Toon posts:

[Vakantie] Het Grote 2018/2019 Wintersport topic! Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Acties:
  • 9.910 views

Onderwerpen

• Rebel-Rebel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 12:49
Heerlijk als ik zo die reports lees en de foto's bekijk, jaren geleden ook zoiets meegemaakt terwijl ik in Damüls en Bregenzerwald zat. Op een dag was het een complete whiteout met een aardige wind, de gondel ging nog omhoog, het advies: beslis zelf maar of je gevorderd genoeg bent om dit te trotseren ja of nee 8)7, wij waren/zijn gevorderde boarders met al het materiaal, diploma's en cursussen maar eenmaal boven zag je uiteraard niets dan wit, geen hoogte/diepte/contrast, niets. Zo weet ik nog goed dat ik op de piste stond en dacht vooruit te gaan totdat ik skiërs dwars voorbij zag komen, bleek ik gedraaid te zijn en achteruit te glijden, zo belande ik enkele meters in hele diepe sneeuw buiten de piste...al met al toch vrij gevaarlijk.

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Rowdy.nl schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:18:
Deze week alles definitief rondmaken voor onze vakantie, met de collega's (groepje van 10) een paar dagen naar Mayrhofen in maart. Het zal me benieuwen, ben er nooit geweest maar het schijnt nogal een Nederlandse nederzetting te zijn toch? Zal iig wel erg gezellig worden.
Ik ben vorig jaar met Pasen (viel toen eind maart) in Mayrhofen geweest. Vond het niet erg "Nederlands". In elk geval minder Nederlands gehoord dan in Hinterglemm en Val Thorens.

Ik vond het een leuk gebied voor een weekend, zeker als je ook een uitstapje maakt naar de aanliggende dorpjes of in Hintertux nog een afdaling kunt maken. Als je van het funpark houdt, zit je in het Penken park gebakken. Groot park met een eigen snelle stoeltjeslift. Bij ons werd de sneeuw in de middag wel papperig, maar beneden was de temperatuur dan ook nog heerlijk om buiten een biertje te drinken.

• SuperLevi
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-05 23:33
hey mensen!
ik ben voor het eerst met de GoPro Fusion en GoPro 7 op wintersport geweest, en heb alle functies en tools maximaal uit deze twee apparaatjes gehaald en in een video experience over Ischgl gemonteerd; il ben superbenieuwd wat jullie hiervan vinden!

YouTube: THE MOST BEAUTIFUL SKIRESORT OF AUSTRIA - ISCHGL 2019 PART 2

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-05 18:34
chimera2 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 07:20:
[...]

Ik heb het een aantal jaar geleden gedaan met 3 vrienden.
Wel een aanrader maar je krijgt in de ochtend een ontbijtje maar je word niet echt top fit wakker als er 1 ligt te schijten :)
en de bedden zijn ook niet heeeel comfortabel. (smal/ niet al te lang)
Voor de reset wel bere gezellig
Tja, mn maten hebben me dit jaar een sticker opgeplakt: Nicht in die Gondel kacken... dat krijg je met dat pistevoer.

Adjust non olet

• 1nsane
Waah schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:30:
@1nsane toevallig. al zijn wij dan alweer weg. Valloire ook geweest, ook leuk dorp en leuke pistes inderdaad. leuk om te lezen dat je Risoul een beetje hetzelfde idee vind. Heb ik weer eentje voor op het lijstje om heen te gaan.
Wanneer ga/ging je erheen? Ben wel benieuwd naar je ervaringen :-)

Dat het een relatief makkelijk gebied is weet ik. Ik en een maat kunnen aardig skieen (rood en af en toe zwart) maar een andere maat is al poepend voor rood (terwijl hij dat echt wel kan). Maar verder gewoon benieuwd :-)

Adjust non olet

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 19:35
SuperLevi schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 14:45:
hey mensen!
ik ben voor het eerst met de GoPro Fusion en GoPro 7 op wintersport geweest, en heb alle functies en tools maximaal uit deze twee apparaatjes gehaald en in een video experience over Ischgl gemonteerd; il ben superbenieuwd wat jullie hiervan vinden!

Erg leuk gedaan, welke software heb je hiervoor gebruikt?
Ben zelf met de GoPro hero 5 black begonnen alleen erg zoekende hoe ik leuke compilaties kan maken.

• SuperLevi
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-05 23:33
SmoothTweaker schreef op zondag 13 januari 2019 @ 12:54:
[...]

Erg leuk gedaan, welke software heb je hiervoor gebruikt?
Ben zelf met de GoPro hero 5 black begonnen alleen erg zoekende hoe ik leuke compilaties kan maken.
vet dat je het leuk vind! Ik heb alles met Première Pro gemonteerd, en wat onderdelen zoals die tekst animatie, hyperlapses en wat special effects met After Effects.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

't Is inmiddels wel heel extreem; die sneeuwhoeveelheden. :Y

Doe je de deur open, zie je dit:

En dan doet de skilift het ook niet meer:

Een ingesneeuwd trafostation met daklawine:

Er komt nog meer sneeuw EN regen (!) aan:
https://salzburg.orf.at/news/stories/2958427/
daardoor wordt het precair qua maximale dakbelastingen.

Ook sommigen zendinstallaties bezwijken onder de sneeuwlast. Zelfs de noodstroom voorziening houdt er mee op. :-(
https://salzburg.orf.at/news/stories/2958202/

Hoe ver kun je gaan, of liever gezegd, hoeveel mag het kosten om alles tegen-alle-mogelijke-weersomstandigheden-bestendig te maken?

Saalbach/Hinterglemm is weer bereikbaar:
https://www.saalbach.com/de/service/info/anreise

anreise mit dem PKW

Die L111 (Glemmtaler Landesstraße von Maishofen nach Saalbach Hinterglemm) ist frei befahrbar. Aktuell ist mit keiner erneuten Sperre zu rechnen.
Die B311 (Pinzgauer Bundesstraße) zwischen Saalfelden und Lofer ist aktuell wieder für den gesamten Verkehr freigegeben.

[Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 13-01-2019 13:36]

Mooie Plaatjes   

• SmoothTweaker
SuperLevi schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:20:
[...]

vet dat je het leuk vind! Ik heb alles met Première Pro gemonteerd, en wat onderdelen zoals die tekst animatie, hyperlapses en wat special effects met After Effects.
Zal eens kijken of dat ook wat voor mij is. Vind GoPro studio wel heel erg beperkt. Timelapse heb je leuk gedaan, veel diverse dingen gefilmd. Hoeveel GB aan data had je bij elkaar?

Ga over 3 weken weer naar Westendorf. Als het weer oké is ook maar wat filmpjes weer schieten.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:12
SuperLevi schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 14:45:
hey mensen!

Ja ziet er goed uit, beter dat die van mijn zoon van een paar jaar geleden....

Zitten die douaniers nog steeds op de grensovergang? En zijn er nog steeds tig benzinepompen daar onder in dat Zwitserse dorpje? Ik ben er 35 jaar geleden geweest en toen was Ischl een behoorlijk rumoerige plek met fantastische ski mogelijkheden.

Ook stormde het een dag zo hard dat de liften werd stilgezet en je de volgende dag lopend de stoeltjeslift in en uit moest. Daar boven moest je dan eerst 100 meter lopen over de stenen voordat je de sneeuw bereikte. De sneeuw was gewoon weg gewaaid van de top. Ook waren er een stuk of 5 daken van hotels afgewaaid verderop in het dal.

Wel een leuke vakantie gehad overigens.

• bert pit
Reynouts schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 16:57:
[...]

Ik ben vorig jaar met Pasen (viel toen eind maart) in Mayrhofen geweest. Vond het niet erg "Nederlands". In elk geval minder Nederlands gehoord dan in Hinterglemm en Val Thorens.

Ik vond het een leuk gebied voor een weekend, zeker als je ook een uitstapje maakt naar de aanliggende dorpjes of in Hintertux nog een afdaling kunt maken. Als je van het funpark houdt, zit je in het Penken park gebakken. Groot park met een eigen snelle stoeltjeslift. Bij ons werd de sneeuw in de middag wel papperig, maar beneden was de temperatuur dan ook nog heerlijk om buiten een biertje te drinken.
Mijn zoon zit daar als skileraar, vorig jaar ook. Volgende week gaan we er naar toe, twee dagen daarna naar Frankrijk. Dat hebben we vorig jaar ook gedaan.

Het is niet een typische Nederlandse nederzetting, althans toen wij er waren niet. Wat mij wel opviel was de drukte, met name in vergelijking met Frankrijk. Niet zozeer bij de liften, dat gaat best snel, maar het gekrioel op de piste.

• SmoothTweaker
bert pit schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:47:
[...]

Mijn zoon zit daar als skileraar, vorig jaar ook. Volgende week gaan we er naar toe, twee dagen daarna naar Frankrijk. Dat hebben we vorig jaar ook gedaan.

Het is niet een typische Nederlandse nederzetting, althans toen wij er waren niet. Wat mij wel opviel was de drukte, met name in vergelijking met Frankrijk. Niet zozeer bij de liften, dat gaat best snel, maar het gekrioel op de piste.
In de afgelopen jaren ook meermaals in Mayrhofen wezen skiën. Piste's zijn inderdaad erg druk. Wat wel fijn is dat je makkelijk kan uitwijken naar Finkenberg (Mayrhofen -> Finkenberg zijn verbonden) of je pakt de bus richting Hintertux of Kaltenbach.

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 14:45
Hopelijk kunnen we vrijdagnacht een beetje fatsoenlijk afreizen naar de wintersport. De komende dagen wordt er toch nog wel wat sneeuw verwacht als ik de voorspellingen zie. Misschien maar een keertje oefenen met de kettingen, heb ze nog nooit hoeven te gebruiken.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:34

JB

Cédric roelt!

En weer terug van een weekje Flachau! Wat was het fantastisch, pistes ongekend mooi met verse sneeuw! Enige waar ik nu echt he-le-maal klaar mee ben is het gek*t met skischoenen. Ik huur al 25 jaar, maar nu weer blaren aan de binnenkant van mijn voeten. Een skischoen "moet pijn doen" maar dit is gewoon vervelend. Iemand hier tips mbt juiste skischoen voor je voet? Toch echt laten opmeten? De verhalen van herhaaldelijk terug gaan ivm niet goed opgemeten ken ik ook... :/

Mijn boefje is liev!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
JB schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:36:
En weer terug van een weekje Flachau! Wat was het fantastisch, pistes ongekend mooi met verse sneeuw! Enige waar ik nu echt he-le-maal klaar mee ben is het gek*t met skischoenen. Ik huur al 25 jaar, maar nu weer blaren aan de binnenkant van mijn voeten. Een skischoen "moet pijn doen" maar dit is gewoon vervelend. Iemand hier tips mbt juiste skischoen voor je voet? Toch echt laten opmeten? De verhalen van herhaaldelijk terug gaan ivm niet goed opgemeten ken ik ook... :/
Dat een skischoen pijn moet doen is echt onzin. Een skischoen moet gewoon goed zitten zodra je hem aan hebt, is dat niet zo dan moet je verder zoeken. En ja natuurlijk is een skischoen nooit net zo comfortabel als een normale schoen vanwege de beperkte bewegingsvrijheid, maar als je echt drukpunten of pijn voelt dan is dat niet goed. Laat staan dat je er blaren van hebt, dat heb ik echt nog nooit gehad.

Heb een keer de laatste 3 dagen op gehuurde skischoenen moeten skieën (binnenkant van mijn eigen schoenen was toen in het skidepot opgegeten door een of meerdere muizen) en dat was geen pretje. Verder nooit problemen gehad met eigen materiaal wat ik in Nederland rustig kan passen.

• JB

JB

Cédric roelt!

ik222 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:55:
[...]

Dat een skischoen pijn moet doen is echt onzin. Een skischoen moet gewoon goed zitten zodra je hem aan hebt, is dat niet zo dan moet je verder zoeken. En ja natuurlijk is een skischoen nooit net zo comfortabel als een normale schoen vanwege de beperkte bewegingsvrijheid, maar als je echt drukpunten of pijn voelt dan is dat niet goed. Laat staan dat je er blaren van hebt, dat heb ik echt nog nooit gehad.

Heb een keer de laatste 3 dagen op gehuurde skischoenen moeten skieën (binnenkant van mijn eigen schoenen was toen in het skidepot opgegeten door een of meerdere muizen) en dat was geen pretje. Verder nooit problemen gehad met eigen materiaal wat ik in Nederland rustig kan passen.
Ja precies... Probleem is vaak dat ik die drukpunten niet voel bij passen. Dan lijkt die schoen prima te zitten en wellicht moet ik eerder terug als ik iets voel maar ik wil voorkomen dat ik een bak geld uit ga geven en dat het alsnog niet goed zit na een/twee dagen skiën.

Mijn boefje is liev!

• r_bleumer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:15
Gewoon zelf kopen. Kun je ze lekker op je eigen voet laten aanpassen. Bovendien, als je toch ieder jaar gaat, verdien je ze vanzelf weer terug. En anders, als je een paar hebt wat goed zit, die kopen uit de verhuur.

[Voor 20% gewijzigd door r_bleumer op 14-01-2019 12:20]

Nonsensical line goes here <---

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:37

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

JB schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:59:
[...]

Ja precies... Probleem is vaak dat ik die drukpunten niet voel bij passen. Dan lijkt die schoen prima te zitten en wellicht moet ik eerder terug als ik iets voel maar ik wil voorkomen dat ik een bak geld uit ga geven en dat het alsnog niet goed zit na een/twee dagen skiën.
Ik ben wel eens 3x op een dag terug geweest bij de verhuurder, en nieuwe schoenen aangemeten gekregen omdat degene die ik had toch drukpunten opleverde. Daar ga ik gewoon niet een week mee doen...

Wat wel hielp was het merk wat wel zat onthouden, de pasvorm is toch relatief uniek aan het merk, en dat maakt het het jaar daarop een stuk makkelijker.

• JB

JB

Cédric roelt!

IdieEasy schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:42:
[...]

Ik ben wel eens 3x op een dag terug geweest bij de verhuurder, en nieuwe schoenen aangemeten gekregen omdat degene die ik had toch drukpunten opleverde. Daar ga ik gewoon niet een week mee doen...

Wat wel hielp was het merk wat wel zat onthouden, de pasvorm is toch relatief uniek aan het merk, en dat maakt het het jaar daarop een stuk makkelijker.
Dit jaar na 2e dag omgeruild ivm blaren (de oude dame van sportwinkel had nog nooit zulke blaren gezien :X) maar adviseerde ook niet de andere schoen te kopen omdat die beter zit. Pas met gezonde voeten weer over nadenken zei ze. Daarom durf ik ook niet goed in NL te kopen maar wellicht eens proberen nieuwe voor te stellen in Oostenrijk volgend jaar zodat als ze bevallen ik ze kan overnemen.
r_bleumer schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:19:
Gewoon zelf kopen. Kun je ze lekker op je eigen voet laten aanpassen. Bovendien, als je toch ieder jaar gaat, verdien je ze vanzelf weer terug. En anders, als je een paar hebt wat goed zit, die kopen uit de verhuur.
Dat is ook zeker niet het punt, elk jaar twijfel omdat het toch weer wat drukpunten, rode plekken of zelfs blaren geeft.

Mijn boefje is liev!

• r_bleumer
Dan zou ik gewoon lekker naar een bootfitter hier gaan, ze zo goed mogelijk laten opmeten, dagje of 2 Winterberg of zo doen, en anders op wintersport laten aanpassen. Goed zittende schoenen zijn heel wat waard.

• JB

JB

Cédric roelt!

r_bleumer schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:55:
Dan zou ik gewoon lekker naar een bootfitter hier gaan, ze zo goed mogelijk laten opmeten, dagje of 2 Winterberg of zo doen, en anders op wintersport laten aanpassen. Goed zittende schoenen zijn heel wat waard.
Kan een Oostenrijkse sportzaak je helpen met "bootfitter", mocht je toch iets hebben na ze hier gekocht te hebben? Ik ben er nog niet bekend mee.

[Voor 6% gewijzigd door JB op 14-01-2019 12:57]

Mijn boefje is liev!

• r_bleumer
Ja hoor, daar zijn zeker wel zaken die daar ervaring mee hebben. Eventueel kun je ook vacuum fit van Fisher nemen, dan worden de schoenen verhit en op maat gemaakt.

https://www.austriasport.nl/fischer-vacuum-fit/

Maar, het begint in de basis natuurlijk met een paar goed passende schoenen die je daarna op details aanpast. Ik link overigens niet voor niks naar Austria uit Malden. Goede ervaringen mee.

[Voor 31% gewijzigd door r_bleumer op 14-01-2019 13:06]

• 1nsane
IdieEasy schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:42:
[...]

Mee eens! Destijds in Risoul 2x terug geweest met deuken in mn voeten en enkels. 3e keer kreeg ik schoenen van ander merk (zilver ipv brons) en nergens meer last van :-)

Kwam er trouwens op de laatste dag in Valloire achter dat schoenmaat 48 soms wél ergens goed voor is:

Adjust non olet

• Trouble
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-05 22:43

Trouble

Hier is een bordje van <3

En weer terug van een weekje Flachau! Wat was het fantastisch, pistes ongekend mooi met verse sneeuw! Enige waar ik nu echt he-le-maal klaar mee ben is het gek*t met skischoenen. Ik huur al 25 jaar
Oh wauw. Na 1x op skivakantie te zijn geweest heb ik het jaar daarop meteen eigen schoenen gehaald. Kwam ook wel doordat de huurschoenen die ik had me slecht pasten rond mijn kuiten, wat enorme spierpijn opleverde. Nu heb ik schoenen waar mijn kuiten ook in passen. Geen seconde spijt gehad van die aankoop.

Vandaag in Skiwelt hadden we praktisch Kaiserswetter, zon en strakblauwe lucht. Na al die dichte pistes eerder deze week waren we hier wel aan toe :)

Reminder: She's not dressed as a slut, you're just thinking like a rapist | 17 December 1991 | De Nerdette |

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Leuk topic! Dit jaar voor het eerst naar Italie op wintersport naar de Dolomieten. Ik ben benieuwd naar het verschil met Frankrijk/Oostenrijk maar hoor tot nu toe positieve dingen.

Overweeg om eigen materiaal aan te schaffen ipv te huren. Bootfitter afspraak staat al. Hebben jullie nog tips voor de ski's? Ik wil niet teveel uitgeven (maatschoenen zijn al duur genoeg) en ben geen wedstrijd skier. Eerder beginnend/gevorderd. Een standaard carve ski in de uitverkoop van een fatsoenlijk merk lijkt me goed genoeg? Wat denken jullie?

offtopic:
Ik heb nog een peak performance canyon jas van vorige jaar (1 week gedragen) te koop voor de liefhebbers. Zou het leuk vinden als ik hier een tweaker blij mee kan maken ipv via marktplaats.

[Voor 31% gewijzigd door Workaholic op 17-01-2019 12:52]

Mijn V&A

• bert pit
Mijn ervaring is dat er twee soorten "pijn" zijn bij skischoenen, afgezien van de pijn in je portemonnee.

Drukpunten: is al enorm verbeterd de laatste jaren, maar koop schoenen die direct lekker zitten.

Daarnaast heb je de pijn in je voet die bijna onvermijdelijk is, omdat je de skischoenen maar een week per jaar draagt. Net als bij schaatsen heb ik de eerste dagen altijd wat last van mijn voeten omdat je ze gewoon anders gebruikt dan achter het bureau ;)

Drukpunten heb ik overigens al tientallen jaren niet meer.

• JB

JB

Cédric roelt!

bert pit schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:05:
[...]

Mijn ervaring is dat er twee soorten "pijn" zijn bij skischoenen, afgezien van de pijn in je portemonnee.

Drukpunten: is al enorm verbeterd de laatste jaren, maar koop schoenen die direct lekker zitten.

Daarnaast heb je de pijn in je voet die bijna onvermijdelijk is, omdat je de skischoenen maar een week per jaar draagt. Net als bij schaatsen heb ik de eerste dagen altijd wat last van mijn voeten omdat je ze gewoon anders gebruikt dan achter het bureau ;)

Drukpunten heb ik overigens al tientallen jaren niet meer.
Het viel best mee ;) De vrouw (63 jaar) van de sportzaak had zoiets (net als ik) nog nooit gezien. Ze zaten "direct lekker".

spoiler:

[Voor 5% gewijzigd door JB op 17-01-2019 21:15]

Mijn boefje is liev!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:30
bert pit schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:05:
[...]

Dit advies lijkt me niet helemaal juist. Als je een schoen koopt die direct lekker zit is de kans groot dat je een te grote schoen koopt. Een schoen moet in de basis goed passen. Dat wil zeggen: als je rechtop staat moeten je tenen licht de voorkant raken, buig je door je knieën dan komen je tenen weer vrij doordat je voet iets naar achteren schuift. Lichte drukpunten kunnen vaak verholpen worden door middel van het verwarmen van de binnen- en/of buitenschoenen.

Te grote schoenen zitten in eerste instantie lekker maar zullen na een dag skiën juist pijn doen.

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:52
Ik heb ook heel lang schoenen gehuurd, sinds een paar jaar nu eigen schoenen.
Waren goed prijzig, maar wel helemaal op maat en zitten dan ook perfect. Nooit meer last van mijn voeten en dat scheelt zoveel ellende. Kan het iedereen die ieder jaar gaat skiën aanraden om erin te investeren, elke cent waard geweest.

• bert pit
MarcoC schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 23:15:
[...]

Dit advies lijkt me niet helemaal juist. Als je een schoen koopt die direct lekker zit is de kans groot dat je een te grote schoen koopt. Een schoen moet in de basis goed passen. Dat wil zeggen: als je rechtop staat moeten je tenen licht de voorkant raken, buig je door je knieën dan komen je tenen weer vrij doordat je voet iets naar achteren schuift. Lichte drukpunten kunnen vaak verholpen worden door middel van het verwarmen van de binnen- en/of buitenschoenen.

Te grote schoenen zitten in eerste instantie lekker maar zullen na een dag skiën juist pijn doen.
Het materiaal is zo veel beter geworden dan toen ik begon te skiën. De eerste kunststof schoenen waren natuurlijk al een hele verbetering t.o.v de leren voorgangers. Maar als je nu schoenen koop of huurt die niet lekker zitten, doe je zelf iets fout.

Bij ons in de familie hebben we hoge wreef, normale voeten, brede voeten en eentje met extreem smalle voeten. Voor ieder is er wat te vinden en we hebben nagenoeg geen klachten. Hoe anders was dat jaren geleden.

Mijn advies blijft: de schoen moet direct goed zitten. Natuurlijk moet je hem niet te groot kopen En eigenlijk moet je met de schnallen op een wat lossere stand dal goed kunnen skiën.

Een ander advies is om de schoenen te kopen in de buurt waar je ze gebruikt. Kun je altijd terug als er wat is.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:48
Ik heb ooit, na één seizoen skiën, zelf schoenen en ski`s aangeschaft.
Middagje passen bij een grote zaak met veel merken...…..
De schoenen die toen het best zaten waren toen bloeddure pro schoenen met custom fit, en alles instelbaar, de gespen, de schoenbreedte, de ski/beenhoek en hoe je benen staan tov je schoenen, alleen geen wandelstand.
Het is fijn als je de hak kunt vervangen, die slijt van het lopen op steen (wat weer speling geeft in je binding).
Na verwarmen van de binnenschoen (en wat instellingen later op de piste) zitten die als gegoten (al moet ik ze `s ochtends aantrappen)
Nooit spijt van gehad, nooit pijn, nooit blaren, nooit koude voeten, en `s ochtends aan/vast en pas los als ik de auto weer in stap.
Die schoenen (en ski`s) hebben zich al tig keer terugbetaald. Uiteraard groeiden mijn voeten niet meer, anders blijf je kopen.

Overigens moeten je tenen vrij zijn als je met je scheenbeen tegen de voorkant hangt (skihouding), niet persé als je je knieën buigt.(al kom je daar wel een end mee, ook bij met gestrekt been tegen de voorkant hangen moeten je tenen vrij kunnen wiebelen)
Bij gewone stand mag je inderdaad wel je tenen iets tegen de voorkant aan voelen maar niet duidelijk.
Maar elk zichzelf respecterende skischoenenverkoper zal je geen verkeerde maat verkopen, eerder een dure die geheel aanpasbaar is, en tegenwoordig met verwarming.

Tegenwoordig hoeven de off-piste/all terrain- en snelheid-skis niet meer zo zeer meer(al gaan ze wel altijd mee, je weet nooit) en ben ik tevreden met een paar kortere twin tips.
Een van de leukste dingen blijft toch voor de neus van een paar skiërs die moeite hebben met een zwarte piste en even geen goede route zien, tijdens het voorbij skiëen een pirouette te draaien...….. Die snappen daar helemaal niets van. :9~

Inmiddels wel al een aantal jaar met helm nadat ik in een sneeuwbui ten val kwam en vol met mijn pannetje op de grond/sneeuw klapte. Het besef dat als er een steen onder die sneeuw had gelegen ik niet meer opgestaan had heeft me `s middags nog een helm doen kopen.
Die kwam vorig jaar ook van pas toen ik met 90km/u een schansje niet opgemerkt had...………. :+

[Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 20-01-2019 22:49]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• 1nsane
Nog maar kort en dan lekker met de lange latten naar Saint Francois Longchamp. Pistekwaliteit momenteel: Zeer Goed :-)

Valt nog 10-20cm een dag ofzo voordat we gaan. Nu al zin in! Lekker mooie pistes en een zonnetje :-)

Adjust non olet

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Trouble schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 20:42:
[...]
Vandaag in Skiwelt hadden we praktisch Kaiserswetter, zon en strakblauwe lucht. Na al die dichte pistes eerder deze week waren we hier wel aan toe :)
Was een topweek in skiwelt! Wij zaten in Westendorf, alleen maandag en dinsdag was wat minder omdat er veel liften dicht bleven. Daarna ging alles open, wat betekende dat als je vroeg in de lift zat, en een heleboel verse onverspoorde sneeuw naast de pistes te vinden was ;)

Nu even 1,5 week geduld tot ik naar Italie mag om daar een weekje les te geven!

[Voor 7% gewijzigd door GeleFles op 21-01-2019 09:46]

• ephymerous
  • Laatst online: 10:48
Deze week heerlijk aan het skiën in Damuls, Oostenrijk. Dit is de 4e week wintersport met mijn huidige Reusch handschoenen en die zijn nu echt op.

Destijds maat 12 gekocht en die zijn eigenlijk te klein. Nu Google ik me suf in verschillende talen maar nog grotere handschoenen kan ik niet vinden. Heeft een van jullie tips? :)

Overigens ga ik dit jaar eigen schoenen kopen. Met mijn 2m05 heb ik maat 325mm nodig en dit jaar kan ik geen fijn passende huren.

XXXVI

• Sport_Life
  • Laatst online: 10:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dat is precies mijn probleem. In mijn geval lijken de schoenen vaak te breed.. Heb ook al enige jaren huurschoenen en ben het nu zat en ga nieuwe kopen. Heb vanmiddag m'n voeten laten opmeten en daar kwam een smalle breedtemaat uit (98mm).
Ik ben nu aan het kijken voor Atomic Hawx 110 of 130.. Ze zitten in principe vrij krap, maar een bootfitter duwt ze in de oven en timmert links en rechts een deuk erin en ze zouden goed moeten zitten :).

Twijfel dus wel over de Flex.. de Flex loopt bij deze serie van 100 tot 130, dus het is vrij stijf. Ben 178cm, 70kg , en een gemiddelde skier. Niet goed. Ook niet slecht.

[Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 23-01-2019 19:31]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase (in bestelling)

• Teijgetje
Sport_Life schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 19:31:

Twijfel dus wel over de Flex.. de Flex loopt bij deze serie van 100 tot 130, dus het is vrij stijf. Ben 178cm, 70kg , en een gemiddelde skier. Niet goed. Ook niet slecht.
De Flex zegt alleen iets over de stijfheid binnen de lijn van één fabrikant. Er is geen standaard en vergelijk je twee merken met dezelfde flex dan heb je twee verschillende stijfheden.
Hier wordt het uitgelegd.

Heb je de Hawx uitgezocht of ben je wezen passen en heb je advies gekregen?
Kun je makkelijk in skihouding gaan staan?
Ik dacht dat de Hawx een comfortabele schoen was voor een brede voet.
Als ze goed zitten zou imo een flex van 130 geen probleem moeten zijn.

[Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 23-01-2019 20:42]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Teijgetje schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 20:41:
[...]

De Flex zegt alleen iets over de stijfheid binnen de lijn van één fabrikant. Er is geen standaard en vergelijk je twee merken met dezelfde flex dan heb je twee verschillende stijfheden.
Hier wordt het uitgelegd.

Heb je de Hawx uitgezocht of ben je wezen passen en heb je advies gekregen?
Kun je makkelijk in skihouding gaan staan?
Ik dacht dat de Hawx een comfortabele schoen was voor een brede voet.
Als ze goed zitten zou imo een flex van 130 geen probleem moeten zijn.
Hawx ultra is de smalle lijn van Atomic, ben er online op uitgekomen en eea is bevestigd in de winkel.
110 of 130 hebben beide voordelen voor mij, 130 kan ik komende jaren nog wat naar groeien qua leercurve, 110 past nu beter en is wat goedkoper.

• Teijgetje
Sport_Life schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 20:48:
[...]
110 past nu beter en is wat goedkoper.
Dan zou ik voor die gaan, is al redelijk stijf, en comfortabeler dan de 130 qua skiën.
Hoe vaak ga je jaarlijks en neem je altijd les komt in me op voor de 130.
Hoe lang duurt het voor je "gevorderd" bent en echt die stijve schoenen optimaal gebruikt, bv lekker ijzige zwarte pistes afknallen of gewoon lekker hard skiën (> 80 km/u). Dus wanneer je echt direct moet kunnen sturen en geen gezwabber kan hebben.

Op deze skietjes...……

Over een paar weekjes sta ik daar weer...….

(en ik geef toe, er moeten eigenlijk witte schoenen bij. :9 )

[Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 23-01-2019 21:43]

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

130 flex is voor een gemiddelde skiër van jouw lengte en gewicht wel erg pittig, denk dat je er inderdaad goed aan doet om voor iets rond de 110 te gaan.

Ik schaal mezelf onder een wat gevorderde skiër (ik heb wedstrijdskien gedaan en ski dan ook graag op een agressieve slalom ski), en ik ski een salomon quest 120.
Deze is iets minder stijf dan de flex doet voorkomen, en is voor mij net stijf genoeg. Ik ben 180 aan 65 kilo. Daarbij komt ook nog eens dat ik met mijn hele gewicht in 1 schoen hang, omdat ik op 1 been ski ;)

Flex 130 is leuk zodat je kan je zeggen dat je de ‘top’ schoenen hebt, maar je hebt er pas echt wat aan als je ze ook goed kan controleren. (Dan moet je heel goed kunnen skiën, en ook wat gewicht hebben :D)

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:07
Teijgetje schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 21:30:
[...]

Dan zou ik voor die gaan, is al redelijk stijf, en comfortabeler dan de 130 qua skiën.
Hoe vaak ga je jaarlijks en neem je altijd les komt in me op voor de 130.
Hoe lang duurt het voor je "gevorderd" bent en echt die stijve schoenen optimaal gebruikt, bv lekker ijzige zwarte pistes afknallen of gewoon lekker hard skiën (> 80 km/u). Dus wanneer je echt direct moet kunnen sturen en geen gezwabber kan hebben.

[Afbeelding]

Op deze skietjes...……

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Over een paar weekjes sta ik daar weer...….

(en ik geef toe, er moeten eigenlijk witte schoenen bij. :9 )
Welke app gebruik je hiervoor?

• bert pit
ephymerous schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 17:11:
Deze week heerlijk aan het skiën in Damuls, Oostenrijk. Dit is de 4e week wintersport met mijn huidige Reusch handschoenen en die zijn nu echt op.

Destijds maat 12 gekocht en die zijn eigenlijk te klein. Nu Google ik me suf in verschillende talen maar nog grotere handschoenen kan ik niet vinden. Heeft een van jullie tips? :)

Overigens ga ik dit jaar eigen schoenen kopen. Met mijn 2m05 heb ik maat 325mm nodig en dit jaar kan ik geen fijn passende huren.
Qua duurzaamheid en warmte is hestra de beste. Hestra is zweeds en daar zijn er ook velen met kolenschoppen. Dus ik denk dat er ook grote maten zijn.

Zelf heb ik mijn 32 !!! Jaar oude reusch vorig jaar vervangen door wederom reusch handschoenen. Helaas kunnen de nieuwe zich qua warmte niet meten met de oude, waarvan er een kapot is, maar nog wel warm. Vandaag trek ik de oude weer aan. Het is momenteel vrij koud in Frankrijk.

Mijn zoon skiet 4 maanden per jaar en heeft hestra gekocht op aanraden van collegas. Sterk en warm.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:03

ZieMaar!

Moderator General Chat
ephymerous schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 17:11:

Welke schoenmaat is dat dan? Ik heb maat 45 (soms 46) en heb skischoenen in maat 29. Mijn schoenen zijn vrij sportief gefit, maar als ik echt zou gaan racen dan zou ik waarschijnlijk naar 28.5 gaan. Of is die 325 de BSL? Dan valt t wel weer mee, toch?

Ik heb een paar weekjes geleden een shortski naar Kleinwalsertal gedaan (precies tussen dump 2 en 3 in). Ik vond dat echt verrassend leuk! Ook lekker om te merken dat ik dankzij de rolbaanlessen steeds beter ga skien. De verse sneeuw maakte eea wel moeilijker, op rode pistes was het eigenlijk niet geprepareerd en had je dus rond 11 uur heuphoge buckels. Dat is wat harder werken en je merkt dat als je op de moderne manier skiet (dus voeten heup breed, niet ouderwets tegen elkaar aan) dat dat wel lastiger is.

Ik kan overigens elke gevorderde ook de rolbaan aanraden!

Edit: over de flex, ik ski op 120 (Lange RX). Ik ski best redelijk (op de rolbaan wekelijks complimenten van bewonderaars :9 ;) ) inmiddels, ben vrij sportief met vrij sterke benen en weeg 95 kg. Voor mij is die flex nu prima, maar als je 20kg lichter bent en iets minder goed skiet, dan denk ik dat deze schoenen wel iets te heftig zijn. Je kunt de flex echter aanpassen (verminderen). Maar dat is wintersport.nl volgens mij ook uitgelegd ;).

[Voor 13% gewijzigd door ZieMaar! op 24-01-2019 09:24]

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Flex verminderen? Hoe doe je dat dan?

Let trouwens wel op, als je in een winkel schoenen past, en de flex kan echt nét aan, dan kan je beter iets lichter pakken. Door de kou worden je schoenen ook een stukje stijver.

Heb nog een kort clipje van vorige week westendorf geupload:

Verspoord poeder blijft wel pittig, maar mooie veilige onverspoorde stukjes waren niet te vinden die ochtend..

• JB

JB

Cédric roelt!

RonnieB82 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:13:
Flex verminderen? Hoe doe je dat dan?

Let trouwens wel op, als je in een winkel schoenen past, en de flex kan echt nét aan, dan kan je beter iets lichter pakken. Door de kou worden je schoenen ook een stukje stijver.

Heb nog een kort clipje van vorige week westendorf geupload:
[YouTube: One legged powder skiing Westendorf]
Verspoord poeder blijft wel pittig, maar mooie veilige onverspoorde stukjes waren niet te vinden die ochtend..
Gaaf zeg! Heb je dat wedstrijdskiën ook met 1 been gedaan?

Mijn boefje is liev!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Flex verminderen: veel skischoenen hebben aan de achterkant 1 of 2 schroeven zitten, die je er met een inbus uit kan draaien. Theoretisch kan ik zo een flex van 105, 110 en 115 krijgen in mijn RX120 (als ik de waardes goed onthouden heb). Volgens mij kan dat met bijna alle schoenen wel.

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

JB schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:43:
[...]

Gaaf zeg! Heb je dat wedstrijdskiën ook met 1 been gedaan?
Thnx!
wedstrijdskien deed ik ook op 1 been, al heb ik dat maar 1,5 jaar gedaan. Ik kwam er toch achter dat het niks voor mij is, ik ben meer een freestyle/freeride persoon ;)
Al heb ik van de trainingen wel veel geleerd!

• Teijgetje
Ski Tracker.
ZieMaar! schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:17:

Welke schoenmaat is dat dan? Ik heb maat 45 (soms 46) en heb skischoenen in maat 29. Mijn schoenen zijn vrij sportief gefit, maar als ik echt zou gaan racen dan zou ik waarschijnlijk naar 28.5 gaan. Of is die 325 de BSL? Dan valt t wel weer mee, toch?
Die 325 is de zoolmaat van de schoen, waar de binding op afgesteld wordt.
Heeft niets te maken met je schoen/voetmaat.
Ik heb 42 en mijn schoenzolen zijn ook 325 mm.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Dat denk ik ook hoor, maar het is vrij apart om je bsl te noemen, toch? Daarom wilde ik ff zeker weten dat we t niet over 32,5 mondopoint hebben. Da’s namelijk wel echt groot.

• Anoniem: 455473
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Ik heb de Hawx 130s prime omdat ik dit seizoen zelf skiles geef in Winterberg. Echt hele fijne schoenen!

Nu ben ik in Les Deux Alpes waar ik off piste ga met een guide van de skischool. Erg leuk en hij weet alle goede plekjes. Ook erg gezellig met iedereen en ook erg veilig. Ik kan het iedereen aanraden.

Over een maand gaan we weer!

• ephymerous
bert pit schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 08:21:
[...]

Qua duurzaamheid en warmte is hestra de beste. Hestra is zweeds en daar zijn er ook velen met kolenschoppen. Dus ik denk dat er ook grote maten zijn.

Zelf heb ik mijn 32 !!! Jaar oude reusch vorig jaar vervangen door wederom reusch handschoenen. Helaas kunnen de nieuwe zich qua warmte niet meten met de oude, waarvan er een kapot is, maar nog wel warm. Vandaag trek ik de oude weer aan. Het is momenteel vrij koud in Frankrijk.

Mijn zoon skiet 4 maanden per jaar en heeft hestra gekocht op aanraden van collegas. Sterk en warm.
Dank, daar ga ik even naar kijken :)

/edit
Herstra lijkt maar tot maat 11 te gaan.
ZieMaar! schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:17:
[...]

Normaalgesproken draag ik maat 50 :)

[Voor 25% gewijzigd door ephymerous op 24-01-2019 16:23]

XXXVI

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:11
Bij wintersport.nl hebben ze nu een vergelijker voor skisokken en handschoenen nummer 1 is niet eens eenn hestra (maar nr 2 en 3 wel). En mooi info over de handschoenen op basis van langdurig gebruik.

• Teijgetje
Ga je met fakkeltochten mee dan neem je beter lederen handschoenen.
Kunststof overleeft dat niet.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
ephymerous schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:18:
[...]

/edit

[...]

Dat is dus inderdaad 32,5 in mondopoint...da’s een beste schoen, ik snap dat je problemen hebt met huren...ik denk veel skischoen merken niet eens zo groot gaan....

• wilco1985
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-12-2020
Hoe regel je een beetje betrouwbare gps ontvangst? Ik heb regelmatig signaal verlies waardoor je gaten krijgt in je log. Telefoon in sport armband?

• Teijgetje
wilco1985 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:52:
[...]

Hoe regel je een beetje betrouwbare gps ontvangst? Ik heb regelmatig signaal verlies
Onder een mast gaan staan..... :)

Maar je kan ook je telefoon op roaming zetten zodat hij de provider kiest met het sterkste signaal.
Wel even kijken of je niet op kosten gejaagd wordt zo......

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-05 22:21
Teijgetje schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:52:
[...]

Onder een mast gaan staan..... :)

Maar je kan ook je telefoon op roaming zetten zodat hij de provider kiest met het sterkste signaal.
Wel even kijken of je niet op kosten gejaagd wordt zo......
GPS vraagt ie, geen GSM. Dat gaat via satellietten. Alles waarmee je je telefoon afdekt gaat inderdaad invloed hebben op je GPS. Mijn ervaring is het beste een rugtas met bovenvakje voor telefoon. Daar maakt m'n log de minst gekke sprongen. Moet je wel met rugtas skiën.
Teijgetje schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 14:01:
[...]

Ja, maar sommige apps hebben ook internet nodig. Niet alle.
Mijn gps doet het prima in de auto, = kooi van faraday, dat een jas bovenop een berg (= een tot enkele kilometers dichterbij de satellieten) het signaal verstoord kan ik me dan haast niet indenken. ;)
Denk ook niet dat het door kleding komt, maar meer omdat het dicht op het lichaam zit. Je lichaam is, dankzij het vele vocht een prima manier om het signaal te verstoren.

En in het geval van Ski Tracks heb je voor het tracken geen internet nodig.Ook toen EU roaming nog geen feit was altijd zonder problemen van de app gebruik gemaakt.

[Voor 40% gewijzigd door Jwlb op 25-01-2019 14:15]

• Teijgetje
Jwlb schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:16:
[...]

GPS vraagt ie, geen GSM.
Mijn gps doet het prima in de auto, = kooi van faraday, dat een jas bovenop een berg (= een tot enkele kilometers dichterbij de satellieten) het signaal verstoord kan ik me dan haast niet indenken. ;)

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ik vind de skitrack apps leuk om de routes vast te leggen, maar de snelheidsmeting vind ik niet accuraat genoeg...

Heb eens een maat ingehaald op een piste (met een duidelijk snelheidsverschil), zijn tracker gaf 105km/h aan, terwijl de mijne slechts tot 85km/h kwam. Omdat je niet in een rechte lijn skiet (en al helemaal niet met een constante snelheid) denk ik dat het heel lastig is om de snelheid goed te bepalen.

en over het verschil in gps betrouwbaarheid; in de auto (vooral in NL) rij je in een vlak landschap, op de berg kunnen de bergwanden wel eens in de weg zitten ;)

Ik merk wel dat het helpt om voordat je start met skiën, even wacht tot je genoeg satelliet fixes hebt.

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 13:20
Het probleem met snelheidsmeting zit hem in het hoogteverschil dat je aflegt. Dat is niet accuraat genoeg om je snelheid op net dat ene stukje na die kuil te meten omdat je behalve vooruit, ook omlaag beweegt.

PSN: Sluuz

• wilco1985
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-12-2020
Teijgetje schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 14:01:
[...]

Yup GPS :+
GSM zal wel werken maar die ben ik niet nodig onder het skiën.
Zal eens wat experimenteren. Het is wel leuk om aan het eind van de rit de gemaakte routes terug te kunnen zien.

• Teijgetje
Sluuz schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 14:39:
Het probleem met snelheidsmeting zit hem in het hoogteverschil dat je aflegt. Dat is niet accuraat genoeg om je snelheid op net dat ene stukje na die kuil te meten omdat je behalve vooruit, ook omlaag beweegt.
Vergis je je niet qua berekening en snelheid? Zover ik weet gebruikt GPS altijd minimaal drie satellieten. Het is altijd een drie- of veel-puntsmeting (hoe meer satellieten hoe nauwkeuriger)
Daar is best een juiste berekening mee te maken qua hellingshoek en afstand.
Een foute berekening krijg je wel met maar 2 satellieten beschikbaar.

@wilco1985
Ik denk dat het probleem qua bereik/wegvallen meer te maken heeft met bergtoppen die in de weg staan zoals al gezegd. En dat je dan een satellietje te kort komt.
Dat je lichaam het signaal zou blokkeren lijkt me niet, installeer app GPS Test, hou hem (buiten, maar binnen doet hij het ook) tegen je borst en draai langzaam een rondje en kijk of de 3Dfix wegvalt omdat je lichaam het signaal blokkeert/absorbeert.
Hoe meer satellieten hoe nauwkeuriger, en hoe minder signaalverlies.

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:00
Misschien een beetje een lame vraag voor alle vette wintersporters hier maar ik zoek een leuke plek waar ik samen met mijn zoontje van 5 kan rodelen (sleeën) ! We zijn vorig jaar naar Winterberg (en omstreken) gegaan en dat was ontzettend leuk (voor hem, veel leuke sleebanen). Ik wil dit jaar iets anders want ik vond Winterberg wel erg druk en ook niet zo heel veel sneeuw.

Als jullie dus leuke tips hebben houd ik me aanbevolen (liefst ook niet al te ver reizen, 8-10 uur) :)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dit beeld is TE! :+
Wintersport in je blote kont:
https://www.foto-webcam.e...lfshuette/2019/01/25/2100

Mooie Plaatjes   

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
vortexnl1982 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 21:10:
Misschien een beetje een lame vraag voor alle vette wintersporters hier maar ik zoek een leuke plek waar ik samen met mijn zoontje van 5 kan rodelen (sleeën) ! We zijn vorig jaar naar Winterberg (en omstreken) gegaan en dat was ontzettend leuk (voor hem, veel leuke sleebanen). Ik wil dit jaar iets anders want ik vond Winterberg wel erg druk en ook niet zo heel veel sneeuw.

Als jullie dus leuke tips hebben houd ik me aanbevolen (liefst ook niet al te ver reizen, 8-10 uur) :)
Niet te ver, max 8-10 uur of niet te ver (waarbij 8 tot 10 uur te ver is)?

Sauerland is veel groter dan Winterberg, maar eigenlijk overal erg druk in de weekenden en vakanties. Wil je alleen sleetje rijden of misschien ook wel op de ski’s staan? Afstand technisch heb je wintersport op een paar afstanden:
- relatief dichtbij: Willingen, Winterberg, Bodefeld Hunau etc, allemaal zo’n 3 uur rijden vanaf bijvoorbeeld Utrecht. Allemaal altijd druk in weekenden en vakanties, sneeuwplaatje ook zeker niet gegarandeerd
- ietsje verder: Harz, Feldberg, La Bresse etcetera. 5 uurtjes rijden, wat sneeuwzekerder, iets meer wintersportgevoel (zeker Feldberg), maar ook allemaal wederom best druk in de weekenden. Vakanties zijn denk ik beter te doen
- Alpen, maar dichtbij: Kleinwalsertal, Zugspitze Arena maar bijvoorbeeld ook Grosser Arber. In een dikke 7 uur ben je daar. Echte bergen, echte sneeuw, dit is al meer the real deal. Zeker de eerste twee zijn best Hollands en in de vakanties wat drukker, maar wel veel beter te doen dan bovengenoemde
- Alpen, ietsje verder (maar niet over München): denk aan Vorarlberg, Tirol en Bregenzerwald. Iets meer dan 8 uur, maar dan sta je wel in mooie skigebieden zoals Montafon, Ski Arlberg, Ischgl, Solden, etcetera etcetera. Veel rustige familiegebiedjes te vinden, in Tirol wat meer de Nederlandse apresski, sneeuwzeker, skizeker, erg leuk!
- Alpen, nog verder (over München): gebieden die wij kennen zijn vaak Westendorf, Gerlos (Zillertal), Obertauern, Saalbach etcetera. Zou ik voor nu lekker laten zitten, maar hier kan je zeker lekker skien. Meeste is onder de 9 uur wel te halen, maar als er file is, dan kan het goed misgaan
- Frankrijk, Italië: minimaal 10 uur rijden en vaak wat sportiever dan Oostenrijk, voor jou niet zo interessant, maar wel heel fijn skien. Italië, door de bank genomen, wat rustiger en sfeervoller, Frankrijk wat massaler (maar dat heeft positieve kanten). Ook echt niet meer alleen maar kleine rot appartementen. Zeker in Italië weinig Nederlanders (ver rijden, geen Nederlandse skiles, relatief dure skipassen, geen feest apresski)...
- Zwitserland; redelijk dichtbij (heel veel onder de 9 uur), maar wel iets duurder. Daardoor bijna altijd rustig, behalve in de gebieden naast grote steden, daar is het in het weekend vaak druk

Misschien iets te veel info, maar misschien hebben meer mensen er wat aan 8) .

• vortexnl1982
ZieMaar! schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 10:41:
[...]
Misschien iets te veel info, maar misschien hebben meer mensen er wat aan 8) .
Erg bedankt voor je uitgebreide post ! Ik ga denk ik wat zoeken in :

- Alpen, ietsje verder (maar niet over München): denk aan Vorarlberg, Tirol en Bregenzerwald. Iets meer dan 8 uur, maar dan sta je wel in mooie skigebieden zoals Montafon, Ski Arlberg, Ischgl, Solden, etcetera etcetera. Veel rustige familiegebiedjes te vinden, in Tirol wat meer de Nederlandse apresski, sneeuwzeker, skizeker, erg leuk!

Ik kan zelf niet echt skiën dus het wordt denk ik gewoon sleeën met de kleine :)

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Kleinwalsertal dan. Kan je ook heel mooi wandelen!

edit: je wilt zelfs iets verder rijden? Dan zou ik misschien naar zo'n kindvriendelijk gebied als Brandnertal oid kijken. Misschien Gargellen, Sonnenkopf? Allemaal kleinere, sfeervolle plekjes. Maar ik denk dat Kleinwalsertal (of Zugspitze Arena, dat is qua reis echt lood om oud ijzer, al kan je richting Lermoos ed op zaterdag nog best file hebben) ook al prima zijn.

Ik ben zelf in zowel de Zugspitze Arena als in Kleinwalsertal geweest en ik denk dat het pure skiën misschien net iets beter kan in de Zugspitze Arena, maar ik vind Kleinwalsertal veel sfeervoller en mooier gelegen.

[Voor 85% gewijzigd door ZieMaar! op 27-01-2019 13:10]

• Teijgetje
@vortexnl1982
Tiroler ZugSpitz Arena, 8 uur rijden, goedkoop en geen autobaanvignet nodig (alleen stukje B179).
Meerdere rodelbanen op korte afstand.
Maar de Grubigstein in Lermoos heeft de langste natuurrodelbaan van de regio (2,4 km) die dagelijks open is van 8:30-16:30.
Als je een beetje kan sturen en remmen kan ik de vrijdagavond aanbevelen.
Gewoon keihard de piste af van middenstation naar dalstation…...ook als volwassene komt het kind dan weer boven. ;)

Ander leuk uitje, als niemand hoogtevrees heeft, is de langste Tibet-style hangbrug ter wereld, de Highline 179.

Zondag 27/1 RTL4, 17:30-18:00 uur, Snowmagazine : Berwang (Of online betaald op RTLXL)
Wij gaan daar dit jaar ook weer heen omdat er kinderen bij zijn.
Dichtbij, niet te moeilijk skigebied en kindvriendelijk.

[Voor 30% gewijzigd door Teijgetje op 27-01-2019 10:28]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Met name Berwang is met (kleine) kinderen leuk, ook Ehrwalderalm. Kan je iets beter skiën, dan is Lermoos ook leuk. In Berwang zit ook een leuk, klein, hotelletje. Was ooit van Nederlanders (die hebben het verkocht), ik weet niet van wie het nu is, maar het lag dicht bij de lift, hadden prima hp en het was heel betaalbaar. Het was mijn eerste skivakantie dus ik heb vooral nostalgische herinneringen.

• bert pit
RonnieB82 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 14:17:
Ik vind de skitrack apps leuk om de routes vast te leggen, maar de snelheidsmeting vind ik niet accuraat genoeg...

Heb eens een maat ingehaald op een piste (met een duidelijk snelheidsverschil), zijn tracker gaf 105km/h aan, terwijl de mijne slechts tot 85km/h kwam. Omdat je niet in een rechte lijn skiet (en al helemaal niet met een constante snelheid) denk ik dat het heel lastig is om de snelheid goed te bepalen.

en over het verschil in gps betrouwbaarheid; in de auto (vooral in NL) rij je in een vlak landschap, op de berg kunnen de bergwanden wel eens in de weg zitten ;)

Ik merk wel dat het helpt om voordat je start met skiën, even wacht tot je genoeg satelliet fixes hebt.
Ik heb alle meet apps een paar jaar geleden verwijderd van mij iPhone. Ik heb al diverse ongelukjes gehad, één met blijvende gevolgen en ben daardoor "verstandiger" gaan skiën. Geen van de ongelukjes had overigens met snelheid te maken en er waren gelukkig geen derden bij betrokken.

• bert pit
Waah schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 17:23:
Bij wintersport.nl hebben ze nu een vergelijker voor skisokken en handschoenen nummer 1 is niet eens eenn hestra (maar nr 2 en 3 wel). En mooi info over de handschoenen op basis van langdurig gebruik.
Leuk, heb je een link, ik kon het niet vinden.

• Waah
  • Laatst online: 08:11
bert pit schreef op zondag 27 januari 2019 @ 18:42:
[...]

Leuk, heb je een link, ik kon het niet vinden.
Is een Beta dus klopt.
https://www.wintersport.nl/forum/topic/452051

Daar staan de links.

• vortexnl1982
Teijgetje schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 17:04:
@vortexnl1982
Tiroler ZugSpitz Arena, 8 uur rijden, goedkoop en geen autobaanvignet nodig (alleen stukje B179).
Meerdere rodelbanen op korte afstand.
Maar de Grubigstein in Lermoos heeft de langste natuurrodelbaan van de regio (2,4 km) die dagelijks open is van 8:30-16:30.
Als je een beetje kan sturen en remmen kan ik de vrijdagavond aanbevelen.
Gewoon keihard de piste af van middenstation naar dalstation…...ook als volwassene komt het kind dan weer boven. ;)

Ander leuk uitje, als niemand hoogtevrees heeft, is de langste Tibet-style hangbrug ter wereld, de Highline 179.

[Afbeelding]

Zondag 27/1 RTL4, 17:30-18:00 uur, Snowmagazine : Berwang (Of online betaald op RTLXL)
Wij gaan daar dit jaar ook weer heen omdat er kinderen bij zijn.
Dichtbij, niet te moeilijk skigebied en kindvriendelijk.
Heb je nog tips voor accommodaties? Ik moet even kijken of de kleine misschien een vrijdagje van school kan houden voor drie dagen sneeuw plezier :)

• Teijgetje
vortexnl1982 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:35:
[...]

Heb je nog tips voor accommodaties? Ik moet even kijken of de kleine misschien een vrijdagje van school kan houden voor drie dagen sneeuw plezier :)
De meeste Gästhause en hotelletjes zijn een dikke prima.
Het ligt er aan wat je wilt qua voorzieningen, wij zitten in Bichlbach, Gästehaus Wiesenruh, appartementje met keuken (zelf ontbijt (verse broodjes dan weer wel aan de deurknop) en avondeten kunnen maken), en beetje centraler qua uitvalsmogelijkheden.
In Berwang zit je vaak aan de piste, ski-in/ski-out..
Ligt er ook aan welke periode je gaat.

Ik zou even zoeken via de Zugspitzarena-site:zoeken en boeken, en misschien Booking .com, zo vlak voor de krokus raakt alles vol.

Pizzeria San Marco in Bichlbach kan ik je wel aanbevelen, goede pizza`s en genoeg anders op de kaart. Wel reserveren, zit vaak vol.

[Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 27-01-2019 22:34]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

RonnieB82 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 23:49:
130 flex is voor een gemiddelde skiër van jouw lengte en gewicht wel erg pittig, denk dat je er inderdaad goed aan doet om voor iets rond de 110 te gaan.

Ik schaal mezelf onder een wat gevorderde skiër (ik heb wedstrijdskien gedaan en ski dan ook graag op een agressieve slalom ski), en ik ski een salomon quest 120.
Deze is iets minder stijf dan de flex doet voorkomen, en is voor mij net stijf genoeg. Ik ben 180 aan 65 kilo. Daarbij komt ook nog eens dat ik met mijn hele gewicht in 1 schoen hang, omdat ik op 1 been ski ;)

Flex 130 is leuk zodat je kan je zeggen dat je de ‘top’ schoenen hebt, maar je hebt er pas echt wat aan als je ze ook goed kan controleren. (Dan moet je heel goed kunnen skiën, en ook wat gewicht hebben :D)
Ik ben na een middag passen uitgekomen op de Salomon X Max 120. Na de reacties hier en elders op internet zou een 100 qua flex (veel) beter passen, maar ik heb uiteindelijk pasvorm boven flex gekozen. In meerdere winkels kwam ik qua breedte uit op "C", 100mm. Maar bij iedere schoen van 100mm vond ik dat er teveel speling aanwezig was. Een ander zou het wellicht comfort noemen, ik vind het irritant. Wellicht een erfenis van de klim- en/of schaatssport (klimmers en schaatsers begrijpen wat ik bedoel :P).

Dus het moest een smalle schoen worden die goed aansluit. Dan valt bijna alles met een flex onder de 100 al af.
Naast de Salomon was de Atomic Ultra 110 een goede 2e kandidaat, alle overige schoenen vond ik te ruim. De Atomic had nog een beetje speling bij mijn voorvoet, de Salomon moest in de oven op 1 plekje worden uitgedrukt, maar los daarvan zat deze perfect.
Komende week eens uitproberen in een skihal.
Ik verwacht de eerste week of weken wat pijntjes, maar uiteindelijk zal dat hopenlijk overgaan.

[Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 27-01-2019 22:03]

• Teijgetje
Sport_Life schreef op zondag 27 januari 2019 @ 22:02:

Komende week eens uitproberen in een skihal.
Ik verwacht de eerste week of weken wat pijntjes, maar uiteindelijk zal dat hopenlijk overgaan.
Een passende schoen zou juist geen pijn moeten doen. ;)

• Rudolf
Weer terug van een weekje Zell am See. Zoals verwacht, was het gebiedje een beetje te klein voor mij. Gelukkig lag Saalbach op ongeveer 20 minuten rijden dus hebben we daar nog 2 dagen vertoeft.

De heenweg was nog even puzzelen. Afslag Kufstein - Innsbruck stond al vast op de vluchtstrook er naar toe, dus doorgereden voorbij de Chiemsee en via Inzell gereden. Gelukkig was de weg die wij moesten hebben open, al kreeg ik wel een melding op de navigatie dat deze gesloten zou zijn.

Al met al weer een leuke week gehad en wat ligt er veel sneeuw zeg. Prachtig...

• 1nsane
Net weer terug uit St Francois Longchamp leuk dorp! Ook makkelijk om naar het naastgelegen Valmorel te skieen.

Het is niet per se iets voor langer dan 7 dagen, dan ben je wel ruim uitgekeken.

Valmorel heeft ook gondels en overdekte stoeltjesliften, Longchamp heeft vooral stoeltjesliften, sommige daarvan zijn wat nieuwer maar de oudere liften wordt je zowat gelanceerd met opstappen..

Ik zat met mn maten in het gaarste appartementencomplex (Le Rond Point) maarja dat boeit niet, je slaapt er, eet er heel af en toe enz.

Blijf het elke keer weer apart vinden, voor 10u moet je uitgechecked zijn en pas vanaf 4 a 5u in de middag kan je erin terwijl ze het doorgaans niet schoonmaken, met mn maten ff een doekje en een dwijl er doorheen zodat we ook geen achterlijk bedrag voor eindschoonmaak hoefden te betalen en het was schoner dan van te voren :+

Het linnenpakket was helemaal om te gieren, een geseald pakket met 2 lakens en een kussensloop maar gelukkig in doorzichtig plastic wat er zaten gewoon nog rood/bruinige vlekken/spetters op :+ dus gelijk omgeruild.

Ach het is ook niet erg zoals ik al zei, smerig wordt je toch wel en de douche deed het gelukkig wel :-P

Wat ik wel heel chill vond is dat je van de piste zo naar het appartement kon skieen, ideaal, skiverhuur ook niet helemaal aan de godsganse andere kant van het dorp is ook wel eens fijn :-P

Adjust non olet

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-05 17:30

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Leuk dit topic, wist niet dat het bestond :+
Ga zelf nu voor de 18de keer op rij op skivakantie, mijn ouders gaan al 30 jaar. Meestal in het Defereggental, maar ook enkele uitstapjes gemaakt, zoals de Zugspitzarena (zeer slecht bevallen, hele gezin ziek haha).
Jaren naar St. Jacob gegaan, maar de laatste 7 jaar toch wat meer richting Matrei (Grossglockner resort) bewogen. Afgelopen 5 jaar in een pension bij een plaatsje Virgen (Habererhof) wat nog steeds zeer goed bevalt.

Verder staan we standaard bij de opening van de skiliften klaar, dan zo rond 11:00 een chocomelpauze, rond 13:00 eten en dan afhankelijk van het weer lekker in de zon blijven zitten of nog een uurtje of 2 door skiën en dan terug naar het pension. Afgelopen jaar voor het eerst met 4 volwassenen met onze privéauto (Golf 7 GTI) gegaan, zonder dakkoffer. Moet zeggen dat het wel erg krapjes was in een Golfje met alle bagage en 3 paar ski's en 3 paar schoenen 8) Dit jaar dus toch maar een dakkoffer, wel jammer dat die dingen van het dak vliegen als je eens de paardjes wil loslaten (voor zover dat kan met alle Stau en wegwerkzaamheden).

GPS tracker heb ik ook wel gebruikt, soms werkt het beter dan andere keren. Is wel leuk om te zien hoe veel KM's je op een dag maakt, en ik probeer ieder jaar wel even of de ski's nog wel even hard gaan als het jaar ervoor :+.

R7 5800X - RX 6900XT - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik gebruik ook een tracker, maar met name voor de kilometers en hoogtemeters. Snelheid zegt geen reet. Of denken sommige mensen echt dat ze 100 km/u op een piste gaan? Topskiers halen dat, op een lege, keiharde piste. Als je het al haalt, dan heb je wat mij betreft niets te zoeken op de piste. 100 km/u is echt heel hard en daarmee ook echt heel asociaal.

• Teijgetje
ZieMaar! schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:59:
Topskiers halen dat, op een lege, keiharde piste. Als je het al haalt, dan heb je wat mij betreft niets te zoeken op de piste. 100 km/u is echt heel hard en daarmee ook echt heel asociaal.
Top skiërs halen "makkelijk" 250 km/u in Schuss. ;)
Gemiddelde snelheden variëren per discipline.

En even knallen op een lege piste is niks mis mee, niks asociaals aan ook.
Je bent eerder dom bezig als je boven je kunnen gaat, dus wanneer je geen totale controle hebt en niet elk moment kunnen remmen/sturen/uitwijken.

Ga je dat ook nog op een drukke piste doen dan hoor je daar inderdaad niet thuis.

Het gaat er om dat je lekker skiet.

[Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 28-01-2019 19:49]

• 1nsane
ZieMaar! schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:59:
Ik gebruik ook een tracker, maar met name voor de kilometers en hoogtemeters. Snelheid zegt geen reet. Of denken sommige mensen echt dat ze 100 km/u op een piste gaan? Topskiers halen dat, op een lege, keiharde piste. Als je het al haalt, dan heb je wat mij betreft niets te zoeken op de piste. 100 km/u is echt heel hard en daarmee ook echt heel asociaal.
Lol, ja zo’n enkeling heb je ook op de rode pistes nog wel eens, komen dan als een malloot op 10cm langs je knallen, stel dat ik net de andere kant op ga carven?

Of groepjes snowboarders die gezellig op de billen gaan zitten net na een heuveltje dat je ze maar net op tijd ziet, fijn ontwijken als ze 4 man breed zitten midden op de piste..

Wat is er met de 10 piste geboden gebeurd? :+

Adjust non olet

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Teijgetje schreef op maandag 28 januari 2019 @ 19:47:
[...]

Top skiërs halen "makkelijk" 250 km/u in Schuss. ;)
Gemiddelde snelheden variëren per discipline.

En even knallen op een lege piste is niks mis mee, niks asociaals aan ook.
Je bent eerder dom bezig als je boven je kunnen gaat, dus wanneer je geen totale controle hebt en niet elk moment kunnen remmen/sturen/uitwijken.

Ga je dat ook nog op een drukke piste doen dan hoor je daar inderdaad niet thuis.

Het gaat er om dat je lekker skiet.
Ja op speciale stukken, met speciale ski's en speciale pakken ;).

Bij de afdaling gaat het het hardst denk ik, daar zie je, bij de mannen, topsnelheden van 130 km/u (op de snelste stukken), volgens mij. Dat is echt heel hard. 100 km/u ook. Op een echt lege piste is het natuurlijk niet heel asociaal (maar hoe ver kan je kijken met die snelheid?), maar ik denk dat maar weinig mensen echt, gedurende 10 of 20 seconden, de 100km/u halen. Dat een app zegt dat je dat haalt, dat geloof ik wel, maar GPS is wat dat betreft gewoon niet zo nauwkeurig. Op de Seiseralm heb je zo'n speedtrap en daar halen de meeste net geen 100 km/u. Kijk maar eens op youtube, zo kan je volgens mij niet op een 'normale' piste skiën.

Maar bottom line; niet harder gaan dan je kan en niet te dicht langs andere mensen, daar zijn we het wel over eens :).
1nsane schreef op maandag 28 januari 2019 @ 19:54:
[...]

Lol, ja zo’n enkeling heb je ook op de rode pistes nog wel eens, komen dan als een malloot op 10cm langs je knallen, stel dat ik net de andere kant op ga carven?

Of groepjes snowboarders die gezellig op de billen gaan zitten net na een heuveltje dat je ze maar net op tijd ziet, fijn ontwijken als ze 4 man breed zitten..

Wat is er met de 10 piste geboden gebeurd? :+
Ja ik vind dat ook niet netjes, dicht langs anderen gaan, maar ik merk wel dat naarmate je zelf beter skiet, je ook steeds beter kan inschatten wat anderen gaan doen en daarmee soms ook iets meer de gaatjes of randen van de piste opzoekt...

[Voor 20% gewijzigd door ZieMaar! op 28-01-2019 20:29]

• bert pit
ephymerous schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:18:
[...]

/edit

[...]

Gaat tot maat 13, dus er is hoop.

https://hestragloves.com/...rmy-leather-heli-ski/280/

Zie maattabel voor de black version.

• ephymerous
bert pit schreef op maandag 28 januari 2019 @ 23:38:
[...]

Gaat tot maat 13, dus er is hoop.

https://hestragloves.com/...rmy-leather-heli-ski/280/

Zie maattabel voor de black version.
Thanks, daar ga ik even naar kijken 8)

XXXVI

• r_bleumer
Vond 70 kmh op skies al lomp hard. Maar ga niet voor de snelheid, maar voor het genieten. Over 2 weken met wat vrienden 2 dagen naar het Sauerland. Over een maand met het gezin naar Portes du Soleil.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Over snelheid gesproken van ski's... maar dan ski's die je zo ff los in de auto legt: :/

https://www.oeamtc.at/new...sicherter-ladung-29592431

Bekijk het filmpje in bovengenoemd artikel maar eens!
En dat bij een aanrijding van slechts 50km/h

"Tests des Mobilitätsclubs haben mehrfach gezeigt, dass beispielsweise ein 2 kg schwerer Skischuh mit einer Wucht von 100 kg auf einen Fahrzeuginsassen prallt, wenn es zu einem Frontalcrash kommt. Diese 50-fache Belastung tritt übrigens bereits bei einer Geschwindigkeit von 50 km/h auf. Mit höherem Tempo potenziert sich die Gefahr sogar: Doppelte Geschwindigkeit bedeutet vierfache Aufprallenergie."

Mooie Plaatjes   

• Teijgetje
Vallen twee sneeuwvlokken uit de lucht.
Vraagt de ene : "Waar ga jij naar toe?"
Zegt de ander : "Naar Oostenrijk, iedereen gaat daar naar toe, leuk plezier maken met vakantiegangers. En jij? Waar ga jij heen?"

" Ik? Oh, naar Nederland, paniek zaaien in mijn eentje, da's lachen joh......."

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:05
ehtweak schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 12:12:
Over snelheid gesproken van ski's... maar dan ski's die je zo ff los in de auto legt: :/

Dat geldt voor alles dat los ligt, alles wordt een projectiel bij een botsing.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• 1nsane
ZieMaar! schreef op maandag 28 januari 2019 @ 20:25:
[...]

Ja op speciale stukken, met speciale ski's en speciale pakken ;).

Bij de afdaling gaat het het hardst denk ik, daar zie je, bij de mannen, topsnelheden van 130 km/u (op de snelste stukken), volgens mij. Dat is echt heel hard. 100 km/u ook. Op een echt lege piste is het natuurlijk niet heel asociaal (maar hoe ver kan je kijken met die snelheid?), maar ik denk dat maar weinig mensen echt, gedurende 10 of 20 seconden, de 100km/u halen. Dat een app zegt dat je dat haalt, dat geloof ik wel, maar GPS is wat dat betreft gewoon niet zo nauwkeurig. Op de Seiseralm heb je zo'n speedtrap en daar halen de meeste net geen 100 km/u. Kijk maar eens op youtube, zo kan je volgens mij niet op een 'normale' piste skiën.

Maar bottom line; niet harder gaan dan je kan en niet te dicht langs andere mensen, daar zijn we het wel over eens :).

[...]

Ja ik vind dat ook niet netjes, dicht langs anderen gaan, maar ik merk wel dat naarmate je zelf beter skiet, je ook steeds beter kan inschatten wat anderen gaan doen en daarmee soms ook iets meer de gaatjes of randen van de piste opzoekt...
100km/h is idd heel hard, ik ski meestal met een polaroid aviator op en als je dan wat harder gaat staan de tranen in je ogen.

Een Skibril heb ik wel maar ik vind een zonnebrilletje gewoon fijner.

Een maat van me dacht ook ff met 105km/h de piste af te knallen aldus zn GPS, gevolg:

Gebroken bekken, gebroken schouderblad, skiduim en een hersenschudding..

Laat mij maar lekker naar beneden boemelen op Rood en Blauw dan.

Edit:

Na de wintersport realiseerde ik me eigenlijk dat de huurschoenen die ik had op zn zachtst gezegd niet heel goed waren. Ik had daar Salomons (groene doorzichtige) en die waren achteraf te breed aan de voorkant en ik had het idee dat het binnenwerk aardig af was (na een paar uur skieen had ik echt te veel ruimte en te weinig controle). Enfin het was maar 1 van de 3 paar (zelfde) schoenen die ze in mn maat hadden...

Net even wezen orienteren bij de Skihut (10 minuutjes hier vandaan) en uiteindelijk bij Head Vector 110 rs schoenen uitgekomen, man dat zit me zo veel beter :-) zijn stuk smaller voor en de 29,5 paste precies goed! Beetje mosterd na de maaltijd maybe maargoed, voor de volgende keer dan maar :-)

[Voor 18% gewijzigd door 1nsane op 31-01-2019 13:56]

Adjust non olet

• ThijsM
  • Laatst online: 08:57
Iemand nog goede ervaringen met een skibril die meekleurende (fotochrome) lenzen heeft?
Zoek nog een nieuwe all round skibril voor komende vakantie. Budget +- €100.

• Teijgetje
ThijsM schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 20:20:
Iemand nog goede ervaringen met een skibril die meekleurende (fotochrome) lenzen heeft?
All-round gaat twee kanten op, voor mooi weer (donkere lens) en voor slecht weer (lichte lens), ik heb beide en dat is erg fijn binnen hun doelbereik. Gezien het weer snel om kan slaan in de bergen heb ik altijd meerdere brillen/goggles bij me, zicht is alles.
Ze waren wel iets duurder, ca 130-150 in Oostenrijk.

[Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 02-02-2019 20:40]

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:03
Inmiddels ook weer terug van een heerlijk weekje skiën/vakantie :)
Dit jaar naar Maria Alm (Hochkonig) geweest, appartement van Landal in het nieuwe park

Voor volgende wintersport moet ik wel kijken naar nieuwe skistokken, aangezien er eentje verbogen is
En ik ga maar eens op onderzoek uit naar een helm met vizier

Ik heb nu een helm en losse goggle, maar aangezien ik ook een bril draag heb ik erg snel last van condens, bloedirritant dus :/
Ik had begrepen dat dat een stuk minder is met een vizierhelm

• Teijgetje
Vandaag met een beetje skikoorts, nog een klein weekje, toch maar een Rodel aangeschaft.
Na jaren tegensputteren, want levensgevaarlijk, heb ik me vorig jaar als een kind vermaakt.
Inderdaad levensgevaarlijk een echte piste af als je niet lekker kan sturen.
Één grote adrenaline-rush.... >:)

Dus maar gelijk een bloedsnelle tweedehands KHW Snow Speed aangeschaft voor ca. 1/3 van de nieuwprijs.

.

Hopelijk kunnen de kinderen er ook mee overweg, advies is alleen op rechte banen ivm snelheid.

• Rudolf
ehtweak schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 12:12:

"Tests des Mobilitätsclubs haben mehrfach gezeigt, dass beispielsweise ein 2 kg schwerer Skischuh mit einer Wucht von 100 kg auf einen Fahrzeuginsassen prallt, wenn es zu einem Frontalcrash kommt. Diese 50-fache Belastung tritt übrigens bereits bei einer Geschwindigkeit von 50 km/h auf. Mit höherem Tempo potenziert sich die Gefahr sogar: Doppelte Geschwindigkeit bedeutet vierfache Aufprallenergie."
Goeie tip. Hier liggen de ski´s en snowboad misschien ook niet altijd even goed vast. Toch eens beter op letten.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-05 11:53
FabianGTI schreef op zondag 3 februari 2019 @ 14:57:
Dit jaar naar Maria Alm (Hochkonig) geweest, appartement van Landal in het nieuwe park

Voor volgende wintersport moet ik wel kijken naar nieuwe skistokken, aangezien er eentje verbogen is

Ik heb nu een helm en losse goggle, maar aangezien ik ook een bril draag heb ik erg snel last van condens, bloedirritant dus :/
Ik draag met wintersport daglenzen. Mijn ogen zitten redelijk in dezelfde range qua sterkte, dus ik red het met 1 setje.

• bert pit

Hier ook een brildrager met helm/vizier.
Of dat helpt hangt erg van de omstandigheden af. Dit jaar heb ik geen last gehad maar het was bitter koud, ook toen het sneeuwde was het ver onder nul.

Mijn ervaring is dat wanneer de luchtvochtigheid toeneemt de condensproblemen ook toenemen. Ik heb al van alles geprobeerd, maar heb nog geen dubbelwandig vizier kunnen vinden. De dubbelwandigheid is iets dat de normale skibrillen aanzienlijk heeft verbeterd.

Het best werkt mijn zilverkleurig vizier. Die lijkt een soort afstotende coating te hebben, echter voor het (slechte) zicht zou je een geel/oranje vizier nodig hebben. Dat zit er wel bij maar condenseert veel te snel.

• 1nsane
bert pit schreef op maandag 4 februari 2019 @ 11:27:
[...]

Hier ook een brildrager met helm/vizier.
Of dat helpt hangt erg van de omstandigheden af. Dit jaar heb ik geen last gehad maar het was bitter koud, ook toen het sneeuwde was het ver onder nul.

Mijn ervaring is dat wanneer de luchtvochtigheid toeneemt de condensproblemen ook toenemen. Ik heb al van alles geprobeerd, maar heb nog geen dubbelwandig vizier kunnen vinden. De dubbelwandigheid is iets dat de normale skibrillen aanzienlijk heeft verbeterd.

Het best werkt mijn zilverkleurig vizier. Die lijkt een soort afstotende coating te hebben, echter voor het (slechte) zicht zou je een geel/oranje vizier nodig hebben. Dat zit er wel bij maar condenseerd veel te snel.
Dubbelwandig is wel heel fijn als je voor een skibril gaat. Ik heb nog ergens een enkelwandige met oranje lens en die is fijn maar die condens :+

Enfin condens is geen issue met de Polaroid Aviator die ik heb maar dat is wel tranende ogen werk als je hard naar beneden gaat..

Adjust non olet

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:30

Zijn contactlenzen geen optie? Voor mij veruit de meest comfortabele oplossing bij het skiën, en dat terwijl ik normaal gesproken vrij snel last krijg bij het dragen van lenzen.

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 11:12

Korakal

Up up up!

ThijsM schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 20:20:
Ik heb een skibril van Zeal Optics met photochromic lens; in de USA gekocht en niet helemaal op het genoemde budget (ik vrees dat dat ook een beetje weinig is, dat wordt zelfs met polarizer al lastig).
https://www.zealoptics.com/US/en_US/shop/goggles

Ik kreeg vandeweek hier in Flachau een waardebon voor een halve dag gratis ski's huren. Ik ski al jaren op Atomic (uitsluitend op de piste) en dat bevalt goed. Nu was ik al eens aan het kijken geweest naar wat er inmiddels als opvolgers van mijn huidige ski's te krijgen was en dat zijn de modellen in de Atomic Redster G-series. Heb eerst de Atomic Redster G9i meegehad en was er gelijk verliefd op. Wat een geweldige ski, luistert goed en stuurt superstrak! (de dingen hebben stuurbekrachtiging 8)7 )
De G9i is een iets lichtere, stuggere ski dan de G9-zonder-i. Vandaag die nog even uitgeprobeerd maar na een uurtje of twee voor de zekerheid toch weer omgewisseld naar de G9i. Einde van vandaag maar besloten ze te houden en heb deze overgekocht van de verhuurder. Bijna nieuw voor een goede prijs.

* Korakal blij met nieuwe ski's :9

En nondeju, wat is dat Kaiserwetter van de afgelopen dagen super zeg :9

• ThijsM
  • Laatst online: 08:57
Korakal schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 17:40:
[...]

Ik heb een skibril van Zeal Optics met photochromic lens; in de USA gekocht en niet helemaal op het genoemde budget (ik vrees dat dat ook een beetje weinig is, dat wordt zelfs met polarizer al lastig).
https://www.zealoptics.com/US/en_US/shop/goggles
Heb vandaag na enige advisering in de winkel (TwinSeasons Groniningen) en het online inlezen besloten om een Salomon XT One Photo aan te schaffen, de aanbiedingen zijn wat op gang gekomen. Ik hoor en lees goede verhalen over de lens en kan niet wachten om hem over 1.5 week te testen!

[Voor 42% gewijzigd door ThijsM op 06-02-2019 18:39]

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee