkoper vaker dingen verkoopt betekent nog niet dat hij dit als ondernemer aanbiedt. Immers, als je het product bekijkt dat zal je zien dat de nieuwprijs rond de 1000 euro is geweest. 450 euro is dus flink onder de nieuwprijs, waarbij je er dus wel vanuit kan gaan dat de laptop gebruikt is, tweedehands dus. Als dat inderdaad eigen gebruik is geweest (en dus niet doorverkoop van een tweedehands laptop), dan zou ik dat als particuliere verkoop bestempelen, ondanks dat de verkoper vaker producten verkoopt (met of zonder winstoogmerk). Als een autoverkoper zijn eigen auto op marktplaats zet dan gelden daar andere regels voor dan als hij zijn auto via zijn bedrijf (garage) zou verkopen. Ik vind dan ook dat je dit case-by-case moet bekijken, en in dit geval denk ik dat dit om particuliere verkoop gaat.

Op de V&A pagina staat een foto die de beschadiging aan de port duidelijk laat zien. Het beste zou zijn als het ook even in de tekst genoemd zou worden, maar dat terzijde. Dat heeft de koper kunnen zien en heeft toch besloten om tot koop over te gaan en het laten verzenden, ondanks dat de verkoper de voorkeur had bij ophalen zodat er geen onenigheid zou onstaan over de beschadiging en werking van de laptop. De koper heeft aangegeven dat de laptop erg goed beschermt was in de doos, dat heeft de verkoper waarschijnlijk gedaan om meer schade tijdens transport te voorkomen.

De laptop heeft gewerkt na ontvangst maar begon vrij snel kuren te vertonen die uiteindelijk tot een defect product hebben geleid. Dat is zeer spijtig, maar dat klinkt alsof de koper gewoon pech heeft gehad. Dat kan natuurlijk gebeuren, de laptop is waarschijnlijk al een tijdje gebruikt (staat sinds eind 2015 in de pricewatch). De schade kan hier iets mee te maken hebben, maar dat hoeft niet zo te zijn.

Er is toen contact geweest tussen koper en verkoper waarin de verkoper heeft aangeboden om er naar te kijken, waar de koper mee akkoord is gegaan. Na ontvangst heeft de verkoper geconcludeerd dat de laptop inderdaad defect is en aangeboden om de laptop terug te sturen zodat de koper er nog wat aan kon sleutelen, of een bedrag coulance (ik heb niks gelezen over hoe hoog dit bedrag was, was dit een redelijk bedrag of wisselgeld? Dat verandert het namelijk nogal) over te maken aan de koper. De koper heeft toen besloten om de laptop toch weer terug te nemen.

Vervolgens probeert de koper alsnog geld terug te krijgen van de verkoper, ondanks dat dit al geboden is, maar hier niet voor gekozen is. Ik begrijp dat de verkoper hier terughoudend in is.
Mijn mening is dat het de verkoper zou sieren om in ieder geval mee te betalen (50/50) met de behandelingskosten van ASUS, maar dat hij niet verplicht is om het volledige aankoopbedrag terug te storten, evenals eventuele reparatiekosten volledig op zich te nemen.

Koper heeft een risico genomen en soms loopt dat niet goed af. Shit happens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ionicawa schreef op donderdag 13 september 2018 @ 12:05:
Dat de verkoper vaker dingen verkoopt betekent nog niet dat hij dit als ondernemer aanbiedt. Immers, als je het product bekijkt dat zal je zien dat de nieuwprijs rond de 1000 euro is geweest. 450 euro is dus flink onder de nieuwprijs, waarbij je er dus wel vanuit kan gaan dat de laptop gebruikt is, tweedehands dus. Als dat inderdaad eigen gebruik is geweest (en dus niet doorverkoop van een tweedehands laptop), dan zou ik dat als particuliere verkoop bestempelen, ondanks dat de verkoper vaker producten verkoopt (met of zonder winstoogmerk). Als een autoverkoper zijn eigen auto op marktplaats zet dan gelden daar andere regels voor dan als hij zijn auto via zijn bedrijf (garage) zou verkopen. Ik vind dan ook dat je dit case-by-case moet bekijken, en in dit geval denk ik dat dit om particuliere verkoop gaat.
De oorsprong van de inventaris is niet van belang voor het oordeel of er als ondernemer wordt gehandeld. Je kunt als ondernemer niet case-by-case bepalen of iets een particuliere verkoop is of niet. Ook kun je als ondernemer het verzendrisico niet verleggen naar de consument. Zoals @Anoniem: 27535 aangeeft, als @IkUitEnschede inderdaad als ondernemer moet worden aangemerkt (en daar heeft het alle schijn van), dan moet hij een conform product leveren, dat lijkt hier niet gebeurd te zijn. De door hem geconstateerde schade kan ook bij transport zijn ontstaan, en laat dat nu net zijn eigen verantwoordelijkheid zijn. Kortom, @IkUitEnschede moet zorgen voor een werkende laptop of de volledige aankoop vergoeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

FirePuma142 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 12:29:
[...]

De oorsprong van de inventaris is niet van belang voor het oordeel of er als ondernemer wordt gehandeld. Je kunt als ondernemer niet case-by-case bepalen of iets een particuliere verkoop is of niet. Ook kun je als ondernemer het verzendrisico niet verleggen naar de consument. Zoals @Anoniem: 27535 aangeeft, als @IkUitEnschede inderdaad als ondernemer moet worden aangemerkt (en daar heeft het alle schijn van), dan moet hij een conform product leveren, dat lijkt hier niet gebeurd te zijn. De door hem geconstateerde schade kan ook bij transport zijn ontstaan, en laat dat nu net zijn eigen verantwoordelijkheid zijn. Kortom, @IkUitEnschede moet zorgen voor een werkende laptop of de volledige aankoop vergoeden.
Zullen we dat aan de rechter overlaten?

Als een autohandelaar zijn prive auto verkoopt wordt het niet ineens een zakelijke transactie. Waarom dat met een laptop anders zou zijn is mij niet duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Hier kom je echt niet mee weg. Als deze autoverkoper zijn normale handelauto's óók via MP verkoopt dan moet je wel heel erg goed kunnen bewijzen dat dit toevallig géén zakelijke verkoop was.

Ook hierbij, heeft de verkoper alleen tijdens de vakantie even een product gebruikt maar dat maakt het daarna niet direct een privΓ© verkoop. Terug naar de autoverkoper, deze zou dan elke maand in een andere auto kunnen gaan rijden waarna hij zich bij de verkoop volledig aan alle plichten kan onttrekken.

Zo werkt het gewoon niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Anoniem: 472287 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 12:35:
[...]

Zullen we dat aan de rechter overlaten?

Als een autohandelaar zijn prive auto verkoopt wordt het niet ineens een zakelijke transactie. Waarom dat met een laptop anders zou zijn is mij niet duidelijk.
Een rechter? Waar is die voor nodig?

Als de autohandelaar via hetzelfde verkoopkanaal als zijn andere waren zijn privΓ©bezit verkoopt is er geen onderscheid voor de consument. Daar heb je consignatie voor, of een ander kanaal. Anders gezegd, als ik een TV koop bij de plaatselijke Expert, en ik kom er achter dat ik geen garantie heb omdat toevallig de TV van de eerste verkoper er als privΓ©bezit in de verkoop stond, is dat niet mijn probleem als consument.

Wat @emnich zegt dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-06 22:43
Sorry, maar als ik dit topic zo lees wordt maar nogmaals bevestigt waarom ik 0 dingen verkoop op Tweakers V&A. De koper is altijd het zielige slachtoffer, de verkoper is altijd een duivelse dictator die alles belazert.

Koper? Wordt op zijn bolle ogen vertrouwd, alle berichten zijn 100% waar zonder enige vorm van bewijzen en onderbouwing.
Verkoper? Wordt totaal niet vertrouwd, daar is het "ja, je zal wel liegen, je bent gewoon een vuile handelaar. Hoe durf je!" zonder enige vorm van bewijzen en onderbouwing.

Als mensen nou eens een keer stoppen met Emoties te posten en focussen op 1 heel simpel concept;

Objectieve data!

TS Koopt een laptop met schade.

Doet het goed volgens de verkoper (bewijs? Geen)
Gaat bij TS kapot (bewijs? Zelf aangegeven dat alles werkte, maar opeens stopte met werken. Vanuit het niets)
TS geeft aan de laptop hardware matig te hebben verstiert (Te hard schoongemaakt)
Verkoper geeft aan duidelijke communicatie te hebben (bewijs? Geen)
Koper geeft aan dat er geen communicatie is (Bewijs? Geen)

Dus nee.. veel roepen, veel onderbuik gevoelenes, maar 0 bewijs en alleen maar het standaard "verkopers zijn de duivel!!!"

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@corset volgens mij wordt er nergens gezegd dat verkoper de duivel zou zijn maar het heeft er alle schijn van dat verkoper een professionele verkoper is (althans, geen consument die z'n zelf gebruikte spulletjes verkoopt) en dat brengt nu eenmaal meer plichten met zich mee.

Dat is misschien niet heel fijn voor de verkoper maar zo werkt het (gelukkig) wel in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
emnich schreef op donderdag 13 september 2018 @ 12:49:
@corset volgens mij wordt er nergens gezegd dat verkoper de duivel zou zijn maar het heeft er alle schijn van dat verkoper een professionele verkoper is (althans, geen consument die z'n zelf gebruikte spulletjes verkoopt) en dat brengt nu eenmaal meer plichten met zich mee.

Dat is misschien niet heel fijn voor de verkoper maar zo werkt het (gelukkig) wel in Nederland.
Inderdaad, schijn. Maar waar is bewijs? Er wordt nu geclaimed dat alles zo is zonder iets van objectieve data.

Maar goed, het is een onzinnige discussie

TS had 100x beter moeten opletten
Verkoper heeft werkende laptop afgeleverd
TS probeert nu opeens alle schuld op de verkoper af te schuiven.
TS is zelf ook fout

zo zie ik het :)

[ Voor 16% gewijzigd door corset op 13-09-2018 12:52 ]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• d22wth

d22wth

Topicstarter
corset schreef op donderdag 13 september 2018 @ 12:44:
Sorry, maar als ik dit topic zo lees wordt maar nogmaals bevestigt waarom ik 0 dingen verkoop op Tweakers V&A. De koper is altijd het zielige slachtoffer, de verkoper is altijd een duivelse dictator die alles belazert.

Koper? Wordt op zijn bolle ogen vertrouwd, alle berichten zijn 100% waar zonder enige vorm van bewijzen en onderbouwing.
Verkoper? Wordt totaal niet vertrouwd, daar is het "ja, je zal wel liegen, je bent gewoon een vuile handelaar. Hoe durf je!" zonder enige vorm van bewijzen en onderbouwing.

Als mensen nou eens een keer stoppen met Emoties te posten en focussen op 1 heel simpel concept;

Objectieve data!

Gaat bij TS kapot (bewijs? Zelf aangegeven dat alles werkte, maar opeens stopte met werken. Vanuit het niets)
TS geeft aan de laptop hardware matig te hebben verstiert (Te hard schoongemaakt)

Dus nee.. veel roepen, veel onderbuik gevoelenes, maar 0 bewijs en alleen maar het standaard "verkopers zijn de duivel!!!"
Ik kan je bewijs geven van geen communicatie. Ik heb niks versiert, zeker niet zoals jij het omschrijft. Ik heb heel rustig enkel de het plastic rondom het keyboard schoongeveegd en dan wordt ik ervan beschuldigd dat ik die rubberen afdekplaatjes heb "ingedrukt?" En dat er een "veeg" zat op het scherm? Wat zou dat er ook trouwens met die bsods te maken hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
d22wth schreef op donderdag 13 september 2018 @ 12:52:
[...]

Ik kan je bewijs geven van geen communicatie. Ik heb niks versiert, zeker niet zoals jij het omschrijft. Ik heb heel rustig enkel de het plastic rondom het keyboard schoongeveegd en dan wordt ik ervan beschuldigd dat ik die rubberen afdekplaatjes heb "ingedrukt?" En dat er een "veeg" zat op het scherm? Wat zou dat er ook trouwens met die bsods te maken hebben?
Nogmaals, kan jij 100% aannemelijk maken dat de BSOD's door de verkoper komen? Dat alles al kapot was toen jij hem binnen kreeg?

Ik snap dat de verkoper deze plicht heeft, maar van jou kant mis ik deze bewijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

corset schreef op donderdag 13 september 2018 @ 12:51:
[...]

Inderdaad, schijn. Maar waar is bewijs? Er wordt nu geclaimed dat alles zo is zonder iets van objectieve data.

TS is zelf ook fout

659 advertenties waarvan 25 actief. Hij is net 2 jaar lid dus dat zijn gemiddeld meer dan 2 advertenties per werkdag, sorry maar zo veel laptops, coolers, CPU's en volledige systemen gebruikt niemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
heb het zelf ook eens gehad.. iets verkocht, ook met schade.. hier werkte t nog prima, echter bij de koper thuis ineens niet meer.. enfin gewoon centen terug (- een deel want de koper kon er nog wel wat onderdelen uit gebruiken) en de kous daar mee af :)

en dat was een afhaler...

dus geen pakketdienst om de schuld te geven... matig inpakwerk.. of verzin het..
denk dat t gewoon een stukje domme pech was..

[ Voor 23% gewijzigd door SMSfreakie op 13-09-2018 12:59 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IkUitEnschede
d22wth schreef op donderdag 13 september 2018 @ 12:52:
[...]

Geen communicatie...

111 berichten over en weer is geen communicatie?
De laatste berichten waren dat jij mij op de hoogte zou houden etc, pas de 11e vraag jij mij iets en dat word op de 12 beantwoord. Dus ik denk dat je hier aantoonbaar mis zit.

Ik beschuldig helemaal niemand, maar heb jou aangegeven in welke staat ik de laptop terugkreeg, ingedrukte rubbers van het scherm en een krasveeg over het scherm.
Beide euvels waren niet aanwezig. Dit kan domme pech zijn, maar kan ook duiden op het openmaken van de laptop, ik ben er niet bij geweest.

Ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met dit moddergooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IkUitEnschede
Ik wil rustig een voorstel doen, maar de aannames zijn te gek voor woorden.

De laptop werkte uitstekend en is binnen een dag dood....... kom op jongens.

Iemand zou dus gerust een laptop kunnen kopen, ding uit elkaar en in elkaar zetten en dan claimen dat het niet werkt. Hiermee zeg ik niet dat dat in dit geval is gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

IkUitEnschede schreef op donderdag 13 september 2018 @ 13:03:

Iemand zou dus gerust een laptop kunnen kopen, ding uit elkaar en in elkaar zetten en dan claimen dat het niet werkt. Hiermee zeg ik niet dat dat in dit geval is gebeurd.
Je kan de post precies omkeren en juist komen op een malafide verkoper. Niemand is er bij geweest en dan moet je het doen met de juridische werkelijkheid en de regels die we hebben. En die stellen inderdaad dat als je commercieel handelt (wat jij overduidelijk doet) er meer rechten gaan spelen dan alleen maar "gister deed hij het gewoon, zak in de stront, doei!". Maar het lijkt alsof je vooral de lusten wil van je handelsvolume maar niet de plichten die erbij horen wil accepteren.
corset schreef op donderdag 13 september 2018 @ 12:51:
[...]

TS is zelf ook fout

Je strooit met termen als 'objectieve' data, maar vervolgens veronderstel je net zo hard dat de laptop nog prima werkte, dat is natuurlijk net zo goed een aanname.
corset schreef op donderdag 13 september 2018 @ 12:56:
[...]

Nogmaals, kan jij 100% aannemelijk maken dat de BSOD's door de verkoper komen? Dat alles al kapot was toen jij hem binnen kreeg?

Ik snap dat de verkoper deze plicht heeft, maar van jou kant mis ik deze bewijzen.
Die bewijslast ligt niet op die manier bij de koper bij een verkoop. Je mag in redelijkheid aannemen dat een laptop die als werkend verkocht wordt niet opeens out of the blue (letterlijk) kuren gaat geven. Het is niet een heel ander scenario dan wanneer TS bij een 'echte' winkel iets had gekocht. Dan wordt er ook niet verwacht dat een consument een heel onderzoek gaat instellen bij dag 3 van de aankoop. Nee dan is het aannemelijk dat het defect al bij aankoop aanwezig was ( < 6 maanden).

Dat de laptop in ieder geval cosmetische schade heeft betekent niet dat non-conformiteit omtrent de werking niet meer kan bestaan. De laptop functioneert niet zoals aangeprezen.

[ Voor 46% gewijzigd door MsG op 13-09-2018 13:19 ]

• d22wth

d22wth

Topicstarter
hjkv schreef op donderdag 13 september 2018 @ 10:38:
Ik zou niet weten waarom je met 50% akkoord zou moeten gaan. @IkUitEnschede is een zakelijke verkoper en heeft dus verplichtingen ten aanzien van de laptop. Dat de laptop het tot het moment van verkoop fantastisch heeft gedaan is niet relevant. Binnen een paar uur na ontvangst is de machine ermee opgehouden en @IkUitEnschede heeft nog op geen enkele manier aangetoond dat dat de schuld van TS zou zijn.

De laptop is dus gewoon non-conform. Je mag immers van zo'n laptop verwachten dat hij langer dan een paar uur mee gaat.

Dus, @IkUitEnschede, neem gewoon je verantwoordelijkheid en neem de laptop terug. Als je dit niet wilt, zul je moeten aantonen dat TS het probleem zelf veroorzaakt heeft.
Ik nam ook wel aan dat hij het langer dan dat kon volhouden. Tussen de tijd van 15:55 en 21:00+ was ik trouwens naar sport toe. (van 17:00 tot 18:00) Pas daarna heb ik tijd gehad om te eten en om te kleden waarna ik aan de laptop ben toegekomen.
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 10:41:
[...]

Ik heb ook helemaal geen zin in een rechtszaak en dat gun ik de verkoper ook zeker niet.

Ik wil graag tot een oplossing komen.

Op de V&A pagina staat een foto die de beschadiging aan de port duidelijk laat zien. Het beste zou zijn als het ook even in de tekst genoemd zou worden, maar dat terzijde. Dat heeft de koper kunnen zien en heeft toch besloten om tot koop over te gaan en het laten verzenden, ondanks dat de verkoper de voorkeur had bij ophalen zodat er geen onenigheid zou ontstaan over de beschadiging en werking van de laptop. De koper heeft aangegeven dat de laptop erg goed beschermt was in de doos, dat heeft de verkoper waarschijnlijk gedaan om meer schade tijdens transport te voorkomen.

De laptop heeft gewerkt na ontvangst maar begon vrij snel kuren te vertonen die uiteindelijk tot een defect product hebben geleid. Dat is zeer spijtig, maar dat klinkt alsof de koper gewoon pech heeft gehad. Dat kan natuurlijk gebeuren, de laptop is waarschijnlijk al een tijdje gebruikt (staat sinds eind 2015 in de pricewatch). De schade kan hier iets mee te maken hebben, maar dat hoeft niet zo te zijn.

Er is toen contact geweest tussen koper en verkoper waarin de verkoper heeft aangeboden om er naar te kijken, waar de koper mee akkoord is gegaan. Na ontvangst heeft de verkoper geconcludeerd dat de laptop inderdaad defect is en aangeboden om de laptop terug te sturen zodat de koper er nog wat aan kon sleutelen, of een bedrag coulance (ik heb niks gelezen over hoe hoog dit bedrag was, was dit een redelijk bedrag of wisselgeld? Dat verandert het namelijk nogal) over te maken aan de koper. De koper heeft toen besloten om de laptop toch weer terug te nemen.

Vervolgens probeert de koper alsnog geld terug te krijgen van de verkoper, ondanks dat dit al geboden is, maar hier niet voor gekozen is. Ik begrijp dat de verkoper hier terughoudend in is.
Mijn mening is dat het de verkoper zou sieren om in ieder geval mee te betalen (50/50) met de behandelingskosten van ASUS, maar dat hij niet verplicht is om het volledige aankoopbedrag terug te storten, evenals eventuele reparatiekosten volledig op zich te nemen.

Koper heeft een risico genomen en soms loopt dat niet goed af. Shit happens.
Hij heeft hem wellicht voor een goedkopere prijs van een Marktplaats advertentie gekocht en iets duurder aan mij doorverkocht, dat weten we nooit zeker. De ad stond ook op Tweakers, dan kunnen we dat controleren.

Ik heb al aangeboden de reparatiekosten te splitten. Enkel heb ik daar geen ervaringen mee qua kosten en hoeveel tijd dat in beslag gaat nemen.
corset schreef op donderdag 13 september 2018 @ 12:44:

Objectieve data!

Ik speel zeker geen ''zielig slachtoffertje''. Ik heb geen bakken met geld hier staan he, snap je? Vandaar dat ik van jullie wou horen, jullie invalshoeken.
SMSfreakie schreef op donderdag 13 september 2018 @ 12:57:
heb het zelf ook eens gehad.. iets verkocht, ook met schade.. hier werkte t nog prima, echter bij de koper thuis ineens niet meer.. enfin gewoon centen terug (- een deel want de koper kon er nog wel wat onderdelen uit gebruiken) en de kous daar mee af :)

en dat was een afhaler...

dus geen pakketdienst om de schuld te geven... matig inpakwerk.. of verzin het..
denk dat t gewoon een stukje domme pech was..
Ok... Inderdaad domme pech :|
IkUitEnschede schreef op donderdag 13 september 2018 @ 13:01:
[...]

Geen communicatie...

111 berichten over en weer is geen communicatie?
De laatste berichten waren dat jij mij op de hoogte zou houden etc, pas de 11e vraag jij mij iets en dat word op de 12 beantwoord. Dus ik denk dat je hier aantoonbaar mis zit.

Ik beschuldig helemaal niemand, maar heb jou aangegeven in welke staat ik de laptop terugkreeg, ingedrukte rubbers van het scherm en een krasveeg over het scherm.
Beide euvels waren niet aanwezig. Dit kan domme pech zijn, maar kan ook duiden op het openmaken van de laptop, ik ben er niet bij geweest.

Ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met dit moddergooien.
Ik heb hem al een bericht gestuurd. Was een beetje in de verkeerde context gebruikt. We hebben veel contact gehad, hij me geprobeerd te helpen (eventueel dus langs te sturen, dit gedaan.)

Ik had een berichtje terugverwacht, ik had het misschien duidelijker moeten aangeven. kan gebeuren.
Ik had de 6e een vraag gestuurd, de rest waren geen vragen, heeft hij gelijk in. Maar dat is mijn punt ook niet echt.
IkUitEnschede schreef op donderdag 13 september 2018 @ 13:03:

Daar heb ik ook helemaal de tijd niet voor. Tevens kun je het Serialnumber gewoon in de BIOS controleren, dus als ik dat zomaar had gedaan is het te controleren.

We hebben nu afgesproken dat @IkUitEnschede mij 125 euro terugstuurt en dat ik de laptop kan houden. Natuurlijk zou ik het ram geheugen / SSD en HDD nog kunnen verkopen, als dat nog iets oplevert.

Ik vind het iig netjes dat hij me nog iets van coulance terug biedt _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

d22wth schreef op donderdag 13 september 2018 @ 13:15:
[...]

Ik nam ook wel aan dat hij het langer dan dat kon volhouden. Tussen de tijd van 15:55 en 21:00+ was ik trouwens naar sport toe. (van 17:00 tot 18:00) Pas daarna heb ik tijd gehad om te eten en om te kleden waarna ik aan de laptop ben toegekomen.

[...]

Ik heb ook helemaal geen zin in een rechtszaak en dat gun ik de verkoper ook zeker niet.

Ik wil graag tot een oplossing komen.

[...]

Hij heeft hem wellicht voor een goedkopere prijs van een Marktplaats advertentie gekocht en iets duurder aan mij doorverkocht, dat weten we nooit zeker. De ad stond ook op Tweakers, dan kunnen we dat controleren.

Ik heb al aangeboden de reparatiekosten te splitten. Enkel heb ik daar geen ervaringen mee qua kosten en hoeveel tijd dat in beslag gaat nemen.

[...]

Ik speel zeker geen ''zielig slachtoffertje''. Ik heb geen bakken met geld hier staan he, snap je? Vandaar dat ik van jullie wou horen, jullie invalshoeken.

[...]

Ok... Inderdaad domme pech :|

[...]

Ik heb hem al een bericht gestuurd. Was een beetje in de verkeerde context gebruikt. We hebben veel contact gehad, hij me geprobeerd te helpen (eventueel dus langs te sturen, dit gedaan.)

Ik had een berichtje terugverwacht, ik had het misschien duidelijker moeten aangeven. kan gebeuren.
Ik had de 6e een vraag gestuurd, de rest waren geen vragen, heeft hij gelijk in. Maar dat is mijn punt ook niet echt.

[...]

Daar heb ik ook helemaal de tijd niet voor. Tevens kun je het Serialnumber gewoon in de BIOS controleren, dus als ik dat zomaar had gedaan is het te controleren.

We hebben nu afgesproken dat @IkUitEnschede mij 125 euro terugstuurt en dat ik de laptop kan houden. Natuurlijk zou ik het ram geheugen / SSD en HDD nog kunnen verkopen, als dat nog iets oplevert.

Ik vind het iig netjes dat hij me nog iets van coulance terug biedt _/-\o_
Met een beetje mazzel heeft 'ie een "losse" videokaart, MXM, die zijn ook geld waard :) +CPU enzovoorts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:53
Asus MXM kaartjes zijn wel een rare maat, kunnen dus alleen in andere Asus machines :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

hjkv schreef op donderdag 13 september 2018 @ 13:17:
Asus MXM kaartjes zijn wel een rare maat, kunnen dus alleen in andere Asus machines :)
Doen ze dat nog steeds? Ik kan me herinneren dat ze idd bij de GTX260M (lang, lang geleden) hetzelfde slot gebruikten, maar in spiegelbeeld. Hoe KOM je er op. Dat zou echt verboden moeten worden :'(

• d22wth

d22wth

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 13:16:
[...]

Met een beetje mazzel heeft 'ie een "losse" videokaart, MXM, die zijn ook geld waard :) +CPU enzovoorts.
hjkv schreef op donderdag 13 september 2018 @ 13:17:
Het is volgensmij geen MXM kaart (losse dus), maar de GPU en CPU zitten (aan de foto's te zien) op het mobo vast.

Ik ben al blij met 125 EU ipv 0, helaas geen 50% maar ik doet het er voor.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.