Na de geweldig klinkende Fiil T1 Lite waarvan helaas het linker dopje al vrij snel niet meer wilde opladen en er slechts 1 werkende overbleef heb ik al tijden geleden de SoundPEATS Free2 Classic aangeschaft en moet zeggen dat deze dopjes enorm goed bevallen.
Draagcomfort is beter dan de Fiil, ze zijn kleiner, steken minder uit je oren, blijven goed zitten en de accuduur is merkbaar langer.
Op gemiddeld volume haal ik ruim 8 uur, opladen gaat snel en heb geen hinderlijk Chinees geblaat meer in m'n oor, je kan er goed mee in slaap vallen en dan verbruiken ze ook vrijwel niets meer.
Je wordt dus niet wakker van een "battery low" melding o.i.d.
De bediening is ook erg prettig en trefzeker, waar de Fiil nog wel eens op tilt wilde gaan door wat damp of stoom uit een pannetje reageert de SoundPEATS echt alleen maar op aanraking en dat gaat altijd goed, de Fiil was hypergevoelig maar zelfs liggend op een kussen heb ik bij deze nog geen "ghost touch" meegemaakt.
De geluidskwaliteit is prima, zeker voor <30 euro, nou was ik natuurlijk wel flink verpest door de neutrale klankkleur en het diepe laag van de T1 Lite maar met een klein tikje eq in het mid-laag zijn dit hele fijne allrounders
(Maar de Fiil T1 Lite klonk wel echt beter, helaas (is?) was de QC van Fiil ,
ik had de Chinese, mogelijk is de int. versie beter, om te huilen en begaven ze het destijds bij bosjes. Lees en huiver in de comments op Scarbir over spontaan overlijden van 1 van de 2 of beide dopjes)
Qua microfoon en bellen verrassen de SoundPEATS ook in positieve zin, in een supermarkt is het natuurlijk drama wegens alle achtergrondgeluiden maar zelfs in m'n
oude Japanse rammelbak youngtimer van 25 lentes kan je prima een gesprek voeren en klinkt mijn stem helder en duidelijk zonder storende bijgeluiden.
75% van wat ik luister is spraak maar zelfs mijn kritische oor vind muziek (en dan voornamelijk dub-techno, drum 'n bass en progressive psy-trance, nogal bass heavy allemaal) meer dan acceptabel op die SoundPEATS in dagelijks gebruik.
Ik had deze aangeschaft om snel weer stereo te kunnen luisteren, eigenlijk als overbruggingssetje maar ze bevallen dusdanig dat de haast om een vergelijkbare of betere dan de T1 Lite te zoeken er nu al een flink aantal maanden vanaf is.
Ondertussen hou ik Scarbir wel met een half oog in de gaten voor iets wat significant beter gaat klinken in de categorie 50 - 100 euro maar alles onder de 7 uur accuduur sla ik over, een beetje stamina is toch wel erg fijn en went snel.
Tijdens muziek luisteren val ik sowieso niet in slaap dus dat maakt de grootte dan ook minder relevant, de Free2 Classic's zijn heerlijk klein en het compacte doosje past makkelijk overal in, ook in de kleine pocket van je jeans.
[
Voor 5% gewijzigd door
PalingDrone op 17-02-2023 13:51
]