Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aDutchCow
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-02 10:27
Hallo allen,

Een jaar geleden heb ik voor mijn PC een Steelseries Rivals muis gekocht. Ding geïnstalleerd en werkte perfect. Echter toen ik de onderkant inspecteerde zag ik gebruikssporen op voornamelijk de voetjes. Dat de muis gebruikt is zonder muismat. Ook zag ik vette vingers op de muisknoppen.

Toentertijd heb ik het geaccepteerd omdat ik niet de extra moeite wilde nemen voor een echt nieuwe muis.

Een sprong naar het heden; ik heb gister de Logitech MX Master gekocht voor mijn Macbook en blij als een kind uitgepakt. Met mijn eerste ervaring in het achterhoofd controleerde ik meteen de onderkant. En jawel hoor, weer gebruikerssporen op de voetjes.

Ik snap dat de Mediamarkt het product gewoon nog verkoopt als het teruggebracht is en gewoon nog in prima staat is. Wat ik minder tof vind is dat ik de volle prijs betaal voor een product dat dus uiteindelijk al eerder gebruikt is door iemand.

Heeft iemand dit ook een meegemaakt bij de Mediamarkt of ergens anders? En hoe hebben jullie het opgelost? Teruggegaan of gewoon gelaten zoals het is? Want voor de rest zie je niks aan de muis die ik nu gebruik.

Als het regent in mei, dan is april voorbij

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:59

MsG

Forumzwerver

En wat dacht je dat er dan met die muis gebeurt? Die wordt weer verkocht hoor. Wettelijk gaat het enkel om een conform product. Een gloednieuwe muis heeft na een uurtje gebruik dezelfde sporen, van non-conformiteit kan je m.i. dan ook moeilijk spreken. Dit is gewoon de keerzijde van de eenvoudige retourneringsmogelijkheden van de hedendaagse consument. Staat het je niet aan dan zou ik de muis gewoon ergens anders halen.

[ Voor 7% gewijzigd door MsG op 12-04-2017 09:21 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:39

sapphire

Die-hard pruts0r

Zijn die doosjes niet gesealed dan ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillded
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 15:38
MsG schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:21:
Staat het je niet aan dan zou ik de muis gewoon ergens anders halen.
En wie zegt dat die winkel niet ook 2e hands muisjes verkoopt ? :+

Ik ben het wel met TS eens, dat het er wel bij vermeld mag worden ( bijv met een sticker "Ik ben open geweest" zoals op meerdere producten zit bij de MM ). Heb het zelf nog nooit echt ervaren, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik ook niet zeer vaak iets bij MM koop en er nog nooit echt op gelet heb.

Is er niets iets van een consumenten wet die hier iets over vind ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Gillded schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:25:
[...]
Is er niets iets van een consumenten wet die hier iets over vind ?
Zoals gezegd gaat het in de wetgeving om conformiteit en non-conformiteit, niet zozeer van die consumentenbegrippen als "hagelnieuw" ofzo. Sommige producten worden getest in de fabriek, is dat ook tweedehands? De broek die ik in de winkel koop is ook al aangeweest door iemand anders die hem wilde passen, ook maar 50% korting er op dan?

Bij de wet koop op afstand (WKOA) mag je het product uitproberen maar niet daadwerkelijk in gebruik nemen (een heel vaag en dubbelzinnig onderscheid, die er in de praktijk niet is) maar ik kan me voorstellen dat uit de WKOA ook voortvloeit dat producten in die 2 week termijn (als iets wordt teruggestuurd) ook niet daadwerkelijk gebruikt zijn, maar enkel uitgeprobeerd op de manier zoals je ook in de winkel zou moeten kunnen (dat is immers het idee van de WKOA).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:06
Wat is nieuw.... Zelfs op een gloednieuwe auto staan al 10 of 20 km's voordat je ermee bij de dealer wegrijd. Tenzij het ding van ellende uit elkaar valt zou ik er niet teveel over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-02 20:18
Ik kan je sterker vertellen, ik had ooit een WD schijf gekocht bij MM.
Deze ging na 3 weken al kapot.
Naar de winkel gegaan en een nieuwe meegekregen.

Ingebouwd, hoefde de schijf niet te formatteren, want er was al een partitie aanwezig met documenten en foto's. Dus weer terug naar de winkel, uitleg gedaan. Ze zeiden, ok wij formatteren hem wel en zou dan dezelfde schijf terug krijgen.

Ik was het hier niet mee eens, de schijf die ik gekocht had was vanuit fabriek iets van 2 maanden oud.
De "nieuwe" schijf was, voor zover ik herinner, al zeker 1 jaar of ouder. Ik vertelde als ik een 2e hands schijf wil, dat ik wel op Markplaats had gekeken.

Toch bleven ze moeilijk doen, maar uit eindelijk heb ik toch een nieuwe schijf gekregen.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik heb de titel een kleine fix gegeven, zodat die wat duidelijker is.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:39
Ja kan het vaak wel zien aan de seal of hoe het product in de verpakking zit. Maar men is tegenwoordig ook gemeengoed om het product er weer als nieuw uit te laten zien.

CoolBlue verkoopt volgens mij echt alles wat weggeweest is als tweede kans product, je hebt hier dus de meeste kans op een echt nieuw product.

[ Voor 11% gewijzigd door Jumpman op 12-04-2017 09:59 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillded
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 15:38
MsG schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:48:
[...]
Sommige producten worden getest in de fabriek, is dat ook tweedehands? De broek die ik in de winkel koop is ook al aangeweest door iemand anders die hem wilde passen, ook maar 50% korting er op dan?
Het punt wat ik aanhaalde was niet dat het product niet degelijk zou zijn, of dat er meteen een X bedrag af moest, maar dat er wel even geinformeerd mag worden dat het product al eens eerder bij een cosument is geweest, en deze hem terug gebracht heeft om wat voor reden dan ook.

Dat het gebeurd is logisch met de huidige simpliciteit van dingen terug brengen en retouren, maar een simpele melding voor de volgende is geen overbodige luxe, helemaal omdat ze het systeem al hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-05 01:22
ik had ook het gevoel dat mn laptop (nu bijna 3 jaar oud) ook al door iemand anders eerst was gebruikt aangezien de batterij er in zat en alles niet echt netjes wat ingepakt en de doos dicht was geplakt met die reclame van "PC ready maken door mediamarkt"

En ja die laptop word geleverd met de batterij los (Asus doet dat vaker) en daarbij zaten er ook vette vingers op de klep van die laptop.

Zeer slecht van mediamarkt opzich en ook erg sneaky

[ Voor 6% gewijzigd door Rockster34 op 12-04-2017 10:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 217290

als consument willen we wel alles nieuw nieuw nieuw. maar ook makkelijk terugbrengen naar de winkel..

Ik denk dat een van die 2 dan toch zal moeten sneuvelen aangezien deel twee wettelijk is vast gelegd zal dat dus deel 1 worden. De marges zijn tegenwoordig ook niet meer om te zeggen ik stuur even alles op en neer en verkoop het vervolgens voor een lagere prijs in de winkel. Dan moet een winkel geld gaan toeleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Gillded schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:09:
[...]

Het punt wat ik aanhaalde was niet dat het product niet degelijk zou zijn, of dat er meteen een X bedrag af moest, maar dat er wel even geinformeerd mag worden dat het product al eens eerder bij een cosument is geweest, en deze hem terug gebracht heeft om wat voor reden dan ook.

Dat het gebeurd is logisch met de huidige simpliciteit van dingen terug brengen en retouren, maar een simpele melding voor de volgende is geen overbodige luxe, helemaal omdat ze het systeem al hebben.
Daarmee snijdt een winkel zich toch enorm in de vingers? Want als je visueel heel expliciet kan kiezen tussen een geseald doosje of een muis die een minuut is aangeraakt kiest toch iedereen wel voor die gesealde, terwijl als je die keuze minder expliciet hebt een aanzienlijk deel er denk ik minder problemen mee heeft, danwel het niet eens op was gevallen. Dan blijf je naderhand zitten met een enorme afschrijving aan eventjes opengeweeste producten.

[ Voor 4% gewijzigd door MsG op 12-04-2017 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:02

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Mediamarkt hoeft in de winkel natuurlijk niet zomaar artikelen retour te nemen, dan geldt immers de wet koop op afstand niet. Uit de TS leid ik af dat @aDutchCow fysiek naar de MM geweest is. Dus of ze zijn te soepel met retourneren, of er komen geretourneerde online aankopen in de winkel. Ik ken niet de ins en outs van het retour proces van online aankopen bij MM, maar volgens mij staat de webshop los van de fysieke winkels? Of mag je online aangekochte artikelen retourneren bij een vestiging?

In ieder geval is er wel sprake van tegengestelde belangen: de consument wil bij aankoop een echt nieuw artikel (of in ieder geval duidelijkheid over de staat) en de winkel wil de derving over geretourneerde artikelen beperken. Het siert winkels wel om transparant te zijn over de staat van het artikel, bijvoorbeeld door middel van stickers. Dan kan de consument in elk geval een weloverwogen keuze maken. Ik zou ook geen '2e handsje' willen als ik 1500+ neerleg voor een nieuwe TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Men moet gewoon een aparte sectie maken voor (gebruikte) gear.
(uit showroom opstelling, retour goed etc)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aDutchCow
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-02 10:27
Het maakt mij niet uit dat die muis al eens gebruikt is, want de ervaring die ik heb is hetzelfde als met een gloednieuwe muis. Het gaat erom dat de Mediamarkt hierin niet transparant is. Ik koop iets met een nieuw prijs; zelfs 7 euro duurder dan de goedkoopste dan de pricewatch op dit moment zodat ik er meteen gebruik van kon maken.

Ik koop iets met de veronderstelling dat deze nieuw is, want die prijs wordt er ook voor gevraagd; maar dit blijkt uiteindelijk niet waar te zijn.

En nogmaals gaat het mij niet om die paar euro korting en de muis ziet er nog gewoon gaaf uit maar meer om het principe. Geef het gewoon aan met een stickertje.

Als het regent in mei, dan is april voorbij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 10:12
WeHoDo schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:54:
Ik kan je sterker vertellen, ik had ooit een WD schijf gekocht bij MM.
Deze ging na 3 weken al kapot.
Naar de winkel gegaan en een nieuwe meegekregen.

Ingebouwd, hoefde de schijf niet te formatteren, want er was al een partitie aanwezig met documenten en foto's. Dus weer terug naar de winkel, uitleg gedaan. Ze zeiden, ok wij formatteren hem wel en zou dan dezelfde schijf terug krijgen.

Ik was het hier niet mee eens, de schijf die ik gekocht had was vanuit fabriek iets van 2 maanden oud.
De "nieuwe" schijf was, voor zover ik herinner, al zeker 1 jaar of ouder. Ik vertelde als ik een 2e hands schijf wil, dat ik wel op Markplaats had gekeken.

Toch bleven ze moeilijk doen, maar uit eindelijk heb ik toch een nieuwe schijf gekregen.
Dit vind ik een ander verhaal. Een disk met partities en bestanden is duidelijk niet in nieuwstaat. Het is gewoon slordig van de winkel dat ze hem niet gewiped hebben. Maar als ze dat wel doen, lijkt me dat ook verder geen probleem.

Het voorbeeld van de muis is heel simpel. Als je de muis in de winkel uitprobeert heb je ook met één beweging die vingerafdrukken en krasjes op de voeten. Dat neemt niet weg dat de muis gewoon nog als nieuw verkocht wordt.

Bij veel winkels zoals BCC en Mediamarkt liggen de producten alleen verpakt in de schappen. Dus ook als je een product in de winkel uitprobeert zal er een verpakking geopend worden en vingerafdrukken gemaakt worden. Het product wordt daarna terug in de verpakking gestopt en is echt niet minder nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Rockster34 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:12:
ik had ook het gevoel dat mn laptop (nu bijna 3 jaar oud) ook al door iemand anders eerst was gebruikt aangezien de batterij er in zat en alles niet echt netjes wat ingepakt en de doos dicht was geplakt met die reclame van "PC ready maken door mediamarkt"

En ja die laptop word geleverd met de batterij los (Asus doet dat vaker) en daarbij zaten er ook vette vingers op de klep van die laptop.

Zeer slecht van mediamarkt opzich en ook erg sneaky
Dat PC ready maken vind ik sowieso al dubieus, het is natuurlijk ideaal om een teruggebracht laptop in het schap te zetten met: Ik ben gebruiksklaar. Kunnen ze ook meteen verklaren waarom alles uit de verpakking is geweest en er ook nog een bedrag meer voor vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En jij wil serieus claimen hier dat als er twee doosjes in de Mediamarkt liggen, één met stickertje, andere zonder, dat jij degene met stickertje nog zou overwegen? Natuurlijk niet, dan koopt iedereen degene zonder stickertje, totdat Mediamarkt de prijzen verlaagd.

Als hij als nieuw is, en er dus echt geen problemen mee zijn en gebruiksporen die na de eerste dag wegvallen tov wat je zelf hebt gedaan, zie ik er geen problemen bij dat ze die verkopen als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Zoals gezegd gaat het in de wetgeving om conformiteit en non-conformiteit, niet zozeer van die consumentenbegrippen als "hagelnieuw" ofzo. Sommige producten worden getest in de fabriek, is dat ook tweedehands? De broek die ik in de winkel koop is ook al aangeweest door iemand anders die hem wilde passen, ook maar 50% korting er op dan?

Bij de wet koop op afstand (WKOA) mag je het product uitproberen maar niet daadwerkelijk in gebruik nemen (een heel vaag en dubbelzinnig onderscheid, die er in de praktijk niet is) maar ik kan me voorstellen dat uit de WKOA ook voortvloeit dat producten in die 2 week termijn (als iets wordt teruggestuurd) ook niet daadwerkelijk gebruikt zijn, maar enkel uitgeprobeerd op de manier zoals je ook in de winkel zou moeten kunnen (dat is immers het idee van de WKOA).
Een broek die ik gedragen heb op een bruiloft koop jij als nieuw ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb eens bij de Mediamarkt een laptop gekocht. Recovery partities waren al verwijderd!

Na lang discussieren zouden zij bij Acer recovery cd's bestellen om het goed te maken. Deze kwamen maar niet aan, 4x overnieuw hebben ze die opgestuurd. Hebben die pipo's, ondanks meerdere verzoeken om het adres te controleren het 3x opgestuurd naar een oom van mij, waar we verder geen contact mee hebben |:(
Sissors schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:03:
En jij wil serieus claimen hier dat als er twee doosjes in de Mediamarkt liggen, één met stickertje, andere zonder, dat jij degene met stickertje nog zou overwegen? Natuurlijk niet, dan koopt iedereen degene zonder stickertje, totdat Mediamarkt de prijzen verlaagd.
Daarom gooit MM de nieuwe spullen terug het magazijn in en is er nog maar 1 exemplaar van dat produkt... Dan hoef je niet te kiezen.

[ Voor 41% gewijzigd door Fairy op 12-04-2017 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
  • Laatst online: 27-05 01:22
Jumpman schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:02:
[...]

Dat PC ready maken vind ik sowieso al dubieus, het is natuurlijk ideaal om een teruggebracht laptop in het schap te zetten met: Ik ben gebruiksklaar. Kunnen ze ook meteen verklaren waarom alles uit de verpakking is geweest en er ook nog een bedrag meer voor vragen.
ach ja sommige mensen zijn nou eenmaal "lui" en die willen graag dat hun producten plug and play zijn maar ik ben niet een van die mensen.

en daarbij die PC was Factory gereset door mediamarkt want er stond ook een profiel op die ik niet had aangemaakt dus ja.

en het is opzich wel sketchy wat mediamarkt doet want bij zoiets als een laptop ga er maar vanuit dat hun niet een teardown doen van het product dus het kan zijn dat er op de doos misschien 8GB ram opstaat maar in werkelijkheid er bijvoorbeeld 4 ik kan zitten (just speculation).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ik stond laatst voor het schap met IP Camera's. Alle dozen waren retourdozen. (gescheurd en zonder seal)
Nu hebben ze wel "ik ben open geweest" stickers, maar die zaten niet overal op.

Vergelijk dit met blauwe webwinkel, die hebben "tweedekansjes", voor een iets lagere prijs. En ze communiceren er duidelijk over.

Je moet gewoon pas naar de MediaMarkt gaan als de nood heel erg hoog is. Zo niet, gun het gewoon aan de lokale shop of een kleinere webshop.

De ellende is staks pas compleet als de kleine shops allemaal omvallen en je geen keus meer hebt.
Het kan zomaar afgelopen zijn met je lokale shop.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 12-04-2017 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:11

Mx. Alba

hen/die/zij

Tja, ik heb 3x een hagelnieuwe auto gehad en dan stond er ook niet 0km op de teller. ;)

Inderdaad niet heel netjes dat ze geretourneerde en/of geopende producten verkopen als nieuw, maar wettelijk mag het gewoon zolang het product conform is.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Hackus schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:05:
[...]

Een broek die ik gedragen heb op een bruiloft koop jij als nieuw ?
Gebruik voor een eenmalige gelegenheid en daarna terugbrengen onder WKOA, want niet meer nodig nu is ook zeker niet de bedoeling van WKOA, ik kan me voorstellen dat je als winkel ook gewoon financieel uitgaat van dat de WKOA wordt gebruikt als bedoeld, dus bijvoorbeeld thuis nog een paar keer gepast voor de spiegel met wat verschillende eigen kleding, en niet elke < 14 dagen retour mag worden beschouwd als een enkele rit naar de koopjeshoek omdat sjonnies er hele avonden mee gaan stappen en hem dan terugbrengen. Als dat werkelijk zo ging waren er al wel honderden ketens extra failliet.
jeroen3 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:26:
Ik stond laatst voor het schap met IP Camera's. Alle dozen waren retourdozen. (gescheurd en zonder seal)
Nu hebben ze wel "ik ben open geweest" stickers, maar die zaten niet overal op.

Vergelijk dit met blauwe webwinkel, die hebben "tweedekansjes", voor een iets lagere prijs. En ze communiceren er duidelijk over.

Je moet gewoon pas naar de MediaMarkt gaan als de nood heel erg hoog is. Zo niet, gun het gewoon aan de lokale shop of een kleinere webshop.

De ellende is staks pas compleet als de kleine shops allemaal omvallen en je geen keus meer hebt.
Het kan zomaar afgelopen zijn met je lokale shop.
Ik heb het idee dat bij Coolblue de tweede kansjes vooral de WKOA's zijn die met schade of ontbrekende dingen terugkwamen en dat echt niet elke WKOA een tweedekansje wordt. Coolblue maakt al nagenoeg geen winst ten bate van marktvolume, maar dit zouden denk ik zelfs de investeerders te extreem vinden. Er zijn ook genoeg WKOA's die na openen van de seal toch niet verder aangeraakt of gebruikt zijn. Met die flinterdunne marges lijkt het me onredelijk om massaal te verwachten dat die dan bij de koopjeshoek liggen.

Dan krijg je van die massale acties dat mensen massaal een macbook bestellen en collectief terugbrengen om daarna te scoren bij de koopjeshoek.

[ Voor 68% gewijzigd door MsG op 12-04-2017 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ben van mediamarkt gewend dat er stickers op dozen zitten van terug gebrachten spullen. Zo laatst flink diep in het schap moeten graven voor ik een autoradio in mn handen had die nog gesealed was. Zelfs bij de kassa laten openmaken of het daadwerkelijk ook zo was. Heb ook geen zin in gebruikt spul, hekel aan. Prima, maar dan doe iets met de prijs. Ik wil niet de dupe zijn van iemand anders die zn zooi komt terug brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:26

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Had zoiets vorig jaar bij de Kijkshop met een ,,nieuwe'' telefoon. Was het laatste exemplaar dat uit de vitrine werd gehaald, dus hij was al uit het doosje.

Eenmaal thuisgekomen was er gewoon niks mis mee, geen krasjes, beschermfolie nog op het scherm alleen bij het instellen kwam hij met een voorgesteld E-mail-adres.

Nouja. Ding werkte goed dus was te lui om terug te gaan. Wel lesje geleerd. Voortaan bij verbroken zegeltjes korting vragen. Nieuw of niet.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

We kunnen het ook omdraaien :).

Ongeopende verpakking 20% duurder. Want uiteindelijk heeft de consument dit zelf veroorzaakt met de wkoa regels. Je mag een product ook niet gebruiken onder de wkoa maar bewijslast voor de winkel is vaak wel lastig.
sugarlee89 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:33:
Ben van mediamarkt gewend dat er stickers op dozen zitten van terug gebrachten spullen. Zo laatst flink diep in het schap moeten graven voor ik een autoradio in mn handen had die nog gesealed was. Zelfs bij de kassa laten openmaken of het daadwerkelijk ook zo was. Heb ook geen zin in gebruikt spul, hekel aan. Prima, maar dan doe iets met de prijs. Ik wil niet de dupe zijn van iemand anders die zn zooi komt terug brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MsG
Je praat lekker in je eigen straatje. Ik weet wel dat jij geen S8 wil, die bij de MM het weekend van 21 april is gebruikt als verkoop/showmodel, als nieuw op de 25e. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
[...]

Sommige producten worden getest in de fabriek, is dat ook tweedehands? De broek die ik in de winkel koop is ook al aangeweest door iemand anders die hem wilde passen, ook maar 50% korting er op dan?
Toch zit er een verschil tussen wanneer een product in de winkel of fabriek is getest dan een product dat door een consument is meegenomen naar huis en vervolgens teruggebracht. Een product kan in beide gevallen niet meer in volledige nieuwstaat zijn, in het laatste geval is echter spraken van een tweedehands product.
Bij de wet koop op afstand (WKOA) mag je het product uitproberen maar niet daadwerkelijk in gebruik nemen
De wet- en regelgeving consumentenrecht stelt dat producten toch echt gebruikt en geprobeerd mag worden. De verkoper mag het product geretourneerd binnen 14 dagen dus niet weigeren, ook niet wanneer het product langer is gebruikt dan nodig om te kunnen beoordelen of het product voldoet. Wel kan de verkoper waardevermindering in rekening brengen, indien de verkoper de waardevermindering kan aantonen.
aDutchCow schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:54:
Het maakt mij niet uit dat die muis al eens gebruikt is, want de ervaring die ik heb is hetzelfde als met een gloednieuwe muis. Het gaat erom dat de Mediamarkt hierin niet transparant is. Ik koop iets met een nieuw prijs; zelfs 7 euro duurder dan de goedkoopste dan de pricewatch op dit moment zodat ik er meteen gebruik van kon maken.

Ik koop iets met de veronderstelling dat deze nieuw is, want die prijs wordt er ook voor gevraagd; maar dit blijkt uiteindelijk niet waar te zijn.
Dan zou ik er vooral geen moeite in steken.

Het is jammer dat Media Markt dit doet en als we de zoekresultaten van Google mogen geloven, komt dit ook vooral voor bij de Media Markt. De vraag die dan hangt is vooral; wat kun je er tegen doen?

Dan denk ik niet dat je hier veel tegen kunt beginnen om dit te stoppen. Hoogstens denk ik dat jij je kunt beroepen op Artikel 6:193 BW & Artikel 6:193d lid 2 BW.

Een misleidende omissie is iedere handelspraktijk waarbij essentiële informatie welke de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen, wordt weggelaten, waardoor de gemiddelde consument een besluit over een overeenkomst neemt of kan nemen, dat hij anders niet had genomen.

Essentiële informatie is hier dan het niet benoemen van de staat van het product. Een schadevergoeding na ontbinding van de koopovereenkomst zal zich echter beperken tot de aankoopprijs van het product. In zekere zin staat dit dus gelijk aan het retourneren van het product en reken maar dat het product vervolgens weer in de winkel zal komen te liggen.

Mogelijk zou je ook een melding bij ACM / ConsuWijzer kunnen maken: https://www.consuwijzer.nl/klacht-indienen-bij-consuwijzer

Als het je niet aanstaat, zou ik ook - zoals MsG aangeeft - het product ergens anders aanschaffen. Dan beloon je de verkoper ook niet met het verkoopgedrag.
Sissors schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:03:
Maar wat is het probleem als de Media Markt eerst het ongebruikte product verkoopt en daarna pas het geretourneerde product? Als die sticker er niet op zit, kan het ook voorkomen dat eerst het ongebruikte product gekocht wordt. De positie van de Media Markt is dan nog altijd gelijk.

Uiteindelijk wordt dat product toch wel verkocht. Als dit dan is met opruimingskorting, is dat het risico van de ondernemer en moet dit niet ten koste gaan van de consument.

[ Voor 0% gewijzigd door Dimens op 12-04-2017 22:16 . Reden: Typfouten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Anoniem: 217290 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:59:

Ongeopende verpakking 20% duurder. Want uiteindelijk heeft de consument dit zelf veroorzaakt met de wkoa regels. Je mag een product ook niet gebruiken onder de wkoa maar bewijslast voor de winkel is vaak wel lastig.

[...]
Je doet net of de consument hier de grote boeman is. Het is het risico van de ondernemer, dat weet hij vooraf. 20% bovenop de prijs = deuren sluiten. Dan kun je beter constructief denken over een oplossing zoals Coolblue heeft dan dat je ook nog eens klanten wegjaagt met slechte service.

I'm really easy to get along with, once you people learn to worship me...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

coolblue doet dat alleen met beschadigde producten ;).
Kijk maar goed bij hun tweedekansjes is er altijd wel iets aan te merken het product is dan dus niet meer conform. De klant die dat heeft terug gestuurd zal de rekening in prijsverschil gepresenteerd hebben gekregen.

En ja de consument is de boeman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxl
  • Niet online
Anoniem: 217290 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 12:28:
Kijk maar goed bij hun tweedekansjes is er altijd wel iets aan te merken het product is dan dus niet meer conform. De klant die dat heeft terug gestuurd zal de rekening in prijsverschil gepresenteerd hebben gekregen.

Dat is toch ook zoals het hoort? Als het geretourneerde product nog in nieuwstaat verkeerd, terug in de gewone voorraad (eventueel met b.v. een wipe/ reset etc), mankeert er wat aan, 2e kansje.

Toko's die consumenten als de boeman zien hebben niets in de retail te zoeken. Again, je hoeft als shop niet de goedkoopste te zijn, als je de service op orde hebt komen de klanten lachend terug. Loop je de kantjes er vanaf om kosten te besparen, dan moet je het hebben van naïevelingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dimens

20% is natuurlijk wat veel, maar dit is wel hoe het hoort. De ondernemer dient rekening te houden met verliezen door geretourneerde producten en dit verlies door te rekenen in de verkoopprijs van producten. Producten worden daardoor wel iets duurder en dat hebben wij als consument dan maar te slikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

[...]
Wkoa geldt helemaal niet bij een fysieke winkel. En producten zijn al overrated duur. Dus 20% juist als je geopend product neemt, minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-05 23:04

Malarky

Wils voor wat ieder

Paar weken geleden een Macbook Air gekocht bij Coolblue die thuis al geopend bleek te zijn, verder niets aan de hand. Ook verpakking was nog in perfecte staat. Toch direct ruilde Coolblue hem om met excuses erbij, want dat kon nooit de bedoeling zijn, om geopende producten als nieuw te verkopen

Omruilen was ergens anders voor, niets te maken met 2e hands/kans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tim085
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-05 09:19
Tja, moeilijke zaak voor zowel ondernemers als klanten denk ik.
Persoonlijk zou ik het logisch vinden dat je als klant een "restocking fee" aangerekend krijgt bij terugsturen van een product. Immers, jij als consument hebt de waardevermindering tot stand gebracht. Je hebt het product geopend, en weet goed dat dit ervoor zorgt dat de waarde daalt. Daar kan de ondernemer niks aan veranderen omwille van de wetgeving die er momenteel heerst. Deze beschermt de consument net iets te goed in mijn ogen.
Artikelen zouden vervolgens met een lagere prijs verkocht moeten worden aangeboden, overeenkomstig met de waardevermindering. Maar hier gaan sommige ondernemers wellicht ook soms de fout in, door gebruikte goederen als nieuw aan te bieden. Onder het motto, we proberen wel, 1/10 mislukt het en dan leveren we alsnog nieuw met een slap excuus erbij...

Nee, ik zou zeggen: 10% restocking fee ten laste van de klant, en 20% korting voor de klant als "tweedekans product"; zo is het risico mooi verdeeld tussen klant en ondernemer.
Het zou sowieso mensen meer tegenhouden om toch maar te bestellen als ze weten dat er mogelijks kosten aan verbonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-05 15:59

Nee, ook met onbeschadigde retouren doen ze dat. Heb een volledig onbeschadigde telefoon gehad (beviel me neit dus wel weer teruggestuurd) Ding was echt gewoon nieuw en slechts kort uit zijn doos geweest. Leverde een mooie korting op, heb hem echter teruggestuurd om vervolgens een ander toestel nieuw te kopen bij CB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Hackus schreef op woensdag 12 april 2017 @ 12:04:
@MsG
Je praat lekker in je eigen straatje. Ik weet wel dat jij geen S8 wil, die bij de MM het weekend van 21 april is gebruikt als verkoop/showmodel, als nieuw op de 25e. ;)
Voor m'n eigen straatje? Je argumenten zijn op zo te lezen? Tuurlijk heb ik ook liever sealed, wie niet. Maar dit is de realiteit van zowel WKOA als het eenvoudige retourbeleid in veel winkels. Wil je dit minder dan moeten we als consumenten zelf ook minder op onze strepenstaan qua ruilbeleid.

De wet heb je in ieder geval tegen, want die spreekt nergens over nieuw en minder nieuw, maar over een conformiteit. Lees je maar eens in zou ik zeggen.
Dimens schreef op woensdag 12 april 2017 @ 12:08:
[...]

Toch zit er een verschil tussen wanneer een product in de winkel of fabriek is getest dan een product dat door een consument is meegenomen naar huis en vervolgens teruggebracht. Een product kan in beide gevallen niet meer in volledige nieuwstaat zijn, in het laatste geval is echter spraken van een tweedehands product.
Onzin, dat is een classificatie die je zelf stelt. Het is nog steeds een broek in nieuwstaat, die wellicht net zo gepast is als in de winkel zelf de hele dag door gebeurt. Als het product aanzienlijk is gesleten ten opzichte van een product uit het schap kan het non-conformiteit zijn, maar het enkele feit dat hij al in een tasje is meegeweest met iemand is dat niet. Dacht je nou werkelijk dat met de marges van de retail het werkelijk had uitgekund als iets om dat soort dingen al zwaar afgeprijsd zou moeten zijn>
Foxl schreef op woensdag 12 april 2017 @ 12:38:
[...]

Dat is toch ook zoals het hoort? Als het geretourneerde product nog in nieuwstaat verkeerd, terug in de gewone voorraad (eventueel met b.v. een wipe/ reset etc), mankeert er wat aan, 2e kansje.

Toko's die consumenten als de boeman zien hebben niets in de retail te zoeken. Again, je hoeft als shop niet de goedkoopste te zijn, als je de service op orde hebt komen de klanten lachend terug. Loop je de kantjes er vanaf om kosten te besparen, dan moet je het hebben van naïevelingen.
Een deel wil zelfs hier dat als het product überhaupt open is geweest, het sowieso al korting moet geven. Dat is financieel gewoon niet-reëel.
Malarky schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:44:
[...]

Paar weken geleden een Macbook Air gekocht bij Coolblue die thuis al geopend bleek te zijn, verder niets aan de hand. Ook verpakking was nog in perfecte staat. Toch direct ruilde Coolblue hem om met excuses erbij, want dat kon nooit de bedoeling zijn, om geopende producten als nieuw te verkopen

Omruilen was ergens anders voor, niets te maken met 2e hands/kans
Je bent er actief dus mee teruggegaan. Wat nou als ze het dan aan een andere klant verkopen in de hoop dat die er gèèn punt van maakt? Het kan niet structureel zeker niet uit als een dergelijk apparaat meteen al voor een stuk minder wordt verkocht.

[ Voor 70% gewijzigd door MsG op 12-04-2017 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
tim085 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:57:
Het zou sowieso mensen meer tegenhouden om toch maar te bestellen als ze weten dat er mogelijks kosten aan verbonden zijn.
En dat tegenhouden van online aankopen is de hele reden dat het retourrecht tot stand is gekomen.

De bescherming van zowel consumenten is momenteel erg goed en beschermt ook de eerlijke verkoper tegen oneerlijke handelspraktijken van concurrenten. Met de argumenten door verkopers in het artikel van Tweakers reviews: Hoe duidelijk is het herroepingsrecht in de Wet koop op afstand? ben ik het dan ook niet eens. Bijvoorbeeld deze:

"Ook stelt Best dat er kosten moeten worden gemaakt doordat het herroepingsrecht wordt ingezet voor mogelijke defecten. "Nadat wij het product niet-defect verklaren en testkosten berekenen, beroept de klant zich regelmatig achteraf op het herroepingsrecht en koopt hij vervolgens een nieuw of ander product", aldus Best."

Dan denk ik terug aan topic Azerty interpreteert Wet Koop op Afstand vreemd en voel ik geen enkel medelijden met Azerty en is dit geheel aan Azerty zelf te wijten.

Het enige punt waar ik mij in kan vinden, is dat van Daniël de Boer van Phoneshop:

"de keuze van de klant is geweest om iets aan te schaffen en de klant zou deze kosten dan ook moeten aanvaarden bij een retourzending. Als ik iets in een fysieke winkel koop, verwacht ik ook niet dat ik mijn parkeer- en reiskosten vergoed krijg".

Een goed argument voor het bestaan van deze regel heb ik ook nog niet gehoord en als consument zou ik dit ook niet mogen verwachten. Al komt het nog vaak voor dat de verzendkosten niet worden gecrediteerd omdat het geen algemeen bekende regeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxl
  • Niet online
MsG schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:34:
De wet heb je in ieder geval tegen, want die spreekt nergens over nieuw en minder nieuw, maar over een conformiteit. Lees je maar eens in zou ik zeggen.
Als iets geadverteerd wordt als een nieuw product en het is reeds gebruikt, dan is dit toch duidelijk non-conform? Juist daarom zou een winkelier duidelijkheid moeten scheppen. In de basis is er weinig mis met een goed werkend en onbeschadigd geretourneerd product, maar laat dan iig weten waar de klant aan toe is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Foxl schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:40:
[...]

Als iets geadverteerd wordt als een nieuw product en het is reeds gebruikt, dan is dit toch duidelijk non-conform? Juist daarom zou een winkelier duidelijkheid moeten scheppen. In de basis is er weinig mis met een goed werkend en onbeschadigd geretourneerd product, maar laat dan iig weten waar de klant aan toe is.
Definieer duidelijk gebruikt? Stel de verpakking lijkt te zijn open geweest maar de werking wordt verder niet anders, noch zie je beschadiging. Bovendien definieert de WKOA een uitprobeerperiode, maar geen daadwerkelijke ingebruikname. Dan is het gevolg daaruit dat m.i. die enkele uitprobeerhandelingen ook niet als gebruikt worden gerekend.

Als er daadwerkelijk beschadigingen aan het product zijn zou je m.i. kunnen spreken van non-conformiteit, maar de subjectieve staat van "niet meer nieuw" lijkt me toch echt te willekeurig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maar wat is gebruikt? Als ik een broek pas in de winkel, is die broek dan gebruikt? Als ik een broek naar me laat sturen door Salando, ik hem pas, en hem dan terugstuur, is die broek dan gebruikt?

Als bij de mediamarkt een verpakking open (netjes met medewerker erbij) om te kijken of het toetsenbord dezelfde layout heeft als op de afbeelding (*kuch* Logitech), is dat toetsenbord dan gebruikt? En als ik er dan ook nog een paar toetsen op indruk, dan wel? En als ik exact hetzelfde doe maar dan via de webwinkel, en het thuis doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Daarnaast vind ik het gek dat de WKOA zo ontzettend ruim is gedefinieerd, terwijl je in een fysieke winkel vaak amper iets kunt proberen. Oke je kan een muis of toetsenbord nog voelen, en een laptoptoetsenbord. Maar zelf een testwasje doen in de winkel voor wasmachines? Zelf even strijken? Even koken op een fornuis in de winkel? Buiten incidentele promotiedagen of iets dergelijks is daar ook vaak weinig proberen aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:51

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Nieuw = nieuw. Daar kan eigenlijk geen discussie over zijn.
Als iets is geopend/kort gebruikt en dan retourgestuurd is, dan is het op zijn best "zo goed als nieuw".
Daar hoort geen onduidelijkheid over te zijn. Oftewel: als koper mag je verwachten dat jij de 1e gebruiker bent. Anders had je net zo goed naar Marktplaats kunnen gaan, zoals hierboven terecht opgemerkt.

Als MM daar een loopje mee neemt, dan zal een groot deel van de klanten (die dat merken) daar geen fijn gevoel aan overhouden en in het vervolg mogelijk een andere winkel kiezen.
Vooral bij telefoons en laptops -artikelen waar ik persoonlijk erg zuinig mee omga- is een krasje snel gemaakt. Ik baal daarvan als ik dat zelf doe, maar nog veel meer als iemand anders dat voor mij heeft gedaan...

CoolBlue doet het wat dat betreft erg netjes met hun "tweedekansjes" (waar heel vaak niets mis mee is). Open en eerlijk, iets waar MM een voorbeeld aan zou moeten nemen.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnyvl1967
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-07-2024
Heb een aantal maanden terug bij Mediamarkt een gear S2 gekocht en na 5 dagen was scherm stuk. Ben voor garantie naar een Samsung Servicepoint geweest en bleek dat de watch een geretourneerd product was. Heb toen verhaal bij Mediamarkt gehaald en gedreigd met politie in te schakelen en uiteindelijk mijn geld teruggekregen. Koop nooit artikelen met verbroken zegel of je bent genaaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-05 13:07
Ik denk dat het iets gekleurder is dan "nieuw" of "gebruikt".

Als jij in de Appie staat en je koopt een flesje cola, en dat is alleen open geweest om even eraan te ruiken, zou dat een nieuw flesje cola zijn? Het is immers niet gebruikt, er is alleen maar even aan geroken (niet dat ik zou weten waarom je aan een flesje cola zou moeten ruiken, maar gewoon even als voorbeeld).

Als je bij de MediaMarkt staat en je hebt een spel of dvd in je handen, die niet meer is gesealed, omdat iemand de verpakking heeft opengemaakt om te kijken hoe die poster eruit ziet die erin zit, is het product dan nieuw?

Ik denk dat een product nieuw is als de verpakking gesealed is. Anders is het, zoals Joepla al zei, zo goed als nieuw. Een showmodel dat in de winkel staat, die maar 1 keer getest is (of vaker, dat weet je niet als de producten sneller/minder snel verkopen), verkoop jij dat als nieuw?

In het geval van de muis: dit is geen nieuw product, en het lijkt mij ook niet conform. Dit omdat het product is open geweest en er fysieke 'beschadigingen' op zitten (het doet dan niet af aan de werking van het product, maar wel aan het visuele aspect). Moeilijk doen? Nee. Netjes van de MM? Ook niet.

Een product verkopen dat een geopende verpakking heeft kan wat mij betreft alleen met een sticker, en een zeer kleine korting. Koop je een muis van 70 euro, 1 tot 5 euro er vanaf. Consumenten die de keuze maken voor een geseald product te gaan, betalen gewoon de normale prijs en worden nergens de dupe van. Consumenten die Nederlands denken uhhh... vatbaarder zijn voor een (kleine) korting gaan dan al sneller voor de geopende. Op die manier voorkomt een MediaMarkt dat ze met de geopende producten blijven zitten, en worden de klanten die het product niet geopend hebben hier niet de dupe van. Dit lijkt mij de netste oplossing.
Sissors schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:45:
Als bij de mediamarkt een verpakking open (netjes met medewerker erbij) om te kijken of het toetsenbord dezelfde layout heeft als op de afbeelding (*kuch* Logitech), is dat toetsenbord dan gebruikt? En als ik er dan ook nog een paar toetsen op indruk, dan wel? En als ik exact hetzelfde doe maar dan via de webwinkel, en het thuis doe?
Waarom zou je een verpakking moeten openen om te zien of het toetsenbord de juiste indeling heeft? Dit lijkt mij een belangrijke specificatie die ook wel op de doos zelf, of op de webpagina van het product met de juiste modelnaam en typenr vermeld staat. En voor het indrukken van de toetsen, daarvoor heeft nu JUIST de mediamarkt het grootste gedeelte, al dan niet alle toetsenborden die ze aanbieden uitgestald staan. Mocht je dan alsnog de doos willen openen, dan kan ik me voorstellen dat een MM dat kan weigeren, of er eventueel kosten aan verbind. Als ze je het dan alsnog zonder beide consequenties laten doen, dan lijkt mij dat meer goede service dan verplichting. Plus dat een MediaMarkt er dan op zou moeten rekenen dat de verpakking daadwerkelijk geopend is, en het product niet meer voor de volle mep verkocht zou moeten worden.

Zoals gezegd, een grote korting is in mijn ogen niet reëel, omdat de winkel er dan teveel verlies op maakt. Maar een kleine korting van 1 of 2 euro lijkt me dan, vooral op zo'n dure producten, wel handig: dan maak je de keuze net weer wat aantrekkelijker en gebalanceerder, plus het levert geen enorm verlies op. Bovendien weet een winkel dat consumenten minder snel geneigd zijn om een geopend product te kopen, dus ik vraag me af of het bij de MediaMarkt überhaupt is toegestaan om de doos van een product te openen, mede omdat een groot aantal producten al staan uitgestald.

Dat je een doos van een tobo opent vanwege deze redenen als je het bestelt bij een webwinkel kan ik me al meer voorstellen: hier kun je er niet 100% zeker van op aan, zeker bij de onbekendere webwinkels, dat het product geleverd wordt zoals het geadverteerd staat, en omdat er geen showmodellen beschikbaar zijn, dat je dan even een paar toetsen indrukt om te kijken of het goed voelt, is te begrijpen. Je hebt immers geen mogelijkheid gehad dit van te voren te bepalen. Bij een MM in de meeste gevallen wel, want er staan veel showmodellen.

[ Voor 6% gewijzigd door computer1_up op 12-04-2017 16:36 ]

Did you try turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ronnyvl1967 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 16:27:
Heb een aantal maanden terug bij Mediamarkt een gear S2 gekocht en na 5 dagen was scherm stuk. Ben voor garantie naar een Samsung Servicepoint geweest en bleek dat de watch een geretourneerd product was. Heb toen verhaal bij Mediamarkt gehaald en gedreigd met politie in te schakelen en uiteindelijk mijn geld teruggekregen. Koop nooit artikelen met verbroken zegel of je bent genaaid.
Politie inschakelen? :P

Maar idd, altijd checken of de verpakking netjes dicht is. Ik pak bij mediamarkt ook meestal niet de voorste doos, maar eentje achteraan. Al plakt mediamarkt wel vaak een sticker met 'ik ben open geweest' erop.

Blijft altijd wel discutabel natuurlijk of een product niet meer als nieuw verkocht mag worden als het uit de verpakking is geweest. Bij sommige producten maakt het me niet zoveel uit, maar bij een muis speelt ook hygiëne een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrimScythe
  • Laatst online: 27-05 11:51

GrimScythe

Game Addict

Ik heb jaren geleden de discutabele eer gehad om voor een MM filiaal te werken. (onderstaande gaat ook specifiek over dat filiaal)

De praktijken die ik daar zag voorbijkomen omtrent het opnieuw verkopen van producten is een van de redenen geweest dat ik vaak in de clinch lag met de vestigings directeur en mijn leidingevende.

Vaak zaten er op dozen geen stickers van is al open geweest en waren ze opnieuw dichtgeplakt.
Klanten die dan terug kwamen werden vaak afgewimpeld wat weer ertoe leidde dat ze de dag erna de winkel in liepen en op zoek gingen naar de persoon die ze had geadviseerd om vervolgens daar een discussie mee te starten.

Vaak weet het winkelpersoneel niet eens dat de producten die weer in voorraad liggen al erge gebruikers sporen hebben.
En dan bedoel ik echt notebooks die van boven tot onder onder krassen zaten.
Vervolgens werd er dan gezegd dat de klant zelf deze had veroorzaakt en pas na een heel hoop gedoe iets aan gedaan en met merkbare tegenzin van MM.

Uiteindelijk heeft dit geleid voor mij tot een onwerkbare situatie (ik was echt van mening dat ze klanten oplichten) en dit was dan ook de eerste baan waar ik ontslag genomen heb zonder dat ik ander werk had.

Dus voor mij geld bij een MM aanschaf als de doos open lijkt gewest mogen ze die aan de kassa of servicebalie openen zodat ik het product kan inspecteren en als het niet bevalt wil ik een andere doos of laat ik het product achter zonder verder aanschaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb bij de MM in Arnhem ooit een (voor mij dure) Razer laser gamingmuis gekocht. Kom ik thuis (3 kwartier rijden), doet 'ie het niet. Kijk ik onderop of het lichtje brandt, eh, geen lichtje nee, want geen binnenwerk!!! :?

Heb ik een demo muis gekocht 8)7 :?

MM gebeld: Nee mevrouw dat kan niet, demo's die verkopen wij namelijk niet!

Ik kon hoog en laag springen, het kon ECHT niet dat die muis 'leeg' was.

Terug moeten rijden dus, deden ze NOG moeilijk. Wat denken ze dan, dat ik het binnenwerk van die muis eruit heb gevist ofzo? :X

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
dragon2 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 17:21:
Ik heb bij de MM in Arnhem ooit een (voor mij dure) Razer laser gamingmuis gekocht. Kom ik thuis (3 kwartier rijden), doet 'ie het niet. Kijk ik onderop of het lichtje brandt, eh, geen lichtje nee, want geen binnenwerk!!! :?

Heb ik een demo muis gekocht 8)7 :?

MM gebeld: Nee mevrouw dat kan niet, demo's die verkopen wij namelijk niet!

Ik kon hoog en laag springen, het kon ECHT niet dat die muis 'leeg' was.

Terug moeten rijden dus, deden ze NOG moeilijk. Wat denken ze dan, dat ik het binnenwerk van die muis eruit heb gevist ofzo? :X

:(
Dit valt bij mij al meer onder het kopje oplichterij. Ik zou dan heel snel gedreigd hebben de politie in te schakelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Nieuw = ongebruikt - direct van de lopende band in de fabriek bij de klant (via winkel).
Refurbished = gebruikt - door leverancier weer als nieuw gemaakt.
Als nieuw = ongebruikt - door klant of winkel uit verpakking geweest maar niet gebruikt of getest
Tweedehands = gebruikt - in winkel of bij andere consument, gebruikt of getest

En aan ieder niveau hangt een prijskaartje waarbij ik zelf de volgende stelregel aanhoud:
Nieuw = 100%
Refurbised <= 90% van nieuwprijs
Als nieuw <= 80% van nieuwprijs
Tweedehands <= 50% van nieuwprijs

En ik blijf in/bij winkel net zolang zeuren totdat het geregeld is conform mijn wensen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Mx. Alba schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:28:
Tja, ik heb 3x een hagelnieuwe auto gehad en dan stond er ook niet 0km op de teller. ;)

Inderdaad niet heel netjes dat ze geretourneerde en/of geopende producten verkopen als nieuw, maar wettelijk mag het gewoon zolang het product conform is.
Een auto is geen vergelijk. Die moet nu eenmaal verplaatst worden. Er zit tenslotte geen doos omheen en zal toch naar de dealer moeten, dus een klein ritje naar de oplegger en naar de shoproom staat er meestal wel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dialastical
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-05 12:52
Wim-Bart schreef op woensdag 12 april 2017 @ 17:45:
Nieuw = ongebruikt - direct van de lopende band in de fabriek bij de klant (via winkel).
Als nieuw = ongebruikt - door klant of winkel uit verpakking geweest maar niet gebruikt of getest

En aan ieder niveau hangt een prijskaartje waarbij ik zelf de volgende stelregel aanhoud:
Nieuw = 100%
Refurbised <= 90% van nieuwprijs
Als nieuw <= 80% van nieuwprijs
Tweedehands <= 50% van nieuwprijs

En ik blijf in/bij winkel net zolang zeuren totdat het geregeld is conform mijn wensen.
Ik vind als nieuw niet veel minder waard dan 'refurbished'. Misschien zelfs wel andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
computer1_up schreef op woensdag 12 april 2017 @ 16:28:
[...]

Waarom zou je een verpakking moeten openen om te zien of het toetsenbord de juiste indeling heeft? Dit lijkt mij een belangrijke specificatie die ook wel op de doos zelf, of op de webpagina van het product met de juiste modelnaam en typenr vermeld staat.
Dat zou je denken ja, maar Logitech is niet zo logisch. Daarnaast gaat het daar niet om. Het punt is de algemene vraag: Als een doos open is gemaakt, moet je het dan al als tweedehands verkopen van jou? Moeten kledingwinkels alles duidelijk als tweedehands markeren?
In het geval van de muis: dit is geen nieuw product, en het lijkt mij ook niet conform. Dit omdat het product is open geweest en er fysieke 'beschadigingen' op zitten (het doet dan niet af aan de werking van het product, maar wel aan het visuele aspect). Moeilijk doen? Nee. Netjes van de MM? Ook niet.
De grote vraag is of dat beschadigingen zijn. Ik vind van niet. Als het wel als een beschadigd product wordt gezien, ja dan kan je het natuurlijk niet als een nieuw product verkopen.

Overigens niet heel relevant, maar ik zou ook een hoop meer overhebben voor een product waar iemand de verpakking heeft opengemaakt, en misschien hem 10 minuten gebruikt, dan een refurbished product wat jaren oud kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-05 18:58
Heb het zelf laatst ook meegemaakt met een koptelefoon gekocht bij de wehkamp. Helaas zag ik bij het openen van de doos dat deze al eerder geopend was. Bij een ander product zou ik het minder erg vinden maar een koptelefoon niet. Heb toen contact opgenomen en kreeg toen een korting. Maar toen ik belde zelfde verhaal wet koop op afstand zonder opgaaf van reden terug sturen mogelijk. Wat dat betreft vind ik het bij coolblue het meest nette geregeld met 2e kans producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wim-Bart schreef op woensdag 12 april 2017 @ 17:45:
Leuk maar dat blijven zelfverzonnen definities. Welke winkel geeft aan dezelfde definities te hanteren of zelfs welke winkel geeft de garantie dat al haar producten nieuw en ongebruikt zijn?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Zelf dit jaar nog een Samsung TV terug moeten sturen, volgens alle reviews zat een heel goed VA paneel in voor de prijs. Ik start mijn ontvangen TV op: IPS paneel. Ik zag het direct aan de zwart waarden. Samsung was net eind 2016 begonnen massaal IPS schermen in deze TV te doen (UE43KU6000). Eerst even overal goede review scores behalen en dan het paneel veranderen, maar dat terzijde. Het product is kosteloos retour genomen, daarna mocht ik er één keer één kiezen en dat was gelukkig nog wel een VA paneel. Mijn TV is zelf met 10 minuten aan geweest en de folie er nog op, als tweede keus verkocht (was wel binnen twee dagen weg en voor meer geld als ik er voor betaald had. ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
Sissors schreef op woensdag 12 april 2017 @ 18:38:
[...]

Dat zou je denken ja, maar Logitech is niet zo logisch. Daarnaast gaat het daar niet om. Het punt is de algemene vraag: Als een doos open is gemaakt, moet je het dan al als tweedehands verkopen van jou? Moeten kledingwinkels alles duidelijk als tweedehands markeren?

[...]

De grote vraag is of dat beschadigingen zijn. Ik vind van niet. Als het wel als een beschadigd product wordt gezien, ja dan kan je het natuurlijk niet als een nieuw product verkopen.

Overigens niet heel relevant, maar ik zou ook een hoop meer overhebben voor een product waar iemand de verpakking heeft opengemaakt, en misschien hem 10 minuten gebruikt, dan een refurbished product wat jaren oud kan zijn.
Als Logitech dat niet doet, dan verbergen ze informatie voor je, voordat je het koopt. Wil je dus dat je de juiste indeling hebt, kun je a) bij Logitech informeren alvorens de doos te openen, b) het product kopen en de doos openen, mocht het onjuist blijken het product retourneren onder het mom van dat ze je informatie hebben achtergehouden, of c) geen Logitech kopen.

Wat de beschadigingen betreft: welk krasje dan ook, is in principe een beschadiging. Het is een zeer kleine, het is eentje die het product niet slechter laat werken, maar het is en blijft een beschadiging. Een niet beschadigd product is dus in perfecte staat, en als je een gloednieuw product koopt, mag je van deze staat uitgaan. Hoe die staat is vanuit de fabriek, is bepaald door qualiteitscontrole en/of standaarden waarmee de fabriek werkt. Alle beschadigingen die hier buiten vallen/buiten de fabriek en buiten jouw eigendom worden gemaakt, tellen hierbij mee.

Kledingwinkels moeten niet alles als tweedehands markeren, want het gaat om een compleet andere productgroep. Moet een Appie een flesje cola dat open is geweest als tweedehands labelen?

Wat betreft refurbs: ben ik opzich wel met je eens, alleen is dat natuurlijk afhankelijk van de prijs van de refurb t.o.v. hetzelfde product nieuw, en of het product nog nieuw te krijgen is.

Om nog even terug te komen op je vraag of een product met geopende doos als nieuw of 'tweedehands' verkocht moet worden (waarbij ik tweedehands een onjuiste benaming vind, maar dat terzijde): een winkel mag een product met geopende doos als nieuw verkopen, mits het product in perfecte staat is en er niet aan te merken is dat het product ooit na aflevering bij de winkel geopend is geweest. Krijgt een winkel dit niet voor elkaar, ofwel door het onjuist opnieuw verpakken of doordat het product zelf gebruikssporen vertoont.

[ Voor 10% gewijzigd door computer1_up op 12-04-2017 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:17
Bij CDROMALAND Breda heb ik ook twee keer een dergelijk probleem meegemaakt. Bij een keyboard (G710+ a 149) en bij een moederbord. Nu moet ik wel toegeven dat in beide gevallen er zonder problemen werd geruild. Leuk vond ik het niet want om dat dezelfde dag nog te regelen ben ik in beide gevallen naar Breda gereden.
Jumpman schreef op woensdag 12 april 2017 @ 18:53:
Zelf dit jaar nog een Samsung TV terug moeten sturen, volgens alle reviews zat een heel goed VA paneel in voor de prijs. Ik start mijn ontvangen TV op: IPS paneel. Ik zag het direct aan de zwart waarden. Samsung was net eind 2016 begonnen massaal IPS schermen in deze TV te doen (UE43KU6000). Eerst even overal goede review scores behalen en dan het paneel veranderen, maar dat terzijde. Het product is kosteloos retour genomen, daarna mocht ik er één keer één kiezen en dat was gelukkig nog wel een VA paneel. Mijn TV is zelf met 10 minuten aan geweest en de folie er nog op, als tweede keus verkocht (was wel binnen twee dagen weg en voor meer geld als ik er voor betaald had. ;)).
Afhankelijk van de woonkamer is IPS snel beter omdat je dan 40 graden ipv 20 graden kijkhoek hebt. Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat die tv veel goede reviews heeft behaald want het is een 50 hz model met de bijbehorende judder op digitale content (23.976 Hz).

[ Voor 65% gewijzigd door sdk1985 op 12-04-2017 21:19 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
sdk1985 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 21:09:
Bij CDROMALAND Breda heb ik ook twee keer een dergelijk probleem meegemaakt. Bij een keyboard (G710+ a 149) en bij een moederbord. Nu moet ik wel toegeven dat in beide gevallen er zonder problemen werd geruild. Leuk vond ik het niet want om dat dezelfde dag nog te regelen ben ik in beide gevallen naar Breda gereden.

[...]

Afhankelijk van de woonkamer is IPS snel beter omdat je dan 40 graden ipv 20 graden kijkhoek hebt. Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat die tv veel goede reviews heeft behaald want het is een 50 hz model met de bijbehorende judder op digitale content (23.976 Hz).
Haha, ga deze discussie maar niet aan met mij en vele andere Tweakers aan (Zie Samsung 2016 TV topic en ook Rtings.com). ;) Het is bij mij nU OLED of een goed VA scherm voor TV's en IPS voor PC en laptop. De TV is voor de PS4 Pro, dus 50/60Hz paneel is prima, in de woonkamer heb ik 100/120 Hz paneel.

En nu weer ontopic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Dialastical schreef op woensdag 12 april 2017 @ 18:03:
[...]

Ik vind als nieuw niet veel minder waard dan 'refurbished'. Misschien zelfs wel andersom.
Om eerlijk te zijn, vooral met harddisks heb ik liever refurbished. Gaan veelal veel langer mee heb ik gemerkt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
MsG schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:34:

[...]

Onzin, dat is een classificatie die je zelf stelt.
Tweedehands

reeds in iemand anders bezit geweest
https://nl.wiktionary.org/wiki/tweedehands

al eerder door iemand anders gekocht en gebruikt
http://www.woorden.org/woord/tweedehands

Tweedehands is de aanduiding voor goederen die al bij iemand anders in eigendom voor het gebruik zijn geweest. Hier wordt het begrip "hand" gebruikt voor eigendom.
Wikipedia: Tweedehands

Nee, lijkt mij geen zelf gestelde classificatie dus. Al is het wel discutabel of het tweedehands is wanneer het product op geen enkele manier in gebruik is genomen. Maar er bestaat natuurlijk geen discussie wanneer de consument op geen enkele manier kan weten dat het product reeds in bezit van iemand anders was.
Het is nog steeds een broek in nieuwstaat, die wellicht net zo gepast is als in de winkel zelf de hele dag door gebeurt.
De vergelijking met kleding, auto's, flesjes cola en andere dergelijke producten houdt geen stand. Dit zijn geheel andere producten met andere testmogelijkheden en verwachtingen van consumenten.

De consument heeft de verwachting om kleding te kunnen passen in de winkel wat dan ook de normaalste zaak van de wereld is. Ik zou geen kledingzaak kunnen benoemen waar dit niet mogelijk is. Een consument kan dus ook verwachten dat het gekochte kledingstuk niet geheel nieuw en ongedragen is. Dat maakt een beroep doen op Artikel 6:193 BW dus wel heel lastig en tevens nogal nutteloos.

Bij auto's is het ook normaal om een proefrit te maken. Tevens krijg je bij een auto ook gewoon te zien hoeveel kilometers zijn afgelegd waardoor je ook hier bij voorbaat weet wat je kunt verwachten. Tevens staat het je vrij om te onderhandelen als je van mening bent dat de nieuwe auto al teveel kilometers heeft gemaakt.
Dacht je nou werkelijk dat met de marges van de retail het werkelijk had uitgekund als iets om dat soort dingen al zwaar afgeprijsd zou moeten zijn>
Zoals ik eerder al stelde, is het aan de ondernemer om rekening te houden kosten bij retourzendingen. Dan creëert de ondernemer maar hogere marges door een hogere prijs voor de producten te vragen.

Tevens stel ik nergens dat artikelen zwaar afgeprijsd moeten zijn, ze moeten helemaal niet afgeprijsd zijn en dat zal ook niet afgedwongen moeten worden. Wel behoort de klant op de hoogte te zijn van de staat van het artikel. In het geval van de muis gekocht door de TS kan gesteld worden dat duidelijk is geweest dat deze niet meer nieuw is door gebruiksschade en Media Markt zou dit ook voor aankoop dienen te delen met de consument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

volgens mij gaan veel mensen aan voorbij dat ze toch echt zelf niet het recht op gratis retour willen inleveren en zolang men dat niet doet er ook geen korting gegeven gaat worden op producten welke open zijn geweest.

Als consument is het onmogelijk om alle kosten maar af te wimpelen op de verkoper dan zou er geen winkel meer over blijven. Maar dat is wel wat we willen.

Als men geopende producten tegen lagere prijzen gaat verkopen nadat ze open zijn geweest werk je in de hand dat mensen dingen openen terug sturen en vervolgens in geopende verpakking nogmaals bestellen. want die constructie bestaat dan. Enige reeele oplossing in deze is dat bij retour een X percentage wordt ingehouden van de nieuw prijs en dat dit wordt doorgegeven aan de tweede klant. Anders zullen deze situaties altijd blijven bestaan. Dus of we zeggen met zijn allen weg met de WKOA of we hebben te accepteren dat dit de situatie is die we zelf hebben gecreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:51

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Refurbished vind ik zo'n tranentrekkend woord, dat vaak gebruikt wordt om een gebruikt product interessanter en dus duurder te laten lijken. "Gereviseerd" klinkt meteen een stuk minder interessant natuurlijk.

Refurbished laptop: "volledig nagekeken en gecontroleerd!". In de praktijk is er een en ander haastig gewist en ontvang je -als je echt pech hebt- een afgetrapte afdanker waar de vorige eigenaar zeer terecht afscheid van wilde nemen.
Alleen Apple schijnt wel serieus ernaar te kijken. Alles wordt gewist, getest en van een nieuwe behuizing en s/n voorzien, heb ik begrepen van iemand die een tijdje voor een grote NL Apple service heeft gewerkt (helaas gingen ze met hun personeel heel wat minder netjes om :/ ).

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Jumpman schreef op woensdag 12 april 2017 @ 18:53:
Dit had best nog eens anders kunnen uitpakken dan jij hier noemt. Zowel bij Samsung als bij Media Markt heb ik televisies nog niet gespecificeerd zien staan met het type paneelopbouw. De Media Markt heeft jou dan niet voorzien van onjuiste informatie over het product, waardoor ontbinden van de overeenkomst op deze grond niet mogelijk is.

Aan de andere kant zou je wel mogen verwachten dat een product identiek gespecificeerd in meerdere (professionele) blogs / reviews / nieuwsberichten ook identieke specificaties heeft als het product met een identiek typenummer dat je in de winkel koopt.

Gelukkig deed Media Markt in jouw geval niet moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Dimens schreef op woensdag 12 april 2017 @ 22:52:
[...]

Dit had best nog eens anders kunnen uitpakken dan jij hier noemt. Zowel bij Samsung als bij Media Markt heb ik televisies nog niet gespecificeerd zien staan met het type paneelopbouw. De Media Markt heeft jou dan niet voorzien van onjuiste informatie over het product, waardoor ontbinden van de overeenkomst op deze grond niet mogelijk is.

Aan de andere kant zou je wel mogen verwachten dat een product identiek gespecificeerd in meerdere (professionele) blogs / reviews / nieuwsberichten ook identieke specificaties heeft als het product met een identiek typenummer dat je in de winkel koopt.

Gelukkig deed Media Markt in jouw geval niet moeilijk.
Gelukkig was dit niet bij Media Markt. :) Die doen een stuk moeilijker, kan ik uit ervaring vertellen met mijn ASUS N551JK die DOA uit een gesealde doos kwam.

Overigens kon ik er altijd vanaf door WKOA. Zelf heb ik contact opgenomen met Samsung, ook de verkoper had dit gedaan, antwoord van Samsung: Wij kiezen de beste beschikbare panelen voor onze TV's. Een hele andere techniek vind ik wel een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Anoniem: 217290 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 22:36:
volgens mij gaan veel mensen aan voorbij dat ze toch echt zelf niet het recht op gratis retour willen inleveren en zolang men dat niet doet er ook geen korting gegeven gaat worden op producten welke open zijn geweest.

Als consument is het onmogelijk om alle kosten maar af te wimpelen op de verkoper dan zou er geen winkel meer over blijven. Maar dat is wel wat we willen.
Wederom gaat het aan je voorbij dat retourneren en het niet als nieuw verkopen van geretourneerde producten naast elkaar kunnen bestaan en het tevens ook nog eens wettelijk al is geregeld in Artikel 6:193 BW en Artikel 6:230 BW.

De kosten hoeven niet voor de verkoper te zijn. De verkoper kan de kosten berekenen in de verkoopprijs van de producten. Kortom: maak de producten allemaal wat duurder, verkoper. Al moet dat duurder ook niet en deze kan de verkoper de geretourneerde producten nog altijd verkopen voor dezelfde prijs als niet-geretourneerde producten. Er is geen wet die ze tegenhoudt, zolang ze maar wel eerlijk zijn over de geretourneerde producten. Bij vermelding kan de consument zich ook niet met succes beroepen op Artikel 6:193 BW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

een geopend product is niet direct non-conform een beschadigd product of duidelijk gebruikt product wel.
Dus smijten met wets artikelen is leuk maar onderbouw ze dan ook :).

Als een klant schade maakt aan een product dan is dit te verhalen op de klant en gaat mijn bovenstaande verhaal sowieso al op.

Het verhaal van de verkoop prijs maar verhogen is ook niet reeel. Je weet zelf dondersgoed dat prijs voor meer dan 80% de doorslag geeft in verkoop en dat pas die laatste 20% neer komt op de overige aspecten.

Dus als mediamarkt zijn prijzen met 20% verhogen om die 20% korting te kunnen geven bij retour dan kan ik je nu al aangeven dat ze nog voor eind 2018 failliet zijn. Ook al zouden ze de aller beste service van nederland bieden. De consument vergelijkt de prijzen op internet. Waarom zou een pricewatch anders zo succesvol zijn? Pas als je op prijs hebt gesorteerd ga je filteren in welke aanbieders echt rommel zijn en streep je die weg.Daarna blijft de goedkoopste dus altijd staan. (Viva La internet :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Anoniem: 217290 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 23:16:
een geopend product is niet direct non-conform een beschadigd product of duidelijk gebruikt product wel.
Dus smijten met wets artikelen is leuk maar onderbouw ze dan ook :).
De wetten - maar twee - zijn reeds door mij onderbouwd. Het lijkt mij niet nodig om ze bij ieder bericht opnieuw te onderbouwen. Ze gaan ook wel onder de naam Wet oneerlijke handelspraktijken (OHP) Artikel 6:193 BW en Wet koop op afstand (WKOA) Artikel 6:230 BW.
Dus als mediamarkt zijn prijzen met 20% verhogen om die 20% korting te kunnen geven bij retour dan kan ik je nu al aangeven dat ze nog voor eind 2018 failliet zijn. Ook al zouden ze de aller beste service van nederland bieden. De consument vergelijkt de prijzen op internet. Waarom zou een pricewatch anders zo succesvol zijn? Pas als je op prijs hebt gesorteerd ga je filteren in welke aanbieders echt rommel zijn en streep je die weg.Daarna blijft de goedkoopste dus altijd staan. (Viva La internet :) ).
Als Media Markt om die reden failliet gaat, heeft Media Markt blijkbaar geen goed business model. Een bedrijf als CoolBlue kan het blijkbaar wel en is ook niet failliet.

Bedrijven kunnen niet zomaar wetten aan de laars lappen omdat ze anders failliet gaan. Dan moeten ze toch echt de winst ergens anders uit pakken. Ik vind het raar dat zowel jij als een aantal anderen het blijkbaar geen probleem vindt dat bedrijven zich hier niet houden.

Prijzen met 20% verhogen en geretourneerde producten met 20% verlagen slaat natuurlijk ook nergens op. Dan zou 50% van de aankopen geretourneerd worden. En zoals gezegd moeten er geen kortingen gegeven worden, wel moet de staat gemeld worden. Als het artikel vervolgens nog steeds niet verkoopt, kan de verkoper natuurlijk altijd nog overwegen korting te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
De meeste laatste exemplaren of exemplaren met een ik ben geopend sticker, raken ze in de sale wel kwijt, zou je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dus faciliteerd de winkel gratis korting en een loophole voor de klant om gratis korting te krijgen.

Een geopende verpakking is geen afwijking op het aangeboden product. Nergens staat in de artikel omschrijving dat een product gesealed moet zijn. Daarnaast moet een artikel getest worden in de fabriek dat zou dus betekenen dat alles al gebruikt is.

Beschadigingen zijn natuurlijk een ander verhaal. Zolang de wkoa bestaat zal deze situatie bestaan. Anders gaat iedereen van twee walletjes eten. En oneerlijke concurrentie komt ten sprake als iemand de regels niet naleeft. Er wordt gewoon een conform product geleverd dus daar is geen sprake van. Anders kunnen kleding winkels wel sluiten. Nagenoeg iedereen past zijn kleding en van de gepaste stukken koopt die misschien 25%. Ook maar terughangen in het vak met ik ben gepast 20% korting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 217290 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 19:49:
Dus faciliteerd de winkel gratis korting en een loophole voor de klant om gratis korting te krijgen.

Een geopende verpakking is geen afwijking op het aangeboden product. Nergens staat in de artikel omschrijving dat een product gesealed moet zijn. Daarnaast moet een artikel getest worden in de fabriek dat zou dus betekenen dat alles al gebruikt is.

Beschadigingen zijn natuurlijk een ander verhaal. Zolang de wkoa bestaat zal deze situatie bestaan. Anders gaat iedereen van twee walletjes eten. En oneerlijke concurrentie komt ten sprake als iemand de regels niet naleeft. Er wordt gewoon een conform product geleverd dus daar is geen sprake van. Anders kunnen kleding winkels wel sluiten. Nagenoeg iedereen past zijn kleding en van de gepaste stukken koopt die misschien 25%. Ook maar terughangen in het vak met ik ben gepast 20% korting?
maak je niet zo druk met je uit verband gehaalde vergelijkende posts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Anoniem: 217290 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 19:49:

Zucht.. Lees in het vervolg even het hele topic door. Dit is al behandeld: Dimens in "Media Markt verkoopt gebruikte muizen als nieuw"

Kleding waarvan iedereen weet en kan zien dat het gepast is en wordt, is heel iets anders dan een verkoper die een geretourneerde en gebruikte muis op zo'n manier terug stopt in de doos dat het net lijkt alsof het zodanig nieuw is dat je zou verwachten dat het nog niet eerder uit de doos is gehaald en gebruikt, maar waarvan achteraf toch wel duidelijk blijkt dat dit is. Dit moet je ondertussen toch wel begrijpen.

Kun je een beroep doen op Artikel 6:193 BW omdat bij thuiskomst je kleding in de winkel is gepast? Zeer kleine kans op succes. Kun je een beroep doen op Artikel 6:193 BW als je laptop waarvan je logischerwijs van de veronderstelling was dat deze nieuw en ongebruikt was terwijl er thuis bij gebruik foto's op staan staan van iemand anders? Grote kans van succes.

En dan ga ik toch nog maar eens zeggen dat kortingen helemaal geen rol spelen. Daar blijf je ook maar op hameren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Hackus
Wat is hier uit verband gehaald dan? volgens mij niets. Maar als je het wilt toelichten ;).

@Dimens
Gaan we nu wikipedia als betrouwbare bron gebruiken?....
Maar dikke van dalen:
twee·de·hands, twee·de·hands (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1
niet nieuw, al gebruikt: een tweedehands piano
Dus wat ik reeds eerder aanhaalde, wat is gebruikt?
Testen in de fabriek? Is dat dan ook gebruiken als er wat getest wordt aan het apparaat?
Waarin is thuis testen dan anders?
In gebruik nemen van een installatie wanneer gebeurt dat? Na de oplevering van een installatie wordt iets overgedragen aan de gebruiker vanaf dat moment wordt het pas gebruikt.

Dus wat is de definitie van gebruikt? Naar mijn idee is iets uit proberen niet gelijk aan gebruiken. En de WKOA maakt hier ook duidelijk onderscheidt in. Gebruiken mag niet, uitproberen wel.

Jij verwacht dat een winkelier maar afschrijft op het feit dat iemand WKOA toepast. Hoe wil je dat anders noemen dan korting? Daarnaast zeg je een gebruikte muis. Dat is dus gebruikt en dus geen WKOA. Dat is iets anders als retour onder WKOA. Dus voor je gaat wijzen naar anderen graag zelf even je feiten op een rij zetten :).

Onder WKOA mag je geen producten gebruiken maar alleen proberen, is een artikel gebruikt dan mag je hem onder WKOA nog wel terug brengen maar mag de verkoper de waarde verlies door belasten aan de klant. De klant die retourneert is dan ook feitelijk degene waar de korting op verrekend wordt.

Een doos die open is geweest is geen reden om 6.193BW toe te passen.
Een laptop waarop informatie staat van een klant is gebruikt. dat is meer dan even uitproberen wat is toegestaan onder de WKOA. Een laptop die geactiveerd is geweest is geen reden om van non-conform te spreken. Waarom denk je dat veel winkels bij bijvoorbeeld televisies kijken naar het aantal actieve uren.

Het is allemaal heel dun, en kennelijk staan we tegen over elkaar en tuurlijk wilt iedereen het liefste een geheel nieuwe gesealde verpakking. Maar dan moeten we ook reeel zijn dat we niet kunnen verwachten dat de WKOA is zoals die nu is. Het hele verhaal werkt twee kanten op. Roepen dat winkeliers die niet vermelden dat iets eerder is verkocht gelijk aanmerken als oneerlijke handelspraktijken is wel heel erg zwart wit. Als men zich houdt aan de WKOA zoals die exact staat kan je helemaal niet spreken over gebruikt apparatuur. WKOA is niet een vrij brief om 2 weken lang maar alles te doen met je product en het daarna terug te sturen zonder dat je hiervoor kosten belast kan krijgen. Het klopt dat retour onder WKOA niet geweigerd mag worden echter mag een winkelier wel waarde vermindering toepassen als iets verder is gegaan dan iets uit proberen.

En coolblue heilig hierin? absoluut niet... mediamarkt gebruikt ibood en dat soort sites om zijn "gebruikte" artikelen te verkopen coolblue doet het via de eigen site. Er zijn meer wegen naar rome. Maar een product dat open is geweest is geen geldige reden om je te beroepen op artikel 6.193BW.
Pagina: 1