Aardig doen in het verkeer - tegen de regels?

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Webdoc schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 13:54:
Heb een vraag/gedachtengang die me de laatste tijd in het verkeer bezig houdt... ben benieuwd wat jullie mening is op dit thema.

Het probleem: Als ik aardig doe in het verkeer (mensen voorlaten, laten in- of uit-parkeren, etc.) ben ik dan, strikt genomen, de verkeersregels aan het overtreden en zou dit (at least in theory) met een bekeuring bestrafbaar (moeten/kunnen) zijn? Dus als ik iemand van links (of rechts, I guess...) laat invoegen omdat er achter mij een grote file aan auto's is die allemaal geirriteerd zo snel mogelijk naar huis willen, ben ik dan in principe 'verkeerd' bezig? Stel nou een (regelneef) agent ziet mij dat doen - zou hij mij daar een boete voor kunnen geven, of niet?

Dit allemaal uiteraard los van het feit of dat soort gedrag 'lief' is, want dat lijkt me verder vrij duidelijk ;)

Gerelateerde vraag is wellicht ook - stel nou tijdens mijn aardig-doen rost er iemand achter op mijn auto omdat hij niet op zat te letten, is het dan nog steeds (100%) zijn/haar schuld, of heb ik ook deels verantwoordelijkheid? Ik ben per slot van rekening verkeers-technisch zonder verkeers-geldige reden gestopt (even er van uitgaande dat ik dit niet doe door keihard op de rem te staan, maar 'normaal')
Echte mannen zijn galant, maar overdrijven niet. :P

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:45

mphilipp

Romanes eunt domus

Brent schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 16:56:
[...]
Ik zie het probleem niet? 5 banen zijn er toch niet om leeg te laten?
Ik zeg ook niet dat je ze leeg moet laten, maar soms zie je 5 banen met vrijwel dezelfde snelheid naast elkaar rijden. Dat is niet efficiënt en komt de doorstroming ook niet ten goede.
Ik denk dat er eerder sprake is van road-rage induced tijdsdilatatie: ja het duurt even 10 sec in zo'n geval. So what? Ontspan, adem nog eens :+
Zo, wel een boel moeilijke woorden in één zin...
Nee, een vrachtwaggel die 3 collega's inhaalt met 2-3kmh verschil duurt geen 10 seconden. Bovendien is het voor de vrachtwagen helemaal niet erg om 2-3kmh langzamer te gaan rijden (dus zijn snelheid aan te passen) dan het overige verkeer te dwingen 20-50kmh (ervan uitgaande dat de VW 80 rijdt en het overige verkeer 100-130 mag) langzamer te laten rijden. Dat voelt veel erger en qua reistijd is 2-3kmh nauwelijks te merken. Op een rit van 1200km (gaat uiteraard niet in één ruk) is een paar kmh langzamer slechts een kwestie van 30 minuten op 18 uur.
Uiteraard is het op een ritje van 60km voor een automobilist ook niet heel erg, maar het voelt veel erger om 20-30kmh langzamer te moeten rijden voor iemand die 3kmh sneller wil rijden.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@mphilipp : Misschien dat 't ook wel wat scheelt dat jij, net als ik, óók al jarenlang ervaring heb met wat verkeer op de diverse wegen (ook met andere voertuigen dan de 4-wielers). :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:27

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

LordSinclair schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:54:
[...]
Op de A6 van Heerenveen naar Groningen rijdt iedereen in een grote trein links. De rechterstrook wordt alleen gebruikt door een aantal verdwaalde vrachtwagens. Dan rol ik er ook gewoon rechts voorbij.
Ligt deze dan parallel aan de A7 vanaf Heerenveen naar Groningen. Ben hem nog nooit tegen gekomen in ieder geval. 😂😂😂

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mphilipp schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:00:
[...]

Er zijn inderdaad verschillende stromingen onder de instructeurs. Er is geen wet die je het verplicht volgens mij, maar het is wel zo fijn om te doen. Mits er natuurlijk plek is. Het moet niet zo zijn dat jij vaart moet minderen om iemand in te laten voegen. Dat moeten zij juist doen. Maar als de linkerbaan vrij is, en je kúnt het doen, is het netjes. Maar inderdaad geen verplichting.

Invoegen is sowieso voor veel mensen een stressdossier. Precies zoals ze geleerd hebben de hele invoegstrook uitrijden, terwijl de weg helemaal vrij is. En dan ijskoud naast me blijven rijden, ogen stijf vooruit, snelheid blijft gelijk, dus dat moet ergens mis gaan. Blijkbaar denken ze dat ze geleerd hebben dat ik voor ze opzij moet. Dan heb je het echt niet begrepen. Je vraagt je soms af waar mensen het rijbewijs gewonnen hebben...
Sterker nog de wet raad het af, omdat je anders een bijzondere verrichting gaat uitvoeren, welke je zoveel als Mogelijk moet beperken.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Lodo schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 16:23:
[...]
Dat ben ik niet helemaal met je eens, gezien de drukte op de weg is er in mijn ogen gewoon geen ruimte om zo ver vooruit te anticiperen.
Dat is echt wel een kwestie van anticiperen. Ik rij al best een tijdje rond om de drukste wegen van het land en tenzij er echt een file staat is het heel goed te doen. Ik woon in Gorinchem en moet, afhankelijk van de klant de A27 of de A15 op. Erger kun je het haast niet maken. Maar door gewoon zelf je snelheid constant te houden en regelmatig in de spiegels te kijken, kun je het moment van inhalen goed timen. En ja, soms moet je 'm naar links brengen als er iemand aan komt, maar ook dat kun je timen. Niet wachten tot ie nog maar 10m achter je zit, maar iets verder weg. Dan kan ook die weggebruiker anticiperen.
Natuurlijk heb je van die knurften die gewoon met 160 doorzeilen en bovenop je bumper gaan zitten. Ja, jammer voor hun hart; ik wordt er niet warm of koud van. Soms lukt het niet, en dan ga ik gewoon van het gas. Het kan inderdaad zo druk zijn dat het moeilijk wordt, maar dat is eigenlijk meer uitzondering dan regel.

Het grappige is dat veel mensen op links blijven plakken en lekker door willen rijden. Psychologisch zijn ze sneller, maar ik ga steeds weer naar rechts, en haal ze dan gewoon weer in. Netto zijn ze niets opgeschoten en al die haastige types zetten de linkerstrook alleen maar vol zodat het daar juist niet door rijdt. De rechterbaan rijdt door. Langzaam misschien, maar hij rijdt wel door. En constant 65-70 is sneller dan 100-stop-100-stop-100...Dat stoppen loop je nooit zo snel meer in.

Vandaar ook mijn 'policy' om op de snelweg 100 te rijden. Aan het eind van de week staat er op mijn teller dat ik gemiddeld 75 heb gereden. Dat is hetzelfde als toen ik nog wél haast had en toen 'altijd' 140 moest gassen. Kostte alleen veel brandstof, maar opschieten doet het netto niet. Tenminste, niet in de Randstad. Toen ik een tijdje in Goes werkte, ging het beter met het gemiddelde omdat ik vrijwel geen files had.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Webdoc schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:00:
[...]

Maar dat is toch precies wat ik doe - iedereen moet even stoppen zodat iemand die eigenlijk geen voorrang heeft en moet wachten kan invoegen. Dat is dan weliswaar slechts een seconde of 5-10 maar toch :)
Sorry, maar dan mag je wat mij betreft per direct je rijbewijs weer inleveren. Voorbeeldje waarom ik dat vind: Hier in 't dorp heb je meerdere rotondes en in de meeste gevallen is er net na de rotonde een oversteekplek voor fietsers. Die hebben geen voorrang. Het gaat om een 80 weg.

Als ik achter iemand zit en we verlaten de rotonde dan ga ik er van uit dat die persoon gas gaat geven om naar de 80km/u te komen. En op een rotonde zit je door de relatief lage snelheid vrij dicht op elkaar. Maar het gebeurt regelmatig dat mensen net na de rotonde stoppen voor fietsers. Kijk, prima als je dat doet zonder ander verkeer in de buurt, maar niet met wagens achter je.

- Ik kan daar niet op anticiperen en moet dus plots in de ankers.
- Fietsers verwachten het niet waardoor ze nog even twijfelen voordat ze oversteken.
- Verkeer dat de rotonde op wil kan ook niet bedenken dat iemand opeens besluit te stoppen en zit dus in dezelfde situatie als ik.

Ik heb door dat soort $*#-bestuurders al meermaals meegemaakt dat ik er bijna tegenaan zat, of iemand bijna tegen mij aan (van de achter of zijkant).

We hebben niet voor niets voorrangsregels in Nederland. Daardoor kun je als verkeersdeelnemer anticiperen op elkaar. Als dat niet meer kan zullen de wegen een stuk gevaarlijker worden.

Edit: een van de rotondes:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Zn32Mr5.jpg

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

_Dune_ schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:42:
[...]
Sterker nog de wet raad het af, omdat je anders een bijzondere verrichting gaat uitvoeren, welke je zoveel als Mogelijk moet beperken.
Dat is het leuke aan wetten en richtlijnen. Als ik er niemand mee in de weg rijdt, is er niets aan de hand. En dat is ook wat een goede instructeur je probeert te leren (en vroeger in ieder geval) ook in de theorieboekjes staat: het staat allemaal niet in steen gehouwen. Je moet het per situatie bekijken en beoordelen. In de spits gooi ik de auto niet als een kamikazepiloot op links om een omaatje te laten invoegen. Dat is net als de voorrangregel: het is een plicht van geven, geen recht van nemen. En vaak kan het ook met een handgebaar worden opgelost. Ook dát stond in het theorieboek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

SomerenV schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:47:
[...]
Maar het gebeurt regelmatig dat mensen net na de rotonde stoppen voor fietsers.
Afschieten dat tuig! :+
Inderdaad. Of op de rotonde stoppen om iemand door te laten rijden...hoe verzinnen ze het. En dan is het niet eens druk. Bij een volledig volgelopen rotonde en toevoerwegen kan ik me er iets bij voorstellen, maar ik heb het wel eens iemand zien doen terwijl het helemaal niet druk was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Nu online

SomerenV

It's something!

mphilipp schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:51:
[...]

Afschieten dat tuig! :+
Inderdaad. Of op de rotonde stoppen om iemand door te laten rijden...hoe verzinnen ze het. En dan is het niet eens druk. Bij een volledig volgelopen rotonde en toevoerwegen kan ik me er iets bij voorstellen, maar ik heb het wel eens iemand zien doen terwijl het helemaal niet druk was.
Ja, meestal kunnen de fietsers met een paar seconden langer wachten ook prima oversteken. Kijk, als het echt met bakken uit de hemel valt dan kan ik begrijpen dat je fietsers voor wilt laten want het is gewoon kut om een fietser te zijn met zo'n weer. Maar...

Dan is je remweg langer en je zicht minder. Dus in zo'n situatie remmen voor verkeer dat geen voorrang heeft is dan al helemaal een idioot idee. Als ik alleen ben dan doe ik het wel omdat ik daarmee dan niemand hinder, maar in élke andere situatie of met ander weer dan wachten ze maar.

Edit: als automobilist ben je trouwens vooral bezig met vooruit kijken en niet direct met wat er recht voor je neus gebeurt. Ik ben dus constant bezig met een meter of 100 voor me zodat ik daar op kan anticiperen. Uiteraard let ik ook wel op de wagen(s) voor me, maar ik mag toch hopen dat die gewoon de regels volgen en niet opeens in de remmen gaan op een onlogisch moment.

[ Voor 16% gewijzigd door SomerenV op 04-07-2018 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@SomerenV

Dankzij TS krijgen we hier in NL dus steeds meer fietsers welke maar gewoon een beetje "doen wat ze denken te moeten doen" (ze krijgen verzekeringstechnisch gezien toch nooit de "zwarte piet" toebedeeld waardoor ze ook nooit 100% aansprakelijk gestelt kunnen worden voor de schade). Hier in 't dorp hebben we tegenwoordig rotondes met vrijliggende fietspaden waarbij de fietsers clock-wise/counter-clock-wise mogen rijden en dus ook nog eens van alle kanten, zomaar ineens, een richting kunnen kiezen.... De persoon welke díe variant bedacht heeft mogen ook wel eens in de spits naar z'n werk laten reizen met de auto terwijl de schoolgaande jeugd óók over die rotondes naar school moet maar waarschijnlijk kán 'ie zelf op de fiets naar z'n kantoorbaantje rijden, 2 Km. van huis.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 04-07-2018 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mphilipp schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:49:
[...]

Dat is het leuke aan wetten en richtlijnen. Als ik er niemand mee in de weg rijdt, is er niets aan de hand. En dat is ook wat een goede instructeur je probeert te leren (en vroeger in ieder geval) ook in de theorieboekjes staat: het staat allemaal niet in steen gehouwen. Je moet het per situatie bekijken en beoordelen. In de spits gooi ik de auto niet als een kamikazepiloot op links om een omaatje te laten invoegen. Dat is net als de voorrangregel: het is een plicht van geven, geen recht van nemen. En vaak kan het ook met een handgebaar worden opgelost. Ook dát stond in het theorieboek.
Dat is dan ook een probleem, want ook tijdens de spits gaat men er van uit dat je wel even opschuift naar de linker baan om vervolgens de auto zo'n beetje jouw flank in te rijden en dan ook nog kwaad kijken als dat net goed afloopt… Gewoon niet doen, misschien leert men dan eens een keer fatsoenlijk snelheid te maken en in te voegen, daar waar het kan en niet met nog geen 80 op de teller direct bij begin blokmarkering de auto de snelweg op te sturen. Ik kom ze elke dag tegen. ;(
wimmel_1 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:55:
@SomerenV

Dankzij TS krijgen we hier in NL dus steeds meer fietsers welke maar gewoon een beetje "doen wat ze denken te moeten doen" (ze krijgen verzekeringstechnisch gezien toch nooit de "zwarte piet" toebedeeld waardoor ze ook nooit 100% aansprakelijk gestelt kunnen worden voor de schade). Hier in 't dorp hebben we tegenwoordig rotondes met vrijliggende fietspaden waarbij de fietsers clock-wise/counter-clock-wise mogen rijden en dus ook nog eens van alle kanten, zomaar ineens, een richting kunnen kiezen.... De persoon welke díe variant bedacht heeft mogen ook wel eens in de spits naar z'n werk laten reizen met de auto terwijl de schoolgaande jeugd óók over die rotondes naar school moet maar waarschijnlijk kán 'ie zelf op de fiets naar z'n kantoorbaantje rijden, 2 Km. van huis.
Exact dit.. die rontondes zijn inderdaad ook rampzalig. ;w

[ Voor 28% gewijzigd door _Dune_ op 04-07-2018 17:58 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:00
Wat een geschiet op BMW en andere leaserijders hier zeg.
Ik rij toevallig met een BMW, voorheen met Audi en VW.
Wat me opvalt, hoe groter de auto, hoe sneller mensen terug naar rechts gaan vanop het 3de vak.
En dan plak ik zeker niet aan de bumper, ik rij met ACC en die houdt zelfs meer afstand dan gemiddeld.

Als je eens een vrachtwagen laat tussenvoegen, dan valt het me wel op dat je meestal een vriendelijk handje terug krijgt. Er zitten wel sympathieke mannen tussen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Tommie12 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:58:
Wat me opvalt, hoe groter de auto, hoe sneller mensen terug naar rechts gaan vanop het 3de vak.
En dan plak ik zeker niet aan de bumper, ik rij met ACC en die houdt zelfs meer afstand dan gemiddeld.

Als je eens een vrachtwagen laat tussenvoegen, dan valt het me wel op dat je meestal een vriendelijk handje terug krijgt. Er zitten wel sympathieke mannen tussen.
En toch zijn het meestal de duurdere wagens (BWM/Audi/Mercedes) waarvan de bestuurders nogal haast lijken te hebben, alleenrecht op de weg lijken te hebben en ze kunnen vaak hun knipperlicht niet vinden. Natuurlijk zijn er ook wel goede bestuurders in dat soort wagens, maar het valt me echt héél vaak op dat het omgekeerde waar is.

Handje opsteken als iemand vriendelijk doet in het verkeer doe ik trouwens ook steevast. We moeten het samen doen in het verkeer dus wat respect naar elkaar toe is wel op z'n plek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Lodo schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:32:
Ja dat soort dingen zijn bizar.

Ik ben een vrij rustige rijder, heb nooit echt haast, dus vind het moeilijk om mij hier in te verplaatsen.

Misschien moet ik mijn punt een beetje nuanceren, ik zeg niet dat het onmogelijk is om tijdig te anticiperen, maar het is wel lastiger om een foutje qua inschatting te corrigeren als je in een wat mindere auto rijdt.
Dat klopt, ik moet echt trappen en ruim van tevoren beginnen wil ik op snelheid invoegen bijvoorbeeld. Wanneer we in een rijtje rijden en iedereen opeens wegrijdt dan duurt het bij mijn lupo een paar seconden langer.
Maar ondanks dat ik probeer zo vloeiend als mogelijk door het verkeer te gaan en al ruim van tevoren plank gas gawerkt het nog als een rode lap op een stier.

Ben na een ritje in de lupo ook altijd veel meer opgefokt dan in de volvo.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-10 16:59
hostler schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:00:
Wanneer je op de snelweg naar links gaat zodat het invoegend verkeer meer ruimte heeft, rij je in principe onnodig links. Het is aan het invoegend verkeer om tijdig op snelheid te komen en veilig in te voegen. Hierbij mag men het verkeer niet belemmeren. De praktijk is natuurlijk anders...
Niet alleen dat, het is ronduit gevaarlijk. Mensen die heel vlot en makkelijk naar links zwaaien dragen bij aan het ontstaan van files en kettjngbotsingen. Niet dat ze daar zelf van bewust zijn, want die effecten zitten vele honderden meters achter hun.

Ruimte maken, zoals je geleerd hebt bij rijles, door je snelheid aan te passen. Door je positie en snelheid juist te kiezen geeft je ruimte vóór jouw auto. Daarmee kun je de invoeger motiveren om iets meer snelheid te maken en met minimale overlast in te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Nu online

SomerenV

It's something!

t_captain schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 18:07:
[...]

Niet alleen dat, het is rondit gevaarlijk. Mensen die heel vlot en makkelijk naar links zwaaien dragen bij aan het ontstaan van files en kettjngbotsingen. Niet dat ze daar zelf van bewust zijn, want die effecten zitten vele honderden meters achter hun.

Ruimte maken, zoals je geleerd hebt bij rijles, door je snelheid aan te passen. Door je positie en snelheid juist te kiezen geeft je ruimte vóór jouw auto. Daarmee kun je de invoeger motiveren om iets meer snelheid te maken en met minimale overlast in te voegen.
Werkte het maar zo in het echte verkeer :+ Ik ga ook regelmatig naar links om invoegend verkeer er tussen te laten maar dat is meer voor m'n eigen veiligheid en voor de doorstroming. Komt vaak genoeg voor dat gewoon 110-130 kan rijden en er verkeer de baan op komt met ~90km/u of langzamer. Van het gas gaan betekent dat ik het verkeer achter me hinder. En als ik zonder anderen te benadelen naar links kan dan doe ik dat. Kan ik niet naar links zonder hem er letterlijk tussen te gooien dan blijf ik rechts en laat ik m'n gas los.

Goede bedoelingen zijn leuk en aardig in het verkeer maar je hebt maar een paar egoïstische hufters nodig, of een paar mensen met het inzicht van een baksteen om het verkeer volledig te ontwrichten. Zo probeer ik altijd netjes minimaal 2 seconde afstand te houden, maar op de snelweg betekent dat dat vrij veel mensen hun wagen dan in dat gat gooien. Moet ik weer van het gas af, gaat de persoon achter me nog nét niet in mijn wagen rijden, dat herstelt zich weer maar na een paar honderd meter begint die ellende weer opnieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Quadro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:37
Wat een donders mooi topic is dit.

Aangezien de A7 tussen Heerenveen en Groningen ook al even voorbij kwam heb ik hier het volgende scenario.

Ik ben een van die lui die de cruise op 110-115 zet en vanzelf wel thuis/ op het werk aankom. Inhalen doe ik eigenlijk alleen bij vrachtwagens die langzamer als 100 rijden.

Het klopt wel wat er wordt gezegd door @LordSinclair wordt gezegd. De linkerbaan is altijd voor van bumper tot bumper en de rechterbaan is nagenoegelijk leeg.

Ok, dat is de situatie. Nu het scenario.

Ik weet een plekje te vinden tussen de trein op de linkerbaan en ik haal een vrachtwagen in. Jeweetwel, beetje gas erbij en na de vrachtwagen weer naar rechts en gas los (cruise)
Nu gaat er iemand voor in de rij (ca. 2km verderop) op de rem voor iets en vervolgens gaat elke auto daarachter ook op de rem.

De rij gaat langzamer rijden. Sterker nog.... ik ben ze af en toe aan het inhalen! Nogmaals. Cruise op 110 terwijl de linkerbaan iets sneller rijdt normaliter.

Technisch gezien ben ik dan in overtreding maar ik vind het best dom om zelf te gaan remmen omdat ze links ook afremmen. Let op: er is een ruimte van minstens een kilometer voor mij waar geen auto rijdt.

Wat vinden jullie hiervan? Wat zouden jullie doen? Soms verlaag ik de cruisesnelheid met 5 of 10 kilometer om hem 20 seconden daarna weer op 115 te zetten maar nogmaals. Voelt een beetje stom.

Sorry voor de muur aan tekst. Ik lurk normaal alleen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Nu online

SomerenV

It's something!

@MachielVeldkamp Op de A67 (tussen Asten en Geldrop) heb je dat héél vaak. Bij filevorming mag je rechts inhalen mits je niet absurd veel harder rijdt. Want als jij ook gaat remmen dan hinder je onnodig het verkeer.

Met andere woorden: ik heb het héél vaak gedaan. Links gaat op slot terwijl rechts nagenoeg leeg is. Dus dan blijf ik vrolijk verder kachelen. Het irritante is dan wel dat mensen het links nóg meer dicht gooien omdat ze bang zijn dat je zo'n aso bent denkt er rechts wel even voorbij te kunnen. Maar wettelijk gezien mag het in sommige situaties, al weet ik de exacte regels niet meer.

Edit:

art. 13: Inhalen bij file

1. Bij fileverkeer behoeft, indien de rijbaan is verdeeld in rijstroken in dezelfde richting, niet de meest rechts gelegen rijstrook te worden gevolgd.
2. Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.
Bij normaal verkeer mag niet rechts ingehaald worden, alleen bij filerijden. Datgene wat men in de volksmond onder filerijden valt, is leidraad voor het feit of wel of niet in file wordt gereden.

[ Voor 27% gewijzigd door SomerenV op 04-07-2018 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webdoc
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 04:19

Webdoc

Echte Männer fahren Mercedes

Topicstarter
SomerenV schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 18:37:
@MachielVeldkamp Op de A67 (tussen Asten en Geldrop) heb je dat héél vaak. Bij filevorming mag je rechts inhalen mits je niet absurd veel harder rijdt. Want als jij ook gaat remmen dan hinder je onnodig het verkeer.

Met andere woorden: ik heb het héél vaak gedaan. Links gaat op slot terwijl rechts nagenoeg leeg is. Dus dan blijf ik vrolijk verder kachelen. Het irritante is dan wel dat mensen het links nóg meer dicht gooien omdat ze bang zijn dat je zo'n aso bent denkt er rechts wel even voorbij te kunnen. Maar wettelijk gezien mag het in sommige situaties, al weet ik de exacte regels niet meer.
Volgens mij mag dit zelfs in Duitsland in de file zolang de snelheid onder 60 is o.i.d. maar alleen dan. Zelf doe ik mijn best om nooit rechts in te halen tenzij het echt een totale malloot is (gebeurt 1-2 keer per jaar...), of als ik de afslag moet nemen ;)

SuperMicro X11DAi-N Dual Gold 6140 36C/72T 320GB A2000 2x WD770 1TB, 4K + 2x QHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:36
Philip Ross schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:00:
[...]

Hangt er vanaf. Als ik van baan wisselen voltooid heb en daarna raakt hij mij dan is hij fout. Het is alleen mijn fout als het tijdens het uitvoeren van een bijzondere verrichting is.
Helaas is dit niet correct. Dit is 1 van de uitzonderingen dat de achterste niet altijd aansprakelijk is bij een kop-staart botsing, ook als het baanwisselen voltooid is. De voorligger verwisselt van rijstrook op een zodanige manier dat hij daarna meteen vol in de remmen moet met een achterop aanrijding als gevolg.

https://www.lefers-advoca...tsingen-is-aansprakelijk/

Overigens zonder aanleiding remmen (aardig doen) is ook 1 van die uitzonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Webdoc schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 18:39:
[...]

Volgens mij mag dit zelfs in Duitsland in de file zolang de snelheid onder 60 is o.i.d. maar alleen dan. Zelf doe ik mijn best om nooit rechts in te halen tenzij het echt een totale malloot is (gebeurt 1-2 keer per jaar...), of als ik de afslag moet nemen ;)
Mooi dat je als TS dít antwoord geeft >:)

Schijnbaar ben jij de énige persoon in Nederland welke een snelheidslimitiet aan het begrip "file" durft te geven. Je gaat de opvolgende vraag van me, als motorrijder zijnde, dan uiteraard ook wel kunnen raden?

P.S. In Duitsland mág je overigens niet met je motor "in" de file inhalen omdat je niet met twee voertuigen gelijktijdig op één rijstrook mag rijden, in Nederland mag je wél met twee voertuigen op één rijstrook rijden en dus wél inhalen in een file (en daarmee is dat "gedoog beleid" fabeltje ook meteen naar de eeuwige jachtvelden geholpen, hoop ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

HyperTrophy schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:40:
stel een busje voor je rijdt al een poosje voor je net onder de toegestane max snelheid. plots mindert deze zonder duidelijke of zichbare reden. Jij denkt "nu is m'n kans, ik ga hem inhalen". En dan blijkt dat de bestuurder van dit busje iemand voor wil laten gaan met oversteken, of zelfs iemand voorrang verlenen die dit niet wettelijk heeft. Dat kun je niet altijd verwachten of voorzien. ( inhalen is nooit zonder gevaar natuurlijk, maar dit maakt het wel extra gevaarlijk.
Bij dit voorbeeld ben je zelf in fout. Je mag namelijk niet inhalen op een T-punt, kruispunt of zebrapad. Daarnaast zou het busje wel eens naar links willen, maar de richtingsaanwijzer wordt vergeten of is defect.
Je geeft ook aan dat het niet duidelijk zou zijn waarom het busje vertraagt, maar toch ga je voorbij steken. Dat lijkt me op z'n minst zeer onvoorzichtig.

Akkoord met de rest, overigens.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 16:54:
[...]

Tijd om je geld terug te gaan vragen.
Eh, ik heb dit ook geleerd bij mijn autorijles, 10 jaar geleden... Het is niet verplicht, maar wel sociaal om op te schuiven als het kan en je niemand hindert. Vergelijkbaar met naar links richting aangeven bij een rotonde.
Brent schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:28:
[...]

Heb jaren voor een leasebedrijf auto's opgehaald en weggebracht. Precies dezelfde ervaring: sommige hardrijders hanteren een rangorde, en denken dat goedkopere/kleinere auto's altijd ingehaald moeten worden, terwijl ze auto's die duurder/sneller ogen met rust gelaten worden. Eigenaardige diersoort toch.
Ik rij een Opel Corsa en ervaar hetzelfde. Als ik een BMW of Audi inhaal, komen ze me 9 van de 10 keer weer terug inhalen. Of als ik er idd langs rij moeten ze even gas bij geven.... gebeurt echt te vaak om toeval te zijn... Zo sneu.

[ Voor 46% gewijzigd door SmurfLink op 04-07-2018 19:17 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:46
Nee, dat komt omdat in veel gevallen de truttenschudder naar links komt en je bijkans afsnjjdt. Prompt gaat ie ook van het gas af. Na te lang links gereden te hebben kom je bij eem vrachtwagen en dan vinden ze het allemaal wel heel eng en daarom besluit er maar nòg langer naast te rijden met nog lager snelheidsverschil. Daarom vindt de lease-annex Duitse rijder dat je niks te zoeken hebt op de linkerbaan. :p

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:35

ZieMaar!

Moderator General Chat
SmurfLink schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 19:15:
[...]

Eh, ik heb dit ook geleerd bij mijn autorijles, 10 jaar geleden... Het is niet verplicht, maar wel sociaal om op te schuiven als het kan en je niemand hindert. Vergelijkbaar met naar links richting aangeven bij een rotonde.

[...]
Ik dacht dat net al, de mensen die leren dat ze plek moeten maken zijn ook vast de mensen die richting naar links aangeven op een rotonde en verdorie.... ;)

Ik zie hier weer veel mensen die zeggen dat het typisch Nederlands is en dat we hier zo slecht autorijden. Ik heb het al eens eerder gepost, maar in mijn ogen is dat echt grote kul. Sterker nog, over het algemeen zijn wij best goed, ook op de snelweg. De drukte die wij hier hebben zou in heel veel landen voor kilometers file zorgen. Ik heb best in wat landen autogereden en elk land heeft zijn eigenaardigheden.

Duitsers denken vaak goed vooruit (in Duitsland), tenminste, als het gaat om wat anderen gaan doen. Om de een of andere reden is er bij bijna elke afrit wel iemand die op de linkerbaan vol in de remmen moet om 3 banen naar rechts te gaan, om zo vlak voor t puntstuk nog uit te voegen. Zodra het wat drukker wordt, Ijdens ze ook heel zenuwachtig met veel onnodig remmen.

Italianen zijn ook mooi. Vaak prima voertuig beheersing maar het is natuurlijk wel een sport om zo hard mogelijk te rijden en bij de minste twijfel ook voorrang nemen. En als je dan voor je gevoel eens een keer lekker doorrijdt op een bochtig bergweggetje, word je natuurlijk op een punt met slecht zicht nog even voorbij gegaan door een omaatje in een vooroorlogse Panda.

Zwitsers en Belgen behoeven denk ik geen toelichting, toch?

Spanje vond ik eigenlijk wel prettig, men rijdt relatief rustig, is best hoffelijk en was verder niet zo heel opvallend.

Over Zuid Afrika, Namibie en Botswana kan ik een heel topic volschrijven :).

Nee, in mijn ervaring zijn we in Nederland helemaal niet zo slecht in het verkeer, in ieder geval niet vergeleken met ander landen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:29
PatrickH schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:14:
[...]

Helaas zie ik negen van de tien keer dat als iemand vriendelijk opzij gaat voor invoeger het volgende:
Auto 1 rijdt al op de snelweg en auto 2 wil invoegen. Auto 2 rijdt nog voor auto 1 (maar op de invoegstrook), auto 1 gaat naar links, tuft auto 2 voorbij die op de invoegstrook blijft en gaat voor auto 2 weer naar rechts. Vervolgens komt auto 2 pas een keer de snelweg op. Auto 1 heeft auto 2 dus ingehaald terwijl auto 2 nog op de invoegstrook zat, maar reed daarbij op de uiterst linkse baan. Dat noem ik onnodig links rijden en niet inhalen.
En vervolgens heeft auto 2 het gaspedaal gevonden en blijft doodleuk in de dode hoek van auto 1 rijden in het zelfde tempo. Daarmee auto 1 verhinderend om weer naar rechts te gaan. Totaal geen verkeersinzicht van auto 2 en stank voor dan voor auto 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:29
ZieMaar! schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 20:03:
[...]
Nou best wel eigenlijk ;)
Mijn ervaring met Zwitsers is dat ze in eigen land qua snelheid exact op de streep rijden, ook als ze daarmee minuten lang op de linker baan rijden tijdens een kansloze inhaalactie. Maar als ze de grens over zijn gaat het gas erop. Schijnheilig!
In Zwitserland zijn zebrapaden ook heilig. Daar wordt echt gestopt als je aanstalten maakt om over te steken. Daar kunnen we in NL nog wat van leren.
In België kom ik te weinig en aan de verdwaalde Belg in Noord Nederland heb ik nog geen gekkigheid kunnen ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 20:03:
Nee, dat komt omdat in veel gevallen de truttenschudder naar links komt en je bijkans afsnjjdt. Prompt gaat ie ook van het gas af. Na te lang links gereden te hebben kom je bij eem vrachtwagen en dan vinden ze het allemaal wel heel eng en daarom besluit er maar nòg langer naast te rijden met nog lager snelheidsverschil. Daarom vindt de lease-annex Duitse rijder dat je niks te zoeken hebt op de linkerbaan. :p
Ik weet niet of je nou op mij reageert of niet, maar ik ben zelf een leaserijder die van doorrijden houdt. Dus ik ga niet van het gas af links, ik snij niemand af, ik ga zsm weer naar rechts tenzij daar nog meer slakken zijn die ik aan het passeren ben....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36
  • Laatst online: 22:37

Daniel36

vernieuwde formule

De crux is dan ook het stukje dat het hoffelijk is om " als het kan zonder iemand te hinderen" een baan op te schuiven.
Ik maak de laatste jaren regelmatig idioten mee die de invoegstrook gebruiken om plm. 90 te gaan rijden waarna ze verwachten dat ik automatisch aan de kant ga om hun erop te laten. Ongeacht of ik op dat moment veilig naar links kan.

Terwijl het de bedoeling is om met enig verkeersinzicht je auto netjes tussen de auto's in te voegen. Vandaar ook de naam van deze handeling... 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

SmurfLink schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 20:27:
[...]

Ik weet niet of je nou op mij reageert of niet, maar ik ben zelf een leaserijder die van doorrijden houdt. Dus ik ga niet van het gas af links, ik snij niemand af, ik ga zsm weer naar rechts tenzij daar nog meer slakken zijn die ik aan het passeren ben....
Hoe nétjes ben je (nóg) >:) :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
SmurfLink schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 20:27:
[...]

Niet tegen jou. Het is een uitleg waarom die 'asocialen' zo asociaal zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
mieJas schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 19:08:
[...]

Bij dit voorbeeld ben je zelf in fout. Je mag namelijk niet inhalen op een T-punt, kruispunt of zebrapad. Daarnaast zou het busje wel eens naar links willen, maar de richtingsaanwijzer wordt vergeten of is defect.
Je geeft ook aan dat het niet duidelijk zou zijn waarom het busje vertraagt, maar toch ga je voorbij steken. Dat lijkt me op z'n minst zeer onvoorzichtig.

Akkoord met de rest, overigens.
Ik doelde niet op kruispunten, excuus. Was niet geheel compleet begrijp ik. Meer op doorgaande wegen binnen bebouwde kom, met overgangen voor fietsers of voetgangers zonder haaientanden of zebrapaden. Wel heel enkel bij een rotonde mits het heel erg druk is dan rem ik al zachtjes vooraf aan de rotonde ( alleen voor een rotonde. Overgangen na een rotonde laat ik nooit voorgaan ivm stremming op de rotonde zelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
MachielVeldkamp schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 18:33:
De rij gaat langzamer rijden. Sterker nog.... ik ben ze af en toe aan het inhalen! Nogmaals. Cruise op 110 terwijl de linkerbaan iets sneller rijdt normaliter.

Technisch gezien ben ik dan in overtreding maar ik vind het best dom om zelf te gaan remmen omdat ze links ook afremmen. Let op: er is een ruimte van minstens een kilometer voor mij waar geen auto rijdt.

Wat vinden jullie hiervan? Wat zouden jullie doen? Soms verlaag ik de cruisesnelheid met 5 of 10 kilometer om hem 20 seconden daarna weer op 115 te zetten maar nogmaals. Voelt een beetje stom.

Sorry voor de muur aan tekst. Ik lurk normaal alleen
Ik doe precies hetzelfde. Rustig 110 rechts rijden, gas bij om vrachtwagens of nog langzamere voorgangers inhalen. Komt inderdaad vaak voor dat je dan je best moet doen om niet rechts in te halen. Dus dat doe ik dan maar gewoon, zeker als de rechterrijstrook leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Marcva schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 20:27:
[...]

Nou best wel eigenlijk ;)
Mijn ervaring met Zwitsers is dat ze in eigen land qua snelheid exact op de streep rijden, ook als ze daarmee minuten lang op de linker baan rijden tijdens een kansloze inhaalactie. Maar als ze de grens over zijn gaat het gas erop. Schijnheilig!
In Zwitserland zijn zebrapaden ook heilig. Daar wordt echt gestopt als je aanstalten maakt om over te steken. Daar kunnen we in NL nog wat van leren.
In België kom ik te weinig en aan de verdwaalde Belg in Noord Nederland heb ik nog geen gekkigheid kunnen ontdekken.
Zwitsers en drukte is chaos. Zenuwachtig, dicht op elkaar, niet goed kijken, rare constructies op de weg soms...ik vind Zwitserland een van de rotste landen om auto te rijden (als het druk is, als het rustig is, is er niets aan de hand)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ZieMaar! schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 20:48:
[...]

Zwitsers en drukte is chaos. Zenuwachtig, dicht op elkaar, niet goed kijken, rare constructies op de weg soms...ik vind Zwitserland een van de rotste landen om auto te rijden (als het druk is, als het rustig is, is er niets aan de hand)...
't Lijkt wel een beetje op België, dus? Ik rijd daar als Nederlander regelmatig wat rondjes op een circuit (Zolder) maar ná een dagje Zolder wil ik ook écht niet meer zelf naar huis rijden over de openbare wegen daar….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

ZieMaar! schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 20:03:
[...]
Poeh...ik steek het op de nodeloos complexe situaties hier ;)
Geen idee waar je komt, overigens? Tussen de uithoeken van het land zijn er nogal verschillen. Zeker als het druk begint te worden en dan weer icm die complexe situaties.

[ Voor 10% gewijzigd door mieJas op 04-07-2018 20:56 ]

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Webdoc schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:27:
Hoffelijk doen op een rotonde zou ik zelf beoordelen als vrij dom - zeker als het gaat om een meerbaans-rotonde ben je namelijk in een situatie die vrij veel aandacht vereist, dan wil je niet ook nog eens moeten opletten op mensen die even anderen voorlaten. Dat is inderdaad wel vrij verwarrend en onverantwoord. Soweiso heb ik een pleurishekel aan meerbaans-rotondes, is altijd gezeik...
Het kan nog erger. Hier in de wijk geen meerbaans rotonde, wel mag het overig verkeer zowel links- als rechtsom over de rotonde. Op zich niet zo erg, maar ze krijgen nog voorrang ook. Voeg bij een van die rotondes een fietspad toe en het is een best recept voor flinke files in de wijk 's ochtends wanneer kinderen naar school fietsen en zo. ;) Als klapper op de vuurpijl, zijn er velen die voorrang geven. Zowel op de rotonde als er omheen. De enigen die wél doorrijden, zijn de fietsers.

Voor wat ik begrepen heb, wil men de betreffende rotondes wel aanpakken en gaan de fietsers onder andere een tunnel krijgen, maar ja, eer dat af en in gebruik is......

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 04-07-2018 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:44
aljooge schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 18:46:
[...]

Helaas is dit niet correct. Dit is 1 van de uitzonderingen dat de achterste niet altijd aansprakelijk is bij een kop-staart botsing, ook als het baanwisselen voltooid is. De voorligger verwisselt van rijstrook op een zodanige manier dat hij daarna meteen vol in de remmen moet met een achterop aanrijding als gevolg.

https://www.lefers-advoca...tsingen-is-aansprakelijk/

Overigens zonder aanleiding remmen (aardig doen) is ook 1 van die uitzonderingen.
Dat gaat over de situatie waar degene die van baan wisselt vervolgens meteen remt. Als je van baan wisselt en gewoon de maximum snelheid rijd dan is de achterop komende chauffeur gewoon verantwoordelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
wimmel_1 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 20:32:
[...]

Hoe nétjes ben je (nóg) >:) :9
Mwoah ik rij op zich best netjes... maar heb ook een limiet.. iemand die met 100 gaat inhalen waar je 130 mag, blijf ff lekker rechts ofzo.. of zoals eerder genoemd een inhalende vrachtwagen die met 1km/h sneller inhaalt...

Of op de A2, 's avonds laat, je mag er 130, 5 banen... en dan ga je met 100 rijden op de 2e of 3e baan. Dat is de enige situatie dat ik eigenlijk soort van regels breek. Als ik op de 5e (rechter) baan rijd ga ik er niet 4 opschuiven om iemand in te halen op de 2e, als er tussenin niks rijdt. Is fout, is rechts inhalen, maar mijn god, ga in vredesnaam rechts rijden. |:( Vaak zie je pas als je ze gepasseerd hebt dat het kwartje valt en ze naar rechts gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Quadro
Als ik dit zo allemaal lees over die meerbaanse wegen, ben ik ook maar blij dat ik eigenlijk alleen maar op de A7 rijdt.

Zo af eens toe wel eens voorbij Zwolle of Joure maar dat is een of twee keer per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
wimmel_1 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 20:52:
[...]

't Lijkt wel een beetje op België, dus? Ik rijd daar als Nederlander regelmatig wat rondjes op een circuit (Zolder) maar ná een dagje Zolder wil ik ook écht niet meer zelf naar huis rijden over de openbare wegen daar….
Op zich denk ik dat Zwitsers wel iets meer moeite moeten doen voor hun rijbewijs en hun wegen zijn ook een stuk beter, maar qua onvoorspelbaarheid en niet goed kijken ontloopt het elkaar niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:15
Clush schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:26:
Ik vind het als voetganger eigenlijk nooit fijn om voorrang te krijgen. Heb vele malen liever dat mensen gewoon doorrijden... uitkijken doe ik zelf wel en ik heb er geen belang bij dat anderen voor mij gaan bepalen wanneer ik moet oversteken. Bovendien kost doorrijden ook nog eens minder tijd.
Als slechtziende vind ik wel fijn om voorrang te krijgen. (Is trouwens ook verplicht om voorrang te geven). Wat me opvalt is dat juist op de 80 km wegen amper oversteekgelegenheden hebt. Dan loop ik vaak honderden meters zonder dat ik het gevoel heb dat ik een normale plek heb gezien waar ik kan oversteken. Slechtzienden zijn trouwens ook onvoorspelbaar. Een voorbeeld. In een zee van verkeerslichten zie ik een licht op groen springen. Dus ik kijk even een paar seconden of het groene verkeerslicht inderdaad van mij van toepassing is. Ja, dus ik steek over. Dat had de Amsterdamse taxichauffeur niet meer verwacht. En zo zijn er wel meer situaties dat de automobilist denkt hij wacht wel even. En dat ik denk dat het even al voorbij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Philip Ross schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:02:
[...]

Dat gaat over de situatie waar degene die van baan wisselt vervolgens meteen remt. Als je van baan wisselt en gewoon de maximum snelheid rijd dan is de achterop komende chauffeur gewoon verantwoordelijk.
Andere bron: https://www.letselschade-...ngeval/kop-staartbotsing/

Tevens is deze niet aansprakelijk wanneer het voorste voertuig vlak voor het ongeval van baan is gewisseld. In andere situaties is de persoon die het achterste voertuig bestuurt bijna altijd aansprakelijk.

Waar het mij om gaat is het volgende, ik zit elke dag een uur op de snelweg ongeveer en het is dit wat ik een paar keer per dag zie, de auto op de rechterbaan wil ook naar links en er is een gaatje wat precies past. Of er is een gaatje en er komt een iets snellere wagen aan met het idee, hij remt wel. Please voeg alleen in in het gaatje als je zeker weet dat het veilig kan. Dat je denkt dat je nooit aansprakelijk bent als je de voorligger bent is gewoon niet waar. En daarbovenop, letselschade wil je echt niet.

Zoek het gaatje niet op, en berust je erin dat je iets later op de plaats van bestemming komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

LordSinclair schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 15:40:
[...]

[afbeelding]

Niet perse. Op een gegeven moment wil de rechtsrijder ook de vrachtwagen inhalen en als iedereen strak op elkaar links rijdt dan kan er iemand pech hebben en het gevoel hebben afgesneden te worden. :>
Toevallig zo'n rechtsrijder die direct na de vrachtwagen naar rechts gaat om dan flink gas te geven en 1 of 2 auto's op te schuiven?
Lijkt het altans wel op. 1) dan mag niet, en 2) vrij asociaal natuurlijk.

Ik gun het zo'n rechtsrijder dan ook niet om er weer tussen te komen.

Meestal maak ik wel ruimte voor iedereen natuurlijk, maar dan moeten ze wel een beetje normaal doen in het verkeer.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-10 22:52

PcDealer

HP ftw \o/

SomerenV schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:47:
[...]
Als ik achter iemand zit en we verlaten de rotonde dan ga ik er van uit dat die persoon gas gaat geven om naar de 80km/u te komen. En op een rotonde zit je door de relatief lage snelheid vrij dicht op elkaar. Maar het gebeurt regelmatig dat mensen net na de rotonde stoppen voor fietsers. Kijk, prima als je dat doet zonder ander verkeer in de buurt, maar niet met wagens achter je.

- Ik kan daar niet op anticiperen en moet dus plots in de ankers.
Dus jij anticipeert niet op het feit dat er fietsers kunnen zijn terwijl je zelf aangeeft het wel regelmatig te zien dat men daarvoor kan remmen?

Waar ik een hekel aan heb zijn mensen (met name ouders) die me voor laten gaan terwijl ik stop omdat zij en hun kind juist voorrang hebben. Ik stop voor oude vrouwtjes die willen oversteken maart het achter mij druk is en zij "nooit" meer een kans krijgt over te steken als ik dat niet doe.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
qadn schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 22:40:
[...]

Toevallig zo'n rechtsrijder die direct na de vrachtwagen naar rechts gaat om dan flink gas te geven en 1 of 2 auto's op te schuiven?

Meestal maak ik wel ruimte voor iedereen natuurlijk, maar dan moeten ze wel een beetje normaal doen in het verkeer.
Voelt als voordringen in de rij voor de kassa. :r

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-10 14:18

T.C

Brent schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:07:
Is onnodig links rijden een wettelijk concept?
Lever je rijbewijs maar weer in als je deze vraag serieus meent te moeten stellen....

https://www.om.nl/onderwe...eer/onnodig-links-rijden/

Ja het is een wettelijk geregeld concept om zoveel mogelijk rechts te rijden.

Ik erger me dood aan mensen die 5 of 10 km links rijden met 100km/uur terwijl je er 130 mag ( en aangezien het rechts van hun en voor hun vrij is ook kan).

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:55

superwashandje

grofheid alom

[...]

heh dit zal me niet in dank afgenomen worden waarschijnlijk maar als er kilometers file op de linkerbaan rijd met grote gaten ertussen doe ik dat wel eens ja. ik ga dan naar rechts zoals het hoort en ga dan op normale snelheid verder tot ik bij de volgende vrachtwagen aan kom. daar wacht ik netjes op een (ruime) plek om er weer tussen te komen. 5 van de 10 keer schiet ik er niet veel mee op en soms wel een paar auto's. ik vind het voornamelijk erg zonde dat de hele linkerbaan niet meer doorrijd (en de rechter niet gebruikt word) omdat iedereen links blijft plakken.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:42
T.C schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 23:16:
[...]

Ik erger me dood aan mensen die 5 of 10 km links rijden met 100km/uur terwijl je er 130 mag ( en aangezien het rechts van hun en voor hun vrij is ook kan).
Afbeeldingslocatie: https://d2ws0xxnnorfdo.cloudfront.net/meme/451302

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Quadro
superwashandje schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 23:17:
[...]
Ik vind het voornamelijk erg zonde dat de hele linkerbaan niet meer doorrijd (en de rechter niet gebruikt word) omdat iedereen links blijft plakken.
Ik vind de rechterrijbaan daarom juist fijn. Lekker rustig. Niet zo druk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

[...]

Lever je rijbewijs maar weer in als je deze vraag serieus meent te moeten stellen....

Sorry @Brent maar dit is een legitiem punt imo.
Ik rij soms 135 km/uur links om gewoon van het gezeik af te zijn van links/rechts etc.
Zit der weer zo'n baal hooi die 105 km/uur op links rijdt.
Mensen spiegelen ook te weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Daniel36 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 23:28:
[...]

Sorry @Brent maar dit is een legitiem punt imo.
Ik rij soms 135 km/uur links om gewoon van het gezeik af te zijn van links/rechts etc.
Zit der weer zo'n baal hooi die 105 km/uur op links rijdt.
Mensen spiegelen ook te weinig.
Als je gewoon netjes naar rechts gaat (zoals het hoort) zul je er achter komen dat je 9/10 keer helemaal geen last hebt van die 100-rijders op de linkerbaan :P

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Nu we tóch op dat punt aanbeland zijn: Bestaat er een wettelijk verschil tussen inhalen en voorbij rijden? Als ik, rijdend op de rechterbaan met niet eens de max. snelheid terplekke, iemand voorbij ga die op de linkerbaan aan't treuzelen is (doordat iedereen dat daar in de regel doet), ben ik dan bezig met "rechts inhalen" óf is iedereen op die linker baan een onderdeel van een file?

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 04-07-2018 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

wimmel_1 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 23:34:
Nu we tóch op dat punt aanbeland zijn: Bestaat er een wettelijk verschil tussen inhalen en voorbij rijden? Als ik, rijdend op de rechterbaan met niet eens de max. snelheid terplekke, iemand voorbij ga die op de linkerbaan aan't treuzelen is (doordat iedereen dat daar in de regel doet), ben ik dan bezig met "rechts inhalen" óf is iedereen op die linker baan een onderdeel van een file?
Ik weet het niet wettelijk gezien maar wat moet je dan? Remmen?

Sowieso is het knudde op snelwegen met twee banen: rechts rijdt 105 en wil om de vrachtwagens heen, met 105...
En links wil 120 maar hangt steeds in de remmen omdat rechts...
Werkt niet.

En dit snappen veel mensen niet dus kleven en duwen waardoor je van die remgolven krijgt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tommie12 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:58:
Het is de kift. Gewoon jaloers. Ik rij nu in een Seat Mii, heerlijk ding. Voorheen had ik een C70 T5. Ook een heerlijk ding, maar niet handig als je in het centrum woont met nauwelijks plek om te parkeren.
Het is pure afgunst en daarom hangen ze allerlei vooroordelen aan rijders van bepaalde merken. Grote onzin, er zitten hufters in 25 jaar oude Daihatsu's en ook in nieuwe Mercedessen.

Gescheld op leaserijders is helemaal kansloos. Maar ja, voedt de wereld maar op... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Daniel36 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 23:41:
[...]

Sowieso is het knudde op snelwegen met twee banen: rechts rijdt 105 en wil om de vrachtwagens heen, met 105...
Werkt niet.

En dit snappen veel mensen niet dus kleven en duwen waardoor je van die remgolven krijgt...
Ik weet 't ook niet hoor, maar ik moet héél eerlijk zeggen dat 't me tegenwoordig ook weing meer intereseert én dat ik dus gewoon "rechts inhaal" als ik dat soort linksrijders voor me krijg. Als je er een béétje op let dan zitten de mensen welke je op die manier voorbij rijd vaak ook vrij stoicijns voor zichzelf uit te staren in d'r auto en hebben ze 't meestal niet eens in de gaten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

wimmel_1 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:55:
@SomerenV

Dankzij TS krijgen we hier in NL dus steeds meer fietsers welke maar gewoon een beetje "doen wat ze denken te moeten doen"
Dat doen fietsers toch wel. De gevaarlijkste groep weggebruikers. Als ik zelf op de fiets zit, kijk ik steeds over mijn schouder als ik af wil slaan of een andere fiets wil inhalen. Maar dat komt ook omdat ik motor rijdt. Aan de andere kant: je wéét dat fietsers niet kijken, appen en/of bellen en gewoon aso zijn in het verkeer. Als je er dan nog steeds een aanrijdt, ben je wel een beetje lomp. Autorijden is goed anticiperen. 80% van de automobilisten doet dat niet. En ze kijken ook niet of niet goed. Dat merk ik als motorrijder steeds. Als ik niet goed uitkijk, had ik al lang een keer onder een auto gelegen die niet keek bij het afslaan. Dus ja...zeg het maar.
Het verkeer bestaat uit iedereen, Als je in de stad rijdt, moet je gewoon goed kijken. En wat ik eerder las over mensen die bijna op een voorligger knallen omdat er geremd wordt voor een fietser (terecht of onterecht): dan houdt je gewoon te weinig afstand en/of anticipeer je niet goed. Punt. Geen andere smoes.

Ook ik maak me er schuldig aan. Ooit viel er vòòr de auto die voor me reedt een baksteen van een vrachtwagentje. Ik zag de baksteen niet vallen, maar wel liggen. Te laat. Te weinig afstand om te reageren (door te sturen) en het was te druk om een noodstop te maken zonder gevaarlijke toestanden, dus er overheen. Lekker band natuurlijk en een buts in de velg. Maar als ik iets meer afstand had gehouden, had ik richting vangrail kunnen sturen en de steen ontwijken. Zo moet je ook autorijden: steeds jezelf evalueren en er niet vanuit gaan dat je nooit iets fout doet. Als je je rijbewijs hebt, kun je nog niets. Je moet constant leren van de situaties die je tegenkomt.

Dat geldt ook voor (te) hard rijden. Ik heb altijd geweten dat het feitelijk niet zoveel uitmaakt hoe hard je rijdt of probeert te rijden. Zeker in de Randstad kun je nooit lang een hogere snelheid dan 140 aanhouden. Daarbuiten kan het nog wel, of 's-avonds laat. Maar iets langzamer rijden is net zo snel, omdat je niet steeds hoeft te vertragen (wat je nauwelijks meer inhaalt). Maar pas de laatste jaren heb ik daarvoor de rust gevonden om het gewoon te doen. Dat en de bekeuringen die de spuigaten uitliepen... :X Het is het niet waard en het kost je alleen maar brandstof, slijtage aan auto en banden en je raakt er alleen maar opgefokt van. Ja, ik klink als een ouwe lul. Ben ik ook, maar het is wel waar :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-05 20:51
[...]

Helemaal mee eens. Je hebt bijv. van die mensen die op de A1 bij Diemen al links voorsorteren omdat ze na Muiden de A6 op willen (kilometers te vroeg dus). Dan is het ineens 5-baans en blijven ze op baan 3 of 4 rijden.

Echter waar ik mij nog meer aan stoor is bijv. het volgende. ‘s Morgens vroeg invoegen op de A10 die dan nog extreem rustig is. Je mag er 100 (en dat rij ik ook bij het invoegen). Dan heb je dus mensen die met 130 of meer komen aansjezen op de rechterbaan. Of nog stommer, die hebben net iemand ingehaald en gaan meteen weer naar de rechterbaan, precies waar ik net begin in te voegen. Dat vind ik zo leip. Ik zou willen zeggen, lieve mensen als je toch al >20km te hard rijdt en het is rustig, trek je dan alsjeblieft niets aan van het verbod om onnodig links te rijden!

(@T.C dat laatste niet persoonlijk op jou gericht hoor, tenzij van toepassing natuurlijk ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-05 20:51
wimmel_1 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 23:34:
Wat mij regelmatig overkomt is dat mensen linksvoor mij ineens zonder reden vaart minderen (terwijl ze onnodig links rijden want ik zit dan al even rechtsachter ze, met een lege baan voor mij). Als zo iemand niet slingert of uitwijkt, hou ik gewoon mijn snelheid aan en rij er dus voorbij.

Dat noem ik idd niet “inhalen” maar “erlangs rijden”. Maar hoe dat wettelijk zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

mphilipp schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 23:47:
[...]

Grote onzin, er zitten hufters in 25 jaar oude Daihatsu's en ook in nieuwe Mercedessen.

Gescheld op leaserijders is helemaal kansloos. Maar ja, voedt de wereld maar op... ;)
Leuk betoog, maar je zet jezelf direct buitenspel met zo'n opmerking.
Het is de kift. Gewoon jaloers.
En lomp gezien, leaserijders zijn wel degelijk deel van het probleem. Hoe zou je baas het vinden als je elke dag op de fiets zou komen, of met OV? Zou je het zelf overwegen juist niet met de auto te komen? Kies je voor een leasebak, ben je min of meer 'verplicht' dan ook met die auto te rijden. Ergo, meer auto's op de weg, meer irritaties, meer problemen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:21
Philip Ross schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 15:48:
Overigens, als iemand een noodstop moet maken omdat iemand naar de linker baan gaat om invoegers ruimte te geven dan is het in 99% van de gevallen omdat die veel ven veel te hard ging. Als ik met 130 van rechts naar links ga dan zou niemand achter mij keihard moeten remmen. Als ze dat wel moeten dan reden ze te hard.
Newsflash: mensen rijden soms te hard :+

Als er 3 kilometer file staat omdat er door een aanrijding twee auto's blikschade hebben opgelopen omdat er iemand 'vriendelijk' de ruimte wou maken is het natuurlijk superleuk dat je kan zeggen 'het was niet mijn schuld, want de persoon achter mij reed te hard!!', maar daar sta je dan wel met je schade.

In het geval van een noodstop heb je gelijk, dan is er iemand veel en veel te hard aan het rijden.

Maar als je braaf 130 op je GPS-teller rijdt (~137 op de teller) en iemand achter een vrachtwagen die 80km op de teller rijd (75 in het echt) besluit om wat voor reden dan ook naar de linkerbaan te verhuizen, dan is het snelheidsverschil behoorlijk.

Ruimte maken kan overigens ook met versnellen en afremmen op dezelfde rijstrook trouwens, zeker op onze opritten van een paar honderd meter. Op N-wegen kunnen we dat ook.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
PatrickH schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:14:
[...]

Helaas zie ik negen van de tien keer dat als iemand vriendelijk opzij gaat voor invoeger het volgende:
Auto 1 rijdt al op de snelweg en auto 2 wil invoegen. Auto 2 rijdt nog voor auto 1 (maar op de invoegstrook), auto 1 gaat naar links, tuft auto 2 voorbij die op de invoegstrook blijft en gaat voor auto 2 weer naar rechts. Vervolgens komt auto 2 pas een keer de snelweg op. Auto 1 heeft auto 2 dus ingehaald terwijl auto 2 nog op de invoegstrook zat, maar reed daarbij op de uiterst linkse baan. Dat noem ik onnodig links rijden en niet inhalen.
Zie zelfs met enige regelmaat dat auto 2 voor auto 1 invoegt, waardoor de uitwijkmaneuvre van auto 1 totaal nutteloos was.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• qadn
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

[...]

True; ik ga dan altijd signaleren met mijn lichten.

Mijn grootste ergernis is mensen in een personenauto die (op een 120/130 weg) een vrachtauto inhalen met 101 km/uur.
Bonuspunten als ze na het naar rechts gaan na de vrachtwagen gas bij geven. :r

Vreemd genoeg vind ik vrachtauto's die elkaar inhalen minder irritant.
superwashandje schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 23:17:
[...]

heh dit zal me niet in dank afgenomen worden waarschijnlijk maar als er kilometers file op de linkerbaan rijd met grote gaten ertussen doe ik dat wel eens ja. ik ga dan naar rechts zoals het hoort en ga dan op normale snelheid verder tot ik bij de volgende vrachtwagen aan kom. daar wacht ik netjes op een (ruime) plek om er weer tussen te komen. 5 van de 10 keer schiet ik er niet veel mee op en soms wel een paar auto's. ik vind het voornamelijk erg zonde dat de hele linkerbaan niet meer doorrijd (en de rechter niet gebruikt word) omdat iedereen links blijft plakken.
Als normale snelheid aangepast is aan de rest van het verkeer is het ook niet vervelend (en eigenlijk heel normaal).
De ergernis zit hem vooral aan mensen die heel neurotisch duwen en proberen er voorbij te stuiven bij elke kans omdat zo'n file zo langzaam is.

[ Voor 44% gewijzigd door qadn op 05-07-2018 06:16 ]

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

[...]

Werkt niet.

Volgens mij, not sure, als je op de rechterstrook harder gaat dan links, is het géén inhalen zolang je niet weer naar links gaat. Dan is het passeren en dat is voor zover ik weet wel toegestaan, óók buiten de file om :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 23:47:
[...]

Het is de kift. Gewoon jaloers. Ik rij nu in een Seat Mii, heerlijk ding. Voorheen had ik een C70 T5. Ook een heerlijk ding, maar niet handig als je in het centrum woont met nauwelijks plek om te parkeren.
Het is pure afgunst en daarom hangen ze allerlei vooroordelen aan rijders van bepaalde merken. Grote onzin, er zitten hufters in 25 jaar oude Daihatsu's en ook in nieuwe Mercedessen.

Mwoah het is ook een stukje statistiek. Ik rij elke dag 50km heen en 50 km terug. Alle aso's worden geregistreerd in mijn hoofd, maar het meerendeel van is luxebakkenrijders als BMW, Audi en Mercedes, daarnaast de petjes in de VW golf uiteraard ook... Dat zijn de snellere overtredingen als bumperkleven en te hard rijden. Daarentegen valt me ook op dat de kleine koekblikjes het vaakst de 'lanzame' overtredingen maken die gevaarlijk gedrag tonen, met 50 op de snelweg willen invoegen (en een hele sliert auto's op de strook erachter vast die ook willen invoegen maar geen snelheid kunnen maken), inhalen waar dat eigenlijk niet kan zodat je vol op je blokken moet, voorrang geven waar dat niet hoort wat ook gevaar veroorzaakt... ja het zijn generalisaties, maar heeft niks met jaloezie te maken. Ik heb niks met auto's dus ben echt niet jaloers op jouw Mercedes of BMW of wat dan ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-10 15:24
Remmit schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 00:16:
[...]

Wat mij regelmatig overkomt is dat mensen linksvoor mij ineens zonder reden vaart minderen (terwijl ze onnodig links rijden want ik zit dan al even rechtsachter ze, met een lege baan voor mij). Als zo iemand niet slingert of uitwijkt, hou ik gewoon mijn snelheid aan en rij er dus voorbij.

Dat noem ik idd niet “inhalen” maar “erlangs rijden”. Maar hoe dat wettelijk zit...
Leuk om het jezelf zo goed te praten, maar helaas, rechts inhalen is rechts inhalen ongeacht baanwissel.

Ik doe het ook heel af en toe, want ik begrijp de gevaarlijke situatie die je daarmee veroorzaakt. Men spiegelt al weinig links, laat staan dat ze op de snelweg rechts controleren of zelfs even de schouder checken. Probeer het dus alleen te doen als er nog minimaal 1 rijbaan tussen zit, die persoon is dan zo van de wereld dat alleen een klapband dat gat zou dichten.

Maar ik heb geen illusies, rechts inhalen is verboden en als ik gestopt wordt is dat volledig terecht, de linksrijder zal doorgelaten worden aangezien dat een minder zware overtreding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH
  • Laatst online: 20:23
Joris748 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 03:21:
[...]

Zie zelfs met enige regelmaat dat auto 2 voor auto 1 invoegt, waardoor de uitwijkmaneuvre van auto 1 totaal nutteloos was.
Ook dit zie ik inderdaad met regelmaat gebeuren, ook zo'n :F momentje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 15:00
Aardig doen in het verkeer is niks mis mee. Tot dat dat oma'tje dat normaal altijd voorrang krijgt terwijl ze dat niet heeft, nu gewoon oversteekt omdat ze denkt dat ze voorrang heeft, want iedereen laat haar voor (want het is een oud oma'tje). Oud oma'tje dood.

Zelfde met personen die van rechts komen op een gelijkwaardige kruising, en dan naar mij gebaren dat ik wel voor mag. Voorrangsregels zijn er voor een reden, als we zelf onze eigen regels gaan bedenken wordt het een puinhoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Richh schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 02:25:
[...]

Newsflash: mensen rijden soms te hard :+

Als er 3 kilometer file staat omdat er door een aanrijding twee auto's blikschade hebben opgelopen omdat er iemand 'vriendelijk' de ruimte wou maken is het natuurlijk superleuk dat je kan zeggen 'het was niet mijn schuld, want de persoon achter mij reed te hard!!', maar daar sta je dan wel met je schade.

In het geval van een noodstop heb je gelijk, dan is er iemand veel en veel te hard aan het rijden.

Maar als je braaf 130 op je GPS-teller rijdt (~137 op de teller) en iemand achter een vrachtwagen die 80km op de teller rijd (75 in het echt) besluit om wat voor reden dan ook naar de linkerbaan te verhuizen, dan is het snelheidsverschil behoorlijk.

Ruimte maken kan overigens ook met versnellen en afremmen op dezelfde rijstrook trouwens, zeker op onze opritten van een paar honderd meter. Op N-wegen kunnen we dat ook.
Als je met lag snelheid naar links gaat ben je inderdaad een gevaar. Maar ik merk ook dat als ik met 135 op de teller naar links ga dat er dan toch mensen op mijn bumper zitten die veel te hard aan kwamen rijden, en die zijn net zo goed een gevaar.

Maar het komt inderdaad gewoon neer op je aanpassen aan het verkeer en goed anticiperen.
aljooge schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 22:34:
[...]

Andere bron: https://www.letselschade-...ngeval/kop-staartbotsing/

Tevens is deze niet aansprakelijk wanneer het voorste voertuig vlak voor het ongeval van baan is gewisseld. In andere situaties is de persoon die het achterste voertuig bestuurt bijna altijd aansprakelijk.

Waar het mij om gaat is het volgende, ik zit elke dag een uur op de snelweg ongeveer en het is dit wat ik een paar keer per dag zie, de auto op de rechterbaan wil ook naar links en er is een gaatje wat precies past. Of er is een gaatje en er komt een iets snellere wagen aan met het idee, hij remt wel. Please voeg alleen in in het gaatje als je zeker weet dat het veilig kan. Dat je denkt dat je nooit aansprakelijk bent als je de voorligger bent is gewoon niet waar. En daarbovenop, letselschade wil je echt niet.

Zoek het gaatje niet op, en berust je erin dat je iets later op de plaats van bestemming komt.
Zoals ik aangaf moet je nooit vlak voor iemand duiken. Maar het gebeurt me vaak genoeg dat ik nog makkelijk 100m heb en naar links ga met een snelheid rond de 130 en toch 3 seconden later iemand op mijn bumper zit. Ik kan de snelheid niet perfect inschatten dus als iemand 170 gaat kan ik daar niet altijd op anticiperen.

[ Voor 33% gewijzigd door Philip Ross op 05-07-2018 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:41
aljooge schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 22:57:
[...]

Voelt als voordringen in de rij voor de kassa. :r
Als iedereen in dezelfde rij gaat staan en een andere rij leeg is dan kies ik inderdaad voor de lege rij. Ik ga dan niet bij de smalle deur wachten tot de hele andere rij eerst voorbij is. Dan loop ik ook gewoon tussen de andere rij door naar buiten :)
het verkeer.
Grappig, punt 1 & 2 gaan ook allebei op voor het onnodig links rijden waardoor iemand anders die wel naar rechts gaat gewoon vrij baan heeft.

Het enige is punt 3: dat rechts inhalen niet verwacht wordt en daarmee een grotere gevaarsetting heeft.

[ Voor 40% gewijzigd door LordSinclair op 05-07-2018 08:38 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:42

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Philip Ross schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 08:35:
[...]

Als je met lag snelheid naar links gaat ben je inderdaad een gevaar. Maar ik merk ook dat als ik met 135 op de teller naar links ga dat er dan toch mensen op mijn bumper zitten die veel te hard aan kwamen rijden, en die zijn net zo goed een gevaar.

Maar het komt inderdaad gewoon neer op je aanpassen aan het verkeer en goed anticiperen.

[...]

Zoals ik aangaf moet je nooit vlak voor iemand duiken. Maar het gebeurt me vaak genoeg dat ik nog makkelijk 100m heb en naar links ga met een snelheid rond de 130 en toch 3 seconden later iemand op mijn bumper zit. Ik kan de snelheid niet perfect inschatten dus als iemand 170 gaat kan ik daar niet altijd op anticiperen.
Ben ik het echt niet mee eens.
Dan heb je de situatie niet goed ingeschat of kunnen inschatten. Of je nou 100 of 130 rijdt je ziet echt wel iemand harder aankomen in je spiegel. Ik rijd bijna overal de max snelheid en soms ietsje te hard en soms lekker relaxed. Maar ik rijdt alleen links als ik in ga halen en kom dit zovaak tegen. Dan kom ik met 130 aan en de autos die ik in wil halen floept er ineens een gewoon naar links met 110. Of doet alleen zijn knipperlicht “avast even aan”. Krijg zowat een hartverzakking. knipperlicht pas aan als je echt kan en gaat en niet “ik wil straks opschuiven”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
ApC_IcE schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 08:43:
[...]

Ben ik het echt niet mee eens.
Dan heb je de situatie niet goed ingeschat of kunnen inschatten. Of je nou 100 of 130 rijdt je ziet echt wel iemand harder aankomen in je spiegel. Ik rijd bijna overal de max snelheid en soms ietsje te hard en soms lekker relaxed. Maar ik rijdt alleen links als ik in ga halen en kom dit zovaak tegen. Dan kom ik met 130 aan en de autos die ik in wil halen floept er ineens een gewoon naar links met 110. Of doet alleen zijn knipperlicht “avast even aan”. Krijg zowat een hartverzakking. knipperlicht pas aan als je echt kan en gaat en niet “ik wil straks opschuiven”
Zoals ik zei, op sommige momenten is het moeilijk in te schatten of iemand met 150 aan komt of met 180. Als ik naar links ga met 130 dan heeft degene achter mij maar te remmen. Als die met 150 aan komt zetten hoeft die alleen het gas even los te laten, als die met 180+ aan komt dan moet die gewoon op de rem. Op grote afstanden (100m-200m en meer) kan je gewoon niet de snelheid goed inschatten en moet je er maar op vertrouwen dat diegene of een normale snelheid rijd of remt. Als je dat niet doet kan je namelijk nooit inhalen, want stel dat er een kilometer terug iemand met 300 km/h aan komt...

jouw voorbeeld gaat niet op, ik noem expliciet dat er niet langzaam gereden word en wel ruimte is. Dat is een heel andere situatie. Iemand die in een te klein gat schuift of te langzaam is fout bezig, daar heb je gelijk in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:32:

Nee, een vrachtwaggel die 3 collega's inhaalt met 2-3kmh verschil duurt geen 10 seconden. Bovendien is het voor de vrachtwagen helemaal niet erg om 2-3kmh langzamer te gaan rijden (dus zijn snelheid aan te passen)
Met dat verschil dat die vrachtwagen chauffeur te maken heeft met een rijtijden wet, en tijdsdruk van op tijd zijn goederen afleveren (hangen boetes aan). De automobilisten zitten vaak niet op de weg om geld te verdienen. Daarbij hebben wij Nederlanders ervoor gezorgd dat de NL vrachtwagens begrensd zijn, waardoor ze ook niet sneller in kunnen halen. En dan nog de kilometerprijs die voor een groot deel bepaald wordt door brandstof verbruik. 89 km/h of 85% scheelt 3%. Nu klinkt 3 procent niet veel, maar als de vrachtwagen 1l op 3.3 km gebruikt en dat kilometers lang is 3% opeens serieus geld.

Mensen lijken echt niet te begrijpen dat vrachtwagens hun tv's, magnetron, sokken en brood vervoeren. En maar vloeken op die chauffeurs.
De meeste ongelukken met vrachtwagens worden door automobilisten geïnitieerd. Nog net voor die vrachtwagen de afrit pakken. De chauffeur schrikt, geeft een ruk aan zijn stuur en vrachtwagen op zijn kant. En maar schelden als er dan een file staat.

En als meneer-ik-ben-vreselijk-belangrijk echt zo belangrijk is dat 2 a 3 min van zijn tijd zoveel geld waard is, waarom zit hij dan in een auto en niet in een helikopter, of prive jet?

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:23

Wokschotel

Op 6 wielen

Wat ik echt knetterirritant vindt is het voorlaten van fietsers op rotondes, terwijl die fietsers geen voorrang hebben. Bijvoorbeeld hier. Uiteraard heel aardig en galant, maar het is funest voor de doorstroming en als achterligger hou je er ook niet altijd rekening mee waardoor je de remmen in moet, degene achter jou heeft dat weer niet door en hoppa, daar gaan we.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
[...]

Werkt niet.

Als dat het probleem is, dan moeten we de max snelheid op drukkere momenten (nog voor er files ontstaan) verlagen naar 90 kmh. Iedereen dezelfde snelheid is beter voor de doorstroming.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wokschotel schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 08:57:
Wat ik echt knetterirritant vindt is het voorlaten van fietsers op rotondes, terwijl die fietsers geen voorrang hebben. Bijvoorbeeld hier. Uiteraard heel aardig en galant, maar het is funest voor de doorstroming en als achterligger hou je er ook niet altijd rekening mee waardoor je de remmen in moet, degene achter jou heeft dat weer niet door en hoppa, daar gaan we.
Als fietser is het ook heel irritant als je voorrang krijgt. Regelmatig sta ik als fietser al stil, en dan krijg je alsnog voorrang. We staan dus beiden onnodig lang stil. De auto had door kunnen rijden, en ik had m'n fiets uit kunnen laten rollen en direct achter de auto weer optrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 08:59:
[...]

Als dat het probleem is, dan moeten we de max snelheid op drukkere momenten (nog voor er files ontstaan) verlagen naar 90 kmh. Iedereen dezelfde snelheid is beter voor de doorstroming.
Wat een nog beter idee is een GPS begrenzer. Afhankelijk van de drukte wordt bij alle voertuigen de snelheid terug geregeld. Iedereen dezelfde snelheid zorgt inderdaad voor een strakker verkeersbeeld.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Philip Ross schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 08:48:
[...]

Zoals ik zei, op sommige momenten is het moeilijk in te schatten of iemand met 150 aan komt of met 180. Als ik naar links ga met 130 dan heeft degene achter mij maar te remmen. Als die met 150 aan komt zetten hoeft die alleen het gas even los te laten, als die met 180+ aan komt dan moet die gewoon op de rem. Op grote afstanden (100m-200m en meer) kan je gewoon niet de snelheid goed inschatten en moet je er maar op vertrouwen dat diegene of een normale snelheid rijd of remt. Als je dat niet doet kan je namelijk nooit inhalen, want stel dat er een kilometer terug iemand met 300 km/h aan komt...
Jammer dat wanneer ik eraan kom met soms 140 maar regelmatig ook met gewoon de maximum snelheid. Ik dan de gas loslaat op moment van baanwissel, mijn auto er rechts voorbij laat lopen zonder gas te geven, vervolgens de vrachtwagen links inhaal welke mijn voorganger in wou gaan halen en ik mijn auto weer terug naar de oorspronkelijke snelheid breng.

Als we op een 2-baansweg tegelijk bij een vrachtwagen komen heb ik er echt geen probleem mee terug te moeten naar 100 of soms zelfs lager. En zal dan ook je gat niet dichtrijden dat zie ik persoonlijk namelijk als snijden. Maar er een auto voorgooien met de uitspraak jij reed te hard is in mijn ogen gevaarlijke situaties uitlokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Cheesy schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:00:
[...]

Als fietser is het ook heel irritant als je voorrang krijgt. Regelmatig sta ik als fietser al stil, en dan krijg je alsnog voorrang. We staan dus beiden onnodig lang stil. De auto had door kunnen rijden, en ik had m'n fiets uit kunnen laten rollen en direct achter de auto weer optrekken.
Inderdaad.

Ook op rotondes krijgen voetgangers vaak onnodig voorrang en nemen ze deze ook vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Philip Ross schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 08:48:
[...]

jouw voorbeeld gaat niet op, ik noem expliciet dat er niet langzaam gereden word en wel ruimte is. Dat is een heel andere situatie. Iemand die in een te klein gat schuift of te langzaam is fout bezig, daar heb je gelijk in.
Ah, ok op sommige momenten!
Dat miste ik even. Inderdaad als iemand echt te hard rijdt zijn het ook geen vervelende situaties. Diegene die te hard rijdt moet ook de consequenties daarvan snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C

T.C

Remmit schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 00:02:
[...]

(@T.C dat laatste niet persoonlijk op jou gericht hoor, tenzij van toepassing natuurlijk ;))
Zo pak ik het ook niet op.

Ik ken de A10 goed genoeg tijdens de spits.
Ja het zal soms mogelijk zijn om 130 te rijden, maar dan kan je ook niet relaxed naar rechts.

Natuurlijk rijd ik wel eens te hard, maar dan is mij ook bekend dat het niet voldoet aan de wet.

---edit---

@Brent ik word niet boos op die mensen... ze ergeren me alleen. Geeft wel een extra reden om naar Yoga te gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door T.C op 05-07-2018 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 20:47

vhal

ಠ_ಠ

+1

Bijkomend nadeel is dat op een gegeven moment fietser min of meer verwachten dat ze voorrang krijgen totdat ze een figuur zoals mij tegenkomen die dit dus niet doet. Je ziet ze kijken en verwachten dat een automobilist toch wel stopt. Tijdje terug reed er iemand nog voor mij die 'hoffelijk' stopte op een 60km/h weg voor een stel bejaarden, ik zag het al aankomen dus ik hield er rekening mee ware het niet dat de persoon achter mij dit totaal niet verwachtte en wel heel erg dicht op mijn bumper kwam na een noodstop. In ieder geval, fietsers en voetgangers die stug blijven doorfietsen/lopen krijgen de claxon van voren :P

Er zijn wellicht een paar situaties te noemen dat ik wel stop maar dan staat er over het algemeen genomen wel een verkeersregelaar of klaar-over (bijvoorbeeld tijdens een avondvierdaagse of evenement)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.C

T.C

SinergyX schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 00:38:
[...]

[...]

En lomp gezien, leaserijders zijn wel degelijk deel van het probleem. Hoe zou je baas het vinden als je elke dag op de fiets zou komen, of met OV? Zou je het zelf overwegen juist niet met de auto te komen? Kies je voor een leasebak, ben je min of meer 'verplicht' dan ook met die auto te rijden. Ergo, meer auto's op de weg, meer irritaties, meer problemen.
Ja ik ben een leaserijder, niet helemaal uit vrije wil maar toch.
Mijn baas maakt het niet uit hoe ik er kom als ik maar op tijd kom.

Helaas is het niet mogelijk om zonder auto op tijd te komen op mijn project.
Daarnaast zou het me dan ca. 15 uur in de week extra reistijd opleveren, naast de ca. 30 uur reistijd per week die ik al heb is dit dus niet realistisch.

Klaag ik? Nee.

Zijn leaserijders onderdeel van het probleem? Ja, maar dat zijn gebruikers van niet-lease auto's ook.

Is het daarmee kansloos om op leaserijders te schelden? Dat denk ik wel, maar dat zal wel gevoed worden door jaloezie.

De meeste leaserijders kiezen er niet specifiek voor om zoveel te rijden, maar het hoort vaak wel bij de job.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

SinergyX schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 00:38:
[...]
Ik ben hoogst benieuwd hoe je daarop komt...
Ehh...een leaseauto is niet verplicht. En er zijn ook mensen die 2km van het werk wonen en met eigen auto naar het werk gaan, terwijl ze ook met de fiets kunnen. Dusssss...ik zie het niet zo.
Ik ben ex-leaserijder. De auto niet gebruiken is geen optie. OV is nóg langzamer en vervelender dan de files. En de afgelopen 10 jaar worden leaserijders ook steeds meer op hun verantwoordelijkheid gewezen vwb goedkoper tanken en zijn er constructies met fietsen en OV passen om het autogebruik (en kosten) terug te dringen. In de file op de snelweg zit je niet voor de lol. Het OV is doorgaans alleen een goed alternatief als je in een grote stad woont en naar een andere grote stad moet. Maar ook dat is relatief. Ik heb collega's die in Den Haag wonen en ook bijna 45min onderweg zijn naar Den Haag CS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Joris748 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 08:59:
[...]

Derby schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:01:
[...]

Wat een nog beter idee is een GPS begrenzer. Afhankelijk van de drukte wordt bij alle voertuigen de snelheid terug geregeld. Iedereen dezelfde snelheid zorgt inderdaad voor een strakker verkeersbeeld.
Ah, twee desktop warriors. :+ Dat werkt echt bijzonder fileopwekkend. Je ziet het bij de trajectcontroles in 80 zones dat er lange slierten auto's en vrachtwagens ontstaan die naast elkaar blijven rijden op de cruise control. Invoegen is dan al bijkans onmogelijk en geeft altijd een filerimpel verderop door remreacties. Ik ben altijd erg blij als ik er weer voorbij ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Derby schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 08:54:
[...]
Mensen lijken echt niet te begrijpen dat vrachtwagens hun tv's, magnetron, sokken en brood vervoeren. En maar vloeken op die chauffeurs.
Zo lust ik er nog een paar. Ik maak de software voor de transportbedrijven. Zonder mijn programma staan ze ook stil. Wie is er belangrijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Philip Ross schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 08:35:
[...]

[...]

Je moet het ook eens van de andere kant bekijken, je rijdt op een redelijk rustige weg 170 en plotseling gaat er iemand die je net wilde inhalen naar links. Je kan niet meer ontwijken. Die 170 rijder kon er niets aan doen dat iemand er vlak voor duikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Delakhan schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:12:
[...]

Jammer dat wanneer ik eraan kom met soms 140 maar regelmatig ook met gewoon de maximum snelheid. Ik dan de gas loslaat op moment van baanwissel, mijn auto er rechts voorbij laat lopen zonder gas te geven, vervolgens de vrachtwagen links inhaal welke mijn voorganger in wou gaan halen en ik mijn auto weer terug naar de oorspronkelijke snelheid breng.

Als we op een 2-baansweg tegelijk bij een vrachtwagen komen heb ik er echt geen probleem mee terug te moeten naar 100 of soms zelfs lager. En zal dan ook je gat niet dichtrijden dat zie ik persoonlijk namelijk als snijden. Maar er een auto voorgooien met de uitspraak jij reed te hard is in mijn ogen gevaarlijke situaties uitlokken.
Ik zeg ook nergens dat je je auto er zomaar voor moet gooien. Maar als ik niet naar links kom terwijl ik de maximum snelheid rij omdat er links veel te hard gereden word dan zal ik hem toch een keer er tussen gooien. Nooit op een moment dat het gevaarlijk is of het gat te klein is maar als degene achter mij ruim de tijd krijgt om te remmen dan gooi ik hem er voor.
aljooge schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 10:16:
[...]

Je moet het ook eens van de andere kant bekijken, je rijdt op een redelijk rustige weg 170 en plotseling gaat er iemand die je net wilde inhalen naar links. Je kan niet meer ontwijken. Die 170 rijder kon er niets aan doen dat iemand er vlak voor duikt.
Jawel, die kon gewoon zich aan de regels houden, namelijk maximumsnelheid van 130 aanhouden. Als hij er voor kiest om daar boven te gaan maakt die het zichzelf moeilijk doordat hij niet meer kan reageren op normale weggebruikers.

En ik heb het ook niet voer er vlak voor duiken, ik heb het over op normale afstand er voor gaan zodat degene die 170 rijd gewoon de tijd heeft om te remmen (maar dus wel moet remmen en niet 170 kan blijven rijden).

[ Voor 26% gewijzigd door Philip Ross op 05-07-2018 10:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
aljooge schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 10:16:
[...]

Het is vaak nog erger. Een kilometer achter je is er niemand. Maar toch wil uitgerekend op dat moment iemand hem bij jou voor de deur gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Ben in alle gevallen wel blij met mijn Dashcam hoor.
Vaak genoeg situaties gehad dat ik 130 rijd en iemand knalt hem er wel voor.
Toevallig gisteren nog 1 die dat deed en vervolgens iemand bijna van de wegreed.
Dit alles dus met de telefoon in zijn hand (en volgens mij een bierflesje in de andere maar dat kon ook een non-alcoholische zijn. Ik zal bij thuiskomst het filmpje van de dashcam halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Aardig doen pas ik altijd mee op. Nu woon ik best wel in een gat, dus valt het allemaal wel mee, maar ik geef kinderen bijvoorbeeld nooit voorrang als ze hier geen recht op hebben. Kinderen leer je daarmee dat een auto toch wel stopt, of dat ze daar gewoon mogen oversteken. Gevolg is, de volgende keer schieten ze zo de weg op en gaat het wél mis.

Er is bij ons ook een punt waar wel eens een vrachtwagen van links komt en een moeilijke draai moet maken (respect vrachtwagenchauffeurs!). Daar wacht ik dan wel netjes op, want als ik me daar (omdat ik van rechts kom) in allerlei bochten moet wringen om langs die vrachtauto te komen, zijn we uiteindelijk beiden langer bezig dan gewoon die chauffeur zijn ding te laten doen.

Naar links gaan bij het invoegen, ik heb altijd geleerd dat je dit niet moet doen, omdat je onnodig het verkeersbeeld veranderd, maar het gebeurd zo vaak dat je een constante snelheid rijd van bijvoorbeeld 120 en er dan even eentje met 80km/h zijn karretje ervoor plempt en dan niet doorrijd.

Voor vrachtwagens wijk ik wel uit als er ruimte voor is, die kunnen gewoon niet sneller rijden. Is niet echt logisch om daar achter te duiken om hem vervolgens alsnog te moeten inhalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wat ik echt knetterirritant vindt is het voorlaten van fietsers op rotondes, terwijl die fietsers geen voorrang hebben. Bijvoorbeeld hier.
Dit is een van de vele situaties waar wel haaientanden staan voor de ene richting, maar geen voorrangsbord voor de andere richting. Dat ontbrekende bord maakt het veel minder duidelijk wat de situatie is, en wordt op zeer veel plaatsen weggelaten. Ik gok dat de wegbeheerder hoopt dat zo beide richtingen extra voorzichtig zijn, maar dat gaat ten koste van de duidelijkheid.
Fairy schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 10:29:
Naar links gaan bij het invoegen, ik heb altijd geleerd dat je dit niet moet doen, omdat je onnodig het verkeersbeeld veranderd, maar het gebeurd zo vaak dat je een constante snelheid rijd van bijvoorbeeld 120 en er dan even eentje met 80km/h zijn karretje ervoor plempt en dan niet doorrijd.
En juist doordat heel veel mensen "aardig willen doen" door op te schuiven als het niet nodig is, kunnen heel veel mensen ook totaal niet meer invoegen. Op de motor moet ik dus wel plaats maken, want 90% drukt me gewoon van de weg als ik het niet doe, maar in de auto zoeken ze het maar uit als er voor me niemand rijdt, achter me niemand rijdt, en de invoeger dan stug naast me blijft rijden om aan het einde van de invoegstrook te gaan toeteren en onvriendelijke gebaren te gaan maken.
Waren er maar herexamens verplicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 27-10 15:24
Eens, gevaarlijk en slecht voor de doorstroming. Vind het net wat anders als het verkeer al wat stil staat en je er eentje tussen laat, maar niet als je aan komt rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Señor Sjon schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 10:22:
[...]

Het is vaak nog erger. Een kilometer achter je is er niemand. Maar toch wil uitgerekend op dat moment iemand hem bij jou voor de deur gooien.
Tsja, te hard rijden is lastig in te schatten in de achteruitkijk. Eigen schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat heeft niks te maken met te hard rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Señor Sjon schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:48:
Dat heeft niks te maken met te hard rijden.
Ja wel, want als je gewoon normaal rijd dan hoef je ook niet te remmen als iemand met 130 voor je schuift.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nee, want het is een 130 weg waar de standaard vrachtwagenklever er na 10 km achterklepstaren opeens genoeg van heeft en zijn auto met 91 km/u naar links dirigeert, toevallig net 50-100 meter voor je, terwijl jij met de geldende Vmax aan komt rijden. En dat vaak terwijl er voor de rest niemand achter je zit. Eigenlijk een soort obstructie. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Brent schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:07:
Is onnodig links rijden een wettelijk concept?
Dit geeft eens een kijk hoe een "linksrijder" er tegen aan kijkt. Ongelofelijk dat je dit niet wist, maar dat verklaart voor mij wel waarom er dus nog mensen zomaar wat op de middenbaan blijven hangen terwijl de rechterbaan helemaal leeg is bij een 3 vaksweg.

Ik erger mij regelmatig aan mensen die tegen 150+ er maar voorbij knallen, maar mijn grootste ergernis na geen richting aangeven en hem er tussen gooien blijft toch echt wel de linksrijders. Dan moet ik van de rechterbaan helemaal naar de meest linkse en terug. Zo irritant...

Ik kan mij inbeelden dat je regelmatig langs rechts wordt voorbij gestoken en dan zoiets hebt van wat een gek terwijl je zelf dit (slechte) gedrag veroorzaakt.

[ Voor 18% gewijzigd door FragileM64 op 05-07-2018 12:31 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Señor Sjon schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:05:
Nee, want het is een 130 weg waar de standaard vrachtwagenklever er na 10 km achterklepstaren opeens genoeg van heeft en zijn auto met 91 km/u naar links dirigeert, toevallig net 50-100 meter voor je, terwijl jij met de geldende Vmax aan komt rijden. En dat vaak terwijl er voor de rest niemand achter je zit. Eigenlijk een soort obstructie. :P
Ik zie hier steeds allemaal mensen beweren dat mensen met 50 km/u naar links gaan op 130 wegen. Ik constateer toch echt dat het omgekeerde waar is: meestal zijn de mensen hier last van hebben gewoon hard aan het rijden en voegen mensen netjes rond de maximumsnelheid naar links.

Eigenlijk een soort van gevaarlijk rijden dus :P Maar dat wilde je vast niet horen, want de hardrijder zit immers nooit fout ;)

Het is ook een beetje waar je rijd. Hier in de Randstad heb ik meestal 4+ banen, en elke km wel een afslag. Ik hou 't liefst rechts een strook vrij, want daar kom verkeer steeds invoegen/uitvoegen. Door het aantal banen is er ook links altijd ruimte. Anticiperen heet dit ook wel ;) Deze stijl heb ik een beetje in .de opgedaan, de koningen van efficiënt en veilig weggebruik wmb.
FragileM64 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:26:
[...]

Ik kan mij inbeelden dat je regelmatig langs rechts wordt voorbij gestoken en dan zoiets hebt van wat een gek terwijl je zelf dit (slechte) gedrag veroorzaakt.
Dit is precies het probleem, je beeld je je iets in ;) Kun je je lekker over opwinden, road rage zonder op de weg te zitten >:)

[ Voor 31% gewijzigd door Brent op 05-07-2018 12:40 ]

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste