Hallo,
ik heb er 1 gekocht (64GB+4GB, gold), bij gsmwijzer (==mobiel.nl) voor 201 euro (nu duurder).
Ik wilde een vervanger voor mijn Nexus 5X, en hij hoefde niks meer te kunnen als hij maar langer dan November updates krijgt. En de Nexus 5X vond ik al te groot dus de Mi A2 werd me dan echt te gortig qua grootte. De Mi A2 lite is net een paar mm groter, en 40 gram zwaarder dan mijn oude, dat kon dan nog net.
Ik zit nog te denken of ik er een hele recensie over zal schrijven, want ik merk dat ik alleen maar focus op de vergelijking met mijn Nexus 5X, en ik weet niet of veel mensen op die vergelijking zitten te wachten.
Ik heb er ook nog geen SIM in zitten, want ben eerst rustig dingen aan het overzetten. Dus ik weet niet of hij het doet als telefoon.
Maar ik kan wel een braindump dumpen, zo druk is het toch niet hier. En als er nog vragen zijn, dan kan ik wel kijken of ik die kan beantwoorden.
Ik ben over alles tevreden, behalve over de camera's, dat is een downgrade tov de Nexus 5X.
Foto's buiten, ook toen de zon al aan het ondergaan was in de schaduw, zijn allemaal prima. Ik heb hieronder een foto van een detail van een plant opgenomen, maar ook vergezichten met bomen met veel bladeren en water dat gaat allemaal prima.
Maar binnen heeft het allemaal veel meer ruis dan mijn Nexus 5X had (die bij introductie in 2015 dan ook als een goede camera te boek stond, hoewel hij zich toen al niet kon meten met een Galaxy S4). Zie de tweede foto, die is gewoon op precies dezelfde manier gemaakt, en het was niet eens zo donker binnen, maar je ziet hoeveel detail in de letters van de kaften verloren gaat.
Met flits binnen komen er wel goede foto's uit, maar ik maak nooit foto's met flits.
Maar het zijn dus ook geen heel lelijke foto's of zo, het is alleen een downgrade tov upper midrange toestellen uit 2015, terwijl voor mij het meer zo is van kan ik nu met mijn beperkte wensen overstappen van midrange naar budget range, en het antwoord lijkt te zijn 'ja behalve de camera'.
Ik ben ook nog niet overtuigd van de video-kwaliteiten, maar ik had maar 2 filmpjes gemaakt dus moet nog meer testen. Maar ik had al in andere recensies gezien dat hij continue opnieuw moet focusen tijdens het maken van een filmpje, en dat had ik dus ook, en er zat ook een hapering in de video op een bepaald moment, beeld en geluid vielen even een halve seconde weg.
Het scherm vind ik geweldig, beter dan ik had verwacht. Mooie wit, redelijke zwart, fiks helder (hij zou ook helderder zijn dan de Mi A2). Maar de automatische helderheid aanpassing is een probleem (had ik ook al gelezen), die doet maar wat. Ik denk dat ik anders dan bij de Nexus 5X weer naar handmatig aanpassen zal moeten.
Die schermverhouding is ook geweldig. Het is dus 2280x1080, dus als ik even de notch negeer 360 pixels hoger scherm. Dat is op zich echt fantastisch, tov 16:9 1920x1080 krijg je er bij zelfde schermbreedte 2 centimeter schermhoogte bij. Ik heb ook een foto daarvan toegevoegd, met de schermen (niet de telefoons) aan de onderkant gealigned. Dat gezegd hebbende, ik kan nog geen apps vinden die dat extra scherm dan echt goed gebruiken, het is overal vooral meer witruimte die je dan krijgt (en je kunt dan het lettertype kleiner maken, maar dan wordt het weer kleiner dan op mijn oude telefoon).
Geen van de circa 50 apps die ik tot nu toe heb geprobeerd hebben last van de rare schermverhouding of de notch (daar was ik wel bang voor, maar alles vult het scherm op de juiste manier).
De notch: Ik had nog nooit een notch in het echt gezien, en zag het als nadeel, maar ik ben best happy. Ik kan er geen config optie voor vinden, maar dat is geen probleem want de default is toon de status balk zaken aan weerszijden van de notch als de notification bar zichtbaar is, en voor de rest toon nooit iets achter de notch. Dat is precies wat ik wil, ik heb nu een achtergrond gezet met zwart waar de notch zit, dus niet embrace de notch, en 's-avonds zie ik dan de notch niet (maar het is geen OLED, dus helemaal zwart krijg je het niet).
Ik vind hem eigenlijk te zwaar, maar ik hoop maar dat ik er snel aan wen. Maar dat extra gewicht zal zitten in de accu (4000 mAh). En: ik ben nu van 80% battery (out the box) life naar 30% gegaan, met meer dan 5 uur screen on time (dus dan misschien 10 uur screen on time op volledige charge, met helderheid flink hoog ook nog). En ondertussen flink apps installeren en camera testjes en half uurtje gamen. Ik kwam altijd wel al de dag door dus het is voor mij niet zo belangrijk, maar de eerste indruk van battery life is dan dat het echt heel heel goed is.
En ik vind hem ook heel snel aanvoelen. De benchmark scores voor de SD 625 chipset zijn niet zo denderend, maar het voelt allemaal heel snel aan (voor mensen die die benchmarks niet hebben gezien, hij heeft 8 langzame cores (en niet Big.little) dus als je maar genoeg werk geeft voor 8 cores dan blijft hij lekker snel voor dit segment). Waarschijnlijk door de 4GB voelt hij sneller aan dat de SD 808 2 GB chipset waar ik vandaan kom.
De 3D performance is niet zo goed, dus je moet hem niet kopen voor spelletjes. Maar op 1 spel na draaide alles aan simpele spellen wat ik probeerde soepel (dus bijvoorbeeld SurvivalCraft en Pitfall draaiden net zo snel als op mijn Nexus 5X). Hij werd ook niet warm tijdens het half uur spelletjes uitproberen (waarschijnlijk dus omdat hij zich niet zo druk maakt over de performance).
Random andere dingen.
- Ik heb de gouden genomen omdat hij dan toch zwarte voorkant had en (toen) 30 euro goedkoper was, omdat het in video's leek alsof het dan meer zilver overkwam. Maar helaas zit er een wat roze gloed op, dus dat was niet wat ik hoopte.
- Ik vind dat hij heel netjes/ chic oogt, maar goed wat weet ik ervan. Hij heeft in ieder geval geen uitstulpingen, en de knoppen zijn lekker clicky. De TPU case die erbij zit is ook precies wat ik er anders bij zou kopen (hoewel ik misschien nog wel een gekleurde hoes koop om het roze af te dekken...)
- Ik wist al dat de notification led alleen maar wit is. Ik snap die LED nog niet helemaal, maar hij knipperde netjes bij een agenda notificatie (maar ik kan er niks aan instellen lijkt het), en als hij aan de lader hangt is hij constant wit als hij aan het laden is, maar knippert als er een notificatie is (dus ik kon de notificatie herkennen als hij aan het laden was).
- Ik had gelezen/ zelfs gezien dat de finger print scanner niet snel was. Maar dat is niet zo, hij is prima snel unlockt direct.
- Ik ben positief verbaasd over de speakers, veel beter dan die van de Nexus 5X als je ze dan allebei tegelijk hoort groot verschil. MAAR: alleen als je niet je vingers erop houdt (en dat is dus beter bij Nexus 5X, daar zit de speaker niet op de rand maar op het vlak van het scherm).
Wat plaatjes:
https://sanderb.home.xs4a...era_comparison_buiten.png
https://sanderb.home.xs4a...era_comparison_binnen.png
https://sanderb.home.xs4a..._grootte_vergelijking.png