Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:16

Chuwi is bij een hoop Tweakers geen onbekende en heeft de laatste paar jaar vooral dual boot Windows-Android tablets uitgebracht, Surface-like apparaten, laptops en is de laatste tijd bezig met een opmars op de Android tablet markt.

Het nieuwste model van Chuwi is de Hi9 Air. De tablet heeft een 10,1" scherm met een resolutie van 2560x1600, draait op een MediaTek Helio X20 gecombineerd met 4GB ram en 64GB opslag, welke uitgebreid kan worden door middel van een MicroSD kaart. Daarnaast heeft de tablet ruimte voor twee simkaarten en heeft ondersteuning voor 4G op alle in Nederland en België gebruikte frequenties. Verder kan het verbinding maken met Wifi op zowel de 2,4Ghz als 5Ghz band en bevat het een GPS en Glonass chip.

De tablet heeft ook twee camera's, beide van Samsung. Er zit een 13MP exemplaar op de achterkant en een 5MP exemplaar op de voorkant.

De tablet draait op Android en wordt standaard geleverd met versie 8.0 met ondersteuning voor Project Treble. Op XDA is het dan ook al een aantal mensen gelukt om een AOSP ROM te installeren op hun device.

Terug naar Inhoudsopgave

OSAndroid 8.0
CPUMediaTek MTK6797 Helio X20
GPUARM Mali-T880
RAM4 GB DDR3
ROM64 GB eMMC (Uitbreidbaar tot 2TB)
ConnectiviteitBluetooth 4.2, NFC, A-GPS, GLONASS, 2,4 / 5 GHz b/g/n/ac
LTEDual Sim: 1/2/3/5/7/8/20, Cat 6
AansluitingenMicro-USB, 3,5mm audio aansluiting
SensorenG-Sensor
SchermIPS: 10,1" 2560 x 1600px, 299 PPI
Front Camera5 MP
Back Camera (standaard)Samsung: 13 MP, Led Flash
Accu8000 mAh
KleurZwart
Afmetingen241,7 x 172 x 7,9mm
Gewicht550 g
Prijs€200,-
Release DatumMaart
AccessoiresData kabel, oplader, OTG-kabel

Terug naar Inhoudsopgave

Op XDA is een levendig topic te vinden waarin verschillende in's en out's van de Hi9 Air worden besproken, daarnaast is er vooral één user zeer actief met het maken van ROM's, custom recovery's en allerlei handleidingen. Veel van de stappen besproken in dit topic zijn daarvan afgeleid, dus credits voor Alberto96.

Rooten

Het rooten van de Hi9 Air gaat eigenlijk op dezelfde manier als op veel andere apparaten. De bootloader dient unlocked te worden, vervolgens dient er een custom recovery geïnstalleerd te worden en als laatste Magisk of SuperSu.

Bootloader unlocken

Bij het unlocken van de bootloader wordt het volledige device gewist, let daarop en maak goede backups!
  1. Ga naar Developer opties en vink 'Bootloader ontgrendelen aan';
  2. Installeer ADB dmv. minimal ADB (of je eigen voorkeur);
  3. Ga naar de installatie map van ADB (meestal C:\adb);
  4. Druk op shift + linkermuis knop en kies voor 'opdrachtvenster hier openen';
  5. Sluit de tablet aan;
  6. In CMD typ
    code:
    1

ADB devices
  7. Accepteer ADB pop-up op de tablet;
  8. De tablet moet nu herstart worden in fastboot mode, type in
    code:
    1

adb reboot fastboot
  9. Wacht totdat hij gereboot is in fastboot en type in
    code:
    1

fastboot oem unlock
    . De bootloader wordt nu unlocked, dit kan even duren, dus wacht geduldig af;
  10. Als het voltooid is dan kan je de tablet rebooten, dat kan door simpelweg met de knoppen of het volgende command te gebruiken:
    code:
    1

fastboot reboot
  11. De tablet zal nu opnieuw ingesteld moeten worden.
TWRP installeren

Alle credits voor deze stappen en het maken van een werkende TWRP versie aan Alberto96.
  1. Download TWRP en pak het uit;
  2. Sluit de tablet aan aan de PC;
  3. Herstart naar Fastboot mode (via ADB of Volume+up + power, wanneer hij uitstaat);
  4. Kopieer 'recovery.img', uit TWRP, naar de ADB map (meestal C:\adb);
  5. Start ADB op;
  6. Typ in
    code:
    1

fastboot flash recovery recovery.img
    De recovery wordt nu geïnstalleerd;
  7. Herstart de tablet niet en ga door naar 'Magisk Installeren';
Magisk installeren
  1. Download Magisk;
  2. Plaats de zip file op een SD kaart (FAT32 geformatteerd en maximaal 4GB);
  3. Stop de SD kaart in de tablet;
  4. Reboot naar recovery, dit kan via
    code:
    1

fastboot reboot recovery
    of met volume-up + power en kies voor 'recovery' TWRP wordt nu gestart;
  5. Er zal gevraagd worden voor het Decrypte van opslag door middel van een wachtwoord, dat is niet bekend, dus kies daar voor 'Cancel';
  6. Ga naar 'install';
  7. Selecteer als opslag de SD kaart;
  8. Selecteer Magisk-vxx.x.zip en installeer die;
  9. Reboot naar Systeem wanneer klaar is;
  10. Je tablet is nou geroot.
De reden waarom er gebruik gemaakt moet worden van een SD kaart is omdat de interne opslag geëncrypt is en TWRP daar geen toegang tot heeft.

Custom ROM's

Er zijn tot nu toe een aantal Custom ROM's uitgekomen voor de tablet, waarvan er twee uit het oog springen. De GearLabs ROM, welke een geoptimaliseerde Stock ROM is. Deze zal waarschijnlijk binnenkort niet meer geüpdatet worden, aangezien de developer vind dat de Stock ROM stabiel genoeg is. Daarnaast is er nog een unofficial LineageOS 15.1 te krijgen, maar echt lekker stabiel is die nog niet.

Als laatste kunnen er ook een hoop GSI (General System Image) build op geflasht worden, dit zijn AOSP builds en kunnen draaien door Trebble. Echter hebben ook die builds zo hun bugs.

Terug naar Inhoudsopgave

Terug naar Inhoudsopgave

Mocht er iemand nog tips, aanpassingen of wijzigingen hebben, stuur me dan een DM.

VersieDatumAanpassingen
V1.011-09-2018Topic aangemaakt

Terug naar Inhoudsopgave

[ Voor 16% gewijzigd door rens-br op 13-09-2018 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
Zojuist de update van 55mb proberen te installeren, maar dat gaat niet zonder originele recovery. Probeer je dat toch dan boot de tablet vervolgens alleen nog maar in TWRP.

Ik moest de originele ROM via de SP Flash tool opnieuw installeren, daarna probeerde hij alsnog de update te installeren, wat weer mislukte. Na een reboot start het toestel wel op. Helaas is hij wel helemaal gewist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GirlKillu
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:11
Als je van een geroote/unlocked/mod/.. wilt updaten heb je meestal de full rom update nodig van 1gb, de losse kleine updates werken idd niet. Heb nog niet gezocht maar die zullen vast ook wel ergens te downloaden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
GirlKillu schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:17:
Als je van een geroote/unlocked/mod/.. wilt updaten heb je meestal de full rom update nodig van 1gb, de losse kleine updates werken idd niet. Heb nog niet gezocht maar die zullen vast ook wel ergens te downloaden zijn.
Staan gewoon op XDA. Alleen nog niet de 'full' van de laatste update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
rens-br schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:03:
Zojuist de update van 55mb proberen te installeren, maar dat gaat niet zonder originele recovery. Probeer je dat toch dan boot de tablet vervolgens alleen nog maar in TWRP.

Ik moest de originele ROM via de SP Flash tool opnieuw installeren, daarna probeerde hij alsnog de update te installeren, wat weer mislukte. Na een reboot start het toestel wel op. Helaas is hij wel helemaal gewist.
Als je via de SP flash tool de rom installeert, wordt het toestel dan ook gewipet? Of is het net als een normale update?

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
vuurtjih schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:29:
Als je via de SP flash tool de rom installeert, wordt het toestel dan ook gewipet? Of is het net als een normale update?
Bij mij was die helemaal gewiped, maar wellicht dat ik niet de goede optie o.i.d. had gekozen. Zo bekend ben ik helaas niet met de SP tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
rens-br schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 22:28:
[...]

Bij mij was die helemaal gewiped, maar wellicht dat ik niet de goede optie o.i.d. had gekozen. Zo bekend ben ik helaas niet met de SP tool.
Hmm oke, ook maar eens kijken. Zeker gezien de wireless update app inmiddels overleden is door de laatste update 8)7

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
vuurtjih schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 00:17:
Hmm oke, ook maar eens kijken. Zeker gezien de wireless update app inmiddels overleden is door de laatste update 8)7
Je kan dan de vorige full versie terugzetten, maar of dat kan zonder clean install weet ik dus niet. Overigens wordt daar op XDA ook volop over geklaagd / opgemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:47
vuurtjih schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:45:
OTA klinkt leuk, behalve dat de 'wireless update' app gesloopt is met de vorige update. Wel goed nieuws!
Ik had de tablet sinds juli niet geüpdatet, toen ik dat afgelopen weekend wilde doen gaf de updater eerst aan dat er geen updates waren (ik had firmware van 20180604 ofzo), daarna was de hele OTA server down (?)

Uiteindelijk de meest recente full firmware gedownload (20181123), met pijn en moeite geflashed zónder m'n nvdata om zeep te helpen en daarna de system image vervangen door Phh-Treble.

Hint voor de MediaTek flashtool: de 'download+format' optie is gevaarlijk - enkel 'download' gebruiken

Dat lijkt best aardig te werken (al heb ik het niet héél uitgebreid getest) en levert een recente, cleane 9.0 AOSP image op zonder rare Chinese meuk. Maakt Google de beloftes van Treble (makkelijke Android-updates door een afgekaderde hardwareabstractielaag) toch aardig waar...

Bluetooth werkt overigens niet op die release, maar dat is oplosbaar

[ Voor 5% gewijzigd door Thralas op 13-02-2019 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
Thralas schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:02:
Uiteindelijk de meest recente full firmware gedownload (20181123),
Waar had je deze full update vandaan? Ik heb mijn tablet ook al een tijdje niet voorzien van een update, dat komt echter omdat ik TWRP erop heb staan en daardoor werken OTA's niet meer.
Dat lijkt best aardig te werken (al heb ik het niet héél uitgebreid getest) en levert een recente, cleane 9.0 AOSP image op zonder rare Chinese meuk.
Rare Chinese meuk? Welke meuk ben jij tegen gekomen in de stock rom?
Maakt Google de beloftes van Treble (makkelijke Android-updates door een afgekaderde hardwareabstractielaag) toch aardig waar...

Bluetooth werkt overigens niet op die release, maar dat is oplosbaar
Ja treble is iets moois. Hoe zijn de animaties op de tablet? Ik lees overal dat custom rom's nogal moeite hebben met het vloeibaar tonen van de animaties.

Gezien het feit je een custom rom hebt geïnstalleerd, heb ik je bericht naar dit topic verhuisd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
rens-br schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:10:
Waar had je deze full update vandaan? Ik heb mijn tablet ook al een tijdje niet voorzien van een update, dat komt echter omdat ik TWRP erop heb staan en daardoor werken OTA's niet meer.
Deze thread van het Chuwi-forum. Let op, ook dat is een zooitje, 'ROM' onderaan linkt naar een hele oude, je moet de bovenste hebben:

驰为X20_8.0_X970_T10_D3_4+64_2560x1600_5025+3L2_.rar
Rare Chinese meuk? Welke meuk ben jij tegen gekomen in de stock rom?
De OTA updater dus - en/of de berichten die ik hier las van Google over de 'font manager' die verwijderd wordt. Ook toen de OTA server plat lag probeerde het ding nog iets (?) met een andere server van Adups. In het gebruik merk je daar weinig van, maar principekwestie - als het ook zonder kan, graag.
Ja treble is iets moois. Hoe zijn de animaties op de tablet? Ik lees overal dat custom rom's nogal moeite hebben met het vloeibaar tonen van de animaties.
Ah! Dat is een goede. Eigenlijk het enige dat wel opvalt. Chrome scrolt niet helemaal soepel (sorry, kan me niet voor de geest halen hoe dat bij stock is), maar niet ergerlijk.

Verder is de animatie van een window dat fullscreen opent wel merkbaar choppy, maar een swipe down van de notifcation panel (niet volledige schermbreedte in 9.0) is dan weer prima.

Your mileage may vary denk ik. Voor mij werkt het prima in ieder geval.
Gezien het feit je een custom rom hebt geïnstalleerd, heb ik je bericht naar dit topic verhuisd.
d:)b
rens-br schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:03:
Je kan dan de vorige full versie terugzetten, maar of dat kan zonder clean install weet ik dus niet. Overigens wordt daar op XDA ook volop over geklaagd / opgemerkt.
Ergens tussen 180604 (had ik eerst) en 181123 is er een partitie toegevoegd en dan weigert SP flash tool te flashen zonder volledige format (error zegt iets als 'invalid PMT').

Dat laatste schiet je nvdata aan diggelen - dan is tenminste je IMEI en WiFi MAC foetsie/random (valt te repareren), maar vaak behoren radiocalibratieparameters e.d. daar ook toe - die wil je absoluut niet kwijtraken.

Als je maar niet 'download+format' gebruikt zou dat nooit moeten gebeuren.

Ik heb het opgelost door vanuit TWRP met gdisk de partitietabel handmatig te corrigeren (userdata iets verkleinen en een nieuwe partitie invoegen). Daarna flasht hij 20181123 zonder format (nouja, userdata ben je sowieso kwijt natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
Thralas schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:32:
Deze thread van het Chuwi-forum. Let op, ook dat is een zooitje, 'ROM' onderaan linkt naar een hele oude, je moet de bovenste hebben:

驰为X20_8.0_X970_T10_D3_4+64_2560x1600_5025+3L2_.rar
Lekker duidelijk inderdaad! Bedankt voor de link, binnenkort maar eens kijken of ik die kan / ga flashen. Weet jij zo wat de patchlevel was van die versie?
De OTA updater dus - en/of de berichten die ik hier las van Google over de 'font manager' die verwijderd wordt. Ook toen de OTA server plat lag probeerde het ding nog iets (?) met een andere server van Adups. In het gebruik merk je daar weinig van, maar principekwestie - als het ook zonder kan, graag.
Nu je het zegt. Die melding over de Font Manager heb ik ook gehad, maar verder eigenlijk geen Chinese rotzooi tegengekomen.
Your mileage may vary denk ik. Voor mij werkt het prima in ieder geval.
Goed om te weten, thanks! De animaties in de stock rom vind ik ook zeer wisselend, dus ben wel wat gewend.
Ergens tussen 180604 (had ik eerst) en 181123 is er een partitie toegevoegd en dan weigert SP flash tool te flashen zonder volledige format (error zegt iets als 'invalid PMT').

Dat laatste schiet je nvdata aan diggelen - dan is tenminste je IMEI en WiFi MAC foetsie/random (valt te repareren), maar vaak behoren radiocalibratieparameters e.d. daar ook toe - die wil je absoluut niet kwijtraken.
Lijkt mij inderdaad behoorlijk onhandig. Ik heb er trouwens versie 20180809 op staan, dus wellicht dat die het probleem niet heeft.
Ik heb het opgelost door vanuit TWRP met gdisk de partitietabel handmatig te corrigeren (userdata iets verkleinen en een nieuwe partitie invoegen). Daarna flasht hij 20181123 zonder format (nouja, userdata ben je sowieso kwijt natuurlijk).
Ik kan vanuit TWRP eigenlijk niks aanpassen, want hij loopt altijd te zeuren dat het encrypted is, hoe heb jij dat opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
rens-br schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:52:
Lekker duidelijk inderdaad! Bedankt voor de link, binnenkort maar eens kijken of ik die kan / ga flashen. Weet jij zo wat de patchlevel was van die versie?
code:
1
2
3
4
ro.build.version.release=8.0.0
ro.build.version.security_patch=2018-06-05
ro.build.description=full_x970_t10_portrait-user 8.0.0 O00623 1542887528 release-keys
ro.build.fingerprint=CHUWI/Hi9Air/Hi9Air:8.0.0/O00623/1520042099:user/release-keys

Geloof niet dat ze iets van Android zelf patchen - enkel hun eigen spul
Nu je het zegt. Die melding over de Font Manager heb ik ook gehad, maar verder eigenlijk geen Chinese rotzooi tegengekomen.
Klopt. Als Google actief (!) apps disabled is wel een dingetje - van enkel wat metrics harvesten zouden ze niet wakker moeten liggen. Maar ik heb verder ook niet uitgezocht wat de exacte reden was.
Lijkt mij inderdaad behoorlijk onhandig. Ik heb er trouwens versie 20180809 op staan, dus wellicht dat die het probleem niet heeft.
Een andere grote wijziging was het feit dat de bootloader in 20181123 opeens in portrait mode staat (zie ook de build fingerprint). Misschien valt dat samen.
Ik kan vanuit TWRP eigenlijk niks aanpassen, want hij loopt altijd te zeuren dat het encrypted is, hoe heb jij dat opgelost?
Als je vanuit TWRP een format van data/userdata doet dan is je userdata daarna unencrypted (weet ook niet of dat zo blijft bij de stock rom, met deze aosp wel iig.). Het is in ieder geval óók zo dat je moet wipen als je een non-Chuwi ROM installeert.

Zou goed kunnen dat men non-standaard crypto gebruikt, anders zou TWRP er wel wat mee moeten kunnen lijkt me. Maar die workaround werkt voor mij prima.

Als het is omdat je een backup wilt maken zou je ook een Magisk-enabled boot.img kunnen flashen, kun je daarna rooten en met adb bij je files.
Pagina: 1