Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1089541

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op auto rijden wanneer ik straks 18 wordt.

Voor mij is de vraag vooral. Kopen of leasen?

Ik heb op dit moment ook nog een bedrijf (die goed genoeg verdient om straks de kosten van een auto te betalen), maar denk vooral de auto prive te gaan gebruiken dus weet niet zeker of het relevant is om het 'op de zaak te kopen' (kan een BKR registratie ermee wel vermijden dus wellicht interessant)

Verwacht 10.000-15.000km per jaar te rijden. Bij de tijd dat ik 18 ben schat ik een kleine 5.000 beschikbaar te hebben voor eventuele aanschaf van een auto (en dan ongeveer €200 per maand voor variabele kosten benzine etc.)

Heb bijvoorbeeld een mooie Toyota Aygo lease die zuinig is voor €190 per maand (incl. BTW) gezien (48 maanden, winterbanden, wa-casco, 15.000km, 0 schadevrije jaren, 4 liter/100km, €2600 aanbetaling, onderhoud, exclusief brandstof). Dit vind ik zelf wel interessant aangezien het een mooie, nieuwe en zuinige auto is en de maandlasten goed te overzien zijn.

Heb ook even gekeken naar auto verzekeringen... verschrikkelijk duur (€160-€200, wa-casco). Dus verschilt niet veel met een lease prijs dus zet me wel aan het denken

Kortom: Kopen of Leasen als ik straks 18 ben?

EDIT: Voor kopen zou ik bijvoorbeeld deze wel interessant vinden: https://www.vandorst.nl/o...s_Bluetooth_/2008/40GJP8/

Bedankt allemaal voor het meedenken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1089541 op 29-06-2018 01:48 . Reden: vergeten informatie bij toyota aygo lease, interessante auto toevoegen ]

Acties:
  • +46 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:22
Gewoon een goedkoop tweedehands autootje kopen. Je bent een onervaren jonge bestuurder en hebt een grote kans dat je de nodige botsingen of schades gaat krijgen. Een eigen autootje is dan goedkoper dan lease.

Een ander voordeel is dat je die ook weer binnen een dag bij wijze van kan verkopen, terwijl je met een contract vaak nog lang vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

Niet een lang contract aan gaan. Korter contract = hogere leaseprijs. Let op de schadevrije jaren wat het doet met het leasebedrag. Let op hoe met schades wordt omgegaan. Eigen risico van toepassing?

En met @President: een goedkope auto aanschaffen en bij de teveel kosten apk vervangen door een ander brik.

Heb je de auto eigenlijk wel nodig? Ik merk dat ik meer auto rijdt dan ik had gedacht/verwacht dan daarvoor. Ik ben nu wel mobieler en met een dochter die net aan haar knie geopereerd is, kan ik haar vrij makkelijk verplaatsen inclusief rolstoel en krukken.

[ Voor 29% gewijzigd door PcDealer op 28-06-2018 23:38 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 14:57

-36-

Trust me. I'm an amateur

Voor een paar honderd euro een gaarbak (roest maakt niet uit maar technisch ok) met jaar apk kopen en daarna weer verder kijken naar een 'echte' auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-05 16:23
Als je al een leasebak krijgt met je 18e verjaardag. Ik kan mij namelijk voorstellen dat leasen aan bestuurder van nog maar 18 met geen ervaringsjaren een heel groot financieel risico oplevert. Zoals hierboven kun je dan beter een gare bak van max 2k aanschaffen en lekker afraggen. Op die manier bouw je ook ervaringsjaren op, wat weer interessant is voor je latere verzekeringspremie.

Ook in die prijsklasse is genoeg te vinden met wat luxe. Zo hebben wij een aantal jaar een Mercedes A-klasse uit '98 gereden met de nodige luxe voor maar 1500 euro aanschafwaarde. Misschien niet de mooiste of snelste bak, maar goed te doen in het onderhoud. Ook motorisch was het erg betrouwbaar, maar goed dat is ook een gok die je neemt. Wij wilde destijds vooral wat luxe voor weinig geld en dan kom je bij zoiets uit.

Verder zitten er op Tweakers genoeg experts die je een goed advies kunnen geven voor een eerste auto. Begin daar echt mee, want niets is zo zuur als een deuk rijden in een hagelnieuwe bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
President schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 23:34:
Gewoon een goedkoop tweedehands autootje kopen. Je bent een onervaren jonge bestuurder en hebt een grote kans dat je de nodige botsingen of schades gaat krijgen. Een eigen autootje is dan goedkoper dan lease.

Een ander voordeel is dat je die ook weer binnen een dag bij wijze van kan verkopen, terwijl je met een contract vaak nog lang vast zit.
Ik heb wel occasions gezien, omdat ik nog wel af en toe zakelijke ritten mee moet maken moet hij nog wel enigsinds 'representief' zijn en niet een of andere versleten oude bak haha. Een redelijke occasion heb ik gezien ben ik ongeveer 3000 voor kwijt.

Alleen auto verzekering is wel echt superduur! Gemakkelijk bijna 200 euro per maand. En dan met een auto kopen moet ik ook nog onderhoud, winterbanden, apk etc. Haal ik dat er wel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

alex3305 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 23:43:
Als je al een leasebak krijgt met je 18e verjaardag. Ik kan mij namelijk voorstellen dat leasen aan bestuurder van nog maar 18 met geen ervaringsjaren een heel groot financieel risico oplevert. Zoals hierboven kun je dan beter een gare bak van max 2k aanschaffen en lekker afraggen. Op die manier bouw je ook ervaringsjaren op, wat weer interessant is voor je latere verzekeringspremie.
Die kun je vaak meenemen met een uitdraai van de leasemaatschappij.
Anoniem: 1089541 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 23:44:
[...]

Ik heb wel occasions gezien, omdat ik nog wel af en toe zakelijke ritten mee moet maken moet hij nog wel enigsinds 'representief' zijn en niet een of andere versleten oude bak haha. Een redelijke occasion heb ik gezien ben ik ongeveer 3000 voor kwijt.
Ik rij een Volvo S60 uit 2001. Ik vind hem super representatief.
Alleen auto verzekering is wel echt superduur! Gemakkelijk bijna 200 euro per maand. En dan met een auto kopen moet ik ook nog onderhoud, winterbanden, apk etc. Haal ik dat er wel uit?
Hoe kom je bij EUR 200,00 per maand aan verzekeringspremie? Ik zit op EUR 71,00 Beperkt Casco met 0 schadevrije jaren en deze is al duur.

Volvo S60 (EUR 2.500,00-3.000,00).

Ik kan me voorstellen dat je niet in een "oude lullenbak" wilt rijden en daarom nog een alternatief: Volkswagen Golf of Passat of Audi A3/A4.

[ Voor 44% gewijzigd door PcDealer op 28-06-2018 23:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
PcDealer schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 23:49:
[...]

Die kun je vaak meenemen met een uitdraai van de leasemaatschappij.

[...]

Ik rij een Volvo S60 uit 2001. Ik vind hem super representatief.

[...]

Hoe kom je bij EUR 200,00 per maand aan verzekeringspremie? Ik zit op EUR 71,00 Beperkt Casco met 0 schadevrije jaren en deze is al duur.
hij is pas 18 he ;) als ik jou S60 uit 2001 neem is de goedkoopste 141 kale premie :) voor iemand van 18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Anoniem: 1089541 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 23:44:
[...]

Over wat voor auto praten we dan? 200 euro per maand is alleen voor auto's met een serieus risico, Audi's en BMW's met veel vermogen, dat soort dingen. Zelfs Soeb Impreza's zijn niet zo duur :X Althans, niet toen ik keek.

En representatief, tja, ik weet niet wat voor werk je doet, maar ik vind een lease-Aygo eerlijk gezegd niet echt heel denderend staan bij veel mensen :+ Een matzwart gerolde Civic met foute tjoening is erger, dat zeker, maar een nette, wat oudere auto? Zolang ie strak in de lak zit zullen 90% van de mensen er niet echt veel van denken. Zeker een auto met een wat "tijdlozer" [lees: saai] ontwerp zoals menig Japanner.

Zelf zou ik ook gaan voor een eigen auto, geeft je gewoon wat meer vrijheid. En ja, daar zitten risico's aan, dat klopt, maar met jouw budget kun je echt wel een auto kopen die nog makkelijk 10 jaar meegaat met wat normaal onderhoud.

Dingen als banden, tja, een setje winterbanden kost je iets van 400 euro, kun je met onze winters iets van 4 jaar mee doen als je ze niet te vroeg eronder zet en niet pas in april eronderuit haalt. En of winterbanden echt nodig zijn is weer een heel ander verhaal ;) De Forester hier heeft 1x zijn wintersloffen echt nodig gehad, de afgelopen 3 jaar niet.

Edit: En waar kom je op 200 euro voor een lease-aygo? Ik ben ff aan het sneupen, en met wat jij zegt zit ik eerder op de 250-300 euro, voor een auto in die mini-klasse.

[ Voor 4% gewijzigd door RobinHood op 28-06-2018 23:56 ]

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Wognummer schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 23:51:
[...]

hij is pas 18 he ;) als ik jou S60 uit 2001 neem is de goedkoopste 141 kale premie :) voor iemand van 18
Daar had ik dan weer geen rekening mee gehouden :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Waarom zou je een aanbetaling doen voor iets wat niet van jou wordt? Wat gebeurt er met je aanbetaling als-ie na een maand in de kreukels zit?
Ik zou hier ver van weg blijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

RemcoDelft schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 00:01:
[...]

Waarom zou je een aanbetaling doen voor iets wat niet van jou wordt?
Ik denk om het risico voor de leasemaatschappij te verkleinen.
Wat gebeurt er met je aanbetaling als-ie na een maand in de kreukels zit?
Ik zou hier ver van weg blijven!
Lease is normaliter all risks verzekerd. Tenzij het een huurkoop contrstructie is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Tja, ik weet dat de verzekering van een eigen auto duur gaat zijn omdat je in een risico groep zit. Maar ik vraag me af of daarom leasen ook niet extra duur wordt omdat je nog steeds in diezelfde risico groep zit.
Oftewel heb je wel het hele formulier afgemaakt voor het leasen of heb je enkel naar de introductie-prijs gekeken?

Of je het op de zaak moet leasen of niet dat is een prive-beslissing, maar begrijp wel goed dat een lease-contract zoals jij het voorstelt dus voor 48 maanden geldig is. Je moet dat bedrijfje dus nog wel hebben over 4 jaar, en qua overnames etc is je bedrijfje ook minder interessant omdat je gewoon een langdurige schuld hebt.

Het nadeel aan leasen vind ik altijd dat je aan het einde niets hebt behalve dat je gewend aan een nieuwe auto rijden en waarschijnlijk heb je dan ook niet het geld gespaard om een nieuwe auto te kopen, dus blijf je in die lease-molen zitten.
Is dat op zakelijke basis en ben je werknemer dan is dat geen enkel probleem imho, maar als startende ondernemer is het maar net de vraag of je die zaak nog wel hebt over 4 jaar of dat je niet ergens failliet gegaan bent en simpelweg de rest moet ophoesten zonder er iets voor terug te krijgen.

En omdat je simpelweg in de risico groep zit, let ook goed op je eigen risico. In een "oude roestbak" in de 1e 6 maanden 3x tegen wat paaltjes aanrijden is niet zo erg, in een lease-bak betekent het dat als iemand hard een voetbal tegen jouw auto aanknalt dat je je eigen risico kwijt bent.

Oftewel ik zou zeggen koop nu gewoon een degelijk 2e-hands bakkie voor 3 a 4000 euro, rijd daar een jaartje in rond dan heb je alle rust om te gaan overdenken of je wel vast wilt zitten aan 4-jarige constructie en of je dan wel tegen het minimum aan moet leasen of het toch niet wat hoger stellen met bijv minder jaren etc.
En dat 2e hands-bakkie kan je mits goed behandeld nog steeds voor een goede inruilwaarde van de hand doen na dat jaar mocht je toch gaan leasen, zoniet dan kan je er nog 3 jaar in doorrijden om dan zelf je eigen nieuwe auto te gaan kopen.

[ Voor 16% gewijzigd door Gomez12 op 29-06-2018 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gomez12 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 00:59:
Tja, ik weet dat de verzekering van een eigen auto duur gaat zijn omdat je in een risico groep zit. Maar ik vraag me af of daarom leasen ook niet extra duur wordt omdat je nog steeds in diezelfde risico groep zit.
Oftewel heb je wel het hele formulier afgemaakt voor het leasen of heb je enkel naar de introductie-prijs gekeken?

Of je het op de zaak moet leasen of niet dat is een prive-beslissing, maar begrijp wel goed dat een lease-contract zoals jij het voorstelt dus voor 48 maanden geldig is. Je moet dat bedrijfje dus nog wel hebben over 4 jaar, en qua overnames etc is je bedrijfje ook minder interessant omdat je gewoon een langdurige schuld hebt.

Het nadeel aan leasen vind ik altijd dat je aan het einde niets hebt behalve dat je gewend aan een nieuwe auto rijden en waarschijnlijk heb je dan ook niet het geld gespaard om een nieuwe auto te kopen, dus blijf je in die lease-molen zitten.
Is dat op zakelijke basis en ben je werknemer dan is dat geen enkel probleem imho, maar als startende ondernemer is het maar net de vraag of je die zaak nog wel hebt over 4 jaar of dat je niet ergens failliet gegaan bent en simpelweg de rest moet ophoesten zonder er iets voor terug te krijgen.

En omdat je simpelweg in de risico groep zit, let ook goed op je eigen risico. In een "oude roestbak" in de 1e 6 maanden 3x tegen wat paaltjes aanrijden is niet zo erg, in een lease-bak betekent het dat als iemand hard een voetbal tegen jouw auto aanknalt dat je je eigen risico kwijt bent.

Oftewel ik zou zeggen koop nu gewoon een degelijk 2e-hands bakkie voor 3 a 4000 euro, rijd daar een jaartje in rond dan heb je alle rust om te gaan overdenken of je wel vast wilt zitten aan 4-jarige constructie en of je dan wel tegen het minimum aan moet leasen of het toch niet wat hoger stellen met bijv minder jaren etc.
En dat 2e hands-bakkie kan je mits goed behandeld nog steeds voor een goede inruilwaarde van de hand doen na dat jaar mocht je toch gaan leasen, zoniet dan kan je er nog 3 jaar in doorrijden om dan zelf je eigen nieuwe auto te gaan kopen.
toon volledige bericht
Hallo Gomez,

Ik heb het volledige formulier doorgaan (inclusief mijn 0 schade vrije jaren en al contact gehad met mijn lokale auto dealer), en kwam op een premie van 240-250 uit mijn hoofd

Inmiddels kan ik met mijn bedrijf al financiele risico's aan zoals een auto. Dus daar maak ik me niet echt zorgen om.

Maarja, ik zit zelf in de zakelijke dienstverlening. En ik moet wel in een professionele/representatieve auto aan kunnen komen als ik een goed tarief vraag.

Ook om straks uit te gaan en weet ik veel wat hoop ik niet dat een auto meer dan 400 per maand (incl. afschrijving) in totaal gaat kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1089541 op 29-06-2018 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RobinHood schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 23:52:
[...]

Over wat voor auto praten we dan? 200 euro per maand is alleen voor auto's met een serieus risico, Audi's en BMW's met veel vermogen, dat soort dingen. Zelfs Soeb Impreza's zijn niet zo duur :X Althans, niet toen ik keek.

En representatief, tja, ik weet niet wat voor werk je doet, maar ik vind een lease-Aygo eerlijk gezegd niet echt heel denderend staan bij veel mensen :+ Een matzwart gerolde Civic met foute tjoening is erger, dat zeker, maar een nette, wat oudere auto? Zolang ie strak in de lak zit zullen 90% van de mensen er niet echt veel van denken. Zeker een auto met een wat "tijdlozer" [lees: saai] ontwerp zoals menig Japanner.

Zelf zou ik ook gaan voor een eigen auto, geeft je gewoon wat meer vrijheid. En ja, daar zitten risico's aan, dat klopt, maar met jouw budget kun je echt wel een auto kopen die nog makkelijk 10 jaar meegaat met wat normaal onderhoud.

Dingen als banden, tja, een setje winterbanden kost je iets van 400 euro, kun je met onze winters iets van 4 jaar mee doen als je ze niet te vroeg eronder zet en niet pas in april eronderuit haalt. En of winterbanden echt nodig zijn is weer een heel ander verhaal ;) De Forester hier heeft 1x zijn wintersloffen echt nodig gehad, de afgelopen 3 jaar niet.

Edit: En waar kom je op 200 euro voor een lease-aygo? Ik ben ff aan het sneupen, en met wat jij zegt zit ik eerder op de 250-300 euro, voor een auto in die mini-klasse.
toon volledige bericht
Het ging bijvoorbeeld om een peugot 208, toyota aygo (allemaal occasion).

Ik heb die prijs gevonden via de originele toyota website, deze link heb ik gekregen om mijn premie te berekenen van de auto dealer waarbij mijn ouders ook goede ervaringen hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Guy Treepbush
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-05 11:05
Ik ken wel inkopers die kijken naar de auto van degene die ze inhuren. Te dure bak =te veel betaald. Zeker als een 18 jarige ernee aan komt.

Dat alleen een nieuwe auto reprensatief is zit denk ik vooral tussen jouw oren. De meeste Nederlanders rijden een tweedehandsje en daar is niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Anoniem: 1089541 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 01:23:
[...]
Maarja, ik zit zelf in de zakelijke dienstverlening. En ik moet wel in een professionele/representatieve auto aan kunnen komen als ik een goed tarief vraag.
Je kunt ook een oud barrel kopen. Dan kan je:
  • Of hem een straat verderop parkeren.
  • Of hem alleen prive rijden, en naar je klanten gaan zoals je dat nu ook doet.
Het probleem is dat je in het begin een veel grotere kans op schade hebt dan later. Het is zonde als je voor een krasje of deukje gelijk een beroep moet doen op je verzekering. Eerst wat rijervaring opdoen en dan een representatieve auto kopen, is volgens mij verstandiger. Maar het is jouw geld.

[ Voor 3% gewijzigd door KopjeThee op 29-06-2018 05:36 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[...]

Waarom?

Hoe dikker de auto, hoe meer een klant zal denken "nou snap ik waarom dat tarief zo hoog ligt". Daarbij heb ik collega's (gehad) die niet eens een rijbewijs hadden en gewoon met het OV naar een klant toe gingen. Of met de fiets.

De gedachtekronkel dat je je veel geld kan vragen voor bepaald werk en dus/daarom een dikke/dure auto MOET rijden, snap ik niet?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:12

OverloadOfRed

Bla, blabla

In de prijsklasse 5k zijn behoorlijk wat Aygo's te koop volgens mij, prima autootje als eerste auto als je het geld er toch voor hebt en het wil uitgeven aan een auto die je misschien in de prak rijdt.

Denk trouwens dat je meer rare blikken gaat krijgen dat er een 18-jarige zaken komt doen, dan je gaat krijgen met een oude auto.

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

[...]

Inmiddels ben ik ook niet zo heel 'startend' meer hoor :P Heb al sinds mijn 13e een eigen bedrijf en heb enkele dagen terug toestemming gekregen van de kantonrechter voor de oprichten van mijn eigen B.V. op 16,5 jaar. Dus ik kan er wel financiele risico's mee aan haha.
Wacht even, je wilt een auto voor als je 18 bent en je bent enkele dagen geleden 16,5 geworden.
Je hebt dus een topic aangemaakt voor iets dat pas over anderhalf jaar speelt?
Dat is uhmm... op tijd. Waarom nu al?
Daarnaast sluit ik zeker aan bij de rest, zelf een auto kopen. Ga opzoek naar een tijdloze auto (inderdaad meestal Japanners). Zelf heb ik in 10 jaar 2 toyota corolla's versleten,of nouja, onlangs aan de tweede begonnen. Oersterk, weinig kosten, behalve het normale onderhoud. Het maakt me niet uit wat klanten van mijn auto vinden, maar ik vind wel dat ie geen schade moet hebben, doffe koplampen etc. Dat is inderdaad niet representatief.

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
EWK schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 07:25:
[...]

Wacht even, je wilt een auto voor als je 18 bent en je bent enkele dagje geldende 16,5 geworden.
Je hebt dus een topic aangemaakt voor iets dat pas over anderhalf jaar speelt?
Dat is uhmm... op tijd. Waarom nu al?
Daarnaast sluit ik zeker aan bij de rest, zelf een auto kopen. Ga opzoek naar een tijdloze auto (inderdaad meestal Japanners). Zelf heb ik in 10 jaar 2 toyota corolla's versleten,of nouja, onlangs aan de tweede begonnen. Oersterk, weinig kosten, behalve het normale onderhoud. Het maakt me niet uit wat klanten van mijn auto vinden, maar ik vind wel dat ie geen schade moet hebben, doffe koplampen etc. Dat is inderdaad niet representatief.
Ik ben dit aan t uitzoeken omdat ik me financieel wil voorbereiden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je schrijft zelf al dat je hem voornamelijk privé gebruikt, dus hoe representatief die voor je werk is maakt wat minder uit. Tegelijk als je beetje normaal rijdt zie ik ook niet in waarom op Tweakers altijd het advies is een oud barrel te nemen. En als er kinderen zijn dan moet het een nieuwe auto voor de veiligheid zijn, maar als de bestuurder zelf nog zo ongeveer kind is dan maakt veiligheid niks uit? Daarmee zou ik niet willen adviseren een nieuwe Q7 te kopen, maar het kan ook wel iets meer dan een barrel zijn.

Algemeen genomen ben ik geen voorstander van leasen, maar het valt niet te ontkennen dat aan de onderkant van de markt, dus de Aygos, lease gewoon heel interessant is vergeleken met nieuw kopen. Nu kijk jij niet naar nieuw kopen, maar als jouw verzekeringspremie zo hoog is (vergelijk: Ik betaal €25 per maand voor WA+ op een Auris), en als private lease niet duurder is omdat je jong bent, dan is dat waarschijnlijk geen verkeerde optie. Maar ik zou toch echt nog even heel goed de kleine lettertjes uitzoeken of je als 18 jarige voor die prijs hem ook meekrijgt.

Overigens tegelijkertijd: Je hebt nog anderhalf jaar, who cares nu :P. Financieel voorbereiden? Gewoon beetje sparen dus, zowel of je nu een occasion wil kopen of wil gaan leasen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 29-06-2018 08:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Anoniem: 1089541 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 07:46:
[...]

Ik ben dit aan t uitzoeken omdat ik me financieel wil voorbereiden :)
Beetje te ver van te voren dan?

Afgelopen jaar een premie-verhoging van bijna 19% gekregen op mijn all-risk; dat kan je niet "voorspellen". Jaarlijks veranderen bijna de regels voor uitstoot, bpm, etc. Brandstof is bijna uurprijs, laat staan over 6 of 12 maanden.

Een auto die nu 800 in de maand kost, kan in januari ineens 1100 in de maand kosten, overdreven gezegd.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:46
Je kunt nu al specifiek oriënteren maar wat als de rente over 1,5 jaar 15% is?

Kortom je kunt de markt wel in de gaten houden maar ik zou nu nog niet specifiek gaan kijken.

En je hebt ook nog eens te maken met mogelijke ontmoedigingsbeleid voor verbrandingsmotoren, in 1,5 jaar tijd kan er heel wat gebeuren.

[ Voor 28% gewijzigd door RedHat op 29-06-2018 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-06 07:39
Mee eens met de anderen over een auto kopen en niet leasen en dat het nog veel te vroeg is.
Betreffende de merken: inderdaad de aziaten, maar ik zou ook eens naar Volvo kijken.
Saaie auto's, maar degelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 20:49

BLACKfm

o_O

Sissors schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 08:04:
Je schrijft zelf al dat je hem voornamelijk privé gebruikt, dus hoe representatief die voor je werk is maakt wat minder uit. Tegelijk als je beetje normaal rijdt zie ik ook niet in waarom op Tweakers altijd het advies is een oud barrel te nemen. En als er kinderen zijn dan moet het een nieuwe auto voor de veiligheid zijn, maar als de bestuurder zelf nog zo ongeveer kind is dan maakt veiligheid niks uit? Daarmee zou ik niet willen adviseren een nieuwe Q7 te kopen, maar het kan ook wel iets meer dan een barrel zijn.
Een volvo V70 it is then... :+

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-06 07:39
BLACKfm schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 08:23:
[...]

Een volvo V70 it is then... :+
Mwah ik zou voor de V40 gaan. V70 is big, altijd parkeerissues (been there, done that)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hackerhater schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 08:15:
Mee eens met de anderen over een auto kopen en niet leasen en dat het nog veel te vroeg is.
Betreffende de merken: inderdaad de aziaten, maar ik zou ook eens naar Volvo kijken.
Saaie auto's, maar degelijk.
Klopt zat zelf ook al een beetje te kijken naar toyota's etc. Want die zijn over het algemeen vrij betrouwbaar (volgens internet) en mijn ouders hebben er ook goede ervaringen mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-05 23:08
Waarom nu al, uh de jongeman is natuurlijk net begonnen met (theorie)lessen en gaat dus optimistisch dat ie het gaat halen op zoek naar een mooi wagentje, geef hem eens ongelijk. Op je 17-de moet je nog wel begeleid rijden, dus waarschijnlijk kun je dan in de volwassen bestuurder's auto rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derr_Hans
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ligt er aan wat je met het bedrijf doet, ga je er ook mee langs klanten?
Dan geen bak vol met roest, maar een degelijke 2de hands.

Verder vind ik beetje onzin om te zeggen onervaren rijder dan maak je meer kans op ongelukken.
Meeste ongelukken zijn door ervaren rijders, daar waar rijden een gewoonte is geworden.
De nieuwe bestuurders letten vaak beter op en zijn met auto rijden bezig ipv met gedachten ergens anders of met de radio.

WoW: Doutz @ Defias brotherhood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Maarja, ik zit zelf in de zakelijke dienstverlening.
Wat voor diensten verleen je?

[ Voor 7% gewijzigd door Olaf van der Spek op 29-06-2018 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Ontwikkel websites, webshop en ontwerp huisstijlen en drukwerk. Het groeit inmiddels hard en de grotere projecten komen steeds meer.

Nu ik nog maar 16(,5) ben en de meeste kantoren van klanten niet makkelijk met OV bereikbaar zijn moet ik meestal op een openbare plek afspreken of moet ik het telefonisch regelen. Hierdoor ben ik al meerdere belangrijke deals misgelopen omdat potentiële klanten wel enthousiast zijn van mijn portfolio maar als ik niet eens normaal kan langskomen om een offerte/project te bespreken :-(

Daarnaast wil ik ook als het regent ermee naar mn opleiding kunnen, of als ik ergens anders naartoe wil etc. Gewoon veel handiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
donaldk schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:20:
Waarom nu al, uh de jongeman is natuurlijk net begonnen met (theorie)lessen en gaat dus optimistisch dat ie het gaat halen op zoek naar een mooi wagentje, geef hem eens ongelijk. Op je 17-de moet je nog wel begeleid rijden, dus waarschijnlijk kun je dan in de volwassen bestuurder's auto rijden?
Mijn ouders willen liever niet dat ik in hun auto ga rijden (helaas). En wil het liefst de auto kopen op dezelfde dag dat ik 18 wordt.

Alleen ben ik dan nog wel op zoek naar tips, want je hebt best wel zuinige toyota's (4-5l/100km) alleen is dat die 2000 euro extra waard dan bijvoorbeeld een peugot/alfa romeo die 6-7l/100km verbuiken?

Mijn max budget voor ocassion kopen is €5000 en hoop qua vaste lasten, wegenbelasting. onderhoud etc. niet hoger dan €250 per maand (excl. afschrijving auto) uit te komen (weinig verstand van auto's, weet niet of dit realistisch is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spunky25
  • Laatst online: 26-01 20:01
Is de lesse van 190 euro pm ook berekend naar jouw leeftijd en schadevrije jaren, of is dit de geadverteerde lease prijs?
Kan me niet voorstellen dat je private lease minder kost dan de verzekering van een eigen auto.
Je kan evt ook de verzekering op maar van je ouders zetten en jou als bestuurder opgeven, dan is het veel goedkoper. Nadeel is wel dat je op die manier geen schadevrije jaren opbouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:03
Persoonlijk vind ik een wat oudere, degelijke wagen meer representatief overkomen dan een lease Aygo. Maar dat is mijn mening.
RobinHood schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 23:52:
Echt wel. Toen ik 19 was (2007) was ik €220 kwijt om een Impreza (2003) te verzekeren, dat was via het werk met de korting van een collectieve verzekering. Onder de 23 zit je in een risico categorie (dus extra opslag) en veel maatschappijen accepteren geen verzekeringnemers onder de 23 en een auto met meer dan 110Kw (dacht ik, kan ook 100 of 120 zijn). Dit was overigens wel all-risk, want ondanks dat ik op mijn 19e al best veel geld beschikbaar had, en dus een dergelijke auto kon aanschaffen en rijden, kon ik niet het risico lopen om deze WA total loss te rijden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 21:08
Kopen. Als je rijd en er gebeurd niets bouw je al wel schade vrije jaren op.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

President schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 23:34:
Gewoon een goedkoop tweedehands autootje kopen. Je bent een onervaren jonge bestuurder en hebt een grote kans dat je de nodige botsingen of schades gaat krijgen.
Ik vraag me altijd af hoeveel mensen daadwerkelijk vijf ongelukken hebben in de eerste drie jaar van hun rijbewijs (ja ja, random getallen). Ik had mijn eerste ongeval waarbij ik schuldig was pas na jaren en veel meer dan 100000 kilometer. Ik ken in mijn wijde sociale omgeving ook niemand die in het eerste jaar een auto om een boom vouwde of uberhaupt een paaltje oid raakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-05 10:06
Mijn tip is, kijk naar wat je nodig hebt. Airco, parkeersensoren, navigatie, lederen bekleding etc. en maak een prioriteitenlijst van wat je wilt. Dan maak je een budget wat je wilt uitgeven per maand, de kosten die je hebt zijn verzekering, wegenbelasting, afschrijving, onderhoud (regulier en onverwachts kun je scheiden) en als laatste brandstof. Je zult zien dat de afschrijving de grootste factor is bij jongere auto's alleen kijkt niet iedereen hier naar. Dan ga je naar een site om auto's te zoeken die je kunt overwegen, bijvoorbeeld autoweek.nl kun je op basis van enkele eisen filteren en segment (grootte) van de auto. Je kunt hier ook private lease vergelijken.

Je hebt gelijk in dat leasen soms voordelig is vooral als je pas 18 bent en nog geen schadevrije jaren hebt kunnen zij de verzekering goedkoop inkopen en een lagere inkoopprijs dus afschrijving hanteren. Je kunt heel goedkoop autorijden zo, maar wat het aanbod is over 1,5 jaar weet niemand. Allergoedkoopste is een klein barrel van minder dan 1000eu kopen en hopen dat ie het een jaar volhoud, maar dan zit je met betrouwbaarheid als je voor je werk reist wil je op tijd zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door TheUninvited op 29-06-2018 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Laatst online: 23-05 23:08
Je weet dat je inmiddels ook al op je 17-de je rijvaardigheidsbewijs B kunt halen? Mag je daarna tot je 18-de verjaardag lekker oefenen onder begeleiding, van iemand boven de 18 met rijbewijs. Verder geen beperkingen.

Oh ja nooit een Alfa kopen, dan sta je altijd bij de garage of sleepdienst, lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:27

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ondanks dat velen het niet geloven, Als je private lease doet zit de verzekering erbij in.

Nadeel is dat je geen schade vrije jaren opbouwd, maar dat is sowieso duur tot je 23e.
En als je jaren lang lease hebt gereden kan je vaak nog de schade vrije jaren meenemen naar de volgende auto.
als ik kijk naar bijvoorbeeld direct lease,
Geen leeftijdsdiscriminatie

Andere partijen hanteren vaak een toeslag als je jonger bent dan bijvoorbeeld 20 jaar, of ouder bent dan 70. Bij DirectLease is iedereen gelijk.
De grote vraag die er nog is, doe je private lease of coperate lease (alle kosten prive op je nemen, of de auto op de zaak zetten en bijtelling betalen).

Leasen kan in jouw geval goedkoper zijn en je rijdt ook nog een nieuw.

Risico's
Een risico dat ik zie is dat het nu moeilijk is in te schatten hoeveel km je gaat rijden. een te duur of goedkoop contract kan dan aardig in de papieren lopen.
Private lease is een BKR registratie dat betekend dat het behoorlijk kan drukken op een eventuele hypotheek.

Ik zou als ik de keuze had en het financieel kon verkopen aan de lease maatschappij (Meestal te moeilijk voor 18 jarigen). gewoon een private lease wagen nemen.

[ Voor 27% gewijzigd door Smuggler op 29-06-2018 10:12 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spunky25
  • Laatst online: 26-01 20:01
Voor wat betreft maandlasten
Ga uit van een middenklasser dat de wegenbelasting 120-140 per kwartaal kost afhankelijk van de provincie
Voor benzine met max 15.000 per jaar en een gemiddeld verbruik van 15km/l (realistisch gezien) zit je aan 1000l per jaar x 1,65 is 137,50 p/m tel daar de verzekering bij en je zit boven de 250 euro pm en dan heb je nog geen onderhoudskosten, apk, afschrijving, wegenwacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
AtleX schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:37:
Ik ken in mijn wijde sociale omgeving ook niemand die in het eerste jaar een auto om een boom vouwde of uberhaupt een paaltje oid raakte.
Maar als je bij het achteruitrijden in een parkeergarage even vergeet dat je neus opzij gaat, en daar een betonnen paal staat, is het toch wel fijn als je eerste auto niet nieuw is O-)

"In mijn tijd" (jajaja wat voel ik me nu oud) was private lease nog niet hip, en konden mensen nog iets bezitten i.p.v. lenen. Maar een eigen auto bezitten voelt heel anders, en is wat mij betreft veel fijner. Wat is er nou mooier dan zelf te kunnen prutsen met het inbouwen van een PC als MP3-speler?
Pas later ging het me veel minder interesseren, en heb ik ook deelauto's gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
Ik zou de eerste jaren niet graag in een nieuwe auto rijden, lease of koop. Een parkeerkras loopt vrijwel iedereen een paar keer op in de eerste jaren en dat loopt bij een nieuwe auto aardig in de papieren. Igv lease zie je dat terug in de eigen risico-bepaling. Daarnaast verzeker je een tweedehands auto tegen dagwaarde, wat flink scheelt op de verzekeringspremie. Ten derde hoor ik vaak dat jongeren een auto via de ouders laten verzekeren. Of dat in jullie situatie mogelijk is, weet ik niet. Welke auto is verder eigenlijk niet zo relevant; in willekeurig welke b-segment auto rijd je er behoorlijk netjes bij: Ford Fiesta, VW Polo, Yaris, Clio. A-segment schrijft minder snel af (en is dus relatief duurder in tweedehands aanschaf), maar is goedkoper in running cost (onderhoud, verbruik, wegenbelasting). Is ook prima te doen zolang je niet teveel snelwegverkeer meepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:41

gwystyl

Beugeltje dan maar?

In de hoek van de zuinige toyota's zou ik de Auris Hybrid ook overwegen. Die wordt volgend jaar opgevolgd door een nieuw model, maar de eerste jaren van het huidige model worden dan misschien ook wat betaalbaarder en zijn nog steeds representatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:37
@desmond De verzekering via de ouders laten verlopen wil ik zeker niet aanraden, met als hoofdreden dat TS helemaal niets opbouwt.

Verder in het topic al benoemd en ik kan het beaamen: Je eerste auto is een botsauto. Daar wil je niet teveel ellende aan over houden.

Nog wat tips om de premie een beetje leuk te houden:
1) Alles boven de 99 PK of 0,1pk per kg kent een opslag
2) Populaire jongerenauto's kennen een opslag (bijv VW Golf, Audi A3, Honda Civic), ookal zijn deze 15 jaar oud.
3) Hoge nieuwprijzen kennen geen opslag, maar helpen niet tegen een leuke premie

Ik ben ooit begonnen in een Hyundai Excel (knalgeel :D ) en betaalde daar 52 euro per maand aan verzekeringspremie.
Als ik bij klanten aankwam ("student-aan-huis-idee") werd bij de eerste keer een beetje raar aangekeken, maar als je het argument geeft van zoeken in de parkeergarage waren ze om.

@Anoniem: 1089541 Kijk voor de grap eens naar een Getz 1.1 van 2007
- onderhoudskosten: Laag (uurloon van een Hyundai dealer ligt onder het gemiddelde, weinig onderhoud nodig)
- Geen populaire jongerenauto
- B-klasse qua grote, makkelijk tijdens parkeren
- waarschijnlijk in de autoverzekering nog aan de leuke kant (85 a 100 pm)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Laatst online: 01-06 12:11
Ik zou zekker een Aygo in de PL nemen. Model is net nieuw, lasten zijn overzichtelijk waarschijnlijk t.o.v. je inkomsten en een hippe leuke Aygo past prima bij een ontwerp en designbedrijf dus is goed representatief.

Rijd je meer dan 10% zakelijk, dan zou je ook zakelijke lease kunnen overwegen op je B.V. indien deze genoeg omzet genereerd. Dan moet je voor privé gebruik wel bijtellen maar dat is met een Aygo te overzien.
Een Aygo parkeert ook veel makkelijker in en is zuiniger dan een oud barrel. Zeker als je geen opslag betaald voor de verzekering is PL in dit segment gewoon goedkoper dan 2e hands kopen.

Je kunt bij Toyota zelf, of JustLease ook PL contracten afsluiten welke na een jaar maandelijks opzegbaar zijn. Dat is misschien interessant als je meer flexibiliteit wilt hebben.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeph
  • Laatst online: 04-03 19:49
Ik vind een 3-pitter (zoals in de Aygo, 107, Up etc) over het algemeen echt verschrikkelijk, zowel in prestaties geluid en rij eigenschappen. Een auto rijdt over het algemeen alleen zuinig als je rechtervoet er mee akkoord gaat.

Wat betreft representatief, iedereen begint ergens met autorijden, dit gebeurd vaak niet in een gloednieuwe auto omdat je nog moet "leren". Dus de vraag is dan niet is het representatief maar is het realistisch. Persoonlijk zou ik geen lease doen omdat je er "niets" aan overhoudt, je bouwt niet altijd schadevrije jaren op (pas op met deukjes rijden!), en de auto is niet van jouw ook al heb je er toch voor betaald.

In dat opzicht zou ik een auto kopen die ouder is, en misschien moet je wel verder terug in het verleden kijken dan je nu doet, auto's uit de 90s zijn nu meer liefhebbers auto's (zolang netjes niet afgetrapt/tunig), hierdoor kunnen ze toch "representatief" zijn = passie voor auto's en dit hoeft niet duur te zijn. Er zijn veel degelijke modellen waarvan nog zat onderdelen te verkrijgen zijn en sommige auto's uit deze periode zijn niet stuk te krijgen, ze eindigen op de sloop omdat ze niets of te weinig waard zijn. Het luxe aspect (opties zoals airco enzo) is vaak wel ver te zoeken tenzij je een oude Mercedes of iets soortgelijks koopt.

Verzekeren is doorgaans makkelijker want je kan een simpele verzekering nemen, dus alleen schade aan andere vergoeden, vergoeden van eigen schade is voor een echt goedkope oude auto nauwelijks interessant, dit is echter afhankelijk van de waarde van de auto die je koopt. Een deukje meer of minder zal over het algemeen niets tot weinig uit maken voor de "waarde" van de oudere auto ;) Let echter wel op bij oldtimer verzekeringen, ze zijn heel goedkoop maar dan moet de auto van december tot februari stil staan als ik mij niet vergis.

Ook kunnen oude auto's zuinig zijn, een maat heeft een tijdje een oude VW Polo uit 1993 gereden en die reed 1 op 17,X dan moet je wel een beetje je best doen, maar de auto was in aanschaf minder dan 500 euro. Tevens als je iemand kent die je auto kan "onderhouden" ipv een garage dan scheelt dit meestal ook. En schrik ook niet van kilometerstanden, onderhoud is belangrijker!

Lease:
  • Nieuwe auto
  • Relatief goedkoop
  • Relatief omdat je niet perse schadevrije jaren opbouw, of beperkt (goed uitzoeken!)
  • Auto niet in bezit wel de kosten, uiteindelijk overkopen auto vaak mogelijk, maar pas op onderhoud, lease maatschappijen doen vaak alleen het minimale.
Eigen auto:
  • Auto is bezit, dus verkopen = deel geld terug
  • Schade vrije jaren opbouwen (goed voor de lange termijn), ga vooral geen kleine deukjes claimen
  • Opties lastiger het is maar net wat erop zit
  • Je betaalt alles zelf, als de auto goed is kan dit goedkoop zijn

Wat je kan doen is even kijken of Autoblog je wilt helpen, iedere zaterdag geven ze advies aan lezers en je kan je mogelijkheden daar voorleggen, met wensen/eisen en dan zien wat eruit komt.

Ik hoop dat dit je helpt. :P

edits: ninja edits zoals altijd :X

[ Voor 3% gewijzigd door Zeph op 29-06-2018 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
D_Jeff schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:19:
@desmond De verzekering via de ouders laten verlopen wil ik zeker niet aanraden, met als hoofdreden dat TS helemaal niets opbouwt.
Duidelijk, maar voor de genoemde maandpremies vraag ik mij af of het loont om schadevrije jaren op te bouwen. Voor je 23e gelden schijnbaar bepaalde risico-opslagen. De meerpremie voor jongeren levert geen extra schadevrije jaren op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hindelaufen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-04 12:41
Ik schrik hier nogal van de bedragen voor het verzekeren van je auto.
Nu begrijp ik dat TS geen rijervaring laat staan schadevrije jaren heeft opgebouwd, en dus de hoofdprijs betaalt.
Maar 70 tot 150 per maand aan premie als je wel schadevrije jaren hebt en niet in een VW Golf, Civic oid rijdt, wow.
Ik betaal voor een middeklasser van 10 jaar en ca. 12000 km per jaar een tientje per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeph
  • Laatst online: 04-03 19:49
Hindelaufen schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:45:
Ik schrik hier nogal van de bedragen voor het verzekeren van je auto.
Nu begrijp ik dat TS geen rijervaring laat staan schadevrije jaren heeft opgebouwd, en dus de hoofdprijs betaalt.
Maar 70 tot 150 per maand aan premie als je wel schadevrije jaren hebt en niet in een VW Golf, Civic oid rijdt, wow.
Ik betaal voor een middeklasser van 10 jaar en ca. 12000 km per jaar een tientje per maand.
Ik heb net even op independer wat ingevuld, een golf 2 uit 1990 met 1.6 handbak niets spannends 18 jaar 0 schadevrije jaren en dan is het 88 euro. Volgens mij is het wat duurder geworden sinds toen ik begon met rijden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Sissors schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 08:04:
Tegelijk als je beetje normaal rijdt zie ik ook niet in waarom op Tweakers altijd het advies is een oud barrel te nemen.
Oud barrel is meer een algemene term, weinig mensen hier zullen echt daadwerkelijk een oud barrel ala 350 euro aanraden. Echter voor 5k zit je nu eenmaal met een beperkt budget. Je hebt niet overal de keuze uit.

En simplistisch gesteld, beginnende bestuurders hebben gewoon een groter risico op ongevallen en een ongeval is minder erg als dat met een "oudere eigen" auto gebeurt dan met een splinternieuwe.
AtleX schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:37:
[...]
Ik vraag me altijd af hoeveel mensen daadwerkelijk vijf ongelukken hebben in de eerste drie jaar van hun rijbewijs (ja ja, random getallen). Ik had mijn eerste ongeval waarbij ik schuldig was pas na jaren en veel meer dan 100000 kilometer. Ik ken in mijn wijde sociale omgeving ook niemand die in het eerste jaar een auto om een boom vouwde of uberhaupt een paaltje oid raakte.
Tja, dat is nu exact N=1 en om dat te overbruggen hebben we statistiek en zegt toch echt iets anders dan jouw enkele ervaring.
desmond schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:53:
Ten derde hoor ik vaak dat jongeren een auto via de ouders laten verzekeren. Of dat in jullie situatie mogelijk is, weet ik niet.
Gewoon niet aan beginnen, het is illegaal en als je verzekeraar erachter komt dan keert die niets uit en krijg je alle schade uit eigen zak te betalen + daarbovenop nog een boete voor onverzekerd rijden.

En het probleem hiermee is dat voor een krasje / lakschade je verzekeraar geen onderzoek gaat starten (dus daar kom je altijd wel mee weg) alleen als je een andere auto total loss rijdt, tja dan gaat het opeens over bedragen waarvoor de verzekeraar ook even onderzoek gaat doen.
Oftewel als het uitkomt dan ben je bijna altijd zwaar de sjaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:37
desmond schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:37:
[...]

Duidelijk, maar voor de genoemde maandpremies vraag ik mij af of het loont om schadevrije jaren op te bouwen. Voor je 23e gelden schijnbaar bepaalde risico-opslagen. De meerpremie voor jongeren levert geen extra schadevrije jaren op.
Dat loont zeker!

Met 1 schadevrij jaar met dezelfde auto ging ik van 52 naar 39 euro per maand ;)

Verder zijn er inderdaad 2 opslaggroepen voor jongeren: 18-20 ; 21-25
Dus daar heb je wel een punt.
Via de lease kan je er indd omheen, bij eigen bezit niet.
Scherp! :Y)

[ Voor 25% gewijzigd door D_Jeff op 29-06-2018 11:07 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:13
Is die 5000€ een bedrag dat je vandaag hebt ? Of het bedrag dat beschikbaar zal zijn op je 18de ?
Anders zou ik de tijd tot je 18de zo veel mogelijk sparen om je eigen auto te kopen (of eventueel een op de naam van je bedrijf)
Als je geen te hoge verzekering wil betalen kan je (in België toch) een old-timer kopen. Dat kan ook perfect zijn als eerste auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Smuggler schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:39:
Ondanks dat velen het niet geloven, Als je private lease doet zit de verzekering erbij in.

Nadeel is dat je geen schade vrije jaren opbouwd, maar dat is sowieso duur tot je 23e.
En als je jaren lang lease hebt gereden kan je vaak nog de schade vrije jaren meenemen naar de volgende auto.
als ik kijk naar bijvoorbeeld direct lease,

[...]

De grote vraag die er nog is, doe je private lease of coperate lease (alle kosten prive op je nemen, of de auto op de zaak zetten en bijtelling betalen).

Leasen kan in jouw geval goedkoper zijn en je rijdt ook nog een nieuw.

Risico's
Een risico dat ik zie is dat het nu moeilijk is in te schatten hoeveel km je gaat rijden. een te duur of goedkoop contract kan dan aardig in de papieren lopen.
Private lease is een BKR registratie dat betekend dat het behoorlijk kan drukken op een eventuele hypotheek.

Ik zou als ik de keuze had en het financieel kon verkopen aan de lease maatschappij (Meestal te moeilijk voor 18 jarigen). gewoon een private lease wagen nemen.
toon volledige bericht
Bedankt voor de uitgebreide uitleg

Heb nog gekeken naar wat occasions, rond de 3000-4000 kan ik wel iets moois vinden (toyota, peugot etc.). Alleen onderhoud, wegenbelasting en vooral verzekering (all-risk is al 200 euro, wa-beperkt casco 160) maken het gewoon erg duur.

Als ik ga leasen ben ik wel van plan op de zaak en dan bijtelling. Ook al zou het iets minder voordelig zijn dan prive en €0,19 per zakelijke km zo'n BKR registratie wil ik totdat ik een huis koop voorkomen.

Mijn vader zei dat als je af en toe naar de stad ermee gaat, af en toe naar klanten, naar school of gewoon beetje normale ritten je gemakkelijk de 10.000 kan halen. Daarom zou ik voor lease voor de zekerheid 10.000-15.000km gaan, ook rekening houden met de komende jaren.

Betreft schade vrije jaren, blijkbaar kan je aan het einde van je lease contract toch een soort verklaring te kunnen opvragen van het aantal schade vrije jaren (bron: https://www.diks.nl/nieuws/privatelease-schadevrije-jaren/)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-05 23:25

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik weet niet wat voor rechtsvorm je bedrijf heeft, maar als dat geen NV of BV is, ben je gewoon hoofdelijk aansprakelijk voor de verplichtingen die je aan gaat en komt er mooi een BKR-registratie op jouw naam bij een lening of lease-overeenkomst. Iets om bij stil te staan dus lijkt me.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
desmond schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:37:
[...]

Ja precies, en het liefst zou ik als ik 23 wordt (en ook klaar ben met alle opleidingen) en full-time ga echt een eigen auto kopen. Dan heb ik schade vrije jaren opgebouwd (ja dat is mogelijk met een private lease https://www.diks.nl/nieuws/privatelease-schadevrije-jaren/) en staat het inkomen er ook meer naar om een goede, mooie auto te kopen dan als ik straks 18 ben.

Auto kopen zou natuurlijk leuker zijn, maar het is gewoon echt veel duurder als ik straks 18 ben en bij lease krijg ik wel een goed overzicht over de kosten. Dus dat is ook wel een voordeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CheapTweak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-03 11:39
Ik zou een youngtimer zakelijk kopen.
Je bezit dan de auto zonder lening en de bijtelling is over de dagwaarde bij een youngtimer.

een 15 jaar oude toyota carolla bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Anoniem: 1089541 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:35:
[...]

Betreft schade vrije jaren, blijkbaar kan je aan het einde van je lease contract toch een soort verklaring te kunnen opvragen van het aantal schade vrije jaren (bron: https://www.diks.nl/nieuws/privatelease-schadevrije-jaren/)
Ja, zoals ik reeds schreef. Let wel op dat jouw maatschappij van keuze dat ook doet.

Andere optie: een auto op dagbasis huren. Je moet minimaal 18 zijn en in bijna alle gevallen een creditcard hebben op jouw naam (privé) of wellicht op rekening (zakelijk). Echter, vaak is minimaal 1 jaar rijbewijs vereist.

Kijk ook in [Ervaringen gevraagd] Snappcar, auto huren en verhuren

[ Voor 26% gewijzigd door PcDealer op 29-06-2018 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Qua lease: volgens mij horen bij zowel private lease als zakelijke lease gewoon credit checks.
Ondanks dat je inkomsten hebt, ga je daar bij privelease vermoedelijk nat op.
Kijk je naar zakelijke lease, ga je een langdurende overeenkomst aan en komen ze het gewoon halen als je het niet kunt betalen. En zakelijk dus je kunt er niet vanaf. Worst case heb je een persoonlijk failliet aan je broek omdat je zaak direct aan jou is gekoppeld. Gezien hoe jong je bent vewacht ik niet dat je je eigen zaak juridisch al zo dichtgespijkerd hebt dat ze je bij ellende niks kunnen maken. En wil je dat wel dan heb je het geld niet meer om te kunnen leasen ;)

Ergo: gewoon kopen en schadevrije jaren opbouwen. Idd kijken naar youngtimers en die op ze zaak zetten, dan kosten ze vrijwel niks. Heb hier nog een goede Passat van 15 jaar oud staan die er uit mag als je wilt ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ardana schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:44:
Ik weet niet wat voor rechtsvorm je bedrijf heeft, maar als dat geen NV of BV is, ben je gewoon hoofdelijk aansprakelijk voor de verplichtingen die je aan gaat en komt er mooi een BKR-registratie op jouw naam bij een lening of lease-overeenkomst. Iets om bij stil te staan dus lijkt me.
Het is nu bezig met de omzetting van eenmanszaak naar B.V. (over 2 weken is alles rond, omdat ik nog maar 16 ben moest ik dat regelen met de kantonrechter en heb toestemming gekregen). Dus dat ik zelf hoofdelijk aansprakelijk ben of alsnog een BKR krijg is dan niet van toepassing.

Net ook nog gebeld met Toyota voor advies, en gaven inderdaad aan dat een lease (vooral voor mijn leeftijd en de premies tegenwoordig van verzekeringen) het zeker interessant kan zijn om te leasen. Bovendien kan ik tussendoor ook gemakkelijk het jaarlijks aantal km aanpassen in mijn contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
PcDealer schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:01:
[...]

Ja, zoals ik reeds schreef. Let wel op dat jouw maatschappij van keuze dat ook doet.

Andere optie: een auto op dagbasis huren. Je moet minimaal 18 zijn en in bijna alle gevallen een creditcard hebben op jouw naam (privé) of wellicht op rekening (zakelijk). Echter, vaak is minimaal 1 jaar rijbewijs vereist.

Kijk ook in [Ervaringen gevraagd] Snappcar, auto huren en verhuren
Heb net contact gehad met toyota, en die mogelijkheid is er :)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1089541 op 29-06-2018 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The Eagle schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:02:
Qua lease: volgens mij horen bij zowel private lease als zakelijke lease gewoon credit checks.
Ondanks dat je inkomsten hebt, ga je daar bij privelease vermoedelijk nat op.
Kijk je naar zakelijke lease, ga je een langdurende overeenkomst aan en komen ze het gewoon halen als je het niet kunt betalen. En zakelijk dus je kunt er niet vanaf. Worst case heb je een persoonlijk failliet aan je broek omdat je zaak direct aan jou is gekoppeld. Gezien hoe jong je bent vewacht ik niet dat je je eigen zaak juridisch al zo dichtgespijkerd hebt dat ze je bij ellende niks kunnen maken. En wil je dat wel dan heb je het geld niet meer om te kunnen leasen ;)

Ergo: gewoon kopen en schadevrije jaren opbouwen. Idd kijken naar youngtimers en die op ze zaak zetten, dan kosten ze vrijwel niks. Heb hier nog een goede Passat van 15 jaar oud staan die er uit mag als je wilt ;)
Het is binnen nu en 2 weken omgezet van eenmanszaak naar B.V. (met toestemming van kantonrechter, met advies van mijn advocaat). Daarnaast heb ik nu ook al 2 creditcards van de rabobank op mijn naam staan, en het bedrijf heeft prima jaarcijfers dus qua inkomen/creditchecks maak ik me niet zoveel zorgen :.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:46
Anoniem: 1089541 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 23:29:

Heb bijvoorbeeld een mooie Toyota Aygo lease die zuinig is ... 4 liter/100km......
Vergis je niet in het verbruik! Mijn moeder van 79 heeft ook zo'n Aygo en rijdt ongeveer net zoveel als jij denkt te gaan doen. Het verbruik is echter nauwelijks onder 6ltr/100km te krijgen. Hooguit een keer Maastricht vv Nijmegen is onder 5ltr/100km. Wat verbruik betreft valt die Aygo VIES tegen. Ze heeft een automaat, dus schakelgedrag ligt het niet aan. Ook diverse soorten brandstof getest, Euro98, Esso Ultra, BP Ultimate. Maakt allemaal geen merkbaar verschil.
Niks tegen leasen als je kunt, maar get your numbers right!
Gomez12 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:57:

Gewoon niet aan beginnen, het is illegaal en als je verzekeraar erachter komt dan keert die niets uit en krijg je alle schade uit eigen zak te betalen + daarbovenop nog een boete voor onverzekerd rijden.
Vroegâh kon je wel de auto op pa of ma laten zetten en kind als tweede bestuurder. Daardoor bouwde je toch schadevrije jaren op en profiteerde je van de hoge(re) korting van je ouders. De angel zat erin dat het kind wellicht iets eerder schade zou rijden en daardoor alle auto's op naam van pa/ma omhoog gingen in premie....

[ Voor 30% gewijzigd door Ramon 73 op 29-06-2018 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ramon 73 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:10:
[...]

Vergis je niet in het verbruik! Mijn moeder van 79 heeft ook zo'n Aygo en rijdt ongeveer net zoveel als jij denkt te gaan doen. Het verbruik is echter nauwelijks onder 6ltr/100km te krijgen. Hooguit een keer Maastricht vv Nijmegen is onder 5ltr/100km. Wat verbruik betreft valt die Aygo VIES tegen. Ze heeft een automaat, dus schakelgedrag ligt het niet aan. Ook diverse soorten brandstof getest, Euro98, Esso Ultra, BP Ultimate. Maakt allemaal geen merkbaar verschil.
Niks tegen leasen als je kunt, maar get your numbers right!
True, tuurlijk houd ik er wel rekening mee dat het verbruik hoger is met wat er daadwerkelijk gebeurt. Maar dit is bij elke auto toch zo ongeveer (denk ik tenminste). Dus hoe lager er ook geadverteerd wordt hoe lager het ook is dan eentje waarmee hoger wordt geadverteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Bedenk even goed met betrekking tot zakelijk rijden wat de bijkomende kosten zijn en de verreken bare kosten. Vooral ook BTW leuk alles aftrekbaar maar ook 1,5% van de nieuwwaarde betalen per jaar. Los van de bijtelling in de inkomsten belasting. Wat zakelijk ook interessant kan zijn is auto van 15 jaar of ouder betaal je 35% bijtelling over de dagwaarde.

Tientje per maand vraag ik meteen waar en met welke voorwaarden?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-05 11:36

aap

Guy Treepbush schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 05:31:
Ik ken wel inkopers die kijken naar de auto van degene die ze inhuren. Te dure bak =te veel betaald. Zeker als een 18 jarige ernee aan komt.
Ik heb ooit eens artikel gelezen waar uit onderzoek bleek dat het juist andersom werkte: de consultant die met een Porsche voor kwam rijden werd door zijn klanten als capabeler ingeschat dan diezelfde consultant wanneer die in laten we zeggen een Skoda aan kwam.

Psychologisch werkt het blijkbaar toch zo dat men denkt "als hij een Porsche kan rijden, dan zal hij het wel waard zijn".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1044053

Wij hebben ons oog al een behoorlijke tijd op de Toyota Yaris hybride laten vallen (private lease), is zakelijk misschien interessant omdat het een hybride betreft? Met ANWB kun je het iedere maand opzeggen tegen een meerprijs, ik dacht 10 a 15 euro per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:04
Zeph schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:51:
[...]

Ik heb net even op independer wat ingevuld, een golf 2 uit 1990 met 1.6 handbak niets spannends 18 jaar 0 schadevrije jaren en dan is het 88 euro. Volgens mij is het wat duurder geworden sinds toen ik begon met rijden :/
Geez, de penalty voor 18 jaar en 0 schadevrije jaren is inderdaad veel hoger dan ik dacht. Mijn auto betaal ik 35 euro per maand. (7 schadevrije jaren, 29 jaar). Zet ik hem op 18 jaar en 0 schadevrije jaren, dan kom je op 165 euro uit. Dat is dan enkel voor schade aan eigen auto.

[ Voor 3% gewijzigd door ZpAz op 29-06-2018 14:29 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supermuskusrat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-05 16:33
Ik heb een heerlijk gare Renault megane kunnen krijgen. auto+ reparaties was ongeveer 1200. deze auto brengt mij al een half jaar dagelijks op de plek waar ik moet zijn. Hij is veilig (volledig nagekeken door een monteur VOOR aanschaf). Er moet wat in verspijkerd worden, maar in een vrije zondagmiddag kun je veel doen. Je hebt niet voor alles meteen kennis nodig van auto' s nodig en de meeste "barrels" zijn al gebaat bij een goeie poetsbeurt. Ik heb al heel veel lol aan dit apparaat gehad en hij is zelfs door de keuring gekomen. Mijn tip; koop een leuk project met een jaar APK, rijdt hem af, of geef hem wat liefde. Met dat laatste kunnen ook barrels soms nog wel een ton meegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ardana schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:44:
Ik heb een eenmanszaak en een leaseauto maar het leasecontract was niet vermeld in het BKR-overzicht voor de aanvraag van onze hypotheek. Voor m’n zakelijke creditcard gold hetzelfde.
Ik moest voor het leasecontract wel 10% van de cataloguswaarde als borg overmaken, die kreeg ik na een jaar weer terug.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-04 00:03
Een auto is altijd de slechtste investering die je kan doen, zeker als 18 jarige!!
Het loont niet om nu al een hele dure investering te maken t.o.v. beginnen op je 23e.
Zoek een leuke occassion uit en laat hem op ouderlijke naam registreren met jezelf als tweede bestuurder.

Als je representatief wil overkomen: Saab 9-3
Een tweedehands relatief goedkope auto, komt zakelijk over en is zeer betrouwbaar.

Al die kleine "zuinige" autotjes van de laatste 10 jaar rijden allemaal even rot. Als je dan toch een klein autotje zoekt neem dan een oude aygo ofzo. Tevens moet je zeker wel oppassen met de indicatie van brandstofverbruik. Mijn moeder heeft een Renaul Clio met een 'verbruik' van ruim 1 op 20. Maar zodra je met dat dingetje snelweg 120 gaat rijden haal je 1 op 13. Dan doet mijn Saab 9-3 1.8T het nog beter.. Let er dus ook op waar je gaat rijden. Veel snelwegkilometers? Dan is een klein motortje niet de juiste oplossing..

Bottom line: bespaar je zelf veel geld voor een onnodige uitgave en steek dat geld in iets leuks (of investeer het in je bedrijf ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-05 11:32
Ik heb ook overwogen om private lease te gaan rijden, het grootste nadeel wat ik eraan vond is dat je (afhankelijk van je looptijd, maar ook van een kortere looptijd is het nadeel --> prijs omhoog) 3 jaar in een zuinige 1-liter Opel Karl rond moet tuffen.

Zou voor mij een aardige straf zijn. (Helemaal omdat ik nu in 2 jaar tijd 6 verschillende auto's heb gereden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-05 11:32
Anoniem: 1089541 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:27:
[...]

Ontwikkel websites, webshop en ontwerp huisstijlen en drukwerk. Het groeit inmiddels hard en de grotere projecten komen steeds meer.

Nu ik nog maar 16(,5) ben en de meeste kantoren van klanten niet makkelijk met OV bereikbaar zijn moet ik meestal op een openbare plek afspreken of moet ik het telefonisch regelen. Hierdoor ben ik al meerdere belangrijke deals misgelopen omdat potentiële klanten wel enthousiast zijn van mijn portfolio maar als ik niet eens normaal kan langskomen om een offerte/project te bespreken :-(

Daarnaast wil ik ook als het regent ermee naar mn opleiding kunnen, of als ik ergens anders naartoe wil etc. Gewoon veel handiger :)
Voor 5k kun je een aardige Golf 5 kopen waarmee je goed voor de dag kunt komen. ;) heb er héél toevallig zelf 1 te koop, voor minder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-05 14:33

Nullifiel

╞═══════╡

Anoniem: 1089541 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 23:29:
Hallo allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op auto rijden wanneer ik straks 18 wordt.
...
bijvoorbeeld een mooie Toyota Aygo lease
...
Mijn eerste auto was een "snelle" golf 1 van 20 jaar oud, ouder dan ikzelf, onder de krassen en van binnen ook niet meer net te noemen, maar dat maakte niet uit. Dat was juist een voordeel :P
Het reed heerlijk, technisch/motorisch was er niets mis mee en uit de 'bijzondere' tv-speakers(!) in de laadruimte kwam geweldig geluid. Echt waar :P

Daarna een veel nettere nieuwere 2e hands gereden en verder alleen maar nieuwe (lease)auto's gehad.
Veruit de meest memorabele auto waar ik de leukste tijd mee heb gehad is mijn eerste auto.
Ik weet niet of dat zo zou zijn geweest als ik een Aygo had geleased... :X

Liever een barrel om lol in te hebben, dan een leasebrikkie om bang in te zijn voor het eigen risico.
Maargoed, dat ben was ik op die leeftijd. ;)

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-05 20:18

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Vergeet de borg niet bij een lease. Deze zit tussen de 2500 en 5000 euro.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iv00w
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-05 20:00
Je moet zeker ook eens goed uitzoeken of je de auto misschien niet zakelijk kan gaan leasen. Dan betaalt 'de zaak' de kosten, en jij eventuele bijtelling. Maar, je kan hem ook privé leasen, en vervolgens al je zakelijke ritten declareren.

Ik ben zelf zeker een voorstander van het leasen - het haalt alle zorgen van het autorijden weg, en je weet waar je aan toe bent. Zorg wel dat je hier op de termijn van je contract financieel klaar voor bent. Je wil niet ineens zonder inkomen zitten met een leasebak van 1000 euro op de oprit.

Toen ik ben gaan rekenen voor een privé lease contract, kwam ik tot een redelijke vuistregel:
Wanneer ik meer dan 50% van het aankoopbedrag moet financieren, is leasen eigenlijk altijd goedkoper.

Nu zijn de auto's die je aanhaalt als voorbeeld nog goed te overzien, maar privé leasen kan heel snel uit de klauwen lopen. Zo betaalde ik 2 jaar geleden voor een 'degelijke' Golf 7 van ca. 28500 cataloguswaarde al 500 euro p/m.

In mijn ervaring kijken doen de leasemaatschappijen niet heel lastig over schadevrije jaren en leeftijd - de verzekeringen kopen ze spotgoedkoop in.

Veel mensen in dit topic halen toch het 'oude barrel' aan, maar zodra je de auto zakelijk nodig hebt, zou ik altijd voor 100% zekerheid kiezen, en niet voor een of ander tweedehandsje wat je zelf moet gaan onderhouden etc.
Nijl schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:21:
Vergeet de borg niet bij een lease. Deze zit tussen de 2500 en 5000 euro.
Ik moet zeggen dat ik nog nooit van een borg heb gehoord bij een leasecontract. Wellicht bedoel je een financial lease (soort van lening/huurkoop), en niet een full operational lease?

[ Voor 14% gewijzigd door Iv00w op 29-06-2018 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-05 22:06
Die prijs klinkt leuk, maar dat is de vanaf-prijs natuurlijk. Als jonge bestuurder gaat die prijs van 190 euro nog een flink stuk omhoog. Dan kan het zomaar dat het niet meer te overzien is. Kan wel wezen dat de website zegt dat het kan maar als Centraal Beheer jou niet voor minder dan 160 kan verzekeren, kan de leasemaatschappij dat zeker ook niet.

Koop gewoon een leuk tweedehandsje voor niet al te veel geld. Er zijn een hele hoop prima auto's te vinden met wat kilometers erop maar waar je prima op kan vertrouwen.

Ook is het wellicht interessant om naar wat nieuwere auto's te kijken van de minder prestigieuze merken. Vaak verliezen deze snel waarde maar kan je prima mee vooruit, zijn laag in onderhoud en beginnen nu leuke prijzen te krijgen. Denk aan een Toyota Yaris, een Opel Corsa, een Ford Fiesta of een Hyundai i10/20.

Houd er wel rekening mee dat je onderhoud moet laten doen, en dat loopt ongemerkt behoorlijk op. Je kan (met een beetje handige handen) een hele hoop zelf doen en dat zou ik je ook zeker aanraden. Het is zonde dat je een olieverversing bij een garage laat doen als je je olie ook op auto-onderdelen24.nl of winparts kan kopen voor waarschijnlijk nog niet de helft van het geld.

Verzekeren moet je niet WA-casco willen doen. Tuurlijk is het leuk dat je je dagwaarde terugkrijgt bij total loss, ook al ben je zelf de schuldige, maar je betaalt je vierkant in de rondte voor die ellende. Beter koop je gewoon een goedkoop autootje en rijd je die een keer finaal plat... Afscheid nemen en naar de volgende. Ik zou gewoon basis WA of misschien beperkt casco doen bij auto's die diefstalgevoelig zijn (Volkswagens zijn enorme inbrekermagneten. Dan kan die 5-8 euro extra in de maand het nog wel waard zijn.

Ik weet ook niet waar jij naar de verzekeringsprijzen kijkt overigens. Ben zelf 21 maar heb ook 0 schadevrije jaren. Ik betaal 68 in de maand en ik rijd niet de lichtste, zuinigste auto. Kijk eens op Independer zou ik zeggen. Ben je ook meteen eigen risico-vrij.

[ Voor 4% gewijzigd door naarden 4ever op 29-06-2018 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iv00w
naarden 4ever schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:24:
Ik weet ook niet waar jij naar de verzekeringsprijzen kijkt overigens. Ben zelf 21 maar heb ook 0 schadevrije jaren. Ik betaal 68 in de maand en ik rijd niet de lichtste, zuinigste auto. Kijk eens op Independer zou ik zeggen. Ben je ook meteen eigen risico-vrij.
Het ligt zeker aan het type auto, maar ik weet nog dat veel auto's me ruim 2000 euro per jaar gingen kosten op mijn 18de, en dat is bijna 10 jaar geleden. Verzekeringsprijzen dalen enorm hard tussen 18 en 23. Zo'n zelfde verzekering zou me nu amper 500 euro kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrockOlee
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 30-05 10:45
Ik blijf me verbazen hoe makkelijk er over lenen gedacht wordt op tweakers.
Elk auto topic wel een aantal pro lease reacties.
Gaan jullie nou serieus een jongen van 16,5 adviseren een compleet onnodige lening aan te gaan?

Koop een representatieve auto van een paar jaar oud en zet'm op je vaders naam. Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-05 23:25

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Canaria schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 14:46:
[...]

Ik heb een eenmanszaak en een leaseauto maar het leasecontract was niet vermeld in het BKR-overzicht voor de aanvraag van onze hypotheek. Voor m’n zakelijke creditcard gold hetzelfde.
Ik moest voor het leasecontract wel 10% van de cataloguswaarde als borg overmaken, die kreeg ik na een jaar weer terug.
Thnx, ik wist ook niet zeker of leasecontracten geregistreerd werden bij het BKR, echter omdat TS dit benoemd had, wilde ik hem wijzen op de hoofdelijke aansprakelijkheid als eenmanszaak vs die als BV of NV. :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-04 00:03
BrockOlee schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:44:
Gaan jullie nou serieus een jongen van 16,5 adviseren een compleet onnodige lening aan te gaan?

Koop een representatieve auto van een paar jaar oud en zet'm op je vaders naam. Probleem opgelost.
Begint inderdaad steeds op de VS te lijken hier. Puur omdat je iets op lening kan aanschaffen betekent dat nog niet dat dat een goed idee is. Gewoon goedkoop beginnen in een barrel en dan in je twintigerjaren eens kijken voor iets leukers.

Ik ben trouwens wel benieuwd: wat doet een leasemaatschappij als je al je eerste parkeerkrasjes en/of deukjes in zo'n lease auto rijdt. Als je met 18 jaar een schadeclaim gaat maken op je all-risk verzekering (waarvan het al bizar is als je die heb) dan kan je het daarna wel vergeten qua redelijke premie of kunnen overstappen van verzekering. Gaat de leaseprijs ook niet drastisch omhoog als je schade rijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
koen0s schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:56:
[...]

Begint inderdaad steeds op de VS te lijken hier. Puur omdat je iets op lening kan aanschaffen betekent dat nog niet dat dat een goed idee is. Gewoon goedkoop beginnen in een barrel en dan in je twintigerjaren eens kijken voor iets leukers.

Ik ben trouwens wel benieuwd: wat doet een leasemaatschappij als je al je eerste parkeerkrasjes en/of deukjes in zo'n lease auto rijdt. Als je met 18 jaar een schadeclaim gaat maken op je all-risk verzekering (waarvan het al bizar is als je die heb) dan kan je het daarna wel vergeten qua redelijke premie of kunnen overstappen van verzekering. Gaat de leaseprijs ook niet drastisch omhoog als je schade rijdt?
Kleine/lichte schade kan je aan het eind van je lease periode als eigen risico volgensmij betalen. Maar weet niet 100% zeker hoe dat zit.

Ik ga nu even kijken inderdaad naar occasions en kijken naar wa-beperkt casco want misschien als ik een goedkopere occasion neem is het niet waard om het all-risk te verzekeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 30-05 22:25
Als je echt een Aygo kan leasen voor 230 euro met 0svj, dan zou ik dat zeker doen. De verzekeringspremie als 18-jarige is niet mals. Vraag even na of je met leasen ook schadevrije jaren opbouwt, das natuurlijk wel handig voor als je na het leasecontract zelf een auto wil kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Iv00w
Ik wil alleen nog even toelichten over privé leasen (ten opzichte van lenen):
  • Het staat geregistreerd bij het BKR als een abonnement (net zoals je telefoonabonnement vanaf 1 mei 2017), zo uit mijn blote hoofd: 65% van de resterende termijnbedragen
  • Het betreft volgens de officiële termen geen lening, gezien er geen rente betaald wordt (neemt niet weg dat ze alsnog grof geld aan je verdienen)
  • In mijn ervaring worden casco schades bij de eerstvolgende incasso aan je doorberekend middels het afgesproken eigen risico bedrag, verder blijft het leasebedrag hetzelfde. Dit mogen ze namelijk niet zomaar aanpassen.
  • Veel kleine schades vallen onder "gebruiksschade" en worden niet doorberekend of gerepareerd, denk hierbij aan een kras op de velg, steenslag, kleine krasjes etc.
En ja, er wordt hier makkelijk gedaan over een 16-jarige een 'lening' aanraden, maar we hebben het hier wel over iemand met een eigen zaak die zo te zien lichtjaren vooruitloopt qua financiële situatie op de gemiddelde 16-jarigen. Bovendien vatte ik (en een aantal anderen) het oorspronkelijke bericht vooral op vanuit een zakelijk oogpunt. Dan zie ik niet in dat leeftijd een issue moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Iv00w schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 16:25:
Ik wil alleen nog even toelichten over privé leasen (ten opzichte van lenen):
  • Het staat geregistreerd bij het BKR als een abonnement (net zoals je telefoonabonnement vanaf 1 mei 2017), zo uit mijn blote hoofd: 65% van de resterende termijnbedragen
  • Het betreft volgens de officiële termen geen lening, gezien er geen rente betaald wordt (neemt niet weg dat ze alsnog grof geld aan je verdienen)
  • In mijn ervaring worden casco schades bij de eerstvolgende incasso aan je doorberekend middels het afgesproken eigen risico bedrag, verder blijft het leasebedrag hetzelfde. Dit mogen ze namelijk niet zomaar aanpassen.
  • Veel kleine schades vallen onder "gebruiksschade" en worden niet doorberekend of gerepareerd, denk hierbij aan een kras op de velg, steenslag, kleine krasjes etc.
En ja, er wordt hier makkelijk gedaan over een 16-jarige een 'lening' aanraden, maar we hebben het hier wel over iemand met een eigen zaak die zo te zien lichtjaren vooruitloopt qua financiële situatie op de gemiddelde 16-jarigen. Bovendien vatte ik (en een aantal anderen) het oorspronkelijke bericht vooral op vanuit een zakelijk oogpunt. Dan zie ik niet in dat leeftijd een issue moet zijn.
Bedankt voor je reactie!

Als ik ga leasen doe ik dat op de zaak, ook al zou het minder voordelig zijn dan prive en dan €0,19 per zakelijke km terugvragen. Ik wil alle BKR registraties voorkomen voor ik een huis koop (daarom staan ook al mijn creditcards etc. op de zaak)

Dat er op mij (grof) verdient wordt maakt mij niet zo zeer uit, dat wordt ook gedaan als ik een occasion koop, dus daar zie ik geen grote problemen van in.

Schade vrij jaren kan ik wel opbouwen met lease, had in een eerdere comment daarvan ook een bron bijgevoegd.

En betreft financieel, bedankt haha. Iemand die mij serieus neemt XD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als je zakelijk gaat leasen, wel goed om te weten dat het voor jou dan niet ophoudt bij bijtelling maar dat je ook eventueel een btw correctie moet betalen: https://www.belastingdien...gebruik_auto_van_de_zaak/

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb even naar aanleiding van de reacties zitten uitrekenen van de kosten van een auto kopen en leasen. Hierbij mijn berekeningen:

-----------

AUTO KOPEN/LEASEN VERGELIJKING

Lease (TOYOTA AYGO X):
- 48 maanden
- 0 schade vrije jaren
- Kleur wit (bron: https://www.toyota.nl/fin...json#model/11/version/106)
- 4.5l/100km
- 10.000km per jaar (in contract aan te passen zonder extra kosten)
- Winterbanden
- Onderhoud
- Wegenbelasting
- APK Keuring
- All-risk wa-casco verzekering
- Aanbetaling €2604 (maximaal)
TOTAAL: €189,67 x 48 maanden =  €9104,16 + €2604 = 11708,16

Kopen (SUZUKI ALTO 1.0):
- €3995 aanschafkosten (restwaarde €500) = €3495 (https://www.autoweek.nl/o...ase-5-deurs-keurige-auto/)
- Onbeperkt, maar uitgaande van 48 maanden en 10.000km per jaar voor verzekering
- 100.000km op de teller
- Kleur zwart
- 0 schade vrije jaren
- 4,4l/100km
- 10.000km per jaar (voor verzekering, later nog aan te passen)
- €200 per jaar voor winterbanden (bron: https://www.consumentenbo...ormatie-over-winterbanden)
- Wegenbelasting: €58 x 4 = €232 per jaar
- Onderhoud: €164,50 per jaar (bron: https://www.louwman.nl/up...dsprijzen-suzuki-alto.pdf)
- Verzekering all-risk wa-casco : €109,77 x 12 = €1317,24 (OHRA, bron: https://www.autoweek.nl/autoverzekering)
- APK (1x per 2 jaar): €19 / 2 = €9,50 per jaar (https://www.louwman.nl)
TOTAAL: €3495 + (€200x4=€800) + (€232x4=€928) + (€164,50x4=€658) + (€1317,24x4=€5268,96) + (9,5x4=€38) = €11187,96

CONCLUSIE: Auto leasen is voor mijn leeftijd zo gek nog niet, bovendien is de lease auto een gloednieuw model en heb je het voordeel ervan dat je precies weet hoeveel je kwijt bent, met een auto kopen kan de kosten hier en daar nog veranderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1089541 op 29-06-2018 17:26 . Reden: Bron toevoegen kosten/berekening van toyota lease ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

@Anoniem: 1089541:
De aanbetaling mag maximaal € 2.699 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als ik mijn gegevens invul krijg ik de melding dat ik niet hoger dan €2604 mag aanbetalen, ik had het met een toyota medewerker erover of er mogelijkheden zijn voor een hogere aanbetaling maar dat is helaas niet mogelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 14:57

-36-

Trust me. I'm an amateur

Lol, lekker bezig. Volgens mij heb jij je zaakjes heel wat beter op orde dan toen ik zelf 16 was. Kan me iig niet herinneren dat ik toen al met hypotheken of BKR registraties bezig was. Veel succes met je eerste auto iig. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Anoniem: 1089541 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 17:42:
[...]

Als ik mijn gegevens invul krijg ik de melding dat ik niet hoger dan €2604 mag aanbetalen, ik had het met een toyota medewerker erover of er mogelijkheden zijn voor een hogere aanbetaling maar dat is helaas niet mogelijk
Correctie: bij
Satin Silver metallic
Toyota AYGO x

Satin Silver metallic
5-deurs
Winterbandenservice

Toyota Private Lease

48 maanden looptijd
10.000 km per jaar
Geen schadevrije jaren
€ 2.699,- vooruitbetaling
EUR 196,18

Met wit: 189,67

[ Voor 26% gewijzigd door PcDealer op 29-06-2018 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheapTweak
Nadeel van lease is ook dat je vast zit voor een aantal jaren en een maximale aantal kilometers. Als je eerder de auto wilt vervangen of uiteindelijk meer kilometers gaat rijden, dan mag je bijbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CheapTweak schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 17:44:
Nadeel van lease is ook dat je vast zit voor een aantal jaren en een maximale aantal kilometers. Als je eerder de auto wilt vervangen of uiteindelijk meer kilometers gaat rijden, dan mag je bijbetalen.
Hetzelfde geldt met een auto kopen, zodra ik meer kilometers ga rijden moet ik ook meer premie betalen en is de kans op onderhoud ook groter. Bovendien hoe reeël is het als je een auto koopt dat je hem binnen 4 jaar alweer wegdoet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Anoniem: 1089541 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 17:47:
[...]

Hetzelfde geldt met een auto kopen, zodra ik meer kilometers ga rijden moet ik ook meer premie betalen en is de kans op onderhoud ook groter. Bovendien hoe reeël is het als je een auto koopt dat je hem binnen 4 jaar alweer wegdoet?
Zakelijk leasen toch? Ga je dan privé ook in die auto rijden? Zo ja dan mis ik wat kosten in je vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheapTweak
Anoniem: 1089541 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 17:47:
[...]

Best groot :)
Als ik naar mezelf kijk heb ik met name in mijn beginjaren regelmatig van auto gewisseld.
Je wil een comfortabelere auto, of een automaat, of een elektrische auto, of een auto met meer ruimte... genoeg redenen om van auto te wisselen.

Ook aantal kilometer zijn lastig in te schatten. Auto vakantie mogelijk? Kun je een klant krijgen die stuk verder weg zit, of eentje waarbij je geen auto nodig hebt?

[ Voor 12% gewijzigd door CheapTweak op 29-06-2018 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oogje schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 17:49:
[...]

Zakelijk leasen toch? Ga je dan privé ook in die auto rijden? Zo ja dan mis ik wat kosten in je vergelijking.
Oei, inderdaad geen rekening nog mee gehouden. Scherp!

Maar als je rekening mee houd dat ik wel profiteer van btw-aftrek maar dan weer nadeel heb aan bijtelling speel je denk ik ongeveer wel gelijk/klein beetje verschil. Dus of het veel zou uitmaken of niet, had ik niet in mijn originele berekening inderdaad. :0

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 1089541 op 29-06-2018 17:52 . Reden: spelfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Anoniem: 1089541 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 17:51:
[...]

Oei, inderdaad geen rekening nog mee gehouden. Scherp!

Maar als je rekening mee houd dat ik wel profiteer van btw-aftrek maar dan weer nadeel heb aan bijtelling speel je denk ik ongeveer wel gelijk/klein beetje verschil. Dus of het veel zou uitmaken of niet, had ik niet in mijn originele berekening inderdaad. :0
Grof gerekend: 12.000 fiscale waarde van een Aygo. Dan heb je 22% bijtelling bij je inkomen. Gezien je switch naar bv is je inkomen op zn minst 42% belast?
Dat is dan 1108euro per jaar wat je privé moet betalen. Je bv mag nog eens 2.,7% btw-correctie aftikken, dat is 324 per jaar.
Maal 4 jaar is grof 5700 euro...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Oogje schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 18:01:
[...]

Grof gerekend: 12.000 fiscale waarde van een Aygo. Dan heb je 22% bijtelling bij je inkomen. Gezien je switch naar bv is je inkomen op zn minst 42% belast?
Dat is dan 1108euro per jaar wat je privé moet betalen. Je bv mag nog eens 2.,7% btw-correctie aftikken, dat is 324 per jaar.
Maal 4 jaar is grof 5700 euro...
Mijn inkomen zit nog in de eerste belastingschijf hoor haha, ook straks wanneer ik 18 ben :)

Maarja dat vind ik het zelf waard als je het zo ziet dat ik minder vennootschapsbelasting hoef te betalen, duidelijk financieel overzicht en geen BKR registratie op mijn neus krijg (wat duizenden al wel niet tienduizenden kan schelen op een hypotheek) vind ik dat het zelf waard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
BrockOlee schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:44:

Die jongen moet toch nog 1.5 jaar wachten, dus het gaat dan gewoon om een 18 jarige. En ik zou vooral aanraden dat hij zich nu nog niet er druk over maakt :P.

Ik was ook anti lease, maar je moet ook realistisch blijven. En als je kijkt in het onderkant segment zijn ze gewoon goedkoop. Je moet ze niet afstrepen puur omdat het lease is imo. Normaal zou ik dan overigens nog eerder zeggen: koop een occasion (en dan ben ik geen groot voorstander van barrels: Al die mensen hier die claimen dat hij als nieuwe bestuurder nog weleens wat gaat rammen, en zelfs total loss rijden, dan lijken mij wat modernere veiligheidssystemen alleen maar des te belangrijker), maar als hij veel minder leeftijdsopslag heeft dan kan het weer wel interessant zijn. Blind het afwijzen vind ik naiief.
Overigens blijft het mij verbazen hoe makkelijk er over fraude wordt gedacht op Tweakers...
Pagina: 1 2 Laatste