Pyramiden schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:04:
[...]
Mijn punt is meer dat het moeilijk vast te stellen is hoe lang hij het nog zal doen na zo'n schade. Ik neem aan dat je van plan bent om de laptop minstens nog 2 jaar te gebruiken. In dat geval zijn dit soort schades gewoon een risico, net als dat de levensduur van alle elektronica dat eigenlijk is. Hij kan er morgen mee ophouden, of hij kan fluitend 10 jaar oud worden. De kans dat hij die 10 jaar gaat halen als hij een keer gevallen is, is kleiner.
Technisch gezien is de laptop werkend bij jou aangekomen, en dat maakt het een moeilijke zaak... Aan de ene kant had je meer vragen over de schade moeten stellen, maar aan de andere kant zou ik persoonlijk geen laptop te koop aanbieden die een keer gevallen is, omdat ik anderen niet met mijn zooi wil opzadelen. Echter is het hier natuurlijk niet vast te stellen of deze schade de reden is dat de laptop stuk is.
Wat heb je allemaal al geprobeerd om hem te fixen? En is het misschien handig om daar een topic voor te openen in een ander forum om een poging te wagen de laptop nog tot leven te wekken?
De schade komt niet erg in de buurt van het mobo (alleen de USB poorten), wellicht kan er intern/op het mobo dan toch iets kapot zijn?
MsG schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:24:
[...]
Nou ja blijkbaar dus niet, want koper staat nu in de kou met een defecte laptop.
Zo'n sterke indekking kan juist ook weer zijn dat de verkoper, ook bij ophalen, waarbij de laptop dan later bij iemand thuis ook kuren had vertoond zou kunnen zeggen "nou hij werkte gewoon even die 5 minuten dat we hem samen bekeken bij mij thuis".
Maar goed mijmeren over het ontstaan is niet zo interessant meer zonder een verkoper, kijken hoe je zo goedkoop en efficiΓ«nt mogelijk de laptop weer werkend krijgt lijkt me interessanter. Dit soort probleem-hardware had ik zelf niet zo gauw gekocht. Blijkbaar allemaal cosmetisch maar dat moet je altijd maar aannemen.
Inderdaad, ik heb hem zelfs nog lager geprobeerd te krijgen omdat ik wist: de behuizing is niet top meer.
Enkel hoeft de laptop niet eens gevallen te zijn: ik heb een keer met een oude HP laptop gehad dat de behuizing stuk ging om de volgende rede: Ik liep met de laptop in mijn handen de trap af, ik bonkte tegen de muur aan (niet eens heel hard!) en er was een groot stuk van de rand af (plastic)... Dat ding heeft een A6 en is al wat ouder en doet het nog zonder problemen (heb hem vaker laten vallen

)
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:35:
Allereerst geldt natuurlijk altijd conformiteit. Welke werking en functionaliteit mag redelijkerwijs verwacht worden op basis van het artikel en uitspraken van verkoper. De stelling dat tweedehands gewoon pech is als het niet werkt is uiteraard onzin.
Iets anders wat mij opvalt is dat verkoper adverteert met verzending op eigen risico. Dat is prima tussen particulieren, maar het volume van verkoper laat zien dat er hier sprake is van handel. Eigenlijk in iedere situatie waar gekocht en verkocht wordt met het doel winst te maken is geen sprake van particuliere verkoop.
De uitsluiting van verzendrisico houdt daarmee geen stand. Als het artikel bij aankomst dus problemen vertoonde, dan heeft verkoper daar meer plichten dan stellen jammer dan. Hetzelfde geldt overigens voor het weigeren van ontbinden. Als handelaar online geldt in basis gewoon Koop op Afstand.
Dat veel mensen die proberen online een centje bij te verdienen daar niet bij stil staan en vaak met allerlei redenen komen waarom ze toch particulier zouden zijn doet daar niets aan af. Koop en verkoop je met doel winst, dan wordt het heel snel heel moeilijk dat vol te houden.
Verkoper zal heel concreet moeten kunnen onderbouwen dat er geen sprake is van handel. Ofwel, dat dit allemaal voor eigen gebruik was en weer verkocht is omdat het niet meer nodig was. Kan verkoper dat niet, dan heeft hij als handelaar meer plichten in deze situatie.
Bedankt @Verwijderd.
Het komt naar me over zo van: ''Pech gehad, laptop was hier werkend en bij jou opeens niet meer...''
Het komt wel degelijk over als handel, zoals jij dat uitlegt. Meneer heeft zelf de laptop maar 2 maanden gebruikt en ik vermoed dus dat hij deze voor een goedkopere prijs heeft overgekocht. Misschien kan het zijn dat hij hem toen als defect heeft verkocht en hem een keertje gereflowd heeft
Die regels heb ik vrij snel en kort even doorgelezen. Ik heb hem 2 berichten gestuurd (zelfs 1tje nadat hij weigerde) om de koop te ontbinden. Ik had geen keuze want hij wilde hoe dan ook de laptop naar mij weer terug hebben. (normaal deed hij er een dag langer over, maar deze keer was de laptop de volgende dag al thuis geleverd, hmm...)
Hij verkoopt volgensmij met winst, hij heeft zoveel verschillende systemen/gpu's/ram sticks noem maar op. Je kan echt niet stellen dat dit om eigen gebruikte hardware gaat (in de meeste gevallen)
Weet niet zeker wat ik op je laatste gedeelte zeggen moet: de verkoper heeft hem 2 maanden gebruikt (en op vakantie). Maar zijn advertenties duiden op handel.
MikeyMan schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:47:
[...]
8 verschillende onderdelen is natuurlijk iets anders dan 8 laptops of 8 grafische kaarten he
Vervelende situatie, vaak is het in dit soort situaties ook wel een kwestie van afschrikken. Als de koper het opgeeft; heb je je winst gemaakt. En anders na een hoop gezeur alsnog een oplossing bieden. Das het voordeel van 'particulier' zijn...
Ik heb hem al op verschillende dagen en tijdstippen berichten gestuurd, pas gister en vandaag heeft hij gereageerd. Ik geef niet op. Heb zelfs zijn adres als ik langs zou moeten gaan...
iamzero456 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:59:
In de advertentie staat ook (helaas voor koper) :
[...]
Dus verkoper kan ook nog vervelender gaan doen en aangeven: Had je maar moeten ophalen?
~~~[s]
Geheugen er al uit gehad en opnieuw geprobeerd? Ander geheugen geprobeerd van een andere laptop? van iemand uit je omgeving? Zonder accu en aantal keren op aan/uit knopje gedrukt?
Zonder accu en op uit knop: geen resultaat. Zelfde met het eruithalen van CMOS: geen succes.
pascall990 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 14:04:
[...]
Precies dit, Ik heb gewerkt bij een Asus RMA center en dit soort harde fouten kunnen tal van oorzaken hebben. Ik heb zelfs meegemaakt dat een corrupte USB-poort dit kan veroorzaken.
Mijn advies is zoveel mogelijk loskoppelen waar je bij kunt, zoals de HDD/SSD, Wifi module, Accu, alle usb poorten moeten leeg zijn.
Het enigste wat je nodig hebt is de voeding en een mainboard met geheugen (wissel ze om als er meerdere inzitten, en dan bedoel ik probeer eerst te booten met 1 Memory module en als dat niks brengt dan met de andere module, het kan ook zelfs het memory slotje zijn want het is best een klap geweest zo te zien) en dan kijken of de notebook uberhaubt aangaat. Als dat wel het geval is dan 1 voor 1 weer opbouwen. Mocht je toch besluiten om hem op te sturen naar Asus voor reparatie, vraag ze dan ook meteen de bottom-case te vervangen dat is meestal maar 10- 20euro.
PS: als daadwerkelijk het Mainboard defect is dan wordt dit een duur grapje.
Edit:
[...]
Bij ROG notebooks is dit maar zelden het geval ook omdat deze al wat ouder is is de kans zeer groot dat de CPU wel replaceable is. Op de budgetmodellen zitten ze inderdaad vaak vast gesoldeerd.
Aha oke, dit was een model van 1200 euro nieuwprijs. Had niet echt getest of de CPU/GPU vastzaten though

_Dune_ schreef op woensdag 12 september 2018 @ 17:03:
Die laptop heeft een behoorlijk klap gemaakt, anders raakt de behuizing niet zo beschadigd. Het verhaal van de verkoper kan overigens kloppen... Bij hem functioneerd de laptop nog, maar inmiddels is deze door een transport process gegaan... waarbij de laptop (ondanks goed verpakt) weer het nodig heeft meegemaakt en dat kan net voldoende geweest zijn om een gescheurde verbinding (van de eerste val) nu helemaal geen contact meer maakt en het resultaat BSOD's.
De melding verwijst mogelijk naar een defect CPU, ik vermoed meer een beschadiging in het moederbord, waar door een verbinding van de CPU/CPU socket niet meer in orde is...
Zou goed kunnen. Dat gaat dan een duur grapje worden.
Allen bedankt voor de reacties. Ik lees gemixt: mijn schuld maar ook wel weer zijn schuld?
Waarschijnlijk gaat RMA naar ASUS een dure grap worden.
Verkoper wilt ook niet meewerken, hij heeft nog niet gereageerd op mijn aanbod om de reparatiekosten te splitten.
Ik heb zijn adres, dus als het nodig is...
Ik ga er nog eens goed over nadenken. Kan iig genoeg doen met jullie reacties
ππΏππππ 16 πΏππ - π±7 5800π·3π£ - π·63 - π¬π²π¨ π±π³π·2070π² - 32π¦π‘-3800 - 2π³π‘ π²π²π£ - π§510 π€π
πππΎ