Bedankt voor de antwoorden, nu het allemaal op een rijtje staat, is de informatie een stuk overzichtelijker.computer1_up schreef op zondag 29 juli 2018 @ 16:33:
Goed, daar gaan we dan:
1. Water zelf drink ik niet veel, aangezien ik niet kan wennen aan de smaak (ja, ik vind het een smaak hebben, en ik kan er niet tegen). Meestal drink ik het wel met een beetje siroop erin (klein beetje dan, anders wordt het me alweer te zoet).
2. Zoals ik al heb aangegeven sport ik niet. Ik wil graag gaan sporten. Tot nu toe is het me nog niet gelukt om mezelf over te halen er daadwerkelijk mee te beginnen. Dit heeft er vooral mee te maken dat ik dit samen met iemand wil doen, maar die persoon is op dit moment op vakantie, net als ik eigenlijk had willen beginnen.
3. Wat eten betreft: mijn lunch is afwisselend brood met beleg en dingen als cruesly. 's Avonds eet ik eigenlijk gewoon wat de pot schaft, regelmatig iets in de richting van vlees, aardappelen en groenten, maar ook dingen als thuis gemaakte burrito's en kip met rijst etc. Redelijk afwisselend naar mijn idee.
4. Helaas weet ik niet meer wat dit precies voor onderzoeken zijn geweest. In ieder geval 3x slaaponderzoek (EEG oid) met zo'n mutsje met contacten erop en een week in een slaapcentrum (ik geloof in Heeze?). Ik heb geen flauw idee waar de uitslagen liggen, die ga ik komende week nog wel eens zoeken.
5. Woonsituatie: ik woon vooralsnog bij mijn ouders, in een redelijk groot dorp aan een doorgaande weg.
6. De meeste vrienden van me wonen redelijk uit de buurt (ongeveer 3 kwartier rijden enkele rit). Even gauw langsrijden om iets leuks te gaan doen zit er meestal niet in. Daarbij merk ik wel dat ik er wel heel erg veel behoefte aan heb, en ik vind het vervelend als ik niets kan afspreken met vrienden. Edit, kleine toevoeging: ik ga wel regelmatig naar de lokale hackerspace.
7. 4 jaar geleden heb ik een relatie gehad. Dat was wel heel erg fijn. Het liefst zou ik nu weer een vriendin hebben, maar daar heb ik niet zo veel geluk mee
8. Mijn BMI is 23.2, dus ik heb geen overgewicht (1,81m bij ongeveer 76kg).
9. Ik heb een intens hekel aan roken (dus ook geen wiet oid).
10. Wat betreft hobbies... Tjah, gamen doe ik ook niet zo extreem veel (zoals aangegeven kan ik makkelijk langere periodes zonder, en als ik iets beters te doen heb dan doe ik dat liever). Maar ik sleutel wel veel aan computers en dergelijke, en probeer een beetje het programmeren op te pakken. Maar dat zijn niet de hobbies die jullie wilden horenIk heb ook echt geen idee waar verdere interesses liggen, die iets actiever zijn, al zou ik het niet verkeerd vinden om nog een andere hobby te ontwikkelen. Mijn vader sleutelde op mijn leeftijd flink aan auto's (VW Kever), en dat lijkt nog altijd tof om zelf ook eens op te pakken. Dat zou wel betekenen dat ik meer moet gaan werken (ik heb op dit moment wel een bijbaantje, maar dat levert me eigenlijk te weinig werk op, al is het wel heel leerzaam).
Dingen zoals slapen met het raam open heb ik al vaker geprobeerd, en toen werd ik gewoon gek van al het verkeer dat komt langsrijden en de lantaarnpaal die mooi door mijn raam schijnt.
Toch, bedankt iedereen voor de tips tot nu toe! Wat medische onderzoeken betreft, ik heb al zo vaak bloedonderzoeken gehad dat ik het niet meer kon bijhouden. Wat precies is onderzocht, geen idee. Ik was toen minderjarig en mijn ouders hebben dit toen voor mij allemaal bijgehouden. Net zoals alle andere onderzoeken.
Ik weet het, er komt a) te weinig informatie van mijn kant, en b) ik probeer te weinig.
Ook snap ik dat ik mijn foutieve slaapritme moet doorbreken etc. Ik heb alleen geen idee HOE ik dit voor elkaar moet krijgen.
1. Ik vind dat het drinken van water niet onderschat moet worden. Te weinig water zorgt voor een duf/verdoofd gevoel in je hoofd en geeft je een vermoeid gevoel. Zoals hierboven opgemerkt is het beter geen siroop toe te voegen. Water kun je leren drinken en dan is het prima te doen. Ikzelf zorg altijd dat het goed koud is en drink het glas in 1 teug leeg. Als het opwarmt en je gaat nippen, dan proef je idd de weinig interessante smaak van water en gaat het tegenstaan. Begin bijvoorbeeld eens met een glas na het opstaan.
2. Dat is een goede zet, zorgen dat je met iemand samen kunt gaan sporten. Dat gaat wel goedkomen dan waarschijnlijk als die persoon weer thuis is. Wat je in de tussen tijd zou kunnen doen is na het opstaan een wandeling of fietstocht maken. Je geeft aan in een dorp te wonen, dan is er ongetwijfeld wat natuur in de buurt. 30 minuten kan al veel verschil maken.
3. Dat ziet er inderdaad niet verkeerd uit. Probeer zoet beleg wel te beperken. Het advies wat vaak gegeven wordt om diverse redenen is om 5 of 6 kleinere maaltijden op een dag te nemen. Zo neemt de totale inname niet toe, maar sluit je beter uit dat oa de suikerspiegel kan pieken en dippen en heb je een stabielere energievoorziening.
6. Altijd vervelend als vrienden verder weg wonen. Maar als die nu ook vakantie hebben, is het wellicht minder lastig eens iets af te spreken. Zo'n hackerspace ben ik niet mee bekend, heb je daar ook interactie met anderen?
7. Zoals je het zo formuleert, lijkt het niet zo'n issue voor je en dat is een goed iets.
10. Het nut van een hobby is dat je iets hebt waar je je energie in kwijt kan en je jezelf in kunt ontwikkelen. Het is goed voor je gemoedstoestand. Nu in de vakantie kun je er wellicht wat meer mee doen. Het is dan leuk om bezig te zijn. Misschien staat je vader ook nog wel open om samen aan een auto te sleutelen? Dan combineer je een hobby met sociaal contact.
Ik weet niet hoe laat je vandaag opgestaan bent, maar probeer eens een uur of een half uur eerder te gaan slapen en op te staan. Stapsgewijs kun je je ritme dan weer naar normale tijden verplaatsen. Dan kun je daarna proberen de tijdsduur van slapen aan te passen. Je hebt een wake up light zei je, dat is een prima apparaat om wakker te worden op een tijd dat jij wilt. Belangrijk is ook dat je er zelf helemaal voor gaat. Als je eigenlijk in je achterhoofd al zegt dat het toch niet gaat werken, gaat het ook niet werken. Stel jezelf als dat lukt ook een doel/reden om iets eerder op te staan.
Ik ben het verder wel eens met @Anoniem: 224360 dat er een mentale/psychische factor kan zijn, maar dan is het juist goed om alle dingen die daar invloed op hebben en die je zelf kunt aanpassen op orde te krijgen. Als het puur medisch is, zal er toch een arts aan te pas moeten komen. Of dat "zinvol" is zal afhangen van hoe lang geleden de tests gedaan zijn en wat daaruit kwam.