Madeliefxxx schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:53:
Hoi medetweakers
Ik ben in dubio, ga ik mijn a2 lite vervangen voor een nieuwe smartphone of nog niet? Ik ervaar soms wel wat probleempjes maar dat is (nog) geen grote ellende.
De enige reden waarom ik deze telefoon zou vervangen is de slechte camera.
[...]
Is er nog iets wat ik kan aanpassen of doen om te voorkomen dat ik alleen hiervoor een nieuw toestel moet aanschaffen?
Hebben jullie een betere optie in gedachte met het maximale budget van 250 euro?
Er is een mogelijkheid om de Google Camera app te installeren op de Mi A2 Lite. Alleen:
- Ik heb nog nooit voorbeelden gezien van hoe goed de foto's dan worden op de Mi A2 lite. Tientallen pagina's en youtube videos met installatie instructies, maar nul interessante voorbeelden.
- En die installatie instructies zijn echt mega ingewikkeld. Want je moet namelijk eerst de 'Camera 2 API' activeren, en daarvoor moet je een custom ROM booten. Je hoeft niet eens een custom rom echt te installeren, alleen tijdelijk daarmee booten zoals ik het begrijp, maar ik begrijp het niet helemaal
Expres geen links want dan heb ik het weer gedaan. Ik wilde nu net eens de stoute schoenen aantrekken en het zelf uitproberen en dan rapporteren. Maar er is nu net een security update uit en daarvoor kan ik dan nog geen custom rom vinden, waarschijnlijk over 2 dagen wel. Blijkbaar is het enige lastige aspect van de installatie instructies dat als je iets niet goed doet er een factory reset van je telefoon plaatsvindt (dus dat al je data weg is, maar ook niet meer dan dat).
Anyway, voor mij is het hetzelfde, de telefoon is geweldig behalve de camera. Zelf heb ik hem daarom na een half jaar al vervangen (door een OnePlus 6, dus eigenlijk heel andere telefoon).
Het is nog helemaal niet zo makkelijk om een telefoon te vinden die de kwaliteiten van de Mi A2 Lite die ik zelf goed vind (stock of bijna stock android, niet al te groot, goede accuduur) te vinden. Maar ik weet niet wat jij naast camera belangrijk vindt.
Zelf zou ik nu een Pixel 3a of 4a kopen, en die hebben veel van de eigenschappen van de Mi A2 Lite die ik noem, met een geweldige camera, maar boven je budget.
Wat ik trouwens nog wel kan adviseren is een telefoon te nemen waarop je de Google Camera app op kan installeren. Tegenwoordig bijna alle telefoons, maar wel even checken. Want op de OnePlus 6 maakt dat echt een groot verschil, ik ben supertevreden over de foto's van die telefoon, maar wel met GCam gemaakt.