Bolletje schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:13: [BBG] Juli 2018 - Mainstreamgamesysteem
De vorige keer hadden we dit systeem ook al opgenomen en bleek er veel interesse in te zijn. Nu zijn er in de tussentijd wel enkele veranderingen geweest, o.a. het goedkoper worden van sommige videokaarten zoals de GTX 1060 6GB. Ook was er de vorige keer commentaar of we niet een andere behuizing konden doen, of de Intel-processor de beste keuze was en waarom we niet gingen voor een alternatieve processorkoeler. Om enkele onderwerpen te noemen. Die discussie willen we weer oppakken. Het systeem hieronder heeft ongeveer een budget van 100 euro.
Hieronder een voorstel. Voorlopig blijf ik nog bij de Intel i5 8400 met goedkoop moederbord en de aanname dat de gemiddelde mainstreamgamer niet gaat overclocken. Een alternatieve processorkoeler een optie, maar nu niet standaard geselecteerd. Mocht dit wel
De vorige keer hebben we op het laatst besloten de XFX RX 580 XXX op te nemen. Die was toen ongeveer 350 euro en weer beter leverbaar. Het ging toen nek-aan-nek met de GTX 1060 6GB. Deze keer is de standaardkeuze wel de GTX 1060 6GB weer geworden, omdat die nu onder de 300 euro ruim verkrijgbaar is. Het model van MSI is vrij standaard. Minpunt wat ik vond is dat de ventilators nog steeds blijven draaien bij idle.
Werkgeheugen is nu voornamelijk goedkoop, met niet al te grote heatspreaders en een Samsung 860 EVO ssd in gewone 2,5"-uitvoering. Hoofdargument is de goede GB/euro-verhouding.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5-8400 Boxed | € 173,85 | € 173,85 |
1 | Gigabyte B360M D3H (rev 1.0) | € 81,95 | € 81,95 |
1 | MSI GeForce GTX 1060 6GT OC | € 285,- | € 285,- |
1 | Fractal Design Define S | € 61,- | € 61,- |
1 | G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB | € 154,65 | € 154,65 |
1 | Seasonic Focus Gold 450W | € 64,95 | € 64,95 |
1 | Samsung 860 EVO 500GB | € 111,80 | € 111,80 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 933,20 |
Ik hoor graag wat jullie advies is!
Deze keer behandelen we echter ook het
[BBG] Basis gamesysteem juli. We kunnen ook gaan voor een duurder systeem, zodat het verschil groter is. Hiermee worden bijvoorbeeld een betere processor en videokaart mogelijk. Indien daar meer interesse voor is horen we dat graag in de reacties.
Hier in het kort het lijstje
- Voeding: RM550X
- CPU: 2600X
- moederbord: X370 Prime Pro
- kast: Fractal S/R5/R6
- RAM: 3200+ MT/s
- SSD: 860 Evo of MX500
- optioneel een tweede SSD: 960 Evo
- CPU-koeler: niet van toepassing
Servetberekening van het totaal: €200 voor de CPU (2600X), €125 voor het moederbord, €80 voor de kast, €200 voor de RAM, €115 voor een 500 GB SSD, €285-350 voor de grafische kaart. €1000-1100.
Nu de toelichting.
Ik begin met wat gemakkelijk is.
SSD: 860 Evo of MX500. Het prijsverschil is zeer klein en het performanceverschil is zeer klein. De SATA-interface is het probleem, de rest is inmiddels zo goed ontwikkeld dat daar weinig winst mee te behalven valt, vandaar dat het verschil klein is. Op papier gaat het voordeel naar de 860 Evo als je die duurzaamheid gelooft (gebruiken ze dezelfde maatstaf??) en als je denkt dat je >10 jaar later nog dezelfde SSD wil gebruiken (mogelijk, altijd handig als buffer, als je het kan aansluiten omdat er een poort vrij is).
Ik weet uit ervaring dat 500 GB niet genoeg is voor de doorsnee gebruiker. Ofwel 1 TB 860 Evo/MX500 ofwel 500 GB van die SATA-SSD erbij en de 500 GB 960 Evo erbij. Ik ben van mening dat je tegenwoordig harde schijven buiten de computer moet houden. Omwille van het lawaai en de traagheid, zelfs als je ze niet gebruikt voor je besturingssysteem (openen bestand, opslaan van bestand, opstarten en afsluiten, het geeft regelmatig een extra lag). Zet desnoods een externe harde schijf buiten je computer die je 1 keer per week aanzet om even wat videobestanden/games te verplaatsen.
De CPU en de voeding zijn een nobrainer: 2600X/2700X en RM 550X/650X (waarschijnlijk de eerste). Het zijn de beste deals als je kijkt naar de prijs, kwaliteit en performance. Centrale vraag voor de CPU: wil je verhoudingsgewijs meer extra betalen voor iets later upgraden maar met een ietwat beperkte singlethreadperformance of koop je nu de 2600X en misschien over 2/3 jaar een nieuwe Zen-CPU waarbij je de de 2600X verkoopt. Die voeding haalt niet voor niets vaak de BBG: het is een uitstekende kwaliteit voor een slechts iets hogere prijs qua efficiency, veiligheid, ripple en lawaai (goede fan en 0-rpm mode).
Nu de moelijkere componenten.
Moederbord: Taichi of Prime Pro. De Taichi is overkill maar als je een upgradepad in gedachte hebt dan is het moeilijk om er nee te zeggen gezien de zeer goede VRM's...
De Prime Pro is iets minder goed maar de X370 Prime Pro moederborden kosten weinig en het performanceverschil is erg klein (bij spellen in het ergste geval 5% voor de minima maar 2-3% voor de gemiddelde FPS, bij Cinebench geen verschil). De X470 Prime Pro moederborden zijn nog aan de dure kant. Gezien het prijsverschil is de X370 Prime Pro een zeer interessant moederbord maar geef dan de waarschuwing dat dit onder voorbehoud van dat prijsverschil is voor mensen die het een half jaar later lezen!
Veel forumleden hier hadden problemen met Gigabyte-moederborden (defecten) en 1 iemand merkte op dat ook het vervangende exemplaar snel defect geraakte. In MSI heb ik weinig vertrouwen gezien hun X370-moederborden (overpriced, slechte componenten voor die prijs) maar hun X470 lijkt beter te zijn. Ik raad Asus of ASRock aan voor X470. StoreMI is leuk maar niet leuk genoeg voor de meerprijs, want het heeft ook nadelen (de eerste paar keer iets opstarten gaat trager omdat er met data wordt geschoven tussen twee opslagmedia).
Kast: mijn voorkeur gaat altijd uit naar de stille kasten die een goede ventilatie hebben en die voldoende groot zijn dat je er gemakkelijk in werkt en dat er geen compatibiliteit is met eender welke hardware (buiten de extra grote moederborden...). Dan kom je al snel uit op Fractal S/R5/R6. In het algemeen loont overklokken weinig als je hardware zoveel hitte dissipeert dat die kast het niet meer redt. Afhankelijk van de prijs, welk formaat je wil en of dat je graag glas aan de zijkant hebt. De S is ongeschikt als je een interne harde schijf gebruikt (lawaai), dan kan je beter voor de R5/R6 kiezen. De C TG is ook leuk maar een stuk kleiner, niet mijn voorkeur.
Koeler, wat met de 2600X/2700X komt tenzij je een stiltefreak bent en je kast onvoldoende het geluid isoleert, dan kan je de BQDRP4/D15 overwegen maar dat is niet voor de BBG want slechts de minderheid van de klatnen heeft dat nodig en performance/prijs is zoek bij deze koelers als je de 2600X/2700X koopt.
RAM
Afhankelijk van het moederbord en de klokfrequentie die je wil halen. Het belangrijkste is dat de RAM-latjes minstens 3000 MT/s halen en bij voorkeur 3200 MT/s. Afhankelijkvan het prijsverschil. Voor het upgradepad is sneller RAM interessanter want de snellere toekomstige Zen-CPU's hebben meer baat bij sneller RAM (latency tussen twee CCX'en, als de kernen sneller klaar zijn met een taak moet er ook sneller weer data worden verplaatst...).
Grafische kaart: een lowendkaart om het uit te zitten totdat de nieuwe generatie komt en anders een RX 580 als je graag FreeSync gebruikt (nu of in de nabije toekomst) of anders een GTX 1060 als dat niet op de agenda staat. FreeSync is de meerprijs waard maar de kaarten zijn momenteel tot €65 duurder en dan is het helaas moeilijk om de betere RX 580 aan te bevelen tenzij je FreeSync gebruikt of gaat gebruiken, dat is m.i. wel de meerprijs waard. Zoals ik eerder elders aangaf, dit is een slecht moment om hardware te kopen.
Eigenlijk zou het advies moeten zijn om bij voorkeur te wachten tot halverwege 2019!
edit
Ik zie dat wij van mening verschillen over de CPU. Ik kies voor de 2600X omdat het qua prijs weinig verschilt maar je er wel een fatsoenlijke koeler bij krijgt, het aanzienlijk hoger klokt (4,2-4,3 GHz. all core vs. 3,8 GHz. all core, 4,3 GHz. single core vs. 4,0 GHz.) en omdat je bij AMD een leuk upgradepad hebt. Je kan in principe bij Intel momenteel wel goedkoper uit zijn in dat segment (niet bij 2700X vs. 8700k) omdat je iets minder hoeft te betalen voor de CPU (inclusief aftermarket koeler) en omdat je minder hoeft te besteden aan de RAM. Ik schat in dat het upgradepad erg zwaar weegt aangezien het gat tussen 8400/2600X en de volgende generatie Zen erg groot zal zijn en de generatie daarna ook nog eens wordt ondersteund. Daar staat weer tegenover dat over 2 generaties wellicht DDR5 en PCIe 5.0 worden geïntroduceerd maar ja, wanneer ga je die nodig hebben?
Wat betreft de voeding: €20 meer voor 100 W extra en al die extra luxe (stilte) + 10 jaar garantie...het is het waard naar mijn mening.
Mijn systeem is meer op de toekomst gericht, bij 1080p gaming is het prima maar verhoudingsgewijs krijg je bij de GTX 1070 wel meer grafische kaart per bestede € met de huidige gestoorde markt. Anderzijds zal het niet heel erg lang (minder dan 1 jaar) voordat de nieuwe generatie kaarten komt, nu een 1060 en volgend jaar een nieuwe generatie daar valt ook wel wat voor te zeggen.
[
Voor 14% gewijzigd door
Verwijderd op 23-06-2018 17:09
]