Autoschade; tegenpartij weigert totale schade uit te keren

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-09 19:51
Zelfs als je de auto laat spuiten wordt erbij gewaarschuwd dat je NOOIT exact dezelfde kleur kunt krijgen.

Als je de originele kleur neemt dan is die kleur X jaar verkleurd door de weersomstandigheden en als er een kleur gemengd moet worden dan is die kleur nooit 100% gelijk aan de kleur op de auto. Ik heb eens een bumper moeten laten vervangen en daar zeiden ze dat. Je zag inderdaad iets kleurverschil erop, iets waar ik ook maar mee moest leven.

Dus stel dat de wrap er wel was, dan had je nog steeds kleurverschil gehad, de bumper had dan nieuwe wrap met de nieuwkleur en de rest van de auto heeft al X jaar in weer en wind gestaan dus die is iets lichter.

Ik denk dat je met spuiten de meest gelijkende kleur kunt hebben, via wrap zal het denk ik een groter verschil zijn (gokje).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 16:11
FreakNL schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 05:55:
Door dit soort bullshit worden de verzekeringen onbetaalbaar.

Lekker zelf een deel bijleggen TS. Jij wilde een afwijkend iets op je auto, niet je mede weggebruikers....
Die redenering houdt geen stand. Om dezelfde manier kun je een parkeerschade rijden tegen een exclusieve sportwagen. Zo’n auto waarvan alle onderdelenprijzen een extra nulletje bevatten.

Dan mag de bumper ook niet meer kosten dan die van een Golf, omdat het niet jouw beslissinh was dat tegenpartij een McLaren rijdt?

Jij gaat niet over de autokeuze van anderen.

[ Voor 8% gewijzigd door t_captain op 07-08-2018 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ben inderdaad kort door de bocht. Met een reden.

Als ik dan bijvoorbeeld ook dit zie:
Cybje in "Premieverhoging van meer dan 50% voor autoverzekering"

Zijn premies van een paar tientjes echt onhoudbaar.

Ik vind dat we eigenlijk naar een maximum aan schade-uitkering moeten.

Wil jij een Tesla rijden? Prima, maar dan zit er bij schade gewoon een fors deel eigen risico bij.

We kunnen het ook niet doen hoor, maar dan gaat een simpele WA verzekering gewoon naar 100/maand en een Allrisk naar 250. Ook een keuze......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
FreakNL schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 08:27:

Is er ook. 1.25 miljoen is de wettelijke minimumdekking voor een WA verzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:40
FreakNL schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 05:55:
Door dit soort bullshit worden de verzekeringen onbetaalbaar.

Lekker zelf een deel bijleggen TS. Jij wilde een afwijkend iets op je auto, niet je mede weggebruikers....
zo wat is dit lekker kort door de bocht zeg. hij heeft er toch ook niet om gevraagd dat er iemand zo dom is om tegen zijn auto aan te rijden ? dus zoals jij het zegt mag je alleen "afwijkende" extra's mogen installeren direct bij aanschaf want dan hoort het erbij ? je koopt een huis woon daar 10 jaar en dan besluit je een dakkapel te plaatsen. door brand of wat dan ook gaat de volledige bovenverdieping eraan. je krijgt alles vergoed behalve de dakkapel omdat dit een afwijkend iets is waar jij later voor gekozen heb.

als iemand iets van jou kapot maakt moet men gewoon betalen en het terugbrengen in de staat zoals het was.
het is toch te belachelijk voor woorden dat het slachtoffer er slechter van moet worden ? ik herken mijzelf volledig in de topicstarter. heb ook drie keer iemand tegen mijn auto aan gehad zonder briefje of wat dan ook. schade +- €2500 uit eigen zak mogen betalen. als ik er ooit nog achterkom welke personen ertegen mijn auto aan zaten zijn die nog niet jarig.

Wil jij een Tesla rijden? Prima, maar dan zit er bij schade gewoon een fors deel eigen risico bij.

We kunnen het ook niet doen hoor, maar dan gaat een simpele WA verzekering gewoon naar 100/maand en een Allrisk naar 250. Ook een keuze......
premies van een paar tientjes vind ik ook belachelijk ook al rij je jaren zonder schade. eigen risico bij schade van een ander is mijns inziens totaal niet terecht. verzekeringen duurder maken oké als dat moet maar dan moet men als verzekeraars ook fatsoenlijk onderhandelen om de belachelijke prijzen van de schadeherstellers omlaag te krijgen. +-€1000 voor een ruitvervanging bijv.

[ Voor 29% gewijzigd door RenaldoN op 07-08-2018 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanvr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-09 19:46
Tjah, ik denk dat het eerder komt door al die personen die met hun mobieltjes een ongeluk veroorzaken........

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Zullen we anders maar direct het communisme in het leven roepen. Als iedereen vrijwel dezelfde auto (of geen auto, nog beter!) heeft, heb je dit gezeik ook niet!

Wat een nonsens dit. Je moet wel een enorme plaat voor je kop hebben als je denkt dat dit een goed idee is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje 2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-09 19:21
Heel snel door het topic gescreend weet niet of het al ter sprake is gekomen maar is er momenteel niet een soortgelijke kleur aan wrap die wel leverbaar is? Als heel de auto toch opnieuw gewrapped moet worden maakt het ook niet uit als je een iets andere kleur pakt tegen vergelijkbare kosten als dit ook gewoon blauw is. De expert zal hier sowieso wel mee akkoord gaan. ( En jij dat ook geen probleem vindt )

Dan kan de tegenpartij ook niet meer zeuren over dat er geen vergoeding komt omdat de wrap niet meer leverbaar is. Want dit is natuurlijk gewoon een kul argument van de tegenpartij. Dat iets niet leverbaar is maakt jouw schade er niet minder om. De tegenpartij is zich er ook feitelijk aan gehouden om alle schade die in verband staan met het ongeval te vergoeden. Daarnaast is het ook onlogisch dat ze wel aangeven de kosten voor de wrap van je achterbumper te willen vergoeden.

[ Voor 12% gewijzigd door jantje 2 op 07-08-2018 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:23

CodeIT

Code IT

Ik had pas een soortgelijk geval met mijn woonhuisverzekering.
Ons toilet was beneden overstroomd en hierdoor was er water op de houten vloer gekomen. Deze was op een plek iets bol gaan staan. Kosten van de reparatie was iets van 800 euro. Maar omdat er kleurverschil zat met de rest van de vloer, moest de rest ook worden geschuurd en opnieuw in de olie. De kosten hiervan waren rond de 2500. De schade expert ging er van uit dat de vloer weer in de staat moest zijn voor de schade. Wel hebben we een beetje gekoehandeld over de staat van de vloer, waardoor ik zelf ook een (klein) deel moest betalen.

Ik vind dat de verzekeraar dus rond de 80% van het wrappen van de auto moet vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 13:59

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

kwon schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 20:05:
@brtk

Je dient in principe gewoon alle schade als gevolg van de onrechtmatige daad vergoed te krijgen. De verzekeraar van de tegenpartij stelt in deze dat het niet hun (verzekerde) aan te rekenen valt dat de folie niet meer leverbaar is, maar dat valt jou toch ook niet aan te rekenen?
Klopt, echter indien je huidige wrap beschadigingen e.d. bevat dan zou je er "beter" van worden.
Kortom de verzekering vergoed nieuwe folie min aftrek oude schade. Immers die schade was er al en moest je hoe dan ook nog laten herstellen.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

brtk schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:25:
Nieuwwaarde van de wrap is 2350 euro incl BTW. Toestand is denk ik 8/10, in rapport van expert staat bij algehele toestand van voertuig: "Goed". Levensduur wrap is naar ik meen ongeveer 10 jaar.

Laten we zeggen; afschrijving van 5 jaar toepassen voor de toestand en onbekende leeftijd; hoeveel procent is dan redelijk om af te schrijven op de nieuwwaarde van de wrap?
Dat heeft geen toevoeging. de waarde van (oude) lak wordt ook niet bepaald. de schade moet gerepareerd worden. en Wrap (kan) als accessoire gezien worden zoals ik al heb aangegeven. Als je straks weer alles klaar hebt, laat dan een taxatie rapport opstellen en voeg de Wrap toe

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 09:46

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

In het verleden heb ik meerdere keren gezien dat een schade -veroorzaakt door een ander- resulteerde in een enorme teleurstelling. Een auto van 10 jaar oud die voor jou prima voldoet en goedkoop te rijden is, is heel snel total loss verklaard zodra er schade aan is.

Dit heb ik zien gebeuren bij een kennis, waarbij de tegenpartij een lease-auto had. Die persoon had na een uur een vervangende wagen, wij stonden met een dampende motor half op de stoep te wachten op de takelwagen. Auto heeft uiteindelijk de dagwaarde opgeleverd (daar koop je geen gelijkwaardige auto voor) en daar sta je dan zonder vervoer. Dat voelt héél erg onredelijk, maar is in verzekeringsland aan de orde van de dag. En eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe dit dan wel in redelijkheid is op te lossen.

Aangezien je (TS) nu 2x een schade hebt meegemaakt met overduidelijk behoefte aan juridische hulp... waarom heb je geen rechtsbijstandsverzekering? Ik ga nu niet zeggen: stop je geld daarin ipv wrapping, maar dan schuif je je probleem daar gewoon naartoe ipv zelf zoeken en overwegen om de gang naar de rechter te maken.. Heb mijn RB verzekering onlangs nodig gehad (niet-verkeer gerelateerd) en die hebben 2 jaar lang hard gewerkt om het op te lossen, wat ook uiteindelijk voor mij prima is afgelopen. En je hebt daar te maken met juristen, niet met "dure advocaten", zoals iemand hier opmerkte.
Zij schatten je kansen in en besluiten om er al dan niet een zaak van te maken. Misschien handig voor de toekomst...

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:28
Heb even snel door dit topic gebladerd maar ik vind het echt belachelijk dat mensen redeneren dat je maar geen dure auto moet nemen. Ten eerste, de TS heeft helemaal niets verkeerd gedaan, hij is het slachtoffer van een schade en de tegenpartij heeft zelfs aansprakelijkheid erkend.

Hij wil gewoon zijn auto weer terug in oorspronkelijke staat, dat is toch niet heel vreemd? Daarnaast zijn dit niet eens schokkende bedragen, tegenwoordig zijn nieuwe auto's bijna meteen totalloss bij een aanrijding ivm alle veiligheidssystemen. Mogen we dan ook geen airbags meer nemen omdat dit duizenden euro's kost om te repareren? (airbags, airbag computer, gordelspanners).

Verder denk ik dat de TS gewoon een goede kans maakt, vergelijk het met je bijtelling als je een nieuwe auto moet leasen met een hogere bijtelling door een aanrijding. Dat wordt ook gewoon vergoed, zie https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBAMS:2014:6715

De mooie jurische term hier voor is Wikipedia: Conditio sine qua non

Verder zou ik wel even de verzekeraar van te voren inlichten dat je er een rechtzaak van gaat maken, grote kans dat ze als nog de schade vergoeden omdat de kosten anders een stuk hoger voor ze worden

[ Voor 14% gewijzigd door GrooV op 07-08-2018 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

RenaldoN schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 08:56:
[...]

zo wat is dit lekker kort door de bocht zeg. hij heeft er toch ook niet om gevraagd dat er iemand zo dom is om tegen zijn auto aan te rijden ? dus zoals jij het zegt mag je alleen "afwijkende" extra's mogen installeren direct bij aanschaf want dan hoort het erbij ? je koopt een huis woon daar 10 jaar en dan besluit je een dakkapel te plaatsen. door brand of wat dan ook gaat de volledige bovenverdieping eraan. je krijgt alles vergoed behalve de dakkapel omdat dit een afwijkend iets is waar jij later voor gekozen heb.
[...]
Totaal onvergelijkbaar. Als ik die dakkapel plaats gaat MIJN eigen woonhuisverzekering in premie omhoog.

Wat we nu zien is dat de premie voor (auto) WA verzekeringen omhoog gaat omdat de kosten om schade bij een (moderne) auto te repareren de pan uit stijgen. Of is het normaal dat er (zoals in het voorbeeld van de Tesla) 15.000 euro nodig is om die auto te repareren? Daar heb je 2 betrouwbare occasions voor.. Of (bijna) een nieuwe compacte middenklasser. En het is niet alleen bij Tesla he.. Ik heb ook een deukje gehad in een simpele DS3.. 2300 euro schade.. Op een auto van 20k... En die was onverhaalbaar overigens...

Ik vind dat je best mag discussieren hierover. In plaats van simpel te roeptoeteren dat TS alles maar vergoed moet krijgen.. Als iemand besluit om een auto te gaan rijden waarbij een simpele reparatie meer dan (pakweg) 2000 euro kost mag hier best een eigen risico tegenover staan. Eigenlijk zouden er gemiddelden moeten zijn, en die worden uitgekeerd;

Vervangen van een bumper kost bij een normale auto (pakweg) 750 euro (totaal geen verstand van, dus ik roep maar een bedrag). Okay, dat krijg je vergoedt van de WA verzekering van de tegenpartij. Alles wat meer is mag je zelf bijlappen. En uiteraard kun je jezelf weer voor dat eigen risico verzekeren.

Op die manier kun je er nog altijd voor kiezen om een luxe auto met alles meegespoten te gaan rijden. Maar dan mag je jezelf ook gaan verzekeren voor hetgeen een reperatie meer kost dan gemiddeld.

Let wel, ik pleit hier nergens voor eenheidsworsten of wat dan ook. Maar zo'n reperatie als bij zo'n Tesla. Dat valt toch niet te verdedigen?

Overigens, we kunnen het ook gewoon zijn beloop laten hoor, da's ook een keuze. Maar dan moeten we ook niet zeuren dat een simpele WA verzekering voor een karretje van 10 jaar van 2k 100/maand gaat kosten...

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 07-08-2018 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
FreakNL schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:33:
[...]

Totaal onvergelijkbaar. Als ik die dakkapel plaats gaat MIJN eigen woonhuisverzekering in premie omhoog.

Wat we nu zien is dat de premie voor (auto) WA verzekeringen omhoog gaat omdat de kosten om een (moderne) auto te repareren de pan uit stijgen. Of is het normaal dat er (zoals in het voorbeeld van de Tesla) 15.000 euro nodig is om die auto te repareren? Daar heb je 2 betrouwbare occasions voor.. Of (bijna) een nieuwe compacte middenklassers.

Ik vind dat je best mag discussieren hierover. Als iemand besluit om een auto te gaan rijden waarbij een simpele reparatie meer dan (pakweg) 2000 euro kost mag hier best een eigen risico tegenover staan. Eigenlijk zouden er gemiddelden moeten zijn, en die worden uitgekeerd;

Vervangen van een bumper kost bij een normale auto (pakweg) 750 euro (totaal geen verstand van, dus ik roep maar een bedrag). Okay, dat krijg je vergoedt van de WA verzekering van de tegenpartij. Alles wat meer is mag je zelf bijlappen. En uiteraard kun je jezelf weer voor dat eigen risico verzekeren.

Op die manier kun je er nog altijd voor kiezen om een luxe auto met alles meegespoten te gaan rijden. Maar dan mag je jezelf ook gaan verzekeren voor hetgeen een reperatie meer kost dan gemiddeld.

Let wel, ik pleit hier nergens voor eenheidsworsten of wat dan ook. Maar zo'n reperatie als bij zo'n Tesla. Dat valt toch niet te verdedigen?
Je bent aansprakelijkheidsverzekering met een opstal verzekering aan het vergelijken, dit slaat echt nergens op en je punt klopt ook niet eens.

Ten eerste 3/4 van de verzekeringen werken ook met een standaard dekking, dus als jij een dakkapel plaatst wordt je verzekering vaak niet duurder. Dit omdat de kosten van taxatie niet opwegen tegen de kosten van het geheel

Als iedereen hier in Nederland in een huis van 1 miljoen woont dan gaan de verzekeringen ook omhoog ja.

Verder kost het vervangen van een bumper geen 750 euro als bijvoorbeeld de airbags af gaan, mag dat ook niet meer van jou?

Verder vind ik dat de gemeente geen dure lantaarnpalen meer mag plaatsen omdat mijn WA verzekering hier door om hoog gaat.

Ook moeten alle tunnel en bruggen 100 meter hoog worden zodat er geen vracht auto meer tegenaan kan rijden en MIJN verzekering lekker laag blijft.

Ook wil ik dat iedereen stoot kussens om zijn auto doet zodat er überhaupt geen schade is maar mijn verzekering lekker laag blijft.

Verder moeten alle parkeervakken 100m2 worden

[ Voor 9% gewijzigd door GrooV op 07-08-2018 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:47
Door de band genomen is je WA verzekering voor een grote auto veel duurder dan voor een kleine auto.
Op die manier is de solidariteit geregeld tussen eigenaars van grote en kleine autos.

Rij met je fiets de spiegel van een Merc S-klasse, en je krijgt ook een factuur van 1000€.

De wet is simpel. Je veroorzaakt schade, dus moet je die schade vergoeden.

In dit geval is er behoorlijk was discussie over de omvang van de schade. Het is zeker een dubieus geval omdat de schade hoger is doordat er simpelweg een kleur niet meer beschikbaar is.

Ik denk dat je hiermee naar de rechtbank moet.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Distael
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-06 16:59
@FreakNL Zo simpel is de vergelijking natuurlijk ook weer niet. De premie gaat niet alleen omhoog omdat auto's duurder worden....het aantal ongevallen is ook toegenomen. Ofwel mensen kunnen ineens niet meer rijden of ze kijken teveel op hun telefoon.... Ik maak best wat kilometers op de weg, als ik zie hoeveel ogen gericht zijn op die schermpjes dan snap ik wel dat het aantal ongelukken zo rap is gestegen.

Overigens is de stijging van de premie veroorzaakt door meer factoren:

- auto's worden duurder
- aantal schadegevallen neemt toe
- verzekeraars mogen de winsten op andere onderdelen niet meer gebruiken om verliezen elders te dekken (beleggingswinsten werden gebruikt om premies laag te houden)...nu moet iedere productgroep zelfstandig winstgevend zijn. Dat is voor een normaal bedrijf wel net zo gezond en zorgt voor eerlijkere concurrentie. Een Chinees bedrijf kan op die manier geen marktaandeel "kopen" door verzekeringen voor 10 euro per jaar aan te bieden totdat alle NL verzekeraars failliet zijn en dan de boel overnemen.
- In het verleden werden letselschades gereserveerd op de balans. Die regelgeving is veranderd waardoor al die reserveringen vrij vielen. Omdat letselschades heel lang kunnen lopen waren dat enorme bedragen waardoor de premies flink naar beneden konden.Uiteindelijk moeten die schades wel betaald worden en drukken ze weer op de balans van het jaar van uitkeren. De premies normaliseren zich dus weer langzaam aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distael
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-06 16:59
[b][message=56052537,noline]Ik denk dat je hiermee naar de rechtbank moet.
Normaal gesproken is dat pas de laatste stap:

stap 1: schakel de verzekering in, zij stellen een expert aan deze werkt namens de verzekeraar.
stap 2: Ben je het niet eens met de expert, vraag dan om een contra expert, deze werkt namens jou.
stap 3: de beide experts proberen er uit te komen. Lukt dat niet dan stellen ze een arbiter aan die gaat bemiddelen tussen de beide experts.
stap 4: Kom je er dan nog niet uit dan kun je naar de rechter stappen. Als je een stap overslaat zal de rechter vragen waarom je stappen hebt overgeslagen en je terugverwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:14
Is het niet een beetje hetzelfde als een parketvloer met bv. waterschade , welke je ook niet kan lakken op klein stukje. Dan moet de hele vloer. En dat vergoeden verzekeraars ook altijd. De goede tenminste.

Het maakt niet uit dat mensen hier dat wrappen overdreven duur vinden om in zijn geheel te vergoeden. Dat haal ik er nl. een beetje uit.

Waarom een Ferrari bumper dan wel vergoeden? Een bumper van een Polo kost 90 euro, dat is dan ook voldoende voor een Ferrari in die gedachtegang. Dan had je maar geen Ferrari moeten kopen.

[ Voor 59% gewijzigd door pennywiser op 07-08-2018 11:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

M14

[...]

Ik vind dat je best mag discussieren hierover. In plaats van simpel te roeptoeteren dat TS alles maar vergoed moet krijgen.. Als iemand besluit om een auto te gaan rijden waarbij een simpele reparatie meer dan (pakweg) 2000 euro kost mag hier best een eigen risico tegenover staan. Eigenlijk zouden er gemiddelden moeten zijn, en die worden uitgekeerd;
Waarom? Iemand anders veroorzaakt de schade.

Laat anders weten wanneer je een mooie auto hebt gekocht met het geld waar je hard voor hebt gewerkt. Dan ga ik kijken hoe je reageert wanneer ik er een deuk in schop en je 2 tientjes als schadevergoeding geef: "Ja sorry man, jou auto, jou keuze. Mijn auto kostte slechts 200 euro, dus niet zeuren".

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Distael schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:49:
[...]

Normaal gesproken is dat pas de laatste stap:

stap 1: schakel de verzekering in, zij stellen een expert aan deze werkt namens de verzekeraar.
stap 2: Ben je het niet eens met de expert, vraag dan om een contra expert, deze werkt namens jou.
stap 3: de beide experts proberen er uit te komen. Lukt dat niet dan stellen ze een arbiter aan die gaat bemiddelen tussen de beide experts.
stap 4: Kom je er dan nog niet uit dan kun je naar de rechter stappen. Als je een stap overslaat zal de rechter vragen waarom je stappen hebt overgeslagen en je terugverwijzen.
Lees de eerdere reactie van @kwon eens, hij behandeld dit soort claims
Contra-expertise heeft geen zin. In dit geval is er namelijk geen discussie over de herstelkosten, maar over de aansprakelijkheid voor de schade. Een contra-expert houdt zich niet bezig met het laatste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:49

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Er is nog een element dat niet is voorbijgekomen...

Die tegenpartij is tegen de auto van TS gereden en heeft €3500 schade veroorzaakt volgens de taxatie van een schade-expert. Die tegenpartij is verzekerd voor die schade... Maar die verzekering wil er slechts €1000 van dekken. Dan is de tegenpartij zelf toch nog steeds aansprakelijk voor de overige €2500? Hij is immers als ongevalveroorzakende bestuurder wettelijk aansprakelijk voor de schade. Dat zijn verzekering dat volledige bedrag niet wil dekken is een probleem tussen hem en zijn verzekeraar. Toch?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05:37
GrooV schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:28:
Verder denk ik dat de TS gewoon een goede kans maakt, vergelijk het met je bijtelling als je een nieuwe auto moet leasen met een hogere bijtelling door een aanrijding. Dat wordt ook gewoon vergoed, zie https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBAMS:2014:6715
[Verwijderd i.v.m. randje geheimhoudingsplicht]
Mx. Alba schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:47:
Dat zijn verzekering dat volledige bedrag niet wil dekken is een probleem tussen hem en zijn verzekeraar. Toch?
Nee. TS heeft al gebruikgemaakt van zijn 'rechtstreeks vorderingsrecht' (zoals bedoeld in artikel 6 van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen/WAM) op de verzekeraar. De verzekeraar voert dan ook het eventuele verweer. Bovendien is in de polisvoorwaarden vaak (zo niet altijd) bepaald dat verzekerde zich onder geen beding mag mengen in de (discussie over de) aansprakelijkheid maar alles aan de verzekeraar moet overlaten.

[ Voor 9% gewijzigd door kwon op 07-08-2018 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-09 11:20
Ik heb de verzekeraar van de tegenpartij al verteld dat ik gerechtelijke stappen overweeg. De reactie daarop was zoiets als: kom maar op. Kan zijn dat ze me niet serieus nemen, kan zijn dat ze inschatten deze zaak niet te gaan verliezen.

Heb hier nu vanalles gelezen, maar twijfel nog steeds wat nu het beste is om te doen. Ik wil best schikken met de tegenpartij, maar weet niet goed hoe dit aan te pakken. Heb ik daar een advocaat voor nodig, of kan ik die weg zelf inslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

...
...
Stel even dat jij vorige week een splinternieuwe iMac Pro 14 core à EUR 8.000 hebt gekocht, en ik net een flinke mok koffie op dat ding heb gemorst. iMac stuk, ik ben aansprakelijk. Vind jij het eerlijk dat jou dan een schadevergoeding toekomt van EUR 700, omdat de gemiddelde gebruiker een Acer Aspire 5 heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Als jij schade bij iemand veroorzaakt, moet je die persoon gewoon volledig schadeloos stellen. Terug naar een situatie alsof het ongeluk nooit was gebeurd. Dan kan je moeilijk zeggen "ja maar mijn auto is veel goedkoper te repareren."

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niet Henk
  • Laatst online: 07-12-2024
brtk schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:17:
Ik heb de verzekeraar van de tegenpartij al verteld dat ik gerechtelijke stappen overweeg. De reactie daarop was zoiets als: kom maar op. Kan zijn dat ze me niet serieus nemen, kan zijn dat ze inschatten deze zaak niet te gaan verliezen.
Dat is een standaardreactie. Iedereen met een onenigheid kan zeggen dat ze juridische stappen overwegen, als de verzekeraar dan ineens bij zou draaien zouden ze vreemd bezig zijn.

Als de eerste brief van jouw advocaat bij hen op de mat zou vallen, kunnen er misschien dingen veranderen. Maar voor hen is de worst-case snel al dat ze moeten doen wat jij vraagt, plus misschien wat juridische kosten (die je vaak lastig verhaald krijgt). En voor minder ga jij het waarschijnlijk niet doen.

Lijkt me dus dat je weinig opties hebt buiten een advocaat inschakelen of hun aanbod accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mijn all risk premie ligt ook hoger dan van een VW Polo bijv. ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Heb hier nu vanalles gelezen, maar twijfel nog steeds wat nu het beste is om te doen. Ik wil best schikken met de tegenpartij, maar weet niet goed hoe dit aan te pakken. Heb ik daar een advocaat voor nodig, of kan ik die weg zelf inslaan?
Ze nemen je ook niet serieus. Een auto is over mijn fiets gereden, automobilist is doorgereden, aangehouden door politie en de juridische strijd via mijn rechtsbijstandsverzekering heeft letterlijk jaren geduurd voordat ik de kosten van toendertijd een paar honderd euro terug had.

Ze gaan niet schikken, ze bieden je niet meer, nu niet en staks niet, ze hebben juristen in dienst, het gaat jou vooral tijd en ergernis kosten en als je geen rechtbijstandsverzelering met auto dekking hebt ook geld (wellicht tijdelijk als je de kosten terug krijgt).

Ik zou je verlies nemen, had ik toen met die fiets ook moeten doen en daar had ik 6 getuigen bij, man is veroordeeld, maar verzekering van hem sloeg zelfs dat allemaal in de wind. Ja, ik heb de kosten teruggekrgen, maar de ergernis was groot, te groot.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2018 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 19:22

Laat je niet uit het veld slaan door de houding van de verzekeraars.
Van alle mensen die dreigen met gerechtelijke stappen zal de overgrote meederheid dat in werkelijkheid niet doen.
Daarom is de verzekeraar niet onder de indruk.
het is natuurlijk altijd voor jou ook een kosten-baten analyse, maar met 3000 euro in het geding valt dat al sneller in het voordeel van de juridische weg dan de meeste kleine schades.

Misschien dat ik er overheen gelezen heb, maar was je niet van plan jouw eigen verzekeraar de communicatie te laten doen? De meeste verzekeringspakketten zijn inclusief zo'n service. Heb je dat nogmaals, met vriendelijk aandringen, geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Laatst online: 09:40

skoozie

SCSI

@brtk Wat zou de kosten zijn voor een nieuwe bumper, spuiten in originele kleur. goedkoopste kleur wrap er op en dan spuiten in kleur van de wrap?

of een andere optie: de bumper overspuiten in de kleur van de wrap?

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Verwijderd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:19:
[...]

Stel even dat jij vorige week een splinternieuwe iMac Pro 14 core à EUR 8.000 hebt gekocht, en ik net een flinke mok koffie op dat ding heb gemorst. iMac stuk, ik ben aansprakelijk. Vind jij het eerlijk dat jou dan een schadevergoeding toekomt van EUR 700, omdat de gemiddelde gebruiker een Acer Aspire 5 heeft?
Nee. Als je het zo simpel stelt is mijn antwoord natuurlijk negatief :D

Maar stel nou dat door dit soort akkefietjes de WA premie van een simpele auto 100/maand wordt? Of een persoonlijke WA naar de 50/maand gaat... Dat is het punt wat ik probeer te maken.. Vinden we dat allemaal prima? Ok, dan schik ik me in de meerderheid, zoals dat in een democratie werkt.

Wat ik liever zou zien (aanhakend op bovenstaand voorbeeld) is dat ik inderdaad 700 euro krijg. De resterende 7300 moet ik dan zelf lappen. Maar ik wil dan wel de mogelijkheid (gehad) hebben om me daarvoor te verzekeren.

Want op deze manier kan een WA verzekering voor iedereen (of dat nou voor een auto is of zoals in bovenstaand voorbeeld persoonlijke aansprakelijkheid) respectievelijk een paar tientjes tot een paar euro blijven. En ik kan er dan zelf voor kiezen aanvullend te verzekeren. En dat zal niet nodig zijn als ik gemiddeld "leef". Maar kies ik dan inderdaad voor die iMac van 8k (bestaan die uberhaupt?) waarom moet een ander daar dan voor opdraaien met een hogere premie?

Maargoed, ik geloof dat ik zo'n beetje de enige ben die zo denkt, dus ik ga maar aannemen dat ik onzin praat :D Dus dan gaan we ons maar schikken in forse premiestijgingen.. Want dat zit er wel aan te komen....

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 07-08-2018 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwon

De verzekeraar neemt je (in tegenstelling tot wat men vaak denkt, ook afgaande op sommige reacties hier) altijd serieus. De taak van de verzekeraar in deze is uiteindelijk niets anders dan gevolg geven aan de totstandkoming van een juridische verbintenis als gevolg van een onrechtmatige daad, buiten de rechtbank om. Om laatstgenoemde reden zal een verzekeraar bij elke claim die binnenkomt in zijn achterhoofd houden wat een rechter daarvan zou vinden.

Meestal is er voor de verzekeraar voldoende informatie beschikbaar om een goede conclusie te trekken over de aansprakelijkheid. Het probleem waar je nu tegenaan loopt is dat er een schadepost (kleurverschil als gevolg van niet-beschikbaarheid) wordt geclaimd die niet vaak voorkomt. De verzekeraar zal dan zelf invulling proberen te geven aan of dit al dan niet door een rechter zou worden toegekend als schade. En daar is kennis van zaken voor nodig, die bij de afhandeling van 'simpele' materiële claims veelal ontbreekt. Het gaat hier immers vaak om bulkwerkzaamheden die erg veel op elkaar lijken en waar niet veel kennis voor nodig is. Hierdoor heeft de verzekeraar misschien (onbewust) verkeerde afwegingen over de aansprakelijkheid gemaakt.

Hoe je dit kunt oplossen is door te proberen de verzekeraar ervan te overtuigen dat aan alle vereisten voor schadevergoeding (op grond van de onrechtmatige daad zoals bedoeld in artikel 6:162 Burgerlijk Wetboek) is voldaan. Als de verzekeraar deze mening niet deelt, dan dient zij juridisch te onderbouwen waarom niet. Dit laatste kun je mogelijk afdwingen door een inhoudelijke klacht t.a.v. de directie in te dienen. Deze klachten komen veelal terecht bij personen die net wat meer kennis van zaken hebben en mogelijk leidt dit tot herziening van hun standpunt.

Let wel; de enige die uiteindelijk een bindende uitspraak over het geschil kan doen is de rechter. Dus zekerheid heb je nooit totdat er een uitspraak ligt.

Ik zou het overigens ook begrijpen als je het hierbij zou laten. Zonder je tekort te willen doen, is het gewoon heel lastig om een overtuigend argument te brengen die de verzekeraar van gedachten kan doen laten veranderen, als je niet juridisch onderlegd bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brtk
daan! schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:35:
[...]

Misschien dat ik er overheen gelezen heb, maar was je niet van plan jouw eigen verzekeraar de communicatie te laten doen? De meeste verzekeringspakketten zijn inclusief zo'n service. Heb je dat nogmaals, met vriendelijk aandringen, geprobeerd?
Mijn verzekering geeft aan al onderhandeld te hebben en verder niets voor mij te kunnen betekenen. Wel bevelen ze me aan gerechtelijke stappen te ondernemen onder de noemer van "gevolgschade".

Ben ook totaal niet tevreden over deze tussenpersoon/verzekering, daar ga ik later nog actie op ondernemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brtk
kwon schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:39:
[...]

Hoe je dit kunt oplossen is door te proberen de verzekeraar ervan te overtuigen dat aan alle vereisten voor schadevergoeding (op grond van de onrechtmatige daad zoals bedoeld in artikel 6:162 Burgerlijk Wetboek) is voldaan. Als de verzekeraar deze mening niet deelt, dan dient zij juridisch te onderbouwen waarom niet. Dit laatste kun je mogelijk afdwingen door een inhoudelijke klacht t.a.v. de directie in te dienen. Deze klachten komen veelal terecht bij personen die net wat meer kennis van zaken hebben en mogelijk leidt dit tot herziening van hun standpunt.
thanks Kwon, daar kan ik wel wat mee. Ik denk dat ik de (directie van de) tegenpartij ga aanschrijven en naar die juridische onderbouwing ga vragen, waarom men weigert het door de door hun zelf ingeschakelde expert vastgestelde schadebedrag uit te betalen, verwijzende naar 6:6162.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brtk
skoozie schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:35:
@brtk Wat zou de kosten zijn voor een nieuwe bumper, spuiten in originele kleur. goedkoopste kleur wrap er op en dan spuiten in kleur van de wrap?

of een andere optie: de bumper overspuiten in de kleur van de wrap?
Nieuwe bumper, gespoten in originele kleur van de auto kost totaal 800 euro ongeveer, wrappen bumper kost 350.

Ik wil geen houtje-touwtje oplossing, zoals spuiten van wrap, spuiten van bumper in kleur van wrap etc., ik wil dat mijn auto hersteld wordt in de staat, zoals voor die idioot mij aanreed.

Is dat teveel gevraagd? Daar gaat deze discussie in grondbeginsel eigenlijk over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-09 16:24

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Ben benieuwd hoe dit eindigt, ik zou er zeker niet gelukkig van worden als mijn auto niet weer in de staat hersteld wordt als deze had voor een ongeluk. Succes brtk!

p/s, probeer je laatste bericht te bewerken i.p.v. 3 losse berichten te posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
Verwijderd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:32:
[...]

...

Ik zou je verlies nemen, had ik toen met die fiets ook moeten doen en daar had ik 6 getuigen bij, man is veroordeeld, maar verzekering van hem sloeg zelfs dat allemaal in de wind. Ja, ik heb de kosten teruggekrgen, maar de ergernis was groot, te groot.
Bizar voorbeeld ook.... klote man...
Kapteynn schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:14:
Ben benieuwd hoe dit eindigt, ik zou er zeker niet gelukkig van worden als mijn auto niet weer in de staat hersteld wordt als deze had voor een ongeluk. Succes brtk!

p/s, probeer je laatste bericht te bewerken i.p.v. 3 losse berichten te posten :)
Excusez-moi, ik heb inderdaad even de forum regels aan de laars gelapt.

[ Voor 34% gewijzigd door brtk op 07-08-2018 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brtk
.

[ Voor 107% gewijzigd door brtk op 07-08-2018 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:19:
Volgens mij is het bij de AVP een veel groter probleem dat jijzelf je koffie over die dure Apple gooit, en vervolgens claimt dat iemand anders het gedaan heeft.
FreakNL schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:39:
Want op deze manier kan een WA verzekering voor iedereen (of dat nou voor een auto is of zoals in bovenstaand voorbeeld persoonlijke aansprakelijkheid) respectievelijk een paar tientjes tot een paar euro blijven. En ik kan er dan zelf voor kiezen aanvullend te verzekeren. En dat zal niet nodig zijn als ik gemiddeld "leef". Maar kies ik dan inderdaad voor die iMac van 8k (bestaan die uberhaupt?) waarom moet een ander daar dan voor opdraaien met een hogere premie?
Dat is precies het punt wat ik al eerder maakte. Veel mensen komen er bij kleine cascoschades pas achter dat het ze meer aan verloren no-claim gaat kosten dan het oplevert, waardoor ze het alsnog zelf betalen of de schade laten zitten.
Bij WA-schades heb je die optie niet, en anders dan gewoon doorrijden (iets wat tot nog toe 100% van de veroorzakers van deuken in mijn auto heeft gedaan!) betekent het dat je de steeds hogere kosten van minieme cosmetische schades in jouw premieverhogingen terugziet. Zelf de schade van een piepklein krasje/deukje betalen houdt ook snel op als dat duizenden euro's kost.
brtk schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:12:
Ik wil geen houtje-touwtje oplossing, zoals spuiten van wrap, spuiten van bumper in kleur van wrap etc., ik wil dat mijn auto hersteld wordt in de staat, zoals voor die idioot mij aanreed.

Is dat teveel gevraagd?
Is de wrap juridisch gezien eigenlijk onderdeel van de auto, of is het iets wat er los omheen zit?

Even een andere weg proberen: stel nou dat je geen wrap zou hebben, en de kleur verf van je bumper niet meer leverbaar zou zijn. Vind je het dan ook acceptabel dat iemand anders voor de kosten van het overspuiten van je complete auto moet opdraaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

brtk schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:55:
[...]

thanks Kwon, daar kan ik wel wat mee. Ik denk dat ik de (directie van de) tegenpartij ga aanschrijven en naar die juridische onderbouwing ga vragen, waarom men weigert het door de door hun zelf ingeschakelde expert vastgestelde schadebedrag uit te betalen, verwijzende naar 6:6162.
Laat het juridische gedeelte achterwege of even door iemand anders opschrijven. Anders is het antwoord ongetwijfeld iets in de trant van:

"Bij ons is geen art. 6:6162 bekend, wij kunnen u derhalve geen inhoudelijke reactie op uw verzoek doen toekomen".

Art. 6:6162 bestaat immers niet. En al zou het wel bestaan, dan nog is het zaak om de formuleringen juist op te schrijven. Leken die juridische taal proberen te gebruiken vallen direct door de mand, ik kan aan (juridisch) taalgebruik meteen zien of iemand juridisch geschoold is of niet. Dat is verder geen waardeoordeel, maar leken gebruiken juridisch jargon doorgaans omdat ze willen laten zien dat er niet met hen valt te sollen. Maar door die fouten laten ze zo ongeveer het tegenovergestelde blijken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brtk
Verwijderd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:26:
[...]

"Bij ons is geen art. 6:6162 bekend, wij kunnen u derhalve geen inhoudelijke reactie op uw verzoek doen toekomen".
Uiteraard zonder type/quotefouten dan ;).
[...]

Is de wrap juridisch gezien eigenlijk onderdeel van de auto, of is het iets wat er los omheen zit?

Even een andere weg proberen: stel nou dat je geen wrap zou hebben, en de kleur verf van je bumper niet meer leverbaar zou zijn. Vind je het dan ook acceptabel dat iemand anders voor de kosten van het overspuiten van je complete auto moet opdraaien?
Ik vind kleurverschil na het veroorzaken van schade door iemand anders onacceptabel, daar wordt mijn voertuig ook minder waard van, misschien zelfs bijna overkoopbaar. Dit is niet de nieuwste auto, maar gezien de zeer lage km stand en de zeer mooie staat nog zeker flink wat pegels waard. Dus ook aanzienlijk waardeverlies als de bumper een andere kleur heeft.

[ Voor 59% gewijzigd door brtk op 07-08-2018 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Laatst online: 09:40

skoozie

SCSI

[...]

Nieuwe bumper, gespoten in originele kleur van de auto kost totaal 800 euro ongeveer, wrappen bumper kost 350.

Is dat teveel gevraagd? Daar gaat deze discussie in grondbeginsel eigenlijk over.
Tijdje geleden was mijn geparkeerde auto ook flink beschadigd door een vrachtwagen. Daar is toen ook een nieuwe klep en bumper opgezet en gespoten door het schade bedrijf in de kleur van mijn auto.
Ik had ook liever een originele Mazda rode klep+bumper gehad, dan deze 'houtje touwtje oplossing'

Er is nu eenmaal schade aan je wagen, dat is vervelend, maar een bumper in zelfde kleur gespoten met daar over een gespoten wrap is het meest gelijkend op wat je had. (als een wrap al gespoten kan worden...)

want ook als je laat her-wrappen is de kleur anders dan dat je had, en je moet nog steeds de bumper in de originele kleur hebben van de auto voor het geval je een keer toch de wrap er af wil...

Ik vind dit wel een interesante case omdat ik er aan denk om mijn volgende auto te laten wrappen, en mijn auto binnen een jaar al voor de 3e keer langs het schade bedrijf mag (1x van achter aangereden, 2x schade terwijl hij geparkeerd was, waarvan 1x die vrachtwagen)

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
skoozie schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:38:
[...]

want ook als je laat her-wrappen is de kleur anders dan dat je had, en je moet nog steeds de bumper in de originele kleur hebben van de auto voor het geval je een keer toch de wrap er af wil...
Gehele auto laten herwrappen in andere kleur zou geen probleem zijn voor mij, ik ben niet gehecht aan deze kleur, wel aan een auto die netjes en mooi is, zoals voor het ongeval. De bumper wordt al gespoten in originele kleur, dat wil de tegenpartij wel vergoeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

M14

[...]

Maargoed, ik geloof dat ik zo'n beetje de enige ben die zo denkt, dus ik ga maar aannemen dat ik onzin praat :D Dus dan gaan we ons maar schikken in forse premiestijgingen.. Want dat zit er wel aan te komen....
Die premie gaat toch wel omhoog. Winstoptimalisatie heet dat.

En dat gaat nog erger worden met die 'kortingen' wanneer je je laat tracken door de verzekering.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• brtk
Misschien wordt het tijd dat verzekeringen stoppen met:

- vergoeden van schade veroorzaakt door dronken personen, die ook nog doorrijden (geval 1 wat mij overkwam)

- vergoeden van schade veroorzaakt door incapabele bestuurders, die niet kunnen rijden en na veroorzaken van een ongeval ook doorrijden (geval 2 waar deze discussie over gaat)

Waarom moeten slachtoffers volgens jou, @FreakNL , opdraaien voor schade die door dit soort personen wordt veroorzaakt? Ik volg die redenatie totaal niet, of jij begrijpt niet waarom ik deze discussie heb gestart?

[ Voor 3% gewijzigd door brtk op 07-08-2018 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

brtk schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:47:

- vergoeden van schade veroorzaakt door dronken personen, die ook nog doorrijden (geval 1 wat mij overkwam)

- vergoeden van schade veroorzaakt door incapabele bestuurders, die niet kunnen rijden en na veroorzaken van een ongeval ook doorrijden (geval 2 waar deze discussie over gaat)
Degene die je daarmee vooral hebt is het slachtoffer. Als de verzekeraar namelijk niet vergoedt, moet het slachtoffer dat geld direct van de dader krijgen, en wat als die dat geld niet heeft?
Waarom moeten slachtoffers volgens jou, @FreakNL , opdraaien voor schade die door dit soort personen wordt veroorzaakt? Ik volg die redenatie totaal niet, of jij begrijpt niet waarom ik deze discussie heb gestart?
Door dat soort schade niet door verzekeringen te laten dekken, gaan juist de slachtoffers ervoor opdraaien.

Het moet juist andersom: verzekeraars moeten dergelijke schade volledig en ruim vergoeden en dan indien mogelijk verhalen op de daders.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwon
Verwijderd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:26:
Dat is verder geen waardeoordeel, maar leken gebruiken juridisch jargon doorgaans omdat ze willen laten zien dat er niet met hen valt te sollen. Maar door die fouten laten ze zo ongeveer het tegenovergestelde blijken..
Precies dit. Dit soort averechtse werkingen vormen een grote bron van mijn dagelijkse entertainment.
brtk schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:47:

Dat lijkt me geen goed idee, omdat je de slachtoffers dan opzadelt met het grote risico van onvermogen bij de daders. Het is een (auto/WAM-)verzekeraar om die reden dan ook wettelijk niet toegestaan om dat als 'uitsluiting' tegen te werpen richting een benadeelde.

Maar trust me, de verzekeraar zal geen genade hebben bij het verhalen van de uitgekeerde schade op dergelijke personen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brtk
Mx. Alba schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:55:
[...]

Degene die je daarmee vooral hebt is het slachtoffer. Als de verzekeraar namelijk niet vergoedt, moet het slachtoffer dat geld direct van de dader krijgen, en wat als die dat geld niet heeft?
Je ziet het, het is mij overkomen en de verzekering van tegenpartij weigert mij schadeloos te stellen. Dat systeem werkt dus schijnbaar niet.

Zulke personen moeten dan maar failliet verklaard worden wellicht, om de slachtoffers schadeloos te stellen?
kwon schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:57:

Maar trust me, de verzekeraar zal geen genade hebben bij het verhalen van de uitgekeerde schade op dergelijke personen.
Wat heb ik daar als slachtoffer aan? Die dronken bestuurder had EERDER een nieuwe auto op zijn stoep staan dan dat ik deze Passat kon kopen. Heb letterlijk maanden zonder auto gezeten! Is dat de bedoeling van een verzekeringssysteem?

[ Voor 67% gewijzigd door brtk op 07-08-2018 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:40
[...]

Nee. Als je het zo simpel stelt is mijn antwoord natuurlijk negatief :D

Maar stel nou dat door dit soort akkefietjes de WA premie van een simpele auto 100/maand wordt? Of een persoonlijke WA naar de 50/maand gaat... Dat is het punt wat ik probeer te maken.. Vinden we dat allemaal prima? Ok, dan schik ik me in de meerderheid, zoals dat in een democratie werkt.

Wat ik liever zou zien (aanhakend op bovenstaand voorbeeld) is dat ik inderdaad 700 euro krijg. De resterende 7300 moet ik dan zelf lappen. Maar ik wil dan wel de mogelijkheid (gehad) hebben om me daarvoor te verzekeren.

als je het zo zegt is dit afgelopen jaar ook gebeurd bij de zorgverzekeringen. het eigen risico is niet verhoogd maar daardoor de premie wel. ik declareer al enkele jaren niks en ik moet nu door de verhoogde premie ook opdraaien doordat andere mensen "ziek worden" ik wil hier geen discussie starten over ziek worden enzo. het is beter om 16mln mensen een paar euro meer te laten betalen dan de mensen die pech hebben een paar duizend. dan kan je ook beter iedereen een iets verhoogde premie geven voor auto/wa verzekering dan een "beperkt" aantal mensen heel veel geld extra laten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwon
brtk schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:57:
Wat heb ik daar als slachtoffer aan? Die dronken bestuurder had EERDER een nieuwe auto op zijn stoep staan dan dat ik deze Passat kon kopen. Heb letterlijk maanden zonder auto gezeten! Is dat de bedoeling van een verzekeringssysteem?
Het gaat een beetje offtopic nu, maar als je klachten hebt over het 'systeem' dan dien je bij de wetgever te zijn en niet de verzekeraar. Zoals ik eerder al aangaf voeren verzekeraars slechts de wet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
Maar wat schrijft de wet voor, dat is mijn fundamentele vraag; moet ik schadeloos gesteld worden als iemand mij schade berokkent, in dit geval in het verkeer?

[ Voor 4% gewijzigd door brtk op 07-08-2018 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwon
En die vraag kun je aan een rechter stellen ;)

Ik zal me vanaf nu verder onthouden van afdwalend commentaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brtk
thanks Kwon voor je adviezen :)

[ Voor 37% gewijzigd door brtk op 07-08-2018 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@brtk De tegenpartij krijgt wel vaker de mededeling ' we nemen gerechtelijke stappen'. Het kan zomaar dat beide verzekeringen bij 1 maatschappij zijn ondergebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
Hackus schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:17:
@brtk De tegenpartij krijgt wel vaker de mededeling ' we nemen gerechtelijke stappen'. Het kan zomaar dat beide verzekeringen bij 1 maatschappij zijn ondergebracht
Die indruk had ik eerst ook (beide Delta Lloyd), maar mijn polis blijkt bij aanschaf van de Passat te zijn overgezet naar Generali (ASR volgens mij?).

Wel interessant als beide partijen bij dezelfde maatschappij verzekerd zijn idd, en er dus intern geprocedeerd zou gaan worden. Vreemde situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

brtk schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:19:
[...]

Die indruk had ik eerst ook (beide Delta Lloyd), maar mijn polis blijkt bij aanschaf van de Passat te zijn overgezet naar Generali (ASR volgens mij?).

Wel interessant als beide partijen bij dezelfde maatschappij verzekerd zijn idd, en er dus intern geprocedeerd zou gaan worden. Vreemde situatie.
Dacht dat Delta bij Nationale Nederlanden zit met autoschade. Ja, kan vreemd lijken voor(ons) (zal onderling wel uitonderhandeld worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

brtk schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:57:
Wat heb ik daar als slachtoffer aan? Die dronken bestuurder had EERDER een nieuwe auto op zijn stoep staan dan dat ik deze Passat kon kopen!
Tja, met een leasebak is vervanging zo geregeld inderdaad. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brtk
CH4OS schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:38:
[...]
Tja, met een leasebak is vervanging zo geregeld inderdaad. ;)
Haha.. in dat geval ging het om een ouwe zuiplap die, nadat hij met zijn BMW 316i uit 1991 mijn T5 had vernield, binnen een week een iets minder oude Ford Focus op de stoep had staan. Ondanks opgepakt door politie, ongetwijfeld financieel keihard aangepakt door verzekering, etc. etc. etc.

Systeem komt over als volledig verrot en enkel gericht op vullen van zakken van verzekeringen. Als je ze nodig hebt, laten ze je keihard stikken en de daders lopen "vrij" rond.

[ Voor 16% gewijzigd door brtk op 07-08-2018 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36
Hoe ik dat soort zaken oplos, in België weliswaar, is de verzekering laten weten dat ze de schade niet moeten uitbetalen, dat ze de wagen krijgen en dat ze hem zelf in oorspronkelijke staat moeten terug zetten of indien economisch total los exact dezelfde wagen, met nadruk op exact (zelfde kleur, zelfde uitrusting, zelfde technische staat of beter en ongeveer dezelfde hoeveelheid km) terug dienen te geven.

Ik weet niet of je dat in Nederland kunt eisen maar in BE wel, gezien de hoeveelheid gezever dat ze dit oplevert gaan ze meteen een pak meer water bij de wijn doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brtk
sprankel schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:47:
Hoe ik dat soort zaken oplos, in België weliswaar, is de verzekering laten weten dat ze de schade niet moeten uitbetalen, dat ze de wagen krijgen en dat ze hem zelf in oorspronkelijke staat moeten terug zetten of indien economisch total los exact dezelfde wagen, met nadruk op exact (zelfde kleur, zelfde uitrusting, zelfde technische staat of beter en ongeveer dezelfde hoeveelheid km) terug dienen te geven.

Ik weet niet of je dat in Nederland kunt eisen maar in BE wel, gezien de hoeveelheid gezever dat ze dit oplevert gaan ze meteen een pak meer water bij de wijn doen.
Dat heb ik eerlijkgezegd al overwogen, aanbieden mijn auto op te laten halen en in exact dezelfde staat als voor het ongeval terug te laten brengen. Is zoiets te eisen, @kwon, weet jij dat misschien? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

brtk schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:44:
[...]

Haha.. in dat geval ging het om een ouwe zuiplap die, nadat hij met zijn BMW 316i uit 1991 mijn T5 had vernield, binnen een week een iets minder oude Ford Focus op de stoep had staan. Ondanks opgepakt door politie, ongetwijfeld financieel keihard aangepakt door verzekering, etc. etc. etc.

Systeem komt over als volledig verrot en enkel gericht op vullen van zakken van verzekeringen. Als je ze nodig hebt, laten ze je keihard stikken en de daders lopen "vrij" rond.
Toch zie je dat verkeerd. Ik begrijp dat het in jouw geval niet goed gaat, maar dat wil niet zeggen dat het systeem volledig verrot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
Inmiddels heeft de tegenpartij het schadebedrag wat men wil vergoeden, zelfs al overgemaakt naar mijn verzekering (die het ook al aan mij heeft overgemaakt...), terwijl ik direct na het bericht over het schadebedrag wat men wil vergoeden duidelijk heb gezegd dat ik hier zeker niet mee akkoord ga.

Klopt dat wel, kan men zomaar een bedrag overmaken, zonder overeenstemming vooraf, en via een korte email zeggen dat de rest van de schade niet betaald wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

brtk schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:01:
Inmiddels heeft de tegenpartij het schadebedrag wat men wil vergoeden, zelfs al overgemaakt naar mijn verzekering (die het ook al aan mij heeft overgemaakt...), terwijl ik direct na het bericht over het schadebedrag wat men wil vergoeden duidelijk heb gezegd dat ik hier zeker niet mee akkoord ga.

Klopt dat wel, kan men zomaar een bedrag overmaken, zonder overeenstemming vooraf, en via een korte email zeggen dat de rest van de schade niet betaald wordt?
Maakt niet zo veel uit. Deze partij doet iets waar jij het niet mee eens bent, en samen komen jullie er niet uit. Precies voor zo'n geval biedt het systeem een oplossing: klagen op Tweakers een onafhankelijke rechter die hier een bindende uitspraak over doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 21:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

@brtk Misschien is het verstandig om eens Juridisch advies in te gaan winnen bij mensen die hier daadwerkelijk verstand van hebben. Naar mijn idee zou alles vergoed moeten worden, dus de auto terug brengen in oorspronkelijke staat voor het ongeval, wat daadvoor gedaan moet worden doet niet ter zaken. Tenzij het bedrag zo hoog wordt dat de auto total loss wordt verklaard, dan krijg je alleen een dagwaarde uitgekeerd.

Maar probeer het eens bij https://www.juridischloket.nl/ veelal is het eerste advies gewoon gratis, je weet dan waarschijnlijk wel beter waar je staat.

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 07-08-2018 16:11 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwon
brtk schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:48:
[...]

Dat heb ik eerlijkgezegd al overwogen, aanbieden mijn auto op te laten halen en in exact dezelfde staat als voor het ongeval terug te laten brengen. Is zoiets te eisen, @kwon, weet jij dat misschien? O-)
Nee. Schadevergoeding als gevolg van een juridische verbintenis vindt in beginsel plaats door middel van een geldelijke vergoeding. Dit kun je terugvinden in artikel 6:103 Burgerlijk Wetboek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:09:
Maakt niet zo veel uit. Deze partij doet iets waar jij het niet mee eens bent, en samen komen jullie er niet uit. Precies voor zo'n geval biedt het systeem een oplossing: klagen op Tweakers een onafhankelijke rechter die hier een bindende uitspraak over doet.
Wat nu dus gereduceerd is tot het resterende deel ophalen. Geen idee hoe groot dat deel is, maar men hoopt / probeert zo onder een rechtszaak uit te komen in elk geval. Terwijl men, zover ik @kwon begrijp, niet handelt zoals zou moeten. Dan maakt het dus niet uit of je het er mee eens bent of niet. ;)
RemcoDelft schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:14:
Daar moest ik ook meteen aan denken. Ik kwam ook het voorbeeld tegen wat een klein deukje in een Tesla kost (bron). Dit kost dus $7000 om te repareren:
[afbeelding]
Late reactie hierop, maar de kosten zitten hem hier gewoon in de hoeveelheid werk dat er nodig is voor het spuiten. Dat is inderdaad nogal omslachtig en dat maakt het duur, omdat de gehele auto dan overgespoten wordt. Spuiten is altijd het duurste bij een schade herstel. Zou je hier (in NL, jouw voorbeeld is in USA) een normale bumper moeten vervangen, ben je voor een simpele witte (candyweiss) Polo ook al gauw richting de €800,- kwijt. Is weliswaar goedkoper, maar toch, ook geen leuk bedrag. Simpelweg omdat de bumper nog niet op kleur gespoten is.
mark-k schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:19:
Edit: even je 7k deuk verhaal gelezen en dan moet je toch ff wat anders concluderen, het grootste gedeelte daar gaat zitten in het spuiten van het onderdeel. Dit heeft die zaak blijkbaar zelf gedaan en dan ook nog eens geblend in de andere panelen. Ik gok dat als je een voorgespoten paneel laat komen (aangezien het blenden met een auto van die leeftijd echt nog niet nodig is) je rond de 1k totaal zit ipv 7.
Ze hebben zover ik begrijp de gehele auto overgespoten, niet gedeeltes, om kleurverschil te voorkomen. Ze hebben dus niet alleen dat deukje onder handen genomen. ;) Voor gespoten panelen zul je echt niet gauw vinden, dat maakt de onderdelen zelf minder goed uitwisselbaar voor een andere kleur. Standaard zijn panelen, bumpers, you name it, dus niet geverft en gaat dat erop wanneer dat nodig is.

[ Voor 83% gewijzigd door CH4OS op 07-08-2018 17:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stomley
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 18:00
SinergyX schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 20:15:
[...]

Met zulke opmerkingen zegt het veelal meer over jezelf, dan over de persoon over wie je wat zegt ;)
Deze reactie komt op het zelfde neer als zeggen dat een verkrachtingslachtoffer zich maar geen rokje aan had moeten doen..
Realistisch denken is lastig. Premie verhoging door slachtoffers is de verkeerde kant op denken. Zij zijn degene die de premie betaalbaar houden door de schade veroorzakers ( jij waarschijnlijk gezien je reactie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

stomley schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 17:00:
[...]

Deze reactie komt op het zelfde neer als zeggen dat een verkrachtingslachtoffer zich maar geen rokje aan had moeten doen..
Realistisch denken is lastig. Premie verhoging door slachtoffers is de verkeerde kant op denken. Zij zijn degene die de premie betaalbaar houden door de schade veroorzakers ( jij waarschijnlijk gezien je reactie).
Weer zo'n heerlijke aanname, eerst ben ik de boeman die bij een verzekeraar werkt, nu weer de schade veroorzaker.

Maar nee, 2x in 10 jaar eigen schade gemaakt, allemaal zelf betaald (danwel dubbel via hogere premie), 1x afwijzing via garantiefonds (buitenlander), maar buiten 1x kleine schade van krap 150 gulden (jup, toen nog) 20 jaar geleden met mijn brommer heb ik nog nooit schade veroorzaakt. Lijkt erop dat realistisch denken inderdaad moeilijk is in jouw 'waarschijnlijkheid'.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stomley
SinergyX schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 17:29:
[...]

Weer zo'n heerlijke aanname, eerst ben ik de boeman die bij een verzekeraar werkt, nu weer de schade veroorzaker.

Maar nee, 2x in 10 jaar eigen schade gemaakt, allemaal zelf betaald (danwel dubbel via hogere premie), 1x afwijzing via garantiefonds (buitenlander), maar buiten 1x kleine schade van krap 150 gulden (jup, toen nog) 20 jaar geleden met mijn brommer heb ik nog nooit schade veroorzaakt. Lijkt erop dat realistisch denken inderdaad moeilijk is in jouw 'waarschijnlijkheid'.
Wel handig dat je niet ingaat op het eerste gedeelte en zelf de slachtoffer rol induikt. Is dat dan toch ook je eigen risico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
stomley schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 17:36:
[...]

Wel handig dat je niet ingaat op het eerste gedeelte en zelf de slachtoffer rol induikt. Is dat dan toch ook je eigen risico?
Wellicht omdat het eerste gedeelte slaat als een tang op een varken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Wat ik nog niet gelezen heb hier, ga je ook waardeverminderig claimen bij de verzekeraar.
Stel je gaat je auto inruilen en vertelt "zoals het eigenlijk hoort" deze auto heeft schade gehad zus en zo. Krijg je gelijk minder voor de wagen terug.
Heb zelf ook een schade gehad aan mijn caravan door een ander, waardevermindering door schade gemeld bij verzekering en daar dus ook nog een mooi bedragje voor gekregen.

Mocht je echt niks krijgen voor de wrap, kan je het evt daar op gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stomley
Napo schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 17:45:
[...]

Wellicht omdat het eerste gedeelte slaat als een tang op een varken?
En waarom Dan? Beide gevallen hebben slachtoffer schade en zou persoon willen dat er een eigen risico zit omdat iemand afwijkend heeft? Komt zekers op het zelfde neer maar je genoeg vergelijkingen maken en komt op het zelfde neer dat slachtoffer geen schadeloos gesteld dient te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Is het in dit verhaal niet mogelijk om de veroorzaker aansprakelijk te stellen voor het volledige herstel en dat hij er met zijn verzekeraar maar uit moet komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
Firestorm schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:22:
Is het in dit verhaal niet mogelijk om de veroorzaker aansprakelijk te stellen voor het volledige herstel en dat hij er met zijn verzekeraar maar uit moet komen?
Voor zover ik begreep uit een eerdere post, ik meen van kwon, is die fase gepasseerd zodra er via de verzekering aansprakelijkheid is geclaimed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:58
Het zou juridisch gezien bovendien geen verschil moeten maken, aangezien de WA-verzekering de aansprakelijkheid van de veroorzaker dekt. Het gaat hier meer om het punt wat juridisch gezien heeft te gelden als schade waarvoor de tegenpartij aansprakelijk is.

Een van de aspecten die daarbij een rol speelt, is, zoals kwon al schreef, de causaliteit. Een ander aspect dat mogelijk een rol gaat spelen is dat het niet de bedoeling is dat je in een betere positie komt te verkeren dan voordat de schade was toegebracht. Dat zou weleens het geval kunnen zijn als de gehele auto opnieuw gewrapt wordt op kosten van de tegenpartij, want dan wordt ook het niet beschadigde, door afschrijving in waarde verminderde deel van de wrap vervangen. Misschien dat het Juridisch Loket op dit punt over kennis beschikt, maar ik denk dat het raadplegen van een advocaat niet onverstandig is.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwon
voske schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 21:26:
Een ander aspect dat mogelijk een rol gaat spelen is dat het niet de bedoeling is dat je in een betere positie komt te verkeren dan voordat de schade was toegebracht. Dat zou weleens het geval kunnen zijn als de gehele auto opnieuw gewrapt wordt op kosten van de tegenpartij, want dan wordt ook het niet beschadigde, door afschrijving in waarde verminderde deel van de wrap vervangen.
Ben jij jurist? Je stipt met het idemniteitsbeginsel een interessant punt aan waar ik in deze casus ook niet echt een pasklaar antwoord op heb. Uit pure nieuwsgierigheid wil ik vragen wat jij er in dit geval van zou vinden? Ik zie het heel kort gezegd zo:

- Er ontstaat 'kleurverschilschade' (laten we voor het gemak aannemen dat de causaliteit vaststaat)
- De enige manier om deze schade weg te nemen is door compleet nieuwe wrapping in een andere kleur
- De kleurverschilschade kan derhalve juridisch worden uitgedrukt als de kosten voor een compleet nieuwe wrapping (voor het gemak € 1.000)
- Zolang de benadeelde de kleurverschilschade niet krijgt uitgekeerd, blijft hij dus fysiek rondrijden met een kleurverschil dat juridisch/schadetechnisch is vastgesteld op € 1.000, zónder dat hij die € 1.000 heeft ontvangen

Als de verzekeraar nu wel die € 1.000 uitkeert, dan is de kleurverschilschade (juridisch) weggenomen zonder dat de benadeelde er per saldo beter van wordt. Er zou dus geen conflict met het idemniteitsbeginsel optreden.

Of zie ik dit verkeerd? Mis ik iets? Dit is bijna een halve hersenkraker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Je zou de wrap als accessoire kunnen zien. Aangezien de wrap volledig vervangen moet worden en je dan een nieuwe wrap hebt ipv een x jaar oude wrap, heb je recht op de restwaarde van de wrap. Dus als die nieuw €1000 zou kosten maar nu nog €600 waard zou zijn dan zou je €600 krijgen. Dus je zou €400 bijleggen voor een nieuwe wrap.

Het zelfde als wanneer je bijvoorbeeld een laptop achter in de auto hebt liggen die door het ongeluk defect raakt. Je krijgt dan ook niet de nieuwwaarde van die laptop uitgekeerd maar de dagwaarde. Oftewel de daaaaaag-waarde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwon
Als je de wrap als accessoire ziet, dan betwist je feitelijk de causaliteit tussen de kleurverschilschade en de gebeurtenis.

In mijn voorbeeld ging ik voor het gemak uit van een onbetwiste causaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:58
kwon schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:46:
[...]

Ben jij jurist? Je stipt met het idemniteitsbeginsel een interessant punt aan waar ik in deze casus ook niet echt een pasklaar antwoord op heb. Uit pure nieuwsgierigheid wil ik vragen wat jij er in dit geval van zou vinden? Ik zie het heel kort gezegd zo:

- Er ontstaat 'kleurverschilschade' (laten we voor het gemak aannemen dat de causaliteit vaststaat)
- De enige manier om deze schade weg te nemen is door compleet nieuwe wrapping in een andere kleur
- De kleurverschilschade kan derhalve juridisch worden uitgedrukt als de kosten voor een compleet nieuwe wrapping (voor het gemak € 1.000)
- Zolang de benadeelde de kleurverschilschade niet krijgt uitgekeerd, blijft hij dus fysiek rondrijden met een kleurverschil dat juridisch/schadetechnisch is vastgesteld op € 1.000, zónder dat hij die € 1.000 heeft ontvangen

Als de verzekeraar nu wel die € 1.000 uitkeert, dan is de kleurverschilschade (juridisch) weggenomen zonder dat de benadeelde er per saldo beter van wordt. Er zou dus geen conflict met het idemniteitsbeginsel optreden.

Ik ben inderdaad jurist, maar houd me 99,9% van de tijd bezig met strafrecht. Daarom durf ik er ook niet met zekerheid antwoord op te geven. Daarom het advies om een advocaat te raadplegen.

Gevoelsmatig zou ik denken dat je dit punt punt kunt tackelen bij de berekening van de schade. Als de auto door het herstel van de schade (incl. het geheel opnieuw wrappen) in waarde toeneemt ten opzichte van de toestand voor het ongeval, dan zou je die waardetoename in mindering moeten brengen op de herstelkosten. Dan kom je immers uit op de daadwerkelijk geleden schade.

Edit: Wanneer je de wrap als een accessoire zou beschouwen die als gevolg van het ongeval is beschadigd en moet worden vervangen, kom je met de dagwaarde waarschijnlijk op hetzelfde schadebedrag uit.

[ Voor 5% gewijzigd door voske op 07-08-2018 23:46 ]

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
Mx. Alba schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 23:14:
Je zou de wrap als accessoire kunnen zien. Aangezien de wrap volledig vervangen moet worden en je dan een nieuwe wrap hebt ipv een x jaar oude wrap, heb je recht op de restwaarde van de wrap. Dus als die nieuw €1000 zou kosten maar nu nog €600 waard zou zijn dan zou je €600 krijgen. Dus je zou €400 bijleggen voor een nieuwe wrap.

Het zelfde als wanneer je bijvoorbeeld een laptop achter in de auto hebt liggen die door het ongeluk defect raakt. Je krijgt dan ook niet de nieuwwaarde van die laptop uitgekeerd maar de dagwaarde. Oftewel de daaaaaag-waarde...
Gevoelsmatig/logisch gezien denk ik dat de kans héél groot is dat dit de uitspraak zou worden.

Het is in deze overmacht dat 3M dat specifieke kleurtje niet meer maakt. Dus er zou een schatting gemaakt worden zoals Albantar beschrijft en rekening houdend met zoals hierboven het indemniteitsbeginsel ga je nooit voor elkaar krijgen dat je een volledig nieuwe wrap vergoed gaat krijgen maar juist nieuwprijs - afschrijving
c.q. dagprijs.

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dat was ook mijn idee. De wrap is een onherstelbaar beschadigd accesoire en dient tegen de waarde vergoed te worden. Dan kom je waarschijnlijk op dagwaarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:05
eric.1 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 18:57:
Zij zullen het wel gooien op
[...]

Hele auto wrappen ipv alleen de bumper lijkt me best excessief.
Dan moeten zij ervoor zorgen dat de bumper wel gewrapt kan worden in de juiste kleur.

Mensen, het is toch heel simpel. Iemand veroorzaakt een aanrijding en de veroorzaker (of de verzekering van de veroozaker) dient gewoon de auto te (laten) herstelling zoals de auto was voor de aanrijding. De kosten zijn totaal niet interessant want het bedrag gaat vaak tot 2,5 miljoen euro; wat als TS een Ferrari reed?
Ze moeten eigenlijk alles doen om de oorspronkelijke wrap te regelen, lukt dat niet, dan kunnen ze TS vragen voor coulance en vragen om de hele auto te wrappen in een andere gewenste kleur.

Waarom zou de wrap een accessoire zijn? Dat is lak toch ook niet? Wanneer velgen stuk zijn door een ongeluk, worden die toch ook niet als accessoire behandeld?

[ Voor 9% gewijzigd door Abom op 08-08-2018 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Wrap = achteraf aangebrachte toevoeging en daardoor accesoire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
t_captain schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 12:03:
Daar zit wat in :)

Dan nog dient de bumper in de staat van voor het ongeluk te worden herstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
Abom schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 12:09:
[...]

Indien mogelijk ja.

Je gaat niet even naar 3M bellen en zeggen jongens ik heb die wrap nodig, boeit niet dat hij uit jullie assortiment is, het mag kosten wat het wil want de verzekering betaalt wel.

Niet meer leverbaar=overmacht dus wordt een schatting gemaakt wat zo'n wrap of die wrap ooit gekost heeft en dan verrekend naar huidige waarde etc zoals hierboven uitgelegd.

God does not play dice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Abom
-AzErTy- schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 12:14:
[...]

Indien mogelijk ja.

Je gaat niet even naar 3M bellen en zeggen jongens ik heb die wrap nodig, boeit niet dat hij uit jullie assortiment is, het mag kosten wat het wil want de verzekering betaalt wel.

Niet meer leverbaar=overmacht dus wordt een schatting gemaakt wat zo'n wrap of die wrap ooit gekost heeft en dan verrekend naar huidige waarde etc zoals hierboven uitgelegd.
Dat zie ik toch echt anders. Niet meer leverbaar = coulance vragen bij de tegenpartij (TS) om de hele auto in een andere kleur te mogen laten wrappen.
Het is niet TS zijn schuld dat zijn auto en wrap is beschadigd, dus niet zijn probleem. Verzekeraars doen er alles aan om maar niet, of beperkt te moeten betalen...
Het enige andere scenario is dat de veroorzaker van het ongeluk de extra kosten op zich neemt...maarja, waarom ben je dan verzekerd.

[ Voor 19% gewijzigd door Abom op 08-08-2018 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Maar kies ik dan inderdaad voor die iMac van 8k (bestaan die uberhaupt?) waarom moet een ander daar dan voor opdraaien met een hogere premie?
De minst dure iMac Pro is al 5500 euro: https://www.apple.com/nl/shop/buy-mac/imac-pro
De duurste configuratie is 15000+ euro. 8)

Waarom zou je zelf op moeten draaien (middels hogere premie) voor schades die een ander veroorzaakt?
[...]

Is spuiten van de wrap houtje-touwtje?
t_captain schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 12:03:
Juist, misschien, maar in welke zin is dat relevant voor de schadevergoeding / waardebepaling / dit topic?

[ Voor 50% gewijzigd door Olaf van der Spek op 08-08-2018 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Abom schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 12:09:
[...]

Dat klopt.

Ik zie de schade als tweeledig:

* schade aan de auto, herstelbaar en niet economisch total loss -> vergoeden op basis van herstelkosten
* schade aan de wrap, onherstelbaar -> vergoeden op basis van (dag)waarde van de wrap

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 10:41

Dark Angel

Corvette LS Power

Ik heb het zelfde meegemaakt als wat jij hebt gehad.
Had een auto volledig verbouwd ook met delen die niet meer leverbaar waren of al speciaal waren gemaakt.
Op het moment van het ongeluk had ik geen taxatie rapport van de auto ( dit had het zoveel makkelijker gemaakt) Ook mijn tegenpartij had gelijk schuld bekend.

Auto werd afgesleept en naar een schade hersteller gebracht. Daar kwam een expert kijken van de tegenpartij en zag wel dat de auto niet standaard was. En begon wat dingen op te schrijven. ( ik was er zelf bij gelukkig) hij kwam met een berekening niet lang nog niet een 3de was van de totale schade. daar ben ik met hem in discussie gegaan. Want mijn remmen waren b.v. maatwerk . Hij gaf aan dat remmen remmen zijn en dat die gewoon weer werkend gemaakt moesten worden. ( en zo ging het met veel onderdelen) Heb hem alle aankoop facturen laten zien en als voorbeeld gaf hij op dat de voorremmen 600 euro zouden zijn voor schijven en klauwen. Mijn factuur was 2800 euro voor aan de remmen aan de voorkant.( maatwerk en niet meer te krijgen) Zo kwamen wij dus op het grote verschil wat hij wilde schrijven en want de auto mij gekost heeft.

heb toen een brief schreven naar de verzekering en mijn rechtbijstand dat wel gemaakt moest worden naar de staat die de auto had op het moment van de aanrijding. En tot mijn verbazing werd ik gebeld om alle facturen naar hun door testuren en hebben ze ook alles 100% betaald van de nieuwe facturen.
Ik heb dus nu ergens anders de remmen opnieuw laten maken en die factuur opgestuurd. De hele uitkering die ik heb gekregen was uiteindelijke ook meer dan ik zelf had uitgegeven omdat ik sommige delen als groupbuy had gedaan of korting had gekregen want nu niet meer van toepassing was.

Ik zou dus zeker gewoon door zeuren bij de tegenpartij je hebt recht op de auto zo als hij was ook al is er iets niet meer leverbaar. Het is niet jouw keuze geweest om een aanrijding te krijgen.

Ik zie het zelf zo als je een brand verzekering hebt je je krijgt brand in een kamer met een dak kapel van kunststof als die beschadigd raakt en er is iets kapot kwa openslaande ramen en dat is niet meer leverbaar krijg je ook gewoon een nieuwe kapel dat is het risico van de verzekeraar dat dit wel eens kan voorkomen.

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:47
Zou het niet zo moeten zijn dat als een onafhankelijk expert de schade op X heeft gezet, dat jouw eigen verzekering je die X uitkeert en het hele juridische proces daarna een discussie tussen verzekeringen wordt? Dan legt verzekeraar A de ene keer wat toe, en de volgende keer verzekeraar B, waarbij het netto resultaat wel ongeveer correspondeert met de werkelijkheid.

Jij betaalt tenslotte premie aan je verzekeraar zodat zij je faciliteren in het vergoeden van kosten die je zelf niet kunt of wilt dragen. Ik zou denken dat onder dat faciliteren ook het juridische steekspel met de tegenpartij valt.

Of is dit te simpel gedacht?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

coelho schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:07:
Zou het niet zo moeten zijn dat als een onafhankelijk expert de schade op X heeft gezet, dat jouw eigen verzekering je die X uitkeert en het hele juridische proces daarna een discussie tussen verzekeringen wordt? Dan legt verzekeraar A de ene keer wat toe, en de volgende keer verzekeraar B, waarbij het netto resultaat wel ongeveer correspondeert met de werkelijkheid.

Jij betaalt tenslotte premie aan je verzekeraar zodat zij je faciliteren in het vergoeden van kosten die je zelf niet kunt of wilt dragen. Ik zou denken dat onder dat faciliteren ook het juridische steekspel met de tegenpartij valt.

Of is dit te simpel gedacht?
Waarom zou mijn verzekering schade gaan vergoeden waarvoor iemand anders aansprakelijk is? Moet ik dan ook een hogere premie betalen nadat iemand mijn auto aanrijdt? Lijkt mij niet logisch (of wenselijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@coelho Een reguliere WA-verzekering is er om schade te dekken die jij aan andere toebrengt. Als jij wordt aangereden, is het dus de WA-verzekering van de tegenpartij die jouw schade uitkeert.

Omdat die verzekeraar niet onnodig met geld gaat strooien, is er een onafhankelijke partij (schade-expert) die vaststelt hoe hoog de schade is. In mijn ogen dient een verzekeraar zich daar ook aan te houden.

Ten slotte is er nog de rechtsbijstandverzekering; deze geeft recht op juridische hulp bij het halen van je recht. Maar de schade zal nog steeds vergoed moeten worden door (de verzekering van) degene die de schade veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dark Angel schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:31:
Ik heb het zelfde meegemaakt als wat jij hebt gehad.
Had een auto volledig verbouwd ook met delen die niet meer leverbaar waren of al speciaal waren gemaakt.
Op het moment van het ongeluk had ik geen taxatie rapport van de auto ( dit had het zoveel makkelijker gemaakt) Ook mijn tegenpartij had gelijk schuld bekend.

Auto werd afgesleept en naar een schade hersteller gebracht. Daar kwam een expert kijken van de tegenpartij en zag wel dat de auto niet standaard was. En begon wat dingen op te schrijven. ( ik was er zelf bij gelukkig) hij kwam met een berekening niet lang nog niet een 3de was van de totale schade. daar ben ik met hem in discussie gegaan. Want mijn remmen waren b.v. maatwerk . Hij gaf aan dat remmen remmen zijn en dat die gewoon weer werkend gemaakt moesten worden. ( en zo ging het met veel onderdelen) Heb hem alle aankoop facturen laten zien en als voorbeeld gaf hij op dat de voorremmen 600 euro zouden zijn voor schijven en klauwen. Mijn factuur was 2800 euro voor aan de remmen aan de voorkant.( maatwerk en niet meer te krijgen) Zo kwamen wij dus op het grote verschil wat hij wilde schrijven en want de auto mij gekost heeft.

heb toen een brief schreven naar de verzekering en mijn rechtbijstand dat wel gemaakt moest worden naar de staat die de auto had op het moment van de aanrijding. En tot mijn verbazing werd ik gebeld om alle facturen naar hun door testuren en hebben ze ook alles 100% betaald van de nieuwe facturen.
Ik heb dus nu ergens anders de remmen opnieuw laten maken en die factuur opgestuurd. De hele uitkering die ik heb gekregen was uiteindelijke ook meer dan ik zelf had uitgegeven omdat ik sommige delen als groupbuy had gedaan of korting had gekregen want nu niet meer van toepassing was.

Ik zou dus zeker gewoon door zeuren bij de tegenpartij je hebt recht op de auto zo als hij was ook al is er iets niet meer leverbaar. Het is niet jouw keuze geweest om een aanrijding te krijgen.

Ik zie het zelf zo als je een brand verzekering hebt je je krijgt brand in een kamer met een dak kapel van kunststof als die beschadigd raakt en er is iets kapot kwa openslaande ramen en dat is niet meer leverbaar krijg je ook gewoon een nieuwe kapel dat is het risico van de verzekeraar dat dit wel eens kan voorkomen.
Een dakkapel heeft waarde, de meeste tuning is juist waardeverminderend. Heel lastig om dan de schade te goed te waarderen.

Een zwarte Passat CC met schade aan de achterbumper zou weleens meer waard kunnen zijn dan een gewrapte Passat CC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36
Verwijderd schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:32:
[...]
Een dakkapel heeft waarde, de meeste tuning is juist waardeverminderend. Heel lastig om dan de schade te goed te waarderen.

Een zwarte Passat CC met schade aan de achterbumper zou weleens meer waard kunnen zijn dan een gewrapte Passat CC.
Dat is enkel van toepassing als er een (economisch) total loss is. De autoschade word hersteld waarbij het mag kosten wat het wil tenzij die kostprijs de waarde van het voertuig overschrijft voor het schadegeval (economisch total loss) of het voertuig niet meer te herstellen is (gewone total loss)

In dit geval is er geen sprake van een total loss, men wil het voertuig herstellen maar er is discussie over wanneer het voertuig hersteld is, de tegenpartij acht het voertuig hersteld met een wrap in een andere kleur waar protest op is.

Wat een dakkapel betreft, mocht de kost voor herstelling hoger zijn dan om een heel nieuw huis te zetten zou die ook niet hersteld worden. Het kan zijn dat een voertuig een lagere rest waarde heeft door aanpassingen, mogelijks hoger.
Meestal draait de discussie over de waarde van een voertuig, zeker als het een oudere wagen betreft die zich in technische goede staat bevond of waar aanpassingen aan gedaan zijn.
In dat geval kan het interessant zijn een preventief taxatie te laten uitvoeren zodat bij een toekomstig schade geval de discussie vermeden kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

kwon schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:46:
[...]

Indemniteitsbeginsel; Als je met dure woorden wil smijten, schrijf dan wel goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
Hackus schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 18:39:
[...]
Indemniteitsbeginsel; Als je met dure woorden wil smijten, schrijf dan wel goed :P
Zeker doen ja, zelfs als je juridische termen/BW artikelnummers verkeerd quote wordt je hier al uitgelachen :) :).

[ Voor 5% gewijzigd door brtk op 08-08-2018 19:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brtk
Ik wil nogmaals iedereen bedanken voor de overload aan input, meningen, inzichten en zelfs de rare opmerkingen/verwijten die ik hier heb gekregen!

Blijkbaar is deze situatie toch dermate interessant, opmerkelijk en/of herkenbaar, dat een discussie zeker de moeite waard is geweest.

Ga nu in beraad wat te doen. Heeft het zin, ik weet het nog steeds niet 100% zeker. Ik laat nog iets weten!

[ Voor 20% gewijzigd door brtk op 08-08-2018 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 21:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Nog even iets over het geheel vervangen van de wrap... als dit gewoon een lak was geweest had je weldegelijke de kans gehad dat alles overgespoten zou worden. Waarom zeg ik dat... Een jaar of twee geleden heeft Rijjkswaterstaat bij Groningen op de A28 een blunder begaan met het herstellen van het wegdek wat veel auto's heeft beschadigd waaronder die van mij.

Met name de motorkap was bezaaid met witte puntjes als of er een bak kleine kiezelsteentjes er op los gegaan was. Resultaat, om kleur verschil en overgang tegen gegaan is uit eindelijk, motorkap, voorspartborden en voorportieren overgespoten. Is mij uitgelegd door de schadehersteller.

Dus waarom zou de komplete wrap niet vervangen worden, als dit nu een aangepast lak was geweest... het gaat hier nu alleen niet om een laklaag, maar een laag van een andere kunststof.

@brtk Ga Juridisch advies in winnen!

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
Ik ga het dossier bij Juridisch Loket voorleggen. Zwakke plek kan misschien nog zijn dat ik enkel van het Wrapbedrijf (wel officieel 3M Wrap Dealer) op papier heb dat de wrap niet meer leverbaar is. Ik zou dat graag van 3M zelf op papier willen hebben. Eens kijken of ik dat kan krijgen. Ben bang dat dit anders in de rechtbank direct van tafel wordt geveegd.
Pagina: 1 2 3 Laatste