InGen10 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:07:
Daarnaast, sommige mensen schijnen de kunst van het invoegen een beetje verleerd te zijn... Zo reed ik laatst om een uur of 21:00 op de A12 tussen Arnhem en Zeist op een bijna uitgestorven snelweg. Persoon komt de oprit oprijden en gaat naast mij rijden. Ik reed op de CC dus het is niet dat ik gas aan het bijgeven was zodat hij niet kon invoegen. De volledige invoegstrook bleef hij naast mij rijden om op het laatst, over de vluchtstrook, een dot gas bij te geven en voor mij in te voegen waarna hij zelfs nog een kleine breakcheck moest geven, inclusief niet al te nette armgebaren.
Ik denk dat dat gedrag deels worden aangeleerd door mensen die altijd maar ruimte maken. Hij ging er gewoon vanuit dat ik wel voor hem aan de kant zou gaan.
Aardig doen in het verkeer, ik denk niet dat er een juist antwoord voor is behalve dat het erg situatieafhankelijk is. Als het druk is moet je wel eens plaats creëren voor invoegers door je even in te houden of iets later op te trekken. Als ze daarentegen alle ruimte hebben ga ik mij niet aanpassen.
Zucht, dit gebeurt veel te vaak.
Tijdje terug reed ik 130-140 op de cc, kwam iemand net de invoegstrook op, zet z'n knipperlicht aan en flikkert 'm direct met lage snelheid vlak voor m'n neus, terwijl de invoegstrook nog enorm lang was. Kon 'm echt net ontwijken.
En inderdaad vmax + correctie op de cc rijden, mensen komen de invoegstrook op, versnellen tot ze naast je rijden, zetten hun knipperlicht aan en verwachten dan dat je opschuift. Om vervolgens wild te gebaren en seinen als je het niet doet.
Als duidelijk is dat iemand moeite heeft met invoegen, bv vrachtwagen of aanhanger i.c.m. korte invoegstrook, wil ik best een handje helpen indien ik daarbij niemand anders hinder.
Dan heb je nog het volk wat fietsers onterecht voorrang geeft op rotondes, enorm ellendig omdat sommige rotondes onoverzichtelijk zijn en je het gewoon niet verwacht.
Over de represailles die hier en daar geopperd worden. Doe het ajb niet, er zal net iets 'knappen' bij je doelwit. Je zal niet de eerste zijn die door een doorgedraaide gek van de weg geduwd wordt.