Wat heb je nu voor systeem, hoeveel RAM heeft dat systeem en hoe ver schiet het tekort? Dan kan je een beetje een inschatting maken.
Je budget is ruim genoeg voor zelfs 64GB als je dat zou willen, maar ik heb een zeer sterk vermoeden dat je als méér dan genoeg hebt aan 16GB. Dan is het zonde om daar honderden euro's tegenaan te smijten, want daar zal je dan niks aan hebben.
Verder is muziek en beeldkwaliteit enorm belangrijk voor mij.
Waarom heb je dan geen speakerset in je lijstje staan?
Tot slot energieverbruik:
Ik verkies een videokaart die stiller is dan één die luid is en maar 10% sneller is.
Naar wat ik tot nu toe lees heb je wellicht helemaal geen videokaart nodig

Energieverbruik is toch wel belangerijk sommige componenten verbruiken nu eenmaal meer dan andere.
Dat is een heel lang verhaal, maar ik durf te stellen dat het verschil enorm klein is, zeker als je videokaarten buiten beschouwing neemt. Een i7 kán meer stroom verbruiken dan een i3, maar doet dit alleen als hij ten volle belast wordt. Als jij amper je CPU gebruikt, dan verbruiken beide CPU's ongeveer evenveel stroom. Belast je een i7 volop, dan is hij misschien naar 1 seconde klaar met z'n taak en vormt in die seconde een hoge piek qua energieverbruik. Die i3 heeft een veel lagere piek, maar doet er misschien wel 2 seconden over. Onder de streep is het extreem vergelijkbaar.
Als je het mij vraagt is het toch wel heel erg geneuzel in de marge. Wees ervan bewust dat je voor een tientje qua componentenverschil bij 20 cent per kilowatt, 50.000 Watt moet besparen om het terug te verdienen.
Perfecte combinatie moet mogelijk zijn door soms het ene op te offeren met het ander en vice versa.
Oke... maar wat is dan 'het ene' en wat is dan 'het ander'? Ik heb nog steeds erg weinig aanknopingspunten wat je precies nodig hebt.
Je wil beeldkwaliteit. Beeldkwaliteit komt uit je monitor, niet uit je systeem.
Welke monitor wil je dan? Hoeveel inch vind je prettig werken? Welke resolutie vind je prettig werken? Hecht je waarde aan een hoge refreshrate? Over het algemeen hebben IPS-schermen een natuurgetrouwer beeld, maar TN-schermen hebben een betere reactietijd. Dat is altijd een tradeoff waarin je een keuze zal moeten maken. Die keuze kan een willekeurige forumganger niet voor je maken.
Geluidskwaliteit komt voor 99% uit je speakers, niet uit je systeem.
En dan: wil je een stereoset, een surroundset, een koptelefoon? Wil je een set dat geschikt is voor harde housemuziek met diepe bassen? Heb je ruimte voor een subwoofer? Of iets wat perfect getuned is voor klassieke muziek? Of juist een koptelefoon die is afgestemd voor gaming?
Ook dit is altijd een tradeoff waarin je eerst zelf een keuze zal moeten maken.
En buiten dat: er zijn mensen die het geluid van Beats-koptelefoons met een extra aangesterkte bass heel mooi vinden, terwijl dat verre van natuurgetrouw of realistisch is. Ergens is dat een vorm van smaak en is je eigen voorkeur belangrijk daarin.
Schermgrootte verkies ik liever een iets groter scherm dan 24". Zoals idd bijvoorbeeld 28 omdat het inderdaad prettiger werken is en een beter overzicht geeft.
Ik vond mijn 4K 28" display overigens helemaal niet prettig omdat ik teveel omhoog en naar beneden moest kijken.
Ik kan best een lijstje met prima monitoren geven (je kan zelf ook wat reviews op Hardware.info opzoeken bijvoorbeeld) - maar de basis ligt bij jezelf. Wát vind je zelf prettig werken. Wat heb je nu, en waarin schiet het tekort.
Hoe meer details, hoe beter. Dit is veel te vaag en vrijblijvend om een degelijk advies te geven waar je écht wat aan hebt.
[
Voor 3% gewijzigd door
Richh op 26-06-2018 23:00
]