Het materiaal is zo veel beter geworden dan toen ik begon te skiën. De eerste kunststof schoenen waren natuurlijk al een hele verbetering t.o.v de leren voorgangers. Maar als je nu schoenen koop of huurt die niet lekker zitten, doe je zelf iets fout.MarcoC schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 23:15:
[...]
Dit advies lijkt me niet helemaal juist. Als je een schoen koopt die direct lekker zit is de kans groot dat je een te grote schoen koopt. Een schoen moet in de basis goed passen. Dat wil zeggen: als je rechtop staat moeten je tenen licht de voorkant raken, buig je door je knieën dan komen je tenen weer vrij doordat je voet iets naar achteren schuift. Lichte drukpunten kunnen vaak verholpen worden door middel van het verwarmen van de binnen- en/of buitenschoenen.
Te grote schoenen zitten in eerste instantie lekker maar zullen na een dag skiën juist pijn doen.
Bij ons in de familie hebben we hoge wreef, normale voeten, brede voeten en eentje met extreem smalle voeten. Voor ieder is er wat te vinden en we hebben nagenoeg geen klachten. Hoe anders was dat jaren geleden.
Mijn advies blijft: de schoen moet direct goed zitten. Natuurlijk moet je hem niet te groot kopen En eigenlijk moet je met de schnallen op een wat lossere stand dal goed kunnen skiën.
Een ander advies is om de schoenen te kopen in de buurt waar je ze gebruikt. Kun je altijd terug als er wat is.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.