begintmeta schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 09:20:
[...]
Dat was op zich ook een voordehandliggende uitspraak, maar niet vergelijkbaar met wat hier de vraag is. Hier zouden we moeten weten of een iPhone met eens geopende verpakking en eenmaal ingeplugde oplaadkabel bijvoorbeeld wel conform zou worden geacht.
Hoe dan ook is het zo dat de overeenkomst in dit geval gebrekkig was, wat zoals ik eerder aangaf kan worden verholpen door betere communicatie/informatievoorziening voor het sluiten van de overeenkomst.
Voor mij is wat ik van het ontvangen van uitgeprobeerde producten vind afhankelijk van welk product het is (en ook van welke winkel het is en welke prijs het product heeft). Ik ga er altijd vanuit dat de a priori kans dat er iets mis is met een al eens teruggestuurd product (voor producten die weinig afhankelijk zijn van persoonlijke voorkeuren) hoger is, dus bekijk ik het altijd zorgvuldiger.
Het was om mijn standpunt te bekrachtigen "Je mag uitgaan van een nieuw product" als je iets nieuw koopt.
Verder is dat een tip wat je aangeeft. Maar een consument kijkt voor een nieuwe videokaart. Het is anders als er andere info bij staat dat het alleen uit de dos is geweest op de kleur te bepalen of welke reden ook.
Ik en velen met mij denken dat wanneer je iets koopt dat het nieuw uit magazijn komt. (eigenlijk creëer je een omgekeerde wereld als je als consument eerst allerlei info moet vragen, dan wel ik eis/verwacht een nieuw ongeopend product. voor je op het knopje kopen drukt. Dat zou dan ook in de koopovereenkomst moeten staan, maar dat gebeurt allemaal automatisch, dus of dat mogelijk is..) snap je mij punt ook ?
Het valt voor mij onder ondernemersrisico dat er iets teruggestuurd wordt. Dat is het risico bij verkopen via webshop. Ik zou zelf de situatie bekijken en het product met daarbij behorende korting aanbieden.
€400,- voor org. verpakt splinternieuw
€395,- voor geopende verpakking enz.
2e hands/2e kansje, even geteste videokaart, maar niet gewenst gebleken €380,-
De shop kan en mag zelf beslissen hoe duur ze het maken, maar zo zou ik het inrichten.
over gradaties en acceptatie bij welk product wel en niet kun je een hele discussie maken.
Daar wordt het alleen nog onduidelijker door lijkt mij.
Je koopt een nieuwe koelkast en wordt netjes thuis bezorgd. er is geen verpakking en er zitten wat vlekken op. het blijkt een showroommodel, maar na even reinigen met een sopje is ie als nieuw en conform aan nieuw. Ik zou ter plekke een korting bedingen, maar er zijn ook mensen die dit voor volle nieuwprijs accepteren. 'bezorger verteld; we hebben de verpakking verwijdert en die voeren wij af. zo ontvangt u alleen de koelkast en zorgen wij voor afvoer van verpakkingsmateriaal.) Dat gaat bij mij op als er voor de deur de verpakking is verwijdert, en ik niet met het gevoel zit 'ik heb de volle nieuwprijs betaald voor een showroom model'
Nieuwprijs - Nieuw product, wordt vaak uitgelegd als catalogusprijs (waar veel shops/winkels onder zitten
dmv concurrentie)
Er zijn bijv. ook fietsenwinkels die catalogusprijs hanteren en daar nog afleveringskosten over rekenen.
Maar een gelijke fietsenwinkel die dezelfde fiets goedkoper aanbied en incl. afleveringskosten, zal denk ik meer fietsen verkopen. (gelijkwaardige fietsenwinkel) prijsstunters uitgesloten "daar mag je minder van verwachten' Ook weer discussiepunt
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.