Ben jij jurist? Je stipt met het idemniteitsbeginsel een interessant punt aan waar ik in deze casus ook niet echt een pasklaar antwoord op heb. Uit pure nieuwsgierigheid wil ik vragen wat jij er in dit geval van zou vinden? Ik zie het heel kort gezegd zo:voske schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 21:26:
Een ander aspect dat mogelijk een rol gaat spelen is dat het niet de bedoeling is dat je in een betere positie komt te verkeren dan voordat de schade was toegebracht. Dat zou weleens het geval kunnen zijn als de gehele auto opnieuw gewrapt wordt op kosten van de tegenpartij, want dan wordt ook het niet beschadigde, door afschrijving in waarde verminderde deel van de wrap vervangen.
- Er ontstaat 'kleurverschilschade' (laten we voor het gemak aannemen dat de causaliteit vaststaat)
- De enige manier om deze schade weg te nemen is door compleet nieuwe wrapping in een andere kleur
- De kleurverschilschade kan derhalve juridisch worden uitgedrukt als de kosten voor een compleet nieuwe wrapping (voor het gemak € 1.000)
- Zolang de benadeelde de kleurverschilschade niet krijgt uitgekeerd, blijft hij dus fysiek rondrijden met een kleurverschil dat juridisch/schadetechnisch is vastgesteld op € 1.000, zónder dat hij die € 1.000 heeft ontvangen
Als de verzekeraar nu wel die € 1.000 uitkeert, dan is de kleurverschilschade (juridisch) weggenomen zonder dat de benadeelde er per saldo beter van wordt. Er zou dus geen conflict met het idemniteitsbeginsel optreden.
Of zie ik dit verkeerd? Mis ik iets? Dit is bijna een halve hersenkraker.