Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-06 20:46

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Topicstarter
Beste tweakers,

Vandaag heb ik een laptop binnengekregen. Had hem overgenomen van een andere Tweaker. Betrouwbare gozer dus neem niet aan dat hij een defecte heeft verkocht. De laptop zat enorm goed verpakt en zat volgensmij wel snor.

De gozer had al een Windows installatie erop gezet, daarop paar zaken getest maar kreeg toch Bluescreens (whea_uncorrectable_error). Dus om lekker vers te beginnen maar gewoon een verse Windows 1700 versie (diegene voor 1803) geinstalleerd, wou snel klaar zijn door niet nog een bootable 1803 USB te maken :P

Op die versie verliep alles prima, 1803 binnengehaald, Steam gedownload, Chrome gedownload, Asus Gaming Control (of iets dergelijks) geinstalleerd. Toen de PC opnieuw opgestart.

Ik merkte toen dat de backlight van het toetsenbord niet werkte. Daarvoor moest ik nog het ATK package van de Asus website downloaden. De package was geinstalleerd en voila het backlight werkte weer. Maaaaaarrrr toen 10 seconden later kreeg ik weer een bluescreen en sloot de PC zichzelf af. Toen ik hem weer aanzette kreeg ik nog een bluescreen (dit keer een andere, ben het helaas vergeten).

Nu ik de laptop probeer op te starten gebeurt er niks meer, fans gaan spinnen, CPU lijkt warm te worden (komt hitte uit) maar het scherm blijft zwart, gaat ook niet eens meer aan.

Wat ik al geprobeerd heb:
- Zonder accu opstarten;
- Zonder accu, voor 30 seconden wachten, accu er weer in;
- Verschillende ''RAM-combinaties'' geprobeerd;

Helaas bood het geen hulp. Ook kom ik niet meer in de BIOS want niks lijkt te gebeuren.

Ik ben ten einde raad, want dit zou toch niet door een softwarematig iets moeten komen??

Ik zou echt ten einde raad zijn mocht de laptop echt kapot zijn :'( :'( Heb hem namelijk hard nodig voor mijn school.....

Ik heb op verschillende sites dingen gezien dat de laptop bootte met zwart scherm, enkel kon je het backlight van het scherm nog wel zien, bij mij is dat NIET het geval.

Laptop is trouwens: pricewatch: Asus ROG GL552VW-CN273T
Dus met een M.2 van Sandisk en een 1TB HDD en 8GB ram...

edit: http://www.tomsguide.com/...ot-black-screen-bios.html
Kan het zijn dat het mainbord kaduuk is?

[ Voor 3% gewijzigd door d22wth op 29-08-2018 20:56 ]

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
@br00ky zou de titel wellicht veranderd mogen worden naar ''[Boot Niet!] laptop heeft zwart scherm zonder HDD licht''
Een iets uitbundigere beschrijving:

Toen ik de laptop binnen kreeg:
Ik zet de laptop aan. Startte netjes op. Meteen Chrome geinstalleerd.
Ik controleerde netjes alle software die geinstalleerd stond. Ook meteen even een speedtest (CrystalDiskMark) gedaan op HDD en SSD. SSD 500/500, HDD bleef hangen op read test (ging niet verder), ik dacht het zal wel en klikte op stop, en sloot CDM af.
Hierna had ik Fortnite en CS:GO gedownload welke perfect werkten.
Na het testen van de Games had ik mijn school zijn Office pakket gedownload. Na het finishen van die installatie startte ik Outlook op en kreeg ik meteen een bluescreen met ''whea_uncorrectable_error'' Ik had het opgezocht maar kon niet echt een oorzaak vinden. De meesten zeiden:''driver issues...''
Ik had op dezelfde installatie nog eventjes een paar 4k video's gekeken om te kijken hoe de HD 530 presteerde, best goed.
Na die video's kijken kreeg ik opeens heel random WEER dezelfde BSOD (in idle)
Dus ik startte hem opnieuw op kreeg ik na het laden van de BIOS WEER dezelfde BSOD. Ik had hem toen helemaal uitgezet en een half uur laten rusten. Na het rusten ging ik hem weer opstarten en kreeg ik een foutmelding ''besturingssysteem kan niet worden geladen, \BCD is missing''
Na die melding meteen weer uitgezet en mijn Windows installer USB ingeplugd. Verbazingwekkend startte het systeem normaal op ZONDER BSOD's...

Ik dacht: misschien is een clean install wel verstandig. Puur omdat ik nog een Windows home licentie had liggen en er stond een andere versie voorgeinstalleerd!

dussss.... had ik dit gedaan:
Wat er gebeurde:
Ik had Win10 Home met een USB stick geinstalleerd (hiervoor had ik nog een key ;)) dit ging goed. Ik bootte normaal in Windows, zonder BSOD's of rare dingen.
Ik was alle drivers/ (chipset/nvidia/asus gaming software) aan het installeren, dit ging goed.
Toen had ik de laptop opnieuw opgestart, verliep alweer zonder problemen.
Daarna, na het opnieuw opstarten, bootte ik weer zonder problemen in Windows en downloadde ik de meest recente Asus ATK drivers van de website. Deze installeerde zich en zag ik weer de toetsenbord backlight terugkeren (werd rood). 10 seconden daarna kreeg ik dezelfde bluescreen als op de versie die jij had geinstalleerd (whea_uncorrectable_error). De PC startte opnieuw op en kreeg na de BIOS laden weer METEEN een bluescreen. EN WEER...
Toen kreeg ik tussendoor nog een ANDERE bluescreen waarna de PC uitging.

Nadat de PC uitging startte de laptop niet meer op: enkel de led lichtjes van '''power'' en ''opladen'' en het uiterste rechter ledje gingen aan. GEEN HDD led en het scherm ging ook niet aan.

Nu dus na het uitzetten heb ik het volgende geprobeerd:
- RAM verwisseld, verschillende bankjes. Ook zonder ram; werkte niet
- Zonder kabel erin, zonder accu erin (beide aparte situaties); werkte niet
- Voor 2 minuten zowel met accu, met kabel, zonder kabel. zonder accu de aan/uit knop ingedrukt; werkte niet
- Zonder M.2 SSD geboot; werkte niet.

Ik ben echt bang dat OPEENS het mobo/cpu/ram/gpu ''dood'' zijn gegaan. WHEA heeft iets met hardware te maken, maar wat dan?
Ik heb ook echt geen idee hoe ASUS support te contacteren en of dit nog vervangbaar is??

Oh: en wanneer ik de Laptop aanzet gaat de fan draaien en komt er aardig wat warmte uit. Enkel gaat het ledje van de HDD activity NIET aan... Ook geeft een extern monitor geen beeld.

Ik had de laptop echt enorm nodig voor school... :'(

*edit* mijn excuses, f^ck, had een edit moeten zijn...........

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
Godzijdank start de laptop weer normaal op en krijg ik helemaal geen BSOD's meer (tot nu toe) ben hoopvol.

Wat ik heb gedaan? Geen idee:
In de ochtend de laptop kunnen opstarten middels Fn+F5+power button en het scherm ging weer aan!
Had ook de laptop voor de nacht zonder accu en lader op z'n kop op het bureau gelegd.
Toen ik thuis was gekomen meteen de BIOS gereset (Factory Defaults) en het HD530 vram naar 256mb gegooid.

En voila: ik kan booten!!!!!!!

Nu installeren er updates en heb (nog) geen crashes ervaren. Hopelijk gebeuren ze niet meer :)

• d22wth

d22wth

Topicstarter
Aahh het is weer gebeurd, tijdens installatie van update naar 1803

Ben ten einde raad. Ga nog even proberen of het nu aan het ram geheugen ligt...

Krijg om de haverklap dezelfde BSOD ...

[ Voor 12% gewijzigd door d22wth op 30-08-2018 16:05 ]