streamnl schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 11:18:
Zoals beloofd een vergelijking tussen de Goojodoq en de QCY-QS2.
Dit zijn de enige 2 Alie oortjes die ik bezit.
Opmerking: De QCY-QS2 heb ik nu een jaar in gebruik en de Goojodoq heb ik pas 1X een uur gebruikt tijdens het rennen. Ondanks ik de Goojodoq pas 1X gedragen heb, denk ik wel dat ik nu al een eerlijke vergelijking kan maken. Mocht mijn mening veranderen, dan zal ik dat uiteraard aanpassen.
Er zitten enkele functies op die ik niet ga behandelen (zoals bijv. Siri/Google assistant of bellen). Simpel omdat ik deze functies niet gebruik tijdens het hardlopen. Ik behandel de onderwerpen die ik als hardloper belangrijk vind, daar heb ik ze ook voor gekocht. Ze worden op moment van schrijven gebruikt in combinatie met een serie 3 watch.
TLDR
Voor een hardloper adviseer ik de Goojodoq
|
Prijs
We zijn toch Hollanders, dus laat ik maar met de prijs beginnen

Aangezien ik al vele opladers thuis heb, heb ik gekozen voor de variant waar ik alleen de oortjes en de oplaaddoos ontvang.
Goojodoq = € 12,93
QCY-QS2 = € 16,06
(waarschijnlijk zijn er goedkopere winkels, maar de links zijn van de winkels waar ik ze gekocht heb)
Looks
De vind ik er mooier QCY-QS2 uitzien. Vooral als je ze in hebt. De Goojodoq is en oogt ietsje lomper.
Maar voor het hardlopen boeit dat mij persoonlijk niet.
Kwaliteit
Hier kan ik kort over zijn, die zijn van beide prima in orde.
Waterdichtheid
Goojodoq = IPX7
QCY-QS2 = IPx4
IPX7 Dompeldicht – Onderdompeling maximaal 5 sec. tot een diepte van maximaal 1 meter.
IPX4 Plensdicht – Geen schade indien besproeid (10 l/min) onder elke hoek
bron:
aquapac
Al is de Goojodoq hoger, voor rennen zijn ze beiden prima in orde.
Batterij
Volgens Alie
Goojodoq = 10 tot 12 uur
QCY-QS2 = 32 uur
Ik ben niet van plan om ooit zo lang te rennen

Beiden voor mij prima in orde.
Je laadt de batterij op via de "charging box" (over de box kom ik later nog op terug)
USB-Type
Beide micro type B
Bluetooth
Beide V5
Gewicht
Daar kon ik niets van terug vinden op Alie, dus zelf maar even de oortjes gewogen.
Goojodoq = 18 gram
QCY-QS2 = 9 gram
Ik verbaasde me over de uitslag, want ik merkte in het praktijk niet dat hij 2x zwaarder is.
Geluid
Ik merkte weinig verschil. Van beide prima in orde. Bij het stukje dat ik vandaag tussen de akkers liep, had ik het gevoel dat de Goojodoq meer suist door de wind. Vermoedelijk door zijn vorm en grote. Het duurde te kort om dit als vervelend of storend te ervaren. Ik kreeg zelf niet voor elkaar om het te reproduceren.
Verbinding met de watch
Precies hetzelfde. De eerste 200m als ik mijn huis verlaat, willen ze beiden wel eens haperen. Daarna beiden rock-solid.
Bediening
Hetzelfde
Links/Recht enkele klik en je zet hem op pauze.
Recht dubbel klik en je zet de volgende nummer op
Links enkele klik en je zet de vorige nummer op
Verschil
Bij de Goojodoq kan je het volume harder of zachter zetten via een triple klik.
Dat kan de QCY-QS2 niet.
Tja.. persoonlijk vind ik het veel gemakkelijker om de volume via de kroon te bedienen van de watch.
Draagcomfort
Hier wint de Goojodoq dik.
Waar ik bij de QCY-QS2 heel vaak opnieuw moest aanduwen omdat hij er anders eruit valt, heb ik dat vandaag helemaal niet hoeven te doen.
De route was over asfalt, tussen de akkers en een stukje bossen en overal bleef hij perfect zitten.
Opbergdoos
Goojodoq = tja, wat is het... kunstof ? Nep leer?
QCY-QS2 = Hard plastic
Persoonlijk vind ik het materiaal van de Goojodoq beter. Ik vermoed (ik ga dat niet testen

) als ik hem laat vallen, dat hij niet kapot gaat.
Bij de QCY-QS2 heb ik dat gevoel wel omdat het hard plastic is.
Twee minpuntje bij het opbergdoosje van de Goojodoq...
1. Opladen, ik wil graag mijn oortjes opladen terwijl de opbergdoos dicht is. Dat kan niet bij de Goojodoq.
2. why o why zit het rechteroortje aan de linkerkant bij de Goojodoq.
[Afbeelding]
Conclusie
Het zijn beide fijne oortjes. Ze zitten beiden comfortabel en het geluid is meer dan prima in orde.
Ook de verbinding is hartstikke goed.
Waar ik bij de QCY-QS2 vaak opnieuw moest aanduwen, heb ik dat bij de Goojodoq niet.
Ook niet terwijl ik flink aan het zweten ben. Ik heb nog niet gerend in de regen met de Goojodoq maar Nederland kennend, ga ik genoeg momenten hiervoor krijgen. Al verwacht eigenlijk geen problemen...
Ben je een hardloper en zoek je een goedkoop draadloze oortjes, en je twijfelt tussen de Goojodoq en de QCY-QS2 , dan adviseer ik de
Goojodoq