Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou de eerste jaren niet graag in een nieuwe auto rijden, lease of koop. Een parkeerkras loopt vrijwel iedereen een paar keer op in de eerste jaren en dat loopt bij een nieuwe auto aardig in de papieren. Igv lease zie je dat terug in de eigen risico-bepaling. Daarnaast verzeker je een tweedehands auto tegen dagwaarde, wat flink scheelt op de verzekeringspremie. Ten derde hoor ik vaak dat jongeren een auto via de ouders laten verzekeren. Of dat in jullie situatie mogelijk is, weet ik niet. Welke auto is verder eigenlijk niet zo relevant; in willekeurig welke b-segment auto rijd je er behoorlijk netjes bij: Ford Fiesta, VW Polo, Yaris, Clio. A-segment schrijft minder snel af (en is dus relatief duurder in tweedehands aanschaf), maar is goedkoper in running cost (onderhoud, verbruik, wegenbelasting). Is ook prima te doen zolang je niet teveel snelwegverkeer meepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 20:22

gwystyl

Beugeltje dan maar?

In de hoek van de zuinige toyota's zou ik de Auris Hybrid ook overwegen. Die wordt volgend jaar opgevolgd door een nieuw model, maar de eerste jaren van het huidige model worden dan misschien ook wat betaalbaarder en zijn nog steeds representatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 19:17
@desmond De verzekering via de ouders laten verlopen wil ik zeker niet aanraden, met als hoofdreden dat TS helemaal niets opbouwt.

Verder in het topic al benoemd en ik kan het beaamen: Je eerste auto is een botsauto. Daar wil je niet teveel ellende aan over houden.

Nog wat tips om de premie een beetje leuk te houden:
1) Alles boven de 99 PK of 0,1pk per kg kent een opslag
2) Populaire jongerenauto's kennen een opslag (bijv VW Golf, Audi A3, Honda Civic), ookal zijn deze 15 jaar oud.
3) Hoge nieuwprijzen kennen geen opslag, maar helpen niet tegen een leuke premie

Ik ben ooit begonnen in een Hyundai Excel (knalgeel :D ) en betaalde daar 52 euro per maand aan verzekeringspremie.
Als ik bij klanten aankwam ("student-aan-huis-idee") werd bij de eerste keer een beetje raar aangekeken, maar als je het argument geeft van zoeken in de parkeergarage waren ze om.

@Verwijderd Kijk voor de grap eens naar een Getz 1.1 van 2007
- onderhoudskosten: Laag (uurloon van een Hyundai dealer ligt onder het gemiddelde, weinig onderhoud nodig)
- Geen populaire jongerenauto
- B-klasse qua grote, makkelijk tijdens parkeren
- waarschijnlijk in de autoverzekering nog aan de leuke kant (85 a 100 pm)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:02
Ik zou zekker een Aygo in de PL nemen. Model is net nieuw, lasten zijn overzichtelijk waarschijnlijk t.o.v. je inkomsten en een hippe leuke Aygo past prima bij een ontwerp en designbedrijf dus is goed representatief.

Rijd je meer dan 10% zakelijk, dan zou je ook zakelijke lease kunnen overwegen op je B.V. indien deze genoeg omzet genereerd. Dan moet je voor privé gebruik wel bijtellen maar dat is met een Aygo te overzien.
Een Aygo parkeert ook veel makkelijker in en is zuiniger dan een oud barrel. Zeker als je geen opslag betaald voor de verzekering is PL in dit segment gewoon goedkoper dan 2e hands kopen.

Je kunt bij Toyota zelf, of JustLease ook PL contracten afsluiten welke na een jaar maandelijks opzegbaar zijn. Dat is misschien interessant als je meer flexibiliteit wilt hebben.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeph
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-08 22:07
Ik vind een 3-pitter (zoals in de Aygo, 107, Up etc) over het algemeen echt verschrikkelijk, zowel in prestaties geluid en rij eigenschappen. Een auto rijdt over het algemeen alleen zuinig als je rechtervoet er mee akkoord gaat.

Wat betreft representatief, iedereen begint ergens met autorijden, dit gebeurd vaak niet in een gloednieuwe auto omdat je nog moet "leren". Dus de vraag is dan niet is het representatief maar is het realistisch. Persoonlijk zou ik geen lease doen omdat je er "niets" aan overhoudt, je bouwt niet altijd schadevrije jaren op (pas op met deukjes rijden!), en de auto is niet van jouw ook al heb je er toch voor betaald.

In dat opzicht zou ik een auto kopen die ouder is, en misschien moet je wel verder terug in het verleden kijken dan je nu doet, auto's uit de 90s zijn nu meer liefhebbers auto's (zolang netjes niet afgetrapt/tunig), hierdoor kunnen ze toch "representatief" zijn = passie voor auto's en dit hoeft niet duur te zijn. Er zijn veel degelijke modellen waarvan nog zat onderdelen te verkrijgen zijn en sommige auto's uit deze periode zijn niet stuk te krijgen, ze eindigen op de sloop omdat ze niets of te weinig waard zijn. Het luxe aspect (opties zoals airco enzo) is vaak wel ver te zoeken tenzij je een oude Mercedes of iets soortgelijks koopt.

Verzekeren is doorgaans makkelijker want je kan een simpele verzekering nemen, dus alleen schade aan andere vergoeden, vergoeden van eigen schade is voor een echt goedkope oude auto nauwelijks interessant, dit is echter afhankelijk van de waarde van de auto die je koopt. Een deukje meer of minder zal over het algemeen niets tot weinig uit maken voor de "waarde" van de oudere auto ;) Let echter wel op bij oldtimer verzekeringen, ze zijn heel goedkoop maar dan moet de auto van december tot februari stil staan als ik mij niet vergis.

Ook kunnen oude auto's zuinig zijn, een maat heeft een tijdje een oude VW Polo uit 1993 gereden en die reed 1 op 17,X dan moet je wel een beetje je best doen, maar de auto was in aanschaf minder dan 500 euro. Tevens als je iemand kent die je auto kan "onderhouden" ipv een garage dan scheelt dit meestal ook. En schrik ook niet van kilometerstanden, onderhoud is belangrijker!

Lease:
  • Nieuwe auto
  • Relatief goedkoop
  • Relatief omdat je niet perse schadevrije jaren opbouw, of beperkt (goed uitzoeken!)
  • Auto niet in bezit wel de kosten, uiteindelijk overkopen auto vaak mogelijk, maar pas op onderhoud, lease maatschappijen doen vaak alleen het minimale.
Eigen auto:
  • Auto is bezit, dus verkopen = deel geld terug
  • Schade vrije jaren opbouwen (goed voor de lange termijn), ga vooral geen kleine deukjes claimen
  • Opties lastiger het is maar net wat erop zit
  • Je betaalt alles zelf, als de auto goed is kan dit goedkoop zijn

Wat je kan doen is even kijken of Autoblog je wilt helpen, iedere zaterdag geven ze advies aan lezers en je kan je mogelijkheden daar voorleggen, met wensen/eisen en dan zien wat eruit komt.

Ik hoop dat dit je helpt. :P

edits: ninja edits zoals altijd :X

[ Voor 3% gewijzigd door Zeph op 29-06-2018 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
D_Jeff schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:19:
@desmond De verzekering via de ouders laten verlopen wil ik zeker niet aanraden, met als hoofdreden dat TS helemaal niets opbouwt.
Duidelijk, maar voor de genoemde maandpremies vraag ik mij af of het loont om schadevrije jaren op te bouwen. Voor je 23e gelden schijnbaar bepaalde risico-opslagen. De meerpremie voor jongeren levert geen extra schadevrije jaren op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hindelaufen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-04 12:41
Ik schrik hier nogal van de bedragen voor het verzekeren van je auto.
Nu begrijp ik dat TS geen rijervaring laat staan schadevrije jaren heeft opgebouwd, en dus de hoofdprijs betaalt.
Maar 70 tot 150 per maand aan premie als je wel schadevrije jaren hebt en niet in een VW Golf, Civic oid rijdt, wow.
Ik betaal voor een middeklasser van 10 jaar en ca. 12000 km per jaar een tientje per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeph
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-08 22:07
Hindelaufen schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:45:
Ik schrik hier nogal van de bedragen voor het verzekeren van je auto.
Nu begrijp ik dat TS geen rijervaring laat staan schadevrije jaren heeft opgebouwd, en dus de hoofdprijs betaalt.
Maar 70 tot 150 per maand aan premie als je wel schadevrije jaren hebt en niet in een VW Golf, Civic oid rijdt, wow.
Ik betaal voor een middeklasser van 10 jaar en ca. 12000 km per jaar een tientje per maand.
Ik heb net even op independer wat ingevuld, een golf 2 uit 1990 met 1.6 handbak niets spannends 18 jaar 0 schadevrije jaren en dan is het 88 euro. Volgens mij is het wat duurder geworden sinds toen ik begon met rijden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Sissors schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 08:04:
Tegelijk als je beetje normaal rijdt zie ik ook niet in waarom op Tweakers altijd het advies is een oud barrel te nemen.
Oud barrel is meer een algemene term, weinig mensen hier zullen echt daadwerkelijk een oud barrel ala 350 euro aanraden. Echter voor 5k zit je nu eenmaal met een beperkt budget. Je hebt niet overal de keuze uit.

En simplistisch gesteld, beginnende bestuurders hebben gewoon een groter risico op ongevallen en een ongeval is minder erg als dat met een "oudere eigen" auto gebeurt dan met een splinternieuwe.
AtleX schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:37:
[...]
Ik vraag me altijd af hoeveel mensen daadwerkelijk vijf ongelukken hebben in de eerste drie jaar van hun rijbewijs (ja ja, random getallen). Ik had mijn eerste ongeval waarbij ik schuldig was pas na jaren en veel meer dan 100000 kilometer. Ik ken in mijn wijde sociale omgeving ook niemand die in het eerste jaar een auto om een boom vouwde of uberhaupt een paaltje oid raakte.
Tja, dat is nu exact N=1 en om dat te overbruggen hebben we statistiek en zegt toch echt iets anders dan jouw enkele ervaring.
desmond schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:53:
Ten derde hoor ik vaak dat jongeren een auto via de ouders laten verzekeren. Of dat in jullie situatie mogelijk is, weet ik niet.
Gewoon niet aan beginnen, het is illegaal en als je verzekeraar erachter komt dan keert die niets uit en krijg je alle schade uit eigen zak te betalen + daarbovenop nog een boete voor onverzekerd rijden.

En het probleem hiermee is dat voor een krasje / lakschade je verzekeraar geen onderzoek gaat starten (dus daar kom je altijd wel mee weg) alleen als je een andere auto total loss rijdt, tja dan gaat het opeens over bedragen waarvoor de verzekeraar ook even onderzoek gaat doen.
Oftewel als het uitkomt dan ben je bijna altijd zwaar de sjaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 19:17
desmond schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:37:
[...]

Duidelijk, maar voor de genoemde maandpremies vraag ik mij af of het loont om schadevrije jaren op te bouwen. Voor je 23e gelden schijnbaar bepaalde risico-opslagen. De meerpremie voor jongeren levert geen extra schadevrije jaren op.
Dat loont zeker!

Met 1 schadevrij jaar met dezelfde auto ging ik van 52 naar 39 euro per maand ;)

Verder zijn er inderdaad 2 opslaggroepen voor jongeren: 18-20 ; 21-25
Dus daar heb je wel een punt.
Via de lease kan je er indd omheen, bij eigen bezit niet.
Scherp! :Y)

[ Voor 25% gewijzigd door D_Jeff op 29-06-2018 11:07 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13:55
Is die 5000€ een bedrag dat je vandaag hebt ? Of het bedrag dat beschikbaar zal zijn op je 18de ?
Anders zou ik de tijd tot je 18de zo veel mogelijk sparen om je eigen auto te kopen (of eventueel een op de naam van je bedrijf)
Als je geen te hoge verzekering wil betalen kan je (in België toch) een old-timer kopen. Dat kan ook perfect zijn als eerste auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Smuggler schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:39:
Ondanks dat velen het niet geloven, Als je private lease doet zit de verzekering erbij in.

Nadeel is dat je geen schade vrije jaren opbouwd, maar dat is sowieso duur tot je 23e.
En als je jaren lang lease hebt gereden kan je vaak nog de schade vrije jaren meenemen naar de volgende auto.
als ik kijk naar bijvoorbeeld direct lease,

[...]

De grote vraag die er nog is, doe je private lease of coperate lease (alle kosten prive op je nemen, of de auto op de zaak zetten en bijtelling betalen).

Leasen kan in jouw geval goedkoper zijn en je rijdt ook nog een nieuw.

Risico's
Een risico dat ik zie is dat het nu moeilijk is in te schatten hoeveel km je gaat rijden. een te duur of goedkoop contract kan dan aardig in de papieren lopen.
Private lease is een BKR registratie dat betekend dat het behoorlijk kan drukken op een eventuele hypotheek.

Ik zou als ik de keuze had en het financieel kon verkopen aan de lease maatschappij (Meestal te moeilijk voor 18 jarigen). gewoon een private lease wagen nemen.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg

Heb nog gekeken naar wat occasions, rond de 3000-4000 kan ik wel iets moois vinden (toyota, peugot etc.). Alleen onderhoud, wegenbelasting en vooral verzekering (all-risk is al 200 euro, wa-beperkt casco 160) maken het gewoon erg duur.

Als ik ga leasen ben ik wel van plan op de zaak en dan bijtelling. Ook al zou het iets minder voordelig zijn dan prive en €0,19 per zakelijke km zo'n BKR registratie wil ik totdat ik een huis koop voorkomen.

Mijn vader zei dat als je af en toe naar de stad ermee gaat, af en toe naar klanten, naar school of gewoon beetje normale ritten je gemakkelijk de 10.000 kan halen. Daarom zou ik voor lease voor de zekerheid 10.000-15.000km gaan, ook rekening houden met de komende jaren.

Betreft schade vrije jaren, blijkbaar kan je aan het einde van je lease contract toch een soort verklaring te kunnen opvragen van het aantal schade vrije jaren (bron: https://www.diks.nl/nieuws/privatelease-schadevrije-jaren/)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik weet niet wat voor rechtsvorm je bedrijf heeft, maar als dat geen NV of BV is, ben je gewoon hoofdelijk aansprakelijk voor de verplichtingen die je aan gaat en komt er mooi een BKR-registratie op jouw naam bij een lening of lease-overeenkomst. Iets om bij stil te staan dus lijkt me.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
desmond schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:37:
[...]

Ja precies, en het liefst zou ik als ik 23 wordt (en ook klaar ben met alle opleidingen) en full-time ga echt een eigen auto kopen. Dan heb ik schade vrije jaren opgebouwd (ja dat is mogelijk met een private lease https://www.diks.nl/nieuws/privatelease-schadevrije-jaren/) en staat het inkomen er ook meer naar om een goede, mooie auto te kopen dan als ik straks 18 ben.

Auto kopen zou natuurlijk leuker zijn, maar het is gewoon echt veel duurder als ik straks 18 ben en bij lease krijg ik wel een goed overzicht over de kosten. Dus dat is ook wel een voordeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CheapTweak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 10:28
Ik zou een youngtimer zakelijk kopen.
Je bezit dan de auto zonder lening en de bijtelling is over de dagwaarde bij een youngtimer.

een 15 jaar oude toyota carolla bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:35:
[...]

Betreft schade vrije jaren, blijkbaar kan je aan het einde van je lease contract toch een soort verklaring te kunnen opvragen van het aantal schade vrije jaren (bron: https://www.diks.nl/nieuws/privatelease-schadevrije-jaren/)
Ja, zoals ik reeds schreef. Let wel op dat jouw maatschappij van keuze dat ook doet.

Andere optie: een auto op dagbasis huren. Je moet minimaal 18 zijn en in bijna alle gevallen een creditcard hebben op jouw naam (privé) of wellicht op rekening (zakelijk). Echter, vaak is minimaal 1 jaar rijbewijs vereist.

Kijk ook in [Ervaringen gevraagd] Snappcar, auto huren en verhuren

[ Voor 26% gewijzigd door PcDealer op 29-06-2018 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Qua lease: volgens mij horen bij zowel private lease als zakelijke lease gewoon credit checks.
Ondanks dat je inkomsten hebt, ga je daar bij privelease vermoedelijk nat op.
Kijk je naar zakelijke lease, ga je een langdurende overeenkomst aan en komen ze het gewoon halen als je het niet kunt betalen. En zakelijk dus je kunt er niet vanaf. Worst case heb je een persoonlijk failliet aan je broek omdat je zaak direct aan jou is gekoppeld. Gezien hoe jong je bent vewacht ik niet dat je je eigen zaak juridisch al zo dichtgespijkerd hebt dat ze je bij ellende niks kunnen maken. En wil je dat wel dan heb je het geld niet meer om te kunnen leasen ;)

Ergo: gewoon kopen en schadevrije jaren opbouwen. Idd kijken naar youngtimers en die op ze zaak zetten, dan kosten ze vrijwel niks. Heb hier nog een goede Passat van 15 jaar oud staan die er uit mag als je wilt ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ardana schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:44:
Ik weet niet wat voor rechtsvorm je bedrijf heeft, maar als dat geen NV of BV is, ben je gewoon hoofdelijk aansprakelijk voor de verplichtingen die je aan gaat en komt er mooi een BKR-registratie op jouw naam bij een lening of lease-overeenkomst. Iets om bij stil te staan dus lijkt me.
Het is nu bezig met de omzetting van eenmanszaak naar B.V. (over 2 weken is alles rond, omdat ik nog maar 16 ben moest ik dat regelen met de kantonrechter en heb toestemming gekregen). Dus dat ik zelf hoofdelijk aansprakelijk ben of alsnog een BKR krijg is dan niet van toepassing.

Net ook nog gebeld met Toyota voor advies, en gaven inderdaad aan dat een lease (vooral voor mijn leeftijd en de premies tegenwoordig van verzekeringen) het zeker interessant kan zijn om te leasen. Bovendien kan ik tussendoor ook gemakkelijk het jaarlijks aantal km aanpassen in mijn contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PcDealer schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:01:
[...]

Ja, zoals ik reeds schreef. Let wel op dat jouw maatschappij van keuze dat ook doet.

Andere optie: een auto op dagbasis huren. Je moet minimaal 18 zijn en in bijna alle gevallen een creditcard hebben op jouw naam (privé) of wellicht op rekening (zakelijk). Echter, vaak is minimaal 1 jaar rijbewijs vereist.

Kijk ook in [Ervaringen gevraagd] Snappcar, auto huren en verhuren
Heb net contact gehad met toyota, en die mogelijkheid is er :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2018 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The Eagle schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:02:
Qua lease: volgens mij horen bij zowel private lease als zakelijke lease gewoon credit checks.
Ondanks dat je inkomsten hebt, ga je daar bij privelease vermoedelijk nat op.
Kijk je naar zakelijke lease, ga je een langdurende overeenkomst aan en komen ze het gewoon halen als je het niet kunt betalen. En zakelijk dus je kunt er niet vanaf. Worst case heb je een persoonlijk failliet aan je broek omdat je zaak direct aan jou is gekoppeld. Gezien hoe jong je bent vewacht ik niet dat je je eigen zaak juridisch al zo dichtgespijkerd hebt dat ze je bij ellende niks kunnen maken. En wil je dat wel dan heb je het geld niet meer om te kunnen leasen ;)

Ergo: gewoon kopen en schadevrije jaren opbouwen. Idd kijken naar youngtimers en die op ze zaak zetten, dan kosten ze vrijwel niks. Heb hier nog een goede Passat van 15 jaar oud staan die er uit mag als je wilt ;)
Het is binnen nu en 2 weken omgezet van eenmanszaak naar B.V. (met toestemming van kantonrechter, met advies van mijn advocaat). Daarnaast heb ik nu ook al 2 creditcards van de rabobank op mijn naam staan, en het bedrijf heeft prima jaarcijfers dus qua inkomen/creditchecks maak ik me niet zoveel zorgen :.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-09 19:46
Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 23:29:

Heb bijvoorbeeld een mooie Toyota Aygo lease die zuinig is ... 4 liter/100km......
Vergis je niet in het verbruik! Mijn moeder van 79 heeft ook zo'n Aygo en rijdt ongeveer net zoveel als jij denkt te gaan doen. Het verbruik is echter nauwelijks onder 6ltr/100km te krijgen. Hooguit een keer Maastricht vv Nijmegen is onder 5ltr/100km. Wat verbruik betreft valt die Aygo VIES tegen. Ze heeft een automaat, dus schakelgedrag ligt het niet aan. Ook diverse soorten brandstof getest, Euro98, Esso Ultra, BP Ultimate. Maakt allemaal geen merkbaar verschil.
Niks tegen leasen als je kunt, maar get your numbers right!
Gomez12 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:57:

Gewoon niet aan beginnen, het is illegaal en als je verzekeraar erachter komt dan keert die niets uit en krijg je alle schade uit eigen zak te betalen + daarbovenop nog een boete voor onverzekerd rijden.
Vroegâh kon je wel de auto op pa of ma laten zetten en kind als tweede bestuurder. Daardoor bouwde je toch schadevrije jaren op en profiteerde je van de hoge(re) korting van je ouders. De angel zat erin dat het kind wellicht iets eerder schade zou rijden en daardoor alle auto's op naam van pa/ma omhoog gingen in premie....

[ Voor 30% gewijzigd door Ramon 73 op 29-06-2018 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ramon 73 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:10:
[...]

Vergis je niet in het verbruik! Mijn moeder van 79 heeft ook zo'n Aygo en rijdt ongeveer net zoveel als jij denkt te gaan doen. Het verbruik is echter nauwelijks onder 6ltr/100km te krijgen. Hooguit een keer Maastricht vv Nijmegen is onder 5ltr/100km. Wat verbruik betreft valt die Aygo VIES tegen. Ze heeft een automaat, dus schakelgedrag ligt het niet aan. Ook diverse soorten brandstof getest, Euro98, Esso Ultra, BP Ultimate. Maakt allemaal geen merkbaar verschil.
Niks tegen leasen als je kunt, maar get your numbers right!
True, tuurlijk houd ik er wel rekening mee dat het verbruik hoger is met wat er daadwerkelijk gebeurt. Maar dit is bij elke auto toch zo ongeveer (denk ik tenminste). Dus hoe lager er ook geadverteerd wordt hoe lager het ook is dan eentje waarmee hoger wordt geadverteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Bedenk even goed met betrekking tot zakelijk rijden wat de bijkomende kosten zijn en de verreken bare kosten. Vooral ook BTW leuk alles aftrekbaar maar ook 1,5% van de nieuwwaarde betalen per jaar. Los van de bijtelling in de inkomsten belasting. Wat zakelijk ook interessant kan zijn is auto van 15 jaar of ouder betaal je 35% bijtelling over de dagwaarde.

Tientje per maand vraag ik meteen waar en met welke voorwaarden?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:52

aap

Guy Treepbush schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 05:31:
Ik ken wel inkopers die kijken naar de auto van degene die ze inhuren. Te dure bak =te veel betaald. Zeker als een 18 jarige ernee aan komt.
Ik heb ooit eens artikel gelezen waar uit onderzoek bleek dat het juist andersom werkte: de consultant die met een Porsche voor kwam rijden werd door zijn klanten als capabeler ingeschat dan diezelfde consultant wanneer die in laten we zeggen een Skoda aan kwam.

Psychologisch werkt het blijkbaar toch zo dat men denkt "als hij een Porsche kan rijden, dan zal hij het wel waard zijn".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben ons oog al een behoorlijke tijd op de Toyota Yaris hybride laten vallen (private lease), is zakelijk misschien interessant omdat het een hybride betreft? Met ANWB kun je het iedere maand opzeggen tegen een meerprijs, ik dacht 10 a 15 euro per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 15:23
Zeph schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:51:
[...]

Ik heb net even op independer wat ingevuld, een golf 2 uit 1990 met 1.6 handbak niets spannends 18 jaar 0 schadevrije jaren en dan is het 88 euro. Volgens mij is het wat duurder geworden sinds toen ik begon met rijden :/
Geez, de penalty voor 18 jaar en 0 schadevrije jaren is inderdaad veel hoger dan ik dacht. Mijn auto betaal ik 35 euro per maand. (7 schadevrije jaren, 29 jaar). Zet ik hem op 18 jaar en 0 schadevrije jaren, dan kom je op 165 euro uit. Dat is dan enkel voor schade aan eigen auto.

[ Voor 3% gewijzigd door ZpAz op 29-06-2018 14:29 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supermuskusrat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:45
Ik heb een heerlijk gare Renault megane kunnen krijgen. auto+ reparaties was ongeveer 1200. deze auto brengt mij al een half jaar dagelijks op de plek waar ik moet zijn. Hij is veilig (volledig nagekeken door een monteur VOOR aanschaf). Er moet wat in verspijkerd worden, maar in een vrije zondagmiddag kun je veel doen. Je hebt niet voor alles meteen kennis nodig van auto' s nodig en de meeste "barrels" zijn al gebaat bij een goeie poetsbeurt. Ik heb al heel veel lol aan dit apparaat gehad en hij is zelfs door de keuring gekomen. Mijn tip; koop een leuk project met een jaar APK, rijdt hem af, of geef hem wat liefde. Met dat laatste kunnen ook barrels soms nog wel een ton meegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ardana schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:44:
Ik heb een eenmanszaak en een leaseauto maar het leasecontract was niet vermeld in het BKR-overzicht voor de aanvraag van onze hypotheek. Voor m’n zakelijke creditcard gold hetzelfde.
Ik moest voor het leasecontract wel 10% van de cataloguswaarde als borg overmaken, die kreeg ik na een jaar weer terug.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-09 15:46
Een auto is altijd de slechtste investering die je kan doen, zeker als 18 jarige!!
Het loont niet om nu al een hele dure investering te maken t.o.v. beginnen op je 23e.
Zoek een leuke occassion uit en laat hem op ouderlijke naam registreren met jezelf als tweede bestuurder.

Als je representatief wil overkomen: Saab 9-3
Een tweedehands relatief goedkope auto, komt zakelijk over en is zeer betrouwbaar.

Al die kleine "zuinige" autotjes van de laatste 10 jaar rijden allemaal even rot. Als je dan toch een klein autotje zoekt neem dan een oude aygo ofzo. Tevens moet je zeker wel oppassen met de indicatie van brandstofverbruik. Mijn moeder heeft een Renaul Clio met een 'verbruik' van ruim 1 op 20. Maar zodra je met dat dingetje snelweg 120 gaat rijden haal je 1 op 13. Dan doet mijn Saab 9-3 1.8T het nog beter.. Let er dus ook op waar je gaat rijden. Veel snelwegkilometers? Dan is een klein motortje niet de juiste oplossing..

Bottom line: bespaar je zelf veel geld voor een onnodige uitgave en steek dat geld in iets leuks (of investeer het in je bedrijf ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 10:27
Ik heb ook overwogen om private lease te gaan rijden, het grootste nadeel wat ik eraan vond is dat je (afhankelijk van je looptijd, maar ook van een kortere looptijd is het nadeel --> prijs omhoog) 3 jaar in een zuinige 1-liter Opel Karl rond moet tuffen.

Zou voor mij een aardige straf zijn. (Helemaal omdat ik nu in 2 jaar tijd 6 verschillende auto's heb gereden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 10:27
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:27:
[...]

Ontwikkel websites, webshop en ontwerp huisstijlen en drukwerk. Het groeit inmiddels hard en de grotere projecten komen steeds meer.

Nu ik nog maar 16(,5) ben en de meeste kantoren van klanten niet makkelijk met OV bereikbaar zijn moet ik meestal op een openbare plek afspreken of moet ik het telefonisch regelen. Hierdoor ben ik al meerdere belangrijke deals misgelopen omdat potentiële klanten wel enthousiast zijn van mijn portfolio maar als ik niet eens normaal kan langskomen om een offerte/project te bespreken :-(

Daarnaast wil ik ook als het regent ermee naar mn opleiding kunnen, of als ik ergens anders naartoe wil etc. Gewoon veel handiger :)
Voor 5k kun je een aardige Golf 5 kopen waarmee je goed voor de dag kunt komen. ;) heb er héél toevallig zelf 1 te koop, voor minder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:46

Nullifiel

╞═══════╡

Hallo allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op auto rijden wanneer ik straks 18 wordt.
...
bijvoorbeeld een mooie Toyota Aygo lease
...
Mijn eerste auto was een "snelle" golf 1 van 20 jaar oud, ouder dan ikzelf, onder de krassen en van binnen ook niet meer net te noemen, maar dat maakte niet uit. Dat was juist een voordeel :P
Het reed heerlijk, technisch/motorisch was er niets mis mee en uit de 'bijzondere' tv-speakers(!) in de laadruimte kwam geweldig geluid. Echt waar :P

Daarna een veel nettere nieuwere 2e hands gereden en verder alleen maar nieuwe (lease)auto's gehad.
Veruit de meest memorabele auto waar ik de leukste tijd mee heb gehad is mijn eerste auto.
Ik weet niet of dat zo zou zijn geweest als ik een Aygo had geleased... :X

Liever een barrel om lol in te hebben, dan een leasebrikkie om bang in te zijn voor het eigen risico.
Maargoed, dat ben was ik op die leeftijd. ;)

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 09:39

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Vergeet de borg niet bij een lease. Deze zit tussen de 2500 en 5000 euro.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iv00w
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-09 11:25
Je moet zeker ook eens goed uitzoeken of je de auto misschien niet zakelijk kan gaan leasen. Dan betaalt 'de zaak' de kosten, en jij eventuele bijtelling. Maar, je kan hem ook privé leasen, en vervolgens al je zakelijke ritten declareren.

Ik ben zelf zeker een voorstander van het leasen - het haalt alle zorgen van het autorijden weg, en je weet waar je aan toe bent. Zorg wel dat je hier op de termijn van je contract financieel klaar voor bent. Je wil niet ineens zonder inkomen zitten met een leasebak van 1000 euro op de oprit.

Toen ik ben gaan rekenen voor een privé lease contract, kwam ik tot een redelijke vuistregel:
Wanneer ik meer dan 50% van het aankoopbedrag moet financieren, is leasen eigenlijk altijd goedkoper.

Nu zijn de auto's die je aanhaalt als voorbeeld nog goed te overzien, maar privé leasen kan heel snel uit de klauwen lopen. Zo betaalde ik 2 jaar geleden voor een 'degelijke' Golf 7 van ca. 28500 cataloguswaarde al 500 euro p/m.

In mijn ervaring kijken doen de leasemaatschappijen niet heel lastig over schadevrije jaren en leeftijd - de verzekeringen kopen ze spotgoedkoop in.

Veel mensen in dit topic halen toch het 'oude barrel' aan, maar zodra je de auto zakelijk nodig hebt, zou ik altijd voor 100% zekerheid kiezen, en niet voor een of ander tweedehandsje wat je zelf moet gaan onderhouden etc.
Nijl schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:21:
Vergeet de borg niet bij een lease. Deze zit tussen de 2500 en 5000 euro.
Ik moet zeggen dat ik nog nooit van een borg heb gehoord bij een leasecontract. Wellicht bedoel je een financial lease (soort van lening/huurkoop), en niet een full operational lease?

[ Voor 14% gewijzigd door Iv00w op 29-06-2018 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Die prijs klinkt leuk, maar dat is de vanaf-prijs natuurlijk. Als jonge bestuurder gaat die prijs van 190 euro nog een flink stuk omhoog. Dan kan het zomaar dat het niet meer te overzien is. Kan wel wezen dat de website zegt dat het kan maar als Centraal Beheer jou niet voor minder dan 160 kan verzekeren, kan de leasemaatschappij dat zeker ook niet.

Koop gewoon een leuk tweedehandsje voor niet al te veel geld. Er zijn een hele hoop prima auto's te vinden met wat kilometers erop maar waar je prima op kan vertrouwen.

Ook is het wellicht interessant om naar wat nieuwere auto's te kijken van de minder prestigieuze merken. Vaak verliezen deze snel waarde maar kan je prima mee vooruit, zijn laag in onderhoud en beginnen nu leuke prijzen te krijgen. Denk aan een Toyota Yaris, een Opel Corsa, een Ford Fiesta of een Hyundai i10/20.

Houd er wel rekening mee dat je onderhoud moet laten doen, en dat loopt ongemerkt behoorlijk op. Je kan (met een beetje handige handen) een hele hoop zelf doen en dat zou ik je ook zeker aanraden. Het is zonde dat je een olieverversing bij een garage laat doen als je je olie ook op auto-onderdelen24.nl of winparts kan kopen voor waarschijnlijk nog niet de helft van het geld.

Verzekeren moet je niet WA-casco willen doen. Tuurlijk is het leuk dat je je dagwaarde terugkrijgt bij total loss, ook al ben je zelf de schuldige, maar je betaalt je vierkant in de rondte voor die ellende. Beter koop je gewoon een goedkoop autootje en rijd je die een keer finaal plat... Afscheid nemen en naar de volgende. Ik zou gewoon basis WA of misschien beperkt casco doen bij auto's die diefstalgevoelig zijn (Volkswagens zijn enorme inbrekermagneten. Dan kan die 5-8 euro extra in de maand het nog wel waard zijn.

Ik weet ook niet waar jij naar de verzekeringsprijzen kijkt overigens. Ben zelf 21 maar heb ook 0 schadevrije jaren. Ik betaal 68 in de maand en ik rijd niet de lichtste, zuinigste auto. Kijk eens op Independer zou ik zeggen. Ben je ook meteen eigen risico-vrij.

[ Voor 4% gewijzigd door naarden 4ever op 29-06-2018 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iv00w
naarden 4ever schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:24:
Ik weet ook niet waar jij naar de verzekeringsprijzen kijkt overigens. Ben zelf 21 maar heb ook 0 schadevrije jaren. Ik betaal 68 in de maand en ik rijd niet de lichtste, zuinigste auto. Kijk eens op Independer zou ik zeggen. Ben je ook meteen eigen risico-vrij.
Het ligt zeker aan het type auto, maar ik weet nog dat veel auto's me ruim 2000 euro per jaar gingen kosten op mijn 18de, en dat is bijna 10 jaar geleden. Verzekeringsprijzen dalen enorm hard tussen 18 en 23. Zo'n zelfde verzekering zou me nu amper 500 euro kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrockOlee
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-09 23:00
Ik blijf me verbazen hoe makkelijk er over lenen gedacht wordt op tweakers.
Elk auto topic wel een aantal pro lease reacties.
Gaan jullie nou serieus een jongen van 16,5 adviseren een compleet onnodige lening aan te gaan?

Koop een representatieve auto van een paar jaar oud en zet'm op je vaders naam. Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Canaria schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 14:46:
[...]

Ik heb een eenmanszaak en een leaseauto maar het leasecontract was niet vermeld in het BKR-overzicht voor de aanvraag van onze hypotheek. Voor m’n zakelijke creditcard gold hetzelfde.
Ik moest voor het leasecontract wel 10% van de cataloguswaarde als borg overmaken, die kreeg ik na een jaar weer terug.
Thnx, ik wist ook niet zeker of leasecontracten geregistreerd werden bij het BKR, echter omdat TS dit benoemd had, wilde ik hem wijzen op de hoofdelijke aansprakelijkheid als eenmanszaak vs die als BV of NV. :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
BrockOlee schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:44:
Gaan jullie nou serieus een jongen van 16,5 adviseren een compleet onnodige lening aan te gaan?

Koop een representatieve auto van een paar jaar oud en zet'm op je vaders naam. Probleem opgelost.
Begint inderdaad steeds op de VS te lijken hier. Puur omdat je iets op lening kan aanschaffen betekent dat nog niet dat dat een goed idee is. Gewoon goedkoop beginnen in een barrel en dan in je twintigerjaren eens kijken voor iets leukers.

Ik ben trouwens wel benieuwd: wat doet een leasemaatschappij als je al je eerste parkeerkrasjes en/of deukjes in zo'n lease auto rijdt. Als je met 18 jaar een schadeclaim gaat maken op je all-risk verzekering (waarvan het al bizar is als je die heb) dan kan je het daarna wel vergeten qua redelijke premie of kunnen overstappen van verzekering. Gaat de leaseprijs ook niet drastisch omhoog als je schade rijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
koen0s schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:56:
[...]

Begint inderdaad steeds op de VS te lijken hier. Puur omdat je iets op lening kan aanschaffen betekent dat nog niet dat dat een goed idee is. Gewoon goedkoop beginnen in een barrel en dan in je twintigerjaren eens kijken voor iets leukers.

Ik ben trouwens wel benieuwd: wat doet een leasemaatschappij als je al je eerste parkeerkrasjes en/of deukjes in zo'n lease auto rijdt. Als je met 18 jaar een schadeclaim gaat maken op je all-risk verzekering (waarvan het al bizar is als je die heb) dan kan je het daarna wel vergeten qua redelijke premie of kunnen overstappen van verzekering. Gaat de leaseprijs ook niet drastisch omhoog als je schade rijdt?
Kleine/lichte schade kan je aan het eind van je lease periode als eigen risico volgensmij betalen. Maar weet niet 100% zeker hoe dat zit.

Ik ga nu even kijken inderdaad naar occasions en kijken naar wa-beperkt casco want misschien als ik een goedkopere occasion neem is het niet waard om het all-risk te verzekeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Nu online
Als je echt een Aygo kan leasen voor 230 euro met 0svj, dan zou ik dat zeker doen. De verzekeringspremie als 18-jarige is niet mals. Vraag even na of je met leasen ook schadevrije jaren opbouwt, das natuurlijk wel handig voor als je na het leasecontract zelf een auto wil kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Iv00w
Ik wil alleen nog even toelichten over privé leasen (ten opzichte van lenen):
  • Het staat geregistreerd bij het BKR als een abonnement (net zoals je telefoonabonnement vanaf 1 mei 2017), zo uit mijn blote hoofd: 65% van de resterende termijnbedragen
  • Het betreft volgens de officiële termen geen lening, gezien er geen rente betaald wordt (neemt niet weg dat ze alsnog grof geld aan je verdienen)
  • In mijn ervaring worden casco schades bij de eerstvolgende incasso aan je doorberekend middels het afgesproken eigen risico bedrag, verder blijft het leasebedrag hetzelfde. Dit mogen ze namelijk niet zomaar aanpassen.
  • Veel kleine schades vallen onder "gebruiksschade" en worden niet doorberekend of gerepareerd, denk hierbij aan een kras op de velg, steenslag, kleine krasjes etc.
En ja, er wordt hier makkelijk gedaan over een 16-jarige een 'lening' aanraden, maar we hebben het hier wel over iemand met een eigen zaak die zo te zien lichtjaren vooruitloopt qua financiële situatie op de gemiddelde 16-jarigen. Bovendien vatte ik (en een aantal anderen) het oorspronkelijke bericht vooral op vanuit een zakelijk oogpunt. Dan zie ik niet in dat leeftijd een issue moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iv00w schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 16:25:
Ik wil alleen nog even toelichten over privé leasen (ten opzichte van lenen):
  • Het staat geregistreerd bij het BKR als een abonnement (net zoals je telefoonabonnement vanaf 1 mei 2017), zo uit mijn blote hoofd: 65% van de resterende termijnbedragen
  • Het betreft volgens de officiële termen geen lening, gezien er geen rente betaald wordt (neemt niet weg dat ze alsnog grof geld aan je verdienen)
  • In mijn ervaring worden casco schades bij de eerstvolgende incasso aan je doorberekend middels het afgesproken eigen risico bedrag, verder blijft het leasebedrag hetzelfde. Dit mogen ze namelijk niet zomaar aanpassen.
  • Veel kleine schades vallen onder "gebruiksschade" en worden niet doorberekend of gerepareerd, denk hierbij aan een kras op de velg, steenslag, kleine krasjes etc.
En ja, er wordt hier makkelijk gedaan over een 16-jarige een 'lening' aanraden, maar we hebben het hier wel over iemand met een eigen zaak die zo te zien lichtjaren vooruitloopt qua financiële situatie op de gemiddelde 16-jarigen. Bovendien vatte ik (en een aantal anderen) het oorspronkelijke bericht vooral op vanuit een zakelijk oogpunt. Dan zie ik niet in dat leeftijd een issue moet zijn.
Bedankt voor je reactie!

Als ik ga leasen doe ik dat op de zaak, ook al zou het minder voordelig zijn dan prive en dan €0,19 per zakelijke km terugvragen. Ik wil alle BKR registraties voorkomen voor ik een huis koop (daarom staan ook al mijn creditcards etc. op de zaak)

Dat er op mij (grof) verdient wordt maakt mij niet zo zeer uit, dat wordt ook gedaan als ik een occasion koop, dus daar zie ik geen grote problemen van in.

Schade vrij jaren kan ik wel opbouwen met lease, had in een eerdere comment daarvan ook een bron bijgevoegd.

En betreft financieel, bedankt haha. Iemand die mij serieus neemt XD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als je zakelijk gaat leasen, wel goed om te weten dat het voor jou dan niet ophoudt bij bijtelling maar dat je ook eventueel een btw correctie moet betalen: https://www.belastingdien...gebruik_auto_van_de_zaak/

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even naar aanleiding van de reacties zitten uitrekenen van de kosten van een auto kopen en leasen. Hierbij mijn berekeningen:

-----------

AUTO KOPEN/LEASEN VERGELIJKING

Lease (TOYOTA AYGO X):
- 48 maanden
- 0 schade vrije jaren
- Kleur wit (bron: https://www.toyota.nl/fin...json#model/11/version/106)
- 4.5l/100km
- 10.000km per jaar (in contract aan te passen zonder extra kosten)
- Winterbanden
- Onderhoud
- Wegenbelasting
- APK Keuring
- All-risk wa-casco verzekering
- Aanbetaling €2604 (maximaal)
TOTAAL: €189,67 x 48 maanden =  €9104,16 + €2604 = 11708,16

Kopen (SUZUKI ALTO 1.0):
- €3995 aanschafkosten (restwaarde €500) = €3495 (https://www.autoweek.nl/o...ase-5-deurs-keurige-auto/)
- Onbeperkt, maar uitgaande van 48 maanden en 10.000km per jaar voor verzekering
- 100.000km op de teller
- Kleur zwart
- 0 schade vrije jaren
- 4,4l/100km
- 10.000km per jaar (voor verzekering, later nog aan te passen)
- €200 per jaar voor winterbanden (bron: https://www.consumentenbo...ormatie-over-winterbanden)
- Wegenbelasting: €58 x 4 = €232 per jaar
- Onderhoud: €164,50 per jaar (bron: https://www.louwman.nl/up...dsprijzen-suzuki-alto.pdf)
- Verzekering all-risk wa-casco : €109,77 x 12 = €1317,24 (OHRA, bron: https://www.autoweek.nl/autoverzekering)
- APK (1x per 2 jaar): €19 / 2 = €9,50 per jaar (https://www.louwman.nl)
TOTAAL: €3495 + (€200x4=€800) + (€232x4=€928) + (€164,50x4=€658) + (€1317,24x4=€5268,96) + (9,5x4=€38) = €11187,96

CONCLUSIE: Auto leasen is voor mijn leeftijd zo gek nog niet, bovendien is de lease auto een gloednieuw model en heb je het voordeel ervan dat je precies weet hoeveel je kwijt bent, met een auto kopen kan de kosten hier en daar nog veranderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2018 17:26 . Reden: Bron toevoegen kosten/berekening van toyota lease ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

@Verwijderd:
De aanbetaling mag maximaal € 2.699 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik mijn gegevens invul krijg ik de melding dat ik niet hoger dan €2604 mag aanbetalen, ik had het met een toyota medewerker erover of er mogelijkheden zijn voor een hogere aanbetaling maar dat is helaas niet mogelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:13

-36-

Trust me. I'm an amateur

Lol, lekker bezig. Volgens mij heb jij je zaakjes heel wat beter op orde dan toen ik zelf 16 was. Kan me iig niet herinneren dat ik toen al met hypotheken of BKR registraties bezig was. Veel succes met je eerste auto iig. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 17:42:
[...]

Als ik mijn gegevens invul krijg ik de melding dat ik niet hoger dan €2604 mag aanbetalen, ik had het met een toyota medewerker erover of er mogelijkheden zijn voor een hogere aanbetaling maar dat is helaas niet mogelijk
Correctie: bij
Satin Silver metallic
Toyota AYGO x

Satin Silver metallic
5-deurs
Winterbandenservice

Toyota Private Lease

48 maanden looptijd
10.000 km per jaar
Geen schadevrije jaren
€ 2.699,- vooruitbetaling
EUR 196,18

Met wit: 189,67

[ Voor 26% gewijzigd door PcDealer op 29-06-2018 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheapTweak
Nadeel van lease is ook dat je vast zit voor een aantal jaren en een maximale aantal kilometers. Als je eerder de auto wilt vervangen of uiteindelijk meer kilometers gaat rijden, dan mag je bijbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CheapTweak schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 17:44:
Nadeel van lease is ook dat je vast zit voor een aantal jaren en een maximale aantal kilometers. Als je eerder de auto wilt vervangen of uiteindelijk meer kilometers gaat rijden, dan mag je bijbetalen.
Hetzelfde geldt met een auto kopen, zodra ik meer kilometers ga rijden moet ik ook meer premie betalen en is de kans op onderhoud ook groter. Bovendien hoe reeël is het als je een auto koopt dat je hem binnen 4 jaar alweer wegdoet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 17:47:
[...]

Hetzelfde geldt met een auto kopen, zodra ik meer kilometers ga rijden moet ik ook meer premie betalen en is de kans op onderhoud ook groter. Bovendien hoe reeël is het als je een auto koopt dat je hem binnen 4 jaar alweer wegdoet?
Zakelijk leasen toch? Ga je dan privé ook in die auto rijden? Zo ja dan mis ik wat kosten in je vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheapTweak
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 17:47:
[...]

Best groot :)
Als ik naar mezelf kijk heb ik met name in mijn beginjaren regelmatig van auto gewisseld.
Je wil een comfortabelere auto, of een automaat, of een elektrische auto, of een auto met meer ruimte... genoeg redenen om van auto te wisselen.

Ook aantal kilometer zijn lastig in te schatten. Auto vakantie mogelijk? Kun je een klant krijgen die stuk verder weg zit, of eentje waarbij je geen auto nodig hebt?

[ Voor 12% gewijzigd door CheapTweak op 29-06-2018 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oogje schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 17:49:
[...]

Zakelijk leasen toch? Ga je dan privé ook in die auto rijden? Zo ja dan mis ik wat kosten in je vergelijking.
Oei, inderdaad geen rekening nog mee gehouden. Scherp!

Maar als je rekening mee houd dat ik wel profiteer van btw-aftrek maar dan weer nadeel heb aan bijtelling speel je denk ik ongeveer wel gelijk/klein beetje verschil. Dus of het veel zou uitmaken of niet, had ik niet in mijn originele berekening inderdaad. :0

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2018 17:52 . Reden: spelfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 17:51:
[...]

Oei, inderdaad geen rekening nog mee gehouden. Scherp!

Maar als je rekening mee houd dat ik wel profiteer van btw-aftrek maar dan weer nadeel heb aan bijtelling speel je denk ik ongeveer wel gelijk/klein beetje verschil. Dus of het veel zou uitmaken of niet, had ik niet in mijn originele berekening inderdaad. :0
Grof gerekend: 12.000 fiscale waarde van een Aygo. Dan heb je 22% bijtelling bij je inkomen. Gezien je switch naar bv is je inkomen op zn minst 42% belast?
Dat is dan 1108euro per jaar wat je privé moet betalen. Je bv mag nog eens 2.,7% btw-correctie aftikken, dat is 324 per jaar.
Maal 4 jaar is grof 5700 euro...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oogje schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 18:01:
[...]

Grof gerekend: 12.000 fiscale waarde van een Aygo. Dan heb je 22% bijtelling bij je inkomen. Gezien je switch naar bv is je inkomen op zn minst 42% belast?
Dat is dan 1108euro per jaar wat je privé moet betalen. Je bv mag nog eens 2.,7% btw-correctie aftikken, dat is 324 per jaar.
Maal 4 jaar is grof 5700 euro...
Mijn inkomen zit nog in de eerste belastingschijf hoor haha, ook straks wanneer ik 18 ben :)

Maarja dat vind ik het zelf waard als je het zo ziet dat ik minder vennootschapsbelasting hoef te betalen, duidelijk financieel overzicht en geen BKR registratie op mijn neus krijg (wat duizenden al wel niet tienduizenden kan schelen op een hypotheek) vind ik dat het zelf waard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
BrockOlee schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:44:

Die jongen moet toch nog 1.5 jaar wachten, dus het gaat dan gewoon om een 18 jarige. En ik zou vooral aanraden dat hij zich nu nog niet er druk over maakt :P.

Ik was ook anti lease, maar je moet ook realistisch blijven. En als je kijkt in het onderkant segment zijn ze gewoon goedkoop. Je moet ze niet afstrepen puur omdat het lease is imo. Normaal zou ik dan overigens nog eerder zeggen: koop een occasion (en dan ben ik geen groot voorstander van barrels: Al die mensen hier die claimen dat hij als nieuwe bestuurder nog weleens wat gaat rammen, en zelfs total loss rijden, dan lijken mij wat modernere veiligheidssystemen alleen maar des te belangrijker), maar als hij veel minder leeftijdsopslag heeft dan kan het weer wel interessant zijn. Blind het afwijzen vind ik naiief.
Overigens blijft het mij verbazen hoe makkelijk er over fraude wordt gedacht op Tweakers...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:56
Je kosten voor kopen zijn wel redelijk hoog. B.v. je winterbanden kosten veel minder dan 200 per jaar, zeker als je ze op extra velgen zet en zelf wisselt. Dan kom je eerder op 50-75 euro per jaar uit en als je het laat doen alsnog rond de 100 euro per jaar. Ook de restwaarde van zo'n auto is echt geen 500 euro over 4 jaar (met slechts 40k extra op de teller), dat zal eerder 2-2.5k zijn. En zolang je geen schades rijdt/claimt gaat ook je premie gedurende die 4 jaar nog omlaag wat ook nog weer wat scheelt.

Maar uiteindelijk is het niet zo dat lease nu zo veel duurder is, je betaald echter wel extra voor het gemak dat alles voor je geregeld wordt. Maar duurder is het wel degelijk.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Sissors schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 18:51:
[...]
Ik was ook anti lease, maar je moet ook realistisch blijven. En als je kijkt in het onderkant segment zijn ze gewoon goedkoop.
Het probleem met leasen is dat het goedkoop is voor de korte termijn, terwijl de meeste mensen over een auto willen beschikken voor een heel lange tijd.
Wil jij voor een jaar een auto dan zeker leasen, wil jij voor 4 jaar een auto dan is het even uitrekenen, maar wil jij voor 10 of 20 jaar een auto rijden dan zijn er veel goedkopere manieren dan leasen (en dan zou TS willen stoppen met rijden als hij 38 jaar is). En ga je praten over periodes van bijv 50 jaar autorijden, dan kan je niet meer serieus gaan zeggen dat leasen goedkoop is, of je moet continue een nieuwe auto willen.

Op de lange termijn is enkel zakelijk leasen interessant omdat dat simpelweg een in natura betaling is. Plus dat zakelijk tijd geld is, oftewel het niet kunnen werken van een medewerker als zijn auto in de garage staat is meer dan het extra geld wat leasen kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mwah, langer denken dan de levensduur van een auto is niet nodig om te vergelijken. Oftewel hoe lang doe je met een eerste auto? Ik denk dat 10 jaar heel optimistisch al is, ik vermoed gemiddeld tussen de 5 en de 10, dus daarmee moet je vergelijken.

Nu zal een barrel rijden altijd goedkoper zijn, maar feit is, als jij een nieuwe Aygo met niet tot nauwelijks aankleding wil, dan ben je onder de streep waarschijnlijk goedkoper uit als je leaset. Nu wil TS niet per se een nieuwe om mee te vergelijken, maar als het een €150 per maand duurder is voor hem om te kopen dan voor een ander, vanwege zijn leeftijd, dan wordt lease toch wel al snel weer interessanter.

Wat ik iig wel zou doen is goed de kleine lettertjes uitzoeken: Op welke manieren kan je er onderuit, wat als je meer gaat rijden, etc. En nogmaals: Hij heeft nog 1.5 jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Btw wat ik nog wel bij die toyota lease zie staan is : Wilt u gebruik maken van Private FlexLease (€ 10,- p/m)?

En op zich als ik de tekst ernaast bekijk :
Met Private FlexLease wordt uw contract na 1 jaar maandelijks opzegbaar en u kunt uw auto zonder beëindigingskosten en zonder opgave van reden inleveren.
dan klinkt mij dat als leek heel mooi in de oren, want dat klinkt alsof ik na 1 jaar gewoon maandelijks kan stoppen en ik dus praktisch voor het tarief van 48 maanden ook 1 jaar kan rijden...

Ik ben nu niet in de markt voor een auto, maar dit lijkt me wel een interessante optie om eens goed uit te zoeken want hiermee haal je de grootste angel (de lange contracttijd) en het risico mogelijk uit het leasen. Of ik begrijp het verkeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gomez12 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 21:16:
Btw wat ik nog wel bij die toyota lease zie staan is : Wilt u gebruik maken van Private FlexLease (€ 10,- p/m)?

En op zich als ik de tekst ernaast bekijk :

[...]

dan klinkt mij dat als leek heel mooi in de oren, want dat klinkt alsof ik na 1 jaar gewoon maandelijks kan stoppen en ik dus praktisch voor het tarief van 48 maanden ook 1 jaar kan rijden...

Ik ben nu niet in de markt voor een auto, maar dit lijkt me wel een interessante optie om eens goed uit te zoeken want hiermee haal je de grootste angel (de lange contracttijd) en het risico mogelijk uit het leasen. Of ik begrijp het verkeerd...
Hier was ik nog over aan het nadenken, maar denk dat ik (ondanks ik het niet in mijn berekening had gedaan) zal afnemen. Voor die paar meijer doe ik het wel haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 21:58:
[...]

Hier was ik nog over aan het nadenken, maar denk dat ik (ondanks ik het niet in mijn berekening had gedaan) zal afnemen. Voor die paar meijer doe ik het wel haha
Ik heb de kleine lettertjes niet nagezocht en het klinkt mij heel vaag in de oren. Want in wezen vervalt elk contract daarmee praktisch naar een jaarcontract met een maandelijkse verlengmogelijkheid tegen een laag tarief (en met een max van 3 jaar).

Dus ik zou in de tijd die je nog hebt wel even de kleine lettertjes erbij zoeken of ze toch niet een boetebedrag onder een andere naam erin stoppen oid.

Praktisch gezien als wat hier staat klopt zie ik geen reden meer voor 2 of 3-jarige contracten.
Ter illustratie het is (zonder eigen inleg)
299 voor 24 maanden
273 voor 36 maanden
258 voor 48 maanden.

Dus 48 met flexlease wordt dan 268 en dan kan ik hem na 1 jaar al maandelijks opzeggen, dus als ik hem na 24 maanden opzeg betaal ik 268 per maand ipv 299.

Gevoelsmatig heb ik zoiets van ergens moet er een addertje zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Laatst online: 20-09 03:00
Iedereen heeft het over anderhalf jaar, maar met een beetje talent gaat het om een half jaar, want je mag nu al gaan praktijk lessen en theorie examen doen,over half jaar mag je afrijden: https://www.rijksoverheid...n-voor-mijn-autorijbewijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

donaldk schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 02:47:
Iedereen heeft het over anderhalf jaar, maar met een beetje talent gaat het om een half jaar, want je mag nu al gaan praktijk lessen en theorie examen doen,over half jaar mag je afrijden: https://www.rijksoverheid...n-voor-mijn-autorijbewijs.
En dan moet pappie of mammie mee naar zijn klanten? Dat zie ik niet helemaal voor me.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-09 18:03

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Ik zou een betrouwbare, zuinige 2de hands auto kopen. Ik heb met veel geluk op mijn 19e een Subaru Justy uit 2008 gekocht voor 1000 euro (91000km). Vrij weinig onderhoud, zuinig qua benzine en goedkope verzekering en wegenbelasting.

Ik rij zo'n 1300km per week en dit kost mij 120,- aan benzine, 25-, aan wegenbelasting en 58,- (WA+) aan verzekeringen. Dit is zonder eventueel onderhoud.

[ Voor 4% gewijzigd door BroWohsEdis op 30-06-2018 10:37 ]

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Laatst online: 20-09 03:00
EWK schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 07:11:
[...]

En dan moet pappie of mammie mee naar zijn klanten? Dat zie ik niet helemaal voor me.
Of een van de andere coaches op de begleiderspas. Nu komt hij immers helemaal niet bij die klanten, want die zijn onbereikbaar op de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:00
BroWohsEdis schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 10:34:
Ik zou een betrouwbare, zuinige 2de hands auto kopen. Ik heb met veel geluk op mijn 19e een Subaru Justy uit 2008 gekocht voor 1000 euro (91000km). Vrij weinig onderhoud, zuinig qua benzine en goedkope verzekering en wegenbelasting.

Ik rij zo'n 1300km per week en dit kost mij 120,- aan benzine, 25-, aan wegenbelasting en 58,- (WA+) aan verzekeringen. Dit is zonder eventueel onderhoud.
WTF, 58 euro WA+, da’s niet mals. Ik betaalde zo’n bedrag voor een BMW320 all risk inclusief SVI en no-claim beschermer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

donaldk schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 11:53:
[...]

Of een van de andere coaches op de begleiderspas. Nu komt hij immers helemaal niet bij die klanten, want die zijn onbereikbaar op de fiets.
En dan dubbel tarief vragen want 2 personen die betaald moeten worden? Dat kan natuurlijk.

@t_captain de premies zijn (vooral voor bepaalde groepen) enorm gestegen de afgelopen jaren.

[ Voor 12% gewijzigd door EWK op 30-06-2018 15:39 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik heb ook het gevoel dat overstappen niet meer loont, premies op nieuwe polissen liggen wat hoger.

Mijn huidige auto is iets ongunstiger bij mijn maatschappij, maar blijf toch maar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
EWK schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 07:11:
[...]

Ik ben me aan het oriënteren op een auto, ik ga toch voor die lease omdat het een mooie gloednieuwe auto is, weet precies welke lasten ik heb en vind dat toch een prettig gevoel (maar wel met flexlease zodat ik evt. na 1 jaar het maandelijks stop kan zetten)

Ondanks dat het lease is ga ik het op mijn B.V. 'zetten', dit niet omdat het zo veel voordeliger is maar vooral om BKR te voorkomen. Heb net bijtelling berekent en valt allemaal mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Die kleine automatisch verrekende eigen risicodeukjes worden door een volgende verzekeraar ook als schuldschades gezien. Je gaat ze altijd krijgen als je net je rijbewijs hebt en niet repareren is bij een leaseauto geen optie.

Je weet dus vooraf dat je na afloop op -2 schadevrije jaren staat. Dat wordt heel erg duur bij het verzekeren van je volgende auto. Dit moet je eigenlijk alleen doen als je zeker weet dat je de komende 10+ jaar wil blijven leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 17:29:
[...]

Ik ben me aan het oriënteren op een auto, ik ga toch voor die lease omdat het een mooie gloednieuwe auto is, weet precies welke lasten ik heb en vind dat toch een prettig gevoel (maar wel met flexlease zodat ik evt. na 1 jaar het maandelijks stop kan zetten)

Ondanks dat het lease is ga ik het op mijn B.V. 'zetten', dit niet omdat het zo veel voordeliger is maar vooral om BKR te voorkomen. Heb net bijtelling berekent en valt allemaal mee
BTW-correctie ook uitgerekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

AtleX schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:37:
[...]

Ik vraag me altijd af hoeveel mensen daadwerkelijk vijf ongelukken hebben in de eerste drie jaar van hun rijbewijs (ja ja, random getallen). Ik had mijn eerste ongeval waarbij ik schuldig was pas na jaren en veel meer dan 100000 kilometer. Ik ken in mijn wijde sociale omgeving ook niemand die in het eerste jaar een auto om een boom vouwde of uberhaupt een paaltje oid raakte.
Eerlijk gezegd, denk ik dat het ook wel meevalt. Maar blijkbaar komt de verzekeringsbranche er wel mee weg en kunnen ze zo lekker cashen op het zogenaamde "hoge risico".

Ik ben inmiddels wat ouder, maar de meeste schaderijders van 18 of 19 uit mijn tijd dachten dat ze beter tegen alcohol konden dan de rest van de wereld en konden alle schade voor hun eigen rekening nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Kortom: Kopen of Leasen als ik straks 18 ben?
Ik denk dat jij zonder vast-contract helemaal geen lease-contract voor een auto kan krijgen.
Ik heb op dit moment ook nog een bedrijf (die goed genoeg verdient om straks de kosten van een auto te betalen)
En ik denk niet dat ze ook zomaar een lease-contract aanbieden aan elk willekeurig bedrijf.

[ Voor 30% gewijzigd door CyberMania op 30-06-2018 21:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 17:02
CyberMania schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 21:07:
[...]

Ik denk dat jij zonder vast-contract helemaal geen lease-contract voor een auto kan krijgen.

[...]

En ik denk niet dat ze ook zomaar een lease-contract aanbieden aan elk willekeurig bedrijf.
In ieder geval niet voor de prijs waar ze mee adverteren.
Helemaal niet als ze zien dat de bestuurder een 18 jarige wordt die net zijn rijbewijs heeft.
Auto verzekeringen voor <25 zijn niet voor niets veel duurder.

Qua representatief zijn. Ik denk niet dat iemand een negatief oordeel velt over een 18 jarige die een auto van >10 jaar oud rijdt. Zolang het er maar een beetje netjes uit ziet (schoon, geen schade) en je er niet steeds met pech langs de weg staat.

Andersom wel. Als iemand met een laag inkomen in een gloednieuwe (lease) auto rijdt dan trek ik meteen de conclusie dat die persoon totaal niet met geld om kan gaan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 21:21:
[...]

In ieder geval niet voor de prijs waar ze mee adverteren.
Helemaal niet als ze zien dat de bestuurder een 18 jarige wordt die net zijn rijbewijs heeft.
Auto verzekeringen voor <25 zijn niet voor niets veel duurder.

Qua representatief zijn. Ik denk niet dat iemand een negatief oordeel velt over een 18 jarige die een auto van >10 jaar oud rijdt. Zolang het er maar een beetje netjes uit ziet (schoon, geen schade) en je er niet steeds met pech langs de weg staat.

Andersom wel. Als iemand met een laag inkomen in een gloednieuwe (lease) auto rijdt dan trek ik meteen de conclusie dat die persoon totaal niet met geld om kan gaan.
Jij weet toch helemaal niet wie die auto betaalt? Waarom kan iemand met een lease auto van de zaak niet met geld omgaan?

Wat ik (extreem geval) wel heb meegemaakt, is dat een ex werkgever ooit een zelfstandig consultant naar huis heeft gestuurd toen die in een Bentley met chauffeur aan kwam in plaats van een "gewone" mooie lease auto. Had niks met die consultant te maken, maar men vond dat de organisatie zich dat maatschappelijk gezien niet kon veroorloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou mij eerder bezighouden met studie(financiering) dan een auto als ik nú 16,5 ben en dus nog even moet wachten voor ik überhaupt in een auto mag en nog een pad voor me hebt om later die auto mee te financieren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 17:02
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 22:36:
[...]

Jij weet toch helemaal niet wie die auto betaalt? Waarom kan iemand met een lease auto van de zaak niet met geld omgaan?

Wat ik (extreem geval) wel heb meegemaakt, is dat een ex werkgever ooit een zelfstandig consultant naar huis heeft gestuurd toen die in een Bentley met chauffeur aan kwam in plaats van een "gewone" mooie lease auto. Had niks met die consultant te maken, maar men vond dat de organisatie zich dat maatschappelijk gezien niet kon veroorloven.
Als hij eigenaar is van die zaak wel. Ik neem aan dat hij dat niet geheim houdt.

En een baantje in loondienst dat je als 18 jarige kan krijgen, heeft geen leaseauto. Hooguit een bedrijfswagen vol met logo's.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 23:27
Zit er in de ‘zaak’ geen geld om een auto van te kopen?
Als dit geld er niet in zit, vraag ik me af of er überhaupt noodzaak is voor een auto voor klantbezoek.

Leasen is m.i iets wat je absoluut niet moet doen.
Je leent gewoon geld...die BKR is er immers met een reden toch?

Leasen doe je niet uit weelde, maar uit armoede.

PS:
Als klanten het belangrijker vinden in welke auto je komt, dan de inhoud van je werk? Zoek dan snel nieuwe klanten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op zondag 1 juli 2018 @ 09:33:
[...]
Als hij eigenaar is van die zaak wel. Ik neem aan dat hij dat niet geheim houdt.

En een baantje in loondienst dat je als 18 jarige kan krijgen, heeft geen leaseauto. Hooguit een bedrijfswagen vol met logo's.
Dat zijn 2 verschillende rechtspersonen. Als je fatsoenlijke cijfers kunt laten zien, kun je best een Aygo leasen op de zaak hoor.

Ook als 18 jarige kun je een baantje hebben waarbij je veel op de weg zit. Ik ken mensen die dus als 18-19 jarige een autootje van de zaak hadden. Geen grote luxe station natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:12:
[...]

True, tuurlijk houd ik er wel rekening mee dat het verbruik hoger is met wat er daadwerkelijk gebeurt. Maar dit is bij elke auto toch zo ongeveer (denk ik tenminste). Dus hoe lager er ook geadverteerd wordt hoe lager het ook is dan eentje waarmee hoger wordt geadverteerd.
Dat klopt niet helemaal. Dat ligt voornamelijk aan het vermogen. Als jij namelijk net zo vlot als de rest van het verkeer mee wil gaan moet zo'n klein motortje toch behoorlijk wat moeite doen, en dat kost extra brandstof t.o.v. wat ze gestandaardiseerd testen.

Maw: hoe meer vermogen, hoe makkelijker het is om de gespecificeerde brandstofverbruiken te behalen, want die motor hoeft nooit veel moeite te doen om met de rest van het verkeer mee te kunnen. Dat is althans met legio auto's mijn ervaring geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:13

-36-

Trust me. I'm an amateur

BFmango schreef op zondag 1 juli 2018 @ 11:48:
[...]
Maw: hoe meer vermogen, hoe makkelijker het is om de gespecificeerde brandstofverbruiken te behalen, want die motor hoeft nooit veel moeite te doen om met de rest van het verkeer mee te kunnen. Dat is althans met legio auto's mijn ervaring geweest.
Eens. Als je veel met je 3pits koekblikje met 130 over de snelweg tuft is het verbruik ongeveer gelijk aan een royale luxeauto. Enkel in de stad met een niet al te zware rechtervoet rijd je echt voordeliger in een zuinige A-klasse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
AcIDeR schreef op zondag 1 juli 2018 @ 09:53:
Zit er in de ‘zaak’ geen geld om een auto van te kopen?
Als dit geld er niet in zit, vraag ik me af of er überhaupt noodzaak is voor een auto voor klantbezoek.

Leasen is m.i iets wat je absoluut niet moet doen.
Je leent gewoon geld...die BKR is er immers met een reden toch?

Leasen doe je niet uit weelde, maar uit armoede.

PS:
Als klanten het belangrijker vinden in welke auto je komt, dan de inhoud van je werk? Zoek dan snel nieuwe klanten!
Nouja kijk ik neem aan dat klanten het niet prettig zouden vinden als ik een een of ndere oude rommelbak aankom. Ik hoef ook geen luxe dikke porsche station ofzo maar eentje die er gewoon een beetje netjes uitziet is al voldoende. (zit in zakelijke dienstverlening)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op zondag 1 juli 2018 @ 12:56:
Nouja kijk ik neem aan dat klanten het niet prettig zouden vinden als ik een een of ndere oude rommelbak aankom.
En vervolgens parkeer je 6 hoog in de parkeergarage, in de kelder, of 3 straten verderop O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

AcIDeR schreef op zondag 1 juli 2018 @ 09:53:
PS:
Tekort door de bocht. Geen enkele klant wil nog ergens klant zijn als diegene bij hun komt aankakken met een oude roestige rammelbak of herrieschopper die bijna de schroefjes en moertjes los laat trillen onderweg. Gewoon een fatsoenlijke auto, die enigszins representatief is, is voldoende. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 23:27
Maar laten we samen nou eens heel realistisch zijn:

Een representatieve auto zonder roest, kun je vinden voor 2000-3000 euro?

Misschien ben ik ouderwets opgevoed, maar dat bedrag lijkt me toch echt wel reeel en door de gemiddeld 18 jarige met een auto ambitie wel op te brengen?
Zeker indien deze ondernemer is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
CH4OS schreef op zondag 1 juli 2018 @ 14:09:
Tekort door de bocht. Geen enkele klant wil nog ergens klant zijn als diegene bij hun komt aankakken met een oude roestige rammelbak of herrieschopper die bijna de schroefjes en moertjes los laat trillen onderweg. Gewoon een fatsoenlijke auto, die enigszins representatief is, is voldoende. ;)
Die figuurlijke roestige rammelbak bestaat vrijwel niet meer in het Nederlandse wagenpark. Vrijwel alles gaat lang voordat het doorroest naar de sloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
CH4OS schreef op zondag 1 juli 2018 @ 14:09:
[...]
Waarom komt toch de hele tijd die letterlijke roestbak om de hoek kijken? TS heeft aangegeven 5000 euro te hebben tegen die tijd, de letterlijke roestbakken prijs is iets van 500 euro, voor 1000 heb je een representatieve auto met een heel groot risico op onderhoudskosten en voor 5000 moet je simpelweg je best gaan doen om geen representatieve auto te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Gomez12 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 20:51:
Waarom komt toch de hele tijd die letterlijke roestbak om de hoek kijken? TS heeft aangegeven 5000 euro te hebben tegen die tijd, de letterlijke roestbakken prijs is iets van 500 euro, voor 1000 heb je een representatieve auto met een heel groot risico op onderhoudskosten en voor 5000 moet je simpelweg je best gaan doen om geen representatieve auto te krijgen.
Kijk even naar de context waar ik op reageer. Daarbij staan prijzen totaal buiten kijf. ;)

Met die 5000 euro zou ik eerder zorgen dat ik minder hoef te lenen van het DUO, zodat ik later sneller mijn studieschuld afbetaald zal hebben. Ik denk, net als vele anderen in het topic, dat het gewoonweg nog te vroeg is om nu al naar een auto te kijken zolang je ook nog studeert. Je hebt dan immers ook een OV-jaarkaart, waarmee je ook prima reizen kan door het land. Voor het werk van TS kan dan wellicht dat ook gebruikt worden om kosten te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Waar komt die OV kaart vandaan? TS is ondernemer, geen student.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-09 18:03

BroWohsEdis

George Orwell was right.

t_captain schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 12:12:
[...]

WTF, 58 euro WA+, da’s niet mals. Ik betaalde zo’n bedrag voor een BMW320 all risk inclusief SVI en no-claim beschermer.
Dan wil ik wel is weten waar jij verzekerd bent, ik zit nu bij Centraal Beheer en dit bleek de goedkoopste te zijn met toen 64 euro per maand. Na 1 schadevrij jaar betaal ik 58 euro.

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
BroWohsEdis schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:54:
[...]

Dan wil ik wel is weten waar jij verzekerd bent, ik zit nu bij Centraal Beheer en dit bleek de goedkoopste te zijn met toen 64 euro per maand. Na 1 schadevrij jaar betaal ik 58 euro.
Interpolis. Profiteer wel van wat schadevrije jaren. Een starter zit rond de 45%, ik op 75%. Dat zou dus een factor 2 verklaren. Echter, een Justy verzeker ik waarschijnlijk voor een tientje WA+. Dus we hebben het over een factor 6 i.p.v. 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:46

Nullifiel

╞═══════╡

koen0s schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:56:
[...]

De verzekeringspremie zit toch in de leaseprijs inbegrepen?
En wat schade betreft is lease juist "ideaal" voor een brokkenmakende starter. Schadevrije jaren van een lease-auto worden namelijk niet centraal geregistreerd. Schadevrije jaren van een prive-auto wél.
Als je schadevrije jaren uit je leasetijd wilt meenemen naar een nieuwe verzekeraar waar je jouw prive-auto wilt verzekeren, dan moet je een verklaring van de LM hebben, wil de verzekeraar dit overnemen. Anders begin je gewoon op 0. :)

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
Nullifiel schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 07:25:
[...]

En wat schade betreft is lease juist "ideaal" voor een brokkenmakende starter. Schadevrije jaren van een lease-auto worden namelijk niet centraal geregistreerd. Schadevrije jaren van een prive-auto wél.
Als je schadevrije jaren uit je leasetijd wilt meenemen naar een nieuwe verzekeraar waar je jouw prive-auto wilt verzekeren, dan moet je een verklaring van de LM hebben, wil de verzekeraar dit overnemen. Anders begin je gewoon op 0. :)
Klopt, maar neemt de premie dan niet toe aangezien de verzekeringspremie in de all-in prijs zit? Als ik als jonge bestuurder een nieuwe auto all-risk zou verzekeren en vervolgens in de kreukels rij gaat mijn premie explosief omhoog. Zou dit dan ook niet zo moeten zijn bij een lease-contract? Lijkt me nogal ongunstig aangezien je er 4 jaar aan vast zit waar een verzekering op privé auto maandelijks opgezegd kan worden als de kosten te hoog worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:57
President schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 23:34:
Gewoon een goedkoop tweedehands autootje kopen. Je bent een onervaren jonge bestuurder en hebt een grote kans dat je de nodige botsingen of schades gaat krijgen. Een eigen autootje is dan goedkoper dan lease.

Een ander voordeel is dat je die ook weer binnen een dag bij wijze van kan verkopen, terwijl je met een contract vaak nog lang vast zit.
Ik ben zelf ook begonnen met een goedkoop tweedehands autootje, maar ik zou zeggen dat er ook best wat te zeggen valt om een kleine nieuwe(re) auto te leasen (of te kopen) als je dat goed kunt betalen. De maandlasten zijn laag en planbaar (het verbruik is gering, en je hebt naar verwachting geen gedoe qua onderhoud).

Om nu botweg te stellen dat TS als onervaren jonge bestuurder "grote kans" heeft op "de nodige botsingen" gaat wat ver. Zelf heb ik sinds mij 19e mijn rijbewijs (nu 34), en heb nog nooit schade gereden.

Ik denk dat het hier ook een beetje om zelfkennis gaat, als TS van zichzelf weet dat hij zo'n stoer ventje is dat graag hard rijdt, zich altijd uitgedaagd voelt in het verkeer etc dan ben ik het met je eens: zeer grote kans op brokken, vooral een oude goedkope auto kopen. TS wekt echter de indruk een verstandig mens te zijn (eigen bedrijf, onderzoek naar wat de verstandigste keus is qua financiering, op zoek naar een "saaie" zuinige auto ipv een getunede Golf met amper lucht in de banden).

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 17:25:
Ik heb even naar aanleiding van de reacties zitten uitrekenen van de kosten van een auto kopen en leasen. Hierbij mijn berekeningen:

-----------

AUTO KOPEN/LEASEN VERGELIJKING

Lease (TOYOTA AYGO X):
- 48 maanden
- 0 schade vrije jaren
- Kleur wit (bron: https://www.toyota.nl/fin...json#model/11/version/106)
- 4.5l/100km
- 10.000km per jaar (in contract aan te passen zonder extra kosten)
- Winterbanden
- Onderhoud
- Wegenbelasting
- APK Keuring
- All-risk wa-casco verzekering
- Aanbetaling €2604 (maximaal)
TOTAAL: €189,67 x 48 maanden =  €9104,16 + €2604 = 11708,16

Kopen (SUZUKI ALTO 1.0):
- €3995 aanschafkosten (restwaarde €500) = €3495 (https://www.autoweek.nl/o...ase-5-deurs-keurige-auto/)
- Onbeperkt, maar uitgaande van 48 maanden en 10.000km per jaar voor verzekering
- 100.000km op de teller
- Kleur zwart
- 0 schade vrije jaren
- 4,4l/100km
- 10.000km per jaar (voor verzekering, later nog aan te passen)
- €200 per jaar voor winterbanden (bron: https://www.consumentenbo...ormatie-over-winterbanden)
- Wegenbelasting: €58 x 4 = €232 per jaar
- Onderhoud: €164,50 per jaar (bron: https://www.louwman.nl/up...dsprijzen-suzuki-alto.pdf)
- Verzekering all-risk wa-casco : €109,77 x 12 = €1317,24 (OHRA, bron: https://www.autoweek.nl/autoverzekering)
- APK (1x per 2 jaar): €19 / 2 = €9,50 per jaar (https://www.louwman.nl)
TOTAAL: €3495 + (€200x4=€800) + (€232x4=€928) + (€164,50x4=€658) + (€1317,24x4=€5268,96) + (9,5x4=€38) = €11187,96

CONCLUSIE: Auto leasen is voor mijn leeftijd zo gek nog niet, bovendien is de lease auto een gloednieuw model en heb je het voordeel ervan dat je precies weet hoeveel je kwijt bent, met een auto kopen kan de kosten hier en daar nog veranderen.
Toch wat vraagjes/opmerkingen mbt je berekeningen

- Aanbetaling is borg? Die moet je dan niet meerekenen in de kosten, krijg je immers weer retour.

- Bij de aanschaf reken je geen 'rijklaar' kosten, die ga je zeker wel krijgen.
- Als je er na 4 jaar nog 500 voor krijgt dan ben je er wel heel schandalig mee omgegaan (en mag je bij de lease ook wel wat eigen risico rekenen)
- Tevens 800,- voor winterbanden? In Nederland nauwelijks nodig, tevens goed uit te onderhandelen om winterbanden op velg bij de auto te krijgen.
- APK is elk jaar (van een auto die 8 jaar oud is)
- Verzekering indien restwaarde 500, waarom zou je hem dan allrisk verzekeren? überhaupt de vraag of je een auto met een waarde van 4k allrisk moet verzekeren.

Ik zou ook een berekening maken met als meer dan 10k kilometers. Misschien dat het beeld dan wel heel erg veranderd.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:56
Glenfiddich schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:15:
[...]
Om nu botweg te stellen dat TS als onervaren jonge bestuurder "grote kans" heeft op "de nodige botsingen" gaat wat ver. Zelf heb ik sinds mij 19e mijn rijbewijs (nu 34), en heb nog nooit schade gereden.
Typisch gevalletje n=1 :P Ik reed de eerste dag de zijkant tegen een garage (goede lak trouwens, de garage had meer krassen dan de auto ;) ). Algemeen blijkt simpelweg dat de kans dat je de 1e jaren na je rijbewijs wat krasjes/deukjes oploopt een stuk groter is. Het is dan ook slim om hier rekening mee te houden.

En voor de rest is leasen heel simpel, je betaalt wat extra voor zekerheid. Zie het gewoon als een heel uitgebreide verzekering, meestal kost het je geld maar als je echt pech hebt is het wel heel handig.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Nullifiel schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 07:25:
[...]

En wat schade betreft is lease juist "ideaal" voor een brokkenmakende starter. Schadevrije jaren van een lease-auto worden namelijk niet centraal geregistreerd.
Correctie/nuancering:
Let op! Schadevrije jaren van bestuurders van leaseauto's worden vooralsnog zeer beperkt in Roy-data geregistreerd. Zie de FAQ voor meer informatie.
https://www.seps.nl/home/roy-data/inzagerecht-formulier/
Uit de FAQ:
Ik heb een leaseauto die op naam van mijn werkgever staat. Bouw ik dan ook schadevrije jaren op?

Je bouwt alleen schadevrije jaren op als de autoverzekering op jouw naam staat. Wel kun je aantonen dat je al een aantal jaren schadevrij rijdt. Daarvoor kun je bij je leasemaatschappij een leaseverklaring vragen.

Meestal accepteren verzekeraars die. Je krijgt er geen zuivere schadevrije jaren voor. Wel wil een aantal verzekeraars die schadevrije jaren gebruiken bij het berekenen van je premie. Je kan dan extra korting krijgen op de premie.

Bij sommige leasemaatschappijen kan je bij lease wèl schadevrije jaren opbouwen. Informeer daarvoor bij je leasemaatschappij.
https://www.seps.nl/home/roy-data/faq-(particulier)/

Pagina: 1 2 Laatste