Aardig doen in het verkeer - tegen de regels?

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:03
FastFred schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 19:26:
Noem het wat je wil, de zwarte Freelander is hier schuldig aan het veroorzaken van een ongeval. Echter verzekering technisch is de Starlet fout omdat die er rekening mee had moeten houden dat de auto voor hem zou kunnen remmen.
Heel duidelijk is het allemaal niet maar zo ver ik kan zien is de fietser al behoorlijk vlot aan de andere kant. Ofwel, zou zomaar kunnen dat de fietser hier voorrang nam en de Outlander geen keus had.

Hoe dan ook ben je in een dergelijke situatie sowieso gewoon fout als je bij iemand achterop rijdt. Je moet er op een rotonde gewoon rekening mee houden dat iemand voor je stopt. Het is niet alsof hij midden op een provinciale weg zonder reden op de rem gaat.

Binaire gedoe over verkeersregels altijd op Tweakers. Regels/wetten zijn vaan eenvoudig/generiek opgesteld omdat niet iedere situatie te beschrijven is. Uiteindelijk is het samenwerken om allemaal zo veilig en efficiënt op plaats van bestemming te komen. Mensen die geen voorrang hebben voorrang geven past daar prima bij.

Als er een moeder met twee kinderzitjes en boodschappentassen op de fiets in de regen op een fietspad rijdt die mijn baan kruist en ik haar met goed fatsoen voor kan laten gaan en zo kan voorkomen dat ze af moet stappen reken er dan maar op dat ik dat doe. Diegene die achter mij rijdt en dat niet kan bedenken en achterop zou rijden is toch echt zelf de knoepert.

Let wel, ik heb het hier niet over het maken van een noodstop (zoals in het filmpje wel min of meer het geval lijkt).

Op rotondes bij druk verkeer kennen we toch ook allemaal de afspraak om en om iemand tussen te laten, dat is ook geen regel.

[ Voor 36% gewijzigd door assje op 28-07-2018 20:06 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Om nog eens in te haken:

Ik blijf het toch doen wanneer mogelijk.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Doe maar lekker, ik heb de hoop opgegeven dat men nog de moeite wil nemen om zich daadwerkelijk wenselijk te gedragen in het verkeer. :/

Zelf blijf ik gewoon constant. Ik maak alleen ruimte bij dreigend conflict en wanneer ik daarbij niemand erger hinder dan ik de invoeger zou doen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Ach het is toch allemaal een spelletje? Ik vind het leuk juist als iemand me er niet tussen laat bij het invoegen op de snelweg, dan moet je tenminste weer even je autorijd skills laten zien. Dan helpt het wel als je een snelle auto hebt maar oke.

Ik geef zelden iemand voorrang die dat niet heeft, maar er zijn genoeg situaties waarbij het efficiënt is. Als er bijvoorbeeld een file van auto's staat en rechts wachten mensen (met haaientanden) om er tussen gelaten te worden. Dan kan je net zo goed even gas loslaten en eentje er tussen laten dan hem klem rijden. Maar niet meer dan één hoor.... dan heb ik mijn goede daad alweer verricht en is het de keuze van de bestuurder achter me om dat ook te doen :P

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 16:18
YoshiBignose schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 09:49:
Ach het is toch allemaal een spelletje?
NEE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:30
Absoluut wel. Ik zou dan ook elke verkeersdeelnemer in Nederland willen adviseren om eens een (grote) auto te huren in een stad als Bangkok of in een willekeurige andere metropool met dergelijk chaotisch verkeer. Met 12 naast elkaar op een 5-baans weg is gewoon leuk! Niet vergeten je spiegels te gebruiken natuurlijk. Het zou zo leuk zijn als we allemaal met iets minder stress achter het stuur zouden zitten. Niet op je beurt hoeven wachten, maar gewoon gaan. De grootste, met het felste licht, meeste geluid of wat dan ook gaat (vaak) voor, en anders gaat iemand anders. No stress!

[ Voor 29% gewijzigd door Napsju op 10-11-2018 13:13 ]

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Precies en ik heb het natuurlijk niet over hele asociale en levensgevaarlijke capriolen. Het is allemaal geven en nemen en af en toe let iemand niet op maar als jij wel alert bent dan kon je het allang zien aankomen. Volgens mij valt er weinig te klagen over het verkeer NL behalve dat mensen meer aan de efficiëntie van het geheel moeten denken ipv alleen aan hunzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Napsju schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 13:09:
[...]

Absoluut wel. Ik zou dan ook elke verkeersdeelnemer in Nederland willen adviseren om eens een (grote) auto te huren in een stad als Bangkok of in een willekeurige andere metropool met dergelijk chaotisch verkeer. Met 12 naast elkaar op een 5-baans weg is gewoon leuk! Niet vergeten je spiegels te gebruiken natuurlijk. Het zou zo leuk zijn als we allemaal met iets minder stress achter het stuur zouden zitten. Niet op je beurt hoeven wachten, maar gewoon gaan. De grootste, met het felste licht, meeste geluid of wat dan ook gaat (vaak) voor, en anders gaat iemand anders. No stress!
Lachen man, Ho Chi Minh waar de brommers als een oneindig peleton in twee richtingen door de straten rijden en nooit stoppen. Ik hoef daar niet te rijden hoor, de straat oversteken is al een attractie omdat die brommers maar blijven komen met rijen naast en achter elkaar (ze tijden ook om je heen als mieren om een obstakel gaan als je oversteekt )

In grote steden hier (Brussel/Parijs) krijg je trouwens van bijna iedereen voorrang als je duidelijk aangeeft wat de bedoeling is. De mensen in die steden kunnen goed rijden en anticiperen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:30
En daar heb je het ene woord waarmee de hele discussie samen te vatten valt. ;)

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Napsju schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 14:36:
[...]

En daar heb je het ene woord waarmee de hele discussie samen te vatten valt. ;)
Mijn schoonvader was buschauffeur in Vietnam en ik begreep niks van het verkeer als ik met hem mee reed. Vol gas, vol remmen, altijd toeteren. Een keer ging hij inhalen op een tweebaansweg met zijn bus en er kwam ons een auto tegemoet die ook werd ingehaald. Ik dacht dat we dood gingen omdat we met vier auto's op elkaar af reden maar dat ging gewoon goed. De auto's die werden ingehaald gingen in het zand rijden en twee auto's die inhaalden reden dus feitelijk gewoon over de verkeerde rijbaan (links ipv recht door de inhaalactie). Ik kan daar niet op anticiperen, maar hij wel schijnbaar want niemand was verder onder de indruk :p Bij rotondes kon je op de brommer of motor ook gewoon linksaf :+

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 19:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Napsju schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 13:09:
[...]
Bangkok betekent bonuspunten ivm links rijden ;)
Marzman schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 14:34:
[...]
Lachen man, Ho Chi Minh waar de brommers als een oneindig peleton in twee richtingen door de straten rijden en nooit stoppen. Ik hoef daar niet te rijden hoor, de straat oversteken is al een attractie omdat die brommers maar blijven komen met rijen naast en achter elkaar (ze tijden ook om je heen als mieren om een obstakel gaan als je oversteekt )
Nog nooit in Sai Gon geweest, maar in Ha Noi is het precies hetzelfde.

[ Voor 26% gewijzigd door Freee!! op 10-11-2018 16:01 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Marzman schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 14:34:
[...]
In grote steden hier (Brussel/Parijs) krijg je trouwens van bijna iedereen voorrang als je duidelijk aangeeft wat de bedoeling is. De mensen in die steden kunnen goed rijden en anticiperen.
Ik vond het bij de Arc de Triomphe anders een behoorlijke chaos. Toen we er later ook nog liepen crashte er iemand voor m'n neus, maar niemand leek verbaasd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:02
PcDealer schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 22:00:
Om nog eens in te haken:
[YouTube: Blik op de Weg OFFICIAL - Special Invoegen]
Ik mis iets in dit filmpje. Laatst reed ik op de hoofdrijbaan rechts, kon niet naar links. Komt er vanuit de invoegstrook een trein aan die veel te langzaam rijdt bumper aan bumper. Houd dezelfde snelheid, gooit er 1 de richtingaanwijzer aan, houd mijn snelheid en flikkert hem er aan het begin van de invoegstrook voor. Kon op de noodrem trappen en het was echt millimeterwerk.

Wat te doen bij dit soort slakketreintjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 00:37
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 41% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-09-2023 22:16 ]

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:02
CriticalHit_NL schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 20:03:
[...]

Anticiperen? :+
Kan me haast niet indenken dat het een invoegstrook is waar je het van te voren niet ziet aankomen.
Ja natuurlijk zie je dit aankomen, echter, anticiperen = remmen en dan rijdt je weer naast een ander en dat brengt misschien nog meer gevaar met zich mee. Hoe moet je hier in hemelsnaam op anticiperen? Even grafisch:

- - - - - - - - - - - - - - (linkerbaan) 130
- (mijn rechterbaan) 120
- - - - - + - - - - - - - = (invoegstrook met vrachtwagen en + met knipperlicht) 80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:58

SomerenV

It's something!

PcDealer schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 22:00:
Om nog eens in te haken:
[YouTube: Blik op de Weg OFFICIAL - Special Invoegen]
Wat die man uitlegt werkt alleen in de ideale wereld. In de echte wereld gaat invoegen vaak compleet fout. Ook genoeg mensen die direct naar de linkerbaan schieten na het invoegen maar simpelweg de snelheid nog niet hebben waardoor achterliggers moeten remmen. Iemand die netjes ~120 rijdt en even naar rechts gaat als er voldoende ruimte is zal niet voor ellende zorgen. Doe het zelf ook regelmatig als het kan. Natuurlijk niet als er links mensen aan komen die sneller rijden dan ik, maar als ik vrij spel heb dan wil ik de invoegers best wat ruimte geven. Ik ben in de meeste gevallen op dat moment ook een stuk sneller dus dan kun je vrij snel weer naar rechts.

Als het druk is blijf ik netjes links en is het aan de invoegers om een plekje te vinden. Soms als het heel druk is dan laat ik even m'n gas los om wat ruimte te maken, maar dat is 't dan ook. Zo maak ik regelmatig mee op Leenderheide bij de oprit naar de A67 richting Venlo dat de mensen op de rechter baan totaal geen ruimte tussen de wagens over laten. Vanuit de oprit komt er dan treintje na treintje de snelweg op maar dat loopt op dat soort momenten compleet vast. Vervolgens schieten mensen vaak direct naar links waardoor het ook daar vastloopt. Als mensen daar een beetje aardig doen en wat meer ruimte houden tussen de wagens dan zou de doorloop een stuk sneller zijn.
aljooge schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 20:41:
[...]

Ja natuurlijk zie je dit aankomen, echter, anticiperen = remmen en dan rijdt je weer naast een ander en dat brengt misschien nog meer gevaar met zich mee. Hoe moet je hier in hemelsnaam op anticiperen? Even grafisch:

- - - - - - - - - - - - - - (linkerbaan) 130
- (mijn rechterbaan) 120
- - - - - + - - - - - - - = (invoegstrook met vrachtwagen en + met knipperlicht) 80
In principe is het niet jouw probleem. Mensen die de snelweg op komen moeten het op zien te lossen volgens de regels. In het ergste geval, als er écht geen ruimte is, moeten ze (bijna volledig) stoppen met rijden. Ik neem ook aan dat mensen wel genoeg verstand hebben om in te zien dat als er geen ruimte is ze niet alsnog moeten proberen in te voegen. De situatie die jij beschrijft heb ik regelmatig meegemaakt maar dat gaat eigenlijk altijd goed. Ik laat wat ruimte vallen, de persoon achter me doet hetzelfde, etc. Daarvoor hoef je niet eens af te remmen. Gas loslaten is meestal al voldoende. Maar goed voorbeeld doet goed volgen.

[ Voor 28% gewijzigd door SomerenV op 10-11-2018 21:56 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste