Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Je kosten voor kopen zijn wel redelijk hoog. B.v. je winterbanden kosten veel minder dan 200 per jaar, zeker als je ze op extra velgen zet en zelf wisselt. Dan kom je eerder op 50-75 euro per jaar uit en als je het laat doen alsnog rond de 100 euro per jaar. Ook de restwaarde van zo'n auto is echt geen 500 euro over 4 jaar (met slechts 40k extra op de teller), dat zal eerder 2-2.5k zijn. En zolang je geen schades rijdt/claimt gaat ook je premie gedurende die 4 jaar nog omlaag wat ook nog weer wat scheelt.

Maar uiteindelijk is het niet zo dat lease nu zo veel duurder is, je betaald echter wel extra voor het gemak dat alles voor je geregeld wordt. Maar duurder is het wel degelijk.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Sissors schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 18:51:
[...]
Ik was ook anti lease, maar je moet ook realistisch blijven. En als je kijkt in het onderkant segment zijn ze gewoon goedkoop.
Het probleem met leasen is dat het goedkoop is voor de korte termijn, terwijl de meeste mensen over een auto willen beschikken voor een heel lange tijd.
Wil jij voor een jaar een auto dan zeker leasen, wil jij voor 4 jaar een auto dan is het even uitrekenen, maar wil jij voor 10 of 20 jaar een auto rijden dan zijn er veel goedkopere manieren dan leasen (en dan zou TS willen stoppen met rijden als hij 38 jaar is). En ga je praten over periodes van bijv 50 jaar autorijden, dan kan je niet meer serieus gaan zeggen dat leasen goedkoop is, of je moet continue een nieuwe auto willen.

Op de lange termijn is enkel zakelijk leasen interessant omdat dat simpelweg een in natura betaling is. Plus dat zakelijk tijd geld is, oftewel het niet kunnen werken van een medewerker als zijn auto in de garage staat is meer dan het extra geld wat leasen kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mwah, langer denken dan de levensduur van een auto is niet nodig om te vergelijken. Oftewel hoe lang doe je met een eerste auto? Ik denk dat 10 jaar heel optimistisch al is, ik vermoed gemiddeld tussen de 5 en de 10, dus daarmee moet je vergelijken.

Nu zal een barrel rijden altijd goedkoper zijn, maar feit is, als jij een nieuwe Aygo met niet tot nauwelijks aankleding wil, dan ben je onder de streep waarschijnlijk goedkoper uit als je leaset. Nu wil TS niet per se een nieuwe om mee te vergelijken, maar als het een €150 per maand duurder is voor hem om te kopen dan voor een ander, vanwege zijn leeftijd, dan wordt lease toch wel al snel weer interessanter.

Wat ik iig wel zou doen is goed de kleine lettertjes uitzoeken: Op welke manieren kan je er onderuit, wat als je meer gaat rijden, etc. En nogmaals: Hij heeft nog 1.5 jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Btw wat ik nog wel bij die toyota lease zie staan is : Wilt u gebruik maken van Private FlexLease (€ 10,- p/m)?

En op zich als ik de tekst ernaast bekijk :
Met Private FlexLease wordt uw contract na 1 jaar maandelijks opzegbaar en u kunt uw auto zonder beëindigingskosten en zonder opgave van reden inleveren.
dan klinkt mij dat als leek heel mooi in de oren, want dat klinkt alsof ik na 1 jaar gewoon maandelijks kan stoppen en ik dus praktisch voor het tarief van 48 maanden ook 1 jaar kan rijden...

Ik ben nu niet in de markt voor een auto, maar dit lijkt me wel een interessante optie om eens goed uit te zoeken want hiermee haal je de grootste angel (de lange contracttijd) en het risico mogelijk uit het leasen. Of ik begrijp het verkeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gomez12 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 21:16:
Btw wat ik nog wel bij die toyota lease zie staan is : Wilt u gebruik maken van Private FlexLease (€ 10,- p/m)?

En op zich als ik de tekst ernaast bekijk :

[...]

dan klinkt mij dat als leek heel mooi in de oren, want dat klinkt alsof ik na 1 jaar gewoon maandelijks kan stoppen en ik dus praktisch voor het tarief van 48 maanden ook 1 jaar kan rijden...

Ik ben nu niet in de markt voor een auto, maar dit lijkt me wel een interessante optie om eens goed uit te zoeken want hiermee haal je de grootste angel (de lange contracttijd) en het risico mogelijk uit het leasen. Of ik begrijp het verkeerd...
Hier was ik nog over aan het nadenken, maar denk dat ik (ondanks ik het niet in mijn berekening had gedaan) zal afnemen. Voor die paar meijer doe ik het wel haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 21:58:
[...]

Hier was ik nog over aan het nadenken, maar denk dat ik (ondanks ik het niet in mijn berekening had gedaan) zal afnemen. Voor die paar meijer doe ik het wel haha
Ik heb de kleine lettertjes niet nagezocht en het klinkt mij heel vaag in de oren. Want in wezen vervalt elk contract daarmee praktisch naar een jaarcontract met een maandelijkse verlengmogelijkheid tegen een laag tarief (en met een max van 3 jaar).

Dus ik zou in de tijd die je nog hebt wel even de kleine lettertjes erbij zoeken of ze toch niet een boetebedrag onder een andere naam erin stoppen oid.

Praktisch gezien als wat hier staat klopt zie ik geen reden meer voor 2 of 3-jarige contracten.
Ter illustratie het is (zonder eigen inleg)
299 voor 24 maanden
273 voor 36 maanden
258 voor 48 maanden.

Dus 48 met flexlease wordt dan 268 en dan kan ik hem na 1 jaar al maandelijks opzeggen, dus als ik hem na 24 maanden opzeg betaal ik 268 per maand ipv 299.

Gevoelsmatig heb ik zoiets van ergens moet er een addertje zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-09 03:00
Iedereen heeft het over anderhalf jaar, maar met een beetje talent gaat het om een half jaar, want je mag nu al gaan praktijk lessen en theorie examen doen,over half jaar mag je afrijden: https://www.rijksoverheid...n-voor-mijn-autorijbewijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

donaldk schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 02:47:
Iedereen heeft het over anderhalf jaar, maar met een beetje talent gaat het om een half jaar, want je mag nu al gaan praktijk lessen en theorie examen doen,over half jaar mag je afrijden: https://www.rijksoverheid...n-voor-mijn-autorijbewijs.
En dan moet pappie of mammie mee naar zijn klanten? Dat zie ik niet helemaal voor me.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-09 18:03

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Ik zou een betrouwbare, zuinige 2de hands auto kopen. Ik heb met veel geluk op mijn 19e een Subaru Justy uit 2008 gekocht voor 1000 euro (91000km). Vrij weinig onderhoud, zuinig qua benzine en goedkope verzekering en wegenbelasting.

Ik rij zo'n 1300km per week en dit kost mij 120,- aan benzine, 25-, aan wegenbelasting en 58,- (WA+) aan verzekeringen. Dit is zonder eventueel onderhoud.

[ Voor 4% gewijzigd door BroWohsEdis op 30-06-2018 10:37 ]

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-09 03:00
EWK schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 07:11:
[...]

En dan moet pappie of mammie mee naar zijn klanten? Dat zie ik niet helemaal voor me.
Of een van de andere coaches op de begleiderspas. Nu komt hij immers helemaal niet bij die klanten, want die zijn onbereikbaar op de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
BroWohsEdis schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 10:34:
Ik zou een betrouwbare, zuinige 2de hands auto kopen. Ik heb met veel geluk op mijn 19e een Subaru Justy uit 2008 gekocht voor 1000 euro (91000km). Vrij weinig onderhoud, zuinig qua benzine en goedkope verzekering en wegenbelasting.

Ik rij zo'n 1300km per week en dit kost mij 120,- aan benzine, 25-, aan wegenbelasting en 58,- (WA+) aan verzekeringen. Dit is zonder eventueel onderhoud.
WTF, 58 euro WA+, da’s niet mals. Ik betaalde zo’n bedrag voor een BMW320 all risk inclusief SVI en no-claim beschermer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

donaldk schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 11:53:
[...]

Of een van de andere coaches op de begleiderspas. Nu komt hij immers helemaal niet bij die klanten, want die zijn onbereikbaar op de fiets.
En dan dubbel tarief vragen want 2 personen die betaald moeten worden? Dat kan natuurlijk.

@t_captain de premies zijn (vooral voor bepaalde groepen) enorm gestegen de afgelopen jaren.

[ Voor 12% gewijzigd door EWK op 30-06-2018 15:39 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik heb ook het gevoel dat overstappen niet meer loont, premies op nieuwe polissen liggen wat hoger.

Mijn huidige auto is iets ongunstiger bij mijn maatschappij, maar blijf toch maar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
EWK schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 07:11:
[...]

Ik ben me aan het oriënteren op een auto, ik ga toch voor die lease omdat het een mooie gloednieuwe auto is, weet precies welke lasten ik heb en vind dat toch een prettig gevoel (maar wel met flexlease zodat ik evt. na 1 jaar het maandelijks stop kan zetten)

Ondanks dat het lease is ga ik het op mijn B.V. 'zetten', dit niet omdat het zo veel voordeliger is maar vooral om BKR te voorkomen. Heb net bijtelling berekent en valt allemaal mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Die kleine automatisch verrekende eigen risicodeukjes worden door een volgende verzekeraar ook als schuldschades gezien. Je gaat ze altijd krijgen als je net je rijbewijs hebt en niet repareren is bij een leaseauto geen optie.

Je weet dus vooraf dat je na afloop op -2 schadevrije jaren staat. Dat wordt heel erg duur bij het verzekeren van je volgende auto. Dit moet je eigenlijk alleen doen als je zeker weet dat je de komende 10+ jaar wil blijven leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 17:29:
[...]

Ik ben me aan het oriënteren op een auto, ik ga toch voor die lease omdat het een mooie gloednieuwe auto is, weet precies welke lasten ik heb en vind dat toch een prettig gevoel (maar wel met flexlease zodat ik evt. na 1 jaar het maandelijks stop kan zetten)

Ondanks dat het lease is ga ik het op mijn B.V. 'zetten', dit niet omdat het zo veel voordeliger is maar vooral om BKR te voorkomen. Heb net bijtelling berekent en valt allemaal mee
BTW-correctie ook uitgerekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

AtleX schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:37:
[...]

Ik vraag me altijd af hoeveel mensen daadwerkelijk vijf ongelukken hebben in de eerste drie jaar van hun rijbewijs (ja ja, random getallen). Ik had mijn eerste ongeval waarbij ik schuldig was pas na jaren en veel meer dan 100000 kilometer. Ik ken in mijn wijde sociale omgeving ook niemand die in het eerste jaar een auto om een boom vouwde of uberhaupt een paaltje oid raakte.
Eerlijk gezegd, denk ik dat het ook wel meevalt. Maar blijkbaar komt de verzekeringsbranche er wel mee weg en kunnen ze zo lekker cashen op het zogenaamde "hoge risico".

Ik ben inmiddels wat ouder, maar de meeste schaderijders van 18 of 19 uit mijn tijd dachten dat ze beter tegen alcohol konden dan de rest van de wereld en konden alle schade voor hun eigen rekening nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 23:29:
Kortom: Kopen of Leasen als ik straks 18 ben?
Ik denk dat jij zonder vast-contract helemaal geen lease-contract voor een auto kan krijgen.
Ik heb op dit moment ook nog een bedrijf (die goed genoeg verdient om straks de kosten van een auto te betalen)
En ik denk niet dat ze ook zomaar een lease-contract aanbieden aan elk willekeurig bedrijf.

[ Voor 30% gewijzigd door CyberMania op 30-06-2018 21:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 17:02
CyberMania schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 21:07:
[...]

Ik denk dat jij zonder vast-contract helemaal geen lease-contract voor een auto kan krijgen.

[...]

En ik denk niet dat ze ook zomaar een lease-contract aanbieden aan elk willekeurig bedrijf.
In ieder geval niet voor de prijs waar ze mee adverteren.
Helemaal niet als ze zien dat de bestuurder een 18 jarige wordt die net zijn rijbewijs heeft.
Auto verzekeringen voor <25 zijn niet voor niets veel duurder.

Qua representatief zijn. Ik denk niet dat iemand een negatief oordeel velt over een 18 jarige die een auto van >10 jaar oud rijdt. Zolang het er maar een beetje netjes uit ziet (schoon, geen schade) en je er niet steeds met pech langs de weg staat.

Andersom wel. Als iemand met een laag inkomen in een gloednieuwe (lease) auto rijdt dan trek ik meteen de conclusie dat die persoon totaal niet met geld om kan gaan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 21:21:
[...]

In ieder geval niet voor de prijs waar ze mee adverteren.
Helemaal niet als ze zien dat de bestuurder een 18 jarige wordt die net zijn rijbewijs heeft.
Auto verzekeringen voor <25 zijn niet voor niets veel duurder.

Qua representatief zijn. Ik denk niet dat iemand een negatief oordeel velt over een 18 jarige die een auto van >10 jaar oud rijdt. Zolang het er maar een beetje netjes uit ziet (schoon, geen schade) en je er niet steeds met pech langs de weg staat.

Andersom wel. Als iemand met een laag inkomen in een gloednieuwe (lease) auto rijdt dan trek ik meteen de conclusie dat die persoon totaal niet met geld om kan gaan.
Jij weet toch helemaal niet wie die auto betaalt? Waarom kan iemand met een lease auto van de zaak niet met geld omgaan?

Wat ik (extreem geval) wel heb meegemaakt, is dat een ex werkgever ooit een zelfstandig consultant naar huis heeft gestuurd toen die in een Bentley met chauffeur aan kwam in plaats van een "gewone" mooie lease auto. Had niks met die consultant te maken, maar men vond dat de organisatie zich dat maatschappelijk gezien niet kon veroorloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou mij eerder bezighouden met studie(financiering) dan een auto als ik nú 16,5 ben en dus nog even moet wachten voor ik überhaupt in een auto mag en nog een pad voor me hebt om later die auto mee te financieren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 17:02
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 22:36:
[...]

Jij weet toch helemaal niet wie die auto betaalt? Waarom kan iemand met een lease auto van de zaak niet met geld omgaan?

Wat ik (extreem geval) wel heb meegemaakt, is dat een ex werkgever ooit een zelfstandig consultant naar huis heeft gestuurd toen die in een Bentley met chauffeur aan kwam in plaats van een "gewone" mooie lease auto. Had niks met die consultant te maken, maar men vond dat de organisatie zich dat maatschappelijk gezien niet kon veroorloven.
Als hij eigenaar is van die zaak wel. Ik neem aan dat hij dat niet geheim houdt.

En een baantje in loondienst dat je als 18 jarige kan krijgen, heeft geen leaseauto. Hooguit een bedrijfswagen vol met logo's.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:27
Zit er in de ‘zaak’ geen geld om een auto van te kopen?
Als dit geld er niet in zit, vraag ik me af of er überhaupt noodzaak is voor een auto voor klantbezoek.

Leasen is m.i iets wat je absoluut niet moet doen.
Je leent gewoon geld...die BKR is er immers met een reden toch?

Leasen doe je niet uit weelde, maar uit armoede.

PS:
Als klanten het belangrijker vinden in welke auto je komt, dan de inhoud van je werk? Zoek dan snel nieuwe klanten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op zondag 1 juli 2018 @ 09:33:
[...]
Als hij eigenaar is van die zaak wel. Ik neem aan dat hij dat niet geheim houdt.

En een baantje in loondienst dat je als 18 jarige kan krijgen, heeft geen leaseauto. Hooguit een bedrijfswagen vol met logo's.
Dat zijn 2 verschillende rechtspersonen. Als je fatsoenlijke cijfers kunt laten zien, kun je best een Aygo leasen op de zaak hoor.

Ook als 18 jarige kun je een baantje hebben waarbij je veel op de weg zit. Ik ken mensen die dus als 18-19 jarige een autootje van de zaak hadden. Geen grote luxe station natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:12:
[...]

True, tuurlijk houd ik er wel rekening mee dat het verbruik hoger is met wat er daadwerkelijk gebeurt. Maar dit is bij elke auto toch zo ongeveer (denk ik tenminste). Dus hoe lager er ook geadverteerd wordt hoe lager het ook is dan eentje waarmee hoger wordt geadverteerd.
Dat klopt niet helemaal. Dat ligt voornamelijk aan het vermogen. Als jij namelijk net zo vlot als de rest van het verkeer mee wil gaan moet zo'n klein motortje toch behoorlijk wat moeite doen, en dat kost extra brandstof t.o.v. wat ze gestandaardiseerd testen.

Maw: hoe meer vermogen, hoe makkelijker het is om de gespecificeerde brandstofverbruiken te behalen, want die motor hoeft nooit veel moeite te doen om met de rest van het verkeer mee te kunnen. Dat is althans met legio auto's mijn ervaring geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-09 23:31

-36-

Trust me. I'm an amateur

BFmango schreef op zondag 1 juli 2018 @ 11:48:
[...]
Maw: hoe meer vermogen, hoe makkelijker het is om de gespecificeerde brandstofverbruiken te behalen, want die motor hoeft nooit veel moeite te doen om met de rest van het verkeer mee te kunnen. Dat is althans met legio auto's mijn ervaring geweest.
Eens. Als je veel met je 3pits koekblikje met 130 over de snelweg tuft is het verbruik ongeveer gelijk aan een royale luxeauto. Enkel in de stad met een niet al te zware rechtervoet rijd je echt voordeliger in een zuinige A-klasse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
AcIDeR schreef op zondag 1 juli 2018 @ 09:53:
Zit er in de ‘zaak’ geen geld om een auto van te kopen?
Als dit geld er niet in zit, vraag ik me af of er überhaupt noodzaak is voor een auto voor klantbezoek.

Leasen is m.i iets wat je absoluut niet moet doen.
Je leent gewoon geld...die BKR is er immers met een reden toch?

Leasen doe je niet uit weelde, maar uit armoede.

PS:
Als klanten het belangrijker vinden in welke auto je komt, dan de inhoud van je werk? Zoek dan snel nieuwe klanten!
Nouja kijk ik neem aan dat klanten het niet prettig zouden vinden als ik een een of ndere oude rommelbak aankom. Ik hoef ook geen luxe dikke porsche station ofzo maar eentje die er gewoon een beetje netjes uitziet is al voldoende. (zit in zakelijke dienstverlening)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op zondag 1 juli 2018 @ 12:56:
Nouja kijk ik neem aan dat klanten het niet prettig zouden vinden als ik een een of ndere oude rommelbak aankom.
En vervolgens parkeer je 6 hoog in de parkeergarage, in de kelder, of 3 straten verderop O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

AcIDeR schreef op zondag 1 juli 2018 @ 09:53:
PS:
Tekort door de bocht. Geen enkele klant wil nog ergens klant zijn als diegene bij hun komt aankakken met een oude roestige rammelbak of herrieschopper die bijna de schroefjes en moertjes los laat trillen onderweg. Gewoon een fatsoenlijke auto, die enigszins representatief is, is voldoende. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:27
Maar laten we samen nou eens heel realistisch zijn:

Een representatieve auto zonder roest, kun je vinden voor 2000-3000 euro?

Misschien ben ik ouderwets opgevoed, maar dat bedrag lijkt me toch echt wel reeel en door de gemiddeld 18 jarige met een auto ambitie wel op te brengen?
Zeker indien deze ondernemer is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
CH4OS schreef op zondag 1 juli 2018 @ 14:09:
Tekort door de bocht. Geen enkele klant wil nog ergens klant zijn als diegene bij hun komt aankakken met een oude roestige rammelbak of herrieschopper die bijna de schroefjes en moertjes los laat trillen onderweg. Gewoon een fatsoenlijke auto, die enigszins representatief is, is voldoende. ;)
Die figuurlijke roestige rammelbak bestaat vrijwel niet meer in het Nederlandse wagenpark. Vrijwel alles gaat lang voordat het doorroest naar de sloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
CH4OS schreef op zondag 1 juli 2018 @ 14:09:
[...]
Waarom komt toch de hele tijd die letterlijke roestbak om de hoek kijken? TS heeft aangegeven 5000 euro te hebben tegen die tijd, de letterlijke roestbakken prijs is iets van 500 euro, voor 1000 heb je een representatieve auto met een heel groot risico op onderhoudskosten en voor 5000 moet je simpelweg je best gaan doen om geen representatieve auto te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Gomez12 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 20:51:
Waarom komt toch de hele tijd die letterlijke roestbak om de hoek kijken? TS heeft aangegeven 5000 euro te hebben tegen die tijd, de letterlijke roestbakken prijs is iets van 500 euro, voor 1000 heb je een representatieve auto met een heel groot risico op onderhoudskosten en voor 5000 moet je simpelweg je best gaan doen om geen representatieve auto te krijgen.
Kijk even naar de context waar ik op reageer. Daarbij staan prijzen totaal buiten kijf. ;)

Met die 5000 euro zou ik eerder zorgen dat ik minder hoef te lenen van het DUO, zodat ik later sneller mijn studieschuld afbetaald zal hebben. Ik denk, net als vele anderen in het topic, dat het gewoonweg nog te vroeg is om nu al naar een auto te kijken zolang je ook nog studeert. Je hebt dan immers ook een OV-jaarkaart, waarmee je ook prima reizen kan door het land. Voor het werk van TS kan dan wellicht dat ook gebruikt worden om kosten te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Waar komt die OV kaart vandaan? TS is ondernemer, geen student.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-09 18:03

BroWohsEdis

George Orwell was right.

t_captain schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 12:12:
[...]

WTF, 58 euro WA+, da’s niet mals. Ik betaalde zo’n bedrag voor een BMW320 all risk inclusief SVI en no-claim beschermer.
Dan wil ik wel is weten waar jij verzekerd bent, ik zit nu bij Centraal Beheer en dit bleek de goedkoopste te zijn met toen 64 euro per maand. Na 1 schadevrij jaar betaal ik 58 euro.

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
BroWohsEdis schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:54:
[...]

Dan wil ik wel is weten waar jij verzekerd bent, ik zit nu bij Centraal Beheer en dit bleek de goedkoopste te zijn met toen 64 euro per maand. Na 1 schadevrij jaar betaal ik 58 euro.
Interpolis. Profiteer wel van wat schadevrije jaren. Een starter zit rond de 45%, ik op 75%. Dat zou dus een factor 2 verklaren. Echter, een Justy verzeker ik waarschijnlijk voor een tientje WA+. Dus we hebben het over een factor 6 i.p.v. 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-09 12:51

Nullifiel

╞═══════╡

koen0s schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:56:
[...]

Begint inderdaad steeds op de VS te lijken hier. Puur omdat je iets op lening kan aanschaffen betekent dat nog niet dat dat een goed idee is. Gewoon goedkoop beginnen in een barrel en dan in je twintigerjaren eens kijken voor iets leukers.

Ik ben trouwens wel benieuwd: wat doet een leasemaatschappij als je al je eerste parkeerkrasjes en/of deukjes in zo'n lease auto rijdt. Als je met 18 jaar een schadeclaim gaat maken op je all-risk verzekering (waarvan het al bizar is als je die heb) dan kan je het daarna wel vergeten qua redelijke premie of kunnen overstappen van verzekering. Gaat de leaseprijs ook niet drastisch omhoog als je schade rijdt?
De verzekeringspremie zit toch in de leaseprijs inbegrepen?
En wat schade betreft is lease juist "ideaal" voor een brokkenmakende starter. Schadevrije jaren van een lease-auto worden namelijk niet centraal geregistreerd. Schadevrije jaren van een prive-auto wél.
Als je schadevrije jaren uit je leasetijd wilt meenemen naar een nieuwe verzekeraar waar je jouw prive-auto wilt verzekeren, dan moet je een verklaring van de LM hebben, wil de verzekeraar dit overnemen. Anders begin je gewoon op 0. :)

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-09 15:46
Nullifiel schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 07:25:
[...]

En wat schade betreft is lease juist "ideaal" voor een brokkenmakende starter. Schadevrije jaren van een lease-auto worden namelijk niet centraal geregistreerd. Schadevrije jaren van een prive-auto wél.
Als je schadevrije jaren uit je leasetijd wilt meenemen naar een nieuwe verzekeraar waar je jouw prive-auto wilt verzekeren, dan moet je een verklaring van de LM hebben, wil de verzekeraar dit overnemen. Anders begin je gewoon op 0. :)
Klopt, maar neemt de premie dan niet toe aangezien de verzekeringspremie in de all-in prijs zit? Als ik als jonge bestuurder een nieuwe auto all-risk zou verzekeren en vervolgens in de kreukels rij gaat mijn premie explosief omhoog. Zou dit dan ook niet zo moeten zijn bij een lease-contract? Lijkt me nogal ongunstig aangezien je er 4 jaar aan vast zit waar een verzekering op privé auto maandelijks opgezegd kan worden als de kosten te hoog worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
President schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 23:34:
Gewoon een goedkoop tweedehands autootje kopen. Je bent een onervaren jonge bestuurder en hebt een grote kans dat je de nodige botsingen of schades gaat krijgen. Een eigen autootje is dan goedkoper dan lease.

Een ander voordeel is dat je die ook weer binnen een dag bij wijze van kan verkopen, terwijl je met een contract vaak nog lang vast zit.
Ik ben zelf ook begonnen met een goedkoop tweedehands autootje, maar ik zou zeggen dat er ook best wat te zeggen valt om een kleine nieuwe(re) auto te leasen (of te kopen) als je dat goed kunt betalen. De maandlasten zijn laag en planbaar (het verbruik is gering, en je hebt naar verwachting geen gedoe qua onderhoud).

Om nu botweg te stellen dat TS als onervaren jonge bestuurder "grote kans" heeft op "de nodige botsingen" gaat wat ver. Zelf heb ik sinds mij 19e mijn rijbewijs (nu 34), en heb nog nooit schade gereden.

Ik denk dat het hier ook een beetje om zelfkennis gaat, als TS van zichzelf weet dat hij zo'n stoer ventje is dat graag hard rijdt, zich altijd uitgedaagd voelt in het verkeer etc dan ben ik het met je eens: zeer grote kans op brokken, vooral een oude goedkope auto kopen. TS wekt echter de indruk een verstandig mens te zijn (eigen bedrijf, onderzoek naar wat de verstandigste keus is qua financiering, op zoek naar een "saaie" zuinige auto ipv een getunede Golf met amper lucht in de banden).

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 17:25:
Ik heb even naar aanleiding van de reacties zitten uitrekenen van de kosten van een auto kopen en leasen. Hierbij mijn berekeningen:

-----------

AUTO KOPEN/LEASEN VERGELIJKING

Lease (TOYOTA AYGO X):
- 48 maanden
- 0 schade vrije jaren
- Kleur wit (bron: https://www.toyota.nl/fin...json#model/11/version/106)
- 4.5l/100km
- 10.000km per jaar (in contract aan te passen zonder extra kosten)
- Winterbanden
- Onderhoud
- Wegenbelasting
- APK Keuring
- All-risk wa-casco verzekering
- Aanbetaling €2604 (maximaal)
TOTAAL: €189,67 x 48 maanden =  €9104,16 + €2604 = 11708,16

Kopen (SUZUKI ALTO 1.0):
- €3995 aanschafkosten (restwaarde €500) = €3495 (https://www.autoweek.nl/o...ase-5-deurs-keurige-auto/)
- Onbeperkt, maar uitgaande van 48 maanden en 10.000km per jaar voor verzekering
- 100.000km op de teller
- Kleur zwart
- 0 schade vrije jaren
- 4,4l/100km
- 10.000km per jaar (voor verzekering, later nog aan te passen)
- €200 per jaar voor winterbanden (bron: https://www.consumentenbo...ormatie-over-winterbanden)
- Wegenbelasting: €58 x 4 = €232 per jaar
- Onderhoud: €164,50 per jaar (bron: https://www.louwman.nl/up...dsprijzen-suzuki-alto.pdf)
- Verzekering all-risk wa-casco : €109,77 x 12 = €1317,24 (OHRA, bron: https://www.autoweek.nl/autoverzekering)
- APK (1x per 2 jaar): €19 / 2 = €9,50 per jaar (https://www.louwman.nl)
TOTAAL: €3495 + (€200x4=€800) + (€232x4=€928) + (€164,50x4=€658) + (€1317,24x4=€5268,96) + (9,5x4=€38) = €11187,96

CONCLUSIE: Auto leasen is voor mijn leeftijd zo gek nog niet, bovendien is de lease auto een gloednieuw model en heb je het voordeel ervan dat je precies weet hoeveel je kwijt bent, met een auto kopen kan de kosten hier en daar nog veranderen.
Toch wat vraagjes/opmerkingen mbt je berekeningen

- Aanbetaling is borg? Die moet je dan niet meerekenen in de kosten, krijg je immers weer retour.

- Bij de aanschaf reken je geen 'rijklaar' kosten, die ga je zeker wel krijgen.
- Als je er na 4 jaar nog 500 voor krijgt dan ben je er wel heel schandalig mee omgegaan (en mag je bij de lease ook wel wat eigen risico rekenen)
- Tevens 800,- voor winterbanden? In Nederland nauwelijks nodig, tevens goed uit te onderhandelen om winterbanden op velg bij de auto te krijgen.
- APK is elk jaar (van een auto die 8 jaar oud is)
- Verzekering indien restwaarde 500, waarom zou je hem dan allrisk verzekeren? überhaupt de vraag of je een auto met een waarde van 4k allrisk moet verzekeren.

Ik zou ook een berekening maken met als meer dan 10k kilometers. Misschien dat het beeld dan wel heel erg veranderd.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Glenfiddich schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:15:
[...]
Om nu botweg te stellen dat TS als onervaren jonge bestuurder "grote kans" heeft op "de nodige botsingen" gaat wat ver. Zelf heb ik sinds mij 19e mijn rijbewijs (nu 34), en heb nog nooit schade gereden.
Typisch gevalletje n=1 :P Ik reed de eerste dag de zijkant tegen een garage (goede lak trouwens, de garage had meer krassen dan de auto ;) ). Algemeen blijkt simpelweg dat de kans dat je de 1e jaren na je rijbewijs wat krasjes/deukjes oploopt een stuk groter is. Het is dan ook slim om hier rekening mee te houden.

En voor de rest is leasen heel simpel, je betaalt wat extra voor zekerheid. Zie het gewoon als een heel uitgebreide verzekering, meestal kost het je geld maar als je echt pech hebt is het wel heel handig.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Nullifiel schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 07:25:
[...]

En wat schade betreft is lease juist "ideaal" voor een brokkenmakende starter. Schadevrije jaren van een lease-auto worden namelijk niet centraal geregistreerd.
Correctie/nuancering:
Let op! Schadevrije jaren van bestuurders van leaseauto's worden vooralsnog zeer beperkt in Roy-data geregistreerd. Zie de FAQ voor meer informatie.
https://www.seps.nl/home/roy-data/inzagerecht-formulier/
Uit de FAQ:
Ik heb een leaseauto die op naam van mijn werkgever staat. Bouw ik dan ook schadevrije jaren op?

Je bouwt alleen schadevrije jaren op als de autoverzekering op jouw naam staat. Wel kun je aantonen dat je al een aantal jaren schadevrij rijdt. Daarvoor kun je bij je leasemaatschappij een leaseverklaring vragen.

Meestal accepteren verzekeraars die. Je krijgt er geen zuivere schadevrije jaren voor. Wel wil een aantal verzekeraars die schadevrije jaren gebruiken bij het berekenen van je premie. Je kan dan extra korting krijgen op de premie.

Bij sommige leasemaatschappijen kan je bij lease wèl schadevrije jaren opbouwen. Informeer daarvoor bij je leasemaatschappij.
https://www.seps.nl/home/roy-data/faq-(particulier)/

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1 2 Laatste