Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:44:
Theoretisch bestaat ook de kans dat er iemand met dezelfde vingerafdruk rondloopt. Maar dat is voor de gewone man niet interessant.
Hebben we wel een probleem, want dat zou dus betekenen dat we eigenlijk niemand meer kunnen veroordelen zonder een bekentenis of heterdaad. Want ook die man op de video zou een dubbelganger kunnen zijn..... En theoretisch zou het dan ook mogelijk zijn dat die dubbelganger op de video toevallig ook een match op zou leveren met het gevonden DNA. Die match is 100%, maar eigenlijk zeg je dat er een (verwaarloosbare) kans is dat het profiel overeenkomt met dat van een 2e of 3e persoon.
Ik denk toch dat die match, gecombineerd met zijn gedrag, die veroordeling een formaliteit maakt. Al zou die combinatie ook in theorie toeval kunnen zijn.
Ik baseer mij op informatie van het NFI dat men onderwijst aan hen die zich met dit soort dingen bezighoudt.
Wat ik aan informatie geef is simpelweg wat de feiten zijn. Uiteindelijk zal het een rechter zijn die een oordeel velt. Het is ten slotte, in principe, niet aan de onderzoekers van het NFI of van de Politie om een oordeel te vellen, maar om de feiten en de omstandigheden zo objectief als mogelijk vast te leggen.
Onder omstandigheden zou je dus ook kunnen kijken naar de locatie. Binnen Nederlandse populatie is de frequentie van 1:34.000 miljard van een geheel andere orde dan binnen de gehele wereldpopulatie. En zo nog naar tíg andere omstandigheden ((dader-slachtoffer), waar het DNA precies is gevonden (op het slachtoffer, of in de buurt), etc.). Het is aan de Politie om veel van dit soort zaken vast te leggen.
Het NFI zal dan ook nimmer een conclusie rapporteren dat een DNA-match 100% is, maar slechts de frequentie aangeven van dat DNA profiel. Ook de Politie zal, in principe, geen conclusies rapporteren. Wederom, het is de rechter die zijn conclusies zal trekken. Mogelijk vindt die de frequentie dusdanig laag en de omstandigheden dusdanig overtuigend dat die met overtuigd is dat het de dader betreft.
Ergo, je bent té kort door de bocht. Dat kan ik je niet kwalijk nemen, want ik betwijfel dat je je (professioneel) met dit soort materie bezighoudt.
PS: Volgens mij ben je ook niet bekend met wat een DNA-profiel is, want wanneer een persoon een DNA-match heeft met een ander persoon (ergo, twee personen met hetzelfde DNA profiel), betekent dit dus niet dat dit een dubbelganger is (en dus gelijkend is qua uiterlijk). Het is, spijtig genoeg, dit soort misvattingen dat ervoor zorgt dat men zo bang is voor een (algehele) DNA-databank.
Een DNA-profiel op basis van autosomaal DNA (specifiek STRs) bestaat simpelweg uit een cijferreeks. Deze cijferreeks is op basis van het aantal repeats (niet specifiek, maar op basis van de lengte van de DNA marker) van aan allel binnen een DNA marker (welke twee allelen bevat). Er wordt een DNA-profiel gegenereerd op basis van een x-aantal DNA markers. Deze DNA markers zijn herhalende stukjes DNA (bijv. AATGAATGAATG[...]) buiten de genen. Stel er zijn 16 DNA markers gebruikt, dan krijg je een cijferreeks van 32 cijfers. Dát is wat er in principe in de DNA databank staat wat betreft jouw DNA; een cijferreeks die men kan gebruiken om te vergelijken/identificeren.
Dit is natuurlijk geen compleet verhaal, maar wel de basis.