• videopionier
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-04 20:52
Goede avond tweakers, dit is mijn eerste bijdrage aan dit forum, excuses voor de lap tekst.

Ik maakte al enige tijd incidenteel gebruik van de Canal Digitaal app op Android, waarbij ik dan castte naar de Shield. Maar bij het casten is judderen (geen vloeiende bewegingen, vooral vervelend bij sport) erg vermoeiend. Dat komt volgens mij doordat de voor het casten gebruikte streams 60p zijn.
Televisie is nog steeds 50 interlaced en dat omzetten naar 60p (bij de provider) gaat niet geweldig. De TV probeert daar nog wat van te maken maar het resultaat is niet bevredigend. Bovendien is bij het casten het geluid vaak a-synchroon of wordt het dat na enige tijd kijken.
Ik heb, na daarop gewezen te zijn door Canal Digitaal, deze app ook op mijn Sony 55XE9005 met Android TV 8 (dezelfde als @LoeWn) geinstalleerd en ik moet zeggen, na enige dagen testen (gewoon TV kijken met de app ipv de satelliettuner) dat ie mij goed bevalt.

Dit is mijn oordeel over de Android-TV app op de Sony TV:

the Goods
Snelheid van het zappen: beter of vergelijkbaar met andere TV platforms zoals KPN, Ziggo (gecodeerd) en Satelliet.
Scherpte: opvallend goed (niet alle kanalen zijn HD, dat is het ook niet op de satelliet), de bitrate is dus voldoende. Ter vergelijk: dit is de gemiddelde bitrate via satelliet van NED1 (HD!): Bitratemodus Variabel Totale bitrate: 4 634 kb/s
Judder: Deze streams zijn waarschijnlijk 25p, ik kan het niet meten. Daar probeert de TV natuurlijk 50p van te maken. De judder die dat oplevert is vrijwel afwezig, zelfs sport (voetbal) is goed te pruimen. Nou realiseer ik me wel dat dit de verdienste is van de Sony TV, die zijn daar erg goed in!
Audio/video sync: spatsync!!! Dat was mijn grootste ergenis sinds de digitale TV haar intrede deed.

the Bads
Nog niet tegengekomen. Nou ja, 30 seconden vertraging tussen Ziggo en toch nog 26 seconden tussen het satelliet signaal is voor een voetbal liefhebber een show stopper! ;w

Zoals altijd heb ik de gebruiksaanwijzing nog niet gelezen. (waar is die eigenlijk) En ik heb ook nog niet echt gekeken naar programma gemist en dergelijke. De eerste indruk is goed!

Conclusie: De TV speelt een niet onbelangrijke rol bij de kijkervaring, gezien ook de bijdragen van @Darkz0rs en @rscheper .

de videopionier

[ Voor 3% gewijzigd door videopionier op 21-12-2019 20:57 ]

Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.

• videopionier
MaXeRs schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 09:30:
Aangezien de app een beperkt zender aanbod heeft (rechten) geen Belgisch zender bijvoorbeeld om deze aan te vullen met het aanbod van de schotel?
De wens is ook om het oude schotelkastje te vervangen door middel van een c+ kaart/module.
Als de Belgische zenders in zijn abonnement zitten zullen die ook te zien zijn in de app.
De Duitse en Engelse zenders ontbreken (nog). Maar die zijn, via satelliet vrij te ontvangen in heel Nederland.

Heeft de Samsung een aansluiting voor de schotel? Dan zou dat werken (met C+ kaart)
Alles bedien je dan met de TV.

Let wel op met het datagebruik via de 4G router. Tv kijken via de app gebruikt rond de 2 GigaByte per uur.
Ik meen dat T-Mobile daar wel een daglimiet hanteerde.

Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.

• videopionier
Dat die app niet vrijkomt voor de diverse mediastreamers heeft een logische reden.
Er is een essentieel technisch verschil tussen een mediastreamer van pakweg 150 euro en de TV processor van enige honderden euro's. Het verschil zit hem in de beeldverversing snelheid oftewel de framerate.
Als je de keten langs gaat van TV camera in de studio tot aan de huiskamer TV, dan is de framerate steeds 50 beelden per seconde. Er wordt echter gebruik gemaakt van de oudste data/bandbreedte reductie techniek ter wereld, nl interlacing. Een briljante techniek die dus al bij de eerste zwartwit TVs werd toegepast, en ook nog steeds bij HDTV.
Om het TV signaal via een netwerk bij de klant te krijgen moet er keus gemaakt worden.
De traditionele TV aanbieder gebruikt gewoon het 50i signaal en streamt dat naar zijn TV settop box. Dat kan gewoon, want de hardware bepaalt of dat kan en die hebben ze zelf in de hand.
Echter bij het gebruik van apps op Android maakt Google de dienst uit. En die wil absoluut geen interlaced signaal op zijn android of android TV. En dat wil de klant ook niet, want het ziet er niet uit op je mobiel of PC.

Er zijn dan nog maar 2 keuzes voor de Android TV aanbieder, wil hij de benodigde bandbreedte in de toom houden en toch een goeie kwaliteit TV plaatje leveren, namelijk het signaal zelf de-interlacen naar 1080/25p of 720p/50p. Canal Digitaal heeft gekozen (in deze fase althans) voor het eerste.
Die keuze houdt meteen dat de mediastreamer afvalt. Live TV, en met name sport, is op de lange duur erg vermoeiend met slechts 25 beeldjes verversing. De SOC (System on Chip) in de streamer is niet in staat om er beelden tussen te rekenen om van 25 beelden om naar 50 te komen.
Een moderne 4K TV maakt daar moeiteloos 50 beelden van en voila je hebt nagenoeg dezelfde kwaliteit als bv het satellietsignaal. Zie mijn bevindingen hierboven.

Het is dus nog even afwachten wat CDNL gaat doen, opschalen naar 1080p/50 (met als gevolg een 40-50% bandbreedte verhoging) of toch de makkelijke weg (mijns inziens): een kleine scherpte reductie door voor 720p/50 te gaan. De Duitsers kijken overigens al sinds de introductie van digitale TV naar 720p/50 op alle HD kanalen!

De videopionier

• videopionier
TexMex schreef op maandag 23 december 2019 @ 23:32:
Je kunt de app al op je Mi Box of NVIDIA Shield TV installeren via de Aurora app store.
@TexMex Ik heb de Aurora app geinstalleerd (op de Shield) met anonieme login ivm de volgende waarschuwing

Disclaimer :
Using Aurora Store with your own Google account may cause your account to be blacklisted, use at your own risk.

Maar helaas kan ik de Canal Digitaal app niet vinden..
Heb je hem zelf draaien? Welke versie?

Op de smartphone draait bij mij de Androidversie: v6.2.2.1576138041
Op de Sony TV draait de AndroidTV versie: 6.2.1

edit: Het werkt nu op de Shield, na een tip van een Gigant _/-\o_ . Het is dezelfde versie als op de Sony TV.
Om de beste kwaliteit te waarborgen moet je de resolutie van de Shield op 1080p50 zetten.
Je TV verzorgt dan de eventuele upscaling naar UHD en framerateconversie van 25 naar 50 beelden per seconde. Nogmaals, de TV bepaalt de uiteindelijke kwaliteit van het beeld, vooral bij sport.

[ Voor 24% gewijzigd door videopionier op 25-12-2019 15:58 . Reden: Toevoeging ]

• videopionier
Darkz0rs schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:13:
Ja hier werkt het nu ook aardig. Echter pauzeren werkt niet op me tv ....
Ook niet als je een opslagmedium aan je TV koppelt?

• videopionier
Darkz0rs schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:13:
Ja hier werkt het nu ook aardig. Echter pauzeren werkt niet op me tv (wel in de app) beeld kwaliteit is sinds gisteren ook acceptabel. maar reclames niet kunnen spoelen vind ik wel echt een ding.....
Ik heb ook gekeken vandaag, ik zie geen verschil. Het is nog steeds 25p helaas. Dit is van NPO 1 HD:
Bandbreedte NPO1 HD
Ik heb het zelf ook even getest op de Sony TV. Werkt inderdaad niet. Is voor de DVBc en DVBs tuners.

• videopionier
Dan heb je voorheen zitten kijken naar een bitstream met een lagere resolutie. Die is de helft van de normale 25p stream. Heb je onlangs iets veranderd aan de manier waarop de TV verbinding maakt met je modem?
TheVivaldi schreef op zondag 12 januari 2020 @ 23:23:
Gebruikt iemand de Canaal Digitaal-app op Tizen (Samsung Smart TV)? Ik heb het de afgelopen maanden meermaals een kans gegeven, ook vanavond nog, maar het beeld is nooit scherp te krijgen. Heeft iemand anders dat probleem ook?

(P.S.: streamen vanuit de Canal Digitaal-app op mijn telefoon (Android) naar mijn Chromecast is wél altijd superscherp, dus het ligt niet aan mijn internetverbinding of zo)
CDNL gebruikt DASH (Dynamic Adaptive Streaming over HTTP) of een afgeleide daarvan. Het komt erop neer dat de DASH server overschakelt naar een stream met een lagere bandbreedte, om de doorgifte zonder onderbrekingen te waarborgen. Maar dat gaat natuurlijk wel ten koste van de kwaliteit. De overschakeling gaat naadloos, daar merk je niets van.
Als je gebruik maakt van streamingdiensten met DASH dan is het noodzaak om je TV of streaming client met een kabel te verbinden met je modem/router. Dan kan, in het geval er even te weinig bandbreedte is geweest, de DASH server weer opschakelen naar een hogere resolutie/bitrate.
Natuurlijk kan het ook werken met een modern A/C accesspoint, maar dan kan het zijn dat je zaken in moet stellen, b.v. het gebruik van 5G met minimaal 40 MHz bandbreedte.

• videopionier
TheVivaldi schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:36:
[...]
Het heeft niks te maken met weinig bandbreedte. Ik heb het ook niet over pixelig of zo, maar gewoon dat het een beetje is alsof je je leesbril niet op hebt :P Vanuit de app streamen naar de Chromecast is alles haarscherp, en met de NLZiet- en YouTube-apps op de TV zelf is ook alles haarscherp.
Die reactie die je quote was voor @Darkz0rs. Ik denk in jouw geval aan een instelling op je TV. Je hebt kennelijk last van het "soap effect".
Ik zal het proberen uit te leggen.
Film wordt gemaakt met 24 (in de cinema) of 25 (op TV) beeldjes per seconde. Live TV is altijd 50 beeldjes per seconde. Maar CDNL heeft bedacht om hier 25 beelden van te maken. Dat kost minder bandbreedte, serverruimte etc. Alle andere door jouw genoemde diensten leveren 50 of 60 beelden.
Je TV wordt verteld (middels een speciaal bitje in de bitstream) om er weer 50 beelden van te maken.
Elk toestel doet dat op een andere manier. Maar die kun je vaak wel naar je hand zetten. En het resultaat varieert nogal tussen de diverse merken. Het resulteert bij jouw TV in een blurry beeld, het "soap efffect".

Probeer eens wat uit. Begin om alle "beeldverbeteraars" helemaal uit te zetten. Dan moet je in ieder geval de originele 25 beelden (25p zeggen we dan) stream haarscherp krijgen.
Snelle bewegingen zullen niet vloeiend zijn. Zoals bv bij het schaatsen of bij voetbal wedstrijden. Probeer dan de instellingen zo te wijzigen dat het beeld scherp blijft en de bewegingen vloeiender.
De meeste moderne TVs werken met profielen, die kun je snel 1 voor 1 uitproberen.

• videopionier
TheVivaldi schreef op maandag 13 januari 2020 @ 21:26:
Alle beeldverbeteraars staan allang uit, dus dat is niet de oplossing. Maar toch bedankt :)

CDNL op Android streamt dus wél met meer FPS, ook als je hem Chromecast. Hoe zit dat met CDNL voor Android TV, heeft 'ie ook 25 FPS of net als de reguliere app meer FPS?
De stream voor Android is 30p. De streaming client op de smartphone of Chromecast maakt daar 60p van. Het originele signaal van Technicolor is 50i, dus dat ziet er niet uit (in mijn ogen dan, de motionflow is Kwalitatief Uitermate Teleurstellend)
De stream voor Android TV is 25p dat is in ieder geval op te knappen door de TV, mits je de app draait op de TV zelf. Als je de streaming client, zoals de NVidea Shield op 1080p50 instelt, gaat het ook goed.
CDNL is nu kennelijk aan het experimenteren met autoframerate, de app schakelt naar 50p, maar dat helpt niet op een 30p stream.

Ik snap eerlijk gezegd niet dat CDNL geen gebruik maakt van de 720p50 norm. Bijna heel Duitsland en alle klanten van KPN (XDSL) kijken daar naar. Ik hoor nergens klachten.

[ Voor 0% gewijzigd door videopionier op 14-01-2020 23:47 . Reden: typo ]

• videopionier
Waah schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:58:
[...]

Heb liever 60p dan 4K bij sport :+
Meer is niet altijd beter. Als een sportevenement wordt opgenomen met 50 beelden per seconde dan kun je dat het best met die framerate bekijken. Als je dat niet doet dan ervaar je een fenomeen dat judder wordt genoemd. De bewegingen zijn niet vloeiend meer.
Zoals vermeld maakt CDNL er helaas 25 beelden van. Om dat te herstellen zal de TV de ontbrekende beelden proberen te berekenen. Die taak is voor de (Digital Signal) Processor. Deze krachtpatser maakt dat de Smart TV zo duur is. En is ook de reden van de verschillen in kwaliteit tussen de diverse smart TV's.

KoRnboy112 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:23:
[...]

Heb je enig idee hoe ik kan vinden via wel ip de stream loopt? Dat ik daarheen kan pingen?
Misschien heb je hier wat aan. Dit vind ik in de router bij de NAT sessies. 192.168.11.12 is de Sony TV die de app speelt.

[img][img=940,472,,,"Nat sessies"]https://tweakers.net/ext/f/pHHobBhNuDJl5vVWxMo9wow4/full.jpg[/img][/img]

edit: geen idee waarom ik ik dit plaatje niet mag laten zien. afijn, het ipnr dat vaak opdook was 108.177.96.188

[ Voor 28% gewijzigd door videopionier op 27-01-2020 16:51 ]

• videopionier
TFHfony schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 13:32:
[...]
De Canal Digitaal App is max 1280*720 met een redelijk lage bitrate. De app werkt op zich heerlijk, is overzichtelijk en stabiel. Het is de beeldkwaliteit die mij er toe "gedwongen" heeft het na een maandje getest te hebben het op te zeggen en toch maar KPN iTV te nemen. 720p kijken op een 65" OLED is toch wel zonde.
Het is het aantal beelden per seconde (de framerate) dat het verschil is tussen canal digitaal en KPN.
Die is bij CDN 25 beelden per seconde en bij KPN 50.

CDN gaat ervan uit dat de TV de ontbrekende beelden interpoleert (tussen voegt) en dat doet niet elke TV met hetzelfde resultaat. Maar bij sport lukt het zelfs de beste TV's niet om een aanvaardbaar plaatje te laten zien.

Hoe kom je trouwens aan dat 1280*720 getal voor CDN? Heb je de stream kunnen analyseren?
Bij mij is dat 1920*1080 (de resolutie is gelijk aan het signaal van de satelliet, de framerate is de helft)

En als je bij KPN geen glas hebt, dan zit je ook naar een 720p plaatje te kijken!

Pagina: 1