Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:27

De Xiaomi Mi A2 Lite is samen met de A2 door Xiaomi aangekondigd bij een evenement in Spanje. Het toestel draait op een Snapdragon 625-soc van Qualcomm.

De dualsimtelefoon is voorzien van een 5,84"-scherm, met notch, met een resolutie van 2280x1080 pixels. De Mi A2 Lite beschikt verder over 3 of 4GB ram in combinatie met 32 of 64GB opslag. Deze is uit te breiden door middel van MicroSD kaarten.

De smartphone heeft een 4000mAh-accu en een micro-usb-connector, draait op Android 8.1 en heeft een vingerafdrukscanner aan de achterkant. Aan de voorkant zit een vijfmegapixelcamera en aan de achterkant zit eenzelfde exemplaar, maar dan voorzien van een tweede, twaalfmegapixelcamera. De afmetingen zijn 149,3 x 71,7 x 8,75 mm.

Terug naar Inhoudsopgave

OSAndroid 8.1.0 (Android One)
CPUQualcomm® Snapdragon™ 625
GPUQualcomm® Adreno™ 506
RAM3 / 4 GB
ROM32 / 64GB eMMC 5.1 (uitbreidbaar tot 2TB)
ConnectiviteitBluetooth 4.2, A-GPS, Glonass, Beidou, 2,4 / 5 GHz b/g/n/ac
AansluitingenMicro-USB, 3.5mm
SensorenLight Sensor, Gyroscope, Electronic compass, Proximity sensor, Accelerometer, IR Infrared, Hall Sensor, Fingerprint, Face recognition
Scherm5,84" Full-HD LCD-scherm (2280*1080px)
Front Camera5MP, ƒ/2.0
Back Camera12MP, f/2.2, 1.25μm
2e Back Camera5MP Dubbele led flitser
Accu4000mAh
KleurZwart, Goud, Roze, Rood
Afmetingen149,3 x 71,7 x 8,75 mm
Gewicht178 g
PrijsOnbekend
Release DatumJuli
Bijzonderhedendual nano-sim

De Mi A2 Lite ondersteunt de volgende frequenties:
NetwerktechniekBanden
GSM/EDGE850/900/1800/1900 MHz
UMTS850/900/1900/2100MHz
FDD-LTEB1, B3, B4, B5, B7, B8, B20
TDD-LTEB38, B40

En werkt daarmee perfect op alle Nederlandse netwerken.
Terug naar Inhoudsopgave

Terug naar Inhoudsopgave

Mocht er iemand nog tips, aanpassingen of wijzigingen hebben, stuur me dan een DM.

VersieDatumAanpassingen
V1.020-07-2018Topic aangemaakt
V1.026-07-2018Topic aangepast aan aankondiging en hernoemd

Terug naar Inhoudsopgave

[ Voor 18% gewijzigd door rens-br op 28-07-2018 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 19:54

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Waar de gewone Mi A2 de hardware van de Mi 6X gebruikt, lijkt de lite versie wel de Redmi 6 Pro hardware te zijn in een Android One jasje..

De komende maanden maar eens even rustig gaan bekijken of ik nou de Mi A2, de Lite of de Redmi Note 5 ga aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-06 07:43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveproductionz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-05 12:26
Weet iemand wanneer we deze telefoon kunnen verwachten in de nederlandse winkels? En op tweakers.net pricewatch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Caveproductionz schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 14:53:
Weet iemand wanneer we deze telefoon kunnen verwachten in de nederlandse winkels? En op tweakers.net pricewatch?
Op verschillende websites staat dat hij komende weken in Frankrijk, Spanje en Italië zal uitkomen. Dit gecombineerd met het nieuwsbericht dat een paar NL winkels Xiaomi producten zullen gaan verkopen deze zomer zal waarschijnlijk eind Augustus in Nederland betekenen.

nieuws: Xiaomi gaat smartphones en andere producten in Nederland verkopen via...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-06 00:32
Besteld. Eens kijken hoe zo'n ding gaat bevallen.
Eigenlijk zou ik graag een Nokia X6 willen maar die komt blijkbaar niet naar Europa.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveproductionz
hans_lenze schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 19:47:
Besteld. Eens kijken hoe zo'n ding gaat bevallen.
Eigenlijk zou ik graag een Nokia X6 willen maar die komt blijkbaar niet naar Europa.
Waar heb je deze besteld? Ik zoek hem ook, maar zie hem tot nu toe alleen in buitenlandse webshops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Caveproductionz schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 20:15:
[...]

Waar heb je deze besteld? Ik zoek hem ook, maar zie hem tot nu toe alleen in buitenlandse webshops.
Bij een buitenlandse webshop :)
Gearbest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveproductionz
hans_lenze schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 20:19:
[...]

Gearbest
Zal daar eens kijken. Kan ik trouwens met zekerheid weten dat de telefoon werkt met de frequency bands hier in nederland, en zowel 4g? Met name KPN of T-mobile? Ik heb dit proberen op te zoeken, maar kom er niet echt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Caveproductionz schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 20:24:
[...]

Zal daar eens kijken. Kan ik trouwens met zekerheid weten dat de telefoon werkt met de frequency bands hier in nederland, en zowel 4g? Met name KPN of T-mobile? Ik heb dit proberen op te zoeken, maar kom er niet echt uit.
Echt met zekerheid weet je het pas als je 'm in handen hebt. Je bent op zoek naar een telefoon met ondersteuning voor 4G/LTE band 20 (800MHz). Die is uniek voor Europa en dan doet ie 't goed met KPN.

Een fijne website om te zoeken en vergelijken is https://www.kimovil.com/en

Edit: directe link https://www.kimovil.com/e...iaomi-mi-a2-lite-4gb-64gb

[ Voor 6% gewijzigd door hans_lenze op 24-07-2018 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
hans_lenze schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 20:19:
[...]

Gearbest
Besteld of preordered? Wanneer is de leverdatum ongeveer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
ApexAlpha schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 20:50:
[...]

Besteld of preordered? Wanneer is de leverdatum ongeveer
Ze roepen dat ze voorraad hebben in het pakhuis in HongKong. Ongeveer twee weken verzendtijd. Korter als je meer euro's uitgeeft (3 tot 8 dagen).

[ Voor 8% gewijzigd door hans_lenze op 24-07-2018 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie D
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-05 09:17
Keek even op de site van Banggood naar de specificaties. Mis ondersteuning in de Nederlandse taal.
Ik meende dat NL altijd ingebakken zat in Android One toestellen.
Nu is het ontbreken van onze taal niet zo'n groot probleem voor mij persoonlijk. Vorig jaar een Redmi 4x gekocht met de bedoeling om er de EU rom op te zetten, maar dat is er tot nu nog niet van gekomen.
Degelijk en snel toestel met een iets mindere camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
Modbreak:Er zijn vanaf nu voor de Mi A2 Lite ook weer losse topics. Dus de volgende onderwerpen mogen in losse topics worden besproken vanaf nu:
- Levertijden, Winkels, prijzen: [Xiaomi Mi A2 Lite] Levertijd & Prijzen
- Hoesjes, Laders, protectors, e.d.: [Xiaomi Mi A2 Lite] Accessoires
- Mi A2: [Xiaomi Mi A2] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:17
Nice. Wat vinden jullie de betere koop? De 3GB/32GB variant of de 4GB/64GB variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallyriana
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-06 22:02
Eddos schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 14:01:
Nice. Wat vinden jullie de betere koop? De 3GB/32GB variant of de 4GB/64GB variant?
Persoonlijk vind ik de 32gb het beste, als je de 64gb wil kan je beter ineens de gewone A2 kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crevatsch
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06 16:45
Sallyriana schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:58:
[...]

Persoonlijk vind ik de 32gb het beste, als je de 64gb wil kan je beter ineens de gewone A2 kopen.
Dat is niet helemaal waar. Ik ga voor de 4/64gb versie van de lite omdat:

- 3,5mm headphone poort.
- SD kaart slot.
- Grotere batterij.
- Omdat ik de telefoon nogal intensief gebruik en er toch wel 2 jaar van hoop te genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

En ik weet niet of de A2 lite adoptable storage ondersteunt, maar in dat geval zou je ook nog met een sd kaartje je 32GB kunnen uitbreiden.

Vind het toch wel een interessant toestel, relatief compact, grote accu en de 625 is snel genoeg voor standaard gebruik. Ben wel bang dat de camera (voor mij wel een belangrijk dingetje) zal tegenvallen in vergelijk met de gewone A2 en de Redmi Note 5. Dat zullen de eerste reviews over een tijdje moeten gaan uitwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallyriana
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-06 22:02
Crevatsch schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 10:04:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Ik ga voor de 4/64gb versie van de lite omdat:

- 3,5mm headphone poort.
- SD kaart slot.
- Grotere batterij.
- Omdat ik de telefoon nogal intensief gebruik en er toch wel 2 jaar van hoop te genieten.
Dat is waar, maar ik had het dan ook meer over de andere specs. Maar als je veel waarde hecht aan jou punten dan zal hij het idd wel waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
Ik ga voor de Lite omdat ik de gewone net iets te groot vind, dus ik vergelijk hem niet perse met de gewone :-)
Maar 50 euro voor extra is toch wellicht wel fors tov de aanschafprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
Ik denk dat ik voor de 32gb versie ga. Scheelt me 60 euro en heb nog een SD kaartje liggen van 64gb. Daarnaast stream ik tegenwoordig bijna alles, dus de storage is bijna 100% foto's, op wat apps na.

Enige jammere is dan die 1gb ram minder... In de komende 2 / 3 jaar die ik voor deze telefoon uittrek kan dat wel eens nét het verschil maken tussen beetje langzaam en smooth.

edit: nu ik dit zo type ben ik er nog niet uit. Maar mijn abbo loopt pas midden Augustus af dus heb nog even om te beslissen.

[ Voor 14% gewijzigd door ApexAlpha op 27-07-2018 11:21 . Reden: perongeluk smiley. /3 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superiscch
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-06 22:02
Klein foutje in je OP

De smartphone heeft een 4000mAh-accu en een usb-c-connector,

Deze heeft een gewone USB mini connector 😊

Jammer dat ze hier geen fast charge ingestoken hebben... Ik vind deze mooier dan de A2 maar ik ben Dash charge van Oneplus nu zo gewoon 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-06 15:45
superiscch schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 12:10:
[...]

Klein foutje in je OP

De smartphone heeft een 4000mAh-accu en een usb-c-connector,

Deze heeft een gewone USB mini connector 😊

Jammer dat ze hier geen fast charge ingestoken hebben... Ik vind deze mooier dan de A2 maar ik ben Dash charge van Oneplus nu zo gewoon 😁
Dat is ook mijn overweging, ik vind 't formaat van de Lite eigenlijk wel groot zat, maar net die paar stapjes terug tov de gewone A2 zijn ook wel jammer. Aan de andere kant: voor 't prijsverschil kun je 'm ook sneller afschrijven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-06 22:02
Stalensnuitje schreef op zondag 29 juli 2018 @ 12:10:
[...]

Dat is ook mijn overweging, ik vind 't formaat van de Lite eigenlijk wel groot zat, maar net die paar stapjes terug tov de gewone A2 zijn ook wel jammer. Aan de andere kant: voor 't prijsverschil kun je 'm ook sneller afschrijven :P
Ik kom van de Oneplus 3 en bij de lite is enkel de look en batterij beter, dus dan is de upgrade weer niet zo nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Op verschillende plekken kom ik tegen dat hij quick charge ondersteunt maar dat de goeie lader er niet bij zit. Dat zou wel mooi zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAITii
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:32
Ik zie de 4/64 variant bij eGlobalCentral voor 180. Echter is deze alleen in het engels.
Is er een (simpele) manier om de Nederlandse taal erbij in te krijgen?

Steam: GAITii | PSN: GAITii | 3DS FC: 0361-7487-5231

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
GAITii schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:57:
Ik zie de 4/64 variant bij eGlobalCentral voor 180. Echter is deze alleen in het engels.
Is er een (simpele) manier om de Nederlandse taal erbij in te krijgen?
Het is Android One / Stock Android, dan kun je de taal altijd aanpassen. Misschien dat je boekjes of zo wel in het Engels zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAITii
ApexAlpha schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:13:
[...]

Het is Android One / Stock Android, dan kun je de taal altijd aanpassen. Misschien dat je boekjes of zo wel in het Engels zijn.
Thanks, dat dacht ik dus ook al. Stock Android is in (bijna) elke taal te krijgen dusja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-06 15:45
superiscch schreef op zondag 29 juli 2018 @ 19:31:
[...]

Ik kom van de Oneplus 3 en bij de lite is enkel de look en batterij beter, dus dan is de upgrade weer niet zo nodig.
Mja, maar de 3 (destijds flagship) was ook een flinke stap tov de X (model onder de 2), zowel in formaat als prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartaz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-06 22:17

Bartaz

Likes cookies!

Heeft iemand ‘m al binnen? Ben benieuwd naar de ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
Alle berichten met betrekking tot bestellen en winkels horen thuis in: [Xiaomi Mi A2 Lite] Levertijd & Prijzen. Ik heb dan ook een hele berg berichten naar daar verplaatst.

Gelieve daar ook verder te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crevatsch
hans_lenze schreef op zondag 29 juli 2018 @ 19:37:
Op verschillende plekken kom ik tegen dat hij quick charge ondersteunt maar dat de goeie lader er niet bij zit. Dat zou wel mooi zijn!
Volgens de site van Xioami ondersteund hij 5V 2A en volgens wikipedia dat is quick charge 1. Wel jammer want de Snapdragon 625 die in de lite zit ondersteund quick charge 3.0.

[ Voor 10% gewijzigd door Crevatsch op 01-08-2018 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LameDog
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-02 15:57
Ik ben op zoek naar een nieuwe telefoon voor mijn moeder. Hoeft geen snel ding te zijn (haar huidige smartphone is ook al vijf jaar oud), maar moet dus wel lang meegaan. De Mi A2 Lite lijkt me een interessant toestel vanwege de behoorlijk grote batterij en Android One, maar een behoorlijke camera, ook in minder goed licht, is ook belangrijk.
Heeft iemand al ervaringen met de camera van het toestel en/of is er al ergens een goede review te vinden waar de camera wordt besproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiibe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-06 21:30
Bartaz schreef op maandag 30 juli 2018 @ 22:57:
Heeft iemand ‘m al binnen? Ben benieuwd naar de ervaringen!
Woensdag besteld en ook de telefoon binnen gekregen.

Bevalt tot nu toe super goed vooral de batterij gisteren uit de lader gehaald en nu nog 82% over dus niets te klagen, het werkt soepel en doet verder wat een telefoon moet doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Wiibe op 03-08-2018 17:04 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SanderBos
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-06 21:14
Hallo,

ik heb er 1 gekocht (64GB+4GB, gold), bij gsmwijzer (==mobiel.nl) voor 201 euro (nu duurder).
Ik wilde een vervanger voor mijn Nexus 5X, en hij hoefde niks meer te kunnen als hij maar langer dan November updates krijgt. En de Nexus 5X vond ik al te groot dus de Mi A2 werd me dan echt te gortig qua grootte. De Mi A2 lite is net een paar mm groter, en 40 gram zwaarder dan mijn oude, dat kon dan nog net.

Ik zit nog te denken of ik er een hele recensie over zal schrijven, want ik merk dat ik alleen maar focus op de vergelijking met mijn Nexus 5X, en ik weet niet of veel mensen op die vergelijking zitten te wachten.

Ik heb er ook nog geen SIM in zitten, want ben eerst rustig dingen aan het overzetten. Dus ik weet niet of hij het doet als telefoon.

Maar ik kan wel een braindump dumpen, zo druk is het toch niet hier. En als er nog vragen zijn, dan kan ik wel kijken of ik die kan beantwoorden.

Ik ben over alles tevreden, behalve over de camera's, dat is een downgrade tov de Nexus 5X.
Foto's buiten, ook toen de zon al aan het ondergaan was in de schaduw, zijn allemaal prima. Ik heb hieronder een foto van een detail van een plant opgenomen, maar ook vergezichten met bomen met veel bladeren en water dat gaat allemaal prima.
Maar binnen heeft het allemaal veel meer ruis dan mijn Nexus 5X had (die bij introductie in 2015 dan ook als een goede camera te boek stond, hoewel hij zich toen al niet kon meten met een Galaxy S4). Zie de tweede foto, die is gewoon op precies dezelfde manier gemaakt, en het was niet eens zo donker binnen, maar je ziet hoeveel detail in de letters van de kaften verloren gaat.
Met flits binnen komen er wel goede foto's uit, maar ik maak nooit foto's met flits.

Maar het zijn dus ook geen heel lelijke foto's of zo, het is alleen een downgrade tov upper midrange toestellen uit 2015, terwijl voor mij het meer zo is van kan ik nu met mijn beperkte wensen overstappen van midrange naar budget range, en het antwoord lijkt te zijn 'ja behalve de camera'.

Ik ben ook nog niet overtuigd van de video-kwaliteiten, maar ik had maar 2 filmpjes gemaakt dus moet nog meer testen. Maar ik had al in andere recensies gezien dat hij continue opnieuw moet focusen tijdens het maken van een filmpje, en dat had ik dus ook, en er zat ook een hapering in de video op een bepaald moment, beeld en geluid vielen even een halve seconde weg.

Het scherm vind ik geweldig, beter dan ik had verwacht. Mooie wit, redelijke zwart, fiks helder (hij zou ook helderder zijn dan de Mi A2). Maar de automatische helderheid aanpassing is een probleem (had ik ook al gelezen), die doet maar wat. Ik denk dat ik anders dan bij de Nexus 5X weer naar handmatig aanpassen zal moeten.

Die schermverhouding is ook geweldig. Het is dus 2280x1080, dus als ik even de notch negeer 360 pixels hoger scherm. Dat is op zich echt fantastisch, tov 16:9 1920x1080 krijg je er bij zelfde schermbreedte 2 centimeter schermhoogte bij. Ik heb ook een foto daarvan toegevoegd, met de schermen (niet de telefoons) aan de onderkant gealigned. Dat gezegd hebbende, ik kan nog geen apps vinden die dat extra scherm dan echt goed gebruiken, het is overal vooral meer witruimte die je dan krijgt (en je kunt dan het lettertype kleiner maken, maar dan wordt het weer kleiner dan op mijn oude telefoon).

Geen van de circa 50 apps die ik tot nu toe heb geprobeerd hebben last van de rare schermverhouding of de notch (daar was ik wel bang voor, maar alles vult het scherm op de juiste manier).

De notch: Ik had nog nooit een notch in het echt gezien, en zag het als nadeel, maar ik ben best happy. Ik kan er geen config optie voor vinden, maar dat is geen probleem want de default is toon de status balk zaken aan weerszijden van de notch als de notification bar zichtbaar is, en voor de rest toon nooit iets achter de notch. Dat is precies wat ik wil, ik heb nu een achtergrond gezet met zwart waar de notch zit, dus niet embrace de notch, en 's-avonds zie ik dan de notch niet (maar het is geen OLED, dus helemaal zwart krijg je het niet).

Ik vind hem eigenlijk te zwaar, maar ik hoop maar dat ik er snel aan wen. Maar dat extra gewicht zal zitten in de accu (4000 mAh). En: ik ben nu van 80% battery (out the box) life naar 30% gegaan, met meer dan 5 uur screen on time (dus dan misschien 10 uur screen on time op volledige charge, met helderheid flink hoog ook nog). En ondertussen flink apps installeren en camera testjes en half uurtje gamen. Ik kwam altijd wel al de dag door dus het is voor mij niet zo belangrijk, maar de eerste indruk van battery life is dan dat het echt heel heel goed is.

En ik vind hem ook heel snel aanvoelen. De benchmark scores voor de SD 625 chipset zijn niet zo denderend, maar het voelt allemaal heel snel aan (voor mensen die die benchmarks niet hebben gezien, hij heeft 8 langzame cores (en niet Big.little) dus als je maar genoeg werk geeft voor 8 cores dan blijft hij lekker snel voor dit segment). Waarschijnlijk door de 4GB voelt hij sneller aan dat de SD 808 2 GB chipset waar ik vandaan kom.

De 3D performance is niet zo goed, dus je moet hem niet kopen voor spelletjes. Maar op 1 spel na draaide alles aan simpele spellen wat ik probeerde soepel (dus bijvoorbeeld SurvivalCraft en Pitfall draaiden net zo snel als op mijn Nexus 5X). Hij werd ook niet warm tijdens het half uur spelletjes uitproberen (waarschijnlijk dus omdat hij zich niet zo druk maakt over de performance).

Random andere dingen.
- Ik heb de gouden genomen omdat hij dan toch zwarte voorkant had en (toen) 30 euro goedkoper was, omdat het in video's leek alsof het dan meer zilver overkwam. Maar helaas zit er een wat roze gloed op, dus dat was niet wat ik hoopte.
- Ik vind dat hij heel netjes/ chic oogt, maar goed wat weet ik ervan. Hij heeft in ieder geval geen uitstulpingen, en de knoppen zijn lekker clicky. De TPU case die erbij zit is ook precies wat ik er anders bij zou kopen (hoewel ik misschien nog wel een gekleurde hoes koop om het roze af te dekken...)
- Ik wist al dat de notification led alleen maar wit is. Ik snap die LED nog niet helemaal, maar hij knipperde netjes bij een agenda notificatie (maar ik kan er niks aan instellen lijkt het), en als hij aan de lader hangt is hij constant wit als hij aan het laden is, maar knippert als er een notificatie is (dus ik kon de notificatie herkennen als hij aan het laden was).
- Ik had gelezen/ zelfs gezien dat de finger print scanner niet snel was. Maar dat is niet zo, hij is prima snel unlockt direct.
- Ik ben positief verbaasd over de speakers, veel beter dan die van de Nexus 5X als je ze dan allebei tegelijk hoort groot verschil. MAAR: alleen als je niet je vingers erop houdt (en dat is dus beter bij Nexus 5X, daar zit de speaker niet op de rand maar op het vlak van het scherm).

Wat plaatjes:

https://sanderb.home.xs4a...era_comparison_buiten.png
https://sanderb.home.xs4a...era_comparison_binnen.png
https://sanderb.home.xs4a..._grootte_vergelijking.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:06
Je brain dumps zijn meer dan welkom :)

Ik kon eigenlijk alleen reviews vinden van de A2. Over de lite heb ik weinig nuttigs kunnen vinden.
Desondanks van de week de lite besteld voor mijn vrouw. Vooral vanwege de - voor chinese begrippen - relatief geringe afmetingen.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-06 08:39
the same, ben benieuwd naar je mening over belkwaliteit

Ik heb een umidigy s2 pro ter vervanging van mijn mi2s van 4 jaar oud. maar grootste miskoop ooit.
kortweg is het een kloteding, software zit vol bugs en op een update moet ik niet wachten want die komt er niet, opnieuw flashen is geen optie. camera zuigt, krijg je geen fatsoenlijke foto's mee getrokken, touchscreen is ook prul. en nog wel wat dingen maar die bespaar ik jullie.

paar goed puntjes:
belkwaliteit
batterij duur is top (5000mAh), vlot 2 dagen en 3 lukt soms ook nog wel

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SanderBos
Wat follow up op mijn dump van gisteren:
- Die LED is toch ook wel jammer, hij is dus alleen wit puntje (wist ik) maar het lijkt erop dat hij ook alleen maar kan knipperen, en alleen in 1 tempo. Dus als ik met een notification LED app kleuren en knippertempo instel, dan reageert daarop dus hij maakt er een notificatie lampje van, maar altijd wit en altijd knipperen in hetzelfde tempo (tenzij ik de verkeerde app gebruik). Dus je kunt het echt alleen gebruiken voor dat er notificaties zijn, maar op geen enkele manier welk type. Je kunt het in ieder geval met de standaard tools inregelen.
- De foto's worden iets beter als ik de camera heel erg stil hou, maar ik heb ook gezien dat als ik een foto maak van iets heel kleins dat het verschil met de Nexus 5X dan nog opvallender is.
- Er zit nu een SIM in, en ik heb LTE en in mijn flat is dat niet helemaal vanzelfsprekend. Maar hij heeft jammer genoeg ook niet beter bereik dan mijn Nexus 5X (dus balkje is maar 1/3e gevuld, en volgens mij zijn er maar 4 standen).
- Ik heb nu ook wat bluetooth gebruikt (gear fit 2 en bluetooth headphones), werkt prima. De GPS had ook na 1 minuut meer locks op mijn balkon dan de Nexus 5X had (15 om 12).

@Scooper: Ja inderdaad, dit is nu blijkbaar een kleine telefoon, crazy world we live in. (De originele Galaxy Note 1, waar Samsung over werd uitgelachen bij introductie, was 147x83x9,7mm bij 178 gram, deze is 149x72x8,7mm ook bij 178 gram)

Ik heb bijvoorbeeld deze reviews gezien op YouTube:
YouTube: Xiaomi Mi A2 | Lite Unboxing & Review - BUDGET PIXEL 3!
YouTube: Xiaomi Mi A2 and Mi A2 Lite Unboxing with Pubg and Camera Comparison
Allebei zijn ze vergelijkingen van de A2 en A2 Lite, de tweede video (die meteen in het begin het woord 'porn' gebruikt, maar geen porn bevat) heeft vanaf 9:30 foto en video vergelijkingen tussen die telefoons.

@vdbeke Tsja call quality ik ben helemaal niet zo'n beller. Voor de mic dacht dat ik nog wel dit kan doen:
http://sanderb.home.xs4all.nl/mi/lionel.wav
Dit is niet een telefoon gesprek, maar als ik microfoon even bij een luidspreker houd en dat opneem. Er zit ook een noise cancellation mic op. Voor wat betreft de 'ear-speaker', hij gaat in ieder geval super luid je hebt niet eens een handsfree stand nodig. Andere reviews klaagden er over dat er maar zo'n klein gaatje in zit (al het geluid moet komen door een sleufje van ongeveer 7mm), maar het staat in ieder geval het geluid volume niet in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deakers
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-05 10:16
Vanochtend dacht ik te zien dat de android beveilings patches van augustus gedownload werden op mijn a2 lite. Na de reboot staat in het overzicht nog altijd beveiligings niveau juli...
Hem ik me vergist of ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenevelden
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10-2022
De LED indicator doet helemaal niks.
Bij geen enkele notificatie gaat ie branden.
Via google zie ik wel meer problemen met de LED bij Xiaomi.
Ik heb het idee dat het gekomen is na de installatie van de beveiliginsupdate van Augustus.
In de instellingen kan ik nergens vinden om dat ding aan of uit te zetten (wel in Whatsapp maar daar staat ie op aan).

Iemand met dezelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderBos
Deakers schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:40:
Vanochtend dacht ik te zien dat de android beveilings patches van augustus gedownload werden op mijn a2 lite. Na de reboot staat in het overzicht nog altijd beveiligings niveau juli...
Hem ik me vergist of ....
Dus jou datums zijn mijn datums.
Volgens mij is het zo dat die August patch (die trouwens meer dan 1GB was, dus veel meer dan een maandelijke patch), gewoon de 'day-one' patch van Xiaomi is, met allerlei patches waarschijnlijk, waaronder dan de juli Android security patch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderBos
Groenevelden schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 13:45:
De LED indicator doet helemaal niks.
Bij geen enkele notificatie gaat ie branden.
Via google zie ik wel meer problemen met de LED bij Xiaomi.
Ik heb het idee dat het gekomen is na de installatie van de beveiliginsupdate van Augustus.
In de instellingen kan ik nergens vinden om dat ding aan of uit te zetten (wel in Whatsapp maar daar staat ie op aan).

Iemand met dezelfde ervaring?
Waarschijnlijk heb je het niet over de Augustus security update, maar de augustus update met de juli security update? (zie Instellingen|Systeem|Systeemupdate).
Als daar 1 juli staat hebben we hetzelfde.

Bij mij doet de notificatie het wel, en hij kwam gewoon vanzelf aan bij bijvoorbeeld agendameldingen (wit knipperen).

Om te kijken of het lampje het wel doet, kun je de telefoon aan de lader hangen, dan gaat het lampje (onder het scherm) ook wit branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenevelden
SanderBos schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 14:06:
[...]

Waarschijnlijk heb je het niet over de Augustus security update, maar de augustus update met de juli security update? (zie Instellingen|Systeem|Systeemupdate).
Als daar 1 juli staat hebben we hetzelfde.

Bij mij doet de notificatie het wel, en hij kwam gewoon vanzelf aan bij bijvoorbeeld agendameldingen (wit knipperen).

Om te kijken of het lampje het wel doet, kun je de telefoon aan de lader hangen, dan gaat het lampje (onder het scherm) ook wit branden.
Je hebt gelijk over de update. Ik heb ook de 1 juli patch.
Wanneer ik de lader erin doe dan brandt alleen het kleine ledje onderin. Bovenin niks. Kapot.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Groenevelden schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 14:49:
[...]
Wanneer ik de lader erin doe dan brandt alleen het kleine ledje onderin. Bovenin niks. Kapot.. :?
De notificatieled/laadstatusled zit toch onderaan? Dus is er maar één ledje, niet twee. Dus er niks kapot? :P
(Ik heb de telefoon zelf niet, maar dacht dat dit zo was)

[ Voor 15% gewijzigd door hars73 op 10-08-2018 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderBos
hars73 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 15:11:
[...]

De notificatieled/laadstatusled zit toch onderaan? Dus is er maar één ledje, niet twee. Dus er niks kapot? :P
(Ik heb de telefoon zelf niet, maar dacht dat dit zo was)
Omdat hars zegt dat hij de telefoon zelf niet heeft, maar even de bevestiging van mij, ja dat mini lampje is de notificatie led, dus zowel bij laden gaat die aan (vast) en bij notificaties gaat dezelfde knipperen (zoals ik in eerdere comment zij ook altijd met precies hetzelfde tempo knipperen). Het is geen 'luxe' multicolor led zoals ik ook gewend was
(maar ik wist afgezien van de knipperfrequentie dat dat bij deze zo is)

Dus misschien waren er al notificatie blinks, maar had je ze niet gezien omdat het zo klein is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenevelden
SanderBos schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 15:48:
[...]

Omdat hars zegt dat hij de telefoon zelf niet heeft, maar even de bevestiging van mij, ja dat mini lampje is de notificatie led, dus zowel bij laden gaat die aan (vast) en bij notificaties gaat dezelfde knipperen (zoals ik in eerdere comment zij ook altijd met precies hetzelfde tempo knipperen). Het is geen 'luxe' multicolor led zoals ik ook gewend was
(maar ik wist afgezien van de knipperfrequentie dat dat bij deze zo is)

Dus misschien waren er al notificatie blinks, maar had je ze niet gezien omdat het zo klein is...
Ha, dat rondje bovenin had ik aanngezien voor de led, aangeizen die bij de LG G2 daar ook zit.
Maar nee, bij een notificatie zie ik ook de led onderin niet aangaan, alleen als ik de lader erin doe gaat dat ledje onderin branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderBos
Groenevelden schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 15:55:
[...]

Ha, dat rondje bovenin had ik aanngezien voor de led, aangeizen die bij de LG G2 daar ook zit.
Maar nee, bij een notificatie zie ik ook de led onderin niet aangaan, alleen als ik de lader erin doe gaat dat ledje onderin branden.
Nog maar een poging: Staat je scherm wel uit terwijl je het test?
Want (en dat was ook mijn Nexus 5X ook zo) de notificatie LED werkt alleen als het scherm uit staat.
Dus het is dan wel zo dat als je een notificatie verwacht te zien en het scherm staat aan, als je dan het scherm uitzet gaat hij op dat moment alsnog over naar het mini-lampje.

(ik heb trouwens net even wat led status apps geprobeerd uit de store voor een level playing field, maar die doen het allemaal niet... Maar gewoon Google agenda meldingen werkten bij mij zonder enige instelling, en "Light Manager" die ik al 100 jaar gebruik werkt ook (alleen worden ingestelde kleuren en knippertempo genegeerd))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenevelden
SanderBos schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 16:19:
[...]

Nog maar een poging: Staat je scherm wel uit terwijl je het test?
Want (en dat was ook mijn Nexus 5X ook zo) de notificatie LED werkt alleen als het scherm uit staat.
Dus het is dan wel zo dat als je een notificatie verwacht te zien en het scherm staat aan, als je dan het scherm uitzet gaat hij op dat moment alsnog over naar het mini-lampje.

(ik heb trouwens net even wat led status apps geprobeerd uit de store voor een level playing field, maar die doen het allemaal niet... Maar gewoon Google agenda meldingen werkten bij mij zonder enige instelling, en "Light Manager" die ik al 100 jaar gebruik werkt ook (alleen worden ingestelde kleuren en knippertempo genegeerd))
Ja scherm staat uit. Ik had aan staan dat op het lockscherm de tekst mag worden getoond (dat is denk ik een standaard instelling, heb ik niet bewust aangezet). Die werk wel, ik zie heel even de email faden in mijn scherm. Hij trilt ook. Daarna blijft het scherm zwart. Als ik hem weer aanzet staat er bij de apllicatie icon wel een notificatie balletje, en bovenin een icon van een nieuwe email. Ik heb nog een test gedaan door de instelling van tekst in lockscherm uit te zetten, de email werd toen correct niet meer in mijn lock scherm getoond, maar ook nog steeds geen ledje.
Misschien omdat ik Inbox gebruik als email programma..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenevelden
Gevonden. Met Whatsapp zag ik wel het liedje knipperen. Eens in de Inbox app gekeken. En ja hoor, toch een vinkje wat uitstond. Ik moest dus echt in de Inbox zelf graven. In de systeem omgeving stond alles wel aan, ook voor deze Inbox app. Blijkbaar zitten deze instellingen op tot niveau's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SanderBos
Voice over LTE:

Misschien nog interessant voor andere mensen, maar bij mij op hollandsnieuwe werkt het niet...
Als je het wil proberen zou ik eerst kijken of de menu entry die ik hieronder beschrijf niet al aanwezig is voordat je iets onnodig 'activeert'.

Ik zat net nog even Mi A2 forum door te bladeren, en daarin stond weer een link naar een Mi A1 post
red bull in "[Xiaomi Mi A1] Ervaringen & Discussie"

Waarin staat beschreven dat je kunt 'bellen' naar *#*#86583#*#*
, en dan flitst er iets van 'carrier check disabled' op je scherm, en daarna komt er dan een extra optie onder
Instellingen|Netwerk en Internet|Mobiel netwerk|Advanced
met de naam/ beschrijving:

"Enhanced 4G LTE Mode|Used LTE services to improve voice and other communications (recommended)"

Volgens mij zou het eigenlijk moeten doen dat je dan belt over LTE, en dat je Internet verbinding ook op LTE blijft tijdens het bellen.
Maar bij mij op hollandsnieuwe las ik pas na uitproberen dat VoLTE blijkbaar niet ondersteund wordt (hoewel ik daar dan ook weer niet heel veel/ actuele info over kan vinden).
Als ik het uitprobeer dan kan ik tijdens het bellen in de notification bar niet eens zien welk netwerk type ik gebruik, maar zodra ik ophang zie ik kort de 'E' van edge, en direct daarna weer de switch naar '4G'. Als ik naar 3G netwerk (waar ik toch standaard op zit) dan blijft de 'H' wel gewoon staan bellen.

Misschien dan dat voor providers die het wel ondersteunen (T-Mobile blijkbaar?) het wel al standaard aanstaat (want die dialer code is blijkbaar om de check te omzeilen, dus voor mijn provider zou je ook kunnen zeggen dat de check heeft gewerkt)?

(Use with care, want ik pruts ook maar wat, maar in mijn ogen heb ik nu een menu optie erbij gekregen, die weliswaar niks doet maar ook niet in de weg zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VRTX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-03 13:35
SanderBos schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 10:53:
Voice over LTE:

Misschien nog interessant voor andere mensen, maar bij mij op hollandsnieuwe werkt het niet...
Als je het wil proberen zou ik eerst kijken of de menu entry die ik hieronder beschrijf niet al aanwezig is voordat je iets onnodig 'activeert'.

Ik zat net nog even Mi A2 forum door te bladeren, en daarin stond weer een link naar een Mi A1 post
red bull in "[Xiaomi Mi A1] Ervaringen & Discussie"

Waarin staat beschreven dat je kunt 'bellen' naar *#*#86583#*#*
, en dan flitst er iets van 'carrier check disabled' op je scherm, en daarna komt er dan een extra optie onder
Instellingen|Netwerk en Internet|Mobiel netwerk|Advanced
met de naam/ beschrijving:

"Enhanced 4G LTE Mode|Used LTE services to improve voice and other communications (recommended)"

Volgens mij zou het eigenlijk moeten doen dat je dan belt over LTE, en dat je Internet verbinding ook op LTE blijft tijdens het bellen.
Maar bij mij op hollandsnieuwe las ik pas na uitproberen dat VoLTE blijkbaar niet ondersteund wordt (hoewel ik daar dan ook weer niet heel veel/ actuele info over kan vinden).
Als ik het uitprobeer dan kan ik tijdens het bellen in de notification bar niet eens zien welk netwerk type ik gebruik, maar zodra ik ophang zie ik kort de 'E' van edge, en direct daarna weer de switch naar '4G'. Als ik naar 3G netwerk (waar ik toch standaard op zit) dan blijft de 'H' wel gewoon staan bellen.

Misschien dan dat voor providers die het wel ondersteunen (T-Mobile blijkbaar?) het wel al standaard aanstaat (want die dialer code is blijkbaar om de check te omzeilen, dus voor mijn provider zou je ook kunnen zeggen dat de check heeft gewerkt)?

(Use with care, want ik pruts ook maar wat, maar in mijn ogen heb ik nu een menu optie erbij gekregen, die weliswaar niks doet maar ook niet in de weg zit)
Na dit geactiveerd te hebben kan ik inderdaad gebruik maken van VoLTE op het Tele2 netwerk.

Er verschijnt na een telefoongesprek een HD icoontje rechtsboven in de statusbalk en deze blijft actief tot het moment dat je de "Enhanced 4G LTE Mode" optie uitschakelt in het instellingen menu.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/XNg55ew

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderBos
Ik ga in een volgend comment nog wat zeggen over battery life, maar even 2 losse dingetjes:

4K:
Je kunt zowaar 4K video opnemen met deze telefoon. Met de app 'Open Camera' (en misschien ook andere apps) kun je als je beter bent in scrollen dan ik 4K selecteren. En het is ook echt 4K die eruit komt, dit is info van een video file met de standaard app:
Stream #0:0(eng): Video: h264 (Baseline) (avc1 / 0x31637661), yuvj420p, 1920x1080, 19928 kb/s, SAR 65536:65536 DAR 16:9, 29.97 fps, 30 tbr, 90k tbn, 180k tbc
En dit de info van een 4K video gemaakt met open camera:
Stream #0:0(eng): Video: h264 (Baseline) (avc1 / 0x31637661), yuvj420p, 3840x2160, 41877 kb/s, SAR 65536:65536 DAR 16:9, 29.90 fps, 30 tbr, 90k tbn, 180k tbc

En ook als je zoomt (ik heb geen 4K TV) zie je dan de extra details als je goed kijkt. MAAR: Het is in mijn ogen een leuk speledingetje maar niet echt bruikbaar, want je verliest dan de stabilisatie. En die stabilisatie in mijn testjes zorgt voor een veel betere overall video dan schokkerige 4K. Misschien als je helemaal stilstaat en de video graag wil uploaden naar youtube (want youtube slaat een betere versies van de video op als je het met 4K en hoge bitrate aanlevert, waardoor het er dan ook op 1080p veel beter uitziet), maar mijn eigen conclusie is dit is geen verbetering tov de default app@1080p.

Aside: Ik heb nu bij heel donker wat foto's gemaakt, en die zijn zoals verwacht prut, maar wat ik in ieder geval heb geleerd is dat je in default foto app de nacht modus wellicht beter kunt vermijden, want die maakte bij mij de foto's slechter (haast zwart wit) dan gewoon met standaard instellingen afdrukken.

Netflix en DRM:
Dit is meer ik kwam dit toch tegen dus laat ik het delen. Hier:
https://android.gadgethac...o-other-services-0181603/
staat dat Netflix niet kan streamen boven 480p als je apparaat slechts widevine level 3 ondersteund (allemaal termen die ik eergisteren nog niet kende). En voor deze telefoon is het level 3, deze capture heb ik net zelf gemaakt:
https://i.imgur.com/SHFdbVE.png

Maar of dit nu in de praktijk belangrijk is?? Het lukte me niet om te casten naar mijn TV (omdat mijn TV daar geen zin in had, die zei 'waarom casten als je ook de app op je TV hebt, ik open lekker puh de app') om het echt te checken, maar de downloaded video die ik probeerde was in ieder geval qua download grootte 720p, en ik heb het idee dat dat vervolgens ook getoond werd op het kleine (relatief) schermpje.

(ik had trouwens ongeveer iets van 1 uur downloaded netflix voor 9% accu met 25% helderheid, maar dit was tegen het einde van accu dus niet echt wetenschappelijk)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SanderBos
Omdat er zo'n grote accu in zat was ik wel heel nieuwsgierig naar battery-life. Dus ik heb hem een keer helemaal leeg laten lopen.

Ontladen:
https://i.imgur.com/nzaSTFx.png

Ik heb hem niet zo heel veel gebruikt (zeg maar 30% zit in periodes met wat actiever gebruik), en voor het grootste deel heeft hij standby gestaan met Wifi+3G+Bluetooth (met 1 altijd continu verbonden bluetooth apparaat).
Ik word nog steeds niet vrolijk van de auto-brightness die continue verandert, dus voor het overgrote deel heeft hij op 25% brightness gestaan (en dat lijkt misschien laag getal, maar voor binnen is dat eigenlijk al te fel en ook boven wat de auto-brightness binnen kiest).

Dus meer dan 10 uur screen-on-time bij behoorlijke brightness. Die 10% scherm per uur zag ik ook ongeveer bij een Netflix-met-gedownloade-film testje.

In de 2 nachten (1 nacht met wifi+3G aan, 1 nacht met wifi uit en LTE aan) heeft hij maar 4% en 3% in 8.5 uur gebruikt, eigenlijk zijn hele afgeronde procenten voor dat soort waarden al geen goede meting meer.

Het enige wat tegen leek te vallen was bellen, maar ik lette niet goed op want het was niet een telefoontje om het meten... Maar ik had het idee dat er na een 28 minuten bellen meer dan 6% was afgegaan.

(waarom die Nova launcher nu zo hoog staat weet ik niet, ja het is mijn eerste gebruik van die launcher dus ik heb er veel aan zitten tweaken, maar ook weer niet zoveel in deze periode)

Opladen:

Wijziging op 17 augustus: Ik heb nu wat meer ervaring met laden (nog steeds maar 2 keer hoeven op te laden...), en in het kort komt het neer op:
  • Hij laadt op van 0->100% in 2 uur 35 minuten (48% na 1 uur, 88% na 2 uur).
  • Dat is bij 1 volledige oplading, eerder had ik juist gezien dat hij met zo'n 40% per uur oplaadt. Omdat het om een 4000mAh accu gaat betekent dat hij relatief snel laadt.
  • Dat zijn waarden met de lader in de doos, een 5V/2A lader. Met een standaard USB lader gaat het 2x zo traag. Maar met een QuickCharge 3 lader, want dat zou de telefoon ondersteunen, gaat het laden in ieder geval voor mij niet sneller, juist iets trager.

Oude deels achterhaalde tekst over opladen voor de volledigheid:
Ik dacht dat ik had gelezen dat de telefoon quick charge 3 ondersteunde maar dat er een crappy lader in de box zat. Dus ik dacht leuk dan kan ik kijken hoeveel sneller het gaat met een Anker Quickcharge 3 lader.

30 minuten Anker quickcharge 3 lader: 0->20% = 20% erbij
30 minuten lader in de box: 20%->37% = 17% erbij
30 minuten Anker quickcharge 3 lader: 37%->57% = 20% erbij
30 minuten Samsung Galaxy S3 standaard 5V/1A charger: 57%-> 69% = 12% erbij
30 minuten Apple 10W charger: 69% -> 81% = 12% erbij
48 minuten lader in de box: 81% -> 100% = 19% erbij (laatste procenten gaan in mijn ervaring altijd trager)

Wat blijkt is dat er in mijn doos een lader van 5V/2A output zit, en dat is dus toch al meer dan de basis. Dat zie je ook hierboven, hoewel de Apple charger blijkbaar ziet dat het geen Apple ding is en dus niet mee wil werken.
Maar als er in jou doos ook een lader met 5V/2A output zit, dan hoef je geen andere lader te zoeken om de laadtijd sterk te verbeteren, denk ik.
En in 30 minuten komt er dus bij de 'juiste' laders elke keer zo'n 17-20% bij. Bij de standaard lader zal de Mi A2 Lite na zo'n 3h volledig zijn opgeladen. Met een quick charge 3 lader zou daar dan misschien een half uur af kunnen. (zie naschrift)

En bedenk bij die percentages en tijden dat het om 4000mAh ipv de meer reguliere 3000mAh gaat, dus eigenlijk moet je voor vergelijkingen de percentages met 4/3 vermenigvuldigen, en tijden met 3/4.
Omgerekend laadde mijn Nexus 5X (90 minuten voor volledige lading van 2700mAh) met zo'n 30mAh/minuut, deze doet dan met standaard lader zo'n 22mAh/minuut, slechter maar close enough, zeker aangezien je deze toch nooit hoeft op te laden...

(Als er nu iemand anders ook met een third party quick charge 3 lader test hoor ik nog graag een bevestiging. Want die Anker kan volgens de kleine lettertjes 6Vx3A leveren, so maybe I am holding it wrong...)

Naschrift 15 augustus: Ik heb nu nog 2 testjes gedaan met opladen in de regio 50-90%. De lader in de doos gaat van 50->89% in een uur (wat ik nu ook als conclusie heb, afgezien van de hoogste 10% laadt het met 40% per uur), en mijn quickcharge 3 lader deed in een uur minder, nl. 50->84%. Dus de lader in de doos is voor deze telefoon gewoon de meest geschikte lader van wat ik in huis had liggen.

[ Voor 14% gewijzigd door SanderBos op 17-08-2018 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo. P. Klepper
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:07
T-Mobile biedt momenteel tot en met 31-12-2018 op proef alleen VoLTE aan, aan abonnees die een onbeperkt data +10 GB EU + USA abonnement hebben. Rest volgt mogelijk vanaf 01-01-2019.
VRTX schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 14:44:
[...]

Na dit geactiveerd te hebben kan ik inderdaad gebruik maken van VoLTE op het Tele2 netwerk.

Er verschijnt na een telefoongesprek een HD icoontje rechtsboven in de statusbalk en deze blijft actief tot het moment dat je de "Enhanced 4G LTE Mode" optie uitschakelt in het instellingen menu.

[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VRTX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-03 13:35
Leo. P. Klepper schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 18:51:
T-Mobile biedt momenteel tot en met 31-12-2018 op proef alleen VoLTE aan, aan abonnees die een onbeperkt data +10 GB EU + USA abonnement hebben. Rest volgt mogelijk vanaf 01-01-2019.

[...]
https://www.tele2.nl/klantenservice/mobiel/volte

Edit: Ik interpreteerde je bericht alsof alleen T-Mobile VoLTE aanbiedt tot begin volgend jaar.

[ Voor 11% gewijzigd door VRTX op 12-08-2018 22:02 ]

• ApexAlpha
Iemand hem al in gebruik met een SD kaart? Ik heb een 64gb kaartje erin maar als ik deze formatteer als interne opslag crasht mijn systeem. Ik krijg dan continu ' External Storage has crashed' meldingen en de telefoon denkt dat er een 128gb kaartje in zit die 64gb aan 'system' opslag in gebruik heeft.

Raar allemaal, dacht eerst dat mijn sd kaartje kapot was maar op Reddit ook al meldingen gezien hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:06
De review van GSMArena is er nu ook. Leuk om door te nemen, maar geen hele verrassende zaken.

Er wordt nog wel eens gezegd dat het kleine prijsverschil met de A2 die laatste favoriet maakt. Voor mijn vrouw was juist het formaat van de lite aantrekkelijk. Ik vind het prijsverschil tussen de 3/32 lite en de A2 trouwens ook nog wel aanzienlijk (de lite zelf voor €151 besteld).

SRK35ZS-W

Anoniem: 1036995

Scooper schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 14:36:
De review van GSMArena is er nu ook. Leuk om door te nemen, maar geen hele verrassende zaken.

Er wordt nog wel eens gezegd dat het kleine prijsverschil met de A2 die laatste favoriet maakt. Voor mijn vrouw was juist het formaat van de lite aantrekkelijk. Ik vind het prijsverschil tussen de 3/32 lite en de A2 trouwens ook nog wel aanzienlijk (de lite zelf voor €151 besteld).
Camera van de A2 is wel wat beter dan de Lite.

• Leo. P. Klepper
De batterij van 4000 mAh is m.i. top, die gaat gemakkelijk een hele dag mee bij intensief gebruik.

• Eddos
ApexAlpha schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:08:
Iemand hem al in gebruik met een SD kaart? Ik heb een 64gb kaartje erin maar als ik deze formatteer als interne opslag crasht mijn systeem. Ik krijg dan continu ' External Storage has crashed' meldingen en de telefoon denkt dat er een 128gb kaartje in zit die 64gb aan 'system' opslag in gebruik heeft.

Raar allemaal, dacht eerst dat mijn sd kaartje kapot was maar op Reddit ook al meldingen gezien hierover.
Gebruik hem ook een 64Gb kaartje. Dat van de dubbele telling heb ik weleens gezien,maar krijg geen rare meldingen..

• ApexAlpha
Eddos schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 18:05:
[...]

Gebruik hem ook een 64Gb kaartje. Dat van de dubbele telling heb ik weleens gezien,maar krijg geen rare meldingen..
Ook als intern geformatteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
ApexAlpha schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 18:23:
[...]

Ook als intern geformatteerd?
Yup :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SanderBos
Ik kwam (tijdens zoeken van videos over de Mi A2 Lite) nog dit tegen:
YouTube: Nokia X6 vs Mi A2 Lite Review & Comparison!
(specs at 8:55, cameratest at 13:45, de foto kwaliteit zit in die test dicht bij elkaar)

Die Nokia komt blijkbaar binnen een paar weken global uit als de Nokia 6.1 Plus, en lijkt at a glance echt sprekend op de A2 Lite (bijna precies dezelfde grootte en dezelfde scherm configuratie, allebei Android One).

Beter: 15% lichter, snellere CPU/GPU, hogere MegaPixel count camera, Gorilla glas bescherming.
Con: 1000 mAh minder accu, glass back, merk naam onder het scherm, nog niet uit maar waarschijnlijk paar tientjes duurder. Oh, en ik zie nu, geen notification LED, dealbreaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoEDnCH2
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-05-2022
Dankzij Netguard kwam ik erachter dat ook op de Xiaomi Mi A2 Lite de Caping app staat geinstalleerd. Gelijk even verwijderen dus, deed ik via de Play Store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo. P. Klepper
Ik heb de Caping app niet op mijn A2 Lite gevonden. Heb je wel de Global Rom of heb je een exotische Rom?
RoEDnCH2 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:27:
Dankzij Netguard kwam ik erachter dat ook op de Xiaomi Mi A2 Lite de Caping app staat geinstalleerd. Gelijk even verwijderen dus, deed ik via de Play Store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderBos
Leo. P. Klepper schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 19:59:
Ik heb de Caping app niet op mijn A2 Lite gevonden. Heb je wel de Global Rom of heb je een exotische Rom?

[...]
Hier ook geen kaping door Caping (gekocht bij gsmwijzer.nl).

Maar als ik wat rondzoek op Google en Tweakers forum dan lijkt het te zijn dat het:
  • Bij de Mi A1 uitmaakte in welk land de Mi A1 in elkaar werd gezet, alleen bij A1's uit Indonesie stond die app er dan op. Op de achterkant van de doos van mijn telefoon staat 2x Made in China, maar heb geen idee of dat dan gaat over waar de telefoon in elkaar is gezet, of dat er bedoelt wordt dat Xiaomi een Chinees bedrijf is...
  • Dat die Indonesiers misschien helemaal geen kwaad in de zin hebben, dat Caping een nieuwsapp is die veel in Indonesie wordt gebruikt? Het is een beetje vreemd dat Netguard daar dan op af zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1105829

Als ik de voorcamera van de A2 lite met de S7 vergelijkt lijkt het alsof er met de A2 is ingezoomd. Is dit normaal?
Hebben meerdere mensen last van de dubbele contacten in de contactenlijst? Ik kan ook nergens vinden om dit uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderBos
@Anoniem: 1105829:
Camera: Ik denk wel dat verschillende selfie camera's verschillende zooms hanteren. En als ik bijvoorbeeld naar dit kijk:
YouTube: Xiaomi Mi A2 and Mi A2 Lite Unboxing with Pubg and Camera Comparison
dan lijkt het in ieder geval wel dat de A2 lite dichterbij zit dan de reguliere A2, dus dat zal dan wellicht ook zo zijn voor S7 (ga je nu van S7 naar een A2 lite??).

Contacten:
Dank je wel dat je me weer in 'contact' hebt gebracht met die oneindige nachtmerrie (9 jaar, 9 jaar gebruik in nu Android en al die 9 jaar is contact-beheer een ramp).
Dus in de contacten app is (lijkt) de lijst in orde, maar in de dialer als je naar de contacten tab gaat was alles dubbel bij mij. En nu ik dan zag dat er een probleem was, in de Contacten app wordt ook alles dubbel als je all contacten selecteert, en in de standaard view ontbreken de whatsapp shortcuts bij een contact.
Blijkbaar komt het door Whatsapp, wat ook een contacten bron is en als het telefoonnummer formaat dan niet precies overeenkomt dan gaat het Android contactenbeheer de mist in.

Ik ga nu zeggen wat ik heb gedaan, maar ik ga hier geen support op geven dus handle with care, het is wat mij betreft eignelijk ieder voor zich als het op Android contacts aankomt...
- Maar ik zag op verschillende plekken dat 'Twitch 2 Contact Number Formatter' werd gebruikt om het te corrigeren en dat heb ik nu ook gebruikt.
- Maar dat is een lastige app om te gebruiken, dus ik snap niet waarom bijna niemand er dan bij zegt hoe je het moet gebruiken. Uiteindelijk heb ik deze instructies gevolgd: https://www.technosparks....-with-whatsapp-on-android
- Die instructies zijn installeer en start twitch 2, selecteer bij providers achter het hamburger menu alleen google, selecteer bij other format types in het menu E164, dan zijn waarchijnlijk al je contacten al geselecteerd en kies dan save selected.
- Maar dit was voor mij niet genoeg, als ik dan direct daarna keek in de dialer was het prima, maar als ik dan rebootte was het na 10 minuten weer stuk (na een volgende sync waarschijnlijk). Misschien juist dat snel rebooten niet slim is. Maar in ieder geval wat bij mij hielp was na de Twitch actie naar 'Instellingen|Gebruikers en accounts' te gaan en daar via een fix aantal taps eerst Whatsapp en daarna Google handmatig een keer synchroniseren. Nu een reboot en kwartier later lijkt alles nog goed.

Ik hoop dat deze stappen dan alles zijn, want ik werkelijkheid heb ik zelf nog 20 andere stappen gezet...

Het enige goede aan Google contacts is dat als je het nog erger maakt dan het al was, dat je dan op
https://contacts.google.com/
onder More|Undo changes redelijk eenvoudig de situatie van een uur/ dag kan herstellen, dus zolang je na wijzigingen maar snel ziet dat het niet goed zit kun je redelijk eenvoudig undo'en (heb ik uiteindelijk nu niet hoeven te gebruiken).

Als er een makkelijkere manier is om dit te fixen hoor ik het graag (in detail). Als ik namelijk in indiduele contacten een letter wijzigde en savede loste dat het ook op voor dat contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusion_XT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-07-2023

Fusion_XT

Helemaal LEIP !

Ook sinds een aantal dagen de A2 Lite. Zwart. 4gb/64gb.

Kom van een OP3 af. Moederbord issues en reboot continu. Wilde niet teveel uitgeven aan een nieuw toestel maar wilde wel een grote batt.

Deze leek me perfect. En moet zeggen heerlijk toestel. Ligt lekker in de hand door de accu dikte. Scherm is prima en fel. De notch is niet hinderlijk. Toestel is snel genoeg voor mijn needs ( Whatsapp, YouTube, Imgur. mail etc. Geen games of facebook en die zooi.)

Camera is ook prima, maakt beter foto's in het donker dan mijn OP3.
Overall een prima dingetje!. En met Action Launcher is ie helemaal af.

Cons:

WIFI is op dit toestel wel echt shit. Ik heb de Deco's van TP Link draaien en zowel een S8 als een S7 hebben een link speed van rond de ~400Mbps wat resulteert 260Mbps ( Caiway 300/300 Fibre) de A2 lite pakt max maar een link van 150Mbps. Iemand issue's hiermee? Toestel heb ik op English/US geinstalleerd. Heb wel eens gelezen dat als je een andere taal/land pakt dat ook de signalen etc hierop ingesteld worden... Edit: Verkeerd gekeken. Toestel heeft helemaal geen AC. My bad.

Auto brightness doet echt maar wat. Hinderlijk!. Staat nu op 18%.
Nav bar toesten zijn niet aan te passen. (Meer een Andriod One ding dan die van Xiaomi.)

Batterij percentage niet te zien (mis ik zeker!)
Leo. P. Klepper schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 19:59:

[...]
Heb de Global versie en had de Caping app wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Fusion_XT op 23-08-2018 19:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:00

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Gisterenavond ook een A2 lite besteld nadat de A1 uit een kontzak in het toilet was gevallen en dat gelijk z'n einde betekende.
spoiler:
m'n vrouw deed het !

Goede specs, het is eigenlijk een A1+ zo te zien. Wel jammer dat er geen USB C op zit, is toch wel makkelijk bij het laden / laden in de auto. Moet ik toch weer een extra kabel in de auto leggen.
Verder ziet het er meer dan prima uit, ben benieuwd

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef435
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-06 23:44
Balen! Ik word altijd zo zenuwachtig van telefoons in kontzakken...

Ik overweeg deze telefoon te kopen, maar heb nog een vraagje voor eigenaars: komt het apparaat een beetje stevig over? (voor wat ik mag verwachten in deze prijsklasse uiteraard) Bij mij overlijden telefoons altijd in de broekzakken aan de zijkant doordat ik vergeet dat er een telefoon in zit ^^;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderBos
Steef435 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:06:
komt het apparaat een beetje stevig over? (voor wat ik mag verwachten in deze prijsklasse uiteraard) Bij mij overlijden telefoons altijd in de broekzakken aan de zijkant doordat ik vergeet dat er een telefoon in zit ^^;
Err, ja hoor hij komt stevig over...

Maar daar aan die informatie heb je niet zoveel zou ik zeggen, de stevigheid van een telefoon met betrekking tot bending hangt meer af van hoe het van binnen is opgebouwd. Dus je kunt het niet goed zien, je moet het uittesten of de binnenkant in detail bekijken. En er zijn al redelijk wat durability videos van de niet-lite Mi A2, maar ik zie nog niks van de lite versie. En ik ga geen bend test voor je doen... :P

Aangezien je blijkbaar ervaringsdeskundige bent met benden is het interessant om te kijken naar videos als
YouTube: Oppo Find X - BEND TEST FAIL!!
YouTube: Nexus 6p is a joke! Round TWO - Why does it bend?

En dan niet alleen om naar hardware torture porn te kijken, maar ook om luisteren wat die man erbij vertelt, bijvoorbeeld dus dat hij vindt dat de stevigheid van een telefoon erg afhangt van wat voor materiaal er loopt langs de ruimte tussen accu en moederbord, dat kan ik van de buitenkant bij deze niet zien.

Hij heeft in ieder geval geen glass back, maar ook geen Gorilla Glass on the front (dus iets simpelers dan dat waarschijnlijk, maar volgens mij gaat de kwaliteit van Gorilla Glass meer over krasbestendigheid dan breekbaarheid).

En op
https://www.gsmarena.com/xiomi_mi_a2_lite-review-1804p2.php
(zoek op "sound") klagen ze over dat het metaal meegeeft als je er op duwt, maar ik kan dat zelf niet reproduceren (en weet ook niet of dat dan uiteindelijk zo erg zou zijn)

(En @janvanduschoten: Hij is niet waterdicht :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef435
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-06 23:44
Bedankt voor de info! Ik kon inderdaad ook nog geen durability tests vinden, maar ik dacht, wellicht heeft iemand per ongeluk een test uitgevoerd zoals ik die regelmatig doe :P

Ik wist niet dat het meer aan de binnenkant lag. Ga ik zeker naar kijken, bedankt!

• Leo. P. Klepper
Ik heb de A2 Lite los in mijn broekzak, net als een van de voorlopers de Redmi 4X. Veel mee gefietst. Nooit probleem van bending mee gehad. Ik werk niet als bouwvakker of brandweerman, misschien maakt dat verschil.

• ano_bar
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-06 20:57
Fusion_XT schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 22:58:

Cons:

WIFI is op dit toestel wel echt shit. Ik heb de Deco's van TP Link draaien en zowel een S8 als een S7 hebben een link speed van rond de ~400Mbps wat resulteert 260Mbps ( Caiway 300/300 Fibre) de A2 lite pakt max maar een link van 150Mbps. Iemand issue's hiermee? Toestel heb ik op English/US geinstalleerd. Heb wel eens gelezen dat als je een andere taal/land pakt dat ook de signalen etc hierop ingesteld worden...
De Mi A2 Lite heeft geen Wi-Fi 802.11ac, dus dat lijkt me een te verwachten snelheid voor dit toestel. Ik haal ook maar rond de 90 Mbps, terwijl op dezelfde plek mijn Z3 Compact (met 802.11ac) makkelijk 180 Mbps haalde.

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:01
'k Had eigenlijk wel verwacht dat dergelijke toestellen standaard zouden zijn uitgerust met NFC. Helaas is dat niet het geval. Vanwege betalen met m'n foon een showstopper.
Gelukkig zag ik het net voordat ik deze telefoon wilde gaan bestellen.

• Fusion_XT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-07-2023

Fusion_XT

Helemaal LEIP !

ano_bar schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:39:
[...]

De Mi A2 Lite heeft geen Wi-Fi 802.11ac, dus dat lijkt me een te verwachten snelheid voor dit toestel. Ik haal ook maar rond de 90 Mbps, terwijl op dezelfde plek mijn Z3 Compact (met 802.11ac) makkelijk 180 Mbps haalde.
Ja idd .. ik heb verkeerd gekeken 8)7 (dom).

• SanderBos
Meerdere mensen waaronder ik hebben al iets gezegd over de autobrightness die niet zo bright is (en dan weer wel, en dan weer niet).

In het Mi A2 niet-lite ervaringen panel heeft enverlin het volgende geplaatst:
Beta schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:11:
...Soms zit ik op de bank en dan blijft de helderheid zich maar aanpassen....
Inmiddels Lux Dash geinstalleerd en dat werkt veel beter. Die past zich tenminste netjes aan en ook met de juiste snelheid. Tevens een fijnere nachtmodus.
gaat over Lux Auto Brightness
https://play.google.com/s...ils?id=com.vito.lux&hl=en

Ik heb nu pas een half uur ervaring met deze app (2,65 euro, en ik geloof niet dat de gratis variant gebruikt kan worden maar ben zelf meteen voor betaalde gegaan), maar tot nu toe erg happy. Er zijn heel heel veel instellingen (je kunt o.a. heel heel donker gaan, omdat bij waarden onder nul de schermkleuren worden aangepast), maar het belangrijkste is dat je zelf aan bepaalde lux lichtinval een helderheid kan koppelen, bijvoorbeeld (moet nog even afwachten tot daglicht voor verdere config):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YZqbMRn.png

Het is geloof ik wel een app die ingrijpende access nodig heeft (geen root), voor mensen die niet willen pielen/ betalen geeft het volgens mij in ieder geval hoop dat Xiaomi het eventueel in software kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderBos
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z0vifJp.png

Mooi, Augustus update nog in Augustus. Ik had in A1 forum al gelezen dat ik als ex-Nexus 5X gebruiker nu wat meer geduld moet hebben (bij Mi eerder laatste week van de maand dan altijd eerste bij Google zelf).

Helaas geen patch notes (?), want 354 MB zal wel iets meer zijn dan alleen security updates (althans, dat was bij Nexus 5X altijd zo'n 40-60MB). Zie geen verschillen in camera app, automatische helderheid misschien iets verbeterd??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvD86
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Ik wil deze telefoon gaan bestellen voor mn vrouw.

Echter op de ene website is de kleur goud ook echt goud kleur en op de andere website staat een plaatje met een goud/roze gloed.

Is de gouden nou echt goud of heeft deze inderdaad een roze gloed/kleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdwarfx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-05 15:13
ApexAlpha schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:08:

Drama bij mij dus ook... is er al een oplossing hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdwarfx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-05 15:13
Anoniem: 1105829 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 18:50:
Als ik de voorcamera van de A2 lite met de S7 vergelijkt lijkt het alsof er met de A2 is ingezoomd. Is dit normaal?
Hebben meerdere mensen last van de dubbele contacten in de contactenlijst? Ik kan ook nergens vinden om dit uit te zetten.
Vreselijk ik ook... hoop dat er een eenvoudigere oplossing komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderBos
RvD86 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:50:
Ik wil deze telefoon gaan bestellen voor mn vrouw.

Echter op de ene website is de kleur goud ook echt goud kleur en op de andere website staat een plaatje met een goud/roze gloed.

Is de gouden nou echt goud of heeft deze inderdaad een roze gloed/kleur?
Ja, zeker een roze gloed zit erin (helaas).
(gekozen omdat ik wel wat anders wilde en het toen 3 tientjes goedkoper was, maar wel spijt)

Als ik probeer kleur in detail te beschrijven: Er zit niet echt een heel sterke felle kleur in, dus de basis is zeg maar zilver/ aliminium achtig grijze basale kleur en dan afhankelijk van inkijkhoek zit er een beetje goud-gele maar toch meer rozige kleur in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvD86
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
SanderBos schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:22:
[...]

Ja, zeker een roze gloed zit erin (helaas).
(gekozen omdat ik wel wat anders wilde en het toen 3 tientjes goedkoper was, maar wel spijt)

Als ik probeer kleur in detail te beschrijven: Er zit niet echt een heel sterke felle kleur in, dus de basis is zeg maar zilver/ aliminium achtig grijze basale kleur en dan afhankelijk van inkijkhoek zit er een beetje goud-gele maar toch meer rozige kleur in.
d:)b bedankt voor je duidelijke uitleg.
Snap dat je het zelf wat minder vind maar voor de vrouw vind ik het wel leuk :P

En hij is nog goedkoper ook idd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAITii
De Mi A2 Lite 4GB/64GB nu een twee weken in gebruiken (nadat ik hem heb besteld van eGlobalcentral voor €170) en kan niets meer dan lovend over dit toestel zijn. Zat eerst te twijfelen voor een gewone Mi A2 maar dat toestel lijkt mij toch net te groot.

Kom zelf van een 2-jaar oude Nexus 5X 32GB af, maar deze werd mij te traag.

+++ Batterijduur, kom na werk thuis en heb nog gewoon 70/80%.
+ Scherm
+ Degelijkheid, naar mijn mening minder plastic-achtig als de Nexus 5X en voelt verder gewoon lekker stevig aan
+ Snelheid, snel genoeg voor taken als Whatsapp, Facebook, Instagram, camera, beetje internet

Minpuntjes voor mij zijn toch wel geen USB-C, maarja dat wist ik vooraf en de notificatieled zit iets wat onprettig.

Al met al zeker een aanrader. Natuurlijk, er is veel sneller / beter te krijgen. Maar als je dit toestel hebt en naar de prijs kijkt kan ik gewoon niet snappen dat een flagship toestel van bijvoorbeeld Samsung €600+ moet kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikvdw
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-04 07:59
GAITii schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:16:
De Mi A2 Lite 4GB/64GB nu een twee weken in gebruiken (nadat ik hem heb besteld van eGlobalcentral voor €170) en kan niets meer dan lovend over dit toestel zijn. Zat eerst te twijfelen voor een gewone Mi A2 maar dat toestel lijkt mij toch net te groot.

+ Scherm
+ Degelijkheid, naar mijn mening minder plastic-achtig als de Nexus 5X en voelt verder gewoon lekker stevig aan
+ Snelheid, snel genoeg voor taken als Whatsapp, Facebook, Instagram, camera, beetje internet

Minpuntjes voor mij zijn toch wel geen USB-C, maarja dat wist ik vooraf en de notificatieled zit iets wat onprettig.

Al met al zeker een aanrader. Natuurlijk, er is veel sneller / beter te krijgen. Maar als je dit toestel hebt en naar de prijs kijkt kan ik gewoon niet snappen dat een flagship toestel van bijvoorbeeld Samsung €600+ moet kosten.
Leuk om te lezen! Heb hem vorige week ook besteld voor de vriendin voor 172€ en hoop hem snel te ontvangen. Ze heeft nu een samsung galaxy j5 2015 (8gb)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1036995

GAITii schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:16:

+ Scherm

2 vragen. Moest je thuis zijn voor levering via Eglobalcentral? Vraag 2 hoe is de camera van de lite?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred13
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-06 21:07
Anoniem: 1036995 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 18:40:
[...]

2 vragen. Moest je thuis zijn voor levering via Eglobalcentral? Vraag 2 hoe is de camera van de lite?
Mijn vrouw heeft ook dit toestel. De foto's overdag zijn prima. Natuurlijke kleuren, scherp en ook voldoende contrast. Als het licht minder wordt neemt de ruis toe maar met de HR mode is dit in te perken. Voor deze prijs een prima telefoon met prima camera. Beter dan veel concurrenten in deze klasse. 👍😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred13
[...]

Mijn vrouw heeft ook dit toestel. De foto's overdag zijn prima. Natuurlijke kleuren, scherp en ook voldoende contrast. Als het licht minder wordt neemt de ruis toe maar met de HR mode is dit in te perken. Voor deze prijs een prima telefoon met prima camera. Beter dan veel concurrenten in deze klasse. 👍😀
Op Gsmarena.com is een review gedaan. 4 van 5 sterren en dat is heel goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SanderBos
[...]

Vraag 2 hoe is de camera van de lite?
Missschien kun je hier nog wat aan, en let's hope this link does not bite me in the ass, toen ik hem net had heb ik hem meegenomen het Stedelijk in, om gewoon eens flink wat verschillende foto's te knippen:
https://photos.app.goo.gl/9dyc3VcUnfg97hhM6

Dit was om voor mezelf om te testen van kan ik de camera van dit toestel nu vertrouwen. En ik ben nog steeds niet mega enthausiast over de camera, maar vooral omdat er eigenlijk maar 3 of 4 foto's echt mislukt waren (die zitten niet in dit album) was mijn conclusie dat het voor mij wel kan.

En dit zijn voornamelijk binnenfoto's, als er goed buitenlicht is (hoeft niet zonnig te zijn) is het allemaal prima.

(P.S. Hoewel ik de HDR foto's als het goed gaat echt heel mooi vindt, zorgt die HDR ook voor de meeste foto's waarin het echt fout loopt, dus zet ik alleen maar expliciet aan in sommige situaties. En de belichting heb ik op frame gemiddelde, dat was voor mij belangrijke instelling wijziging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
SanderBos schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 21:07:
[...]
[knip] ... ik ben nog steeds niet mega enthausiast over de camera ... [knip]
Hier kan ik me helemaal in vinden. De grens voor acceptabele foto's vind ik goed belicht binnen. Zodra er een beetje minder licht is of grote verschillen in belichting, gaat ie op z'n plaat en krijg je minder mooie foto's (ruis als het donkerder is, totaal witte vlakken als het net wat lichter is). Je kunt in alle omstandigheden een foto maken met een herkenbaar onderwerp. Maar echt haarscherp, ruisvrij en mooi belicht zijn ze vrijwel nooit...
Hij is in elk geval een stuk minder goed dan de OnePlus 2 die ik hiervoor gebruikte.

Misschien moet ik een andere camera app gebruiken die meer uit de sensor weet te halen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo. P. Klepper
Wat is nou een goede camera app voor dit toestel? Daar ben ik ook wel benieuwd naar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderBos
Grmbl. Middag verspilt aan iets wat ik uiteindelijk niet ga doen, maar laat ik er toch nog even karakteristiek voor mij te veel lange comment van maken, misschien durft iemand anders meer dan ik en heeft die er nog wat aan.

TLDR: Misschien dat er met wat gepruts betere camera beelden gemaakt kunnen worden, maar ik heb het uiteindelijk zelf niet geprobeerd.

Het gaat over camera apps.
Ik had zelf al "Manual Camera" en "ProShot" geprobeerd. Het probleem is dat met name manual camera klaagt bij opstarten al meteen dat hij niet alles kan instellen. Onder andere de iso waarde en shutter speed mogen ze niet instellen. En ik heb zelf het idee dat de shutter uiteindelijk voor de problemen zorgt, dat bij low light de sluitertijd te lang is en je dus ruis en beweging van zowel je camera handen als fotoonderwerp een probleem vormt.

En inmiddels snap ik ook dat app "Open Camera" (die wel al 4K video toevoegt, en trouwens wel de ISO kan instellen) ook niet overal bij kan.

En blijkbaar zit het in de Camera API versie die ondersteund wordt. Zodra je Camera2Api activeert (hoewel het in de instructies dan eigenlijk over v3 van een API gaat) kunnen die apps blijkbaar meer met de camera doen, in ieder geval ManualCamera en OpenCamera.

Maar interessanter is nog dat je dan ook GCam kan draaien; Blijkbaar hebben verschillende mensen (waaronder ene Arnova) de Pixel 2 camera app als apk beschikbaar gemaakt voor gebruik op andere telefoons, waardoor je bijvoorbeeld Google's HDR+ techniek (mij zeer bekend van Nexus 5X, en die trouwens verwarrend genoeg eigenlijk niks te maken heeft met HDR) kunt gebruiken. Daarvoor moet je dan wel apps sideloaden, wat ik eigenlijk al niet wil.

Anyway, die Camera2API is standaard dus niet beschikbaar op onze Mi A2 Lite. Maar om hem te activeren hoef je blijkbaar maar 2 settings aan te passen in een properties file. Ik kan die info niet expliciet vinden voor de Mi A2 lite, maar wel voor een trits andere telefoons waaronder de A1 en A2 dus ik denk dit allemaal ook opgaat voor de Mi A2 lite.

En nog mooier is dat je je device niet hoeft te rooten. Maar je moet om boot.prop te kunnen wijzigen wel tijdelijk de bootloader unlocken. Dan kun je tijdelijk met een recovery image booten, properties file aanpassen, en bootloader daarna weer locken. En dit klinkt heel ingewikkeld misschien, maar als je ervaring hebt met adb (wat ik heb, uit het verleden) dan is het eigenlijk niet eens zoveel werk, met dus als doel om 2 properties in een file op je telefoon aan te passen en verder niks.

MAAR: De reden waarom ik het nu toch nog niet heb gedaan is omdat de eerste keer dat je de bootloader unlockt er een factory reset wordt gedaan van je telefoon, dat geldt voor alle Mi A1 en A2 varianten. En ik heb de telefoon nu net eindelijk een beetje naar tevredenheid ingesteld....

Deze link lijkt nog relevant, geeft wat vergelijking tussen foto's, zo gigantisch zijn de verschillen nou ook weer niet:
https://white-apple.club/...mi-redmi-5-plus-test.html
En dit is een vergelijking van de apps op Redmi 5 Plus, maar die is relevant want die heeft ook een 12 MP, f/2.2, 1.25 μm, PDAF camera net als de Mi A2 Lite.
(er is ook nog deze vergelijking, die veel indrukwekkender is, ook met een 12 MP Xiaomi telefoon, maar die sensor heeft andere specs dus ik weet niet of dat voor ons relevante plaatjes zijn)

Voor dapperdere mensen dan ik, hier staan eventueel instructies, instructies die ik dus zelf niet heb opgevolgd. En hier staat een link naar de Daisy TWRP image variant die je dan blijkbaar zou moeten gebruiken. En met deze tool kun je zien of je iets hebt geactiveerd, maar ook komt er in de instellingen van Open Camera een optie bij om de camera 2 API te gebruiken.

P.S. Oh ja, en de enige noodzaak voor het unlocken van de bootloader en TWRP gebruiken is omdat de stock recovery niet lijkt te werken met adb (terwijl er zelfs wel een actie voor adb in het stock recovery menu staat). Als de stock recovery wel op adb commando's zou reageren (geprobeerd op Windows en Linux, met verschillende adb versies) dan zouden de instructies veel korter zijn. Maar in de stock recovery mode lijkt de USB uitgang totaal niet geactiveerd (anders dan in fastboot mode of reguliere usb foutopsporing mode die allebei wel goed contact hebben met commando's op PC). Als je in stock recovery mode een USB kabel koppelt hoor je ook niet eens het standaard Windows USB-koppeling geluid. ;(

HERHALING: Blijkbaar de eerste keer dat je het commando 'fastboot oem unlock' succesvol uitvoert wordt er een factory reset van de telefoon gedaan, dus wordt alle ingestelde data verwijderd.

[ Voor 6% gewijzigd door SanderBos op 27-08-2018 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred13
Leo. P. Klepper schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 13:47:
Wat is nou een goede camera app voor dit toestel? Daar ben ik ook wel benieuwd naar...
Ik heb de Google camera app (GCAM) vanuit de APKmirror website of XDA forum wel eens op andere telefoons gezet. Dit kun je doen door handmatig te installeren (side-load). Rooten is niet nodig.
De side-load mogelijkheid kun je daarna weer uitzetten, de app blijft werken na installatie.
Je moet wel even testen welke versie werkt voor jouw telefoon.
De foto's die deze app maakt zijn vaak heel goed. Ik weet niet of ze beter zijn dan de Xiaomi app maar als je niet tevreden bent kun je dit proberen.
De GCAM app kun je gewoon naast de normale Xiaomi app gebruiken.

Een andere tip komt vanuit het GSMarena forum. Je kunt bij de Xiaomi camera app de HDR op altijd aan zetten. Hun HDR filter is mild en zorgt er wel voor dat de foto's scherper en in het algemeen beter worden dan de standaard instelling zonder HDR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crevatsch
Cranberry schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:44:
'k Had eigenlijk wel verwacht dat dergelijke toestellen standaard zouden zijn uitgerust met NFC. Helaas is dat niet het geval. Vanwege betalen met m'n foon een showstopper.
Gelukkig zag ik het net voordat ik deze telefoon wilde gaan bestellen.
Ja dat vond ik ook jammer maar geen dealbreaker: ik betaal eigenlijk alleen met mijn mobiel als ik mijn bankpas ben vergeten en dat komt zelden voor. Met wat extra cash op zak zou het ook moeten lukken. Ik denk dat ik mijn oude telefoon (met NFC) ook maar in een tas stop die ik vaak bij me heb voor noodgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:00

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Gisteren de A2 lite binnen gekregen, wel een lekker degelijk toestel :Y
Wat dikker dan de A1 en ligt daardoor ook wat beter in de hand, gewicht voelt ook prettig aan. Ook fijn dat er gelijk een hoesje bij zit, erg handig.

Vooralsnog erg tevreden mee, maar eens gaan kijken hoe goed hij presteert in het dagelijks leven.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo. P. Klepper
Ik heb de Mi A2 Lite 4Gb/64Gb nu een maand en ben zeer tevreden. Vooral door de enorme lange tijd die de accu het op één lading volhoudt; ruim 1 1/2 dag en ik ben een intensieve gebruiker ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
Leo. P. Klepper schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 09:02:
Ik heb de Mi A2 Lite 4Gb/64Gb nu een maand en ben zeer tevreden. Vooral door de enorme lange tijd die de accu het op één lading volhoudt; ruim 1 1/2 dag en ik ben een intensieve gebruiker ;-)
Mijn vrouw ook. Zij doet er ongeveer 2 tot 3 dagen mee en is een gemiddelde gebruikster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homernt
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-06-2024
Ik heb zins een week dit toestel en wat mij opviel is dat als de batterij op 15% komt dat het notificatie lampje gaat knipperen. Dit lijkt mij ook stroom te kosten dus vroeg ik mij af kun je dit uitzetten? Ik heb geen optie kunnen vinden. Batterij besparing doet er in ieder geval niks mee.

• ano_bar
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-06 20:57
@homernt Het effect van de notificatie LED op de accuduur is zo klein dat je die kunt verwaarlozen.
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ervaringen, andere onderwerpen horen thuis in:
- Levertijden, Winkels, prijzen: [Xiaomi Mi A2 Lite] Levertijd & Prijzen
- Hoesjes, Laders, protectors, e.d.: [Xiaomi Mi A2 Lite] Accessoires
- Mi A2: [Xiaomi Mi A2] Ervaringen & Discussie