Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 00:15

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Topicstarter
Yup, maar als je inkomen 8k is, vind ik het toch iets minder spannend.

Note to self: being good is often more important than being right.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 20:04
Oberon schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 00:43:
BTW Het zou imo wel interessant zijn moest iedereen de verhouding vaste lasten / inkomsten vermelden, want het totaal aan vaste kosten zegt niet alles.
Vind ik ook veel interessanter eigenlijk dan alleen het totaal aan vaste lasten :)

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ardana schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 07:56:
[...]

Dat is helemaal waar, inderdaad.

Maar nog steeds, is het een behoorlijk verschil met 385 euro ;)

anandus wijzigde deze reactie 19-11-2019 08:53 (12%)

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'" -Isaac Asimov

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23:14
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 08:29:
[...]

Vind ik ook veel interessanter eigenlijk dan alleen het totaal aan vaste lasten :)
Tsja.. maar dan zou je voor een eerijk beeld bij inkomen eigenlijk ook alle toeslagen en teruggaves ed willen terugzien, anders zie je eigenlijk nog steeds niet hoe een verhouding ligt ;)

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 00:15

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Topicstarter
anandus schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 08:52:
[...]

Depends. Ik heb laatst uitgerekend dat een langdurig zieke met een inkomen van € 35.000 pj, netto ook € 5.500 kwijt is aan inkomensafhankelijke premie, eigen risico en een beetje fatsoenlijke basisverzekering. Dan is $ 150 voor 2 personen met 3k eigen risico bij een inkomen van 8,5k pm nog niet eens heel vreemd.

Note to self: being good is often more important than being right.

• Antonl91
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 16-12-2019
Hypotheek: €250
VvE: €150
Stadsverwarming: €58
Energie: €30
Belasting gemeente (afvalstof heffing, OZB, rioolheffing: €80
Verzekeringen (rechtsbijstand, opstal, inboedel, overlijden): €40
Internet + bellen: €35

Sporten: €20

Vervoer:
Belasting: €49
Verzekering: €66

Boodschappen (en onzinnige dingen): €600?

• Beunhaas91
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 24-02 13:21
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• miniterror
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19:16
Ik heb onderstand lijstje voor ons huishouden.
We zijn met zijn 3e en wonen in een rijtjes huurhuis.
Netto hebben we per maand 3050 euro op de rekening, naast het basis inkomen is er ook nog een variable gedeelte welke ik niet meeneem in de maandelijkse kosten gezien dat elke maand anders is.
De ene maand is het 150 euro en een andere maand kan het zo 500 zijn.
Naast een prive auto voor de vrouw heb ik een lease auto welke ik ook prive rijd.
Sommige dingen sparen we elke maand, deze kosten komen een keer per jaar.

Members only:

miniterror wijzigde deze reactie 19-11-2019 10:51 (13%)

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 01:15

Richh

HODL

Zonder op te zoeken, dit weet ik zo ongeveer uit m'n hoofd :P
Members only:

Vind het wel echt bizar hoeveel mensen hier minder dan 250 euro netto per maand aan woonlasten kwijt zijn. Weten deze mensen dat sommige studenten in Groningen gewoon het dubbele betalen voor een fucking gedeelde tent om in te overleven?

Richh wijzigde deze reactie 19-11-2019 15:39 (25%)

• greg-a
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 24-02 13:46
Members only:

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23:14
Richh schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:03:
Vind het wel echt bizar hoeveel mensen hier minder dan 250 euro netto per maand aan woonlasten kwijt zijn. Weten deze mensen dat sommige studenten in Groningen gewoon het dubbele betalen voor een fucking gedeelde tent om in te overleven?
250 netto? Waar zie je die dan allemaal? Ik tel er in het hele topic nog steeds maar enkelen. En daar tegenover staan er net zoveel die 1000-3000 euro per maand aftikken. Gemiddeld zijn de meeste hier toch wel minimaal het drievoudige kwijt aan woonlasten. Dat is alleen meestal wel inclusief aflossing (dus vermogensopbouw), dus lijkt nog steeds gezonder dan 500 euro per maand huur voor je gedeelde tent, dat dan weer wel ;) Maar tegelijkertijd vermeldt ook niet iedereen alle kosten (ozb en onderhoud worden vaak even buiten beschouwing gelaten)

• ex87
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 22:33
Ardana schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 07:56:
[...]

anandus schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 08:52:
[...]

Eigenlijk niet! Ik had het uitgerekend (net als @Ardana ) en daar kwam uit dat het in verhouding net zoveel is. Mijn salaris is ook een beetje vertekenend omdat ik ook aandelen krijg met ongeveer dezelfde waarde als mijn jaar salaris. Volgens mij laatste berekening was het 257k voor 2020 wat dus neer komt op 21k bruto per maand (of, 14k netto).

In Nederland kreeg ik voor exact dezelfde baan ongeveer 4,5k netto (ook met aandelen) dus ik verdien hier ongeveer 9000 euro per maand extra, in verhouding hou ik dus veel meer over zelfs als ik ziek word.

Er is wel een GROTE maar: Mijn werkgever zorgt goed voor de medewerkers en heeft allemaal deals onderhandeld om de kosten zo goed te krijgen, dat lukt niet elke werkgever in de US (en als je werkeloos raakt ben je wel de sjaak) dus in perspectief ligt er gewoon veel meer verantwoordelijkheid bij je zelf om te sparen en rekening te houden met potentiële negatieve scenarios.

Het is een klein beetje appels met peren vergelijken voor mijn gevoel dus ik kijk er maar naar als een compleet nieuw leven zonder dat ik continue vergelijkingen maak, levert me het minste stress op :'(

🇺🇸 | California | Tesla M3 SR+

• lactaxative
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 22:18

***members only***

Zoals je zelf al aangeeft kun je momenteel al ~1400 dragen. Een huisje van ~250k zou je dus ook alleen in een jaar of 15 afgelost kunnen hebben, en dan ben je er ook op je 40e. En dat houdt nog niet eens rekening met het salaris van je vriendin, je eigen salarisverhogingen of een eventuele erfenis. Dat de meeste mensen de korte termijn ook belangrijk vinden is een ander verhaal, maar het gaat mij wel ver om het prioritiseren van de lange termijn 'bizar' te noemen.

Ik ben zelf nu ook 25 en moet zeggen dat ik het wel overweeg. Hypotheekje (220k) in 15 jaar aflossen en daarna lekker 2 dagen in de week (of paar maandjes full time in het jaar) gaan werken. 20k bruto (=netto) haal je toch wel en dat zou ook ruim voldoende moeten zijn om rond te komen zonder hypotheek. Als student deed ik het tenslotte ook van 6k (+2k collegegeld) per jaar.

Het leven is keuzes maken. Wie weet volg ik je wel richting het leven wat jij lijkt te willen gaan lijden leiden (groot huis, vrouw, kinderen), maar bizar vind ik het allemaal niet. Zo lang je je maar beseft dat het keuzes zijn. :)

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
ex87 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 18:33:
[...]
Er is wel een GROTE maar: Mijn werkgever zorgt goed voor de medewerkers en heeft allemaal deals onderhandeld om de kosten zo goed te krijgen, dat lukt niet elke werkgever in de US (en als je werkeloos raakt ben je wel de sjaak) dus in perspectief ligt er gewoon veel meer verantwoordelijkheid bij je zelf om te sparen en rekening te houden met potentiële negatieve scenarios.
Een ander stukje: De private verzekeraars hebben daar geen acceptatieplicht voor bestaande ziektes. En wanneer je bij ziekte werk verliest heb je ook een probleem.

Als we in Nederland de risico-pool ook op deze manier zouden indelen zouden voor veel lezers hier de zorgkosten zeer sterk omlaag kunnen.
offtopic:
Vind ik persoonlijk ongewenst overigens. Maar het zwaartepunt van de demografie zorgt wel écht goed voor zichzelf :+

ANdrode wijzigde deze reactie 19-11-2019 21:22 (4%)

• Kaaswagen
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 00:32
Members only:

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• Antonl91
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 16-12-2019

***members only***

Dat is inderdaad wat hier onder al gemeld word, door extra af te lossen op de hypotheek. Ik ben ook begonnen met 700 euro per maand hypotheek (had al wat gespaard daardoor was het al lager ten opzichte van het bedrag wat ik nodig had). Maar dit zijn keuzes die mensen maken.

• SMGGM
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 20:12
Members only:

• Chief
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 01:35
Wonend en werkend in Singapore
40+ j, getrouwd, 2 kinderen van 2j en 7j. Ik werk fulltime, vrouwlief ontfermt zich over de kinderen

Members only:

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Oberon
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 24-02 02:30

Oberon

Maan, koning, taal & ik!

Chief schreef op woensdag 20 november 2019 @ 02:55:
Wonend en werkend in Singapore
40+ j, getrouwd, 2 kinderen van 2j en 7j. Ik werk fulltime, vrouwlief ontfermt zich over de kinderen

***members only***
Zeker in dit geval is de verhouding lasten/inkomsten wel interessant. Er is nu namelijk wel een verschil in leefbaarheid als je 14k p/m (dan is er toch nauwelijk iets om leuke dingen mee te doen) of 25k p/m (dan lijkt me dat zeker schappelijk) aan inkomsten hebt.

ITILF, VCE, MCSE, CCA, CCAA, CCEE, CCIA

• JanHenk
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 23:12
Members only:

• Krekatos
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 23-02 11:29
lactaxative schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 19:40:

Zoals je zelf al aangeeft kun je momenteel al ~1400 dragen. Een huisje van ~250k zou je dus ook alleen in een jaar of 15 afgelost kunnen hebben, en dan ben je er ook op je 40e.
Hier ga je dan wel uit van het feit dat je tussentijds niet verhuist.
Ik ben zelf nu ook 25 en moet zeggen dat ik het wel overweeg. Hypotheekje (220k) in 15 jaar aflossen en daarna lekker 2 dagen in de week (of paar maandjes full time in het jaar) gaan werken. 20k bruto (=netto) haal je toch wel en dat zou ook ruim voldoende moeten zijn om rond te komen zonder hypotheek.
Vergeet niet de hypotheekrente mee te rekenen. inclusief eventuele boete voor het vervroegd aflossen boven een bepaald bedrag. Het klinkt heel idyllisch wat je hier stelt, maar je gaat hierbij uit dat je dus 15 jaar puur voor je hypotheek werkt en al je spaargeld in je huis gaat stoppen. Misschien is het interessant om te overwegen om toch een deel te gaan beleggen: hiermee haal je gemiddeld gezien meer rendement dan aflossen op je hypotheek. Ik wil bijvoorbeeld 50 zijn en kunnen stoppen met werken, wat gaat lukken volgens de laatste berekeningen, niet 40 zijn en geen hypotheek hebben en vervolgens geen geld hebben om niets te doen.

Maar zoals je zelf stelt, het blijven lastige keuzes. Ik ben zelf 26 en heb 4 jaar geleden een huis gekocht samen met mijn vrouw. Dit betekent dat wij zonder af te lossen 52 zijn als we geen hypotheek meer hebben. Verhuizen doen we alleen als we de huidige hypotheek mee kunnen nemen + overwaarde + eigen geld, oftewel de hypotheek niet verhogen. Hier voelen wij ons goed bij, omdat dit betekent dat wij beiden kunnen stoppen met werken als we 50 jaar zijn en tot die tijd ook nog meer dan genoeg geld hebben om op vakantie te gaan en luxe zaken aan te schaffen.

Krekatos wijzigde deze reactie 20-11-2019 15:20 (38%)

• alaintje
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 00:14
Members only:

alaintje wijzigde deze reactie 20-11-2019 18:21 (31%)

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Chief
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 01:35
Oberon schreef op woensdag 20 november 2019 @ 05:33:
[...]

Zeker in dit geval is de verhouding lasten/inkomsten wel interessant. Er is nu namelijk wel een verschil in leefbaarheid als je 14k p/m (dan is er toch nauwelijk iets om leuke dingen mee te doen) of 25k p/m (dan lijkt me dat zeker schappelijk) aan inkomsten hebt.
We houden iedere maand ruim over. Daarnaast is de jaarlijkse bonus significant.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Mark31
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 21:39
Wow wow wow.
Ik lees hier serieus mensen roepen om op zijn 40e of 50e te stoppen als je hypotheek af is gelost.
Mijn pa en ma hebben dat vroeger berekend aangezien hun echt veel verdienden, maar gemiddeld heb je wel een slordige 30 duizend euro per jaar nodig om rond te komen en dan leef je nog zelfs vrij rustig, om alles te kunnen bekostigen.
Dus stel je gaat met je 40e stoppen, en pas op je 71e pas je pensioen krijgt, moet je dus 31 jaar x 30 duizend euro een slordige 930 duizend euro aan spaargeld moet hebben om dat te kunnen bekostigen als je stopt op je 40e...
En dan heb ik van heel bescheiden leventje bekeken , want 30 duizend euro per jaar uitgeven is echt niet extreem veel ofzo, daar zitten wij al aan met alle vaste lasten en boodschappen en medicijnen etc... wij betalen +-2500 per maand netto aan alle dingen, dus dat is dus een kleine 30 duizend, kan je nog niet eens op vakantie of iets dergelijks he...
Nee.. betere berekeningen maken, of je moet echt heel erg veel verdienen, mijn ouders zijn nu 10 jaar eerder gestopt met werken, maar die verdienden gezamelijk ook een slordige 80 duizend netto per jaar.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:00

T-Infinity

Heen en weer....

Mark31 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:03:
Wow wow wow.
Ik lees hier serieus mensen roepen om op zijn 40e of 50e te stoppen als je hypotheek af is gelost.
Mijn pa en ma hebben dat vroeger berekend aangezien hun echt veel verdienden, maar gemiddeld heb je wel een slordige 30 duizend euro per jaar nodig om rond te komen en dan leef je nog zelfs vrij rustig, om alles te kunnen bekostigen.
Dus stel je gaat met je 40e stoppen, en pas op je 71e pas je pensioen krijgt, moet je dus 31 jaar x 30 duizend euro een slordige 930 duizend euro aan spaargeld moet hebben om dat te kunnen bekostigen als je stopt op je 40e...
En dan heb ik van heel bescheiden leventje bekeken , want 30 duizend euro per jaar uitgeven is echt niet extreem veel ofzo, daar zitten wij al aan met alle vaste lasten en boodschappen en medicijnen etc... wij betalen +-2500 per maand netto aan alle dingen, dus dat is dus een kleine 30 duizend, kan je nog niet eens op vakantie of iets dergelijks he...
Nee.. betere berekeningen maken, of je moet echt heel erg veel verdienen, mijn ouders zijn nu 10 jaar eerder gestopt met werken, maar die verdienden gezamelijk ook een slordige 80 duizend netto per jaar.
We hebben hier een heel topic over op tweakers: Financiële onafhankelijkheid - Deel 4

Zelf ga ik ook rond mijn 45e-50e stoppen (ben nu 32). De meeste mensen kiezen ervoor om te beleggen (passief inkomen genereren), dan heb je veel minder geld nodig 'op je spaarrekening'. 'rente op rente' is het toverwoord hier, en de kracht daarvan wordt door de meeste mensen onderschat. Einstein noemde dat zelfs het 8e wereldwonder.
Je hoeft niet heel erg veel te verdienen (maakt het wel makkelijker natuurlijk), maar wel je levenstijl aanpassen en keuzes maken. :)

T-Infinity wijzigde deze reactie 21-11-2019 09:54 (6%)

• Mark31
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 21:39
T-Infinity schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:46:
[...]

We hebben hier een heel topic over op tweakers: Financiële onafhankelijkheid - Deel 4

Zelf ga ik ook rond mijn 45e-50e stoppen (ben nu 32). De meeste mensen kiezen ervoor om te beleggen (passief inkomen genereren), dan heb je veel minder geld nodig 'op je spaarrekening'. 'rente op rente' is het toverwoord hier, en de kracht daarvan wordt door de meeste mensen onderschat. Einstein noemde dat zelfs het 8e wereldwonder.
Je hoeft niet heel erg veel te verdienen (maakt het wel makkelijker natuurlijk), maar wel je levenstijl aanpassen en keuzes maken. :)
Doormiddel van goed beleggen kan je inderdaad meer rendement behalen waardoor je dus makkelijker kan behalen.
Maar dan moet je inderdaad wel vrij minimalistisch leven, anders is het gewoon niet te doen want als je al iets meer wil doen dan haal je het niet.
Het kost meer dan je denkt, wil ik alleen aangeven.

• PM_Petrol
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 00:35
Mark31 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:03:
Wow wow wow.
Meestal is de hypotheek de hoogste last per maand. Als dat wegvalt hou je ineens flink over. Kijk maar naar de voorbeelden in dot topic, de vaste lasten zonder huur/hypotheek. Dan heb je geen 30k per jaar nodig om rond te kunnen komen.

|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black ||

• bie100
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 16:29
PM_Petrol schreef op donderdag 21 november 2019 @ 22:21:
[...]

Meestal is de hypotheek de hoogste last per maand. Als dat wegvalt hou je ineens flink over. Kijk maar naar de voorbeelden in dot topic, de vaste lasten zonder huur/hypotheek. Dan heb je geen 30k per jaar nodig om rond te kunnen komen.
tja vrije tijd kost vaak meer geld is mijn ervaring ;)

• PM_Petrol
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 00:35
Dat klopt, maar dat tel ik niet onder vaste lasten. Vaste lasten zijn meer huur, boodschappen, stroom, verzekeringen. Geen vakanties of uitjes, die kun je namelijk ook overslaan, boodschappen niet.

|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black ||

• dcl!
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21:45
bie100 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 07:47:
[...]

tja vrije tijd kost vaak meer geld is mijn ervaring ;)
Ja, maar kan toch ook wel wat opleveren. Nu heb (neem) ik de tijd niet om regelmatig even bij de kringloop te kijken om maar een dwarsstraat te noemen. Als je die tijd wel hebt, kan je enorm besparen door daar soms heel goede spullen nog te halen ipv nieuw te kopen.

• Pindakaas
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 16:18
Members only:

don't mind me

• ApexAlpha
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 20-02 15:19
Grappig topic, ik zal mijn kosten lijstje vanuit Excel ook posten.

Alleenwonend, 27, Den Haag e.o.

Members only:
Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True