Dat is gewoon niet waar. Er zijn voldoende onderbouwde reacties gegevn, die je negeert.
En inderdaad, dat risico loop je nu. Dat klopt, maar dat is ook eigen onderzoek; zie de website:
Eigen onderzoek betekent niet dat je als detective moet speuren naar dergelijke zaken. En de wet op de oneerlijke handelspraktijken zegt daar wel degelijk iets over:
"De informatie moet volledig en duidelijk zijn. De informatie mag niet worden 'verstopt'."
https://www.consuwijzer.n...erlijke-handelspraktijken
Op dit moment staat de informatie op de website, maar
- niet op de voorpagina
- niet in het verkoopproces
- niet in de algemene voorwaarden.
- bij 'retourneren' staat een heel onopvallende verwijzing naar de veelgestelde vragen
- de banner die naar de nieuwspagina verwijst verdwijnt, als die er eerder al was, meteen uit beeld bij scrollen en is daardoor bijzonder makkelijk over het hoofd te zien. Zo makkelijk dat ik meerdere keren heb gezocht naar een nieuwslink maar die niet kon vinden
Dit valt allemaal niet onder 'de informatie moet volledig en duidelijk zijn, de informatie mag niet worden verstopt.'
En dat wordt ook duidelijk als de vraag is 'waarom staat dit niet groot op de voorpagina?' Omdat mensen er dan niet willen kopen. Dat geven meerdere mensen hier in het topic aan als verklaring. Volgens mij hoort dit de lakmoesproef te zijn van de vraag of iets wel of niet goede informatievoorziening is: waarom wordt die informatie niet verbeterd?
Als het antwoord daarop is 'omdat mensen dan niet meer zouden kopen' dan is het duidelijk dat het hele
punt is om niet gelezen te worden.
Dit is niet de juridische definitie - maar iedereen snapt dit prima. Er zijn vele mensen die als taak hebben om precies op de grens te gaan zitten: enerzijds mensen ontmoedigen om een eerlijk geinformeerd oordeel te vormen maar anderzijds vol kunnen houden dat het heus niet misleidend is want het stond toch in de kleine lettertjes.
Maar de wetgever is daarin wel steeds duidelijker geworden: vooraf, voor iedereen, zo duidelijk mogelijk. Zie die pagina van de ConsuWijzer.
Wil je
bewijs hebben dan moet dit natuurlijk per situatie aan de rechter voorgelegd worden, maar het is echt niet zo dat hier helemaal niets te zeggen is over de intentie van de wetgever, of over de intentie van de verantwoordelijke. En er is ook prima wat te zeggen over of de informatie in voldoende mate duidelijk wordt gemaakt aan bezoekers: het is duidelijk dat de informatie niet zomaar opkomt als je iets zoekt en het verkoopproces start.
(Omdat ik ze niet wil benadelen via onterechte reserveringen ben ik niet verder gegaan dan de productpagina - gisteren stond er echter ook nog niets bij het winkelmandje. De informatie is in elk geval niet op voorhand ondubbelzinnig duidelijk als je de gewone gang van zaken volgt op een webshop, namelijk voorpagina -> product zoeken / categorie bekijken -> productdetails bekijken -> algemene voorwaarden bekijken -> in winkelmandje.)