Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 10
Acties:

Onderwerpen

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Matched: action
Voor degene met een action kamado en de xenos deflector (gietijzeren pan). Merken jullie niet dat de deflector een beetje te veel afsluit waardoor de temperatuur moeilijk omhoog gaat?

Doen jullie deze er gelijk op zodat het samen met de kolen opwarmt, of juist nadat de kolen op temperatuur zijn?

En het aansteken, doen jullie aanmaakblokjes IN de kamado met de kolen? Ik heb gemerkt dat het veel beter werkt om de aanmaakblokjes onderaan de kamado te schuiven en aan te steken. Dan werkt de kamado als een brikettenstarter en gaat de kolen veel sneller heet worden.

Aanmaakblokjes in de kolen werkt niet lekker vind ik. Deze worden door de trek uitgeblazen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
kmf schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 09:15:
Voor degene met een action kamado en de xenos deflector (gietijzeren pan). Merken jullie niet dat de deflector een beetje te veel afsluit waardoor de temperatuur moeilijk omhoog gaat?

Doen jullie deze er gelijk op zodat het samen met de kolen opwarmt, of juist nadat de kolen op temperatuur zijn?

En het aansteken, doen jullie aanmaakblokjes IN de kamado met de kolen? Ik heb gemerkt dat het veel beter werkt om de aanmaakblokjes onderaan de kamado te schuiven en aan te steken. Dan werkt de kamado als een brikettenstarter en gaat de kolen veel sneller heet worden.

Aanmaakblokjes in de kolen werkt niet lekker vind ik. Deze worden door de trek uitgeblazen.
Nee geen last van. Eitje wordt gewoon goed warm met Xenospannetje. En het vlees wordt langzaam en goed gegaard. Ik doe de aanmaakblokjes gewoon tussen het houtskool, voor ik het weet is Eitje op temperatuur. Ik doe pannetje meestal er wel direct bij op. En voor het "rooster" heb ik het rekje van de theekannetje op geofferd van vrouwlief. :+ past er perfect op. En kan zo makkelijk mijn vlees kwijt :)

PSN - M4uSzi // -

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
kmf schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 09:15:
Hoe hoog wil je de temperatuur?
Ik maak eerst de kolen aan met een looftlighter variant, als ze wat aan zijn, dan gaat er een gietijzer pannentje op (hangt netjes natuurlijk aan de korf). Temperatuur op de blokker ei is dan prima tussen 100-150 te houden, strakke sessie met 110 graden zonder problemen.
Ik heb wel moeite om echt goed de fik erin te krijgen, zonder pannetje uiteraard, maar ik denk dat het kolen gerelateerd is op dit moment.
Zonder Looftlighter deed ik het ook zo, misschien 2 of 3 blokjes tussen de kolen, maar inderdaad deze werden vaak uitgeblazen. paar blokkies onderin de korf en gaan :)
M4uSzi schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 09:22:
En voor het "rooster" heb ik het rekje van de theekannetje op geofferd van vrouwlief. :+ past er perfect op. En kan zo makkelijk mijn vlees kwijt :)
Kun je deze eens uitleggen? Ik snap hem niet geloof ik :P of wellicht heb je foto?
Nixo schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 09:27:
Binnenkort gaan we verhuizen naar een leuke plek met tuin.
Nu ben ik op zoek naar een goede maar niet te duren BBQ waar ik ook low en slow lekkere dingen op kan maken. Hebben jullie tips welke BBQ's dan voldoen? Of een mooi Kamado zou leuk zijn maar voorlopig nog even boven budget.
Ja dit is wel heel weinig info, wat is uberhaupt je budget ;)
Heb je zelf al iets in gedachte?

[ Voor 12% gewijzigd door Martinusz op 10-07-2018 09:29 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
KillaZ schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 16:45:
Komt zeer compleet, ik zou hem alleen niet bij HarlemBBQ halen maar gewoon bij de Hornbach :-)
Waarschijnlijk is de service bij de Hornbach nog een stuk beter ook :)
* Chevy454 heeft net op FB en google geklaagd.
4 maanden wachten is wel genoeg.

En ben ik blij dat ik bij hun geen kamado heb gekocht. Vrouwlief had nog een Action ei gevonden O+

* Chevy454 gaat de Q morgen aansteken :Y)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Chevy454
  • Niet online
@Paganstars
Je hebt gelijk, ze zijn erg gevoelig voor negatieve commentaar bij HarlemBBQ.
Ongeveer een uur later kreeg ik al een antwoord dat ze het gingen corrigeren.
Ik blijf het zonde vinden dat je alles zo openlijk moet doen.

De viltpakking van mijn Action ei is aan het kapot gaat ;(
Goed dat ik nog nomex pakking heb liggen. Al vraag ik me af of het niet beter is om een nieuwe kamado op de kop te tikken ipv het vilt te vervangen (goedkoper qua ratio :+ )

[ Voor 34% gewijzigd door Chevy454 op 11-07-2018 10:41 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Chevy454
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BYOViHybkKratIISbhAQaXwR/medium.jpg

Omdat het vilt van mijn action kamado aan het kapot gaan is :+

• JulesvH
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-04 22:50
[b]Chevy454 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 15:16

Omdat het vilt van mijn action kamado aan het kapot gaan is :+
Heb je nog een ei gevonden bij de action?

• Chevy454
  • Niet online
JulesvH schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 15:31:
Heb je nog een ei gevonden bij de action?
:Y

• Chevy454
  • Niet online
Van dat beetje rookhout is dat wel een hele partij vocht. Lijkt me gewoon dat de verbranding even slecht gaat. Ik moet dan de schuiven opengooien voor een betere verbranding.
Malt007 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 23:13:
Denk dat het dan meer met de soort hout te maken heeft. Als het gewoon op de kolen ligt en het brandt niet dan heb je de goede rook
Dat was de fout die ik maakte, ik stookte de Q op temp, deed het rookhout op de brandende kolen en het rookhout ging branden ipv roken. Nu doe ik nog het nog steeds maar dan in folie :+

Verder heb ik dit met snippers en met chunks. Denk dat ik hier nog wat ruimte heb om te verbeteren.

Dit weekend de niclan maar aan het werk zetten, die staat er ook maar wat werkloos bij sinds de action kamado er is.
Sparerib en speklappen op 110C indirect en wat worsten direct denk ik. En zondag een tri-tip met SPG bereiden.

• Chevy454
  • Niet online
DaWayne schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:13:
Nu wil ik dus graag een nieuwe goede toolkit, met lig een tang, borstel, vleesvork en spatel. Op internet kan ik door de bomen het bos niet zien. (Ik hoef geen 21 delige set)
Budget is ongeveer €75,=.
Wat kunnen jullie aanraden?
Bezoekje aan de Action / Blokker en de rest van het geld vlees van kopen.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:34
https://www.action.com/nl-nl/p/plantenonderzetter-/

past op een minikamado, wieltjes eraf, schoonmaken/schuren, en seazonen

diskeltische lurker

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:57

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

technopeuter schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:37:

Bijzonder grillmarks wel dan, ook wel cool :D

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:03

ozzynator

Nevermind.

Succes! Ik lees het resultaat wel. Of beter, een plaatje.

Moette doen.

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Haha, zeker cool, een must have voor de Action kamado! Zie graag de ervaring en dan haal ik 'm na mijn vakantie.

• tjeerdoo
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-08-2020

Op dat laaste plaatje lijkt ie geen verf te hebben, zou het dan niet voldoende zijn om het in de kamado te zetten en die dan ff flink opstoken, daarna nog even met een staalborstel erover en dan seazonen ?

Ben iig benieuwd naar je bevindingen, wie weet haal ik hem dan ook wel (als ze hem dan nog hebben)

http://www.tjeerdoo.com

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-04 21:48

Er zijn verschillende soorten gietijzer beschikbaar lamellair/nodulair, en een soort met toevoeging voor corrosiebestendigheid. De exacte verschillen weet ik niet, maar ik kan me goed voorstellen dat niet alle soorten bevorderlijk zijn voor je gezondheid icm voedsel bereiding.

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• JulesvH
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-04 22:50
m3nt0s schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 13:59:
een vraagje over een kleine kamado. Iemand van jullie enig idee hoeveel kilo varkensschouder/procureur er op een Kamado Joe Junior past ?
Ik heb de action mini kamado. Die heeft een grill van 33cm EDIT: 27cm. De joe junior heeft volgens mij 34cm? Dus wel vergelijkbaar.
Op dit filmpje gaat er een halve nek op (1,26 kg) en hij zegt herhaaldelijk dat er wel een hele op had gepast. YouTube: PULLED PORK VOM 99 EURO KERAMIKGRILL - KAMADO

Het action eitje was voor mij een prima model om te ondervinden of een kamado wat voor me is. Met 2 volwassenen en 2 kleine kinderen gaat t allemaal net, maar ik loop toch tegen de relatief krappe ruimte aan. Vandaar dat er binnenkort een classic joe 2 gaat komen.
Op het action eitje passen net 4 hamburgers.

Op de site van kamado joe geven ze aan dat op de junior prima een beer can chicken past inclusief wat groenten.

Hoop dat je wat met deze info kunt.

• JPS
  • Niet online

JPS

JulesvH schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 09:42:
[...]

Op dit filmpje gaat er een halve nek op (1,26 kg) en hij zegt herhaaldelijk dat er wel een hele op had gepast.
Ik heb een 2,3 kg nek op het Action ei gehad, ging prima. Je komt misschien wat met de diameter in de knel, maar met wat vleesgaren kun je 'm opknopen en wat minder lang maken. Ook 2,5 kg zou denk ik wel passen.

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-04 11:33

Wootlock

Evilution

JulesvH schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 09:42:
[...]

Ik heb de action mini kamado. Die heeft een grill van 33cm. De joe junior heeft volgens mij 34cm? Dus wel vergelijkbaar.
Op dit filmpje gaat er een halve nek op (1,26 kg) en hij zegt herhaaldelijk dat er wel een hele op had gepast. YouTube: PULLED PORK VOM 99 EURO KERAMIKGRILL - KAMADO

Het action eitje was voor mij een prima model om te ondervinden of een kamado wat voor me is. Met 2 volwassenen en 2 kleine kinderen gaat t allemaal net, maar ik loop toch tegen de relatief krappe ruimte aan. Vandaar dat er binnenkort een classic joe 2 gaat komen.
Op het action eitje passen net 4 hamburgers.

Op de site van kamado joe geven ze aan dat op de junior prima een beer can chicken past inclusief wat groenten.

Hoop dat je wat met deze info kunt.
Action ei heeft een diameter van 33 cm en een grillrooster van 27 cm ;)
Ik ben momenteel nog steeds aan het wachten op mijn Joe jr. :X
Barbecuexxl heeft problemen met het leveren van Joe's momenteel....

"Don't let your dreams be memes"

• Chevy454
  • Niet online
R0y. schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 18:40:
Mijn limiet qua geld is echt de Bastard. Anders kan ik voor mijn gevoel wel bezig blijven.

Bedankt voor je input! d:)b
Niclan + 2x Action Kamado = 1 Grill Guru ongeveer ;)
Het kan allemaal maar je moet het in perspectief bekijken (lees plaats en verschillende temperaturen ;) )

Ik twijfel eraan om mijn 3 jaar oude Weber MT57 weg te doen. En dan enkel met de Niclan en de 2 eitjes te werken. De weber is sinds Pasen niet meer aangestoken geweest. Het action ei staat letterlijk elk weekend aan.

[ Voor 29% gewijzigd door Chevy454 op 25-07-2018 18:45 ]

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-04 22:40
1

Voor mij zelf een overzicht gemaakt voor de zoektocht naar de Kamado voor mij. De Grill Guru elite is super compleet, enkel vind ik het uiterlijk minder.
Chevy454 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 18:43:
[...]

Niclan + 2x Action Kamado = 1 Grill Guru ongeveer ;)
Het kan allemaal maar je moet het in perspectief bekijken (lees plaats en verschillende temperaturen ;) )
Ik heb ook naar de Niclan zitten kijken maar ik vind hem niet mooi. Ga toch liever voor een model die keramiek is. :)

[ Voor 5% gewijzigd door R0y. op 25-07-2018 22:59 ]

• NikkiNailz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-01-2025
assasinbats schreef op maandag 30 juli 2018 @ 07:33:
iBood heeft vandaag de Herqs Easy BBQ Pro thermometer in de aanbieding. voor 29,95 + shipping. Deze heb ik afgelopen week naar volle tevredenheid gebruikt, en volgens mij zijn er meer fans die rondzwerven in dit topic.
Dat is echt een top ding, zeker voor dat geld.

Gisteren de BBQ'ers Delight smoker box uitgeprobeerd in m'n Action kamado nav de tip in dit topic. Werkt toch wel een stukje handiger dan geklooi met pakketjes met folie. Alleen eventueel bijvullen is erg lastig.

• Chevy454
  • Niet online
NikkiNailz schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:52:
Gisteren de BBQ'ers Delight smoker box uitgeprobeerd in m'n Action kamado nav de tip in dit topic. Werkt toch wel een stukje handiger dan geklooi met pakketjes met folie. Alleen eventueel bijvullen is erg lastig.
Oeh, die is wel leuk. Waar heb je die gekocht?

• Martinusz
  • Nu online
NikkiNailz schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:52:
[...]

Dat is echt een top ding, zeker voor dat geld.

Werkt goed hoor :) en achteraf heb je verse kooltjes :p bijvullen wordt wel lastig ja ;)

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik heb een week terug mijn eerste BBQ gekocht oOo
Een Weber Original Kettle Premium:

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/fyYJVe/Weber.png

Ik heb hem nu één keer gebruikt en dat ging perfect. Nu heb ik hier al het e.e.a. gelezen over het kiezen van de juist briketten. Nu heb ik briketten van de Action gebruikt, dat ging op zich prima. Het smaakte er in ieder geval niet minder lekker door. Maar nu wil ik toch wel briketten waar ik lekker lang op door kan gaan, maar ik wil er niet enorm veel voor betalen, hebben jullie tips waar ik briketten kan halen met een goede prijs/kwaliteit verhouding?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:38
miicker schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:02:

[afbeelding]

Ik heb hem nu één keer gebruikt en dat ging perfect. Nu heb ik hier al het e.e.a. gelezen over het kiezen van de juist briketten. Nu heb ik briketten van de Action gebruikt, dat ging op zich prima. Het smaakte er in ieder geval niet minder lekker door. Maar nu wil ik toch wel briketten waar ik lekker lang op door kan gaan, maar ik wil er niet enorm veel voor betalen, hebben jullie tips waar ik briketten kan halen met een goede prijs/kwaliteit verhouding?
Mooie aankoop!

Ik koop briketten en houtskool bij een lokale handelaar.
Houtskool: Dammers (16,5 euro voor 10KG) en nu eens een zak Flamenco geprobeerd (21 euro voor 15KG)
Briketten: Ecobrasa (21 euro voor 10KG)

In mijn Weber combineer ik regelmatig briketten en houtskool, ik leg een basislaag briketten en daar bovenop leg ik stukken houtskool, hier min of meer te zien: http://www.foodprints.be/chicken-on-the-rotisserie/

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

tha_crazy

Mafketel

Chevy454 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 10:19:
[...]

Vel op het rooster zodat de vis niet uit elkaar valt.
Maar omdat we hier een cedar plankje gebruiken hebben we dat probleem niet ;)
Alternatief is natuurlijk een visklem.
Kan ik ook nog even voor kijken, anders doen we hem inderdaad gewoon op het vel op de bbq
En dan hopen dat we hem er in 1 stuk af krijgen :P

[afbeelding]

Leuk ding!
Ik gebruik voor mijn langdurige setties Hi Q CoCo Kokosbriketten.
Is ook op de weber goed te regelen, maar verwacht geen temperaturen van 200+ (wat ook nergens voor nodig is)
Voor gewoon simpel bbq'en (en hamburgers dichtschroeien in de vlammen) gebruik ik Echt briketten van de Formido.

[ Voor 53% gewijzigd door tha_crazy op 02-08-2018 11:24 ]

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:00

[afbeelding]

Weber briketten zijn nu in de aanbieding bij de gamma, De nieuwe types die ze nu hebben zijn echt stukken beter dan die oude longlasting vind ik.

• tjeerdoo
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-08-2020
Zo zit dat handvat bij mij ook al jaren, nooit de moeite genomen om het op te lossen, gebruik nu alleen nog maar mijn kamado's (action eitje of de 21" Auplex voor het grotere werk)

[ Voor 3% gewijzigd door tjeerdoo op 08-08-2018 12:18 ]

http://www.tjeerdoo.com

• JPS
  • Niet online

JPS

Hoe bevalt deze oplossing je nu? Ik ben net terug van vakantie en zie dat de link niet meer werkt. Uitverkocht misschien?

• JPS
  • Niet online

JPS

Gefeliciteerd @Hari-Bo !
Wij zijn net terug van een lange/verre vakantie dus het jeukte flink om de BBQ's aan te slingeren.

Op de weber 47 ligt nu een 2e lading MOINK balls voor de eerste fase met appelhout. Het meeste vries ik in voor later gebruik / fase twee.

Op de Action Kamado gaat zo een beenhammetje met hickory/beukenhout. Ik lak 'm af met een mosterd maple syrup sausje.

• Chevy454
  • Niet online
Ik ben er net achtergekomen dat het action ei niet in de regen mag laten want hij heeft geen glazuurlaag. Ergens ook wel logisch. Maar hij was dus afgelopen regenbui buiten, nu even die warm stoken en "drogen". Inmiddels al een kleine 2 uur op 225C. -> het zal vast wel i.O zijn.

Maar er lag iig geen plas water erin :+ De niclan moet ik nog eens controleren :X

• Chevy454
  • Niet online
Apie! schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:53:
@Chevy454 Die GG komt bij Fonq vandaan. Wellicht is ie ergens anders iets goedkoper, maar zij leveren meestal de volgende dag. De cap is deze Smokeware Chimney Cap. Het vilt dat ik ervoor heb gebruikt is het Big Green Egg Vervangings Vilt XXL/XL/L. (Een laag om de zwarte buis van de Niclan en een laag aan de binnenkant van de Smokeware cap zodat de twee lagen vilt tegen elkaar aan drukken en zo de cap op zijn plaats houden.)
Die cap past ook op de KJJ? Ik heb nu 2 action eitjes en die voldoen eigenlijk voor de meeste zaken. Maar mochten die ooit kapot gaan dan komt er een KJJ voor terug. Toch wel een ideale maat.

• Chevy454
  • Niet online
Een andere brandstof, voorzichtigheid geboden.

Deze morgen de Niclan met ecobrasa aangestoken. Voorzichtig het vuurtje met de looftlighter aangestoken en slechts 3 briketten aan. Daarna de schuiven lichtjes open. Uiteindelijk langzaam tot 90C op gekropen, de pizzasteen erin en laten opwarmen.

Daarna de pizzasteen er snel even af en de smoker pot erin gezet. En dan stress... Komt er wel rook uit? Gaat het wel lukken?

De Q is na 90 minuten mooi op 115C. En het vlees kan erop. De smoker pot geeft een mooie geur af al zou ik het deksel wel omgekeerd erop zetten voor snellere vrijgave. (Deze sessie gaat namelijk kort zijn).

Terwijl de Niclan bezig is op het action ei voor de 3de keer het gietijzeren pannetje van de Xenos proberen te seasonen. De eerste keer was dom (wassen en coating erop), de tweede keer was nice try (wassen, coating erop en enkele keren bakken. Het resultaat was een sticky pan)

Deze keer: schrobben, op de Q drogen. Doordat deze warm is met beetje Crisco invegen. En de rest weer eraf halen. Nu op 350F een uur bakken. Daarna afkoelen (dan gaat andere pannetje erop). En herhalen. Vandaag dus 5 uur sessie met seasonen van gietijzer.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Chevy454 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 17:54:
En eindelijk ook maar even tijd gemaakt voor de bekvam mod. Nu alleen deze in de beits zetten.

[afbeelding]
Gisteren ook de Bekvam gehaald, staat nu in de schuur te drogen na een greywash beurtje
Enige 'mods' die daaraan komen, zijn een rolhouder, en 2 metalen mandjes die ik bij de Action heb opgepikt.
Verder is/blijft het een sidetable.
R0y. schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 19:32:
[...]
wel jammer is... ik heb pas vrijdag tijd om het apparaat aan te gooien :(
Ach, ik heb besteld, betaald en een factuur ontvangen.
Daarna contact met de verkoper, die aangaf de GG afg. vrijdag opnieuw op voorraad te hebben.
Maar helaas ... nog geen bericht over de uitlevering.

In het meest gunstige geval lijkt me woensdag ( als hij me morgen contacteert ) en anders inderdaad hier ook pas vrijdag a.s ;w

Langste dagen ooit, maar dat had mijn collega al voorspeld, die kreeg bevestiging na bevestiging van uitstel ( BGE )

[ Voor 38% gewijzigd door FreshMaker op 19-08-2018 10:45 ]

• Chevy454
  • Niet online
FreshMaker schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 10:38:
Gisteren ook de Bekvam gehaald, staat nu in de schuur te drogen na een greywash beurtje
Enige 'mods' die daaraan komen, zijn een rolhouder, en 2 metalen mandjes die ik bij de Action heb opgepikt.
Verder is/blijft het een sidetable.
Mijn bekvam is inmiddels alweer 2 jaar oud. En nu het ei erin staat weet ik wat ik wil. Meer plaats :P En 4 wielen ipv 2.

Deze bekvam heeft een nieuw blad nodig. Is een paar keer nat geworden en heeft wat scheurtjes zag ik. In de winter wat schuren en verven. Misschien dat het dan in zijn geheel weg kan/mag.

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:59
JulesvH schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:29:
Gebruiken jullie een Ikea braadslede of aluminium bakjes of iets anders of niets in de kamado met indirect koken?
Of gewoon de keer erop de deflectorstenen omdraaien zodat ze zuiver branden?
Ik gebruik van die simpele aluminium bakjes. Na afloop kan ik die gewoon weggooien (of misschien nog eens afspoelen om nogmaals te gebruiken). Ik heb wel een tijdje een braadslee (van Action) gebruikt, maar dan zul je altijd zien dat de ribbetjes er net buiten steken. Ook heb ik wel eens van mensen gehoord dat ze de deflectorsteen inpakten met alu folie, maar dat is me teveel gedoe. Het voordeel van die bakjes is dat je ze een beetje kan vormen. De meeste braadsledes zijn rechthoekig, en de meeste kamado's zijn rond. met die bakjes kan je toch nog het meeste afdekken. Op de steen wordt denk ik echt een bende, en ik ben bang dat die steen zou kunnen breken als er relatief koel vocht op een gloeiend hete steen drupt, hoewel ik daar nog nooit last van heb gehad.
Hari-Bo schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:04:
[...]

Deze zijn met en zonder poten verkrijgbaar, afhankelijk welk merk je neemt.
Het officieele idee van een dutch oven is toch dat je hem op kooltjes kan zetten, zodat die de onderkant verwarmen? en dat gaat toch niet lukken zonder pootjes?

van Wikipedia engels:
A camping, cowboy, or chuckwagon Dutch oven has three legs, a wire bail handle, and a slightly concave, rimmed lid so that coals from the cooking fire can be placed on top as well as below. This provides more uniform internal heat and lets the inside act as an oven. These ovens are typically made of bare cast iron, although some are aluminum. Dutch ovens are often used in Scouting outdoor activities.
Maar Petromax noemt de bbq pan 'dutch oven with plane bottom surface'.. Nou ja, het zal wel, er zal wel geen officiële definitie bestaan.

[ Voor 30% gewijzigd door elhopo op 23-08-2018 16:53 ]

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• Martinusz
  • Nu online
Deze bevalt ook heel erg goed, 3 meter snoer, iets goedkoper dan Looftlighter.
Overigens bij Action of iets dergelijks heb je voor 15 euro een verfbrander, zelfde idee :)

• M4uSzi
Martinusz schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:12:
Deze bevalt ook heel erg goed, 3 meter snoer, iets goedkoper dan Looftlighter.
Overigens bij Action of iets dergelijks heb je voor 15 euro een verfbrander, zelfde idee :)
Hmm. Da's best wel aantrekkelijk. Zit nog steeds te knooien met aanmaak blokjes in de Bastard. Deze Mischien toch maar eens bestellen. :)

PSN - M4uSzi // -

• FreshMaker
  • Niet online
Ik heb het de afgelopen 6 jaar met een Weber Premium GBS gedaan.
Destijds nog 'gewoon' 300€
Momenteel met wat moeite te vinden ( omdat ze zwaar afgeprijst zijn ) rond de 200€

Kleine tip, ga langs bij tuincentra, praat met de verkoper ... scheelt je zo een 50€
Ik had het hier bij onze lokale TC met de medewerker over de brandweerrode GBS, 250€, maar al snel kwam hij over de brug om hem voor 199€ 'in te pakken'

Het was dat ik het niet thuis kon uitleggen ;)
Anders had hij hier gewoon erbij komen staan
Chaker schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 19:18:
Ik BBQ regelmatig voor meerdere personen dus een kleine kamado lijkt me niet ideaal? Tenzij er een merk is wat ik nog niet ken :)
Wat is meerdere, 4, 6 of 10+ ?
Op een medium kamado ( die van ong. 30cm doosnee, niet die action van 20cm ) heb je effectief evenveel ruimte als op een 57cm Weber.
De Weber mag je bij low en slow al de helft 'afschrijven' aan ruimte, voor het indirecte.
Daar heb je met een kamado geen last van,

16" Kamado's vind je al tegen de 400€
( alleen accesoires zijn veelal op de 21" gericht )

https://www.barbequeshop....m_Maat-rooster:40---49-cm

[ Voor 43% gewijzigd door FreshMaker op 26-08-2018 19:44 ]

• Chaker
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:19
FreshMaker schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 19:37:
Ik heb het de afgelopen 6 jaar met een Weber Premium GBS gedaan.
Destijds nog 'gewoon' 300€
Momenteel met wat moeite te vinden ( omdat ze zwaar afgeprijst zijn ) rond de 200€

Kleine tip, ga langs bij tuincentra, praat met de verkoper ... scheelt je zo een 50€
Ik had het hier bij onze lokale TC met de medewerker over de brandweerrode GBS, 250€, maar al snel kwam hij over de brug om hem voor 199€ 'in te pakken'

Het was dat ik het niet thuis kon uitleggen ;)
Anders had hij hier gewoon erbij komen staan

[...]

Wat is meerdere, 4, 6 of 10+ ?
Op een medium kamado ( die van ong. 30cm doosnee, niet die action van 20cm ) heb je effectief evenveel ruimte als op een 57cm Weber.
De Weber mag je bij low en slow al de helft 'afschrijven' aan ruimte, voor het indirecte.
Daar heb je met een kamado geen last van,

16" Kamado's vind je al tegen de 400€
( alleen accesoires zijn veelal op de 21" gericht )

https://www.barbequeshop....m_Maat-rooster:40---49-cm
Alvast bedankt voor de tips! Bij de bekende blauwe winkel staan ze voor 225 dus dat valt nog goed mee.
Ik BBQ ofwel voor ons 2 of ander zijn we met +- 6 personen. Straks eens overleggen met de vrouw, maar ik denk dat het dan de Weber Mater Touch GBS gaat worden!

• Chevy454
  • Niet online
Apie! schreef op donderdag 6 september 2018 @ 16:02:
Omdat het allemaal bij elkaar te veel ruimte inneemt. Ik wil over naar een Weber Summit.

@Chevy454 De Niclan verkoop ik inclusief roosters, maarrrr ik ben de beroerdste niet: alleen voor jou geldt ook de aanbieding dat je de roosters mag kopen, maar dan wel inclusief Niclan :+
Een Weber summit, doe maar duur hoor :P

Betreffende die roosters: nah, heb al een Niclan :+

Ik vind het eigenlijk wel frappant: ik zat ook namelijk te denken om die Niclan weg te doen want ik gebruik die te weinig. Dat kleine ei van de action wordt eigenlijk best stiekem vaak gebruikt. Maar aangezien Mrs Chevy454 een nieuwe badkamer wil moet ik nog maar even wachten met mijn tuinhuis.

[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 06-09-2018 16:13 ]

• FreshMaker
  • Niet online
donleone83 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 09:09:
Goedemorgen allemaal! Ik meld me hier ook :)

Vorige week ingetrokken in mijn nieuwe huis, en mijn vriendin heeft mij verrast met een prachtig kado: een Weber GBS Master-Touch van 57cm. Ik roep al een aantal jaar dat ik meer met BBQ wil gaan doen, en nu heb ik daar prachtig materiaal voor!

Nu moet deze natuurlijk dit weekend uitgeprobeerd worden. Iemand een tip voor een makkelijk recept wat redelijk foolproof is? Ik dacht zelf aan beer can chicken?

Ik heb nog geen thermometer voor op het rooster en geen bbq bestendige vleesthermometer die ik er in kan laten zitten (alleen zo'n ding dat in de oven kan: niet geschikt neem ik aan?).

Daarnaast zou ik graag wat rookhout proberen.

Zijn er tips voor mij?
Een hele kip, dome temperatuur rond de 160/180 aanhouden, en na 30 minuten even met een action vleesprikker ( 2,00€ ) in het been meten
Dan na 45 minuten nog een keer ( dan zal die er wel zijn, of iig bijna )
Niet 85C 10 minuten erbij, en herhaal voorstaande

Je hebt ervaringen met ovens, een BBQ is niet meer dan dat, met wat andere brandstof.
Temperatuurbeheersing leer je vanzelf, door de top en bottom gaten open of juist dicht te zetten

• FreshMaker
  • Niet online
IdieEasy schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:27:
Van het weekend bezig geweest met de bbq, even wat oefenen voor de bbq-meet!

Oh, allereerst een aanbieding die ik tegenkwam bij de Nijhof magazijn uitverkoop:
(€117,50, Ø25cm oppervlakte)
[Afbeelding: Actie nijhof]

Al met al geslaagd, nog wat kleine dingen aanpassen en dan durf ik ze wel te serveren :+
Tja, duur is relatief ... als je het gaat vergelijken met de hype die Action weggezet heeft met hun 90€

De Hasselback ben je de spek tussen de schijfjes vergeten ( denk ik )
Ik maak ze meestal met ingerubt ontbijtspek met een bbqrub naar keuze, oude kaas ( plak of van blok, smelt beter ) en inderdaad wat parmesan
halverwege wat chili of knoflook olie eroverheen

Die smaken trekken beter in zo'n forse aardappel

• Chevy454
  • Niet online
Vandaag longhaas gemaakt. Bij het schoonmaken een zeen gevonden. Hoort deze ertussen te zitten?

In elk geval deze verwijderd en dan op direct vuur gegrild. Wat ben ik blij met het kamado ei van de action. Snel op temperatuur.

Maar de stukken longhaas met verschillende kruiden gedaan. The AP rub was geniaal lekker, Noskos the steak rub was lekker en de pezo++ (vrouw haar mengsel) was ook aangenaam. Maar sommige stukken waren well done ipv medium maar desondanks superzalig van smaak.

Heerlijk zulk werkvlees met smaak.

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:27

vectormatic

Warlock of the doorlock

Frid0 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 10:31:
[...]

Ikea bekvam tafeltje....mag ik vragen wat je daarmee doet? Hang je daar een Weber BBQ in?
Zo ja, hoe maak je dan een mooi en precies groot genoeg gat in het tafelblad?
Ik ga em zelf gewoon als bijzettafeltje gebruiken, haakjes er aan voor het gereedschap, en dan gewoon de voorraad vlees er op, zodat die niet op de eettafel in de weg staat.

Er zijn ook genoeg mensen die er idd een bbq in hangen (bijv de action kamado), maar de enige kandidaat die ik daarvoor heb is een smokey joe, en daar zitten de luchtinlaten dan gruwelijk in de weg (en het maakt van een makkelijk mee te nemen reisbbq-tje ineens een lomp ding)

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@mdvdl
1) in sous vide kan je garen, niet roken. Het is een vaccum zak immers. (edit sous vide is het garen van eten in warm water, het eten zit in de plastic zak).
2) Vacumeen kan je eerst uitproberen met water en een druk en sluitzakje van de Action (zoek op sous vide water displacement)
3) combinatie van hierboven.

Ik denk dat er wat miscommunicatie was tussen jou en de kok of hij snapt er niets van ;)

edit: er is wel wat te vinden via de zoek funtie maar dan in het andere topic Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2

[ Voor 29% gewijzigd door franssie op 15-11-2018 20:10 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kmf schreef op maandag 3 december 2018 @ 14:48:
Doen jullie trouwens aan topdown of bottomup vuur?

Bij mijn mini-kamado vind ik bottomup makkelijker. Dat hele ding is een brikettenstarter eigenlijk.
Voor de nieuwere grotere lijkt me topdown wenselijker? Dat maakt het dan wel weer minder gebruiksvriendelijk (deflector e.d. pas na het aansteken plaatsen)
Bij m'n Action kamado schuif ik 2 a 3 aanmaakblokjes onderin om de boel aan te steken.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-04 16:08
Hari-Bo schreef op zondag 9 december 2018 @ 21:40:
@BlackShadow Het zijn beerpong ballen, maar komt neer op hetzelfde deze waren goedkoper op AliExpress. ;)
Toevallig van het weekend 12 uur op 74 graden gedaan. Resultaat was zeer geslaagd :)
Overigens heb ik gewoon een plastic action bak gekocht en een flink gat gemaakt rond de sousvide. Op die manier kan de damp nog langs de sous vide, maar de pingpong ballen staan ook nog bij mij op de planning. Er kwam toch wel behoorlijk wat damp vanaf.

K to the KillaZ

• Hari-Bo
KillaZ schreef op maandag 10 december 2018 @ 09:54:
[...]

Toevallig van het weekend 12 uur op 74 graden gedaan. Resultaat was zeer geslaagd :)
Overigens heb ik gewoon een plastic action bak gekocht en een flink gat gemaakt rond de sousvide. Op die manier kan de damp nog langs de sous vide, maar de pingpong ballen staan ook nog bij mij op de planning. Er kwam toch wel behoorlijk wat damp vanaf.
Als je de beerpong ballen gebruikt blijft de waterdamp eraan hangen, daardoor heb je nagenoeg geen water verlies en de temperatuur blijft stabieler wat weer minder elektra kost. :)

@franssie Leuk idee! Alleen wel afhankelijk van datum en locatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Hari-Bo op 10-12-2018 10:02 ]

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• Chevy454
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 01:37:
Wat voor BBQ had jij ook alweer? Of staat ie 24/7 aan? Helaas zijn mijn schuren niet droog genoeg (met name in de winter/herfst) om zoveel houtskool goed te kunnen bewaren.
De action kamado is degene die het meeste gebruikt wordt naast de niclan. De tweede action kamado staat gewoon op stock en de weber 57MT staat er treurig bij te kijken.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Chevy454 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 01:48:
[...]

De action kamado is degene die het meeste gebruikt wordt naast de niclan. De tweede action kamado staat gewoon op stock en de weber 57MT staat er treurig bij te kijken.
ok wauw dan BBQ je veel als je al die kilo's erdoorheen gaat stoken deze winter!

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Chevy454
  • Niet online
Apie! schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 13:27:
Zij vindt 1 zak al wel genoeg ruimte innemen in onze berging. Daar heeft ze ook wel gelijk in, want ondanks dat ik mijn barbecue-tafelkast en Niclan heb verkocht, heb ik nog steeds te veel barbecuespul, maar soms zijn dat soort aanbiedingen like making money 8)

* Apie! heeft ook nog steeds een Formetto Razzo die spreekwoordelijk stof staat te happen.
Ik gebruik momenteel hoofdzakelijk de Napoleon en KJJ.
De Niclan gaat hier er ook uit, de action Kamado's zijn gewoon meer als genoeg voor 2 personen met low and slow. Alleen voor speklappen heb ik een probleem om 6 lappen kwijt te kunnen.

• kmf
  • Niet online

kmf

Tip: Gisteren heb ik me verbaasd over de effectiviteit van de ovenreiniger van de action. Deze spuit een laag schuim die alle aangekoekt spul van RVS roosters wegvreet. Heeft dus prima gewerkt. Vooral voor de Ikea spareribshouder ;)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

kmf schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:57:
Tip: Gisteren heb ik me verbaasd over de effectiviteit van de ovenreiniger van de action. Deze spuit een laag schuim die alle aangekoekt spul van RVS roosters wegvreet. Heeft dus prima gewerkt. Vooral voor de Ikea spareribshouder ;)
Bedoel je deze?
https://www.action.com/nl-nl/p/oven--en-magnetronreiniger-/

Ik gebruik meestal de muscle variant, die werkt redelijk goed, maar is wel 2-3x zo duur..

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:21:
[...]

Bedoel je deze?
https://www.action.com/nl-nl/p/oven--en-magnetronreiniger-/

Ik gebruik meestal de muscle variant, die werkt redelijk goed, maar is wel 2-3x zo duur..
Nou nee, ik bedoel deze Afbeeldingslocatie: https://www.voordeelmuis.nl/img/jpg/1551/1551189.jpg

Maar ze zullen allemaal ongeveer even goed werken. Het is de prijs die het verschil maakt.

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-03 07:32
Rekje zou ik kijken bij Ikea, injector via Ali, lekbakjes bij de Action. Allen stukken goedkoper dan Bol.

Pizzasteen... Tja. Moet je wel je bbq aanpassen voor het beste effect en behoorlijk inlezen over hoe het deeg te maken.

Als je zelf niet specifiek weet wat je wilt, zou ik het aan iets anders uitgeven.

Tip, kijk eens naar de bug-a-salt. Over de top coole manier om je vlees te zouten voor je gasten en uiteraard om ongewenste gasten kwijt te raken.

• Spais
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 20:27

Spais

The Spais Melange

NeutraleTeun schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 22:09:
Rekje zou ik kijken bij Ikea, injector via Ali, lekbakjes bij de Action. Allen stukken goedkoper dan Bol.
Heb ik inderdaad al :) Dus geen leuke BBQ koopjes op bol.
Pizzasteen... Tja. Moet je wel je bbq aanpassen voor het beste effect en behoorlijk inlezen over hoe het deeg te maken.
Pizza ring op de Weber 57 lijkt me ook wel leuk.
Als je zelf niet specifiek weet wat je wilt, zou ik het aan iets anders uitgeven.
Ja dat kan ook nog. Iets voor de WAF. Van de zomer een BBQ meubel bouwen dus credits opbouwen nu <3
Tip, kijk eens naar de bug-a-salt. Over de top coole manier om je vlees te zouten voor je gasten en uiteraard om ongewenste gasten kwijt te raken.
Kijk die kende ik nog niet 8)7

• Chevy454
  • Niet online
Daar dacht ik ook aan toen ik die eruit viste. Je zal maar een WGA hebben. Maar deze jongen krijg ik ook niet in mijn action kamado. Nog geen idee wat ik hiermee kan doen.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-04 16:08
Chevy454 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 18:03:
[...]

Daar dacht ik ook aan toen ik die eruit viste. Je zal maar een WGA hebben. Maar deze jongen krijg ik ook niet in mijn action kamado. Nog geen idee wat ik hiermee kan doen.
Zulke stukken zitten ook in de 2 zakken Deen houtskool die ik heb gehad.
Prima houtskool verder, maar soms even met de veeg pook een tik erop is wel nodig ja.

K to the KillaZ

• M4uSzi
backupdevice schreef op zondag 10 februari 2019 @ 16:11:
Mijn handschoenen zijn kapot. Ik had van die las handschoenen die ok waren maar waarbij je wel snel moest zijn.

Welke handschoenen gebruiken jullie?
Ik heb mij vorig jaar goedkope van de action aangeschaft. En tot op heden zeer tevreden over.

PSN - M4uSzi // -

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
M4uSzi schreef op zondag 10 februari 2019 @ 19:48:
[...]
Ik heb mij vorig jaar goedkope van de action aangeschaft. En tot op heden zeer tevreden over.
Hier ook...

De wasmachine deed ze echter weinig goeds, werken nog prima, maar de vorm is er een beetje uit.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:12

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik heb 1 goedkope handschoen van de action. Geen las achtig ding, gewoon van dubbele stoflaag met wat antislip rubber. Prima handschoenen om zelfs even gloeiende kooltjes mee te verplaatsen. Enige nadeel : ze gaan net een seizoen mee.
En dat is dus het nadeel van action met goedkoopie meuk : als ze he hebben moet je een container inslaan want in de winter verkopen ze die meuk niet.
Zodra volgens de action het bbq seizoen weer begint gooi ik mijn mandje dus vol met die handschoenen en van die grillmatjes :)

Tijd voor een nieuwe sig..

• Martinusz
  • Nu online
Zo eergisteren maar eens het kleine ei schoongebrand, de schimmel zat er wat in, nu niet meer :)

Wel gelijk ook mijn action handschoen weggegooid, hier zat ook schimmel op :r dus die moeten we ff opnieuw inslaan. Toen maar ff 2 schilderhandschoentjes over elkaar gedaam en daarme kon ik prima even snel rooster eraf halen bijvoorbeeld.

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Verwijderd

Ik zit enigszins in een vergelijkbare situatie, ook een weber 47 die ik dit jaar wil vervangen door wat beters.

Je zegt dat grotere stukken vaak "van buiten zwart, van binnen rauw" eindigt, wat ik daar vaak tegen doe is naast de briketten naar 1 kant, ook nog van alu folie een soort van deflector tussen de kooltjes en de "koude" zone, zodat het vless wat je er op legt ook geen line of sight meer heeft naar de kooltjes, en dus ook geen directe stralingswarmte meer pakt. Je loopt er dan nog wel tegen aan dat de ruimte in een weber 47 beperkt is, en alu-folie ook niet ideaal is (heb er wel eens over nagedacht om van RVS een soort van deflector plaat te maken, die in 1 helft de bodem afdekt zodat alles lucht netjes door de kooltjes trekt, en dan recht omhoog tot roosterhoogte, om de stralingswarmte netjes aan de "warme" kant te houden)

Persoonlijk ga ik denk ik voor een Weber 57 kettle, mijn stiefvader heeft zon ding, en de ruimte onder het deksel is toch stukken beter, een kippetje past echt maar net in een 47 compact, en alleen als je een kleine uitzoekt. Daarnaast biedt de extra doorsnede meer mogelijkheden kwa koud/warm werken zonder dat je gruwelijk in de knel komt (als ik half half doe, heb ik eigenlijk te weinig warm om snel 4-5 speklapjes af te fikken, en te weinig koud om meerdere dingen rustig te laten garen)

Een kamado lijkt me ook wel tof, maar die zijn voor mij absoluut boven budget. Ik vind het leuk om iets meer te doen kwa BBQ dan een standaard supermarkt pakketje zwart blakeren, maar het echte gevoel heeft mij nog niet genoeg gegrepen om BGE-levels geld uit te geven, hoe tof ik het ook vind dat mensen hier al om 8 uur sochtends het vlees op de Q gooien, dat geduld heb ik niet :P

Misschien dat er wel een merkloos mini kamado-tje komt als ze weer in de ausverkauf zijn bij de action of zo, maar het serieuze werk wordt waarschijnlijk een weber 57, en dan vrolijk aanklooien met briketten-rekjes, alufolie etc... voor het indirect grillen

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:48

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Na vorig jaar een beetje gespeeld te hebben met een simpele mini-kogel ben ik sinds gister in het bezit van een mini Kamado! :9

Werd getipt dat ze weer bij de Action stonden en was precies op tijd om de laatste te kopen!

Nu nog even langs de IKEA voor zo'n roltafel en her en der nog wat gereedschap opdoen. Beetje brandstof en dan kan het beginnen! :9

• Chevy454
  • Niet online
backupdevice schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:03:
Rookhout toevoegen vraagje.

Hoe doen jullie dat? Bij het aansteken van de Q of op het moment dat je het vlees erop legt .

Pitmaster X doet vaak de Q aansteken en legt er al hout op tijdens het op temperatuur laten komen . Je hout gaat dan al roken terwijl er nog niks op ligt.

Hoe doen jullie dat?
Blauwe rook is een kunst om te bekomen. Beter om bij op het warmen wat meer tijd te nemen en dan het rookhout erbij te doen. Je hout moet smeulen, niet branden. Je zou eventueel de chunks een avond ervoor in water doen. Er wordt maar voor 2mm aan water opgenomen maar het brand dan niet direct en kan dan langzaam roken.

Beetje spelen en uitzoeken.

Ik gebruik de smoker box voor de rook pellets, maar zou nu terug chunks gebruiken. De smoker box neemt namelijk iets te veel plaats in naar mijn mening in het action ei.

[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 08-03-2019 20:58 ]

• kmf
  • Niet online

kmf

Na de winter m'n grote kamado afgedekt te hebben, bleek er schimmelvorming bij de werkbladen te zijn....

En na de afgelopen dagen dat deze natgeregend is, gaat het wel even duren voordat ik deze weer afdekt.
Kamado's moeten zonder hoes kunnen, mits deze geglazuurd zijn. Die action kamado (grillmaster noem ik hem. ) staat bij mij dan ook onder een afdakje. Als deze nat wordt en het vriest...

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-03 19:55

Apie!

Newer, better & confusinger

kmf schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:48:
Na de winter m'n grote kamado afgedekt te hebben, bleek er schimmelvorming bij de werkbladen te zijn....

En na de afgelopen dagen dat deze natgeregend is, gaat het wel even duren voordat ik deze weer afdekt.
Kamado's moeten zonder hoes kunnen, mits deze geglazuurd zijn. Die action kamado (grillmaster noem ik hem. ) staat bij mij dan ook onder een afdakje. Als deze nat wordt en het vriest...
Ieuw, daar had ik nog niet eens aan gedacht, schimmelvorming als gevolg van vocht onder de afdekhoes..

@Remko24 M'n KJJ is al 'tig keer dichtgevroren, natgeregend en ondergesneeuwd geweest. Ik denk dat je bij de betere merken sowieso niet bang hoeft te zijn voor de elementen. Bij de mindere merken ook niet trouwens, want ik heb nog nooit gehoord dat Auplexjes die bescherming nodig hebben.
Maar als je echt een hoes wilt, zorg er dan voor dat je een ademende hoe hebt zodat het vocht kan ontsnappen. Mijn napoleon heeft bijvoorbeeld een hoes waar gaas in verwerkt zit. Geen idee of die er ook voor kamados en/of zelfbouw tafels zijn though.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Verwijderd

Ik gebruik voor de pannen vaak die wondersponsjes van de Action..
Volgens mij werkt dit hetzelfde..

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-04 22:40
Bij de action stonden er weer kamado’s voor €99. Ze hadden er een stuk of 10 gok ik. Als iemand wilt weten waar stuur dan maar een DM :)

• Vertor
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:29
Ik heb gisteren een Ei gekocht in de Action, ik weet dat er vroeger eens gesproken werd om een gietijzeren pannetje van de xenos te gebruiken als deflector. Maar ik kan deze niet vinden op de website, heeft iemand een link?

• Martinusz
  • Nu online
Vertor schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:22:
Ik heb gisteren een Ei gekocht in de Action, ik weet dat er vroeger eens gesproken werd om een gietijzeren pannetje van de xenos te gebruiken als deflector. Maar ik kan deze niet vinden op de website, heeft iemand een link?
Waarschijnlijk alleen in de winkel, big bazaar heeft ook allerlei gietpannen liggen voor weinig.

• jabberwock
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-03 09:14

jabberwock

XBL:Jabberwocks

Vertor schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:22:
Xenos heeft hem niet meer, althans niet online.
Dit is echter exact dezelfde: https://cookinglife.nl/ovenschaal-20-3cm/ en nog 1,01 euro goedkoper als bij de Xenos destijds.

nog een tipje m.b.t. dit schaaltje: koop er 2... eentje om "schoon" te houden en daadwerkelijk voedsel in bereiden en de andere als opvangschaal/deflector. Zeker als je een lange sessie hebt waar wat vocht uitdruipt is dat pannetje binnen de kortste keren niet meer schoon te krijgen. Gezien de omvang van het Ei ligt dit ding vrijwel direct op de kooltjes.

nog een tip: Ik heb precies ter hoogte van de handgreepjes voorzichtig de binnenschaal van het ei met een vijl bewerkt. De handgrepen van het pannetje vallen nu precies daarin en ligt wat stabieler, plus dat het rooster nu niet meer op die handgreepjes leunt.

[ Voor 37% gewijzigd door jabberwock op 20-03-2019 13:24 ]

• Voodoo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-11-2025

Voodoo

Lurker

Zo, een action ei in mijn bezit!

Zijn er nog tips voor wat betreft de installatie en/of handige attributen die ik aan kan schaffen (naast de hierboven genoemde cast iron pan)? Hoor het graag! _/-\o_

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Voodoo schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 17:16:

Zijn er nog tips voor wat betreft de installatie en/of handige attributen die ik aan kan schaffen (naast de hierboven genoemde cast iron pan)? Hoor het graag! _/-\o_
Ikea bekvam tafeltje en een decoupeerzaag?

• iMars
  • Laatst online: 15:17

iMars

Full time prutser

Voodoo schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 17:16:

vectormatic schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 11:27:
[...]

Ikea bekvam tafeltje en een decoupeerzaag?
Ik heb een Bekvam tafeltje over die je gratis op mag komen halen

Koop hier mijn P1 reader :)

• Mastadont
  • Laatst online: 02-04 22:07
Ola... Tip qua winkel gevraagd :

Ik ben al jaren een tevreden Weber 57" gebruiker met daarnaast een kleine kamado (action). Nu ben ik voornemens om een Bastard Large Solo(57cm) te nemen, maar weten jullie nog goede deals, of goede sites? Er zijn wat dat betreft zoveel aanbieders...

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:01
Mastadont schreef op zondag 24 maart 2019 @ 11:33:

Ik ben al jaren een tevreden Weber 57" gebruiker met daarnaast een kleine kamado (action). Nu ben ik voornemens om een Bastard Large Solo(57cm) te nemen, maar weten jullie nog goede deals, of goede sites? Er zijn wat dat betreft zoveel aanbieders...
Ik zit met hetzelfde idee, echter kwam ik gister een Grizzly Grills Kamado large tegen (55cm) bij de welkoop. Mooi apparaat voor 900 euro, lijkt iets goedkoper te zijn als de bastard varianten.

Lijkt er niet op dat er webwinkels zijn die stunten met prijzen...

https://grizzlygrills.nl/kamados/

Helaas lijkt Grizzly Grills (nl fabrikant) ook vrij nieuw te zijn, geen reviews over te vinden :/

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-04 21:29

Denko

|{ing Øf ßlitz

Mastadont schreef op zondag 24 maart 2019 @ 11:33:

Ik zat een jaar geleden in het zelfde parket. Idd ook een large solo in een tafel gekocht bij harlem bbq. Super tevreden! En ze hebben van de week een aanbieding week weer ( 2x per jaar meestal)

Volgens mij maken zij ook de black basterd. Nu was dat het "uitlopende model" dus ik had wel redelijke korting. Maar het nieuwe model heeft wel wat goede praktische verbeteringen.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Dop_MnkVsAU_Mz2.jpg

PSN & XBL: Denkoyugo

• kmf
  • Niet online

kmf

Denko schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:01:
[...]

Ik heb het ook een paar keer doorgeschoven, uiteindelijk maar een kant en klare gekocht :P Was toen een "showmodel tafel" voor een euro of 250 uit mijn hoofd. Kon ik het niet zelf van maken iig. Weliswaar douglashout, maar hij staat bij mij toch netjes droog altijd.

(Ik kan ze vanavond wel even voor je opmeten als je wilt )
250 is wel een koopje!

Maar aangezien ik toch douglashout moet bestellen voor een moestuinbak+houtopslag+bbq-meubel ga ik maar zelf proberen in elkaar te zetten.

Zal wel handig zijn om wat maten te weten.

Ik ga een action mini-kamado in combinatie met een medium kamado van grill guru doen. Dus beetje custom werk nodig.

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

kmf schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:24:
[...]

250 is wel een koopje!

Maar aangezien ik toch douglashout moet bestellen voor een moestuinbak+houtopslag+bbq-meubel ga ik maar zelf proberen in elkaar te zetten.

Zal wel handig zijn om wat maten te weten.

Ik ga een action mini-kamado in combinatie met een medium kamado van grill guru doen. Dus beetje custom werk nodig.
Nou, even opgemeten. Hij is 125 bij 75cm en de planken zijn 3cm dik
Voor de beeldvorming, dit is een large dus

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/zlRpIbf.jpg

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Voor de mensen met de kleine (Action) kamado. Op welke manier verwijderen jullie het as uit de kamado?

Ik loop nu te priegelen met een vork als aspook en probeer het daarmee uit de onderkant, via het luchtrooster, naar buiten te schuiven.

• Martinusz
  • Nu online
bartbh schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:44:
Voor de mensen met de kleine (Action) kamado. Op welke manier verwijderen jullie het as uit de kamado?

Ik loop nu te priegelen met een vork als aspook en probeer het daarmee uit de onderkant, via het luchtrooster, naar buiten te schuiven.
Nou zo dus :Y

• FreshMaker
  • Niet online

Zo gaat het ook in de grote ;)

Eventueel een as-stofzuiger van een paar tientjes bij bol.com ?

On a other note :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4sKsPQH/vanbeekumspecerijen-54511914-350201692506496-3926641875254759316-n.jpg

Vanbeekum doet dit jaar ook mee aan de hype

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Kan, of....KLIK

Ah, excuses. Ik weet niet op de kleine ook op de action kamado past.

[ Voor 7% gewijzigd door Denko op 28-03-2019 15:28 . Reden: Niet zeker of die past. ]

• jabberwock

jabberwock

Stofzuiger.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:49
Hoe heeft eenieder zijn Bekvam geprepareerd tegen de elementen? Hij staat bij mij onder de overkapping, maar met harde wind/regen wordt hij alsnog nat en het hele blad is kromgetrokken. Ik heb hem behandeld met vernis van de action.

De wijzen komen uit het Oosten!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

NoepZor schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:29:
Hoe heeft eenieder zijn Bekvam geprepareerd tegen de elementen? Hij staat bij mij onder de overkapping, maar met harde wind/regen wordt hij alsnog nat en het hele blad is kromgetrokken. Ik heb hem behandeld met vernis van de action.
Heb die van mij voor het in elkaar zetten helemaal in de buitenbeits gezet, maar hij staat bij mij ook netjes in het tuinhuisje als ie niet in gebruik is.

Overigens, je hebt kans dat als je dat blad onder een zwaar gewicht legt en netjes laat opdrogen de boel weer rechttrekt. Heb ook een keer gehad dat Mrs V de pizzaschep in de vaatwasser had gedaan ( |:( ), ding was harstikke krom, maar gewoon een nachtje onder de pizza-steen (is zon 3 cm dikke tegel, niet zon ding bbq schijfje) was ie weer gewoon netjes plat.

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

niet bezuinigd op de beits en hem heel dik in twee lagen Rambo buitenbeits gezet :)

En met dik bedoel ik ook echt heel dik in de beits :p maar na 2 winters op het balkon ziet ie er nog steeds prima uit!

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• jabberwock

jabberwock

Ik zet hem in de schuur. Maar dat komt omdat mijn action kamado waarschijnlijk niet tegen water kan, anders had ik hem buiten laten staan. Vernissen zou ik in dat geval ook niet hebben gedaan. Een blik goede vernis is al duurder dan het tafeltje zelf, dus als het tafeltje uit elkaar gaat vallen na X jaar koop ik wel weer een nieuwe. Gaatje erin zagen en klaar.

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

jabberwock schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 14:37:
[...]

Ik zet hem in de schuur. Maar dat komt omdat mijn action kamado waarschijnlijk niet tegen water kan, anders had ik hem buiten laten staan. Vernissen zou ik in dat geval ook niet hebben gedaan. Een blik goede vernis is al duurder dan het tafeltje zelf, dus als het tafeltje uit elkaar gaat vallen na X jaar koop ik wel weer een nieuwe. Gaatje erin zagen en klaar.
En het oude tafeltje de kamado in :P

Either way, persoonlijk ben ik niet zo van de weg-werp, dan liever een laagje beits/lak extra, gewone terpentine lak kost ook niks, moet je alleen misschien genoegen nemen met wit of zo

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Zijn er hier trouwens mensen met zon action kamado? Was net bij de lokale action en ze hadden er zes staan.

Nou heb ik nog niet met low/slow ge-experimenteerd (en haal ik waarschijnlijk ook niet alles uit de 37/47 webers, meer dan een beetje indirect garen doe ik niet eigenlijk tot nu toe), maar het is toch wel aanlokkelijk voor die prijs.

• jabberwock

jabberwock

vectormatic schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 21:30:
Zijn er hier trouwens mensen met zon action kamado? Was net bij de lokale action en ze hadden er zes staan.

Nou heb ik nog niet met low/slow ge-experimenteerd (en haal ik waarschijnlijk ook niet alles uit de 37/47 webers, meer dan een beetje indirect garen doe ik niet eigenlijk tot nu toe), maar het is toch wel aanlokkelijk voor die prijs.
Ja ik heb er een.. advies: Niet doen!

Zodra je dat ding 1x hebt gebruikt, dan wil je namelijk een grotere kamado. Ik gebruik mijn action kamado nu vaker dan mijn weber gbs 57. Althans als ik lekker iets low/slow wil maken. Voor het regulierdere werk heb ik vaan de ruimte van 57cm nodig.

Ik heb een tijdje terug een Procureur van 2.7 KG op de action kamado gelegd om PP te maken. Eigenlijk paste hij er niet net op, dus hij zat in het begin tegen de binnenkant van het deksel, maar het is perfect gelukt, geen enkele keer kooltjes hoeven te vullen, klep is 13 uur lang niet open geweest.

Ik ben best blij met het ding dus. Maar zoals gezegd...ik wil een grotere...

[ Voor 3% gewijzigd door jabberwock op 31-03-2019 15:49 ]

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:28
jabberwock schreef op zondag 31 maart 2019 @ 15:47:
[...]

Ja ik heb er een.. advies: Niet doen!

Zodra je dat ding 1x hebt gebruikt, dan wil je namelijk een grotere kamado. Ik gebruik mijn action kamado nu vaker dan mijn weber gbs 57. Althans als ik lekker iets low/slow wil maken. Voor het regulierdere werk heb ik vaan de ruimte van 57cm nodig.

Ik heb een tijdje terug een Procureur van 2.7 KG op de action kamado gelegd om PP te maken. Eigenlijk paste hij er niet net op, dus hij zat in het begin tegen de binnenkant van het deksel, maar het is perfect gelukt, geen enkele keer kooltjes hoeven te vullen, klep is 13 uur lang niet open geweest.

Ik ben best blij met het ding dus. Maar zoals gezegd...ik wil een grotere...
Helaas moet ik mij hierbij aansluiten. De Boretti Carbone staat hier ook een beetje in een hoekje.
Ik zorg wel dat alles past op de mini kamado (hele kip, ribs etc)

• Hari-Bo
De action misschien? Daar hadden ze die voorheen ook.

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:23
Weten jullie of de Action Kamado nog in de winkels te vinden is?

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

g00gle schreef op maandag 1 april 2019 @ 09:26:
Vrijdag hadden ze er in ijsselstein nog 6 stuks staan, gewoon gaan kijken bij je lokale filliaal

• kmf
  • Niet online

kmf

g00gle schreef op maandag 1 april 2019 @ 09:26:
In Rijswijk nog een hele berg. Denk zo'n 12-14 of zo.

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-04 23:43
Vanaf woensdag is de action kamado in de aanbieding voor €88,88.
Zou verwachten dat ze dan ook voorraad hebben.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ySZ4jXk/Screenshot-20190401-131151-2.png

[ Voor 32% gewijzigd door Wobcat op 01-04-2019 13:15 ]

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Pagina: 1 2 ... 10

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism