Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Audentis waarschijnlijkincaz schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:57:
Excuus. Ik bedoelde 'meer corporaal aandoende algemene studentenverenigingen.'
Nou ja, motto. Dat is gewoon de naam.Gunner schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:10:
Zie net dat hun motto 'Handhaaft en beschaaft' is. Wel enigszins ironisch.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Het staat op Wikipedia. Dan is het vast waar
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Ik vind het serieus knap dat jij en andere hier zo kalm en rustig reageren op het troll achtige gedrag van hmr en brent. Dat is iets wat veel te weinig gebeurt in deze discussie. Chapeau (om maar een oud-lid te citeren).Philip Ross schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:36:
[...]
Kritisch zijn mag altijd, maar dan wel op de juiste punten. Dat doe je nu niet. Nu roep je zaken als "Ik blijf het apart vinden hoe dit onderzoek materieel relevant is voor iemands kans om in die top te komen." Dat is gewoon eigen onbegrip zo plaatsen dat het voor buitenstaanders lijkt alsof het een tegenargument is. Je had ook gewoon een open vraag kunnen stellen over of ik dat kan toelichten.
verder zijn uitspraken als "Daarbij merk ik op dat dit bij andere niet corporale netwerken net zo goed een rol kan spelen. " niet maar dan een afleiding. Want de vraag was niet of ALLEENhet corps een dergelijke invloed had maar OF het corps een dergelijke invloed had.
[...]
Jij denkt het. In het verleden was A waar maar ik denk dat A nu niet meer waar is is niet een sterk argument. In het verleden was A waar en ik zie geen reden waarom dat nu niet meer zo zou zijn is veel sterker. Zaken veranderen niet zomaar uit zichzelf.
Het old boys network werkt, maar vooral voor de middelmatige studenten/leden. De toppers (Die praeses o.i.d. zijn geweest) met veel ambitie komen ook wel zonder dit netwerk aan de bak. Die laag die daar onder ligt kan soms via een oud lid een stage regelen (Als ze dit zelf willen). Maar moet dan alsnog net als ieder ander zn best doen om een vaste aanstelling te verdienen. Eenmaal binnen ben je namelijk een collega en niet per se clubgenoot.
Lege virente, virent cuncta
Maar wat is dan het nut van de segregatie van de 'burgerverenigingen' voor de studenten? Ik denk dat het vooral komt omdat studenten in een bijzondere levensfase zitten. Veel wonen voor het eerst op zichzelf in een stad waar ze niet veel mensen kennen. Dan is het prettig om samen dingen te kunnen gaan doen met mensen die dat hetzelfde ervaren. Doordat de meeste studies de ruimte bieden om je studietijd flexibel in te delen (door bijvoorbeeld hoorcollege's online aan te bieden) hebben studenten veel tijd om zichzelf te ontplooien. Dit beeld zie je goed terug bij bijvoorbeeld de studentenroeiverenigingen die talent aanlevert voor de nationale top. Van de M8 en W8 zijn 16 van de 18 roei(st)ers van een studentenroeiverenigingen.
Maar niet alleen in sport is er ruimte voor ontwikkeling. Zo kennen de 'net niet corporale' studentenverenigingen een songfestival. Op de eerste editie van het festival zou ene Guus namens St. Olof 'het is een nacht' opvoeren. Dat bleek later een nummer 1 hit te worden, net als het lied dat hij in diezelfde tijd schreef als lustrumlied voor diezelfde vereniging. 'Het dondert en het bliksemt'. Het begin van een prima carrière.
Het is jammer dat er enkele individuen zijn binnen enkele verenigingen die de naam van studentenverenigingen in het algemeen verpesten.
Niemand wil mensen verbieden samen ook buiten studie om bij elkaar te komen, zulke gelegenheid is er te over buiten de studentenverenigingen om. De vraag is of deze verenigingen met hun cultuur en geschiedenis niet een bepaald voorselecteert op een bepaald soort gedrag en mensen.
[ Voor 8% gewijzigd door Brent op 03-10-2018 12:01 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Studenten zouden de toekomst van een land moeten zijn als dat gedrag is zuipen , respectloos , overlast en konstant feesten dan kunnen we beter Nederland gelijk in de vuilnisbak storten
"Beautiful Clean Coal"
Studieverenigingen zijn natuurlijk niet te vergelijken met studentenverenigingen. Een studievereniging onttrekt in de meeste gevallen zijn bestaansrecht aan het aanbieden van korting op studieboeken. Dat ze eens in de twee weken gaan borrelen in een café betekend niet dat ze dezelfde rol vervullen op een sociaal vlak, laat staan op een sportief of cultureel vlak (zoals ik eerder aangaf). Eens per jaar een stedentrip en skireis van de grond krijgen is voor lang niet alle studieverenigingen mogelijk, laat staan grotere evenementen. Daarbij is het ook zo dat je alleen contact maakt met mensen van je eigen studie (of in sommige gevallen faculteit, als de studie te klein is). Het is juist zo mooi om om te gaan met mensen die uiteindelijk afstuderen in allerlei richtingen.Brent schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:55:
Naast studentenverenigingen zijn er ook studieverenigingen, die kunnen (en doen) dezelfde rol vervullen, maar minus het sektarische component. Voor zover ik heb ondervonden zijn de gevallen min of meer een logische consequentie van de cultuur, en vandaar dat ik denk dat zonder studentenverenigingen we heel wat zullen winnen als het op goed gedrag en diversiteit/inclusiviteit aankomt (hoeveel buitenlanders kennen de studentenverenigingen bijvoorbeeld, terwijl dat een kwart of meer van de studenten zijn om de meeste unis).
Niemand wil mensen verbieden samen ook buiten studie om bij elkaar te komen, de vraag is of deze verenigingen met hun cultuur en geschiedenis niet een bepaald voorselecteert op een bepaald soort gedrag en mensen. Zulke gelegenheid is er te over buiten de studentenverenigingen om.
Tja, dat een bepaalde verenigingen bepaalde mensen aantrekken is trouwens ook heel logisch. Bij elitaire clubjes zal je meer mensen aantreffen die van dat soort gedrag houden. Bij een bridgeclub zal je ook sneller bridgeliefhebbers aantreffen, toch?
niet alle verenigingen vertonen dat gedrag. Bij sommigen is er wel goede controle, die zou je niet moeten straffen.leekers schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:57:
Als ik zie wat het beschamende gedrag van studenten is in sommige steden en het totale gebrek aan toezicht op dat gedrag door studenten verenigingen dan mogen ze van mij morgen stoppen met alle subsidies naar studenten verenigingen !
Studenten zouden de toekomst van een land moeten zijn als dat gedrag is zuipen , respectloos , overlast en konstant feesten dan kunnen we beter Nederland gelijk in de vuilnisbak storten
Naast het feesten e.d. kan je overigens veel leren binnen een vereniging (of dat nou studenten, studie, sport of cultuur is) waar je veel aan gaat hebben. Die kans moet je studenten dus wel geven.
De rol van studieverenigingen is per stad anders. Bijvoorbeeld in Eindhoven vervullen deze ook veel meer de rol van gezelligheidsvereniging en heeft elke studievereniging een eigen kroeg op de campus en hebben ze vaak vergelijkbare aantallen actieve leden en evenementen. Groot verschil is inderdaad wel dat dat dan alleen studenten van dezelfde opleiding zijn.Royenroy schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:03:
[...]
Studieverenigingen zijn natuurlijk niet te vergelijken met studentenverenigingen. Een studievereniging onttrekt in de meeste gevallen zijn bestaansrecht aan het aanbieden van korting op studieboeken. Dat ze eens in de twee weken gaan borrelen in een café betekend niet dat ze dezelfde rol vervullen op een sociaal vlak, laat staan op een sportief of cultureel vlak (zoals ik eerder aangaf). Eens per jaar een stedentrip en skireis van de grond krijgen is voor lang niet alle studieverenigingen mogelijk, laat staan grotere evenementen. Daarbij is het ook zo dat je alleen contact maakt met mensen van je eigen studie (of in sommige gevallen faculteit, als de studie te klein is). Het is juist zo mooi om om te gaan met mensen die uiteindelijk afstuderen in allerlei richtingen.
Tja, dat een bepaalde verenigingen bepaalde mensen aantrekken is trouwens ook heel logisch. Bij elitaire clubjes zal je meer mensen aantreffen die van dat soort gedrag houden. Bij een bridgeclub zal je ook sneller bridgeliefhebbers aantreffen, toch?
Volgens mij breek je hier een mooie lans voor een soort tussenwegRoyenroy schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:03:
[...]
Studieverenigingen zijn natuurlijk niet te vergelijken met studentenverenigingen. Een studievereniging onttrekt in de meeste gevallen zijn bestaansrecht aan het aanbieden van korting op studieboeken. Dat ze eens in de twee weken gaan borrelen in een café betekend niet dat ze dezelfde rol vervullen op een sociaal vlak, laat staan op een sportief of cultureel vlak (zoals ik eerder aangaf). Eens per jaar een stedentrip en skireis van de grond krijgen is voor lang niet alle studieverenigingen mogelijk, laat staan grotere evenementen. Daarbij is het ook zo dat je alleen contact maakt met mensen van je eigen studie (of in sommige gevallen faculteit, als de studie te klein is). Het is juist zo mooi om om te gaan met mensen die uiteindelijk afstuderen in allerlei richtingen.
Eindhoven is een goed voorbeeld inderdaad. Het Walhalla (de kroeg van Thor) is open van 16:30 tot 19:00. Dat is gewoon niet vergelijkbaar met de meeste sociteiten.Philip Ross schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:05:
De rol van studieverenigingen is per stad anders. Bijvoorbeeld in Eindhoven vervullen deze ook veel meer de rol van gezelligheidsvereniging en heeft elke studievereniging een eigen kroeg op de campus en hebben ze vaak vergelijkbare aantallen actieve leden en evenementen. Groot verschil is inderdaad wel dat dat dan alleen studenten van dezelfde opleiding zijn.
Er is een totaal gebrek aan fatsoen bij studenten in nederland over het samen wonen in 1 stad samen met de mensen die daar voor altijd wonen .Philip Ross schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:05:
[...]
niet alle verenigingen vertonen dat gedrag. Bij sommigen is er wel goede controle, die zou je niet moeten straffen.
Naast het feesten e.d. kan je overigens veel leren binnen een vereniging (of dat nou studenten, studie, sport of cultuur is) waar je veel aan gaat hebben. Die kans moet je studenten dus wel geven.
[...]
De overlast rijst de pan uit de laatste jaren en het gedrag van studenten is daar de hoofdoorzaak van .
Studentenverenigingen zouden zich daar eens bewust van moeten worden en daar hun focus moeten doen !
"Beautiful Clean Coal"
Toen ik student was, had ik een compleet ander beeld van wat overlast was. Een keer per maand een feestje tot laat in de nacht in de flat vond ik normaal. Nu zou ik mij kapot ergeren.leekers schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:15:
[...]
Er is een totaal gebrek bij studenten in nederland over het samen wonen in 1 stad samen met de mensen die daar voor altijd wonen .
De overlast rijst de pan uit de laatste jaren en het gedrag van studenten is daar de hoofdoorzaak van .
Studentenverenigingen zouden zich daar eens bewust van moeten worden en daar hun focus moeten doen !
De houding "ze zouden daar iets aan moeten doen" gaat weinig tot niks opleveren. Studenten leven in hun eigen wereld en vinden dat dat moet kunnen. Wat wel kan helpen is aanbellen, confronteren en zeggen dat je er last van hebt omdat je zeven uur moet opstaan. Dan zien ze wat hun gedrag doet met anderen.
Even goed is succes niet gegarandeerd, maar wachten op de studentenvereniging is wat naïef.
Complete BS. Natuurlijk is er overlast van studenten, maar er is ook overlast van andere groepen. Veel meer overlast door andere groepen zelfs in de meeste steden.leekers schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:15:
[...]
Er is een totaal gebrek aan fatsoen bij studenten in nederland over het samen wonen in 1 stad samen met de mensen die daar voor altijd wonen .
En zoals ik aangaf zijn er voldoende verenigingen die daadwerkelijk hun leden onder controle houden.
Toen ik student was probeerde ik alsnog altijd rekening te houden met de buren e.d. Net zoals die rekening houden met mij.DeKever schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:28:
[...]
Toen ik student was, had ik een compleet ander beeld van wat overlast was. Een keer per maand een feestje tot laat in de nacht in de flat vond ik normaal. Nu zou ik mij kapot ergeren.
De houding "ze zouden daar iets aan moeten doen" gaat weinig tot niks opleveren. Studenten leven in hun eigen wereld en vinden dat dat moet kunnen. Wat wel kan helpen is aanbellen, confronteren en zeggen dat je er last van hebt omdat je zeven uur moet opstaan. Dan zien ze wat hun gedrag doet met anderen.
Even goed is succes niet gegarandeerd, maar wachten op de studentenvereniging is wat naïef.
Ja, sommige studenten denken dat alles maar mag en kan en die moet je gewoon aanspreken daarop. Maar er zijn er ook genoeg die wel weten hoe het moet.
[ Voor 40% gewijzigd door Philip Ross op 03-10-2018 12:30 ]
Dit is echt niet voorbehouden aan studentenverenigingen, en hangt nogal van het netwerk van individuele leden af, d.w.z. veel wordt uitbesteed aan bedrijven die bekend zijn bij leden. Wat dus ook wil zeggen dat eventueel amateurisme meestal afkomstig is uit het feit dat men niet de goede bedrijven kent, en dat er een zekere hoeveelheid nepotisme aanwezig is die niet altijd positief is.Tommie12 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 18:04:
[...]
Mijn zoon is nu Vice bij zijn studentenkring, en als ik zie hoe professioneel die hun evenementen aanpakken... dat is ervaring voor het leven. Die kring heeft een 2000 tal leden, en ook financieel komt daar heel wat managment aan te pas. Dat uitte zich de laatste jaren in het feit dat de bestuursleden al maanden voor ze afstuderen een job hebben.
Het academisch instituut waar ik heb gewerkt had bv. een verhuizer ingeschakeld die ze via-via kenden.
Wat dat in de praktijk betekende was dat het een studentenclub/'bedrijf' was, die voor hun projecten software met een studentlicentie gebruikten (met kolossaal watermerk op alle plaatjes van de indelingen "NIET VOOR BEDRIJFSMATIG GEBRUIK"

Aan de andere kant ken ik een modelbouwclub in de omgeving Haarlem met internationale evenementen waar je "U" tegen zegt.
[ Voor 3% gewijzigd door Amphiebietje op 03-10-2018 13:36 ]
Niet alleen Eindhoven heeft dat, ook in de Delft bestaat dit fenomeen en heeft zelfs iedere studie zijn eigen jaarlijkse feest, tevens open voor studenten van andere studies.Philip Ross schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:05:
[...]
niet alle verenigingen vertonen dat gedrag. Bij sommigen is er wel goede controle, die zou je niet moeten straffen.
[...]
De rol van studieverenigingen is per stad anders. Bijvoorbeeld in Eindhoven vervullen deze ook veel meer de rol van gezelligheidsvereniging en heeft elke studievereniging een eigen kroeg op de campus en hebben ze vaak vergelijkbare aantallen actieve leden en evenementen. Groot verschil is inderdaad wel dat dat dan alleen studenten van dezelfde opleiding zijn.
Bij het door scrollen van de reacties kan ik eigenlijk alleen maar concluderen dat het gros van de mensen zelf geen studentenleven gehad heeft en dus ook nooit heeft kunnen proeven van het verenigingsleven. Er worden veel dingen voor het gemak over 1 kam gescheerd en gefocust op de negatieve aspecten. Veel studenten besturen bestaan uit jongen mensen tussen de 20 en 24 jaar. Deze mensen geven leiding aan een scale van commissies met veelal nog jongere mensen die zich in hun vrije tijd hard maken om leuke dingen voor de vereniging te doen.
Hier in het topic wordt gedaan alsof het er in iedere vereniging aan toe gaat als in de film Das Experiment
Ik zou zeggen, ga eens naar een introductieweek van een willekeurige stad en kijk eens rond, je ziet een gezelligheid zoals ik die op geen enkele andere onderwijsvorm of sportclub ooit gezien heb.
-----
Over Vindicat: sja.. zie hier is de kracht van de media, gecombineerd met een gesloten, intern gerichte cultuur en een algemeen (verouderd) beeld van een old boys network dat elkaar baantjes toespeelt. De 'mystiek' die de voormalig praeses van Vindicat als iets positiefs neerzet in een eerder gelinkt interview, werkt op dit soort momenten tegen ze. Tel daar #metoo en 'we willen dit intern oplossen, we hebben ons eigen systeem' bij op en buitenstaanders vermoeden een doofpotcultuur en vragen zich misschien af wat er nog meer is gebeurd in het verleden. Of dat terecht is laat ik in het midden, ik kom er nooit en ken ze niet, maar ik begrijp waar de schijn vandaan komt.
Het is een vervelende spagaat: aan de ene kant wil je natuurlijk gezien worden als een "mystieke" (lees: exclusieve en daarmee elitaire (maar niet op geld/afkomst)) club met vrienden voor het leven en een bijna gegarandeerd netwerk waar je wat aan gaat hebben in je latere leven. Dat biedt meerwaarde aan leden en zorgt voor aanwas. Want waarom zou je je 12 dagen onder handen laten nemen tijdens een ontgroening voor een club waar er nog 4 van zijn waarbij het niet hoeft? Je krijgt niemand zo gek bij de sportclub, dan gaan we wel ergens anders sporten. Bij studentenverenigingen gaat dat voor een aantal mensen wel want ze willen niet ergens bij horen maar daarbij horen. Het onderscheidend karakter en daarmee het bestaansrecht van de vereniging wordt voor een fors deel ontleend aan dat beeld.
Aan de andere kant wil je geen gelazer als vereniging, want als je de universiteit, hogeschool, gemeente en uiteindelijk een groot deel van de maatschappij tegen je krijgt, dan kan je alsnog opdoeken. Het is prima mogelijk, ook voor een oud instituut als een corps, om dan binnen een aantal jaar 'gesloopt' te worden. Zeer regelmatige controles op alles waar vergunningen voor nodig zijn met sancties zonder pardon bij de kleinste issues. Geen toegang meer tot de introductieweek, geen promotie mogen maken, et cetera. Als die partijen je de pis lauw maken, dan houdt het ergens een keer op.
Dus zeik moet danwel niet voorkomen, danwel intern gehouden worden. De geest is behoorlijk uit de fles nu de zwijgplicht op straat ligt, het eerste schaap over de dam is wat betreft aangifte doen, jongere lichtingen mondiger blijken en de media ze onder een vergrootglas legt. Er moet dus geschoven worden richting normen en waarden die meer acceptabel zijn voor de maatschappij. Of dat beeld moet in ieder geval voldoende gewekt worden, natuurlijk. Best kans dat dat laatste geprobeerd is, maar als je dan nog eens over de schreef gaat dan is de reactie nog negatiever. En daar zijn we nu, het krediet is op (en het is politiek handig/nodig om als universiteit nu een statement te maken). Dus dan blijft veranderen als optie over.
Op zich vind ik niks mis met welke vereniging dan ook. Studentenverenigingen bieden ruimte voor gezelligheid, zelfontplooiing en vaak ook studieondersteuning. Veel oud-leden zijn erg positief over hun studententijd, of ze nou bij een corporale vereniging, een niet-corporale vereniging, of iets anders (studentensport/studie/???) zaten. Fijn blijven ondersteunen als stad en onderwijsinstelling, maar wel met heldere afspraken en controlemomenten. Dus laten we nou niet met z'n allen om het hardst roepen dat alle studentenverenigingen wetteloze zuipclubs zijn, waar leden worden mishandeld en vernederd op regelmatige basis. Voor een groot deel van de mensen is het bij hun vereniging gewoon dik de moeite waard. Het zijn, voor zover we nu kunnen beoordelen, incidenten. Maar wel incidenten van dusdanige ernst dat er moet worden gehandeld.
Voor de corpora zal waarschijnlijk echt een cultuuromslag nodig zijn, want hopen dat je het intern kan houden is bij Vindicat in ieder geval alvast misgegaan. Dit kan een tweede club zich niet meer veroorloven. Misschien het einde van een tijdperk, maar in een veranderde maatschappij zal ook een traditionele club mee moeten bewegen. Is dat erg? Niet als daarmee het voortbestaan mogelijk blijft. En zolang de club bestaat, kan je altijd op de reunistendag komen klagen dat vroeger alles beter was
[ Voor 9% gewijzigd door Bundin op 03-10-2018 15:30 ]
Inderdaad compleet bullshit neem je verantwoordelijkheid als student en als vereniging je gaat studeren om dingen te leren en leer dan ook hoe je je als volwassen persoon moet gedragen ipv drugs , sex en herrie schoppen waarbij je anderen lastig valt !Philip Ross schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:28:
[...]
Complete BS. Natuurlijk is er overlast van studenten, maar er is ook overlast van andere groepen. Veel meer overlast door andere groepen zelfs in de meeste steden.
En zoals ik aangaf zijn er voldoende verenigingen die daadwerkelijk hun leden onder controle houden.
[...]
"Beautiful Clean Coal"
Doen alle studenten dat dan? En is alle overlast alleen van studenten? Er zijn geen hangjongeren, drugsdealers, Tokkies etc. die voor overlast zorgen?leekers schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 17:37:
[...]
Inderdaad compleet bullshit neem je verantwoordelijkheid als student en als vereniging je gaat studeren om dingen te leren en leer dan ook hoe je je als volwassen persoon moet gedragen ipv drugs , sex en herrie schoppen waarbij je anderen lastig valt !
Denk daar eerst eens over na voordat je alle studenten over een kam scheert en van alles beschuldigd
Ervaring van het jaren leven in buurten met veel studenten die nooit nadenken !Philip Ross schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 17:52:
[...]
Doen alle studenten dat dan? En is alle overlast alleen van studenten? Er zijn geen hangjongeren, drugsdealers, Tokkies etc. die voor overlast zorgen?
Denk daar eerst eens over na voordat je alle studenten over een kam scheert en van alles beschuldigd
"Beautiful Clean Coal"
Mensen die zich aansluiten vinden het blijkbaar leuk.
Always look on the bright side of life.
Fijn dat jij jouw eigen ervaring projecteerd op alle studenten in nederland. Ik heb vaak genoeg last gehad van anderen maar ik ga niet meteen een hele groep over een kam scheren want de meerderheid kan er gewoon echt niks aan doen.leekers schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:51:
[...]
Ervaring van het jaren leven in buurten met veel studenten die nooit nadenken !
n=1leekers schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:51:
[...]
Ervaring van het jaren leven in buurten met veel studenten die nooit nadenken !
Mijn ervaring van het jaren leven in buurten met veel studenten is dat er vrij weinig overlast is.
Sterker nog, in buurten zonder studenten had en heb ik meer overlast, doorgaans van de tokkies des aarde.
Er is een minderheid die wel overlast veroorzaakt, net zoals iedere bevolkingsgroep zo'n gedeelte overlastplegers heeft. Heeft niets met studenten te maken.
n=1
There is no such thing as bad publicity.
Let s.v.p. op onze AWM regels rondom linkdrops: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#linkdrops
Post een (korte) samenvatting en bespreek de discussiewaarde, zo ontstaat er ook aanzet tot verdere discussie.
[ Voor 46% gewijzigd door defiant op 12-10-2018 23:26 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
En bewijst dus weer dat het een aparte wereld is die denkt dat ze hun eigen regels kunnen maken het wordt tijd dat ze in Groningen die studentenverenigingen net als motorclubs eens gaan vebieden totdat de heren en dames eens bewijzen dat ze zich kunnen gedragen !Gunner schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 23:19:
Weer incident bij Vindicat: aangifte van mishandeling
~[mbr]Let s.v.p. op onze AWM regels rondom linkdrops: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#linkdrops
Post een (korte) samenvatting en bespreek de discussiewaarde, zo ontstaat er ook aanzet tot verdere discussie. ~[/mbr]
"Beautiful Clean Coal"
Heb je het nieuwsbericht ook daadwerkelijk gelezen ipv alleen de kop?leekers schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 06:28:
[...]
En bewijst dus weer dat het een aparte wereld is die denkt dat ze hun eigen regels kunnen maken het wordt tijd dat ze in Groningen die studentenverenigingen net als motorclubs eens gaan vebieden totdat de heren en dames eens bewijzen dat ze zich kunnen gedragen !
vooruit speciall voor jou danTuttel schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 06:42:
[...]
Heb je het nieuwsbericht ook daadwerkelijk gelezen ipv alleen de kop?
Bij studentenvereniging Vindicat is weer iemand mishandeld. Het gebeurde bij een vechtpartij op de sociëteit aan de Grote Markt op 1 oktober.
Het wordt bevestigd door politiewoordvoerder Anthony Hogeveen. ,,Een paar dagen erna heeft het slachtoffer aangifte gedaan van mishandeling.’’
"Beautiful Clean Coal"
En voetbalclubs ook maar meteen, met al die hooligans die ze aantrekken? En al die uitgaansgelegenheden waar wel eens een opstootje plaats vinden ook maar meteen?leekers schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 06:28:
[...]
En bewijst dus weer dat het een aparte wereld is die denkt dat ze hun eigen regels kunnen maken het wordt tijd dat ze in Groningen die studentenverenigingen net als motorclubs eens gaan vebieden totdat de heren en dames eens bewijzen dat ze zich kunnen gedragen !
Vindicat ligt (terecht) onder het vergrootglas, maar hier is aangifte van gedaan, heeft Vindicat het voorval gemeld bij de RUG, en ze bewijzen hiermee dat ze het dus wel degelijk kunnen.
Vergeet even niet dat er alweer een nieuw geweldsdelict is begaan nadat er door iemand op een feest het briljante idee was om stomdronken boven op iemand anders hoofd is gaan staan !Transportman schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 08:31:
[...]
En voetbalclubs ook maar meteen, met al die hooligans die ze aantrekken? En al die uitgaansgelegenheden waar wel eens een opstootje plaats vinden ook maar meteen?
Vindicat ligt (terecht) onder het vergrootglas, maar hier is aangifte van gedaan, heeft Vindicat het voorval gemeld bij de RUG, en ze bewijzen hiermee dat ze het dus wel degelijk kunnen.
Moeten we dan gewoon doorgaam tot het moment dat er tijdens een "feest" een student overlijdt ?
Er zijn teveel incidenten in Groningen (het sushi feest is een ander briljant voorbeeld waarbij men stomdronken in een shushi restaurant stond te pissen) diverse gewelds en overlast delicten .
Dan wil ik nog niet eens de 2 incidenten bespreken van de afgelopen jaren waarbij 2 studenten uit een raam zijn gevallen en helaas zijn overleden .
Een studentenstad als Groningen waarbij telkens een incident gebeurd ondanks waarschuwingen en maatregelen van diverse instanties verdient het om studentenverenigingen te schorsen zodat de dames en heren eens kunnen gaan denken aan studeren ipv misstanden te plegen !
Er is hier een studentenvereniging Vindicat die er duidelijk gewoon lak aan heeft en de normale regels niet kan volgen en ipv hun leden te kalmeren en te leren hoe er aktief gewerkt moet worden aan verbetering (ipv het "melden" bij het RUG) zich keer op keer in het nieuws meldt met nieuwe misstanden !
[ Voor 9% gewijzigd door leekers op 13-10-2018 09:01 ]
"Beautiful Clean Coal"
Op basis van incidenten kan je een organisatie niet verbieden, daar is wel iets meer voor nodig. Dat weet je zelf hopelijk ook wel, en anders ben ik wel heel benieuwd naar jouw juridisch sluitende verhaal waarom de incidenten die je nu noemt genoeg zouden zijn om de organisatie te verbieden, want tot nu toe heb ik nog niets gehoord dat verder komt dan individuele/groepjes leden die een grens zijn over gegaan.leekers schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 08:56:
[...]
Vergeet even niet dat er alweer een nieuw geweldsdelict is begaan nadat er door iemand op een feest het briljante idee was om stomdronken boven op iemand anders hoofd is gaan staan !
Moeten we dan gewoon doorgaam tot het moment dat er tijdens een "feest" een student overlijdt ?
Er zijn teveel incidenten in Groningen (het sushi feest is een ander briljant voorbeeld waarbij men stomdronken in een shushi restaurant stond te pissen) diverse gewelds en overlast delicten .
Dan wil ik nog niet eens de 2 incidenten bespreken van de afgelopen jaren waarbij 2 studenten uit een raam zijn gevallen en helaas zijn overleden .
Een studentenstad als Groningen waarbij telkens een incident gebeurd ondanks waarschuwingen en maatregelen van diverse instanties verdient het om studentenverenigingen te schorsen zodat de dames en heren eens kunnen gaan denken aan studeren ipv misstanden te plegen !
Er is hier een studentenvereniging Vindicat die er duidelijk gewoon lak aan heeft en de normale regels niet kan volgen en ipv hun leden te kalmeren en te leren hoe er aktief gewerkt moet worden aan verbetering (ipv het "melden" bij het RUG) zich keer op keer in het nieuws meldt met nieuwe misstanden !
Daarnaast is Vindicat nu ook min of meer geschorst door de universiteit, ze krijgen geen bestuursbeurzen meer en worden niet uitgenodigd voor de officiële gelegenheden.
Verder vind ik het knap dat je wel al je oordeel klaar hebt, terwijl niet duidelijk is wat er precies gebeurd is. Gezien de rest van je reactie verbaast dat me eigenlijk niets, want de vooroordelen die je hebt over studenten spatten er gewoon vanaf.
Zie bepaalde motorclubs, daar waren ook dusdanig veel "incidenten" dat die ook verboden werden, nu wil ik Vindicat zeker niet vergelijken met iets als de Hells Angels, maar het laat wel zien dat een organisatie prima verboden kan worden wanneer de incidenten geen incidenten meer zijn.
People as things, that’s where it starts.
Maar bij de motorclubs speelden nog 2 andere zaken mee:RobinHood schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 12:59:
De vraag is natuurlijk wanneer er zoveel "incidenten" zijn geweest dat je eigenlijk beter kan spreken van stelselmatige problemen.
Zie bepaalde motorclubs, daar waren ook dusdanig veel "incidenten" dat die ook verboden werden, nu wil ik Vindicat zeker niet vergelijken met iets als de Hells Angels, maar het laat wel zien dat een organisatie prima verboden kan worden wanneer de incidenten geen incidenten meer zijn.
- Het werd vanuit de organisatie doelbewust georganiseerd
- Het waren strafbare feiten van een flink zwaardere categorie dan bij Vindicat
Heeft met die norm niet elke uitgaansgelegenheid in Groningen 'stelselmatig' problemen?RobinHood schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 12:59:
De vraag is natuurlijk wanneer er zoveel "incidenten" zijn geweest dat je eigenlijk beter kan spreken van stelselmatige problemen.
Er zal bijna geen enkele uitgaansgelegenheid in Groningen zijn waar niet 1, 2 of een paar keer per jaar een incident plaats vindt.
Een op de vijf mensen die uitgaan zegt zelfs bijna elk weekend een vechtpartij te zien.
Wil je uitgaansgelegenheden en clubs als vindicat eerlijk beoordelen moet je het aantal geweldsincidenten per 10.000 bezoekers gewoon naast elkaar leggen. Ik verwacht dat in die cijfers studentenverenigingen er een stuk netter uit komen dan gewone discotheken en kroegen. En dat ook bij de studenten verenigingen het aantal geweldsincidenten op 'open' avonden hoger zal liggen dan op besloten avonden.
| live and give like no one else |
Waarom zou je een studentenvereniging op dezelfde hoop gooien als een kroeg of club? Een studentenvereniging pretendeert iig. heel wat meer te zijn dan de gemiddelde zuipkeet.3x3 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 22:23:
[...]
Heeft met die norm niet elke uitgaansgelegenheid in Groningen 'stelselmatig' problemen?
Er zal bijna geen enkele uitgaansgelegenheid in Groningen zijn waar niet 1, 2 of een paar keer per jaar een incident plaats vindt.
Een op de vijf mensen die uitgaan zegt zelfs bijna elk weekend een vechtpartij te zien.
Wil je uitgaansgelegenheden en clubs als vindicat eerlijk beoordelen moet je het aantal geweldsincidenten per 10.000 bezoekers gewoon naast elkaar leggen. Ik verwacht dat in die cijfers studentenverenigingen er een stuk netter uit komen dan gewone discotheken en kroegen. En dat ook bij de studenten verenigingen het aantal geweldsincidenten op 'open' avonden hoger zal liggen dan op besloten avonden.
En als ze wel gewoon de gemiddelde zuipkeet zijn, waarom noemen ze zichzelf dan een studentenvereniging met allerlei bestuurslagen en zelfs een intern rechtssysteem. Als je dat soort dingen hebt mag je imho echt wel boven het niveau van de gemiddelde kroeg staan.
Dat er ook [veel] geweld is in het uitgaansleven is niet meer dan een whataboutisme in deze discussie. Ook is het een hele andere discussie, en overigens ben ik ook van mening dat er te veel geweld is in het uitgaansleven, en ook dat mag zeker eens onderzocht worden.
People as things, that’s where it starts.
Juist selectief alleen geweld uitlichten bij een studenten vereniging en niet erkennen dat het daar misschien wel veel veiliger is dan bij commercieel gerunde uitgaansgelegenheden is hetgene wat hypocriet is aan de opstelling van enkelen in dit topic.RobinHood schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 22:57:
[...]
Waarom zou je een studentenvereniging op dezelfde hoop gooien als een kroeg of club? Een studentenvereniging pretendeert iig. heel wat meer te zijn dan de gemiddelde zuipkeet.
En als ze wel gewoon de gemiddelde zuipkeet zijn, waarom noemen ze zichzelf dan een studentenvereniging met allerlei bestuurslagen en zelfs een intern rechtssysteem. Als je dat soort dingen hebt mag je imho echt wel boven het niveau van de gemiddelde kroeg staan.
Dat er ook ~~~[veel] geweld is in het uitgaansleven is niet meer dan een whataboutisme in deze discussie. Ook is het een hele andere discussie, en overigens ben ik ook van mening dat er te veel geweld is in het uitgaansleven, en ook dat mag zeker eens onderzocht worden.
Een sociëteit is feitelijk niet zoveel anders als een gemiddelde kroeg of disco.
- Bij beide is elke ruimte voorzien van een bar waar (veel) alcohol wordt geschonken.
- Met geluk wordt er een muziekje gedraait
- Een ordedienst scheelt ook functioneel niet veel met een betaalde beveiliger.
- Het zit er s' avonds vol met jonge twintigers
- Commerciële uitgaansgelegenheden hebben net als studentenverenigingen een intern rechtssysteem: ben je vervelend dan wordt je er uitgezet, ben je heel vervelend mag je nooit meer naar binnen.
- Beide sluiten ook de gang naar een aangifte of een reguliere rechtsgang ook vooral niet uit.
- een meerkoppige orde dienst
- hogere sociale cohesie
- Een strenger toelatingsbeleid
- Een intern rechtssysteem dat zwaarder kan straffen dan het huis regelement van een commerciële uitgaansgelegenheid.
En ja we keuren allemaal geweld af.
Door zowel intern te straffen, als zelf aangifte te doen, als het slachtoffer te motiveren aangifte te doen bij de politie, heeft het bestuur van vindacat gewoon goed gehandeld. Daarmee ook een stuk beter dan ik ooit een kroeg/discotheek- Eigenaar heb zien doen.
Verder heb ik niet echt een hoge pet op van de cultuur bij vindacat. Van wat ik heb meegekregen is er veel onbeschaafd, onbeschoft of achterlijk.
Dat neemt niet weg, dat we in dit land wel de relatief veilige uitgaansgelegenheden die sport- en studenten-verenigingen brengen tegenover commercieel uitgaan best wel mogen koesteren.
Ook voor belangrijke instituten in dit land is het fijn dat we nog altijd mensen hebben die geschikt zijn voor huidige verantwoordelijkheidsrollen en toekomstige topposities doordat ze op jonge leeftijd:
- Snel, efficiënt en onder druk hebben leren vergaderen.
- Wat extra's doen voor de maatschappij of medestudenten.
- Sterke collectiviteitszin hebben ontwikkeld.
- Hebben leren netwerken.
- Bestuurlijke verantwoordelijkheid hebben leren dragen.
| live and give like no one else |
Op basis van incidenten worden horecagelegheden (voor bepaalde tijd) wel gesloten, zonder interne of strafrechtelijk rechtspraak. Daar worden dus ook al oordelen gemaakt zonder dat men weet wat er precies is gebeurd. Wanneer deze zelfde criteria gebruikt zouden worden bij bepaalde (corporale) studentenverenigingen waren de deuren allang gesloten geweest. Dat gebeurt echter niet. Ze wanen zich boven of buiten de wet en dat wordt ook nog getolereerd. Die tolerantie wordt echter wat minder en dat lijkt me een goede zaak. Die interne rechtspraak is een schande.Transportman schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 12:36:
[...]
Op basis van incidenten kan je een organisatie niet verbieden, daar is wel iets meer voor nodig. Dat weet je zelf hopelijk ook wel, en anders ben ik wel heel benieuwd naar jouw juridisch sluitende verhaal waarom de incidenten die je nu noemt genoeg zouden zijn om de organisatie te verbieden, want tot nu toe heb ik nog niets gehoord dat verder komt dan individuele/groepjes leden die een grens zijn over gegaan.
Daarnaast is Vindicat nu ook min of meer geschorst door de universiteit, ze krijgen geen bestuursbeurzen meer en worden niet uitgenodigd voor de officiële gelegenheden.
Verder vind ik het knap dat je wel al je oordeel klaar hebt, terwijl niet duidelijk is wat er precies gebeurd is. Gezien de rest van je reactie verbaast dat me eigenlijk niets, want de vooroordelen die je hebt over studenten spatten er gewoon vanaf.
Een ander vergelijk wat wordt gemaakt, is met voetbal, echter is de relatieve schaal wat incidenten betreft binnen de voetballerij vele malen kleiner dan bij (corporale) studentenverenigingen. En de incidenten die daar plaats vinden krijgen strafrechtelijk vervolging en vervolging via de KNVB. Op basis van 'schade aan het aanzien van de voetballerij' kunnen supporters een stadionverbod krijgen, wat niet alleen de toegang tot voetbalstadions verbiedt, maar tot alle aan de KNVB gelieerde verenigingen. Met een stadionverbod sta je buitenspel binnen de hele voetballerij. Zouden studenten die het aanzien van de academische wereld schaden ook niet misstaan. De interne rechtspraak van studentenverenigingen is een wassen neus. Dat zou veel verder moeten reiken, buiten dat er altijd - direct - een strafrechtelijk procedure gestart zou moeten worden.
Daarnaast, wat die schaal betreft, door het gedrag van op zijn hoogst een enkele honderdtal supporters zijn minimaal honderdduizenden supporters de dupe en worden ernstig ingeperkt. Het gedrag van minimaal tientallen studenten heeft geen enkele invloed op de bewegingsvrijheid van slechts een paar duizend (corporale) studenten. Ook op dit vlak zijn de privileges van (corporale) studenten vele malen groter dan van andere personen.
Bepaalde (corporale) studentenverenigingen hebben een zeer schadelijke invloed op onze maatschappij, die wellicht historisch/cultureel zijn ontstaan, maar die historie en cultuur zijn allang niet meer van deze tijd. Daar aan vasthouden is gewoon een argumentum ad antiquitatem. Dat moet ernstig ingeperkt worden.
--- edit ---
En om de link met voetbalwereld en de horeca concreet te maken; wanneer je schuldig maakt aan 'schade aan het aanzien van de academische wereld' wordt je voor vijf tot tien jaar geschorst van de academische wereld. Je wordt dan niet alleen de toegang ontzegd tot alle studentenverenigingen in Nederland, maar ook tot alle bachelor- en masteropleidingen.
Daarnaast zou bij een (gewelds)incident de deur van een studentenvereniging per direct voor twee weken gesloten moeten worden en bij herhaalde sluiting definitief. En - zoals dat bij voetbalstadions gebeurt - de betreffende vereniging bij komende risico-evenementen droogleggen.
Allemaal in analogie met de grote mensenwereld. Wanneer je je als individu of als vereniging normaal gedraagt, is er niets aan de hand en kunnen verenigingen zelfs een toegevoegde waarde hebben. Indien dat niet gebeurt, zou dat consequenties moeten hebben die verder reiken dan nu het geval is.
[ Voor 12% gewijzigd door lateef op 14-10-2018 03:20 ]
Alleen zijn studentenverenigingen geen openbare horecagelegenheden, wat dat pad al een stuk lastiger maakt. Daarnaast worden die horecagelegenheden niet gesloten voor ieder willekeurig opstootje, ook dan is er wel iets meer aan de hand.lateef schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 02:41:
[...]
Op basis van incidenten worden horecagelegheden (voor bepaalde tijd) wel gesloten, zonder interne of strafrechtelijk rechtspraak. Daar worden dus ook al oordelen gemaakt zonder dat men weet wat er precies is gebeurd. Wanneer deze zelfde criteria gebruikt zouden worden bij bepaalde (corporale) studentenverenigingen waren de deuren allang gesloten geweest. Dat gebeurt echter niet. Ze wanen zich boven of buiten de wet en dat wordt ook nog getolereerd. Die tolerantie wordt echter wat minder en dat lijkt me een goede zaak. Die interne rechtspraak is een schande.
Met een stadionverbod sta je formeel misschien buitenspel in de hele voetballerij, maar dat is dan ook een wassen neus, want bij de plaatselijke voetbalclub staan ze echt niet bij de toegangspoort te controleren of jij toevallig een stadionverbod hebt gekregen van de KNVB. En klinkt net zo goed als interne rechtspraak, strafrechtelijke vervolging en vervolging via de KNVB. Daarnaast staat voor iedereen de route open om aangifte te doen, ook voor leden van studentenverenigingen, en dan kan justitie het pad in zetten van strafrechtelijke procedures (wat bij zware gevallen ook kan zonder aangifte).Een ander vergelijk wat wordt gemaakt, is met voetbal, echter is de relatieve schaal wat incidenten betreft binnen de voetballerij vele malen kleiner dan bij (corporale) studentenverenigingen. En de incidenten die daar plaats vinden krijgen strafrechtelijk vervolging en vervolging via de KNVB. Op basis van 'schade aan het aanzien van de voetballerij' kunnen supporters een stadionverbod krijgen, wat niet alleen de toegang tot voetbalstadions verbiedt, maar tot alle aan de KNVB gelieerde verenigingen. Met een stadionverbod sta je buitenspel binnen de hele voetballerij. Zouden studenten die het aanzien van de academische wereld schaden ook niet misstaan. De interne rechtspraak van studentenverenigingen is een wassen neus. Dat zou veel verder moeten reiken, buiten dat er altijd - direct - een strafrechtelijk procedure gestart zou moeten worden.
Dus je wilt bepaalde studentenverenigingen verbieden omdat een aantal leden zich misdraagt, omdat het in de grote mensenwereld ook zo gaat, dat de grote groep goeden onder de kwaden moeten leiden?Daarnaast, wat die schaal betreft, door het gedrag van op zijn hoogst een enkele honderdtal supporters zijn minimaal honderdduizenden supporters de dupe en worden ernstig ingeperkt. Het gedrag van minimaal tientallen studenten heeft geen enkele invloed op de bewegingsvrijheid van slechts een paar duizend (corporale) studenten. Ook op dit vlak zijn de privileges van (corporale) studenten vele malen groter dan van andere personen.
Niet overdrijven, wat is die zeer schadelijke invloed op de maatschappij dan?Bepaalde (corporale) studentenverenigingen hebben een zeer schadelijke invloed op onze maatschappij, die wellicht historisch/cultureel zijn ontstaan, maar die historie en cultuur zijn allang niet meer van deze tijd. Daar aan vasthouden is gewoon een argumentum ad antiquitatem. Dat moet ernstig ingeperkt worden.
Dat het in de grote mensenwereld zo gaat, betekent niet automatisch dat dat goed is.En om de link met voetbalwereld en de horeca concreet te maken; wanneer je schuldig maakt aan 'schade aan het aanzien van de academische wereld' wordt je voor vijf tot tien jaar geschorst van de academische wereld. Je wordt dan niet alleen de toegang ontzegd tot alle studentenverenigingen in Nederland, maar ook tot alle bachelor- en masteropleidingen.
[...]
Daarnaast zou bij een (gewelds)incident de deur van een studentenvereniging per direct voor twee weken gesloten moeten worden en bij herhaalde sluiting definitief. En - zoals dat bij voetbalstadions gebeurt - de betreffende vereniging bij komende risico-evenementen droogleggen.
Allemaal in analogie met de grote mensenwereld. Wanneer je je als individu of als vereniging normaal gedraagt, is er niets aan de hand en kunnen verenigingen zelfs een toegevoegde waarde hebben. Indien dat niet gebeurt, zou dat consequenties moeten hebben die verder reiken dan nu het geval is.
Dat is wel een beetje hoe ik mijn studietijd in Groningen heb beleefd in ieder geval.3x3 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 22:23:
[...]
Heeft met die norm niet elke uitgaansgelegenheid in Groningen 'stelselmatig' problemen?
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
I rest my case !Shabbaman schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 15:52:
[...]
Dat is wel een beetje hoe ik mijn studietijd in Groningen heb beleefd in ieder geval.
"Beautiful Clean Coal"
Dat is naar mijn mening niet te vergelijken met de eerdere issues die bij Vindicat speelden en waar de universiteit en gemeente op hebben gereageerd met het intrekken van de accreditatie. Bij de eerdere gevallen was het probleem niet dat er iets gebeurde, maar hoe het kon dat het gebeurde en hoe de vereniging daarmee omging. Een cultuur waarin met medeweten van (en dus impliciete toestemming van) het bestuur op een bepaalde manier gehandeld werd tijdens ontrgroeningen, haha nee hoor maar stiekem toch wel balmos, excessen in verenigingshuizen zonder enige consequentie en vooral over dat alles een zwijgplicht proberen af te dwingen en aangifte proberen te voorkomen.
Daar zit het probleem: een in de verenigingscultuur en hierarchie ingebakken manier van zijn die leden bepaalde fundamentele rechten (al dan niet tijdelijk) ontneemt. Dat is een vereniging als geheel aan te rekenen. Een incidentele 'random' vechtpartij tussen twee leden is dat niet, dat had ook vier straten verderop kunnen gebeuren en dan zou het niet in de media gekomen zijn. Wel belangrijk is de reactie van het bestuur namens de vereniging, die moet uiteraard correct zijn: geen doofpot, geen zwijgplicht, maar aansporen om aangifte te doen waar nodig en daarnaast eventuele interne disciplinaire maatregelen. Doen ze dat, dan valt de vereniging in dezen weinig te verwijten.
En over de vergelijking met voetbal: hoe vaak staat de ME voor een studentenvereniging klaar? Hoe vaakt worden studenten met aparte treinen vervoerd en gescheiden gehouden van leden van andere verenigingen? Hoe vaak is een studentenfeest afgelast omdat de politie aan het staken was? Hoe vaak heeft een gemeente een verenigingspand gekocht, de grond eronder gekocht, of een miljoenenlening verstrekt om een studentenvereniging overeind te houden? Hoe vaak spreken studenten ergens af met als enige reden een matpartij? Een sushirestaurant was
De maatschappelijke kosten van voetbalwedstrijden en met name "risicowedstrijden" zoals ze eufemistisch genoemd wotrden zijn niet te vergelijken met die van SV's.
1. Inzet politie bij voetbalwedstrijd kost 36 euro/uur, met dat tarief 6 mln per jaar voor eredivisie
2. De Rekenkamer: 70 euro/uur, blog zelf 100/uur, gebaseerd op eerdere onderzoeken. Dan zou je op dik 11.5 miljoen uitkomen bij die 70/uur. En dan hebben we het enkel over de politieinzet, niet over de kosten van treinen, bushokjes, etc.
[ Voor 27% gewijzigd door Bundin op 15-10-2018 09:04 ]
In reactie op die elitairiteit:Zo onschuldig ging het er ook toen al niet meer altijd aan toe. In 1965 kwam een Utrechts dispuut in diskrediet door de ‘roetkap’-affaire: een ontgroeningsritueel waarbij een student om het leven kwam. Dat het daarbij een ‘jonkheer’ betrof was misschien geen toeval. De democratisering van de ‘heren’-universiteit was nog maar net begonnen en de adel had nog altijd een streepje voor.
En dan nu:Dat de traditionele studentenverenigingen met hun specifieke cultuurtje door de tijd waren ingehaald, gold als een teken van vooruitgang in de geschiedenis. Of de populariteit van de ASVA, daterend uit 1945 maar tijdig omgevormd tot een CPN-voorpost in het Amsterdamse studentenmilieu, een gelukkige vervanging was, kun je je afvragen. In zijn boek ‘Goed fout’ heeft de politicoloog Meindert Fennema beschreven hoe gemakkelijk iemand van het ene extreem in het andere omslaat – en hem dat er niet altijd sympathieker op maakt.
De linkse universiteit verdween, de rechtse kwam ervoor terug, en dat betekende ook de wederopstanding van de studentencorpora. Een rehabilitatie kunt je het moeilijk noemen. Integendeel, de cultuur binnen de vereniging is ‘van geestig en grappig naar gestoord’ gegaan, aldus hetzelfde erelid van Minerva. Het voortbestaan van het hele studentenverenigingswezen staat inmiddels op het spel.
Nieuw ’bangalijst’-schandaal bij Vindicat
GRONINGEN - Bij de Groningse studentenvereniging Vindicat is opnieuw een zogenoemde ’bangalijst’ opgedoken. Dat meldt de vereniging in een verklaring op de website. De lijst, met daarop „schandelijke opmerkingen” over vrouwelijke leden, zou vrijdagochtend bij het bestuur zijn gekomen.
[ Voor 4% gewijzigd door RodeStabilo op 26-06-2021 20:41 ]
RodeStabilo schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 20:39:
Ze lijken nog niet echt te leren van het verleden, maar ja dat zou ook wel erg optimistisch zijn.
Nieuw ’bangalijst’-schandaal bij Vindicat
[...]
Zo te zien is er juist wel het een en ander veranderd. Individuele excessen zal je altijd zal houden, het is hoe er mee om gegaan word wat het verschil maakt.„Vindicat veroordeelt alle vormen van intimidatie, zo ook deze lijst. Deze lijst draagt niet bij aan het gevoel van veiligheid binnen de studentenwereld. De vereniging neemt dit hoog op”, stelt het bestuur in de verklaring.
De vereniging heeft de maker van de lijst geïdentificeerd. Het lid is per direct voor onbepaalde tijd geschorst. Ook is er contact geweest met een aantal vrouwelijke leden. Zij krijgen hulp aangeboden. Daarnaast zegt het bestuur hen in contact te brengen met de politie, als daar behoefte aan is. Het bestuur heeft melding gemaakt van het incident bij de onderwijsinstellingen.
(...)
Een woordvoerder van de Rijksuniversiteit noemt het bestaan of opstellen van bangalijsten „vrouwonvriendelijk en verwerpelijk.” Wel is de onderwijsinstelling blij dat de vereniging meteen actie heeft ondernomen door de opsteller van de lijst te schorsen en de slachtoffers hulp aan te bieden. „Daarvoor verdient het bestuur van Vindicat een compliment”, aldus de woordvoerder.
Anoniem: 1302638
Klinkt eerder als “he said the quiet part out loud” dus we offeren hem op en hopen dat het stil blijft.RagingPenguin schreef op zondag 27 juni 2021 @ 16:47:
[...]
[...]
Zo te zien is er juist wel het een en ander veranderd. Individuele excessen zal je altijd zal houden, het is hoe er mee om gegaan word wat het verschil maakt.
O, ik denk zeker dat het illusie is om te verwachten dat er nu van het ene op het andere jaar de hele cultuur is omgeslagen. Dat is niet hoe mensen werken. Maar als er van boven af maar genoeg op gezeten word en de nieuwe generaties het beter doen dan is dat vooral een kwestie van tijd.Anoniem: 1302638 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 16:56:
[...]
Klinkt eerder als “he said the quiet part out loud” dus we offeren hem op en hopen dat het stil blijft.
Wat was dan een goede reactie in jouw ogen geweest?Anoniem: 1302638 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 16:56:
[...]
Klinkt eerder als “he said the quiet part out loud” dus we offeren hem op en hopen dat het stil blijft.
Maakt dat wat uit om dit punt te kunnen maken?Tuttel schreef op zondag 27 juni 2021 @ 19:43:
[...]
Wat was dan een goede reactie in jouw ogen geweest?
In dit geval denk het wel. Aangezien je eerste punt niet echt onderbouwt is of wat dan ook.Anoniem: 1302638 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 20:00:
[...]
Maakt dat wat uit om dit punt te kunnen maken?
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Die leek me best voor de hand liggen. Er komt een lijst uit met "schandalig" commentaar van 100+(!) vrouwelijke leden.Touchdomex schreef op zondag 27 juni 2021 @ 20:08:
[...]
In dit geval denk het wel. Aangezien je eerste punt niet echt onderbouwt is of wat dan ook.
Tenzij dit geschorste lid overal "kuthoer" achter heeft gecopy-paste lijkt het mij vrij evident dat Vindicat hem slachtofftert om te verhullen hoeveel mensen aan zo'n lijst moeten hebben meegewerkt.
Of ze laten dit als voorbeeld zien ook intern van dit kan niet meer jongens. Leuk dat jullie het in het geheim doet maar no way dat we dit nog zo gaan toestaan als in het verleden wel is gebeurd.Anoniem: 1302638 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 20:11:
[...]
Die leek me best voor de hand liggen. Er komt een lijst uit met "schandalig" commentaar van 100+(!) vrouwelijke leden.
Tenzij dit geschorste lid overal "kuthoer" achter heeft gecopy-paste lijkt het mij vrij evident dat Vindicat hem slachtofftert om te verhullen hoeveel mensen aan zo'n lijst moeten hebben meegewerkt.
Als je overal wat slechts in wil zien dan ga je dat ook wel lukken maar denk dat in dit geval het aangepakt is zeker zoals je mag verwachten dat zoiets wordt aangepakt.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ik weet even niet wat je nou wilt zeggen.Touchdomex schreef op zondag 27 juni 2021 @ 20:14:
[...]
Of ze laten dit als voorbeeld zien ook intern van dit kan niet meer jongens. Leuk dat jullie het in het geheim doet maar no way dat we dit nog zo gaan toestaan als in het verleden wel is gebeurd.
Als je overal wat slechts in wil zien dan ga je dat ook wel lukken maar denk dat in dit geval het aangepakt is zeker zoals je mag verwachten dat zoiets wordt aangepakt.
Het lijkt alsof jij niet wil geloven dat ze ook echt wat anders kunnen doen in de aanpak van dit sorot dingen.Anoniem: 1302638 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 20:15:
[...]
Ik weet even niet wat je nou wilt zeggen.
Dat klopt, en ik geloof er heilig in dat ze veel meer kunnen doen maar dat niet willen doen in de aanpak van dit soort dingen. Dit is het zoveelste voorbeeld.Touchdomex schreef op zondag 27 juni 2021 @ 20:17:
[...]
Het lijkt alsof jij niet wil geloven dat ze ook echt wat anders kunnen doen in de aanpak van dit sorot dingen.
Je zegt zelf letterlijk "Of ze laten dit als voorbeeld zien ook intern van dit kan niet meer jongens."
"Nee jongens, foei, kijk eens wat Roderick is overkomen? Volgende keer zijn jullie aan de beurt, heus".
Die flikker je er toch allemaal uit?
In het andere geval ben ik het voorkomen eens met:
Want één persoon verantwoordelijk voor een bangalijst? De mensen die dat willen geloven moeten zich misschien even verdiepen in de studentenwereld. Het is een uitwas van een cultuur.Anoniem: 1302638 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 16:56:
[...]
Een collega van mij (50+) was lid van Vindicat (verplicht door zijn vader) Het was toen al ellende.TomsDiner schreef op zondag 27 juni 2021 @ 23:56:
Met de acties van Vindicat van de afgelopen vijf jaar moet je niet vreemd opkijken als de Bangalijst verzonnen is om te laten zien dat ze heus wel in kunnen grijpen. (oftewel fakenews, maar ik acht Vindicat daar prima toe in staat)
In het andere geval ben ik het voorkomen eens met:
[...]
Want één persoon verantwoordelijk voor een bangalijst? De mensen die dat willen geloven moeten zich misschien even verdiepen in de studentenwereld. Het is een uitwas van een cultuur.
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Mwa.Anoniem: 1302638 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 20:24:
Corporale verenigingen gaan voornamelijk over privileges. Nu zijn die verenigingen toch al geassocieerd met geprivilegeerde jeugd - hoewel dat niet meer per se het geval hoeft te zijn, maar toch. Deze verenigingen organiseren zichzelf, en wijzen zichzelf allerlei privileges toe, waarbij andere controlerende onderdelen van de maatschappij traditioneel schuin de andere kant uit kijken. Het zijn immers maar kwajongensstreken van jongelui die notabene de toplaag van de overheid en bedrijfsleven moeten vormen, nietwaar? Laat ze nou maar even...
Welnu, het belangrijkste doel van die verenigingen is het in stand houden van die privileges. Dat ga je niet doen door kwajongensstreken te bestraffen met het royeren van 20% van je ledenbestand. Dat ga je doen door een symbolisch gebaar te maken naar de buitenwereld. A propos, hier wordt intern onderzoek gedaan en intern beslist over de strafmaatregelen, met interne verantwoording. Dat is de definitie van privilege. En de buitenwacht - de buitenwacht die controle uit kan oefenen - vindt het prima.
En, dus, is er niets verandert.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Volgens mij is dit niet kenmerkend voor specifiek corporale verenigingen, maar vrijwel elke vereniging/groep met een in zichzelf gekeerde en tegen sektarisch aanschurkende cultuur. In bredere zin kun je stellen dat het belangrijkste doel van vrijwel elke vereniging zijn eigen voorbestaan is.Helixes schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:12:
[...]
Mwa.
Corporale verenigingen gaan voornamelijk over privileges. Nu zijn die verenigingen toch al geassocieerd met geprivilegeerde jeugd - hoewel dat niet meer per se het geval hoeft te zijn, maar toch. Deze verenigingen organiseren zichzelf, en wijzen zichzelf allerlei privileges toe, waarbij andere controlerende onderdelen van de maatschappij traditioneel schuin de andere kant uit kijken. Het zijn immers maar kwajongensstreken van jongelui die notabene de toplaag van de overheid en bedrijfsleven moeten vormen, nietwaar? Laat ze nou maar even...
Welnu, het belangrijkste doel van die verenigingen is het in stand houden van die privileges. Dat ga je niet doen door kwajongensstreken te bestraffen met het royeren van 20% van je ledenbestand. Dat ga je doen door een symbolisch gebaar te maken naar de buitenwereld. A propos, hier wordt intern onderzoek gedaan en intern beslist over de strafmaatregelen, met interne verantwoording. Dat is de definitie van privilege. En de buitenwacht - de buitenwacht die controle uit kan oefenen - vindt het prima.
En, dus, is er niets verandert.
Een groot verschil is natuur wel de impact; een bangalijstje met je vriendengroep van pak 'm beet 6 man maken of verspreiden op een vereniging met 2000+ leden heeft nogal een andere impact.
Qua privileges deel ik wel hoe het uitpakt, maar niet het frame wat je er zo neerzet. Privileges krijg je per definitie toegekend. Terecht kunnen we de nodige vragen stellen waarom bepaalde groepen de vrijheid krijgen om foute zaken intern op te lossen, ondanks een (additionele) buitenwacht bij machte zoals onderwijsinstellingen bij studentenverenigingen door de financiële afhankelijkheid. Waarom kijken ze weg, wordt het afgedaan als kwajongensstreek en vindt de buitenwacht het wel prima? Wordt dat privilege afgedwongen door personen in machtsposities elders? Of is er daadwerkelijk vertrouwen in de interne aanpak?
De crux zit hem er tevens in dat de intentie waarschijnlijk ook niet meer dan een kwajongensstreek was. Het gevaar is echter dat ondanks de intentie, de impact er niet minder om is. Zowel intern als extern lijkt men de intentie als verzachtende omstandigheid te zien en in die geest ook te handelen. Echter blijft daarmee de schijn dat maar een grapje was bestaan in plaats van dat de ernst van een dergelijk iets tot de cultuur doordringt. Toont ook maar weer eens de illusie van zelfreinigend vermogen. Organisaties veranderen niet (snel) van binnenuit zonder druk van buitenaf.
Tot dat je bedenkt dat de papa van Roderick en de papa van Karel grote begunstigers zijn van de verenigingskas want het zijn oud-bestuursleden. Kieper je Roderick en Karel buiten de deur, is je vereniging gelijk failliet.Anoniem: 1302638 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 20:24:
[...]
Dat klopt, en ik geloof er heilig in dat ze veel meer kunnen doen maar dat niet willen doen in de aanpak van dit soort dingen. Dit is het zoveelste voorbeeld.
Je zegt zelf letterlijk "Of ze laten dit als voorbeeld zien ook intern van dit kan niet meer jongens."
"Nee jongens, foei, kijk eens wat Roderick is overkomen? Volgende keer zijn jullie aan de beurt, heus".
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Amsterdamse studentenvereniging kan fluiten naar bestuursbeurs na ’ontgroeningsgeweld’
Meer in de link.Na de recente geweldsincidenten bij studentenvereniging A.S.C./A.V.S.V. in Amsterdam hebben de onderwijsinstellingen in de hoofdstad de toegekende bestuursbeurzen ingetrokken voor komend collegejaar. Ook mag de vereniging de komende tijd zichzelf niet promoten of leden werven, staat in een brief aan de senaat van het corps waar Het Parool over bericht.
De brief is afkomstig van de Vrije Universiteit Amsterdam, Universiteit van Amsterdam en Hogeschool van Amsterdam. „Wij spreken onze afschuw uit over de incidenten die de afgelopen periode hebben plaatsgevonden binnen uw vereniging en betuigen onze steun aan de slachtoffers”, schrijven ze. De slachtoffers kunnen steun krijgen als ze aangifte willen doen.
Uit de brief komt naar voren dat in ieder geval bij zes disputen ernstige incidenten hebben plaatsgevonden waarbij sprake is geweest van fysiek geweld. „In het gesprek bleek dat u als Senaat van A.S.C./A.V.S.V. onvoldoende grip heeft op wat er binnen (de kennismakingstijd van) de disputen plaatsvindt. Hierdoor is de daadwerkelijke omvang van de misstanden nog onzeker.”
Na een feestje stadsbussen slopen, bussen willen ze niet meer meenemen, sfeer wordt grimmig, de ME moet ingrijpen en kort daarop moet de politie opnieuw ingrijpen omdat ze op de ringweg wandelen.
Vindicat, yay

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Als je al onder een vergrootglas ligt zou je denken dat ze beter nadenken over wat je wel of niet kan doen. maar als er alcohol in het spel is is dat blijkbaar wat lastiger. Dom.Bananenplant schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:03:
Vindicat, yay. Ik hoop dat dit nog wel een staartje voor ze gaat krijgen...
Groningse SP wil studentenvereniging Vindicat uit de stad weren
Stukje perspectief op hoe Vindicat eigenlijk al een eeuw bezig is met die "cultuuromslag" en "afspraken maken". Het is gewoon telkens weer hetzelfde.
https://www.sikkom.nl/dri...l-plastic-en-andere-meuk/
Ze hebben ook niet conform de verleende vergunning de locatie schoongemaakt. De gemeente Groningen doet het nu zelf en stuurt ze de factuur.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Ik neem aan dat het voltallige bestuur opstapt.Bananenplant schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:03:
Vindicat, yay. Ik hoop dat dit nog wel een staartje voor ze gaat krijgen...
Laat ik dit uitleggen. Zoals je in je hier op volgende post al aanhaalde is het bij Vindicad schering en inslag. Zo erg dat er al meerdere maatregelen zijn genomen tegen Vindicad. Als het Vindicad menens is, dan stelt het dus een bestuur aan dat schoon schip moet maken. A propos, de belangrijkste belanghebbenden - gemeente, RUG - zullen eisen dat er een bestuur komt dat schoon schip maakt. Met die missie opgezadeld heeft het bestuur gewoon gefaald. En is er maar één mogelijkheid - in het belang van het voortbestaan van de vereniging opstappen.
Ja, ja... ik weet dat de traditie voorschrijft dat de leden die betrokken waren bij een dergelijk opstootje worden geroyeerd. In het belang van de vereniging en zo... bla bla bla. Er zijn natuurlijk veel reünisten die het bestuur van zulke adviezen voorzien. Immers, het voortbestaan - het handhaven van privileges - staat voorop. Deze mensen kunnen geslachtofferd voor de goede zaak, geen probleem. Het old boys network redt het ook wel zonder hen.
Maar wanneer incidenten geen incidenten meer zijn - deze incidenten zijn geen incidenten meer - zul je naar het leiderschap moeten kijken. Dit bestuur heeft geen koers uitgezet die incidenten in afdoende mate voorkomt. Tijd voor een nieuw bestuur, dat allicht wel wat kan met een dergelijke missie. En a propos, ik sprak eerder van belanghebbenden - het zal Vindicad inmiddels toch ook wel menens zijn als er met maatregelen tegen het voortbestaan wordt gedreigd? Nu ja.
Kort om. Ik verwacht dat het voltallige bestuur deze week nog opstapt.
En, ja, ik weet dat het bestuur zich senaat noemt en met Latijnse titels bekleed. Maar, dat maakt het niet geen bestuur...
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Dit in combinatie met het argument dat wanneer de vereniging verantwoordelijkheid neemt voor gedrag van individuele leden, er een enorm risico ontstaat voor niet alleen Vindicat maar voor alle studentenverenigingen in het land, corpora of niet. Daar zal de ASV (landelijke koepel corpora) ook wel wat van vinden.
[ Voor 10% gewijzigd door Bundin op 05-10-2021 21:53 ]
Dat alles maakt het tot een tot op het bot verrot instituut die zich onaantastbaar waant.Bundin schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:46:
Nah, opstappen betekent dat niet-leden wat te vertellen zouden hebben over de vereniging. Ik vermoed dat er gegokt woedt op de beschermende hand van oud-leden die de juiste lijntjes in hun netwerk gebruiken. En natuurlijk het feit dat de politieke aandacht maar duurt tot het volgende sappige verhaal.
Dit in combinatie met het argument dat wanneer de vereniging verantwoordelijkheid neemt voor gedrag van individuele leden, er een enorm risico ontstaat voor niet alleen Vindicat maar voor alle studentenverenigingen in het land, corpora of niet. Daar zal de ASV (landelijke koepel corpora) ook wel wat van vinden.
Nog meer reden om met dat soort onzin te stoppen.
Enige verschil met voorgaande decinnia's, nieuws en aandacht zijn allemaal wat groter vandaag de dag, helemaal als het rond niveau mishandeling/vrouwen/racisme gaat, dat wil misschien nog wel een versterkende werking krijgen.torretje2012 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:22:
Als een vereniging al zo lang de fout in gaat, maar helaas wel de tentacles ver in de politiek heeft... blijft het de komende 100en jaren fout gaan en zal er van een cultuuromslag geen sprake zijn.
Gelijktijdig is het beetje 'elk slecht ding' vandaag de dag, zorg dat iedereen het weet zodat niemand meer zo'n club in gaat zou je denken, maar zijn er genoeg die natuurlijk zeggen 'niets aan de hand, mij is niet gebeurd', dus ze gaan weer vrolijk verder.
En dan gaan ze een jaartje rustig aan, kunnen ze volgend jaar weer los.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.