Isolerende maatregelen: plan van aanpak maken

Pagina: 1
Acties:

• Point
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 31-01 08:42
Beste Tweakers,

Mijn partner en ik hebben sinds een week ons nieuwe huis betrokken. Het betreft een hoekwoning welke in 1979 opgeleverd werd. Op relatief korte termijn (<2 jaar) willen we een hoop gedaan hebben, waaronder de vloer vervangen. Daar liggen nu ouderwetse plavuizen. Dit willen we graag combineren met vloerverwarming, vanwege het comfort en het feit dat het wat zuiniger is. Daarvoor moeten we echter ook veel isoleren, waar ik nog veel vragen over heb.

De situatie is als volgt:
- De spouwmuur is (vermoedelijk) beperkt geïsoleerd toen de woning opgeleverd werd.
- De gevels zijn deels (eindgevel) beperkt geïsoleerd overeenkomstig de normen van het oprichtingsjaar.
- De dakplaten zijn beperkt geïsoleerd; in totaal zit er naar schatting ongeveer 4 cm isolatie op het dak.
- De begane grondvloer in de woning is uitgevoerd als een ongeïsoleerde systeemvloer (Dato broodjes vloer).
- De ramen zijn overwegend dubbelglas overeenkomstig de normen van het oprichtingsjaar, m.u.v. enkele ramen die (voor zover we kunnen zien op de aluminium strip) in 2005 vervangen zijn. De kozijnen zijn van hout en waarschijnlijk volgend jaar wel aan een onderhoudsbeurt toe.
- De CV-ketel is van 1998 en zal, zoals de planning nu is, vervangen worden wanneer hij kapot gaat.

Ons eerste idee was om alle raampartijen te vervangen voor HR+++ (triple) glas. Dat betekent dat ook de kozijnen vervangen gaan worden. Na wat research ben ik er achter gekomen dat dat problematisch kan zijn als de rest van het huis niet goed geïsoleerd is en geventileerd is, i.v.m. het vocht wat zich naar de koelste plek in huis zal verplaatsen. Toch lijkt ons HR+++ i.c.m. vloerverwarming wel zo prettig. In totaal hebben we 21 m2 aan raampartijen in huis, inclusief deuren en zolderramen.

Tevens hoor ik veel verschillende verhalen over waar je moet beginnen met de isolatie. De man die onze bouwkundige keuring uitvoerde, zei dat spouwmuurisolatie overdreven wordt en je het bedrijf wat je spouwmuurisolatie doet maar moet geloven als ze zeggen dat de spouwmuur ‘vol’ zit. Nu lijkt dat me een wat overdreven reden om niet te doen, zeker als ik lees dat met spouwmuurisolatie je relatief veel winst kunt behalen tegen relatief weinig kosten. Hetzelfde geldt voor de vloerisolatie, maar ook daarmee is verteld om dat tegelijk met het laten plaatsen van de vloerverwarming aan te passen.

En dan de dakisolatie. We willen graag het dak isoleren, maar: op termijn willen we ook een dakkapel laten plaatsen. Dit heeft echter lage prioriteit en zal waarschijnlijk pas gebeuren als we al het andere hebben aangepakt. Is het dan wel handig om van tevoren (+- 3 jaar) de isolatie te doen? We stoken boven amper en de zolder zal eerst dienst doen als klusruimte.

Dan hebben we het ook nog niet gehad over de ventilatie, welke op dit moment zo goed als ontbreekt. Er hangen een paar kleine raampjes van enkel glas boven vrijwel alle raampartijen, welke opengezet kunnen worden. Deze zullen vooral een ventilerende functie hebben gehad, maar het lijkt me contraproductief.

Met andere woorden; ik heb geen flauw idee waar we moeten beginnen, wat het meeste oplevert en in welke volgorde we het het beste aan kunnen pakken, aangezien we met meer isoleren ook meer moeten ventileren. Wat het kost is voor ons geen doorslaggevende factor in zoverre dat we niet bezig zijn met terugverdientermijnen; alles wat we besparen is mooi meegenomen, maar in principe gaat het ons vooral om comfort en zuiniger leven.

Ik ben dus eigenlijk vooral op zoek naar wat extra informatie omtrent bovenstaande punten, zodat we alles op een rijtje kunnen zetten en een weloverwogen plan van aanpak kunnen maken. Waarschijnlijk zou iedereen het net iets anders doen, maar het is ook wel prettig om verschillende meningen te horen en dat mee te nemen in de afweging. :)

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-02 12:36
Wat mij veel hielp, is de info via de volgende link: https://www.milieucentraa...uis/isoleren-en-besparen/
Reken ook uit wat de terugverdientijd is.

Als je overweging energiekosten is, dan kun je het beste beginnen met het dak (extra isoleren) en de spouwmuur naisoleren. Laatstgenoemde zou je met een warmtecamera kunnen laten controleren na gevelisolatie.

Evt ook kozijnen en bijbehorend dubbel/triple glas, maar dat hangt af van de oppervlakte en locatie. Bijv in de slaapkamer is ouder dubbel glas minder erg dan een groot oud dubbelglas raam in de woonkamer.

Vanuit het oogpunt van comfort zou je de vloer kunnen isoleren. Als je een kruipruimte hebt, kan dit van onderaf, anders wordt het moeilijk. Vloerverwarming levert extra comfort op en is iets wat ik persoonlijk als eerste zou doen i.v.m. de rommel. Het geheel vervangen kan ook, zorg dan gelijk voor Rc>5.

CV-ketel in ieder geval laten controleren en/of onderhoud aan plegen. Vervangen door een HR-ketel is geen overbodige luxe.

Mocht dit je nog niet genoeg helpen, dan heb je altijd nog isolatie-experts die je hierin kunnen adviseren. Dat kost een paar honderd euro, maar dan heb je wel een goede leidraad.

• Point
Ik hoop eigenlijk dat die CV-ketel binnen afzienbare tijd kapot gaat. De bouwkundig adviseur adviseerde ons om de CV-ketel pas te vervangen als 'ie kapot is, en dat heeft mijn partner nu in haar hoofd. :p

Heeft het dak isoleren ook veel zin als je vrijwel nooit boven zit en dus vrijwel alleen beneden stookt/verwarmt?

We hebben inderdaad een kruipruimte. Het plan daarvoor is om ergens volgend jaar de huidige vloer eruit te slopen, gelijk vloerverwarming erin en een nieuwe vloer erop en dan ook de vloerisolatie te doen. Wellicht is vloerisolatie voor die tijd ook wel een idee, daar ben ik nog niet overuit. Het liefst zou ik alles in een keer doen, maar dat geld is er nu niet. Daarbij rijst dus ook de vraag: doorsparen of beetje bij beetje doen?

Komt nogal wat bij kijken, zo'n eerste koophuis. :+

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:13
Als je een beetje handig bent, niet al te claustrofobisch bent aangelegd en de kruipruimte begaanbaar is dan zou ik de vloerisolatie lekker zelf doen: Kruipruimte vloer (na-)isoleren. Zo moeilijk is het niet en scheelt een boel geld door het zelf te doen.

CV-ketel zou ik mooi laten hangen zolang hij het nog doet. Nieuwe CV-ketel zou ik niet meer doen, kijk dan liever naar een lucht/water-warmtepomp i.c.m. vloerverwarming. Uiteindelijk moet toch iedereen van het gas af, dus het is zonde van de investering. Wel zou ik de CV-installatie waterzijdig inregelen zolang je nog een CV-ketel gebruikt. Wat dat is kun je lezen in Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Point schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 14:12:
[...]
Heeft het dak isoleren ook veel zin als je vrijwel nooit boven zit en dus vrijwel alleen beneden stookt/verwarmt?
[...]
Warmte gaat omhoog, dus volgens mij kun je juist met dakisolatie de grootste slag slaan.
Spouwmuurisolatie is volgens mij niet extreem duur, dus wellicht is dat sowieso een no-brainer.

Is je ligging trouwens een beetje gunstig voor zonnepanelen? Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7. Dakkapel zou ik dan op de noord-achtige kant laten zetten, dan heb je de kant met de meeste zon beschikbaar voor zonnepanelen.

Voor ventilatie is een systeem met WTW (type D) het mooiste. Op die manier gooi je in de winter geen dure warmte weg. Je zult dan wel luchtkanalen (aanvoer/retour) moeten (laten) aanleggen en dat moet maar net passen in je woning. Je kunt ook voor alleen mechanische afvoer (type C) gaan, de toevoer komt dan via roosters boven ramen/deuren. Nadeel van die laatste is dat je in de winter koude lucht naar binnen trekt. Vind ik zelf vrij vervelend, terwijl je ondertussen wel moet blijven ventileren om de luchtkwaliteit acceptabel te houden.

Ga je de badkamer ook nog verbouwen? Dan zou ik ook gelijk een DWTW (laten) inbouwen.
Zie Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

En nu stop ik eerst even weer met linkjes spammen ;)

[ Voor 119% gewijzigd door ThinkPad op 03-08-2018 09:54 ]

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Huizen uit dat tijdperk zijn praktisch alleen goed te isoleren met voorzetwanden en vloer en plafondplaten. Een nieuwe binnenschil is het enige wat economisch genoeg is op de middellange termijn , die er met een paar jaar al kan zijn.

1979 was ook een jaar dat de nieuwbouw als warme broodjes over de toonbank ging, dus snelle bouw, en het gas was bijna gratis en dat zou het ook altijd blijven.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Point
@ThinkPad briljant, daar heb ik echt wat aan! Bedankt!
Betreft de ligging voor zonnepanelen: de achtertuin staat op het westen; de zon gaat recht voor onze neus onder (we kijken uit over de horizon). Dat betekent dat de zon aan de voorkant van huis (dak) op komt, en aan de achterkant weer onder. Dat is dus niet een goede erg goede ligging voor zonnepanelen. Als we een dakkapel laten plaatsen, doen op de achterkant (westen), vanwege het uitzicht. Aan de voorkant kijk je zo de straat op, dat vinden we zonde. Overigens hebben de buren ook zonnepanelen aan de voorkant van het huis, wat dus de oostkant is.

Dakisolatie moeten we dan misschien toch maar serieus overwegen. We wilden eerst wachten voordat we de dakkapel hebben, maar die dakkapel is op korte termijn niet nodig en schuiven we dus naar de lange termijn. Dan tzt misschien maar een stuk isolatie weghalen voor de dakkapel.

De badkamer in het huis is ongeveer het enige wat niet zozeer verouderd is, dus die gaan we op korte termijn ook niet verbouwen. Staat wel op de planning voor de lange termijn.

@digifun we hebben wel een kruipruimte waar zeker vloerisolatie bij kan, dan lijken vloerplaten me overbodig, toch? Betreft je opmerking over de voorzetwanden, daar waren we ook al een beetje vanuit gegaan. Isolatie van het dak moet waarschijnlijk ook van binnenuit.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Als je de kruipruimte van onder isoleert blijven er koudebruggen zitten die energie verliezen.

Qua kosten zal het ook niet zoveel uitmaken om platen te leggen maar het werkt wel veel gemakkelijker.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Pagina: 1