downtime schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:47:
[...]
Hoe denk je dat dat nu gebeurt? Nu worden veel meer mensen als mogelijke verdachten aangemerkt op basis van zaken die veel minder exact zijn dan een DNA-profiel. Een signalement bijvoorbeeld. Kijk ook eens naar het aantal verdachten wat in deze zaak al voorbij gekomen is.
Ja lekker, een signalement. Ook zo'n fantastisch stuk bewijs. In mijn geval, een kale blanke gast, van ongeveer 1.80. Ja hij had ook nog Adidas schoenen aan.
Zijn leven is verwoest omdat hij er tussenuit kneep en dus opgespoord moest worden. Dat is de reden waarom hij met naam en foto in de pers kwam. Anders was ie gewoon Jos B gebleven.
Hmmm? Tussenuit geknepen is ook nog niet bewezen. Hij heeft een oproep gekregen van een
vrijwillige DNA test, Hij is toen gewoon 'op vakantie' gegaan. Tuurlijk, alles LIJKT er op dat hij het gedaan heeft, maar ook weer hier, onschuldig tot anders bewezen.
En dat is in dit geval natuurlijk, bij een kind en moord heel erg, en ik hoop echt dat hij het gedaan heeft, maar dat staat los van de andere discussie, is een DNA bank echt een wondermiddel. In mijn ogen? Nee.
Dit kan dus bij de volgende zaak ook voorkomen zodra het DNA uit een database wordt gehaald. Leuk idee, maar laten we dan anders met 'verdachten' om gaan op dat moment. Je hoeft hem bijvoorbeeld niet geboeid op te halen van zijn werk, want dan heeft hij daarna ook nog geen werk meer.